Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een zender/ontvanger/transceiver heeft meerdere antennes, het bereik hangt af van vermogen (in W), de gebruikte antenne(s) (gain; dB), en de overige signalen (ivm Signal-to-Noise-Ratio). Omnidirectioneel maakt doorgaans minstens gebruik van 2 antennes en dan heb je waarschijnlijk nog wel 2 dead spots. Dat kun je ook weer opvangen met nog eens 2 antennes die iets minder bereik nodig hebben. Je krijgt dan een andere vorm van je bereik (zie het eerdere plaatje voor voorbeelden). Een gemiddelde WLAN hotspot heeft tegenwoordig al meerdere radio's en dat is enkel voor de 2,4 GHz en 5 GHz. Het ligt dus voor de hand dat een stoorzender heel wat verschillende frequenties probeert te verstoren. Je krijgt dan ook andere sinus waves en bereik, voor de lagere frequenties heb je minder bereik nodig om te zenden (en storen) dan de hoge (maar dat voordeel heeft de tegenpartij ook). Als ze op 1 km afstand de 5 GHz kunnen storen dan is dat opmerkelijk. Waarschijnlijker is dat die 5 en 6 GHz verstoring bijvoorbeeld die 600 meter bereik heeft, en de lagere frequenties op bijvoorbeeld 1 kilometer zitten. Ook is dat de max, waarschijnlijk hebben ze niet altijd het volle vermogen aan maar variabel.

Verder kun je de zendapparatuur / het mannetje remote zetten; die hoeft niet in de stoorzender te zitten. Bij stationaire zenders is dat al niet gangbaar. Met een ethernetlijntje kun je al veilig zitten, zodat als ze je stoorzender platbombarderen deze alleen genoeg staat. Let ook op dat de antennes niet op dezelfde plek als de transmitter hoeven te staan. Ook daar kun je kabels gebruiken. Bij een beetje modulaire/flexibele setup is dat toch wel prettig IMO, en een mobiele setup is dat ook.

Als je minder vermogen hebt, maar wel een richtantenne, kun je nog steeds specifieke schade aanrichten.

Omdat je puur troep uitzendt (noise) maken dingen als andere noise niets uit. Je kunt dus prima wat wijder sturen, mits je maar genoeg vermogen hebt.

Plaatsbepaling van zenders kan heel goedkoop en simpel ("zelfs het AT kan 't!" :+), zie de KrakenSDR hierboven. Al heb je voor langere afstand andere antennes en meer vermogen nodig. Vervolgens ga je daar eens kijken met een drone voor visual en omdat je weet waar je moet kijken zie je het al op grote afstand. Intussen is de artillerie of de drone al geïnformeerd, daarna gaat het heel snel. Als je die recon drone ziet (ter bevestiging), dan is het al te laat. Daarentegen de range en mobiliteit van HIMARS hebben nog tot geen enkele casualty geleid; ook dit apparaat kan mobiel zijn maar de range van het storen is maar max 1 km. Onvergelijkbaar en m.i. dus kwetsbaar. Blijft over het mobiele voordeel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Jerie even lang verhaal kort en daardoor de nodige dingen even weglatend.

Kortom zo'n ding op je turret installeren is leuk voor rakketen die juist op dit soort signalen inzoemen,

lijkt me niet te moeilijke software upgraden voor de drone als je dat kan maken.
code:
1
2
if signal "bevat niet "ua phone home" 
then --> zoek sterkste zender op en doe "boem"

maar goed waarom een T-80 maken .. + zoiets ? bij voorbaat zijn die dingen dus al "toast"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 09:52
Jerie schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:23:
Een zender/ontvanger/transceiver heeft meerdere antennes, het bereik hangt af van vermogen (in W), de gebruikte antenne(s) (gain; dB), en de overige signalen (ivm Signal-to-Noise-Ratio). Omnidirectioneel maakt doorgaans minstens gebruik van 2 antennes en dan heb je waarschijnlijk nog wel 2 dead spots. Dat kun je ook weer opvangen met nog eens 2 antennes die iets minder bereik nodig hebben. Je krijgt dan een andere vorm van je bereik (zie het eerdere plaatje voor voorbeelden). Een gemiddelde WLAN hotspot heeft tegenwoordig al meerdere radio's en dat is enkel voor de 2,4 GHz en 5 GHz. Het ligt dus voor de hand dat een stoorzender heel wat verschillende frequenties probeert te verstoren. Je krijgt dan ook andere sinus waves en bereik, voor de lagere frequenties heb je minder bereik nodig om te zenden (en storen) dan de hoge (maar dat voordeel heeft de tegenpartij ook). Als ze op 1 km afstand de 5 GHz kunnen storen dan is dat opmerkelijk. Waarschijnlijker is dat die 5 en 6 GHz verstoring bijvoorbeeld die 600 meter bereik heeft, en de lagere frequenties op bijvoorbeeld 1 kilometer zitten. Ook is dat de max, waarschijnlijk hebben ze niet altijd het volle vermogen aan maar variabel.

Verder kun je de zendapparatuur / het mannetje remote zetten; die hoeft niet in de stoorzender te zitten. Bij stationaire zenders is dat al niet gangbaar. Met een ethernetlijntje kun je al veilig zitten, zodat als ze je stoorzender platbombarderen deze alleen genoeg staat. Let ook op dat de antennes niet op dezelfde plek als de transmitter hoeven te staan. Ook daar kun je kabels gebruiken. Bij een beetje modulaire/flexibele setup is dat toch wel prettig IMO, en een mobiele setup is dat ook.

Als je minder vermogen hebt, maar wel een richtantenne, kun je nog steeds specifieke schade aanrichten.

Omdat je puur troep uitzendt (noise) maken dingen als andere noise niets uit. Je kunt dus prima wat wijder sturen, mits je maar genoeg vermogen hebt.

Plaatsbepaling van zenders kan heel goedkoop en simpel ("zelfs het AT kan 't!" :+), zie de KrakenSDR hierboven. Al heb je voor langere afstand andere antennes en meer vermogen nodig. Vervolgens ga je daar eens kijken met een drone voor visual en omdat je weet waar je moet kijken zie je het al op grote afstand. Intussen is de artillerie of de drone al geïnformeerd, daarna gaat het heel snel. Als je die recon drone ziet (ter bevestiging), dan is het al te laat. Daarentegen de range en mobiliteit van HIMARS hebben nog tot geen enkele casualty geleid; ook dit apparaat kan mobiel zijn maar de range van het storen is maar max 1 km. Onvergelijkbaar en m.i. dus kwetsbaar. Blijft over het mobiele voordeel.
Dit klopt in grote lijnen aardig, zij het met wat kanttekeningen, maar dat is irrelevant. :)

Die 30watt uit de stoorzender is nogal breed en een geconcentreerde 30watt is een stuk krachtiger dan een 30watt wat een breed spectrum moet bedienen.
Zou men 30watt op 6Ghz gebruiken, dan is elke militair blind wanneer deze naar de zender kijkt, omdat het oogvocht begint te koken en het netvlies binnen no-time doorbrand.
Een harde pieptoon in FM (frequentie modulatie) kan een serieuze berg ellende veroorzaken, of anders met een andere modulatievorm.
Ik mag aannemen dat zij geen stille draaggolf gebruiken. :D

Daar komt ook nog bij dat de stoorzender vrij moet kunnen uitstralen, omdat elke boom het signaal extreem absorbeert/reflecteert op de hogere frequentiebanden, dus ben ik zeer benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Stoorzenders krijgen gegarandeerde aandacht van himars.
Storen is op papier makkelijker dan in de praktijk. EOV capabilities zijn daarnaast schaars en verdienen de nodige bescherming qua luchtverdediging. Die zul je dus niet vlakbij de loopgraven aantreffen waar de diverse assault groups /brigades actief zijn.

Je wil ook niet je eigen systemen jammen. communicatie en battlefield management (als de Russen dat hebben)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 15:13

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Erebus1 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:53:
[...]

Ik begrijp je reactie volledig. Objectief en rationeel.

Maar als je weet, dat de Belgische ambassade tot voor kort ook mee in dit verhaal zat. Men kon hun "producten' bij hun laten leveren en zo ging men via een heel systeem de "producten" leveren aan het frontline.
Ze zullen het niet meteen goedkeuren/afkeuren maar ze gedogen het.
Maar het is een grijze zone.
Domtoevallig lees ik net in een krant hier ook iets over, hier gaat het dan specifiek over de export van drones naar Oekraïne door iemand die er ook iets mee verdiend, feitelijk dus handelt. Uiteraard zijn deze drones niet bedoeld voor hobbymatig gebruik, hij pocht er ook mee dat hij een ei in de tuin van zijn zus heeft weten te droppen op 3 KM afstand.
Jouw vraag ging meer over doneren, maar ook hier kan de grens opeens heel vaag zijn wanneer je structureel die dingen de grens over jaagt. Denk aan hobbymatig dingen op marktplaats verkopen, waarna je opeens als handelaar aangemerkt wordt. Dat je er weinig of niets aan verdiend (of zelfs verlies op draait) maakt niet uit.

Om copyright shit te voorkomen geef ik een samenvatting, ook van iets waar ik zelf nog niet eens aan had gedacht (punt 4):
1) Type drone. Militair (raketdrager), civiel (cameradrager), mengvorm. "Vaak zal er een vergunningsplicht zijn". Om je zelf in te dekken, vraag om een eindgebruikersverklaring.
2) Bestemming. Wat ik zelf ook al aangaf: sancties! Export naar bijvoorbeeld een frontgebied is grijs gebied en kan een overtreding van de sancties (aan Rusland...) zijn.
3) Gebruik(er). Wanneer de directeur van een bedrijf op de sanctielijst staat, mag je ook niet aan het bedrijf leveren. En waar ik zelf ook al voor vreesde: "Als het product is aangepast om als wapen in de oorlog te dienen is export ook verboden."
4) En deze is zeker van belang! Oekraïne is geen EU land en dus zal je aangifte moeten doen (zoals ik het lees, bij de douane).
De bron hiervan is Martijn van der Wind van de Douane.

Punt 4 zal ongetwijfeld voor handelaren van belang zijn, maar als ik even lees bij deze (Spaanse?) verzender, dan krijg ik de indruk dat je als particulier ook dit formulier in viervoud mee moet sturen. En hier lees ik ook weer dat je geen goederen voor militair gebruik mag sturen...

Het is niet mijn bedoeling hier nu een grote discussie over te starten / voort te zetten, maar als extra informatie die ik domtoevallig tegenkwam. Wat je ermee doet... feitelijk zal het mij verder een biet zijn ;)
Mocht iemand mij weten te corrigeren dat ik er ergens naast zit: please, do enlighten me!

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:09:
Interessante thread over FPV drones en een Russisch jamming systeem:
[Twitter]
Ook dit is meer iets voor het wapentopic.

Voor degenen zonder Twitter hier is de Nitter thread: https://nitter.net/FPVDronesUa/status/1701915212595499205

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Een tijdje geleden een interessante presentatie over gehad.
Er zijn geloof ik een 3-tal noemenswaardige LEO-aanbieders ala starlink.
Starlink heeft momenteel de beste dekking (ook al bijna boven de oceanen) waardoor ze voor de scheepvaart best interessant zijn. Roaming is nog wel een dingetje en dat gaat bij Starlink ook best ok. (Moet je wel een duurder abonnement nemen.) Kostentechnisch is Starlink gewoon momenteel nog het interessantst.

Ben benieuwd hoe de contractvorm was voor Starlink voor de Oekraïne. Als er een contractvorm was voor Militaire toepassingen kan dit nog een behoorlijk staartje krijgen voor Starlink. Helemaal als het Amerikaanse DoD hierin heeft bemiddeld.

Dit is toch enigszins vergelijkbaar met een Lockheed die de F35's zou disablen omdat ze bang zijn voor een escalerende werking als ze gebruikt worden voor een actie. Onbespreekbaar en illegaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The engineers of the "Convoy", a 🇷🇺volinteer battalion, created Remotely Controlled Zu-23-2.
They equipped the AAGs with optical sights and electrical drivers.
Quite interesting is that one firing unit is consist of three Zu-23-2, that controlled by one controll unit.
https://twitter.com/TheDe...tatus/1703270776260956250

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Bij de nieuwste leveranties vanuit de vs zat ook een 3D printer, waarmee Oekraïne nu zelf een aantal reserveonderdelen kan maken, waaronder slagpinnen voor de M777 howitzers. Volgens onderstaand artikel waren Oekraïners zelf al bezig gegaan, zonder al teveel interesse in dingen als bronbestanden en intellectueel eigendomsrecht, dus heeft het Pentagon het maar fatsoenlijk geregeld en overgedragen, incl. serieus speelgoed.

Artikel in de defensescoop (nooit van gehoord overigens)

Gok dat het voor het eerst zal zijn dat 3d printers in een actieve oorlog worden ingezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

0.00-2.00 min:

Overzichtje van de verliezen RU marine afgelopen 4 dagen.
Het lijkt er op dat het schip Samum degene is die dan recent is beschadigd.
RFU merkt op dat deze niet in Sevastopol kan worden gerepareerd.

2.00-2.20 min:

Forbes overzicht verliezen.

2.20-2.28 min:

3D 'printertje' (wat een joekel!), donatie van VS.
Blijkt dat ze die gebruiken om de nieuwe generatie sea drones te printen.

2.35-3.00 min:

120-140 keer zoveel sea drones volgend jaar in vergelijking met dit jaar ivm ramp up productie, ook zie je wat schematische animaties over hoe deze drones werken.

3.00-3.10 min:

Toepassing AI om indien sprake van signal interference toch het doel te kunnen vinden.

3.28-3.50 min:

Nog meer schematics. Ook over zwakke punt, dat ze kwetsbaar zijn voor heli's. Typisch squad bestaat uit 6-7 drones.

3.45 min:

Starlink mention :+ :+ (denk inderdaad dat het via Pentagon contract gaat zodat Musk niet aansprakelijk is)

3.50-

Nieuwe generatie verbeteringen: smoke screens en 'andere anti-targeting countermeasures'. Optie om wapens erop te zetten en dan terug te keren naar basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
onkl schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:03:
Bij de nieuwste leveranties vanuit de vs zat ook een 3D printer, waarmee Oekraïne nu zelf een aantal reserveonderdelen kan maken, waaronder slagpinnen voor de M777 howitzers. Volgens onderstaand artikel waren Oekraïners zelf al bezig gegaan, zonder al teveel interesse in dingen als bronbestanden en intellectueel eigendomsrecht, dus heeft het Pentagon het maar fatsoenlijk geregeld en overgedragen, incl. serieus speelgoed.

Artikel in de defensescoop (nooit van gehoord overigens)

Gok dat het voor het eerst zal zijn dat 3d printers in een actieve oorlog worden ingezet.
Nah: https://www.theverge.com/...b-3d-printers-afghanistan

Tenzij je dat geen actieve oorlog wilt noemen, ik denk dat je ook naar de schaal/omvang moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vso schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:32:
[...]

bedoelde de normale (niet volcano)/huidige 155mm = toch ongeveer 35?

maar 50/70km is wel erg nice
Voor de PzH is het:
The PzH 2000 is fitted with a 155 mm/L52 howitzer. Vehicle has a fully-automatic loading system with ammunition management system. The PzH 2000 is compatible with standard NATO 155 mm ammunition. Maximum range of fire is 30 km with standard HE-FRAG shell and 40 km with base bleed shell.
Andere arty met een andere loop kan een afwijkende range hebben.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Volgens dit draadje schiet Rusland vooral op burger doelen omdat ze veel te onnauwkeurig zijn met hun glonass navigatie om militaire doelen te raken.

