Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Ik zit erg te twijfelen in welk topic dit bericht eigenlijk past. De Iraanse/Russische drones die in elkaar gezet worden in Tatarstan lijkt voornamelijk te gebeuren door ongeschoolde handen van jonge gastarbeiders. Dat verklaart wellicht waarom steeds meer drones een stuk belabberder hun weg volgen en daar vanaf wijken.

https://t.me/astrapress/66155
Russia is tricking young women from Africa, Asia, and Latin America into assembling Shahed drones — Associated Press

About 200 foreign women are assembling Iranian drones in the Alabuga special economic zone in Tatarstan. The women, aged 18–22, are lured to Russia through the Alabuga Start online program: the program’s website promises them education in Europe, a free plane ride, and jobs in the service and catering industries, but this turns out to be a scam.

As a result, the women face constant monitoring, broken wage promises, and dangerous work with caustic chemicals that ruin their skin. “I regret and curse the day I started doing this,” the publication quotes one of the women as saying. Along with the foreign women, there are 15- to 16-year-old Russian students from vocational schools who also complain about the working conditions.

Analysts have found that since July 29, about 95% of drones have not hit any visible targets in Ukraine. Instead, they fall into rivers and fields in Ukraine, fly into Latvia, and crash in Russia or Belarus. Before July, about 14% of Shaheds hit targets in Ukraine. The publication writes that one of the reasons for the decline in the quality of drones may be unskilled labor.

The Alabuga Special Economic Zone was created in 2006 to attract business and investment to Tatarstan. After February 2022, it quickly expanded, and its parts switched to military production.
-- edit
Na wat dieper lezen blijkt het al wat ouder nieuws te zijn (of ten minste vergelijkbare berichten waren al eerder door WSJ naar buiten gebracht).

Wikipedia: Yelabuga drone factory
https://archive.ph/202406...e-war-in-ukraine-7abd5616
https://archive.ph/o88KC

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-10-2024 02:07 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:40
Tot nu toe waren er geen aantallen genoemd dacht ik:
Ongeveer 16 dus.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuC7MBUgK9ZozU0JPe7aWH9XNdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfR7sdIMDA4BcW2PbH6hN9eM.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wel weer interessante drones, schijnbaar ca 2500$ per stuk volgens die comments :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:16
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de supply chain van Russische artillerie.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Emryte schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:39:
Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de supply chain van Russische artillerie.

[Embed]
Ik had hem deels gelezen om Yakolev in "Wapens en wapensystemen" te posten. Het laat mij zien dat Rusland absoluut nog niet is uitgespeeld en er zeker nog mogelijkheden zijn om op te schalen (zodra de nieuwe productie faciliteiten gebouwd zijn). Rusland is grotendeels zelfvoorzienend, maar de afhankelijkheid voor bepaalde CNC machines en grondstoffen zal alleen maar toenemen in komende jaren, iets waar het Westen wel op kan inspelen.

Lang niet genoeg om de huidige attritie ook maar enigszins bij te houden, maar ik vermoed dat de productie hoog genoeg is (of zal zijn) voor een wat meer defensieve oorlog (vanaf eind 2025) mocht de oorlog zo lang nog doorgaan.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yakolev schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

Ik had hem deels gelezen om Yakolev in "Wapens en wapensystemen" te posten. Het laat mij zien dat Rusland absoluut nog niet is uitgespeeld en er zeker nog mogelijkheden zijn om op te schalen (zodra de nieuwe productie faciliteiten gebouwd zijn). Rusland is grotendeels zelfvoorzienend, maar de afhankelijkheid voor bepaalde CNC machines en grondstoffen zal alleen maar toenemen in komende jaren, iets waar het Westen wel op kan inspelen.

Lang niet genoeg om de huidige attritie ook maar enigszins bij te houden, maar ik vermoed dat de productie hoog genoeg is (of zal zijn) voor een wat meer defensieve oorlog (vanaf eind 2025) mocht de oorlog zo lang nog doorgaan.
...op basis van wat precies?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
[...]
Ik had hem deels gelezen om Yakolev in "Wapens en wapensystemen" te posten. Het laat mij zien dat Rusland absoluut nog niet is uitgespeeld en er zeker nog mogelijkheden zijn om op te schalen (zodra de nieuwe productie faciliteiten gebouwd zijn).
Ze zijn al sinds het begin van de oorlog aan het opschalen en volgens de experts lopen ze steeds meer tegen materiaalproblemen aan en komen ze ook steeds meer goede mensen tekort. Waarom denk jij dat ze die nieuwe productiefaciliteiten wel nog kunnen afmaken en bovenal kunnen voorzien van mensen en materiaal? Voorlopig zie je van elke opschaling die rusland meldt maar amper iets terug op het echte slagveld.
Rusland is grotendeels zelfvoorzienend, maar de afhankelijkheid voor bepaalde CNC machines en grondstoffen zal alleen maar toenemen in komende jaren, iets waar het Westen wel op kan inspelen.

Waarom denk je dit, vooral omdat dit haaks staat op wat de experts melden? Die geven nl. aan dat tegen de tijd dat rusland echt op productie moet gaan draaien dat het vooral ligt aan of er wel//niet een stabiele stroom materieel uit het westen komt of rusland het echt vol kan houden of niet. En dat is vooral omdat de huidige russische productie ook grotendeels gebaseerd is op de USSR-voorraden en nieuwe productie nog geen fractie is van wat ze nu verliezen. En die verliezen zullen bij een verdediging wel minder worden, maar alsnog een stuk hoger dan wat ze kunnen produceren.

Alles blijft wel gebaseerd op een goede supply vanuit het westen, maar je ziet dat het opschalen daar wel steeds beter van de grond komt omdat de regeringen nu daadwerkelijk meer aan het investeren zijn.

Ik mis bij je reactie dus de link naar het artikel dat haaks staat op wat jij hier nu stelt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Sorry, maar hebben jullie het RUSI rapport waar ik naar verwijs ook maar doorgebladerd?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
Het allervermakelijkst is misschien wel dat jullie beiden gelijk hebben, afhankelijk van welke van de drie conclusies uit het rapport je aanhaalt.

Selectief citeren vind ik wat van, het rapport überhaupt niet lezen maar er wel commentaar op hebben ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yakolev schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:09:
Sorry, maar hebben jullie het RUSI rapport waar ik naar verwijs ook maar doorgebladerd?
Nee, ik lees andere bronnen, maar ik ga vooral af op wat je citeerde: men gaat lopen reviseren voor artillerie in plaats van tanks. Dat vertaal je in één keer door naar attrition/uitputting en strategie, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
nst6ldr schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Nee, ik lees andere bronnen, maar ik ga vooral af op wat je citeerde: men gaat lopen reviseren voor artillerie in plaats van tanks. Dat vertaal je in één keer door naar attrition/uitputting en strategie, vandaar mijn vraag.
Ik noem even de cijfers uit het artikel.
  • Honderden barrels per jaar (voor artillerie) - Met ruimte voor groei (Pagina 26)
  • 1.325 miljoen nieuw geproduceerde 152mm munitie / 800.000 nieuw geproduceerde 122mm munitie - Met in beide gevallen genoeg ruimte voor groei. (Pagina 8 )
  • Import van (miljoenen shells) munitie uit andere landen (Pagina 8 )
(niet uit het artikel)
Verder hebben ze nog een voorraad van oud materiaal - Veel minder dan voorheen, maar nog niet op. Daarbij een steeds grotere afhankelijkheid van glidebombs bij aanvallen en OWA drones bij defensieve acties, en natuurlijk de extra bijkomstigheid dat ook Noord-Koreaanse fabrieken op volle touren runnen op het moment voor Russische consumptie..

