De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.826 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
TheGhostInc schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:10:
[...]

.........

Lang verhaal kort:
Kleine 'hoekjes' of kamers is prima te doen, je hele huis doe je alleen als je een off-grid (12V of 24V) installatie hebt. Economisch is het amper te verantwoorden, qua duurzaamheid ga je dit niet terugverdienen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Voorlopig nog maar geen plannen maken voor een volledig gelijk-spannings huis.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
drielp schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 18:36:
Even wat anders, wat zijn de voor- en nadelen van een grootschalige toepassing van gelijkspanning voor verlichting in huis? Buitenshuis is de eerste wijk al voorzien van gelijkspanning. Ik denk dat met de toekomstige lokale energie-opslag dit best eens een grote vlucht kan nemen. Er staat alleen niet bij wat het gebruikte voltage is. 12 volt zal wel niet zijn.
Als we het hebben over gelijkspanning in het hele huis (dus niet alleen verlichting), dan praten we over 350 Volt en 700 Volt (deze laatste is 'krachtstroom'). Staat geloof ik inmiddels in een of andere IEC standaard, maar details zal ik na moeten zoeken.

Als je het hebt over verlichting, je ziet nog steeds veel MR16 spotjes. Deze zijn 12 volt. Er zijn hier ook LED varianten van. Wordt veel gebruikt in winkels, omdat de spotjes eenvoudig verplaatst kunnen worden. Ze hangen aan een soort rails waar 12V op staat. In huis zou ik gewoon bij 230V blijven. GU10 E27 en E14. Veel keuze en eventueel eenvoudig te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:34
Ja, interessant

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Goed stuk maar alle genoemde argumenten zijn natuurlijk al jaren meerdere keren in deze kroeg voorbij gekomen.

Jan Rotmans is trouwens een goede, heldere spreker. Dat zie je aan zijn sheets maar dat weet ik ook uit ervaring. Als je de mogelijkheid hebt om eens een presentatie van hem bij te wonen moet je het zeker doen. :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mwah, het eerste stuk is wel goed, maar daarna kwam ik dit tegen:
Zo zijn we naar verwachting tot 2020 nog afhankelijk van salderen. Daarna hebben we opslagtechnieken en micro-grids zover doorontwikkeld dat salderen volledig afgeschaft kan worden.

Micro-grids en opslagtechnieken? Doorontwikkeld?
Tesla heeft net een plaatje laten zien van een huisaccu en micro-grids is voor mij een nieuw concept, maar vooral een nieuw concept/buzz-woord dat in mijn ogen ook nergens op slaat.

Mirco-grids betekent effectief dat al het schaalvoordeel dat je krijgt van een landelijk (of groter net) gaat verruilen voor een lokaal net. Dat alle energie die je 'over hebt' gewoon wordt weggegooid en dat je hele (lokale) installatie moet schalen tot piekbelasting.
Juist salderen zorgt voor een sociaal systeem, waarbij energie en capaciteit worden gedeeld, tussen regio's en zelfs landen. Zelfs al zou je niet 1 op 1 meer mogen salderen is terugleveren nog duurzamer dan een of andere (vieze) opslag neerzetten.

Tenzij hij hier micro-grids bedoelt met een verbinding naar het hoofdnet, wat simpelweg betekent dat de energieboer niet 2x, maar misschien wel 4x kan afrekenen. Want dan betaal je tarief A voor lokale energie levering en gebruik, tarief B voor 'nationaal' levering en gebruik, dan betaal je onderhoud voor de microgrid EN voor het gebruik van het nationale net...

Laten we eerst maar eens een beetje intelligentie op het net krijgen, DAARNA kunnen we misschien praten over een dergelijke oplossing. Want anders weet ik hoe het werkt. De eerst die thuiskomt met zijn elektrische auto trekt de buurtaccu leeg en ergens midden in de nacht valt de stroom gewoon compleet uit, omdat IEDEREEN moet laden en de buurtaccu dat niet trekt en het rendement van die zonnepanelen gedurende de nacht 100% is.... van 0 :+

Ps. Er zijn mensen met een elektrische auto die hun elektrische aansluiting moeten opwaarderen, omdat de (2+) auto's zoveel trekken en ze MOETEN laden. Dan kun je je hele huis wel volhangen met LED, dat blijven enorme piekbelastingen.

[ Voor 5% gewijzigd door TheGhostInc op 15-10-2015 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:52

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:21:
[...]

Tesla heeft net een plaatje laten zien van een huisaccu en micro-grids is voor mij een nieuw concept, maar vooral een nieuw concept/buzz-woord dat in mijn ogen ook nergens op slaat.
Mmmm, mag ik je een pagina of 100 leesvoer geven?
Micro micro-grids bestaan heel lang, sommige leveranciers noemen het eiland systemen en andere noemen het off grid systemen. Het enige wat men doet is balanceren van overproductie en opslag tussen meerdere systemen welke aan elkaar gekoppeld zijn en binnen een aansluitgebied van bijvoorbeeld een wijktrafo.

En ja piek belasting is killing voor alles, ook voor die gasketel met CW 6 voor de stortdoche in een huis met een EPC van 0,6.
Maar dit soort systemen (micro-grids) kunnen technisch ook mooi afvlakken van de piek binnen een bepaald gebied.

Tot nu toe konden we ons piekbelasting veroorloven (met de huidige gebruikte vormen van energiedragers), dat gaat straks niet meer en dus moeten we naar een ander model van opslag/afgifte

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:42
Leuk verhaal, maar ik zie geen enkele technische reden dat een micro-grid die problemen ook maar iets oplost. De enige manier waarop lokaal energie op een beetje schaal opgewekt wordt is zonne-energie, dat doet in de winter weinig en 's nachts al helemaal niets. Daar gaat een micro-grid toch niets aan oplossen?

Je zou natuurlijk het water uit je vijver naar het balkon kunnen pompen, om het 's avonds weer terug te laten lopen. Maar zoiets op grote schaal aanpakken lijkt mij een stuk realistischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno

styno

Tenzij hij hier micro-grids bedoelt met een verbinding naar het hoofdnet, wat simpelweg betekent dat de energieboer niet 2x, maar misschien wel 4x kan afrekenen. Want dan betaal je tarief A voor lokale energie levering en gebruik, tarief B voor 'nationaal' levering en gebruik, dan betaal je onderhoud voor de microgrid EN voor het gebruik van het nationale net...
Er zijn al een aantal microgrids in Nederland en de gebruikers daarop betalen juist minder dan anderen door slimmer om te gaan met materiaal/energie dan het traditionele net. Dat is voor hen juist een reden om naar smart/microgrids te gaan. Een voorbeeld daarvan is de Ecofactorij in Apeldoorn. Zie o.a. de animatie met info over besparingen in economische en energetische zin.
Oilman schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:50:
Leuk verhaal, maar ik zie geen enkele technische reden dat een micro-grid die problemen ook maar iets oplost. De enige manier waarop lokaal energie op een beetje schaal opgewekt wordt is zonne-energie, dat doet in de winter weinig en 's nachts al helemaal niets. Daar gaat een micro-grid toch niets aan oplossen?
Vraag en aanbod balanceren bestaat uit twee partijen, jij noemt alleen de tweede partij (aanbod). Op het microgrid van de Ecofactorij zijn prima opties aanwezig om beide partijen te gebruiken (o.a. warmtenet en koelhuis). Bovendien is het de bedoeling dat er windturbines komen, naast zonnepanelen op de dak(en) van de bedrijven. De behoefte aan energie is groot genoeg om op vrijwel elk moment de opwek lokaal te kunnen gebruiken. Daarmee is salderen niet meer nodig, ware het niet dat de energie op de Ecofactorij zo goedkoop is dat bijv. PV zonder SDE niet uit kan (is een inherent probleem wanneer er een groot aandeel opwekcapaciteit met marginale kosten ontstaat).

Ter info: Klein overzichtje van bestaande smart/micro grid pilots/proeven/ontwikkelingen.

[ Voor 45% gewijzigd door styno op 15-10-2015 14:22 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07
Aah, het woordje microgrid verschijnt op mijn radar :+
[...]

Mwah, het eerste stuk is wel goed, maar daarna kwam ik dit tegen:
Zo zijn we naar verwachting tot 2020 nog afhankelijk van salderen. Daarna hebben we opslagtechnieken en micro-grids zover doorontwikkeld dat salderen volledig afgeschaft kan worden.

Voor Nederland iets minder interessant door ons ondergrondse netwerk met de beste uptime ter wereld, maar buiten Nederland is er zeker wel vraag naar autonome microgrids. Niet zozeer als permanente oplossing, maar meer als hybride (afkoppelen van landelijk net) bij problemen. Zeker in de VS is het niet direct hip, maar meer een normale ontwikkeling van het grid. Het is niet de eerste keer dat een hurricane een deel van de infrastrctuur verwoest. Nu slingert men nog een dieselgen aan, maar dat kan duurzamer en rendabeler. Maar ook voor ontwikkelingslanden. Zou jij nu nog, in onherbergzaam Afrika, een compleet landelijk/continentaal netwerk aanleggen? Ieder een duurzaam microgrid kan wel eens veel kosteneffectiever en wederom rendabeler zijn!
Mirco-grids betekent effectief dat al het schaalvoordeel dat je krijgt van een landelijk (of groter net) gaat verruilen voor een lokaal net. Dat alle energie die je 'over hebt' gewoon wordt weggegooid en dat je hele (lokale) installatie moet schalen tot piekbelasting.
Nee, je krijgt de beste van de twee werelden. Hangt een beetje van de definitie van een microgrid af, maar voor Nederland is dat de concensus dat dit een deel van het netwerk is wat eventueel losgekoppeld kan worden. Maar voornamelijk ook een cluster (smart grid) dat kan meehelpen met demand side management (vraagsturing) om DIRECT meer duurzame opwek LOKAAL te gebruiken.

Vooral dat lokaliteitsaspect is belangrijk. Het voorkomt overbelasting in ons net. Vergis je niet, het Nederlands net is behoorlijk zwak als we over willen op elektrisch rijden, warmtepompen, inductiekoken, etc. En daarmee dus dure investeringen. Tweede voordeel is dat je minder transport hebt en dus ook minder transportverliezen. Die nota bene kwadratisch oplopen bij stijgende elektriciteitstransport.
Juist salderen zorgt voor een sociaal systeem, waarbij energie en capaciteit worden gedeeld, tussen regio's en zelfs landen. Zelfs al zou je niet 1 op 1 meer mogen salderen is terugleveren nog duurzamer dan een of andere (vieze) opslag neerzetten.
Sociaal, ja. Capaciteit, ja. Energie, mwoah! In kleine getallen gaat het prima. Maar met teveel onstuurbare PV krijg je het probleem dat je evenveel snelle reserve moet hebben voor energiebalans in het net. Je wilt op termijn ook een incentive hebben dat mensen hun eigen energie gaan gebruiken (synchronisatie van opwek en consumptie) om die overbelasting te voorkomen en te besparen op piekgeneratoren die slechts een aantal minuten per jaar draaien.
Puur speculatief en compleet onderhevig aan wetgeving.
Laten we eerst maar eens een beetje intelligentie op het net krijgen, DAARNA kunnen we misschien praten over een dergelijke oplossing. Want anders weet ik hoe het werkt. De eerst die thuiskomt met zijn elektrische auto trekt de buurtaccu leeg en ergens midden in de nacht valt de stroom gewoon compleet uit, omdat IEDEREEN moet laden en de buurtaccu dat niet trekt en het rendement van die zonnepanelen gedurende de nacht 100% is.... van 0 :+
Een microgrid vraagt enorm veel coordinatie tussen energiegeneratie en consumptie. Ergo: Een microgrid kan enkel bestaan als intelligent net.
Ps. Er zijn mensen met een elektrische auto die hun elektrische aansluiting moeten opwaarderen, omdat de (2+) auto's zoveel trekken en ze MOETEN laden. Dan kun je je hele huis wel volhangen met LED, dat blijven enorme piekbelastingen.
Je kan auto's ook trager laden. Niemand verplicht je om te gaan snelladen thuis. Overigens is ons huidig emodel van betalen per minuut kWh ook achterhaald. Er zijn zoveel andere abbo's te bedenken die aan kunnen zetten (en belonen) bij juist en duurzaam gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:05:
[...]
Voor Nederland iets minder interessant door ons ondergrondse netwerk met de beste uptime ter wereld
Waarom hebben we dan een NL-er die dat in NL wil hebben?
Ik snap prima dat deze oplossing in Australië prima werkt, maar daar weet de gebruiker ook de consequenties van overbelasting. Los daarvan, in warme gebieden is Airco een groot probleem, dat werkt dus perfect met zonnepanelen. Totaal andere businesscase dan NL.
Maar voornamelijk ook een cluster (smart grid) dat kan meehelpen met demand side management (vraagsturing) om DIRECT meer duurzame opwek LOKAAL te gebruiken.
We hadden het niet over smart grids, we hadden het over off-grid/micro grids!