Google verteld me dat glonass tot 10m nauwkeurig is, dat is toch nauwkeurig genoeg lijkt me? (leuk informatief draadje btw)

https://x.com/ByJoVer/status/1703826143634166130?s=20

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

C00P schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:49:
Volgens dit draadje schiet Rusland vooral op burger doelen omdat ze veel te onnauwkeurig zijn met hun glonass navigatie om militaire doelen te raken.

Google verteld me dat glonass tot 10m nauwkeurig is, dat is toch nauwkeurig genoeg lijkt me? (leuk informatief draadje btw)

https://x.com/ByJoVer/status/1703826143634166130?s=20
Er gaat echt heel veel mis in deze reeks berichten, veel aannames en verkeerde gevolgtrekkingen.

- GLONASS is niet verouderd, iets hoeft niet oud te zijn om onnauwkeurig te zijn.
- Een deel van het russische arsenaal gebruikt GPS.
- Zelfs al zou het bovenstaande niet waar zijn: Rusland schiet vanaf dag één op burgers en openbare infrastructuur, rusland is niet 'gedwongen' door tekorten aan precisiewapens.
- Over de satellietbeelden: de overige onderwerpen in de thread beslaan kruisraketten en ballistische raketten, beide zijn beter gespendeerd aan infrastructuur dan doelen die mobiel zijn.

En dan heb ik nog geen koffie gehad. Het geheel komt op mij over als een low effort linkdump om volgers te oogsten, en dat terwijl er daadwerkelijk veel valt te bekritiseren over de onderwerpen die hij aansnijdt: er is vast te stellen dat russen bewust op burgers schieten, er is vast te stellen hoe slecht het arsenaal is, dat corruptie aan het systeem en de krijgsmacht vreet, enzovoort. Ik vind het een behoorlijk gemiste kans, ken heel die man niet maar als hij een journalistieke bijdrage wil leveren dan heeft hij niet erg zijn best gedaan.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Een enorm lang draadje (72 tweets) over ATACMS. Geschiedenis, capaciteiten, hoe het zich verhoudt tot alternatieve wapens, voorraden etc.

Gepost door Colby Badhwar, volgens zijn bio "onafhankelijk veiligheids analyst", wat niet heel veelzeggend is. Veelgeprezen door diverse grote en betrouwbare accounts als grondig en complete set achtergrondinformatie voor discussies over deze raketten. Ik, als leek, vond het verrassend goed leesbaar, de auteur kan goed uitleggen. Leestijd grofweg 10 minuten.
Hier op threadreader, maar het verhaal is rijkelijk geïllustreerd en dat wordt nog wel eens een zooitje in threadreader.
Kernpunten die ik eruit haalde:
  • ATACMS heeft qua doelen overlap met SCALP/StormShadow, maar is meer geschikt voor "time sensitive doelen" (=dingen die zich kunnen verplaatsen), omdat de tijd tussen doeldetectie en boem veel korter is. Dit is vooral relevant voor SEAD/DEAD (=het vernietigen van Russische luchtverdediging)
  • Voornaamste reden om naast StormShadow óók ATACMS te willen is de beperkte beschikbaarheid van StormShadow, maar daarnaast bovenstaand, want dat is een specifieke capaciteit die Oekraïne nu niet heeft.
  • Bezien de aard van het projectiel gaat ATACMS je niet goed helpen wanneer je ruzie hebt met een brug. Daarvoor is de Taurus meest geschikt, doordat die een heel specifieke ontsteker heeft, waarmee je kan zorgen dat 'ie niet op het brugdek, maar tegen een pilaar explodeert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
The million-dollar reporter How attackers hijacked the phone of Meduza co-founder Galina Timchenko, making her the first Russian journalist to be infected with Pegasus spyware

Een korte inleiding:

Pegasus is de geavanceerde spyware van het Israëlische bedrijf NSO Group. Zij misbruiken kwetsbaarheden in software; de zogeheten zero days (bij het publiek onbekende, grootschalige lekken in software).

NSO Group koopt deze kwetsbaarheden in op de grijze markt, al dan niet met of zonder werkende exploit. Dit is een markt waarin miljoenen omgaan; veel meer dan een bug bounty programma kan bieden. Vervolgens verkoopt NSO Group hun product dat deze kwetsbaarheden op een eenvoudige manier uitbuit, Pegasus aan allerlei actoren. In feite is NGO Group dus een soort arms dealer.

Dit werd ook ingezet op journalisten en dissidenten, waarbij het opmerkelijk is wanneer dat geval is bij natie actoren die er gebrekkige democratische normen en waarden op na houden. Welkom in de 21e eeuw.
Earlier this summer, Meduza learned that the iPhone of our co-founder and publisher, Galina Timchenko, was infected with Pegasus mere hours before she joined a private conference in Berlin attended by colleagues in the exiled Russian independent media. This is the first confirmed case of a Pegasus attack against a Russian journalist.
NB: Meduza opereert momenteel vanuit Riga, Letland.
ith help from experts at Access Now and Citizen Lab, Meduza reports what we know about this notorious spyware, how it’s been used in Europe, and which states might have spent millions of dollars to hijack Ms. Timchenko’s phone.
Het Canadese Citizen Lab is een bekende naam in deze wereld; zij hebben vaker journalisten en dissidenten geholpen bij het detecteren van malware/spyware, waaronder ook Pegasus.

Het volgende kader vind ik nog even belangrijk om te vermelden:
Readers, please be aware of a possible conflict of interest in this report, which focuses on Meduza co-founder and publisher Galina Timchenko. She was not involved in the preparation of this article.
Dus hoewel het artikel is gepubliceerd op Meduza.io en door Meduza heeft de co-founder er geen invloed op gehad.

Toch lijkt in dit geval het Apple te zijn die de poppen aan het dansen heeft gebracht:
A day earlier, Timchenko had received a curious text message from Apple and forwarded it to Meduza’s tech division. The message was one of Apple’s “threat notifications” about “state-sponsored attackers” — something the company sends to users who are “individually targeted because of who they are or what they do.” “State-sponsored attacks are highly complex, cost millions of dollars to develop, and often have a short shelf life,” Apple explains on its website.
Gebruikers van Apple OSen (macOS, iOS, ...) kennen dit wel van de 'lockdown mode'.

Meme inc:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F6ZwFEBaUAEi-Ur?format=png&name=small

In eerste instantie zei dit Timchenko niets:
She says she put the message out of her mind after sharing it with Meduza’s technical team. Galina Timchenko has grown accustomed to such warnings. The Russian authorities have tried to hack or destroy her newsroom’s infrastructure for years. Meduza has weathered denial-of-service attacks and countless phishing attempts. Russia’s federal censor now even blocks the website outright.
Vervolgens heeft Alexey (hoofd technische divisie Meduza) de boel fysiek weggenomen, en heeft hij haar uitgelegd hoe de vork in de steel zit.

Daarna zijn ze hulp gaan zoeken:
To understand what Apple’s message didn’t explain, Meduza’s technical director turned to outside help to find out who these hackers were. First, he contacted human rights activists at Access Now, a nonprofit organization committed to “defending and extending” the digital civil rights of people worldwide and helping improve digital security practices. Access Now has also alerted the public to the collateral damage of tech sanctions on civil rights activists, journalists, and dissidents from authoritarian countries, highlighting how targeted sanctions, mass corporate pullouts, and over-compliance in Russia have helped the Kremlin to silence its critics.
..en natuurlijk bij eerdergenoemde Citizen Lab.

Om een lang verhaal kort te maken:
[...] her smartphone was infected with the spyware Pegasus on February 10, 2023.
Met als gevolg:
This gave the hackers total access to Timchenko’s iPhone: its microphone, cameras, and memory. The attackers could see the device’s entire contents, including Timchenko’s home address, her scheduled meetings, her photographs, and even her correspondence in encrypted instant messengers. Pegasus lets you see a device’s screen directly, reading messages as they are written. It lets you download every email, text, image, and file.
Vervolgens krijg je wat voorbeelden te lezen waarbij NSO Group aan 'de verkeerden' heeft geleverd. Het voorbeeld van Washington Post columnist Jamal Khashoggi in 2018 is een bekende welke ongetwijfeld ook de front page heeft gehaald.

NSO Group gebruikt het bekende excuus 'als wij het niet doen, dan doet iemand anders het wel'. Een (oud) argument dat wel vaker wordt gebruikt in dit grijze circuit.

(Ik zal een analogie van mijn hand buiten beschouwing laten ... :r)
Speaking to The Washington Post in July 2021, NSO Group co-founder Omri Lavie said attacks on journalists by his clients are “horrible,” but he argued that the main problem is a lack of regulation. “This is the price of doing business,” he explained. “Somebody has to do the dirty work.”
Toen kwam de Biden administration met een (onverwacht) antwoord:
A kind of regulation arrived in November 2021, albeit not what Omri Lavie and his colleagues wanted. Months after an investigation by the Pegasus Project consortium exposed the spyware’s rampant, global abuse, the Biden administration added NSO Group to a federal blacklist that bans the company from receiving American technologies. NSO spokespeople expressed “dismay” and said the firm would lobby to reverse the White House’s decision.
Ja, en nu wordt het iets duisterder...
Meduza editor-in-chief Ivan Kolpakov, who was traveling then, joined the meeting by teleconference. He was visibly at a loss and kept listing aloud what could have leaked: corporate passwords and correspondence, bank account balances, the names of Meduza staff, and — most dangerously — the identities of Meduza’s collaborators inside Russia.

It was soon clear, however, that it was impossible to assess what had been compromised. “They got everything,” Kolpakov recalls. “Everything they wanted.”
(Dikgedrukt door mij.)

Daar gaan je bronnen, de kroonjuwelen van iedere gerespecteerde journalist.

Eerst probeerde Timchenko er nog een beetje lacherig over te doen; uiteindelijk barstte ze in tranen uit.

Het is haar ook niet opgevallen, of althans ze heeft er niet naar gehandeld:
[...] Timchenko had no reason to suspect anything was amiss with her iPhone, except for moments when it seemed warmer than usual, which she attributed to her new charger.
Nog wat technische details over de misbruikte kwetsbaarheid:
Citizen Lab’s analysis shows attackers likely infiltrated Timchenko’s iPhone through HomeKit and iMessage. Senior researcher John Scott-Railton says his team found digital footprints unique to Pegasus. “No other spyware would have left this,” he told Meduza. Researchers believe Timchenko’s hackers used the so-called “PWNYOURHOME” vulnerability, which targets iPhones’ built-in HomeKit functionality and exploits iMessage to install the spyware. Scott-Railton says this hack is possible even on devices where HomeKit was never activated.

Citizen Lab collected “forensic artifacts” from Timchenko’s iPhone showing that the device was infected with Pegasus on February 10, 2023.
Dit alles kwamen ze achter op de dag van Prigozhin's muiterij.

Dan nog een stukje over de eerste schade:
On February 11, one day after Pegasus hijacked Timchenko’s iPhone, she and Kolpakov joined other representatives of Russia’s exiled independent media in Berlin at a confidential seminar organized by the Redkollegia journalistic prize committee. Media managers and lawyers attended the private conference to discuss the legal aspects of operating in Russia under the conditions of total state censorship and the mass persecution of journalists and activists. Just two weeks earlier, Russia’s Prosecutor General formally outlawed Meduza’s reporting, designating the outlet an “undesirable organization.” Timchenko recalls that colleagues meeting in Germany expected the same thing would happen to them before long.

Pegasus was already running on Timchenko’s phone when she joined the meeting in Berlin. Whoever hacked the device could have used it as a wiretap, remotely activating the microphone to record anything said within earshot. The hackers might have turned on the camera just as easily. “They could have used Galina’s phone like a bug to listen in on what the Russian journalists were planning,” says Access Now’s Natalia Krapiva.

“My first thought was the Russian state and the Russian intelligence agencies, of course,” recalls Timchenko. “Who else cares about me?”
Er is ook goed nieuws: dit was voor zover bekend de eerste keer Pegasus mbt RU journalisten.
The attack against Galina Timchenko is the first confirmed case of Pegasus being used against a Russian journalist. Natalia Krapiva at Access Now confessed to Meduza that she’s actually somewhat comforted to see the spyware surface here because researchers have tested the phones of nearly two dozen journalists and activists from Russia and found all manner of malware but never Pegasus.
Daarna volgt stukje uitleg dat Pegasus enerzijds moeilijk is te detecteren, en anderzijds dat detectie vs stealth een kat en muisspel is. Plus voorbeelden.

Nou, goed, NSO heeft blijkbaar toch nog ergens een moreel kompas weten te vinden. Het danst namelijk naar de pijpen van de IL geopolitiek:
NSO Group says it sells its spyware only to vetted state agencies, but Israeli geopolitical interests often influence the company’s decision to work with particular partners. For these reasons, the firm reportedly refuses to use Pegasus against either American or Russian telephone numbers.

“Infected phones cannot even be physically located in the United States; if one does find itself within American borders, the Pegasus software is supposed to self-destruct,” the spyware’s designers said in 2020. A year earlier, when the Estonian government bought access to Pegasus, NSO Group informed its new client that using the spyware against Russian targets is prohibited.
En we weten allemaal hoe Israel in de oorlog in Oekraïne staat: "neutraal".

Dus... Oekraïne mag Pegasus al helemaal niet hebben!
Israel has also reportedly blocked Ukraine from acquiring Pegasus, fearing Moscow’s wrath. “According to people close to NSO and the Israeli government, they don’t approve such infections because it will disrupt relations with these countries,” says Natalia Krapiva.
(Dikgedrukt door mij.)
The company has also claimed that Russia and China are among the nations that will “never be customers,” citing internal due diligence that scrutinizes potential clients’ track records on human rights, corruption, safety, finance, and abuse. NSO Group chief executive Yaron Shohat told The Wall Street Journal in January 2023 that the firm was “committed to its core business of supplying governments around the world who are allies of the U.S. and Israel,” despite downsizing after losing clients because of the Biden administration’s measures.
Een redenering die dan een nieuwe policy moet zijn want voorheen deden ze dat wel gewoon leveren aan allerlei discutabele overheden.
Moscow possibly has its own reasons for refusing to do business with NSO Group. Investigative journalist Andrey Soldatov has argued that Russia’s intelligence community “is a seller, not a buyer,” on the world market for espionage technology.
Dat zou natuurlijk kunnen. Bijvoorbeeld dubbel verkopen, of werken voor GRU en het ook nog even aan NSO Group verkopen.

Gelukkig doet NSO Group wel aan post mortem, en handelen ze vervolgens bij abuse:
“Pegasus systems log every attack in case there is a complaint, and — with the client’s permission — NSO can perform an after-the-fact forensic analysis,” The New York Times reported in January 2022. Six months later, NSO Group general counsel and chief compliance officer Chaim Gelfand told a European Parliament committee that these internal investigations have led to the termination of contracts in eight cases.
Al liep dat op niets uit:
A year earlier, however, when The Washington Post reported forensic data indicating multiple Pegasus intrusion attempts against Jamal Khashoggi’s wife in the months before his murder, NSO Group’s chief executive said a “thorough check of the firm’s client records” revealed no evidence of Pegasus used against Khashoggi or his loved ones.