Het is natuurlijk keiharde speculatie dat ik vermoed dat Rusland de oorlog kan doorzetten na 2025, maar ik heb geen harde argumenten gezien waarom niet.

offtopic:
Is jouw avatar van Legend of Galactic Heroes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Yakolev schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:35:
Het is natuurlijk keiharde speculatie dat ik vermoed dat Rusland de oorlog kan doorzetten na 2025, maar ik heb geen harde argumenten gezien waarom niet.
Het 2025 argument is voor een groot deel economisch. Een land kan een oorlogseconomie maar beperkte tijd volhouden.

De afgelopen jaren is de effectiviteit van russische artillerie sterk afgenomen. Geïsoleerd is het denk ik nu al behoorlijk waardeloos.

De grote vraag is of Oekraïne de glijbommen kan stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

• Honderden barrels per jaar (voor artillerie) - Met ruimte voor groei (Pagina 26)
  • 1.325 miljoen nieuw geproduceerde 152mm munitie / 800.000 nieuw geproduceerde 122mm munitie - Met in beide gevallen genoeg ruimte voor groei. (Pagina 8 )
Met honderden barrels per jaar krijg je er dus maar tientallen per maand. Ze verliezen er nu ruim meer per week en dan tel ik slijtage nog niet eens mee. Dat is dus niet voldoende om zelfs defensief het vol te houden. Zeker niet omdat de range van drones de range van artillerie in de tussentijd overtreft.

Van munitie is al langer bekend dat dat niet snel het probleem zal worden. Het probleem zit hem in het materieel en logistiek. Want mijloenen rounds op stock hebben liggen is leuk, maar als je nog maar tientallen bruikbare artillerie-stukken hebt, heb je daar niet veel aan.
(niet uit het artikel)
Verder hebben ze nog een voorraad van oud materiaal - Veel minder dan voorheen, maar nog niet op.
Vandaar dat ze het ook over 2025 hebben, want met het huidige tempo is eind 2025 de boel aardig op. En ik schat dat rusland voor die tijd een stapje terug zal doen, maar dat betekent wel gelijk dat ze ook nog maar amper vooruit gaan komen.
Daarbij een steeds grotere afhankelijkheid van glidebombs bij aanvallen en OWA drones bij defensieve acties, en natuurlijk de extra bijkomstigheid dat ook Noord-Koreaanse fabrieken op volle touren runnen op het moment voor Russische consumptie..

offtopic:
Ik denk dat het er aan ligt wat je bedoelt met kunnen doorzetten. Ik zie rusland niet opeens instorten en heel snel weer gebieden verliezen. Wel zie ik gebeuren dat er hetzelfde gebeurt als nu bij Oekraine, maar dan andersom. Dus dat ze langzaam aan weer achteruit gedrukt worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
Op nu.nl een kort filmpje over het Oekraïense Delta systeem, een (wiki) "situational awareness and battlefield management system". Ofwel: Hoe krijg je alle beschikbare informatie bij elkaar en voed je het aan een individuele soldaat om te zorgen dat die betere beslissingen kan nemen.

Naar beste nu.nl traditie niet heel diepgravend allemaal, maar mocht je er nog nooit over gehoord hebben een prima anderhalve minuut uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:01

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Ok. 2 miljoen granaten per jaar aan produktie. Laten we dit even verdubbelen als we de NK en Iran leveringen meerekenen?

Dat is genoeg voor 11K granaten per dag. Ruim minder dan de getallen in de eerste 2 jaren (toendertijd sprak men van 50k to wel 80OK per dag) Niet echt positief voor Rusland. (Met de caveat dat niemand weet hoeveel NK nu daadwerkelijk levert, dat zou wel eens meer kunnen zijn)

Maar dat is het probleem niet. Het probleem lijkt eerder een tekort aan groene mannetjes te zijn, gezien hoe snel de aanmeld bonussen oplopen. Dat probleem speelt nog erger aan de Oekraïense kant, maar daar ligt het aantal dagelijkse slachtoffers ook lager.

Echt positief ziet het er voor Rusland zeker niet uit, of ze nu "winnen" of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik weet ondertussen niet meer in welk topic dit moet :P
ZenTex schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Ok. 2 miljoen granaten per jaar aan produktie. Laten we dit even verdubbelen als we de NK en Iran leveringen meerekenen?

Dat is genoeg voor 11K granaten per dag. Ruim minder dan de getallen in de eerste 2 jaren (toendertijd sprak men van 50k to wel 80OK per dag) Niet echt positief voor Rusland. (Met de caveat dat niemand weet hoeveel NK nu daadwerkelijk levert, dat zou wel eens meer kunnen zijn)
Die schattingen waren destijds overdreven, of in sommige gevallen werden kleinere kaliber granaten en ook MLRS raketten bij de getallen opgeteld. In bovenstaande rapport van RUSI / OSC heeft men het ook over kleinere aantallen.
Since Russian mobilisation, the artillery advantage has consistently sat with Russia. Russia reached a high point in its rate of fire at around 38,000 rounds per day in June 2022.For the remainder of the war, the rate of Russian fire has been fairly consistent, at between 7,000 and 16,000 rounds per day, averaging at around 10,000 rounds per day. Ukrainian artillery fire, meanwhile, peaked at around 9,000 rounds per day, and has rarely exceeded 6,000 rounds per day, while in early 2024, Ukraine was firing fewer than 1,800 rounds per day. This disparity is largely a product of Russia’s deep stockpiles and industrial mobilisation.
Nu weet ik ook niet wat Rusland gemiddeld zal kunnen schieten per dag, maar ik vermoed dat ze ook onder andere door de intrede van de glide bomb minder veel hoeven gebruiken.
Maar dat is het probleem niet. Het probleem lijkt eerder een tekort aan groene mannetjes te zijn, gezien hoe snel de aanmeld bonussen oplopen. Dat probleem speelt nog erger aan de Oekraïense kant, maar daar ligt het aantal dagelijkse slachtoffers ook lager.
Ik snap de focus hier op nooit zo echt. Het zal een impopulaire beslissing zijn, maar Rusland kan vrij gemakkelijk een mobilisatiegolf doorvoeren. De veel grotere Russische bevolking biedt gewoon meer kansen voor zulke dingen.
Echt positief ziet het er voor Rusland zeker niet uit, of ze nu "winnen" of niet.
Deze oorlog is nooit positief geweest voor Rusland, maar dat is nu eenmaal hoe de Russen oorlog voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:24:
Ik weet ondertussen niet meer in welk topic dit moet :P
Dat is inderdaad lastig met zulke gecombineerde posts.
[...]
Die schattingen waren destijds overdreven, of in sommige gevallen werden kleinere kaliber granaten en ook MLRS raketten bij de getallen opgeteld. In bovenstaande rapport van RUSI / OSC heeft men het ook over kleinere aantallen.
Zelfs met die getallen is de produktie dus een heel stuk lager.
[...]
Nu weet ik ook niet wat Rusland gemiddeld zal kunnen schieten per dag, maar ik vermoed dat ze ook onder andere door de intrede van de glide bomb minder veel hoeven gebruiken.
Klopt, alhoewel ze ook nog steeds heel zwaar leunen op artillerie. Het is dus zeker wel een probleem.
[...]
Ik snap de focus hier op nooit zo echt. Het zal een impopulaire beslissing zijn, maar Rusland kan vrij gemakkelijk een mobilisatiegolf doorvoeren. De veel grotere Russische bevolking biedt gewoon meer kansen voor zulke dingen.
Dat kan rusland dus juist niet vrij makkelijk doen, omdat ze dan een bevolkingsgroep gaan raken die wel gaan klagen. En het grootste risico voor putin is een volk dat moeilijk gaat doen. Het is niet voor niets dat dat tot op heden nog niet is gedaan. Daarbij zijn de verliezen van rusland dusdanig dat ze naar verhouding net zoveel mensen hebben als Oekraine. Die veel grotere bevolking valt weg door de veel grotere verliezen. Wat manschappen betreft heeft rusland dus helemaal niet zo'n groot voordeel,
[...]
Deze oorlog is nooit positief geweest voor Rusland, maar dat is nu eenmaal hoe de Russen oorlog voeren.
Meestal zitten er wel snellere voordelen voor ze in. Zo'n verliezen als ze hier hebben, is ook voor de russen heel lang geleden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Ik heb een vraag. Ik las dat men in Nederland opnieuw tanks gaat aanschaffen.