En dan is het prima om lokaal dingen op te pakken, dat snap ik helemaal, maar dat betekent dus SALDEREN als een DOLLE! Dus leveren als je kunt leveren, afnemen als je moet afnemen en dan zo dicht bij mogelijk.
Dat is in mijn beleving iets totaal anders dan de netbeheerder bellen en zeggen: zout op met je kabels.
Sociaal, ja. Capaciteit, ja. Energie, mwoah! In kleine getallen gaat het prima. Maar met teveel onstuurbare PV krijg je het probleem dat je evenveel snelle reserve moet hebben voor energiebalans in het net. Je wilt op termijn ook een incentive hebben dat mensen hun eigen energie gaan gebruiken (synchronisatie van opwek en consumptie) om die overbelasting te voorkomen en te besparen op piekgeneratoren die slechts een aantal minuten per jaar draaien.
Je weet dat we de gascentrales aan het afbreken zijn omdat steenkool zoveel goedkoper is? Die gascentrales hebben we gebouwd als 'piekgeneratoren', maar zijn gewoon nooit nodig geweest.
We hebben waarschijnlijk al een paar Miljard verbrand op die route en de energiebedrijven zijn maar al te snel om te roepen dat het Miljarden gaat kosten om het net stabiel te houden.
Laat NL eerst maar eens de eerste landelijke stroomstoring hebben, DAN wil ik de netbeheerder horen over waarom hij niet al heeft ingegrepen en DAARNA mogen de energiebedrijven iets zeggen.
Je kan auto's ook trager laden. Niemand verplicht je om te gaan snelladen thuis. Overigens is ons huidig emodel van betalen per minuut kWh ook achterhaald. Er zijn zoveel andere abbo's te bedenken die aan kunnen zetten (en belonen) bij juist en duurzaam gedrag.
'Snelladen' is nogal relatief. Stel een gemiddeld (elektrisch) huishouden verbruikt zo'n 3650kWh op jaarbasis, dan heb je het over 10kWh per dag (makkelijke getallen). Een gemiddelde elektrische rijder zal al gauw een veelvoud aan capaciteit per dag nodig hebben. Een Tesla doet op 10kWh nog geen 50km, wat minder is dan de gemiddelde leaserijder doet.
Maar ga jij tegen je baas zeggen dat je morgen niet naar die potentiële klant kunt omdat de auto leeg is en de buren met de kerstverlichting de buurtaccu hebben leeggemaakt? Nee, dan dat ding moet gewoon vol zitten de volgende dag!

Een Micro grid (NIET! smart grid) is volgens mij nogal een kortzichtige manier van de problematiek benaderen. Door 'eilandjes' te maken van gebieden die wel zelfvoorzienend kunnen zijn krijgen we 'oceanen' van gebieden die dat dus niet zijn. Gebieden die niet toevallig naast een windmolen staan bijvoorbeeld.
Gas, Licht en water zijn NUTS voorzieningen, de kosten staan los van de baten. Als 50% van NL overgaat op Micro-grids, dan is het niet zo dat de rest van NL 'maar opdraait' voor de kosten van het netwerk. In het ergste geval zal het gewoon uit de algemene middelen worden betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Overigens is ons huidig emodel van betalen per minuut kWh ook achterhaald.
achterhaald of niet, pffff we hebben er mee te dealen.

ben nu bezig met de correctie factor bij variabele stroom prijs tussen de zomer + winter maanden.
heb nu een probleempje met de leverancier en wil dus nu uit rekenen hoeveel kWh tegen welk tarief word gerekend.

ik heb dus voor mijn rekening 1327kWh staan en dat gaat mij 84,66€ kosten.
84,660,0638€ Verbruik, enkeltarief 02-09-2014 t/m 10-09-20151.327 kWh

dan heb ik dit jaar ook nog de rekening meer gespecificeerd.
en nu verdeeld over de verschillende tarieven die ik had dit jaar.
30,18€458 kWh x € 0,06590 Verbruik, enkeltarief 02-09-2014 t/m 31-12-2014121 dagen3.785123967kWh geschatte gemiddeld dag gebruik
41,33€653 kWh x € 0,06330 Verbruik, enkeltarief 01-01-2015 t/m 30-06-2015181 dagen3.607734807kWh geschatte gemiddeld dag gebruik
13,11€216 kWh x € 0,06070 Verbruik, enkeltarief 01-07-2015 t/m 10-09-2015 72 dagen3kWh geschatte gemiddeld dag gebruik

maar als ik alle getallen bij elkaar optel dan kom ik op 84,62€, rara politie pet..., dit klopt niet.
wat gebeurd er wel: we moeten al die getallen bij elkaar optellen dan delen door het aantal kWh om de gemiddelde stroom prijs te vinden voor die tijds periode.
dat getal afronden op 4 cijfers achter de komma en weer maal het aantal kWh doen.

84,62€ / 1327kWh =0,063774 af ronden op 4 cijfers achter de komma is dan weer 0,0638€/kWh.
0,0638€/kWh * 1327 kWh = 84,66€
(en ze blijven met hun blauwe oogjes zeggen dat alles in het voordeel word afgerond van de klant.<sarcasme> ja ik zie het </sarcasme> )

nu hebben ze bij mij een fout gemaakt en hebben ze "per ongeluk" de datum 10-09-2015 gepakt.
in plaats van 01-09-2015.
daardoor zouden eigenlijk een aantal kWh's onder een ander tarief moeten vallen.
als ik zelf mijn gemiddelde stroom prijs uit reken, dan kom ik niet op een 0,0638 uit, maar op een 0,0639.
het had "ongeveer eigenlijk" moeten zijn:
(maar het gaat nog ergens fout in mijn berekeningen, iets met afronden doe ik nog net niet het zelfde.)

31,07€471 kWh x € 0,06590 Verbruik, enkeltarief 02-09-2014 t/m 31-12-2014121 dagen
42,19€667 kWh x € 0,06330 Verbruik, enkeltarief 01-01-2015 t/m 30-06-2015181 dagen
11,47€189 kWh x € 0,06070 Verbruik, enkeltarief 01-07-2015 t/m 10-09-2015 63 dagen

dit bij elkaar opgeteld geeft een 84.7336 / 1237 =0.063853504
afronden op 4cijfers achter de komma = 0.0638
0.0638 x 1237 = 84,80€ wat ik eigenlijk had moeten afrekenen ;)

maar mijn conclusie is wel, we worden niet afgerekend per kWh, maar op een zo ingewikkelde formule, waarvan je kan zeggen dat 99,9999% van de Nederlander er echt geen kaas van heeft gegeten.
die zien een rekening en betalen.
mijn leverancier weigert de rekening aan te passen, ze kopen me af met een appeltaart.
(onder het motto, stop dit maar in je mond dat hou je hem te minste dicht, lol >:)
niet dat ik problemen met ze heb hoor, maar ze hebben liever dat ik mijn mond hou, want aanpassen word een groot probleem voor ze.
gelukkig heb ik het nog niet met ze er over gehad dat ik natuurlijk geen 1327kWh gebruik per jaar >:)
ik saldeer ook nog een stukje en schat even snel dat mijn gebruik ergens rond de 4000kWh zit, maar je moet ze niet slimmer maken als ze al zijn, zeg ik dan. ;) )

wil je in de ze totale idioterie van berekeningen ook nog micro-grids/smart-grids of andere modellen mee nemen, pfff ik heb eigenlijk nu al hoofd pijn en snak nu naar bier......
ben bang dat er dan helemaal niemand meer er uit gaat komen, dan haakt die laatste 0,0001% ook af.

(ik pak nu een pilsje en hoop dat ik niet teveel type fouten heb gemaakt.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
@TheGhostInc

Tsja, hangt geheel van je definitie af dus... In mijn ogen, en vele collega wetenschappers met mij, zien een microgrid als een klein smart grid. Dit microgrid kan ofwel in eilandbedrijf werken, ofwel grid connected of beide ondersteunen. Er zijn microgirds die dus altijd aan het grid hangen en microgrids die altijd in eilandbedrijf werken.
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:59:
[...]

Waarom hebben we dan een NL-er die dat in NL wil hebben?
Ik snap prima dat deze oplossing in Australië prima werkt, maar daar weet de gebruiker ook de consequenties van overbelasting. Los daarvan, in warme gebieden is Airco een groot probleem, dat werkt dus perfect met zonnepanelen. Totaal andere businesscase dan NL.
Nee, airco werkt ook niet perfect. Amerikanen zetten die overdag ook uit, dus ook daar krijg je het probleem dat je overdag opwekt en 's avonds enorm loopt te verbruiken met enorme pieken om het slecht geisoleerde huis te koelen.
[...]

We hadden het niet over smart grids, we hadden het over off-grid/micro grids!

En dan is het prima om lokaal dingen op te pakken, dat snap ik helemaal, maar dat betekent dus SALDEREN als een DOLLE! Dus leveren als je kunt leveren, afnemen als je moet afnemen en dan zo dicht bij mogelijk.
Als de DOLLE de wijktrafo opblazen. Kan je helemaal niet meer leveren. Nogmaals, ik ben op dit moment niet tegen salderen om wat capaciteit te krijgen. Maar het gaat ook niet houdbaar zijn. Wie gaat al die energie gebruiken als je overproductie hebt? Duitsland dumpt het gewoon bij ons omdat we zo weinig capaciteit hebben. Of beter gezegd, Duitsland dumpt het regelvermogen-probleem deels bij ons zodat de kolencentrales lekker rustig door kunnen. Als heel Europa aan de duurzame energie zit heb je dus het probleem dat je dat niet "over de schutting" kan gooien.
Dat is in mijn beleving iets totaal anders dan de netbeheerder bellen en zeggen: zout op met je kabels.

[...]

Je weet dat we de gascentrales aan het afbreken zijn omdat steenkool zoveel goedkoper is? Die gascentrales hebben we gebouwd als 'piekgeneratoren', maar zijn gewoon nooit nodig geweest.
We hebben waarschijnlijk al een paar Miljard verbrand op die route en de energiebedrijven zijn maar al te snel om te roepen dat het Miljarden gaat kosten om het net stabiel te houden.
Laat NL eerst maar eens de eerste landelijke stroomstoring hebben, DAN wil ik de netbeheerder horen over waarom hij niet al heeft ingegrepen en DAARNA mogen de energiebedrijven iets zeggen.