“After hundreds of victims, we have concluded that the internal review process either doesn’t exist or exists only for show,” says Natalia Krapiva at Access Now. “When a Human Rights Watch employee was infected, NSO responded to all the questions in just a few lines: ‘Thank you, we found nothing with our current customers. Goodbye.’ Of course, they said nothing about what their past clients could have done. It’s all gaslighting.”
Daarna volgt een stukje over de twee staten Kazakhstan en Azerbaijan. Het komt er op neer dat de infectie heeft plaatsgevonden in Duitsland (zie hierboven), en dat deze landen niet de (duurdere) service hebben voor targets buiten de landsgrenzen. Azerbaijan zou de software wel toepassen maar enkel in Armenië (deze landen zijn met elkaar in conflict over de regio Nagorno-Karabach).
In its study of Galina Timchenko’s phone infection, Access Now notes that either Kazakhstan or Azerbaijan — two suspected Pegasus clients — could have carried out the attack at Moscow’s request. (According to Access Now, Uzbekistan is not believed to have been a Pegasus customer during the period in question.) “There’s a provisional theory that Russia might have asked its partners,” says Krapiva. “Kazakhstan, for example, has already blocked Meduza twice without any requests.”

As far as researchers know, however, neither Kazakhstan nor Azerbaijan has ever executed a Pegasus attack in Europe, and Timchenko was in Germany when the infection occurred.

Moreover, evidence collected by Citizen Lab shows that Kazakhstan does not use Pegasus beyond its borders. Scott-Railton told Meduza that Azerbaijan does use the spyware abroad, but researchers have recorded these attacks in no other country except Armenia, which could explain how the phone numbers of Armenian human rights activists have been infected.

Natalia Krapiva says clients need a bonus package to use Pegasus beyond their borders: “We believe that different NSO customers can purchase different types of licenses. Some buy the rights to hack only within their country. Others buy the rights to infect a large number of countries. We still don’t understand a lot about these secret contracts, but infections outside a client’s state likely require special permission.”
Meduza heeft een artikel over deze kwestie: Pegasus spyware in the Azerbaijan-Armenia conflict

Wie dan wel? Letland zelf?

Er is een motief:
Access Now also does not rule out that the Latvian intelligence community carried out the attack on Meduza’s co-founder. Just two months before Timchenko’s phone was infected, Latvia declared another Russian media organization in exile — TV Rain — to be “a threat to the national security and public order” and canceled its local broadcasting license. “Because of the invasion of Ukraine, there’s distrust of all Russians without exception,” says Natalia Krapiva. “If such surveillance is taking place, it’s very consistent with remarks by the president of the Czech Republic, Petr Pavel, who said intelligence agencies should place all Russians living in the West under ‘strict surveillance’ as the price of Russia’s war against Ukraine.”
..maar er is nog nooit een zaak geweest van Pegasus buiten Letlands grenzen:
However, experts at Citizen Lab have never observed Riga using Pegasus against targets outside Latvia’s borders, and Galina Timchenko was in Berlin when her phone was compromised. (Whom exactly Riga has infected with Pegasus remains unknown.)
Vervolgens stukje EU parlementariër Letland die ontkent dat Letland deze software op welke manier dan ook gebruikt. Vind ik niet zo boeiend. Ook het ontkennen van Letland's veiligheidsdienst kun je teruglezen in het artikel.

Litouwen dan?
While there’s no proof that Lithuania has used Pegasus, researchers have confirmed that the Estonian authorities bought access to the spyware in 2019. Citizen Lab has corroborated these findings. More importantly, says Scott-Railton, his team has tracked Estonia “infecting targets beyond its borders in many E.U. countries, including in Germany.”
Vervolgens Duitsland. Verhaaltje over BKA die het ontkennen of het hebben over een 'lite' versie:
[...]

[...] “special version that doesn’t violate privacy rights” — some kind of “Pegasus Lite.” But we’ve received no evidence of this, not even an idea of what a “lite” version might be.
De software zou zelfs illegaal zijn binnen de EU:
Also, the European Data Protection Supervisor concludes that Pegasus in any form is fundamentally incompatible with E.U. law.
En 11 EU landen hebben toegezegd het niet te gebruiken
“Why Germany isn’t interested in solving this is a mystery to me,” he told Meduza. “For example, why hasn’t Berlin signed the Joint Statement on Efforts to Counter the Proliferation and Misuse of Commercial Spyware? It’s been signed by 11 countries, including Denmark, France, and Sweden.”
(NB: Ik ben niet overtuigd :P en overigens ben ik ook niet per definitie tegen het gebruik van deze tools door veiligheidsdiensten. Als het maar proportioneel is, en men het subsidiariteitsbeginsel in acht neemt. Het gegeven 'Russische journalist' is daarbij m.i. onvoldoende.)

Ook Nederland wordt terloops nog even genoemd:
Access Now points out that the four E.U. members that have become new centers of Russian anti-war emigration — Latvia, Estonia, Germany, and the Netherlands — are all suspected Pegasus users.
Vervolgens kun je e.e.a. deduceren:
In fact, the E.U. PEGA Committee revealed at least 14 E.U. states and 22 operators of Pegasus in the European Union, and only NSO Group’s contracts with Hungary and Poland are no more.
(Dikgedrukt door mij.)

Overigens zijn er nog 3 andere voorvallen bekend, deze wensen anoniem te blijven:
Access Now considers the attack on Galina Timchenko to be at least the fourth in a series of similar cases across Europe in the past year. (Meduza knows the details of these other attacks, but the victims have asked for privacy.)
Timchenko begrijpt niet waarom een Europeaanse dienst haar getarget zou hebben. Ze gaat niet zwijgen:
“I can’t reconstruct the logic of European intelligence agencies that might have installed Pegasus, and I don’t want to make assumptions,” says Galina Timchenko. “Moving forward, we’ll act in accordance with what our lawyers advise. I won’t be silent.”
(NB: Wederhoor vooralsnog onmogelijk.)

En hoe doet Timchenko het tegenwoordig? Nou, zo:
Today, Ms. Timchenko carries two phones: a new one she bought after the intrusion and the formerly infected gadget (Citizen Lab confirmed that Pegasus is no longer installed on the device). She says she decided to keep it as a souvenir. “There’s nothing on it except messages with my hairdresser and manicurist,” she says. “Let it be. It will remind me to keep looking over my shoulder.”
Oh handig heeft ze allebei bij zich, dubbele attack surface :P maar dus inderdaad wel werk en privé gescheiden, en ze zegt niets over haar werktelefoon. Mooi aandenken.

NSO Group lobbyt er nog steeds vrolijk op los, strikt celebs voor investeringen, en is verzeild geraakt in allerlei rechtszaken waaronder eentje met Apple. Men heeft de malware bij geen enkele andere medewerker gevonden, en men begrijpt niet waarom men is getarget. Alexey maakt zich zorgen.
“Until I know the motive, I have to expect the worst,” says Alexey. “I deal with our security not just in a technical but in the broadest sense of the word: every day, I think through how they’re going to kill us and bring us down. Surveillance, harassment, threats — I’ve already considered all these scenarios and experienced them myself, in a sense. As for Pegasus, until we have more details, we can’t rule out that Russia could have ordered the infection and that this spying could have the most serious consequences, right up to somebody being eliminated.”
Toch is het volgens Timchenko business as usual:
Timchenko, meanwhile, says she hasn’t yet contemplated such consequences of being watched through Pegasus. “I already look back wherever I go and watch for anyone following me in a car. Meduza’s founders have always lived like this,” she says.
Klinkt strijdbaar. Vervolgens de nuchtere uitspraak:
“If they want to do it, they’ll do it.”
En by hook or by crook zo is het, #6.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:45

KipCurreh

Nightcrawler

Onderzoek van VRT NWS (de leidende openbare nieuwsdienst van Vlaanderen zeg maar) zet even de Belgische defensie in hun hemdje ivm de F16's (en volkomen terecht ook)

https://www.vrt.be/vrtnws...raine-sturen-als-het-dat/

Zoals ze vermelden, een beetje creativiteit en wilskracht om het alsnog te kunnen laten gebeuren.
En dus niet tegenhouden door technische redenen, wat het originele verhaal was.

Pijnlijk!

[ Voor 8% gewijzigd door KipCurreh op 20-09-2023 08:06 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 21:34

Falcon10

Hit it i would !

KipCurreh schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:05:
Onderzoek van VRT NWS (de leidende openbare nieuwsdienst van Vlaanderen zeg maar) zet even de Belgische defensie in hun hemdje ivm de F16's (en volkomen terecht ook)

https://www.vrt.be/vrtnws...raine-sturen-als-het-dat/

Zoals ze vermelden, een beetje creativiteit en wilskracht om het alsnog te kunnen laten gebeuren.
En dus niet tegenhouden door technische redenen, wat het originele verhaal was.

Pijnlijk!
Mmmm, k ga niet zeggen dat het niet kan ( ben geen specialist ter zake ), maar hun berekening/redenering is toch ook met een korreltje zout te nemen me dunkt :
Een fictief voorbeeld: de regering beslist om in 2024 twee F-16's te leveren aan Oekraïne waarmee Kiev één jaar, of dus 200 uren per vliegtuig, moet kunnen vliegen. Ons land schenkt dus twee toestellen die elk al 7.800 uren hebben gevlogen, en er dus nog 200 kunnen bijdoen, vooraleer met pensioen te moeten op 8.000 uren.
Nu ken ik zelf niet de planning van Oekraine om met F16 vliegtuigen te gaan rondtoeren in hun luchtruim, maar 200 vlieguren = 200/24 = iets meer dan 8 dagen dat dat vliegtuig 24/7 zal kunnen vliegen.
Laten we uitgaan dat 1 missie van een F16 een goede 3 uur duurt, dat wil dus zeggen 8 missies op 24 uur, en ze kunnen dus 8 dagen totaal vliegen tot pensioen, dus 8 * 8 = 64 missies.
Nu ben ik niet een oorlogsgenie, dat air force missies plant, maar in geval van oorlog zou ik toch denken dat de luchtmacht liefst minstens 1x daags een missie uitvoert met zijn/haar vliegtuigen.
Als we dan beetje realistisch willen zijn dat na elke missie een pre flight en apres flichtcheck en onderhoud nodig zijn en aannemen dat er dus max 1 missie per dag gedaan kan worden.
Wil dus zeggen dat met de resterende vlieguren op de Belgische F16's uit het voorbeeld er letterlijk "maar" 64 dagen gevlogen kan worden, aka pakweg 2 maand, waarna ze afgeschreven zijn.

Aan dat tempo ( en aangezien je liefst meer dan 1 F16 gelijktijdig op pad wil sturen ), denk ik dat je zelfs de oorlog niet uitzingt met 100 geleverde F16's met de ouderdom van de Belgische F16's.
Losstaand van het feit, dat hoe spijtig ook, er warschijnlijk wel af en toe eentje uit de lucht zal geknald worden, en in tegenstelling tot de Leopards etc kan je die dan niet meer nog even afvoerne naar de reparatiefabriek om terug ff op te kalferen en terug naar het front te sturen.

Just my 2 cents.

Versta me niet verkeerd, zou het graag zien dat Belgie ook F16's kan bezorgen aan Oekraine om hen te helpen, maar de berekening van VRT moet denk ik toch wel met een korreltje genuanceerd zout genomen worden, daar de vliegbewegingen en uren dat de F16's daar zullen moeten doen, toch wel iets intenser en fysiek belastender zullen zijn dan dat ze hier gewoon over Belgie wat rondjes zitten te vliegen, aan de Russische grens in Estland en Letland het NAVO luchtruim patrouilleren en ( met alle respect voor de piloten ), half liggen te dommelen in hun cockpit.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53
Jerie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:52:
The million-dollar reporter How attackers hijacked the phone of Meduza co-founder Galina Timchenko, making her the first Russian journalist to be infected with Pegasus spyware

Een korte inleiding:

Pegasus is de geavanceerde spyware van het Israëlische bedrijf NSO Group. Zij misbruiken kwetsbaarheden in software; de zogeheten zero days (bij het publiek onbekende, grootschalige lekken in software).

NSO Group koopt deze kwetsbaarheden in op de grijze markt, al dan niet met of zonder werkende exploit. Dit is een markt waarin miljoenen omgaan; veel meer dan een bug bounty programma kan bieden. Vervolgens verkoopt NSO Group hun product dat deze kwetsbaarheden op een eenvoudige manier uitbuit, Pegasus aan allerlei actoren. In feite is NGO Group dus een soort arms dealer.

Dit werd ook ingezet op journalisten en dissidenten, waarbij het opmerkelijk is wanneer dat geval is bij natie actoren die er gebrekkige democratische normen en waarden op na houden. Welkom in de 21e eeuw.

[...]

NB: Meduza opereert momenteel vanuit Riga, Letland.

[...]

Het Canadese Citizen Lab is een bekende naam in deze wereld; zij hebben vaker journalisten en dissidenten geholpen bij het detecteren van malware/spyware, waaronder ook Pegasus.

Het volgende kader vind ik nog even belangrijk om te vermelden:

[...]

Dus hoewel het artikel is gepubliceerd op Meduza.io en door Meduza heeft de co-founder er geen invloed op gehad.

Toch lijkt in dit geval het Apple te zijn die de poppen aan het dansen heeft gebracht:

[...]

Gebruikers van Apple OSen (macOS, iOS, ...) kennen dit wel van de 'lockdown mode'.

Meme inc:

[Twitter]

[Afbeelding]

In eerste instantie zei dit Timchenko niets:

[...]

Vervolgens heeft Alexey (hoofd technische divisie Meduza) de boel fysiek weggenomen, en heeft hij haar uitgelegd hoe de vork in de steel zit.

Daarna zijn ze hulp gaan zoeken:

[...]

..en natuurlijk bij eerdergenoemde Citizen Lab.

Om een lang verhaal kort te maken:

[...]

Met als gevolg:

[...]

Vervolgens krijg je wat voorbeelden te lezen waarbij NSO Group aan 'de verkeerden' heeft geleverd. Het voorbeeld van Washington Post columnist Jamal Khashoggi in 2018 is een bekende welke ongetwijfeld ook de front page heeft gehaald.

NSO Group gebruikt het bekende excuus 'als wij het niet doen, dan doet iemand anders het wel'. Een (oud) argument dat wel vaker wordt gebruikt in dit grijze circuit.

(Ik zal een analogie van mijn hand buiten beschouwing laten ... :r)

[...]

Toen kwam de Biden administration met een (onverwacht) antwoord:

[...]

Ja, en nu wordt het iets duisterder...

[...]
(Dikgedrukt door mij.)

Daar gaan je bronnen, de kroonjuwelen van iedere gerespecteerde journalist.

Eerst probeerde Timchenko er nog een beetje lacherig over te doen; uiteindelijk barstte ze in tranen uit.

Het is haar ook niet opgevallen, of althans ze heeft er niet naar gehandeld:

[...]

Nog wat technische details over de misbruikte kwetsbaarheid:

[...]

Dit alles kwamen ze achter op de dag van Prigozhin's muiterij.

Dan nog een stukje over de eerste schade:

[...]

Er is ook goed nieuws: dit was voor zover bekend de eerste keer Pegasus mbt RU journalisten.

[...]

Daarna volgt stukje uitleg dat Pegasus enerzijds moeilijk is te detecteren, en anderzijds dat detectie vs stealth een kat en muisspel is. Plus voorbeelden.

Nou, goed, NSO heeft blijkbaar toch nog ergens een moreel kompas weten te vinden. Het danst namelijk naar de pijpen van de IL geopolitiek:

[...]

En we weten allemaal hoe Israel in de oorlog in Oekraïne staat: "neutraal".

Dus... Oekraïne mag Pegasus al helemaal niet hebben!

[...]
(Dikgedrukt door mij.)

[...]

Een redenering die dan een nieuwe policy moet zijn want voorheen deden ze dat wel gewoon leveren aan allerlei discutabele overheden.

[...]

Dat zou natuurlijk kunnen. Bijvoorbeeld dubbel verkopen, of werken voor GRU en het ook nog even aan NSO Group verkopen.

Gelukkig doet NSO Group wel aan post mortem, en handelen ze vervolgens bij abuse:

[...]

