Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 59 ... 111 Laatste
Acties:

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:03:
[...]

Precies. Afhankelijk van die WAR stuurt hij naar een bepaalde temperatuur. Dat betekent dat als het water dat langs komt onvoldoende warm is, de compressor aan gaat (en v.v.). Geen idee hoe hij dat doet wanneer je die pomp van 'auto' af haalt.

'Intermittent' geeft mij het gevoel dat hij dan af en toe gaat proberen, maar de beschrijving die je gaf zegt wat anders. En eigenlijk zeg je dat die pomp op 'auto' al lang niet altijd draait, maar enigszins intelligent pauzes neemt.. (en dat is bij EcoForest ook zo).
In de Nibe handleiding staat:
intermitterend: De circulatiepomp verwarmingssysteem start ca. 20 seconden eerder en stopt tegelijk met de compressor.

Niks slims dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
Vaevictis_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:02:
[...]

Ik weet natuurlijk niet of er op 125m een stromende bron bevind, het is mij verteld dat regeneren van de bron wel noodzakelijk is voor de levensduur. En de passieve koeling is mooi meegenomen. Eind winter is mijn bron 5-6 graden dus het lijkt wel te helpen maar na een paar jaar zou de bron zich moeten stabiliseren.
bij mij had de boorder daar vooraf onderzoek naar gedaan (geen idee hoe) . En bij de boring kon hij het ook zien. Er ziet hier op 20 en 65 meter diepte een watervoerende laag. Ook namen ze monsters om de zoveel meter van de boring. DIt om de ondergrond vast te leggen en te kijken of hun aannames vooraf klopte.

In de praktijk zie ik dat ook terug, bron is redelijk stabiel gedurende het hele jaar. Bij verwarmen neemt de temperatuur niet heel veel af en bij koelen wordt hij niet veel warmer.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
Ik heb ook het boorrapport ze bekijken de buizen want voor laag per X aantal meerder zit. Mijn bron gaat dus tussen de 6 graden en 13 op en neer.

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-07 22:46
jerh schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:12:
[...]

bij mij had de boorder daar vooraf onderzoek naar gedaan (geen idee hoe) . En bij de boring kon hij het ook zien. Er ziet hier op 20 en 65 meter diepte een watervoerende laag. Ook namen ze monsters om de zoveel meter van de boring. DIt om de ondergrond vast te leggen en te kijken of hun aannames vooraf klopte.

In de praktijk zie ik dat ook terug, bron is redelijk stabiel gedurende het hele jaar. Bij verwarmen neemt de temperatuur niet heel veel af en bij koelen wordt hij niet veel warmer.
Wat is 'niet heel veel'? Kan je cijfers noemen?

Ik zit hier op 40+ meter boven NAP ten zuiden van de veluwe (Wageningen). Vooral veel zandgrond. Ik heb twee boringen van 110 meter. In de zomer komt mijn bron met flink koelen niet boven de 12 graden uit. In de winter zakt hij in, maar stabiliseerd op 5 graden. Soms al in December, maar vervolgens blijft hij de maanden daarna tijdens het flink vragen uit de bron toch op die 5 graden hangen. Ik weet niet hoe warm het grondwater is, maar ik gok dat het rond de 5 graden is en daarom mijn bron niet verder afkoelt.
Dit gebaseerd op de 2 winters die ik nu aan ervaring heb met mijn bron.

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-07 12:42

Niwla

dat dus....

Goede avond allemaal,

Al enige tijd lees ik hier mee maar inmiddels heb ik toch een vraag:

Gister is onze woning opgeleverd met een Itho 5G bodemwarmtepomp met 270L buffer. Bij oplevering stond deze in storing maar aan het eind van de oplevering zou de storingen verholpen moeten zijn. Na oplevering was het in de woning 16,5 graden en hebben we de thermostaat op 20 gezet. Vanmiddag weer in de woning geweest. Het valt me op dat de aanvoertemperatuur op de verdelers niet boven de 18 graden komt. Temperatuur in de woning was inmiddels 18,5 graden (was een zonnige dag). We hebben wel SWW maar heb het idee dat de vloerverwarming gewoon niet functioneert. De retour naar de bron condenseert wel en is aanmerkelijk kouder dan de aanvoer. Ik maak me vooral zorgen dat de aanvoer op de verdelers niet warmer wordt.

Iemand suggesties?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-07 20:34
Niwla schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:14:
Goede avond allemaal,

Gister is onze woning opgeleverd met een Itho 5G bodemwarmtepomp met 270L buffer. Bij oplevering stond deze in storing maar aan het eind van de oplevering zou de storingen verholpen moeten zijn. Na oplevering was het in de woning 16,5 graden en hebben we de thermostaat op 20 gezet. Vanmiddag weer in de woning geweest. Het valt me op dat de aanvoertemperatuur op de verdelers niet boven de 18 graden komt. Temperatuur in de woning was inmiddels 18,5 graden (was een zonnige dag). We hebben wel SWW maar heb het idee dat de vloerverwarming gewoon niet functioneert. De retour naar de bron condenseert wel en is aanmerkelijk kouder dan de aanvoer. Ik maak me vooral zorgen dat de aanvoer op de verdelers niet warmer wordt.

Iemand suggesties?
Installateur bellen. Zeggen dat hij alle waterfilters op bouwvuil controleert (ook die van de bron), en zeggen dat het hele systeem nog een keer goed ontlucht dient te worden (óók de bron). Vaak zijn vuil en lucht de oorzaak van veel problemen bij inbedrijfstelling.

Niet zelf gaan proberen, om later garantie discussies te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Niwla schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:14:
Goede avond allemaal,

Iemand suggesties?
Zoals gezegd de installateur laten komen. Dit kan werkelijk van alles zijn. Bij ons was het een instellingsfout. De warmtepomp wist niet dat er een buffervat was en deed daarom niks. Ze krijgen ook geen tijd om het te testen aangezien het ontzettend lang duurt voordat alles op temperatuur is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:12:
[...]

bij mij had de boorder daar vooraf onderzoek naar gedaan (geen idee hoe) .
Naar stroming in de diepere lagen? Dat hoor ik voor het eerst. Goede ontwikkeling :). Heb de indruk dat er nog verrekte weinig data over beschikbaar is.
En bij de boring kon hij het ook zien. Er ziet hier op 20 en 65 meter diepte een watervoerende laag. Ook namen ze monsters om de zoveel meter van de boring. DIt om de ondergrond vast te leggen en te kijken of hun aannames vooraf klopte.
Een watervoerende laag zal best vaak voorkomen en lang niet altijd stroming betekenen.

Hoop dat ze wat ze aantreffen ook terug (moeten) koppelen, zodat de info over de grondlagen steeds beter wordt. Wat ze tegenkomen moeten ze sowieso zelf vastleggen, in elk geval de afsluitende lagen, want die moeten ze bij het vullen van het gat zelf ook weer met klei sluiten.
Over het seizoen heen, bedoel je dan? Wanneer tijdens een run van een paar uur de temperatuur sterk zou veranderen, geeft dat vooral aan dat de bron sowieso te klein is. (Zie bijv. de ervaringen van Femme met zijn te kleine bron.)
Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:51:
Ik heb ook het boorrapport ze bekijken de buizen want voor laag per X aantal meerder zit. Mijn bron gaat dus tussen de 6 graden en 13 op en neer.
fishman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:01:
In de zomer komt mijn bron met flink koelen niet boven de 12 graden uit. In de winter zakt hij in, maar stabiliseerd op 5 graden. Soms al in December, maar vervolgens blijft hij de maanden daarna tijdens het flink vragen uit de bron toch op die 5 graden hangen. Ik weet niet hoe warm het grondwater is, maar ik gok dat het rond de 5 graden is en daarom mijn bron niet verder afkoelt.
De ondergrond waarin deze boringen zitten is ca. 12 graden, jaar rond. Trek je 'm in het stookseizoen die pakweg 6 graden omlaag en trekt dat in de zomer weer bij, dan heb je dus niet de continue flinke aanvoer via stroming die @jerh beschrijft.

Natuurlijk vindt er altijd wel aanvoer van warmte naar je bron plaats zodra je 'm onder die ca. 12 graden van z'n omgeving trekt. Maar dat gaat dus (m.u.v. de geluksvogels met flinke stroming) een stuk langzamer dan men 10 à 20 jaar geleden dacht. Vandaar dat je pas een evenwicht met je vraag ziet ontstaan bij die 5 of 6 graden, en voor sommigen hier pas rond 0 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
Gwaihir schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:19:
[...]

Naar stroming in de diepere lagen? Dat hoor ik voor het eerst. Goede ontwikkeling :). Heb de indruk dat er nog verrekte weinig data over beschikbaar is.
Ze waren zelf geinteresserd, water van de rivier loopt naar de waterwinning verderop.
[b]Gwaihir in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

[...]

Hoop dat ze wat ze aantreffen ook terug (moeten) koppelen, zodat de info over de grondlagen steeds beter wordt. Wat ze tegenkomen moeten ze sowieso zelf vastleggen, in elk geval de afsluitende lagen, want die moeten ze bij het vullen van het gat zelf ook weer met klei sluiten.
Geen idee, boring was in 2015, er is daarna eea veranderd qua regelgeving.

[...]
[b]Gwaihir in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Over het seizoen heen, bedoel je dan? Wanneer tijdens een run van een paar uur de temperatuur sterk zou veranderen, geeft dat vooral aan dat de bron sowieso te klein is. (Zie bijv. de ervaringen van Femme met zijn te kleine bron.)
Bij een run van een aantal uren, is de start temperatuur relatief wat hoger (ik denk doordat het even duurt voordat de inhoud van de vv, 300 liter, afgekoeld is), dan daalt het langzaam circa een graad en stabiliseert en blijft het daar eigenlijk de hele dag op. In de periode dat het destijds vroor, ging het heel langzaam naar beneden. Ik heb de bron toen niet onder de 8 graden gezien. Tussen de 10 en 12 graden zie ik het meest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jerh schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:24:
Geen idee, boring was in 2015, er is daarna eea veranderd qua regelgeving.
Ja, dat klopt, wat ik beschreef is verplicht sinds ca. 2018, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Wij wonen in een nieuwbouwhuis met een Alpha Innotec warmtepomp. Nu de koude maanden voor de deur staan ben ik benieuwd of een van jullie mij kan helpen. Het was begin dit jaar vaak niet warm genoeg in huis. Het leek alsof de warmtepomp het huis maar niet goed op temperatuur kon krijgen.

