@
Bisti Momenteel is het inderdaad ook niet zo dat W/W economisch meer voordelig is dan L/W, zelfs niet bij projecties van hogere prijzen van zowel gas als electriciteit (mijn '2022 H2' rekenmodel houdt rekening met gas aan 32.5c/kWh en elektriciteit aan 73.5c/kWh - dat laatste kreeg ik deze week te horen van Ecopower).
Zowel L/W als W/W hebben dan natuurlijk duidelijke besparingen in termen van jaarlijkse uitgave, maar inderdaad, de terugverdientijd van W/W blijft langer dan die van L/W.
Je jaarlijks gasverbruik is trouwens bijna hetzelfde als bij mij, dus ik ga zeker naar je setup kijken. (al moet ik niet aan koelen denken wegens omgeven door bomen -> geen koelen nodig in zomer, maar tegelijk geen omgeving waar PV panelen een zinnige business case hebben)
Ben je van plan om nog een stuk hybride te werken? En zou je overwegen later verder te isoleren?
Ik overweeg om tóch W/W te kiezen omdat ik vermoed dat op langere duur, W/W langer meegaat. Op die manier verwacht ik dat de cumulatieve waarde ervan op langere termijn (soort NPV logica) hoger wordt dan L/W.
Daarna is het ook gewoon zoals @
bbbrumbrum aangeeft een keuze voor wat ik zelf technisch beter vind (beter energetisch rendement), en dat heeft inderdaad geen economisch becijferbare waarde.
@
ouhaha Goede input, dank!
Snel even een aantal terugverdientijden die ik momenteel heb becijferd (op basis van gas en elektriciteit aan tarieven zoals hierboven vermeld)
De volgorde hieronder is min of meer ook in stijgende orde van kost en terugverdientijd:
- L/W WP: 10.5j
- W/W WP: 14,7j
- buitengevelisolatie (20cm PIR): 9-17,5j (reden: verschillende bronnen geven verschillende besparingen. ik reken meestal worst case)
- ramen (+ verwijderen rolluikbakken, evt aanbrengen van screens op Z wordt overwogen): 95j (!!!)
(misschien ben ik hier wat conservatief geweest

)
- isolatie + ramen: 23,4j
- L/W + isolatie + ramen: 20j
- W/W + isolatie + ramen: 22j
En als de situatie op de gasmarkt zou kalmeren op een bepaald moment (en de prijzen dus terug richting die van een jaar terug gaan, plus wat indexering), dan gaan al die TVTs stijl omhoog natuurlijk.
Spouwmuurisolatie heb ik al een aantal jaar, payback was érg kort idd.
De isolatie van het kelderplafond ga ik snel doen/laten doen, want ondanks lage TVT is dat in absolute termen geen gekke kost, en kan die dus snel 'afgevinkt' worden.
Dakisolatie was er al toen we het huis kochten, ik merk wel wat 'kieren' dus misschien ga ik daar nog wat isolatie over aanbrengen, en het meteen wat luchtdichter maken.
@
overhyped , je vermeldt dat je voornamelijk naar investering kijkt. Wil dat zeggen dat je huidige woonst dan niet je 'forever house' is? Reden van de vraag: toen ik voor dezelfde vraag stond (zie ook hierboven), heb ik omwille van lange termijns-redenen toch voor W/W gekozen. Cash-wise ga ik dat regelen door nu iets meer te lenen...
[
Voor 9% gewijzigd door
Church of Noise op 07-09-2022 09:35
]