Zijn deze nieuwe tanks PHEV?
Dus tanks met veel koppel, lage infraroodhandtekening, mogelijkheid tot silent running, energiecentrales zonder dat de dieselmotor altijd hoeft te draaien?

Heeft Rusland PHEV tanks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ibmpc schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:53:

Dus tanks met veel koppel, lage infraroodhandtekening, mogelijkheid tot silent running, energiecentrales zonder dat de dieselmotor altijd hoeft te draaien?

Voor zover mij bekend zijn er (nog) geen PHEV pantservoertuigen die al klaar zijn voor regulier gebruik.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:47
ibmpc schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:53:

Ik denk ook dat het grote probleem met phev is dat je ook nog eens (veel) grote accus kwijt moet. Er is gewoon niet heel veel ruimte voor, want je diesel wordt ook niet kleiner.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

(niet uit het artikel)
Verder hebben ze nog een voorraad van oud materiaal - Veel minder dan voorheen, maar nog niet op. Daarbij een steeds grotere afhankelijkheid van glidebombs bij aanvallen en OWA drones bij defensieve acties, en natuurlijk de extra bijkomstigheid dat ook Noord-Koreaanse fabrieken op volle touren runnen op het moment voor Russische consumptie..

Als je gaat speculeren over zaken aangaande strategie of tactiek dan moet je dat doen op basis van geschiedenis, culturele kaders en (het liefst heimelijke) inlichtingen. Die informatie moet je vervolgens op waarde schatten, analyseren, relaties aanbrengen en 'actionable' maken (presenteerbaar maken aan diegene die moet beslissen), al is die laatste stap niet voor Tweakers.

Inkoop en bemiddeling van materieel is slechts een klein stuk van dat geheel. Je kan iets roepen over capaciteiten op basis van die informatie (zoals ik stellig doe over kernwapens), maar niet persé de intenties of strategie - je laat namelijk je beoordeling beperken door je eigen fantasie. Wie weet zijn die lopen bijvoorbeeld wel ruilmiddel voor Iran of Noord Korea, is het een oligarch die nooit van zins is om te leveren, of iets anders (want ook hier is mijn fantasie de beperkende factor).
offtopic:
Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
nst6ldr schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Als je gaat speculeren over zaken aangaande strategie of tactiek dan moet je dat doen op basis van geschiedenis, culturele kaders en (het liefst heimelijke) inlichtingen. Die informatie moet je vervolgens op waarde schatten, analyseren, relaties aanbrengen en 'actionable' maken (presenteerbaar maken aan diegene die moet beslissen), al is die laatste stap niet voor Tweakers.
Maar ik speculeer niet over zaken als strategie of tactiek, ik speculeer over de beschikbaarheid van wapens (en later mankracht) zodat Rusland de oorlog kan voortzetten. Ik lees hier op het forum heel erg veel ongefundeerde claims dat de Russische strijdkrachten door hun wapens heen zijn en dus niets of nauwelijks de oorlog kunnen doorzetten, want ze produceren immers niks. Ik presenteer echter data dat dit nog niet het geval is (op het gebied van artillerie en munitie).

Mijn zin waar je op reageert.
quote: Yak
ik vermoed dat de productie hoog genoeg is (of zal zijn) voor een wat meer defensieve oorlog (vanaf eind 2025) mocht de oorlog zo lang nog doorgaan.
Ga ik geen onderbouwing geven vanuit een cultuur-historisch perspectief. Ik mag dan wel een minor 10 jaar geleden hebben gedaan over de Russische geschiedenis, ik vermoed niet dat het toereikend genoeg is om daar vanuit te kunnen speculeren. Ook is mijn gequote zin veel te summier om te beargumenteren.
Inkoop en bemiddeling van materieel is slechts een klein stuk van dat geheel.
Geheel toevallig is dat nu wel mijn vakgebied waar ik tot het uitbreken van de oorlog ook ervaring mee had met onder andere Russische (staats)bedrijven. Ik heb de mogelijkheden gezien die zij tot hun beschikking hebben en binnen mijn specifieke sector (niet de MIC overigens) was ik onder de indruk. Nu kan dat allemaal een Potemkin indruk zijn, maar ik heb vanuit mijn ervaring geen echte reden te twijfelen dat deze cijfers haalbaar zijn. Anecdotisch, maar das gibt's nur einmal.
Ja.
Tof, leuke serie.

Anyway, hier gaat het topic niet over, dus voor mij is het een prima afsluiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Oekraïne mag de fieldtests uitvoeren
Ukraine to receive French-made kamikaze drones
https://defence-blog.com/...nch-made-kamikaze-drones/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT5oYrJKUesCQubTqIuwSWGg9Ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QeRecCF7jG3d1RV3lmeV8PEJ.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ukraine to receive aging Abrams tanks in latest Australian military aid package
https://www.abc.net.au/ne...an-abrams-tanks/104480368

Hoewel er geen tijdlijn gegeven wordt, hoeft het niet lang te duren. Toestemming is er:
Australia's transfer of its aging Abrams to a "third country" has required permission from the United States under its International Traffic in Arms Regulations (ITAR) despite Washington last year sending 31 of its own M1A1 tanks to Ukraine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Yakolev schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Maar ik speculeer niet over zaken als strategie of tactiek, ik speculeer over de beschikbaarheid van wapens (en later mankracht) zodat Rusland de oorlog kan voortzetten. Ik lees hier op het forum heel erg veel ongefundeerde claims dat de Russische strijdkrachten door hun wapens heen zijn en dus niets of nauwelijks de oorlog kunnen doorzetten, want ze produceren immers niks. Ik presenteer echter data dat dit nog niet het geval is (op het gebied van artillerie en munitie).
There's lies, damn lies, and statistics.

De cijfers zijn er ( in hoeverre die kloppen even daargelaten)
Het is de interpretatie die het er om doet

Enerzijds zijn er de belachelijke Russische verliezen, zowel qua materieel als personeel en financieel.

Op een gegeven moment zijn de tanks bijna op maar de Russen kunnen gewoon doorgaan, dat zien we nu al, het gebruik van tanks en infanterie overtuigen in aanvallen is drastisch afgenomen maar dat weerhoudt Rusland er niet van om dan maar golfkarretjes en crossmotoren te gebruiken.

Idem met personeel. Van grootschalige aanvallen,naar kleinere maar efficiëntere small unit tactics. En als de instroom te laag word worden de bonussen weer even flink verhoogd.

Uiteindelijk lijkt de vraag niet "hoelang kunnen ze het op deze manier volhouden" maar tot hoe ver is men bereid om te gaan.
Totdat er geen man onder de 30 over is? Totdat er geen industrie behalve wapen industrie over is? Totdat er nergens meer een enkele roebel te vinden is om de oorlog mee voort te zetten?