Eerste vraag
Begin dit jaar (en nu ook met het minder warme weer) was de temperatuur in de woonkamer maar met name in de slaapkamers geregeld onder de op de thermostaat ingestelde temperatuur. Heb ik het dan juist dat ik de stooklijn dan iets moet wijzigen waardoor de retourtemperatuur iets wordt verhoogd bij een X-buitentemperatuur?
Nu staat de stooklijn zo (standaard):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzZ1wkYZC9ZmnSshu4b6WUEbBFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22Pi8ytWxK0QB8UyrfZKXYrD.jpg?f=fotoalbum_large

Het gekke is (of hoort dit zo) dat wanneer ik de stooklijn in het menu met 1 graad verhoog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GvfqR9fQyXcneqH5DIVTTpaohE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqDsdAgjX4bb6AS2O2Mw0Q54.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur op de stooklijn omlaag gaat naar 32 graden? Daardoor krijgt ie het huis toch moeilijker warm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LAyc5HTZuPzxQQYwDQLf9oGn7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIL72zsM48PTxVCu7LWxSNcj.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede vraag
In het eerste scherm heb ik de temperatuur een halve graad verhoogd. Ik zie dat dat geen invloed heeft op de temperaturen op de stooklijn. Ik weet niet helemaal zeker wat deze temperatuurverandering dan inhoudt? Ik kan m zowel 5 graden lager, als 5 graden hoger zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0sPTRcujTOv35qG1bVetd5Dprg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UADxOScRlB95g96k1Ex2L2Ed.jpg?f=fotoalbum_large

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-07 16:37
In de handleiding staat uitgelegd hoe het werkt met stooklijnen en stooklijnverschuiving. Ik neem aan dat je die wel gekregen hebt bij oplevering?

Aangezien het nieuwbouw betref zit je volgens mij ook nog in je garantieperiode, dus je kunt ook gewoon je vraag bij de bouwer neerleggen lijkt me. Hebben je buren misschien ook nog wat aan.

Ik heb sinds 22 juli de sleutel van mijn woning, de installateur vertelde me bij oplevering dat ze de instellingen bij de woningen uit een eerdere bouwfase nog een aantal keren aangepast hadden vanwege klachten van de bewoners dat het veel te warm werd, en die nu in mijn fase dus al veel lager stonden.

[ Voor 63% gewijzigd door Turrican op 26-09-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-07 20:20
De temperatuur onder het huisje is de buitentemperatuur, was het gistermiddag 22 graden buiten bij jullie? Waar hangt de buitenvoeler?
Bij een te hoge buitentemperatuur wordt de aanvoer te laag. Draai je volledig op de luxtronic of heb je ook alpha home of rbe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Mijn buitenvoeler hangt zo goed als op het noorden, hij staat 2 graden naar het oosten, 's morgens is er altijd even een piek als de zon er direct op schijnt.

Hij is bij mij gisteren niet hoger gekomen dan 16,3 graden.

Ik heb ook nog een RBE hangen. Ik regel alleen nu nog niet veel, want de verwarming staat nog uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Turrican op 26-09-2022 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
@AlexanderCP houd er rekening mee dat de 1e winter het moeilijkste is om te verwarmen omdat er veel bouwvocht in de muren zit. Hier heb je na de 1e winter geen last meer van waardoor het verwarmen een stuk beter gaat.

Ook kan het zijn dat je de roosters boven de ramen meer dicht moet zetten om de warmte binnen te houden (tenzij je een WTW hebt dan geldt dit natuurlijk niet).

Als je de temperatuur van de vloerverwarming hoger wilt zetten dan dien je dat in het 1e scherm te doen. Daar kun je de temperatuur 5 graden hoger of lager zetten, aan de stooklijn moet je niet rommelen als je er geen kennis van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:12
Wat is er eigenlijk nodig voor toekenning subsidie bij w/w naast factuur WP en inbedrijfstelling? Nog iets met betrekking tot bron?

Gaat in dit geval om een huis waar blijkbaar ooit een w/w wp heeft gestaan, maar al jaren weer een gasketel hangt (die ook al weer was vervangen door vorige bewoners).

Afgaande op markeringen zou het om 3 lussen van pakweg 50m gaan. Dat zou (gezien ondergrond) heel ruim voldoende moeten zijn voor de inmiddels flink geïsoleerde woning. Ze spoelen goed door en blijven op druk (afgeperst).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:18:
@AlexanderCP houd er rekening mee dat de 1e winter het moeilijkste is om te verwarmen omdat er veel bouwvocht in de muren zit. Hier heb je na de 1e winter geen last meer van waardoor het verwarmen een stuk beter gaat.

Ook kan het zijn dat je de roosters boven de ramen meer dicht moet zetten om de warmte binnen te houden (tenzij je een WTW hebt dan geldt dit natuurlijk niet).

Als je de temperatuur van de vloerverwarming hoger wilt zetten dan dien je dat in het 1e scherm te doen. Daar kun je de temperatuur 5 graden hoger of lager zetten, aan de stooklijn moet je niet rommelen als je er geen kennis van hebt.
Eens @AlexanderCP eerste jaar lekker warm stoken ivm bouwvocht en vloer moet ook uitharden. Daarna kun je gaan optimaliseren dus ook stooklijn. Kijk eerst een jaar aan of je het lekker warm krijgt zonder storingen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
AlexanderCP schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:36:
Wij wonen in een nieuwbouwhuis met een Alpha Innotec warmtepomp. Nu de koude maanden voor de deur staan ben ik benieuwd of een van jullie mij kan helpen. Het was begin dit jaar vaak niet warm genoeg in huis. Het leek alsof de warmtepomp het huis maar niet goed op temperatuur kon krijgen.

Eerste vraag
Begin dit jaar (en nu ook met het minder warme weer) was de temperatuur in de woonkamer maar met name in de slaapkamers geregeld onder de op de thermostaat ingestelde temperatuur. Heb ik het dan juist dat ik de stooklijn dan iets moet wijzigen waardoor de retourtemperatuur iets wordt verhoogd bij een X-buitentemperatuur?
Nu staat de stooklijn zo (standaard):
[Afbeelding]

Het gekke is (of hoort dit zo) dat wanneer ik de stooklijn in het menu met 1 graad verhoog
[Afbeelding]

De temperatuur op de stooklijn omlaag gaat naar 32 graden? Daardoor krijgt ie het huis toch moeilijker warm?
[Afbeelding]

alvast bedankt!
Als je een RBE (display in de woonkamer) dan is die leidend voor de temperatuur. In andere verblijfsruimten kun je alleen regelen als de woonkamer warmte (of koeling) vraagt. Die zijn dus volgend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
@DutchKel en @Vaevictis_ dankjewel.

Ik dacht dat ik de stooklijn moest wijzigen om tot een hogere retourtemperatuur te komen bij een warmtevraag. Daardoor verwarmt een ruimte sneller, daar ging ik iig vanuit.
En, ik heb nu de temperatuur in het beginscherm een halve graad hoger gezet. Als het nu comfortabel wordt de komende week laat ik het zo staan. Anders gewoon een halve graad bijdraaien? Wat doet deze wijziging met de warmtepomp? Op welke manier heeft het invloed op de temperatuur?

Er hangt inderdaad een RBE in de woonkamer. Die heb ik op 21 graden staan, maar soms zit ie er ruim onder zoals hier. Is dit 'normaal'?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiGjLL06bu39idjfn6rhIe_QESs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkM0GFFQhieUiYTdFnOglueK.jpg?f=fotoalbum_large

En begrijp ik het goed dat als de woonkamer op temperatuur is, de slaapkamers niet worden verwarmd? Ook als die ruim onder de gewenste temperatuur zijn?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
AlexanderCP schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:52:

Ik dacht dat ik de stooklijn moest wijzigen om tot een hogere retourtemperatuur te komen bij een warmtevraag. Daardoor verwarmt een ruimte sneller, daar ging ik iig vanuit.
En, ik heb nu de temperatuur in het beginscherm een halve graad hoger gezet. Als het nu comfortabel wordt de komende week laat ik het zo staan. Anders gewoon een halve graad bijdraaien? Wat doet deze wijziging met de warmtepomp? Op welke manier heeft het invloed op de temperatuur?
Deze wijziging zorgt ervoor dat het water een halve graad warmer wordt dan wat die oorspronkelijk met de instellingen zou zijn. Hierdoor is de vloer dus een halve graad warmer dan voorheen.
Er hangt inderdaad een RBE in de woonkamer. Die heb ik op 21 graden staan, maar soms zit ie er ruim onder zoals hier. Is dit 'normaal'?
[Afbeelding]

En begrijp ik het goed dat als de woonkamer op temperatuur is, de slaapkamers niet worden verwarmd? Ook als die ruim onder de gewenste temperatuur zijn?

Thanks!
Zo begrijp ik de werking van een RBE wel, ik heb geen RBE maar een buffervat die op temperatuur gehouden wordt.

Je hebt een master-master systeem waarbij elke thermostaat zelf bepaald of er warmte (of koelte) nodig is of niet, dit onafhankelijk van 1 thermostaat. De tegenhanger heb jij (master-slave) dat is waar 1 thermostaat bepaald of er warmte beschikbaar is of niet en de kamers alleen kunnen verwarmen of koelen als die ene thermostaat aangeeft dat er warmte of koelte nodig is.

