Acties:
  • +6 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

3raser schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:47:
Ik hoop dat ik dit hier mag vragen. Het heeft indirect met Oekraïne te maken :) .
Weet iemand of deze paraplu een gecamoufleerd aanvalsgeweer is? Hij houdt hem namelijk wel zo vast. En hij beweegt alsof hij een wapen draagt.
[Afbeelding]

Bewegende beelden:
[Twitter]
In het begin van het filmpje zie je hem nog net rechts uit beeld lopen. Halverwege het filmpje staat hij midden in het beeld.
Ik gok op een kogelvrije paraplu..
ParaPactum, the protection device for eminent people.

In the form of an umbrella, but in fact a true weapon of protection. Approved and embraced by the French Presidential Protection Unit (Groupe de Sécurité de la Présidence de la République - GSPR), the ParaPactum has no equivalent elsewhere in the world. Multidirectional protection, instant opening and fully operational, it has been recognised as a protection device for eminent people.
https://www.parapactum.com/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
Ik hoop dat ik dit hier mag vragen. Het heeft indirect met Oekraïne te maken :) .
Weet iemand of deze paraplu een gecamoufleerd aanvalsgeweer is? Hij houdt hem namelijk wel zo vast. En hij beweegt alsof hij een wapen draagt.
[Afbeelding]

Bewegende beelden:
[Twitter]
In het begin van het filmpje zie je hem nog net rechts uit beeld lopen. Halverwege het filmpje staat hij midden in het beeld.
hoewel het geen parapluweer lijkt:
eerst zwaait hij met rechterhand, met links de paraplu vast dus. Daarna zwaait hij met links, rechts vast dus. Als je de vinger continu aan de trekker wilt hebben kan dat dus niet. stagiair wellicht die nog geen wapen mag dragen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39

_Eend_

🌻🇺🇦

[Afbeelding]

Bewegende beelden:
[Twitter]
Zoiets als dit dus?
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1G5GYj4OMSKJjSZFlq6xqQFXa0/New-Funny-Machine-Gun-Shape-Long-Handle-Umbrella-carry-on-the-back-Sunny-And-Rainy-Umbrellas.jpg

Dit is een nepgeweer, te koop bij AliExpress
En ik zou 'm niet kopen, de kanst dat je kennis gaat maken met de term BTGV is m.i. vrij groot.

Maar ik zie niet in waarom hij met zo'n wapen zou rondlopen als er rondom hem mensen met aanvalsgeweren rondlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een kogelvrije paraplu lijkt me het meest plausibel. Een geweer niet aangezien andere agenten die wel openlijk dragen. Derde en simpelste optie: Bedoeld om de president aan het oog te onttrekken als er iets gebeurd. Iemand doden die je niet kunt zien is namelijk best lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Bij bulletproof umbrella moest ik aan Johnny English denken, maar ze bestaan dus echt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:44

Damian

Insane Obtrusion

Er staat alleen nergens dat hij kogelwerend is, laat staan kogelvrij ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Damian op 12-07-2023 13:18 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32
Ik zou hem omdraaien, zeer grote kans juist dat ie kogelvrij is. ;) Kogelwerend is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:13
Die zijn zeker niet kogelwerend. Hier wat toelichting: https://real-self-defense...-59-bulletproof-umbrella/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:46
Gekke gedachte: kan je niet met 500 rc autootjes een mijnenveld onschadelijk maken of een pad er doorheen clearen? Hoeveel druk hebben die mijnen nodig om te triggeren?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
caspervc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:47:
Gekke gedachte: kan je niet met 500 rc autootjes een mijnenveld onschadelijk maken of een pad er doorheen clearen? Hoeveel druk hebben die mijnen nodig om te triggeren?
Bij wisselende druk op de mijn en smal profiel van die voertuigen is dat wat onhandig, want dan gaat je autotje er wel over, maar je tank niet.

Het moet dus zwaar zijn (>250kg asdruk ofzo) en overal gelijke druk uitoefenen - want ze liggen waar ze liggen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Meest gezien is die TM62 mijn.
The TM-62 M is activated by over 150kg of pressure weight, ensuring that they will only detonate when an enemy vehicle passes.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 12-07-2023 16:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 23:46
NiGeLaToR schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:50:
[...]

Bij wisselende druk op de mijn en smal profiel van die voertuigen is dat wat onhandig, want dan gaat je autotje er wel over, maar je tank niet.

Het moet dus zwaar zijn (>250kg asdruk ofzo) en overal gelijke druk uitoefenen - want ze liggen waar ze liggen.
Ah ok. Gekke gedachte dus… :X

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
In de film zie je dat de mijnen altijd hyper gevoelig zijn, maar in de praktijk is het andersom.
Daar moet echt wel iets serieus van gewicht over het geheel rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een drone met een granaat eraan werkt. Daar hebben we al een aantal filmpjes van gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

barry86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:56:
[...]
In de film zie je dat de mijnen altijd hyper gevoelig zijn, maar in de praktijk is het andersom.
Daar moet echt wel iets serieus van gewicht over het geheel rijden
Hangt er vanaf.
Anti personeel mijn is idd gevoelig.
Anti tank mijn niet.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:03
YakuzA schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Meest gezien is die TM62 mijn.

[...]
Ik dacht juist altijd dat overige voertuigen/auto's er zonder problemen overheen konden rijden en dat alleen bij serieus gewicht (zoals een tank), zo'n mijn afging.
Maar 150kg druk is eigenlijk niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan natuurlijk wel een "zwerm" met metaalsensors vooruit sturen, op de plek van een mijn een relatief klein explosief achter laten oid en remote tot ontploffing brengen.

Andere optie is RC een mijnen veger maken van een afgedankte voertuig oid verzin wat zou ik zeggen.

maar UA is nogal macgyver meets A-team, gister oid was er blijbaar ergens een stuk online gezet dat ze on-the-fly munitie aanpassen voor andere kaliber en andere aanpassingen in het veld doen.

rusland doet dat blijkbaar ook, maar liggen jaren achter op Oekraine met training en ervaring die ze ff uit diverse landen hebben opgedaan + noodzaak is de moeder der ontwikkeling

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

vso schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:03:
[...]

je kan natuurlijk wel een "zwerm" met metaalsensors vooruit sturen, op de plek van een mijn een relatief klein explosief achter laten oid en remote tot ontploffing brengen.

Andere optie is RC een mijnen veger maken van een afgedankte voertuig oid verzin wat zou ik zeggen.

maar UA is nogal macgyver meets A-team, gister oid was er blijbaar ergens een stuk online gezet dat ze on-the-fly munitie aanpassen voor andere kaliber en andere aanpassingen in het veld doen.

rusland doet dat blijkbaar ook, maar liggen jaren achter op Oekraine met training en ervaring die ze ff uit diverse landen hebben opgedaan + noodzaak is de moeder der ontwikkeling
Een mijn heeft geen metaal. Je kan dus ook geen metaaldetector gebruiken om ze op te sporen. Dat was nu juist het hele idee.

Tegenwoordig zou grondradar kunnen maar dat is veel complexer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Damian schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:17:
Er staat alleen nergens dat hij kogelwerend is, laat staan kogelvrij ;)
Klopt. Dat claimt de fabrikant ook helemaal niet. Het is meer een hindernis tegen mensen die de VIP met blote vuisten, eieren, verf of stenen te lijf willen gaan. Je wil niet dat de lijfwachten voor elke wissewasje het vuur openen op een menigte die grotendeels uit aanhangers van de VIP bestaat. En ik vermoed dat ze hem ook gebruiken om een eventuele schutter het zicht op de VIP te ontnemen.

