Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 58 ... 112 Laatste
Acties:

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:33

Consulectro

Lekker bezig...

bbbrumbrum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:34:
[...]

Ok. Hoeveel was je bron goedkoper? Hoeveel heeft de PVT gekost?
Wat zijn de voordelen in kWh's? Of hoeveel hoger is je jaarCOP?

Als Tweaker zijnde vind ik het technisch natuurlijk een prachtig concept, en het lost wat 'nadelen' tov L/W op, maar ben er bang voor dat het nog veel onrendabeler is dan alleen W/W.
Geen idee, ik heb geen vergelijk.

PVT was €250 per T-paneel (klikbaar achter een bestaand PV-paneel). Dit (20 stuks) levert ongeveer 40% van de energie op die ik op jaarbasis nodig heb en de rest komt uit de bodembron. Tevens houden deze de bodembron op temperatuur.

Het is een prachtig concept. Geen spijt van.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
Andrehj schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:21:
[...]

Alsjeblieft geen PVT, want dat heeft waanzinnig veel nadelen. Ik heb ze al eens opgesomd, maar zal dat lijstje hier nog eens in kopiëren:
  • COP is (veel) slechter dan een van vergelijkbare L/W warmtepomp, en helemaal t.o.v. een W/W met bron.
  • Prijs is veel hoger, en zal door de complexe, slecht renderende, techniek ook nooit veel lager kunnen worden.
  • Capaciteit is, zeker bij mistig, windstil winterweer veel te klein.
  • Kan niet defrosten, dus bij vorst en sneeuw vriezen de panelen aan, zodat je het systeem niet of nauwelijks kunt gebruiken als je het het hardst nodig hebt. (Wordt bevestigd door de link van @deejeebv hierboven.)
  • Je hebt een lekkagegevoelig systeem met glycol op je dak. Reparaties zijn duur omdat je er slecht bij komt.
  • En het argument wat ze aanvoeren (dat je WP de panelen afkoelt en daardoor het rendement van je PV stijgt) slaat ook al nergens op, want het probleem van warme panelen speelt hoofdzakelijk in de zomer, en dan heb je geen verwarming nodig.
  • Je kunt niet of nauwelijks koelen met je WP, omdat je bron (je panelen) dan daarvoor veel te warm is, en je die panelen bovendien dan nog verder op zou warmen.
Het niveau is weer hoog:

'een maximale aanvoertemperatuur van 32 graden kon worden verwarmd. “Dat is voor een nieuwbouwwoning normaal, maar voor bestaande bouw een goede prestatie.'

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Consulectro schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:45:
[...]

Het is een prachtig concept. Geen spijt van.
Dat zei ik ook al :)
Consulectro schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:45:
[...]

Geen idee, ik heb geen vergelijk.

PVT was €250 per T-paneel (klikbaar achter een bestaand PV-paneel). Dit (20 stuks) levert ongeveer 40% van de energie op die ik op jaarbasis nodig heb en de rest komt uit de bodembron. Tevens houden deze de bodembron op temperatuur.
Zat trouwens nog te denken, is dit niet een beetje broekzak-vestzak?
Je hebt PVT om je bron op temperatuur te houden, maar als je 'gewoon' een goed gedimensioneerde bron had genomen, had je dit 'probleem' toch sowieso niet gehad?

40% thermisch? Dus bij een jaarverbruik elektrisch van 2000kWh komt er maar ~200kWh warmte van je PVT panelen bij COP4?

@koevlaas2 waar tover je die ongequote quote vandaan?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

bbbrumbrum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:48:
[...]
40% thermisch? Dus bij een jaarverbruik elektrisch van 2000kWh komt er maar ~200kWh warmte van je PVT panelen bij COP4?
Nee, 40% van de tijd heeft de PVT-bron een hogere temperatuur dan de bodembron. Dus dan draaien beide tegelijk/parallel. Dit op jaarbasis.
De WP trekt dan energie hoofdzakelijk van de PVT-bron. Hierbij zorgt de PVT-bron dat de bodembron zelfs regenereerd. Indien T(pvt)<T(bodem) dan worden de (pv)t-panelen uitgeschakeld.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
Consulectro schreef op donderdag 15 september 2022 @ 01:19:
[...]

Nee, 40% van de tijd heeft de PVT-bron een hogere temperatuur dan de bodembron. Dus dan draaien beide tegelijk/parallel. Dit op jaarbasis.
De WP trekt dan energie hoofdzakelijk van de PVT-bron. Hierbij zorgt de PVT-bron dat de bodembron zelfs regenereerd. Indien T(pvt)<T(bodem) dan worden de (pv)t-panelen uitgeschakeld.
40% van de tijd, dus 40% van 365 dagen... bedoel je, hoofdzakelijk de brede zomer? Dan doet de WP niet veel...

Of 40% van de tijd dat de warmtepomp echt warmte aan het maken is? (zoals SWW of CV)

40% van de tijd is niet hetzelfde als 40% van alle warmte.

Daarnaast, dat extra geld in je bron steken, zorgt voor hogere temperaturen van je bron (bij mij een aanvaarbare meerkost - en dus een garantie van 5 graden meer). Bron regenereren werkt enkel als je geen stroming hebt.

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

ouhaha schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:11:
[...]

Of 40% van de tijd dat de warmtepomp echt warmte aan het maken is? (zoals SWW of CV)
Ja. In de winter ongeveer 20% en in de zomer ongeveer 60%.
Bron regenereren werkt enkel als je geen stroming hebt.
Nee, dan duurt het heel lang en kun je daar niet direct gebruik van maken. Stroming heb je echt nodig!

[ Voor 6% gewijzigd door Consulectro op 15-09-2022 09:36 ]

• ouhaha
ik had het over grondwaterstroming, niet stroming in de bronbuizen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justlikethat
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-06-2024
bramth schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:35:
Hi Tweakers!
Ik lees hier al het e.e.a. over onderhoud en service aan een bodem w/w warmtepomp en dat eigenlijk het merendeel hier niet voor zou gaan. Toch wil ik nog even de volgende vraag opwerpen:
We hebben recent een nieuwbouwhuis gekocht met w/w warmtepomp (waarschijnlijk brine gok ik?). Het is een NIBE F1255-6PC met 180L vat. We konden ook voor de lease-optie gaan, maar vonden dat veel te prijzig (€84 p/m). Nu krijgen we ook een onderhouds/service contract aangeboden van de partij waarvan we ook konden huren (https://econic.homes/en/), a €30 p/m (!!!). Dit klinkt echt als belachelijk veel geld.

[...]

Iemand die denkt dat dit wel een goed idee is? Is het vervolgens mogelijk een alternatief service abbonement af te sluiten bij andere partijen? Dank!
Er zijn vele partijen die een dergelijke installatie kunnen leveren. Wij hebben onze warmtepomp ook via dit bedrijf gekregen, dat was door de projectontwikkelaar bij aankoop van ons huis zo geregeld. Econic lijkt vooral een papieren organisatie, van installatie tot en met klantenservice. De pomp doet het technisch gezien prima. Onze ervaring met Econic is niet goed, de communicatie verloopt uiterst moeizaam. Fout op fout van afspraken rond de oplevering tot en met facturatie, bizar gewoon. Doordat je niemand te spreken krijgt die iets kan oplossen wordt je super gefrustreerd en blijf je maar mailen met de "klanten(geen)service". Je bent waarschijnlijk veel beter af bij een bedrijf in de buurt met echte mensen die je kunt bellen als er iets is of als je een vraag hebt.

Succes!

• ouhaha
@justlikethat idd een goeie installateur doet er echt toe. Dat was bij mijn PV installatie hetzelfde, en bij fietsen wil je ook een goeie fietsenmaker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
bramth schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:35:
Hi Tweakers!
Ik lees hier al het e.e.a. over onderhoud en service aan een bodem w/w warmtepomp en dat eigenlijk het merendeel hier niet voor zou gaan. Toch wil ik nog even de volgende vraag opwerpen:
We hebben recent een nieuwbouwhuis gekocht met w/w warmtepomp (waarschijnlijk brine gok ik?). Het is een NIBE F1255-6PC met 180L vat. We konden ook voor de lease-optie gaan, maar vonden dat veel te prijzig (€84 p/m). Nu krijgen we ook een onderhouds/service contract aangeboden van de partij waarvan we ook konden huren (https://econic.homes/en/), a €30 p/m (!!!). Dit klinkt echt als belachelijk veel geld.

[...]

Iemand die denkt dat dit wel een goed idee is? Is het vervolgens mogelijk een alternatief service abbonement af te sluiten bij andere partijen? Dank!
ben wel benieuwd wat ze gaan doen voor 360 euro/jaar... zoveel onderhoud is er toch niet nodig? Ik heb hier in 2 jaar nog geen storing gezien. Sowieso lijkt me dat je minstens het eerste jaar gewoon garantie hebt, want nieuwbouw.

[edit]
@Gwaihir miscuzi, ik had niet gezien dat die post van oktober 2021 was....

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 15-09-2022 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@justlikethat het projectontwikkelaars makkelijk maken is wat Econic levert. Ik kan me niet voorstellen dat een individuele woningverbeterende consument hier terecht komt.

@borft Let erop dat @justlikethat een reactie van een jaar geleden pakt om z'n persoonlijke ervaring eraan toe te voegen. Wat jij opwerpt is toen uitgebreid besproken. Wellicht even de reacties van een jaar geleden doornemen en dan evt. nog vervolgvragen stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeedot
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-03 21:19
Om te kijken welke opties er zijn m.b.t. overstap naar warmtepomp heb ik ons gasverbruik 1500m3 omgezet met de koevlaas2 formule". Dan kom ik op zo'n 7-8 kW uit. Ik heb nu ook een warmteverliesberekening laten maken, maar die komt uit op bijna 14 kW .