Overigens is een buffervat niet perse verplicht bij een master-master systeem, het kan ook zonder buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@AlexanderCP als je enkel in de woonkamer een rbe hebt hangen en verder geen thermostaten dan stopt de rest er inderdaad mee als de woonkamer geen vraag meer heeft.
Ik heb zelf alpha home dus ik weet niet precies hoe rbe werkt, maar volgens mij zo:
er is een warmtevraag, de warmtepomp kijkt naar de gewenste retourtemperatuur en de huidige retourtemperatuur. Valt de huidige temperatuur binnen de hysterese dan gaat de WP niet aan. Kijk dus ook of de hysterese laag staat (0.5K is prima met vvw). De warmtepomp gaat aan en zodra de temperatuur dan met de hysterese wordt overschreden gaat hij weer uit tot hij er weer onder zit. Dat is altijd moeilijk met dit weer want de WP zit dan net rond/onder het minimumvermogen dus hij zal na een paar uur wel weer uitgaan. Als het kouder wordt blijft hij wel draaien.
Je zou de stooklijn iets aan kunnen passen naar 27/-20 // 20/20, dan heb je een retourtemperatuur van 26 graden bij -15, en dus een aanvoer van 30, ik hou van ronde getallen, en de temperatuur bij dit soort weer ligt dan iets hoger waardoor de WP best wel eens kan gaan starten. Die +/- 0,5 kan je dan weer op 0 zetten.
Waar hangt jouw buitenvoeler? 22 graden gisteren is erg hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
AlexanderCP schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:52:

[Afbeelding]

Thanks!
@AlexanderCP

Ja klopt woonkamer op temperatuur = geen verwarming. Dat kan heel vervelend zijn op zolder want daar is het vaak het koudst.
Ik heb het opgelost door nadraaitijd te verhogen dan blijft ie wat langer warmte rondpompen zodat de zolder ook warm kan worden. Verwarming is dan wel uit maar warmte zit in het circuit.

Ik denk dat hysterese nog te hoog staat. Ik kwam daar pas na 3 jaar achter, bij mij op 5K. Dus pas 5 graden boven of onder setpoint gaat ie dan verwarmen en koelen. Heel oncomfortabel bij mij staat deze nu op 1,5K. Vraag die aan de installateur voor beide aanpassingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 26-09-2022 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
Vaevictis_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:16:
[...]

@AlexanderCP

Ik denk dat hysterese nog te hoog staat. Ik kwam daar pas na 3 jaar achter, bij mij op 5K.
5K hysterese op de verwarming? Dat is bizar... dat is bij mij de hysterese op het tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
Ik heb in de woonkamer een RBE en in ieder vertrek een thermostaat.
De buitenvoeler hang voorzijde huis op het oosten.

Ik heb in het menu dit gevonden over de hysterese. Wat betekent deze beide waarden? Ik kan het overigens in dit menu niet aanpassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWmy7T4awjdjU3B6nqpKghitels=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HO8VijIMF7ixpXDYFJ6MbluN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga in de koude maanden wel een kleine aanpassing doen in de stooklijn en dan het verschil ervaren. @Cpt.Chaos

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderCP op 26-09-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Volgens de handleiding wordt bij een vermogensgeregelde warmtepomp die instelling niet gebruikt:
Hysterese bij vermogensgeregelde warmtepomp

Bij vermogensgeregelde warmtepompen is de functie ‘Hysterese Hr’ niet beschikbaar. Hier wordt de ingestelde retourwaarde door de vermogensregeling van de compressor geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Turrican schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:22:
[...]

5K hysterese op de verwarming? Dat is bizar... dat is bij mij de hysterese op het tapwater.
Ja he. Moest er zelf achterkomen want installateur had een blaadje met waarden die ie moest overnemen geen verstand van de instellingen. Hysterese HR inderdaad op 5K. En ik maar handmatig temperatuur aanpassen naar 25 graden om het warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
AlexanderCP schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:26:
Ik heb in de woonkamer een RBE en in ieder vertrek een thermostaat.
De buitenvoeler hang voorzijde huis op het oosten.

Ik heb in het menu dit gevonden over de hysterese. Wat betekent deze beide waarden? Ik kan het overigens in dit menu niet aanpassen.
[Afbeelding]

Ik ga in de koude maanden wel een kleine aanpassing doen in de stooklijn en dan het verschil ervaren. @Cpt.Chaos
HR = verwarming vs tapwater. Hysterese is het "achterblijven" dus vertraging bij inschakeling warmtepomp. 2K is goed anders gaat ie vaak aan/uit of moduleren. Als je vind dat het te veel afkoelt in de woonkamer voordat de verwarming aanspringt moet je de HR verlagen of stooklijn aanpassen maar zou dit niet zelf doen. Heb je trouwens ook een installateurscode voor nodig. @AlexanderCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Turrican schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:55:
Volgens de handleiding wordt bij een vermogensgeregelde warmtepomp die instelling niet gebruikt:
Hysterese bij vermogensgeregelde warmtepomp

Bij vermogensgeregelde warmtepompen is de functie ‘Hysterese Hr’ niet beschikbaar. Hier wordt de ingestelde retourwaarde door de vermogensregeling van de compressor geregeld.
Aanvullend hierop, dit plaatje en deze tekst staat daar nog bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CavUooE3Qxw8DE6WI3AwmiJ8haA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJof49PwBmUodDUi884vcdPr.jpg?f=fotoalbum_large

Of je die 4K ook nog kunt instellen weet ik niet, ik zie hem in elk geval nergens in een menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
The Lord schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:50:
Wat is er eigenlijk nodig voor toekenning subsidie bij w/w naast factuur WP en inbedrijfstelling?
Niets, dacht ik.
Nog iets met betrekking tot bron?

Gaat in dit geval om een huis waar blijkbaar ooit een w/w wp heeft gestaan, maar al jaren weer een gasketel hangt (die ook al weer was vervangen door vorige bewoners).

Afgaande op markeringen zou het om 3 lussen van pakweg 50m gaan. Dat zou (gezien ondergrond) heel ruim voldoende moeten zijn voor de inmiddels flink geïsoleerde woning. Ze spoelen goed door en blijven op druk (afgeperst).
Mooie mazzel!

Je zou hooguit nog bij de gemeente kunnen vragen of die bron (nog) op hun kaart staat. In principe moeten ze je bron tegenwoordig beschermen tegen bijv. interferentie van een buurman die er vlak naast wil boren. Maar geen idee wat er gebeurd als die er niet op staat. Afgemeld? Als 'illegaal' gezien? Of gewoon erbij te laten zetten, want van voordat ze die moeite van registratie namen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Turrican schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:55:

[...]
Dat klopt maar toch start/stopt bij mij de warmtepomp precies op retour+-hysterese. Waarschijnlijk omdat de warmtepomp zelf nu niet thermostaat is maar alpha home dat doet. Deze berekent een retourtemperatuur en die moet de wp dan maken. Bij een hoge hysterese zal het dus langer duren voordat de wp start.

Trouwens, als de wp enkel weersafhankelijk draait en waterzijdig goed is ingeregeld moet hij ook wel op hysterese stoppen, anders stopt hij op verhoging max en die kijkt nergens naar, dat is een harde stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Cpt.Chaos schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:42:
[...]

Hier regelt hij ook naar 4K delta T, maar waar pas je die aan in de luxtronic? Zelfde als met de frequentieblokkade staat dat niet in mijn handleiding.
Heb je de functie ergens kunnen vinden? Om een of andere reden heb ik nu een delta t van 12

[ Voor 7% gewijzigd door Tetsuo55 op 26-09-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Vanmorgen adviseerde de installateur na het opnieuw resetten van onze warmtepomp dat het vaak gebeurt dat de buitenvoeler gewoon uit het systeem gehaald wordt en dit vaak de werking ten goede komt. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Niwla In het algemeen is complexiteitsreductie goed voor de betrouwbaarheid, dus er zit wat in.

Hij heeft alleen wel een functie.
Zonder buitensensor draait je warmtepomp altijd op de temperatuur die je anders pas bij strenge vorst nodig hebt (slechte COP) of je moet zelf gaan micromanagen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Proton_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:29:
@Niwla In het algemeen is complexiteitsreductie goed voor de betrouwbaarheid, dus er zit wat in.

Hij heeft alleen wel een functie.
Zonder buitensensor draait je warmtepomp altijd op de temperatuur die je anders pas bij strenge vorst nodig hebt (slechte COP) of je moet zelf gaan micromanagen.
Hij benoemde ook dat hij zich dan “meer als een cv gedraagd”. Wat hij ook vertelde dat wanneer de delta tussen buiten en binnen kleiner is dan twee graden de warmtepomp niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Tetsuo55 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:30:
[...]

Heb je de functie ergens kunnen vinden? Om een of andere reden heb ik nu een delta t van 12
Nee. Maar vast en zeker staat energiezuinige pomp bij jou op rad ipv vvw (fbh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Cpt.Chaos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:13:
[...]

Nee. Maar vast en zeker staat energiezuinige pomp bij jou op rad ipv vvw (fbh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QubZNB6OP6Zh4K8m-kUHGGIongA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSK3KpPElqOXHiUjoimClEge.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas heb ik alleen aan/uit en staat de pomp vvw vastgelijmd op 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ik heb "invoeging" veranderd van buffervat naar retour, even aankijken wat dat doet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Niwla schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:37:
[...]

Hij benoemde ook dat hij zich dan “meer als een cv gedraagd”. Wat hij ook vertelde dat wanneer de delta tussen buiten en binnen kleiner is dan twee graden de warmtepomp niks doet.
OMG! Een WP is geen gasketel. Kan zich ook niet als een gasketel gedragen.

[De een verwarmt met een flinke klap warmte ineens, de ander door gestaag warmte toe te voegen. Een WP vragen zo te 'pieken' is buitengewoon slecht voor comfort, energieverbruik en levensduur.]

Je installateur moet toch echt een werkende buitenvoeler op een daarvoor geschikte plaats ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:29:
Ook een WP kan behoorlijk goed functioneren op slechts één temperatuurvoeler, alleen is dat in de meeste gevallen een buitentemperatuurmeting, voor WAR, niet een meting van de kamertemperatuur, voor een thermostaat.

Dat zo'n kastje in de woonkamer als leidend gezien wordt, hangt samen met ingeroeste gebruiken, niet met complexiteitsreductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Tetsuo55 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:01:
Ik heb "invoeging" veranderd van buffervat naar retour, even aankijken wat dat doet
Dat was misschien geen goed idee, warmtepomp is vastgelopen met draaiveld fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:10:
[...]