Ik las ooit dat de mythe dat lijfwachten "in de baan van het schot" moeten stappen maar half waar is. Lijfwachten zijn geen zelfmoordcommando's die hun leven voor de VIP (moeten) geven. Het is juist zo dat de meeste schutters stoppen met schieten als ze de VIP niet meer zien want ze zijn 100% gefocust op die VIP. Ook voor de lijfwachten is het daarom veiliger om het schot te blokkeren, en de VIP aan het oog te onttrekken, omdat de daders dan meestal stoppen met schieten.

Als je daaraan denkt snap je ook waarom het simpelweg openen van die paraplu om de VIP aan het oog te onttrekken kan helpen om de VIP te beveiligen. Niet alleen is ie dan moeilijker te raken maar de kans is groot dat de schutter niet meer schiet als ie de VIP niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Indoubt schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:48:
[...]

Een mijn heeft geen metaal. Je kan dus ook geen metaaldetector gebruiken om ze op te sporen. Dat was nu juist het hele idee.

Tegenwoordig zou grondradar kunnen maar dat is veel complexer
eh:
TM-62M, with a circular metal case. It is the most widely employed variant.
TM-62B, with a paper or cardboard case, basically a block of cast explosive with a fuze set into the center.
TM-62D, with a wooden case.
TM-62P, TM-62P2 and TM-62P3, with plastic cases. The TM-62P and TM-62P2 mine cases have ribbed sides, whereas the TM-62P3 has a smooth casing.
TM-62T, with a fabric and epoxy casing and a central fuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Het kan. De russen hebben nog zoveel oude meuk die ze uit alle krochten tevoorschijn halen.

Zelfs in 1980 gingen we er al vanuit dat mijnen niet meer met een metaaldetetctor opgespoord konden worden en dat gold zeker ook voor de sovjet mijnen.

Ik had ook nooit meer verwacht dat er T54 tanks zouden worden ingezet maar de praktijk leert anders. Zelfs pre-WOII spul komt nog naar boven en word gebruikt en de WO-I moisin nagant ook.

En ja, ook de Duitse K-98 uit 1898 wordt nog steeds gebruikt maar dan vaak compleet verbouwd en aangepast en dan door Duitse jagers. Blijkt nog steeds prima te functioneren als je een zwijn wil schieten. Bij de strijdmachten zijn ze al heel lang eruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:30:
[...]

Ik dacht juist altijd dat overige voertuigen/auto's er zonder problemen overheen konden rijden en dat alleen bij serieus gewicht (zoals een tank), zo'n mijn afging.
Maar 150kg druk is eigenlijk niks.
https://www.twitch.tv/sov...raryHonorableMuleTebowing

Sorry, moest ik aan denken :P

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 12-07-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:10
Hoop dat dit een beetje de juiste plek is, maar zijn er ergens goede bronnen te vinden over het gebruik van land / anti-tank en andere mijnen in het strijdgebied? En ook hoe groot het gebied is waar deze mijnen liggen? Ik heb net een interessante discussie gehad waar iemand claimde dat het tien jaar kan duren voordat de meeste troep opgeruimd kan zijn. Ik zelf vrees dat dat een understatement is en denk zelf dat de ellende echt vele decennia kan duren (kijk naar de iron harvest van WO 1) maar ik zou graag wat feitjes en bronnen inzien die wat duidelijkheid verschaffen - iemand een idee?

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

The_Butler schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:44:
Hoop dat dit een beetje de juiste plek is, maar zijn er ergens goede bronnen te vinden over het gebruik van land / anti-tank en andere mijnen in het strijdgebied? En ook hoe groot het gebied is waar deze mijnen liggen? Ik heb net een interessante discussie gehad waar iemand claimde dat het tien jaar kan duren voordat de meeste troep opgeruimd kan zijn. Ik zelf vrees dat dat een understatement is en denk zelf dat de ellende echt vele decennia kan duren (kijk naar de iron harvest van WO 1) maar ik zou graag wat feitjes en bronnen inzien die wat duidelijkheid verschaffen - iemand een idee?
O-)

Overigens is dit systeem heel erg richting het Duitse WO1 concept van Elastic Defence. Iets dat overigens ook niet al te effectief bleek te zijn, zowel in WO1 als WO2.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het duurt vast niet lang meer voordat iemand een ImageAI gaat trainen op diverse (Russische) typen mijnen en dan met een drone over z'n akker vliegt en de beelden aan de AI voert.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Bever!

3

Juup schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:30:
Het duurt vast niet lang meer voordat iemand een ImageAI gaat trainen op diverse (Russische) typen mijnen en dan met een drone over z'n akker vliegt en de beelden aan de AI voert.
Ze liggen onder de grond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:26

inhico

pw

Uit het strijdverloop topic:
LongBowNL schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:22:
Hier een video van een Russische AA missile uit het perspectief van een Oekraïense drone:
[Twitter]
Die raket begint met een paar, in mijn ogen, hele vreemde bewegingen, alvorens (bijna) recht op die drone af te gaan. Zal wel zo horen, maar wat veroorzaakt dat? En geeft dat de drone(bestuurder) niet wat extra tijd om te kunnen uitwijken?

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

inhico schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:15:
[...]
Die raket begint met een paar, in mijn ogen, hele vreemde bewegingen, alvorens (bijna) recht op die drone af te gaan. Zal wel zo horen, maar wat veroorzaakt dat? En geeft dat de drone(bestuurder) niet wat extra tijd om te kunnen uitwijken?
Wilde gok zonder kennis van zaken: lichte overcorrectie.

Daar wordt een dikke 160kg aan dure raket afgevuurd op zeg een kilo aan relatief goedkope quadcopter en dan nog mis ook zodat een tweede aan de orde zou zijn. Goede investering.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:10
Bever! schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:25:
[...]

Mijnen geven metalen af aan de grond en de grond is verstoord, hierdoor zijn er best zaken boven de gond waar te nemen; natuurlijk niet fool proof maar minder hard groeiende vegetatie dan de omgeving, met subtiel andere bladkleur etc kan best wel een lijstje met 'maybe's ' opleveren. Ik heb ook ooits eens gelezen dat ze bezig waren met optische drones die toch een kleine thermische verkleuring in de nacht konden waarnemen omdat metalen mijnen anders afkoelen dan normale grond (werkte dacht ik beter in een klimaat met relatief grote temp verschillen. Er wordt in ieder geval hard aan de weg getimmerd!

at your service

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:10
Wat betreft het opsporen van mijnen met thermal camera's hier wat mooie link die het uitlegd.
Komt er dus op neer dat mijnen dus meer warmte vasthouden of minder en dus een bapaalde signature achtyerlaten tov de rest van de omgeving waar door je ze dus gewoon op kunt sporen.

https://www.pix4d.com/blo...ing-thermal-camera-drone/

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
F_J_K schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Wilde gok zonder kennis van zaken: lichte overcorrectie.