[...]
Nee, die gascentrales waren gewoon te duur om te draaien omdat kolen te goedkoop zijn. Maar we gaan in de komende jaren echt wel meer fluctuatie zien door meer hernieuwbare bronnen. Daarnaast is het sowieso van de zotte dat we zoveel vervuilende overcappacateit aan energiecentrales in NL hebben lopen bijbouwen 8)7
'Snelladen' is nogal relatief. Stel een gemiddeld (elektrisch) huishouden verbruikt zo'n 3650kWh op jaarbasis, dan heb je het over 10kWh per dag (makkelijke getallen). Een gemiddelde elektrische rijder zal al gauw een veelvoud aan capaciteit per dag nodig hebben. Een Tesla doet op 10kWh nog geen 50km, wat minder is dan de gemiddelde leaserijder doet.
Maar ga jij tegen je baas zeggen dat je morgen niet naar die potentiële klant kunt omdat de auto leeg is en de buren met de kerstverlichting de buurtaccu hebben leeggemaakt? Nee, dan dat ding moet gewoon vol zitten de volgende dag!
Maar niet de hele straat heeft een Tesla die helemaal vol moet. Een Tesla is best wel in te passen. Overigens, als weetje: Een gemiddelde Nederlandse wijk is berekend op zo'n 1kVA (nu richting 1,5kVA) per huishouden tegelijkertijd. Tijdelijk overbelasten is overigens ook prima mogelijk.
Een Micro grid (NIET! smart grid) is volgens mij nogal een kortzichtige manier van de problematiek benaderen. Door 'eilandjes' te maken van gebieden die wel zelfvoorzienend kunnen zijn krijgen we 'oceanen' van gebieden die dat dus niet zijn. Gebieden die niet toevallig naast een windmolen staan bijvoorbeeld.
Gas, Licht en water zijn NUTS voorzieningen, de kosten staan los van de baten. Als 50% van NL overgaat op Micro-grids, dan is het niet zo dat de rest van NL 'maar opdraait' voor de kosten van het netwerk. In het ergste geval zal het gewoon uit de algemene middelen worden betaald.
Tsja, ik zie een Microgrid dus anders en is juist een smart grid. De infrastructuur qua kabels is er ook al. De term is iets hipper aan het worden omdat een smart grid ook een breed begrip is. Wat men met een microgrid ook wil aangeven dat het gaat om een efficient gedistribueerd systeem van kleine smart grids gaat. Op deze schaal is een gedistribueerde manier van control/sturing in een smart grid ook onvermijdelijk.

In het artikel gaat het dan ook met name om eerst proeftuinen op te zetten om te experimenteren en onderzoek te doen. Je kan niet ineens full scale gaan, maar je moe tuitzoeken wat wel en wat juist niet werkt. Je wilt niet heel Nederland ineens smart maken, waarbij alle Nederlanders proefkonijnen worden. Dat betekend echter niet dat het moet blijven bij enkel losstaande microgrids. Nee, de auteur hint vooral op deze schaal omdat het een goede schaal is om op te experimenteren.

Daarbij is de gedachte over het algemeen ook dat deze microgrids proberen een groot deel van hun energievraagstuk lokaal op te lossen en dus het transport proberen te beperken. Een hierarchische laag hoger koppelt meerdere microgrids (bijvoorbeeld alle microgrids in een stad/gemeente) aan elkaar. Op dat niveau poogt men dan ook een balans te bouwen. Het overschot/tekort wordt dan weer doorgekoppeld naar de laag daarboven (provincie, land, europa?).
migjes schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:33:
[...]
wil je in de ze totale idioterie van berekeningen ook nog micro-grids/smart-grids of andere modellen mee nemen, pfff ik heb eigenlijk nu al hoofd pijn en snak nu naar bier......
ben bang dat er dan helemaal niemand meer er uit gaat komen, dan haakt die laatste 0,0001% ook af.
Blijft een belangrijke vraag inderdaad. Zelf zie ik ook helemaal geen brood in variabele tarieven over de dag. De gemiddelde consument weet niet eens hoeveel een apparaat verbruikt, wat dat eigenlijk betekend etc etc. Daarbij krijg je enorme willekeur, stress en inderdaad ellende waarbij niemand meer wat van zijn/haar rekening snapt.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 15-10-2015 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Als Ozzie gek

Ga even zoeken bij onze bijna tegenvoeters. Daar is momenteel 1 op 5 huizen PV met een bijna parabool naar boven voor ieder jaar voor bijplaatsing.
Perth heeft een redelijk grid maar is duur.
En vervolgens is daar lokale opslag nu al grid parity.

Kijk even naar deze filmpjes http://joshshouse.com.au/videos/series-2-updates/
Josh is nu iets van (uit het hoofd) 45% zelfvoorzienend en wordt 97% zelfvoorzienend.
Oké 300 dagen zon per jaar dus iets anders dan NL.

En daar zegt men nu dus gewoon (state level, landelijk is nog redelijk bagger) , als de wet/regels tegen werken zegt het me dan gaan we kijken hoe we de belemmeringen weg kunnen nemen.
Meneer Kamp luistert u mee :+

Een aantal leveranciers van accusystemen voor thuis start nu dus ook in Aus omdat het daar al volledig uit kan (even een goed woordje voor de TVT mensen onder ons).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GENETX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:34:
Blijft een belangrijke vraag inderdaad. Zelf zie ik ook helemaal geen brood in variabele tarieven over de dag. De gemiddelde consument weet niet eens hoeveel een apparaat verbruikt, wat dat eigenlijk betekend etc etc. Daarbij krijg je enorme willekeur, stress en inderdaad ellende waarbij niemand meer wat van zijn/haar rekening snapt.
ik heb het nog maar over 3 variabele tarieven per jaar.
ben al 2 weken mee bezig om het allemaal heen en weer gerekend te krijgen.
gelukkig heb ik dan weer geen 2 telwerk feraris meter anders had ik met 6 tarieven per jaar moeten werken.
pfffff 2x zoveel koppijn.

of erger nog, een slimme meter. wat gebeurd er dan eigenlijk????
als ze die 6x per jaar uitlezen, dan hadden ze gezien dat ik grootste deel gebruik in het hoge winter tarief(0,06330) had gehad en al mijn terug levering dit jaar in het lage tarief (0,06070).
(gebeurd ook niet erg vaak dat we een dalende stroom prijs hebben.)

zelf vind ik dat je micro-grids en smart-grids niet op de consumenten markt moet doen.
die worden hier al zwaar genoeg belast (sommige zeggen genaaid, maar dat is persoonlijk).
(hoewel ik ook het laden en de laad snelheid van een elektra auto wel een zeer valide punt vind.
een auto laden kan best heftig zijn met sommige modellen die 11kW of meer willen.)

maar meer kijken naar de industrie/professionele markt, die hebben mogelijkheden die er toe doen.
maar dan kom je op het absurde prijs verschil tussen groot gebruikers en klein gebruikers.
en als dat probleem niet eerst word opgelost dan gebeurd er gewoon helemaal niks in Nederland.
(niet echt verrassend als je naar de politiek kijkt, niks nieuws onder de zon.
we roepen verandering, drinken een bakkie koffie en er veranderd niks.)

consumenten die schaffen wel een accu aan, zodra het betaalbaar is, de gemiddelde tweaker heeft best de wens om dat te doen, maar momenteel word je er alleen maar voor gestraft om het te doen (met straffen bedoel ik, je mag meer betalen voor alles, maar krijgt er niks voor terug)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
een microgrid als een klein smart grid. Dit microgrid kan ofwel in eilandbedrijf werken, ofwel grid connected of beide ondersteunen. Er zijn microgirds die dus altijd aan het grid hangen en microgrids die altijd in eilandbedrijf werken.
Maar dan komt de vraag der vragen: Wanneer kan ik het krijgen?
Ik mis gewoon de 'smart' autoladers of überhaupt apparaten die iets meer intelligentie tonen.

En er zijn zat mensen in NL die GRAAG een wasmachine zouden kopen die aangaat wanneer dat gunstig is. En misschien moeten die Amerikanen dus ook aan een Airco die 'meedenkt'. Want juist koelen/verwarmen kun je al een beetje spreiden.
Als de DOLLE de wijktrafo opblazen. Kan je helemaal niet meer leveren.
YES! Als de DPC het landelijk net een keertje goed testen.

Ik zit met SMART te wachten op de dag dat het NLse net onderuit gaat vanwege teveel groene stroom, aangezien dat betekent dat de consument zijn verantwoordelijkheid heeft genomen en dat het tijd wordt voor de bedrijven (inclusief de energiemaatschappijen en netbeheerders) om OOK hun verantwoordelijkheid te gaan nemen. Laat die netbeheerder maar een keer stamelend op TV uitleggen dat hij niet betaald wordt om in zijn te dure auto rondjes te rijden, maar dat hij OOK moet bijdragen aan een groen NL, in plaats van een beetje FUD te verspreiden.

Daarnaast is zonnestroom geweldig, de omvormer stopt namelijk automagisch met leveren als de netspanning te hoog wordt. Eigenlijk is het dus al heel Smart, alleen niet op de manier waarop de energieproducten willen, die willen liever hebben dat de zonnepanelen wat terugschakelen zodat die kolencentrale tenminste gewoon kan doordraaien. Dat doen ze nu ook al met windmolens.
Maar niet de hele straat heeft een Tesla die helemaal vol moet. Een Tesla is best wel in te passen. Overigens, als weetje: Een gemiddelde Nederlandse wijk is berekend op zo'n 1kVA (nu richting 1,5kVA) per huishouden tegelijkertijd. Tijdelijk overbelasten is overigens ook prima mogelijk.
Nee, de hele wijk heeft er 2 en die moeten allebei toch minimaal halfvol. We hebben het hier niet over vandaag of morgen, we hebben het over de toekomst.
Maar dan levert de zonnestroom toch helemaal niet zo'n probleem op. Meestal ligt er iets van 2-3kWp op een dak, dus als ze het net 'upgraden' om te kunnen snelladen, kunnen we dadelijk ook meteen makkelijk die zonnestroom kwijt, helemaal als een wijk ook nog wat eigen verbruik heeft.

Maar het artikel zegt dat we in 2020 geen salderen meer nodig hebben, dat is in 4 jaar!
Dat is geen proeftuinperiode meer, dat betekent dat we nu VOLLE BAK moeten gaan uitrollen. En het vervelende is dat terwijl hij dit roept de gemiddelde NL-er dadelijk GEEN microgrid heeft, maar dus ook niet meer kan salderen.... en daar worden die steenkool stokende energiebedrijven heel blij van 8)7

En dat is eigenlijk het moraal van het verhaal:
Kunnen we in NL nu gewoon eens DOORpakken? Geen slimme meter om de energiejongens maar meer macht te geven, maar een slimme meter om een smart-grid te creëren. Standaard met 2 EV laadpoorten die vraaggestuurd kunnen laden, met aparte aansluiting voor zonne-energie, zodat we daar op kunnen sturen en misschien dan zelfs wel met een batterijpoort, voor lokale opslag.
ollie1965 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:17:
Als Ozzie gek
[...]
En daar zegt men nu dus gewoon (state level, landelijk is nog redelijk bagger) , als de wet/regels tegen werken zegt het me dan gaan we kijken hoe we de belemmeringen weg kunnen nemen.
En hiervan denk ik, YESS... dit moet toch ook gewoon hier kunnen. Anders kunnen we beter struisvogels gaan neerzetten in de Flevopolder in plaats van windmolens. :D

[ Voor 6% gewijzigd door TheGhostInc op 15-10-2015 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Over smart grid/smart home gesproken volgen jullie Ronald Serné?

http://www.nulwoning.nl/blog/
En tik zijn link aan voor korting op je Tesla ;)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
ollie1965 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:17:
Helaas zit Minister Kamp ook regelmatig bij zijn collega uit Spanje aan tafel in EU verband.
Spanje verklaart zonne-energie de oorlog

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 15-10-2015 18:35 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:19:
Maar het artikel zegt dat we in 2020 geen salderen meer nodig hebben, dat is in 4 jaar!
Dat is geen proeftuinperiode meer, dat betekent dat we nu VOLLE BAK moeten gaan uitrollen. En het vervelende is dat terwijl hij dit roept de gemiddelde NL-er dadelijk GEEN microgrid heeft, maar dus ook niet meer kan salderen.... en daar worden die steenkool stokende energiebedrijven heel blij van 8)7
Helemaal eens! (en ook met het meeste van de rest van deze post ;) ). De termijn waarin men nu denkt is echt waanzin aan het worden. Maar doorpakken moeten we in Nederland zeker ook!

