• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Nieuwe (of ja, een jaar oude) Russische OWA drone. Een beetje onbekend hoe groot het is, maar 2500 drones op een jaar tijd is geen verkeerde productie aantal.

Exclusive: Russia produces new kamikaze drone with Chinese engine, say European intel sources
https://www.reuters.com/w...uropean-intel-2024-09-13/
KYIV, Sept 13 (Reuters) - Russia started producing a new long-range attack drone called the Garpiya-A1 last year using Chinese engines and parts, which it has deployed in the war in Ukraine, according to two sources from a European intelligence agency and documents seen by Reuters.

The intelligence – which included a production contract for the new drone, company correspondence on the manufacturing process and financial documents - indicated that IEMZ Kupol, a subsidiary of Russian state-owned weapons maker Almaz-Antey, produced more than 2,500 Garpiyas from July 2023 to July 2024.
The existence of the new Russian drone incorporating Chinese technology has not been previously reported. IEMZ Kupol and Almaz-Antey did not respond to requests for comment.

The two intelligence sources said that the Garpiya, which means Harpy in Russian, has been deployed against military and civilian targets in Ukraine, causing damage to critical infrastructure as well as both civilian and military casualties.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:02
Yakolev schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:22:
Nieuwe (of ja, een jaar oude) Russische OWA drone. Een beetje onbekend hoe groot het is, maar 2500 drones op een jaar tijd is geen verkeerde productie aantal.

Exclusive: Russia produces new kamikaze drone with Chinese engine, say European intel sources
https://www.reuters.com/w...uropean-intel-2024-09-13/

[...]
Was dat niet een fabriek die al eens door Oekraïne aangevallen was, anders zijn de Oekraïners vast dankbaar voor deze info:
Using a video of a Russian drone production facility, opens new tab posted on the Telegram messaging app, Reuters was able to identify the site as the factory in Izhevsk from the colour and design of the building's beams and internal architecture which matched file imagery of the site. The location of the file imagery was verifiable from nearby buildings, roads, and trees that matched street views and satellite imagery.
In elk geval 100 stuks in het eerste kwartaal.
A third document reviewed by Reuters - a delivery status update between the intermediary TSK Vektor and the manufacturer Kupol, dated in the first quarter of 2024 - detailed an order for 100 axles, carburettors and other Limbach engine parts supplied by two other Chinese companies: Juhang Aviation Technology and Redlepus Vector Industries, both based in Shenzhen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Weer een video van een Oekraïense thermite drone waarbij de Russen in het bos de drone van proberen neer te schieten

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/gmKmKq3kmn

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-12 20:39

Yucon

*broem*

*knip* > gise in "Wapens en wapensystemen"

Filmpjes van deze drone zijn een van de eerste keren dat ik me betrap op het gevoel dat ik hoop dat die russen niet geraakt worden. Wat een apparaat..

[ Voor 126% gewijzigd door teacup op 14-09-2024 16:51 ]

• Tens
Yucon schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:40:
[...]

Filmpjes van deze drone zijn een van de eerste keren dat ik me betrap op het gevoel dat ik hoop dat die russen niet geraakt worden. Wat een apparaat..
En vreselijk wapen inderdaad, en je kunt je afvragen hoe wij gereageerd hadden als de Russen het al eerste ingezet hadden. En we hoeven niet zo lang te wachten tot ze het werkelijk doen ben ik bang.

tekst iets aangepast: 'op deze manier' toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 14-09-2024 13:29 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• pro_6or
  • Laatst online: 19-12 13:31

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:45:
[...]

En vreselijk wapen inderdaad, en je kunt je afvragen hoe wij gereageerd hadden als de Russen het al eerste ingezet hadden. En we hoeven niet zo lang te wachten tot ze het werkelijk doen ben ik bang.
De Russen gebruiken al heel lang thermiet (granaten). Ook op civiele doelen.

Drones zijn een realiteit en maken oorlog nog veel enger en dodelijker.

een treffende spreuk

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:58
Zag deze een paar dagen geleden al voorbij komen. Drakendrone….

https://www.vg.no/nyheter...nyeste-vaapen-dragedroner

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Tens
pro_6or schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:14:
[...]

mijn tekst iets aangepast om de essentie duidelijker te maken.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Dit soort wapens ga je hoe dan ook nodig hebben als je per Oekraïnse militair meerdere russen probeert uit te schakelen, een 1:1 verhouding is in het voordeel van rusland.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• gise
  • Niet online
[...]

Op eerdere filmpjes van de Russen hadden ze het zelf wel overleefd, maar was al hun equipment verbrand; wapens, ammunitie, water voorraad, voertuigen, brandstof, kleding. Effectief kunnen ze dan eigenlijk ook niet veel meer uithalen tenzij alles weer wordt aangevuld wat weer extra druk legt op de logistiek.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:11

HugoBoss1985

Xenotech

gise schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:43:
[...]

Op eerdere filmpjes van de Russen hadden ze het zelf wel overleefd, maar was al hun equipment verbrand; wapens, ammunitie, water voorraad, voertuigen, brandstof, kleding. Effectief kunnen ze dan eigenlijk ook niet veel meer uithalen tenzij alles weer wordt aangevuld wat weer extra druk legt op de logistiek.
Ik denk ook dat dit het beoogde doel is van dit soort wapens; materiaal en beschutting (planten) opruimen, locaties ongeschikt (minder geschikt) maken om te verdedigen en te verbergen.
De drone vliegt langzaam en het duurt ook even voordat de boel in de fik vliegt dus Ivan heeft tijd om weg te rennen.
Maar ik denk dat je dit spul niet op je lijf wilt krijgen (dus rennen/vluchten zal je).

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-09-2024 15:18 ]

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:55:
[...]

Ik denk ook dat dit het beoogde doel is van dit soort wapens; materiaal en beschutting (planten) opruimen, locaties ongeschikt (minder geschikt) maken om te verdedigen en te verbergen.
De drone vliegt langzaam en het duurt ook even voordat de boel in de fik vliegt dus Ivan heeft tijd om weg te rennen.
Maar ik denk dat je dit spul niet op je lijft wilt krijgen (dus rennen/vluchten zal je).
Combineren met cluster munitie salvo.

een treffende spreuk

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:11

HugoBoss1985

Xenotech

pro_6or schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:15:
[...]

Combineren met cluster munitie salvo.
Dat is pas een treffende spreuk }:O
Als de Oekraïners half zo kwaadaardig zijn als u (I approve) dan is het voor de Russen geen pretje daar :+

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-09-2024 15:33 ]

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dat is het met oorlog, die is altijd verschrikkelijk en wordt steeds verschrikkelijker naarmate onze kunde vordert.

Ik vind drones echt enorm eng. Er zullen er nog veel meer, met betere sensoren, steeds meer autonoom bij komen.

Je kunt die dingen ook gewoon wegsturen vanaf elke plaats. Geen soldaat ter plekken nodig dus ook nog een soort deniability voor sabotage.

Elke oorlog wordt het voor een mens weer een stuk dodelijker.

een treffende spreuk

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat is de vraag biowapens en ook vlammenwerpers hebben we uitgebannen. Wel de vraag of deze drone niet een variant is van de laatste.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-12 08:21
Cyberpope schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:17:
Dat is de vraag biowapens en ook vlammenwerpers hebben we uitgebannen. Wel de vraag of deze drone niet een variant is van de laatste.
Vergeten we hierbij even niet de fosfor regen die de Russen gebruikte tegen UA? Ik keur dit eigenlijk alleen maar goed zolang het niet in bebouwde gebieden gebruikt wordt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:17:
Die eerste is een massavernietiging wapen wat primair nuttig is voor genocide, waarbij het niet te controleren is wie er uiteindelijk dood gaat aan.

De traditionele vlammenwerper wordt niet meer gebruikt nee. Wel andere vuur gebaseerde wapens. Maar volgens mij is de traditionele vooral uitgefaseerd omdat hij simpelweg niet erg effectief is bij moderne legers.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

pro_6or schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:14:
[...]

In een granaat zit niet veel thermiet tov een zak van 12 tot 13 kg bij de spoorwegen halen voor 1 keer 2 spoorstaven aan elkaar lassen en dat verdeel je over 2 Queen Hornet 15" drones. 2 zakken over 3 drones verdelen is de bovengrens.