Daar wordt een dikke 160kg aan dure raket afgevuurd op zeg een kilo aan relatief goedkope quadcopter en dan nog mis ook zodat een tweede aan de orde zou zijn. Goede investering.
Dat ligt altijd wat genuanceerder. Als door zon kilo aan drone er gericht artillerie vuur op jouw eigen dure equipent gaat regenen is het misschien goedkoper met een dure raket een goedkope drone uit de lucht te (proberen te) schieten.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Dat is denk ik de thrust vector (kleine straalmotoren) in de neus. Daarmee kan je hele snelle bewegingen maken, veel sneller dan de staartvinnen van oudere raketten.

https://www.ausairpower.net/APA-9K331-Tor.html
The most significant difference in the control system is the use of nose mounted thrust vectoring jets, used to pivot the missile to the desired azimuth and pitch angle after its vertical launch.
Dit was op zich een heel goed schot op zo'n klein doel. Alleen ontplofte de raket niet als ie vlak langs de drone gaat, waarschijnlijk te klein voor de sensor die op de raket zelf zit.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 09:49
Bever! schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:25:
[...]

Scannen? GPR geen idee maar dat lijkt me niet zo lastig denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

schumi2004 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:50:
[...]

Scannen? GPR geen idee maar dat lijkt me niet zo lastig denk?
Vroeger hadden ze daar metaal detectors voor. Dat is de reden dat ze mijnen tegenwoordig van kunststof maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

downtime schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Vroeger hadden ze daar metaal detectors voor. Dat is de reden dat ze mijnen tegenwoordig van kunststof maken.
In WO2 had je al mijnen van hout. ;)
Uiteraard weer die Duitsers. Er zat een klein beetje radioactief materiaal in en Duitse metaaldetectoren konden dat materiaal detecteren met een geigerteller, die van de geallieerden niet, want die hadden geen idee dat de Duisters dit aan het doen waren. Natuurlijk als een eenheid dat wel doorkreeg, dan gingen ze wel op zoek naar achtergelaten of buitgemaakte Duitse metaaldetectoren.

Mijnen zijn gewoon rotdingen. Veel hebben een uiteindelijke zelfvernietiging, maar die werken niet altijd. Daarom liggen er bijvoorbeeld nog steeds mijnenvelden in Noord-Afrika en over heel Europa. De Duitse S-mijn, zo ongeveer het voorbeeld van een goede antipersoneelsmijn, hoorde zichzelf na een paar jaar te vernietigen, maar dat werkte niet altijd. En zeker niet alles is inmiddels opgeruimd, ondanks dat de Duitsers meestal zelf hadden genoteerd waar de mijnen waren gelegd. Want ze besefte zich heel goed dat ze dit moesten weten. Niet alleen voor eigen manoeuvres, maar ook om ze eventueel weer op te kunnen ruimen.

Verder komen hier allemaal ideeën voorbij, maar uiteindelijk gaat het een kwestie worden van antimijn ploegen, rollers en vlegels die elk veld moeten opruimen. En dat gaat jaren duren. Het is iets waar misschien weer wat innovaties uit voortkomen om het sneller en veiliger te kunnen doen.

Laatste is dat het ook te hopen is dat er geen valstrikken zijn voor dat soort voertuigen. Een oude en simpele truc is bijvoorbeeld een antitankmijn plaatsen en een paar meter verderop een flinke ongeleide bom begraven. Dan rij je met je voertuig over het veld en laat je de antitankmijn gecontroleerd afgaan met een vlegel of roller. Dan wordt de bom ontstoken door de explosie van de antitankmijn als het voertuig precies over die bom staat, waarna het voertuig compleet vernietigd is. Mijnenvelden kan je dus maar beter opruimen vanaf de richting van het front waar de strijdende partij die het mijnenveld heeft aangelegd ingegraven zat. Immers kleinere kans op dit soort valstrikken die eerder de andere kant op gepositioneerd zullen zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 20-09 09:49
downtime schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Maar ze kunnen ook lichamelijke resten scannen in de grond waarom dan geen mijnen vraag ik me af dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:17
En laatst zag ik in een museum zelfs glazen mijnen van de duitsers van eind WO2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

schumi2004 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Maar ze kunnen ook lichamelijke resten scannen in de grond waarom dan geen mijnen vraag ik me af dan?
Je vergeet dat we geen wapenwedloop met lichamelijke resten hebben. Elke keer als iemand een technologie bedenkt om mijnen te vinden bedenkt de ontwerper van die mijnen daar weer een oplossing voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17

[...]

Zoals ik het begrijp heeft deze raket geen eigen tracking. De raket wordt met een catapult gelanceerd de motor gaat aan en daarna kost het even een moment voordat de radar de raket kan zien. Pas als hij naast het doel de raket ook kan volgen kan deze commandos geven aan de raket bron. Daarna lijkt het vrij standaard PID-achtige regeltechniek met oscillaties die snel steeds kleiner worden, maar je ziet dat de raket het hele hele pad een kleine oscillatie heeft. De raket heeft een radio detonator om de raket op een bepaalde afstand van het doel af te laten gaan, ik denk dat de drone niet groot genoeg was om door die sensor te worden gezien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:51
Apopo heeft al aanvragen gekregen om ook in Oekraïne te gaan mijnenruimen. Probleem zou zijn dat er ook mijnen worden gebruikt met bewegingssensoren.

Apopo is een Belgische ngo die ratten traint om bepaalde geurstoffen op te sporen. Het bekendst zijn ze met hun "herorats" die mijnen kunnen opsporen, maar ze trainen ook ratten om TBC op te sporen.

In Kroatië en Bosnië hebben ze projecten lopen om mijnen op te sporen met bijen, in combinatie met drones. Drones worden gebruikt om de bijen te traceren.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 21:36
Only God knows what it is

Op 0:21 is er een detonatie te zien hoog in de lucht, dit lijkt iets af te schieten naar het voertuig op op de grond.
Ik weet dat er wapens zijn die die net boven een turret ontploffen maar dat is maar een paar meter erboven.
Iemand?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

mir4dor schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:51:
Only God knows what it is

Op 0:21 is er een detonatie te zien hoog in de lucht, dit lijkt iets af te schieten naar het voertuig op op de grond.
Ik weet dat er wapens zijn die die net boven een turret ontploffen maar dat is maar een paar meter erboven.
Iemand?
Da's een SMArt 155 of Bonus granaat (Wikipedia: SMArt 155 Wikipedia: Bofors/Nexter Bonus) denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 16-09 16:48
Die clusterbommen wat ze nu krijgen, dat gaat hun enorm helpen in het clearen van loopgraven?
Maar het grootste probleem lijkt me de mijnenvelden?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:13
C00P schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:16:
Die clusterbommen wat ze nu krijgen, dat gaat hun enorm helpen in het clearen van loopgraven?
Maar het grootste probleem lijkt me de mijnenvelden?
Nu ben ik maar een leek. Maar als je zo,n clusterbom boven een vermoedelijk mijnenveld dropt, gaan ze dan niet allemaal af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat als je de russen in hun loopgraven kalltgestellt hebt met de clustermunitie je wat makkelijker de mijnen op je gemak kunt ruimen zonder dat het een grote clusterfuck wordt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
stylezzz schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:06:
[...]Nu ben ik maar een leek. Maar als je zo,n clusterbom boven een vermoedelijk mijnenveld dropt, gaan ze dan niet allemaal af?
Een deel zal vermoedelijk afgaan, een ander deel niet.
Het deel van niet afgaat blijft dan een probleem.
Ik heb in militaire dienst een opleiding gehad voor het opsporen en onschadelijk maken van mijnen en geloof me, een snelle methode die alle mijnen in een strook van 20 meter breed in een keer opruimt bestaat niet. De vijand is namelijk nogal inventief in het plaatsen ervan.
Met 10 man op linie prikken en uitgraven werkt over het algemeen het beste, maar dat is ook de langzaamste manier.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 16-09 16:48
Yaksa schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Met 10 man op linie prikken en uitgraven werkt over het algemeen het beste, maar dat is ook de langzaamste manier.
Je bedoelt met 10 man op een rij en dan met een metaaldetector alles scannen en onschadelijk maken?

