Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 55 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
wirrbeltier schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 01:25:
[...]

Wow, dat klinkt geruststellend. Heb je een gok wat je (S)COP zou zijn, dus hoeveel kWh thermisch je uit je 20 kWh electrisch haalt? Als ik namelijk met een (IIRC pessimistische) COP van 3.5 voor ons verbruik ga rekenen, zouden we iedere gemiddelde winterdag jullie piekverbruik evenaren.

Als ik de verwarming per winterdag reken (max 80 kWh (thermisch)/dag voor SWW + verwarming), zou een 9 kW pomp ook kunnen voldoen, zoals de Vaillant Flexotherm VWF 88/4. Dat is op zich geruststellend. Nu nog achterkomen of de bron het wel aan zou kunnen ;)

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden, ik leer hier enorm veel van!
Ik weet het niet precies, maar die ligt ergens tussen de 3 en 4 (volgens de specs van techneco zou het 3.8 moeten zijn). Ik snap overigens nog steeds niet hoe je voor een kleiner huis 3x zoveel vermogen nodig zou hebben.... wij hebben de thermostaat 24/7 op 20.5 graden staan (beneden). De balansventilatie en isolatie zorgen ervoor dat het hele huis aangenaam blijft, ook bij -10.

Om je nog verder gerust te stellen, volgens mij hebben de meeste warmtepompen nog een electrisch element om bij te stoken, als het echt niet anders kan (die van mij kan, als het echt moet, nog 2kW electrisch/thermisch bijstoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
wirrbeltier schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 01:25:
Als ik de verwarming per winterdag reken (max 80 kWh (thermisch)/dag voor SWW + verwarming), zou een 9 kW pomp ook kunnen voldoen, zoals de...
Euhm, als je maximale warmtebehoefte per dag maar 80 kWh is, waarom dan een 9 kW WP?
Er zitten toch 24 uur in een dag?
80 kWh / 24h = 3.3 kW...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:27
Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

Euhm, als je maximale warmtebehoefte per dag maar 80 kWh is, waarom dan een 9 kW WP?
Er zitten toch 24 uur in een dag?
80 kWh / 24h = 3.3 kW...
Helaas zo werkt het niet. Rond een uur of 12 kun je in januari best een mooi zonnetje naar binnen laten schijnen waardoor er niet bijverwarmd hoeft te worden, daarentegen kan het de volgende ochtend tegen de -20 zijn. Ik weet wel dat thermische massa vertragend werkt, maar vooruitstoken kan in elk geval niet. Dus de waarheid ligt ergens in midden. Mooiste is om een warmteverliesberekening te doen, dan kun je redelijk nauwkeurig vaststellen hoeveel vermogen je nodig hebt. Trouwens met de WP moet ook nog sanitair warm water (SWW) gemaakt worden, dus als je het 100% zou inzetten voor verwarming, kom je sowieso tekort...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PolderPloer! schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

Helaas zo werkt het niet. Rond een uur of 12 kun je in januari best een mooi zonnetje naar binnen laten schijnen waardoor er niet bijverwarmd hoeft te worden, daarentegen kan het de volgende ochtend tegen de -20 zijn. Ik weet wel dat thermische massa vertragend werkt, maar vooruitstoken kan in elk geval niet. Dus de waarheid ligt ergens in midden. Mooiste is om een warmteverliesberekening te doen, dan kun je redelijk nauwkeurig vaststellen hoeveel vermogen je nodig hebt. Trouwens met de WP moet ook nog sanitair warm water (SWW) gemaakt worden, dus als je het 100% zou inzetten voor verwarming, kom je sowieso tekort...
Zo werkt het wel. Alles wat die zon doet hoeft de WP niet meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
PolderPloer! schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:09:
Lees even waar je op reageert, bij die 80 kWh zat het SWW verbruik al in.
En verder is je redenering erg bijzonder: Omdat de zon helpt met het verwarmen van de woning moet je de WP maar een factor 3 overdimensioneren? :?
Afhankelijk van je regeling kun je de WP tijdens dat bijverwarmen door de zon natuurlijk ook gewoon door laten draaien....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Lees even waar je op reageert, bij die 80 kWh zat het SWW verbruik al in.
En verder is je redenering erg bijzonder: Omdat de zon helpt met het verwarmen van de woning moet je de WP maar een factor 3 overdimensioneren? :?
Afhankelijk van je regeling kun je de WP tijdens dat bijverwarmen door de zon natuurlijk ook gewoon door laten draaien....
Ik vermoed dat hij probeert uit te leggen dat de 80kWh niet verdeeld over de dag nodig is maar dat je in de nacht en ochtend meer vermogen nodig hebt dan in de middag wanneer de zon naar binnen schijnt. Je hebt dan nog steeds 80kWh nodig alleen de warmtepomp staat dan 's middags uit.

Je hebt dus bijvoorbeeld 80kWh over 12 uur verdeeld nodig. Let op dit is een voorbeeld, de 12 uur komen uit mijn duim.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
DutchKel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:33:
[...]

Ik vermoed dat hij probeert uit te leggen dat de 80kWh niet verdeeld over de dag nodig is maar dat je in de nacht en ochtend meer vermogen nodig hebt dan in de middag wanneer de zon naar binnen schijnt. Je hebt dan nog steeds 80kWh nodig alleen de warmtepomp staat dan 's middags uit.

Je hebt dus bijvoorbeeld 80kWh over 12 uur verdeeld nodig. Let op dit is een voorbeeld, de 12 uur komen uit mijn duim.
Dan klopt de redenering nog steeds niet.
Ten eerste had @wirrbeltier duidelijk aangegeven dat die 80 kWh het maximum was wat ie op een winterdag nodig had. Dat is dus een dag zonder extra opwarming door de zon.
En ten tweede heeft je huis genoeg thermische buffer. Het is helemaal niet erg om continu te verwarmen (en daarmee je VVW tijdelijk iets extra op te warmen) en daarmee ook door te gaan als even de zon schijnt. Sterker nog, dat heeft zelfs de voorkeur, omdat anders je vloer koud is op het moment dat de zon 's avonds onder gaat. Dus je mag de totale benodigde hoeveelheid warmte op een dag prima delen door het aantal draaiuren wat je WP op een dag kan maken. Bij een W/W WP is dat gewoon 24 uur, want die hoeft geen tijd voor defrosts te reserveren.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 08:28
tommy320 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:02:
Beetje brain stormen. Als ik goed kan reken, levert een kuub water laten bevriezen 100kWh aan warmte op. Dat is net zo veel als 10m3 aardgas aan energie oplevert (1m3 water kost 1 euro, 10m3 gas is vele malen duurder)

Een enorme ijsblokjes maker in je huis die gewoon leidingwater gebruikt (tja vast niet populair in deze tijd van water schaarste) zou je huis makkelijk moeten kunnen verwarmen toch?
Dus... een water/lucht warmtepomp? :9

• ouhaha
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-10-2022
tommy320 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:02:
Beetje brain stormen. Als ik goed kan reken, levert een kuub water laten bevriezen 100kWh aan warmte op. Dat is net zo veel als 10m3 aardgas aan energie oplevert (1m3 water kost 1 euro, 10m3 gas is vele malen duurder)

Een enorme ijsblokjes maker in je huis die gewoon leidingwater gebruikt (tja vast niet populair in deze tijd van water schaarste) zou je huis makkelijk moeten kunnen verwarmen toch?
1/ kraantjeswater is meer dan 1eur/m3. Maar goed, laten we met regenwater tellen. Daar is er genoeg van om in de winter een voorraad aan te leggen.

2/ hoelang denk je te gaan met 100kWh voor huisverwarming (excl elektra voor de WP)? vele huizen hebben duizenden kWh nodig om door de winter te geraken. Hoe ga je een bevroren zwembad aan water bewaren? Of ga je het ijs uitkappen en op je oprit/tuin leggen, om dan met vers water terug te beginnen? het ijs nog verkopen aan de vissers? :D

3/ je zou de ijsblok, indien je deze door de seizoenen kan bewaren (= goede isolatie) kunnen gebruiken om te koelen in de zomer. Kortom ben je warmte/koude opslag aan het bespreken, dat bestaat al, maar neemt veel plaats in.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
ouhaha schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

3/ je zou de ijsblok, indien je deze door de seizoenen kan bewaren (= goede isolatie) kunnen gebruiken om te koelen in de zomer. Kortom ben je warmte/koude opslag aan het bespreken, dat bestaat al, maar neemt veel plaats in.
De bodemlus van je W/W WP systeem valt ook onder de noemer WKO (regenereren dmv koelen in de zomer). Die neemt in veel opzichten weinig ruimte in beslag (de diepte van de boring even daar gelaten, die ruimte kan je als mens verder toch niet benutten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@tommy320 Dat bestaat ook al een aantal jaren, (o.a.?) onder de naam SolarFreezer. Hetzelfde water wordt dan wel steeds hergebruikt, d.m.v. een zak in de kruipruimte. Of er worden regenwater putten voor ingezet. Slaat inderdaad best heel wat op, maar een brontemperatuur van 0 graden is best laag om mee te moeten werken. Nimmer SCOP cijfers gezien, maar ze lijken me niet zo erg goed te zijn.

Dus, m.b.t. dit topic: wat @B-lex hierboven zegt. Sommige bronnen hebben te maken met grondwaterstroming van dien aard, dat er niet in te bewaren valt (maar die put je omgekeerd dan ook eigenlijk nooit uit). De meeste zouden er baat bij moeten hebben. (Alhier loopt 't experiment :).)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Ik woon sinds mei in een nieuwbouwwoning (165m2) met Itho WPU 5G W/W warmtepomp (4kW). Koeling via vloerverwarming in alle ruimten.
De pomp koelt eigenlijk sinds oplevering in maart elke dag, maar in het voorjaar stond de koeling natuurlijk vooral niets te doen. Tijdens de hete dagen draait die wel hard door.

Vannacht was het vermogen ongeveer 50W. Maar dat is een schatting t.o.v. de andere verbruikers. De warmtepomp zit gewoon in een normale WCD, dus het opgenomen vermogen is eenvoudig te meten, maar ik heb geen kWh meter. |:(

De warmtepomp heeft wel een ingebouwde kWh meter. Volgens die meter is er in koelmodus tot nu tot 95 kWh gebruikt. Dat is ongeveer 1 kWh per dag. 50 W continu klopt wel met 1 kWh per dag. (Hoewel ik niet zeker weet of de CV pomp ook in de 95 kWh zit).

Het thermisch koelvermogen kan ik alleen maar schatten. Als de koeling op de laagste stand staat, dan stroomt er 200 l/h uit de bron. Delta-T bron = (18,0 - 13,5 = 4,5 graad). Dat is 4,5 K * 4180 J/kg/K * 200 kg/h / 3600 s/h = 1045 W.

EDIT: Ik kan het ook vanuit de CV/vloerverwarming proberen te schatten. CV Pomp altijd 80% tijdens koelen. Volgens handleiding is CV debiet 1000 l/h. (Geen sensor). Dus 800 l/h. Delta-T CV = (19,2 - 18,0 = 1,2 graad). Dat is 1,2 K * 4180 J/kg/K * 800 / 3600 s/h = 1114 W. Komt overeen met bron.

Ik schat dus op een normale dag: 24 kWh thermisch koelvermogen voor (ruim) 1 kWh elektrisch. COP ongeveer 20.

Ik ga het de komende dagen in de gaten houden en terugkoppelen. Ben zelf ook benieuwd. Als er meer gekoeld moet worden dan hoeft de CV pomp niet harder te werken, want die staat altijd op 80% tijdens koelen. Alleen de bronpomp gaat wat omhoog. Ik schat/denk/hoop dat de COP tijdens warmedagen dus veel beter zal zijn.
Ik heb 2x een WPU 5G ITHO (4.5kW) Warmtepomp hier in huis en kan beamen dat hij in de 'koelstand' ongeveer 50w verbruikt.
Via Arjen Hiemstra een apparaatje gekocht om de WP uit te lezen, zie een T uit bron van 12,06 graden en T naar bron van 17,26 graden. https://www.nrgwatch.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49

vliegnerd

Nintendo fan.

