Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Dual use betekent niet gelijk dat het een standaard commercieel product is, en/of je het zomaar bij Ali kunt bestellen. Het kan ook gaan om industriële chips die niet in consumenten producten te vinden zijn. Dat is nogal een verschil lijkt me.
Eens, chips die echt voor specifieke industrie gebruikt worden, zijn natuurlijk voor een fabrikant veel makkelijker te controleren waar die komen, vergeleken met chips die je gewoon overal in terugvindt en elke distributeur op voorraad heeft liggen.
https://www.theguardian.c...found-in-russian-missiles

Ik ben niet heel erg thuis in de wereld van Microchips, maar als ik snel beetje google, krijg ik wel het idee dat dit chips zijn die in consumenten producten kunnen zitten? Over Xilinx lees ik bijvoorbeeld dit:

[...]
Die specifieke lijken me behoorlijk high-end, al zijn die ook op voorraad bij distributeurs. Kijk je bijvoorbeeld naar iets als een wat generiekere Spartan 7, dan liggen er van de eerste de beste al 1000 van op voorraad bij Farnell. En bestel ik die alle 1000 dan zullen er vast wat vragen gesteld worden, bestel ik er 10, dan kijkt niemand er vreemd van op, en dan heb je als random consument al weer genoeg besteld voor een maand productie van Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 16:40
Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:27:
[...]

Dual use betekent niet gelijk dat het een standaard commercieel product is, en/of je het zomaar bij Ali kunt bestellen. Het kan ook gaan om industriële chips die niet in consumenten producten te vinden zijn. Dat is nogal een verschil lijkt me.

[...]

Ik heb een beetje zitten zoeken en ik lees dit in The Guardian:

An analysis of the missile fragments reveals that Russia is making use of a range of microprocessors, principally from US firms, which are supplied for civilian purposes but then re-exported through third countries to Moscow.

[...]

https://www.theguardian.c...found-in-russian-missiles

Ik ben niet heel erg thuis in de wereld van Microchips, maar als ik snel beetje google, krijg ik wel het idee dat dit chips zijn die in consumenten producten kunnen zitten? Over Xilinx lees ik bijvoorbeeld dit:

[...]
ook te bestellen bij ali (niet gezegd dat het echte zijn, maar wel met hetzelfde opschrift als de echte:
https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 14:23

KipCurreh

Nightcrawler

Ik weet niet of deze al gepasseerd is, maar er is een MiG-29 (UA) gespot met wat afwijkende pylons, lijken het meest op een launch rail van de air-launched versie van een IRIS-T AAM..

Interessant artikel

https://www.thedrive.com/...ith-mystery-weapon-pylons

Afbeeldingslocatie: https://www.thedrive.com/uploads/2023/06/20/MIG-29-UKRAINE-PYLON.jpg?auto=webp&optimize=high&quality=70&width=1920

[ Voor 18% gewijzigd door KipCurreh op 21-06-2023 08:31 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

KipCurreh schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:30:
Ik weet niet of deze al gepasseerd is, maar er is een MiG-29 (UA) gespot met wat afwijkende pylons, lijken het meest op een launch rail van de air-launched versie van een IRIS-T AAM..

Interessant artikel

https://www.thedrive.com/...ith-mystery-weapon-pylons

[Afbeelding]
Zou best kunnen, dat zijn vast de geblurde raketten:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:07

_Eend_

🌻🇺🇦

Oekraïense Hinds krijgen nu een Airborne Missile Protection System van het Duitse Hensoldt: https://mil.in.ua/en/news...ection-sensor-technology/

Wel 'maar' 16 stuks die er mee worden uitgerust, maar toch nog een mooie upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:44
Blijft toch altijd heel vet om dit soort shots vanuit een straaljager te zien. Op het einde zie je dus ook het voordeel vd MiG29 tov F16 met gesloten intakes vs de stofzuiger onder een F16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Sissors schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:19:
[...]En waarvoor zou je echt specifieke dingen nodig hebben voor militaire toepassingen? Alle signaalverwerking kan met generieke DSPs / FPGAs. GPS chips zitten misschien met een firmware toggle voor snelheidsbeperkingen, maar er zijn natuurlijk een hele hoop fabrikanten van GPS chips. Dingen als radar kan je 'gewoon' uit generieke componenten maken. Enige wat ik afvraag is iets als inertial navigation, want hoewel dat ook een standaard functie is van genoeg dingen, kan ik me voorstellen dat standaard commerciele implementaties niet de nauwkeurigheid halen die je wil zodat je raket na redelijke tijd van GPS jamming nog doel raakt.
Militaire GPS chips werken met een dual-frequency signaal om te kunnen corrigeren voor de afwijkingen die de atmosfeer van de aarde veroorzaken. Dat zijn dus geen generieke, standaard GPS consumentenchips zoals bijvoorbeeld in smartphones zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Militaire GPS chips werken met een dual-frequency signaal om te kunnen corrigeren voor de afwijkingen die de atmosfeer van de aarde veroorzaken. Dat zijn dus geen generieke, standaard GPS consumentenchips zoals bijvoorbeeld in smartphones zitten.
Alle beetje higher-end nieuwe consumenten devices voor wie GPS tracking belangrijk is (oftewel dingen als fitness horloges van Garmin) werken met dual frequency. L1 en L5 frequentie banden, nu is er blijkbaar ook een L2 die nog wat extra militaire encrypted dingen erbij heeft, maar laten we wel wezen, daar heeft Rusland sowieso nooit toegang op gehad (via GPS, Glonass is een ander verhaal).

Zelfs als ze geen dual-frequency chips kunnen gebruiken om wat voor reden dan ook, met single frequency krijg je alsnog een best goede GPS lock. Vooral als je je niet druk hoeft te maken over gebouwen of bomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 21-06-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 23:33
Volgens dit artikel heeft ru het elektromagnetische veld in handen langs het hele front.
Bovendien is er een gerichte storing in het elektromagnetische veld langs het hele front. “Hierdoor kunnen de Oekraïners moeilijk met elkaar communiceren en kunnen ze hun drones niet meer gebruiken”, zegt militair expert Reisner. Dit doet vooral Oekraïne pijn, zei hij. “Oekraïne heeft de afgelopen maanden heel innovatief laten zien dat het juist door het gebruik van drones veel successen boekt. Het was daarom een vervelende verrassing voor Oekraïne dat de Russen het elektromagnetische veld weer bezetten.”
Hoe kun je een elektromagnetisch veld bezetten?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vermoed dat ze bedoelen dat de russen de ether volpompen met signalen. Eov dus.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

mir4dor schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:17:
Volgens dit artikel heeft ru het elektromagnetische veld in handen langs het hele front.