Naar de Russische geschiedenis kijkend lijkt het erop dat Rusland dit inderdaad nog wel even vol kan houden. Desnoods totdat het land failliet is. Helaas lijkt het er op dat Oekraïne tegen die tijd wel op de knieën gedrongen is.
Tenzij het westen/nato even flink de buidel opentrekt en Oekraïne geeft wat Oekraïne nodig heeft, niet enkel om de Russen het hoofd te bieden, maar om ook echt te winnen. En daarom zijn die lange afstand raketten zo belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door ZenTex op 16-10-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
Snowhite0901 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:39:
[...]

Ik denk ook dat het grote probleem met phev is dat je ook nog eens (veel) grote accus kwijt moet. Er is gewoon niet heel veel ruimte voor, want je diesel wordt ook niet kleiner.
Bediening van het geschut, koepel etc kan volgens mij bij de nieuwste tanks wel volledig elektrisch. Dat scheelt al veel IR zichtbaarheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Maar ik speculeer niet over zaken als strategie of tactiek (...)
[...]

Lang niet genoeg om de huidige attritie ook maar enigszins bij te houden, maar ik vermoed dat de productie hoog genoeg is (of zal zijn) voor een wat meer defensieve oorlog (vanaf eind 2025) (...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Snowhite0901 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:39:
[...]

Er wordt wel aan gewerkt, hybride in elk geval.
The Stryker MCOTM boasts several key features, including a hybrid-electric drive system, which allows for silent mobility and silent watch capabilities.
https://defence-blog.com/...cotm-debuts-at-ausa-2024/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Because the experts say so...
quote: Michael Kofman
Speaking to Intelligencer's Benjamin Hart in an interview published on Tuesday, Kofman said that while the Kremlin has sustained pressure on Ukraine while suffering high levels of attrition, it's now starting to struggle under "very significant constraints."

"And if anything, its advantage on the battlefield is likely to decline as we get into this winter and look further ahead into 2025," said Kofman, a Kyiv-born senior fellow at the Carnegie Endowment for International Peace whose work focuses on Russia.

Kofman was careful to tell Hart that he didn't think Russia would soon run out of equipment or men. But he believes that Moscow can't keep up its offensive pace for long.
https://www.businessinsid...r-2025-war-expert-2024-10

En nu ben ik er echt klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik ben erg benieuwd waar je die stelling zo ziet staan. Het enige dat hier gezegd wordt (met onderbouwing) is dat rusland met het huidige verbruik eind 2025 door zijn Sovjet voorraden heen is. Dat is toch echt iets heel anders dan dat ze al door hun wapens zijn of eind 2025 helemaal niets meer hebben. En over munitie wordt al helemaal niet gezegd dat dat ooit op zal zijn. Ze zullen dan ook echt niet plotseling verslagen zijn, maar het wordt dan wel veel lastiger voor ze en de verliezen zullen dan ook verder omhoog gaan.

Als je het gaat hebben over ongefundeerde claims begin dan eens met to onderbouwen waar je ziet staan dat rusland niets produceert en de oorlog niet kan doorzetten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58
redwing schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Als het dezelfde soort is die rusland veel gebruikt zijn ze geen ton zwaar maar eerder 100kg. En dat is nog steeds zwaar maar met een grote drone wel te halen. Daarbij komen die dingen niet zomaar daar op weg. Het is niet op plekken waar je zo heen kunt rijden.
Een 100 kilo versie kun je wel tegenaan rijden hoor. Daar ga je geen 40 mensen door verliezen, ook niet met de Lada’s die ze daar hebben

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
Holk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Een 100 kilo versie kun je wel tegenaan rijden hoor. Daar ga je geen 40 mensen door verliezen, ook niet met de Lada’s die ze daar hebben
Als je met 150 tegen een 100kg blok aanrijdt zul je daar echt niet ongeschonden uitkomen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:12
Holk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Zelfs met de gemiddelde europese middenklasser is het zeker mogelijk om met 100 tegen zo'n blok dodelijk te verongelukken.
Die dingen zijn piramidevormig wat er dus op neerkomt dat men omslaat, tenzij je er frontaal tegenop knalt.
Dan nog zal de auto gelanceerd worden. of op zijn minst om zijn as gaan tollen.
Gebeurt dit met 100km/pu dan kun je bedenken wat er zou kunnen gebeuren.
Ook kun je bedenken dat de auto omhoog komt door de snelheid en de punt van de piramide door de bodem steekt.
Ja, het kan absoluut dodelijk zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
@murphydrz de foto's spreken boekdelen, de betonnen piramide eindigt in de cabine van de auto. Vergeet niet dat de lokaal geproduceerde auto's geen kooi of airbags hebben en dat ze blijkbaar ~ 150km/u rijden ter preventie van FPV drone aanvallen.

Tis een gimmick, hier win je de oorlog niet mee, maar 101 van dit soort dingen vernaggelt wel elke moraal.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yakolev schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Because the experts say so...

[...]

https://www.businessinsid...r-2025-war-expert-2024-10

En nu ben ik er echt klaar mee.
"But he believes that Moscow can't keep up its offensive pace for long" betekent niet dat ze automatisch defensief gaan, het is onder andere goed mogelijk dat de boel in elkaar klapt omdat er (historisch gezien en ook momenteel) roofbouw plaatsvindt op alles wat niet óf eenzijdige logistiek naar het front is óf infanterie voor aanval. Ook is er nog de mogelijkheid dat de gevechten staken of zelfs overgave komt. Eventueel zouden ze zelfs afgelost kunnen worden door Noord Korea of opent Wit Rusland een nieuw front, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Of zoals we bij defensie zeggen: verbaas u niet, verwonder u slechts. Het enige wat we weten is een stukje informatie over procurement, dat is op zichzelf staand nét genoeg om iets over (evt. gebrek aan) aanval te zeggen, niks over wat gaat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:37
Vergeet ook niet, dat zover ik heb kunnen zien, militairen aan/net achter de frontlinie (in simpele auto's) geen gordels dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Holk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Een drone die een 1 ton zware dragon tooth even door de lucht neemt en neerzet. sure... #fakenews
"for mining the area" - mijnenleggen dus, niet met betonblokken slepen.

Anti-voertuigmijnen zijn ook geen vedergewichten, maar paar ordes van grootte minder dan dat. Een Amerikaanse M15 weegt vast niet geheel toevallig ongeveer 15kg, een ex-USSR PTM-3 weegt maar 8.5kg. Dat zijn beide gewichten die een Baba Yaga kan dragen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NeutraleTeun schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:16:
Vergeet ook niet, dat zover ik heb kunnen zien, militairen aan/net achter de frontlinie (in simpele auto's) geen gordels dragen.
In Rusland rijden sowieso al 70% van de mensen zonder gordel rond denk ik.

En die oude lada/vaz/bukhanka etc kun je ook wel een gordel om doen, maar daar heb je eigenlijk niks aan :P

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 17-10-2024 14:11 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

In Rusland rijden sowieso al 70% van de mensen zonder gordel rond denk ik.

En die oude lada/vaz/bukhanka etc kun je ook wel een gordel om doen, maar daar heb je eigenlijk niks aan :P
Volstrekt offtopic maar té leuk: die dingen hebben een 4e pedaal. Da's om de airbag op te pompen. :)

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Als het dezelfde soort is die rusland veel gebruikt zijn ze geen ton zwaar maar eerder 100kg. En dat is nog steeds zwaar maar met een grote drone wel te halen. Daarbij komen die dingen niet zomaar daar op weg. Het is niet op plekken waar je zo heen kunt rijden.
Als ik op de foto's kijk dan blokkeren 2 van die dingen diagonaal geplaatst een rijbaan. Stel dat een (smalle) rijbaan 2,5 m breed is dan is één zo'n blok over de diagonaal 1250mm lang, dat is een oppervlakte van ca. 90x90 cm De blokken lijken hoger dan breed dus voor het gemak stellen wij de hoogte ook op 90cm. Het volume van een piramide is (lengte x breedte x hoogte)/3, in dit geval dus 0.243m3. Soortelijk gewicht van beton is 2300kg/m3.
Als de aannames kloppen dan zou het gewicht van zo'n piramide 558.9 kg. zijn.