Dit gaat natuurlijk beter als de Russen niet op je schieten, dus eerst met clustermunitie hun stellingen onschadelijk maken, dan een stuk clearen van mijnen en dan weer de volgende loopgraaf onschadelijk maken met clustermunitie en zo verder doen.

Erg traag maar misschien wel de beste manier.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
C00P schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:58:
[...]Je bedoelt met 10 man op een rij en dan met een metaaldetector alles scannen en onschadelijk maken?
Niet met een metaaldetector (tegenwoordig bevatten de meeste mijnen praktisch geen metaal), maar met een handprikker.
Ongeveer 50 cm lang, redelijk flexibel waarmee je in een schuine hoek de bodem 'afprikt'.
Bij enige weerstand voorzichtig uitgraven (met je handen) en de eventuele mijn lokaliseren en blootleggen. Niet meteen optillen wanneer die vrij ligt. Er kan er nog een onder liggen die hetzij op gewicht, hetzij met een kabeltje detoneert.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 21:06

Garyu

WW

C00P schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:58:
[...]

Je bedoelt met 10 man op een rij en dan met een metaaldetector alles scannen en onschadelijk maken?

Dit gaat natuurlijk beter als de Russen niet op je schieten, dus eerst met clustermunitie hun stellingen onschadelijk maken, dan een stuk clearen van mijnen en dan weer de volgende loopgraaf onschadelijk maken met clustermunitie en zo verder doen.

Bedenk dat de meeste mijnen pas afgaan bij een flinke druk (als er een voertuig overheen rijdt). Een beetje rondprikken is daar niet genoeg voor.

Meestal.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Garyu schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:43:
[...]

Bedenk dat de meeste mijnen pas afgaan bij een flinke druk (als er een voertuig overheen rijdt). Een beetje rondprikken is daar niet genoeg voor.

Meestal.
Je wil ook niet dat de mijn afgaat als je met je prikker erboven staat. Ik neem aan dat je de mijn wil voelen met je prikker en dan opgraven en onschadelijk maken.

offtopic:
Nooit in dienst gezeten. Te jong enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Boudewijn schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Je wil ook niet dat de mijn afgaat als je met je prikker erboven staat. Ik neem aan dat je de mijn wil voelen met je prikker en dan opgraven en onschadelijk maken.

offtopic:
Nooit in dienst gezeten. Te jong enzo.
Nee maar die mijn gaat ook niet af als je er op staat. Meestal pas bij een druk van >150kg. Meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Garyu schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Nee maar die mijn gaat ook niet af als je er op staat. Meestal pas bij een druk van >150kg. Meestal.
In geval van anti-voertuig lijkt me dat een prima plan ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Boudewijn schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:44:
[...]Je wil ook niet dat de mijn afgaat als je met je prikker erboven staat. Ik neem aan dat je de mijn wil voelen met je prikker en dan opgraven en onschadelijk maken.
offtopic:
Nooit leren lezen. geen zin an.
Dat zeg ik toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad. Mag trouwens wel iets vriendelijker he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
Filmpje van "fabriek" waar ze de lancetdrones maken van Rusland.

https://www.reddit.com/r/...&utm_term=1&utm_content=1

Merk wel dat ik voornamelijk Oekraïense beelden krijg te zien. Had wel moeite met alle beelden van deze drones.

[ Voor 18% gewijzigd door Ruben0s op 16-07-2023 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

WEBGAMING schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 01:43:
Weinig mis mee, persoonlijk puntje, noem het alsjeblieft een loop. :+ De "buis" van een kanon, is een loop. ;)
De term (schiet)buis ipv loop wordt gebruikt.
De Pantserhouwitser 2000NL (PzH2000NL) is het zwaarste geschut van de landmacht. Het 155mm-(krombaan)geschut kan tot op 50 kilometer afstand vijandelijke doelen onder vuur nemen.

lengte: 7,91 meter (zonder schietbuis) 11,70 meter (met schietbuis)
https://www.defensie.nl/o...rhouwitser-2000nl-pzh2000
De Leopard 2 A6 is een zware gevechtstank bedoeld om bij een aanval, vertraging of verdediging overwicht te creëren op het slagveld. Dit 60 ton wegende monster is het krachtigste wapensysteem van de landmacht. Dankzij de samenwerking met Duitsland in het 414 Tankbataljon kan 43 Gemechaniseerde Brigade 18 gemoderniseerde tanks gebruiken vanuit een gemeenschappelijke pool.

lengte: 10,97 meter (inclusief schietbuis)
https://www.defensie.nl/o.../leopard-2a6-gevechtstank
De tijd van kanonnen vullen met kruit is al heel erg lang voorbij. Dat zijn gewoon patronen, net als in geweren en pistolen, alleen dan natuurlijk net een stukje groter. ;)
Een kardoes voor 155 mm artillerie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jme2HgXRAoB5r3uIN990cypN6bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GDIQc6DcmSy16rQW8EGuzp99.jpg?f=user_large
Kardoes met primer

De primer is eigenlijk niets minder dan een patroon die, indien afgevuurd, de kardoes doet ontbranden. Een kardoes is een verzameling van een of meerdere kruitzakken die er op hun beurt weer voor zorgen dat de granaat uit de schietbuis knalt.
https://magazines.defensi...022/02/05_mijn_uitrusting
Nieuwe kruitzakken worden ontwikkeld naast de rigid cases.
This interface is known as XM659 Stub Charge (primer) and is used to fire from Zone 1 to Zone 6, adding to it the required number of bag charges. To reach the 70 km the SuperCharge is needed: “We have two SuperCharges under development, the first consists of two very large bag charges that go along with the XM569, while the second is an entire monocharge with a rigid case,” Burke says pointing out that this choice was due to the schedule, as in order to release the ERCA system to the field in 2023 the US Army took a step back and decided using a well known case materiel, that is a cloth bag. “The rigid case material is still being developed, it has to be rigid enough to survive soldier handling and logistical requirements, beside providing the sufficient pressure and velocity, and it is not at the maturity level where it should be to allow its fielding in 2023, so we will initially field the XM655 SuperCharge (bag) with the two bag charges to obtain the long range, the XM654 SuperCharge (case) becoming ready when we will provide ERCA with the increased rate of fire, for which we need something like a monocharge.”
https://www.edrmagazine.e...unds-for-155-mm-artillery
Als er twijfel is, kiest US Army voor de nieuwe kruitzakken in afwachting op de rigid cases.
Dus carbon om de loop heen doen zal niet veel zin hebben. Maar... Het gebeurt wel bij lopen van geweren. Moderne, lichte geweerlopen hebben een heel dunne metalen loop, met een carbon buis er omheen.
De Oekraïners kunnen ook aan low cost DIY doen. De moderne equivalent van een Built-up gun is carbon rond een metalen liner draaien. Dat de warmte niet zo gemakkelijk door de carbon kan ontsnappen, is geen probleem wegens te weinig artilleriegranaten om een rate of fire te halen om het wapen op te warmen.

