Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21
Russische zelfbouw drones, houtje touwtje, maar met een paar kg payload. Lekker goedkoop, en ze hoeven toch maar een half uurtje te werken.
Blijkbaar met een alternatieve besturing die nog niet te jammen is.
Ukraine’s Air Force Spokesperson, Yuriy Ignat, has issued a stark warning about the emergence of unattributed drones built with engines sourced from online marketplaces like AliExpress.

These improvised unmanned aerial vehicles (UAVs) are raising concerns for their potential dangers, posing yet another challenge to Ukrainian air defenses.

Ignat remarked, “We are dealing with non-standard UAVs. We have fragments and remnants, giving us insights into what the enemy is using. In essence, their drones incorporate engines purchased from AliExpress. This isn’t the first time they have cobbled together these makeshift aircraft from basic materials, often referred to as ‘sticks,’ launching them in the direction of our state. These DIY UAVs are of the attack variety, carrying several kilograms of explosives, making them dangerous.”

The warning comes in the wake of an incident on a Sunday morning when Ukrainian authorities reported two UAVs, launched by Russian forces, approaching Ukraine from the northern direction. Alarming as it may be, these drones managed to evade interception.

These homemade and cheap drones, although constructed from AliExpress-sourced seemingly rudimentary materials, have proven to be a credible menace due to their combat payload capabilities and potential for use to attack relatively high-value targets.
https://defence-blog.com/...drones-to-attack-ukraine/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een filmpje van 7 minuten over Rheinmetall, over onder andere de nieuwe productielijn voor Gepard munitie:

De volledige documentaire (in het Duits) is hier te zien: Inside Rheinmetall - Zwischen Krieg und Frieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:37

steveman

Comfortabel ten onder

Wel vermoeiend van die journalisten "Töten Panzer nicht?...

"Nein, sie teilen Kekse aus. Was denkst du selbst?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ken de inmiddels bekende beelden van de cluster artillerie munitie, maar wat is dit dan, een HIMARS Tungsten of iets anders?

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/aF6t9NPOul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:53

_Eend_

🌻🇺🇦

gise schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:11:
Ik ken de inmiddels bekende beelden van de cluster artillerie munitie, maar wat is dit dan, een HIMARS Tungsten of iets anders?

Dat ziet er uit als een GMLRS 30A1:
M30A1 rockets with Alternative Warhead (AW). Range: 15–92 km (9.3–57.2 mi). GMLRS rocket that replaces the M30's submunitions with approximately 182,000 pre-formed tungsten fragments for area effects without unexploded ordnance

bron: Wikipedia: M142 HIMARS
Maar 100% zeker weet ik het niet. Dit zou wel het eerste filmpje zijn dat ik heb gezien waarbij het effect van dat wapen zo duidelijk -en angstaanjagend- is.

Alles wat niet (voldoende) gepantserd is in dat gebied is nu niet meer waterdicht, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
gise schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:11:

Als je de comments leest hierbij dan wordt er gesproken over het Russische watermerk in het filmpje en dat dit waarschijnlijk een Tornado raket is van de Russen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:55
De F16's lijken onderweg naar Roemenië. Er kwamen er hier (Nijmegen) zojuist 6 over in een rustig tempo. Koers oost. Eerder kwamen er ook al 2 over in dezelfde richting.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SkiFan schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:39:
De F16's lijken onderweg naar Roemenië. Er kwamen er hier (Nijmegen) zojuist 6 over in een rustig tempo. Koers oost. Eerder kwamen er ook al 2 over in dezelfde richting.
Was zeker te ver weg om te zien of het 1 of 2 zits varianten waren? :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:55
YakuzA schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:24:
[...]

Was zeker te ver weg om te zien of het 1 of 2 zits varianten waren? :P
Dat is wat lastig van onder. Transponders stonden uit.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Uit de comments:
Ik heb ze ook gehoord, ik vind het niet normaal en moest er gelijk aan denken hoeveel co2 dat oplevert.
;w

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ja, je lacht, maar drie keer raden waarom mindef geen nieuw vastgoed voor elkaar krijgt. Ook gaat de vloot inboeten om "sustainable fuel" te kunnen gebruiken.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:08
nst6ldr schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:16:
[...]

Ja, je lacht, maar drie keer raden waarom mindef geen nieuw vastgoed voor elkaar krijgt. Ook gaat de vloot inboeten om "sustainable fuel" te kunnen gebruiken.
inboeten, uitbouwen zou ik zeggen. Nieuwe , desnoods milieuvriendelijke, spullen erbij. We zien de laatste twee jaar toch heel goed volgens mij dat we niet op onze lauweren moeten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

nst6ldr schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:16:
[...]

Dat vastgoed is een knakenkwestie. Overigens is het niet zo raar dat het leger ook naar het verbruik moet kijken. De kans dat onze olietoevoer afgesneden wordt in een oorlog is vrij reëel. Dan is het handig wanneer je er minder nodig van hebt voor een oorlog.

Plus die hele klimaatverandering zal waarschijnlijk indirect de oorzaak worden van veel oorlogen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

icecreamfarmer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:29:
[...]

Dat vastgoed is een knakenkwestie.
Geen idee waar je dat vandaag hebt, ik heb iedere dag uitzicht op een stuk (tijdelijke) nieuwbouw die al maanden stil ligt om die reden. De sloop van ons huidige gebouw is al helemaal niet in zicht met de huidige regels, laat staan de bouw van het nieuwe complex. Al het vrijgekomen geld voor vastgoed gaat momenteel op aan instanthouding van oude gebouwen aangezien er voorlopig toch niks nieuws kan komen.
Bron: defensie

Defensie heeft ook te maken met de stikstofproblemen. Locaties liggen vaak in of vlak bij Natura 2000-gebieden. Wetgeving daarover maakt de groei van Defensie op korte termijn eigenlijk niet mogelijk. Daarom staat in het coalitieakkoord dat er aandacht moet zijn voor de bijzondere positie van Defensie. De stikstofproblemen mogen de ontwikkelingen niet te veel beperken. De geplande bouw van en op Defensielocaties wordt wel opnieuw getoetst aan de stikstofregels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Oekraïens nieuwste EW systeem, benieuwd naar de prestaties. Hopelijk snel in grote hoeveelheden te produceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UyIuIkp04vhKUqlW-HkhlAZ4nc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sAFiPOihOx5q8J089vM1EmuW.jpg?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:19
En de Zweedse Archer is in service :)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:01