[...]

Hoe kun je een elektromagnetisch veld bezetten?
Toevallig kwam ik daar afgelopen zondag een artikel over tegen: _Eend_ in "Wapens en wapensystemen"

In het kort: RU heeft veel, heel veel EW systemen bij het front staan. Het artikel had het over elke 10 km een EW post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 23:33
_Eend_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Toevallig kwam ik daar afgelopen zondag een artikel over tegen: _Eend_ in "Wapens en wapensystemen"

In het kort: RU heeft veel, heel veel EW systemen bij het front staan. Het artikel had het over elke 10 km een EW post
Ah dank je. Als het echt zo problematisch is dan moet UA die dingen ook nog uitschakelen, achter de frontlinie. Best ingewikkeld zo'n oorlog -O-

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zie nog steeds dagelijks nieuwe filmpjes van (FPV) drones verschijnen op Telegram, dus het zal niet zo zijn dat het onmogelijk is voor UA om drones te gebruiken

En FPV werken op 2,4 ghz (control/telemetry) en 5,8 ghz (video), met maar een beperkt zendvermogen, het lijkt mij als EW leek dat je dat vrij simpel kunt verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat zie ik wel als zwak punt van zulke consumenten drones, die werken gewoon op één frequentie en dat verander je niet zomaar, militaire drones kunnen (lijkt mij) daar flexibeler mee omgaan.

Maar je ziet natuurlijk niet de filmpjes van de drones die halverwege de verbinding verliezen. En er waren ook meer artikelen al (eentje van Britse groep) dat de Russen gewoon erg effectief zijn met hun EW, en er dus gigantische hoeveelheden Oekraïnse drones worden neergehaald. Nu is het voordeel dat een consumentendrone niet zoveel kost, maar als hij niet zijn doel behaald schiet het niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou denken dat de locatie van zo’n stoorzender goed is te bepalen omdat het zo staat te schreeuwen. En dat het dus een duidelijk doelwit is voor artillerievuur etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_Eend_ schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:35:
Ik zie nog steeds dagelijks nieuwe filmpjes van (FPV) drones verschijnen op Telegram, dus het zal niet zo zijn dat het onmogelijk is voor UA om drones te gebruiken

En FPV werken op 2,4 ghz (control/telemetry) en 5,8 ghz (video), met maar een beperkt zendvermogen, het lijkt mij als EW leek dat je dat vrij simpel kunt verstoren.
Zeker en er zal ook niet heel gek veen resilience ingebouwd zijn in dat soort spullen, vergeleken met militair spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

F_J_K schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:58:
Ik zou denken dat de locatie van zo’n stoorzender goed is te bepalen omdat het zo staat te schreeuwen. En dat het dus een duidelijk doelwit is voor artillerievuur etc.
Dat is dan wel weer heel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
filmpje over hoe storm shadow en vergelijkbaar een brug zou moeten vernietigen:

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1671784469814968321]
Pijler is beschadigd, onduidelijk hoeveel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpgLrmkbsP6yjjokBTP5xf0QTsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v8oG1JkMkOdXWCoA9Xj34UO3.jpg?f=user_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

F_J_K schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:58:
Ook stoorzenders kunnen 'intelligent' hun werk doen, enn bij het zenden een skew in de transmissie aanbrengen en daardoor z'n eigen locatie faken.

EW en counter-EW is echt interessant als je wat van de electronica snapt en je wilt inlezen hoe en wat. De op de Typhoon gebruikte towed decoys bijvoorbeeld, of de Wikipedia: BriteCloud actieve radar jammer bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Garyu op 22-06-2023 21:38 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Er bestaan ook anti radar bommen die tijdelijk een parachute kunnen gebruiken. Als de radar uitgaat om de bom te misleiden wacht hij even op die manier tot de radar weer aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Mr_gadget schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:39:
Er bestaan ook anti radar bommen die tijdelijk een parachute kunnen gebruiken. Als de radar uitgaat om de bom te misleiden wacht hij even op die manier tot de radar weer aan gaat.
Counter Counter Electronic Warfare

Of eigenlijk: Counter Counter Counter Electronic Warfare.

Counterception warfare... :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
Afgelopen zaterdag stond er een uitgebreid stuk over hoe de UA gebruik maakt van de inlichtingen van de VS. Hierin komt o.a. AI aan bod, welke erg behulpzaam lijkt te zijn bij het analyseren van de beelden en in rap tempo beter word. Dat gebeurd vooral omdat er een relatief kleine trainingset aan beelden was voor deze toepassing en die beelden worden nu in rap tempo gegenereerd. O.a. Palantir komt voorbij.

Je kan het stuk hier lezen. Hoe de oorlog in Oekraïne ook een militaire proeftuin voor de Verenigde Staten is.

Geen idee of het achter een paywall zit, ik heb zelf een abonnement op NRC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
blast from the past:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3ZLtdscFQm_xpplQxXjAnPvDXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pazOOrgAUgYB1KxT9MClRAak.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ziet eruit als ouwe meuk. Dus ik zoek ff...

Design uit 1950.

Is dat spul echt al 70 jaar uitontwikkeld?

Edit: de oekraïnse en Poolse concurrentie lijkt een range te hebben van ongeveer het dubbele.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 27-06-2023 18:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Design uit 1950.

Edit: de oekraïnse en Poolse concurrentie lijkt een range te hebben van ongeveer het dubbele.
Heel veel landen hebben de M2 .50 nog in gebruik, die is doro John Browning ontworpen in 1918 ;)

Om snel heel veel lood in de richting van de vijand te sturen heb je geen state of the art wapen nodig, het belangrijkste is dat het betrouwbaar is. En het bereik van de FN MAG is volgens wikipedia 800 meter en op een affuit 1800 meter.

Bij de PKM familie (PK, PKM, PKP etc) is dat 500 en 1500 meter. Dus wat dat betreft heeft de MAG een beter bereik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Design uit 1950.

