Hoi, ik vond je reactie via het merk van de warmtepomp. Ik ben benieuwd, is er bij jou al geboord en geinstalleerd? Wij twijfelen ontzettend tussen de verschillende technieken.gac schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:15:
Mijn eerste post in dit topic. Als het goed is vindt er bij ons over 3 maanden een bronboring (eentje, 160m) plaats, en wordt een warmtepomp geplaatst. Ik "krijg" de Thermia Calibra 7. Zijn er hier mensen die deze hebben? Ik kom niet veel reviews tegen op internet, dus ben erg benieuwd wat de ervaringen zijn.
Onze woning is waarschijnlijk niet ideaal voor een warmtepomp: bouwjaar 1989, energielabel C. Gedeeltelijk dubbel glas , gedeeltelijk HR++ glas. Beneden vloerverwarming, boven ouderwetse radiatoren. Verder spouwmuur- en dakisolatie, en zonnepanelen.
Ik vermoed dat boven dus wel een probleem kan zijn, maar aan de andere kant hoeft het daar wat ons betreft ook niet zo warm te zijn.
Ik zat een beetje in dubio: eerst nog meer isoleren (triple glas, LTV of vloerverwarming boven), of eerst de warmtepomp. Uiteindelijk voor het laatste gekozen, hopelijk krijg ik er geen spijt van. ;-)
DIt topic blijf ik zeker volgen, erg interessant allemaal!
Voor bodemwarmte heb ik een offerte liggen voor 2 putten van 60 meter en een Thermia Calibra cool van ca 5.3kW. Zou inclusief subsidie maar exclusief aankoppelen aan het systeem neerkomen op een €23K.
Wat ik ook mooi vind is de techniek die TD-energie levert, meerdere kleine pompen met passieve panelen die niet in de zon hoeven. Prijs (zeker met subsidie, die gaat per pomp!) is erg aantrekkelijk. Ik kan alleen nog geen installateur vinden die beschikbaar is en hier iets mee kan.
"Gewone" lucht-water pomp. Qua kosten het minste volgens mij.
Die drie technieken hebben hun eigen voor- en nadelen. Afhankelijk wie ik spreek wordt ik steeds weer enthousiast voor een andere techniek