Ik zie de Oekraïense spoorwegen containers thermiet bijbestellen. Dan kunnen de Oekraïners 15" FPV-drones opsparen voor een aanval met 2 ton thermiet op een pallet voor 220+ dragon drones.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 14-09-2024 18:29 ]

• Tens
Dat wordt dus alleen een NL radar, de beloofde lanceerinrichtingen komen niet.
Was het Duitsland?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tens schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:34:
Was het Duitsland?
[Twitter]
Waarschijnlijk wel...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Tens
Rusland heeft ook 'mothership' drones:
Of in elk geval een prototype: Filmpje

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:34:
Was het Duitsland?
Misschien Roemenie. Daar hebben ze momenteel ook issues met Russische drones en de overdracht van Patriots kan dan politiek gevoelig worden.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Mooi (gratis) artikel over de veranderende rol van de tank in het conflict.

The Era of the Cautious Tank
https://cepa.org/article/the-era-of-the-cautious-tank/
In the forested areas surrounding the burning frontline town of Toretsk in Eastern Ukraine, the thunderous roar of artillery and the constant buzz of drones paint a vivid picture of the front in Donetsk Oblast. Here, soldiers from Ukraine’s 28th Separate Mechanized Brigade await orders for their T-64s, although their powerful machines now play a different role in a rapidly evolving war.

“What I enjoy most about driving a tank is when you sit down and drive, and you feel the power of the tank — it’s as if the enemy can’t do anything to you,” says 23-year-old Bohdan, callsign Vendetta. A tank operator since the full-scale invasion began in 2022, Bohdan’s faith gives him courage in the face of danger. However, the invincibility he once felt in his armored behemoth is being challenged by a new threat: drones.

Victor, known as Bee, commented: “Tanks aren’t as effective as they once were. It’s rare for us to see tank-on-tank action now.” This shift is so pronounced that even advanced Western tanks, like the US-provided M1A1 Abrams, have been pulled from the frontline due to their vulnerability to drone attacks.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yakolev schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:14:
Mooi (gratis) artikel over de veranderende rol van de tank in het conflict.

The Era of the Cautious Tank
https://cepa.org/article/the-era-of-the-cautious-tank/

[...]
Ergens wel opvallend, in the koude oorlog was het pantser van tanks bij wijze van spreken hooguit bedoeld om te voorkomen dat de bemanning eruit viel bij een krappe bocht, aangezien de wapenwedloop dermate was gevorderd dat men meer zag in mobiliteit. Het lijkt er op dat er nu een tijdperk met een milder doch gelijkwaardige fase aanbreekt.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Tanks, maar ook andere gepantserde voertuigen zullen zsm hard kill APS systemen moeten hebben, zeker als het drone gevaar zo sterk aanwezig is. Nu de Russen (en vermoedelijk ook Oekraïne) zelfs meer en meer experimenteren met drones met glasvezel, dan zullen soft kill systemen steeds minder effectief zijn tegen drones.

Merkavas met Trophy APS systemen zijn er al best lang (en werken ook best redelijk), maar ik geloof niet dat we vergelijkbare systemen op het huidige strijdtoneel hebben zien verschijnen, of in ieder geval niet in grote aantallen. Een aantal T-90M tanks zouden het Arena-M APS systeem moeten hebben, maar geen idee in hoeverre het werkt.

• Tens
Yakolev schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:50:
Nu de Russen zelfs meer en meer experimenteren met Chinese drones met glasvezel,
FTFY >:)
Overigens heb ik het alleen nog als proof of concept gezien, nog niet op het slagveld.

https://defence-blog.com/...xposed-as-chinese-import/

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 17-09-2024 15:12 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yakolev schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:50:
Een aantal T-90M tanks zouden het Arena-M APS systeem moeten hebben, maar geen idee in hoeverre het werkt.
Dat is inderdaad een 'zou moeten' gezien die nog niet op het battlefield is verschenen blijft het Arena-M systeem nog een onbekende :)

Het schijnt nu misschien op nieuw te bouwen tanks worden gezet:
At last week’s ARMY-2024 show, Russian state media reported that Arena-M Active Protection System is being installed on new T-90M tanks.
https://www.forbes.com/si...s-invulnerable-to-drones/

Vermoed dat we die niet in actie gaan zien de komende jaren iig, die worden naast de T14 gezet voor de parades etc?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

YakuzA schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:14:
[...]

Dat is inderdaad een 'zou moeten' gezien die nog niet op het battlefield is verschenen blijft het Arena-M systeem nog een onbekende :)

Het schijnt nu misschien op nieuw te bouwen tanks worden gezet:

[...]
https://www.forbes.com/si...s-invulnerable-to-drones/

Vermoed dat we die niet in actie gaan zien de komende jaren iig, die worden naast de T14 gezet voor de parades etc?
Dat bericht van Forbes had ik ook gelezen, vandaar dat ik het inderdaad benoemde. Ben wel benieuwd in hoeverre zulke systemen werken (en hoe vaak). Een enkele drone houd je tegen, wellicht ook de tweede, maar beide strijdmachten beschikken en gebruiken vaak heel veel drones tegen voertuigen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:18:
[...]

Dat bericht van Forbes had ik ook gelezen, vandaar dat ik het inderdaad benoemde. Ben wel benieuwd in hoeverre zulke systemen werken (en hoe vaak). Een enkele drone houd je tegen, wellicht ook de tweede, maar beide strijdmachten beschikken en gebruiken vaak heel veel drones tegen voertuigen.
Voor zover ik begreep heeft Arena-M alleen sensoren opzij, niet voor recht omhoog.

Dus tegen een Javelin raket of drone die recht van boven komt is die momenteel (in de huidige setup zoals getoond) niet bestand.

(plus nog een minimum speed van het te onderscheppen object oid, dus tegen drones was die ook nog niet geschikt, maar wel voor RPG7 etc. Maar dit stuk kan ik me niet meer zo goed herinneren)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 17-09-2024 15:23 ]

PSN

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

YakuzA schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:20:
[...]

Voor zover ik begreep heeft Arena-M alleen sensoren opzij, niet voor recht omhoog.

Dus tegen een Javelin raket of drone die recht van boven komt is die momenteel (in de huidige setup zoals getoond) niet bestand.

(plus nog een minimum speed van het te onderscheppen object oid, dus tegen drones was die ook nog niet geschikt, maar wel voor RPG7 etc. Maar dit stuk kan ik me niet meer zo goed herinneren)
Heb het inderdaad ook opgezocht, maar kan geen mention vinden van sensoren die omhoog kijken. Het zou me niets verbazen als nieuwe iteraties dat wellicht wel hebben (leren van de lessen van het slagveld), maar met het gevaar van munities als Javelin zou ik verwachten dat de Russen al langer terug hier rekening mee gehouden zouden hebben.

Alsnog, vrijwel alle drone aanvallen die ik heb gezien komen diagonaal / schuin aan en vallen misschien binnen sensor range.

Even aanzien of de Russen Hard-Kill APS op het slagveld gaan gebruiken en in hoeverre ze werken.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Nog een artikel over de rol van tanks op het moderne slagveld. Ook op the National Interest staat een artikel, maar die vind ik persoonlijk wat minder.

The Once-Dominant Tank Is Getting Humbled on the Battlefield
The rise of drones has prompted armies to change tactics and add defenses to the powerful armored vehicles
https://www.wsj.com/world...-the-battlefield-4a6862c3
POKROVSK, Ukraine—Even as tanks help Ukraine push into Russia, armies are rethinking how the powerful vehicles are made and deployed after a recent history of being humbled in combat.

Tanks were once the king of the battlefield. But the proliferation of drones in Ukraine means the large, noisy vehicles can be spotted and targeted within minutes. That has seen dozens of cutting-edge Western tanks used only sparingly in the battle they were meant to shape, while others have been damaged, destroyed or captured.

In response, armies are adding technology to tanks to spot and protect against drones while also exploring design changes to make the heavy, armored vehicles more maneuverable. Battlefield tactics are already changing and lessons from Ukraine are being integrated into training.

“In the near term, we absolutely need to urgently make some adjustments to maintain the survivability of our armored formations,” said Gen. James Rainey, who heads the U.S. Army Futures Command, which looks at ways to equip and transform the army.
“As soon as you hit the road a drone sees you and then you’re hit with artillery, mines, antitank missiles, drones, guided air bombs,” said the Ukrainian driver of one Abrams whose call sign is Smilik.

At the start of the war, commanders would often hide their tanks and other armored vehicles by digging trenches and camouflaging them. They would then emerge to shoot at the enemy when they came into range.

“Now everything is being watched, so you can’t even dig a hole to hide,” said Lubomyr Stakhiv, a junior sergeant in another brigade. These days they stay out of the range of drones and drive into position to hit the enemy, he said.

