MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:40:
[...]
Ziet eruit als ouwe meuk. Dus ik zoek ff...
Design uit 1950.
Is dat spul echt al 70 jaar uitontwikkeld?
Edit: de oekraïnse en Poolse concurrentie lijkt een range te hebben van ongeveer het dubbele.
"Oude meuk" zou ik niet zeggen. Wapenontwikkeling is behoorlijk evolutionair i.p.v. revolutionair. Mechanisch staat het zelfs quasi stil, je hebt maar een handvol basisprincipes die zich steeds herhalen (short stroke rotating bolt samen met direct impingement rotating bolt is wat, 95% van de moderne westerse (semi-)automaten?)
Je ziet dat best vaak
- zoals @_Eend_ zegt is de alom verspreide M2 uit 1918
- de Maxim die we regelmatig in dit conflict zien is uit 1884
- de C8 van het NL leger is een afstammeling van de M16, op zijn beurt een afstammeling van de AR15, op zijn beurt een afstammeling van de AR10 uit 1956
- de Duitse MG3 is in feite gewoon een WO2 MG42 in 7.62 NATO
- de AK-platformen zijn nog altijd gebaseerd op de oorspronkelijke AK47
- de DShK is uit 1938
Ontwikkeling staat ook niet per definitie stil omdat het basisontwerp oud is. Andere kalibers, lichtere materialen, ergonomische verbeteringen, (picatiny) rails, mechanische verbeteringen,...
De MAG is betrouwbaar, nagenoeg onverwoestbaar, makkelijk te onderhouden, zeer goed qua sustained fire rate, alom present op westers materieel, (b.v. als boordgeschut in sommige tanks), en vooral: schiet 7.62 NATO. Range zegt niet alles als er munitietekorten of betrouwbaarheidsproblemen zijn. Interoperabiliteit, betrouwbaarheid, leverbaarheid, onderhoudbaarheid, en logistiek zijn imo allen belangrijker in het grote plaatje.
Het enige wat ik zelf altijd minder leuk vond aan de MAG is zijn gewicht met +/- 12 kilo

(al hebben de Turken schijnbaar een versie ontwikkeld van 8 kilo, dat is zo een voorbeeld van evolutionair ipv revolutionair)
My 2 cents. Natuurlijk heb je gelijk dat het een oud platform is. Ik was zelf ook verbaasd dat ze voor de MAG gekozen hebben en niet de Minimi (die tegenwoordig ook in 7.62 beschikbaar is). Wellicht levertermijnen of hebben ze toch een zwaardere mitrailleur nodig voor de loopgravenoorlog.
Edit: ook credits @
DaniëlWW2. Ik ben aan mijn reactie begonnen toen enkel _Eend_ gereageerd had maar had mijn avondmaal er tussen