Dat was misschien geen goed idee, warmtepomp is vastgelopen met draaiveld fout
:? Dat associeer ik met het aansluiten van een 3-fase WP. Is het een 3-fase WP? Is er iets aan de stroomaansluiting gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesMoek
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-03 12:41
Ik heb sinds kort de LG THERMA V HM071MR.U44 7 Kw monoblock warmtepomp staan zonder voorraad buffer, daar heb ik helaas geen plek voor, de warmtepomp ziet er perfect uit loopt mooi, redelijk geruisloos, maar de installatie handleiding is echt waardeloos, je kan heeeeeeel veel instellen maar staat slecht omschreven hoe of wat.
De bediening binnen geeft continu een graad lager aan dan de werkelijke waarde, is alleen op hele graden af te stellen, ook al krankzinnig natuurlijk, maar als ik hem 1 graad hoger zet loopt hij 3 graden door, dus zit je weer te puffen, tot nog toe geen plezier van, maar misschien moet hij nog leren wanneer hij moet stoppen, als dit niet beter wordt schop ik hem er weer uit, :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 15:12
@KeesMoek Verkeerde topic? Dit is het water/water WP topic, jij hebt een Lucht/Water WP. Dus meer iets voor:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095684

PS: kun je de thermostaat niet "calibreren"? Vaak kan dat via een instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Gwaihir schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:15:
[...]

:? Dat associeer ik met het aansluiten van een 3-fase WP. Is het een 3-fase WP? Is er iets aan de stroomaansluiting gewijzigd?
Nee alleen die "invoeging" van buffervat naar retour gezet.
Heb de pomp opnieuw opgestart, staat nu op geen vraag, afwachten wat hij doet bij de volgende warmtevraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ok hij werkt weer maar delta t is nog steeds niet okay

Setpoint 24.0
Aanvoer 33.4
Retour 22.3

Staan deze waardes goed voor een installatie zonder buffervat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-kbNitxH382PjtWVr5uS0CupdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmTLXbLAV2Qfx8I9Ghcemvox.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Tetsuo55 op 27-09-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Dat weten we niet. Welk type heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Cpt.Chaos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:08:
Dat weten we niet. Welk type heb je?
Wzs60h/k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Weinig over te vinden. Bij de wzsv is menggroep1 koeling, bij jou staat dat anders. Wat zegt jouw handleiding daarover?
Je kan altijd energiezuinige pomp op ja proberen te zetten en dan naar de instelling kijken. Zie je wel bij uitgangen een hoog % HUP als deze draait of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:01:
Weinig over te vinden. Bij de wzsv is menggroep1 koeling, bij jou staat dat anders.
Ik heb een WZSV 62K3M, die koelt toch echt met menggroep 2…

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-07 18:07
Voor de AIT bezitters:
- heeft iemand al software 3.87.0-8110 draaien op de warmtepomp? Zo ja, wat zijn de ervaringen.

- Weet iemand wat de 'Open Source Software' download is op de servicepagina?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

• Turrican
Hebben ze ook ergens iets van een changelog? Om nou gewoon maar te updaten vind ik ook zo wat...

• Tetsuo55

Tetsuo55

Turrican schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:49:
[...]

Ik heb een WZSV 62K3M, die koelt toch echt met menggroep 2…
Welke delta t heb jij op aanvoer en retour van de vvw?

• Tetsuo55

Tetsuo55

Cpt.Chaos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:01:
Weinig over te vinden. Bij de wzsv is menggroep1 koeling, bij jou staat dat anders. Wat zegt jouw handleiding daarover?
Je kan altijd energiezuinige pomp op ja proberen te zetten en dan naar de instelling kijken. Zie je wel bij uitgangen een hoog % HUP als deze draait of niet?
HUP is bij mij alleen aan of uit

• Turrican
Tetsuo55 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:58:
[...]
Welke delta t heb jij op aanvoer en retour van de vvw?
Ik heb nog niet gestookt. Het systeem is berekend op een delta t van 10 graden, bij een aanvoertemperatuur van 30 graden (ik neem tenminste aan dat dat de aanvoertemperatuur is, niet de retourtemperatuur. Staat er niet bij, er staat gewoon "Watertemperatuur"):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wib_Y6ubFaFQA5ishXpDba3vDt0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j4QIA0FRXQLaAVVWBmBUrV5e.jpg?f=user_large

Ik snap alleen de instelling van de stooklijn dan niet, want die staat op 28 graden bij -20, en op 18 bij 18. Dat is dan toch veel te hoog? Want bij Luxtronik is dat toch de retourtemperatuur?

Geen wonder dat de buren uit de eerste fase klachten hadden dat het veel te warm werd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
Consulectro schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:24:
[...]

Ik had deze filtertijd ook op 0 of een kleine waarde staan in het begin. Dat had tot gevolg dat in de zomer, als de nachttemperatuur (buiten) onder de de stookgrens komt (18 graden) de Ta door de wp ook al verhoogt werd. Dit terwijl dit helemaal niet nodig was. Je zag dat de waarde graadminuten dan al naar beneden (negatief) ging lopen. En bij een waarde van -60 gaat de WP al bijverwarmen. Hierdoor zie je veel meer korte runs verschijnen (levensduur).
Bedankt, werkt inderdaad goed nu met die filtertijd, ik heb hem op 24 uur gezet.

• Tetsuo55

Tetsuo55

Aangezien ik geen verschil zie in de delta t heb ik de inpassing weer terug op buffervat gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@wiljums @Turrican ik heb hem draaien. Mijn vriendin had de usb stick met oudere versies ingeschoren voor persoonlijk gebruik, was ik niet blij mee, maar heb toch geüpdatet. Warm water maken werkte niet meer, stroom er nogmaals af en toen deed hij het weer. Voor de rest zie ik geen verschil met 3.86.

Ik heb ook changelogs gezocht maar die bestaan niet?

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Turrican Een AI met een Luxtronik regelt op de retourtemperatuur. Met een delta T van 10 K berekent hij een aanvoertemperatuur van 40 °C. Dat is voor een goed geïsoleerd huis met WTW veel te hoog.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Turrican
KC27 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:05:
@Turrican Een AI met een Luxtronik regelt op de retourtemperatuur. Met een delta T van 10 K berekent hij een aanvoertemperatuur van 40 °C. Dat is voor een goed geïsoleerd huis met WTW veel te hoog.
Ja, dat leek mij al. De gemiddelde buitentemperatuur van de Luxtronik is nu 11 graden, volgens de stooklijn hoort daar een retourtemperatuur van 20,3 graden bij, en ik stook helemaal niet, want het is nog gewoon rond de 20 graden binnen...

Op zich weet de Luxtronik die 10 graden delta T natuurlijk niet. Ik weet ook niet hoe je dat afdwingt in je afgiftesysteem - door de flow te beperken? Want dat is het enige dat je kunt instellen op de verdelers. Ik heb constant flow verdelers van RIHO.

Aansturing van de pompen staat allemaal op automatisch, met een maximum van 100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-07 23:30
Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t dus inderdaad, door je flow te beperken gooi je de ∆t omhoog aangezien het vermogen dat vanuit de bron geleverd wordt gelijk blijft.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:12
Dat zou mooi zijn.
Mooie mazzel!
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat die bron OK zou zijn. Waarom zou je die anders niet meer gebruiken. Uiteindelijk denk ik dat het gewoon niet naar verwachting heeft gewerkt/kunnen werken. 3 lussen van pakweg 50m kan gewoonweg niet de capaciteit hebben voor het forse warmteverlies dat de woning moet hebben gehad.

Wellicht een doorstroomverwarmer er aan knopen en met een vast debiet doorpompen. Temperaturen meten en we hebben een inschatting van bodembronvermogen. 8)
Je zou hooguit nog bij de gemeente kunnen vragen of die bron (nog) op hun kaart staat. In principe moeten ze je bron tegenwoordig beschermen tegen bijv. interferentie van een buurman die er vlak naast wil boren. Maar geen idee wat er gebeurd als die er niet op staat. Afgemeld? Als 'illegaal' gezien? Of gewoon erbij te laten zetten, want van voordat ze die moeite van registratie namen?
Die bron is nergens terug te vinden. Net zoals de meeste waterputten en -bronnen daar in de buurt trouwens.

Dat viel me in mijn gemeente ook al op. En voor de bronnen (inclusief zeer recent) zijn vaak niet alle gegevens voorhanden (een 2 jaar oude gesloten bodembron staat überhaupt niet op de kaart). Daarnaast zit er ook een aardige willekeur in de diepte(s) en verwachte capaciteit van de bron als die al zijn aangegeven of niet gewoon onzinnig zijn.

Maar goed, een waterput of -bron kun je altijd nog aanmelden als die er al langer zat, maar is geen verplichting. Voor zover ik het heb kunnen achterhalen geldt dit ook voor bodemenergiebronnen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Gwaihir
  • Niet online
The Lord schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:22:
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat die bron OK zou zijn. Waarom zou je die anders niet meer gebruiken. Uiteindelijk denk ik dat het gewoon niet naar verwachting heeft gewerkt/kunnen werken. 3 lussen van pakweg 50m kan gewoonweg niet de capaciteit hebben voor het forse warmteverlies dat de woning moet hebben gehad.
Dat kan heel goed het verhaal zijn geweest. Men was ooit erg optimistisch over wat een bron aan zou kunnen. Dus: een bron die niet aan de vraag kon voldoen en daardoor jaar op jaar kouder en kouder werd, een WP die enorm elektra kwam zuipen met de kosten daarvan (incl. netbeheer). Waarschijnlijk toch nog gas in huis voor het koken.. Dan is het niet zo vreemd dat iemand 10+ jaar terug 'gewoon' weer een CV-ketel heeft laten ophangen. En die bron? Ach.. hybride was nog niet bedacht; had geen business case.

Maar je kunt er nu je voordeel mee doen. Goed kans dat 't na bijwerken van de isolatie en kierdichtheid wél volstaat, en anders kun je evt. zo'n systeem nemen als bijv. EcoForest biedt, met een bron én een luchtunit aan één WP.
Wellicht een doorstroomverwarmer er aan knopen en met een vast debiet doorpompen. Temperaturen meten en we hebben een inschatting van bodembronvermogen. 8)
Of je gelooft de inschatting die je via de wkotool weet te krijgen?
Maar goed, een waterput of -bron kun je altijd nog aanmelden als die er al langer zat, maar is geen verplichting. Voor zover ik het heb kunnen achterhalen geldt dit ook voor bodemenergiebronnen.
Maar kan dan alleen maar een voordeel zijn; geen eisen om aan te voldoen (of kosten), wel geregistreerd feit vanaf dan.

• Scoobie2002
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-07 07:58
Hoi allemaal,

ook ik sta al even te twijfelen over de aanschaf van een warmtepomp. Ik schrik niet terug voor een hogere initiële investering; als het maar een niet al te lange terugverdientijd heeft (15+jaar wordt steeds minder leuk).