B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Waaj schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Als ik op de foto's kijk dan blokkeren 2 van die dingen diagonaal geplaatst een rijbaan. Stel dat een (smalle) rijbaan 2,5 m breed is dan is één zo'n blok over de diagonaal 1250mm lang, dat is een oppervlakte van ca. 90x90 cm De blokken lijken hoger dan breed dus voor het gemak stellen wij de hoogte ook op 90cm. Het volume van een piramide is (lengte x breedte x hoogte)/3, in dit geval dus 0.243m3. Soortelijk gewicht van beton is 2300kg/m3.

B)
Alleen nog wel de toevoeging: de piramides zijn door Rusland gemaakt en zijn hol van binnen, we weten alleen niet hoe dik het beton is gegoten.

Hier nog het resultaat van zo'n aanrijding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6HXbdeX799Dbr7rJjSg6BtGWJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75m0JLkIx5ix9kH5hkflGovh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door gise op 17-10-2024 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:25
Nederland heeft voor 2025 weer een duit in het zakje gedaan: https://www.defensie.nl/a...rhouwitsers-voor-oekraine

Wat ik vorig jaar even gemist had, was dat we kennelijk naast de PzH2000 ook Tsjechische variaties op het thema hebben gestuurd. Vorig jaar al 9, nu nog 6 van deze besteld: https://www.defensie.nl/a...rhouwitsers-voor-oekraine

Ziet eruit als een interessant product, als de marketing overeen komt met de werkelijkheid. Interessant ook dat de geschutsinstallatie volledig autonoom is en expliciet compatible is met tracked vehicles of uitgeschakeld onderstel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Nederland (samen met Denemarken) doen het verbazingwekkend goed qua steun aan Oekraïne.

Veel van wat we hebben hebben we aan UA gedoneerd, denk aan de artillerie radars, de pzh2000, de F-16's etc, pruttels en YPR's, Patriots, CV90.l, Fenneke, etc.

Maar wij en de Denen hadden al niet zoveel.

Geen probleem, kopen we het toch gewoon voor oekraine. De leo1's, Leo2's, de genoemde pantserhouwitsers, extra CV90's. Wat extra granaten en AIMs, etc. oh, die die T-72 tanks ook maar, knappen we die wel eerst even op.

Geen gedoe met ringtaush en zo. Gewoon kopen en doorschuiven.

Als de rest van Europa nou even fanatiek was, en de VS gewoon een zwik van de spullen die ze nog in de mottenballen hebben liggen opsturen, was de oorlog allang afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Tsja, als je één verkoopt heb je geld om zelf twee te bouwen.

de Shark:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tzd5KxGRoe9p6xej3YSEDb7jOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlvZ1sgxDIFa751ML62yFn6r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waaj schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

B)
Zo zagen de russische drakentanden in december 2022 eruit. Bijna zo dun als papier-maché.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsefJvr8-ScQhfOhGkUotqqcqho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NxDb8hLAYiRdHKE5jawsMnoK.webp?f=fotoalbum_large
https://www.reddit.com/r/...alled_as_part_of_russias/

We zijn bijna 2 jaren verder.

Het gaat bij de russen om de propagandabeelden voor de televisie, niet om daadwerkelijk een APC, IFV,... tegen kunnen houden.

Met voldoende extreme weight reduction kan een Oekraïense (landbouw)drone het wel optillen.
  • 558,9 kg / 10 = 55,9 kg
  • 558,9 kg / 20 = 27,95 kg
De zware landbouwdrones is iets waarmee de Oekraïners ervaring hebben. Ze zitten op het beste landbouwgrond en produceren 10 keren meer eten dan wat ze gebruiken. Om abnormale toestanden te detecteren dat door specialisten geanalyseerd kan worden (bv ziektes), de landbouw beter te kunnen managen en bepaalde taken te automatiseren zijn er sowieso drones nodig.

De landbouwdronemarkt is in Oekraïne groter dan de rest van Europa bij elkaar opgeteld:

Het argument tegen dat dronefilmpje is dat iemand beelden van 2 jaren geleden snel aangepast heeft om de russen te trollen.

Op 16/06/2022 was dit gepubliceerd:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Nederlandse drones naar Oekraïne
https://www.deltaquad.com/

https://www.defensie.nl/a...ering-drones-aan-oekraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:00

XanderDrake

Build the future!

ZenTex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:47:

Uiteindelijk lijkt de vraag niet "hoelang kunnen ze het op deze manier volhouden" maar tot hoe ver is men bereid om te gaan.
Totdat er geen man onder de 30 over is? Totdat er geen industrie behalve wapen industrie over is? Totdat er nergens meer een enkele roebel te vinden is om de oorlog mee voort te zetten?
Dit zijn inderdaad de angsten die ik ook voel. Kijk maar naar Noord Korea. Dat ***** land heeft de armste en meest gebrainwashde bevolking van de wereld en nóg blijven ze gewoon door gaan in de spiraal naar beneden. Er is zover ik weet geen reden dat Rusland niet dezelfde kant op kan gaan, met genoeg tijd :/

Het enige wat voor ons rest is ons verder economisch ontwikkelen en wapenen hiertegen. Als opa Poetin besluit dat er weer een miljoen over de klink moeten worden gejaagd, dan moeten wij er voor zorgen dat onze soldaten en burgers niet in die statistieken voor komen....

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Nieuwe Shahed hunters:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgIKqlxwSSH2DMZOrfWEAqWQTiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CREgikqV48Jpjp2SyVLUmm1T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Zo te zien hebben goed gekeken naar dit ding:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Volgens CSIS (Center for Strategic International Studies) hoe de F-16s een impact hebben op de oorlog.

F-16s Unleashed: How They Will Impact Ukraine’s War
https://www.csis.org/anal...-will-impact-ukraines-war
Part I: Strategic Impacts
  1. Opponents of the free world fear the airpower of the United States and its allies
  2. The capabilities of the F-16 enable Ukraine to hold more Russian targets at risk and, in turn, gain more leverage in the war and at the negotiation table
  3. Giving F-16s to Ukraine is a significant step forward to further integrate the country into the U.S. and European economic and defense ecosystem, which will increase Ukraine’s strength in the long term.
  4. The U.S. resupply of Israel during the Yom Kippur War of 1973 shows how commonality of equipment becomes a strategic asset in sustaining forces during attritional wars.
  5. Finally, while F-16s alone will not provide air superiority, they are a vital component of this goal.
En hoe kan het Westen Oekraïne hun F-16s nog beter laten gebruiken.
Part III: Short- and Long-Term Recommendations to Capitalize on the F-16’s Advantages

