Zonder al te veel aan manpiling te doen: was je alweer vergeten dat er enorm veel artillerie in het begin van de oorlog was uitgeschakeld door exact de systemen die je noemt?TheGhostInc schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 00:22:
[...]
Ter aanvulling:
Ik had gehoopt dat de PzH's + Wikipedia: AN/TPQ-36 Firefinder radar de combinatie waren geweest om 'snel' de RU artillerie op te sporen en uit te schakelen.
Volgens mij kan ik dat gewoon zeggen, we zijn geen RU.ZenTex schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 05:14:
En hoe kun je zeggen dat de pzh2000 tegenvalt? De oekrainers zelf zijn er dol op.
De HIMARS moeten overal bijspringen:
https://www.forbes.com/si...-himars-far-deadlier/amp/
Allemaal 'rollen' of taken die de PzH's moesten kunnen. Grote groepen raken door een deken van artillerie.
Maar ook de GPS jamming maakt de PzH's een stuk minder nuttig. De verre range is dan zeer onnauwkeurig. De HIMARS hebben veel meer mogelijkheden om daar mee om te gaan.
Maar goed, blijkbaar is iedereen hier dolblij met de PzH's en moet ik dat ook zijn? Doe mij maar een stel Cesar's en koop van het verschil een stel HIMARS.
Alle targets worden centraal uitgeplozen en dan als het in pzh range is, doet de pzh het, als het binnen HIMARS range is doet HIMARS het.TheGhostInc schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:32:
[...]
Volgens mij kan ik dat gewoon zeggen, we zijn geen RU.
De HIMARS moeten overal bijspringen:
https://www.forbes.com/si...-himars-far-deadlier/amp/
Allemaal 'rollen' of taken die de PzH's moesten kunnen. Grote groepen raken door een deken van artillerie.
Maar ook de GPS jamming maakt de PzH's een stuk minder nuttig. De verre range is dan zeer onnauwkeurig. De HIMARS hebben veel meer mogelijkheden om daar mee om te gaan.
Maar goed, blijkbaar is iedereen hier dolblij met de PzH's en moet ik dat ook zijn? Doe mij maar een stel Cesar's en koop van het verschil een stel HIMARS.
Ik snap ook je punt niet helemaal blijkbaar.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Volgens mij heeft elk stuk (moderne) artillerie een hele eigen rol, en is Oekraïne prima in staat gebleken om de juiste spullen op het juiste moment in te zetten. Zoals @YakuzA zegt zullen ze geen Himars verspillen aan spul dat met een PzH of M777 kan worden geraakt.
28 van die dingen op een front van 1000km breed ga je de oorlog natuurlijk niet mee winnen... Oekraine is er kennelijk blij mee want ze hebben er 100 besteld.TheGhostInc schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 00:22:
[...]
Ik kijk geen reddit, dus dat kan het niet zijn.
De HIMARS zijn geleverd omdat de druk van de Russische artillerie te hoog was. Zonder HIMARS had RU niet een tekort gekregen aan artillerie granaten en had de oorlog er anders uit gezien.
Toen reden onze PzH's daar al rond, maar die konden het verschil niet maken.
Als ik kijk naar de dagelijkse score kaart, dan zie ik weinig artillerie (sinds het begin van het offensief weer iets meer). Als je bedenkt dat er op een goede dag ongeveer evenveel 155mm granaten worden afgeschoten als er in totaal aan HIMARS raketten zijn afgeschoten, dan zegt dat mij wel wat over de effectiviteit.
Artillerie blijft (te?) belangrijk voor zowel RU als UA.
https://www.forbes.com/si...and-m-109-howitzers-hard/
Geeft wel een mooi beeld.
'Shoot-and-scoot' is en blijft belangrijk. Het AA-systeem wat hierboven werd genoemd stond daar ook al langer aan de sporen op de grond te zien.
Hoe dynamischer UA het kan maken, hoe eerder ze RU kunnen verslaan is mijn campingstoel analyse![]()
Ter aanvulling:
Ik had gehoopt dat de PzH's + Wikipedia: AN/TPQ-36 Firefinder radar de combinatie waren geweest om 'snel' de RU artillerie op te sporen en uit te schakelen.
Maar een jaar verder zie ik daar relatief weinig van terug. RU lijkt dit zelf ook aardig te kunnen:
https://www.yahoo.com/new...-expensive-153703526.html
En veel van dit soort 'kills' zijn weer met drones, niet met artillerie...
Daarom mijn teleurstelling, die PzH's + radar hadden dit moeten kunnen, maar ik zie er weinig van (en de meeste counter battery radars zijn gesneuveld).
Het is zeker geen 'HIMARS maken mooiere filmpjes' insteek. Want de kostprijs per schot is ruim in het voordeel van de 155mm artillerie.
Oekraïne heeft weer twee S-200 afgeschoten richting Taganrog (vliegveld) of iets verder Rostov a/d Don:
Ze hebben een groot aantal van zulke raketten, maar tot nu toe zetten ze ze maar sporadisch in. Zou het ombouwen een beperkende factor zijn?
Multiple media sources are claiming Russia intercepted a pair of Ukrainian S-200 surface to air missiles repurposed as ballistic missiles fired into Southern Russia near Rostov on the Don.
— Trent Telenko (@TrentTelenko) 28 juli 2023
This is the Economic Times of India.
Ukraine's ersatz ATACMS🧵
1/https://t.co/tKxW4necUr
Ze hebben een groot aantal van zulke raketten, maar tot nu toe zetten ze ze maar sporadisch in. Zou het ombouwen een beperkende factor zijn?
[ Voor 25% gewijzigd door Shabbaman op 28-07-2023 22:04 ]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Voor schepen snap ik wel dat ze snel moeten zijn. Maar voor een brug zou je toch vooral stealth toe kunnen passen en dan met 5km/uur subtiel sturen. Laat het eruit zien als een blok hout/plastic of een dode walvis.YakuzA schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:40:
De nieuwe naval drones in beeld, 800 km range en 300 kg explosieven aan boord:
[YouTube: 'Faster than anything else in the Black Sea': See Ukraine's latest sea drone]
Waren blijkbaar 2 van deze die de laatste keer onder de Krim brug waren.
800km met 5km/h.... Dat is 160 uur of 7 dagen. Dat gaat niet werken. Je moet zo laag mogelijk blijven zodat je niet op de radarschermen komt. Dan ook nog snel, donker en stil.walletje-w schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:08:
[...]
Voor schepen snap ik wel dat ze snel moeten zijn. Maar voor een brug zou je toch vooral stealth toe kunnen passen en dan met 5km/uur subtiel sturen. Laat het eruit zien als een blok hout/plastic of een dode walvis.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dat ben ik dus niet met je eens. 7 dagen is prima te doen als je object zo statisch is als een brug. Als je stealth goed genoeg is dan maakt dat qua tijd helemaal niet uit.asing schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:54:
[...]
800km met 5km/h.... Dat is 160 uur of 7 dagen. Dat gaat niet werken. Je moet zo laag mogelijk blijven zodat je niet op de radarschermen komt. Dan ook nog snel, donker en stil.
Je denkt aan de brug, en alleen aan de brug. De middelen zijn niet oneindig. Een wapen voor één doel maken is niet efficiënt. Ik denk ook niet dat ongezien dicht bij die brug kan komen. Verrassing en snelheid zullen de sleutel zijn.walletje-w schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:19:
[...]
Dat ben ik dus niet met je eens. 7 dagen is prima te doen als je object zo statisch is als een brug. Als je stealth goed genoeg is dan maakt dat qua tijd helemaal niet uit.
Wat ze nu hebben is ook geschikt voor andere doelen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Prima als je andere ideeën erover hebt maar zo stellig als dat je het nu brengt is het niet.asing schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:37:
[...]
Je denkt aan de brug, en alleen aan de brug. De middelen zijn niet oneindig. Een wapen voor één doel maken is niet efficiënt. Ik denk ook niet dat ongezien dicht bij die brug kan komen. Verrassing en snelheid zullen de sleutel zijn.
Wat ze nu hebben is ook geschikt voor andere doelen.
forbes: Ukrainian Tank Losses Diminish As Polish Technicians Save More And More Damaged Leopard 2s
[...]