A tank commander’s skill was once determined by their ability in tank duels and protecting infantry, but now it is about the ability to covertly fire and quickly retreat, said Anton Havrish, the commander of a tank company equipped with Leopards.
The rise of drones has increased the focus of training on the need for constant movement, Skyttä said.
“You cannot leave for even a moment battle tanks in the open area. Whenever movement stops, you have to be below the trees, you have to get cover,” he said.

The U.S., meanwhile, is trying to find lighter metals for its tanks as it tries to make them more maneuverable. The Abrams has a 500-gallon fuel tank and needs several gallons just to start up, making it a behemoth in the U.S. arsenal.

“We have got to get the weight off them,” Rainey said.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik wil toch twee dingen aanstippen:
1) Tanks zijn over het algemeen dominant als je luchtoverwicht hebt. Dan zijn ze namelijk een stuk vrijer om te manoeuvreren. De mogelijkheid om te manoeuvreren wordt nu afgenomen door al die drones. En omdat er geen luchtoverwicht is voor een van beide strijdende partijen, krijg je een luchtruim dat zo vol met drones zit. Een gebrek aan adequate anti drone systemen helpt al helemaal niet.
2) De "moderne" tankontwerpen zijn meestal 50 jaar oud of ouder of niet (veel) beter dan die 50 jaar oude ontwerpen. Dat is alsof je in Vietnam ging vechten met WO1 tanks of Desert Storm met WO2 tanks. Misschien zijn die tanks nu eindelijk eens een beetje verouderd en moeten ze eens vervangen worden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:54
@Yakolev een tank met bemanning is wellicht ook wel een relikwie aan het worden. Onbemand, kleiner en voorzien van voldoende APS capaciteit om een zwerm drones te weerstaan.

Of in ieder geval dus net als Merkava's goed functionerende APS systemen. Je bent anders gewoon een kwetsbare magneet voor alles wat vliegt of in de grond ligt en kan ontploffen.

@DaniëlWW2 hoe zie je dat in relatie met drones en MANPADS - echt luchtoverwicht is dan toch ook niet zo vanzelfsprekend meer. Drones ga je dan houden lijkt mij?

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-09-2024 19:09 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Uiteindelijk zijn die drones ook maar klein, langzaam en onbeschermd.
Kwestie van tijd voordat ook daar een heel effectief antwoord op is.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Zoals ieder geslaagd idee deze oorlog, zal na verloop van tijd de tegenstander het kopiëren. Het ziet er naar uit dat de Russen (die al honderden verkenningsdroes zijn verloren) hetzelfde zijn gaan doen tegen Oekraïne. ISR drones uit de lucht halen met goedkope FPV drones.

• Tens
Als ik zoiets zie vraag ik me altijd een paar dingen af:
Kun je nog banden wisselen.
Hebben je bestuurde wielen nog maximale uitslag.
Wat is het extra gewicht, qua max laadvermogen en wat is de invloed op de terreincapaciteit.
Hoeveel extra brandstof kost het.
en werkt het? een drone op de lanceerbuizen blijft mogelijk wat effectief ook uitschakeling is.

Je ziet tegenwoordig 'af fabriek' drone cages op tanks (ook bij Israël en Oekraïne). Dus daar zal over nagedacht zijn, een top-attack raket zal gestopt worden, maar één drone voor de cage, en een tweede op de turret blijft mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z62vBAiJnxrrueHD6ydUNO48dtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWWVN1pNdCZ22RjHA12uTRVq.jpg?f=fotoalbum_large

• Tens
Tijdje terug ging het over overtollige T-72's van India.

Nieuw voor mij is dat het blijkbaar eigen productie is.
The Indian Army, which has approximately 2,500 T-72 tanks, has decided to upgrade and refurbish the older models for export to interested countries.
India began producing the T-72 in the 1980s at the Heavy Vehicles Factory in Avadi, near Chennai, after initially purchasing 500 units from the Soviet Union. The same facility also produces modernized T-90 tanks. Now, it will serve as the base for overhauling the T-72s intended for export.
Voor weinig richting Oekraïne staat dus niet in de planning

https://defence-blog.com/...-export-aging-t-72-tanks/

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:39:
Als ik zoiets zie vraag ik me altijd een paar dingen af:
Kun je nog banden wisselen.
Hebben je bestuurde wielen nog maximale uitslag.
Wat is het extra gewicht, qua max laadvermogen en wat is de invloed op de terreincapaciteit.
Hoeveel extra brandstof kost het.
en werkt het? een drone op de lanceerbuizen blijft mogelijk wat effectief ook uitschakeling is.
Ik denk dat het meevalt. Zo te zien zijn het een soort flexibele matten (rubber?) en geen stalen platen. Ik vraag me meer af waar het bescherming tegen moet bieden.

• Yucon
  • Laatst online: 21-12 20:39

Yucon

*broem*

downtime schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:53:
[...]

Ik denk dat het meevalt. Zo te zien zijn het een soort flexibele matten (rubber?) en geen stalen platen. Ik vraag me meer af waar het bescherming tegen moet bieden.
Misschien proberen ze die drone gewoon fysiek uit de buurt te houden? Als hij een meter van je voertuig af ontploft lijkt me dat ook al winst.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 19:26

unclero

MB EQA ftw \o/

Tens schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:42:
QC's van Kalashnikov zijn blijkbaar wegbezuinigd, of naar het front gestuurd:

[Twitter]
Er is geen noemenswaardige QC.
Als u in het Westen een nieuw wapen koopt, zal daar niet alleen een briefje met checks bij zitten van de verschillende QC's, stempels op de loop van de beëdigde proefbank, maar ook een schietkaart met wat gaten van de allerlaatste die nog een check heeft gedaan.

In Rusland denkt men niet zo. Kalasjnikovs zijn bij uitstek wapens voor 'de kwantiteit'. Men produceert ze, zet ze in elkaar, controleert of de onderdelen ook netjes passen, en dan is het hop in het krat. Pas bij de eenheden moeten ze getest worden. Het merendeel zal dat niet eens halen, maar op locatie in cosmoline gedoopt worden, een papiertje omheen gewikkeld en hop in een krat in de opslag 'voor ooit' of 'voor export'.

Maar dat is niet wat hier gaande is. Want de AK12 is een nieuw wapen, en men heeft grote moeite om deze in aantallen te produceren die in de buurt komen van de aantallen die men in de Oekraïense modder achter laat.
En hier is het probleem van Izmash, zij maken enkel de loop, afsluiter en kast. Alle andere onderdelen worden door toeleveranciers geleverd. En zoals we dat kennen uit Rusland, niet alle toeleveranciers zijn even toegewijd, oprecht of überhaupt bonafide.

Stelt u zich even voor dat u de leverancier bent van de compensatoren. U heeft veel geld gestoken in gloednieuwe Chinese CNC machines om deze onderdelen te maken. U steekt veel geld in de inkoop van goede stalen staven, en u parkerizeerd deze ook precies zoals volgens de documentatie van Izmash. En dan zegt Izmash ineens: leuk, maar volgende maand wil ik er vier keer zoveel hebben als ik normaal bestel. Dan moet u ineens opschalen, en dat is duur. U surft over Alibaba om te kijken of u misschien nog een paar machines kan bestellen. Maar ineens weet 'het algoritme' dat u naar dat soort dingen aan het kijken bent, en serveert u een aanbieding van een speelgoedfabriek in de buurt van Xiamen die airsoft geweren maakt. En toevallig, oh wat toevallig, hebben die ook een exacte kopie van de AK12 in het assortiment. En na een korte chat met een accountmanager weet u ook dat de compensatoren 'precies zoals het eggie' zijn, en die ook los te koop zijn zeker als u er meer dan 10.000 van wilt hebben. Ach, denkt u, als ik ze meng met de echte in de batch, dan ziet niemand het verschil. En hoeveel schoten lost zo'n soldaat in Oekraïne nou voor die in het stof bijt?

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• gise
  • Niet online
Een rijdende drone met geweer erop gemonteerd genaamd ‘Fury’ in actie tegen een groep Russen:

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/OzzyJG0YJq

Ik vraag me af wat er gebeurt was als hij over/op die mijn had gereden, nu ging het goed met die mijn tussen de banden door.