Ook ik verbaas me over de domheid van laders en het gebrek van goede standaarden. Oplossingen die half af zijn en niet eens degelijk kunnen worden ingezet ook... En ook de zonnepaneel inverters zijn totaal niet slim eigenlijk. Spanning nog deels, maar die 50.2Hz bug, my god! En de slimme meter is zo dom als wat inderdaad. Hadden ze bij de netbeheerders nooit bij stil gestaan, dat het ding eigenlijk meer zou moeten kunnen als meten... Zelfde voor autobouwers waar ik mee heb gesproken: "Oh, dat is eigenlijk best wel interessant als de klant zijn eigen zonnestroom kan tanken! Helemaal niet aan gedacht dat we de klant zoveel emer diensten kunnen leveren dan alleen het laden van de auto" 8)7 (geen letterlijke quote, maar iets in die trand ;) )

Wat betreft de PV, je hebt gelijk dat het wel even duurt voor je een wijktrafo kan opblazen. Al is de baseload niet erg hoog over het algemeen (<400W/huishouden). Spanningsproblematiek is een groter probleem. Maar ook dan: zonde om zonne energie zomaar weg te gooien, toch?

Wat betreft netbeheerders ben ik het niet met je eens. Een Alliander pompt echt een heleboel geld in allerlei duurzame innovatie, startups, samenwerkingen, onderzoek, duurzaam maken van hun eigen installaties. Echt, daar gebeurd een hele hoop voor zo'n oud lomp log oud overheidsbedrijf! Misschien niet hard genoeg, maar het tempo waarmee ze veranderen is imho wel indrukwekkend. Vergeet niet, een paar jaar geleden was alles business as usual en "we doen het al 50 jaar zo". Kraak alsjeblieft de gewone medewerkers die mooie dingen doen niet af vanwege een paar bestuurders.

@ollie1965
Ja, ben er wel eens op visite geweest :) . Misschien dat we zijn huis ooit nog eens als proeftuin kunnen gebruiken voor ons onderzoek :)

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 15-10-2015 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:39:Wat betreft netbeheerders ben ik het niet met je eens. Een Alliander pompt echt een heleboel geld in allerlei duurzame innovatie, startups, samenwerkingen, onderzoek, duurzaam maken van hun eigen installaties. Echt, daar gebeurd een hele hoop voor zo'n oud lomp log oud overheidsbedrijf! Misschien niet hard genoeg, maar het tempo waarmee ze veranderen is imho wel indrukwekkend. Vergeet niet, een paar jaar geleden was alles business as usual en "we doen het al 50 jaar zo". Kraak de bedrijven en medewerkers die mooie dingen doen niet af vanwege een paar bestuurders.
Ik sta zelf in spagaat wat betreft de netbeheerders. Aan de ene kant stoppen ze geld in elk idee dat meer dan een A4-tje omvat, wat ik wil toejuichen, maar wat ook wel absurd klinkt. Aan de andere kant zijn het ook de partijen die FUD de wereld in gooien over netstabiliteit. Dus iets minder innovativiteit en iets meer gewoon je werk goed doen ;)

On another note:
Zo lijkt het met ook heerlijk als bijvoorbeeld zoiets als HRA of WOZ/gemeentebelasting gewoon direct gekoppeld wordt aan duurzaamheid. Dat je voor elke x m3 huis ook x Wp op je dak moet hebben liggen.
We zien hoe het werkt met leaseauto's, als het om euro's gaat is ineens iedereen *groen*.
En voor mensen zonder geschikt dak? Als het om veel geld gaat komt er vanzelf een oplossing, carport, schuurtje, ... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:58:
[...]
Aan de andere kant zijn het ook de partijen die FUD de wereld in gooien over netstabiliteit. Dus iets minder innovativiteit en iets meer gewoon je werk goed doen ;)
Zoals? Veel dingen spelen nu nog niet, maar geven wel potentiële problemen in de toekomst. En net als de microgrids: ook dat heeft tijd nodig om oplossingen te bouwen. Vaak zijn het dingen op de lange termijn.

Vergeet niet dat de netbeheerders zelf ook in een spagaat zitten en eigenlijk gewoon distributiecapaciteit moet leveren maar over het algemeen weinig te zeggen hebben over productie en consumptie of andere delen van de energiemarkt. Misschien is dat wel goed, maar anderzijds is de netbeheerder daarmee ook grotendeels machteloos om er wat aan te kunnen doen.

Ik ga graag in discussie of bepaalde dingen daadwerkelijk FUD zijn of dat er meer achter zit.

Oh en ik hoef er geen publiek geheim van te maken dat ik samenwerk met Alliander ;) http://www.utnieuws.nl/ni..._van_dit_formaat_is_uniek

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 15-10-2015 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
TheGhostInc schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:19:
De Nationale energieverkenning 2015 gaat er vanuit dat salderen blijft bestaan na 2017 anders gaat verwachting voor 2023 met tenminste nog 0,3% naar beneden.

Als bedoeld wordt met artikel de spreektekst van de RTG 2e kamer, vermelding was daar bedoeld om innovatie uit te lokken (edit: kijk eens naar tot wanneer project stroomversnelling lloopt), dit van de spreker de meest recente inschatting na alle overleggen oa met EZ voor NOM-huur (stroomverrsnelling) BC [url="http://http://greenwatts.nl/DL/SALDEREN%20_%20STROOMVERSNELLING.docx"]impact van verandering salderen[/url] als aanjager van stroomversnelling

Impact is best fors van verandering salderen op oa NoM-nieuwbouw door Maarten Staats

Voor NoM-renovatie particulier (energiesprong) heb ik nog geen cijfers gezien hoe ver deze variant op salderen leunt.

Netwerkbeheerder zijn het die een oplossing richting zien in afschaffing van salderen en variabel tarief (nwe spelregels)

Als NoM heb ik niet zoveel capaciteit om in te zetten of ik moet accu's gaan nemen (na verwachting tegen 2020 €150-200kWh).
Voor die investering in accu's wil ik die wel volledig inzetten voordat het beleid weer veranderd is

Door op het duurste moment van dat variabel tarief vol te ontladen (3x22A) voor de lage vergoeding zonder salderen(op mijn etmaal verbruik na dan, want je spaart geen kWh's meer voor de winter )) en op laagste moment maximaal de aansluiting (3x25A) belasten (in stookperiode met warmte pomp die 1,2M3 buffer 50C opstookt) en gelijk accu's bij laden voor rest van de dag (in de winter)

Briljant het probleem van piekverbruik gaat gewoon wandelen over de dag met zo gewenste variabel tarief.

Wat ontbreekt om gelijkmatig lage belasting LS sluitingen is ook een businessmodel voor de prosumer die ook een investering doet en niet alleen voor E-leverancier die zijn SDE+ stroom kwijt wil.

[ Voor 40% gewijzigd door Domba op 15-10-2015 20:27 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Domba schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:17:
Briljant het probleem van piekverbruik gaat gewoon wandelen over de dag met zo gewenste variabel tarief.
Helemaal. Dat gaat goed zolang men niet teveel flexibiliteit heeft, maar gaat averrechts werken bij teveel flexibiliteit... Ja gaat mogelijk nog hogere pieken krijgen 8)7 . Synchronisatie is wel het laatste wat je wil. Energiebiedingen doen kan wel, maar of dat fair gaat zijn? Als consument wil je daar niet mee bezig zijn imho....

En ja, een goed, helder, grijpbaar business model voor alle partijen mist. Sowieso een businessmodel wat volgens mij het beste uit alle partijen gaat halen. Technisch gezien is het gewoon 1 netwerk dat we met zijn allen delen en het optimum alleen te bereiken is als we samen werken. Marktwerking en concurrentie komt bij mij altijd neer op elkaar juist zoveel tegenwerken waardoor je waarschijnlijk ook moeizaam tot een goede oplossing komt. Als je daar al op uit komt.

[ Voor 59% gewijzigd door GENETX op 15-10-2015 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
GENETX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:56:
Scheve zin, maar ik neem aan dat je bedoelt dat er geen incentive is om als consument een lage belasting te creëren op het LS netwerk/aansluiting? Daar zijn geweldige business modellen mee te maken die alle partijen volgens mij zouden kunnen helpen.
Ik zou inderdaad prima voor wat meer flexibel en lage belasting over meter kunnen zorgen, maar dan moet inderdaad die incentive er zijn incl garanties voor langere periode stabiel en niet een bot variabel tarief met salderen als JEM pilot die ook nog periodiek kan wijzigingen.

JEM pilot met variabel tarief met salderen, 14ct incl belasting tijdens zonuren en 36-38ct op de avond dat vraagt gewoon om gehele opbrengst van PV te gaan shiften ondanks laad/ontlaad verliezen en natturlijk wil je ook ca 16ct/kWh aan accu kosten er ook uit halen.

Ik heb tot nu toe nog geen redelijk model voorbij zien komen voor NoM met eigen PV terwijl je dat wel zou kunnen bedenken.

Bij modellen met soort premium FIT, steeds de vraag (omdat die verplichting samen met salderen wegvalt)
Waarom zou energieleverancier nog een vergoeding geven voor invoeden particuliere PV stroom en geen goedkopere SDE+ stroom met groen certificaten van 3,5ct/kWh inzetten? (oa code besluit als grijze stroom inboeken)

Voor de huursector wordt dit minder relavant er ligt namelijk een aangenomen motie voor een wettelijke verankering om gem. 5% en min 3% van woningen tot 2035 energiezuinig te maken (nulopdemeter en energieprestatievergoeding) en dat gaat alleen als NCW netto contant waarde op peil blijft voor de coöperatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nog niet eerder gezien en toch al wat ouder nieuws: het Fraunhofer institut heeft een aantal tools op het web gezet waar je zelf per week/maand/jaar de energieproductie van Duitsland kunt bekijken. Je hoeft dus niet elke keer hun PDF's te downloaden.
Zo is te zien dat sinds 2002 er evenveel bruinkool wordt verstookt, kernenergie meer dan gehalveerd is en zon+wind dit jaar bijna 6x meer zal zijn dan in 2002.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:58:
[...]
JEM pilot met variabel tarief met salderen, 14ct incl belasting tijdens zonuren en 36-38ct op de avond dat vraagt gewoon om gehele opbrengst van PV te gaan shiften ondanks laad/ontlaad verliezen en natturlijk wil je ook ca 16ct/kWh aan accu kosten er ook uit halen.
Die 16ct/kWh voor accu's zal trouwens in dat geval ook fors omlaag gaan.
De huidige accu's zijn vooral gericht op mobiele oplossingen, vooral bij 'off-grid' situaties merk je dat de accu's gewoon niet optimaal zijn. Zo is dichtheid en gewicht een serieus onderwerp bij mobiele oplossingen, maar als ik in plaats van de Tesla huisaccu een accu kan krijgen die 4x zo groot is voor de helft van de prijs of dan 2x zo lang meegaat dan is je model zo gemaakt.
Domba schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:58:
Waarom zou energieleverancier nog een vergoeding geven voor invoeden particuliere PV stroom en geen goedkopere SDE+ stroom met groen certificaten van 3,5ct/kWh inzetten? (oa code besluit als grijze stroom inboeken)
Wat ik vaak mis bij PV is een echte kostprijs berekening per kWh. Immers zo'n dinosauruscentrale wordt ook niet in 5 jaar 'afgeschreven naar 0'. En de economische levensduur bij een PV paneel is praktisch gelijk aan de technische levensduur.
Daarmee kan PV over de hele levensduur een enorm lage kostprijs per kWh halen en mogelijk dus WEL concurreren met dergelijke stroom. Als een PV installatie 30 jaar meegaat (met een beetje onderhoud/nieuwe omvormer), op welke prijs per kWh kom je dan uit?