_Richie_ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Ik heb 2x een WPU 5G ITHO (4.5kW) Warmtepomp hier in huis en kan beamen dat hij in de 'koelstand' ongeveer 50w verbruikt.
Via Arjen Hiemstra een apparaatje gekocht om de WP uit te lezen, zie een T uit bron van 12,06 graden en T naar bron van 17,26 graden. https://www.nrgwatch.nl/
Ja, ik heb dezelfde gadget :)
Ik zit nu op Tuit bron 13,5 graad.

T naar bron wordt volgens mij door de pompsnelheid geregeld zodat Taanvoer van CV 18 graden is. T naar bron is bij mij tijdens koelen vrijwel altijd 17,9 graden. (Misschien is mijn bron nu al zo warm dat de pomp harder moet draaien om Taanvoer CV op 18 te kunnen houden, T naar bron 17,9 is dan de bovengrens).

Ik heb nog nauwelijks verwarmd (maart de sleutel gekregen) de bron is —denk ik— nu wat warmer dan in een gemiddeld jaar.

Ik zie de laatste dagen wel wat hoger verbruik. Komt omdat de bronpomp nu harder moet draaien, denk ik. Maar nog geen energiemeter, dus ik ga uit van de ingebouwde kWh meter van de WPU 5g. Die geeft alleen hele kWh weer

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• _Richie_
  • Niet online
vliegnerd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

Ja, ik heb dezelfde gadget :)
Ik zit nu op Tuit bron 13,5 graad.

T naar bron wordt volgens mij door de pompsnelheid geregeld zodat Taanvoer van CV 18 graden is. T naar bron is bij mij tijdens koelen vrijwel altijd 17,9 graden. (Misschien is mijn bron nu al zo warm dat de pomp harder moet draaien om Taanvoer CV op 18 te kunnen houden, T naar bron 17,9 is dan de bovengrens).

Ik heb nog nauwelijks verwarmd (maart de sleutel gekregen) de bron is —denk ik— nu wat warmer dan in een gemiddeld jaar.

Ik zie de laatste dagen wel wat hoger verbruik. Komt omdat de bronpomp nu harder moet draaien, denk ik. Maar nog geen energiemeter, dus ik ga uit van de ingebouwde kWh meter van de WPU 5g. Die geeft alleen hele kWh weer
13.5 graad is netjes! (hangt natuurlijk van allerlei zaken af, diepte lus, bodemsamenstelling).
Ik kan je de energiemeters van Homewizard aanraden, deze werken prima, ik heb KWh meter (zonnepanelen), P1-meter en losse stekkerdozen (voor de WPU's).
Integreert mooi de app. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQDvoLHBn1pg1yKEU4Is7_AsXgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZ44ZvMuAXwrUFGj8zitpzzU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Monkeydancer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:30:
Ik vroeg me af of iemand hier over iets weet. Ik wil nu een ontkalkingsinstallatie laten plaatsen i.v.m. harde water in onze regio. Ik vroeg mij af of dit prima gaat i.c.m. warmtepomp. Ik heb begrepen dat sommige CV installaties hier moeite mee kan hebben. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Wij maken gebruik van een WPU 5g van itho daalderop
Wat vaak mogelijk is bij ontharders is dat een bypass mogelijkheid. Dit voor het sproeien in de tuin en hiernaast ook voor het bijvullen van de 'CV'. Dus maw geen probleem.
Volgens mij is men bang dat de kalkaanslag oplost bij onthard water waardoor je op den duur lekkages krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Geen idee waarom je deze vraag in een Panasonic topic stelde, dit lijkt toch een veel beter topic voor een vraag over een W/W warmtepomp?
Eendokter schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:56:
Even een vraag, ik kon dit niet met Google vinden.
Kun je met een water-water warmtepomp, zoals NIBE 1155 s twee bronnen aansluiten, bodembron en PVT panelen?
Het lijkt me zo inefficiënt in de zomermaanden om steeds honderden liters warm water in je boiler te hebben vanuit opgewarmde bodemtemperatuur.
Deze is namelijk zoveel lager in de zomermaanden dan warmte van PVT paneel bijv.
Voor koelen is de bodembron wel interessant.
Benieuwd. Of is er een schakelkast nodig ?
Kijk eens wat zo'n PVT paneel kost en bereken eens hoeveel je met enkel SWW kunt besparen, en je hebt je antwoord. Voor de rest: PVT is niks en wordt ook nooit wat. Voor een uitgebreide opsomming van de nadelen, zie
Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Als je SWW wilt verwarmen kun je je SWW-vat beter combineren met een standaard zonnecollector. Dan heb je een standaard oplossing, waar volgens mij zelfs nog subsidie op zit. Overigens geldt ook daar dat het rendabeler is om dat stuk dak te voorzien van gewone PV-panelen en de WP gewoon het SWW te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Eendokter Dat kan op zich wellicht wel. Van EcoForest weet ik in elk geval dat ze redelijk actief zijn met dergelijke meerbrons systemen. Maar ideaal lijkt me het niet. Beiden functioneren in de zomer het best met continue een rustig aan rondpompen. Juist op het heetst van de dag zou je zo urenlang je koeling uit moeten zetten.

Dus, beschrijf je eigenlijk niet dat je een zonneboiler wilt hebben, voor dat SWW? Dan zitten dat opwarmen en koelen elkaar niet in de weg. Veel merken W/W WP werken goed samen met 'n vat waar ook zo'n zonnespiraal vanaf je collector (bijv. die PVT panelen) doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyDejonghe
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Goeie avond,
Ik werd doorverwezen naar dit topic.

Ik ben afgelopen winter begonnen aan de bouw van mijn woning. Vorige week het dak gegoten volgende fase is isoleren en waterkering. Ik isoleer met 14dik.
Mijn vraag aan jullie omdat ik nu opzoek ben voor de volgende fases die ik uit handen moet geven, naar de juiste opties.

Verkoelen met vloerverwarming wie heeft hier ervaring mee? En kan mij de pro’s en contra’s voorleggen.
Ervaring met airco heb ik ondertussen. Het koelt genoeg af en snel.
Maar als ik mijn woning heel het jaar door een constante temperatuur kan laten behouden(zo’n 21 graden) zou dit voor mij interessanter lijken.
Hebben jullie ervaring met koelen met enkel vloerverwarming? Of moet ik nog een extra koeling voorzien? Wat is het kostenplaatje naar energie verbruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Einde hittegolfje lijkt het, dus tijd voor de beloofde update. Vorige week maandag beloofde ik e.e.a. bij te houden.

Ik woon sinds mei in een nieuwbouw tussenwoning (165m2) met Itho WPU 5G W/W warmtepomp (4kW). 3 verdiepingen met platdak. Koeling via vloerverwarming in alle ruimten. We hebben buitenzonwering op alle ramen behalve noord.

Sinds maandag 103 - 95 = 8 kWh gebruikt om te koelen in 6 dagen. De temperatuur in huis is deze week gemiddeld ongeveer 1 graad gestegen. Temperatuur woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASvHFBrMHjwZNLDaO2zzozN9I4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iuzc8Du5Pc1LSazo5GvePAfR.png?f=fotoalbum_large
Elke ochtend is de temperatuur net iets hoger, maar het blijft heerlijk koel.

Gemiddeld gebruikt de WPU in koelbedrijf minder dan 1 kWh per dag. (103 kWh gebruikt sinds ingebruikname, koeling staat aan sinds wij de sleutel hebben eind maart). Ik "begroot" nu 200 kWh per jaar voor koelen.

Op warme dagen draait de koeling duidelijk harder. Dit is het debiet (liter/uur) van de bron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_7VjC4yoR0_pAqzQCwL4GK0hBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTLBhUxk7bicDjIQ01jQRKQD.png?f=fotoalbum_large
De pieken zijn SWW bedrijf. Op 9 augustus was er een stroomstoring (kapot strijkijzer) |:(

's Nachts stabiliseert het koelen (maar wel met de bronpomp op een hogere stand dan in een koele week). Op dat moment is de Tretour van de CV net boven de 19 graden. Aanvoer is altijd 18 graden (niet regelbaar). Met deze regeling is er niet meer koelvermogen. Maar gelukkig is het dus voorlopig voldoende om het huis koel te houden. Zolang de hittegolven een weekje duren, is het prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

AnthonyDejonghe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:28:

Verkoelen met vloerverwarming wie heeft hier ervaring mee? En kan mij de pro’s en contra’s voorleggen.
Maar als ik mijn woning heel het jaar door een constante temperatuur kan laten behouden(zo’n 21 graden) zou dit voor mij interessanter lijken.
Hebben jullie ervaring met koelen met enkel vloerverwarming? Of moet ik nog een extra koeling voorzien? Wat is het kostenplaatje naar energie verbruik?
Zie getallen hierboven ;) Ik "moet" met een W/W warmtepomp de hele zomer koelen om de bron te regeneren. Ik schat dat dit ongeveer 1 kWh per dag kost. Zeg 200 kWh per jaar. De verkooppraat van een w/w pomp is dat je deze kosten terugverdient doordat het verwarmen in de winter efficiënter is. Of dat waar is of niet maakt niet veel uit, want je moet gewoon koelen om de warmte in de bron op te slaan. Geen keus.

Het snelle afkoelen en de luxe van het drogen van de lucht kun je met vloerkoeling niet bereiken. Een koel huis wel.

Ik heb een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met zonwering dus niet helemaal representatief, maar tijdens deze hittegolf was de vloerkoeling fantastisch. Voorlopig geen extra airco nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:27
vliegnerd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

Zie getallen hierboven ;) Ik "moet" met een W/W warmtepomp de hele zomer koelen om de bron te regeneren. Ik schat dat dit ongeveer 1 kWh per dag kost. Zeg 200 kWh per jaar. De verkooppraat van een w/w pomp is dat je deze kosten terugverdient doordat het verwarmen in de winter efficiënter is. Of dat waar is of niet maakt niet veel uit, want je moet gewoon koelen om de warmte in de bron op te slaan. Geen keus.

Het snelle afkoelen en de luxe van het drogen van de lucht kun je met vloerkoeling niet bereiken. Een koel huis wel.

Ik heb een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met zonwering dus niet helemaal representatief, maar tijdens deze hittegolf was de vloerkoeling fantastisch. Voorlopig geen extra airco nodig.
Het moeten koelen is afhankelijk van je situatie. Als je grondwaterstroming hebt is het niet nodig. Bij mij warm ik na een dag koelen de bron op van 12 naar 17 graden. Een dag later zit hij weer op 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

deejeebv schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Het moeten koelen is afhankelijk van je situatie. Als je grondwaterstroming hebt is het niet nodig. Bij mij warm ik na een dag koelen de bron op van 12 naar 17 graden. Een dag later zit hij weer op 12 graden.
Ja, inderdaad.

Hier loopt de temperatuur langzaam op sinds begin van de metingen in mei. Van 11 naar bijna 14 graden in koelbedrijf.

Tijdens SWW bedrijf (bronpomp draait dan veel harder) daalt de temperatuur wel een beetje (2 a 3 graden). Dat lijkt te komen doordat het water in de bron dan kouder is dan de grond rondom de bron.

De minimaal temperatuur bron uit voor de loop WPU 5g is 7 graden. Er zit schoon water in de bron, geen brinewater. Dus ik ben benieuwd hoe dat in de winter zal gaan.

Als de brontemperatuur onder de 10 graden komt in rust, dan is T bron uit bij flink verwarmen als snel onder de 7 graden denk ik…

[ Voor 7% gewijzigd door vliegnerd op 15-08-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
deejeebv schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:23:
Het moeten koelen is afhankelijk van je situatie. Als je grondwaterstroming hebt is het niet nodig.
Inderdaad
Bij mij warm ik na een dag koelen de bron op van 12 naar 17 graden. Een dag later zit hij weer op 12 graden.
Dat zegt volgens mij vooral dat je een betrekkelijk kleine bron hebt. Hier, met ruime bron, zie ik na een uur draaien vs. 48 uur draaien hooguit tienden verschil.

Concreet:
Gwaihir schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:17:
Van bron WP in: 13,8 graden momenteel.
Toen was de koeling net een uurtje of twee actief. Nu meer dan vier dagen aaneen en 14,2 graden op die meter.