• gise
  • Niet online
Rusland zou een test hebben uitgevoerd met haar RS-28 “Sarmat” ICMB.
Deze zou zijn geëxplodeerd zonder succesvolle launch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XarNBlQjtC6Ccixl3XAeWrGKyOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6gYjtR7E1U67XAvuyDgVP6z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQtleNGDlf-ZURqdKI2O1q8n70M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KdYHUMQw5s8RxEKe93qrkij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zW-O-9qb5VIq4-tdfiGIO82mvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JFlYoHBaRs1ptEu90Iht20I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door gise op 22-09-2024 21:50 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gise schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:35:

[Afbeelding]
Dat was al gemeld. Al had @Shabbaman het waarschijnlijk beter hier kunnen posten.

Shabbaman in "De situatie binnen Rusland"

• Tens
Wellicht alleen prototypes, anders binnenkort in Rusland?
Iran-unveils-new-shahed-136b-attack-drone.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RGQ2I2O57wGl8rvHxasCczneKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UtqDMwXDSjJDFkcxdznlBvPB.webp?f=fotoalbum_large
https://defence-blog.com/...shahed-136b-attack-drone/

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:11:
Wellicht alleen prototypes, anders binnenkort in Rusland?
Je weet nooit bij Iran. Voor hetzelfde geld is het fake en horen we er nooit meer wat van. Zoals met die “stealth fighter” die ze zogenaamd ontwikkeld hadden.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:09
https://www.bnr.nl/nieuws...slukt-krater-van-60-meter

Het moderniseren van de Russische atoomraketten gaat ook al zo soepel.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
downtime schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:11:
[...]

Je weet nooit bij Iran. Voor hetzelfde geld is het fake en horen we er nooit meer wat van. Zoals met die “stealth fighter” die ze zogenaamd ontwikkeld hadden.
Het is dan ook de bedoeling van stealth dat je hem niet ziet ;)

• gise
  • Niet online
Nu er actief gejaagd wordt op Russische UAV’s met FPV drones is er weer een nieuwe stap in het kat-en-muis-spel.

Rusland zou nu achteruit kijk camera’s installeren op haar drones blijkt uit een neergehaalde drone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYw7EHRuuz3x-M5gRMAdL2A9SXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrSztCSsqsqzOcRJZmvqvzFq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwK3kjYDza_W_u-4P-CZInP3lWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mf2yw6Cd3KjD04HfssAidzx8.jpg?f=fotoalbum_large

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wel mooi dat ze gewoon een domeinnaam op 3d-printen :D

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:11

_Eend_

🌻🇺🇦

De antennes zijn wel apart, dit lijken mij directionele antennes, maar ik ben geen antennoloog..

(De ronde PCBtjes met de rode kabel er aan)

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Het verhaal van hoe Oekraïne de twee A-50 AWACS vliegtuigen kon neerschieten.

How Ukraine ambushed Russian planes with Soviet-era missiles
Ukraine’s daring air defence tactics, honed over two years of planning, have dealt a significant blow to Russia’s once-dominant airborne surveillance fleet
https://www.thetimes.com/...ne-surveillance-96wp660bg
The Ukrainian crew of the Soviet-era missile system waited as their launch controller called out the final countdown. No armed force had ever shot down an airborne early warning and control aircraft before. Their mission to blind the Russian air force had been nearly two years in the planning.

Since the first days of the February 2022 invasion, Russia’s handful of Beriev A-50s, a sophisticated aircraft with four jet engines and a huge radar mounted on the fuselage, had been scanning hundreds of miles of sky over Ukraine, exposing Ukrainian air force activity well before it could reach the combat zone.

Even 40 kilometres behind their lines, the Ukrainians were vulnerable to a Russian counterstrike when they fired the rockets at their target — an A-50 patrolling over the Azov Sea. They had done their best to conceal their position.

Their mission failed, but it paved the way for the first successful shooting down of an airborn A-50, all partly due to an air defence system developed over half a century ago.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 24-09-2024 20:48 ]

• Avalaxy
  • Laatst online: 19-12 14:56
Yakolev schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:47:
Het verhaal van hoe Oekraïne de twee A-50 AWACS vliegtuigen kon neerschieten.

How Ukraine ambushed Russian planes with Soviet-era missiles
Ukraine’s daring air defence tactics, honed over two years of planning, have dealt a significant blow to Russia’s once-dominant airborne surveillance fleet
https://www.thetimes.com/...ne-surveillance-96wp660bg

[...]
Prachtig verhaal als je het hele artikel leest!

[ Voor 16% gewijzigd door Avalaxy op 25-09-2024 10:15 ]

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:09
Avalaxy schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:06:
[...]

Prachtig verhaal als je het hele artikel leest!
Helaas paywall... Kan je er wat zaken uit halen?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• Avalaxy
  • Laatst online: 19-12 14:56
Snowhite0901 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:01:
[...]

Helaas paywall... Kan je er wat zaken uit halen?
Ik weet niet wat de regels daarom zijn hier... Het was echter niet heel moeilijk de paywall te omzeilen hoor, De regel is dat we hierin niet faciliteren of zelfs de meest basale hints geven waar je moet zoeken. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-09-2024 13:18 ]

• Tens
Oekraïne krijgt (volgens mij voor het eerst) JSOF glide bombs, met een bereik van zo'n 100 km.
(vliegtuig op het plaatje zit niet bij de levering)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bYrHalJOa1MF8wbije_E82zzt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yj8EPRVyFue2w7Fe2EgYHsx9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrOyNnzaJoZSWqLjc97YrNiux2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wGe7KMAZVYnA0Idxp464r0b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Tens op 26-09-2024 08:32 ]

• Tens

Met een afwijkend afleveradres mag ik hopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQqplcZgTp4Tj8gdq6Yxfr3E2mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pHhjOa4vGeCIprdkhzamGIEw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 26-09-2024 08:27 ]

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-12 21:15
Tens schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:19:
Oekraïne krijgt (volgens mij voor het eerst) JSOF glide bombs, met een bereik van zo'n 100 km.
(vliegtuig op het plaatje zit niet bij de levering)

[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is het voordeel van JSOW tegenover iets als ATACMS i.c.m. HIMARS? Of zijn alle ATACMS-raketten bijna op?

JSOW gaat er vanuit dat je air superiority of SEAD hebt, HIMARS niet. JSOW zonder SEAD vereist dat je je piloten en vliegtuigen veel risico laat lopen, HIMARS niet. JSOW doet 130 km en doet dat subsonisch, HIMARS 300 km en supersonisch.

Als het per se air-to-surface moet zijn, dan is JASSM een betere toevoeging, toch? Stealthy, ontwijkmaneuvres, 1000 km bereik. Tomahawk en Gryphon doen 1600 en 1000 km respectievelijk en scheelt ook weer risico lopen voor piloten. Er is ook nog PrSM, dat 500 km bereik heeft en van HIMARS en MLRS afgevuurd kan worden en minder goed te detecteren is dan ATACMS.

Ik zie niet goed in wat men met JSOW voor elkaar moet gaan krijgen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-12 22:40

Garyu

WW

Ample Energy schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:49:
[...]

Wat is het voordeel van JSOW tegenover iets als ATACMS i.c.m. HIMARS? Of zijn alle ATACMS-raketten bijna op?

JSOW gaat er vanuit dat je air superiority of SEAD hebt, HIMARS niet. JSOW zonder SEAD vereist dat je je piloten en vliegtuigen veel risico laat lopen, HIMARS niet. JSOW doet 130 km en doet dat subsonisch, HIMARS 300 km en supersonisch.

Als het per se air-to-surface moet zijn, dan is JASSM een betere toevoeging, toch? Stealthy, ontwijkmaneuvres, 1000 km bereik. Tomahawk en Gryphon doen 1600 en 1000 km respectievelijk en scheelt ook weer risico lopen voor piloten. Er is ook nog PrSM, dat 500 km bereik heeft en van HIMARS en MLRS afgevuurd kan worden en minder goed te detecteren is dan ATACMS.

Ik zie niet goed in wat men met JSOW voor elkaar moet gaan krijgen.
Je hebt natuurlijk gelijk qua SEAD/air superiority. Maar een JSOW is veel flexibeler "even" ergens in te zetten dan een HIMARS. Een vliegtuig kun je makkelijker even 1000km verderop inzetten (ongeveer een uurtje vliegen) dan dezelfde afstand rijden met een HIMARS (ca. 12 uur rijden, best case).

Verder is het niet alleen maar "wat is het beste wapen", maar vooral ook een kwestie van "wat hebben (over)", want oude meuk is makkelijker te doneren dan nieuwer spul dat de VS voor zichzelf wil houden.