Zelfs al zou salderen helemaal verdwijnen, dan nog blijft de stroom die je zelf opwekt en direct gebruikt gewoon tegen 'voltarief' mee tellen (tenzij je in Spanje woont). In die zin gaat PV het gewoon winnen, want er komen alleen maar installaties bij en de kostprijs blijft ook nog steeds onder druk staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

GENETX schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 18:39:

@ollie1965
Ja, ben er wel eens op visite geweest :) . Misschien dat we zijn huis ooit nog eens als proeftuin kunnen gebruiken voor ons onderzoek :)
Ik volg hem al vanaf de eerste post (2007?) en heb toen ook wel email wisseling met hem gehad o.a. over gescheiden water systemen en natuurlijke water zuivering en PCM.
Maar het is er nog steeds niet van gekomen om er eens een bezoek af te leggen (maar staat nog steeds wel op mijn lijstje).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
TheGhostInc schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:18:
Die 16ct/kWh voor accu's zal trouwens in dat geval ook fors omlaag gaan.
De huidige accu's zijn vooral gericht op mobiele oplossingen, vooral bij 'off-grid' situaties merk je dat de accu's gewoon niet optimaal zijn. Zo is dichtheid en gewicht een serieus onderwerp bij mobiele oplossingen, maar als ik in plaats van de Tesla huisaccu een accu kan krijgen die 4x zo groot is voor de helft van de prijs of dan 2x zo lang meegaat dan is je model zo gemaakt.
Stationair is volume minder snel van belang maar een 60kWh voor shifting (weinig trek in) neemt nog steeds flink wat ruimte in, 10-15kWh is ruim voldoende voor etmaal.
4x voor de helft is €50/kWh als je uitgaat van Tesla powerwall €412/kWh, dat is niet voor ca 2025.
Tesla powerwall zal niet eerste keuze zijn,is alleen een accu, werkt alleen met zeer beperkte hardware samen en slecht 5kW ( piek 7kW, probeer dat maar eens met inductie koken). Denk eerder aan accus aan Solarifini en bijv Winston Li-ion

Ik ben er nog niet helemaal maar om mee te rekenen; totale energieverbruik woning 65kWh/m2/j, 277m2 VVO en 12kWp na aansluiten hoofd L/W Warmtepomp, huidige is back-up en bij extra kou.
[...]
Wat ik vaak mis bij PV is een echte kostprijs berekening per kWh. Immers zo'n dinosauruscentrale wordt ook niet in 5 jaar 'afgeschreven naar 0'. En de economische levensduur bij een PV paneel is praktisch gelijk aan de technische levensduur.
Daarmee kan PV over de hele levensduur een enorm lage kostprijs per kWh halen en mogelijk dus WEL concurreren met dergelijke stroom. Als een PV installatie 30 jaar meegaat (met een beetje onderhoud/nieuwe omvormer), op welke prijs per kWh kom je dan uit?
€11,6ct/kWh over 25 jaar met aangenomen kostprijs omvormer anno 2015
Zelfs al zou salderen helemaal verdwijnen, dan nog blijft de stroom die je zelf opwekt en direct gebruikt gewoon tegen 'voltarief' mee tellen (tenzij je in Spanje woont). In die zin gaat PV het gewoon winnen, want er komen alleen maar installaties bij en de kostprijs blijft ook nog steeds onder druk staan.
Direct eigenverbruik is bijzonder laag met NoM rond 18-20% omdat het meer dan helft seizoen verschoven opwek en verbruik betreft, met etmaal accu opslag kun je dat verhogen maar je moet je best doen om boven 50% te komen, maar zeker geen 80% zoals PV systemen voor alleen elektra en geen warmte haalbaar zijn.
Zie ook eerdere posting link van Maarten Slaats voor NoM meetresultaten Rijswijkbuiten woningen van stroomversnelling
Edit: Buiten PV nog 14,5m2 zonnecollector, dat is al problematisch met zomerwarmte overschot vanwege dat een grondbron niet toegestaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Golden delicious boompje geplukt van 2 meter hoog. Resultaat 15 tot 20 kilo aan appels, van dit maatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/10/baby-appel.jpg

Tot aan full size appels.

Met de baby appels en wat andere misfits appelmoes gemaakt daarnet.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/10/appelmoes.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tijd om de Solar races daar beneden weer te volgen via de bekende website.

Alle teams met hun superdeluxe auto's en dan zie je dit liefdeskindje tussen een Morgan en een golfkarretje :D

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BrCy4tV.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
Op www.SolarRacing.org gebeurt niet veel. Ik ben er zelf mee gestopt, en het team mensen (oud-solarteam leden) wat het wel over wilde nemen komt er nu achter dat het toch wel erg veel werk is. Ik verwacht er daarom niet veel meer van.

Je kunt het beste http://mostdece.blogspot.com en http://scientificgems.wordpress.com in de gaten houden, en de social media van de teams en WSC organisatie zelf.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
mkleinman schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:41:
Golden delicious boompje geplukt van 2 meter hoog. Resultaat 15 tot 20 kilo aan appels, van dit maatje:

[afbeelding]

aaa, schattig appeltje ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/appel.jpg
ben er ook van aan het smikkelen, lekker appelmoes met kardemom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 18:04:
Op www.SolarRacing.org gebeurt niet veel. Ik ben er zelf mee gestopt, en het team mensen (oud-solarteam leden) wat het wel over wilde nemen komt er nu achter dat het toch wel erg veel werk is. Ik verwacht er daarom niet veel meer van.

Je kunt het beste http://mostdece.blogspot.com en http://scientificgems.wordpress.com in de gaten houden, en de social media van de teams en WSC organisatie zelf.
Komt straks wel beweging in volgens mij.
Zit te twijfelen of ik op blijf of eerder op ga staan.........

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erycius
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

Erasmo schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:30:
Tijd om de Solar races daar beneden weer te volgen via de bekende website.

Alle teams met hun superdeluxe auto's en dan zie je dit liefdeskindje tussen een Morgan en een golfkarretje :D

[afbeelding]
Ik volg het dit jaar met verhoogde interesse, een collega van me is mee om het :)B Punch Powertrain Solar Team :)B van meteo te voorzien. oOo

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Grappige "forcast" van de energie markt van Bloomberg.
http://www.bloomberg.com/...cost-of-energy-everywhere
Als je het plaatje van de Australische verbruik forecasts ziet ( de forecasts gaan steeds omhoog terwijl de werkelijkheid daalt .....
Dat zal ook wel het geval zijn met
deze "Renewables will grab market share everywhere:" en
deze "Renewables costs are falling to the level of fossil fuels:"
forecasts zelf ( meer en sneller Zon en Wind als ze verwachten)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

mkleinman schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:41:

[afbeelding]

Met de baby appels en wat andere misfits appelmoes gemaakt daarnet.

[afbeelding]
Je moet ze alleen niet schillen, maar na het koken door de passeer zeef doen, dan houd je veel meer smaak over!
:) Een beetje vanille suiker is ook lekker .....
Ik doe ze in uitgekookte potjes en kook ze in de pot nog eens een uur op 90 graden door. vele jaren houdbaar en veilig.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zit met een dilemma(tje). Afgelopen zomer verhuisd en ben nu onder andere mijn domotica weer aan het opbouwen. Ook energiemeten en besparen hoort hier bij.
In mijn vorige woning had ik op zowel elektra- als gasmeter een YouLess zitten waarmee ik mijn verbruik aardig in de gaten kon houden. Wil dat hier ook weer gaan doen, maar dan iets secuurder.
Nu zit hier een hele mooie oude Ferrarismeter in waarvan ik begrepen heb dat dat voor zonnepanelen wel interessant kan zijn.

Bij het monteren van de YouLess ben ik erachter gekomen dat C=187,5 op mijn draaischijfmeter, is dus een érg "langzame" meter. Hierdoor is het moeilijk goede resultaten te krijgen, omdat je gewoon erg lang moet wachten voordat je ziet wat voor effect acties hebben.

Mijn dilemma is nu: zal ik (versneld) een slimme meter bestellen of moet ik blij zijn met de meter die ik nu heb en daar aan vasthouden zodat ik daar met zonnepanelen (verwacht ik volgend jaar aan te schaffen) voordeel van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Waarom zet je niet gewoon zelf een digitale meter in je eigen meterkast? Dan kan je je huidige meter laten zitten, en kan je net zo nauwkeurig meten als je wil.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:41
Beekforel schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:36:
Ik zit met een dilemma(tje). Afgelopen zomer verhuisd en ben nu onder andere mijn domotica weer aan het opbouwen. Ook energiemeten en besparen hoort hier bij.
In mijn vorige woning had ik op zowel elektra- als gasmeter een YouLess zitten waarmee ik mijn verbruik aardig in de gaten kon houden. Wil dat hier ook weer gaan doen, maar dan iets secuurder.
Nu zit hier een hele mooie oude Ferrarismeter in waarvan ik begrepen heb dat dat voor zonnepanelen wel interessant kan zijn.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat er op enig moment een verschil in rechtspositie ic salderen zal ontstaan voor houders van draaischijfmeter tov houders van een slimme meter. Op het gezeik dat daarvan zou komen zit niemand te wachten. Ik vind het aanhouden van een ferraris om die reden echt een non-argument.

Een ander aspect is dat vd privacy. Daar moet iedereen een eigen afweging in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

marcel3 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:56:
[...]

Het is zeer onwaarschijnlijk dat er op enig moment een verschil in rechtspositie ic salderen zal ontstaan voor houders van draaischijfmeter tov houders van een slimme meter. Op het gezeik dat daarvan zou komen zit niemand te wachten. Ik vind het aanhouden van een ferraris om die reden echt een non-argument.

Een ander aspect is dat vd privacy. Daar moet iedereen een eigen afweging in maken.
Dat stukje privacy heb ik dan weer minder moeite mee, dus dat zou ik niet zo'n probleem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

marcel3 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 09:56:
[...]

Ik verwacht dat als salderen afgeschaft wordt, oude meters simpelweg afgekeurd worden. Dan ben je verplicht tot vervanging over te gaan.
Er zijn ook moderne meters die niet uitgelezen worden. Daar kan je voor kiezen als je wil (hoewel het volgens mij administratief is: het apparaat is geloof ik hetzelfde).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

ATS schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:27:
[...]

Ik verwacht dat als salderen afgeschaft wordt, oude meters simpelweg afgekeurd worden. Dan ben je verplicht tot vervanging over te gaan.

[...]

Er zijn ook moderne meters die niet uitgelezen worden. Daar kan je voor kiezen als je wil (hoewel het volgens mij administratief is: het apparaat is geloof ik hetzelfde).
Ik verwacht ook dat, als salderen af wordt geschaft, de Ferrari-meters tegen die tijd afgekeurd gaan worden.
Het is grondwettig gewoon niet mogelijk om mensen met een Ferrari-meter anders af te laten rekenen of te behandelen dan Slimmemeters (of andersom). Wordt dit niet gedaan en hebben Ferrari-meter eigenaren voordelen tov Slimmemeter eigenaren, dan is het artikel1 probleempje en zullen er geheid mensen naar de rechter stappen.

Op onze slimmeMeter is de communicatie module ook uitgezet :)
Is recent nog bevestigd door Eneco, omdat ze gas-afsluit-stand geschat hadden 8)7 ) (ze konden de standen niet uitlezen >:) )

[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 21-10-2015 10:45 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Freemann schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:43:
[...]

Ik verwacht ook dat, als salderen af wordt geschaft, de Ferrari-meters tegen die tijd afgekeurd gaan worden.
Het is grondwettig gewoon niet mogelijk om mensen met een Ferrari-meter anders af te laten rekenen of te behandelen dan Slimmemeters (of andersom). Wordt dit niet gedaan en hebben Ferrari-meter eigenaren voordelen tov Slimmemeter eigenaren, dan is het artikel1 probleempje en zullen er geheid mensen naar de rechter stappen.
Op de grondwet hoef je natuurlijk niet te rekenen. Daar kan en mag in Nederland (helaas) niet aan getoetst worden door de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Beekforel schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:09:
[...]