Onderschat de Amerikaanse overengineering niet. Naast waterkoeling op een 155mm schietbuis toepassen, kunnen ze ook voor lichtgewicht gaan wegens de populariteit van 155 mm artillerie op vrachtwagens. 1000 km op rupsen rijden is veel gevraagd van het materiaal en onderhoud, terwijl een vrachtwagen meer dan 100k km kan rijden tussen 2 onderhoudsbeurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Die lopen met carbon ommanteling wordt geloof ik hoofdzakelijk gedaan om gewicht te besparen en is meer voor als je de bergen ingaat en zo licht mogelijk bepakt wil zijn. Dus bij grotere hoogtes en steile klim.

Er wordt ook wel gezegd dat ze nauwkeuriger zijn maar eigenlijk hangt dat eerder af van de maker als van het principe. Ze zijn nogal duur en als je zoveel geld uitgeeft mag je sowieso wel nauwkeurigheid verwachten.

Soms heb je ook claims van langere levensduur maar eerlijk gezegd heeft dat vooral te maken met het aantal projectielen wat er door gaat en de snelheid waarmee die projectielen dat doen (en dat heeft vaak weer te maken met de gasdruk)

Voor een loop op een onderstel zoals en PHZ2000 verwacht ik er eigenlijk niet veel van. Ik verwacht ook niet een heel grote gewichts besparing.

Misschien als er een heel ander concept komt maar ik zou zo snel geen zinvolle toepassing kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De koolstof zit aan de buitenkant bij zo'n schietbuis. Het stuk dat alleen slijt en eens in de zoveel tijd vervangen moet worden, zijn de groeven in de schietbuis zelf. Die zijn van staal gemaakt en het is zeker niks nieuws dat je die apart kan vervangen van de rest van de loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 00:49

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Gaat wel over een totaal andere toepassing realiseer ik mij.

Ook geen expert, maar Lidar zou misschien patronen van mijnen kunnen herkennen. Heb alleen geen idee hoe ver de resolutie van die techniek is om een mijn ter grootte van een ontbijtbord te onderscheiden.

Iets anders waar ik zelf aan dacht was aan grondradar. Vaak zijn dat karretjes die over de grond rollen met een radar die omlaagkijkt en zo door de grondlagen kan heenkijken. Het karretjes aspect is niet zo handing. Afhankelijk van hoe licht die apparatuur is te maken (voor de toepassing van een landmijn vlak onder het oppervlak) zou misschien een laagvliegende helidrone zijn te gebruiken. Of dit allemaal kan weet ik niet.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

DaniëlWW2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:37:
De koolstof zit aan de buitenkant bij zo'n schietbuis. Het stuk dat alleen slijt en eens in de zoveel tijd vervangen moet worden, zijn de groeven in de schietbuis zelf. Die zijn van staal gemaakt en het is zeker niks nieuws dat je die apart kan vervangen van de rest van de loop.
Ben je daar zeker van?

In de toepassingen die ik ken worden de stalen loop en de carbonvezels stevig met elkaar verbonden met hars en gaat het daarna in een autoclaaf. Dat is met name om ook de warmteafvoer te kunnen realiseren die bij koolstof ommanteling toch al moeilijker is.

Zo'n samenstel krijg je niet uit elkaar zonder destructie.

Alleen een losse koolstofbuis eromheen geeft veel hitteproblemen en dan krijg je een zwabber loop die onnauwkeurig is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Indoubt schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:56:
[...]

Ben je daar zeker van?

In de toepassingen die ik ken worden de stalen loop en de carbonvezels stevig met elkaar verbonden met hars en gaat het daarna in een autoclaaf. Dat is met name om ook de warmteafvoer te kunnen realiseren die bij koolstof ommanteling toch al moeilijker is.

Zo'n samenstel krijg je niet uit elkaar zonder destructie.

Alleen een losse koolstofbuis eromheen geeft veel hitteproblemen en dan krijg je een zwabber loop die onnauwkeurig is
Hoe ik het begrepen heb ja. Bijvoorbeeld:

En het moet ook een variatie hierop zijn omdat kogels en artillerie projectielen niet over de gehele lengte net zo breed zijn als de diameter van de schietbuis inclusief de diepte van groeven. Er is altijd maar een klein stukje zo breed om ervoor te zorgen dat het projectiel gaat draaien en zichzelf stabiliseert. Daarvoor wordt altijd een relatief zacht metaal gebruikt tegen een hard en slijtvast staal waar de groeven uit geboord zijn. Meestal is het messing, maar koper, zachte ijzertypen of andere materialen kunnen ook.

Mooi voorbeeld hiervan is dit. Die groeven zijn niet gemaakt tijdens de productie van dit 122mm projectiel. Die ontstaan tijdens het afschieten. En dit is waarom de groeven absoluut niet van koolstof gemaakt worden. Dat gaat dergelijke krachten nooit volhouden.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7b/Rus122shrapnel.JPG/1920px-Rus122shrapnel.JPG

Dit proces verslijt een schietbuis ook. Na een bepaald aantal schoten zijn die groeven dusdanig afgesleten dat er drijfgas voorbij het projectiel kan komen en dan zakt de mondingssnelheid van het projectiel wat. De marge is meestal maar een paar procent verlies voordat de schietbuis vervangen dient te worden. Ga je hier te ver mee door, dan gaat er te veel drijfgas langs het projectiel wegkomen, waardoor het projectiel niet meer afdoende accelereert. En dan bouwt de druk in de ontstekingskamer zo snel op dat de schietbuis ontploft.

Bij vervangen van een schietbuis wordt in de regel alleen de binnenbuis met de groeven vervangen. Dat is een allang beschikbaar proces in westerse landen. Daarmee bedoel ik voor WO1 had je dit al en zeker in WO2 was dit wel de standaard. Een kanon opbouwen uit verschillende onderdelen gebeurd zelden. De meeste kanonnen worden uit een stuk staal, met een te grote diameter uitgeboord waarna een tweede buis met de groeven erin word geplaatst en dat word vergrendeld bij de monding met een schroefsysteem. Verder is het ook niet ongewoon dat er twee buizen met groeven zijn. Dit omdat het eerste stuk bij de ontstekingskamer in de regel veel sneller slijt dan de rest. Die apart kunnen vervangen is efficienter. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
aanvullend op de demining discussie:
Ukrainian military testing mine scanning drones received from Denmark
As part of the aid package from Denmark, the State Special Transport Service of the Ministry of Defense of Ukraine received modern drones for technical inspection of territories before demining.

Ukraine's First Deputy Defense Minister Oleksandr Pavliuk said this in a post on Telegram, Ukrinform reports.

With their scanners, drones detect magnetic anomalies in the ground, water and on its surface. They are able to "see" any metal objects at a depth of up to three meters. Modern technical means enable sappers to remotely scan territories and identify places where explosive objects are located, as well as other objects that pose a risk to people's lives, Pavliuk said.
Read also: Denmark sends Ukraine six drones for mine scanning

According to him, the training of crews consisting of two people (the operator and the pilot) also took place in Denmark. Military personnel learned the technical components of the system and underwent practical training using drones in the field.

Currently, specialists and received UAVs are already successfully working to detect explosive objects, Pavliuk said.
https://www.ukrinform.net...eceived-from-denmark.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

teacup schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:12:
[...]

Gaat wel over een totaal andere toepassing realisering mij.

Ook geen expert, maar Lidar zou misschien patronen van mijnen kunnen herkennen. Heb alleen geen idee hoe ver de resolutie van die techniek is om een mijn ter grootte van een ontbijtbord te onderscheiden.