Om het uitputten / regenereren te zien moet je jaar rond naar die temperaturen kijken. Met name: hoe dicht zit de temperatuur einde stookseizoen bij die van einde koelseizoen? Als dat allemaal niet uit maakt heb je forse grondwaterstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
vliegnerd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:32:Hier loopt de temperatuur langzaam op sinds begin van de metingen in mei. Van 11 naar bijna 14 graden in koelbedrijf.
Zelf vraag ik me hierbij ook nog af welke rol de bovengrond speelt. Van de (hier drie) diepe boringen naar de WP liggen ook nog aardig wat meters op 80 cm diep. Inmiddels heb ik de indruk dat die meters toch best hun invloed doen gelden. Op diepte waar de grond echt wel opwarmt / afkoelt, dus invloed tegens wat je eigenlijk wil in, uiteraard.

D.w.z. gemiddeld zitten de boringen ca. 20 meter van de WP, dus elke lus van 150 meter diep is eigenlijk 340 meter lang. Het kwam hier een tikkie onhandig uit (bestaande situatie), maar toch: het hoort altijd 5 meter van de gevel met minimaal 8 meter tussen boringen. Dan heb je bij drie boringen toch altijd gemiddeld 13+ meter tussen WP en lus? Hadden die leidingen beter geïsoleerd kunnen zijn? Ik hoor niet dat dat ooit wordt gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Welkom! Leef Lees je uit :). Hierover plenty in dit topic.

Samengevat: snel is het niet, maar juist heerlijk constant. En het werkt zeker echt :).

Warmte stijgt naar boven. De vloerkoeling van je slaapkamers doet dus ook een flink stuk van de koeling van je woonkamer daaronder. En sommigen plaatsen daarom een koelplafond bovenin het huis. (Dus boven de slaapkamers als je een onverwarmde / ongekoelde zolder hebt.)

Deze vorm van koeling ontvochtigt de lucht niet. Dat lijkt in de praktijk best los te lopen. Maar als je je afvraagt wat je eventueel nog meer wilt, zal dat dus geen extra koeling maar toegevoegde luchtontvochtiging zijn. Bijvoorbeeld door de aanvoer van de WTW door een kanaalkoeler te halen, aangesloten op de bron van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

het hoort altijd 5 meter van de gevel met minimaal 8 meter tussen boringen.
5 meter vanaf de gevel?
Waar staat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Laatst online: 19:27
Gwaihir schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:59:

Dat zegt volgens mij vooral dat je een betrekkelijk kleine bron hebt. Hier, met ruime bron, zie ik na een uur draaien vs. 48 uur draaien hooguit tienden verschil.

[...]
Ik heb inderdaad een kleine bron, 90 meter diep. Warmtepomp is 3kW. In theorie zou dit voldoende moeten zijn, maar had graag een wat diepere bron gehad. Afgelopen winter was niet streng, maar af en toe ging de retour onder 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Gwaihir schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

D.w.z. gemiddeld zitten de boringen ca. 20 meter van de WP, dus elke lus van 150 meter diep is eigenlijk 190 meter lang. Het kwam hier een tikkie onhandig uit (bestaande situatie), maar toch: het hoort altijd 5 meter van de gevel met minimaal 8 meter tussen boringen. Dan heb je bij drie boringen toch altijd gemiddeld 13+ meter tussen WP en lus? Hadden die leidingen beter geïsoleerd kunnen zijn? Ik hoor niet dat dat ooit wordt gedaan..
Mijn bron is 150m diep en ruim 10 meter "versleept". Mijn bron zit achterin het huis terwijl de bronnen in de huizen naast ons juist de bron voorin hebben. Zo zijn de bronnen versprongen en op ruimte afstand van elkaar.

Foto van de fundering. De cirkel is de vertikale bron. De pijl is de plek van de warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUUFuEqQPIY7JpJUd41zWRmNRvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2waDb4bFiCTNgI1Ft9xcdjZK.png?f=fotoalbum_large

De bron (150m diep, dus 300m lus) heeft 2x 10m extra ongeisoleerde buis door de kruipruimte lopen. Geen idee wat het effect daarvan is en/of isolatie nog zin zou hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 15-08-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Harry_Nak schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:15:
5 meter vanaf de gevel?
Waar staat dat?
Is geen wettelijke eis of zo, maar wat boorders zo doorgaans aanhouden. Gaat begrijp ik vooral over 't veilig kunnen boren met zo'n grote installatie zonder huis of fundering te beschadigen. Bij 'n bestaand huis dus. Bouw je 't huis om / over de boring, zoals bij @vliegnerd dan zal dit niet spelen.

@vliegnerd Bovengronds door de kruipruimte is het op zich makkelijk na te isoleren, maar lijkt me dat weinig nut hebben. Op 80 cm onder de grond door de tuin is de warmteoverdracht flink heftiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
- op dit moment wordt onze woning gebouwd (projectbouw) met, volgens de technische omschrijving, een NIBE F1255-PC warmtepomp met koelfunctie. De oplevering is april 2023. Nu begrijp ik dat deze warmtepomp eigenlijk een verouderd model is, die opgevolgd is door de S-serie, dus de S1255-PC. Er wordt dus een verouderde warmtepomp geinstalleerd, of wordt deze niet meer geleverd?

- momenteel hebben we een cv-ketel + een airco hangen (waarmee we ook verwarmen). De CV ketel laat ik elke 2 jaar onderhouden. Is er ook onderhoud aan een NIBE F1255-PC nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 17:06

Consulectro

Lekker bezig...

Andrehj schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:38:

Kijk eens wat zo'n PVT paneel kost en bereken eens hoeveel je met enkel SWW kunt besparen, en je hebt je antwoord. Voor de rest: PVT is niks en wordt ook nooit wat. Voor een uitgebreide opsomming van de nadelen, zie
Andrehj in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Als je SWW wilt verwarmen kun je je SWW-vat beter combineren met een standaard zonnecollector. Dan heb je een standaard oplossing, waar volgens mij zelfs nog subsidie op zit. Overigens geldt ook daar dat het rendabeler is om dat stuk dak te voorzien van gewone PV-panelen en de WP gewoon het SWW te laten maken.
Ben ik niet met je eens. De PVT panelen zijn juist een welkome aanvulling op de bodembron. Ze helpen juist mee om de bodembron op te krikken in temperatuur. En in de winter als de zon schijnt nemen de PVT panelen het mooi over van de bodembron en helpen ze ook mee deze mee te verwarmen.
Sinds februari dit jaar meet ik hoe vaak de temperatuur van de PVT-panelen hoger is dan de temperatuur van de bodembron (in %). Beide bronnen worden parallel geschakeld indien T(pvt)>T(bodem).
Indien dit niet zo is dan draait de WP alleen op de bodembron. Bij het koelen worden de PVT-panelen ook uitgeschakeld. In de plaatjes is te zien (verticale as in %) dat over een jaar gemiddeld, ongeveer 40% van de tijd, de PVT-panelen warmer zijn en het overnemen van de bodembron..... Ook deze investering verdient zich terug op termijn....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7TU132tqvQKoRG4ZSW-TnUwH0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2oDo3drSx0DmvPnNs04lwZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbRFa0ddkzLfFN9S-MVnwu-bo9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnDCkd82FjwdjqspxQpNfOLv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZkjG9lWRAWcWYNciEj4N3hxLW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlXKrD94sPTxHtnV7Z8Jlzlj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Consulectro op 15-08-2022 19:22 . Reden: Typografische correcties. ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:30
koelkast schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:51:
Nu begrijp ik dat deze warmtepomp eigenlijk een verouderd model is, die opgevolgd is door de S-serie, dus de S1255-PC. Er wordt dus een verouderde warmtepomp geinstalleerd, of wordt deze niet meer geleverd?
Ja en nee, de S1255 is een F1255 met een nieuw softwareplatform, heb ik me laten vertellen. Ze zijn beiden even efficiënt. Echter de Sxx55-serie heeft ruim een jaar levertijd.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Consulectro schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Ben ik niet met je eens. De PVT panelen zijn juist een welkome aanvulling op de bodembron. Ze helpen juist mee om de bodembron op te krikken in temperatuur. En in de winter als de zon schijnt nemen de PVT panelen het mooi over van de bodembron en helpen ze ook mee deze mee te verwarmen.
Sinds februari dit jaar meet ik hoe vaak de temperatuur van de PVT-panelen hoger is dan de temperatuur van de bodembron (in %). Beide bronnen worden parallel geschakeld indien T(pvt)>T(bodem).
Indien dit niet zo is dan draait de WP alleen op de bodembron. Bij het koelen worden de PVT-panelen ook uitgeschakeld. In de plaatjes is te zien (verticale as in %) dat over een jaar gemiddeld, ongeveer 40% van de tijd, de PVT-panelen warmer zijn en het overnemen van de bodembron..... Ook deze investering verdient zich terug op termijn....
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn verhaal doelde vooral in het geval PVT wordt gebruikt als alternatief voor een bodembron, dus bij een W/W WP zonder bodembron. Dan is het echt drama.
Jouw geval lijkt me nogal exotisch en qua kostprijs ook erg duur.
Paar vragen:
Kun je aangeven hoeveel jouw constructie extra heeft gekost? En wat levert het op?
En wordt dit standaard door de warmtepompbesturing ondersteund? Of heb je hier zelf een besturing voor moeten maken?
En wordt dit vaker gedaan? Ik lees in de fora al een tijdje mee en ben dit nog niet eerder tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Andrehj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

Mijn verhaal doelde vooral in het geval PVT wordt gebruikt als alternatief voor een bodembron, dus bij een W/W WP zonder bodembron. Dan is het echt drama.
Jouw geval lijkt me nogal exotisch en qua kostprijs ook erg duur.
Paar vragen:
Kun je aangeven hoeveel jouw constructie extra heeft gekost? En wat levert het op?
En wordt dit standaard door de warmtepompbesturing ondersteund? Of heb je hier zelf een besturing voor moeten maken?
En wordt dit vaker gedaan? Ik lees in de fora al een tijdje mee en ben dit nog niet eerder tegen gekomen.
Mijn 20 PVT-panelen hebben me 250 euro per paneel gekost (2019). Nu zijn ze denk ik wel een heel stuk duurder.
Met uiteraard wat leidingwerk en arbeidsloon (ik schat 1000 euro). Alles is door de installateur aangesloten en geprogrammeerd met een Siemens PLC als besturing (https://useallenergy.nl/pvt-paneel/.

Kombi met bodembron: https://useallenergy.nl/a...azine-van-september-2021/.
Dit systeem heeft de installateur nu geoptimaliseerd met een standaard besturing (Logo! module) voor andere projecten.

Ik (en de installateur) hebben destijds gecalculeerd met een tvt van 15 jaar maar met de huidige energieprijzen gaat dit nu al wel richting de 10 jaar. Alles gaat automatisch en we hebben zomer en winter de temperatuur op 21gr.C staan waarbij automatisch bij een kamertemperatuur van 23 de koeling aan gaat.
De sCOP zit nu ongeveer op 5. We hebben een woning uit 1987 (wel volgens norm jaren 90 gebouwd met vloerverwarming) en hebben nog niet iets extra's aan isolatie gedaan.

Wij zijn heel erg blij met het resultaat. Je ziet de combinatie bodembron (of fundering als bron) met PVT-panelen steeds vaker. Deze installateur heeft er ervaring mee.....

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Consulectro schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Mijn 20 PVT-panelen hebben me 250 euro per paneel gekost (2019). Nu zijn ze denk ik wel een heel stuk duurder.
Met uiteraard wat leidingwerk en arbeidsloon (ik schat 1000 euro). Alles is door de installateur aangesloten en geprogrammeerd met een Siemens PLC als besturing (https://useallenergy.nl/pvt-paneel/.

Kombi met bodembron: https://useallenergy.nl/a...azine-van-september-2021/.
Dit systeem heeft de installateur nu geoptimaliseerd met een standaard besturing (Logo! module) voor andere projecten.

Ik (en de installateur) hebben destijds gecalculeerd met een tvt van 15 jaar maar met de huidige energieprijzen gaat dit nu al wel richting de 10 jaar. Alles gaat automatisch en we hebben zomer en winter de temperatuur op 21gr.C staan waarbij automatisch bij een kamertemperatuur van 23 de koeling aan gaat.
De sCOP zit nu ongeveer op 5. We hebben een woning uit 1987 (wel volgens norm jaren 90 gebouwd met vloerverwarming) en hebben nog niet iets extra's aan isolatie gedaan.