Dus? :P
Het is een machinegeweer, erg veel ontwikkeling zit er niet meer in en heeft er ook nooit ingezeten.
In de jaren 1880 kreeg je de Maxim en het bleef ruwweg rond dat niveau tot de jaren 1930. Je had zeker wat alternatieven, maar ruwweg deden ze allemaal wat vergelijkbaars.

En toen kwamen de Duitsers met de MG-34 en zeker de MG-42. Ontwerpen zoals de FN MAG, PK en M60 zijn directe antwoorden daarop die soms wel aardig wat elementen overnamen. De ontwikkelingen zijn voornamelijk gewichtsreductie en betrouwbaarheid geweest. Want de MG-42 was ook nog eens behoorlijk simpel te produceren. Daar viel niet erg veel te halen.

De beperking zit ook in de munitie. 7,62x51mm of 7,62x54R vragen niet om iets echt fundamenteel beters en staan iets fundamenteel beters ook in de weg. Dus bleef vrijwel iedereen decennia met hetzelfde wapen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
[...]

Design uit 1950.

"Oude meuk" zou ik niet zeggen. Wapenontwikkeling is behoorlijk evolutionair i.p.v. revolutionair. Mechanisch staat het zelfs quasi stil, je hebt maar een handvol basisprincipes die zich steeds herhalen (short stroke rotating bolt samen met direct impingement rotating bolt is wat, 95% van de moderne westerse (semi-)automaten?)

Je ziet dat best vaak
  • zoals @_Eend_ zegt is de alom verspreide M2 uit 1918
  • de Maxim die we regelmatig in dit conflict zien is uit 1884
  • de C8 van het NL leger is een afstammeling van de M16, op zijn beurt een afstammeling van de AR15, op zijn beurt een afstammeling van de AR10 uit 1956
  • de Duitse MG3 is in feite gewoon een WO2 MG42 in 7.62 NATO
  • de AK-platformen zijn nog altijd gebaseerd op de oorspronkelijke AK47
  • de DShK is uit 1938
Ontwikkeling staat ook niet per definitie stil omdat het basisontwerp oud is. Andere kalibers, lichtere materialen, ergonomische verbeteringen, (picatiny) rails, mechanische verbeteringen,...

De MAG is betrouwbaar, nagenoeg onverwoestbaar, makkelijk te onderhouden, zeer goed qua sustained fire rate, alom present op westers materieel, (b.v. als boordgeschut in sommige tanks), en vooral: schiet 7.62 NATO. Range zegt niet alles als er munitietekorten of betrouwbaarheidsproblemen zijn. Interoperabiliteit, betrouwbaarheid, leverbaarheid, onderhoudbaarheid, en logistiek zijn imo allen belangrijker in het grote plaatje.

Het enige wat ik zelf altijd minder leuk vond aan de MAG is zijn gewicht met +/- 12 kilo :+ (al hebben de Turken schijnbaar een versie ontwikkeld van 8 kilo, dat is zo een voorbeeld van evolutionair ipv revolutionair)

My 2 cents. Natuurlijk heb je gelijk dat het een oud platform is. Ik was zelf ook verbaasd dat ze voor de MAG gekozen hebben en niet de Minimi (die tegenwoordig ook in 7.62 beschikbaar is). Wellicht levertermijnen of hebben ze toch een zwaardere mitrailleur nodig voor de loopgravenoorlog.

Edit: ook credits @DaniëlWW2. Ik ben aan mijn reactie begonnen toen enkel _Eend_ gereageerd had maar had mijn avondmaal er tussen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 10:18

Jiffy

God, you're ugly!

[...]

Design uit 1950.

Sterker nog: een paar jaar geleden heeft Nederland de FN MAG vervangen door... de FN MAG! Kijk maar! :)

Er valt nu eenmaal niet echt iets fundamenteel aan te verbeteren. Het is gewoon goed spul.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, grappige is wel dat met dezelfde ammo de range varieert tussen 800 en 1600 meter.
Als ik de Israëlische, oekraïnse of Poolse variant bekijk, lijkt dat net even een paar stappen beter.

Maargoed, zou ermee geschoten moeten hebben voor een direct vergelijk. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:36:
Nouja, grappige is wel dat met dezelfde ammo de range varieert tussen 800 en 1600 meter.
Als ik de Israëlische, oekraïnse of Poolse variant bekijk, lijkt dat net even een paar stappen beter.

Nee, de range is afhankelijk van het gebruik. De 800 meter is met alleen de tripod, dit ding dus:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/M240-1.jpg
Dit is M240B, de variant van de FN MAG die de US in gebruik heeft maar ze zijn praktisch hetzelfde

De 1800 meter is als het MAG is gemonteerd op een affuit of voertuig, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://www.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/onderwerpen/materieel/bewapening/mag-machinegeweer-7-62mm/mag-machinegeweer-7-62mm.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Vnze schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:30:
[...]

De MAG is betrouwbaar, nagenoeg onverwoestbaar,

[...]
Als ik mijn oud leidinggevende mag geloven is dat vrijwel onmogelijk. Die zei altijd "Geef een infanteriepeloton een aambeeld mee en je krijgt hem in minstens 1000 stukjes terug :+

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 27-06-2023 20:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Als ik mijn oud leidinggevende mag geloven is dat vrijwel onmogelijk. Die zei altijd "Geef een infanteriepeloton een aambeeld mee en je krijgt hem in minstens 1000 stukjes terug :+
Dat is natuurlijk ook waar. In mijn eenheid moest een rekruut ooit een FNC reinigen "tot 'ie blinkt". 's avonds wisten we allemaal dat onze zwarte FNC's eigenlijk een mooie inox kleur hebben onder de afwerking. En dan gaven we de MAG nog aan de lompste grootste van het peloton :X

Als je iets zeker kapot wil geef je het aan een infanterist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

Oekraine schoot een nieuw model KH-101 uit de lucht en deze kwam redelijk intact beneden. De raket blijkt vol nieuwe tech te zitten wat tot nu toe onbekend was.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:36:

Bedenk wel dat die 1800 meter niet zo eenvoudig is. Een 7,62x51 Nato kogel is zo'n 55 meter gezakt als je hem op 100 meter heb ingeschoten.