Photos depict at least four Leopard 2A4s at the PGZ plant. That accounts for all three Leopard 2A4s that the open-source intelligence collective Oryx has confirmed as damaged, plus one 2A4 that escaped notice. The Ukrainian army appears to have lost just one Leopard 2A4 that’s a total write-off.
[...]
By the time all 240 Leopard 1, Leopard 2, M-1 and Challenger 2 tanks reach Ukraine, possibly early next year, there could be as many as five foreign repair centers supporting the fleet.
Given how tough most German, American and British tanks are, and how much damage they usually can absorb without exploding into a million tiny pieces, those five facilities could keep busy, fixing up tanks—possibly more than once—and sending them back to the front line.
Dat is snel, het laatste wat ik over de reparatie deal met Polen had gelezen was dat het niet doorging omdat het poolse bedrijf (veel) te hoge tarieven rekende. Maar blijkbaar heb ik wat gemist: https://www.ukrinform.net...irs-for-ukraine-army.html
Heel mooi! Nu ook met de voorraad modellen aan de slag die overal nog staan.
@_Eend_ die discussie over of een diagnose dus 10k of 100k kost (Polen probeert nog sneaky 90k extra van Duitsland te krijgen) loopt nog steeds. Maar dat stopt de fabriek niet van het daadwerkelijk uitvoeren van de reparaties. Of ze nu 10k of 100k krijgen maar niet veel uit aangezien de kosten ervoor sowieso lager dan 10k liggen en ze hoe dan ook (beperkte( winst zullen maken.
Oh dat maakt wel uit omdat dit op twee lagen gevoelig is.Caelorum schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:16:
@_Eend_ die discussie over of een diagnose dus 10k of 100k kost (Polen probeert nog sneaky 90k extra van Duitsland te krijgen) loopt nog steeds. Maar dat stopt de fabriek niet van het daadwerkelijk uitvoeren van de reparaties. Of ze nu 10k of 100k krijgen maar niet veel uit aangezien de kosten ervoor sowieso lager dan 10k liggen en ze hoe dan ook (beperkte( winst zullen maken.
De eerste is dart KMW inderdaad erg beschermend is over hun IP. Het is een Duits bedrijf met productie in Duitsland. Dat is niet goedkoop en er is een bekoorlijke reputatie omtrent Duitse industriële producten opgebouwd die de Duitsers nog steeds koesteren.
Het hele "Made in" verhaal, tja dat hebben de Duitsers uitgevonden in de jaren 1870. Dat deden ze omdat ze toen aan het omschakelen waren van goedkope imitatieproducten naar eigen ontwerpen. De kwaliteit van Duitse industriële goederen had in landen zoals Frankrijk of Groot-Brittannië, destijds de reputatie die we nu aan Chinese producten geven. De Duitsers namen daar geen genoegen mee, zeker omdat hogere kwaliteit producten van Duits fabricaat, al snel werden toegeëigend in andere landen als dat moet wel van ons zijn, want einde 19de eeuw en nationalisme.
Nou, de wereld heeft het geweten ook. "Made in" is waarschijnlijk met enige afstand, de meest succesvolle industriële marketingcampagne ooit te zijn. Het is ook een fundament van de Duitse industrie als superieur. Dat is immers het Duitse economische model. Ze hebben weinig grondstoffen in de grond. Ze moeten die dus importeren en ergens de kosten terugverdienen. Dat doen ze met kwaliteit en de meerprijs voor de kwaliteit vragen. En het werkt geweldig.
KMW is daar niet anders in. Die willen de kwaliteitsstandaarden die verwacht worden van hun producten beschermen. Verder is de levering van onderdelen, tanks herbouwen etc ook een verdienmodel op de lange termijn nu er al decennia geen grote bestellingen meer zijn geplaatst. Een ander land die Leopard 2 tanks laten repareren is een ding, maar daar zal wel controle over moeten plaatsvinden vanuit KMW. En toen constateerde KMW dat de gevraagde meerprijs excessief was met de prijs waarvoor ze het zelf kunnen doen.
Ik zou overigens ook niet verbaast zijn als de prijs voor de Polen zoveel hoger is, omdat ze eerst moeten investeren in machinewerktuigen voor de productie van vervangende onderdelen. Iets dat KMW al heeft staan.
Dat is het moment dat de Duitse regering geïnformeerd zal zijn. KMW is een strategisch zeer belangrijk bedrijf voor de Duitse regering. Het is de hofleverancier van voertuigen en heeft een aantal zeer belangrijke contracten lopen. Nu betaalt de Duitse regering voor de reparaties en is de Duitse regering zeer bureaucratisch en financieel verantwoordelijk. Daarmee moet je dus vooral niet komen aanzetten met een onrealistisch bedrag.
Op de achtergrond speelt waarschijnlijk nog iets anders. Duitsland geniet een quasi monopoly in de productie van veel landmacht voertuigen in Europa. Er is niet veel dat op kan tegen KMW en Rheinmetall. Maar Polen heeft ervoor gekozen om Amerikaans materieel te kopen en vervolgens willen ze Koreaans materieel gaan produceren met assistentie van Zuid-Korea. Daarmee vormen ze een bedreiging voor de Duitse industriëlen in een tijd waarin er eindelijk weer vraag is naar nieuwe voertuigen. De rampzalige hervormingen van het Duitse leger onder Merkel, hebben ook enorme schade aangericht aan het Duitse aanschafsysteem. De rollen van ministerie vs. Generale Staf zijn onduidelijk, er is lange tijd geen langetermijnbeleid geweest, het systeem is zeer bureaucratisch geworden voor zelfs Duitse standaarden en er heerst duidelijk wantrouwen vanuit industrie naar Duitse regeringen die wel zaken zeggen, maar niet deden.
Boris Pistorius lijkt dat nu op te lossen. Sinds zijn aantreden worden er eindelijk weer contracten gesloten. Zijn voorganger leefde in een alternatieve realiteit waar duidelijke contracten met industrie blijkbaar niet nodig waren. Die is na een jaar van schandalen en gepruts, dan ook verwijderd. Maar de schade is alsnog duidelijk. Duitsland is eindelijk aan het opschalen voor oorlogsproductie, maar dat proces duurt langere tijden en vind plaats in een zeer krappe arbeidsmarkt.
Verder moet het Duitse leger nog gaan bepalen wat ze nu precies willen, naast wat naar Oekraine gestuurd zal worden. Die twee zijn namelijk best te combineren tot een paar systemen, desnoods krijgen de Oekrainers uitgeklede exportmodellen met wat zaken verwijderd. Zodra dat proces er ook is, dan kunnen er grootschalige contracten worden opgesteld. Ideaal gezien doen andere Europese landen daar ook aan mee om de kostprijs te drukken.
En daar komt Polen weer langs. Polen is met hetzelfde proces bezig als Duitsland en heeft er zeker belang bij om ook exportcontracten te verkrijgen. Het idee dat de Duitse regering dan vervolgens een Poolse faciliteit een fors premium gaat betalen, zodat de Polen die investering kunnen gebruiken voor de verdere opbouw van hun eigen wapenindustrie die direct concurreert met de Duitse, zal niet goed gevallen zijn. Daar zit de pijn hier. Polen heeft besloten niet meer van de Duitsers te willen kopen. Dat mag natuurlijk. Maar nu bouwen ze een eigen industrie die een bedreiging voor de Duitse kan vormen. Mag ook, maar de Duitse regering gaat daar geen cent van subsidiëren. Niet nu er de komende jaren zoveel contracten voor landsystemen zullen zijn in zowel West als Oost-Europa.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Echter gaat het hier niet om een fabriek, maar een reparatiecentrum. De Polen zullen dus nog steeds afhankelijk zijn van onderdelen geleverd uit Duitsland. Voor deze wagens dan.
[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 30-07-2023 14:23 ]
Voorlopig zit KMW gebakken.
Noorwegen alsmede Hongarije hebben Leo 2s besteld, en nu heeft Tsjechië ook een letter of intent getekend voor 54 leo2s (variant onduidelijk) ten behoeve van een nieuwe pantserdivisie, te leveren over 4-6 jaar.
ik kan me voorstellen dat nog meer landen nieuwe leo2s gaan bestellen.
Met een vol orderboek kan een reparatie centrum in Polen hun aan hun reet roesten.
Noorwegen alsmede Hongarije hebben Leo 2s besteld, en nu heeft Tsjechië ook een letter of intent getekend voor 54 leo2s (variant onduidelijk) ten behoeve van een nieuwe pantserdivisie, te leveren over 4-6 jaar.
ik kan me voorstellen dat nog meer landen nieuwe leo2s gaan bestellen.