Wij zijn heel erg blij met het resultaat. Je ziet de combinatie bodembron (of fundering als bron) met PVT-panelen steeds vaker. Deze installateur heeft er ervaring mee.....
Je geeft niet echt antwoorden op @Andrehj z’n vragen.

Wat heeft het in totaal gekost?
Wat trek je thermisch van het dak af op jaarbasis?
Wat is de hellingshoek, orientatie, totale WP vermogen en jaaropbrengst? Maw kunnen we dit afzetten op PVouput tegen een vergelijkbaar systeem en zien dat dit 20% meer doet (dus >1,2kWh/WP op jaarbasis voor een schuin vol zuid systeem)?
Hoe voorkomt het systeem stagnatie? Maw hoe kun je op hete zomerdagen de panelen blijven koelen?
Kan het systeem koelen? En zo ja, hoe? Want dit zou betekenen dat het systeem de panelen verwarmd.
Hoe werkt het systeem als het koud is, je bent dan je panelen aan het bevriezen en er zal ook een ondergrens zitten aan de glycoltemp die de W/W WP leuk vindt.
Ik zie de voordelen wel, maar de details lijken me iets rooskleuriger voorgesteld dan de werkelijkheid.

Van de andere kant baal ik dat ik niet een rol tyleen in de dalen van de damwand onder mn PV dak heb gelegd… toch gratis warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:56

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:39:
[...]
Van de andere kant baal ik dat ik niet een rol tyleen in de dalen van de damwand onder mn PV dak heb gelegd… toch gratis warmte.
Klinkt wat cryptisch: “de damwand” (in de grond, dus ónder je huis?) “onder mijn PV-dak” (bovenop je huis?).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hippe Lip schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Klinkt wat cryptisch: “de damwand” (in de grond, dus ónder je huis?) “onder mijn PV-dak” (bovenop je huis?).
Staaldak aka damwandprofiel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmkY4mdIZ3aWr7ardmsJBRl1OQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN5193Lczt1M2WRu5anwNFHC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 21:08
Hier nu al enkele jaren ervaring met (alleen) vloerkoeling. Enkele bemerkingen:
- Wij hebben overal vloerverwarming gelegd, inclusief zolder(kamer) en berging. Niet voor de warmte, wél om extra koeloppervlakte te hebben.
- Bij de afgelopen hittegolf (ik zit centraal in België, geen idee wat het verschil is met Nederland de afgelopen week) schommelden de kamertemperaturen tussen 22 en 23,5 °C. Op onze zolderkamer (= onze slaapkamer) werd het 24 °C. Dat is geen 21°C, maar dat is ook wat overdreven als het buiten 35 °C is.
- Ondertussen regelmatig oven, kookvuren, droogkast,... gebruikt. Ik vind die temperaturen dus wel heel goed meevallen.
- Heel belangrijk is dat je geen invallende zon hebt want dan gaan de temperaturen wél heel snel omhoog en snel afkoelen gaat niet met vloerkoeling
- Vochtigheid in de lucht is een probleem. Een airco haalt veel vocht uit de lucht, die blijft nu circuleren in huis en dat wordt altijd meer met douches, ademende mensen,... We hebben een luchtontvochtiger gekocht (= extra warmte in huis natuurlijk) en die kan het net op peil houden.
- Voor blote voeten is vloerkoeling niet zo aangenaam
- We hebben op onze bovenverdiepingen (1 en zolder) laminaat liggen en dat voelt veel minder 'koel' dan een tegelvloer. Ik weet niet welke impact dit heeft op de effectieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Laatst online: 22:46
Hier ook al een paar zomers vloerkoeling.
Wij hebben overal linoleum liggen, en ik vind het juist heerlijk met blote voeten. Dan ervaar je de koelte anders. Tenzij je gevoelig bent voor kou, maar dan doe je gewoon wat sokken aan :)

Qua vochtigheid kan ik bevestigen, wij hebben inmiddels ook een ontvochtiger staan omdat anders de luchtvochtigheid erg hoog wordt. Qua stroomverbruik gebruikt die ongeveer 2kWh per dag, maar ik gebruik hem vooral in de zomer als mijn PV panelen toch elke dag gemiddeld 40kWh opbrengen.
Mee_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Hier nu al enkele jaren ervaring met (alleen) vloerkoeling. Enkele bemerkingen:
- Wij hebben overal vloerverwarming gelegd, inclusief zolder(kamer) en berging. Niet voor de warmte, wél om extra koeloppervlakte te hebben.
- Bij de afgelopen hittegolf (ik zit centraal in België, geen idee wat het verschil is met Nederland de afgelopen week) schommelden de kamertemperaturen tussen 22 en 23,5 °C. Op onze zolderkamer (= onze slaapkamer) werd het 24 °C. Dat is geen 21°C, maar dat is ook wat overdreven als het buiten 35 °C is.
- Ondertussen regelmatig oven, kookvuren, droogkast,... gebruikt. Ik vind die temperaturen dus wel heel goed meevallen.
- Heel belangrijk is dat je geen invallende zon hebt want dan gaan de temperaturen wél heel snel omhoog en snel afkoelen gaat niet met vloerkoeling
- Vochtigheid in de lucht is een probleem. Een airco haalt veel vocht uit de lucht, die blijft nu circuleren in huis en dat wordt altijd meer met douches, ademende mensen,... We hebben een luchtontvochtiger gekocht (= extra warmte in huis natuurlijk) en die kan het net op peil houden.
- Voor blote voeten is vloerkoeling niet zo aangenaam
- We hebben op onze bovenverdiepingen (1 en zolder) laminaat liggen en dat voelt veel minder 'koel' dan een tegelvloer. Ik weet niet welke impact dit heeft op de effectieve koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Je geeft niet echt antwoorden op @Andrehj z’n vragen.
Ik dacht het wel! (als je mijn installatie [in de voetnoot genoemd] kent).
Ik zal het voor je uitrekenen: ik heb 20 PVT-panelen en het extra installatiewerk was ongeveer 1000 euro. Dus in totaal 20 x 250 euro + 1000 euro = 6000 euro wat ik voor de PVT-installatie meer heb betaald.
Wat heeft het in totaal gekost?
Dat werd niet gevraagd en is met de huidige prijsstelling niet meer interessant.
Wat trek je thermisch van het dak af op jaarbasis?
Ook in de voetnoot staat dat ik een 12kW WP heb en mijn woning heeft een transmissieverlies van 12kW bij -10 graad celcius. Ik laat zien dat ik ongeveer 40% van de tijd energie van het dag trek en de over-warmte in de bodem druk.
Wat is de hellingshoek, orientatie, totale WP vermogen en jaaropbrengst? Maw kunnen we dit afzetten op PVouput tegen een vergelijkbaar systeem en zien dat dit 20% meer doet (dus >1,2kWh/WP op jaarbasis voor een schuin vol zuid systeem)?
Zie vorig antwoord en niet relevant. Mijn panelen liggen op oost en west.
Hoe voorkomt het systeem stagnatie? Maw hoe kun je op hete zomerdagen de panelen blijven koelen?
De panelen worden niet gekoeld tijdens koelbedrijf.
Kan het systeem koelen? En zo ja, hoe? Want dit zou betekenen dat het systeem de panelen verwarmd.
Dit speelt een rol als je alleen PVT-panelen hebt. Dat heb ik niet. Ik kan koelen d.m.v. de bodembron.
Hoe werkt het systeem als het koud is, je bent dan je panelen aan het bevriezen en er zal ook een ondergrens zitten aan de glycoltemp die de W/W WP leuk vindt.
Ook in de PVT-panelen zit hetzelfde glycol als in de bodembron. Deze delen dezelfde vloeistof. De PVT-panelen worden parallel aan de bodembron middels een tweewegklep aangesloten indien de PVT-panelen tijdens warmtevraag hoger in temperatuur zijn dan de bodembron.
Ik zie de voordelen wel, maar de details lijken me iets rooskleuriger voorgesteld dan de werkelijkheid.
Dat is mooi dat je de voordelen ziet. De reactie van mij op de eerste quote van @Andrehj is dat de praktijk dus boven onze verwachting presteert.
Zo zijn wij ook tot deze installatie gekomen door er vooraf goed over na te denken. Eerst wilden we alleen PVT, daarna hebben we gekeken naar buffermogelijkheden (combinatie met een SolarFreezer zak in de kruipruimte) maar kwamen al snel uit dat een bodembron (als buffer) de beste keuze was (qua prijs/kwaliteit).
En daar hebben we tot op de dag van vandaag geen spijt van.
Als we alleen voor een bodembron hadden gekozen hadden we het risico gehad dat de capaciteit mogelijk niet voldoende zou zijn en zijn daarom voor zekerheid gegaan en dat koste ons dus 6000 euro extra. Ja, klopt ook weer extra geld maar dat hadden we wel liggen.

[ Voor 0% gewijzigd door Consulectro op 17-08-2022 12:18 . Reden: Kleine correctie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 12:30
heb je geen probleem van veel te hoge temperaturen met je glycol in je PVT panelen? glycol veroudert veel sneller bij hoge temperaturen. Bij bodembron speelt dat zo goed als niet.

Zou je niet best ook je PVT afkoelen (naar de bron toe) zodat je meer PV krijgt, en ook een warmere bron (opslag) ?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

bjp schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:40:
heb je geen probleem van veel te hoge temperaturen met je glycol in je PVT panelen? glycol veroudert veel sneller bij hoge temperaturen. Bij bodembron speelt dat zo goed als niet.

Zou je niet best ook je PVT afkoelen (naar de bron toe) zodat je meer PV krijgt, en ook een warmere bron (opslag) ?
Ik zie de temperaturen van de PVT-panelen (glycol) oplopen tot ongeveer 40 graden. Deze wordt dan tijdens het koelen van de woning niet afgenomen. Of het daardoor sneller veroudert weet ik niet.
En wat houdt die veroudering dan in?

De PVT afkoelen middels de bodembron gebeurt wel als er geen warmtevraag (of koudevraag) is in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Consulectro schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:15:
Ik dacht het wel! (als je mijn installatie [in de voetnoot genoemd] kent).
Ik zal het voor je uitrekenen: ik heb 20 PVT-panelen en het extra installatiewerk was ongeveer 1000 euro. Dus in totaal 20 x 250 euro + 1000 euro = 6000 euro wat ik voor de PVT-installatie meer heb betaald.
Het zal misschien aan mij liggen, maar ik vind dat enorm veel geld om alleen de tekortkomingen van je bron op te lossen en wat extra rendement bij het maken van SWW te halen.
Met de prijzen van vandaag zal die extra installatie zo 10k kosten...

Zowel die 6k van toen als die 10k van nu zijn gewoon gelijk aan de netto kosten van een complete L/W WP installatie, een systeem wat je bij jouw warmtebehoefte in slechts een paar jaar had terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Andrehj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Het zal misschien aan mij liggen, maar ik vind dat enorm veel geld om alleen de tekortkomingen van je bron op te lossen en wat extra rendement bij het maken van SWW te halen.
Met de prijzen van vandaag zal die extra installatie zo 10k kosten...