Al liep dat op niets uit:

[...]

Daarna volgt een stukje over de twee staten Kazakhstan en Azerbaijan. Het komt er op neer dat de infectie heeft plaatsgevonden in Duitsland (zie hierboven), en dat deze landen niet de (duurdere) service hebben voor targets buiten de landsgrenzen. Azerbaijan zou de software wel toepassen maar enkel in Armenië (deze landen zijn met elkaar in conflict over de regio Nagorno-Karabach).

[...]

Meduza heeft een artikel over deze kwestie: Pegasus spyware in the Azerbaijan-Armenia conflict

Wie dan wel? Letland zelf?

Er is een motief:

[...]

..maar er is nog nooit een zaak geweest van Pegasus buiten Letlands grenzen:

[...]

Vervolgens stukje EU parlementariër Letland die ontkent dat Letland deze software op welke manier dan ook gebruikt. Vind ik niet zo boeiend. Ook het ontkennen van Letland's veiligheidsdienst kun je teruglezen in het artikel.

Litouwen dan?

[...]

Vervolgens Duitsland. Verhaaltje over BKA die het ontkennen of het hebben over een 'lite' versie:

[...]

De software zou zelfs illegaal zijn binnen de EU:

[...]

En 11 EU landen hebben toegezegd het niet te gebruiken

[...]
(NB: Ik ben niet overtuigd :P en overigens ben ik ook niet per definitie tegen het gebruik van deze tools door veiligheidsdiensten. Als het maar proportioneel is, en men het subsidiariteitsbeginsel in acht neemt. Het gegeven 'Russische journalist' is daarbij m.i. onvoldoende.)

Ook Nederland wordt terloops nog even genoemd:

[...]

Vervolgens kun je e.e.a. deduceren:

[...]
(Dikgedrukt door mij.)

Overigens zijn er nog 3 andere voorvallen bekend, deze wensen anoniem te blijven:

[...]

Timchenko begrijpt niet waarom een Europeaanse dienst haar getarget zou hebben. Ze gaat niet zwijgen:

[...]

(NB: Wederhoor vooralsnog onmogelijk.)

En hoe doet Timchenko het tegenwoordig? Nou, zo:

[...]

Oh handig heeft ze allebei bij zich, dubbele attack surface :P maar dus inderdaad wel werk en privé gescheiden, en ze zegt niets over haar werktelefoon. Mooi aandenken.

NSO Group lobbyt er nog steeds vrolijk op los, strikt celebs voor investeringen, en is verzeild geraakt in allerlei rechtszaken waaronder eentje met Apple. Men heeft de malware bij geen enkele andere medewerker gevonden, en men begrijpt niet waarom men is getarget. Alexey maakt zich zorgen.

[...]

Toch is het volgens Timchenko business as usual:

[...]

Klinkt strijdbaar. Vervolgens de nuchtere uitspraak:

[...]

En by hook or by crook zo is het, #6.
Voor de mensen die meer willen weten over Pegasus. Ik vind dit een enorm interessante aflevering van de podcast Ik weet je wachtwoord van Daniël Verlaan

https://spotify.link/U8AOPAYSfDb

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 14:29

Garyu

WW

Falcon10 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:13:
[...]

Mmmm, k ga niet zeggen dat het niet kan ( ben geen specialist ter zake ), maar hun berekening/redenering is toch ook met een korreltje zout te nemen me dunkt :

[...]

Nu ken ik zelf niet de planning van Oekraine om met F16 vliegtuigen te gaan rondtoeren in hun luchtruim, maar 200 vlieguren = 200/24 = iets meer dan 8 dagen dat dat vliegtuig 24/7 zal kunnen vliegen.
Laten we uitgaan dat 1 missie van een F16 een goede 3 uur duurt, dat wil dus zeggen 8 missies op 24 uur, en ze kunnen dus 8 dagen totaal vliegen tot pensioen, dus 8 * 8 = 64 missies.
Nu ben ik niet een oorlogsgenie, dat air force missies plant, maar in geval van oorlog zou ik toch denken dat de luchtmacht liefst minstens 1x daags een missie uitvoert met zijn/haar vliegtuigen.
Als we dan beetje realistisch willen zijn dat na elke missie een pre flight en apres flichtcheck en onderhoud nodig zijn en aannemen dat er dus max 1 missie per dag gedaan kan worden.
Wil dus zeggen dat met de resterende vlieguren op de Belgische F16's uit het voorbeeld er letterlijk "maar" 64 dagen gevlogen kan worden, aka pakweg 2 maand, waarna ze afgeschreven zijn.

Aan dat tempo ( en aangezien je liefst meer dan 1 F16 gelijktijdig op pad wil sturen ), denk ik dat je zelfs de oorlog niet uitzingt met 100 geleverde F16's met de ouderdom van de Belgische F16's.
Losstaand van het feit, dat hoe spijtig ook, er warschijnlijk wel af en toe eentje uit de lucht zal geknald worden, en in tegenstelling tot de Leopards etc kan je die dan niet meer nog even afvoerne naar de reparatiefabriek om terug ff op te kalferen en terug naar het front te sturen.

Just my 2 cents.

Versta me niet verkeerd, zou het graag zien dat Belgie ook F16's kan bezorgen aan Oekraine om hen te helpen, maar de berekening van VRT moet denk ik toch wel met een korreltje genuanceerd zout genomen worden, daar de vliegbewegingen en uren dat de F16's daar zullen moeten doen, toch wel iets intenser en fysiek belastender zullen zijn dan dat ze hier gewoon over Belgie wat rondjes zitten te vliegen, aan de Russische grens in Estland en Letland het NAVO luchtruim patrouilleren en ( met alle respect voor de piloten ), half liggen te dommelen in hun cockpit.
1) Een vliegtuig is zeker geen 24/7 in de lucht. Een Nederlandse F16 maakte gemiddelde 200 vlieguren per jaar. Nu zitten we natuurlijk niet midden in een oorlog, maar die dingen worden wèl redelijk regelmatig gevlogen. Denk aan training, oefeningen, missies a la Afghanistan of Irak, standby/afvangmissies als er weer eens een Russisch of ongeidentificeerd vliegtuig langs NAVO grenzen vliegt, etc.

2) het is niet zo dat een vliegtuig na 8000h plotseling uit de lucht valt. Het onderhoud wordt gewoon steeds intensiever en voor Lockheed en het leger is het dus niet meer rendabel en is het vliegtuig dus economisch afgeschreven. Net als onze tweedehands auto s die als afdankertjes nog jaren lang rondrijden in landen in het Midden Oosten, Afrika en Azië, kun je natuurlijk als je je verwachtingen bijstelt ook met een oude F16 nog aardig wat vlieguren maken waarschijnlijk. Laten we aan het Oekraïense leger gewoon vragen of ze liever oude of liever geen vliegtuigen willen hebben - ik denk dat ik het antwoord wel weet.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Falcon10 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:13:
[...]

[...]

Just my 2 cents.

Ik vind het aantal vlieguren vooral een theoretische en vooral vanuit luxe gevoerde discussie.

Ukraine vecht een existentiële oorlog. Het gaat letterlijk om het voortbestaan van het land met al haar eigenschappen (vrijheden).

Het maakt echt niets uit hoeveel uren een vliegtuig heeft gemaakt zolang de schietstoel maar werkt. Tot die tijd missies vliegen en de boel zo goed mogelijk onderhouden.

Iets is immers oneindig keer meer dan niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 21:34

Falcon10

Hit it i would !

Enige verschil is dat "onze" F16's een beetje is zoals moderne hyperwagens : dolle pret als ze goed onderhouden zijn, maar elke keer je er eens een dagje mee gaat fun beleven op het racecircuit, kan je direct 4 verse banden gaan halen, alle schijfremmen vervangen, oliebeurt, motorrevisie doen, nieuwe cardanas en de turbos ook even voor zekerheid volledig uit elkaar halen en nakijken.
Als je er "gewoon" mee op de baan rijdt, moet je maar om het jaar even een kleine buurt geven.

Hoe denk je dat onze F16's in Oekraine gebruikt gaan worden ?
Ons westers spul is niet zo gewoon aan intensief gebruik zoals het Russisch spul dat helemaal afgeragd wordt en dan nog met een glimlach door blijft gaan. Kijk gewoon al naar runway vereisten van de Mig29. Bij wijze van spreke zelfs op een landwegetje zou ie kunnen landen en op stijgen. Bij ons is het enige dat daarvoor in aanmerking komt een C-130.

Wij gebruiken ons militair spul teveel alsof we er gewoon mee om de kerk rijden. Zelfs tijdens militaire acties als ze dan eens deftig afgeragd worden, hadden we het geluk dat ze ofwel in Italie stonden gestationeerd zodat ze hun "normale after-flight checks en onderhoud konden doen ( Kosovo/Balkan ), of in Saudi Arabie zelfde verhaal ( Irak oorlogen ). En bij beide met hetzelfde geluk dat we luchtoverwicht hadden op de andere partij. Enkel in Saudi Arabie kwam zowat aan het licht dat ons westers spul te gevoelig was voor barre weersomstandigheden zoals het zand en de hitte in de woestijn.
Maar Oekraine-Rusland is een heel ander type oorlog.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Falcon10 het laat zich aanzien dat die f16s op een zelfde wijze onderhouden gaan worden als veel van het andere spul. In onderhoudscentra in omliggende landen.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:26
Garyu schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:49:
[...]

2) het is niet zo dat een vliegtuig na 8000h plotseling uit de lucht valt. Het onderhoud wordt gewoon steeds intensiever en voor Lockheed en het leger is het dus niet meer rendabel en is het vliegtuig dus economisch afgeschreven.
Kleine nuance: als het vliegtuig voor 8000 uur levensduur gecertificeerd is dan mág je er niet meer mee vliegen, dat is gewoon de wet. Als je dan toch langer dan de gecertificeerde levensduur mee wilt vliegen dan zal je een verlengde levensduur moeten certificeren en dat kan heel (HEEL) duur zijn, potentieel in de miljarden. En zoals je zegt zal het steeds meer onderhoud vergen & potentieel oneconomisch. Dat is in ons geval, in vredestijd. Ook al vliegt die F-16 op uur 8001 ook nog wel, maar het mag letterlijk niet. Je kan ook de wetgeving omtrent luchtwaardigheidseisen gaan omgooien, maar dan haal je het hele systeem overhoop (en reken maar dat de militaire tegenhanger van FAA & EASA niet snel zullen zijn met zoiets :) )

In Oekraine, andere situatie, daar kan je wel eens besluiten om lak te hebben aan de gecertificeerde levensduur. De risico-analyse ligt helemaal anders, al sterven 100 piloten die in een F-16 stappen in een crash (zeer onrealistisch uiteraard), als je de oorlog daarmee slechts 1 dag korter maakt dan heb je netto nog mensenlevens gewonnen (aan de dagelijkse verliezen tot nu toe). Het is een beetje het trolley problem dan.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:26
Falcon10 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:30:
Enige verschil is dat "onze" F16's een beetje is zoals moderne hyperwagens : dolle pret als ze goed onderhouden zijn, maar elke keer je er eens een dagje mee gaat fun beleven op het racecircuit, kan je direct 4 verse banden gaan halen, alle schijfremmen vervangen, oliebeurt, motorrevisie doen, nieuwe cardanas en de turbos ook even voor zekerheid volledig uit elkaar halen en nakijken.
Als je er "gewoon" mee op de baan rijdt, moet je maar om het jaar even een kleine buurt geven.

Hoe denk je dat onze F16's in Oekraine gebruikt gaan worden ?
Ik ben geen expert in militaire luchtvaart, maar ik denk dat het best mee zou vallen wat de F-16 operationeel in Oekraine te verduren zou krijgen. Door het non-permissible anti-air environment zal het voornamelijk standoff bomb/missile truck zijn denk ik, en dan zit je niet echt hard g's te trekken. Ook afterburner gebruik zal wel meevallen qua cycli dan.

Puur op de vliegmissie bekeken dan, op de grond krijgen ze misschien wat minder liefde dan ze gewend zijn.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 14:29

Garyu

WW

Capt Waffles schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:12:
[...]

Kleine nuance: als het vliegtuig voor 8000 uur levensduur gecertificeerd is dan mág je er niet meer mee vliegen, dat is gewoon de wet. Als je dan toch langer dan de gecertificeerde levensduur mee wilt vliegen dan zal je een verlengde levensduur moeten certificeren en dat kan heel (HEEL) duur zijn, potentieel in de miljarden. En zoals je zegt zal het steeds meer onderhoud vergen & potentieel oneconomisch. Dat is in ons geval, in vredestijd. Ook al vliegt die F-16 op uur 8001 ook nog wel, maar het mag letterlijk niet. Je kan ook de wetgeving omtrent luchtwaardigheidseisen gaan omgooien, maar dan haal je het hele systeem overhoop (en reken maar dat de militaire tegenhanger van FAA & EASA niet snel zullen zijn met zoiets :) )

In Oekraine, andere situatie, daar kan je wel eens besluiten om lak te hebben aan de gecertificeerde levensduur. De risico-analyse ligt helemaal anders, al sterven 100 piloten die in een F-16 stappen in een crash (zeer onrealistisch uiteraard), als je de oorlog daarmee slechts 1 dag korter maakt dan heb je netto nog mensenlevens gewonnen (aan de dagelijkse verliezen tot nu toe). Het is een beetje het trolley problem dan.
Over welke militaire tegenhanger van de FAA en EASA hebben we het hier precies? We hebben het over het over het Oekraiense luchtruim - en over militaire vliegtuigen. Ik ben benieuwd welke instantie je dan denkt dat die certificering zou moeten afnemen. Vraag me ook af welke Oekraiense wet je hiermee zou overtreden dan - met oog op de militaire noodtoestand (die al sinds februari 2022 van kracht is).

Hint: de FAA doet (ook) de certificering van militaire vliegtuigen - samen met het DOD. Er wordt daarbij (tot nog toe) niet dezelfde norm gehanteerd als voor civiele vliegtuigen - al gaat dit binnenkort veranderen. In Europa is het een landelijk gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 21-09-2023 13:26 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

pro_6or

amateur_60r

Iemand enig idee waarom we nog geen bmd-1 hebben gezien in Ukraine? De Russen begonnen ook met vooral bmp-2, maar ondertussen zijn er ook al ruim 400 bmp-1 uitgeschakeld. Zouden ze genoeg bmd-2 hebben? Omdat er gisteren een trein met kapotte (leek niet zozeer uitgeschakeld) bmd-2 weer terug naar (in) Rusland reed. Ik neem aan om overnieuw op te bouwen.

Of zouden ze de bmd1 hebben omgebouwd naar 2. Alleen een andere toren natuurlijk.

Ik vind het ook gek dat er geen Btr-80a zijn uitgeschakeld. Nul. Alleen maar 82a (en 80 natuurlijk). Zelfde toren op de bmp1 maakt de 1a basurmanin, maar daar zijn er ook pas 35 van uitgeschakeld. Ze begonnen de oorlog met 20 stuks, dus heel veel nieuwe hebben ze niet gebouwd. Dat sterkt iig mijn gevoel dat ze soms oudere modellen ombouwen naar nieuwere (kuch) standaard.

Ik zit nog steeds te hopen dat die zooi van ze een keer op is en dat die oorlog wel moet stoppen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Vanacht weer een aanval geweest met shahed drones.
Wat me opvalt is dat ze telkens allemaal geëlimineerd worden, hoe doet Oekraïne dat?

S300? Patriot? Of iets met kogels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

C00P schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:42:
Wat me opvalt is dat ze telkens allemaal geëlimineerd worden, hoe doet Oekraïne dat?