Met een vol orderboek kan een reparatie centrum in Polen hun aan hun reet roesten.
Eens met je post, maar dit ligt genuanceerder. Ze hebben juist heel veel grondstoffen in de bodem. Maar niet altijd precies wat nu nodig is.
Starlinks die Musk niet uit kan zetten als ze te dicht bij Russisch gecontroleerd gebied gebruikt worden.
Kon geen ander goed topic bedenken, komt het dichtst bij wapensystemen
The US Department of Defense will purchase a batch of 400-500 Starlink terminals for the Ukrainian Armed Forces. The deal is intended to provide Ukraine with dedicated terminals/services to conduct operations without fearing Musk turning off the signal. https://t.co/Afl906cu9j
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 juli 2023
[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 30-07-2023 19:50 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Maar wat is dan het verschil? Als musk ineens vind dat starlink in oekraine buiten werking moet omdat hij geen oorlog wil faciliteren dan kan dat toch?Tens schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:50:
Starlinks die Musk niet uit kan zetten als ze te dicht bij Russisch gecontroleerd gebied gebruikt worden.
[Twitter]
US DoD betaalt waarschijnlijk een flinke som geld in ruil voor volledige vrijheid. Als Musk Starlink boven Oekraine uitzet pleegt hij contractbreuk en kan hij nieuwe contracten op zijn buik schrijven.stylezzz schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:00:
[...]
Maar wat is dan het verschil? Als musk ineens vind dat starlink in oekraine buiten werking moet omdat hij geen oorlog wil faciliteren dan kan dat toch?
ik begrijp je vraag niet:stylezzz schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:00:
[...]
Maar wat is dan het verschil? Als musk ineens vind dat starlink in oekraine buiten werking moet omdat hij geen oorlog wil faciliteren dan kan dat toch?
The deal is intended to provide Ukraine with dedicated terminals/services to conduct operations without fearing Musk turning off the signal.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Bij Musk is het maar de vraag of dat hem iets uitmaakt. Hij heeft al tientallen miljarden door de plee gespoeld voor z'n Twitter egotrip.J8S schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:10:
[...]
US DoD betaalt waarschijnlijk een flinke som geld in ruil voor volledige vrijheid. Als Musk Starlink boven Oekraine uitzet pleegt hij contractbreuk en kan hij nieuwe contracten op zijn buik schrijven.
Er zijn al eerdere signalen dat Musk ervan overtuigd is dat Rusland gaat winnen en dat de Oekrainers zo snel mogelijk te laten opgeven in zijn idee levens zal redden.
And to think they once said that computers would take away jobs.
🇺🇦 The defense-industrial complex of Ukraine has developed "Rubaka" operational-strategic level barrage munitions.
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 31 juli 2023
Barrage ammunition "Rubaka" is capable of covering a distance of 500 kilometers. The device is manufactured by a classified Ukrainian defense company. pic.twitter.com/4YPyMfLQVa
:strip_exif()/f/image/0uPLjrQOfJHkjw2S495RgElV.jpg?f=fotoalbum_large)
Poeh ik dacht dat die Shahed's lelijk waren, maar deze kunnen er ook wat van.
Maakt overigens niks uit, zolang ze maar goed werken, goedkoop zijn en in grote getalen te maken zijn.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Zien er evengroot uit als die Shahed 136. Als hier ook 20kg explosieven in kunnen en je kan er 100 tegelijk naar een brug sturen.
Dit is nog wel een slagje kleiner. De shahed heeft een wingspan van 2,5m en is 3,5m lang. Dit lijkt me grofweg de helft te zijn, misschien nog iets kleiner. Neemt niet weg dat het veel schade kan aanrichten en kleiner is misschien wel beter, moeilijker te detecteren en te raken.Kadett schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:38:
Zien er evengroot uit als die Shahed 136. Als hier ook 20kg explosieven in kunnen en je kan er 100 tegelijk naar een brug sturen.
sprhnk schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:31:
[...]
Ik moest hier een beetje om lachen. Laat staal een maandje kaal staan en het zit helemaal vol met roest maar echt aangetast duurt langer dan je denkt. Ik heb nog een oude stalen Lelievlet waar we niet heel goed mee omgaan uit de jaren 60 van de vorige eeuw, die staat elke 5 jaar wel wel een keer vol roest, ik heb 1 keer een stuk staal laten inlassen toen een klein stukje van de bodem te dun werd.
Die tanks houden wel even gok ik zo
Even @Indoubt helpen met het linken van een youtube filmpjeIndoubt schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:53:
[...]
Ja, daar heb je gelijk in ook al zit er veel verschil tussen verschillende staalsoorten
ER is trouwens een leuk filmpje op youtube:
Wordt nu afgespeeld
Houd je muisaanwijzer hier om af te spelen
HYDRAULIC PRESS VS OLD AND MODERN ARMOR
Het oude armor komt van een T54 tank en het nieuwe armor is AR500.
Volgens mij zit iets dergelijks ook al in de oude Leo's want ook AR500 bestaat al langer.
Het verschil is significant om niet te zeggen enorm.
Denk dat dit onderwerp beter past in dit topic dus vandaar hier de reactie
[ Voor 25% gewijzigd door gws24 op 01-08-2023 23:52 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Deze drone kost kennelijk maar 15.000$. Leuk speelgoed met een range van 500km.
Ukraine began manufacturing the Rubaka kamikaze drone that is planned to be used by the Main Intelligence Directorate units of the Ministry of Defense of Ukraine. The cost of one drone is about $15.000. The declared range of the drone is 500 kilometers. pic.twitter.com/2LtO7PTq8n
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 1 augustus 2023
Voor de Kerch spoorbrug is 20 kg explosieven vergelijkbaar met een vliegje dat zich te pletter vliegt op mijn voorruit. Het maakt voor die voorruit weinig uit of het 1 vliegje of 100 zijn want je hebt het equivalent van een hamer nodig.Kadett schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:38:
Dit is ook wel een creatieve ontwikkeling van de Oekraïeners; ik heb het idee dat hun productie aardig op gang begint te komen als ik ook zo bovenstaande berichten over de drone bekijk.
Ukraine has created a decoy cruise missile that will exhaust Russian air defense
— Iuliia Mendel (@IuliiaMendel) 2 augustus 2023
@FRANCE24 journalists report on the "people's" Ukrainian cruise missile "Trembita". It is being developed by volunteers and PARS design bureau.
"Trembita" is created in two modifications: a… pic.twitter.com/VywJm6MH9H
Ukraine has created a decoy cruise missile that will exhaust Russian air defense
@FRANCE24
journalists report on the "people's" Ukrainian cruise missile "Trembita". It is being developed by volunteers and PARS design bureau.
"Trembita" is created in two modifications: a regular missile and a decoy missile. The decoy target will be very cheap, which will make its destruction extremely disadvantageous, exhausting enemy air defense.
nope
Zag em idd gister ergens langskomen in een artikeltje:bloody schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:14:
Dit is ook wel een creatieve ontwikkeling van de Oekraïeners; ik heb het idee dat hun productie aardig op gang begint te komen als ik ook zo bovenstaande berichten over de drone bekijk.
[Twitter]
[...]
https://mil.in.ua/en/news...s-about-ukrainian-weapon/
PSN
Die Trembita is al eerder langs gekomen als kamikaze drone die voor bijna niks kon worden gemaakt met een pulse jet motor.
https://defence-blog.com/...t-powered-cruise-missile/
Nu is het een decoy raket geworden, misschien toch nog teveel problemen met besturing om ze als geleid wapen te gebruiken?
Nu is het een decoy raket geworden, misschien toch nog teveel problemen met besturing om ze als geleid wapen te gebruiken?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Er staat hierboven dat er twee varianten zijn. Decoy en geleide raket.IJzerlijm schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:32:
Die Trembita is al eerder langs gekomen als kamikaze drone die voor bijna niks kon worden gemaakt met een pulse jet motor.