Zowel die 6k van toen als die 10k van nu zijn gewoon gelijk aan de netto kosten van een complete L/W WP installatie, een systeem wat je bij jouw warmtebehoefte in slechts een paar jaar had terugverdiend.
Kan misschien veel geld zijn maar de installatie gaat ook veel langer mee. Verwachting is minimaal 25 jaar. En met het voordeel dat je veel voordeliger kunt koelen met de warme dagen die tegenwoordig steeds vaker optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Consulectro schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:08:
Kan misschien veel geld zijn maar de installatie gaat ook veel langer mee. Verwachting is minimaal 25 jaar.
Ik verwacht dat van mijn L/W WP ook. In het ergste geval moet ik in die periode een keer de buitenunit vervangen, maar die kost maar 3k....
En met het voordeel dat je veel voordeliger kunt koelen met de warme dagen die tegenwoordig steeds vaker optreden.
Met de energieprijzen die steeds variabeler worden en wat PV op het dak valt dat voordeel ook weg, want de energieprijzen in de zomer worden dan steeds lager, zeker als je dan overschot hebt, wat eigenlijk voor elke PV-bezitter geldt.
Ik verbruik minder dan 200 kWh per jaar aan koeling (van AC en WP), de elektriciteit daarvoor harken twee panelen in die maanden al binnen. Die twee panelen zijn vele malen goedkoper dan de meerprijs van een dure W/W WP installatie, zeker als je daar ook nog een PVT-systeem aan toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

By the way: een bodembron is een investering die de waarde van je woning ook verhoogt. Een bodembron gaat meer dan 100 jaar mee en wordt daarom gezien als een onroerend goed investering. Ik gok dat mijn investering in die bodembron, drie jaar geleden nu al wel bijna het dubbele waard is!
Tevens heeft een W/W WP nog veel meer comfort verhogende voordelen die ik hier niet nog een keer wil noemen.
Dat kan je niet zeggen van een L/W WP. Maar verschil mag er zijn uiteraard. Daarom rijden sommige mensen in een Mercedes en anderen in een Fiat (om maar eens iets te noemen). Beide rijders komen wel op de plek uiteindelijk. ;) .

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 12:30
verschillende zaken:
- bodembron is idd te verdelen over meer dan 1 pomp. De bron vervang je normaal gezien nooit.
- koelen kost minder, niet alleen aan elektra, maar ook aan draaiuren van de compressor. De levensduur van een pomp hangt van van het aantal draaiuren, en aantal starts. Daarom dat W/W langer mee gaat dan L/W.

Nu L/W blijft zinvol, is mogelijks financieel interessanter (zeker op korte termijn). Dat je een meerverbruik *nu* kunt compenseren met PV, mooi. Maar daar is geen garantie voor de toekomst (en nu al niet in Vlaanderen waar ik woon).

Dus zeggen 'de buitenunit is maar 3k', ik vrees dat je je misrekend, je gaat meer dan dat mogen vervangen binnen de 25 jaar, maar ik respecteer natuurlijk wel je inbreng en mening. Ik heb maar 6k betaald voor een bron met redelijk wat marge, over 2 pompen is dat "maar 3k", en ben ik gerust voor 50 jaar.

L/W heeft nog wat andere voordelen, zoals gemakkelijker SWW maken in de zomer. Ik twijfel om het via een weerstand te doen (PV overschot in de zomer), zodat de compressor nog minder draaiuren heeft, en minder starts.

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 18-08-2022 15:19 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 14:12
Wie doet eigenlijk de boringen voor de installatie? Ik kan mij voorstellen dat dit vrij gespecialiseerd werk is en niet zomaar door een warmtepompinstallateur gedaan wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
whoopy_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:32:
Wie doet eigenlijk de boringen voor de installatie? Ik kan mij voorstellen dat dit vrij gespecialiseerd werk is en niet zomaar door een warmtepompinstallateur gedaan wordt?
Klopt. Lang niet elke installateur heeft ook een boor tak in het bedrijf. En v.v. is lang niet elke boorder installateur. Wel regelt je installateur e.e.a. doorgaans voor je.

[Wie wel / niet is regelmatig langs gekomen in 't topic. Evenals de vermeende voor en nadelen. Algemene indruk: het maakt niet echt (veel) uit.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Laatst online: 17-09 14:12
Gwaihir schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Klopt. Lang niet elke installateur heeft ook een boor tak in het bedrijf. En v.v. is lang niet elke boorder installateur. Wel regelt je installateur e.e.a. doorgaans voor je.

[Wie wel / niet is regelmatig langs gekomen in 't topic. Evenals de vermeende voor en nadelen. Algemene indruk: het maakt niet echt (veel) uit.]
Hoe kom je dan bij een installatiebedrijf die wel zo’n tak heeft of misschien zelfs alleen een boorbedrijf? Ik heb wat lopen zoeken op het internet maar de 2 die ik tegenkwam waren te ver weg (woon zelf in noord Nederland)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@whoopy_ Is de vraag momenteel niet meer: hoe kom je überhaupt aan 'n installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
whoopy_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:11:
[...]

Hoe kom je dan bij een installatiebedrijf die wel zo’n tak heeft of misschien zelfs alleen een boorbedrijf? Ik heb wat lopen zoeken op het internet maar de 2 die ik tegenkwam waren te ver weg (woon zelf in noord Nederland)
Noord Nederland? Dan kom je waarschijnlijk bij Remon-Aardwarmte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Duratherm uit Elburg is bij mij geweest, ik woon in de buurt van Uden. Noord-Nederland is voor hen wellicht ook wel binnen de marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:27
Klinge uit koekange heb je ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:56

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Gwaihir schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Ik vond het destijds wel fijn dat mijn installateur (Schimmel Techniek uit Barneveld) ook boorder is. Als je installateur zelf niet boort maar een boorder inhuurt, dan loop je het risico dat die dat zo goedkoop mogelijk probeert te doen en dan een een krappe of zelfs te kleine bron laat boren. Nu zeg ik niet dat elke installateur dat doet, maar het risico bestaat en je hebt er weinig zicht, laat staan invloed op, lijkt me.

Of kun je zelf een boorder inschakelen (kiezen) en een installateur, zodat je met elk rechtstreeks zaken doet?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:17:
Als je installateur zelf niet boort maar een boorder inhuurt, dan loop je het risico dat die dat zo goedkoop mogelijk probeert te doen en dan een een krappe of zelfs te kleine bron laat boren. Nu zeg ik niet dat elke installateur dat doet, maar het risico bestaat en je hebt er weinig zicht, laat staan invloed op, lijkt me.
Ik heb tevoren te horen gekregen wat er geboord zou worden en dat zelfs iets laten ophogen. Invloed prima dus. In dit topic horen we juist dat de grootste zelf-boorder van NL de kleinste bronnen oplevert..
Of kun je zelf een boorder inschakelen (kiezen) en een installateur, zodat je met elk rechtstreeks zaken doet?
Misschien. Betwijfel of iemand erop zit te wachten en of het aan te raden is. Levert maar extra afstemming / wie verantwoordelijk gedoe op aan jouw kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouhaha
ik heb mijn boorder zelf besteld, en heb daar een hele aangename discussie mee gehad. Ik heb er keuzes in mogen maken (temperatuurregime, maar ook dubbele vs. enkele buizen per put). Dus heb ik er een hoop extra marge in laten bouwen, dankzij goed en direct advies. Die keuzes heb ik niet gehad via de installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

zrx schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:28:
Na zijdelings veel gelezen te hebben wil ik mijn bijdrage geven van mijn speurwerk.
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. Dit is een modulerende warmtepomp. Modulerend bij lucht warmtepomp is gangbaar, maar bij brine water nog pas recent. Veel merken voeren dan ook geen modulerende versies.

Een bronboorder was nog sceptisch over modulerende variant. Daar kreeg opmerkingen die ik aan Nibe heb voorgelegd (Opmerkingen van Nibe):

Van modulerende warmtepompen ben ik zelf niet zo gecharmeerd; de techniek staat nog grotendeels in de kinderschoenen (klopt, bij de meeste fabrikanten is dat zo, NIBE produceert al 10 jaar modulerende geothermische warmtepompen), fabrikanten doen vaak nogal schimmig over de maximale vermogens (neen, het maximaal vermogen van de NIBE F11/1255-16 is 16 kW bij 0/35°C. In de handleiding wordt het nominaal vermogen vermeld), er zijn nog maar weinig modulerende warmtepompen verkocht (in Zweden, waar de grootste warmtepompmarkt van Europa is is de modulerende warmtepomp de meest verkochte) en de COP's zijn niet echt revolutionair te noemen (modulerende warmtepompen blinken vooral uit in SCOP, het jaargebonden rendement wat rond 5,5 ligt voor F11/1255-16). Zo geeft Nibe voor haar modulerende F1255-16 in de documentatie alleen een maximaal vermogen op bij 50Hz en B0/W35 van 8,9kW met een COP van 4,85. Mondeling geven ze aan dat deze machine 16kW zou moeten kunnen halen, maar dan moet hij op 60Hz draaien en daardoor daalt de COP aanzienlijk (omdat de elektromotor van de compressor dan ver over zijn optimale werkpunt zit) (de COP is inderdaad het hoogst bij het nominaal vermogen, de warmtepomp zal ook de meeste uren gaan draaien op nominaal vermogen.
Bij maximaal vermogen daalt de COP iets dat klopt maar zeker niet `aanzienlijk`. Bovendien nogmaals zal de warmtepomp maar weinig uren op vollast draaien.

Bijvoorbeeld hoe het nu zat met het jaarrendement; bij een laag toerental van de compressor zou de COP heel hoog zijn (???), maar bij hogere toerentallen werd het verhaal weer wat schimmig.
Bij max vermogen is de COP nog geen 10% lager dan bij nominaal vermogen.

Het misverstand wat bij modulerende warmtepompen bewust in stand wordt gehouden, is dat een elektromotor bij lagere toerentallen in absolute zin wel minder stroom verbruikt, maar dat is voor een warmtepomp niet interessant omdat de elektromotor (compressor) als hoofdfunctie het opwekken van warmte heeft (anders dan bijvoorbeeld een pomp of een ventilator) De hoge rendementen worden verwezenlijkt doordat een modulerende warmtepomp vele uren maakt op nominaal vermogen. Maximaal vermogen is alleen nodig bij -10°C buitentemperatuur.

In onderstaande tabel is het algemene rendement van een elektromotor met frequentieregelaar weergegeven. Sowieso verlies je al 5% door de frequentieregelaar, zodat het maximale rendement van de elektromotor circa 85% is (anders 90%). Op 40% van het toerental is te zien dat het rendement van de elektromotor is gedaald naar 70%. Ofwel: een vermogensverlies van 20% ten opzichte van een niet toerengeregelde elektromotor, ofwel 20% minder warmteopbrengst van de compressor! Het `verlies` van de freq regelaar is geen verlies, deze warmte wordt aan de woning toegevoegd omdat de koeling van de freq regelaar gebeurt door de condensor, deze warmte wordt dus toegevoegd aan het verwarmingswater.

Hierboven wordt louter over rendementen gesproken, vergeet a.u.b. de andere voordelen van de modulerende machine niet:
Installatie kan zonder of met kleine cv buffer worden uitgevoerd (installatieruimte- en tijd)
Geleverd vermogen past zich aan aan het gevraagd vermogen dus de aanvoertemperatuur zal niet doorschieten zoals bij een aan/uit machine wat de COP verlaagt

Geleverd vermogen past zich aan aan het aanbod van warmte uit de bron, gelijkmatige warmteonttrekking aan de bron
Zeer lage opstartstoom
Ongevoelig voor dimensioneringsfouten

Ondanks dat Nibe uitgebreid gereageerd had, heb ik voor Ecoforest gekozen. De reden is dat mijn woning waarschijnlijk een groter capaciteit nodig heeft dan Nibe modulerende 4-16kW. Ook krijg je nu subsidie gebaseerd op de maximale capaciteit. Voor Ecogeo 5-22 type B blijkbaar voor 25kW :? een bedrag van € 4300,-. Nibe 4-16kW € 3400,-. Dit maakt dat de Ecogeo goedkoper is dan de Nibe.

Wel kwam de leverancier van Ecogeo met een oplossing die nog betere COP geeft door als extra een luchtwarmtepomp buitenunit in het systeem op te nemen:
Hierbij het aansluitschema. De circulatiepomp ( nr 10 ) is niet benodigd, deze zit reeds in de warmtepomp.
Grote voordelen van dit systeem;
- Rendement over het jaar gezien stukken hoger
- Winter - ‘s nachts bron overdag bij 5 -7°C buitentemperatuur schakelt hij over op de air unit ( hoger rendement )
- Kleinere bron benodigd in de bodem
- Zomer bedrijf - tapwater rendement veel hoger ( draait op air unit ) i.v.m. hoge buitentemperaturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De volgende prijzen heb ik gekregen voor alleen de units zonder installatie incl btw:
Ecogeo 5-22kW € 7650,- Buiten ventilator unit € 1525,- Bron 3 x 100 meter € 8.800,- of Bron 5 x 100 meter € 12.000,-. Ik ga dit systeem nog combineren met lage temp vloerverwarming hele woning, Itho Quality flow WTW systeem, zonnepanelen, Pellet CV kachel, boiler 500 liter en Loxone domotica.
Wordt nog een hele klus om alles met elkaar duurzaam te laten werken :w
goed idee om een buiten droge koeler unit erbij te betrekken, helpt deze ook met het regenereren van de bron?
Hoe draait alles na bijna 7 jaar?