Is het normaal dat er zo'n groot verschil tussen zit?

Groeten, robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:00
xeedot schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:59:
Om te kijken welke opties er zijn m.b.t. overstap naar warmtepomp heb ik ons gasverbruik 1500m3 omgezet met de koevlaas2 formule". Dan kom ik op zo'n 7-8 kW uit. Ik heb nu ook een warmteverliesberekening laten maken, maar die komt uit op bijna 14 kW .

Ja, dat gebeurt regelmatig. Zijn meerdere redenen voor, o.a. dat het gasverbruik waarmee je rekent waarschijnlijk in een milde winter was (afgelopen jaar) en dat een warmteverliesberekening uitgaat van meer ventilatie dan de meeste mensen daadwerkelijk hanteren. Zoek de diverse warmtepomptopics maar eens door op 'warmteverliesberekening'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeedot
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-03 21:19
Anomi schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:02:
[...]

Ja, dat gebeurt regelmatig. Zijn meerdere redenen voor, o.a. dat het gasverbruik waarmee je rekent waarschijnlijk in een milde winter was (afgelopen jaar) en dat een warmteverliesberekening uitgaat van meer ventilatie dan de meeste mensen daadwerkelijk hanteren. Zoek de diverse warmtepomptopics maar eens door op 'warmteverliesberekening'.
Ik had inderdaad al wat gevonden, maar is er "consensus" over wat te doen bij zo'n afwijking? Er tussenin gaan zitten? (mijn installateur had het over 80% van de uitkomst van de warmteverliesberekening)

Groeten, robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:00
xeedot schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:08:
[...]

Ik had inderdaad al wat gevonden, maar is er "consensus" over wat te doen bij zo'n afwijking? Er tussenin gaan zitten? (mijn installateur had het over 80% van de uitkomst van de warmteverliesberekening)
Zomaar 80% is wel heel onspecifiek. Dat kan wel beter denk ik.

Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen dat je moet kijken waar de waarden in de warmteverliesberekening vandaan komen en of die realistisch zijn / nog gaan veranderen. Bijvoorbeeld: als er veel ventilatieverlies wordt berekend kun je nagaan of je inderdaad zoveel ventileert als wordt aanbevolen (of misschien nog over wilt gaan op ventilatie met warmteterugwinning). Of misschien ga je nog isoleren of glas vervangen, wil je op de lange termijn maar een deel van je woning verwarmen of juist meer dan het afgelopen jaar. Etc.

Wat betreft de koevlaas-formule, je kunt eens uitrekenen welk vermogen je met je eigen stookregime nodig hebt bij een lage buitentemperatuur (bijvoorbeeld gemiddelde etmaaltemperatuur van -7 of -10, afhankelijk van waar je woont en hoeveel zekerheid je wilt). @Andrehj legt dat mooi uit in deze post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Turrican schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:14:
Dat is wel nice, graadminuten.

En bij koeling? Ik heb pas sinds 22 juli een WP (van Alpha Innotec, met Luxtronik regeling) en je geeft daar dus een grenswaarde in, en 2 tijden, x uur voordat hij gaat koelen bij overschrijding, en x uur voordat hij stopt met koelen na onderschrijding. Plus nog een vrijgave van de ruimtethermostaat en dauwpuntssensor. Onze installateur heeft de overschrijdingstijd op 4 uur gezet en de onderschrijding op 8 uur.

De afgelopen dagen werd het best warm in de ruimtes op het zuiden, maar hij ging pas tegen een uur of 3 's middags koelen, en ging daar dan mee door tot een uur of 4 's morgens.

Wellicht toch nog maar wat tweaken...
Je kunt die instellingen makkelijk aanpassen met de Alpha Control app. Ik heb de overschrijdingstijd teruggezet naar 1 uur. De grenswaarde staat op 23 °C buitentemperatuur. Dan gaat hij snel koelen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
xeedot schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:59:

Vaak wel. Maar het kan ook zijn dat je het gasverbruik van de laatste 12 maanden hebt gepakt, en dan zit er geen winter in. Alleen maar een erg lange herfst en voorjaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:30
Weet iemand wat frequentie blokkade start/stop is in de luxtronic van AI? In de handleiding staat niks en mijn google-fu levert ook weinig op. Is dit een onder/bovengrens waartussen de compressor mag draaien om het regelbereik te limiteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Cpt.Chaos schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:33:
Weet iemand wat frequentie blokkade start/stop is in de luxtronic van AI? In de handleiding staat niks en mijn google-fu levert ook weinig op. Is dit een onder/bovengrens waartussen de compressor mag draaien om het regelbereik te limiteren?
Bij een modulerende warmtepomp kunnen er resonanties optreden die vermeden kunnen worden. Dit kan men hiermee uitfilteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:33:
Ik ken deze instelling helemaal niet.
Kun je een foto van het scherm met deze instellingen hier tonen?
Hoe kom je bij deze instelling op de luxtronik?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 18:28
KC27 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 23:14:
[...]

Ik ken deze instelling helemaal niet.
Kun je een foto van het scherm met deze instellingen hier tonen?
Hoe kom je bij deze instelling op de luxtronik?
Staat beschreven op pagina 31 van deel 2 van de handleiding, instelling zit onder in het Service-menu, “Instelling” -> “Inverter”:

Inverter
De functie “Inverter” maakt het mogelijk om de werkingsfrequentie van de compressor – en daarmee het vermogen – te regelen.

Freq. blokkade start - Ondergrens van de werkingsfrequentie (toerental) van de compressor
Freq. blokkade stop - Bovengrens van de werkingsfrequentie (toerental) van de compressor

[ Voor 28% gewijzigd door Turrican op 17-09-2022 07:36 ]

• 0opdeMeter
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
deejeebv schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:05:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je dan niet passief kunt koelen, zoals met een bodembron.Ook met sneeuw heb je een probleem, zie bijvoorbeeld https://www.installatie.n...omp-doorstaat-stresstest/
Op te losen door het systeem om te draaien.

• Andrehj
0opdeMeter schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:59:
Op te losen door het systeem om te draaien.
Dat moet je misschien even toelichten. Hoe wil jij een PVT-systeem omdraaien zodat je er wél mee kunt koelen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 23:12
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:04:
[...]

Dat moet je misschien even toelichten. Hoe wil jij een PVT-systeem omdraaien zodat je er wél mee kunt koelen?
ik antwoord misschien voor een andere: met 'actief' koelen kan het strict genomen, maar dan ben je je PV panelen ook aan het opwarmen (dus minder rendement), terwijl je dak extra warm wordt in de volle zon. Dankzij wat oppervlakte en luchtstroming zou het theoretisch wat kunnen koelen, maar op een inefficiënte manier.

Je kan wel hopen op wat koeling 's nachts. Overdag zou ik er weinig van verwachten :)

[ Voor 7% gewijzigd door bjp op 17-09-2022 20:09 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]

Zonnepanelen geven in de zomer kou af aan het water :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Adriaan71 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:07:
[...]

Zonnepanelen geven in de zomer kou af aan het water :X
Mag ik weten welke zonnepanelen je dan hebt? Bij mij worden de zonnepanelen in de zomer makkelijk 50-60 graden en daardoor wekken ze minder energie op. Als je zonnepanelen hebt die kou afgeven dan heb je dus ook een veel hogere opbrengst.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Adriaan71
DutchKel schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:03:
[...]

Mag ik weten welke zonnepanelen je dan hebt? Bij mij worden de zonnepanelen in de zomer makkelijk 50-60 graden en daardoor wekken ze minder energie op. Als je zonnepanelen hebt die kou afgeven dan heb je dus ook een veel hogere opbrengst.
Duhhh die moeten nog geboren worden.

• Adriaan71
[...]

Kan dus wel.

https://blog.volthera.nl/koelen-met-pvt-systeem.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Actief koelen is PV-verwarming en inefficientiering daarvan.
Passief koelen met PVT is helemaal nutteloos. Die paar uur dat het kouder is dan binnen, en dan moet je met het beperkte vermogen de hele kiet in korte tijd koelen?

[ Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-09-2022 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ja, maar alleen als de panelen onder de 40 graden zijn. Zodra de zon in de zomer maar een beetje schijnt worden ze al warmer, en anders worden ze dat wel als de warmtepomp gaat draaien en ze op gaat warmen.
Het kan dus maar heel soms, sowieso nooit als je de behoefte aan koeling het grootst is, en met zo'n hoge brontemperatuur is het rendement natuurlijk ook helemaal om te huilen.

Praktisch nut: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

bbbrumbrum schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:50:
[...]

Actief koelen is PV-verwarming en inefficientiering daarvan.
Passief koelen met PVT is helemaal nutteloos. Die paar uur dat het kouder is dan binnen, en dan moet je met het beperkte vermogen de hele kiet in korte tijd koelen?
De PVT panelen worden toch nooit kouder dan de buitenlucht?
Zeker niet aangezien ze ook verwarmd worden door de panelen?

Effectief kun je dan net zo goed (beter) alle ramen open zetten.
Of mechanische ventilatie met bypass op stand 100 zetten.
Of zelfs gewoon lucht als bron hebben?

Alleen voor een zwembadverwarming kan ik me het voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:09:
[...]