Klopt. Tijd geleden al eens langs gekomen. De raket zelf is spotgoedkoop en ze hebben ook een kit (gps, bestuurbare vleugels etc) in elkaar geknutseld waarmee het een geleide raket kan worden. Die kit kostte, meen ik, rond de EUR 10k, bijna dubbel zoveel als de raket zelf. (nog steeds spotgoedkoop overigens) Logisch dat ze die kit niet gebruiken voor decoy raketten, zou vrij zinloos zijn: ongeveer die kant op en wachten tot hun AA hapt is voldoende precies.MikeyMan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:36:
[...]
Er staat hierboven dat er twee varianten zijn. Decoy en geleide raket.
Yeah... dit deden de Russen in de koude oorlog met regelmaat, met hulp van DDR, die weer informatie verkregen van Hagbard & Co;redwing schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:29:
[...]
Iets nabouwen is iets anders als het dezelfde spec geven. Hoe je staal moet maken is algemeen bekend, het daadwerkelijk maken is veel lastiger. Bedenk hierbij goed dat China nog steeds geen staal kan maken van de kwaliteit die we in Europa hebben, terwijl ze dat spul gewoon kunnen kopen.
Ook die software is niet te hacken/extracten, ht is niet alsof je de broncode in zo'n systeem gebruikt en wat er in chips (FPGA/dedicated chips) zit is er al helemaal niet uit te halen bij militair spul.
Dus nee, zo'n voertuig in handen hebben wil nog niet zeggen dat je hem ook na kunt maken. Het enige echt belangrijke dat je kunt doen is dat je makkelijker een zwakke plek zult kunnen vinden. Maar weten hoe iets in elkaar zit en het zelf bouwen is toch een enorm verschil. En als ze zoiets echt zouden kunnen bouwen zou je wel veel T14s op het slagveld zien.
Wikipedia: The Cuckoo's Egg (book)
Wikipedia: 23 (film)The Cuckoo's Egg: Tracking a Spy Through the Maze of Computer Espionage is a 1989 book written by Clifford Stoll. It is his first-person account of the hunt for a computer hacker who broke into a computer at the Lawrence Berkeley National Laboratory (LBNL).
Uit 1998 met August Diehl en Fabian Busch (beide later internationaal doorgebroken).In 1980s Germany at the height of the Cold War, 19-year-old Karl Koch (August Diehl) finds the world around him threatening and chaotic. Inspired by the fictitious character Hagbard Celine (from Robert Anton Wilson and Robert Shea's 1975 book The Illuminatus! Trilogy), he starts investigating the backgrounds of political and economic power and discovers signs that make him believe in a worldwide conspiracy.
At a meeting of the Chaos Computer Club, Karl gets to know the student David (Fabian Busch). David and Karl are able to hack into the global data network — still in its early stages — and their belief in social justice propels them into espionage for the KGB. Driven by contacts with a drug dealer—and by increasing KGB pressure to hack successfully into foreign systems—Karl spirals into a cocaine dependency and grows increasingly alienated from David.
In a drug-addled state, Karl begins to sit in front of his computer for days at a time. Perpetually sleepless, he also grows increasingly delusional. When David publicly reveals the espionage activity in which the two men have been engaged, Karl is left alone to face the consequences. Collapse soon follows. Karl is taken to a hospital to deal with his drug addiction and mysteriously dies after his supposed hacking of Chernobyl.
Zie ook
Dus ja de Russen jatten er stevig op los back in the days.
Dat is tegenwoordig door de complexiteit van CPUs alsmede de sancties op Rusland en China (geen EUV voor u) alleen maar moeilijker geworden. Alhoewel dat waarschijnlijk nvt is op een voertuig uit de jaren 80.
Ik weet niet of ze de computers tegenwoordig hebben geupgrade maar vroeger draaide in ieder geval vliegtuigen (zowel militair als burgerluchtvaart) van de jaren 80 retestabiele OSen en platformen, waaronder VMS VAX en diverse Unices. Daar ga je ook niet op bezuigingen...
Naar wat ik las (op Wikipedia) heeft UA van SE de CV9040C gekregen; niet een exportvariant.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
@Jerie
Je kunt chips uit de jaren 80 niet vergelijken met de huidige. Toen zat er in geen enkele chip echte beveiliging en kon je ze veelal zonder problemen uitlezen. Daarnaast waren er nog veel minder laagjes in de chip met ook nog een veel lagere densiteit. Bovenal kon je vaak al heel veel uitlezen omdat er in de chips zelf geen echte beveiligingen zaten. Tegenwoordig zijn zelfs de wat gevanceerdere consumentenchips voorzien van beveiligingen om uitlezen te voorkomen. Waarbij militaire grade helemaal aan veel eisen moet voldoen.
Daarnaast moet je je afvragen welke software in zo'n voertuig nu echt iets baanbrekends doet en waar je als tegenstander wat aan hebt om het te weten. Volgens mij gaat het dan vooral om de vuurgeleiding en beveiliging en dat zijn nu net stukken die nog regelmatig worden aangepast. Oftewel tegen de tijd dat je iets zinnigs uitgelezen hebt, is je tegenstander alweer een paar stappen verder en heb je weinig tot niets aan die kennis. Bedenk hierbij ook dat veel van het Amerikaanse spul allang ontleeed is door rusland/China en rusland nog steeds niets heeft kunnen bouwen wat in de buurt komt.
Je kunt chips uit de jaren 80 niet vergelijken met de huidige. Toen zat er in geen enkele chip echte beveiliging en kon je ze veelal zonder problemen uitlezen. Daarnaast waren er nog veel minder laagjes in de chip met ook nog een veel lagere densiteit. Bovenal kon je vaak al heel veel uitlezen omdat er in de chips zelf geen echte beveiligingen zaten. Tegenwoordig zijn zelfs de wat gevanceerdere consumentenchips voorzien van beveiligingen om uitlezen te voorkomen. Waarbij militaire grade helemaal aan veel eisen moet voldoen.
Daarnaast moet je je afvragen welke software in zo'n voertuig nu echt iets baanbrekends doet en waar je als tegenstander wat aan hebt om het te weten. Volgens mij gaat het dan vooral om de vuurgeleiding en beveiliging en dat zijn nu net stukken die nog regelmatig worden aangepast. Oftewel tegen de tijd dat je iets zinnigs uitgelezen hebt, is je tegenstander alweer een paar stappen verder en heb je weinig tot niets aan die kennis. Bedenk hierbij ook dat veel van het Amerikaanse spul allang ontleeed is door rusland/China en rusland nog steeds niets heeft kunnen bouwen wat in de buurt komt.
[removed]
Dat hele "modern spul even snel kopieren en nabouwen" valt volgens mij vies tegen.
Als het zo simpel was vlogern er inmiddels honderden "lancet" clones richting het russische front, het enige Russische wapen wat echt succesvol gebleken is.
Als het zo simpel was vlogern er inmiddels honderden "lancet" clones richting het russische front, het enige Russische wapen wat echt succesvol gebleken is.
#Ukraine: More of the fruits of British Assistance 🇬🇧 to the Ukrainian Army- MBDA ASRAAM IR anti-aircraft missiles mounted on a Supacat HMT truck to provide a mobile air-defense platform.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 4 augustus 2023
When fired from aircraft, the ASRAAM can hit targets more than 25km away. pic.twitter.com/nW1r96Aau3
Vanaf een vliegtuig 25 km range, kan alleen niet vinden wat de range vanaf de grond is. Anders mogelijk wapen tegen de KA-52's.