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

jerh schreef op maandag 6 juni 2016 @ 20:30:
[...]

Als ik het zo lees dan SWW vooral de uitdaging. Ik zou ze scheiden of naverwarming verbruiken. Dat lijkt me veel efficienter dan boilers ervoor warm houden. Ik zie dat hier ook. De vv trekt de boiler zo leeg qua temperatuur en dan is jouw m2 nog 2x zoveel. Dus 2 boilers lijkt me een beter plan. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, ik zou me alleen niet te veel door Sww laten leiden, dat is duidelijk minder in energieverbruik dan cv.

Bronboring moet ik even nazoeken, is al weer even geleden. Ik weet wel dat er destijds ook al aardig wat verschil in de prijzen zat. Ze waren bij mij uiteindelijk anderhalve dag bezig. Ik heb ze ook gelijk een pulse mee laten nemen, de machine stond er toch al. Hij is nu wat oversized, kan 44m3 per uur doen, maar werkt voor eeuwig. Was niet heel erg duur, feitelijk alleen de kosten van de pijp.

Ze hebben vervolgens die puls ook gebruikt bij de boringen, want dat heeft wel een beetje water nodig.
Wat is een pulse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Grondwaterbron tbv beregening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

google is your "friend" dank voor de uitleg.Geef mj maar een officiële bronnenboorder met 180+ meter diepte voor onze bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

ouhaha schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:42:
ik heb mijn boorder zelf besteld, en heb daar een hele aangename discussie mee gehad. Ik heb er keuzes in mogen maken (temperatuurregime, maar ook dubbele vs. enkele buizen per put). Dus heb ik er een hoop extra marge in laten bouwen, dankzij goed en direct advies. Die keuzes heb ik niet gehad via de installateurs.
Gisteren contact gehad met Duratherm die voor PV, panelen, warmtepomp, thuisbioscopen en fitnesszalen :P één bedrag had: € 1600 per kW |:(

Alle bronnen boorders lijken een lock-in te hebben met de installateur en een adviesbureau om het exacte transmissieverlies van je huis te bepalen. Zonder dat kreeg ik - behalve een standaard ramingsbedrag - geen vermogensgarantie. En dat vind ik wel jammer: een bron boren a.d.h.v. een gevraagd vermogen zou toch ook prima moeten lukken?

Gelukkig is er een optie: Ik wil op 50 graden - de temperatuur waarop ons huis prima warm te houden is met -10 graden buiten het gevraagde vermogen van het transmissieverlies kunnen opgeven waarbij de warmtepomp harder moet werken en mer moet kunnen vragen van de bron. Een extra stortdouche voor 4 personen en geen actieve regeneratie van de bron moeten dan een getal ophoesten waar ik prima mee uit de voeten kan.

Zo jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Stefangrp schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:21:
Duratherm uit Elburg is bij mij geweest, ik woon in de buurt van Uden. Noord-Nederland is voor hen wellicht ook wel binnen de marge
Welke ervaring heb jij met Duratherm?
De man aan de lijn klonk me wel redelijk maar hij stuurde e door naar Koopmans Instalatetechniek die helaas geen klanten meer aanneemt.
Hoeveel heb jij geboord en zou je me kunnen delen wat je uiteindelijk hebt betaald voor de bron?

Ik wil best wel wachten tot Q1 met onze warmtepomp maar áls deze arriveert wil ik hem wel kunnen aansluiten op een reeds aangelegd bronsysteem zodat er niet al te veel tijd verloren gaat en we misschien zelfs in januari nog wat gas kunnen uitsparen.
Met de huidige elektriciteitsprijzen loopt het verdienmodel van een warmtepomp wel serieus naar achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
bioscrasher schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Welke ervaring heb jij met Duratherm?
De man aan de lijn klonk me wel redelijk maar hij stuurde e door naar Koopmans Instalatetechniek die helaas geen klanten meer aanneemt.
Hoeveel heb jij geboord en zou je me kunnen delen wat je uiteindelijk hebt betaald voor de bron?

Ik wil best wel wachten tot Q1 met onze warmtepomp maar áls deze arriveert wil ik hem wel kunnen aansluiten op een reeds aangelegd bronsysteem zodat er niet al te veel tijd verloren gaat en we misschien zelfs in januari nog wat gas kunnen uitsparen.
Met de huidige elektriciteitsprijzen loopt het verdienmodel van een warmtepomp wel serieus naar achter.
Mijn installateur heeft dat allemaal geregeld. Maar Nefitt geeft garantie dat de boel warm genoeg wordt, dus die zullen er nog wel tussen gezeten hebben denk ik.
Dus ik heb zelf niet veel ervaring met ze. Wel met de boorploeg die hier was, prima lui. Vertelden ook (graag) dat ze goed werken, marge inbouwen, en wezen me o.a. op haakse bochten in de slangen die Luinstra.nl heeft aangesloten op de bouwplaats hier in de straat; "prutswerk".
Verder werkten ze netjes, gaven ook veel uitleg etc.

Ik heb 2 lussen, put van 175m diep, 11k kosten dacht ik.

Of alles goed werkt etc weet ik niet, want de wp is nog niet geleverd :(:)
Maargoed dat is voor rekening en risico van mijn aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

ouhaha schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:42:
Welke boorder heb jij weten te strikken en was een transmissieverliesberekening door een extern adviesbureau verplichte kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bioscrasher schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:57:
google is your "friend" dank voor de uitleg.Geef mj maar een officiële bronnenboorder met 180+ meter diepte voor onze bron
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Zelf tot grote diepte boren kent mijns inziens grote risico's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Stefangrp schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Mijn installateur heeft dat allemaal geregeld. Maar Nefitt geeft garantie dat de boel warm genoeg wordt, dus die zullen er nog wel tussen gezeten hebben denk ik.
Dus ik heb zelf niet veel ervaring met ze. Wel met de boorploeg die hier was, prima lui. Vertelden ook (graag) dat ze goed werken, marge inbouwen, en wezen me o.a. op haakse bochten in de slangen die Luinstra.nl heeft aangesloten op de bouwplaats hier in de straat; "prutswerk".
Verder werkten ze netjes, gaven ook veel uitleg etc.

Ik heb 2 lussen, put van 175m diep, 11k kosten dacht ik.

Of alles goed werkt etc weet ik niet, want de wp is nog niet geleverd :(:)
Maargoed dat is voor rekening en risico van mijn aannemer
welke warmtepomp heb je besteld en welk vermogen heeft jouw huis nodig om warm te blijven?
Zo kan ik het bedrag wat beter plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Poeh weet ik niet uit mijn hoofd.
Maar 450m2 (incl kelder), bouwjaar 2000, overal laagtemp vloerverwarming, passieve ventilatie zonder wtw, alleen beneden op de zuidkant nieuwe kozijnen.
Vandaar 2 lussen. Het is een groot huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
OT: Wat bedoel je met passieve ventilatie? Een huis uit 2000 zal toch wel afzuiging in toilet, badkamer en keuken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bioscrasher schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:14:
Zelf tot grote diepte boren kent mijns inziens grote risico's
Dat mag ook niet en wie heeft even zo'n machine rondslingeren dan?

Ik mis volstrekt wat dit met een pulse van doen heeft / wat je doet denken dat er mensen dat proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Gwaihir schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Dat mag ook niet en wie heeft even zo'n machine rondslingeren dan?

Ik mis volstrekt wat dit met een pulse van doen heeft / wat je doet denken dat er mensen dat proberen.
Laat het maar rusten, ik zal het wel verkeerd gelezen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Andrehj schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

OT: Wat bedoel je met passieve ventilatie? Een huis uit 2000 zal toch wel afzuiging in toilet, badkamer en keuken hebben?
Ja dat wel maar stelt weinig voor imho. Verder roosters boven de ramen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idriss
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
Hi, ik ontvang graag advies.

We wonen in een tussenwoning uit 2018 met energielabel A. Dus hr++ glas, vloerverwarming en 9 zonnepanelen. Ambitie is om gasverbruik te minimaliseren/elimineren dmv lucht-water warmtepomp en aantal zonnepanelen uit te breiden naar 16.

Qua warmtepomp gaat mijn voorkeur naar Vaillant aroTHERM VWL 75/6 Plus ivm rendement en lage geluidsproductie. Ons gasverbruik lag op 1000 m3 afgelopen jaar.

De all electric optie is alleen lastig omdat de binnenunit met geintegreerde boiler niet past in onze washok op zolder. Zijn er andere mogelijkheden om alsnog all electric te gaan met deze warmtepomp of is hybride toch de betere keuze?

Hoor het graag. Veel dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Stefangrp schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Ja dat wel maar stelt weinig voor imho. Verder roosters boven de ramen
Dat is gewoon een normale mechanische ventilatie ofwel een MV. Daar is niks passiefs aan en het is vrij standaard in Nederland.

@Idriss je zit helaas in het verkeerde topic. Dit is het water/water warmtepomp topic. Die hebben alleen een binnenunit en geen buitenunit.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchKel op 27-08-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Idriss schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:09:
Hi, ik ontvang graag advies.

We wonen in een tussenwoning uit 2018 met energielabel A. Dus hr++ glas, vloerverwarming en 9 zonnepanelen. Ambitie is om gasverbruik te minimaliseren/elimineren dmv lucht-water warmtepomp en aantal zonnepanelen uit te breiden naar 16.

Qua warmtepomp gaat mijn voorkeur naar Vaillant aroTHERM VWL 75/6 Plus ivm rendement en lage geluidsproductie. Ons gasverbruik lag op 1000 m3 afgelopen jaar.

De all electric optie is alleen lastig omdat de binnenunit met geintegreerde boiler niet past in onze washok op zolder. Zijn er andere mogelijkheden om alsnog all electric te gaan met deze warmtepomp of is hybride toch de betere keuze?

Hoor het graag. Veel dank alvast!
Je zit in het verkeerde topic.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

jerh schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:02:
[quote]fadsjeik schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 22:23:

[...]

Ik zou even kijken welke installateurs er bij je in de buurt zitten en vragen of zij dat zelf doen of uitbesteden. Verder zou ook de historische gegevens van de gasrekening opvragen, dan heb je in ieder geval de data van de worst-case scenarios, het kan alleen maar beter worden.

[...]

Ik denk dat het daarvoor wel moet kunnen, hangt een beetje af van het vermogen, Ik was met een 6 kW incl boring iets minder kwijt, maar dat was in 2015 dus niet meer relevant.

[...]

Vloerverwarming verdelers
Aansluitmaterialen, je staat te kijken hoeveel koppelingen etc er nog nodig zijn
Buisisolatie
Gat boren in de gevel, vloer om de bronboring binnen te brengen

[...]

Ik heb hier zelf het volgende:
Een 800 l boiler van Helleman:
http://www.hellmann-behae...peicher/wh-fsk2-multi-wp/

Een 6 kW w/w wp van NRGteq
Een elektrische naverwarmer van Wijas
10m2 zonnecollectoren

De wp gebruik ik alleen voor het cv gedeelte en dus niet voor sww, dat gaf te veel pendel gedrag doordat de vv veel inhoud heeft (300l) van 22 graden, waardoor het sww gedeelte te hard afkoelde en de wp aansloeg om dit bij te verwarmen.

Dus nu zorgt de wp in de winter ervoor dat het vat minimaal op 25 graden blijft en wordt het sww water via de hygiene spiraal opgewarmt tot circa 24 graden en door de Wijas naverwarmt tot 50 graden. Vanaf maart wordt dit door de zonnecollectoren geregeld.

Voordeel is onbeperkt warm water, relatief simpele installatie. Wp hoeft niet hard te werken. Er komt dan vaak een reactie van dat sww met een cop van 1 gebeurt, maar daar zit ik zelf niet zo mee. Per douchebuurt in de winter kost het circa 1 kWh.

