rapture schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:56:
[...]
Aan de ene kant zijn personenauto's kleine voertuigen in vergelijking met vrachtwagens en pantservoertuigen. Je duwt geen grote voertuigen door een kleine productielijn.
Aan de andere kant is VDL bekend als een bussenbouwer en kan eventueel Nedcar tot een bus- of vrachtwagenfabriek ombouwen. Dan kunnen ook pantservoertuigen naar het Franse voorbeeld (Renault, Arquus) gebouwd worden. Frankrijk heeft de mogelijkheid om de productie van pantservoertuigen op te drijven om Oryx's lijsten bij te houden. Tienduizenden pantservoertuigen ipv vrachtwagens per jaar.
Om reservecapaciteit te hebben, betalen de Britten om de helft van productielijnen in stand-by voor als de vraag komt. Is Nederland bereid om de helft van een fabriek in stand-by te houden en teken een contract voor 20 of 25 jaren aan halve fabriek stand-by houden?
Zelf dacht ik ook aan een samenwerkingsverband met onze DAF. Het hangt er een beetje vanaf of EU over de nationale egotripperij heen kan springen om voor materieel een standaard type af te spreken. Dan is het nog de vraag of DAF hierin competitie is met haar trucks.
Persoonlijk (ben in mijn werk bezig met standaardisatie) denk ik dat EU in deze urgente fase zich nog niet moet bekommeren over standaardisatie van materieeltypes. Op dit moment moeten bedrijven maar producten maken waar ze dicht bij staan en wat dicht bij hun DNA ligt. Dat gaat nu het snelst, choose your battles.
Het laatste waar we nu op zitten te wachten is een Babylon omdat bijvoorbeeld een buitenlands product moet worden gemaakt. We hebben hierbij niet alleen over taal en cultuurbarrières, maar ook over verschillen in bedrijfscultuur. Bovendien voorzie ik nog het nodige gesteggel om tot een EU specificatie te komen.
Even een zijspoor over die standaardisatie
De status die ik bij het
EU Military truck programmes terugvindt. Om het even bij die trucks terug te brengen. Wat ik op het internet vindt dateert uit 2019. De houding is in de bron nog wat afwachtend.
Nevertheless, heavy military trucks remain at the heart of military logistics, making wheeled systems widely used within the armed forces. Our focus here will be on the latest developments in operational requirements and on the major European programmes currently being implemented.
Zou de EU een specificatie moeten opstellen, dan moet modulariteit leidend worden. Dit vond ik daarom op zich een interessante statement:
In addition, the new-generation military trucks are characterised by a high degree of modularity, which increases their flexibility and adaptability to operational requirements. In line with the requirements of the armed forces, these vehicles have integrated logistical support functions that maximise modularity and extend the operational life cycle of the vehicles regardless of operating conditions.
De EU zou zich zich dus vooral moeten beperken tot:
- Een functionele specificatie van een module (wat moet het kunnen)
- Een gedetailleerde specificatie hoe deze module interfaced met met zijn omgeving.
De tweede spec kan een antwoord zijn in het schijnbare conflict tussen de belangen van de verschillende Europese producenten en het belang van de gebruikers die voorspelbaarheid in gebruik willen en waarbij nieuwe modules altijd goed aansluiten op al in gebruik zijnde modules. Zo kan je een gestandaardiseerd transportsysteem opzetten en dit met een verscheidenheid aan producenten invullen.
Dit is een hele uitdaging, voor een vrachtwagen zou een Franse module dus te gebruiken zijn in een Nederlandse vrachtwagen. Kijk ook hoe die modulariteit kansen biedt voor producenten als Nedcar. Waar de grenzen voor die modules liggen moet over nagedacht worden. Is een chassis een module, of moet ze worden opgeknipt in meerdere stukken? Een voorbeeld van een interfacespecificatie is bijvoorbeeld welk moment het chassis van een drivetrain moet kunnen opnemen. Nu lig ik niet zo vaak onder mijn auto, maar in die richting moet je denken. Een eenvoudig voorbeeld van modulariteit is containertransport. Binnen de interface van de container is inmiddels een verscheidenheid van beladingsoplossingen bedacht.
Maar deze modulaire aanpak is lange termijn, en lost de noden van dit moment niet. Moeten we nu nog geen energie in steken. Heel veel werk.Maar dit is zeker the way forward voor onze Europese defensie industrie. Als we dit goed aanpakken hebben we zomaar een wereldstandaard geponeerd. Een ATX spec voor militaire transportsystemen.
Einde zijspoor
Weer even met de poten op de grond:
Zou DAF met Nedcar een team vormen dan zou DAF in staat zijn om haar productie op te schalen. Hoe die opgeschaald moet worden, daar bij wil ik wegblijven. Zou je Nedcar component fabricage toebedelen dan veroorzaak je wel het nodige transport tussen Eindhoven en Born. Dit is een inefficiency. Van de andere kant kan het bufferen van materialen voor verschillende subtypes van trucks weer flexibiliteit en grotere leveringssnelheid betekenen. Zijn militaire trucks wel zo nodig? Een andere discussie die ik even laat liggen.