Het is wel mogelijk, er zijn mensen die op 3 km een plaat van 60x60 cm weten te raken maar dat is met precisie geweren en zelf gefabriceerde patronen etc etc. Die zijn niet afhankelijk van de standaard defensie munitie.

Die Polen en die Israeli's schieten ook niet verder. Met een wat langere loop kun je een net iets hogere aanvangssnelheid krijgen maar dat is een beetje gerommel in de marge boven een bepaalde looplengte.

De hoeveelheid kruit en de soort zijn aan een maximum gebonden om de maximum druk niet te overschrijden en het is en blijft maar een kleine patroon. Voor lange afstanden zijn er veel betere patronen met lange slanke kogels en flinke kruit volumes erachter. Die vindt je vaak terug in scherpschuttersgeweren. Dan zie je de 338 Norma magnum of 338 lapua magnum of een .375 Chey tac of gelijk een .50

Ik ben zeker geen specialist maar ik weet er wel een klein beetje van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:15
1.800m? Op 800m waren we al een paar kisten 7.62mm en verwisselde lopen verder voordat we het doel raakten 8)7 Op 1.800 raak je niets met dat ding.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Abbadon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:37:
1.800m? Op 800m waren we al een paar kisten 7.62mm en verwisselde lopen verder voordat we het doel raakten 8)7 Op 1.800 raak je niets met dat ding.
Het kan in theorie maar in de praktijk moet je buitengewoon kundig zijn EN geluk hebben. In principe niet te doen.

Maar ja, er zijn mensen die op 3 km nog iets raken als zijn dat dan vaak grendelgeweren. Ik kon in dienst destijds best aardig schieten maar ik hou het wel bij 100m met misschien een beetje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Abbadon schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 23:37:
Inderdaad. 1.800 meter is enorm ver. Hollywood gaf me het idee dat je op 1.000m rechtstaand gat-in-gat kan schieten met een geweer en dat pistolen effectief zijn tot makkelijk 200m (ook staand en liefst met één hand en je pistool wat scheef houden ook aub). Heb ik me toch even moeten herpakken de eerste keren op de range. :+

Ik denk wel dat ze voor machinegeweren een andere effectieve afstand bedoelen dan met persoonlijke wapens. Een pistool en een karabijn zijn effectief als je iets raakt met een zeker percentage. Een MG is vaak echter ook eerder een denial/suppression type deal en kan dus al effectief zijn zelfs al mis je "alles".

Ik kan me voorstellen dat een echt doel op 800m uit jouw voorbeeld mooi in zijn schuttersputje zou blijven. Misschien speelt dat mee in die cijfers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 10:18

Jiffy

God, you're ugly!

_Eend_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:54:
[...]

Nee, de range is afhankelijk van het gebruik. De 800 meter is met alleen de tripod, dit ding dus:
Nee, de versie die je op de foto laat zien is de bipod. :)

Een tripod is een (stabielere doch zwaardere) driepoot.

Bi=2, tri=3. Ik weet 't, vreselijk ingewikkeld enzo. Maar zo is 't wel. ;)

Je zit wel goed dat je met die bipod echt niet verder komt dan 800 meter. En dan is het nog best een uitdaging om een doelwit kleiner dan een schuur(tje) te raken (proefondervindelijk vastgesteld). Daar gingen mijn Hollywoodscherpschuttersfantasietjes...

[ Voor 27% gewijzigd door Jiffy op 28-06-2023 10:54 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 18-09 16:15
We schoten vanaf een ringaffuit (bijrijdersdakluik in een Fuchs) en richten ging eigenlijk d.m.v. lichtspoor (om de vijf patronen dacht ik, is al zo lang geleden). Gebruik van de ijzeren richtmiddelen was betrekkelijk zinloos.
Het was wel leuk om te doen, vond vooral die overal heen ketsende lichtsporen cool om te zien (kogels ketsen heel makkelijk af op een steentje in het terrein).

Keek net op Wiki en daar geven ze ook 1.800m aan, maar dat zal denk ik met name meer het 'besproeien' van een doelgebied zijn.

We moesten mansgrote metalen doelwitten omver schieten. Als ze allemaal omver waren kwam er één omhoog die je ook omver moest schieten om de andere doelen weer omhoog te krijgen. Dat koste heel veel kogels en was altijd een leuk dagje uit (ook omdat je andere eenheden bezig zag met nog leuker spul) :P

[EDIT}
30 jaar geleden. Gebruikte 'm als persoonlijk wapen omdat de Uzi maar een klappertjespistool was :+
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9IT64I82toBdSrVopPDKe3nw3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xi4jCQ3TYlOBfCncrZVuY9dY.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Abbadon op 28-06-2023 11:37 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Jiffy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Nee, de versie die je op de foto laat zien is de bipod. :)

Een tripod is een (stabielere doch zwaardere) driepoot.

Bi=2, tri=3. Ik weet 't, vreselijk ingewikkeld enzo. Maar zo is 't wel. ;)

Je zit wel goed dat je met die bipod echt niet verder komt dan 800 meter. En dan is het nog best een uitdaging om een doelwit kleiner dan een schuur(tje) te raken (proefondervindelijk vastgesteld). Daar gingen mijn Hollywoodscherpschuttersfantasietjes...
Je hebt gelijk, ik ben maar een simpele NuKuBu die niet op het juiste woord kon komen. Terwijl het letterlijk voor me stond :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Abbadon schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:29:
We schoten vanaf een ringaffuit (bijrijdersdakluik in een Fuchs) en richten ging eigenlijk d.m.v. lichtspoor (om de vijf patronen dacht ik, is al zo lang geleden). Gebruik van de ijzeren richtmiddelen was betrekkelijk zinloos.
Het was wel leuk om te doen, vond vooral die overal heen ketsende lichtsporen cool om te zien (kogels ketsen heel makkelijk af op een steentje in het terrein).

Keek net op Wiki en daar geven ze ook 1.800m aan, maar dat zal denk ik met name meer het 'besproeien' van een doelgebied zijn.