Ja, maar alleen als de panelen onder de 40 graden zijn. Zodra de zon in de zomer maar een beetje schijnt worden ze al warmer, en anders worden ze dat wel als de warmtepomp gaat draaien en ze op gaat warmen.
Het kan dus maar heel soms, sowieso nooit als je de behoefte aan koeling het grootst is, en met zo'n hoge brontemperatuur is het rendement natuurlijk ook helemaal om te huilen.

Praktisch nut: 0
Daarom zeggen ze ook s'nachts koelen. Dan zijn de panelen wel afgekoeld.

Ben toevallig met een opnamen bezig geweest voor een water water installatie 13kw met PVT. Waren iets van 42 PVT panelen nodig.

Anders put je de bron uit.

Al met al dure oplossing die veel ruimte nodig hebt.

Boren stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Adriaan71 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:23:
Daarom zeggen ze ook s'nachts koelen. Dan zijn de panelen wel afgekoeld.
Ben toevallig met een opnamen bezig geweest voor een water water installatie 13kw met PVT. Waren iets van 42 PVT panelen nodig.
Anders put je de bron uit.
Al met al dure oplossing die veel ruimte nodig hebt.
Boren stuk goedkoper.
L/W is nog veel goedkoper. Een woning die maar liefst 13 kW nodig heeft zal toch wel voldoende ruimte hebben voor een L/W buitenunit? En was isoleren geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:26:
[...]

L/W is nog veel goedkoper. Een woning die maar liefst 13 kW nodig heeft zal toch wel voldoende ruimte hebben voor een L/W buitenunit? En was isoleren geen optie?
Bewoners hebben voorkeur aan geen geluid. Dan blijft er weinig over.

We zijn nu aan het bekijken of er geboord kan en mag worden.

Ruimte om woning valt inderdaad mee. Binnenstad grote plaats.

Vloer , gevel dak zijn al nageisoleerd. Pand wordt gerenoveerd.

Gaat om een grote woning boven de 300m2.

L/w is echt als laatste optie B. Geen voorkeur. Als het B gaat wordt komen er 2 pompen in cascade.

[ Voor 32% gewijzigd door Adriaan71 op 18-09-2022 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Adriaan71 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:45:
Bewoners hebben voorkeur aan geen geluid. Dan blijft er weinig over.
Was boren niet mogelijk dan? En heb je ze ook gewezen op de problemen met PVT in echt winterse omstandigheden (sneeuw en ijs)? Want de ervaringen zijn (logischerwijs) niet bepaald positief:
https://www.installatiemo...ge-installatiemonitor.pdf

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je je als installateur hier de vingers aan gaat branden, want ze komen wel bij jou klagen als ze in de kou zitten, of worden geconfronteerd met een astronomisch elektriciteitsrekening door het beroerde rendement.

Ik zou hier nooit aan beginnen.

Edit over de variabele kosten:
13 kW maal 1650 vollasturen wijst op een jaarlijkse warmtebehoefte van 21 MWh. Dat delende door een COP van 2.5 (als het meezit, want PVT) is 8600 kWh. Maal een stroomprijs van 80 cent is nog steeds een jaarlijkse rekening van € 6864.
Bij gebruik van een geboorde bron haal je minimaal COP 6. Dan kom je op € 2860 aan kosten voor elektriciteit. Je bespaart door die bron dus ca 4 k per jaar. Ook met een hoog inkomen veel geld lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 18-09-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:52:
[...]

Was boren niet mogelijk dan? En heb je ze ook gewezen op de problemen met PVT in echt winterse omstandigheden (sneeuw en ijs)? Want de ervaringen zijn (logischerwijs) niet bepaald positief:
https://www.installatiemo...ge-installatiemonitor.pdf

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat je je als installateur hier de vingers aan gaat branden, want ze komen wel bij jou klagen als ze in de kou zitten, of worden geconfronteerd met een astronomisch elektriciteitsrekening door het beroerde rendement.

Ik zou hier nooit aan beginnen.
PVT zou ik uitbesteden. En water water krijg ik BRL 6000-21 begeleiding boven gronds door advies ontwerp bureau. Die hem ook inbedrijfstelling doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streetwise
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik was erg enthousiast over de volgende oplossing voor mijn woonark (voorzien van vloerverwarming en zonnepanelen).

Een water/water wp icm bronsysteem voor oppervlaktewater. Zodat ik naast duurzaam verwarmen ook goed in de zomer kan koelen zonder airco. Zojuist een offerte ontvangen voor 28.000EUR incl btw en ex subsidie. Dat is wel erg fors, waar ik had gerekend op 18.000 EUR. Gaat om Hitachi 10kW + oppervlaktebron, montage, etc.

Heb nog wat aanvragen uitstaan. Denken jullie dat hier nog flink wat af kan of ben ik te optimistisch geweest?

En wat zijn jullie ervaringen met koelen met water/water wp. Nu wordt het hier in de zomer best warm door het flinke glasoppervlak en plat dak. Ik zou tevreden zijn als het bij 32gr buiten zo'n 24gr binnen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09-2023
Consulectro schreef op donderdag 15 september 2022 @ 01:19:
[...]

Wat een prachtig systeem! Een brontemperatuur die indien mogelijk wordt geüpgrade met PVT!
Vraag: ik hoor geluiden dat - indien gecombineerd toegepast met PVT - je boring minder diep hoeft. Klopt dat? Want ik zie die logica niet direct (in de winter).
Andrehj schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:52:
[...]
Edit over de variabele kosten:
13 kW maal 1650 vollasturen wijst op een jaarlijkse warmtebehoefte van 21 MWh. Dat delende door een COP van 2.5 (als het meezit, want PVT) is 8600 kWh. Maal een stroomprijs van 80 cent is nog steeds een jaarlijkse rekening van € 6864.
Bij gebruik van een geboorde bron haal je minimaal COP 6. Dan kom je op € 2860 aan kosten voor elektriciteit. Je bespaart door die bron dus ca 4 k per jaar. Ook met een hoog inkomen veel geld lijkt me.
Waar haal je die COP van 2.5 vandaan? Ik heb hier 6 recente gelijkwaardigheidsverklaringen van bcrg.nl voor m'n neus. Die rekenen met elektrische bijstook voor als het nodig is (rekening wordt gehouden met buitentemperatuur van -10 'C. Dan varieert de SCOP van 3,77 (Ecoforest met Eplucon) tot 5,22 (NIBE met TripleSolar). Ter vergelijking: de SCOP van een NIBE met grondboring (standaard temperatuur) is 6,79. Is de brontemperatuur verhoogd (zou je kunnen bewerkstellingen met PVT) dan gaat die laatste naar 7,47!
Alpha Innotec noemt voor zijn warmtepomp een COP van 4,86 (weliswaar met 5 graden hogere verwarmingstemperatuur en niet zo duidelijk benoemd als bij NIBE). Als je onderbouwde info over die COP van 2.5 hebt hoor ik dat erg graag.

Ik begin sterk te voelen voor de oplossing die @Consulectro heeft. Okee, het kost meer geld. En mijn voorkeur heeft het de maandlasten zo laag mogelijk te krijgen. Niet de terugverdientijd. Uiteraard moet het niet de spuigaten uitlopen, maar thermische elementen achter zonnepanelen klikken, dat zie ik wel zitten.

Meteen een andere vraag: Ik wilde eigenlijk een NIBE F1255-6-PC gaan aanschaffen, maar die is nogal hoog (1,8 m) en raak ik niet kwijt. De versie zonder boiler (1,5 m) wel, maar wat doe ik dan met die boiler? Moet die dan voor optimale werking ook van NIBE zijn? Het mooiste zou een liggend exemplaar zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ouhaha
boiler/buffer vat van 300L (voorbeeld) is vrij laag... Dat hoeft niet van NIBE te zijn, enorm veel keuze in vatten (van 100 tot 1000L of meer).

Opgepast dat COP en SCOP niet hetzelfde is.

Heb je PV, dan is het, later zonder saldering (of nu al in Vlaanderen), niet slim om enkel naar SCOP te kijken. Een super hoge COP in de zomer, wanneer je enkel wat warm water maakt, is niet zo relevant, want je hebt namelijk PV dat dan actief is. Een lagere COP in de winter, als je je huis wilt verwarmen, en als PV weinig produceert, is een veel groter probleem. Ook met dynamische elektriciteitsprijzen ga je dat harder voelen.

Tel jezelf zo rijk als je wil met PVT, het is feitelijk een zonneboiler samen met PV. Heel goed in de zomer, weinig aan in de winter.

Gaat het werken? ja wss.
Gaat het efficient zijn? ja in de zomer. Nee in de winter.

Persoonlijk zou ik eerder naar grondbron gaan, en eventueel daar een paar honderden of een duizendtal euro extra in steken. Dat levert het hele jaar een betere COP. PVT is niet *zo* goedkoop (250eur/paneel dacht ik hier te lezen).

Beschouw je het als goedkope zonneboiler, mja misschien, maar zo goedkoop is het niet. Ik vindt het nog raar dat je dan als namaak zonneboiler toch door de compressor van je warmtepomp moet.

[ Voor 88% gewijzigd door ouhaha op 20-09-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Chris27 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:15:
[...]

