Avalaxy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:58:
Volgens mij baseer je jezelf iets teveel op filmpjes op reddit. Dat HIMARS een sexyer apparaat is om te filmen betekent niet automatisch dat het ook de work horse is. Uiteindelijk moet er iets zijn die al die vele duizenden stukken russische artillerie en tanks uitschakelt. En dat is niet HIMARS.
Ik kijk geen reddit, dus dat kan het niet zijn.
De HIMARS zijn geleverd omdat de druk van de Russische artillerie te hoog was. Zonder HIMARS had RU niet een tekort gekregen aan artillerie granaten en had de oorlog er anders uit gezien.
Toen reden onze PzH's daar al rond, maar die konden het verschil niet maken.
Als ik kijk naar de dagelijkse score kaart, dan zie ik weinig artillerie (sinds het begin van het offensief weer iets meer). Als je bedenkt dat er op een goede dag ongeveer evenveel 155mm granaten worden afgeschoten als er in totaal aan HIMARS raketten zijn afgeschoten, dan zegt dat mij wel wat over de effectiviteit.
Artillerie blijft (te?) belangrijk voor zowel RU als UA.
https://www.forbes.com/si...and-m-109-howitzers-hard/
Geeft wel een mooi beeld.
'Shoot-and-scoot' is en blijft belangrijk. Het AA-systeem wat hierboven werd genoemd stond daar ook al langer aan de sporen op de grond te zien.
Hoe dynamischer UA het kan maken, hoe eerder ze RU kunnen verslaan is mijn campingstoel analyse
Ter aanvulling:
Ik had gehoopt dat de PzH's +
Wikipedia: AN/TPQ-36 Firefinder radar de combinatie waren geweest om 'snel' de RU artillerie op te sporen en uit te schakelen.
Maar een jaar verder zie ik daar relatief weinig van terug. RU lijkt dit zelf ook aardig te kunnen:
https://www.yahoo.com/new...-expensive-153703526.html
En veel van dit soort 'kills' zijn weer met drones, niet met artillerie...
Daarom mijn teleurstelling, die PzH's + radar hadden dit moeten kunnen, maar ik zie er weinig van (en de meeste counter battery radars zijn gesneuveld).
Het is zeker geen 'HIMARS maken mooiere filmpjes' insteek. Want de kostprijs per schot is ruim in het voordeel van de 155mm artillerie.