Als mensen wat meer interesse hebben in UUV’s (denk aan de Oekraïense drones bootjes). In deze podcast hebben ze het over deze nieuwe vorm van oorlogsvoering, voor- en nadelen en hoe ver het al gevorderd is.
https://open.spotify.com/...si=bWv2hcVmSJm6XAVmYQ6iug
https://open.spotify.com/...si=bWv2hcVmSJm6XAVmYQ6iug
Bijna, UUV zijn onderwater-drones, dus duikbootjes. USV zijn surface vehicles zoals de drone bootjes die we nu allemaal goed kennen. UUV zijn nog een slag apart - doordat ze onder water werken, zijn ze qua besturing nog net even wat ingewikkelder omdat communicatie onder water niet zo makkelijk gaat.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Net een YT filmpje gezien van de Taurus kruisraket, niet mis. Hoe lang duurt het eigenlijk om de UA fighterjets compatible te krijgen voor het monteren van zo'n raket? Ik neem aan dat het geen modulair kliksysteem en dat daar best wat kennis, kunde en/of tijd voor nodig is. Maargoed, ben een leek dus kan er ook compleet naast zitten
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Maar met slechts een antenne boven water en evt een camera is het wel moeilijker te raken, en als je slechts een paar kalasjnikovs hebt om je te verweren... Onder water remmen kogels hard af en met een paar cm onder water is het al vlot onmogelijk het ding te raken. Heb je een target van misschien 5 bij 5 cm. En dat is enkel de camera, ding kan op wat info zonder dat ding ook nog wel doorvaren.Garyu schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:46:
Bijna, UUV zijn onderwater-drones, dus duikbootjes. USV zijn surface vehicles zoals de drone bootjes die we nu allemaal goed kennen. UUV zijn nog een slag apart - doordat ze onder water werken, zijn ze qua besturing nog net even wat ingewikkelder omdat communicatie onder water niet zo makkelijk gaat.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
De Russen hebben al wel netten opgehangen voor de havens. Maar ze moeten wel de hele tijd oppassen. Goede dreiging.
https://www.nrc.nl/nieuws...n-het-zou-willen-a4171416
https://www.nrc.nl/nieuws...n-het-zou-willen-a4171416
Prachtig (imho) filmpje over de T14
YouTube: Thoughts on the T-14 Armata Tiff
The Chieftain over het speculeren over de ontwikkeling van de T14 armata tank motor.
The Chieftain over het speculeren over de ontwikkeling van de T14 armata tank motor.
Je kunt er niet zomaar wat hard points op knallen nee, maar het is ze al gelukt met de Storm Shadow en AGM-88 HARM. Die laatste kan door de Su-27 en MiG-29 worden afgevuurd. Hoe ze dat precies doen is mij niet duidelijk, daar heb je en Multi-Function Display voor nodig om het wapen in te stellen en een doel te selecteren. De MiG en Su hebben zo'n MFD niet. Ze hebben dit mogelijk opgelost door een tablet in de cockpit te monteren voor dit wapen.Jedi_Pimp schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:46:
Net een YT filmpje gezien van de Taurus kruisraket, niet mis. Hoe lang duurt het eigenlijk om de UA fighterjets compatible te krijgen voor het monteren van zo'n raket? Ik neem aan dat het geen modulair kliksysteem en dat daar best wat kennis, kunde en/of tijd voor nodig is. Maargoed, ben een leek dus kan er ook compleet naast zitten
De Storm Shadow wordt vziw. op de grond ingeprogrammeerd en het toestel dient dan alleen als lanceerplatform.
Hoe lang, en hoe ze het doen zullen ze vast niet gaan delen. Dat soort informatie wil je liever geheim houden om de vijand niet al te veel inzicht te geven in je mogelijkheden
Ja dat drama gaat ook nog steeds door. En waarom? Waarom zou je jezelf ingraven over zoiets?blissard schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:43:
The Chieftain over (het speculeren over) de ontwikkeling van de T14 armata tank motor.
Een X motor die misschien wat duidelijke Duitse invloeden heeft en niet werkt. Wat niet werkt is zeer waarschijnlijk de krukaslagers en smeerolie aanbrengen. X motoren zijn echt niet alleen door de Duitsers in WO2 geprobeerd. Overigens ook niet alleen die Sla 16, nee ook bijvoorbeeld Jumo 222 of DB604. Maar meestal als het geprobeerd werd, dan zaten de problemen in de krukaslagers.

Een tijd terug had ik het ook over de reden waarom je dit zou proberen in een tank. Er zit wel een logica achter, als de motor ook werkt. Of dat zo is, blijft onduidelijk.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Nou... Filmpje over de T14...?blissard schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:43:
The Chieftain over (het speculeren over) de ontwikkeling van de T14 armata tank motor.
Tis meer een metadiscussie over de discussie over de T14...
En terecht want ik heb volgens mij nu alles gezien, en ben het met iedereen oneens.MikeyMan schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:56:
[...]
Nou... Filmpje over de T14...?
Tis meer een metadiscussie over de discussie over de T14...
Verder is de toon ronduit onplezierig en contraproductief.
Op z'n russisch gaat het om andere motieven.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:25:
[...]
Ja dat drama gaat ook nog steeds door. En waarom? Waarom zou je jezelf ingraven over zoiets?
Een X motor die misschien wat duidelijke Duitse invloeden heeft en niet werkt. Wat niet werkt is zeer waarschijnlijk de krukaslagers en smeerolie aanbrengen. X motoren zijn echt niet alleen door de Duitsers in WO2 geprobeerd. Overigens ook niet alleen die Sla 16, nee ook bijvoorbeeld Jumo 222 of DB604. Maar meestal als het geprobeerd werd, dan zaten de problemen in de krukaslagers.![]()
Een tijd terug had ik het ook over de reden waarom je dit zou proberen in een tank. Er zit wel een logica achter, als de motor ook werkt. Of dat zo is, blijft onduidelijk.
Iemand had een slechte investering/belegging gedaan met een X motor voor compressors in de olie- en gasindustrie. Waarom zo'n motor kopen als ze in de olie- en gasindustrie een Rolls Royce Avon 365+ dagen non-stop kunnen laten draaien? Technici maken grappen over onderhoud met een verrekijker: Als je van op afstand warmte uit de straalmotor ziet komen, dan rij je naar de volgende site.
Dan betaal je iemand in het russische leger om de X motor voor de nieuwe tank te kiezen en je betaalt iemand anders in het russische leger voor de acceptatie van de leveringen zodat het leger de facturen betaalt.
Both the Chancellery and the German Ministry of Defense know nothing about a quick or already made decision in favor of the German Taurus cruise missile.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 11 augustus 2023
"Currently, no decision is being prepared," a high-ranking government official told BILD. https://t.co/ufsrIeMtkV
Zucht.
Daily driver; MB R171 SLK280
Als je net als ik wilt weten hoe de Russen zo snel zoveel loopgraven aan leggen, dan is dit wel een interessante stukje strijdveld technologie? De Russische (vintage) BTM-3:
Dit is er eentje voor het wapentopic. De Britten zijn aan het klussen (tinkering) gegaan en hebben een air to air raket op een vrachtwagen gemonteerd. Deze is in het geheim naar Oekraine gestuurd en dit zijn de eerste beelden plus uitleg hoe dit tot stand kwam en wat het bijdraagt.
Gelikt filmpje, maar dit systeem was vorige week ook al in het nieuws, o.a. hier https://www.thedrive.com/...g-used-by-ukraine-as-samsasing schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:30:
[YouTube: Unveiled: Ukraine has been operating a secret SAM system sent by Britain]
Dit is er eentje voor het wapentopic. De Britten zijn aan het klussen (tinkering) gegaan en hebben een air to air raket op een vrachtwagen gemonteerd. Deze is in het geheim naar Oekraine gestuurd en dit zijn de eerste beelden plus uitleg hoe dit tot stand kwam en wat het bijdraagt.
Het was in het nieuws, maar nog niet in dit topic.Shabbaman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:29:
[...]
Gelikt filmpje, maar dit systeem was vorige week ook al in het nieuws, o.a. hier https://www.thedrive.com/...g-used-by-ukraine-as-sams
'kuch'asing schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:36:
[...]
Het was in het nieuws, maar nog niet in dit topic.
Tens in "Wapens en wapensystemen"
HIMARS wolfram balletjes blijven indrukwekkend:
Russisch konvooi is nu een vergiet
Ongelooflijk wat een schade. Zou van 1 raket zijn.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Russia to equip new nuclear submarines with hypersonic missiles
Benieuwd of ze net zo hypersonisch zijn als die onzin die ze in UA gebruiken
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Bommetje anyone?
Hier wat informatie over het verschil in ontstekingsmechanisme (fuzes) tussen de Storm Shadow en de Taurus.
Kortgezegd: De Storm Shadow werkt nog met een timed delay counter voor de tijd tussen de eerste en tweede charge (MAFIS), die is notorisch moeilijk te berekenen/in te schatten en eigenlijk afhankelijk van het precieze punt waar je een target raakt (bijvoorbeeld een brug). De Taurus met zijn MEPHISTO warhead heeft een modernere fuze, de PIMPF, waarmee het ding zelf weet waar hij is en afhankelijk van welke layer/void hij doorheen gaat zelf bepaalt om de tweede charge te detoneren.
Hier wat informatie over het verschil in ontstekingsmechanisme (fuzes) tussen de Storm Shadow en de Taurus.