Dat stukje privacy heb ik dan weer minder moeite mee, dus dat zou ik niet zo'n probleem vinden.
er is wel een verschil tussen af rekenen met een slimme meter en een feraris.
alleen ze hebben het zo diep verstopt in de rekening dat je het niet ziet.

met de feraris heb ik dit jaar een rekening gehad van 84,66€.
ze "schatten"/"moeilijke berekening" dan mijn 1327kWh over de seizoenen.
en er zijn best flinke prijs stijgingen/dalingen geweest af gelopen jaar.

maak ik de hele berekening zelf met de echte standen (zonder de "schatten"/"moeilijke berekening".)
dan had ik eigenlijk een 86,65€ moeten betalen.

dit lijkt een heel klein getal, maar vergis je niet dit is exclusief belasting+btw+sde etc etc...
en voor mijn situatie met maar 1327kWh gebruik. (lol in het echt was het natuurlijk een +/-3900kWh)

het komt er simpel op neer dat ik een veel hoger gemiddeld tarief had moeten hebben, als ze geschat hebben.
en dat komt doordat de stroom prijs is gedaald dit jaar, de winter stroom was een stukje duurder.
maar als de stroom prijs niet gedaald was maar gestegen, dan is het verhaaltje anders om.
maar je word dus niet het zelfde afgerekend met een slimme meter vs feraris meter.
(alleen het voordeel is soms de feraris en soms de slimme)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Slimme buurman heb ik. Die heeft vandaag 9 zonnepanelen op zijn dak laten leggen. Totaal denk ik 2250wp. Ziet er mooi strak uit!

Heb uitzicht vanaf mijn dakraam op de tweede verdieping.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Toch aangestoken door jouw installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Geen idee,Ben wel een tikkeltje jaloers. All black panelen, 9 stuks die bijna van dakrand naar dakrand liggen.

En daarnaast dus mijn tetris set met 2x5 in landscape en daar onder 7 in portrait....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En zo ging het in 1945:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CR3eqM7WcAAJVci.jpg

Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als we dat vandaag de dag in zouden stellen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is vast retorisch bedoeld, maar ik kan me niet inhouden.

Bepaalde Hilversummers draaien dan als een blad aan de boom. :P
Bevolkingsexplosie.
Chinese panelenboeren melden: uitverkocht!
Rooftochten op daken in de nabije buurlanden.
Collectieve voorzieningen zoals diepvriescoöperaties (Goudriaan) worden nieuw leven ingeblazen.
De Eemshaven krijgt een eerste lithiumhaven (vgl. petroleumhavens) en Tesla bouwt in Groningen een Gigafactorij.
De waterkrachtcentrale in de stuw bij Hagestein wordt alsnog gerenoveerd.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 17:06 . Reden: Waterkracht. Tesla landt in Groningen. Collectieve voorzieningen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een slimme meter besteld, het stuk inzicht vind ik belangrijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dit is een mooie website interactive wind farm locations offshore wind.
http://www.4coffshore.com...1.664&lon=2.816&wfid=BE08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
De wereld van isolerende beglazing wordt steeds complexer...
Tenminste, nu ik me een beetje aan het inlezen ben.

Ik wil isolerende beglazing in de (20 jaar oude) kunststof kozijnen op de eerste etage.
Jammer genoeg kan er geen 5-15-4 glas in, dat zou mooi geweest zijn.
De meeste glaszetters adviseren nu 5-12-4 glas, HR+ U=1,3
Een enkele komt met 4-13-4 U=1,2 omdat het dan HR++ mag heten.
Tevens bestaan er nog RVS, isolerende of super isolerende raam spacers die weer een beetje voordeel zouden opleveren.

Lastig om uit te kiezen allemaal, iemand ideeen?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

liquid_ice schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:54:

Ik wil isolerende beglazing in de (20 jaar oude) kunststof kozijnen op de eerste etage.
Tevens bestaan er nog RVS, isolerende of super isolerende raam spacers die weer een beetje voordeel zouden opleveren.

Misschien kan mijn verhaal van mijn zoektocht je helpen een keuze te maken.
Wij waren aan het zoeken naar triple Ug 0,5 en waren aan het afwegen 0,4 te nemen.
Bij de uitleg en zoektocht naar goede leveranciers van glas (dat is dus in Duitsland, NL snapt het niet) kwam bij ons ook het verhaal van spacers naar boven en de diepte van het glas t.o.v de bovenkant van het hout (kozijn).
Het bleek dat glas 1 cm dieper en kunststof spacer i.pv. van Alu bijna meer verbetering gaf dan gasvulling (om van 0,5 naar 0,4 te gaan) en nog goedkoper ook.
Dus ja kunststof spacer maakt uit voor je, maar je glas dieper in het kunststof kozijn gaat niet lukken.

Als je een nog betere Ug wilt hebben boven op de spacers dan kun je ook kijken naar 100% Krypton vulling i.p.v. Argon. bij dezelfde spouwbreedte net weer iets beter.

Als voorbeeld http://www.sanco.de/nl/pr...olatie/sanco-plus-en.html
triple
4 - 14 - 4 - 14 - 4 met AR =0,6
4 - 14 - 4 - 14 - 4 met AR/KR =0,5
En hoeveel KR zou men dan gebruiken als men 0,4 wilt :)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:43
Met Kr kun je vanaf 5-9-4 met U=1,1 krijgen: http://www.glashelderglas...aab30c8187187c5b22_41.pdf
(N.B. dit was de 1e hit van google)

En met 5-10-4 kom je zelfs op 1,0: http://www.riboglas.nl/isolatieglas.html (2e hit)
Met extra coatings aan de binnenkant kom je mogelijk zelfs nog wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat ie waard is..
Het waterschap meneertje heeft mijn sloot bekeken.
Hopen dat het goed gaat. De andere kant van de sloot ziet er niet uit, is de gemeente (Oldamdt) hun probleem.
Ga je net zien dat ik een boze brief van het waterschap krijg. Naja, ik ga het wel zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nu ben ik wel benieuwd naar desbetreffende sloot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn hele domotica website over de zeik vandaag. Allemaal rare grafieken vandaag. Meeste gekke data tussen 02:00 en 03:00 vanochtend. Hele dag rot lopen denken en scripts geschreven om het op te lossen.

Ik dacht eerst dat het lag aan een optimalisatiescript die ik eerder die ochtend had doorgevoerd.

Ineens vanavond het kwartje... Zomer-wintertijd overgang. D0h!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Applicatie gebruikt dus niet intern UTC of Unix-tijd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Lol nope! gewoon systeemtijd ( ORACLE ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
ollie1965 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:19:
[...]
Misschien kan mijn verhaal van mijn zoektocht je helpen een keuze te maken.
Wij waren aan het zoeken naar triple Ug 0,5 en waren aan het afwegen 0,4 te nemen.
Bij de uitleg en zoektocht naar goede leveranciers van glas (dat is dus in Duitsland, NL snapt het niet) kwam bij ons ook het verhaal van spacers naar boven en de diepte van het glas t.o.v de bovenkant van het hout (kozijn).
Het bleek dat glas 1 cm dieper en kunststof spacer i.pv. van Alu bijna meer verbetering gaf dan gasvulling (om van 0,5 naar 0,4 te gaan) en nog goedkoper ook.
Dus ja kunststof spacer maakt uit voor je, maar je glas dieper in het kunststof kozijn gaat niet lukken.
Bedankt, hier heb ik wel wat aan.
Zelf heb ik nog eens zitten rekenen.

een raam van 1*1 meter met 5-12-4 (argon) glas heeft een U-waarde van 1,3 met reguliere spacers (HR+)
Wanneer hier de 'warm edge' spacers worden gebruikt wordt dit 1,2.

Nou heb ik op de eerste etage 4 ramen die ongeveer 0,5*1 meter zijn. Doordat je minder glas en meer rand hebt daalt het dan naar 1,15 als ik het goed heb.
Op de badkamer heb ik een raampje van 50*50cm. Deze wordt dan al direct U=1,1

Overal 'warm edge' gebruiken was 90 euro duurder voor mij.
Ik investeer 600 euro om mijn glas van U=3 naar U=1,3 te brengen. Dat is 35,3 euro per 0,1 U-waarde daling.
Met de spacers kan ik voor 90 euro extra nog U=0,15 eraf halen, dat is 60 euro per 0,1 U-waarde daling.

Op KlusThuis heb ik een berekening gedaan die uit wees dat van U=3 naar U=1 op 20M2 glas zo'n 190 euro per jaar bespaarde.
Dat is 0,5 euro per jaar per M2 per U=0,1 daling
voor 5,8M2 en 0,15 extra U-waarde daling zijn de warm edge spacers ongeveer 4 euro per jaar goedkoper...
mmmm, een tvt van 21 jaar

Tsja, van de 20 jaar oude kunststof kozijnen mag ik (volgens: http://www.ekbouwadvies.n...eid/vervangenkozijnen.asp) een U van 1 tot 2 verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

mooi blog heb je, jammer dat het gestopt is!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Dankje :)

Het is net zozeer gestopt, maar de spanning opbouwend voor het volgende artikel ;)

Nee, ik heb het gewoon zo stervens druk (i know, doe ik zelf) dat ik het dak niet geisoleerd krijg voor de winter... Ik hoop de voorbereidingen klaar te hebben half december zodat ik in de kerst vakantie meters kan maken, haha.
(en dan is het nog niet af :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:53
Iemand ervaring met een dak eraf te halen en een onderdak te plaatsen...?
Dit ivm dak te isoleren ><

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 19:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

dat heeft mijn broer laten doen. Gaat prima, maar is een stuk duurder dan zelf isolatie aanbrengen, al komt dat voornamelijk omdat dit vaak een klus is die je laat doen. niet omdat het zo moeilijk is, maar een aannemer kan handig met resources omgaan.

bij mijn broer kwamen ze op dag 1 met 10 man om de dakpannen weg te halen, daarna een aantal dagen met wat minder om de isolatie aan te brengen en op het eind weer met wat meer om de dakpannen weer te plaatsen. al met al was het in een week weer dicht en heeft de afwerking nog een week of twee geduurd.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olino.org
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
We plaatsen zeer regelmatig artikelen over duurzame oplossingen op onze site. Over NOM woningen zal in de kroeg komende jaren nog heel wat worden gepraat :O .

[ Voor 54% gewijzigd door teacher op 28-10-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leuk dat jullie aanschuiven op de kroeg, Olino is een zeer fijne site om te lezen. Als ik tenminste de naam niet weer eens vergeet :P

Over welk onderwerp zien jullie het liefste inbreng nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olino.org
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
Dank!

Een onderwerp waar de schrijver zelf helemaal achter staat en dat de onafhankelijke informatie andere lezers kan helpen samen een duurzamer samenleving te realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Nou, he he. Na drie jaar enorm veel tijd er aan besteed te hebben en frustatie met de lokale overheid opgelopen te hebben is het moment eindelijk daar: de leges voor vergunning voor duurzame maatregelen is op nul euro gezet. Na nóg meer moeite gedaan te hebben heb ik het eindelijk ook voor elkaar dat de mensen die dit al onnodig betaald hebben (stuk of tien huishoudens) dit terugkrijgen.

https://twitter.com/FlorisVoorink/status/659286030013583360

Weer € 200 extra om in de hypotheek te knikkeren.

-edit-

Krante-artikel uit de Gooi- en Eemlander:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/20151028%20gooieneemlander_teruggeave_leges.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 28-10-2015 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Gefeliciteerd JeroenH, een ,welliswaar kleine, overwinning.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Even een interessant feitje misschien, over de verwarming van een trein :P
Het aangepaste klimaatsysteem van de DDZ halveert de DDZ-energierekening voor verwarming. Dat scheelt bijna tien miljoen kWh en dus een miljoen euro per jaar. Een warmtepomp doet de truc.
10 miljoen kWh, over 240 bakken DDZ. Dat is dus zo'n 40 000 kWh om één bak te verwarmen, per jaar, besparing! Aangezien dat ongetwijfeld eerst resistief gebeurde, en nu met een COP van laten we zeggen 3,5, verbruikten ze eerst zo'n 60 000 kWh. Dat is ongeveer net zo veel energie als in 6000 m^3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 15:22

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

liquid_ice schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 18:54:

Heb je hier al eens gekeken?

https://www.i4glass.com/i...6675ba4848c0226f0feb04057

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Behalve dat je daar online glas kunt kopen kan ik verbazing wekkend weinig informatie vinden over alle detail vragen die marcop23 liquid_ice heeft. :>

Edit:
Een vraag over m'n cv-installatie:
Koud is de druk 1.5 bar maar zodra de ketel aan het stoken is loopt de druk op naar 3.5 bar. Een sensor van de ketel in de uitgaande cv-leiding begint dan ook te lekken (wat verdere verhoging van de druk lijkt te beperken). Is dit een teken dat het drukvat lek is en vervangen moet worden? De cv-installatie is in 2001 vernieuwd door de vorige eigenaren (cv-ketel vervangen en zonneboiler geplaatst).