Daarnaast zijn ze stukken goedkoper dan andere genoemde wapens:
  • JSOW: >280kUSD voor deze AGM-154A variant
  • JASSM: >700kUSD of >1MUSD voor de -ER variant
  • Tomahawk: >2MUSD
  • Gryphon: >1.3MUSD, maar eigenlijk niet echt mee te tellen want heeft ook een launcher nodig etc

[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 26-09-2024 14:09 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08
gise schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:35:
Hier zie ik nu wel de hand van westerse spionage in, om dit te saboteren (wat ik dan weer goedkeur).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

brecht_vb schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:57:
[...]

Hier zie ik nu wel de hand van westerse spionage in, om dit te saboteren (wat ik dan weer goedkeur).
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

or lack of proper maintenance

• Tens
brecht_vb schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:57:
[...]

Westerse hulp lijkt niet echt nodig.
Dit is toch iets van de vijfde lancering, vier mislukkingen en de langste vlucht was iets van twee minuten?

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

MikeyMan schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:58:
[...]

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

or lack of proper maintenance
Exact, ik refereer graag weer naar deze:

nst6ldr in "Nucleaire dreiging Rusland"

In geval van de ICBM capaciteit zou ik zelfs helemaal niet infiltreren als ik wat te zeggen had over onze inlichtingen. Het is als westerse krijgsmacht al lastig om assets te krijgen in rusland, dan wil je die niet ergens hebben waar de dreiging of winst nihil is.

• Tens
Productiecapaciteit aan Shaheds lijkt ruim 6000 per jaar te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmgEG66GeIiA3APskIRYdoBA6NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EshiG3sXvyzSHGPpatCeDhU.jpg?f=fotoalbum_large

hier het hele verhaal, Bron lijkt Oekraïne te zijn
While there were initial delays and skepticism about Alabuga being able to supply 6000 drones, data on Russian launches of Shahed drones collected by the Ukrainian military indicate that Alabuga is ahead in its production schedule and has already supplied approximately 4500 of the promised 6000 drones as of late April 2024 and over 6000 by the end of August 2024.
https://isis-online.org/i...rate-of-shahed-136-drones
Rendement van de Shaheds Lijken mooie cijfers, maar elke niet gestopte drone betekent schade natuurlijk. Opmerkelijk zijn de betere EW-cijfers (of die werden eerder gewoon bij de destroyed geteld?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf114Dk2dV0JhSmhPynY168kUCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DalIagaKFpk4yV6KZuclEyW5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 28-09-2024 19:24 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zoveel is 6000 langeafstandsdrones per jaar niet. Gedeeld door 20 is het 300 dagen in een jaar dat je 20 per dag maakt. In de 300 dagen zit een wekelijkse rustdag en 12 feestdagen die niet op de wekelijkse rustdag samenvallen of op een andere dag gerecupereerd worden.

Productiefaciliteiten zijn zeldzaam en je zet drie-ploegen in om de klok rond te produceren. Om 20 drones per dag te maken gaat elk uur een drone van de lopende band of gelijkaardig proces komen en voor 10 per dag is het een drone per 2 uren. Er is 4 uren speling voor de pauzes en ploegenwissel.

Hoe kan een Oekraïense MKB/KMO een drone per 2 of 1 uur produceren? De vleugels en rompen produceren, printplaten etsen en bestukken,... worden uitbesteed aan andere bedrijven en zoals de Britten lieten de pianobouwers, timmermannen,... vliegtuigrompen en vleugels tijdens WOII produceren. Een dronebedrijf doet aan ontwerpen, contractors uitkiezen, trainen, valideren,... en gaat in-house de drones assembleren.

Een voorbeeld van een 750km drone dat zoals een Ikea meubel in een uur opgebouwd wordt en nog half uur voor de elektronica, motoren en explosieven erin te doen.
Eighteen months ago, the company he co-founded, Terminal Autonomy, didn’t even exist. It is now producing more than a hundred AQ400 Scythe long-range drones a month, with a range of 750km (465 miles). The company also makes hundreds of shorter range AQ100 Bayonet drones a month, which can fly a few hundred kilometres.

The drones are made of wood and are being assembled in former furniture factories in Ukraine.

Mr Serra-Martins, a former Australian Army Royal Engineer, set up the company with his Ukrainian co-founder, backed by US finance. It is one of at least three companies now producing drones in Ukraine at scale.

He describes his drones as “basically flying furniture – we assemble it like Ikea”.

It takes about an hour to build the fuselage and half that time to put the brains inside it – the electronics, motor and explosives.

The company’s Bayonet drone costs a few thousand dollars. In contrast, a Russian air defence missile used to shoot it down can cost more than $1m
https://www.bbc.com/news/articles/c6240qepyppo
Bij de Oekraïners is er een wildgroei aan ontwerpen en er zijn meerdere bedrijven die op termijn 10 tot 20 drones per dag of 3000 tot 6000 drone per jaar kunnen produceren. Het antwoord op 6000 Shadeds is hoeveel keren kunnen de Oekraïners dat overtreffen?

Oekraïense kruisraketten (in ontwikkeling) kunnen 10x onder de Westerse prijzen aan.
Francisco Serra-Martins also believes Western manufacturers are still “woefully unprepared” to fight high-intensity warfare – producing far fewer long-range weapons at a much higher cost. He says what Ukraine really needs now “is a lot of good enough systems”.

The BBC has talked to one Ukrainian company which is already developing a new cruise missile, at least 10 times cheaper than a British-made Storm Shadow missile.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
rapture schreef op zondag 29 september 2024 @ 00:54:
Oekraïense kruisraketten (in ontwikkeling) kunnen 10x onder de Westerse prijzen aan.
[...]
Het zijn twee verschillende aanpakken. Een RFP waar je een lijst aan (platinum) requirements op zet waar de vendor de meeste features matched.

Alternatief: een platform dat goedkoop te produceren is en wat compromissen maakt. Storm Shadow is voor alle doelen erg goed. En heeft als key features het verrassingseffect (door lage observeerbaarheid + weinig wapens per aanval). Maar voor de meeste overkill ten opzichte van een simpele drone.

• Tens
rapture schreef op zondag 29 september 2024 @ 00:54:
Zonder milspec en aanbestedingen is alles goedkoper.

En niet onbelangrijk; veel techniek is, in tegenstelling tot de jaren waarin Storm Shadow en aanverwant ontwikkeld werd, gewoon goedkoop beschikbaar en hoeft niet meer ontwikkeld te worden. (gps-sturing/beeldherkenning etc)

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ANdrode schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:39:
[...]

Het zijn twee verschillende aanpakken. Een RFP waar je een lijst aan (platinum) requirements op zet waar de vendor de meeste features matched.

Alternatief: een platform dat goedkoop te produceren is en wat compromissen maakt. Storm Shadow is voor alle doelen erg goed. En heeft als key features het verrassingseffect (door lage observeerbaarheid + weinig wapens per aanval). Maar voor de meeste overkill ten opzichte van een simpele drone.
... met als kanttekening dat die features doelbewust zijn en we daar geld voor over hebben. Het past in de westerse doctrine van geweldsmiddelen, die moeten individueel effectief zijn. Anders dan verzadigen en strooien met munitie verwachten we bij de NAVO van strategische capaciteiten (daar vallen kruisraketten onder) dat we binnen het bereik van zo'n wapen met zekerheid een doelwit kunnen uitschakelen. Dat scheelt collateral, logistiek is minder zwaar (want je hebt minder nodig) en maakt intel veel waardevoller.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

nst6ldr schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:10:
[...]
dat we binnen het bereik van zo'n wapen met zekerheid een doelwit kunnen uitschakelen. Dat scheelt collateral,
De use case is heel anders ja. Er van uit gaan dat het ding 10-20 jaar ongebruikt in de kelder moet liggen en dan in 1x goed moet werken wetende dat er pers meekijkt. Gemaakt door een beursgenoteerd bedrijf met beursgenoteerde toeleveranciers die het voornamelijk doen voor geld. Versus weten dat het ding binnen een maand is gebruikt en een foutpercentage van x% acceptabel is. Door een partij die (geld wil hebben en) weet dat ze problemen krijgen als de andere partij wint.

offtopic:
Toch grappig dat van aanbesteden zowel wordt gezegd dat de goedkoopste wint, als dat het er duurder van wordt. OTOH: Wikipedia: The Pentagon Wars is herkenbaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

F_J_K schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:16:
[...]

Er van uit gaan dat het ding 10-20 jaar ongebruikt in de kelder moet liggen en dan in 1x goed moet werken wetende dat er pers meekijkt.
Integendeel, raketten komen met een onderhoudsplan en krijgen met regelmaat aandacht, er zitten tenslotte bewegende onderelen in/aan.