Wat een prachtig systeem! Een brontemperatuur die indien mogelijk wordt geüpgrade met PVT!
Vraag: ik hoor geluiden dat - indien gecombineerd toegepast met PVT - je boring minder diep hoeft. Klopt dat? Want ik zie die logica niet direct (in de winter).
Ja, je haalt nl. ook energie van de PVT-panelen omdat in de winter er ook heel veel dagen zijn dat de zon wel schijnt.
Het 'toeval' _/-\o_ wil dat als het helder is, de zon ook schijnt....en dat zijn altijd de koudste dagen!
Daarom zie ik ook in december en januari, februari, dat de PVT panelen actief (lees warmer) zijn dan de bodembron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja, die kan wat zuiniger, al zou ik daar persoonlijk wel mee uitkijken; voldoende diepe bron betaalt zich m.i. altijd terug via de COP.

De boring wordt (mede) bepaald door wat je er op jaarbasis uit haalt en evt. in stopt. Lang niet alleen door het (piek) vermogen wat je op enig moment trekt. (Standaard berekening gaat uit van aanvulling d.m.v. 500 uur koelen per jaar.)

Misschien goed te beschrijven als een oplaadbatterij die tijdens het gebruik aan een druppellader hangt? Een grote batterij komt hier met meer eigen capaciteit én een grotere druppellader (meer grond dicht eromheen die warmte doorgeeft). T.o.v. erg klein is dat fijn en een goede investering, maar hoe meer je toevoegt, hoe minder je nog extra uit de laatste meters extra haalt. En voeg je PVT toe, dan trek je een kleiner deel van het jaar uit je 'batterij' en laad je 'm flink extra bij in de zomer ook. Dus kan hij zelf wat kleiner zijn.
Die rekenen met elektrische bijstook voor als het nodig is (rekening wordt gehouden met buitentemperatuur van -10 'C.
Dat zou ik niet doen. De -10 berekening moet m.i. gewoon op de compressor. Een beta kleiner dan 1 is voor een W/W systeem niet gebruikelijk. Heel iets verder boren en je bent er..

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 20-09-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09-2023
Gwaihir schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:08:
[...]

Ja, die kan wat zuiniger, al zou ik daar persoonlijk wel mee uitkijken; voldoende diepe bron betaalt zich m.i. altijd terug via de COP.

De boring wordt (mede) bepaald door wat je er op jaarbasis uit haalt en evt. in stopt. Lang niet alleen door het (piek) vermogen wat je op enig moment trekt. (Standaard berekening gaat uit van aanvulling d.m.v. 500 uur koelen per jaar.)

Misschien goed te beschrijven als een oplaadbatterij die tijdens het gebruik aan een druppellader hangt? Een grote batterij komt hier met meer eigen capaciteit én een grotere druppellader (meer grond dicht eromheen die warmte doorgeeft). T.o.v. erg klein is dat fijn en een goede investering, maar hoe meer je toevoegt, hoe minder je nog extra uit de laatste meters extra haalt. En voeg je PVT toe, dan trek je een kleiner deel van het jaar uit je 'batterij' en laad je 'm flink extra bij in de zomer ook. Dus kan hij zelf wat kleiner zijn.
Dank voor de heldere toelichting. Dus in de zomer "laad" je als het ware de grond weer op voor de winter.
Dat zou ik niet doen. De -10 berekening moet m.i. gewoon op de compressor. Een beta kleiner dan 1 is voor een W/W systeem niet gebruikelijk. Heel iets verder boren en je bent er..
Ik was niet helemaal duidelijk. De -10 buitentemperatuurberekening met elektrische bijstook wordt (voor zover ik kan zien) alleen gehanteerd voor PVT panelen, aangezien die een deel van de winter niet voldoende warmte afgeven. Zonder die elektrische bijstook is de SCOP (NIBE/Triple Solar) geen 5,22 maar 5,63. Voor grondboringen wordt uitgegaan van de standaard brontemperaturen en lijkt de buitentemperatuur in de berekening van de SCOP geen rol te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Hoe staat bij jullie de cv pomp ingesteld? In het l/w topic draait voor zover ik lees iedereen op vast toerental, wat waterzijdig inregelen ook wel makkelijk maakt.
Hier staat de cv pomp op automatisch en weet ik niet waar deze dan naar kijkt. Op lage frequentie van de compressor draait hij nu rond de 30%, en dan zit ik op een debiet van 500-600l/h. Er staan wel standaard 8 groepen open, 7 bg en 1 badkamer, en met zulks laag debiet gaat nu niet overal evenveel water doorheen.
Niet dat het niet warm wordt hoor maar de vloer is niet gelijkmatig warm.
De cv pomp kan ik wel op handmatig zetten en dan min rpm en nominaal rpm instellen. Zou het wijsheid zijn om dit te doen, en dan bijv min 40 en nom 80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Chris27 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:35:
Dank voor de heldere toelichting. Dus in de zomer "laad" je als het ware de grond weer op voor de winter.
Ja, in de meeste gevallen. De overheidstool die een voorzet voor je kan aangeven gaat hier eveneens vanuit.

We hebben hier inmiddels één gebruiker die 't heeft geprobeerd, maar dermate veel stroming in het grondwater (ook het diepere) blijkt te hebben dat 't allemaal niet uit maakt. Zijn bron is dus altijd de grondwatertemperatuur. (En dat is een prima temperatuur, maar als je er dan net PVT voor aanschafte is dat wel (deels) weggegooid geld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Cpt.Chaos Ik zou 'm zoveel mogelijk op automatisch laten.

Hier (EcoForest) houdt dat in dat de WP probeert aan de gevraagde temperatuur te voldoen, bij de delta-T van 5 graden. Lukt dat (nog) niet, dan gaat de compressor harder lopen en de pompen ook. Schiet hij door, dan gaat de compressor langzamer lopen en de pompen ook (zodat die detla-T gelijk blijft). Wanneer compressor of CV-pomp het ingestelde minimum of maximum raakt, blijft e.e.a. daar (totdat er geen werkt meer is).

Edit: wel nieuwsgierig wat de L/W gebruikers beogen te bereiken..

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 20-09-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Cpt.Chaos
Jij hebt toch ook een Alpha Innotec?
Hij stuurt de pomp op het handhaven van een instelbare delta T. Die staat bij mij op 4K.
Ik ben heel blij met deze regeling. Spaart veel pompenergie.

[ Voor 6% gewijzigd door KC27 op 20-09-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik wil eens gaan werken met de smartgrid functie van alpha innotec, vraag me alleen af hoe ik dit schema moet lezen. Kijken jullie mee? Zoals ik het lees hoeft er (bij SG1) alleen een kortgesloten contact te zijn om smartgrid 1 aan te zetten. Ik kan niet opmaken of er bepaalde spanning op moet / mag?

Wil hiervoor een ESP8266 WIFI relais voor inzetten https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=AgAnB5V8wmQk Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1ZKpdpp1Gznkg-iCYiZhXT3ClU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yl3EhDmiX7L3k9SH5bngp60.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Consulectro schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:08:
[...]

Ja, je haalt nl. ook energie van de PVT-panelen omdat in de winter er ook heel veel dagen zijn dat de zon wel schijnt.
Het 'toeval' _/-\o_ wil dat als het helder is, de zon ook schijnt....en dat zijn altijd de koudste dagen!
Daarom zie ik ook in december en januari, februari, dat de PVT panelen actief (lees warmer) zijn dan de bodembron.
Ik zou toch echt geen PVT willen, kun je beter PV en warmtepomp gebruiken minder kosten en meer rendement. De SCOP van PVT in winter is erg laag, maar ook vallend ijs! Een van de buren heeft triple solar en die heeft slecht rendement en vanaf herst aanvriezend/vallend ijs op zijn auto en bij de voordeur. PVT weg ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
KC27 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:57:
@Cpt.Chaos
Jij hebt toch ook een Alpha Innotec?
Hij stuurt de pomp op het handhaven van een instelbare delta T. Die staat bij mij op 4K.
Ik ben heel blij met deze regeling. Spaart veel pompenergie.
Hier regelt hij ook naar 4K delta T, maar waar pas je die aan in de luxtronic? Zelfde als met de frequentieblokkade staat dat niet in mijn handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Vaevictis_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:30:
[...]

Ik zou toch echt geen PVT willen, kun je beter PV en warmtepomp gebruiken minder kosten en meer rendement. De SCOP van PVT in winter is erg laag, maar ook vallend ijs! Een van de buren heeft triple solar en die heeft slecht rendement en vanaf herst aanvriezend/vallend ijs op zijn auto en bij de voordeur. PVT weg ermee.
Die snap ik niet. PVT is toch ook PV, dus hoe kan PV nou meer rendement hebben? Daarnaast, waarom zou een warmtepomp niet water uit pvt kunnen gebruiken? In de winter daalt de brontermperatuur hier tot een graadje of 6. Als je dan 50 graden water van het dak kan halen, dan is dat toch alleen maar extra mooi meegenomen? En in de zomer helpt het ook nog met het koelen van de panelen, dus dan heeft pvt juist een hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
Vaevictis_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:27:
Ik wil eens gaan werken met de smartgrid functie van alpha innotec, vraag me alleen af hoe ik dit schema moet lezen. Kijken jullie mee? Zoals ik het lees hoeft er (bij SG1) alleen een kortgesloten contact te zijn om smartgrid 1 aan te zetten. Ik kan niet opmaken of er bepaalde spanning op moet / mag?

Wil hiervoor een ESP8266 WIFI relais voor inzetten https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=AgAnB5V8wmQk [Afbeelding]
als ik het goed begrijp, kan je via 2 relais (dan je kan aansturen met je ESP controller bijvoorbeeld), je warmtepomp vragen om:
- meer te verbruiken
- minder te verbruiken
- of gewoon

Je moet dan de relais aansluiten zoals op het schema: ene kant aan L1 (X4) en de andere aan IN4 of IN5. Dat is dan de AC kant van de relai.