Kortgezegd: De Storm Shadow werkt nog met een timed delay counter voor de tijd tussen de eerste en tweede charge (MAFIS), die is notorisch moeilijk te berekenen/in te schatten en eigenlijk afhankelijk van het precieze punt waar je een target raakt (bijvoorbeeld een brug). De Taurus met zijn MEPHISTO warhead heeft een modernere fuze, de PIMPF, waarmee het ding zelf weet waar hij is en afhankelijk van welke layer/void hij doorheen gaat zelf bepaalt om de tweede charge te detoneren.
Here is a long thread about conventional missile fuzes. It explains why Taurus offers a qualitative edge over Storm Shadow/SCALP-EG when engaging certain targets, and why it’s one of the most advanced conventional weapons currently in the arsenals of Western states. 👇🧵1/21 pic.twitter.com/Bd8BEkPbT8
— Fabian Hoffmann (@FRHoffmann1) 13 augustus 2023
[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 14-08-2023 10:48 ]
De A4/V-2 was al hypersonisch dus.Jerie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:47:

Welke nieuwe...Jerie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:47:
Oh... die onderzeeërs die nog gebouwd moeten worden.
Net als dat de raketten nog gemaakt moeten worden...
Weet iemand wat de penetrating capability is van dergelijke balletjes? Gaan ze door het motorblok heen bijvoorbeeld?Capt Waffles schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:59:
HIMARS wolfram balletjes blijven indrukwekkend:
Waarschijnlijk niet compleet, maar mogelijk de wat minder stevige delen van een motor zullen dit niet overleven. Denk aan onderdelen als Controle Units, Slangen, Pijpen etc alles wat een beetje zacht materiaal is is doorboord.
Untappd: Louwke80
In dat filmpje zag je bijvoorbeeld wel onder wat motorcompartimenten grote vochtige plekken. Lijkt me dat die radiateurs in ieder geval afgeschreven zijn, dus, net als de brandstoftanks die ze lieten zien. Met radiateurs, brandstoftanks, banden en alle leidingen (hydrolica, olie en koelvloeistof) en kunststof onderdelen die aan de kant van de explosie zitten onbruikbaar gemaakt, is het kwestie van afslepen en volledige renovatie om ze weer aan de praat te krijgen. En dan heb je alsnog flinke natuurlijke ventilatie in de cabinewalletje-w schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:48:
[...]
Weet iemand wat de penetrating capability is van dergelijke balletjes? Gaan ze door het motorblok heen bijvoorbeeld?
Ik denk dat die dingen gewoon afgeschreven zijn, al los van hoe het motorblok eraan toe is.
Dat hangt heel sterk van de nabijheid van de explosie af. Het zijn ronde balletjes en die hebben niet een geweldig lage luchtweerstand. Hoe verder de ontploffing van het doel is hoe lager de snelheid van de balletjes. Bovendien wordt van dichtbij iets geraakt met een heleboel balletjes en verder weg kunnen dat er maar een paar zijn.walletje-w schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:48:
[...]
Weet iemand wat de penetrating capability is van dergelijke balletjes? Gaan ze door het motorblok heen bijvoorbeeld?
Dus van dichtbij grote schade en van veraf beperkte schade.
Er wordt wel aangegeven dat ze een x aantal vierkante meter kunnen bestrijken en dat klopt ook wel maar aan de uiteinden van het bereik is de schade sowieso minder.
Ik zag in dat filmpje dat bij een aantal vrachtwagens ook delen van de laadbakken waren doorboord. Die bakken zijn normaliter van behoorlijk dik plaatstaal gemaakt en die balletjes waren er schuin(!) doorheen gegaan. Dat getuigt van een behoorlijk penetratievermogen bij zacht staal.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
De tractorbrigade lijkt zich te hebben omgeschoold...
Er werd in dit topic eerder al gespeculeerd op provisorische onbemande mijnenruimers, waarbij sommigen landbouwmachines een logisch startpunt vonden.
Op de NOS een filmpje over het ombouwen van tractor met voorlaadarm tot afstandbestuurbaar mijnenruimding, inclusief vlegels.
En een RC afstandsbediening die mij (als leek) verdacht veel doet denken aan intertoys RC autootjes.
Filmpje op NOS liveblog.
Er werd in dit topic eerder al gespeculeerd op provisorische onbemande mijnenruimers, waarbij sommigen landbouwmachines een logisch startpunt vonden.
Op de NOS een filmpje over het ombouwen van tractor met voorlaadarm tot afstandbestuurbaar mijnenruimding, inclusief vlegels.
En een RC afstandsbediening die mij (als leek) verdacht veel doet denken aan intertoys RC autootjes.
Filmpje op NOS liveblog.
Daar is de Challenger 2 dan...
Challenger 2 with "anti drone protective device" attached. pic.twitter.com/dWKVXKsr2Q
— Def Mon (@DefMon3) 15 augustus 2023
Die zag ik ook. Die net-kooien lijken toch wat uit te halen en een boel metalen frame op de body is volgens mij ook niet standaard. Ik zie wel frame op turret en delen achter, maar dan ook ERA op de plekken waar nu metalen racks zitten. Enfin, het is een beetje een gedrocht zo, maar denk dat tanks aangepast worden op het slagveld aan de omstandigheden. En hoewel cope-cage een grappig fenomeen was zie je nu beide partijen experimenteren met netten, kooien, gaas en andere improvisaties.XWB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:30:
Daar is de Challenger 2 dan...
[Twitter]
[Afbeelding]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het lijkt iig niet echt een kooi, maar een drone net gok ik.XWB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:13:
@NiGeLaToR Alleen vraag ik mij af waarom de Challenger 2 voorzien is van dergelijke kooien, en de Leopold tanks niet. Heeft de Challenger tank een ander doel, of krijgt de Leopold tank dezelfde kooien op een later moment?
Kooi lees ik meer als wat massievers.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 15-08-2023 23:26 ]
PSN
LeopardXWB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:13:
@NiGeLaToR Alleen vraag ik mij af waarom de Challenger 2 voorzien is van dergelijke kooien, en de Leopold tanks niet. Heeft de Challenger tank een ander doel, of krijgt de Leopold tank dezelfde kooien op een later moment?
Omdat niet elke aanpassing een aanpassing is die gecoördineert word. Het kan zo maar zijn dat een inventieve Ukranier dat heeft in orde gebracht in een bepaalde unit.XWB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:13:
@NiGeLaToR Alleen vraag ik mij af waarom de Challenger 2 voorzien is van dergelijke net-kooien, en de Leopard tanks niet. Heeft de Challenger tank een ander doel, of krijgt de Leopard tank dezelfde net-kooien op een later moment?
Computers make very fast, very accurate mistakes.
de netten/kooien zijn afhankelijk van de gebruikte munitie en inslag locatie beschermen tegen de 2 traps inslag of de loitering drone. maar er zit wel een hele "gedachte" achter .. en hier is ook wel op getest.. en er is een reden waarom het dun / zeer open design heeft .. het is niet bedoelt om de kogel/raket op te vangen maar de staart ervan
Maar ze bieden 0 weerstand tegen een nlaw/rpg of een goed gemikt schot .. (maar het is beter dan niks) en ze zijn handig als je extra bagage hebt
we lachte de russen uit maar gezien dat ze zelf er mee rond karren heeft het toch wel zijn effectiviteit denk ik bewezen..
Maar ze bieden 0 weerstand tegen een nlaw/rpg of een goed gemikt schot .. (maar het is beter dan niks) en ze zijn handig als je extra bagage hebt
we lachte de russen uit maar gezien dat ze zelf er mee rond karren heeft het toch wel zijn effectiviteit denk ik bewezen..
Tja vanalles
Als ik filmpjes zie van de lancet drones die Rusland gebruikt dan komen die vaak laag aanvliegen en mikken dus op de zijkant/voorkant/achterkant en daar lijkt mij deze constructie nou niet veel tegen doen. Tegen drones die een granaat laten vallen of iets dergelijks kan het misschien helpen.
Kent iemand trouwens die markering op de tank, de witte diamand? Eerste keer dat ik die zie.