Wat ik meer bedoelde is dat ze een strategische capability zijn. Strategische overwegingen worden veelal met een marge genomen als er mankracht bij komt kijken, een strategisch wapen is daarentegen heel binair - dat moet gewoon werken want 'een beetje' is er niet bij.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:49:
[...]
Zonder milspec en aanbestedingen is alles goedkoper.

En niet onbelangrijk; veel techniek is, in tegenstelling tot de jaren waarin Storm Shadow en aanverwant ontwikkeld werd, gewoon goedkoop beschikbaar en hoeft niet meer ontwikkeld te worden. (gps-sturing/beeldherkenning etc)
Ja, de Oekrainse raket zal niet het laatste stuk de nose-cone eraf laten vallen en dan via camera nog een keer extra het doelwit valideren en niet exploderen als er iets helemaal mis is etc.

PSN

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat ik wel vermoed is dat er ook andere factoren zijn die westerse wapensystemen ook duur maken.
Veel is gewoon gebaseerd op ontwerpen uit de Koude Oorlog. Zwaar gemoderniseerd, maar toch. Veel componenten zijn ook made to order in relatief lage volumes. Helpt ook niet dat iedereen zo nodig hun eigen spul moet doen, zelfs binnen de VS met army vs. navy vs. air force. En zeker de processoren zullen daardoor zeer duur zijn. Dit terwijl je tegenwoordig meer rekenkracht uit menig SoC uit je telefoon kan halen dan in die chips zal zitten. Uiteindelijk zit veel van de kosten juist in de electronica.

Dat maakt wat Oekraïne nu doet ook zo interessant. Want ze blazen raffinaderijen en nu zelfs munitiedepots op met de technische equivalent van "twee stokken tegen elkaar wrijven". Dat is geen waardeoordeel voor de Oekraïners, wat ze doen is indrukwekkend. Maar de technische basis die ze hebben, is beperkt.

Ik vraag me ook steeds meer af wat die drone coalitie nu echt betekend voor Oekraïne. Want het is bekend dat TNO hier ook participeert met ontwikkelwerk en onze strijdkrachten de informatie krijgen als onderdeel van de deal. De escalatie in capaciteiten is wel heel snel aan het gaan dit jaar. Dat doet mij toch afvragen in hoeverre dingen hier (mede) ontwikkeld zijn.

• Tens
DaniëlWW2 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:11:
Wat ik wel vermoed is dat er ook andere factoren zijn die westerse wapensystemen ook duur maken.
Veel is gewoon gebaseerd op ontwerpen uit de Koude Oorlog. Zwaar gemoderniseerd, maar toch. Veel componenten zijn ook made to order in relatief lage volumes. Helpt ook niet dat iedereen zo nodig hun eigen spul moet doen, zelfs binnen de VS met army vs. navy vs. air force. En zeker de processoren zullen daardoor zeer duur zijn. Dit terwijl je tegenwoordig meer rekenkracht uit menig SoC uit je telefoon kan halen dan in die chips zal zitten. Uiteindelijk zit veel van de kosten juist in de electronica.

Dat maakt wat Oekraïne nu doet ook zo interessant. Want ze blazen raffinaderijen en nu zelfs munitiedepots op met de technische equivalent van "twee stokken tegen elkaar wrijven". Dat is geen waardeoordeel voor de Oekraïners, wat ze doen is indrukwekkend. Maar de technische basis die ze hebben, is beperkt.

Ik vraag me ook steeds meer af wat die drone coalitie nu echt betekend voor Oekraïne. Want het is bekend dat TNO hier ook participeert met ontwikkelwerk en onze strijdkrachten de informatie krijgen als onderdeel van de deal. De escalatie in capaciteiten is wel heel snel aan het gaan dit jaar. Dat doet mij toch afvragen in hoeverre dingen hier (mede) ontwikkeld zijn.
Vergis je niet in de capaciteiten van Oekraïne zelf. bv: https://drone.ua/en
DroneUA is included in the TOP 3 most innovative businesses in the agricultural sector of Ukraine according to FORBES and the TOP 20 most innovative enterprises in Ukraine.

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 30-09-2024 15:19 ]

• Tens
https://defence-blog.com/...ivered-to-russian-troops/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/165hds2KY8smuPRXPzxA1sLIWyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iEI5AeNOqZ38nBFKrmD3vtDV.webp?f=fotoalbum_large

Ze waren er al, maar Rusland is blijkbaar in staat om dit soort voertuigen wel in grotere aantallen te maken.
Weinig pantser zo te zien, benieuwd of ze bestand zijn tegen de iets groter kaliber vuurwapens.
The Russian military has received a new batch of “Courier” unmanned ground vehicles.

The drones, which can carry various types of weaponry, have already seen combat in Ukraine and are now being delivered in greater numbers to support ongoing military operations.

The “Courier” drone can be equipped with a wide range of armaments, including AGS-17 and AGS-30 automatic grenade launchers, RPGs, anti-tank guided missiles (ATGMs), and 12.7 mm heavy machine guns. It is also capable of deploying anti-tank mines, RPO-A “Shmel” thermobaric rocket launchers, and electronic warfare (EW) systems, making it a highly versatile platform for frontline operations.

This latest batch is part of an accelerated production schedule, with the Russian defense industry working to meet increasing battlefield demand. Initially developed as a garage-based prototype, the “Courier” system has quickly evolved into a vital asset for ground operations. The Russian military has already deployed the drones in the Avdiivka sector, where they were used to support combat activities.

Production has ramped up significantly since early 2024, transforming the once small-scale project into a mass-produced military asset.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik vraag me af of de achterste in de rij een EW versie is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Details over het trainen van Orlan operators zijn bekend gemaakt.

Orlan UAV Service Life and Operators' Training Details Disclosed by Russia
https://en.defence-ua.com...osed_by_russia-12032.html
The Kremlin-affiliated media outlet TASS recently published an article revealing details about the activities at Russia's "secret" Special Technology Center (STC). This facility offers around 90 different courses, but the primary focus of this report was the training of operators for Orlan-10 and Orlan-30 reconnaissance drones.

According to Roman Ivanov, the center’s chief design director, since Russia’s invasion of Ukraine in 2022, the training processes for these drone operators have been significantly intensified. The training course now runs for 12 hours a day, up from eight, allowing operators to be fully trained in just one month. The curriculum has also dropped the previously included "civilian applications" segment to focus entirely on military use.

The article notes that Russia’s Ministry of Defense has requested upgrades to the equipment used at the training center, though no formal agreements have been reached yet. The ministry aims to train 1,000 drone operators over the next year, averaging more than 80 per month.

Notably, Russian officials lament the high cost of the training program, which amounts to one million rubles (about $10,600) per operator. This expense is largely due to the extensive hands-on practice with real drones, as the Orlan UAVs used in training cost more than 10 million rubles (around $106,000), depending on the specific configuration.

During the training, an Orlan drone typically endures two to three months of continuous use. Based on this information, it can be estimated that an Orlan UAV has a service life of about 720 to 1,080 flight hours, assuming 12 hours of daily use, seven days a week. However, in practice, they seem to wear out more quickly.

The trainees, many of whom have no prior experience with UAVs, especially fixed-wing types like the Orlan, are divided into teams of at least three people: a pilot, an equipment operator, and a technician. Before beginning the course, the candidates undergo aptitude tests to assess their suitability for drone operation.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yakolev schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:40:
Details over het trainen van Orlan operators zijn bekend gemaakt.

Orlan UAV Service Life and Operators' Training Details Disclosed by Russia
https://en.defence-ua.com...osed_by_russia-12032.html

[...]
Das best duur:
10 million rubles (around $106,000)
Voor een Orlan met een vast gelijmde Nikon/Canon camera en een veldfles als benzine tank ;)

Wel interessant dat ze blijkbaar 1000/jaar proberen te trainen op de Orlan.
Maakt wel duidelijk dat het een belangrijk onderdeel binnen het leger is geworden.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 02-10-2024 16:56 ]

PSN

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

YakuzA schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:55:

Wel interessant dat ze blijkbaar 1000/jaar proberen te trainen op de Orlan.
Maakt wel duidelijk dat het een belangrijk onderdeel binnen het leger is geworden.
Gisteren las ik ook een oproep van verscheidene commandanten en milbloggers gericht aan Belousov om van drone operators een aparte tak binnen de Russische strijdmachten te maken (vergelijkbaar met hoe Oekraine dat heeft).
Een groot punt van kritiek was dat onwetende commendanten dure of bekwame drone operators inzetten in non-drone gerelateerde taken, soms zelfs als leden van assault teams, dat moet dus heel anders.