Veel zal waarschijnlijk dingen als Gepard en de ZU23 e.d. zijn, om ze met low cost neer te kunnen halen.

Denk dat dit soort doelwitten niet snel met een S300/patriot ed zal worden beschoten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 07:52

Nox

Noxiuz

Ik denk dat vooral de gepard hiervoor wordt gebruikt. Maar er zijn beelden dat ze ze met een ak47 uit de lucht schieten geloof ik. Dus alles wat ertussen zit is schijnbaar geschikt. Ook iets van een .50 op een humvee kan gebruikt worden en als je ze kan zien met de onboard camera's denk ik zelfs de CV-90 of Bradley die ze neer kan halen. Als ik het me goed herinner gebruiken deze fragmentatiemunitie die ze voor het verschieten de afstand mee kunnen geven. Ze vliegen niet hoog, gaan nog geen 200km/h en zijn soft targets dus redelijk eenvoudig te raken.

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 25-09-2023 09:39 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Die drones kan je met een .50 al makkelijk neerhalen. Het belangrijkste is een vorm van vuurleiding zodat je ze in de nacht ook goed kan zien en ze snel neer kan halen. Dat scheelt munitie en het vergroot de effectiviteit van je luchtafweersystemen exponentieel. Als je namelijk elke paar seconden een nieuw doel kan vernietigen en over kan gaan naar de volgende, dan heb je veel minder systemen nodig. In de praktijk lijken het vooral de Duitse Gepards te zijn die ze met de tientallen neerhalen. Kort salvo van 1-2 seconden is al genoeg en je radar zit ook in het voertuig. Dat is een les die hier ook echt geleerd moet worden. Dergelijke systemen werden beschouwd als achterhaald, maar wat blijken ze effectief en vernietigend te zijn. Rheinmetall werkte bijvoorbeeld al aan een module die op een Boxer past. Kwestie van tijd voordat al die Europese legers die de Boxer kopen vanwege de modulariteit, die modules gaan aanschaffen.

Je gaat ook absoluut niet S-300 of zeker Patriot verspillen aan die kleine drones. :)
Zeker Patriot kan bewezen de meeste geavanceerde Russische, korte afstand ballistische raketten neerhalen. Die heb je daarvoor nodig en zijn veel te kostbaar. Daarmee haal je Iskander en Kinzhal neer. In principe kunnen die Gepards ook Kalibr kruisraketten neerhalen. Die zijn soms alleen wat lastiger omdat ze beter manoeuvreerbaar zijn en bekende luchtafweerposities kunnen vermijden. Daar heb je dan weer systemen zoals BUK voor. Daarbij gaat het vooral om meer bereik, niet omdat een snelvuurkanon niet heel snel een einde aan een kruisraket maakt. Oekraine is een groot land, er zijn vele aanvliegroutes om af te dekken en snelvuurkanonnen zijn erg beperkt in bereik. De massa van de projectielen is te laag waardoor ze te snel, energie verliezen en niet meer kunnen vliegen. Daarom hebben ze meestal ook zelf ontsteking na iets meer dan tien seconden. Je wil niet dat al die munitie naar de grond komt en actief blijft.

Het Oekraïense systeem is ook zeker in de diepte georganiseerd. Ze hebben zeker spotters, radarsystemen en meerdere lagen van onderschepping staan. Die Shahed drones zullen ze ook proberen voor bijvoorbeeld Kyiv al te onderscheppen met .50, oude 23mm of 57mm snelvuurkanonnen of zelfs met PK's of AK's. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Dank voor de uitleg.

Rusland zal zich wellicht wat bekocht voelen, die shahed deden alleen in het begin veel schade, nu halen we telkens bijna alles uit de lucht.
Ik ben hier zeer blij mee want in het begin dacht ik dat dit enorm vervelend ging zijn voor Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

C00P schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:51:
Dank voor de uitleg.

Rusland zal zich wellicht wat bekocht voelen, die shahed deden alleen in het begin veel schade, nu halen we telkens bijna alles uit de lucht.
Ik ben hier zeer blij mee want in het begin dacht ik dat dit enorm vervelend ging zijn voor Oekraïne.
Die Shahed drones gebruiken ze met het idee om een luchtverdedigingssysteem te overweldigen. Het hele idee is om er zoveel te lanceren dat er altijd een paar doorheen komen. En dat gebeurd helaas ook. Verreweg het meeste word neergehaald, maar niet alles. Verder zijn die drones goedkoper dan de luchtafweersystemen, waardoor je een extra belasting creëert voor Oekraine, zowel in mankracht als kosten van de systemen onderhouden, munitie leveren etc.

Het is een strategie van uitputting. Het betekent ook dat de Oekrainers die Gepards bijvoorbeeld niet dichterbij het front kunnen gebruiken waar ze andere drones uit de lucht zouden kunnen halen of af en toe een helikopter of straaljager die te dichtbij kwam.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

C00P schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:51:
Dank voor de uitleg.

Shaheds zijn een soort vliegende spam. Effectiviteit is heel laag maar ze zijn zo goedkoop dat het al loont als maar een fractie van die dingen aankomt. En dat Oekraine nu kosten en moeite moet doen om die spam te stoppen is ook mooi meegenomen voor Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41

Hierbij een filmpje van een soortgelijk systeem (denk dat dit de opvolger van de Gepard is?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het begint met microfoons boosted by AI om de shaheds van ver te kunnen detecteren, vooral waar ze geen raderdekking hebben.

Eenmaal je weet waar ze zijn en naar welke richting vliegen, kan je teams gewapend met machinegeweren, luchtafweerkanonnen of manpads in de vliegroute positioneren om het ver van de steden neer te halen.

Een Gepard is een prachtig stukje automatisering, 2x 3 patronen verschieten is meestal genoeg om een shahed neer te halen.
A total of 40,000 rounds are to be delivered this year. Ukraine will be receiving 150,000 rounds each of two different types of ammunition. One of these is a subcalibre APDS-T munition containing heavy metal penetrators, and thus especially suitable for engaging hardened targets. Rheinmetall is also supplying Ukraine with conventional HEI-T high-explosive incendiary ammunition designed for bringing down typical air defence targets, e.g., aircraft and guided missiles.
https://www.rheinmetall.c...ard-ammunition-to-ukraine
Dit jaar wordt nog 40k patronen naar Oekraïne gestuurd. Als dit 50/50 tussen anti-air en anti-bmp/btr munitie is, dan is er verse ammo voor Kerstmis om 3333 shaheds naar te halen. Er is genoeg nieuwe ammo besteld om 25k shaheds neer te halen.

Wat op platteland op een goedkope manier neergehaald wordt, is een aantal dure luchtdoelraketten uitgespaard.

Het is niet alleen wapensystemen, maar vooral vroeg detecteren, informatie vergaren, verwerken, in de diepte verdedigen en de shaheds zo ver mogelijk van de steden weghouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rapture schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:00:
[...]
Het is niet alleen wapensystemen, maar vooral vroeg detecteren, informatie vergaren, verwerken, in de diepte verdedigen en de shaheds zo ver mogelijk van de steden weghouden.
En dit detecteren begint inderdaad al heel vroeg in de keten, je ziet soms ook al de berichten langskomen dat er ergens in de Krim of bij omgeving Sochi oid lanceringen van Shaheds zijn waargenomen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:28
Weet niet of t al voorbij gekomen was, maar de M1 Abrams is ook aangekomen.

https://www.ukrinform.net...s-already-in-ukraine.html

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 00:22
Digital fire control system + mortier + landcuiser = win.
1000 doelen vooraf invoeren of via drone mikken. Dat zal prima werken tegen fortificaties, vijandelijke mortieren en loopgraven :7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AS8uXyEwrpxLU7ht7FLcxe-kF08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCj5dVPB3aFOFYbnPmUaqSk3.jpg?f=fotoalbum_large
https://mil.in.ua/en/news...on-self-propelled-mortar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Leuk filmpje over de ervaringen van een Leopard 2 crew.

YouTube: Ukrainian Leopard tank operators describe their experiences using th...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
van Tass, dus wel enig voorbehoud. Maar wel echt nieuws als het waar is:
26 SEP, 12:20
Swiss authorities approve sale of 25 Leopard 2 tanks to Germany
At the beginning of March, Germany asked Switzerland to sell 96 Leopard 2 tanks taken out of service by the federal government to Rheinmetall, the company that had manufactured them
GENEVA, September 26. /TASS/. Switzerland may sell 25 Leopard 2 tanks to Germany, which has promised not to transfer them to Ukraine, the Swiss Telegraphic Agency reported.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:51
Tens schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:24:
van Tass, dus wel enig voorbehoud. Maar wel echt nieuws als het waar is:
[...]
Zouden deze tanks onderdeel zijn van een 'ringtausch'? Duitsland koopt deze Zwitserse tanks, geeft / verkoopt deze aan een derde land, dat derde land levert dan ándere (Leopard) tanks aan Oekraïne?

Een Zwitserse parlementscommissie is begin deze maand al akkoord gegaan met de verkoop.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-09 15:31
Bernard0343 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:04:
[...]

Zouden deze tanks onderdeel zijn van een 'ringtausch'? Duitsland koopt deze Zwitserse tanks, geeft / verkoopt deze aan een derde land, dat derde land levert dan ándere (Leopard) tanks aan Oekraïne?

Een Zwitserse parlementscommissie is begin deze maand al akkoord gegaan met de verkoop.
Geen gek idee idd.
Spanje, Portugal, Finland, Zweden, Nederland of Polen, er zijn vast wel gegadigden voor zo'n oplossing te vinden, indien niet allang gevonden.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
[...]

Daar ga ik vanuit. Duitsland had zelf ook nog reserve voorraad staan dacht ik. Anyways, hopelijk vinden ze nu een trosje tanks die meteen die kant op kunnen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Denk eerder dat Duitsland een tankcompagnie haar tanks heeft afgenomen, want die gingen naar Oekraine en ze vervangers nodig hebben. ;)
Maar uiteindelijk zitten ze in Duitsland met het probleem dat ze hun voorraden ook niet op orde hebben, wel leveren en de beslissing om nieuwe tanks te gaan produceren, ook maar niet genomen word. Een deel daarvan lijkt te zijn dat er volslagen bezopen "hervormingen" zijn doorgevoerd, iets meer dan een decennium geleden, waardoor niemand meer de baas is in het Duitse leger en niemand iets kan beslissen. Ook is het vrij standaard geworden dat voor elk contract, verliezende partijen de Duitse staat aanklagen. :z

Het is inmiddels zo dat de Duitse Generale Staf niet het dagelijkse bevel over het Duitse leger kan voeren. Ik bedoel, wat is het punt van het Duitse leger als dit niet kan? :X

Op de achtergrond speelt ook nog heel wat gedoe. Het lijkt er namelijk op dat het Frans-Duitse tankprogramma geklapt is. Maar dat betekent ook dat KMW en Rheinmetall een nieuwe tank zelf gaan ontwerpen met wat partners. Spanje, Italië en Zweden lijken al aan boord. En Nederland gaat denk ik ook meedoen. Maar die tanks zijn er waarschijnlijk niet voor 2030. Leopard 2A8 productie opzetten kost alleen ook even. Dus wat wil je nu? Wil je de jaren uitzitten of ga je nu proberen om een paar honderd Leopard 2A8 tanks te produceren ter overbrugging. Dat tweede moet gebeuren, maar dan moet het volume ook afdoende zijn.

Denemarken heeft al hun Leopard 2A7 tanks binnen. Noorwegen heeft hun A7 contract omgezet naar A8. Tsjechië koopt ook A8 en Italië lijkt het ook te gaan doen. Maar eigenlijk moet Duitsland nu ook zeggen dat ze er zeker 100 kopen en eigenlijk Nederland misschien ook 100+ voor twee bataljons. Doe je dat, dan begin je de volumes te behalen om kosteneffectief een productielijn te laten draaien. Maar je weet dat die tanks over 10-15 jaar waarschijnlijk aan vervanging toe zijn want de nieuwe generatie komt dan. Daar zit denk ik de pijn voor Duitsland en ook Nederland. Verder hebben zowel Duitsland als Nederland ook te maken met politici die er niks van begrijpen. In Nederland hebben we effectief ook geen kabinet meer en dat blijft wel even zo. In Duitsland heb je ook niet bepaald een stabiele coalitie tussen de groenen, sociaaldemocraten en liberalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Toch koopt de Nederlandse Landmacht best veel samen met de Duitsers. Wat ik begreep kopen de Duitsers ook het onlangs aangeschafte raketartilleriesysteem van Elbit (Puls).
Helemaal besluiteloos zijn ze dus blijkbaar ook weer niet. ;)

Duitsers zijn vooralsnog alleen geïnteresseerd blijkt uit het artikel op Defensie.nl.
Ik zat dus fout.
https://www.defensie.nl/a...ie-en-langeafstandswapens

[ Voor 33% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 27-09-2023 17:04 . Reden: Correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Ukraine tests underwater kamikaze drone
The Ukrainian Armed Forces are conducting sea trials of a new Marichka underwater drone designed to destroy enemy warships and maritime infrastructure.

The Marichka is an autonomous, unmanned underwater vehicle with a 200 kg warhead developed by AMMO UKRAINE charitable foundation. The creators of the underwater kamikaze claim to have brought together the best drone developers and other experts in the field as part of their project.

Some Ukrainian media reports claimed that the estimated cost of the underwater drone is about $433,000.

The drone is reportedly 6 meters long and has a range of about 1,000 kilometers. It can perform attack, transport or reconnaissance missions.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSEDE8WW0ihRmrWDZWVD2CDMRnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m53MzayHzkUJda1XcgslrzJW.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asing schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:56:
[...]

Dat was wel een beetje te verwachten. Perun had eerder een filmpje online gezet waarbij hij liet zien wat ze nu naar het front sturen in vergelijking met 02-2022. Het is dus niet "kijk ons eens knap zijn" maar ze zijn letterlijk door al hun oude zooi aan het raken en kunnen weinig anders dan opnieuw opstarten.

Dat geeft wel een extra uitdaging. Ten eerste heb je al die extra ruwe materialen nodig, je zal ongetwijfeld iets moeten importeren omdat je het zelf niet hebt, alles zal vervoerd moeten worden en alles moet in elkaar gezet worden. Daar heb je arbeidskrachten met kennis en kunde voor nodig en die heb je naar het front gestuurd om te sterven.
Wat mij wederom opvalt is: "turbines".

Net zoals US heeft RU/USSR in het verleden turbines gebruikt in tanks, maar is er wegens hoge operationele en logistieke last (die dingen slurpen brandstof, met name als ze idle staan) van teruggekomen. We hebben een tijdje terug aankondiging gehad van herstarten van productie van de T-80 en nu zegt Forbes dat ze inderdaad de fabricage van daarvoor nodige onderdelen zoals "turbines voor de aandrijflijn" aanzwengelen.

Waarom? Zelfs de US - met veruit rijkste en logistiek meest capabele leger ter wereld - is voor de opvolger van de M1A2 afgehaakt van turbineaandrijving om exact die reden, en RU anno 2023 heeft in vergelijking met US nu en USSR destijds slechts een fractie van de mogelijkheden. Daar staat geen enkele indicatie tegenover dat de T-80 het significant beter doet dan de goedkopere T-90 in Ukraine. Toch gaan ze specifiek voor deze brandstofslurpers. Daar moet een reden voor zijn.

Ik vermoed sterk dat dit een indicatie is dat RU structurele problemen heeft met de productie van krachtige dieselmotoren - of (minder waarschijnlijk) met de raffinage van voldoende diesel. Hoewel de productie van welke tank dan ook geen goed nieuws is voor de uitkomst van dit conflict, is feit dat ze tot deze stap gedwongen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:28
dion_b schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:44:
[...]