[ Voor 35% gewijzigd door styno op 30-10-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

Is mij verteld: "Als er grote druk verschillen zijn, dan is het expansievat kapot". Opwarmen van het water en stuwing door de pomp geeft drukverschil, want door het expansievat moet worden gecompenseerd.

Van 1,5 bar naar 3,5 bar klink mij niet als 'kleine fluctuatie'. Let wel: ik ben geen CV monteur.

Bij het vervangen van het drukvat ( welke volgens hear-say ongeveer 10 a 15 jaar mee gaan ) opletten: er zijn verschillende voordrukken mogelijk. Ketel op zolder of ketel op de beneden verdieping : andere druk. Ook is de plaats van het vat van belang: Sommige ketels zit ie in de aanvoerleiding, andere moet ik juist in de retour. Als je dan toch gaat vervangen, controleer dan dat de installatie klopt.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
styno schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:05:
[...]
Behalve dat je daar online glas kunt kopen kan ik verbazing wekkend weinig informatie vinden over alle detail vragen die marcop23 heeft. :>
Daarom reageerde glasschuif ook op mij en niet op Marcop23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JayPe schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:39:
Is mij verteld: "Als er grote druk verschillen zijn, dan is het expansievat kapot". Opwarmen van het water en stuwing door de pomp geeft drukverschil, want door het expansievat moet worden gecompenseerd.

Van 1,5 bar naar 3,5 bar klink mij niet als 'kleine fluctuatie'. Let wel: ik ben geen CV monteur.

Bij het vervangen van het drukvat ( welke volgens hear-say ongeveer 10 a 15 jaar mee gaan ) opletten: er zijn verschillende voordrukken mogelijk. Ketel op zolder of ketel op de beneden verdieping : andere druk. Ook is de plaats van het vat van belang: Sommige ketels zit ie in de aanvoerleiding, andere moet ik juist in de retour. Als je dan toch gaat vervangen, controleer dan dat de installatie klopt.
Goeie tips, ik sla de installatiehandleiding van de ketel er even op na en dan bij de warmteservice vragen welk vat nodig is voor mijn installatie.
liquid_ice schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:44:
[...]

Daarom reageerde glasschuif ook op mij en niet op Marcop23.
Oeps, ja, verkeerde username, is inmiddels gefixed. De inhoud is overigens nog steeds van toepassing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik lees hier iets over de CV.

Aangezien we het stookseizoen binnenwandelen (nou ja, niet iedereen :)), is het nu de tijd om:

- de CV te ontluchten en evt. bij te vullen
- koekasten en diepvrieskasten in niet verwarmde ruimten opnieuw af te stellen.

Dat laatste doe ik pas sinds twee jaar (2x per jaar) en dat scheelt weer op het jaarverbruik! :9

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Laatst online: 20:57
JayPe schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:39:

Een expansievat wat meer als 5 jaar meegaat is al redelijk zeldzaam. Voordeel is dat je ze zelf met wat handigheid prima kan vervangen, te koop bij vrijwel iedere doe-het-zelf markt. Eraf schroeven en nieuwe terugplaatsen, leidingen weer vullen klaar voor de winter

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

Schinnen-groen schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 08:21:
I
- koekasten en diepvrieskasten in niet verwarmde ruimten opnieuw af te stellen.
huh? hoe bedoel je? opneiuw afstellen? waterpas? of wat?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JayPe schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:32:
[...]

huh? hoe bedoel je? opneiuw afstellen? waterpas? of wat?
Thermometer erin en de temperatuurknop instellen op -18C.
Bij koelkast op 6-8C.

Als het goed is, staat de diepvries of koelkast al waterpas sinds de plaatsing ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schinnen-groen schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:52:
[...]

Thermometer erin en de temperatuurknop instellen op -18C.
Bij koelkast op 6-8C.

Als het goed is, staat de diepvries of koelkast al waterpas sinds de plaatsing ;)
Niet te vergeten de achterkant schoon te maken en voldoende ruimte houden voor koeling.
Scheelt best wat op jaar basis. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:20:
[...]

Niet te vergeten de achterkant schoon te maken en voldoende ruimte houden voor koeling.
Scheelt best wat op jaar basis. :)
Evenals het op tijd ontdooien/rubbers schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Dit weekend een paar klusjes in huis gedaan, onderandere tochtstrippen van het wc-raam die de wind niet meer tegen hielden vervangen en de bel-transformator vervangen door de Nederlandse solarbell. Die werkt ook met de oude wisselstroom bel, niet zo hard als met de oude transformator maar goed genoeg. :)

Nu de vrij koude oktober achter de rug is ook met interesse de m3/graaddagen bekeken maar helaas zie ik nog geen overtuigende reductie door de extra spouwmuur isolatie (bestaande geisoleerde spouw (5cm steenwol aangevuld met 5 cm Supafil) :(

Ben volop bezig met de voorbereidingen voor de isolatie van vloer via de kruipruimte. Hopelijk zet dat wat meer zoden aan de dijk (zit nu gedeeltelijk 2cm EPS onder; mantavloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 12-09 16:44
Vreemd @ styno... Hoe groot was het muuroppervlak dat je hebt na-geisoleerd? Waren er gedeelten bij waar de verwarming uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 15:22

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

styno schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:05:
[...]

Behalve dat je daar online glas kunt kopen kan ik verbazing wekkend weinig informatie vinden over alle detail vragen die marcop23 liquid_ice heeft. :>

Edit:
Een vraag over m'n cv-installatie:
Koud is de druk 1.5 bar maar zodra de ketel aan het stoken is loopt de druk op naar 3.5 bar. Een sensor van de ketel in de uitgaande cv-leiding begint dan ook te lekken (wat verdere verhoging van de druk lijkt te beperken). Is dit een teken dat het drukvat lek is en vervangen moet worden? De cv-installatie is in 2001 vernieuwd door de vorige eigenaren (cv-ketel vervangen en zonneboiler geplaatst).
Heb de post meer bedoeld voor een snel prijsidee, en de mogelijkheid om glasdiktes, gasvulling en zo aan te passen, en het resultaat in isolatie te zien.

Met de getallen die je noemt is je expansievat 100 % zeker overleden.
Staat je ketel op zolder of op de B.G.? Is belangrijk voor de stikstof voordruk selectie van het vat.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:41
styno schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:42:
Nu de vrij koude oktober achter de rug is ook met interesse de m3/graaddagen bekeken maar helaas zie ik nog geen overtuigende reductie door de extra spouwmuur isolatie (bestaande geisoleerde spouw (5cm steenwol aangevuld met 5 cm Supafil) :(
Jammer, dit is iets dat ik ook nog wel zou willen doen. Ik heb hier aan alle kanten buitenmuren en die zijn ook slechts van 5cm glaswol voorzien. En dan hebben daar ook nog eens jarenlang steenmarters in genesteld en kuubs van het spul de kruipruimte ingewerkt |:( .
Mag ik trouwens vragen door wie je dit hebt laten doen?
Ben volop bezig met de voorbereidingen voor de isolatie van vloer via de kruipruimte. Hopelijk zet dat wat meer zoden aan de dijk (zit nu gedeeltelijk 2cm EPS onder; mantavloer).
Die klus zit er hier zo goed als op. Het verschil in comfort is echt merkbaar. Ik verwarm sinds dit jaar met een L/L warmtepomp (airco). De vloer bleef daardoor nog kouder dan daarvoor. Nu met totaal 15 cm EPS warmt hij mee op met de kamertemperatuur. De vloer is nu zelfs een stuk warmer dan de muren.
Of het veel in stookkosten scheelt durf ik ook niet te zeggen, maar met twee kleintjes die veel zitten/kruipen op de vloer is het alleen al voor het comfort de moeite waard. En de WAF is natuurlijk ook uitstekend ;). Een betonnen vloer zonder vv blijft natuurlijk "pantoffelwerk", maar het verschil tussen 16 graden en 20 graden is echt wel merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Terpen Tijn schreef op zondag 01 november 2015 @ 22:41:
Vreemd @ styno... Hoe groot was het muuroppervlak dat je hebt na-geisoleerd? Waren er gedeelten bij waar de verwarming uit staat?
De woning is een hoekwoning, zogenaamde tunnelbouw: betonnen zijwanden aan de voor- en achterkant dicht gemaakt met glas en kalkzandsteen. De hele zijgevel is het voornaamste oppervlak dat geisoleerd is vanwege het glas in de voor- en achterkant. Alleen de begane grond wordt verwarmd.
Gasschuif schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:01:
[...]

Met de getallen die je noemt is je expansievat 100 % zeker overleden.
Staat je ketel op zolder of op de B.G.? Is belangrijk voor de stikstof voordruk selectie van het vat.
Het drukvat is inmiddels vervangen en de druk varieert nu maar ~0.2 bar tussen 19 en 71 graden. Beter :)
marcel3 schreef op maandag 02 november 2015 @ 08:44:
[...]
Jammer, dit is iets dat ik ook nog wel zou willen doen. Ik heb hier aan alle kanten buitenmuren en die zijn ook slechts van 5cm glaswol voorzien. En dan hebben daar ook nog eens jarenlang steenmarters in genesteld en kuubs van het spul de kruipruimte ingewerkt |:( .
Mag ik trouwens vragen door wie je dit hebt laten doen?
Nou ja dit was slechts de eerste wat koudere maand en onze gezinssamenstelling en leefpatronen zijn de laatste jaren veel gewijzigd, dus is nog wat lastig om iets met zekerheid te zeggen. Overduidelijk is het verschil niet maar misschien is dat ook wel wat teveel gevraagd.
Die klus zit er hier zo goed als op. Het verschil in comfort is echt merkbaar. Ik verwarm sinds dit jaar met een L/L warmtepomp (airco). De vloer bleef daardoor nog kouder dan daarvoor. Nu met totaal 15 cm EPS warmt hij mee op met de kamertemperatuur. De vloer is nu zelfs een stuk warmer dan de muren.
Of het veel in stookkosten scheelt durf ik ook niet te zeggen, maar met twee kleintjes die veel zitten/kruipen op de vloer is het alleen al voor het comfort de moeite waard. En de WAF is natuurlijk ook uitstekend ;). Een betonnen vloer zonder vv blijft natuurlijk "pantoffelwerk", maar het verschil tussen 16 graden en 20 graden is echt wel merkbaar.
Fijn om te lezen dat het comfort zoveel omhoog gaat. Dat hoop ik hier ook wel te bereiken.Vooralsnog is het idee om tussen de balken van de betonvloer geheel op te vullen en dan nog een volle laag van 5cm er over heen. Afhankelijk van de snelheid/makkelijkheid/zin/tijd/geld kan er dan evt nog een tweede volle laag van 5cm bij.

[ Voor 74% gewijzigd door styno op 02-11-2015 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
"Dordtenaren mogen geen zonnepanelen van gemeente"

De familie Strijbosch uit Dordrecht moet z'n zonnepanelen van het dak halen. Hun huis staat aan de Singel in Dordrecht en dat is onderdeel van een zogeheten Beschermd Stadsgezicht. Zonnepanelen mogen daar niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.

De welstandscommissie heeft bepaald dat dat lelijk is. Monumenten en panden binnen Beschermd Stadsgezicht moeten tegen die lelijkheid beschermd worden. Een nota vol met dit soort criteria is door de Dordtse gemeenteraad onlangs nog bevestigd. En dus moeten de panelen van het dak.

Teleurstelling
Bewoonster Annemarie Strijbosch is verbaasd en teleurgesteld: "Ik wist niet eens dat je hier vergunning voor nodig had. We werden notabene nog op het idee gebracht door een website, waarop de gemeente de aanschaf van zonnepanelen aanprijs." Ze erkent dat ze daarbij wellicht de 'kleine lettertjes' over het hoofd gezien heeft.