Short Term:
  1. To assist in the quality of learning, NATO should embed fighter pilots with Ukrainian Air Force units to aid with debriefing, learning, and mission planning, or set up virtual options for video footage review.
  2. The United States and NATO should authorize the use of cluster bomb munitions, GBU-39B SDBs, and Storm Shadow or SCALP missiles with the F-16s.
  3. The United States and NATO should set up a permanent training rotation program for Ukrainian F-16 aircrew and maintainers.
  4. NATO should commit more F-16s in the next couple of months to bring its total commitment to at least 90.
  5. Ukraine should prioritize converting its units to F-16s based on criteria that will maximize the combat capability the F-16 brings to the Ukrainian Air Force in as little time as possible.
Long Term:
  1. To substantially increase Ukraine’s chances of victory, NATO should give Ukraine the equipment it needs to establish air superiority within its national borders.
  2. Should U.S. and NATO political commitments allow, establish a NATO-Ukraine undergraduate pilot training (UPT) exchange program similar to programs for NATO pilots through USAF UPT bases.
  3. For more impact on Ukraine’s strategy, the United States and NATO should consider minimal restrictions on how Ukraine uses its F-16s.
  4. The United States should flood the Ukrainian Air Force with F-16s and other aircraft by incorporating decommissioned U.S. aircraft from the boneyard or those divested from its force structure.
  5. Do not impose U.S. doctrine or methods of warfare onto the Ukrainian Air Force.
  6. Ensure Ukraine can maintain and repair the F-16s.
En de conclusie:
In 2024, Ukraine faces a critical juncture as its manpower, supplies, and ammunition reserves dwindle, providing an opportunity for Russia to seize momentum and exploit the West’s waning support. Adding the F-16 to the Ukrainian Armed Forces will assist in stalling Russia’s potential counteroffensive and further integrating Ukraine into the U.S. and European economic and defense ecosystem. This move also provides better sustainment of Ukraine’s air power, improves the security of its airspace, and increases Ukraine’s ability to hold more Russian targets at risk. It will take time to observe how Ukrainian F-16s affect combat operations. However, localized air superiority, followed by broad and enduring air superiority, should be the long-term goal, which will require more aircraft. Now is the time to ensure short- and long-term adjustments are made to partnership capacity in order for F-16s to play a critical role in 2024 and beyond. At the policy level, when addressing Ukraine’s capabilities and capacity, the United States must decide what type of Ukrainian armed force it wants to support. Is it a Ukraine that can defend, deter, or defeat Russia? Regardless of wanted outcomes, Ukraine needs more aircraft, and it needs them now.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Nieuwe tank battle beelden, Leopard 2 maakt een paar goeie hits

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/ceKDzeoLrX

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45
Als oud tanker, bij het zien van deze beelden, weet je meteen weer waarom deze statige dame zo verdomd goed is.

Zo lang er maar snelheid in een gevecht kan ziiten, loopt een Leo al 10 punten voor.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:27
Iemand de beelden al gezien van de Russische drones, die aangestuurd worden via een fysieke kabel? Was wat aan het scrollen in 'shorts' toen ik 2 videos zag van dit principe.

Ze gebruiken het tow principe, een fysieke kabel tussen de drone en operator wat betere besturing mogelijk maakt, maar belangrijker dit systeem heeft geen last van elektrische storingsmaatregelen.. Verder is de beeldkwaliteit waanzinnig goed. als nadeel heb je wel minder bereik.

De video toont de impact van 1 z'n drone, en zoals de video doet uitschijnen heeft deze met 1 hit een stryker uitgeschakeld.

Het lijkt in de Kursk regio te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubberen schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:45:
Iemand de beelden al gezien van de Russische drones, die aangestuurd worden via een fysieke kabel? Was wat aan het scrollen in 'shorts' toen ik 2 videos zag van dit principe.

Ze gebruiken het tow principe, een fysieke kabel tussen de drone en operator wat betere besturing mogelijk maakt, maar belangrijker dit systeem heeft geen last van elektrische storingsmaatregelen.. Verder is de beeldkwaliteit waanzinnig goed. als nadeel heb je wel minder bereik.

De video toont de impact van 1 z'n drone, en zoals de video doet uitschijnen heeft deze met 1 hit een stryker uitgeschakeld.

Het lijkt in de Kursk regio te zijn.
voor mij nieuw........heb je met wat je hebt gezien een aanname kunnen doen over wat voor lengte kabel we het hier hebben?

Ik kan me hier moeilijk wat bij voorstellen....of ze zitten krap 100 meter uit elkaar elkaar te bestoken (loopgraven of "close quarters combat/urban warfare") of zoiets?

Als countermeasures worden dat weer drones die kabels kunnen oppikken of vastpakken/doorknippen (zoals die 1 aprilgrap van Gardena met die vliegende takkenzaag

Edit:

even gezocht maar drones met optische fibers zijn al eerder gezien:

https://www.forbes.com/si...rone-can-beat-any-jammer/

"Ukrainian experts had take the drone apart and established that the mystery device was a spool of fiber optic cable attached to a commercial Chinese-made optical transceiver used for high-speed communications. The markings on the spool showed it held 10,813 metres (6.7 miles) of cable."

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 25-10-2024 09:00 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:41
@Rubberen @Fraggert

Gaat over dergelijke dingen

https://en.defence-ua.com...hrough_opinion-11608.html

Heb ook nog geen video gezien. Grote voordeel is super bandbreedte op het videobeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

brecht_vb schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:01:
@Rubberen @Fraggert

Heb ook nog geen video gezien. Grote voordeel is super bandbreedte op het videobeeld.
Thanks.

Blijkbaar decennia geleden al soort van gebruik van gemaakt.
Wikipedia: MGM-157 EFOGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:27
snip

Let op kan schokkend zijn.

dus zie topicwarning

[ Voor 77% gewijzigd door We Are Borg op 25-10-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Een kort artikel over Oekraïense decoy drones van H I Sutton. Link hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5t1ibOzgSTFbMMoQb76oPwYTx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08bZA4Y4AmUyykpiYPnULct7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

met old-linkje voor de Reddit-lozen onder ons.

https://old.reddit.com/r/..._id=AFAzHBxwk0Yw38Hqe4Ula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Shahed / Geran-II drones lijken nu een data link te hebben waardoor men kan zien of ze ook doelen raken dmv van een video live feed. De Russen hebben en video gepubliceerd van een aanval op het elektriciteitsnetwerk, waarbij je de drone ziet duiken op het onderstation.

Dat zou een BDA veel gemakkelijker maken voor de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
brecht_vb schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:01:
@Rubberen @Fraggert

Naast de bandbreedte is er natuurlijk dan ook geen radiosignaal wat via EW verstoord kan worden.
Tenminste, ik neem aan dat de besturing van de drone dan ook via die kabel gaat en niet alsnog via een radiosignaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Tot zover de reclame voor de Russische AA
Apparently, Israeli fighter jets were operating hours in Syrian and Iraqi air space without a single loss. The Russian-made air defense systems such as the S-300/S-400 completely failed in detecting those aerial vehicles, let alone fending them of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:31:
Tot zover de reclame voor de Russische AA

[...]

[Twitter]
Weer wat bevestiging dat de F35 waarschijnlijk niet te detecteren is door die systemen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Er is niks gezegd over de toepassing van EW, dus om dit allemaal aan één type toestel toe te schrijven lijkt me enigszins voorbarig.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 17:09
Of de Russen waren op de hoogte gebracht dat Israel een aanval wilde gaan plegen op Iran waardoor ze hun AA niet gebruikt hebben.

Net zoals dat Iran via via gewaarschuwd was voor de aanval van Israel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Vind het zelf een wat gekke tweet, want Syrië, Irak en ook Iran beschikken allemaal niet over S-400 systemen. Alleen de Russen beschikken in Khmeimim over een S-400 systeem, en die hebben al sinds de Russische interventie een afspraak met Israel om niks te doen tegen Israëlische aanvallen.

De S-300 is een goed systeem tegen 4de generatie vliegtuigen en ouder. Dat een Koude Oorlog systeem moeite zou hebben om ook maar een F-35 op verre afstand te tracken, dat lijkt me helemaal niet gek.