Iets anders waar ik zelf aan dacht was aan grondradar. Vaak zijn dat karretjes die over de grond rollen met een radar die omlaagkijkt en zo door de grondlagen kan heenkijken. Het karretjes aspect is niet zo handing. Afhankelijk van hoe licht die apparatuur is te maken (voor de toepassing van een landmijn vlak onder het oppervlak) zou misschien een laagvliegende helidrone zijn te gebruiken. Of dit allemaal kan weet ik niet.
Het probleem zit hem niet zozeer in de detectie, als wel in de operationele context. Eem mijnenveld ligt onder waarneming en (dus) onder vuur. Je hebt niet zomaar de ruimte om een scan uit te voeren want er wordt op je geschoten. En dus ook precieze ruiming is niet mogelijk. Daarom worden er ploegen en vlegels gebruikt.

Indoubt schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:08:

Voor een loop op een onderstel zoals en PHZ2000 verwacht ik er eigenlijk niet veel van. Ik verwacht ook niet een heel grote gewichts besparing.
Op de schaal van het totale voertuig is de gewichtsbesparing niet interessant, maar op de schaal van de balans van de schietbuis wellicht wel. Een schietbuis eleveert en declineert op de wieg. Een beetje vergelijkbaar met de as van een wip. Om de schietbuis in balans te houden zit aan de andere kant van de wieg (in de toren) een contragewicht: het kulas. Hoe zwaarder het kulas moet zijn voor balans, hoe groter en dus hoe meer ruimte het inneemt. Dit beperkt de maximale elevatie en declinatie en maakt een grotere toren noodzakelijk. Twwe zaken die je eigenlijk liever voorkomt.

[ Voor 27% gewijzigd door Edmin op 18-07-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Nieuwe Canadese Mraps geleverd
https://defence-blog.com/...rap-vehicles-from-canada/

en vanmorgen al wat Duits materiaal:
German Military Aid to Ukraine delivered: 10 Leopard 1A5; 20 MG3 for mounting on Leopards, Marder etc; 1.305 Rounds 155mm ammunitionn; 2.064 Rounds 155mm smoke ammunitionn; 16 Mercedes-Benz Zetros; 10 Mobile ground surveillance radars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Als ik kijk naar deze oorlog en de wapensystemen dan maakt deze qua techniek en (vermeende) effectiviteit op mij iig nog de meeste indruk, ook al zijn deze systemen ook alweer decennia oud.

Ik denk doordat deze systemen afgevuurd vanuit artillerie erg geschikt zijn voor het soort gevecht dat Oekraïne voert, d.w.z. vechten in een contested airspace zonder luchtoverwicht. Het lijkt me ook dat deze systemen een antwoord kunnen zijn op EW systemen die GPS kunnen verstoren, aangezien het systeem zelf z'n doel zoekt binnen een radius.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Gaan ze dan toch eindelijk worden geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 23:08
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:48:
Gaan ze dan toch eindelijk worden geleverd?

[Embed]
Ik hoor hier al sinds maanden elke week wel dat er "over gediscussieerd wordt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

defiant schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:47:
[...]

Als ik kijk naar deze oorlog en de wapensystemen dan maakt deze qua techniek en (vermeende) effectiviteit op mij iig nog de meeste indruk, ook al zijn deze systemen ook alweer decennia oud.

Ik denk doordat deze systemen afgevuurd vanuit artillerie erg geschikt zijn voor het soort gevecht dat Oekraïne voert, d.w.z. vechten in een contested airspace zonder luchtoverwicht. Het lijkt me ook dat deze systemen een antwoord kunnen zijn op EW systemen die GPS kunnen verstoren, aangezien het systeem zelf z'n doel zoekt binnen een radius.
Zeker. Vereist veel minder snelheid en nauwkeurigheid als een doel gevonden is. Vraag me wel af hoe het richten werkt. Ze draaien met 900 rpm rondjes volgens Wikipedia. Lijkt me niet dat hij op het doel af vliegt maar gewoon schiet op het moment dat hij een 'match' heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Avalaxy schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:56:
[...]

Ik hoor hier al sinds maanden elke week wel dat er "over gediscussieerd wordt".
Inderdaad, om gek van te worden. Hoe lang moet er in godsnaam gediscussieerd worden? UA heeft ze hard nodig om de aanvoerlijnen te kunnen afbreken en er blijft maar getreuzeld worden. Vreselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
RoD schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:08:
[...]

Inderdaad, om gek van te worden. Hoe lang moet er in godsnaam gediscussieerd worden? UA heeft ze hard nodig om de aanvoerlijnen te kunnen afbreken en er blijft maar getreuzeld worden. Vreselijk.
Lijkt helaas een nee te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:52:
[...]

Lijkt helaas een nee te zijn.

[Embed]
Het is echt werkelijk waar niet te geloven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Er zijn M2A2 Bradleys met BUSK en BRAT (= ERA) gespot in UA:

En dat is wel nodig ook:

Gelukkig was hij geraakt in de laadruimte, en de crew lijkt ook ongedeerd te zijn.

Maar er zijn ook successen:

Het hele verhaal kun je bij The War Zone lezen: https://www.thedrive.com/...-explosive-reactive-armor

Ik hoop maar dat de VS deze kits standaard meelevert of installeert op Bradleys die naar UA gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Indoubt schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:54:
Van wat ik me herinner van de PRTL was het normaal dat ze maar een paar schoten deden en ook slechts maar enkele schoten nodig hadden.

20 shot burst is volgens mij een zeldzaamheid maar was artilerist en geen Luwa. Was wel in "vredestijd" natuurlijk, dat is misschien anders
In mijn diensttijd zat ik bij een PRTL onderdeel, 12 PaLua. In die tijd, jaren '90, werden bursts van 20 actief afgeraden, omdat dan het risico zou bestaan dat het kanon kon vastlopen. Dan ben je verder van huis. Ik denk dat we zo'n burst van 20 als een noodgreep moeten zien.

Met je eens dat een drone met enkele schoten wel uit de lucht is geschoten. Die dingen zijn traag en kwetsbaar. Met hun traagheid liggen ze ruimschoots binnen waar de volgradar op kan reageren. Vijf schoten zal het economische optimum wel zijn. Voor dronejacht zal Oekraïne de 20 schoten niet hoeven op te zoeken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:47:
Ik hoop maar dat de VS deze kits standaard meelevert of installeert op Bradleys die naar UA gaan.
Ik vermoed dat deze kits op de nieuwere leveringen zit.
De originele 100 hebben deze waarschijnlijk niet, maar, een aantal van, de later geleverde misschien wel?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

teacup schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:49:
[...]

In mijn diensttijd zat ik bij een PRTL onderdeel, 12 PaLua. In die tijd, jaren '90, werden bursts van 20 actief afgeraden, omdat dan het risico zou bestaan dat het kanon kon vastlopen. Dan ben je verder van huis. Ik denk dat we zo'n burst van 20 als een noodgreep moeten zien.

Met je eens dat een drone met enkele schoten wel uit de lucht is geschoten. Die dingen zijn traag en kwetsbaar. Met hun traagheid liggen ze ruimschoots binnen waar de volgradar op kan reageren. Vijf schoten zal het economische optimum wel zijn. Voor dronejacht zal Oekraïne de 20 schoten niet hoeven op te zoeken.
Had die 35mm munitie al nabijheidsontstekingen? :)
Tegenwoordig kan je die wel krijgen en dan is het makkelijk met een drone. Maar jaren 80/90 had je dat misschien nog net niet. 35mm zit een beetje op de rand of een dergelijke ontsteking gaat passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

DaniëlWW2 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:18:
[...]