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:De discussie over klimaatverandering, stikstof etcetera is hier offtopic en bij deze afgesloten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mir4dor
Interessant filmpje van de Archer. Tellers lopen mee; in actie. 1e t/m 3e schot. Tijd tot impact.
Na 1:15 minuut is deze machine alweer onderweg. Wat een ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Ook Oekraïne heeft antiek spul in dienst:
De versie zonder turret is één van de eerste modellen volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMIJ3Fws--QOkE2Cu6K1c5pQaog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFfo8bTf4NgiIxL7sDjSuvYj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 05-11-2023 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

mir4dor schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:28:
Interessant filmpje van de Archer. Tellers lopen mee; in actie. 1e t/m 3e schot. Tijd tot impact.
Na 1:15 minuut is deze machine alweer onderweg. Wat een ding!
[Twitter]
Het is al weg aan het rijden wanneer het eerste schot bij de vijand aankomt. Aangezien de vijandelijke artilleriegranaten niet sneller zijn, dan zal de vijandelijke counter battery fire te laat aankomen. Ookal hebben ze oneindige detectiebereik en rekenkracht om het eerste schot zo vroeg mogelijk te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
De inslag van de granaat is niet nodig om alvast counter-battery-fire af te geven. Een goed radarsysteem kan op basis van baanberekening de herkomst van het projectiel berekenen en dus de positie van het artilleriestuk te bepalen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ferruginous Hwk schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:32:
De inslag van de granaat is niet nodig om alvast counter-battery-fire af te geven. Een goed radarsysteem kan op basis van baanberekening de herkomst van het projectiel berekenen en dus de positie van het artilleriestuk te bepalen.
Stel dat je binnen een seconde een vertrekkende projectiel kan detecteren, dan schiet je terug met een projectiel dat later aan de overkant gaat inslaan dan het inkomende schot.

Als de SPG aan de overkant weggereden is voordat z'n eerste schot aankomt, dan zal je nooit op tijd een projectiel naar de overkant kunnen sturen.

Timing, latency,... matters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bvanham
Plus zijn inkomende granaten erg moeilijk te detecteren. Na de eerste wel als alle systemen aanstaan maar als je continue al je radars op hebt leeft die installatie erg kort in de echte wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

TheGhostInc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:34:
[...]

Daarom hebben de Russen ook in veel gebieden GPS jammers actief. Dan valt hij een autolengte naast een willekeurig punt wat niet het doel was:

https://edition.cnn.com/2...ockets-ukraine/index.html

Ik vermoed dat we daarom ook weinig van de GPS shells hebben gehoord, want die waren ook al geleverd met de PzH's. Maar ze zijn waarschijnlijk ineffectief gebleken.

Ik ben ook heel benieuwd hoe lang de ATACMS effectief blijven. Aan de andere kant, hoe groter (en duurder) de raket, hoe meer ruimte voor allerlei aanvullende elektronica, zoals camera's, beeldverwerking en andere manieren om te navigeren.
Het kan jammer-bestendig gemaakt worden.

Als je met een jammer op het projectiel richt, dan mag het niet naar een random locatie afzwaaien. Maar blijft in een gewone kogelbaan gaan zonder verdere correcties op basis van GPS. In de laatste x kilometers tot het doelwit wordt de baan van het projectiel niet gecorrigeerd.

Dan ben ik benieuwd of het binnen de specs blijft:
Accuracy:

Increment I: < 50 m circular error probable (CEP)
Increment II: < 30 m CEP[20]
Als ze het signaal gaan spoofen, dan kan je het softwarematig aanpakken. Als de coördinaten naar ergens teleporteert, dan blijft het de gewone kogelbaan volgen ipv afzwaaien. Dan kunnen ze beginnen met kleine afwijkingen die steeds groter worden. Het bijsturen kan gelimiteerd worden zodat de granaat niet buiten de afwijking van een domme artilleriegranaat valt. Nog beter is het overschrijden van de maximale bijsturing als spoofing interpreteren en terug naar de originele kogelbaan keren.

Er staat in de planning dat het ook in near peer omstandigheden bruikbaar moet zijn. Tegen de russen en hun jammers.

Afbeeldingslocatie: https://www.edrmagazine.eu/wp-content/uploads/2020/11/Future-Artillery-2020-02-12-1024x680.jpg
“A new system known as Long Range PGK will result from a new programme. It looks significantly different from the current one, it is in development by BAE Systems in the United States and will be compatible with the XM113 Extended Range projectile to achieve the effects at 70 km.

It will also be able to operate in the near-peer GPS threat environment, a capability the current PGK does not have, and will be backwards compatible with legacy projectiles,” Peter Burke says.
https://www.edrmagazine.e...unds-for-155-mm-artillery
In een actieve oorlog kan het in het echt getest worden.

PGK zou vorig jaar gestuurd zijn. Iets nieuws dat met M982 Excalibur vergelijkbaar:
The new munitions offer a similar capability to the U.S. Army’s M982 Excalibur rounds, which provide GPS-guided precision targeting to the M777 Howitzers Washington has sent — and that Kyiv is now using against Russian forces. But the official would not confirm that Excalibur is part of the package.
https://www.politico.com/...aine-kyiv-russia-00044735
In een Oekraïense artikel schrijven ze over PGK. https://mil.in.ua/en/news...rtillery-rounds-from-usa/

Een artillerist heeft een video erover gemaakt:

De prijzen dat hij vermeld:
excalibur 68k dollar
unguided 800 dollar
GMRLS 150k dollar
Wie op 800 dollar artilleriegranaten gekocht heeft, kan nu op 8k dollar scalpen.

Hij ziet exponentiële groei in PGK. Wie wilt niet in 1 schot een doelwit raken ipv tientallen keren schieten? Zeker als je met een SPG shoot-and-scoot doet.

13k gedeeld door 800 is 16,25 domme artilleriegranaten. 13k gedeeld door 8k is 1,625 domme artilleriegranaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Oef, ik had geen idee dat er zo’n enorme backlog op F16 modernisatie zat :o

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
YakuzA schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:22:
[Twitter]
2032 slaat toch nergens meer op imho...

Als de wil er is kan het best, of eventueel een ruil met nieuwe van een ander land en dan deze ondertussen upgraden.

De VS heeft enorm veel nieuwere F16, zo jammer dat die niet wat leveren..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 13:56

Garyu

WW

[Twitter]
Zit er ook niet per se. Maar het kan ook goed zijn dat het meer een financieel thema is en Chili simpelweg de kosten over meerdere jaren wil/moet spreiden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]
Ik heb het bronartikel op defensenews.com even gescand maar ik vermoed hetzelfde als @Garyu. Landen als Chili zitten vaak met liquiditeitsproblemen en het uitsmeren van zo’n investering over een lange periode is een manier om de kosten laag te houden. Daarnaast is elke F-16 die naar de VS moet een tijdje niet beschikbaar voor inzet en dat is ook een reden om de upgrade over een lange periode uit te smeren. De F-16’s moeten daar blijkbaar tot 2040 blijven vliegen dus veel haast is er ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:16

psy

Op RTL-Z deze week vanaf 8 november een BBC documentaireserie die gaat over de eerste missie van vliegdekschip HMS Queen Elisabeth.