Wat mij wederom opvalt is: "turbines".

Net zoals US heeft RU/USSR in het verleden turbines gebruikt in tanks, maar is er wegens hoge operationele en logistieke last (die dingen slurpen brandstof, met name als ze idle staan) van teruggekomen. We hebben een tijdje terug aankondiging gehad van herstarten van productie van de T-80 en nu zegt Forbes dat ze inderdaad de fabricage van daarvoor nodige onderdelen zoals "turbines voor de aandrijflijn" aanzwengelen.

Waarom? Zelfs de US - met veruit rijkste en logistiek meest capabele leger ter wereld - is voor de opvolger van de M1A2 afgehaakt van turbineaandrijving om exact die reden, en RU anno 2023 heeft in vergelijking met US nu en USSR destijds slechts een fractie van de mogelijkheden. Daar staat geen enkele indicatie tegenover dat de T-80 het significant beter doet dan de goedkopere T-90 in Ukraine. Toch gaan ze specifiek voor deze brandstofslurpers. Daar moet een reden voor zijn.

Ik vermoed sterk dat dit een indicatie is dat RU structurele problemen heeft met de productie van krachtige dieselmotoren - of (minder waarschijnlijk) met de raffinage van voldoende diesel. Hoewel de productie van welke tank dan ook geen goed nieuws is voor de uitkomst van dit conflict, is feit dat ze tot deze stap gedwongen zijn.
De enige T80s met diesel werden in Oekraïne gebouwd, dus dat gaat niet werken. Dan hebben ze de keuze tussen de T72, T80 (met turbine) of T90 opnieuw gaan produceren. Ik denk dat de T80 het meest haalbaar is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 14:46
asing schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:05:
[...]

De enige T80s met diesel werden in Oekraïne gebouwd, dus dat gaat niet werken. Dan hebben ze de keuze tussen de T72, T80 (met turbine) of T90 opnieuw gaan produceren. Ik denk dat de T80 het meest haalbaar is.
De T-90 wordt nog geproduceerd (T-90M), dus daar valt weinig op te starten.
Ik heb het idee dat ze misschien veel T-80's hebben staan, maar niet meer met werkende turbines. En aangezien T-80 productie begin jaren 90 is gestopt, zal dat ook wel zo zijn voor de gebruikte turbines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asing schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:05:
[...]

T-90 was aanzienlijk goedkoper om te produceren, veel zuiniger in verbruik en flexibeler in inzet (dieselmotoren kun je namelijk wel idle laten draaien), en T-90M - die nog steeds in productie is - doet qua slagkracht niet onder voor T-80U. Zonder belemmeringen ergens in de keten is er geen enkele reden waarom RU T-80(U) zou bouwen en niet T-90M. Dat is dan ook wat RU afgelopen decennium gedaan heeft, met goede reden. Ergo: er is een belemmering ergens. Mijn gok is dus dat het in de productie van krachtige, betrouwbare dieselmotoren is.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 27-09-2023 12:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:28
SiErRa schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:09:
[...]

De T-90 wordt nog geproduceerd (T-90M), dus daar valt weinig op te starten.
Ik heb het idee dat ze misschien veel T-80's hebben staan, maar niet meer met werkende turbines. En aangezien T-80 productie begin jaren 90 is gestopt, zal dat ook wel zo zijn voor de gebruikte turbines.
Volgens het artikel worden er maandelijks een aantal T72 en T90 tanks gemaakt:
Uralvagonzavod produces just a few dozen new T-72B3s and T-90Ms every month
Dat is uiteraard niet genoeg om het huidige aantal verliezen te compenseren, vandaar dit verhaal. Om bepaalde redenen heeft de T80 dus de voorkeur.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dion_b schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:19:
[...]

T-90 was aanzienlijk goedkoper om te produceren, veel zuiniger in verbruik en flexibeler in inzet (dieselmotoren kun je namelijk wel idle laten draaien), en T-90M - die nog steeds in productie is - doet qua slagkracht niet onder voor T-80U. Zonder belemmeringen ergens in de keten is er geen enkele reden waarom RU T-80(U) zou bouwen en niet T-90M. Dat is dan ook wat RU afgelopen decennium gedaan heeft, met goede reden. Ergo: er is een belemmering ergens. Mijn gok is dus dat het in de productie van krachtige, betrouwbare dieselmotoren is.
Ook mogelijk is dat ze een (momenteel niet in gebruik) fabriek hebben staan waar vroeger de T80 werd geproduceerd, inclusief al het materiaal benodigd voor die specifieke tank in die fabriekshal.

De T80 werd blijkbaar zowel bij Leningrad en bij Kharkiv geproduceerd.
https://www.armyrecogniti...sheet_pictures_video.html

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2023 12:25 ]

PSN

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik was vanmorgen de wiki pagina van de shahed 131/136 drone aan het lezen. Enig idee waarom deze nog niet door UA gekopieerd is voor aanvallen op RU grondgebied? Hij schijnt goedkoop te produceren te zijn, kan een relatief aardige warhead meenemen, heeft een groot bereik, is moeilijk neer te halen en UA kan de grondstoffen/onderdelen makkelijker vergaren dan Iran. Als je die 100 op Moskou loslaat heeft dat wel impact lijkt me.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 18:51
Apache4u schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:52:
Ik was vanmorgen de wiki pagina van de shahed 131/136 drone aan het lezen. Enig idee waarom deze nog niet door UA gekopieerd is voor aanvallen op RU grondgebied? Hij schijnt goedkoop te produceren te zijn, kan een relatief aardige warhead meenemen, heeft een groot bereik, is moeilijk neer te halen en UA kan de grondstoffen/onderdelen makkelijker vergaren dan Iran. Als je die 100 op Moskou loslaat heeft dat wel impact lijkt me.
Deze drones zijn goedkoop, maar het rendement / de effectiviteit van deze dingen is erg laag. Daarnaast, Oekraïense drones die neerregenen op Moskou doet het niet goed in de 'westerse' pers, het is slecht voor het Oekraïnse 'morele gelijk' en mogelijk het standpunt van de 'gewone' Rus doen verharden.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

dion_b schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:19:
[...]
Ergo: er is een belemmering ergens. Mijn gok is dus dat het in de productie van krachtige, betrouwbare dieselmotoren is.
Van de ene kant, was het niet zo dat je praktisch elke brandbare vloeistof in zo'n turbine kan gieten en gaan?
(was kerosine ook niet makkelijker te raffineren dan diesel?)
Dat gemixt met berichten van dieselschaarste in Rusland is dan niet zo'n vreemde stap.

Van de andere kant, turbinemotoren vereisen nogal wat technische knowhow, en zijn niet bepaald onderhoudsvrij. Al kan je onderhoud aan een tankturbine uitstellen tot ie stopt, iets wat ze in de luchtvaart graag proberen te voorkomen.

• Pompi
  • Laatst online: 22-09 09:58
Skynett schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:26:
Weer wat nieuws, artilleriegranaten zonder explosieve lading aan het Russische front.

https://old.reddit.com/r/...that_the_new_shells_sent/

Staat uitgebreid in de comments: dat krijg je met een corrupt systeem, niemand wil slecht nieuws naar boven melden.
Even zodat ik het goed begrijp, ze kunnen die dingen wel schieten maar ze exploderen dan niet bij neerkomst?
Want lijkt mij ook niet fijn om zo'n lege shell te moeten koppen of naast je horen/voelen neer te slaan. Kan mij voorstellen dat zo'n lege shell dus ook wel wat schade kan doen maar stuk minder dan een normale.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hippocampus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:13:
[...]

Van de ene kant, was het niet zo dat je praktisch elke brandbare vloeistof in zo'n turbine kan gieten en gaan?
(was kerosine ook niet makkelijker te raffineren dan diesel?)
Dat gemixt met berichten van dieselschaarste in Rusland is dan niet zo'n vreemde stap.
Dieselschaarste nu is retail - het is aantrekkelijker om diesel te verkopen voor export dan aan consumenten. Het leger gaat niet naar de pomp om te halen en kan het (voorzover niet achterover gedrukt door militairen zelf) bij de raffinaderijen reserveren. Tenzij de RU raffinaderijen volledig om zeep zijn (zou mooi zijn, maar durf ik te betwijfelen) is dit niet zodanig structureel dat je hele productielijnen erop gaat ijnrchten.

Maar goed, idd is dat een van de voordelen van turbines: vrijwel alles wat brandt kan erin. Nadeel is dat voorzover dat geen diesel is je een volledig aparte logistieke keten ervoor op moet zetten en als iets mis gaat kan het zijn dat je T-90 wel kan ridjen en je T-80 niet, of omgekeerd.
Van de andere kant, turbinemotoren vereisen nogal wat technische knowhow, en zijn niet bepaald onderhoudsvrij. Al kan je onderhoud aan een tankturbine uitstellen tot ie stopt, iets wat ze in de luchtvaart graag proberen te voorkomen.
Als je bezig bent met een speedrun door veld waar de tegenpartij elke hoek vooraf in artillierie ingeprogrammeerd heeft is stilvallen halverwege even dodelijk, vooral omdat T-80 net zoals T-72/T90 een autoloader heeft met munitie in ring rond koepel, waardoor die net zo goed de lucht in kan schieten bij een voltreffer.

Enfin, ik weet het niet, maar dit riekt linksom of rechtsom naar een noodgreep.
YakuzA schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:23:
[...]

Ook mogelijk is dat ze een (momenteel niet in gebruik) fabriek hebben staan waar vroeger de T80 werd geproduceerd, inclusief al het materiaal benodigd voor die specifieke tank in die fabriekshal.

De T80 werd blijkbaar zowel bij Leningrad en bij Kharkiv geproduceerd.
https://www.armyrecogniti...sheet_pictures_video.html
Zou ook nog kunnen, maar dan nog gelden alle nadelen van turbines en aparte logistieke ketens evengoed. Als ze het zouden kunnen zou het veel efficienter zijn om een extra T-90 lijn op te zetten. Dat blijkt geen optie en dat is goed nieuws.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:30:
[...]

Dieselschaarste nu is retail - het is aantrekkelijker om diesel te verkopen voor export dan aan consumenten. Het leger gaat niet naar de pomp om te halen en kan het (voorzover niet achterover gedrukt door militairen zelf) bij de raffinaderijen reserveren. Tenzij de RU raffinaderijen volledig om zeep zijn (zou mooi zijn, maar durf ik te betwijfelen) is dit niet zodanig structureel dat je hele productielijnen erop gaat ijnrchten.
met +/- 10-40 stuks verspreid over het land lijkt me dat een minder grote uitdaging maar dat zegt nog niks over brain drain en andere sanctie effecten.

Denk eerder maar dat is mijn gok .. is dat die tank wagens zelf wel erg nodig zijn aan het front omdat ze doelwit zijn ofzo dat dus het eerder een A--> B probleem is dan bij A productie.

* vso merkt op behoorlijk weinig drone filmpjes zie met die rijdende brandstof-dingen die boem zie voorbij zijn gekomen
Pompi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:04:
Even zodat ik het goed begrijp, ze kunnen die dingen wel schieten maar ze exploderen dan niet bij neerkomst?
Want lijkt mij ook niet fijn om zo'n lege shell te moeten koppen of naast je horen/voelen neer te slaan. Kan mij voorstellen dat zo'n lege shell dus ook wel wat schade kan doen maar stuk minder dan een normale.
Zoiets ja .. teminste grote shell's worden zover ik weet met aparte kruitding-container gelanceerd. en als ze niet werken tja dan heb je wel een deuk(koppen van die dingen is wellicht niet handig) maar geen andere nare effecten ..

Vermoedelijk is dit wel een 1:100 kans dat ze leeg zijn. Dit soort dingen zijn emotioneel geladen momentjes voor beide kanten 1 van de 2 is dan alsnog in het voordeel zeg maar.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het begint off-topic te raken maar de shells zelf zijn vooraf gevuld met springstof. De drijflading om de schell te verschieten gaat er vaak apart in (in de loop) en kan worden aangepast aan afstand etc. Je kunt dit ook op diverse YT filmpjes zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 06:47
Altijd al eens willen kijken in een fabriek waar raket lanceerders gemaakt worden? Nu is je kans! In veel beeldmateriaal van de russische fabriek is er onderzocht hoeveel westerse machines nodig zijn voor het proces. Spoiler alert: zelfs Sovjet machines zijn omgebouwd naar westerse aansturing.. De uiteenzetting van het onderzoek is teveel om te quoten, vandaar de links naar de start van het draadje

Op hetzelfde account is ook een analyse met veel beelden te vinden van de fabriek waar ze de iskander raketten zelf maken. Ook aan te raden!

Het account is een project van Kamil, jullie vast allemaal bekend. In dit draadje legt hij uit hoe het gehele project tot stand is gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

consolefreak schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:02:
Altijd al eens willen kijken in een fabriek waar raket lanceerders gemaakt worden? Nu is je kans! In veel beeldmateriaal van de russische fabriek is er onderzocht hoeveel westerse machines nodig zijn voor het proces. Spoiler alert: zelfs Sovjet machines zijn omgebouwd naar westerse aansturing.. De uiteenzetting van het onderzoek is teveel om te quoten, vandaar de links naar de start van het draadje

[Embed]
Op hetzelfde account is ook een analyse met veel beelden te vinden van de fabriek waar ze de iskander raketten zelf maken. Ook aan te raden!

[Embed]

Het account is een project van Kamil, jullie vast allemaal bekend. In dit draadje legt hij uit hoe het gehele project tot stand is gekomen.

[Embed]
Interessante draad...

De links tussen Mazepin en Haas gaan blijkbaar wat verder dan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Nieuwe lijst met wapens vanuit 🇩🇪

Die satellieten zien er interessant uit. Ben wel benieuwd wat dat zijn. Later maar even induiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 16:45

TrekDr0p

QR niet scannen

Hier een filmpje over het gebruik van de TM-62 mijnen door drones.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:30
Momenteel worden er M113's gemoderniseerd in opdracht van België, Nederland en Luxemburg.
https://www.vrt.be/vrtnws...worden-gemoderniseerd-om/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
PASware schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Het aantal Leopard tanks wat tot nu toe inzetbaar is, is een lachertje t.o.v. het aantal geproduceerde Leopards. Er is logischerwijs veel werk nodig om ze op te knappen, maar ik heb daarbij het gevoel dat de prioriteit ook niet bepaald hoog is.
Het is niet dat je je leopard bij elke cardealership op hoek kan binnen brengen voor een make-over. Allereerst zullen daar systemen inzitten die niet voor ieders ogen geschikt zijn. Ten tweede waren de geschikte workshops niet voorzien om even honderden oude leopards te ontvangen en te upgraden. Die hebben hebben ook nog hun gewone producties lopen, waarvan er contracten zullen bijzijn die deadlines hebben.
Zie bijvoorbeeld de link in mijn vorig bericht hier ivm de upgrades van M113.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Yucon schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

Als thuis zelf gedoe is dan zal israel waarschijnlijk wat minder bereid zijn om stukjes iron dome te leveren
Eigenlijk off topic hier, maar heeft iemand al gezien hoe effectief de Iron Dome was de afgelopen dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:30
Tens schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:41:
[...]