Het liefst zou ik van het gas af gaan en dus full electric willen gaan. Enerzijds omdat ik geen buitenunit wil hebben en anderzijds heeft gas geen toekomst (als ik dan toch investeer, dan meteen vól in die richting) en om nog wat recente geopolitieke redenen.

Afijn... ik wil eigenlijk berekenen wat het jaarlijkse financiële effect gaat zijn van een overstap van gas naar de full electric warmtepomp met verticale bodemput (diepte ntb).

Mijn vloeroppervlak is 130m2 en ik woon in een tussenwoning. Ons gasverbruik is 1053m3 per jaar voor 4 personen en we koken op inductie en heb zonnepanelen die jaarlijks ruim 4800kwh opleveren. Ik verdeel het gasverbruik op in 28% tapwater en 72% verwarming.
Ons energietarief wordt vanaf 1 november (ipv 1 oktober) voor laag € 0,75636 per kwh en voor hoog € 0,8995 per kwh. Gas reken ik op 2,02523 per m3 (dit is rekeninghoudend met een plafond van € 1.50 per m3). Onze leveringskosten en netbeheer voor gas zal in 2023 wrs 298 euro zijn. De meterkast is gelukkig al 3x25A. hier hoeft niets aangepast te worden.

Ik zal een vloerverwarming moeten laten aanleggen op alle etages (samen dus 130m2), een put laten slaan van x aantal meter en een warmtepomp laten installeren met voorraadvat.
De kosten die ik moet maken voor de vloerverwarming worden voor 50% gesubsidieerd (hiervan ga ik in eerste instantie even uit voor een berekening).

Als ik op sites kijk wordt ik doodgegooid met berekeningen die overigens steeds anders zijn (de ene rekent met COP de ander met SCOP -en zegt dat COP niet juist is om mee te rekenen) en zo verder. Ik zie nergens een berekening die rekening houdt met de diepte van de put; iets wat nmm toch uit zou moeten maken?

Zouden jullie ons kunnen helpen aan een berekening? Ik ben het spoor (ook na het lezen van 235 forum pagina's) nl een beetje bijster...

Dank!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:19
Scoobie2002 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:10:
Hoi allemaal,

Afijn... ik wil eigenlijk berekenen wat het jaarlijkse financiële effect gaat zijn van een overstap van gas naar de full electric warmtepomp met verticale bodemput (diepte ntb).

Ik zal een vloerverwarming moeten laten aanleggen op alle etages (samen dus 130m2), een put laten slaan van x aantal meter en een warmtepomp laten installeren met voorraadvat.
De kosten die ik moet maken voor de vloerverwarming worden voor 50% gesubsidieerd (hiervan ga ik in eerste instantie even uit voor een berekening).

Dank!!!
Voor het aanleggen van vloerverwarming is geen subsidie bij mijn weten. Vloerisolatie (kruipruimte) staat wel op de ISDE lijst.

Het belangrijkste is de begane grond (huiskamer) Op de eerste etage of zolder red je het ook wel met goede radiatoren. Maar als het kan dan waarom niet.

Gezien je gasverbruik heb je genoeg aan een 6 kW warmtepomp. De beste optie is dan een lucht-water warmtepomp. Reken op 12000 a 13000 euro. Een water- water warmtepomp is een mooiere optie (geluid, opbrengst, koelopties) maar qua kosten wil je die eigenlijk met de gehele straat tegelijk laten aanlegggen.
Voor een individuele woning met laag gasverbruik is het voor nu economisch niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Scoobie2002 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:10:
Ik zie nergens een berekening die rekening houdt met de diepte van de put; iets wat nmm toch uit zou moeten maken?
Natuurlijk, maar niet volgens één vast getal van 35 W/meter of zo, daarvoor verschilt de bodem van plek tot plek veel te veel.

In de regel kijk je wat je nodig hebt (in kW piekvermogen uit de bron en MWh/jaar) en berekent dan hoe groot op jouw specifieke plek de bijbehorende bron moet zijn. Met dat laatste (incl. of het mag) kan https://wkotool.nl/ je op gang helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-07 14:24
Hallo heren Tweakers,

Ik ben over een aantal maanden als het goed is in het bezit van een goed functionerende NIBE S1155-6 PC warmtepomp (modulerend en koelend). Nu zal mijn installateur daarvoor ook een keer de bijbehorende kamerthermostaat monteren in onze leefkeuken: de Nibe RMU S40 slimme kamerthermostaat. Alleen nu hebben we nog een stuk of 8 andere ruimtes waar ook een aparte aansturing voor gewenst is door de vloerverwarmingsverdeler op de juiste manier aan te sturen i.s.m. de warmtepomp en wordt bij ons de vraag neergelegd welke kamerthermostaten wij zouden willen voor die ruimtes. Per verdieping is overigens bedrading voorzien van elke thermostaat lokatie naar de vloerverwarmingsverdeler. Welke kamerthermostaten raden jullie dus aan voor de overige ruimtes? Ik merk dat mijn installateur hier helaas nog niet zoveel kaas van heeft gegeten namelijk en mij hierin ook weinig aanstuurt, op de opmerking na: "Kies er 1 uit op internet die ook aansturing voor koelen mogelijk maakt". In onze kelder en zeker in onze badkamer willen we de mogelijkheid hebben om het koelen van die ruimtes te blokkeren.

Bovenstaande vraagstuk is vast vaker voorgekomen in dit topic, maar ik krijg het niet gevonden

[ Voor 16% gewijzigd door VerrekteZakStro op 30-09-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@VerrekteZakStro Over welk merk te kiezen eigenlijk niet zoveel, dat ik me herinner. Ik vermoed dat er wel andere topics meer melden over zoneverwarming.

Vanuit de warmtepomp is vooral belangrijk dat die hoofdzone voldoende groot is. Die leefkeuken (en woonkamer?) waarvan de verwarmingsgroepen nooit dicht gaan en die (mede) bepaalt hoe hard de WP aan de slag gaat.

[Hier is 't Loxone. Heel WP-vriendelijk daaraan is dat groepen niet puur open/dicht gaan, maar ook op tussenstanden. Dat maakt de ventielmotortjes wel prijzig.]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@VerrekteZakStro
Ik gebruik al 7 jaar evohome van Honeywell en ben daarover zeer tevreden. Het fijne daaraan is dat die niet uitgaat van één centrale thermostaat is de woonkamer of zo, zoals bij CV-systemen veelal wordt toegepast, maar dat er in elke ruimte een (draadloze) thermostaat hangt. De centrale unit ontvangt die waardes en stuurt daarmee kleppen open en dicht van de verschillende ruimtes. Dat werkt met zowel radiatoren als met vloerverwarming.
In die centrale unit kun je vervolgens van alles instellen. Denk er wel aan dat je met een warmtepomp vaak niet zoveel hebt aan zoiets als nachtverlaging, omdat een WP traag werkt doordat het piekvermogen veel lager ligt dan dat van een CV-(gas-)ketel.

Zie voor meer info o.a. het draadje van Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming.

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 30-09-2022 22:16 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:49

bjp

Wat raden jullie aan voor SWW temperatuur? Nu staat het op 56 graden (ofwel is dat de default, ofwel heeft de installateur deze temperatuur gekozen), en bij 51 begint de WP terug op te warmen, zo geschat om de 18u een korte run wanneer er geen SWW gebruikt wordt, vaker anders.

hoe vaak moet legionella-run gebeuren? om de twee weken? Hij lijkt niet op te staan in de huidige instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 30-09-2022 22:30 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Hier is het door de installateur ingesteld op 58 graden met een hysterese van 5 graden, dus hij warmt weer op als de temperatuur onder de 53 graden zakt.

Ook hier geen legionella-runs, maar dat hoeft ook niet bij deze temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-07 13:48

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

bjp schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:29:
Wat raden jullie aan voor SWW temperatuur? Nu staat het op 56 graden (ofwel is dat de default, ofwel heeft de installateur deze temperatuur gekozen), en bij 51 begint de WP terug op te warmen, zo geschat om de 18u een korte run wanneer er geen SWW gebruikt wordt, vaker anders.

hoe vaak moet legionella-run gebeuren? om de twee weken? Hij lijkt niet op te staan in de huidige instellingen.
Qua efficiency wil je het liefst een zo laag mogelijke temperatuur. Je warmtepomp is dan efficiënter en de boiler verliest minder snel warmte. Welke temperatuur mogelijk is hangt samen met de inhoud van je boiler en je warmwatergebruik. Als er in je huishouden kort wordt gedoucht en er enige tijd zit tussen douchegebruik (zodat de WP de kans heeft om nieuw warmwater te produceren) kan de temperatuur lager zijn.

Ik zou ook even checken tot welke temperatuur je warmtepomp in staat is om SWW te produceren met hulp van de compressor. Mijn Nibe F1145 kapt ermee boven ca. 51 graden en gaat dan puur elektrisch verwarmen. Ik bespaar veel energie door de warmwatertemperatuur onder de grenswaarde te houden waarboven hij puur elektrisch verwarmt. Warm water produceren met een COP van 2,5 is niet super efficiënt vergeleken met ruimteverwarming bij een COP van 4,0 tot 5,5 maar het alsnog veel beter dan een COP van 1.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 01-10-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:44
bjp schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:29:

Dat ligt er aan hoeveel warm water je gebruikt denk ik? En met hoeveel personen je bent.
Bij ons staat de warmtepomp de eco stand, volgens mij 46 graden en bij 41 weer opwarmen. Werkt prima voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Als zij later langer gaan douchen, moeten we misschien over naar 47-52 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:13

Church of Noise

Drive it like you stole it

Zijn er mensen die kozen voor een WP zonder geintegreerde boiler?