Zit nu bij tweede episode en ik moet zeggen, behoorlijk spannend. Zitten op de zwarte zee (wel nog in 2021) maar een kat en muisspel met de russische vloot en luchtmacht wordt behoorlijk goed in beeld gebracht. Echt de moeite waard om te kijken.

https://www.bbc.co.uk/ipl.../the-warship-tour-of-duty

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:47
psy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:23:
Op RTL-Z deze week vanaf 8 november een BBC documentaireserie die gaat over de eerste missie van vliegdekschip HMS Queen Elisabeth.

Zit nu bij tweede episode en ik moet zeggen, behoorlijk spannend. Zitten op de zwarte zee (wel nog in 2021) maar een kat en muisspel met de russische vloot en luchtmacht wordt behoorlijk goed in beeld gebracht. Echt de moeite waard om te kijken.

https://www.bbc.co.uk/ipl.../the-warship-tour-of-duty
Ik kijk eigenlijk nooit lineaire tv, maar toevallig dit ook gezien. Vond het ook een interessante inkijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:23:

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:16

psy

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• gise
  • Niet online
Hier wat beelden van het neerschieten van Shahed’s:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/xQvQNgvEOo

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:46
Benieuwd of de recent aangekochte 60 PRTL/Gepards uit Jordanië de 'signature' van Russische Orlan drones kunnen oppikken en we daar beelden van gaan zien.
Dat zou her en der aan het front het Russische zicht op het slagveld kunnen doen verminderen, veel meer 'fog of war' creëren en dus kansen bieden.

Zoals Oekraïnse generaal Zaluzhny onlangs stelde;
“The simple fact is that we see everything the enemy is doing and they see everything we are doing. In order for us to break this deadlock we need something new, like the gunpowder which the Chinese invented and which we are still using to kill each other,” he says.
https://www.economist.com...h-he-needs-to-beat-russia
Het ontnemen van de Russische 'battle view', zou 't benodigde 'something new' kunnen zijn.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:35
België heeft een langdurig contract aangegaan met FN Herstal om wapens en munitie te leveren voor de komende 20 jaar. Momenteel kocht België vooral munitie uit het buitenland.
Dit langdurig contract geeft FN Herstal de economische zekerheid dat ze bijkomende productielijnen kunnen openen. Dit biedt dan ook mogelijkheden om sneller (bijkomende) munitie te leveren aan Oekraïne.
Klein detail, FN Herstal is voor 100% in eigendom van de Waalse overheid.

[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 17-11-2023 19:56 . Reden: Typo ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Baserk schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:30:
[...]

Benieuwd of de recent aangekochte 60 PTRL/Gepards uit Jordanië de 'signature' van Russische Orlan drones kunnen oppikken en we daar beelden van gaan zien.
Die beelden zijn er al van de reeds aanwezige units.
Ik verwacht niet dat die ex-NL units significant anders zijn?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arator schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:21:
België heeft een langdurig contract aangegaan met FN Herstal voor wapens en munitie te leveren voor de komende 20 jaar. Momenteel kocht België vooral munitie uit het buitenland.
Dit langdurig contract geeft FN Herstal de economische zekerheid dat ze bijkomende productielijnen kunnen openen. Dit biedt dan ook mogelijkheden om sneller (bijkomende) munitie te leveren aan Oekraïne.
Klein detail, FN Herstal is voor 100% in eigendom van de Waalse overheid.
Zouden we hier ook moeten doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Hier een filmpje van een Bradley in actie vanuit drone perspectief. Zitten ook nogal wat glitches in het beeld, maar wat een ding!
Daar wil je toch niet graag aan de receiving end van staan lijkt me.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/7DsZQvYXx3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:46
YakuzA schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:47:
[...]

Ik zie de huidige beschikbare Gepards vnl. ingezet worden tegen Iraanse Shahed drones, die tegen Oekraïnse infrastructuur/burgerdoelen worden ingezet.
Niet zozeer tegen Russische Orlan drones die voor recon en laser targeting worden ingezet aan de frontlinie.
Kwestie van gelimiteerde beschikbaarheid/keuzes maken over wat te beschermen natuurlijk.
(Ik heb zelf geen/weinig beelden gezien van Gepards vlak achter 't front maar dat zegt verder niks natuurlijk).

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:47:
[...]

De Gepards hebben een Siemens radar en de PRTL's eentje van Holland Signaal (tegenwoordig Thales). Geen idee wat dat verder voor impact heeft op andere systemen en de capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

downtime schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:13:
[...]

De Gepards hebben een Siemens radar en de PRTL's eentje van Holland Signaal (tegenwoordig Thales). Geen idee wat dat verder voor impact heeft op andere systemen en de capaciteiten.
De Gepard heeft ook een laser afstandsmeter, en de PRTL niet vziw. Maar ik heb verder geen idee hoeveel impact dat heeft op het wapensysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
Is die afstandsmeter niet nodig om te bepalen wanneer de munitie ontploft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een deel van de PTRL's zijn in de late jaren 1990 en begin 2000, gemoderniseerd in Duitsland.
Radar is volgens mij toen niet vervangen, maar uit mijn hoofd wel wat dingen van de vuurleiding alsmede de installatie van een laserafstandsmeter. Toen werden ze ook PTRL Cheetah.

De vraag is alleen hoeveel het waren en hoeveel daarvan aan Jordanië zijn verkocht. Dat heb ik niet kunnen achterhalen. Hoe meer hoe beter, want dan zijn ze veel gelijkwaardiger aan de Gepard.
MikeyMan schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:50:
[...]

Zouden we hier ook moeten doen
Dat speelt al een beetje, maar komt niet bepaald van de grond. Er lijkt geen politieke interesse te zijn.
Ben het overigens niet eens met het tegengeluid. Je hebt werkelijk nooit genoeg munitie of productiecapaciteit als je oorlog gaat voeren. Je komt pas in de buurt als je de levensduur van al je lopen (ook reserves) gaat optellen en minstens zoveel munitie hebt liggen. En dat in de buurt is omdat de levensduur van een loop, uiteraard ook wat te rekken is. :z
https://eenvandaag.avrotr...ts-hebben-grote-twijfels/

[ Voor 45% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-11-2023 10:28 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:17:
Een deel van de PTRL's zijn in de late jaren 1990 en begin 2000, gemoderniseerd in Duitsland.
Radar is volgens mij toen niet vervangen, maar uit mijn hoofd wel wat dingen van de vuurleiding alsmede de installatie van een laserafstandsmeter. Toen werden ze ook PTRL Cheetah.