Eigenlijk off topic hier, maar heeft iemand al gezien hoe effectief de Iron Dome was de afgelopen dagen?
In principe werkt Iron Dome heel goed. Maar nu kwamen er zoveel raketten tegelijk dat het niet allemaal tegengehouden kon worden. Daarbij kost elke Iron Dome raket flink wat geld. Dat is ook de reden dat hamas al jaren bijna dagelijks raketten afvuurd op Israël; niet om iets te raken maar om Israël raketten te laten verspillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Weet iemand wat voor raket spul Hezbollah heeft? Er wordt gesproken over tienduizenden raketten. Maar de kwaliteit is denk ik significanter dan de kwantiteit.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01
Arator schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Het is niet dat je je leopard bij elke cardealership op hoek kan binnen brengen voor een make-over. Allereerst zullen daar systemen inzitten die niet voor ieders ogen geschikt zijn. Ten tweede waren de geschikte workshops niet voorzien om even honderden oude leopards te ontvangen en te upgraden. Die hebben hebben ook nog hun gewone producties lopen, waarvan er contracten zullen bijzijn die deadlines hebben.
Zie bijvoorbeeld de link in mijn vorig bericht hier ivm de upgrades van M113.
Ik snap dat het allemaal erg complex is, maar stel hypothetisch gezien dat Rusland morgen Duitsland aanvalt, zouden die tanks dan sneller inzetbaar zijn dan nu het geval is? Ik vermoed van wel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PASware schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Ik snap dat het allemaal erg complex is, maar stel hypothetisch gezien dat Rusland morgen Duitsland aanvalt, zouden die tanks dan sneller inzetbaar zijn dan nu het geval is? Ik vermoed van wel.
Hangt er vanaf over welke tanks je het hebt.

Je lijkt te duiden op de Leo1's?
Die zullen niet sneller gefixt worden als er in DE shit uitbreekt, die zullen de Duitsers waarschijnlijk zelf niet eens willen inzetten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 07:52

Nox

Noxiuz

PASware schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Dat hypothetische geval zie je vrijwel altijd aankomen. Je ziet altijd wel dat er een schip vertrekt met tanks of dat Polen wordt aangevallen.

De moderne landstrijdkrachten leunen meer op anti-tank dan tanks zelf, luchtoverwicht en maritieme slagkracht.

Als ze aan de deur kloppen aan de oostgrens heb je al een paar weken de tijd gehad om te mobiliseren, tanks heel snel gevechtsklaar te maken e.d.

Maar het is kennelijk niet belangrijk genoeg om te mobiliseren om wat tanks gereed te maken voor UA. Tuurlijk kan dat sneller, alleen kent dat een prijs.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NeutraleTeun schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:41:
Ik zie meerdere filmpjes waarbij totale flatgebouwen in elkaar storten, met alleen op de begane grond explosies.

Lijkt alsof het demolition work is, maar dat zal vast niet.
Wie weet wat voor soort raketten dit kunnen?
Even oppervlakkig gezien: Israël schiet met twee soorten munitie, eerst 'kloppen ze aan' met granaten en mortieren die op het dak van grote gebouwen ontploffen. Dat geeft schade, maar vooral een harde klap en maant eigenlijk iedereen in het gebouw om de spullen te pakken. Daarna laten vliegtuigen bommen vallen met een ontsteker die pas ná penetratie van het beton af gaat. Vaak ligt de bom dan al een paar verdiepingen beneden en slaat de explosie steunwanden en pilaren weg en tilt de verdiepingen erboven een stuk op, waarna ze weer naar beneden komen en zonder die ondersteuning dus gelijk doorzakken en instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ja, dat dus.. Bunker busters zijn niet eens nodig. De kinetische energie van de bom en de uitgestelde ontsteking zorgt ervoor dat de vloerdelen weinig hindernis vormen voor de bommen zodat ze lager kunnen ontploffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lordy79 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:42:
Weet iemand wat voor raket spul Hezbollah heeft? Er wordt gesproken over tienduizenden raketten. Maar de kwaliteit is denk ik significanter dan de kwantiteit.
Hamas in Gaza:

Afbeeldingslocatie: https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/styles/embed_text_block/public/media/uploads/images/Hamas_Rocket_Arsenal.webp
https://www.wilsoncenter....ockets-palestinian-groups

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Rockets_from_gaza_%28en%29.png
Wikipedia: Palestinian rocket arsenal

Video: Hoe de raketten in tunnels bewaard worden en naar een lancering gesleurd wordt.
https://www.reddit.com/r/..._gaza_underground_tunnel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Enorm bedankt voor de moeite. Ik zit in de 1.5 minuut zone en red me prima.
Maar hoe zit het met Hezbollah? Want dat was eigenlijk mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lordy79 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Enorm bedankt voor de moeite. Ik zit in de 1.5 minuut zone en red me prima.
Maar hoe zit het met Hezbollah? Want dat was eigenlijk mijn vraag.
Oops, ik zat aan de verkeerde kant van de landkaart te kijken.

De bronnen zijn wel partijdiger.

Afbeeldingslocatie: https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/images/terror/hizrockets.jpg
https://www.jewishvirtual...ollah-rocket-capabilities en die hebben dat van AIPAC overgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://www.criticalthreats.org/wp-content/uploads/2016/06/Map_Hezbollah_Range.gif
https://www.criticalthrea...ential-missile-ranges-map
Deze is van Wikipedia: American Enterprise Institute

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 10-10-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Bedankt, @rapture
dat ziet er slechter uit. :/

en gezien de kwantiteit ben ik er helemaal niet gerust op dat dat goed gaat komen als het zou losbarsten... vliegdekschip naast de deur of geen vliegdekschip naast de deur.

kan een iron dome iets beginnen tegen die raketten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Lordy79 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:48:
Bedankt, @rapture
dat ziet er slechter uit. :/

en gezien de kwantiteit ben ik er helemaal niet gerust op dat dat goed gaat komen als het zou losbarsten... vliegdekschip naast de deur of geen vliegdekschip naast de deur.

kan een iron dome iets beginnen tegen die raketten?
Vergeet niet dat Iron Dome een installatie voor dat specifieke doeleinde is. De IDF heeft nog drie luchtdoel systemen die bedoeld zijn voor oorlogsvoering die prima de Iron Dome installaties kan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Israël:
Het Israëlische leger bombardeert de Gazastrook nu al bijna een week lang dag en nacht. Het gaat volgens het leger om vooralsnog 6.000 bommen met 4.000 ton aan explosieven.
Rusland:
Een nog nijpender tekort is er aan artilleriegranaten. De Russische productie zal binnenkort goed zijn voor twee miljoen stuks per jaar. Klinkt veel, maar in een jaar tijd heeft Rusland er 10 miljoen doorgejaagd, zeggen experten aan de BBC. Om de oorlog te kunnen volhouden, en het Oekraïense tegenoffensief te kunnen vertragen, heeft Moskou dringend extra aanvoer nodig. Naast meervoudige raketsystemen en 122-mm raketten is er vooral nood aan granaten. Pyongyang heeft er miljoenen van in stock.
Hoe zit het met de eindigheid van bepaalde grondstoffen voor wapens? Oorlog na oorlog, miljoenen bommen en granaten. Het gaat over producten die uiteraard niet gerecycleerd kunnen worden. Bestaan er alternatieven voor sommige grondstoffen? De (civiele) raketindustrie gebruikt ook steeds meer grondstoffen voor explosieve propulsie. Daarnaast zijn er ook (steeds meer) explosieven nodig voor tunnels/afbraakwerken. Heeft iemand hier zicht op? Als mensheid zouden we toch graag nog enkele duizenden jaren oorlog willen voeren, althans als het niet eindigt met een grote nucleaire klap. Voor TNT zie ik zuurstof, koolstof, waterstof en stikstofatomen, wil dit zeggen dat dit eindeloos aangemaakt kan worden?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:45:
Israël:
[...]
Rusland:
[...]
Hoe zit het met de eindigheid van bepaalde grondstoffen voor wapens? Oorlog na oorlog, miljoenen bommen en granaten. Het gaat over grondstoffen die uiteraard niet gerecycleerd kunnen worden. Bestaan er alternatieven voor sommige grondstoffen? De (civiele) raketindustrie gebruikt ook steeds meer grondstoffen voor explosieve propulsie. Daarnaast zijn er ook (steeds meer) explosieven nodig voor tunnels/afbraakwerken. Heeft iemand hier zicht op? Als mensheid zouden we toch graag nog enkele duizenden jaren oorlog willen voeren, althans als het niet eindigt met een grote nucleaire klap. Voor TNT zie ik zuurstof, koolstof, waterstof en stikstofatomen, wil dit zeggen dat dit eindeloos aangemaakt kan worden?
Er zijn verschillende varianten van explosieven die rondzwerven:
https://theconversation.c...chemicals-ever-made-72702

RDX is ook een van de veel gebruikte stoffen:
Wikipedia: RDX

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
@Verwijderd het is niet omdat TNT uit veel voorkomende atomen bestaat, dat je TNT makkelijk kan maken. Je moet die atomen nog in een goede reeks aan elkaar laten binden. Zoals in die wiki uitgelegd begint men dus vanuit tolueen.
Benzine is ook maar een verbinding van waterstof en koolstof, maar wordt nog altijd gedestilleerd uit aardolie ipv koolstof uit de lucht te onttrekken en te binden met waterstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-09 15:28
Boeing en Saab kunnen beginnen met leveren van de GLSDB raketten. Hopelijk binnenkort actief in Oekraïne.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:58:
@DaniëlWW2 zou jij de posts van hierboven over wapentuig willen duiden? Ik heb er geen verstand van en jij volgens mij wel.
En ik ben zelf erg nieuwsgierig hoe het zit.
Dit topic is daar geschikter voor, ook beantwoord ik graag je vragen hierover. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:45:
Israël:

[...]

Rusland:

[...]

Hoe zit het met de eindigheid van bepaalde grondstoffen voor wapens? Oorlog na oorlog, miljoenen bommen en granaten. Het gaat over producten die uiteraard niet gerecycleerd kunnen worden. Bestaan er alternatieven voor sommige grondstoffen? De (civiele) raketindustrie gebruikt ook steeds meer grondstoffen voor explosieve propulsie. Daarnaast zijn er ook (steeds meer) explosieven nodig voor tunnels/afbraakwerken. Heeft iemand hier zicht op? Als mensheid zouden we toch graag nog enkele duizenden jaren oorlog willen voeren, althans als het niet eindigt met een grote nucleaire klap. Voor TNT zie ik zuurstof, koolstof, waterstof en stikstofatomen, wil dit zeggen dat dit eindeloos aangemaakt kan worden?
Het is lang geleden dat ik nog chemie gedaan heb.

De stoffen reageren niet zomaar met elkaar en je gaat een bepaalde "strategie" moeten toepassen om iets te laten reageren. Dat is afhankelijk van de beschikbare grondstoffen, productieprocessen,...

Als je een explosief wilt maken, dan heb je iets dat snel kan reageren nodig.

Zuurstof is het agressieve spul dat zelfs aluminium doet branden (brand in Apollo I capsule) en bleekwater is een huishoudelijke toepassing van hoe agressief zuurstof is. Je wilt niet de gas dat enorm veel ruimte inneemt, maar een vaste stof dat heel compact is.

Je kan vastgebonden zuurstof in mest, urine en guano (verhandelbare (zee)vogelpoep en vleermuispoep waarmee mensen in de 19de eeuw van de trade rijk geworden zijn) vinden:
Salpeter is de triviale naam voor een aantal salpeterzure metaal-zouten:
  • met name voor gewone salpeter of kaliumnitraat (KNO3)
  • Chilisalpeter of natriumnitraat (NaNO3), en
  • kalksalpeter of calciumnitraat (Ca(NO3)2), of
  • ammoniumsalpeter ammoniumnitraat (NH4NO3)
Het woord salpeter komt van het Latijnse woord sal (zout) en het Latijnse/Griekse woord petra/πετρα (stenen/steen), omdat het zout oorspronkelijk van de stenen rondom mestvaalten geschraapt werd.
Wikipedia: Salpeter
De N in de formules is interessant voor de landbouwers die hun grond willen bemesten en (N)O3 is interessant voor wie explosieven wilt maken.

Als je een nitraat verhit, dan wordt de zuurstof vrijgemaakt.
Nitraten zijn vrij sterke oxidatoren en dat is de reden dat een gepoederd mengsel van salpeter met houtskool en zwavel explosief is (buskruit): het nitraat oxideert de zwavel en de houtskool en daar komt veel warmte bij vrij en bovendien zetten de vaste stoffen met klein volume zich om in gassen met groot volume. Als salpeter verhit wordt zonder een toegevoegde brandstof zoals houtskool of zwavel, dan ontleedt de stof onder vrijmaking van zuurstof. Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/4354ba2fe5059d0cddbc8fda6269f43a03a469dc

Deze reactie was al vroeg in de 17e eeuw bekend. Cornelis Drebbel heeft de ontleding waarschijnlijk gebruikt om adembare 'lucht' aan te maken aan boord van zijn onderzeeboot.
Vrijgemaakte zuurstof wilt met iets reageren en daarvoor voegde men zwavel en houtskool aan salpeter om buskruit te maken.
Twee van de vele mogelijke theoretische reactievergelijkingen voor buskruit zijn

Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/d65a78d721f7f9bc6721c21fa90888413693e655

Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/954485074e4ea45b3d3cfc714a6dbd2082ade4cb

De warmte vrijgekomen bij deze explosie is 2860 kJ/kg en de volumevergrotingsfactor is 5100. Inderdaad: links in de reactievergelijkingen staan vaste stoffen, die dus weinig volume innemen. Rechts in de reactievergelijkingen staan gassen, die dus meer volume innemen. Het zijn ook gassen die een projectiel voortstuwen.
Wikipedia: Buskruit
Buskruit gaat boem wegens het omzetten van vaste stoffen naar gassen die 5100x de volume innemen.

Gelukkig hoeven we niet meer mest, urine en vogelpoep te verwerken tot salpeter(zuur).
Salpeter werd aanvankelijk geproduceerd uit nitraathoudende aarde, die in oude stallen van boerderijen te vinden was als een mengsel van mest en grond. Het kon ook kunstmatig worden geproduceerd in salpeterbedden. Dit waren lagen van mest, urine en aarde. Uiteindelijk kon men het in sommige landen ook delven als guano.

[...]

Tegenwoordig wordt salpeter via salpeterzuur verkregen, dat uit ammoniak wordt vervaardigd via het Ostwaldproces.
Het kan van ammoniak gemaakt worden.
Het Ostwaldproces bestaat uit de volgende stappen:
  1. De eerste stap betreft de oxidatie van ammoniak met behulp van een platina-katalysator:
    Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/c79cbc62835b0ed3c121bd4b6c31fa82b45678c3
  2. Stikstofmonoxide wordt in de tweede stap afgekoeld en verder geoxideerd tot stikstofdioxide:
    Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/a5db59328d7d59c903ef6f41c2d8848133604b07
  3. Het ontstane stikstofdioxide wordt uiteindelijk gehydrolyseerd:
    Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/7691eccd0f9b3c092732324dab19d30a095e7a9f
Het stikstofmonoxide dat in de laatste stap vrijgesteld wordt, wordt opnieuw in de tweede stap ingebracht.
Wikipedia: Ostwaldproces
Ammoniak oxideren (met zuurstof) totdat stikstofdioxide gemaakt is en dat hydrolyseren (met water) tot salpeterzuur dat je in een compacte potje kan bewaren.