Reden voor mijn vraag is voornamelijk uit nieuwsgierigheid, en ook omdat we momenteel een HR gasketelhebben waarbij alle SWW via doorstroom wordt opgewarmd. We dachten initieel dat we dit even gingen proberen, en dan eventueel een boiler toevoegen moest de nood zich aandienen, maar ondertussen al 6 jaar verder en de doorstroom blijkt voldoende voor ons 3 (incl 13-jarige die blijkt van douchen een nieuwe hobby gemaakt te hebben). Voordeel hiermee is natuurlijk dat er geen boilerverliezen bestaan, vandaar de vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:18
Church of Noise schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:11:

Reden voor mijn vraag is voornamelijk uit nieuwsgierigheid, en ook omdat we momenteel een HR gasketelhebben waarbij alle SWW via doorstroom wordt opgewarmd. We dachten initieel dat we dit even gingen proberen, en dan eventueel een boiler toevoegen moest de nood zich aandienen, maar ondertussen al 6 jaar verder en de doorstroom blijkt voldoende voor ons 3 (incl 13-jarige die blijkt van douchen een nieuwe hobby gemaakt te hebben). Voordeel hiermee is natuurlijk dat er geen boilerverliezen bestaan, vandaar de vraag...
Een warmtepomp heeft onvoldoende vermogen om het water on-the-fly te verwarmen. Daarom zit er een boiler in een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Church of Noise schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:11:

De warmtepomp die wij hebben heeft geen geïntegreerde boiler. We hebben een apart boiler en buffervat ernaast staan. Het grootste deel van de alpha innotec bestaat ook uit lucht.

Maar zoals al gezegd is, een warmtepomp heeft te weinig vermogen om water direct te verwarmen. Vergelijk het met een cv ketel, een warmtepomp verwarmt water met ongeveer 4 tot 9kW terwijl een cv ketel minimaal al 27kW levert. Je krijgt dan water eruit wat ongeveer 3 graden warmer is dan de koude kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk normaal gesproken met een buffervat voor de naregeling?
Hier zit dat 40 liter buffervat (in serie) tussen de verdeler voor aanvoer en retour op de begane grond.

Die verdeler staat altijd open, dus erg veel nut heeft het buffervat niet (lijkt mij), behalve dat er water doorheen spoelt. De circulatiepomp van de warmtepomp staat altijd te draaien op 70% (verbruik is dan 40 watt), pas bij een buitentemperatuur van 16 graden gaat die pomp uit.
Dit is de wachtmodus stand van een Nibe F1245 (aan/uit compressor), circulatiepomp in wachtmodus op xx % totdat buitentemperatuur is bereikt.

Ik heb die pomp weleens wat lager gezet, maar dan zie je minder flow op de bovenverdieping.
Is er geen betere oplossing zodat die pomp wat zachter kan in wachtmodus? Is toch 40 watt, 24 uur per dag, als ik daar 30 watt van kan maken zou het ook al mooi zijn.

Dacht misschien een overstortklepje tussen aanvoer en retour verdeler (zodat als verdeler per ongeluk wel dicht staat er nog wel flow is), en het mini buffervat gewoon echt in serie in het systeem, zodat het nog wat nuttigs doet.

Verder een standaard installatie, geen andere buffervaten, geen externe pomp. Op begane grond een verdeelblok en op bovenste verdieping een verdeelblok. Warmtepomp heeft zijn eigen kWh meter.

Standby verbruik Nibe bij circulatiepomp uit is 20 Watt, en in de wachtmodus 60 watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Harry_Nak op 01-10-2022 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:14:
@VerrekteZakStro
Ik gebruik al 7 jaar evohome van Honeywell en ben daarover zeer tevreden. Het fijne daaraan is dat die niet uitgaat van één centrale thermostaat is de woonkamer of zo, zoals bij CV-systemen veelal wordt toegepast, maar dat er in elke ruimte een (draadloze) thermostaat hangt.
Dat kan met elk zoneverwarmingsysteem. Maar let wel: zo'n multi-master systeem is niet eenvoudig goed te krijgen in combinatie met een WP. Het leidt al snel tot (te) korte runs en de noodzaak van een (extra) flinke buffer. Meestal is die complexiteit onnodig en kan er een hoofdzone gekozen worden (woonkamer) die het grootste deel van de vraag vertegenwoordigt en gewoon open blijft staan.

Juist omdat een WP zo geleidelijk verwarmt, komt het niet zo vaak voor dat de verwarmingsbron 'toevallig uit' staat en dat de andere ruimtes tevergeefs op warmte wachten. Dat elke zone ook de verwarmingsbron in moet kunnen schakelen is 'n beetje een CV-ketel ding. (En op de een of andere manier hangt juist Evohome nog altijd zo aan dat voor korte duur in/uitschakelen dat die uitgesproken slecht met een WP lijkt samen te gaan. Al is lijkt 't me sowieso een enorme uitdaging voor elk master-master systeem met aan/uit ventielen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:48:
terwijl een cv ketel minimaal al 27kW levert.
Een dat dáárom doet. De grootte van de CV-ketel wordt bijna altijd bepaald door z'n productie als 'geiser' / 'doorstroomverwarmer' voor SWW, uitgedrukt in de CW waarde. Slechts zelden is de grootte van de woning bepalend. De laagste klasse, CW3, vereist zo'n 16kW, en laat je douchen (maar dan niet tegelijkertijd water tappen voor de vaat).

(Wel wat minder dan 27kw dus, maar 16kW zal meestal een belachelijk zware WP zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Harry_Nak schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:44:
Ik heb die pomp weleens wat lager gezet, maar dan zie je minder flow op de bovenverdieping.
8)7 En waarom is dat vreemd of ongewenst? Je zet een pomp zachter.. op een moment dat de WP slechts in afwachting van vraag is. Da's toch prima?
Dacht misschien een overstortklepje tussen aanvoer en retour verdeler (zodat als verdeler per ongeluk wel dicht staat er nog wel flow is)
Want je kids / huisvrienden / hond spelen daar graag mee?

Hier best wel 'n aantal afsluiters, die met name onderhoud mogelijk maken zonder dat alles leeg hoeft. Maar ja.. als je die dichtgooit en de installatie wel aan.. dan gaan er ook dingen mis en stuk, ja.
en het mini buffervat gewoon echt in serie in het systeem, zodat het nog wat nuttigs doet.
Ik zie geen (wezenlijk) verschil. Advies: houdt je geld lekker in je zak :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

8)7 En waarom is dat vreemd of ongewenst? Je zet een pomp zachter.. op een moment dat de WP slechts in afwachting van vraag is. Da's toch prima?

[...]

Want je kids / huisvrienden / hond spelen daar graag mee?

Hier best wel 'n aantal afsluiters, die met name onderhoud mogelijk maken zonder dat alles leeg hoeft. Maar ja.. als je die dichtgooit en de installatie wel aan.. dan gaan er ook dingen mis en stuk, ja.

[...]

Ik zie geen (wezenlijk) verschil. Advies: houdt je geld lekker in je zak :).
Ok, dat heeft dus geen zin dus, duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Harry_Nak Zachter zetten van die pomp in wachtstand wel, lijkt me. Iemand had 't hier onlangs over van 30 naar 15%, meen ik.. bij jou staat hij op 70%. [Edit.. hmm.. was dat wel 'n NIbe? "YMMV".]

(En voor zover ik weet stappen zulke pompen altijd van 0 naar 30%, hun minimum toerental. Dus waarschijnlijk drukt "15%" dan 15% boven minimum uit. In dat geval kun je t/m 1% door experimenteren..)

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 01-10-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Besef je wat de wachtmodus is? (En nee, ik denk dat het in deze niet wezenlijk uit maakt dat het een aan/uit is.)

Wachtmodus wil zeggen: er is momenteel geen verwarmingsvraag (voor de WP), maar die zou er wel (elk moment) kunnen zijn. Dus de WP moet water rondpompen om dat aan te meten. Hij is dan dus niet echt aan 't verwarmen. (Ok.. een beetje nog, op de warmte uit die buffer, maar 40 liter stelt daar ook niets voor.) Dus een hele lage flow volstaat.
Ik weet heel goed wat wachtmodus is, bedankt voor je hulp, ik kom hier niet verder mee.

[ Voor 91% gewijzigd door Harry_Nak op 01-10-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:02
Gwaihir schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:21:
De meeste warmtepompen meten zelf de flow. Als die om wat voor reden dan ook onder een bepaald minimum zakt (omdat de kranen dicht staan bijvoorbeeld) stoppen ze met verwarmen en geven een foutmelding. Ze gaan dan dus niet stuk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Harry_Nak schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:37:
Nou dat bedoelde ik dus, die 70% is een goede stand voor de circulatiepomp omdat je bij iets lager zetten wel verschil in flow ziet. Dus de minimale stand lijkt 70% te zijn.
[..]
die pomp draait in wachtmodus (bijna altijd dus) op 70%.
[..]
(Als de compressor gaat draaien gaat de pomp wel automatisch regelen naar een hoger toerental, op delta t)

En het is een aan/uit warmtepomp, dus dat maakt het weer net even anders.
Besef je wat de wachtmodus is? (En nee, ik denk dat het in deze niet wezenlijk uit maakt dat het een aan/uit is.)

Wachtmodus wil zeggen: er is momenteel geen verwarmingsvraag (voor de WP), maar die zou er wel (elk moment) kunnen zijn. Dus de WP moet water rondpompen om dat aan te meten. Hij is dan dus niet echt aan 't verwarmen. (Ok.. een beetje nog, op de warmte uit die buffer, maar 40 liter stelt daar ook niets voor.) Dus een hele lage flow volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:57:
[...]

De meeste warmtepompen meten zelf de flow. Als die om wat voor reden dan ook onder een bepaald minimum zakt (omdat de kranen dicht staan bijvoorbeeld) stoppen ze met verwarmen en geven een foutmelding. Ze gaan dan dus niet stuk.
Bij 'stuk' en mijn installatie dacht ik met name aan drukproblemen wanneer ik bepaalde delen van elkaar scheidt. Sluit ik het SWW vat (hygiëneboiler) op 60 graden af en laat ik het dan al te lang afkoelen. Of verwarm ik het juist terwijl expansie en overdrukventiel niet beschikbaar zijn..

Inderdaad zal een WP met spoed uitschakelen als hij niks meer kan en dat best 'n flink aantal keren kunnen hebben. Maar goed is het ook zeker niet (qua levensduur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Harry_Nak schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:37:
Ik weet heel goed wat wachtmodus is, bedankt voor je hulp, ik kom hier niet verder mee.
Dan maak je mij - en vermoedelijk ook anderen in dit topic - erg nieuwsgierig naar wat wij over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Femme schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:53:
[...]