De vraag is alleen hoeveel het waren en hoeveel daarvan aan Jordanië zijn verkocht. Dat heb ik niet kunnen achterhalen. Hoe meer hoe beter, want dan zijn ze veel gelijkwaardiger aan de Gepard.
Ah, ik wist dat ze een aantal flinke upgrades hadden gekregen oa. aan de optronische sensor, maar ook een lel van een airco trouwens. Maar tegelijkertijd is daar dus de laserafstandsmeter aan toegevoegd:
Om de PRTL-systemen met hun tijd mee te laten gaan is in 1985 een verbeteringsprogramma
voor de PRTL gestart. Dit project heette eerst KWS (Kampfwertsteigerung) en omvatte een groot
aantal verbeteringen aan het stuk, voornamelijk aan de radar- en vuurleidingssystemen. Zo is een
optronische sensor geplaatst, met een laser-afstandmeter, warmtedetectie en optische volg-
mogelijkheden.

[...]

De verbetering geldt voor 60 systemen. De aflevering van de PRTL-GWI zal plaatsvinden tussen
augustus 1998 en eind 2001
bron: https://www.orbat85.nl/do...amentaria%2033%20PRTL.pdf

Er zijn 60 systemen verkocht aan Jordanië, dan zou je dus denken dat die PRTL's aan dat land zijn verkocht.

bron: https://magazines.defensi.../2016/04/mg201604cheetahs

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 18-11-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

_Eend_ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:49:
[...]

Ah, ik wist dat ze een aantal flinke upgrades hadden gekregen oa. aan de optronische sensor, maar ook een lel van een airco trouwens. Maar tegelijkertijd is daar dus de laserafstandsmeter aan toegevoegd:

[...]

bron: https://www.orbat85.nl/do...amentaria%2033%20PRTL.pdf

Er zijn 60 systemen verkocht aan Jordanië, dan zou je dus denken dat die PRTL's aan dat land zijn verkocht.

bron: https://magazines.defensi.../2016/04/mg201604cheetahs
Ik zie dat er ook nog een "digitale update van de wapensystemen" was gedaan voordat ze naar Jordanië gingen. Die hebben dus allemaal al een nieuw vuurleidingssysteem gehad wat nogmaals verbeterd is.

Ook mooi om te zien dat ermee getraind werd door drones neer te schieten. Want dat zullen ze doen in Oekraine en daarmee de bevolking beschermen. :Y

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Nieuw afstandsrecord voor snipers, Oekraïens fabrikaat zet record op3800 meter.
kleine disclaimer, je ziet iemand neer gaan, weet niet of dat genoeg is voor een confirmed kill.
[Twitter: https://twitter.com/albafella1/status/1725955133421293953]
Dit wapen:
https://www.thefirearmblo...new-12-7x114hl-cartridge/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Helaas een cluster bom van Russische kant, beslaat een erg groot gebied!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:48
IJsbeer schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:04:
[...]

Geen idee of deze dat ook doen, maar UA plaatst ook mijnen met een 'tijdslot' die dus maar een x aantal dagen / weken (?) werken en dan niet meer af zouden moeten gaan. Juist om de eigen bevolking te beschermen.
Uiteindelijk zit er een springstof in die mogelijk op den duur minder stabiel wordt waardoor dit alsnog een gevaar kan opleveren.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:13

Nox

Noxiuz

Bo0bz schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:08:
[...]

Uiteindelijk zit er een springstof in die mogelijk op den duur minder stabiel wordt waardoor dit alsnog een gevaar kan opleveren.
Van Wikipedia:

"TNT's primary asset is its remarkable insensitivity and stability: it is waterproof and incapable of detonating without the extreme shock and heat provided by a blasting cap (or a sympathetic detonation); this stability also allows it to be melted at 81 °C (178 °F), poured into high explosive shells and allowed to re- ..."

Het zal denk eerder lastiger te ontsteken zijn dan makkelijker te ontsteken. En RDX wordt ook veel gebruikt, daarover is het volgende bekend:

"Het is een zeer stabiel product bij kamertemperatuur. Het brandt zonder te exploderen en detoneert alleen onder invloed van een ontsteker. Het ontploft zelfs niet als het geraakt wordt door een projectiel uit een klein vuurwapen"

Ik denk dat het wel meevalt, je hebt wel milieuschade want erg biologisch afbreekbaar is het niet :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bedoel je dan RDX of TNT?

Ik heb vroeger geleerd dat je soms oude anti tank mijnen kunt herkennen doordat de begroeing daar harder groeit. Het werkt als een soort kunstmest. Een hogere pol gras in een grasveld verbergt een oude mijn of een lijk

Is wel lang geleden overigens

Nu weet ik wel dat nitraten tegenwoordig als slecht worden gezien maar dat komt omdat er een overdosis is want elke plant heeft het nodig om te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:13

Nox

Noxiuz

Mijn post bevat over beiden informatie.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Weet niet precies hoe/wat ze doen hier, maar lijkt op demining door middel van drones

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/a8ZjrQaPS0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Russia begins serial production of unmanned attack helicopters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2Csl0C_G_ci1nE_U2rZhlm7UX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSXkXKjBUP4h1pBmXoJM0F5F.webp?f=fotoalbum_large

In tegenstelling tot andere Russische productie propaganda praatjes ziet dit er aardig overtuigend uit.

https://defence-blog.com/...manned-attack-helicopter/

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 28-11-2023 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zou er stiekem om te testen ergens een Skynex gedeployed zijn in UA?

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tnD5-qM_bCJzjeUIXH-A210_0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHZJ5u8gus74KrsGrJqdaSvm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Printje ziet er niet echt hightech uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:09:
[...]

[Afbeelding]

In tegenstelling tot andere Russische productie propaganda praatjes ziet dit er aardig overtuigend uit.

https://defence-blog.com/...manned-attack-helicopter/
Ik niet, die zaal is veel te steriel om een werkplaats voor helikopters te zijn. Ik mis gereedschap, kranen, men loopt op sneakers, etc. Eigenlijk alles lijkt verkeerd, is het niet in scene gezet dan is het wel een uit verband getrokken foto (training voor helikoptermonteurs oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Tens schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:15:
Printje ziet er niet echt hightech uit

[Twitter]
Tegen het eind van de video zie je een avionic 3U LRU (Line Replaceable Unit) met 8 slots. Dat is vrij standaard vliegtuigspul natuurlijk maar het ziet er ook weer erg simpel uit. De IO modules die er in zitten zien er eenvoudig uit. Maar goed, als je een A320 openmaakt ziet de meeste electronica er ook erg ouderwets uit (hint: dat is het ook, het vliegt immers al jaaaaaaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
nst6ldr schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:19:
[...]