Ammoniak maak je van stikstof en waterstof met elkaar reageren.
De globale reactie die in het Haber-Boschproces leidt tot vorming van ammoniak is exotherm (ΔH = -92 kJ/mol):

Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/d3df09df1a0c919b56e3c3dc2070e8af201d160a

Moleculaire stikstof is zeer weinig reactief. De reden hiervoor is de sterke driedubbele binding in moleculaire stikstof, die het een zeer inerte chemische stof maakt. De reactie van moleculaire stikstof met waterstof genereert een verbinding, ammoniak, die een stikstofbron vormt voor organismen en gebruikt wordt in de landbouw, en als grondstof in de chemische industrie. Voor het breken van de driedubbele binding wordt gebruikgemaakt van een katalysator in de vorm van fijne ijzerdeeltjes, met daaraan toegevoegd kleine hoeveelheden kaliumoxide en aluminiumoxide. De katalysator versnelt de reactiesnelheid aanzienlijk.
Wikipedia: Haber-Boschproces
Stikstof en waterstof kan je met lucht en water over hete cokes maken.
De benodigde stikstof komt uit de lucht. In de lucht zit ongeveer 78% stikstofgas en 21% zuurstofgas. De zuurstof moet eerst verwijderd worden. Daartoe wordt lucht over hete cokes geleid. Daarbij reageert alle zuurstof uit de lucht met de koolstof van de cokes en ontstaat koolstofmonoxide:

Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/2552e6c5fdac298efe737e99c42b1894787dd935

Dit is een exotherm proces. Hierna wordt er waterdamp door het reactiemengsel gepompt dat reageert in een endotherm proces tot watergas. Vervolgens reageert dit watergas met het koolstofmonoxide tot koolstofdioxide en waterstofgas:

Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/d210799f731b345d151678a8d878a02132763e06

Het gevormde koolstofdioxide wordt uit het gasmengsel gewassen met water en het gasmengsel wordt naar de productieplaats gepompt. Tegenwoordig wordt in plaats van cokes meestal methaan uit aardgas gebruikt om met de luchtzuurstof te reageren.
Het kan ook op basis van methaan uit aardgas geproduceerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/db/Haber-Bosch-En.svg/1280px-Haber-Bosch-En.svg.png

Tijdens WOI hadden de Duitsers de overstap van vogelpoep uit Chili naar het Haber-Boschproces gemaakt.

Als je de nitraten hebt, dan zoek je iets waaraan je zoveel mogelijk nitraten kan binden.
Het molecuul bestaat uit tolueen waarvan de twee ortho- en het para-waterstofatoom zijn vervangen door een NO2-groep. De stof wordt gemaakt door de aromatische nitrering van tolueen.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c4/Trinitrotoluene.svg/175px-Trinitrotoluene.svg.png
TNT is tolueen waarvan 3 waterstofatomen door nitraten vervangen zijn.

Tolueen is een benzeenring waarvan 1 waterstofatoom door een CH3 vervangen is.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2e/Toluol.svg/80px-Toluol.svg.png

Toluene occurs naturally at low levels in crude oil and is a byproduct in the production of gasoline by a catalytic reformer or ethylene cracker. It is also a byproduct of the production of coke from coal.
Het zit in ruwe olie en is een bijproduct van benzineproductie. En het is ook een bijproduct als je kolen naar cokes omzet.

Als je ammoniak van lucht en water over hete cokes maakt, dan maak je tolueen tijdens de cokes productie. Als je ammoniakproductie op basis van aardgas ipv cokes doet, dan haal je tolueen uit de raffinaderijen.

De grondstoffen zijn de fossiele brandstoffen die het zo schaalbaar maakt. Als we op natuurlijke bronnen zoals mest, urine en poep productie moeten wachten, dan is er een bottleneck. Niet genoeg voor iedereen. Als de stedelingen op het platteland naar eten moeten jagen, dan wordt het land snel kaalgevreten.

Maar als we op de opgeslagen "dino juice" kunnen rekenen, dan kunnen we veel meer uit de grond halen dan wat er jaarlijks boven de grond in de wereld geproduceerd/gegroeid kan worden.

Als het aan de pre-COVID Amerikaanse schalieboeren lag, de aardgasprijs en olieprijs fracken ze naar de nul. Meer dan genoeg voor iedereen.

Sinds de Amerikanen 300+ miljard dollar in fracking verloren hebben, wordt er niet meer zo gemakkelijk met geld tegen fracking aangesmeten. Het management had de aandeelhouders en kredietgevers opgelicht met bonussen aan zichzelf uitdelen als de productiecijfers de mijlpalen haalt, maar teveel aanbod deed de aardgasprijs, olieprijs en de waarde van de investeringen in elkaar storten. Bonussen aan zichzelf uitdelen en kapitaalvernietiging voor de rest.
YakuzA schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Er zijn verschillende varianten van explosieven die rondzwerven:
https://theconversation.c...chemicals-ever-made-72702

RDX is ook een van de veel gebruikte stoffen:
Wikipedia: RDX
Om RDX te maken heb je ammoniumnitraat nodig:
Ammoniumnitraat kan bereid worden uit reactie van ammoniak en salpeterzuur:

Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/c2d28e8b37f831356a20d0f2946623d944c9b9ac

Dit is een exotherme reactie, waarbij dus energie vrijkomt als warmte.[2] Omdat zowel salpeterzuur als ammoniak als waterige oplossing worden gebruikt, is het resultaat een oplossing van ammoniumnitraat in water, waarbij ook stoom is vrijgekomen. Om de stof te zuiveren moet het water eruit verdampt worden, waarna de stof nog gedroogd moet worden, in hetzij een prillingtoren, waarbij korreltjes ontstaan, hetzij een roterende granulator, waarbij bolletjes ontstaan. Door de warme oplossing te laten afkoelen ontstaan kristallen ammoniumnitraat.
Wikipedia: Ammoniumnitraat
Dat wordt van ammoniak (Haber-Boschproces) en salpeterzuur (Ostwaldproces) gemaakt. Je vermijdt tolueen, maar hebt nog altijd de cokes (van kolen gemaakt) of aardgas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
nst6ldr schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:02:
[...]

Dit topic is daar geschikter voor, ook beantwoord ik graag je vragen hierover. :)
@Lordy79 @nst6ldr @DaniëlWW2 door alle verplaatsingen van berichten in de topics, graag even duiding over welke wapens we het juist hebben. "wapentuig uit de posts hierboven" wordt wel heel moeilijk om te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Lordy79 in "[ZT] Conflict Israël-Hamas: dagelijkse ontwikkelingen"

de posts boven mijn post die ik hierboven ff plemp.

ff taggen

@DaniëlWW2
@Arator
@nst6ldr

[ Voor 15% gewijzigd door Lordy79 op 15-10-2023 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat is het concreet?

Alles over de JDAM?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/JDAM_family_%281%29.jpg
The Joint Direct Attack Munition (JDAM) is a guidance kit that converts unguided bombs, or "dumb bombs", into all-weather precision-guided munitions. JDAM-equipped bombs are guided by an integrated inertial guidance system coupled to a Global Positioning System (GPS) receiver, giving them a published range of up to 15 nautical miles (28 km). JDAM-equipped bombs range from 500 to 2,000 pounds (230 to 910 kg).[5] The JDAM's guidance system was jointly developed by the United States Air Force and United States Navy, hence the "joint" in JDAM.[6] When installed on a bomb, the JDAM kit is given a GBU (Guided Bomb Unit) identifier, superseding the Mark 80 or BLU (Bomb, Live Unit) nomenclature of the bomb to which it is attached.
Wikipedia: Joint Direct Attack Munition
Luchtaanvallen in het algemeen?

Het kost behoorlijk wat tijd om een diepgaandere post te schrijven dan snel iets posten op basis van de eerste zoekresultaten. Dan zou ik over de sterktes en zwaktes van de Amerikaanse luchtaanvallen beginnen en hoe dat in de laatste 30+ jaren geëvolueerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
@rapture als je vanaf de jaren '30 begint, en het gaat over precisiebombardementen, dan zou ik beginnen met het geheime wapen van de USA uit die tijd, het "norden bommenrichtvizier" of hoe moet je " norden bombsight" vertalen? Dit was het wapen waarom de USAF (al werd dit pas opgericht in 1947) dagmissies kon vliegen itt de RAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Arator schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:58:
@rapture als je vanaf de jaren '30 begint, en het gaat over precisiebombardementen, dan zou ik beginnen met het geheime wapen van de USA uit die tijd, het "norden bommenrichtvizier" of hoe moet je " norden bombsight" vertalen? Dit was het wapen waarom de USAF (al werd dit pas opgericht in 1947) dagmissies kon vliegen itt de RAF
Ik zou niet verder dan de Havilland Mosquito gaan. Onder de radar vliegen en een bom op 1 huisnummer gooien zonder de buren lastig te vallen. Missies zoals de bewakers in een gevangenis platgooien, een gat in de muren maken zodat de gevangenen kunnen vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Duiding vind ik wel lastig zonder te weten wat je precies zoekt, ik kan wel wat gedachten op papier zetten vanuit mijn functie: Israël gebruikt beide F35s en F16s om aanvallen uit te voeren, vermoedelijk de eerstgenoemde voor bombardementen in o.a. Libanon omdat het risico voor de piloot daar groter is. Ze gebruiken daarbij de meest grijpklare munitie voor - deze had ik reeds genoemd in het andere topic. Het interessante is dat die bommen stiekem een duidelijke voorkeur laten zien in hoe wij als westen gecalculeerd systematisch kijken naar oorlogsvoering en dit in andere gebieden totaal niet het geval is. Een van de belangrijke pijlers die je in het westen leert als je iets met oorlogsvoering op tactisch vlak van doen hebt, is dat wapensystemen deze kerneigenschappen moeten hebben om nuttig te zijn:

Tijdig - het wapen moet z'n werk doen in een tijdsbestek dat je er wat aan hebt. Als tegenvoorbeeld kan je kijken naar qassam raketten, die zijn (gelukkig) dermate lang onderweg dat ze te onderscheppen zijn.
Nauwkeurig - je kan geen misser veroorloven, niet alleen wegens collateral maar ook omdat je zelf risico loopt. Als tegenvoorbeeld moet ik denken aan Pantsir, die zelfs in zelfverdediging een lage kans van slagen heeft.
Betrouwbaar - in gevecht moet je op je spullen kunnen rekenen, het gros van de kosten van wapenontwikkeling zit niet in R&D maar normeringen en veldtesten. Als tegenvoorbeeld is Sarmat een mooie, die heeft voornamelijk afschrikking als doel maar juist door technische onbetrouwbaarheid is hij niet meer inzetbaar voor die rol.

Je merkt al dat de eerste voorbeelden die in me opkomen voornamelijk russisch zijn, die ontwikkelen namelijk met afschrikking als doel. Hun platformen hebben heftige namen en bevatten vaak een vreemde combinatie van wapensystemen. Helikopters met autocannons in 3 verschillende kalibers, schepen met een grote verscheidenheid aan raketten die aan de buitenkant opgeslagen zitten, alles voor het oog en de specificaties op papier. De Noord Koreaanse MIC werkt ook zo.

Niet dat ik daarmee een betoog wil voeren dat het allemaal ruk is (al vind ik dat wel), het toont aan hoezeer de westerse markt afwijkt van andere markten. Nagenoeg alles hier is radar, laser, GPS of optisch gestuurd en bescheiden uitgevoerd. Als er namelijk inlichtingen zijn over een vijand, dan wil je die kunnen vernietigen voordat hij inlichtingen over jou krijgt en je onder vuur kan nemen, meer is er niet nodig. Dat zijn ook exact de capaciteiten die Israël nodig heeft, dus dat westerse arsenaal doet ze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Ik weet niet goed in welk topic ik deze vraag moet stellen, dus probeer ik het hier.

Het schijnt in een van de afleveringen van de podcast Veldheren te zijn gegaan over de inzet van tanks. En dan met name hoe het aankomende regen seizoen en de bijbehorende modder niet van invloed zijn op mogelijk acties en vorderingen. Ik heb nagenoeg alles geluisterd maar kan dit stuk niet vinden. Weet it end wat er besproken is en in welke aflevering dit zit? Zou er graag meer over te weten willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:29
Muncher schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:43:
Ik weet niet goed in welk topic ik deze vraag moet stellen, dus probeer ik het hier.

Het schijnt in een van de afleveringen van de podcast Veldheren te zijn gegaan over de inzet van tanks. En dan met name hoe het aankomende regen seizoen en de bijbehorende modder niet van invloed zijn op mogelijk acties en vorderingen. Ik heb nagenoeg alles geluisterd maar kan dit stuk niet vinden. Weet it end wat er besproken is en in welke aflevering dit zit? Zou er graag meer over te weten willen komen.
Inde afgelopen aflevering werd het kort benoemd en 1a 2 afleveringen terug ook. Hierbij werd aangehaald dat iedere tank uiteindelijk weleens vast jomt te zitten. De manier van oorlogvoeren met uitgestegen infanterie welke UA momenteel hanteert zal hier minder/geen last van hebben er daardoor zal het niet van invloed zijn.

Kortom ging het er dus om dat het geen invloed heeft omdat de tanks niet in de diepte ingezet worden, maar er meer met infanterie gedaan wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Muncher schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:43:

De aflevering weet ik niet meer, maar het ging erom dat de oorlogsvoering gekanteld is naar "man tegen man, loopgraaf tegen loopgraaf" en dat tanks daardoor meer op de achtergrond werken. De gevechten met infanterie kunnen hierdoor blijven doorgaan in de winter.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Auredium schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:33:
[...]
Drones zijn duidelijk een bepalende factor geworden. Deels verontrustend omdat militaire groeperingen met een budget ook makkelijk aan drones kunnen komen (denk IS, Al Qaida, etc. etc.).
De beperkende factor was vaak nog de range, zoals we ook in UA zien, de 'normale consumer' drones waren tot een 5 tot 10 km achter het front bruikbaar.

Maar er beginnen nu ook filmpjes van de FPV drones op te duiken die arty op ongeveer 15 km achter de frontlinie raken.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-09 17:37

bloody

0.000 KB!!

Dit valt vast onder een 'wapen', aanschouw de zeer stabiele DIY mortier :X

Iets uitgebreider filmpje, met een 4-voudig 'zeer stabiel' uitziend mechanisme voor het instellen van de hoek.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:54

jgj82

Ja, maar = nee

bloody schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:31:
Dit valt vast onder een 'wapen', aanschouw de zeer stabiele DIY mortier :X
[Twitter]
Iets uitgebreider filmpje, met een 4-voudig 'zeer stabiel' uitziend mechanisme voor het instellen van de hoek.
[Twitter]
Ik zou zelf wat voorzichtig zijn maar geheel nieuw is het niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Er zijn een paar kleine verschillen tussen die systemen (volgens wat ik lees van meer gespecialiseerde figuren op Twitter en wat op foto's te zien is)
ComponentMeme tubeM6 Mortier
Optieken & richtmiddelen¯\_(ツ)_/¯Aanwezig
Stabiele base plate ...¯\_(ツ)_/¯Aanwezig
... die verzinkbaar is¯\_(ツ)_/¯Aanwezig
Trekkermechanisme...¯\_(ツ)_/¯Aanwezig
... met safety¯\_(ツ)_/¯Aanwezig
Verstevigde kamer¯\_(ツ)_/¯Aanwezig
Tweepoot¯\_(ツ)_/¯Optioneel
Introductiedatum20232008

Ik vond zelfs commentaren over WO2 (model 1942 om precies te zijn) mortieren die eigenlijk al dezelfde kenmerken hebben als de M6.

Al heeft de roest-finnish wel iets rustiek, dat moet je dan weer wel geven aan Rusland ;-)

[ Voor 2% gewijzigd door Vnze op 20-10-2023 12:55 . Reden: Typo's & typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 08:44
YouTube: Nazi Time Machine Found in Ukraine 2023

Over WO II gesproken, weet niet of dit oud nieuws is maar een mooi filmpje van Mark Felton over een Panzer IV die opdook in Ukraine. Toch nog wat extra Duits materiaal die kant op.

[ Voor 9% gewijzigd door Graft op 20-10-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:09

_Eend_

🌻🇺🇦

Pagina: 1 ... 37 ... 56 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...