Kent iemand trouwens die markering op de tank, de witte diamand? Eerste keer dat ik die zie.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Gissen, maar wellicht dat ze nu meer van dit soort constructies verzinnen omdat ze weten dat zodra ze de bosjes uitrijden met dat ding het Lancets begint te regenen. Dat gebeurt met die Leopards ook en ondanks dat dit niet zo vaak effectief is: je kunt niet altijd met de luiken dicht rijden.XWB schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:13:
@NiGeLaToR Alleen vraag ik mij af waarom de Challenger 2 voorzien is van dergelijke net-kooien, en de Leopard tanks niet. Heeft de Challenger tank een ander doel, of krijgt de Leopard tank dezelfde net-kooien op een later moment?
Die drone dreiging is in ene nieuw en geen van de tanks heeft actieve afweer meegekregen.
Het pleit ook voor vooral veel meer materieel. Maargoed, ooit hoor ik graag waarom het allemaal mondjesmaat moest.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Voor eventueel (toekomstig) gebruik/referentie, nog eventjes een paar uitspraken van de Russische kolonel Shuvalov, over de effectiviteit van Oekraïnse clustermunitie tegen Russische loopgraven, op een rijtje.
Mocht er wellicht nogmaals een discussie starten over de wenselijkheid/effectiviteit van deze munitie.
Mocht er wellicht nogmaals een discussie starten over de wenselijkheid/effectiviteit van deze munitie.
...and trenches do not save from cluster munitions.
In the trenches, a terrible mess is formed from the living and the dying, who are sometimes completely impossible to help.
https://twitter.com/wartr...3Dtrueis_nightmode%3DtrueIt is not some colonel in a hospital bed that is yelling about the cluster munitioins - the voices of hundreds of guys dying in terrible agony in the trenches and the widows of hundreds killed by them in just these couple of weeks are shouting to you about these problems.
And I specifically do not specify whether there are really hundreds, or already thousands - we will not please the enemy with statistics.
The army needs a solution. The cluster situation is terrible[...]
[ Voor 8% gewijzigd door Baserk op 18-08-2023 11:29 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
OK, het is een Russische kolonel, dus het is waar. Het heeft niks te maken met het huilie huilie gedrag van de Russen vanwege de inzet van clustermunitie, net zoals daarvoor met de Himars, en daarvoor de Amerikaanse artillerie.Baserk schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:03:
Voor eventueel (toekomstig) gebruik/referentie, nog eventjes een paar uitspraken van de Russische kolonel Shuvalov, over de effectiviteit van Oekraïnse clustermunitie tegen Russische loopgraven, op een rijtje.
[...]
[...]
[...]
https://twitter.com/wartr...3Dtrueis_nightmode%3Dtrue
Die Russen snappen dondersgoed dat clustermunitie binnen de Navo gevoelig ligt.Tens schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
OK, het is een Russische kolonel, dus het is waar. Het heeft niks te maken met het huilie huilie gedrag van de Russen vanwege de inzet van clustermunitie, net zoals daarvoor met de Himars, en daarvoor de Amerikaanse artillerie.
Dus hoe meer stof dat doet opwaaien hoe beter.
De Oekraïners hebben de Amerikanen zo'n beetje gesmeekt om cluster munitie.Tens schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
OK, het is een Russische kolonel, dus het is waar. Het heeft niks te maken met het huilie huilie gedrag van de Russen vanwege de inzet van clustermunitie, net zoals daarvoor met de Himars, en daarvoor de Amerikaanse artillerie.
https://www.kyivpost.com/post/19631
Russische officieren beklagen zich over deze munitie maar oh, oh, oh, allemaal idioten daar, beide partijen.
Want op Tweakers weten we wel beter, nutteloze rotzooi is het. Zoiets?
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Zoals ik al eerder gezegd heb (maar toen is weggehaald vanwege verkeerde topic....); als je regelmatig filmpjes ziet waarbij de clustermunitie zorgt voor doden/gewonden in loopgraven, is het raar om daar tegening te blijven gaan. In de praktijk blijkt dan ook gewoon dat het werkt, ook in loopgraven.Tens schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
[removed]
niemand ontkent dat er ook submunities in de loopgraven vallen?redwing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:14:
[...]
Zoals ik al eerder gezegd heb (maar toen is weggehaald vanwege verkeerde topic....); als je regelmatig filmpjes ziet waarbij de clustermunitie zorgt voor doden/gewonden in loopgraven, is het raar om daar tegening te blijven gaan. In de praktijk blijkt dan ook gewoon dat het werkt, ook in loopgraven.
In je post doe je alsof de uitspraak van deze kolonel onbetrouwbaar is. En aangezien deze kolonel vooral aangeeft dat clustermunitie een probleem is voor ze, geef je dus indirect aan zijn probleem er niet is. En al zullen loopgraven zeker enige bescherming geven zijn er al genoeg filmpjes te vinden waarbij de soldaten in de loopgraven net zo goed geraakt worden. Oftewel wat deze kolonel zegt lijkt goed overeen te komen met wat je in de praktijk ziet.Tens schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:35:
[...]
niemand ontkent dat er ook submunities in de loopgraven vallen?
[removed]
Ik vind het vreemd dat een drama queen verhaal van een Russische officier plotseling als betrouwbaar gezien wordt (zelfs al heeft het mogelijk zelfs een beetje waarheidsgehalte. Maar zelfs de beste leugen heeft een bepaald waarheidsgehalte). Zeker als er een overduidelijk politiek verhaal achter zit:redwing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:06:
[...]
In je post doe je alsof de uitspraak van deze kolonel onbetrouwbaar is. En aangezien deze kolonel vooral aangeeft dat clustermunitie een probleem is voor ze, geef je dus indirect aan zijn probleem er niet is. En al zullen loopgraven zeker enige bescherming geven zijn er al genoeg filmpjes te vinden waarbij de soldaten in de loopgraven net zo goed geraakt worden. Oftewel wat deze kolonel zegt lijkt goed overeen te komen met wat je in de praktijk ziet.
- Kijk Superieure Westerse wapens, dus ik kan het ook niet helpen dat we verliezen.
- Kijk we vechten tegen het Westen.
Veel van de dingen die van de frontlinies komen blijken toch aardig te kloppen en staan vaak juist haaks op wat de legerleiding uit wil dragen. In dit geval geeft de legerleiding b.v. nog steeds aan dat clustermunitie niet veel nut heeft en vooral veel onontplofte zooi achterlaat, maar daarnaast ook dat als rusland zou willen dat ze dit volop terug zouden kunnen doen.Tens schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:23:
[...]
Ik vind het vreemd dat een drama queen verhaal van een Russische officier plotseling als betrouwbaar gezien wordt (zelfs al heeft het mogelijk zelfs een beetje waarheidsgehalte. Maar zelfs de beste leugen heeft een bepaald waarheidsgehalte). Zeker als er een overduidelijk politiek verhaal achter zit:
- Kijk Superieure Westerse wapens, dus ik kan het ook niet helpen dat we verliezen.
- Kijk we vechten tegen het Westen.
Daarbij is wat de legerleiding zegt precies wat ook putin uitdraagt, alleen wel makkelijk te debunken (clustermunitie wordt al door rusland gebruikt, en er is genoeg bewijs te vinden dat UA het effectief gebruikt).
Het is dus niet waar/onwaar omdat het vanuit een rus komt, het is waar/onwaar afhankelijk van bewijs. En in dit geval is er vooral bewijs te vinden dat overeenkomt met wat deze kolonel zegt en is het daarmee een stuk betrouwbaarder geworden.
[removed]
Ja er is bewijs dat er submunities in de trenches terechtgekomen zijn, meer ook niet. en hier laat ik het verder bij.redwing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:30:
Het is dus niet waar/onwaar omdat het vanuit een rus komt, het is waar/onwaar afhankelijk van bewijs. En in dit geval is er vooral bewijs te vinden dat overeenkomt met wat deze kolonel zegt en is het daarmee een stuk betrouwbaarder geworden.
[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 18-08-2023 16:34 ]
Echter, dit stukje van het verhaal is complete BS: Rusland heeft in deze oorlog al veelvuldig clustermunitie ingezet.redwing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:30:
maar daarnaast ook dat als rusland zou willen dat ze dit volop terug zouden kunnen doen.
Dat zei ik jaShabbaman schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:43:
[...]
Echter, dit stukje van het verhaal is complete BS: Rusland heeft in deze oorlog al veelvuldig clustermunitie ingezet.