Ik niet, die zaal is veel te steriel om een werkplaats voor helikopters te zijn. Ik mis gereedschap, kranen, men loopt op sneakers, etc. Eigenlijk alles lijkt verkeerd, is het niet in scene gezet dan is het wel een uit verband getrokken foto (training voor helikoptermonteurs oid).
Deze video geeft dat mooi weer.
Een propaganda-frontshop. En de echte shop daar in de buurt waar het natuurlijk anders is dan de shiny fabriek die de wereld moet zien.

YouTube: They Say Russia Produces More Tanks Than The Rest Of The World Combi...

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ferruginous Hwk schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:22:
[...]

Deze video geeft dat mooi weer.
Een propaganda-frontshop. En de echte shop daar in de buurt waar het natuurlijk anders is dan de shiny fabriek die de wereld moet zien.

YouTube: They Say Russia Produces More Tanks Than The Rest Of The World Combi...
Een Potemkin fabriek dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 23:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPWII7a0irytPmv7L0SGboN-v_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Vk2aniophZm7oe3YatGDerR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Garyu schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:38:
[...]

Tegen het eind van de video zie je een avionic 3U LRU (Line Replaceable Unit) met 8 slots. Dat is vrij standaard vliegtuigspul natuurlijk maar het ziet er ook weer erg simpel uit. De IO modules die er in zitten zien er eenvoudig uit. Maar goed, als je een A320 openmaakt ziet de meeste electronica er ook erg ouderwets uit (hint: dat is het ook, het vliegt immers al jaaaaaaren).
Hm, ja. Maar het lijkt alsof ze het over hun nieuwste spul hebben:
There are almost no Russian components in Russian missiles and UAVs, in the X-101 missile, except for the printed circuit board, all components are foreign-made, - representative of the General Staff Andriy Rudyk.
een x-101 is er pas sinds 2015 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nst6ldr schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:19:
[...]

hm, een (niet eens zo) moderne fabriek ziet er zo uit, al lijkt het wel on-Russisch inderdaad. Elke monteur heeft maar een paar stuks gereedschap nodig. Als het een trainingscentrum is hebben ze blijkbaar al een trosje van die heli's (al is de inzetbaarheid onduidelijk natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Tens schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:14:
[...]

Hm, ja. Maar het lijkt alsof ze het over hun nieuwste spul hebben:

[...]

een x-101 is er pas sinds 2015 of zo.
Dat snap ik - maar als het avionics HW is, dan loopt het automatisch een jaar of tien achter, als het ook maar enigzins aan aerospace standaarden kan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Garyu schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:22:
[...]

Dat snap ik - maar als het avionics HW is, dan loopt het automatisch een jaar of tien achter, als het ook maar enigzins aan aerospace standaarden kan voldoen.
Te weinig echte details te zien, maar mijn inschatting was oertijd SMD, wat het op zijn best nineties maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
ERA zonder pantser er achter is toch vrij zinloos?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ogJ_29WiRvp1HISE8fbI-AuKV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpbasDP0PSUvJY2S5nhcjkpd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tens schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:43:
[Afbeelding]
Yup want het punt is vooral een doorslaggevend projectiel te verstoren waardoor het minder effectief is.
Er moet wel iets achter zitten dat het projectiel dan gaat stoppen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:24
Garyu schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:22:
[...]

Naar mijn idee gaat het er dan ook vooral om dat er maar amper iets in zit dat door rusland zelf wordt gemaakt. Want de leeftijd van het spul zal inderdaad weinig uitmaken want zoals je zegt, zeker in het militaire spul is heel veel ouderwets omdat het meestal belangrijker is om betrouwbaar te zijn dan dat het om de laatste technologie gaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tens schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:43:
[Afbeelding]
ERA is een sandwich van explosieven tussen 2 stalen plaatjes. Als het ontploft zonder pantser (weegt veel en heeft traagheid) of voldoende stevige "hull" erachter, dan gaan de stalen plaatjes even hard naar binnen als naar buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:22:
[...]

hm, een (niet eens zo) moderne fabriek ziet er zo uit, al lijkt het wel on-Russisch inderdaad. Elke monteur heeft maar een paar stuks gereedschap nodig. Als het een trainingscentrum is hebben ze blijkbaar al een trosje van die heli's (al is de inzetbaarheid onduidelijk natuurlijk).
Niet voor een werkplaats voor (militaire) luchtvaart, zeker als die modern is zouden die essentials zichtbaar moeten zijn. Er is zelfs geen enkele gereedschapskar te zien, die staan altijd binnen handbereik zodat je niet per ongeluk iets tijdelijk weglegt en bevatten altijd labels of uitsparingen voor ieder stuk gereedschap zodat er niks per ongeluk in de kist word ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Rusland heeft zijn eigen kamikaze drone boot:

https://defence-blog.com/...-new-kamikaze-drone-boat/

of in elk geval een mooie dummy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWNWO_3t_OxdococXKZ5qSgFYMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zi7t1ifiAxfudr5YMYcgnFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:23:
Rusland heeft zijn eigen kamikaze drone boot:

https://defence-blog.com/...-new-kamikaze-drone-boat/

of in elk geval een mooie dummy

[Afbeelding]
En waar gaan ze dat tegen inzetten? In ieder geval zou ik momenteel geen doel bij Oekraïne kunnen bedenken waarvoor ze gebruikt zouden kunnen worden. Maar misschien is het daar ook niet voor bedoeld, maar meer om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen.

Hier een filmpje van de Oekraïense “Heavy Shot” drone. Kan naar wat het lijkt 6 mortiergranaten dragen.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/cl94jJRE8A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gise schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:34:
[...]

En waar gaan ze dat tegen inzetten?
Dat staat letterlijk in het artikel: Odessa. En ongetwijfeld ook andere havens. Naar ik aanneem tegen civiele scheepvaart en wellicht bruggen en haveninstallaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

kan toeval zijn, maar nieuw type drone en grote afstand.

[ Voor 47% gewijzigd door Tens op 20-12-2023 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
BMW3 series LMRS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Het lijkt er op dat Oekraïne F-16's met de laatste upgrade/update krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Tens schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:48:

[Twitter]
Hoelang gaat dat wel niet duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
eppie schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:53:
[...]

Hoelang gaat dat wel niet duren?
Tot het klaar is denk ik. Geen idee hoeveel werk deze upgrade is. De NL f-16's hebben bv laatste grote update volgens mij.