[...]

Ik vind zelf radatioren ondingen, staan altijd in de weg en het zijn stofnesten. Ik gebruik de vv van de verdiepingen om te koelen, dat gaat heel makkelijk met een w/w wp. Als vv ingewikkeld is, kun je omdat je toch de boel stript kijken of wandverwarming geen optie is.

[...]

Ik heb hier 3x25A en dat gaat hier al 2 jaar moeiteloos. Bij mij trekt de wp meestal rond de 1 kW, niets iets om je druk te maken. De naverwarmer trekt regelmatig, vooral in de winter, 11,5 kW. Dat is wel serieus, maar bijna altijd is dat gedurende korte periodes. De andere grootverbruiker qua piek is de inductieplaat, die kan ook 5 kW aanspreken, maar ook dat is bijna altijd kortdurend. Alleen bij water koken of aanbraden.

Dis als je doucht, kookt, 2 ovens aanzet, waterkoker, vaatwasser en je auto oplaadt en dat allemaal tegelijk zal het uiteindelijk wel misgaan, maar ik heb dat nog niet meegemaakt.

[...]

Ik denk dat belangrijk is dat de installateur een beetje in de buurt zit, dus dat moet je dan eerst verklappen.
Leuk om mijn voorkeurs opzet terug te lezen van een solo ww systeem en een tapwaterspiraal met E naverwarmer. Ook geen last van standby gebruik.

Omdat ik eerst ga proberen die ondingen (lelijke radiatoren) in stand te houden en alleen in de woonkamer een JAGA direct op het buffervat aan te sluiten, zal ik snel naar 45 graden toe moeten, redelijk dicht bij de warm tapwater temperatuur.

Gecombineerd met het bivalente systeem dat ik voor ogen heb zou een rvs tapwater kwaliteit platenwisselaar aan de ingang van het koude water en gevoed door het warme water uit het buffervat, onze gasrekening voor koken en douchen nog stevig kunnen snoeien.

Bij uitval van E kan ik op de noodstroomvoorziening de cv ketel aan de pruttel houde.

Compex? ja!
Handige backup? zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

jacovn schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:15:
Ik hoop dat je een instalateur vindt die je igien ideeen ook goed vindt en met de merken die je aan draagt verder wil.

Ik zag een hellmann ook wel zitten, maar de instalateur waar ik nu mee verder ga wil alles van 1 distribeur afnemen. Daar wordt alles doorgerekend en hij wil zeker zijn een werkende installatie op te leveren.

In mijn geval wordt alles via Nathan geleverd (bron boring, alpha innotec WP en boiler, uponor (na) regeling)

Ik kreeg een 400 liter boiler aangeboden en daar zou ik met een douche WTW ongeveer een uur douchen mee moeten kunnen halen. Ik neig er sterk naar toch maar een naverwarmer eraan te hangen.
De WP moet 6 liter van 40 graden kunnen maken de boiler in continue. Maar daar wil ik niet mee douchen.
Dus de WP met een cop van 2.8 op SWW verwarmen en dan van 40 naar 55 graden met de naverwarmer (cop 1) en dan mengen met voorverwarmd koud water (door douche wtw) om aan 10 liter per minuut te komen.

Maar zoals Jerh al schrijft, dan maar 1 a 2 Kwh bijstoken als de dames het uur douchen passeren.
Zal er een meter aanhangen en dan maar een Pi eraan om te loggen. Kan ik ze de rekening presenteren :)

Zit nog wel te twijfelen om een 300 liter boiler te nemen die de helft aan warmte verlies heeft van de 400 (die 378 liter is) Dan is een uur douchen 50 minute geworden. Maar dat doen we normaal ook nooit achter elkaar.
Handig als er iets fout gaat.
Nathan zit hier om de hoek (bij wijze van spreken dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

VINO-BINS schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:07:
@Cpt.Chaos : Slim om nog een offerte aan te vragen. Wij hebben verschillende offertes aangevraagd, maar slechts 1 installateur koos voor de alpha Innotec (AI) als warmtepomp, het meerendeel kiest voor de flexotherm van Vaillant.

Ik moet wel zeggen dat Alpha Innotec het meeste aanspreekt, ik wil dus sowieso voor deze gaan. Zeker icm Alpha Home. Wel grappig om het verschil in offertes te zien, qua boring maar ook zeker qua prijs. Qua prijs is de Alpha Innotec wel het duurste moet ik zeggen. Liggen de verschillende offerte voor AI wel bij elkaar?

Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt, de 9KW is voor ons al in de zomervakantie leverbaar. Wij willen in de maand september in onze woning. Prijs van de boringen is idd niet mals. Mocht je meer info willen misschien PB?

@bartvb & @Oxellaar : Thanks! Wij gaan voor de 10 hoh, zou voor de toekomst vervelend zijn als je hier de verkeerde keuze maakt..
Hoebevalt jullie systeem nu?
Komende week komt een installateur langs die met AI werkt.
De bronboring3n zijn wederom een paar duizend euro duurder geworden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik krijg op onze Nibe F1145 de laatste tijd voortdurend 'high condensor out' meldingen (code 162) bij tapwaterverwarming. Dit gebeurt al bij een warmwatertemperatuur van 48℃. Tapwaterverwarming vindt daardoor zo'n beetje puur elektrisch plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJYzsgsKfsJOQLXxNe403AM_tWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GePyBTFXFPqZFCGUyQPMInTU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cALyo_VNMsejbp9AWt4y4cIOrRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9oHcMUUkR1IjVwop4l95nMC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XbMgCmn66SUh4feACe4s80wT8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upoAmS5wSaIz6QzztP5yA0xo.jpg?f=fotoalbum_large

De mogelijke oorzaak is te weinig aanvoer in het verwarmingssysteem. Nu wil ik het filter schoonmaken. De enige die ik kan vinden is die rechts op de onderstaande foto op de ingaande leiding van het verwarmingscircuit naar de warmtepomp.

Het filter heeft echter geen afsluiters. Als 'm los draai kan ik een waterpartij verwachten neem ik aan? De afsluiters die ik kan vinden zitten op de uitgaande leidingen uit de warmtepomp (voor CV en tapwater) en meters verderop bij het buffervat en de boiler, dus al het water dat hoger staat dan het filter zal er eerst uit willen vloeien? Lekker handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxBt5n6NbOTG1t-R07KnWsAAhTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc02RAaKlMJHEVT7KalTS4RC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Femme schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:43:
De mogelijke oorzaak is te weinig aanvoer in het verwarmingssysteem.
Eens. Lijkt mij ook 't meest voor de hand liggend.
Nu wil ik het filter schoonmaken. De enige die ik kan vinden is die rechts op de onderstaande foto op de ingaande leiding van het verwarmingscircuit naar de warmtepomp.

Het filter heeft echter geen afsluiters. Als 'm los draai kan ik een waterpartij verwachten neem ik aan? De afsluiters die ik kan vinden zitten op de uitgaande leidingen uit de warmtepomp (voor CV en tapwater) en meters verderop bij het buffervat en de boiler, dus al het water dat hoger staat dan het filter zal er eerst uit willen vloeien? Lekker handig.
Zou het? Je hebt, vergeleken met de meesten hier, al weer een wat oudere installatie, dus wellicht zit nog niet elk trucje wat we nu logisch vinden erin, maar toch: zou men echt niet in het legen / reinigen van dat filter voorzien hebben?

Ik denk: ja, je draait dat (aan de zijkant) los en dan komt er water uit. Maar met dat eerste water komt ook het vuil. En dan draai je 'm weer dicht. Dus: nee, geen vele liters nattigheid. Los draaien doe je op een moment zonder stroming. En als er een magneet in zit, trek je die er eerst uit (geeft nog geen nattigheid).

Hier twee van die filters (CV en tapwater in) en die gebruiken elk een magneet om de vervuiling vast te houden. Door eerst die magneet eruit te halen, kun je 't vieze beetje water met succes aftappen. Ik weet niet of die van jou ook een magneet heeft, of een soort roostertje of zo? Maar 't lijkt me nog steeds dat reiniging niet meer is dan dat het vuil geacht wordt met 't water mee naar buiten te spoelen wanneer je 'm open draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gwaihir schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Eens. Lijkt mij ook 't meest voor de hand liggend.

[...]

Zou het? Je hebt, vergeleken met de meesten hier, al weer een wat oudere installatie, dus wellicht zit nog niet elk trucje wat we nu logisch vinden erin, maar toch: zou men echt niet in het legen / reinigen van dat filter voorzien hebben?

Ik denk: ja, je draait dat (aan de zijkant) los en dan komt er water uit. Maar met dat eerste water komt ook het vuil. En dan draai je 'm weer dicht. Dus: nee, geen vele liters nattigheid. Los draaien doe je op een moment zonder stroming. En als er een magneet in zit, trek je die er eerst uit (geeft nog geen nattigheid).
Het is al gelukt. Er zat een kraan bij de aanvoer vanuit de boiler waarmee ik de leidingen kon laten leeglopen.

Het filter was prima en is eerder deze zomer ook al gereinigd (voor de eerste keer in jaren). Toen zat er wel troep in. Het leidingwater was ook wel prima denk ik, een klein beetje grijs van kleur vergeleken met normaal kraanwater.

Ik denk dat ik de oorzaak eerder moet zoeken in de temperatuurinstellingen. Omdat ik te maken heb met betalende gasten die in onze vakantiewoning af en toe de boiler van 500 liter naar <37℃ onderuit trekken had ik de starttemperatuur in normaal (48℃) en luxe modus vrij hoog staan. De warmtepomp kapt bij een warmwatertemperatuur van 49 tot 50 graden al met verwarmen vanwege de high condensor out melding. Dit leverde korte runs van de compressor op. Wel jammer dat het ding niet hoger dan 50 graden met hulp van de compressor wil verwarmen. Ik ga het nu maar eens proberen met wat energiezuinigere settings waarbij het werk voornamelijk door de compressor verricht kan worden in het bereik onder 49℃.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 28-08-2022 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zrx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 14:38

zrx

bioscrasher schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:13:
[...]

goed idee om een buiten droge koeler unit erbij te betrekken, helpt deze ook met het regenereren van de bron?
Hoe draait alles na bijna 7 jaar?
Na bijna 7 jaar toch weer een kijkje gaan nemen in het forum na bericht van bioscrasher. Veel info geshared zie ik, ik zat nog op pagina 3 en nu zijn we bij 220.
Buitenunit helpt niet met regenereren van de bron.
Mijn systeem werkt nog steeds goed, alleen beetje bijgevuld wegens te lage druk vorig jaar. Wat wel interessant is voor velen wat niet duidelijk was gemaakt door installateurs of verkopers is het instellen van de warmte vraag. Hiermee kan iedereen veel energie besparen. Achteraf gezien ook logisch, zoiets als samen koken en aan tafel of ieder apart koken en eten.
In het begin was vraag afgestemd of locatie binnen de woning en werd dat deels automatisch gedaan door Loxone domotica systeem. Hierdoor was de hele dag op verschillende plekken vraag naar warmte. Daardoor ging de warmte pomp ook vaak aan en uit, wat niet efficiënt is. Dit heb ik omdat mijn nieuwbouw huis ook goed geïsoleerd is terug gebracht naar vaste tijden voor de hele woning. Standaard 2 opwarm momenten van 2 of 3 uur is genoeg voor aangename temperatuur. Alleen binnen deze momenten mogen ruimtes hun warmtevraag krijgen. Alleen bij lange kou de uren wat verlengd. Hierdoor is mijn WP energie verbruik flink verlagen tov begin situatie. Hieronder mijn verbruik vanaf begin van de WP, data komt uit de WP zelf:
WP verbruik
2016
Nov 620
Dec 730
2017
Jan 938
Feb 638
Maart 404
April 292
Mei 148
Juni 60
1/2 jaar 2480
Juli 70
Aug 74
Sept 74
Okt 138
Nov 452
Dec 683
1 jaar 3971
2018
Jan 660
Febr 700
Mrt 593
April 179
Mei 75
Juni 68
1/2 jaar 2275
Juli 75
Aug 77
Sept 92
Okt 235
Nov 504
Dec 569
1 jaar 3827
2019
Jan 683
Feb 496
Mrt 450
April 218
Mei 150
Juni 84
1/2 jaar 2081
Juli 105
Aug 76
Sept 60
Okt 276
Nov 524
Dec 593
1 jaar 3715
2020
Jan 546
Febr 492
Maart 445
April 232
Mei 84
Juni 68
1/2 jaar 1867
Juli 71
Aug 67
Sept 60
Okt 202
Nov 321
Dec 492
1 jaar 3080
2021
Jan 599
Febr 499
Maart 400
April 262
Mei 120
Juni 65
Half jaar 1945
Juli 91
Aug 58
Sept 47
Okt 192
Nov 344
Dec 520
1 jaar 3197
2022
Jan 482
Febr 370
Mrt 245
April 171
Mei 66
Juni 59
Half jaar 1393