"Op die site staat duidelijk, dus niet in kleine letters, dat er speciale regels gelden voor zonnepanelen op daken van monumenten en panden binnen Beschermd Stadsgezicht", zegt Mark Benjamin van de gemeente Dordrecht.

Strijbosch hoopt dat dit conflict een nieuwe maatschappelijke en politieke discussie op gang brengt: "Er zijn belangrijker zaken in de wereld, maar een afweging tussen wat je lelijk vindt en wat goed is voor een duurzaam bestaan, lijkt me de moeite waard."

Benjamin rekent er niet op: "De gemeenteraad heeft de nieuwe welstandsnota onlangs unaniem aanvaard."

'Krijg je dit weer'
Buren en omwonenden noemen de eis van de gemeente Dordrecht belachelijk. Een korte wandeling door de buurt levert geen enkel begrip op.

"Kijk daarnaast eens. Die grote grijze doos bovenop schouwburg Kunstmin. Is dat niet lelijk?", zegt een voorbijganger. Een buurvrouw vult aan: "Doe je iets goeds voor het milieu, krijg je dit weer".

Bron

:'(
De welstandscommissie heeft bepaald dat dat lelijk is.
Dat is toch om van te walgen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:12:

@ Jeroen : Ja , heb het net doorgelezen + filmpje bekeken en ik Walg ook :r
(hoop dat ik er van kan slapen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:12:

De welstandscommissie heeft bepaald dat dat lelijk is. Monumenten en panden binnen Beschermd Stadsgezicht moeten tegen die lelijkheid beschermd worden. Een nota vol met dit soort criteria is door de Dordtse gemeenteraad onlangs nog bevestigd. En dus moeten de panelen van het dak.
Kan me niet voorstellen dat het zo in een nota zal staan
bron
Ik snap je walging,

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op maandag 02 november 2015 @ 23:58:
Kan me niet voorstellen dat het zo in een nota zal staan
bron
Klopt, zo staat het er natuurlijk niet in. Wat er wel in staat, als ik het zo even scan, is hetzelfde wollige, niet onderbouwde, taalgebruik waaruit eigenlijk alleen maar het subjectieve oordeel "dat vinden we niet mooi" te halen valt.

Ik heb deze dame een mail gestuurd, ik wil wel eens meer van dit verhaal horen.

Wat zou een treffende naam zijn voor een vereniging van duurzame slachtoffers van beschermd gezicht? Ik wil het woord slachtoffer niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

JeroenH schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:56:
[...]
Wat zou een treffende naam zijn voor een vereniging van duurzame slachtoffers van beschermd gezicht? Ik wil het woord slachtoffer niet gebruiken.
Duurzame Doeners? Duurzame Durvers? Een Zonnig Gezicht? Mooi in de Zon? Bescherm de zon? Zonnestand & Welstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bescherm de zon...

Die spreekt me zo op het eerste gezicht wel aan. Thanks!

-edit-

Ik zit trouwens ook nog te puzzelen op een pakkend acroniem 8) maar dat wil nog niet echt :/

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 03-11-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

Pffft daar ben ik niet goed in.
Maar als je je het probleem nog eens wilt aanstippen op tv loop een dag mee naar Parijs.......

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

ericplan

5180 Wp PV

[...]
Klopt, zo staat het er natuurlijk niet in. Wat er wel in staat, als ik het zo even scan, is hetzelfde wollige, niet onderbouwde, taalgebruik waaruit eigenlijk alleen maar het subjectieve oordeel "dat vinden we niet mooi" te halen valt.

Ik heb deze dame een mail gestuurd, ik wil wel eens meer van dit verhaal horen.

Door continu te roeptoeteren dat zonnepanelen in een beschermd gebied niet mogen plaats je jezelf in de slachtofferrol. Wat je zegt is n.l. niet juist. Amsterdam laat zien dat zonnepanelen en beschermd stadsgezicht wel samengaan. Alleen niet op elk pand en elke plek. Op platte daken en aan de achterzijde is er geen probleem. Aan de voorzijde is altijd vergunning nodig en er zijn voorbeelden van redelijk grote projecten in het zicht. Als je je inleest in de welstandsmaterie zal je zien dat ook daar discussie is over mooi of lelijk, maar aan de hand van redelijk objectieve maatstaven, zoals stijlkenmerken.

Besef ook dat de regels waartegen je ageert ook jouw woonomgeving beschermen. In Amsterdam heeft zo'n grap met minder regels geleid tot een wildgroei aan ijs- en wafelzaken, omdat de VVD vond dat voor een ijswinkel geen horecaverguning nodig was.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
geldersscheepje schreef op zondag 01 november 2015 @ 12:57:
[...]

Een expansievat wat meer als 5 jaar meegaat is al redelijk zeldzaam. Voordeel is dat je ze zelf met wat handigheid prima kan vervangen, te koop bij vrijwel iedere doe-het-zelf markt. Eraf schroeven en nieuwe terugplaatsen, leidingen weer vullen klaar voor de winter
Bij ons was die laatst ook kapot, maar heeft toch wel echt meer dan 10 jaar gehangen.
Het vermoeden wees naar het vat omdat we inderdaad minder druk kregen en je het water vrij kon horen stromen vanaf 1 verd. lager. Niet helemaal fijn dus. :P

Enige wat wel ontzettend jammer is dat de monteur eventjes alle CV settings weer op zijn hoogst heeft gezet. Kwam ik 2 maand later achter dat we weer onnodig veel gas zitten verstoken. Wat een ####. Ik snap best dat ter test oid je even de settings naar max zet, maar zet ze dan ook weer terug... of zeg simpelweg dat je eraan hebt zitten draaien. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

''Vereniging voor een realistische welstand'' of zoiets? :P

Toevallig vorige week ook een bezoekje gebracht aan de gemeente met wat vragen over laadpalen. Goed gesprek gehad met de ambtenaar die er over gaat. De huidige 3 welbekende zuiltjes van Liander worden goed bezocht en er wordt actief nagedacht over het toekomstig beleid.
Kernpunt is dat als je geen eigen laadgelegenheid op de oprit hebt ze niet moeilijk gaan doen over palen in de openbare ruimte. De grootste dwarsligger tot nu toe is, je kan het al raden de netwerkbeheerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

marcel87 schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:49:
[...]

Bij ons was die laatst ook kapot, maar heeft toch wel echt meer dan 10 jaar gehangen.
Het vermoeden wees naar het vat omdat we inderdaad minder druk kregen en je het water vrij kon horen stromen vanaf 1 verd. lager. Niet helemaal fijn dus. :P

Enige wat wel ontzettend jammer is dat de monteur eventjes alle CV settings weer op zijn hoogst heeft gezet. Kwam ik 2 maand later achter dat we weer onnodig veel gas zitten verstoken. Wat een ####. Ik snap best dat ter test oid je even de settings naar max zet, maar zet ze dan ook weer terug... of zeg simpelweg dat je eraan hebt zitten draaien. :X
Bij jou kun je er nog aan draaien en werkt het ook, dat is al mooi :) Bij mijn Agpo Ferroli econpact 127c kan ik bijv. de maximale cv-temperatuur wel leuk instellen op 50C maar vervolgens zie ik tijdens cv-modus gewoon de temperatuur op het display laaaangzaam oplopen tot 71C... En zowieso zijn bij elke spanningsuitval alle non-default instelling weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:08:
Bescherm de zon...

Die spreekt me zo op het eerste gezicht wel aan. Thanks!

-edit-

Ik zit trouwens ook nog te puzzelen op een pakkend acroniem 8) maar dat wil nog niet echt :/
Gemeente En Zonnepanelen, En Uiteindelijk: Referendum.
G.E.Z.E.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
styno schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:20:
[...]

Bij jou kun je er nog aan draaien en werkt het ook, dat is al mooi :) Bij mijn Agpo Ferroli econpact 127c kan ik bijv. de maximale cv-temperatuur wel leuk instellen op 50C maar vervolgens zie ik tijdens cv-modus gewoon de temperatuur op het display laaaangzaam oplopen tot 71C... En zowieso zijn bij elke spanningsuitval alle non-default instelling weer weg.
Oké vreemd :P
Maar ik weet verder ook niet de werkelijke temps, die heb ik nog nooit goed gemeten omdat de IR willekeurige waarden gaf... ook met zwarte tape :X .
Heb al met regelmaat in het CV topic gelezen dat ingestelde temps niet daadwerkelijke temps hoeven te zijn. Misschien moet je daar eens vragen wat je er aan kunt doen en/of waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:26:
Gemeente En Zonnepanelen, En Uiteindelijk: Referendum.
G.E.Z.E.U.R.
Niet helemaal wat ik zoek, maar hij is verder erg goed :P
ericplan schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:36:
Door continu te roeptoeteren dat zonnepanelen in een beschermd gebied niet mogen plaats je jezelf in de slachtofferrol.
Roeptoeteren? Hum. Voorlopig heb ik door de publiciteit te zoeken toch maar voor elkaar gekregen dat de leges voor een vergunningsaanvraag naar nul euro gegaan zijn - zelfs met terugwerkende kracht! - terwijl de wethouders in kwestie bij hoog en bij laag volhielden dat dat niet mogelijk zou zijn. Roeptoeteren? Nee, meters maken voor duurzaamheid.
Wat je zegt is n.l. niet juist. Amsterdam laat zien dat zonnepanelen en beschermd stadsgezicht wel samengaan. Alleen niet op elk pand en elke plek.
Die twee zinnen spreken elkaar tegen. En de feiten, in Hilversum althans, spreken je ook tegen. Zoals je misschien op twitter voorbij hebt zien komen heb ik alle openbare bekendmakingen sinds de invoering van het beschermd gezicht doorgespit, en er is aan de straatzijde geen enkele vergunning goedgekeurd (ja, twee weken geleden eindelijk eentje, volgens mij ook onder de toenemende druk). Die systematische weigering is geen enkele manier te rijmen met "zonnepanelen en beschermd stadsgezicht gaan samen"
Op platte daken en aan de achterzijde is er geen probleem.
Ja, dat is lekker makkelijk gezegd in een wijk met 95% schuine daken, en een open structuur zodat de meeste dakvlakken vanaf de straatzijde zichtbaar zijn. Moet ik mijn zonneboiler dan maar op het noordoosten neerleggen, zodat de weinige Joules die er uit komen dan in eens 3-4 keer zo duur zijn? Ga jij dat verschil betalen? De gemeente? Zeg het maar.
Aan de voorzijde is altijd vergunning nodig en er zijn voorbeelden van redelijk grote projecten in het zicht. Als je je inleest in de welstandsmaterie zal je zien dat ook daar discussie is over mooi of lelijk, maar aan de hand van redelijk objectieve maatstaven, zoals stijlkenmerken.
Ik kan er weinig opbjectiefs aan ontdekken. Stijl is smaak, smaak is subjectief. En zelfs als er iets van objectiviteit in zou zitten, dan nog, we moeten meters maken met duurzaamheid. Dat is een objectieve noodzaak.
Besef ook dat de regels waartegen je ageert ook jouw woonomgeving beschermen. In Amsterdam heeft zo'n grap met minder regels geleid tot een wildgroei aan ijs- en wafelzaken, omdat de VVD vond dat voor een ijswinkel geen horecaverguning nodig was.
Dat besef ik me wel degelijk. En dat er regels zijn over uitbouwen, verhogen van daken, bestemming van een pand, etc. vind ik ook prima. Maar de volstrekt onnodige regeltjesbrij over deze maatschappelijk belangrijke zaken als zonnepanelen en zonneboilers (die zonder enige zichtbare schade makkelijk te verwijderen zijn!) zijn absolute kolder anno 2015.

Het steekt dan dubbel dat de welstandsmensen totaal geen kaas gegeten hebben van duurzame technieken. Opmerkingen als "dan plaatst u het toch aan de achterzijde?" en "u kunt ook meedoen met een groot centraal project" (zonneboiler...) getuigen van geen enkele noodzakelijk kennis. M.a.w. ze hebben geen idee wat ze aanrichten. (Of het kan ze niet schelen. Ik weet niet wat erger is...)

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.