Ook valt Israel geregeld radar installaties aan in Syrië, dus ik kan mij niet voorstellen dat hun AD netwerk optimaal werkt.

Israel strikes three anti-aircraft radar stations in southern Syria, sources say

[ Voor 26% gewijzigd door Yakolev op 27-10-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:14:
Vind het zelf een wat gekke tweet, want Syrië, Irak en ook Iran beschikken allemaal niet over S-400 systemen. Alleen de Russen beschikken in Khmeimim over een S-400 systeem, en die hebben al sinds de Russische interventie een afspraak met Israel om niks te doen tegen Israëlische aanvallen.
Het lijkt me raar als Rusland dat soort dingen zou afspreken en een voorname wapenleverancier als Iran en het regime wat alleen door hun overeind is gebleven, Assad, in de kou en hun hemd zet.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Het lijkt me raar als Rusland dat soort dingen zou afspreken en een voorname wapenleverancier als Iran en het regime wat alleen door hun overeind is gebleven, Assad, in de kou en hun hemd zet.
De Israelische aavallen bedreigen Assad zijn macht niet. Rusland heeft relatief goede betrekkingen met Israel. Dat willen ze waarschijnlijk zo houden.

Een harde toon tegen Israel is waarschijnlijk niet mogelijk met de beperkte middelen die Rusland in Syrië heeft. Gewoon realpolitik.

offtopic:
Maar ik denk dat we dit onderwerp moeten afkappen, discussies over het Midden-Oosten zijn volgens mij niet toegestaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Yakolev op 27-10-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:41
Yakolev schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Een harde toon tegen Israel is waarschijnlijk niet mogelijk met de beperkte middelen die Rusland in Syrië heeft. Gewoon realpolitik.

offtopic:
Maar ik denk dat we dit onderwerp moeten afkappen, discussies over het Midden-Oosten zijn volgens mij niet toegestaan.
De raketten die IR al op ISR schoot kunnen niet dienen in RU, en IR moet ook een voorraad op peil houden.

ISR zou nu toch ook productie faciliteiten hebben beschoten, daar kan RU toch niet blij mee zijn.

Lijkt me toch een knauw in de toevoer naar RU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
brecht_vb schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

De raketten die IR al op ISR schoot kunnen niet dienen in RU, en IR moet ook een voorraad op peil houden.

ISR zou nu toch ook productie faciliteiten hebben beschoten, daar kan RU toch niet blij mee zijn.

Lijkt me toch een knauw in de toevoer naar RU.
Verkeerde raketten. Rusland wilt short range raketten van Iran.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7Fz6SgmgOH9vAa_Jt1VSE0MfKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Fye47UG88yhvHZeOUFrnBJP.png?f=fotoalbum_large

https://www.iiss.org/onli...y-cooperation-in-ukraine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yakolev schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

De Israelische aavallen bedreigen Assad zijn macht niet. Rusland heeft relatief goede betrekkingen met Israel. Dat willen ze waarschijnlijk zo houden.

Yep, realpolitik. Zet die middelen in in het midden oosten en je weet dat je ze kwijt bent. En ze hebben niet zo veel te missen om daar te vervangen, dat hebben ze in Oekraïne nodig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
nieuwe kandidaten voor sancties:
Russia gets armored vehicles from UAE manufacturer
https://defence-blog.com/...es-from-uae-manufacturer/
Recent video footage circulating on Russian social media appears to confirm a new shipment of Streit Group-manufactured armored vehicles delivered to Russian forces.

One prominent Russian military blogger, going by the name Voennyi Osvedomitel, said: “Presumably, a batch of various armored vehicles of unknown origin, based on the Toyota Land Cruiser, was purchased for the Russian Armed Forces. These armored vehicles may be from the UAE or South Africa.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ontzettend toffe beelden gemaakt vanaf een Bradley in Koersk. Filmpje in tweet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
M-84's tanks ( Joegoslavische upgrade van T-72) naar Oekraïne:
Croatia to supply tanks and fighting vehicles to Ukraine
Croatia plans to supply Ukraine with 30 M-84 main battle tanks and 30 M-80 infantry fighting vehicles (IFVs) by the end of the year, Defense Minister Ivan Anusic announced.

The transfer is part of a “ring exchange” program facilitated by Germany, allowing European partners to aid Ukraine’s defense efforts while securing upgraded equipment for themselves.
https://defence-blog.com/...ting-vehicles-to-ukraine/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:24

arie_papa

Running on Ubuntu

Een dodgefight tussen UA drone en RU reconnaissance drone uitgerust met rear cam en AI...

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

arie_papa schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:27:
Een dodgefight tussen UA drone en RU reconnaissance drone uitgerust met rear cam en AI...

[Twitter]
Misschien vertekent het een beetje, maar de drone die uiteindelijk uitgeschakeld wordt lijkt wel een ander type dan die van de dogfight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:24

arie_papa

Running on Ubuntu

Volgens mij niet. Hij benaderd hem wel van een andere hoek dan overige pogingen. Dat geeft een ander beeld natuurlijk.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Dit is echt scary, zeker als je weet dat het ook met veel meer kan.
Vergelijk het met wat de Duitsers zagen op D-day: eerst één schip, dan twee, nee twintig, nee honderden.

Filmpje:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

[Twitter]
Elke ontwijk manoeuvre betekent zo te zien behoorlijk hoogteverlies, gewoon er steeds weer achter gaan hangen en de grond komt steeds dichterbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Ik krijg toch echt WO1 vibes hiervan, waarbij de huidige drone de plaats inneemt van die vliegtuigen destijds.

Aanvankelijk enkel voor verkennings doeleinden, dan bommenwerpers, in plaats van een paar handgranaten naar beneden te kwakken, en vliegtuigen specifiek om de vorige 2 te onderscheppen, en vliegtuigen om de onderscheppers uit te schakelen. Op dat punt zitten we nu zon beetje.

Waar we tegenwoordig een beetje meesmalend lachen om de onhandige, met zeildoek en hout gefabriceerde kisten die hun eigen propellers kapot schoten, zullen we dat over een decennium of 2 ook doen over de drones van nu.

Maar vergelijk eens het verschil met een WO1 vliegtuig en een uit de 2e? Gevechtsvliegtuigen hebben een enorme technologische sprong voorwaarts gemaakt in amper 20 jaar tijd, en trek dat eens door naar het heden met drones.
Ik word er bijna bang van. Het verschil met nu en 2 jaar geleden is al enorm.

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 01-11-2024 12:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tens schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:44:
[...]

Elke ontwijk manoeuvre betekent zo te zien behoorlijk hoogteverlies, gewoon er steeds weer achter gaan hangen en de grond komt steeds dichterbij.
Dat is inherent aan luchtgevechten. Je ruilt altijd snelheid voor manoeuvre. En omdat je snelheid opgeeft, verlies je ook hoogte omdat je vermogen om te blijven vliegen afneemt. Dit is ook waarom de klassieke draaiende luchtgevechten snel afgelopen waren toen WO2 begon.

De Duitsers lijken zoals zo vaak, het als eerste begrepen te hebben. Zeker de Me-109 was perfect om juist niet een horizontaal gevecht aan te gaan en hoogte te verliezen. Nee, die klommen en doken snel, dus doken ze op vijandelijke toestellen en ongeacht of je doel vernietigd was, na je duikvlucht ga je weer snel klimmen om hoogte te behouden. Het was absoluut verwoestend tegen iedereen. Een Me-109 zou een horizontaal gevecht goed kunnen verliezen tegen veel andere jagers zoals een Spitfire, Zero, MiG, LaGG/La or Yak omdat ze door het beperkte vleugeloppervlakte, niet heel lang of heel scherp konden draaien. Maar het maakte weinig uit als je dat gevecht niet aangaat.