Qua efficiency wil je het liefst een zo laag mogelijke temperatuur. Je warmtepomp is dan efficiënter en de boiler verliest minder snel warmte. Welke temperatuur mogelijk is hangt samen met de inhoud van je boiler en je warmwatergebruik. Als er in je huishouden kort wordt gedoucht en er enige tijd zit tussen douchegebruik (zodat de WP de kans heeft om nieuw warmwater te produceren) kan de temperatuur lager zijn.

Ik zou ook even checken tot welke temperatuur je warmtepomp in staat is om SWW te produceren met hulp van de compressor. Mijn Nibe F1145 kapt ermee boven ca. 51 graden en gaat dan puur elektrisch verwarmen. Ik bespaar veel energie door de warmwatertemperatuur onder de grenswaarde te houden waarboven hij puur elektrisch verwarmt. Warm water produceren met een COP van 2,5 is niet super efficiënt vergeleken met ruimteverwarming bij een COP van 4,0 tot 5,5 maar het alsnog veel beter dan een COP van 1.
volgens documentatie: max 75 graden (is een WP met R290). Er is geen weerstand in de WP dacht ik (EcoForest EcoGEO+ 1-6 PRO).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Femme schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:53:
[...]
Ik zou ook even checken tot welke temperatuur je warmtepomp in staat is om SWW te produceren met hulp van de compressor. Mijn Nibe F1145 kapt ermee boven ca. 51 graden en gaat dan puur elektrisch verwarmen. Ik bespaar veel energie door de warmwatertemperatuur onder de grenswaarde te houden waarboven hij puur elektrisch verwarmt.
Mijn Alpha Innotec kan met de compressor tot 58 graden komen. COP kan ik helaas nog niet bepalen, moet nog steeds een kWh-meter voor de WP aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Turrican schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Mijn Alpha Innotec kan met de compressor tot 58 graden komen. COP kan ik helaas nog niet bepalen, moet nog steeds een kWh-meter voor de WP aansluiten.
De COP zit tussen de 2 en de 4 voor SWW. Omdat de temperatuur zo hoog moet worden gebracht is die niet zo heel efficiënt. Bij SWW wordt ook niet het maximale vermogen van de warmtepomp gebruikt maar zit die op ongeveer 3 tot 5kW maximaal te werken.

Ik kwam er vandaag achter dat mijn alpha innotec met een maximaal vermogen van 9kW (waarmee hij volgens de specs tot 10kW kan verwarmen) maar een stroomverbruik heeft met verwarmen tussen de 0,3kW en de 2,2kW. Het maximale wat ik tot nu toe heb gezien is 1500W met SWW. Met verwarmen heb ik hem toen het buiten -10 was op 1200W zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:09:
[...]

Dat kan met elk zoneverwarmingsysteem. Maar let wel: zo'n multi-master systeem is niet eenvoudig goed te krijgen in combinatie met een WP. Het leidt al snel tot (te) korte runs en de noodzaak van een (extra) flinke buffer. Meestal is die complexiteit onnodig en kan er een hoofdzone gekozen worden (woonkamer) die het grootste deel van de vraag vertegenwoordigt en gewoon open blijft staan.
@Gwaihir Tja, ik draaide ruim 5 jaar al tot volle tevredenheid met evohome toen ik vorig jaar overschakelde op mijn Nibe S1255-PC. Tussen Nibe en het huis zit een 100 liter buffer (parallel) en het enige dat ik in te regelen had was de stand van de circulatiepomp tussen buffer en het huis. Als dat is wat je bedoelt met “niet eenvoudig goed te krijgen”, dan valt dat heel erg mee.

En ik kan je verzekeren dat er van te korte runs echt nog geen sprake is geweest. Sterker nog: precies dát is de reden geweest voor een 100 liter buffervat er tussen. Als evohome dan ‘plotseling’ de vraag stopt, dan kan de Nibe nog even doordraaien om een TE korte run te voorkomen.

En nu na een jaar kan ik je verzekeren dat ik heel erg blij ben met deze combinatie en dat het draait als een zonnetje!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:58:
Sterker nog: precies dát is de reden geweest voor een 100 liter buffervat er tussen. [..]

En nu na een jaar kan ik je verzekeren dat ik heel erg blij ben met deze combinatie en dat het draait als een zonnetje!
Mooi!

En ja, een parallel buffervat (met dus 'n losse pomp voor de verwarming) zie ik inderdaad als 'n wat complexere installatie. En dan vind ik 100 liter nog best bescheiden, dus mooi dat dat volstaat voor je :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:15:
[...]

Mooi!

En ja, een parallel buffervat (met dus 'n losse pomp voor de verwarming) zie ik inderdaad als 'n wat complexere installatie. En dan vind ik 100 liter nog best bescheiden, dus mooi dat dat volstaat voor je :).
Tja, of dat complex is, is een persoonlijke interpretatie. 8)

En de maat van die buffer zul je met enig rekenwerk vast moeten stellen aan de hand van hoeveel vermogen je WP in de laagste stand genereert in 10 minuten (of zoveel langer als je je minimale runtijd wilt hebben). Dat moet die in de buffer kwijt kunnen. In mijn geval gaat het om een 6kW Nibe en is die 100 liter voldoende. Heb je een grotere WP (lees hoger vermogen in laagste stand), dan zal je een gotere buffer nodig hebben.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hippe Lip En wat '(te) kort' is ook ;). Ik weet niet of je 'm monitort, maar ik zou echt niet vaak 'n run van slechts 10 minuten willen zien. (Ik vind elke run onder de twee uur aan de korte kant ;). Zit hier nu op 5,5 uur gemiddelde runlengte over z'n 953 runs.)

Tja, zonder die zoneverwarming (of met een flinke hoofdzone die altijd open staat) had je waarschijnlijk zonder die buffer gekund (of met misschien 'ns een 40 liter in serie of zo) en zonder die extra pomp die stroom staat te trekken. Met name dat laatste tikt toch best aan.

Da's toch een flink stuk installatie extra (incl. lopende kosten), die een vraagsteller als @VerrekteZakStro simpelweg wél of niet heeft staan. Ik haalde in elk geval niet uit z'n vraag of hij dat heeft staan of overweegt te installeren, dus ga ik daar ook maar niet meteen vanuit. En haalde ook niet uit jouw eerdere antwoord dat het bij die EvoHome setup wel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
Ik heb ook nog een buffervat van 100 liter, weet niet zeker hoe hard die echt nodig gaat zijn aangezien de WP (S1155-6 PC) modulerend is (1.5 kW in laagste stand). Ongeveer 10 a 12 ruimtes die een aparte zone hebben en zo'n 320 m2 verwarmde vloeropp. in totaal.
@Hippe Lip : Ik ben wel benieuwd wat je aan 'thermostaten-apparatuur' hebt. Wat heb je zoal van Evo home? En ook nog een nibe rmu s40 of iets dergelijks? Gebruik je de WP ook voor koeling?

[ Voor 12% gewijzigd door VerrekteZakStro op 02-10-2022 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

VerrekteZakStro schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:18:
Ik heb ook nog een buffervat van 100 liter,
Parallel hoop ik?
[…] weet niet zeker hoe hard die echt nodig gaat zijn aangezien de WP (S1155-6 PC) modulerend is (1.5 kW in laagste stand). Ongeveer 10 a 12 ruimtes die een aparte zone hebben en zo'n 320 m2 verwarmde vloeropp. in totaal.
Ik heb vrijwel dezelfde WP: S1255-6 PC, dus met ingebouwde boiler. Dat gaat prima. Een externe boiler lijkt me zelden echt nodig.
@Hippe Lip : Ik ben wel benieuwd wat je aan 'thermostaten-apparatuur' hebt. Wat heb je zoal van Evo home?
Het centrale touch screen uiteraard. En op de BG en 1e heb ik elk een HCE80 om de verschillende zones van de vv-verdeler aan te sturen. Op zolder gaat alles (gang + 1 kamer) tegelijk en daar wordt de kleinere verdeler met een zoneklep aangestuurd.
Als thermostaten gebruik ik de draadloze Honeywell Round. Bij elkaar een fijne combinatie.
En ook nog een nibe rmu s40 of iets dergelijks?
Nee, waar zou ik die voor nodig hebben?
Gebruik je de WP ook voor koeling?
Jazeker, afgelopen zomer heeft die gedraaid, maar ik heb nog niet echt tijd gestoken in de programmering daarvoor, waardoor niet alle zones konden koelen, meer een deel in elk geval wel.
Je kunt evohome in één keer in koelmodus zetten.

Heb je op de site van Resideo gekeken?
En op het evohome forum hier?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:29
Maarren schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:51:
[...]

Omdat er niet heel veel over de toros vision is te vinden op tweakers, bij deze een mening van mijzelf, wellicht heb je daar wat aan. Wij hebben een Toros Vision TVPT9 warmtepomp. Volgens mij heeft onze installateur hierbij het gehele ontwerp uitbesteed aan de Techneco. Qua dimensionering vloerverwarming/bron/WP heb ik hierbij geen zaken kunnen ontdekken die ik anders zou hebben gedaan als ik nareken aan de hand van ISSO publicaties. Dus wat dat betreft ben ik tevreden met Techneco.

Verder vind ik een voordeel van Techneco dat ze tot nu toe goed bereikbaar zijn geweest en ook heel goed geholpen hebben met vragen die ik had.

Aangaande de Toros Vision zelf ben ik tot nu toe ook tevreden. De installatie draait ca 1 jaar storingsloos. En naar aanleiding van de monitoringsdata is ook duidelijk dat de installatie efficiënter draait dan de Vailliant Geotherm in mijn vorige woning.

Het enige aandachtspunt is de wijze van bediening van warmtepomp systeem instelling, in het geval je iets wilt met bijvoorbeeld zaken als stooklijnen en dergelijke settings. Techneco heeft er voor gekozen dit afhankelijk te maken van een web interface, waarvoor je een separate wifimodule moet aanschaffen (NB er is dus geen los bediendisplay op de warmtepomp zelf). Dit heeft als groot voordeel dat je standaard uitgebreide datalogging/monitorings mogelijkheden hebt, waarvan ik veel gebruik heb gemaakt om te kijken hoe je een en ander kunt optimaliseren.

