Indoubt schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:32:
Er is ook een colt C7 met dikkere loop en met lagere vuursnelheid, die is beter geschikt om automatisch langere salvo's af te geven. De C7 zelf kan het wel maar zal al snel heet worden.
Voor lang automatisch vuur zijn deze niet bedoelt en ook niet geschikt. Het is gewoon een AR-15 variant met de standaard 5,6 Nato patroon.
Overigens zijn veel Oekrainse soldaten met vergelijkbare wapens uitgerust. De tegenhanger van de russen, de AK-15 vindt je ook nog wel maar de AR-15 wordt wel steeds meer gebruikt.
Bij de .50 Browning zat vroeger ook een reserve loop, na een mitrailleur band moest de loop worden gewisseld.
De C7 is volgens mij geen Colt, het was vroeger Diemaco en tegenwoordig worden ze gemaakt door Colt Canada.
Diemaco produceerde onder licentie van Colt (C7 = Colt M16A2).
"Colt" (USA) is overigens failliet.
Let op het verschil tussen "Colt" en "Colt Canada".
Het originele Nederlandse Staatsbedrijf "Artillerie Inrichtingen" heeft nog AR10 (7,62mm) geweren geproduceerd onder licentie van ArmaLite.
Het heet worden is op zich geen probleem tot op zekere hoogte.
Met 30 schots patroonhouders kan je aardig lang doorgaan totdat er catastrofale zaken gebeuren.
Op Youtube kun je mooie AR-15 torture/meltdown tests vinden.
Een AR15 is prima geschikt om langdurig automatisch mee te vuren.
Bij sommige special forces (Navy Seals) is dat zelfs een deel van de doctrine.
In korte tijd zoveel mogelijk afvuren om de indruk te wekken van een grotere groep.
Het voorbeeld van @
Tens is volgens mij nog niet catastrofaal, wellicht kan het dat wel zijn als de loop afgekoeld is en afgebeelde vorm behoudt.
Waarschijnlijk kon men tot zo ver de projectielen door de loop heen zien gaan doordat het "gloeiend heet" is geworden.
Kunststof en houten (voorhout)delen zullen vlam vatten maar dat is ruim voordat er catastrofale zaken gebeuren.
Een dikkere ("zware") loop beweegt minder en zal ook minder bewegen tijdens het warm worden.
Een dikkere loop heeft ook een meer uniforme vorm gemonteerd op het wapen, de monding zal minder "hangen".
Dus een dikkere loop is en blijft langer accuraat naarmate een loop warmer wordt.
Je ziet ook sport, jacht en scherpschutters wapens die een hele lage vuursnelheid (grendelactie, enkelschots) hebben én een dikke loop.
Zelfs .22LR wapens.
Het zit dan in het verschil tussen het eerste schot met een koude loop en de daarop volgende schoten.
Wat misschien ook nog interessant is, dat is de "heat mirage" die van een hete loop af komt.
Dat is niet handig i.c.m. sommige richtkijkers en beeldvervorming.
Daar heb je dan weer een "mirage band" voor.
Wellicht ook weer minder (snel) een issue met dikkere lopen.
Voor militairen is een dikke loop denk ik niet wenselijk versus meer patronen mee kunnen sjouwen.
Je ziet ook vaak dat de meest forse/sterke vent de machinegeweer schutter is.
Dat in verband met het gewicht van e.e.a.
Bij het Browning .50 machine geweer was de loop wissel, volgens mij, 2 kistjes patroonband van 100 schoten.
En/ook afhankelijk van hoe er mee geschoten wordt.
Als je dat ding in een keer leeg schiet gaat het natuurlijk vlot met de opwarming.
Een MG42/MG3 is een mooi voorbeeld omdat de vuursnelheid (breed begrip) daar per definitie veel hoger van is.
Daar gaat een loop wissel vrij vlot qua interval maar ook qua handeling (tegenwoordig bij de .50 M2 ook vlot!)
De MG42 kwam vroeger met asbest handschoenen voor de loopwissel.
De MG3 wordt ook gebruikt door Oekraïne, ook Italiaanse (Beretta) varianten met lagere vuursnelheid.
De AK15 heb ik even Gegoogle'd, eigenlijk dacht ik dat je een typfoutje had gemaakt.
Maar dat is interessant, blijkbaar weer een nieuwe ontwikkeling.
Ik vraag me wel af hoe vaak we die in Oekraïne zien op het slagveld, ik denk dat ze zeldzaam zijn.
In het verleden zag je vaak stapels AKM's en AK74's, met soms een AK12 erbij (dat is ook een interessante).
Of de AK15 de tegenhanger is van de AR15... de AR15 is als platform een heel stuk ouder.
Ach je kan stellen dat het AK (47) platform nog ouder is dan de AR15

Maar AR15 is eigenlijk gewoon een civiele benaming (het Amerikaanse legere maakt daar "M" > M16 van).
@
gustaveau

Avtomat Kalashnikov, ArmaLite Rifle.
[
Voor 9% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 18-12-2024 15:28
]