Dat is waarom de Luftwaffe zo ontiegelijk veel toestellen heeft neergehaald tijdens WO2, zeker op het oostfront waar de Sovjet toestellen hier gewoon niet mee konden omgaan. De Luftwaffe kwam echt in de problemen in 1943 toen een nieuwe generatie Amerikaanse toestellen arriveerde samen met de steeds krachtiger wordende Rolls-Royce Merlin en later Griffin motoren. Daar was overigens weinig aan qua technologische superioriteit. Het was vooral in betere materialen waardoor die motoren hogere druk konden weerstaan en met krachtigere superladers werden uitgerust en betere brandstof hadden.
ZenTex schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:42:
Ik krijg toch echt WO1 vibes hiervan, waarbij de huidige drone de plaats inneemt van die vliegtuigen destijds.

Aanvankelijk enkel voor verkennings doeleinden, dan bommenwerpers, in plaats van een paar handgranaten naar beneden te kwakken, en vliegtuigen specifiek om de vorige 2 te onderscheppen, en vliegtuigen om de onderscheppers uit te schakelen. Op dat punt zitten we nu zon beetje.

Waar we tegenwoordig een beetje meesmalend lachen om de onhandige, met zeildoek en hout gefabriceerde kisten die hun eigen propellers kapot schoten, zullen we dat over een decennium of 2 ook doen over de drones van nu.

Maar vergelijk eens het verschil met een WO1 vliegtuig en een uit de 2e? Gevechtsvliegtuigen hebben een enorme technologische sprong voorwaarts gemaakt in amper 20 jaar tijd, en trek dat eens door naar het heden met drones.
Ik word er bijna bang van. Het verschil met nu en 2 jaar geleden is al enorm.
Oh maar deze drones zijn ook nog niks.
6th gen ontwikkelprogramma's hebben het allemaal over "loyal wingman" concepten waar een bemande straaljager word vergezeld met meerdere drones. En dat zijn drones die luchtdoelraketten of geleide bommen moeten dragen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog een jaartje totdat Israel denkt dat hun 'Iron beam' laser defense systeem online en werkend is:
https://edition.cnn.com/2...er-system-intl/index.html
Israel expects its “Iron Beam” laser defense system to be operational within one year, saying it will bring “a new era of warfare” as it engages in a war of drones and missiles with Iran and its regional partners.

The Jewish state spent more than $500 million on deals this week with Israeli developers Rafael Advanced Defense Systems, architect of Israel’s Iron Dome, and Elbit Systems to expand production of the shield. Dubbed the Iron Beam, the shield aims to use high-power lasers to counter an array of projectiles, including missiles, drones, rockets and mortars, Israel’s defense ministry said this week.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:26:
Dat is inherent aan luchtgevechten. Je ruilt altijd snelheid voor manoeuvre. En omdat je snelheid opgeeft, verlies je ook hoogte omdat je vermogen om te blijven vliegen afneemt. Dit is ook waarom de klassieke draaiende luchtgevechten snel afgelopen waren toen WO2 begon.
True, maar:
Waar ik op doel is dat het lijkt alsof het een automatische actie is, en ze niet de capaciteit hebben om snel weer hoogte te winnen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
40 kgs!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJLbZQMsm-L4DBDFA7Rl5lyyCY4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hc4iBTpsEQKZxWWGFpFgZtIV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Nieuwe Russische anti drone-drone

Die dan weer verdacht veel lijkt op de Oekraïense versie, maar dan zonder payload en puur gericht op een crash zo te zien.

[ Voor 69% gewijzigd door Tens op 02-11-2024 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
US-made V-BAT drone undergoes battlefield testing in Ukraine
Laatste VS ontwikkeling wordt getest om te zien hoe gevoelig het is voor Russische EW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgmlj6Pw7UJ5TBbOkUHgbB5BNRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18DUmRihCY3VLBOcdhLdX3eQ.webp?f=fotoalbum_large

https://defence-blog.com/...field-testing-in-ukraine/

Bewegend beeld:

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 03-11-2024 15:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Twitter]
En het duurt niet lang om de top rear cam te omzeilen. Als de vijand verwacht dat je langs achteren en van boven komt, dan val je van beneden aan.

Video:
[Twitter: https://twitter.com/NOELreports/status/1852303859713982512]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
Russische Su-57's naar China voor Airshow:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efAtopePSpCJswUK2o3Fjw_xXek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ML0ghiFXoDJ0qVlR80DyGZs8.webp?f=fotoalbum_large
Russia’s Su-57 Felon fighter jet, showcased for the first time at Airshow China 2024 in Zhuhai, has become the subject of widespread mockery on Chinese social media.
Opvallend, de tweede komt per transportvliegtuig....
The first Su-57 arrived in Zhuhai on Monday, with a second stealth fighter jet transported aboard an An-124 cargo aircraft. The initial Su-57 is scheduled to perform flight demonstrations, while the second will be on static display, allowing attendees to closely inspect Russia’s flagship fifth-generation fighter.
Bouwkwaliteit lijkt een beetje op een gemiddelde Russische auto:
According to the Defense Express magazine, criticism from Chinese observers centers on visible construction flaws, including numerous bolts securing fuselage panels and poorly aligned sections. While the use of visible bolts was previously known, the poor panel fitment and the inconsistency in assembly have drawn sharp remarks. The rear section, shown in detail for the first time, features bolts with varying head types—Phillips, flathead, and hexagonal—raising questions about the manufacturing process.
zie ook extra plaatjes en filmpje in link

https://defence-blog.com/...es-russias-su-57-fighter/

[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 04-11-2024 16:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
Drone met 'netwerper', alles met een propeller moet oppassen.
filmpje in tweet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5m4VeZAeBWv-0_8Acm4K9Udt2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6i7FVmt7Z9J43OCArT9gboVW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 17:09
Tens schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:52:
Drone met 'netwerper', alles met een propeller moet oppassen.
filmpje in tweet.
[Afbeelding]

[Twitter]
Slim, goedkoop en effectief.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Nieuwe Franse drone in UA, volgens claims ongevoelig voor huidige Russische EW.
(filmpje)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
himars 2.0:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KJWZTBStxeE35AJb_XNzGfWqTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzNp7Ak85IQsY8E44ZtnzNXP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die truck ziet er een beetje hetzelfde uit als de truck van de Thaad launcher.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
YakuzA schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:43:
[...]

Die truck ziet er een beetje hetzelfde uit als de truck van de Thaad launcher.
Is het niet zo dat het ook meer ‘modules’ zijn die achterop voertuigen gebouwd worden? De Israelische PULS kan bijv ook opp verschillende onderstellen en van het himars systeem is ook een tracked vehicle waar ik even de naam van kwijt ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35

jgj82

Ja, maar = nee

saikol schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:00:
[...]

Is het niet zo dat het ook meer ‘modules’ zijn die achterop voertuigen gebouwd worden? De Israelische PULS kan bijv ook opp verschillende onderstellen en van het himars systeem is ook een tracked vehicle waar ik even de naam van kwijt ben
Nee, van het M270 MLRS systeem is ook een op wielvoertuigen gemonteerde variant genaamd HIMARS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jgj82 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:47:
[...]

Nee, van het M270 MLRS systeem is ook een op wielvoertuigen gemonteerde variant genaamd HIMARS
Het vuurt raketten vanuit dezelfde modules af, maar de capaciteit is wel de helft omdat het om een andere lanceerinstallatie gaat.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

Ik tel 4x HIMARS pods van 6 raketten per stuk. Niet 6 pods. Maar goed, 24 raketten dus :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1 ... 47 ... 55 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...