downtime schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 03:05:
[...]
Ik denk dat niemand ontkent dat de Sherman en Pz IV betere tanks waren. Maar denk je dat de Russische industrie in 1941 in staat was om (in vergelijkbare aantallen) een betere medium tank te maken?
Nou daar kan je best een argument voor maken. Dit omdat de vroege T-34 modellen eigenlijk ook helemaal niet zo makkelijk te produceren was. Bijvoorbeeld de platen voor de toren en de voorkant van de romp, gebogen moeten worden met enorme staalpersen. Dat is ook tijdrovend, complex en kapitaalintensief. Zeker de toren kan je qua onterp vergelijken met de eerste toren voor de Tiger B (Tiger II P). En die toren kan je terecht bekritiseren als onnodig complex en inefficiënt. Krupp staakte alleen heel snel de productie van die toren voor de reguliere toren.
Dit is ook waarom er veel veranderingen in productie waren voor met name de toren. Een ander element is de ophanging. Torsiestaafvering waren ook betekent in de Sovjet-Unie omdat ze waarschijnlijk via de Duitsers daar terecht zijn gekomen. Dat is een veel simpelere en effectievere ophanging dan de enorme veren van Christie. Iets dat ze ook begrepen want T-34M had ook torsiestaafvering.
Laatste is misschien nog wel de leukste. Sinds wanneer was de T-34 een simpel te produceren tank die superioriteit in getallen moest behalen? Daartegenover kan ik namelijk het
boekje van een van de grootste T-34 fanboys zetten. Uiteraard haal ik een zeker genoegen om dit tegen te kunnen gebruiken.
Hij beschrijft terecht dat de T-34 een veel duurdere en complexere tank is dan een BT. Er lag ook zeker een nadruk op kwaliteit van de tank omdat die dingen veel te duur waren. Gepland voor 300.000 roebels (zonder bewapening of optiek), de eerste tanks waren meer dan 600.000 roebels vanwege vele kostoverschrijdingen en problemen met subcontractors. De kostprijs was uiteindelijk iets van 433.000 roebels. Dit terwijl een BT-7 138.000 roebels was.
Verder lijkt het hele narratief van kwantiteit over kwaliteit, tja dat lijkt toch wel heel erg op Sovjet propaganda. En sinds wanneer geloven we ook maar iets wat uit de Sovjet-Unie of Rusland is gekomen?
Dat zit me overigens nog het meeste dwars. Zo vaak worden claims afgedaan als propaganda, maar hier niet.
Er zit ook nog een leuke anekdote in waarbij de motoren het 100 uur moesten doen en op zich lijken ze dat ook wel gehaald te kunnen hebben. Maar uiteraard hoor je nooit iets over de ronduit miserabele luchtfilters die dit waarschijnlijk onmogelijk zouden maken. Verder wenste ze alleen naar 250 uur te gaan en dat werd later in de oorlog wel gehaald, toen de T-34 Amerikaans ontworpen luchtfilters kreeg.
Een veel fundamentele vraag is alleen of je zoveel tanks moet en wil produceren? Het gaat namelijk altijd over de tienduizenden tanks geproduceerd, maar nooit om de tienduizenden tanks die vernietigd zijn. En het had ook een impact op andere sectoren. De productie van locomotieven kwam stil te liggen tijdens WO2 in de Sovjet-Unie en vrachtwagen productie zat rond de 200.000 van voornamelijk verouderde en kleine Gaz AA 1,5t vrachtwagens. De Amerikanen hebben de Sovjets daarmee echt gered met hun Studebaker US6 en de levering van locomotieven, materialen voor spoorlijnen etc. Want grote offensieve operaties hebben logistieke ondersteuning nodig omdat ze anders vast komen te staan en uiteindelijk omsingeld worden of zich terug moeten trekken.
En dat komt denk ik nu wel ergens bekend voor. Het is gewoon een realiteit dat tanks een behoorlijke logistieke ondersteuning vragen. Het zijn complexe, dure systemen die veel onderhoud vragen en waarbij bijna constant wel iets kapot zal gaan. Je moet gewoon elk bataljon een fatsoenlijke hoeveelheid vrachtwagens met reserveonderdelen en gereedschap geven en dan ook nog eens voertuigen om beschadigde tanks van het veld te trekken. Als je die niet hebt in afdoende aantallen, dan krijg je wat we hebben gezien in Oekraïne. De Russen lijken honderden tanks achtergelaten te hebben die nu geïntegreerd worden in de Oekraïense strijdkrachten, eventueel met Tsjechische hulp.
Dit is ook waarom westerse legers zijn overgestapt naar kleinere aantallen, technische superieure tanks die een grotere individuele gevechtswaarde hebben. Bij een Leopard 2 of M1 Abrams kan je verder zo de hele motor + transmissie uit de tank halen en een nieuwe set installeren zodat de tank weer in actie is. En dat verhoogd de gevechtswaarde al snel meer dan extra tanks die je niet kan ondersteunen en in actie kan houden.
Wapens vergelijken is lastig. Voorbeeld: Een Stengun is kwalitatief veel minder dan een Thompson maar toch kozen de Britten voor de Stengun. Waarschijnlijk een kwestie van kostprijs en eenvoud/schaalbaarheid van productie. Vanuit dat perspectief bekeken was de Stengun toch een beter wapen ook al zou elke Britse soldaat het ding graag inruilen tegen een Thompson.
En dat is dus mijn punt. Waarom ga je zoveel middelen inzetten in de productie van zoveel tanks die allemaal kleine dingen missen die de tank veel effectiever zou maken, waardoor je er veel minder nodig hebt en je al die productiecapaciteit kan inzetten voor iets anders? Tanks zijn erg dure en complexe wapens en ze bijna als munitie te verbruiken bij een aanval is gewoon dom.
Dat is namelijk het logische gevolg als je de propaganda volgt. "Het maakt niet uit dat het matige voertuigen waren, want het waren er zoveel". Niet alleen is dit onzin omdat de focus juist op een kwalitatief betere tank was dan de T-26 of BT, maar het verdoezeld het feit dat het voertuig faalde in de veronderstelde superioriteit. En dat wisten ze eigenlijk ook al, waardoor het T-34M programma al snel werd opgestart. En die tank had een veel grotere kans om te voldoen aan de gestelde kwaliteitsstandaarden. Maar dat zou niet gebeuren vanwege de invasie.
Helaas al jaren out of print, zover ik weet. Military History (Not) Visualized heeft hem ook wel eens genoemd. Van deze schrijver is alleen
Tanks nog verkrijgbaar. Dat vond ik een aanrader voor mensen die wat historische context zoeken.
Dat andere boek heb ik uiteraard ook. Maar deze kan je gewoon downloaden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.