Had die 35mm munitie al nabijheidsontstekingen? :)
Tegenwoordig kan je die wel krijgen en dan is het makkelijk met een drone. Maar jaren 80/90 had je dat misschien nog net niet. 35mm zit een beetje op de rand of een dergelijke ontsteking gaat passen.
Zou ik niet kunnen zeggen, maar vast niet. Toen waren er drie soorten, oefenmunitie, armour piercing en luchtdoel. Volgens mij was het allemaal straightforward spul.

De intelligentie bevond zich toen in de tank. Wat naar het doel werd toegesmeten kon met die logica dom blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Er zijn beelden opgedoken van hoe een Russische drone een Westere AA control post vernietigt:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

q-enf0rcer.1 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:01:
Er zijn beelden opgedoken van hoe een Russische drone een Westere AA control post vernietigt:

[Embed]
Waarom je ook middenin een open veld gaat staan met dat ding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
MikeyMan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Omdat je in een bos zo weinig 'zicht' hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:23:
[...]

Omdat je in een bos zo weinig 'zicht' hebt.
Want die dingen werken op zicht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 16:34
MikeyMan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:54:
[...]

Jij denkt dat radar straling?/golven? dwars door tig massieve bomen heen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
MikeyMan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:54:
[...]

'zicht' inderdaad. Als je hem in een bos zet krijg je een heel mooi beeld van alle bomen waartegen je uitgestuurde puls reflecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tens @Ossi er is een verschil tussen hem naast wat bomen zetten en middenin het veld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
MikeyMan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:58:
@Tens @Ossi er is een verschil tussen hem naast wat bomen zetten en middenin het veld.
Je verandert van onderwerp. >:)
Maar het klopt maar dan heb je dus een heel stuk 'schaduw' aan één kant.
Als je 'zicht' wilt hebben richting vijand sta je voor de vijand nog steeds 100% in beeld.
Overigens zo gauw je de radar aanzet kan de vijand de bron van het radarsignaal bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Je verandert van onderwerp. >:)
Maar het klopt maar dan heb je dus een heel stuk 'schaduw' aan één kant.
Als je 'zicht' wilt hebben richting vijand sta je voor de vijand nog steeds 100% in beeld.
Overigens zo gauw je de radar aanzet kan de vijand de bron van het radarsignaal bepalen.
Mijn eerste reactie ging letterlijk over een open veld :P

Klopt inderdaad dat je snel zichtbaar bent als de radar aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je zou alleen wel verwachten dat die radar dan de drone ziet aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Sissors schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:24:
Je zou alleen wel verwachten dat die radar dan de drone ziet aankomen.
Denk dat de meeste radars geen objecten formaat meeuw op beperkte hoogte oppikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Stel je niet de verkeerde vraag?

Het is een onderdeel van een AA-systeem dat door 1 drone in de gaten gehouden wordt en door een tweede drone wordt uitgeschakeld. Waarvoor heb je een AA-systeem?
Ze hadden hem inderdaad beter in het bos kunnen zetten, want ze zagen toch niks ;)

Wat ik vermoed is pech of een strategisch goed uitgevoerde actie van de Russen.
'Gegokt' waar het systeem na een verplaatsing zou moeten opduiken, een satelliet opname die iets heeft verraden of gewoon pech dat het systeem de drones niet zag (stond uit? )
Je ziet ook dat het systeem wordt opgebouwd oid, maar ook veel sporen in het zand. Het kan ook een blunder/gemakzucht zijn geweest van UA: 'We zetten hem wel weer op dezelfde plek'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tens schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:11:
[...]

Denk dat de meeste radars geen objecten formaat meeuw op beperkte hoogte oppikken.
Vraag is wat zijn radar cross section is, want die zijn bij dingen als een JSF of een Storm Shadow ook erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 03:46

ZenTex

Doet maar wat.

Tens schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:11:
[...]

Helaas, zelfs civiele radars kunnen onder bepaalde omstandigheden een meeuw oppikken.

Maar naar mijn weten is er een verschil tussen opsorings radars en de targeting radars.
en al kun je een meeuw zien op de radar, dat betekent dat ik e ook een hoop valse echo's, storingen en clutter dan ook te zien krijgt, dat moet je er allemaal uitfilteren, zonder dat je de echte targets eruit filtert.

[ Voor 48% gewijzigd door ZenTex op 26-07-2023 06:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:28:
[...]

Vraag is wat zijn radar cross section is, want die zijn bij dingen als een JSF of een Storm Shadow ook erg klein.
Ik weet weinig van Radar, maar je hebt ook nog verschillende banden, het zijn meerdere beelden die gecombineerd worden (neem ik even aan).

Alleen zijn die 'drones' niet veel meer dan modelvliegtuigjes/zweefvliegtuigjes. Een rond cirkelende roofvogel lijkt erop.
En dan kom je op de volgende 'detectie methode', de vliegroute/snelheid. Natuurlijke objecten zullen 10-20km/u vliegen. Een golfbal die 700km/u vliegt is misschien geen golfbal ;)
En ik denk dat de mensen van Thales nog een heel boek aan trucs hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
watercoolertje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Dat worden ze ook, Oekraine heeft er reeds een aantal (geen idee hoeveel) en zijn het eerste/enige land waar ze tot heden actief zijn ingezet in een echte oorlogssituatie!
Kzal het even verder zetten in het wapentopic.

Ik was het me al aan het afvragen, op zich publiciteit, maar als die systemen falen, verlies je natuurlijk potentiële klanten.
Maar als er al een aantal systemen in Oekraïne actief zijn, en Rheinmetall heeft die uitvoerig kunnen opvolgen, en als die systemen naar behoren functioneren, dan wordt het natuurlijk tijd om de nodige persberichten de deur uit te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Arator schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Kzal het even verder zetten in het wapentopic.

Ik was het me al aan het afvragen, op zich publiciteit, maar als die systemen falen, verlies je natuurlijk potentiële klanten.
Maar als er al een aantal systemen in Oekraïne actief zijn, en Rheinmetall heeft die uitvoerig kunnen opvolgen, en als die systemen naar behoren functioneren, dan wordt het natuurlijk tijd om de nodige persberichten de deur uit te sturen.
Een systeem dat nog nooit ingezet is, is als computer hardware in een synthetische benchmark. Leuk voor de grafiekjes.

Maar er zijn ook al systemen die nauwelijks het verschil maken. De Switchblade 300's worden niet meer ingezet, de Switchblade 600's lijken ook meer marketing dan resultaat te zijn geweest.
(De consumenten drone's met granaatdropper zijn effectiever)
'Onze' PzH 2000's vallen ook tegen, de HIMARS lijken effectiever en de Cesar's zijn goedkoper/onderhoudsvriendelijker.

En de Javelin's zijn geweldig, maar als je niet binnen ~1km van een hoogwaardig doel kan komen is het een hele dure RPG.
RU lijkt een aardige 'perimeter' vast te kunnen houden met artillerie, mijnen & kanonnenvoer, waardoor er weinig ruimte is voor slimme, snelle & gecombineerde acties, waarbij 'next generation' wapens & materieel het verschil maken.