Moet het even terugzoeken, maar ik weet even niet in welke subreddit of twitterdraad ik het gelezen had.

Gevonden!
quote: DeepL Vertaling
Address to Andrey Removich Belousov, Minister of Defense of the Russian Federation.

Dear Andrei Removich!
Having consulted with colleagues in the “garage” production of UAVs, with commercial UAV developers and on behalf of fighters and commanders of regular UAV units of the Russian Army, I ask you to consider the possibility of creating a new branch of the Russian Armed Forces - UAVs (unmanned robotic vehicles).

Introduce changes in the curriculum of all higher military educational institutions of Russia with mandatory study of the course on the basics of management and application of UAV and UAV units on the battlefield.
To date, due to the lack of understanding by many commanders of the tactics of application, capabilities and value of UAV units, unfortunately, there is an absolutely unhealthy situation in some units of the RF Armed Forces, when in some units of the RF Armed Forces there are platoons/companies of UAVs, but they are not a working structure of the unit, as there are not specialists, but just statisticians. That is, just servicemen who do not fulfill their direct duties and are engaged in extraneous tasks unrelated to UAV activities.

In many military formations, which are outside the NWO zone, these UAV units are fully staffed with conscripts, and many regular UAV units do not have the necessary equipment to perform combat missions, because of which, very often, superior commanders send trained soldiers of UAV units trained in special training centers to assault and other units to perform tasks not related to UAVs.
This situation has an extremely negative impact on the combat effectiveness of the RF Armed Forces as a whole.
The experience of the NWO shows that the development of unmanned and robotic systems on the battlefield is the future of any army in the world. We have had the opportunity to gain advanced experience in the use and creation of such systems. We would not want to miss such an opportunity.
I am sure that the creation of a new branch of the BPRA will give a big impetus to the development of this area, and the Russian Armed Forces will increase their combat readiness and power.
Creation of a separate branch of the BPRA troops will allow to accumulate in these units high-class specialists, fighters and commanders with extensive combat experience, which will increase the effectiveness of the use of UAV units on the battlefield and eliminate the possibility of using specialists not for their intended purpose.

Sincerely, the community of UAV developers and servicemen of UAV units of the RF Armed Forces.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
https://t.me/notes_veterans/19529

[ Voor 63% gewijzigd door Yakolev op 02-10-2024 17:11 ]

• gise
  • Niet online
Niet echt mogelijk om op basis van deze beelden te bepalen maar dit zou een filmpje zijn met een Su-25 friendly fire

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/21l6pyNfPt

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/gVpkqyY98D

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/oiP2M4FmRe

Alternatief scenario: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/poWmfnMwuO

Crash site:
https://x.com/sternenko/status/1842496377059729626

[ Voor 45% gewijzigd door gise op 05-10-2024 14:17 ]

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het gaat blijkbaar om een onbemande RU Sukhoi S-70 Okhotnik-B “stealth” drone. Er zouden er volgens verschillende bronnen maar 2 van gebouwd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv9ClQqp441yorvThJzkeA1fMNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ygg4cPpTN4ki2m5I53b0O1pH.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus, of Ruslands claims dat ze stealth toestellen kunnen detecteren en neerschieten, kloppen.
Of dat toestel heeft geen stealth eigenschappen, waardoor het neergeschoten is door hun eigen luchtafweer.

Hoe dan ook, gewoon weer een dag uit Russische militaire incompetentie. :z

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:32

J8S

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:33:
Dus, of Ruslands claims dat ze stealth toestellen kunnen detecteren en neerschieten, kloppen.
Of dat toestel heeft geen stealth eigenschappen, waardoor het neergeschoten is door hun eigen luchtafweer.

Hoe dan ook, gewoon weer een dag uit Russische militaire incompetentie. :z
Hij is neergeschoten door een jager vlak achter het toestel, dat zou zelfs met een echt stealth toestel nog wel moeten lukken.

Los daarvan lijkt het op basis van foto's ook geen écht stealth toestel te zijn overigens, maar dat is een ander verhaal.

Men speculeert dat de Russen de controle zijn verloren en wilden voorkomen dat het toestel in vijandelijke handen terecht zou komen. Dat is nu alsnog gebeurd, maargoed. Misschien bang dat Oekraïne/een ander land de controle op een of andere manier over zou kunnen nemen en het ding zouden kunnen landen.

[ Voor 19% gewijzigd door J8S op 05-10-2024 16:05 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

J8S schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:03:
[...]
Hij is neergeschoten door een jager vlak achter het toestel, dat zou zelfs met een echt stealth toestel nog wel moeten lukken.

Los daarvan lijkt het op basis van foto's ook geen écht stealth toestel te zijn overigens, maar dat is een ander verhaal.

Men speculeert dat de Russen de controle zijn verloren en wilden voorkomen dat het toestel in vijandelijke handen terecht zou komen. Dat is nu alsnog gebeurd, maargoed. Misschien bang dat Oekraïne/een ander land de controle op een of andere manier over zou kunnen nemen en het ding zouden kunnen landen.
Klinkt alsof die mogelijk niet geslaagd is voor de field test EW resistance. ;)
1 van de 2 gebouwde drones dus het putje in.

Vond het wel raar dat RU zo dicht bij het front blijkbaar op deze hoogtes kan opereren.

PSN

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

YakuzA schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:34:
[...]

Klinkt alsof die mogelijk niet geslaagd is voor de field test EW resistance. ;)
1 van de 2 gebouwde drones dus het putje in.

Vond het wel raar dat RU zo dicht bij het front blijkbaar op deze hoogtes kan opereren.
Ze hadden er minimaal 4.

Maar inderdaad een goed observatie, wat nu dus ook een talking point is geworden. Luchtverdediging boven de fronten lijkt steeds meer een probleem. Orion UCAV's vliegen vrij ongestoord boven Koersk en Sumy (1,2,3,4). Boven de Donbas kunnen dus schijnbaar dit soort dingen ook gebeuren.

[ Voor 38% gewijzigd door Yakolev op 06-10-2024 09:07 ]

• Tens
https://defence-blog.com/...-drone-loss-over-ukraine/

de S-70 “Okhotnik” Russische high tech, stealth combat drone, of gewoon een remote controlled vliegtuigje?
The S-70 “Okhotnik” crashed in Kostiantynivka, just 16 kilometers from the frontline, and its remnants were recovered by Ukrainian forces. Initial assessments of the wreckage cast doubt on Russian claims about the drone’s advanced capabilities. Contrary to Russian propaganda, the S-70 does not appear to feature the stealth polymers or advanced artificial intelligence systems that were advertised. “This is no advanced combat drone,” a Ukrainian defense expert said. “It’s more like a glider equipped with basic flight capabilities and radio controls.”

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:06:
https://defence-blog.com/...-drone-loss-over-ukraine/

de S-70 “Okhotnik” Russische high tech, stealth combat drone, of gewoon een remote controlled vliegtuigje?
[...]
Hij heeft een extern zichtbare ronde straalmotor.
Dus dat is idd ‘Russian stealth’.

PSN

• Tens
YakuzA schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

Hij heeft een extern zichtbare ronde straalmotor.
Dus dat is idd ‘Russian stealth’.
Er is ook aardig verschil tussen de werkelijkheid en de plaatjes. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roTdV4SMF_A1VbhZPgAap5H9bVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tp61e3gORwg3PbEkzghsVMqL.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MoaEPq_bOVC_bTt1ZyqqY-41Hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHjkxtAtDYeHRdHTxtad8Tkn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKpLwp_1sW3cR1GALUXgk59MEsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ejnCaxTuUhgPtQ6Iok3DFp75.webp?f=fotoalbum_large

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

:?

We weten letterlijk al jaren hoe de S-70 drone eruit ziet, wat is daar dan een verrassing aan. De drone komt niet overeen met een random render van het internet geplukt, wat gek!

De eerste paar S-70 drones hebben een ronde nozzle, er is ook een variant geproduceerd met een platte.

Schijnbaar wel stealth genoeg als domme glider met basic systemen om kilometers boven Oekraiens terrein te vliegen.

Er is ook een UMPB D-30SN in het wrak gevonden. De D-30SN is een wat geavenceerdere glidebomb dan de normale UMPK kits die de SU-34 normaal dragen.

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 06-10-2024 23:04 ]

• Tens
Yakolev schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:37:
:?

