zrx schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:28:
Na zijdelings veel gelezen te hebben wil ik mijn bijdrage geven van mijn speurwerk.
Voor mijn nieuwe woning zal ik ook een warmtepomp toepassen, een brine water van Ecoforest; Ecogeo B2 5-22 kW. Dit is een modulerende warmtepomp. Modulerend bij lucht warmtepomp is gangbaar, maar bij brine water nog pas recent. Veel merken voeren dan ook geen modulerende versies.
Een bronboorder was nog sceptisch over modulerende variant. Daar kreeg opmerkingen die ik aan Nibe heb voorgelegd (
Opmerkingen van Nibe):
Van modulerende warmtepompen ben ik zelf niet zo gecharmeerd; de techniek staat nog grotendeels in de kinderschoenen
(klopt, bij de meeste fabrikanten is dat zo, NIBE produceert al 10 jaar modulerende geothermische warmtepompen), fabrikanten doen vaak nogal schimmig over de maximale vermogens (neen, het maximaal vermogen van de NIBE F11/1255-16 is 16 kW bij 0/35°C. In de handleiding wordt het nominaal vermogen vermeld), er zijn nog maar weinig modulerende warmtepompen verkocht
(in Zweden, waar de grootste warmtepompmarkt van Europa is is de modulerende warmtepomp de meest verkochte) en de COP's zijn niet echt revolutionair te noemen
(modulerende warmtepompen blinken vooral uit in SCOP, het jaargebonden rendement wat rond 5,5 ligt voor F11/1255-16). Zo geeft Nibe voor haar modulerende F1255-16 in de documentatie alleen een maximaal vermogen op bij 50Hz en B0/W35 van 8,9kW met een COP van 4,85. Mondeling geven ze aan dat deze machine 16kW zou moeten kunnen halen, maar dan moet hij op 60Hz draaien en daardoor daalt de COP aanzienlijk
(omdat de elektromotor van de compressor dan ver over zijn optimale werkpunt zit) (de COP is inderdaad het hoogst bij het nominaal vermogen, de warmtepomp zal ook de meeste uren gaan draaien op nominaal vermogen.
Bij maximaal vermogen daalt de COP iets dat klopt maar zeker niet `aanzienlijk`. Bovendien nogmaals zal de warmtepomp maar weinig uren op vollast draaien.
Bijvoorbeeld hoe het nu zat met het jaarrendement; bij een laag toerental van de compressor zou de COP heel hoog zijn (???), maar bij hogere toerentallen werd het verhaal weer wat schimmig.
Bij max vermogen is de COP nog geen 10% lager dan bij nominaal vermogen.
Het misverstand wat bij modulerende warmtepompen bewust in stand wordt gehouden, is dat een elektromotor bij lagere toerentallen in absolute zin wel minder stroom verbruikt, maar dat is voor een warmtepomp niet interessant omdat de elektromotor (compressor) als hoofdfunctie het opwekken van warmte heeft (anders dan bijvoorbeeld een pomp of een ventilator)
De hoge rendementen worden verwezenlijkt doordat een modulerende warmtepomp vele uren maakt op nominaal vermogen. Maximaal vermogen is alleen nodig bij -10°C buitentemperatuur.
In onderstaande tabel is het algemene rendement van een elektromotor met frequentieregelaar weergegeven. Sowieso verlies je al 5% door de frequentieregelaar, zodat het maximale rendement van de elektromotor circa 85% is (anders 90%). Op 40% van het toerental is te zien dat het rendement van de elektromotor is gedaald naar 70%. Ofwel: een vermogensverlies van 20% ten opzichte van een niet toerengeregelde elektromotor, ofwel 20% minder warmteopbrengst van de compressor!
Het `verlies` van de freq regelaar is geen verlies, deze warmte wordt aan de woning toegevoegd omdat de koeling van de freq regelaar gebeurt door de condensor, deze warmte wordt dus toegevoegd aan het verwarmingswater.
Hierboven wordt louter over rendementen gesproken, vergeet a.u.b. de andere voordelen van de modulerende machine niet:
Installatie kan zonder of met kleine cv buffer worden uitgevoerd (installatieruimte- en tijd)
Geleverd vermogen past zich aan aan het gevraagd vermogen dus de aanvoertemperatuur zal niet doorschieten zoals bij een aan/uit machine wat de COP verlaagt
Geleverd vermogen past zich aan aan het aanbod van warmte uit de bron, gelijkmatige warmteonttrekking aan de bron
Zeer lage opstartstoom
Ongevoelig voor dimensioneringsfouten
Ondanks dat Nibe uitgebreid gereageerd had, heb ik voor Ecoforest gekozen. De reden is dat mijn woning waarschijnlijk een groter capaciteit nodig heeft dan Nibe modulerende 4-16kW. Ook krijg je nu subsidie gebaseerd op de maximale capaciteit. Voor Ecogeo 5-22 type B blijkbaar voor 25kW

een bedrag van € 4300,-. Nibe 4-16kW € 3400,-. Dit maakt dat de Ecogeo goedkoper is dan de Nibe.
Wel kwam de leverancier van Ecogeo met een oplossing die nog betere COP geeft door als extra een luchtwarmtepomp buitenunit in het systeem op te nemen:
Hierbij het aansluitschema. De circulatiepomp ( nr 10 ) is niet benodigd, deze zit reeds in de warmtepomp.
Grote voordelen van dit systeem;
- Rendement over het jaar gezien stukken hoger
- Winter - ‘s nachts bron overdag bij 5 -7°C buitentemperatuur schakelt hij over op de air unit ( hoger rendement )
- Kleinere bron benodigd in de bodem
- Zomer bedrijf - tapwater rendement veel hoger ( draait op air unit ) i.v.m. hoge buitentemperaturen.
[
Afbeelding]
[Afbeelding]
De volgende prijzen heb ik gekregen voor alleen de units zonder installatie incl btw:
Ecogeo 5-22kW € 7650,- Buiten ventilator unit € 1525,- Bron 3 x 100 meter € 8.800,- of Bron 5 x 100 meter € 12.000,-. Ik ga dit systeem nog combineren met lage temp vloerverwarming hele woning, Itho Quality flow WTW systeem, zonnepanelen, Pellet CV kachel, boiler 500 liter en Loxone domotica.
Wordt nog een hele klus om alles met elkaar duurzaam te laten werken