Wil je het met ESP aansturen, moet je relais nemen met een DC kant, 5V waarschijnlijk.

In de instellingen van de warmtepomp, kan je dan zeggen "2 graden meer" of "2 graden minder" bijvoorbeeld voor de verschillende modes.

Heb je domotica dat al kan praten met je thermostaat, dan kan je dat ook direct zo aansturen :)

Het idee van Smart Grid, is dat die aansturing uit het lichtnet komt (dus uit je digitale meter), en niet dat je het zelf aanstuurt. Je kan het wel.

[ Voor 11% gewijzigd door ouhaha op 20-09-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:27:

Wil hiervoor een ESP8266 WIFI relais voor inzetten https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=AgAnB5V8wmQk [Afbeelding]
Ik heb sinds 1 september een day ahead elektra leverancier (Tibber). Ik gebruik de stooklijn verschuiving om mijn wp hoger/lager te zetten (als hij straks weer aan gaat voor ruimteverwarming).
Dat gaat rechtstreeks vanuit Home Assistant. De helper (input_number) krijgt een hoger/lager signaal vanuit mijn Python script.
Ook de boiler wordt opgewarmd op een uur met een laag tarief.
Voordeel: geen extra elektronica nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

Waar haal je die COP van 2.5 vandaan? Ik heb hier 6 recente gelijkwaardigheidsverklaringen van bcrg.nl voor m'n neus. Die rekenen met elektrische bijstook voor als het nodig is (rekening wordt gehouden met buitentemperatuur van -10 'C. Dan varieert de SCOP van 3,77 (Ecoforest met Eplucon) tot 5,22 (NIBE met TripleSolar). Ter vergelijking: de SCOP van een NIBE met grondboring (standaard temperatuur) is 6,79. Is de brontemperatuur verhoogd (zou je kunnen bewerkstellingen met PVT) dan gaat die laatste naar 7,47!
Alpha Innotec noemt voor zijn warmtepomp een COP van 4,86 (weliswaar met 5 graden hogere verwarmingstemperatuur en niet zo duidelijk benoemd als bij NIBE). Als je onderbouwde info over die COP van 2.5 hebt hoor ik dat erg graag.
Dat zijn (naar beneden afgeronde) getallen die de PVT-suppliers ooit zelf noemden. En gezien de ellende met PVT in winterse omstandigheden (zie link hierboven) zou ik die mooie sCOP-cijfers met een hele dikke korrel zout nemen. Afgaan op praktijkervaringen lijkt me beter. Ook deze ervaring Vaevictis_ in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis" bevestigt dit.

Bovendien is elektrische bijstook bij lage temperaturen natuurlijk de doodsteek voor ons elektriciteitsnet. Dat is iets wat je echt moet zien te voorkomen. Ook daarom is een geboorde bron vele malen beter dan PVT. En als veel goedkoper alternatief is er natuurlijk L/W, wat ook prima werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 20-09-2022 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
borft schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:43:
Die snap ik niet. PVT is toch ook PV, dus hoe kan PV nou meer rendement hebben? Daarnaast, waarom zou een warmtepomp niet water uit pvt kunnen gebruiken? In de winter daalt de brontermperatuur hier tot een graadje of 6. Als je dan 50 graden water van het dak kan halen, dan is dat toch alleen maar extra mooi meegenomen?
In de winter haal je geen 50 graden water van het dak. Wel eens in december of januari naar buiten gekeken? Dan is het grijs, koud en mistig.
Dat vocht vriest vast op je PVT panelen en wordt een steeds dikkere laag, en daardoor steeds slechter rendement. Juist als je het systeem het hardst nodig hebt werkt het voor geen meter. (bevestigd door https://www.installatie.n...omp-doorstaat-stresstest/)
En in de zomer helpt het ook nog met het koelen van de panelen, dus dan heeft pvt juist een hoger rendement.
Leuk sprookje. In de zomer verwarm je niet, dus worden de panelen ook niet gekoeld. In de zomer wil je juist koelen, en dat gaat nou net niet, want daarvoor zijn de panelen dan veel te warm.

Meer nadelen van PVT:
Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
borft schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:43:
[...]

Die snap ik niet. PVT is toch ook PV, dus hoe kan PV nou meer rendement hebben? Daarnaast, waarom zou een warmtepomp niet water uit pvt kunnen gebruiken? In de winter daalt de brontermperatuur hier tot een graadje of 6. Als je dan 50 graden water van het dak kan halen, dan is dat toch alleen maar extra mooi meegenomen? En in de zomer helpt het ook nog met het koelen van de panelen, dus dan heeft pvt juist een hoger rendement.
Duidelijk geen ervaring met PVT in de praktijk? Op papier is het mooi maar SCOP van 2 halen met een WP door ijsafzettingen en lage bron temperatuur. Knap als je zonder zon een temperatuur van 50 graden haalt. Ik spreek uit ervaring en ook diverse installateurs zijn van een koude kermis teruggekomen. Gewoon een bodembron en ander L/W WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb sinds 1 september een day ahead elektra leverancier (Tibber). Ik gebruik de stooklijn verschuiving om mijn wp hoger/lager te zetten (als hij straks weer aan gaat voor ruimteverwarming).
Dat gaat rechtstreeks vanuit Home Assistant. De helper (input_number) krijgt een hoger/lager signaal vanuit mijn Python script.
Ook de boiler wordt opgewarmd op een uur met een laag tarief.
Voordeel: geen extra elektronica nodig.
Ha Cees, zeker heel goed die opties is het gemakkelijkst maar ik wil het ook weten uit principe en wellicht voor anderen. Overigens zag ik ook dat warmtepomp boilers vaak ook zoiets hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:08:
[...]

[...]

Waarom twee systemen als je met een iets diepere bodembron toe kunt. Minder system is beter en PVT is vragen om problemen. :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Andrehj schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:33:
[...]

En als veel goedkoper alternatief is er natuurlijk L/W, wat ook prima werkt.
Jaaaa, jaaa, ik weet dat je gek bent op je eigen L/W installatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:32:
Waarom twee systemen als je met een iets diepere bodembron toe kunt. Minder system is beter en PVT is vragen om problemen. :9~
De wkotool (= de overheid) gaat er vanuit dat je de bron op een dergelijke manier regenereert. De standaard berekeningen nemen altijd 500 uur 'koeling' mee. (En 500 vollast uren met alleen koeling is echt wel veel..) Worstelde jij ook niet met een te krappe bron en koelde je daarom zoveel mogelijk? Dit zou wellicht - ik ken je situatie verder natuurlijk niet - je makkelijke uitweg kunnen zijn.

Zelf heb ik een warmtecollector met vacuümbuizen. Maar ik besef dat dat qua ruimtebeslag en looks niet voor iedereen is weggelegd.

Inderdaad is onze installatie verre van KISS en dat zit me als fan van passieve huizen wel 'n tikkie dwars. Maar om PVT nou helemaal af te schrijven omdat je buurman er te véél hoop op gevestigd had..

Want, even voor de duidelijkheid: op het moment dat @Andrehj en jij erin vielen ging het dus over de combi grondbron + PVT. Jullie posts gingen (overwegend) over de nadelen van alléén PVT. Die waren een pagina of twee terug al (weer 'ns) doorgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Andrehj schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:01:
[...]
.......In de zomer verwarm je niet, dus worden de panelen ook niet gekoeld. In de zomer wil je juist koelen, en dat gaat nou net niet, want daarvoor zijn de panelen dan veel te warm.
Als je niet verwarmt (of koelt) in de zomer, worden de panelen gekoeld door de bodembron.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:27:
[...]

De wkotool (= de overheid) gaat er vanuit dat je de bron op een dergelijke manier regenereert. De standaard berekeningen nemen altijd 500 uur 'koeling' mee. (En 500 vollast uren met alleen koeling is echt wel veel..) Worstelde jij ook niet met een te krappe bron en koelde je daarom zoveel mogelijk? Dit zou wellicht - ik ken je situatie verder natuurlijk niet - je makkelijke uitweg kunnen zijn.

Zelf heb ik een warmtecollector met vacuümbuizen. Maar ik besef dat dat qua ruimtebeslag en looks niet voor iedereen is weggelegd.

Inderdaad is onze installatie verre van KISS en dat zit me als fan van passieve huizen wel 'n tikkie dwars. Maar om PVT nou helemaal af te schrijven omdat je buurman er te véél hoop op gevestigd had..

Want, even voor de duidelijkheid: op het moment dat @Andrehj en jij erin vielen ging het dus over de combi grondbron + PVT. Jullie posts gingen (overwegend) over de nadelen van alléén PVT. Die waren een pagina of twee terug al (weer 'ns) doorgenomen.
Mijn koeluren zijn veel groter dan verwarmingsuren. Installatie is nu 6 jaar in gebruik, eerste 3 maanden zonder ingeregeld te zijn (aannemer failliet).