We moesten mansgrote metalen doelwitten omver schieten. Als ze allemaal omver waren kwam er één omhoog die je ook omver moest schieten om de andere doelen weer omhoog te krijgen. Dat koste heel veel kogels en was altijd een leuk dagje uit (ook omdat je andere eenheden bezig zag met nog leuker spul) :P

[EDIT}
30 jaar geleden. Gebruikte 'm als persoonlijk wapen omdat de Uzi maar een klappertjespistool was :+
[[Afbeelding]
102 EOV Cie? (gezien de Fuchs en het EW op het voertuig achter je)

Overigens zou ik zelf niet graag met zo'n MAG willen lopen, dan is de Israelische plantenspuit toch een stuk handzamer. Alleen moet je de vijand dan wel lief vragen om dichterbij te komen :p

Ik heb zelf nooit op meer dan 15 m. geschoten, behalve dan die ene keer dat ik met een FN MAG mocht schieten. Ik raakte elk (imaginair) doel, ongeacht de afstand 8)

spoiler:
_Eend_ schoot met losse flodders

[ Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 28-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

En om toch nog een beetje on-topic te blijven: Litouwen heeft twee extra NASAMS aangeschaft voor Oekraïne: https://mil.in.ua/en/news...ms-launchers-for-ukraine/ *O*

Die komen nog bovenop de 6 systemen die de VS en Canada hebben toegezegd en de twee systemen die Noorwegen heeft toegezegd: https://mil.in.ua/en/news...dditional-nasams-systems/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat gebeurt er als je een Amerikaanse HIMARS met een Duitse MARS II kruist?

GMARS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HJCqlAnCpKmSZ55iepjwYGCTAQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ngWY84NbFeYDLxXvbMANydGL.jpg?f=user_large
Lockheed, Rheinmetall pair up to build Europe-made rocket launcher

PARIS — Lockheed Martin and Rheinmetall are partnering to offer a European-made rocket launcher based on Lockheed’s High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS) system to Germany and its neighbors.

The GMARS system is envisioned as a wheeled artillery system replacing Berlin’s aging MARS 2 multiple launch rocket systems, Howard Bromberg, vice president and deputy for strategy and business development at Lockheed Martin’s air and missile defense business line, said June 21 in an exclusive interview with Defense News. The weapon would integrate a Rheinmetall chassis and a Lockheed Martin loader component, he explained.
https://www.defensenews.c...ope-made-rocket-launcher/
The ongoing war in Ukraine against Russian forces has demonstrated the demand for new rocket artillery on the continent, he said at the Paris Air Show outside of the city. “Everybody is discussing what their future rocket artillery requirements are.”

Germany specifically has been in discussions with Rheinmetall and Lockheed Martin to find a replacement for its MARS 2 systems, a portion of which has been donated to Ukraine over the past year, and the rest of which are quickly aging. A memorandum of understanding between the two companies was signed in April.

“They want to backfill those [donated systems] quickly, and then move on to a modernized rocket artillery force,” Bromberg said.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YouTube: Rheinmetall Mission Master CXT – Fire Support, an autonomous counter...

Rheinmetall's anti-drone (en auto) oplossing, een 4WD onbemand voertuigje met twee miniguns en de mogelijkheid autonoom te opereren. De morele bezwaren tegen het inzetten van autonoom opererende wapensystemen is hier wat gedempt door de keuze van doelwit, onbemande drones. Hoewel die zwerm kogels die wordt afgeschoten natuurlijk altijd ergens neer moet gaan komen tenzij ze iets doen met fragmentatie.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Nieuwste lasergestuurde wapens gespot in Oekraïne:
LAND-LGR4
Laser Guided Weapon System
LAND-LGR4 is lightweight, reliable and provides precision fire support previously only available utilizing aviation assets. It can be mounted on a ground vehicle, watercraft or be stand independently. It was first unveiled in 2017 at DSEi in London and has since undergone highly successful test firings with 100% success rate at distances up to 6km.
[Embed: https://defence-blog.com/us-made-laser-guided-weapon-system-spotted-in-ukraine/]

dit: zie zo snel even niet waarom embed niet werkt

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 30-06-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09 00:49
Tens schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:37:
Nieuwste lasergestuurde wapens gespot in Oekraïne:

[...]

[Embed]

dit: zie zo snel even niet waarom embed niet werkt
Twitter laat nu alleen ingelogde gebruikers toe, mensen die geen Twitter hebben kunnen de tweets niet meer inzien.
Je kant via een omweg als Nitter werkt het wel, zoals https://nitter.nl/MalyasovDylan/status/1674490441222221837#m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:59:
Wat maken we van deze Leopard 2A4 met ERA?

Zoiets zagen we al eerder en werd toen een Photoshop genoemd - deze zou wel echt rondrijden. Deze beelden zonder battle markings en met rode stop in de loop, voor wat het waard is.
Geen goed idee om overduidelijke redenen: bij combined arms optreden is de tank zelf een directionele landmijn zodra iemand er een granaat op schiet, dat kost je gewoon infanterie. Het pantser is al bestand tegen de type munitie die ERA tracht te blokkeren.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
nst6ldr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:04:
[...]

Geen goed idee om overduidelijke redenen: bij combined arms optreden is de tank zelf een directionele landmijn zodra iemand er een granaat op schiet, dat kost je gewoon infanterie. Het pantser is al bestand tegen de type munitie die ERA tracht te blokkeren.
Toch hebben ze er hier blijkbaar eentje mee uitgerust, vandaar mijn verbazing. Overigens is een 2A4 niet zo bestand tegen moderne RPG’s als we zouden willen: ze stammen uit 1985-1991.

Tis er 1 en heb ze nergens in gevecht gezien. Mogelijk een probeersel. Volgens comments wordt de tank er ook 1000-3000kg zwaarder van afhankelijk van welke delen ermee worden uitgerust.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

nst6ldr schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:04:
[...]

Dat valt wel mee, de plek waar je risico loopt is recht of schuin voor de tank waar vijandelijk vuur vandaan komt. Daar wil je ook niet zijn voor als er een 120mm kanon wordt afgeschoten en er een lading heet gas in je gezicht wordt geblazen. En een treffer van een granaat/raket op een pantser zonder ERA is ook niet gezond als je daar dichtbij staat.

De Kornet met een tandem lading kan heel goed een Leo 2A4 uitschakelen, vraag maar aan de Turken. Als Oekriane er toegevoegde waarde in ziet (met ook nog de mogelijkheid dat het lege plastic dozen zijn en alleen maar bedoeld om meer op een T-64 te lijken) moeten ze het vooral doen. Zij zijn degenen die een WW3 achtige strijd aan het voeren zijn tegen Rusland met 5% van wat NAVO daarvoor zou inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:12:
[...]