Voorbeeld, eerste 6 maanden 2017 2480 KWh, 2022 1393KWh voor 6 maanden. Vrijstaande grote woning met veel glas.
Een mogelijke factor ook is dat winters in mijn omgeving ook minder koud zijn (klimaatverandering?), maar die data heb ik ( nog) niet verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
zrx schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:04:
In het begin was vraag afgestemd of locatie binnen de woning en werd dat deels automatisch gedaan door Loxone domotica systeem. Hierdoor was de hele dag op verschillende plekken vraag naar warmte. Daardoor ging de warmte pomp ook vaak aan en uit, wat niet efficiënt is. Dit heb ik omdat mijn nieuwbouw huis ook goed geïsoleerd is terug gebracht naar vaste tijden voor de hele woning. Standaard 2 opwarm momenten van 2 of 3 uur is genoeg voor aangename temperatuur. Alleen binnen deze momenten mogen ruimtes hun warmtevraag krijgen. Alleen bij lange kou de uren wat verlengd.
Begrijp ik goed dat je de WP aan het eind van zo'n venster actief uitschakelt?

Ik zat aan iets dergelijks te denken, maar dan puur voor het inschakelmoment (dus uitschakelen bij einde warmtevraag). Ik zie nl. nog wel eens een erg korte run waarbij de WP tegen het eind van de ochtend aan slaat, tegelijkertijd met het op krachten komen van de binnen schijnende zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zrx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 14:38

zrx

Gwaihir schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Begrijp ik goed dat je de WP aan het eind van zo'n venster actief uitschakelt?

Ik zat aan iets dergelijks te denken, maar dan puur voor het inschakelmoment (dus uitschakelen bij einde warmtevraag). Ik zie nl. nog wel eens een erg korte run waarbij de WP tegen het eind van de ochtend aan slaat, tegelijkertijd met het op krachten komen van de binnen schijnende zon.
Nee, de domotica die de vraag per kamer regelt geeft aan welke kamer warmte nodig heeft per beschikbaarheid venster. Niet een instelling in de WP. Eigenlijk de thermostaat die beperkt wordt in wanneer een warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
Femme schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:45:
[...]

Het is al gelukt. Er zat een kraan bij de aanvoer vanuit de boiler waarmee ik de leidingen kon laten leeglopen.

Het filter was prima en is eerder deze zomer ook al gereinigd (voor de eerste keer in jaren). Toen zat er wel troep in. Het leidingwater was ook wel prima denk ik, een klein beetje grijs van kleur vergeleken met normaal kraanwater.

Ik denk dat ik de oorzaak eerder moet zoeken in de temperatuurinstellingen. Omdat ik te maken heb met betalende gasten die in onze vakantiewoning af en toe de boiler van 500 liter naar <37℃ onderuit trekken had ik de starttemperatuur in normaal (48℃) en luxe modus vrij hoog staan. De warmtepomp kapt bij een warmwatertemperatuur van 49 tot 50 graden al met verwarmen vanwege de high condensor out melding. Dit leverde korte runs van de compressor op. Wel jammer dat het ding niet hoger dan 50 graden met hulp van de compressor wil verwarmen. Ik ga het nu maar eens proberen met wat energiezuinigere settings waarbij het werk voornamelijk door de compressor verricht kan worden in het bereik onder 49℃.
Ik heb een nrgteq w/w wp en krijg de melding wel eens als de boiler te warm is door warmte vanuit de zonnecollectoren. Een extra lus en afsluiter loste dat op. Wellicht even nameten of die temperaturen kloppen die je digitaal ziet, bij mij zat daar wat afwijking, is digitaal nageregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
zrx schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:27:
Nee, de domotica die de vraag per kamer regelt geeft aan welke kamer warmte nodig heeft per beschikbaarheid venster. Niet een instelling in de WP. Eigenlijk de thermostaat die beperkt wordt in wanneer een warmtevraag is.
Ok, maar mijn vraag blijft: neem je die warmtevraag weg aan het eind van het venster, of gaat het puur om het venster waarin warmtevraag mag 'ontstaan'. Ik denk nl. aan dat laatste en ben, mocht je dat eerste doen, nieuwsgierig naar welke meerwaarde je ziet in dat 'afkappen'. (Hier ook Loxone trouwens, maar wel ook 'diep' aan de WP gekoppeld. WP eveneens EcoForest, maar alleen bodembron.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jerh schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:58:
[...]

Ik heb een nrgteq w/w wp en krijg de melding wel eens als de boiler te warm is door warmte vanuit de zonnecollectoren. Een extra lus en afsluiter loste dat op. Wellicht even nameten of die temperaturen kloppen die je digitaal ziet, bij mij zat daar wat afwijking, is digitaal nageregeld.
Waarom slaat jouw WP aan als de boiler al (te) warm is dan? (Of is dat wat er nog nageregeld moest worden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45
Femme schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:43:
Ik krijg op onze Nibe F1145 de laatste tijd voortdurend 'high condensor out' meldingen (code 162) bij tapwaterverwarming. Dit gebeurt al bij een warmwatertemperatuur van 48℃. Tapwaterverwarming vindt daardoor zo'n beetje puur elektrisch plaats.
.....

[Afbeelding]
Geen idee of het gerelateerd is, hier heb ik het volgende gehad paar jaar terug.
Door de hogere bron temperatuur in de zomer, leverde de (aan/uit) warmtepomp meer kW warmte bij dezelfde warmwater aanvoer temperatuur dan in de winter. De waterpomp aan de condensor kant regelt op DT en voerde dit hogere vermogen dus af door iets verder op te toeren. Aan de koudemiddel kant bood de warmtepomp het extra vermogen aan door (in ieder geval deels) hogere DT. Dit was in de zomer tijdens legionella cyclus met alleen de compressor precies genoeg om te laten trippen op high condensor uit. In ons geval heeft de leverancier volgens mij een 0,5 graad extra marge ingebouwd op die alarm melding. Sindsdien nooit meer condensor temperatuur trips gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishman
  • Laatst online: 22:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9_69WyGh4rilCJrv8S33mJzdL4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Enh0cGGB0dKwDufnlaS9Trh.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg die melding ook elke week 1x tijdens mijn Legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Laatst online: 21:43
Mijn WP Stond heel de tijd te koelen, waardoor hij onder de ingestelde temperatuur kwam. Nu is hij vandaag ineens aan het verwarmen om weer op de ingestelde temp te komen.. Is dit normaal gedrag? Lijkt mij niet dat dat dagelijks wisselen wenselijk is voor het verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
jessy100 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:35:
Mijn WP Stond heel de tijd te koelen, waardoor hij onder de ingestelde temperatuur kwam. Nu is hij vandaag ineens aan het verwarmen om weer op de ingestelde temp te komen.. Is dit normaal gedrag? Lijkt mij niet dat dat dagelijks wisselen wenselijk is voor het verbruik?
Ik snap niet wat je precies probeert duidelijk te maken. Wat is de ingestelde temperatuur bij jou? Je kunt op de warmtepomp/buffervat/ruimte namelijk verschillende temperaturen instellen.

Als het om de ruimtetemperatuur gaat dan klopt het. Ik kan me echter geen voorstelling maken dat het water van de warmtepomp zelf onder de ingestelde temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
DutchKel schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Ik snap niet wat je precies probeert duidelijk te maken. Wat is de ingestelde temperatuur bij jou? Je kunt op de warmtepomp/buffervat/ruimte namelijk verschillende temperaturen instellen.

Als het om de ruimtetemperatuur gaat dan klopt het. Ik kan me echter geen voorstelling maken dat het water van de warmtepomp zelf onder de ingestelde temperatuur komt.
Ruimte temp idd, my bad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Dan klopt het toch?

De warmtepomp bepaald of die op koelen of verwarmen staat. Dit is bij de meeste warmtepompen afhankelijk van de buitentemperatuur.
Het kan dus best zijn dat het buiten inmiddels zover is afgekoeld dat die is omgeschakeld naar verwarmen. Als het overdag lang genoeg warm is dan gaat die weer koelen.

Ik heb hier het verwarmen in de zomer helemaal uitgezet. Dus als het te koud wordt 's nachts dan gaat het koelen uit maar gaat die niet verwarmen. Ergens in oktober ga ik dat handmatig omwisselen dan zet ik het koelen uit en het verwarmen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jessy100 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:35:
Hoop van harte dat 't niet meteen dagelijks is, maar 't weer kan inderdaad omslaan, ja. Op een manier waar dat algoritme niet (zo heel best) antwoord op kan verzinnen.

En daarom zullen, zoals @DutchKel voor zijn situatie ook al aangeeft, niet heel veel mensen 'm op automatisch omschakelen hebben staan.

Dat bungelt voor mij nog wel ergens op m'n wensenlijstje, maar dan zou ik dagen vooruit willen kijken. En dat om 2x, hooguit 4x, per jaar geen knoppie te bedienen. Dus ach en tja.. laat maar onderaan bungelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouhaha
kan je anders via 2 temperaturen aangeven wat hij moet doen?

verwarmen vanaf temperatuur onder de 20, koelen als temperatuur boven de 24 is?

Dan heb je toch al 4 graden speling dat hij niet continu zit te schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

ouhaha schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:30:
kan je anders via 2 temperaturen aangeven wat hij moet doen?

verwarmen vanaf temperatuur onder de 20, koelen als temperatuur boven de 24 is?

Dan heb je toch al 4 graden speling dat hij niet continu zit te schakelen...
Dat is zoals ik mijn Itho Spider thermostaat heb ingesteld (aan Itho WPU 5G):
Koelen vanaf 20 graden, verwarmen onder de 18 graden.

Als de temperatuur dan echt onder de 20 graden gaat komen voor langere tijd kan ik de temperatuur voor verwarmen verhogen.

Maar de WPU heeft ook een time-out tussen de modi. Koelen start pas als er 24h niet verwarmd is. Ik weet nog niet precies hoe het omgekeerd gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door vliegnerd op 29-08-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
vliegnerd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

Dat is zoals ik mijn Itho Spider thermostaat heb ingesteld (aan Itho WPU 5G):
Koelen vanaf 20 graden, verwarmen onder de 18 graden.

Als de temperatuur dan echt onder de 20 graden gaat komen voor langere tijd kan ik de temperatuur voor verwarmen verhogen.

Maar de WPU heeft ook een time-out tussen de modi. Koelen start pas als er 24h niet verwarmd is. Ik weet nog niet precies hoe het omgekeerd gaat.
Heb je wat relevante literatuur over hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Zelfde WPU/Thermostaat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07
jessy100 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:55:
[...]

Heb je wat relevante literatuur over hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Zelfde WPU/Thermostaat hier.
Ben ook benieuwd.

Weet iemand ook waar ik de retour temp voor het koelen kan instellen bij een Itho WPU? Retourtemp staat nu op 20 graden Celsius en super cooling staat uit (werk niet). Hierdoor kan ik het huis net niet koud genoeg krijgen. Het zou fijn zijn als ik de temperatuur 1-2 graden kan verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
Gwaihir schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Waarom slaat jouw WP aan als de boiler al (te) warm is dan? (Of is dat wat er nog nageregeld moest worden?)
Nee, er lekte warmte van het zonneboiler gedeelte naar de wp en die gaf vervolgens de foutmelding. Dat is door een extra warmte slot en afsluiter inmiddels gefixt. En de instelling van het alarm is ook iets omhoog gezet.
Pagina: 1 ... 55 ... 112 Laatste