Schijnbaar wel stealth genoeg als domme glider met basic systemen om kilometers boven Oekraiens terrein te vliegen.
Wie zegt dat dat onopgemerkt gebeurde :?

• _Eend_
  • Laatst online: 05:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Tens schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

Wie zegt dat dat onopgemerkt gebeurde :?
Dit idd, het kan ook zijn dat UA probeerde om de controle over dit ding te krijgen, we weten dat ze dat kunnen. Als de vijand dan zo vriendelijk is om het ding binnen bereik van EW eenheden te brengen is dat wel een buitenkansje die je niet kunt laten schieten.

Of dat echt zo is zullen we waarschijnlijk nooit te horen krijgen, iig niet tijdens deze oorlog.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

YakuzA schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:24:
Ze komen nu blijkbaar ook echt? meer westerse types vliegtuigen:
[Twitter]
het was al langer bekend dat er Oekrainse piloten in Frankrijk les kregen.
Is er ook iets bekend over Meteor raketten voor de M2000? Dat zou wellicht wel een kleine game changer kunnen zijn i.t.t. de F-16.

Edit: Oh, ze kunnen niet op de M2000 gefit worden. Oekraïne heeft zsm Gripens nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 08-10-2024 13:15 ]

• Tens
verse Iris uit Duitsland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjdUWCRkHsq5vVOOf98kXmPpnk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwMgHxMbw3MjnRwWkP7elGje.jpg?f=fotoalbum_large

• gise
  • Niet online
Dit is voor mij toch wel de grootste explosief onder een drone gebonden die ik tot nu toe heb gezien, ben benieuwd of we beelden gaan zien van de inzet ervan.

Neem aan dat dit een grotere biem gaat geven dan de dubbele anti-tank mijn drops.

Filmpje: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/ClMfhCjqc0

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Yakolev schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:07:
Mogelijk Patriot geraakt door een Iskander.

[Twitter]
Misschien 1 radar en 1 TEL vernietigd
Ik vraag mij af hoelang het duurt tussen het spotten van een Patriot en een Iskander erop neer te laten komen. En dan ook in relatie met hoelang een Patriot systeem op dezelfde plek staat.

En die Russische drone opereert ook wel heel erg ver achter de linies.

[ Voor 7% gewijzigd door PASware op 10-10-2024 08:35 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

PASware schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:34:
[...]

Ik vraag mij af hoelang het duurt tussen het spotten van een Patriot en een Iskander erop neer te laten komen. En dan ook in relatie met hoelang een Patriot systeem op dezelfde plek staat.

En die Russische drone opereert ook wel heel erg ver achter de linies.
Dit is 1 van de dingen waar Rusland deze oorlog grote stappen heeft gemaakt, het efficiënter maken van de Kill-Chain. Waar het eerst uren en in sommige gevallen dagen kon duren voordat een Iskander (of iets vergelijkbaars) gelanceerd werd op een geobserveerde doel, nu zou dat minuten zijn.

Nu zal het hier iets langzamer gaan vermoed ik, want een Patriot is redelijk statisch. Het lijkt dus alsof ze voor de meer high value target zijn gegaan (radar > tel) er van uitgaande dat dit ook een Patriot is.
That began to change last year—and the reforms have accelerated this year. The Russians are deploying more and better surveillance drones passing better data along more robust networks to more front-line artillery batteries and attack-drone crews.

“Russia is using new technology to improve sensor-to-shooter links,” Blair Battersby, a British Army warrant officer, wrote for the U.S. Army’s training command. More to the point, Russian commanders seem to be giving front-line forces more leeway to act on their own.

Surveilling deeper, and shooting farther, faster and more accurately, Russian forces are mitigating one of their longstanding disadvantages—and blunting what once was a key Ukrainian advantage. The relative freedom of movement that Russia’s slow targeting afforded Ukrainian forces.
Three Ukrainian Helicopters Landed Near The Front Line. A Russian Drone Was Watching—And Russian Artillery Was Ready.
https://www.forbes.com/si...as-ready/?sh=7753988535e6

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12 18:48

TrekDr0p

QR niet scannen

Avalaxy schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:38:
Klinkt wel als copium, maar laten we het hopen. Wat ik alleen niet helemaal snap; is Patriot niet juist bedoeld om dit soort raketten te detecteren en onderscheppen?
Wordt Patriot niet vooral gebruikt voor dingen die ergens anders op afgeschoten worden. Dus kan goed zijn dat ze andere doelen hebben geraakt en dat nu de tubes leeg waren en ze "geraakt" zijn.

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

Wat meer informatie over Russische barrel productie volgens de experts bij RUSI. Niet met grote zekerheid vast te stellen, maar meerdere honderden worden dus mogelijk per jaar geproduceerd. (voor artillerie)
UralVagonZavod reported the capacity to manufacture 328 armoured vehicles of all types in its 2019 annual report.91 This was stated to be 64% of the company’s total production capacity, indicating a theoretical maximum of 512 armoured vehicles per year, which in turn suggests the ability to produce 500 barrels of all calibres per year. This would not be sufficient to meet the needs of the war in Ukraine, either those generated by losses of howitzers, or those arising from wear and tear. However, by April 2024, production of self-propelled and towed howitzers had increased by 10 and 14 times respectively, compared with 2022, Bekhan Ozdoev, an industrial director at Rostec, claimed.92 Given the above, this figure is likely reached through a combination of refurbishing old barrels, matching existing stocks to new howitzers, and new production. If 30% of UralVagonZavod’s production in 2019 was focused on artillery systems, these figures indicate an approximate theoretical production maximum of 1,000 howitzers of all types per year. Within this, it is reasonable to conclude that the focus of forging may have shifted away from tank barrels and towards artillery barrels, which may mean that Russia is able to produce hundreds of new barrels per year.
Te lezen hier

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Yakolev schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:18:
Wat meer informatie over Russische barrel productie volgens de experts bij RUSI. Niet met grote zekerheid vast te stellen, maar meerdere honderden worden dus mogelijk per jaar geproduceerd. (voor artillerie)

[...]

Te lezen hier
Dus Oekraïne sloopt in een ongeveer maand tijd een jaar aan productie. Dat zijn wel goede getallen :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Yakolev schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:18:

[...]

Te lezen hier
Oekraïne bouwt minimum 15 SPG's per maand en tikt de 20 SPG's per maand aan.
Ukraine now manufactures up to 20 self-propelled Bohdana howitzers per month. This was stated by Ukraine’s President Volodymyr Zelenskyy during his address at the Second International Defense Industries Forum in Kyiv on October 1.

“We are producing artillery, our "Bohdana" howitzers, at a rate of 15 units monthly, and sometimes as many as 20,” said Zelenskyy.
https://united24media.com...-howitzers-per-month-2732
200+ Oekraïense SPG's per jaar en er komen een onbekend aantal getrokken artilleriestukken per maand erbij.

Ik zie de Oekraïense en russische artillerie productie naar pariteit gaan. Oekraïne heeft het voordeel dat ze nog artilleriestukken van de bondgenoten kunnen krijgen. De voormalige Oostbloklanden willen weten hoe goed hun arties bij jarenlange zwaar gebruik zijn en sturen free samples naar Oekraïne.

• Tens
Verse AS-90's voor Oekraïne, en een cryptische omschrijving....
the effect of which the enemy will feel on the battlefield

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XOT00_THGnIQI51D-JAcJbDtXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3DVOqPQRasTN10Z1jYtfTKi.jpg?f=fotoalbum_large

• Yakolev
  • Niet online

Yakolev

Superster

NiGeLaToR schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:58:
@Yakolev snelheid van die raketten zou ze uberhaupt niet onderschepbaar maken, aldus de Russische uitleg van de werking. Dat valt gelukkig mee, maar heel makkelijk gaat het ook niet.

Persoonlijk denk ik dat we gewoon het credo 'lose 1 get 2' moeten hanteren, gewoon voor de zekerheid. Maargoed, tot die tijd is elk verlies er een te veel, doch onvermijdelijk. Grotere plaatje blijft belangrijker.
Zover ik weet heeft Rusland nooit geclaimd dat Iskanders niet te onderschepen zijn. Deze worden gewoon met regelmaat neergehaald door Patriot systemen, en zijn jaren geleden in test scenarios onderschept door S-400.

Wellicht heb je het over Kinhzal of Zircon, maar van de Kinzhal weten we al dat die door Patriot onderschept kunnen worden. Zircons volgens mij ook.

Pagina: 1 ... 46 ... 59 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...