Daarom denk ik dat raketten die verder komen of zwaarder zijn (te) weinig effect gaan hebben. De logistiek zo ver ontregelen dat het front instort lijkt mij wishful thinking. Met de HIMARS was het vooral dat de voorraad granaten enorm werd uitgedund en daardoor moest RU hun bombardementen in intensiteit verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hoe kom je er bij dat PzH2000 tegenvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:22:
Hoe kom je er bij dat PzH2000 tegenvallen?
Omdat ze ingezet worden als normaal stuk artillerie, terwijl ze veel geavanceerder zouden moeten zijn.

Die dingen staan de hele dag 'te rammen' op stellingen van RU, maar konden niet doen wat de HIMARS wel konden: de logistiek achter de linies onder druk zetten. Terwijl er theoretisch tot 60km ver GPS gestuurd mee kon worden geschoten.

Als je dan bedenkt dat die PzH's veel meer kosten dan een Cesar, slechter leverbaar zijn & veel meer onderhoud nodig hebben, dan vind ik ze tegen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 23:08
TheGhostInc schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:43:
[...]

Omdat ze ingezet worden als normaal stuk artillerie, terwijl ze veel geavanceerder zouden moeten zijn.

Die dingen staan de hele dag 'te rammen' op stellingen van RU, maar konden niet doen wat de HIMARS wel konden: de logistiek achter de linies onder druk zetten. Terwijl er theoretisch tot 60km ver GPS gestuurd mee kon worden geschoten.

Als je dan bedenkt dat die PzH's veel meer kosten dan een Cesar, slechter leverbaar zijn & veel meer onderhoud nodig hebben, dan vind ik ze tegen vallen.
Volgens mij baseer je jezelf iets teveel op filmpjes op reddit. Dat HIMARS een sexyer apparaat is om te filmen betekent niet automatisch dat het ook de work horse is. Uiteindelijk moet er iets zijn die al die vele duizenden stukken russische artillerie en tanks uitschakelt. En dat is niet HIMARS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Avalaxy schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:58:

Volgens mij baseer je jezelf iets teveel op filmpjes op reddit. Dat HIMARS een sexyer apparaat is om te filmen betekent niet automatisch dat het ook de work horse is. Uiteindelijk moet er iets zijn die al die vele duizenden stukken russische artillerie en tanks uitschakelt. En dat is niet HIMARS.
Ik kijk geen reddit, dus dat kan het niet zijn.

De HIMARS zijn geleverd omdat de druk van de Russische artillerie te hoog was. Zonder HIMARS had RU niet een tekort gekregen aan artillerie granaten en had de oorlog er anders uit gezien.
Toen reden onze PzH's daar al rond, maar die konden het verschil niet maken.
Als ik kijk naar de dagelijkse score kaart, dan zie ik weinig artillerie (sinds het begin van het offensief weer iets meer). Als je bedenkt dat er op een goede dag ongeveer evenveel 155mm granaten worden afgeschoten als er in totaal aan HIMARS raketten zijn afgeschoten, dan zegt dat mij wel wat over de effectiviteit.

Artillerie blijft (te?) belangrijk voor zowel RU als UA.
https://www.forbes.com/si...and-m-109-howitzers-hard/
Geeft wel een mooi beeld.
'Shoot-and-scoot' is en blijft belangrijk. Het AA-systeem wat hierboven werd genoemd stond daar ook al langer aan de sporen op de grond te zien.

Hoe dynamischer UA het kan maken, hoe eerder ze RU kunnen verslaan is mijn campingstoel analyse 8)

Ter aanvulling:
Ik had gehoopt dat de PzH's + Wikipedia: AN/TPQ-36 Firefinder radar de combinatie waren geweest om 'snel' de RU artillerie op te sporen en uit te schakelen.
Maar een jaar verder zie ik daar relatief weinig van terug. RU lijkt dit zelf ook aardig te kunnen:
https://www.yahoo.com/new...-expensive-153703526.html
En veel van dit soort 'kills' zijn weer met drones, niet met artillerie...
Daarom mijn teleurstelling, die PzH's + radar hadden dit moeten kunnen, maar ik zie er weinig van (en de meeste counter battery radars zijn gesneuveld).
Het is zeker geen 'HIMARS maken mooiere filmpjes' insteek. Want de kostprijs per schot is ruim in het voordeel van de 155mm artillerie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 03:46

ZenTex

Doet maar wat.

TheGhostInc schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 00:22:
[...]

dan zie ik weinig artillerie (sinds het begin van het offensief weer iets meer). Als je bedenkt dat er op een goede dag ongeveer evenveel 155mm granaten worden afgeschoten als er in totaal aan HIMARS raketten zijn afgeschoten, dan zegt dat mij wel wat over de effectiviteit.
Huh?
UA verschiet duizenden artilleriegranaten per dag, no way dat ze duizenden geleide grmls per dag afvuren, ook geen duizenden on geleide himars raketten.

En hoe kun je zeggen dat de pzh2000 tegenvalt? De oekrainers zelf zijn er dol op.
Maar bij beelden van een succesvol artillerie bombardement word er zelden bij gezegd welke stukken de granaten afschoten, bij een himars grmls is dat evident.

Oekraïne claimt tig artillerie per dag, het leeuwendeel daarvan zal met reguliere artillerie uitgeschakeld zijn.

En tot slot worden de pzh2000 angstvallig verborgen. Ook is er nog geen enkele van uitgeschakeld itt de andere spgs.

En verder blijft artillerie artillerie. Het is geen wonderwapen nee, heeft maar 40 km bereik maar artillerie die zich snel kan verplaatsen, accuraat is en snel kan vuren is goud waard.

(hi)Mars is dan de icing on the cake.

[ Voor 4% gewijzigd door ZenTex op 27-07-2023 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
TheGhostInc schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Een systeem dat nog nooit ingezet is, is als computer hardware in een synthetische benchmark. Leuk voor de grafiekjes.

Maar er zijn ook al systemen die nauwelijks het verschil maken. De Switchblade 300's worden niet meer ingezet, de Switchblade 600's lijken ook meer marketing dan resultaat te zijn geweest.
(De consumenten drone's met granaatdropper zijn effectiever)
'Onze' PzH 2000's vallen ook tegen, de HIMARS lijken effectiever en de Cesar's zijn goedkoper/onderhoudsvriendelijker.

En de Javelin's zijn geweldig, maar als je niet binnen ~1km van een hoogwaardig doel kan komen is het een hele dure RPG.
RU lijkt een aardige 'perimeter' vast te kunnen houden met artillerie, mijnen & kanonnenvoer, waardoor er weinig ruimte is voor slimme, snelle & gecombineerde acties, waarbij 'next generation' wapens & materieel het verschil maken.
Het ging oorspronkelijk over het nieuwe AA-systeem van Rheinmetall. Op zich is het een koepel met, ik dacht, 35mm geschut. Koepel kan op een tank, vrachtwagen, betonnen sokkel geplaatst worden. De koepel kan autonoom werken, gelinkt aan een commodocenter.
Dus op zich is het een combo van een gepard en patriotsysteem. Het nieuwere in het ganse systeem is de programmeerbare munitie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Want die loitering munitie van de Russen lijkt dus ook wel te werken.

Dit is wel een interessant stuk van de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/23/54685416-a4168001
Hoe deze oorlog ook heel interessant is voor de VS. Om de effectiviteit van wapens en strategieën te bestuderen. Maar ook om de nieuwste AI te trainen. De VS krijgt natuurlijk heel veel Intel. Daar kunnen ze straks de tijd tussen acquisitie van data en herkenning van een doel tot een vuuropdracht flink verkorten.
Pagina: 1 ... 34 ... 56 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...