Toch hebben ze er hier blijkbaar eentje mee uitgerust, vandaar mijn verbazing. Overigens is een 2A4 niet zo bestand tegen moderne RPG’s als we zouden willen: ze stammen uit 1985-1991.
Dat is ook het type wapentuig waar ze tegenover staan, daar is deze tegen bestand.
IJzerlijm schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:24:
[...]

Dat valt wel mee, de plek waar je risico loopt is recht of schuin voor de tank waar vijandelijk vuur vandaan komt. Daar wil je ook niet zijn voor als er een 120mm kanon wordt afgeschoten en er een lading heet gas in je gezicht wordt geblazen. En een treffer van een granaat/raket op een pantser zonder ERA is ook niet gezond als je daar dichtbij staat.
Juist de kleine AT wapens worden bij gelegenheid toegepast, dus vooral de zijkant/achterkant en niet de voorkant. De meest gangbare ERA gaat overigens ook geen tanden HEAT tegenhouden. Het verschil tussen een inslag op pantser en een inslag op ERA is als infanterist het verschil tussen leven en dood overigens.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Geen F16 toestellen tot na het counteroffensief.. (Bron: Kyiv Independent )

NATO military chief: Ukraine not to receive fighter jets before counteroffensive ends.

Ukraine will not receive the jets until its ongoing counteroffensive is over, Lieutenant Admiral Rob Bauer, Chairman of the Military Committee of NATO, said on LBC on July 4.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Thombias schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:37:
Geen F16 toestellen tot na het counteroffensief.. (Bron: Kyiv Independent )

NATO military chief: Ukraine not to receive fighter jets before counteroffensive ends.

Ukraine will not receive the jets until its ongoing counteroffensive is over, Lieutenant Admiral Rob Bauer, Chairman of the Military Committee of NATO, said on LBC on July 4.

[Twitter]
Waarbij de boel weer lekker door de media op een spannende manier wordt gebracht. Want die doen nu net of er gewacht wordt tot het counteroffensief voorbij is en er dan weer naar gekeken gaat worden. Wat er echter is gezegd is dat dit soort dingen tijd kosten en dat ze er waarschijnlijk dus pas komen nadat het counteroffensief al voorbij is. Nog steeds slecht natuurlijk dat het zo lang moet duren...

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 22:21
In hoeverre is Oekraine nu in staat om luchtafweer van Rusland uit te schakelen?

Zouden F16's met de juiste raketten eronder daar een steentje aan kunnen bijdragen?
Of heeft dit veel meer zin met Storm Shadow of Atacms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 17:46
Rusland heeft voor het eerst een storm shadow uit de lucht geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

gustaveau schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:47:
In hoeverre is Oekraine nu in staat om luchtafweer van Rusland uit te schakelen?

Zouden F16's met de juiste raketten eronder daar een steentje aan kunnen bijdragen?
Of heeft dit veel meer zin met Storm Shadow of Atacms?
Dat kunnen ze al met hun MiG-29's, daar kunnen ze al AGM-88 HARM (Wikipedia: AGM-88 HARM) raketten mee afvuren. Ik heb verder geen idee of dat een ideale setup is of iets (en dat is meer een vraag voor een ander topic) maar voor SEAD/DEAD missies hebben ze geen F-16 nodig. Maar meer vliegtuigen met die mogelijkheid zoals de F-16 gaat zeker helpen.. Maar het is maar de vraag of UA dat op grote schaal aandurft. Het is een nogal linke bezigheid, de kans dat de Russen zo'n kist neerhalen echt heel groot. MiG's en F-16's zijn moeilijk te vervangen, en de piloot al helemaal. De opleiding duurt jaren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:25:
Rusland heeft voor het eerst een storm shadow uit de lucht geschoten.

[Embed]
Dat ziet er eerlijk gezegd niet uit als neergeschoten, dat ding heeft geen enkele schade behalve wat je verwacht als ie crasht op de grond. Deze lijkt met dan ook eerder uit de lucht gevallen dan iets anders. Het nadeel is natuurlijk wel dat dit ook zal betekenen dat ie grotendeels intact is en ze hem dus goed kunnen onderzoeken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Dat ziet er eerlijk gezegd niet uit als neergeschoten, dat ding heeft geen enkele schade behalve wat je verwacht als ie crasht op de grond. Deze lijkt met dan ook eerder uit de lucht gevallen dan iets anders. Het nadeel is natuurlijk wel dat dit ook zal betekenen dat ie grotendeels intact is en ze hem dus goed kunnen onderzoeken.
Van Elon mag ik het plaatje niet zien, maar een Storm Shadow zal alleen een destruct triggeren na een laatste verificatie met zijn front camera die onder de neus zit dacht ik :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:47:
[...]

Van Elon mag ik het plaatje niet zien, maar een Storm Shadow zal alleen een destruct triggeren na een laatste verificatie met zijn front camera die onder de neus zit dacht ik :)
Het plaatje is simpelweg de hele rakket, maar dan in 2 delen uit elkaar gevallen. Verder totaal geen enkele schade. Niet ontploft en niet neergeschoten dus.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:47:
[...]

Het zou net zo goed een MALD decoy kunnen zijn, ik kan het verschil in ieder geval niet goed zien. Er lijkt in ieder geval geen warhead in te zitten ook, maar ook daar ken ik dit type wapen niet goed genoeg voor om er zeker van te zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
redwing schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:50:
[...]