Zolang het korter is dan de opleiding van de piloten geen probleem lijkt me.

en het zou me niet verbazen als alles wat minder tijd kost dan gedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 22:42
De F-16 is kwetsbaar voor Russische AA - daar is die AA immers op gebouwd. Anderzijds hebben NAVO landen niet stil gezeten: F-16's hebben native support voor de HARM raketten die nu al in single dumb mode afgevuurd worden - de F16 zou in staat moeten zijn radar signaturen te herkennen en de HARM daarop te programmeren. Zit je nog steeds met het gemis van AWACS, maar voor een stap voorwaard is dit er eentje.

Daarbij zijn de flares/chaffs combi's van F-16's niet slecht en zijn er talloze filmpjes en verslagen van piloten te vinden die met een F16 Russische AA weten te omzeilen. Geenszins een garantie dat er niet F-16's uit de lucht geschoten gaan worden: er zijn immers ook manpads te over en gewoon klassieke AA wapens tegen laagvliegende objecten zoals de Shilka.

Heel eerlijk: ik zie meer potentieel in F-16's dan Leopards/Abrams, omdat je met F-16 daadwerkelijk een overwicht kunt proberen te bereiken icm anti-radiation, lange afstands cruise wapens en lucht-lucht capaciteiten die de Russische overstijgen. Kan ook een enorme domper worden omdat de S300 en S400 gewoon een enorm bereik heeft en overal en nergens staan. Beetje wat de patriot installaties doen met Russische vliegtuigen op het moment.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:47
NiGeLaToR schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:24:
De F-16 is kwetsbaar voor Russische AA - daar is die AA immers op gebouwd. Anderzijds hebben NAVO landen niet stil gezeten: F-16's hebben native support voor de HARM raketten die nu al in single dumb mode afgevuurd worden - de F16 zou in staat moeten zijn radar signaturen te herkennen en de HARM daarop te programmeren. Zit je nog steeds met het gemis van AWACS, maar voor een stap voorwaard is dit er eentje.

Daarbij zijn de flares/chaffs combi's van F-16's niet slecht en zijn er talloze filmpjes en verslagen van piloten te vinden die met een F16 Russische AA weten te omzeilen. Geenszins een garantie dat er niet F-16's uit de lucht geschoten gaan worden: er zijn immers ook manpads te over en gewoon klassieke AA wapens tegen laagvliegende objecten zoals de Shilka.

Heel eerlijk: ik zie meer potentieel in F-16's dan Leopards/Abrams, omdat je met F-16 daadwerkelijk een overwicht kunt proberen te bereiken icm anti-radiation, lange afstands cruise wapens en lucht-lucht capaciteiten die de Russische overstijgen. Kan ook een enorme domper worden omdat de S300 en S400 gewoon een enorm bereik heeft en overal en nergens staan. Beetje wat de patriot installaties doen met Russische vliegtuigen op het moment.
Boven NAVO grondgevied opereren al geruime tijd AWACS. Is het niet zo dat deze dan ook volop aanstaan voor Oekraïne? Nee ze hebben ze niet zelf, maar krijgen wel de info door?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:35
Het is eerder een anti-wapen dan een wapen, maar ik denk dat het het best hier past.
Gazet Van Antwerpen heeft een plus-artikel over mijnopsporing per drone.
https://m.gva.be/cnt/dmf20231222_96593416. Hier een korte samenvatting.
Jochen Walschaers. De voormalige vlieginstructeur geeft met zijn Duffelse bedrijf BriskSky opleidingen aan dronepiloten. Hij voert ook inspecties uit met drones, zoals het controleren van betonstructuren in de Haven van Antwerpen of de werking van zonnepanelen in zonnepanelenparken. “Dankzij thermische camera’s kunnen wij in twee uur tijd 15.000 zonnepanelen controleren”, zegt de trotse Mechelaar. “Een drone is dus extreem efficiënt.”
Dat moet ook de Europese Commissie gevonden hebben. “In Oekraïne zoeken ze nog naar mijnen met een manuele scanner”, weet Walschaers. “Dat is niet alleen een groot risico. Met gemiddeld één gescande hectare per dag gaat dat ook heel traag. Met een drone geraken ze in één dag aan 30 hectare. Vanuit de lucht is het ook veiliger.”
De Mechelaar laadde zijn auto vol met twee sets bestaande uit laptops, software, gps-systemen en uiteraard ook drones, geleverd door het Wilrijkse Aerial Solutions. De totale waarde: bijna 200.000 euro.
Walschaers heeft zijn opleiding een week lang gegeven in reële omstandigheden. Dat betekent dat hij ook echt een handvol mijnen getraceerd heeft. Zodra dat gebeurde, moesten honden met hun reukzin controleren of die mijnen daar echt lagen. Vervolgens was het aan de militairen om ze professioneel te verwijderen.

Zo zal het de komende maanden blijven gebeuren. Op vraag van de Europese Commissie heeft Walschaerts het materiaal in Kyiv achtergelaten. De bedoeling is nu dat het leger er zelfstandig mee aan de slag gaat.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39

defiant

Moderator General Chat
NiGeLaToR schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:24:
De NATO strategie is gericht op SEAD/DEAD en dat staat of valt bij zowel de capaciteiten van piloten als het platform (wel of geen stealth). Het is twijfelachtig of die capaciteiten qua training aanwezig zijn.

Wat de F-16 wel doet is het een platform bieden voor veel air-to-surface wapens van NATO landen, wat een nieuwe logistieke stroom los van ammunitie voor landvoertuigen biedt, waar capaciteitstekorten zijn ontstaan.

Wat ik verwacht is dat het net zoals artillerie gebruikt zal worden voor het "verzachten" van gefortificeerde stellingen van Rusland en indien de munitie groter bereik heeft het verstoren van logistieke lijnen achter het front. Ik zie het dus vooral als oplossing voor een (door het westen zelf gecreëerd) logistiek probleem.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
defiant schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:51:
[...]
Wat ik verwacht is dat het net zoals artillerie gebruikt zal worden voor het "verzachten" van gefortificeerde stellingen van Rusland en indien de munitie groter bereik heeft het verstoren van logistieke lijnen achter het front. Ik zie het dus vooral als oplossing voor een (door het westen zelf gecreëerd) logistiek probleem.
Het is ook een groot logistiek voordeel. Het opent nieuwe voorraden aan wapens zonder dat er wapens geleverd worden die meteen erg duur zijn en/of het potentieel voor veel escalatie hebben (e.g. tomahawk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:48:

[Twitter]
Weet niet waar dit account het vandaan haalt, ze worden alleen klaar gemaakt om veel uren te draaien en er worden aanpassingen voor dat specifieke strijdtoneel gedaan (is heel gebruikelijk per type inzet). Er is geen sprake van een update.

[ Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 26-12-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nst6ldr schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:56:
Er is geen sprake van een update.
Weet niet waar jij dat dan weer vandaan hebt ;)

Er gingen wel geruchten over nieuwe radar en aanpassingen voor de laatste versie AIM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:49:
[...]

Weet niet waar jij dat dan weer vandaan hebt ;)

Er gingen wel geruchten over nieuwe radar en aanpassingen voor de laatste versie AIM.
CLSK

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Die toestellen stonden toch al een tijdje bij SABCA om opgeknapt te worden, mede omdat de deal met Draken international stuk liep op de "staat van de toestellen". Ik had het laatst opgezocht en het kwam neer op twaalf tweezitters die vanuit de VS waren overgevlogen. Die zullen inmiddels wel in Roemenië zijn om de Oekrainers te trainen. Dan lijken er nog zes eenzitter F-16's te zijn die ook naar Oekraine gaan. Totaal wat er nog is, is 42.

In hoeverre die allemaal nog luchtwaardig zijn, is de vraag. In ieder geval zou de F-16 komend jaar uitgefaseerd moeten worden bij de KLu omdat de benodigde F-35's dan allemaal zijn gearriveerd. Vermoed dat al het onderhoudsgereedschap en reserveonderdelen voor de F-16 eskaders dan ook naar Oekraine zal gaan.

edit: Van die 42 gaan er dus 18 eraf en dan heb je nog 24 over. Nu werd er in Kamerstukken gesproken over de andere 22 toestellen. Ik vermoed dan ook dat twee toestellen al helemaal afgeschreven zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-12-2023 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Oekrainers willen uiteraard wel een moderne radar dat in 2013 uitgebracht is: AN/APG-83
Ukrainian MP Alexandra Ustinova shared this information during a European Truth interview. Ustinova explained that discussions are ongoing regarding the modernization of F-16 fighter jets that are earmarked for delivery to Ukraine. She emphasized the need for superior radar and missile capabilities. “Merely delivering an aircraft equipped with a 60-kilometer radar, akin to the MiGs, is not of much consequence,” the Ukrainian MP asserted.

Ustinova confirmed negotiations for improvements to the expected F-16 are in progress, but refrained from revealing details. The process proves to be a challenging communication endeavor with Ukraine’s allies, especially those in the United States.
https://bulgarianmilitary...ers-with-an-apg-83-radar/
F-16A/B Block 20 is nieuwbouw en F-16 MLU of Block 15 MLU is de oude F-16's upgraden.
F-16A/B Block 20

Block 20 added some F-16C/D block 50/52 capabilities: improved AN/APG-66(V)3 radar with added CW mode to guide two types of BVR missiles – AIM-7M Sparrow missiles and AIM-120 AMRAAM, carriage of AGM-84 Harpoon missiles, as well as the LANTIRN navigation and targeting pod. The Block 20 computers are significantly improved in comparison to that of the earlier versions that later integrated into post 1997 Block 50/52, and also getting color MFD.

The Republic of China (Taiwan) received 150 F-16A/B Block 20 aircraft. Some sources refer to the F-16 Mid-Life Update as Block 20, but the Block 20 designation was specifically used for new-production jets with upgraded jets being referred to as MLU or Block 15 MLU.
Wikipedia: General Dynamics F-16 Fighting Falcon variants
Er zijn bronnen die met Block 20 naar een MLU verwijzen.

F-16A/B Block 20 kan tot een F-16V upgegrade worden en een moderne AN/APG-83 radar krijgen.
On 15 February 2012, Lockheed Martin unveiled a new version of their F-16 at the 2012 Singapore Airshow.[27] The F-16V will feature enhancements including an AN/APG-83 active electronically scanned array (AESA) radar, an upgraded mission computer and architecture, and improvements to the cockpit – all capabilities identified by the U.S. Air Force and several international customers for future improvements.

On 16 October 2015, the F-16V flew for the first time with an APG-83 Scalable Agile Beam Radar AESA, a new Center Pedestal Display, a modernized mission computer, Automatic Ground Collision Avoidance System, and many other upgrades. This can be fitted on new production F-16s or retrofitted on existing ones.[29]

The first of these were for Republic of China Air Force (Taiwan) F-16A/B Block 20s. The upgrade of its 144 aircraft fleet started in January 2017 and is expected to complete by 2023.[30] In 2019, Taiwan and the United States signed an $8 billion deal that would deliver 66 new-build Block 70 aircraft.[31][32]
Taiwan is 3 weken geleden klaar met de upgrades:
Taiwan has completed flight testing on the last of its F-16 fighters to be upgraded to the F-16V standard under the Feng Zhan (Phoenix Rising) program. With this milestone, the Republic of China Air Force (ROCAF) is now on track to wrap up the F-16 modernization effort before the end of this year, by which time the last of 141 aircraft will have been upgraded. Taiwan was the first F-16 operator anywhere in the world to field combat-capable F-16Vs.
https://www.thedrive.com/...6v-completes-test-flights
141 F-16's in 7 jaren upgraden is 20 per jaar.

Gaan de mensen in de fabrieken met hun vingers draaien of een extra batch voor Oekraïne maken? Het is nu het moment om de bestaande productielijnen, ervaren mensen,... hetzelfde werk op de oude F-16 MLU of Block 20 te laten uitvoeren.

De software updates voor F-16 MLU waarvoor Nederland en Noorwegen moeilijk deden.
M6.5 tape

From this tape onwards there will be a difference between the European numbering sequence and the US. Funding for the M-tapes was extended through the years up untill number M6. The normal succession would mean an M7 would be next. This will be the case for the US (with their F-16s lasting untill well into the 2030s). Since the European F-16s are much older and reaching the end of their lifespan (2020-2030) it was difficult to convince them to extend funding for more updates to the F-16s. Specifically the Netherlands and Norway weren't eager since they already opted to replace the F-16 with the F-35 with fleet introduction starting in 2019 and F-16 phase out around 2024). Much of the updates found in tape M6.5 will be the same as tape M7.
Rectification of some earlier weapon integration shortcomings
Integration of new weapons (JASSM, JDAM, EGBU-12, SDB, AIM-120D and AIM-9X)
Integration of advanced racks (BRU-69), pylons, adapters and the UAI (ensuring nuclear surety and compatibility)
Update of the Link-16 protocol
Upgrade of the AN/AAQ-14 interface software
Update of the AN/ALR-56M system
Update of the GPS system
https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html
Er is politiek rond de versienummering.
Well, it's kind of normal. In the original MLU update plan (back in the nineties) it was intended to do 5 round of updates (up to an M5). Down the road (with more development on the F-16 platform in general) new demands for those aircraft were stipulated which made the F-16 program office and all EPAF partners decide to go for a 6th update (M6). By the time this was tested it was 2011-2012. Most EPAF countries had decided by then that their fleet would be replaced by the F-35 in the 2018-2023 timeframe.