En ja er is een budgetbron opgeleverd. 125m enkele lus, gelukkig heb ik zelf wel nog wat beter kunnen isoleren dus kan nu denk ik net uit met deze bron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PUph2M3jBnnW4XFc3E3HBYemxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OUvHFuWFTxU9DpyblnXEgxKk.png?f=user_large

@Gwaihir

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 20-09-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Consulectro schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:30:
Als je niet verwarmt (of koelt) in de zomer, worden de panelen gekoeld door de bodembron.....
Dat geldt voor die paar mensen die bij de installatie echt teveel geld (ervoor over) hadden en beide hebben geïnstalleerd. 99% van de PVT bezitters heeft geen bodembron. En andersom ook, 99% van de W/W WP-eigenaren heeft geen PVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maar om PVT nou helemaal af te schrijven omdat je buurman er te véél hoop op gevestigd had..
Is het van een warmtepompverwarmingssysteem verwachten dat het je huis energiezuinig kan verwarmen "te veel hoop"?
Eerlijk gezegd lijkt me dat als consument wel het minste wat je van een verwarmingssysteem mag verwachten.

Helaas voldoet PVT aan beide criteria niet. Het vreet stroom en is een bak ellende als het er echt op aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:26:
Is het van een warmtepompverwarmingssysteem verwachten dat het je huis energiezuinig kan verwarmen "te veel hoop"?
Eerlijk gezegd lijkt me dat als consument wel het minste wat je van een verwarmingssysteem mag verwachten.

Helaas voldoet PVT aan beide criteria niet. Het vreet stroom en is een bak ellende als het er echt op aan komt.
Waarom vraag je me dit? Ik sprak met @Vaevictis_. Niet met z'n buurman. En je geeft zelf al antwoord ook..

Dat PVT alleen - en wederom PVT alleen - niet altijd met de juiste voorstelling van zaken wordt verkocht lijkt me een onderwerp op zich, dat verder weinig met het lopende gesprek te maken heeft.
Andrehj schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:09:
[...]

Dat geldt voor die paar mensen die bij de installatie echt teveel geld (ervoor over) hadden en beide hebben geïnstalleerd. 99% van de PVT bezitters heeft geen bodembron. En andersom ook, 99% van de W/W WP-eigenaren heeft geen PVT.
En 99% van de Nederlandse huizen heeft helemaal geen W/W WP dus dit topic kan nu gesloten worden?

FF serieus.. waar wil je met sommige van je reacties heen? Een behoorlijk aantal van ons probeert hier een serieus gesprek te voeren. Ja, over W/W WPs. En daar mag je aan deelnemen, hoeft niet. Al dit schieten vanaf de heup.. pff..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:41:
[...]

Mijn koeluren zijn veel groter dan verwarmingsuren. Installatie is nu 6 jaar in gebruik, eerste 3 maanden zonder ingeregeld te zijn (aannemer failliet).

En ja er is een budgetbron opgeleverd. 125m enkele lus, gelukkig heb ik zelf wel nog wat beter kunnen isoleren dus kan nu denk ik net uit met deze bron.

[Afbeelding]

@Gwaihir
Interessant die tabel met diverse bedrijfsuren.
Bij mij is het juist andersom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OJjN9TanuHwdDyzr-VlE9qaXWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gHN2aoAouvsbQUHsVkoLtZM.jpg?f=fotoalbum_large
Dat zal enerzijds komen omdat ik heel veel en lang op laag vermogen verwarm (20 Hz). Dus dan draait u hier 4 uur met dezelfde opbrengst als bij jou op vol vermogen (jij hebt toch een aan/uit wp ?).
Anderzijds heb ik triple glas met een coating die veel straling tegenhoudt en aangevuld met luiken en screens op het zuiden, geïsoleerde spouwmuren met extra isolatie en geventileerde spouw aan de buitenkant (afgetimmerd met douglas). Dus veel bouwmassa binnen en lage warmtelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:51:
[...]

Interessant die tabel met diverse bedrijfsuren.
Bij mij is het juist andersom:
[Afbeelding]
Dat zal enerzijds komen omdat ik heel veel en lang op laag vermogen verwarm (20 Hz). Dus dan draait u hier 4 uur met dezelfde opbrengst als bij jou op vol vermogen (jij hebt toch een aan/uit wp ?).
Anderzijds heb ik triple glas met een coating die veel straling tegenhoudt en aangevuld met luiken en screens op het zuiden, geïsoleerde spouwmuren met extra isolatie en geventileerde spouw aan de buitenkant (afgetimmerd met douglas). Dus veel bouwmassa binnen en lage warmtelast.
Ik heb een aan/uit compressor dus dat zal zeker het verschil verklaren ook lage warmte last ook triple glas met coating, screens en zonnedoek. Spouw en vloer RC 5 en 6. Ook nog eens redelijk luchtdicht n50 is 1,1 met WTW kan ik ong.20% verwarming besparen.

Onder de 10 graden buiten T koelt het huis langzaam af. Momenteel nog 21 graden gaat nu nog goed. In de winter verlies ik 0,5 graad per dag zonder verwarming dus wel redelijk passiefhuis niveau.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 20-09-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

PVT is niet de oplossing voor een te krappe bron. Ik zou eerder een losse WP boiler nemen voor SWW zodat je de bron kunt ontzien. Wel wat minder rendement maar soit.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:14

vliegnerd

Nintendo fan.

Hoe werken jullie W/W warmtepompen/thermostaten in dit overgangsseizoen tussen koelen en verwarmen?

Ik heb een huis met veel beton (thermische massa) en ramen op ZW. Ik wil eigenlijk niet meer koelen overdag en rustig niets doen totdat stoken nodig is. Maar met Itho WPU 5G met spider is de hele dag afwisselend aan het koelen en verwarmen. Om gek van te worden.

In theorie koelt de WPU niet 24h na verwarmen. In theorie verwarmt de WPU 5 dagen niet na koelen. Dat laatste werkt 100% zeker niet.

Ik heb nu CV en koelbedrijf afwisselend per dag. Zoals ik al schreef: Om gek van te worden. Hoewel het niet heel veel energie kost is het echt van de zotte om nu energie te gaan verspillen.

Maandag was het warm genoeg om te koelen. (Zonde van de elektrische energie EN zonde van de opgeslagen warmte in het huis). Maar daarna storing in een ruimtethermostaat, die gaf heel even 9 graden aan. Een andere 42 graden, dus duidelijke storing. Maar wat doet die prut WPU? BAM! WPU staat 45 minuten te verwarmen op hoge aanvoer temperatuur met bijna alle vloerverdelers dicht. Terwijl een paar uur eerder er nota bene nog gekoeld was.

Vertwijfeld verwarmen op "Standby" gezet. (Er is geen uit. Alleen "On" en "Standby").
Dat is dus gewoon hetzelfde als aan. Want "Standby" blijkt verwarmen onder de 18 en koelen boven de 21 graden te zijn. Ik kan hem dus in de zomer gewoon op Standby zetten.

Dus gistermiddag stond het ding gewoon weer te koelen. Terwijl het weerbericht 4 graden voorspelde deze nacht.
Ik het ding weer "ON" gezet met de temperatuur op 24 graden, met het idee, dan stop je tenminste met koelen en je mag toch niet verwarmen binnen 120h van het koelen.

Maar vanmorgen CV bedrijf. Lekker het huis warm stoken. (Thermostaat stond ook op 24 graden, maar ja, er was net gekoeld.)

Heeft er iemand een trekker te leen om te demonstreren bij het hoofdkantoor van Itho daalderop???

Of beter: Weet iemand hoe je een WPU 5G zo kan instellen dat er niet elke dag afwisselend gekoeld en verwarmd wordt?

EDIT: Ik heb de non-CVE add-on die hier op tweakers door arjanhiemstra gemaakt wordt. Daarin zie ik:
Blocking time cooling to heating (uur): 120
Blocking time heating to cooling (uur): 24

Ik kan die waarden wel hoger zetten, maar die werken blijkbaar niet, of althans niet zoals ik denken.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 21-09-2022 07:41 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Andrehj
vliegnerd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:35:
Hoe werken jullie W/W warmtepompen/thermostaten in dit overgangsseizoen tussen koelen en verwarmen?

Ik heb een huis met veel beton (thermische massa) en ramen op ZW. Ik wil eigenlijk niet meer koelen overdag en rustig niets doen totdat stoken nodig is. Maar met Itho WPU 5G met spider is de hele dag afwisselend aan het koelen en verwarmen. Om gek van te worden.

In theorie koelt de WPU niet 24h na verwarmen. In theorie verwarmt de WPU 5 dagen niet na koelen. Dat laatste werkt 100% zeker niet.

Ik heb nu CV en koelbedrijf afwisselend per dag. Zoals ik al schreef: Om gek van te worden. Hoewel het niet heel veel energie kost is het echt van de zotte om nu energie te gaan verspillen.

Maandag was het warm genoeg om te koelen. (Zonde van de elektrische energie EN zonde van de opgeslagen warmte in het huis). Maar daarna storing in een ruimtethermostaat, die gaf heel even 9 graden aan. Een andere 42 graden, dus duidelijke storing. Maar wat doet die prut WPU? BAM! WPU staat 45 minuten te verwarmen op hoge aanvoer temperatuur met bijna alle vloerverdelers dicht. Terwijl een paar uur eerder er nota bene nog gekoeld was.

Vertwijfeld verwarmen op "Standby" gezet. (Er is geen uit. Alleen "On" en "Standby").
Dat is dus gewoon hetzelfde als aan. Want "Standby" blijkt verwarmen onder de 18 en koelen boven de 21 graden te zijn. Ik kan hem dus in de zomer gewoon op Standby zetten.

Dus gistermiddag stond het ding gewoon weer te koelen. Terwijl het weerbericht 4 graden voorspelde deze nacht.
Ik het ding weer "ON" gezet met de temperatuur op 24 graden, met het idee, dan stop je tenminste met koelen en je mag toch niet verwarmen binnen 120h van het koelen.