[removed]
Volledig gemist dat ze hier ook mee bezig waren:
:strip_exif()/f/image/AmDNyY62VVfzNYWrNXhENUgM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AmDNyY62VVfzNYWrNXhENUgM.jpg?f=fotoalbum_large)
😳 "Test trials of Ukrainian pilots on Saab JAS 39 Gripen have begun", - Zelensky pic.twitter.com/yqbpuZrlEb
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 19 augustus 2023
De verwachtingen voor een grootmacht met een uitgebreide wapenindustrie is anders dan voor de underdog in een oorlog.vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:42:
De cope cages werken niet tegen de antitankwapens, maar dronenetten hebben al Lancets tegengehouden.
Nav de aangekondige f-16 levering maar eens in de gegevens van die kisten gedoken want er zijn bljjkbaar f-16’s en f-16’s. De toestellen die wij gaan leveren zijn zgn mid life update (MLU) block 20 toestellen. Dat zijn f-16’s met een productiedatum in de late 70’s die in 1989 een update hebben gekregen. Desondanks bungelen ze nog steeds ergens onderaan als het om specs gaat. En dan vooral de radar die ze aan boord hebben. Ik ben heel benieuwd hoe UA die gaat inzetten aangezien ze autonoom een doel kunnen waarnemen op max 40mijl en UA geen awacs heeft rondvliegen. Of die radars uberhaupt een kruisraket kunnen detecteren weet ik niet.
Mocht je tijd hebben, moet je eens het verschil tussen AN/APG66v2 (radarsysteem aan boord van “onze” f-16’s) , AN/APG-68 (latere blocks) en AN/APG-83 (laatste block) lezen. Ik vond het wel interessant.
Mocht je tijd hebben, moet je eens het verschil tussen AN/APG66v2 (radarsysteem aan boord van “onze” f-16’s) , AN/APG-68 (latere blocks) en AN/APG-83 (laatste block) lezen. Ik vond het wel interessant.
Dat betekent, stam + t .
Ik zou niet weten waarom de F16's kruisraketten moet gaan detecteren. Ook is het gevaarlijk om de productiedatum en MLU datum te nemen als meetpunt voor de effectiviteit, die hangt namelijk ook sterk af van de capaciteiten van de tegenstander. Wat dat betreft lijkt het me een gezonde situatie aangezien dit platform is gebouwd voor het soort dreigingen waar de AFU tegenover staat.Apache4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:25:
Nav de aangekondige f-16 levering maar eens in de gegevens van die kisten gedoken want er zijn bljjkbaar f-16’s en f-16’s. De toestellen die wij gaan leveren zijn zgn mid life update (MLU) block 20 toestellen. Dat zijn f-16’s met een productiedatum in de late 70’s die in 1989 een update hebben gekregen. Desondanks bungelen ze nog steeds ergens onderaan als het om specs gaat. En dan vooral de radar die ze aan boord hebben. Ik ben heel benieuwd hoe UA die gaat inzetten aangezien ze autonoom een doel kunnen waarnemen op max 40mijl en UA geen awacs heeft rondvliegen. Of die radars uberhaupt een kruisraket kunnen detecteren weet ik niet.
Mee eens en ik neem prod datum en mlu datum niet als meetpunt. Ik ben alleen benieuwd hoe ze deze fighters gaan gebruiken vanwege de specs die ze bezitten. Het soort dreiging waar UA tegenover staat is volgens mij juist niet waarvoor dit toestel is ontworpen, vandaar mijn nieuwsgierigheid naar inzetbaarheid. Het zal daarom ook heel interessant worden wat voor munitie er meegeleverd gaat worden.nst6ldr schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:38:
[...]
Ik zou niet weten waarom de F16's kruisraketten moet gaan detecteren. Ook is het gevaarlijk om de productiedatum en MLU datum te nemen als meetpunt voor de effectiviteit, die hangt namelijk ook sterk af van de capaciteiten van de tegenstander. Wat dat betreft lijkt het me een gezonde situatie aangezien dit platform is gebouwd voor het soort dreigingen waar de AFU tegenover staat.
Dat betekent, stam + t .
'wij' hebben geen block 20 f16s meer als ik me niet vergis? maar ze gaan vooral als Combat Air Support gebruikt worden, en kunnen een hoop moderne bommen en raketten meenemen. Laser gestuurde bommen waarbij een unit op de grond het doel met een laser aanstipt en de bom dat volgt. Of zelf aanstippen met een Lantirn pod die onder aan een f16 gehangen wordt. No need for sophisticated on board radar. Ook zijn - forgive me if im wrong - amraam 120 middellange air to air fire and forget raketten die zelf hun doel kunnen vinden. Voor zover defensief zal UA eigen luchtradar kunnen vertellen waar de bad guys in de lucht ziten en kan je zon F 16 een amraam in die richting laten afschieten. En ook kunnen die block 20s weer op hun beurt een upgrade krijgen. Het is sowieso een upgrade op het oude russiche spul wat ze nu hebben.Apache4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:25:
edit: en hoewel ze voornamelijk voor CAS gebruikt gaan worden, is een F16 een multi role fighter. Ze kunnen ook als interceptor gebruikt worden zoals vaak in NL en omliggende landen gebeurt als een Russische Bear bommenwerper in de buurt zit. Ze zijn licht en hebben 1 van de beste klim vs power percentages dus heel snel op grote hoogte inzetbaar. Daarnaast zijn ze misschien niet meer on par met de beste Sukhois voor wat betreft Air to Air, in een close range dogfight zullen ze het vaker winnen van dat oudere Russische spul. Ik denk niet dat Rusland hun dure Sukhois boven Oekraine loslaten. En F16s kunnen achter drones en gevechtshelicopters jagen.
Awacs heb je als defensief niet nodig vanwege eigen luchtradar op de grond, maar NAVO heeft een batterij AWACS rond Oekraine (over Polen ed) vliegen die alles in de gaten houden en info simpel naar deze F16s kunnen (aan)sturen.
Zelfs zon óuwe' block F16 zijn echt formidabele wapensystemen.
Je kan zon ding uitvoerig vliegen in simulators als Falcon 4.0 en tegenwoordig ook DCS op Steam.
[ Voor 34% gewijzigd door Rene44 op 20-08-2023 17:52 ]
Wellicht tekort aan begrip van de systemen van mijn kant, maar Awacs heeft toch veel beter 'zicht' op laagvliegende kruisraketten?Rene44 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:54:
Awacs heb je als defensief niet nodig vanwege eigen luchtradar op de grond, maar NAVO heeft een batterij AWACS rond Oekraine (over Polen ed) vliegen die alles in de gaten houden en info simpel naar deze F16s kunnen (aan)sturen.
Oh ik weet het ook niet zo goed wat betreft Awacs hoor, maar vanuit defensief oogpunt, boven je eigen land is het niet strict nodig om louter op awacs link met jachtvliegtuig te kunnen opereren. Awacs werden volgens mij vooral ingezet in gebieden ver van huis, als militair aanstuur en -overzichtspunt. Ik denk dat je gelijk hebt dat ze vanuit de lucht ook defensief mogelijk meer zien, of laagvliegende raketten dan een grondradar.Tens schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:07:
[...]
Wellicht tekort aan begrip van de systemen van mijn kant, maar Awacs heeft toch veel beter 'zicht' op laagvliegende kruisraketten?
Ik had een tijdje terug hetzelfde idee, en dit onderwerp is hier dan ook in de discussie na mijn post wel al redelijk doorgenomen:Apache4u schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:25:
Garyu schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:13:
Hier een interessante thread over de meerwaarde van de F16 MLU (mid life update) op het Oekraïense slagveld, door een ervaren Amerikaanse F16 piloot en trainer.
Spoiler: de meerwaarde is beperkt, het is een hulpmiddel maar geen game changer omdat de Mig-31 en Su-35 erg sterk zijn, de radar van deze versie van de F16 een relatief zwakke radar heeft en het Oekraïense terrein relatief vlak is waardoor ze moeilijk onder de radar van de Russen kunnen blijven.
[Twitter]
Is het niet denkbaar dat de toestellen die geleverd (gaan) worden langs de amerikanen mogen voor een radar upgrade? Of is dat te simpel gedacht en niet mogelijk?Garyu schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:06:
[...]
Ik had een tijdje terug hetzelfde idee, en dit onderwerp is hier dan ook in de discussie na mijn post wel al redelijk doorgenomen:
[...]
Oftewel de VS levert niet direct de jagers maar ondersteunen wel door de upgrade
Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...