Het plaatje is simpelweg de hele rakket, maar dan in 2 delen uit elkaar gevallen. Verder totaal geen enkele schade. Niet ontploft en niet neergeschoten dus.
Ik zie een aantal gaten die duidelijk niet zijn ontstaan door het neervallen. Hier bij de witte sticker met rode ster en in de schaduw van de vleugel: https://twitter.com/Maks_...76167398884360193/photo/3

En hier twee gaten die niet onderdeel zijn van het ontwerp, even los van die grotere gaten die wel bij het ontwerp horen: https://twitter.com/Maks_...76167398884360193/photo/2

De vraag is hoe die schade kan zijn ontstaan, anti air gun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:48:
[...]
Ik zie een aantal gaten die duidelijk niet zijn ontstaan door het neervallen. Hier bij de witte sticker met rode ster en in de schaduw van de vleugel: https://twitter.com/Maks_...76167398884360193/photo/3

En hier twee gaten die niet onderdeel zijn van het ontwerp, even los van die grotere gaten die wel bij het ontwerp horen: https://twitter.com/Maks_...76167398884360193/photo/2

De vraag is hoe die schade kan zijn ontstaan, anti air gun?
Nu ben ik geen expert natuurlijk, maar wat ik normaal gesproken zie aan kogelgaten zien die er niet uit als zo'n 'mooi' gat. Het kan natuurlijk altijd, maar het is iig niet zoals met de Khinzals dat de AA raketten de signature hebben geleerd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 22:38

Damian

Insane Obtrusion

*knip* offtopic post

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 05-07-2023 09:22 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Er is een lading T-54/T-55 onderweg naar Oekraïne. Vraag me af wanneer ze terug moeten vallen op de tanks uit de tweede wereldoorlog (T-34). Dat zal vast ook niet lang meer duren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:03:
Er is een lading T-54/T-55 onderweg naar Oekraïne. Vraag me af wanneer ze terug moeten vallen op de tanks uit de tweede wereldoorlog (T-34). Dat zal vast ook niet lang meer duren 8)7

[Twitter]
T34's hebben ze niet veel meer operationeel of opkalefaterbaar dacht ik?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:03:

[Twitter]
De T-34 was ontworpen voor de korte levensduur tijdens WOII en is na de oorlog moeilijk om nog jarenlang werkend te houden.

De naoorlogse ontwerpen houden rekening met het feit dat de tanks vele jaren, decennia,... kunnen wachten op een oorlog.

De ene is ontworpen om in enkele dagen of weken al opgeblazen te worden en de andere is ontworpen om tientallen jaren op de parking te kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 15:51

servies

Veni Vidi Servici

rapture schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:13:
[...]

De T-34 was ontworpen voor de korte levensduur tijdens WOII en is na de oorlog moeilijk om nog jarenlang werkend te houden.

De naoorlogse ontwerpen houden rekening met het feit dat de tanks vele jaren, decennia,... kunnen wachten op een oorlog.

De ene is ontworpen om in enkele dagen of weken al opgeblazen te worden en de andere is ontworpen om tientallen jaren op de parking te kunnen staan.
Ook die T-54/T-55 is niet ontworpen om 20 tot 30 jaar lang onbeschermd in weer en wind buiten te staan...
Als je kijkt naar Amerikaanse depots, die zijn meestal in erg droge (woestijnachtige) gebieden gesitueerd.
De russen hebben ze vooral in niet droge gebieden (ook enigzins veroorzaakt door de geografie van Rusland). Voeg daar jarenlange socialistische desinteresse en corruptie aan toe en er blijft niet veel (snel weer) werkend spul over, als het überhaupt weer werkend te krijgen is.
Het zou mij niets verbazen als ze uit 10 tanks in opslag slechts 2 tot 3 werkende tanks kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:31
Goed nieuws voor ons Kreis (Kleve), de rompen-fabriek voor de Duitse JSF's gaat op voormalige luchtmachtbasis Laarbruch geplaatst worden, wat nu luchthaven Weeze (Niederrhein) is.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Voor wie benieuwd is hoe je een Russiche variant van een claymore weer onschadelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:39:
[Embed]

Voor wie benieuwd is hoe je een Russiche variant van een claymore weer onschadelijk maakt.
Ik zou een scherper schaartje kopen :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Wat goed nieuws, er komen een aantal howitzers op termijn naar Oekraïne.

Vraag me wel af hoe lang de productie van die dingen ongeveer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Waarschijnlijk een domme vraag (Google biedt geen soelaas), maar waarom wordt een HIMARS met Tungsten balletjes niet als clustermunitie gezien? Ik snap de controverse rondom clustermunitie ook niet echt, als je dit gebruikt op sec het slagveld uiteraard. Maar ik ben dan ook een leek en mis de militair-historische inzichten wellicht :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De balletjes zelf zijn niet explosief, lijkt me de reden. Ik stel me een soort überversie van een hagelpatroon voor :)

[ Voor 35% gewijzigd door Boudewijn op 07-07-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:35
Een voordeel van Himars is wel dat nadat het conflict afgelopen is de bolletjes niet ontploffen, dat doen ze op dag 1 ook al niet. Bij clustermunitie kunnen er wel 2000 afzonderlijke explosieven in 1 bom zitten. Gaat dan 5% niet af dan is dat toch al 100 stuks per bom die het risico op later alsnog ontploffen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:35
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:52:
Waarschijnlijk een domme vraag (Google biedt geen soelaas), maar waarom wordt een HIMARS met Tungsten balletjes niet als clustermunitie gezien? Ik snap de controverse rondom clustermunitie ook niet echt, als je dit gebruikt op sec het slagveld uiteraard. Maar ik ben dan ook een leek en mis de militair-historische inzichten wellicht :)
https://www.theguardian.c...ombs-biden-ukraine-russia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Jedi_Pimp schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:52:
Een wat uitgebreider artikel over clustermunitie en waarom Oekraïne deze wapens graag wil hebben, onda ks de nadelen: https://www.thedrive.com/...ukraine-wants-them-so-bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Bovenstaand artikel spreekt over varianten met en zonder zelfvernietigingsfunctie, waarbij niet-geëxplodeerde submunitie naar enkele mihuten alsnog zou moeten ontploffen. Is al bekend of Oekraïne een van die varianten krijgt, of een variant die dat niet heeft?

Bla bla bla...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Elfjes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:30:
Bovenstaand artikel spreekt over varianten met en zonder zelfvernietigingsfunctie, waarbij niet-geëxplodeerde submunitie naar enkele mihuten alsnog zou moeten ontploffen. Is al bekend of Oekraïne een van die varianten krijgt, of een variant die dat niet heeft?
"I will say that we have multiple variants of DPICMs in our stocks and the ones that we are considering providing [to Ukraine] not be... variants with dud rates that are higher than 2.35 percent,"
Bron: https://www.thedrive.com/...ukraine-wants-them-so-bad

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het probleem is ook dat clustermunitie zo effectief is.
Normale brisant projectielen zijn eigenlijk vrij primitief en niet bijzonder effectief in veel scenario's. Het is een cilinder met explosieven erin die ontploft. Graaft die zich de grond in, zoals de meeste doen, dan gaat heel wat energie alsmede fragmentatie de grond in. Het werkt als je een fortificatie wil openbreken of een voertuig direct raakt, maar dat is het meestal ook wel.