Maar vanmorgen CV bedrijf. Lekker het huis warm stoken. (Thermostaat stond ook op 24 graden, maar ja, er was net gekoeld.)

Heeft er iemand een trekker te leen om te demonstreren bij het hoofdkantoor van Itho daalderop???

Of beter: Weet iemand hoe je een WPU 5G zo kan instellen dat er niet elke dag afwisselend gekoeld en verwarmd wordt?

EDIT: Ik heb de non-CVE add-on die hier op tweakers door arjanhiemstra gemaakt wordt. Daarin zie ik:

Ik kan die waarden wel hoger zetten, maar die werken blijkbaar niet, of althans niet zoals ik denken.
Precies dit is de reden waarom de meeste WP-bezitters ervoor kiezen om hun WP handmatig van verwarmen op koelen (en vv) over te schakelen. Ik doe dat rond 1 mei en rond 1 oktober. Kan dat bij jouw Itho niet? En wat zegt de service-afdeling van de fabrikant hiervan?
Want jouw WP is natuurlijk enorm veel stroom aan het verspillen op deze manier.

• Turrican
Ik zet bij mijn Luxtronik-regeling gewoon verwarmingsbedrijf uit in de zomer (ik heb ook zo'n soort huis). En straks zet ik koelbedrijf uit en verwarmingsbedrijf aan.

Want ja, in het tussenseizoen kun je dit soort gedrag krijgen als alles op automatisch staat. Staat ook in mijn handleiding beschreven.

Maar goed, kennelijk kun je bij jouw WP een functie niet helemaal uitzetten?

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:10

Zie je dan ook verwarmen of koelen op de thermostaat? Want ik heb ook al eerder het idee gehad dat er iets gaande was bij mijn warmtepomp, maar de spider gaf toen niets aan.

Ik zou het al OK vinden als ik die 21 graden naar bijvoorbeeld 23 zou kunnen zetten.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:33:
[...]

Precies dit is de reden waarom de meeste WP-bezitters ervoor kiezen om hun WP handmatig van verwarmen op koelen (en vv) over te schakelen. Ik doe dat rond 1 mei en rond 1 oktober. Kan dat bij jouw Itho niet? En wat zegt de service-afdeling van de fabrikant hiervan?
Want jouw WP is natuurlijk enorm veel stroom aan het verspillen op deze manier.
Je kunt bij Itho niet handmatig wisselen tussen koelen en verwarmen. Sterker nog "uit" bestaat zelfs niet. Het idee is: "aanzetten en afblijven". Maar helaas hebben ze de software niet goed genoeg gebouwd. (Het hele idee is natuurlijk leuk bedacht door de marketing afdeling, maar totaal onmogelijk).

Itho service heb ik nog niet gevraagd, maar bij een vorig ding geen antwoord gekregen. Het moet via de installateur, en die zegt iets in de trant van "het groene lampje brandt / er is geen storing".

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

feelthepower schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:47:
[...]

Zie je dan ook verwarmen of koelen op de thermostaat? Want ik heb ook al eerder het idee gehad dat er iets gaande was bij mijn warmtepomp, maar de spider gaf toen niets aan.

Ik zou het al OK vinden als ik die 21 graden naar bijvoorbeeld 23 zou kunnen zetten.
Ik zie op de Spider wel het blauwe koelsymbool bij koelen. En dan kun je luisteren of daadwerkelijk de pomp draait. (Ik kijk in Home assistant met de add-on van arjanhiemstra).
Bij verwarmen zie je volgens mij wel echt een vlam symbool als er actief verwarmd wordt. Maar dat hoor ik ook gewoon als de compressor draait.

Samengevat: Je ziet eigenlijk niks, maar via een hobby add-on kun je meekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:35:
Maar goed, kennelijk kun je bij jouw WP een functie niet helemaal uitzetten?
Nee, het lijkt echt niet uit te kunnen.

De oplossing: Stekker eruit (of slimme stekker en dan alleen voor SWW bedrijf aan) werkt ook niet.

Als je de stekker er een tijdje uit haalt gaat ie bij SWW bedrijf direct een legionella programma doen. |:(

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:03

Heb dit zelfde probleem met mijn Nibe F1255-6 PC warmtepomp. Daarom ook maar de verwarming en nu ook koeling handmatig geblokkeerd.
Sowieso ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de WP goed met het weer om kan laten gaan, het is 's winters eigenlijk altijd te warm in huis. En dat terwijl ik de stooklijn regelmatig verder terug heb gezet. De temperatuur van de kamerthermostaat wordt in mijn beleving onvoldoende meegenomen in de regeling.

• borft
Andrehj schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:01:
[...]

In de winter haal je geen 50 graden water van het dak. Wel eens in december of januari naar buiten gekeken? Dan is het grijs, koud en mistig.
Dat vocht vriest vast op je PVT panelen en wordt een steeds dikkere laag, en daardoor steeds slechter rendement. Juist als je het systeem het hardst nodig hebt werkt het voor geen meter. (bevestigd door https://www.installatie.n...omp-doorstaat-stresstest/)

[...]

Leuk sprookje. In de zomer verwarm je niet, dus worden de panelen ook niet gekoeld. In de zomer wil je juist koelen, en dat gaat nou net niet, want daarvoor zijn de panelen dan veel te warm.

Meer nadelen van PVT:
Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Ik weet niet of jij in de zomer wel eens doucht, en of je dat met warm water doet, maar ik wel. Dat water wordt warm gemaakt door de warmtepomp. Als die water van 60 graden van het dak kan gebruiken kost dat een stuk minder moeite dan met water van 15 graden uit de grondbron.

De bovenkant van PVT panelen is precies hetzelfde als van normale PV panelen. Hier heb ik echt nauwelijk last van aanvriezende vorst. Misschien 's nachts, maar dan schijnt de zon toch niet. Zodra dr zon opkomt is dat binnen een paar minuten weg. Zelfs met een pak sneeuw erop dooit het vrij snel weg zodra er maar een paar panelen genoeg licht pakken om op te warmen (toch nog handig, die zwarte panelen).

Ik snap de haat naar PVT niet helemaal ;) Behalve dat je je kunt afvragen hoe kosteneffectief het is, aangezien het spul vrij duur is, lijkt het mij, technisch, nog steeds een toffe manier om een zonnecollector met PV te combineren.

Hier kan ie maar 1x per 24 uur wisselen tussen koelen en verwarmen. Nu is ie dus naar verwarmen gewisseld (omdat het 24 uur gemiddeld kouder dan 17 graden is geweest.) Maar omdat het binnen nog warm genoeg is (er zit een hysterese van 4 graden tussen koelen en verwarmen), is er geen warmtevraag. De WP doet dus niets. Gek genoeg zijn september en mei meestal de goedkoopste maanden qua verbruik, omdat er niet verwarmd en niet gekoeld hoeft te worden.

[ Voor 44% gewijzigd door borft op 21-09-2022 09:58 ]

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Dit lijkt mij specifiek merkgebonden (of bij Nibe instellingsafhankelijk). Ik heb er geen last van. Bij mij gaat alles automatisch. Laatste keer koelen was 9 september en de eerste keer verwarmen begon op 16 september ( 1x per dag kort iets bijverwarmen).

[ Voor 7% gewijzigd door Consulectro op 21-09-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@vliegnerd Ik zie vooral bevestigd dat het terecht is dat ik nog niet zo'n hoge pet op heb van de 'plotselinge' Nederlandse WP fabrikanten = voormalige CV-ketel bouwers. Remeha kocht een WP bouwer op. Ook een relatief kleine, maar toch :). Vaillant en Itho lijken nogal achter te lopen op dit moment. Hopelijk hebben ze wel in een eenvoudige wijze van firmware updates voorzien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
vliegnerd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:47:
Je kunt bij Itho niet handmatig wisselen tussen koelen en verwarmen. Sterker nog "uit" bestaat zelfs niet. Het idee is: "aanzetten en afblijven". Maar helaas hebben ze de software niet goed genoeg gebouwd. (Het hele idee is natuurlijk leuk bedacht door de marketing afdeling, maar totaal onmogelijk).

Itho service heb ik nog niet gevraagd, maar bij een vorig ding geen antwoord gekregen. Het moet via de installateur, en die zegt iets in de trant van "het groene lampje brandt / er is geen storing".
Dit is wel een enorm argument richting toekomstige kopers: Koop geen Itho, want de software deugt niet, de ondersteuning ook niet, en het systeem jaagt je daardoor op onnodige kosten.
Wat een prutsers. :(
Jammer dat je met zo'n wanproduct zit opgescheept.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 21-09-2022 10:39 ]

• Vaevictis_
Hoe meten jullie de bodembron temperatuur? Ik pak het gemiddelde van laatste 24 uur maar als een bron niet wordt gebruikt dan neemt de T sensor de omgevingstemperatuur (garage) aan. Als ik de laagste T pak als de bron in gebruik is dan zit ik weer te laag (voor mijn gevoel nu rond 12 graden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
Um... niet? Als er geen flow is weet je die temperatuur domweg niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
Vaevictis_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:08:
Hoe meten jullie de bodembron temperatuur? Ik pak het gemiddelde van laatste 24 uur maar als een bron niet wordt gebruikt dan neemt de T sensor de omgevingstemperatuur (garage) aan. Als ik de laagste T pak als de bron in gebruik is dan zit ik weer te laag (voor mijn gevoel nu rond 12 graden).
mijn logica zou zijn: de stabiele temperatuur in gebruik.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Vaevictis_
Turrican schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:26:
Um... niet? Als er geen flow is weet je die temperatuur domweg niet...
Omdat ik nog geen verwarming hoef te gebruiken zijn de pieken nu voor SWW dus die zijn erg kort. Zodra SWW productie plaatsvind dan zie je de T curve forse inzakken en dan herstellen. Ik denk dat ik rond de 12 graden nu zit. Valt me wel tegen met de vele koeluren dit jaar denk wel vanaf april tot vorige week continu gekoeld (7x24).