But development continued and so an M7 was constructed. No problem for USAF, but the EPAF partners (and specifically the Netherlands and Norway) didn't want to go there. So to make it possible for those countries to do these updates it was decided to call them M6.5 so it could be 'sold' to the politicians as minor update in the M6 stack on which the budget could be foreseen without any major discussion.
https://www.f-16.net/foru....php?f=2&t=54147&start=15
Soms wil je een grotere cijfer en soms een kleinere cijfer om iets wat groter of kleiner voor te stellen.
M7 tape

M7.1 tape

Has the same set of updates as the European M6.5 tape.

M7.2 tape
Integration of the Northrop Grumman AN/APG-83 active electronically scanned array (AESA) radar
Introduction of the latest AIM-120D missile
Introduction of AGM-158B Joint Air-To-Surface Standoff Missile Extended Range (JASSM-ER)
39 more operational upgrades (more info needed)
Daar is de AN/APG-83 support.

Uiteindelijk sturen de landen free samples naar Oekraïne ook om reclame voor hun wapentuig te maken. Het wordt terugverdiend met nog meer landen te overtuigen om van russische straaljagers naar Westerse straaljagers over te stappen.

Het is een politieke keuze, want voor de industrie, software, hardware,... is het nu het beste moment om de mensen die de Taiwanese F-16's upgegrade hebben, hetzelfde werk voor een andere klant uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Dan heb je het dus over in welke staat de NL-batch geleverd wordt, of ook die uit andere bronnen?

maar inderdaad er lijkt nog niks geregeld, eind november in elk geval nog niet:
Ukraine is looking for opportunities to modernize the F-16 fighter jets planned for transfer.

MP Oleksandra Ustinova shared this in an interview with the European Pravda.

Ustinova noted that Ukrainian representatives, including the Ministry of Defense, are actively discussing with international partners the modernization of fighter jets planned for transfer.
“We are negotiating the modernization of the F-16s that we were promised to receive. Because we need more powerful radars and better missiles for them. It makes no sense to just give us an aircraft with a 60-kilometer radar, like MiGs have,” the MP said.

[ Voor 61% gewijzigd door Tens op 27-12-2023 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:25:
[...]

Dan heb je het dus over in welke staat de NL-batch geleverd wordt, of ook die uit andere bronnen?

[...]
De Nederlandse. Hoe de tweet was geschreven komt op mij over als regulier onderhoud en een aanpassing aan de configuratie voor die specifieke missie - en dat is vrij doorsnee/geen upgrade. Dat gaat niet alleen om de hardpoints, wat mensen vaak wel denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 15:51
DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:23:
Ik had het laatst opgezocht en het kwam neer op twaalf tweezitters die vanuit de VS waren overgevlogen. Die zullen inmiddels wel in Roemenië zijn om de Oekrainers te trainen. Dan lijken er nog zes eenzitter F-16's te zijn die ook naar Oekraine gaan. Totaal wat er nog is, is 42.
Ik weet niet waar je gevonden hebt dat er 12 tweezitters vanuit de VS zijn overgevlogen. Maar bij mijn weet stonden er 11 Nederlandse F-16's op Tuscon voor opleidings doeleinden. Hiervan waren er 5 één-zitters en 6 twee-zitters zie ook dit artikel

Deze zijn eind 2022/begin 2023 overgevlogen naar SABCA in belgie voor onderhoud. Hierna zouden ze verkocht worden naar Draken maar deze deal ging niet door. Nu zijn er vanuit SABCA een 5 tal F-16's een aantal weken geleden overgevlogen naar Roemenie om daar Opleiding te gaan verzorgen voor Roemeense en Oekraïense piloten. Dit zijn volgens mij ook niet alle 5 tweezitters maar de registraties zullen vast wel ergens op internet te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Flares van een X-101 ?

True or false?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Lijkt mij onwaarschijnlijk. Een radar lock detecteren is één ding, maar daartegen helpt flares afvuren natuurlijk niks. Dat is alleen logisch als er een raket met passieve IR naar je onderweg is, en daarvan is het probleem dat die lastig te detecteren zijn. Niet onmogelijk, er zijn opties, maar dat stop je niet in een kruisraket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
mir4dor schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:21:
Flares van een X-101 ?
[Twitter]
True or false?
lijkt legit, van wanneer het filmpje is, is niet duidelijk.

https://www.thedrive.com/...ewswav&utm_medium=Website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:05:
Lijkt mij onwaarschijnlijk. Een radar lock detecteren is één ding, maar daartegen helpt flares afvuren natuurlijk niks. Dat is alleen logisch als er een raket met passieve IR naar je onderweg is, en daarvan is het probleem dat die lastig te detecteren zijn. Niet onmogelijk, er zijn opties, maar dat stop je niet in een kruisraket.
Het kan ook voorgeprogrammeerd zijn, dat de route informatie bepaalde zones bevat waarin dat ding z'n decoys begint te lossen - wellicht om bepaalde onvermijdelijke hotspots van luchtafweer te overbruggen.

Om het probleem van luchtafweer op te lossen zijn er veel invalshoeken te bedenken, maar die vergen allemaal technologie waarvan ik vrij zeker ben dat rusland die niet zo elegant kan produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
Een Russische vrouw die een museum bezoekt in Moskou waar veroverd westerse spullen ten toon gesteld staan. Best interessant/pijnlijk om te zien wat er allemaal staat. Ook helaas een Nederlandse YRP.

De eerste 16 min van de video laat ze de spullen zien. Beste is om het geluid te dempen om de gehersenspoelde mevrouw niet te horen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

wauskoek schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:55:
Een Russische vrouw die een museum bezoekt in Moskou waar veroverd westerse spullen ten toon gesteld staan. Best interessant/pijnlijk om te zien wat er allemaal staat. Ook helaas een Nederlandse YRP.

De eerste 16 min van de video laat ze de spullen zien. Beste is om het geluid te dempen om de gehersenspoelde mevrouw niet te horen. ;)

[YouTube: NATO Tanks are Already in Moscow🧨Walking Tour Among Thousands of Tons of Metal🧨Patriot Park]
En in typisch Russische manier, zijn ze te stom om te bedenken dat die YPR-765 helemaal niet Amerikaans is. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De YRP is de Amerikaanse versie van de YPR? O-)

offtopic:
nee niet serieus nemen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1 ... 38 ... 56 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...