Een nadeel van de webinterface vind ik echter de technische uitvoering. (Als je daar gebruik van maakt)
-Deze gaat niet via een beveiligde html pagina gaat. (weliswaar met gebruikers naam en wachtwoord, maar geen HTTPS).
-Standaard heb je geen bedienmogelijkheden voor systeeminstellingen, daarvoor moet je rechten aanvragen bij Techneco. Als je de bedienrechten wel hebt, dan hapert dat regelmatig, om iets te wijzigen moet je soms meerdere keren op send drukken voordat de wijziging aankomt bij de warmtepomp.
-Ik vind het een risico om een apparaat wat misschien wel 20 jaar meegaat te moeten bedienen via een web pagina, welke garantie heb je dat die webportal nog 20 jaar live blijft? (daar staat tegenover dat als het eenmaal goed werkt ik er in principe niet meer aanzit.)

Verdere zaken waar je bij je keuze nog naar zou kunnen kijken.
-De toros vision is een aan/uit warmtepomp zoals veel W/W wartempompen (geen modulatie en dus is een los buffervat aan te raden). Als je het eenmaal goed ingeregeld hebt voor mij persoonlijk echter geen probleem.
-De constructie met los boiler vat en warmtepomp neemt meer vloeroppervlak in dan zo'n combiwarmtepomp als bijvoorbeeld de vaillant geotherm.
-De koppeling met zonnecollectoren hebben wij geen gebruik van gemaakt omdat ik dat geld liever in extra PV stak.

Qua hardware: De toros vision is lekker simpel en daardoor verwacht ik goed en eenvoudig te onderhouden.
-De compressor module kan als er ooit een storing is volgens de onderhoudsmonteur makkelijk uitgewisseld worden
-Er is 1 simpele Honeywell OEM printplaat voor de besturing aanwezig, alle overige hardware (schakelrelais potentiaal vrije contacten etc.) zijn simpele standaard elektronica gemonteerd op een DIN rail en dus ook eenvoudig en goedkoop te vervangen indien nodig.
-Pompen en kleppen lijken standaard Wilo en Honeywell componenten te zijn.

Update 21-6-2018: Sinds vandaag lijkt bovengenoemde HTML webpagina wel via een beveiligde verbinding te werken. Dus dat genoemde nadeel is niet meer van toepassing.

Update 2-7-2019:
-Rendement en werking van de installatie blijft erg goed. De warmte pomp heeft afgelopen jaar 1124 kWh electriciteit gebruikt om een vrijstaande woning van 767m3 zonder storingen altijd op 20,5 graden te houden.
-Het ophalen van de gelogde monitoring data via de web interface werkt nu al ca 2 maanden niet naar behoren omdat er issues zijn met de logging server van Techneco. (Dit is vervelend aangezien de webinterface de enige manier is om monitoringdata te bekijken.) Het afhankelijk zijn van een webserver van derden blijft dus een minpunt.
-De bereikbaarheid en hulpbereidheid van Techneco bij een andere vraag is wel nog steeds erg goed.

Update 20-1-2020: De issues met de logging server van Techneco lijken over te zijn. Ik kan alle monitoringdata weer goed zien. Verder draait alles al weer 2,5 jaar storingsloos.

Update 6-3-2020: Toch weer issues met de logging server van Techneco. Op zich wordt alle data gelogd, echter de logging is niet consequent, het ene moment worden er 2 minuten waarden gelogd en het andere moment weken niets, op deze manier is monitoring via internet maar beperkt nuttig.

Update 27-12-2020: De installatie draait nog steeds storingsvrij en met hoog rendement. Ik zag vandaag dat de monitoring webpagina nu ook remeha branding heeft en dat de Toros vision nu ook op rechtstreeks op de producten pagina van remeha staat. Hopelijk dat met die grotere partij erachter het stabiel houden van de monitoring server meer aandacht krijgt. De laatste maanden werkte het meestal goed.
Wij overwegen deze Toros Vision WP ook aan te schaffen voor onze nieuwe woning. Hoe zijn je ervaringen tot nu toe?

We hebben in onze huidige woning een Waterkotte warmtepomp. Deze draait sinds 2006 vrijwel storingsvrij. En daar zijn we ook super tevreden over.

Zijn de draaiuren van de compressor uit te lezen van de Toros, zodat je bijvoorbeeld de eenheid kWh/m2/jaar (stroomverbruik van de compressor) kunt uitrekenen? Ik ben ook wel benieuwd of je dit met andere woningen kunt vergelijken. De Waterkotte warmtepomp verbruikt ca. 20kWh/m2/jaar stroom voor het maken van warmtapwater en LT vloerverwarming door het gehele transport pompverbruik etc valt hierbuiten. Alleen de compressor draaiuren. Voor een woning van 2006 met mechanische afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerrekteZakStro
In dikgedrukt cursief geantwoord
Hippe Lip schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:31:
[...]

Parallel hoop ik?

Geen idee eerlijk gezegd
[...]

Ik heb vrijwel dezelfde WP: S1255-6 PC, dus met ingebouwde boiler. Dat gaat prima. Een externe boiler lijkt me zelden echt nodig.

[...]

Het centrale touch screen uiteraard. En op de BG en 1e heb ik elk een HCE80 om de verschillende zones van de vv-verdeler aan te sturen. Op zolder gaat alles (gang + 1 kamer) tegelijk en daar wordt de kleinere verdeler met een zoneklep aangestuurd.
Als thermostaten gebruik ik de draadloze Honeywell Round. Bij elkaar een fijne combinatie.

Bij ons kan alles bedraad, dus ga er dan vanuit dat die voor een bedrade variant van de HCE80 zal kiezen
[...]

Nee, waar zou ik die voor nodig hebben?

Ik had verwacht dat je sowieso zo'n thermostaat van Nibe zou willen omdat die beter met de WP zou kunnen samenwerken was mijn gedachte, maar dat is dus niet zo begrijp ik. Alles verloopt dan via die Evohome hoofdunit. Dan moet ik wellicht nog snel een inbouwdoos verleggen (Nibe thermostaat unit pastte in een inbouwdoos, deze zeker niet)

[...]

Jazeker, afgelopen zomer heeft die gedraaid, maar ik heb nog niet echt tijd gestoken in de programmering daarvoor, waardoor niet alle zones konden koelen, meer een deel in elk geval wel.
Je kunt evohome in één keer in koelmodus zetten.

Heb je op de site van Resideo gekeken?
En op het evohome forum hier?
Nee, alleen nu even vluchtig. Kan je met evohome zones apart blokkeren om te koelen? In de badkamer zone wil ik sowieso niet koelen namelijk i.v.m. vocht.

@Hippe Lip /edit:: nog een extra vraag, Werkt de hoofdunit ook als als een thermostaat voor 1 zone, bijvoorbeeld de woonkamer. Ma.w. heb je daar voldoende aan voor in de woonkamer of moet je dan ook nog een losse 'Honeywell round' hebben voor de woonkamer?

En welk thermostaat systeem past in een standaard inbouwdoos en afdekplaat? Want heb nu vaak bijvoorbeeld nog een CO2 sensor die in inbouwdoos past er langs zitten

edit3/ Is het ook mogelijk om 'gewoon' de RMU S40 - NIBE kamerthermostaat (Nibe S serie kamerthermostaat) te gebruiken als 'hoofdbedieningspaneel' i.c.m. met een bedraad kamerthermostaat systeem van Honeywell? (Bijv. de HCE 20). Ik vind het bedieningspaneel van honeywell niet fraai namelijk (groot en lomp)

[ Voor 15% gewijzigd door VerrekteZakStro op 03-10-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@VerrekteZakStro De simpelste manier om dat vast te stellen is door te kijken of je 'n extra pomp hebt nabij het buffervat. Parallel betekent immers dat het water onafhankelijk van de de CV-pomp van de WP door het systeem wordt gepompt.

Voor zo'n uitgebreid systeem: Loxone werkt ook erg lekker :).

Hier de zoektocht ook ooit bij EvoHome begonnen, maar dat kan maar twaalf zones aan, waarbij VVW en radiatoren in dezelfde ruimte toch losse zones zijn. Daardoor kwamen wij aan 12 te kort (en kon ik me niet voorstellen dat VVW vs. radiatoren onderling goed zouden samenwerken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-07 10:44
Deem007492 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:08:
[...]

Wij overwegen deze Toros Vision WP ook aan te schaffen voor onze nieuwe woning. Hoe zijn je ervaringen tot nu toe?

We hebben in onze huidige woning een Waterkotte warmtepomp. Deze draait sinds 2006 vrijwel storingsvrij. En daar zijn we ook super tevreden over.

Zijn de draaiuren van de compressor uit te lezen van de Toros, zodat je bijvoorbeeld de eenheid kWh/m2/jaar (stroomverbruik van de compressor) kunt uitrekenen? Ik ben ook wel benieuwd of je dit met andere woningen kunt vergelijken. De Waterkotte warmtepomp verbruikt ca. 20kWh/m2/jaar stroom voor het maken van warmtapwater en LT vloerverwarming door het gehele transport pompverbruik etc valt hierbuiten. Alleen de compressor draaiuren. Voor een woning van 2006 met mechanische afzuiging.
Mijn ervaringen zijn nog steeds zoals in die post.
Kort samengevat.
-Het systeem draait goed en zuinig en zonder storingen.
-Draaiuren en stroom verbruik zijn uit te lezen per modus. (verwarmen, warm water, koelen etc.)
-Gemiddeld gebruik ik 1600kWh E voor verwarming inclusief tapwater per jaar (1150kWh verwarming, 450 kWh tapwater, voor vrijstaand/767m3/185m2 ). Hiermee houd ik het hele huis tot en met de zolder op circa 20 tot 21 graden en warm tapwater gebruik is van een gezin.
-Het principe van geavanceerdere bediening via een webportal ben ik nog steeds geen fan van. Wat als support stopt?.
-Het is een simpele aan/uit warmtepomp, hier moet je rekening mee houden, met name als je dingen als ruimte naregeling overweegt. (voordeel is minder elektronische zaken zoals frequentieregelaar die kapot kunnen gaan)
-Waar ik inmiddels ook over na zou denken. Het is een apparaat op de markt gebracht door Techneco in volgens mij 2013-2014 en inmiddels is Techneco overgenomen door Remeha. Dus hoe groot is de kans dat er op korte termijn een nieuw type komt en de toros vision end of life is?

[ Voor 3% gewijzigd door Maarren op 04-10-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Deem007492 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:08:
[...]

ik zou eigenlijk niet weten waarom je een werkende WP zou willen vervangen. Typisch gaan ze echt lang mee.

Pagina: 1 ... 59 ... 111 Laatste