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:01:
[...]

Omdat ik nog geen verwarming hoef te gebruiken zijn de pieken nu voor SWW dus die zijn erg kort. Zodra SWW productie plaatsvind dan zie je de T curve forse inzakken en dan herstellen. Ik denk dat ik rond de 12 graden nu zit. Valt me wel tegen met de vele koeluren dit jaar denk wel vanaf april tot vorige week continu gekoeld (7x24).
Als het grondwater rond je bron stroomt dan zal je bron in de zomer nauwelijks opwarmen. Van de andere kant zal hij in de winter dan nauwelijks afkoelen ;).

Houd komend stookseizoen je bron eens in de gaten zou ik zeggen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Vaevictis_
big bang schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:15:
[...]

Als het grondwater rond je bron stroomt dan zal je bron in de zomer nauwelijks opwarmen. Van de andere kant zal hij in de winter dan nauwelijks afkoelen ;).

Houd komend stookseizoen je bron eens in de gaten zou ik zeggen.
Het gaat om een gesloten bron. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:04
Vaevictis_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:20:
[...]

Dat maakt niet uit, er kan grondwaterstroming rond je bron zijn, waardoor warmte die jij in de grond brengt weer afgevoerd wordt door het grondwater.
Ik merk dat hier ook, mijn bron is standaard rond de 12 graden. Hij is betrekkelijk klein (90m) na een een periode koelen loopt de tempreatuur op, maar een of enkele dagen later is hij weer terug op 12 graden, zelfde doet zich voor in de winter, ik koel hem af en na verloop van tijd hersteld zich dat weer.
In de zomer warmte in de grond stoppen om daar in de winter van te profiteren heeft voor mij geen nut.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:20:
[...]

Ik schrijf toch ook rond je bron, niet door je bron ;)

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Vaevictis_
deejeebv schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:38:
[...]

Dat maakt niet uit, er kan grondwaterstroming rond je bron zijn, waardoor warmte die jij in de grond brengt weer afgevoerd wordt door het grondwater.
Ik merk dat hier ook, mijn bron is standaard rond de 12 graden. Hij is betrekkelijk klein (90m) na een een periode koelen loopt de tempreatuur op, maar een of enkele dagen later is hij weer terug op 12 graden, zelfde doet zich voor in de winter, ik koel hem af en na verloop van tijd hersteld zich dat weer.
In de zomer warmte in de grond stoppen om daar in de winter van te profiteren heeft voor mij geen nut.
Ik weet natuurlijk niet of er op 125m een stromende bron bevind, het is mij verteld dat regeneren van de bron wel noodzakelijk is voor de levensduur. En de passieve koeling is mooi meegenomen. Eind winter is mijn bron 5-6 graden dus het lijkt wel te helpen maar na een paar jaar zou de bron zich moeten stabiliseren.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:04
Vaevictis_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:02:
[...]

Ik weet natuurlijk niet of er op 125m een stromende bron bevind, het is mij verteld dat regeneren van de bron wel noodzakelijk is voor de levensduur. En de passieve koeling is mooi meegenomen. Eind winter is mijn bron 5-6 graden dus het lijkt wel te helpen maar na een paar jaar zou de bron zich moeten stabiliseren.
Is afhankelijk van waar je woont.

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:02:
Eind winter is mijn bron 5-6 graden dus het lijkt wel te helpen
Inderdaad, dan heeft het wel zin ja. Zoals bij de meeste bronnen.

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-08 10:02
Is er hier iemand met een NIBE S serie warmtepomp die de MyUplink integratie met de Tibber app werkend heeft? Tibber is een stroomleverancier o.b.v. uurprijzen en zegt de warmtepomp te kunnen aansturen o.b.v. de stroomprijzen.

Ik kan de warmtepomp wel koppelen in de Tibberapp, maar aansturing werkt nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ik heb hier 6 recente gelijkwaardigheidsverklaringen van bcrg.nl voor m'n neus. Die rekenen met elektrische bijstook voor als het nodig is (rekening wordt gehouden met buitentemperatuur van -10 'C. Dan varieert de SCOP van 3,77 (Ecoforest met Eplucon) tot 5,22 (NIBE met TripleSolar).
Nog even over die gelijkwaardigheidsverklaringen:
  • Bij mijn EPC-berekening zit er eentje van mijn warmtepomp, waarin staat dat met een sCOP van 6.088 gerekend mag worden. Dat blijkt totaal onhaalbaar. Ondanks mijn extreem lage Ta (van 24.7 °C) en het feit dat ik in de statistieken van Tomexergie in de wintermaanden dik bovenaan stond, kom ik niet verder dan 5.44. De door Mitsubishi opgegeven sCOP ligt trouwens met 4.07 (voor 35° water) nog een stuk lager.
  • En bij de EPC-berekening zit er ook eentje voor mijn WTW-ventilatie. Die zou bij 360 m³/h een rendement van 97.6% hebben. In werkelijkheid ventileer ik veel minder (waardoor het rendement door de lagere luchtsnelheid in de warmtewisselaar hoger zou moeten zijn), maar het rendement is hooguit 90%.
Mijn conclusie: Op het sjoemelgehalte in die verklaringen kunnen ze bij Volkswagen nog jaloers zijn. Neem ze met een hele grote korrel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Andrehj schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:54:
[...]
Mijn conclusie: Op het sjoemelgehalte in die verklaringen kunnen ze bij Volkswagen nog jaloers zijn. Neem ze met een hele grote korrel zout.
Tja, hout/diesel is goedkoper dan full-elektrisch of zelfs gas.

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:14
Een vraag over de Nibe F1255 hiervan staat de circulatie pomp (cv gedeelte) regelmatig te draaien terwijl de circulatie pomp van de bron stil staat. Hij draait dan nog op 15% wat volgens het menu "snelheid in wachtmodus" is. Deze al eens verlaagd van 30% wat de fabrieksinstelling is naar 15%. De compressor werkt op dat moment ook niet. Dit zowel gezien bij verwarmen als koelen. Uit de manual:
"snelheid wachtmodus" houdt in dat de circulatiepomp
van het verwarmingssysteem de snelheid verlaagt, omdat
de warmtepomp in de verwarmings- of koelingsstand
staat, maar geen compressor of elektrische bijverwar-
ming nodig heeft.
Nu denk ik dat als ik de stand van auto naar intermitterend zet de pomp mogelijk minder draait terwijl dit niet nodig is.
Menu 5.1.10 - bedr.modus circulatiepomp
bedrijfsstand
Instelbereik: auto, intermitterend
Standaardwaarde: auto
Stel hier de bedrijfsmodus van de circulatiepomp verwar-
mingssysteem in.
auto: De circulatiepomp draait volgens de huidige be-
drijfsmodus van de F1255.
intermitterend: De circulatiepomp verwarmingssysteem
start ca. 20 seconden eerder en stopt tegelijk met de
compressor.
Iemand die zijn cv-circulatie pomp intermitterend heeft staan met een Nibe F1255 of vergelijkbaar model?

• bjp
geen idee over die NIBE circulatie pomp, maar zou dat niet nodig zijn voor een serie-buffer (zodat het water erdoor kan), terwijl dat voor een parallelle buffer weinig zin heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 24-09-2022 14:50 ]

• Gwaihir
  • Niet online
@bjp Dat is (ook) om aan de watertemperatuur te kunnen meten of de WP (compressor) aan moet.

• bjp
bij mij zit er een temperatuursonde op het buffervat

trouwens kleine melding op het forum: mijn EcoForest EcoGEO 1-6 PRO is geïnstalleerd deze week en werkend! De verticale bron was al aangelegd eind-juli/begin-augustus :)

[ Voor 63% gewijzigd door bjp op 24-09-2022 15:09 ]

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:14
Bij mij zit er geen buffervat tussen.
Gisteren bijvoorbeeld heeft de circulatie pomp tussen 11:45 en 18:55 in wachtmodus gestaan en dus steeds op 15% het water een beetje rond laten lopen.
Hij zou normaal volgens mij weer afhankelijk moeten stroken met behulp van zijn buiten voeler.

• Gwaihir
  • Niet online
iCrOn schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:24:
Bij mij zit er geen buffervat tussen.
Gisteren bijvoorbeeld heeft de circulatie pomp tussen 11:45 en 18:55 in wachtmodus gestaan en dus steeds op 15% het water een beetje rond laten lopen.
Hij zou normaal volgens mij weer afhankelijk moeten stroken met behulp van zijn buiten voeler.
Precies. Afhankelijk van die WAR stuurt hij naar een bepaalde temperatuur. Dat betekent dat als het water dat langs komt onvoldoende warm is, de compressor aan gaat (en v.v.). Geen idee hoe hij dat doet wanneer je die pomp van 'auto' af haalt.

'Intermittent' geeft mij het gevoel dat hij dan af en toe gaat proberen, maar de beschrijving die je gaf zegt wat anders. En eigenlijk zeg je dat die pomp op 'auto' al lang niet altijd draait, maar enigszins intelligent pauzes neemt.. (en dat is bij EcoForest ook zo).
Pagina: 1 ... 58 ... 112 Laatste