Tijdontstekingen waarmee je probeert net voor inslag het projectiel af te laten gaan, zodat de explosie zich door de lucht verspreid, zijn vaak niet precies genoeg om de timing goed te krijgen. Nabijheidsontstekingen die detecteren wanneer het projectiel dichtbij de grond komt, lossen dat op. Maar die zijn duurder om te maken op haar best en qua technologisch niet te maken voor veel landen. Effectief zijn ze wel, binnen een beperkte zone. Dat is echt iets waardoor je niet geraakt wil worden.

Bijvoorbeeld een lang projectiel maken waarbij de ontsteking in de neus zit en de explosieven achterin, is ook niet te doen met artillerie projectielen. Dan worden ze veel te zwaar omdat een artillerie projectiel met veel meer druk te maken heeft en een dikkere wand nodig heeft van relatief hoge kwaliteit staal. Hoeft geen dure legering te zijn, maar de vloeigrens moet wel hoog liggen zodat je meer explosieven in het projectiel kan stoppen. Bijvoorbeeld Duitse en Amerikaanse WO2 projectielen hun staalcomposities, konden ongeveer 4000kg/cm2 aan. En daar ging met name voor de Amerikanen ook de hoeveelheid explosieven omhoog tegenover eerdere ontwerpen. De Duitsers waren een beetje half half. Ze hadden verschillende ontwerpen naast elkaar in productie, vaak afhankelijk van wat de locale faciliteit kon maken, waardoor het niet uniform was.

Met (ongeleide) raketten kan je wel een lang projectiel maken. Maar dat maakt ze ook complexer en dus duurder omdat de raketmotor dan in het midden moet zitten. (15cm Nebelwerfer is er denk ik het bekendste voorbeeld van)

Clustermunitie vermijdt de meeste problemen en heeft ook het voordeel dat je een veel groter gebied kan bestrijken. Een fragment hoeft namelijk niet zo groot te zijn om dodelijke verwondingen toe te brengen. 1cm2 kan al afdoende zijn als de snelheid maar hoog genoeg is. Wat je met clustermunitie kan doen is veel kleine bommetjes maken die je in een grotere container stopt en boven je doel open laat gaan. En dan krijg je een flink stuk gebied waar die kleine bommetjes vallen. Het is zeer effectief over een groter gebied. Maar het probleem is dat je nu tientallen kleine ontstekingen hebt in plaats van een grote ontsteking. Je hebt de ruimte niet om echt goede ontstekingen in die kleine bommetjes in te passen, dus je krijgt altijd een percentage dat niet afgaat. En die percentages kunnen aardig oplopen. Pak je dan argeloos zo'n bommetje op, aardige kans dat die alsnog afgaat. Daarom zijn ze door de meeste landen verboden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Elfjes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:30:
Uit het artikel:
"I will say that we have multiple variants of DPICMs in our stocks and the ones that we are considering providing [to Ukraine] not be... variants with dud rates that are higher than 2.35 percent," Pentagon Press Secretary Ryder said at the press conference earlier today. "We are aware of reports out there from several decades ago that indicate that certain 155mm DIPCMs have higher dud rates. So we will be carefully selecting rounds with lower dud rates for which we have tested."
en
The U.S. military insists that newer DPICM types from more recent production lots are significantly more reliable. Certain submunition types were either built with fuzes designed to self-destruct or otherwise render themselves inert after a certain period of time, or were retrofitted with such fuzes. Those safety features have produced mixed results by the U.S. military's own admission.
edit:
@Juup was me voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Het Ukrainian Military Center heeft een artikel geplaatst dat wat dieper in gaat op de soorten clustermunitie die Oekraine nu heeft en die ze hebben aangevraagd of willen aanvragen: https://mil.in.ua/en/arti...itions-of-war-in-ukraine/ Onder andere de Rockeye II (wikipedia)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En om er nog iets verder op in te gaan:

Vele opties voor de applicatie, maar voor loopgraven blijkbaar niet waarschijnlijk.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Voor NATO leden die het clusterverdrag ondertekend hebben is het natuurlijk ook boter op hun hoofd. In nood is er de VS die het heeft en gebruikt. Verder niet ondertekend door 8 van de 10 landen met het grootste aantal bewoners dacht ik?

Kneiter kortzichtig van ik noem maar een Rode Kruis of een VN, gebrek aan "life cycle analyse" van zo'n oorlog lijkt me. Beetje mantra herhalen.
Sowieso zijn al die non state actors suspect tot we ze saneren van Russische invloeden.

Als ik ergens over inzit snachts is het niet de verlossende paddestoelwolk maar westerse lafheid en gebrek aan urgentie en "resolve"

UA heeft primair gewoon shells nodig.

specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Daar zou ik de mening van de premier van Cambodja tegenover willen zetten.

Daar weten ze hoeveel schade die dingen onder de burgerbevolking aanrichten, en blijven aanrichten.
It has been more than half a century. There have been no means to destroy them all yet.

As my pity for the Ukrainian people, I appeal to the US president as the supplier and the Ukrainian president as the recipient not to use cluster bombs in the war because the real victims will be Ukrainians

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:25
maratropa schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:52:
Voor NATO leden die het clusterverdrag ondertekend hebben is het natuurlijk ook boter op hun hoofd. In nood is er de VS die het heeft en gebruikt. Verder niet ondertekend door 8 van de 10 landen met het grootste aantal bewoners dacht ik?

Kneiter kortzichtig van ik noem maar een Rode Kruis of een VN, gebrek aan "life cycle analyse" van zo'n oorlog lijkt me. Beetje mantra herhalen.
Sowieso zijn al die non state actors suspect tot we ze saneren van Russische invloeden.

Als ik ergens over inzit snachts is het niet de verlossende paddestoelwolk maar westerse lafheid en gebrek aan urgentie en "resolve"

UA heeft primair gewoon shells nodig.
Je betoog stort snel in door je insinuatie dat alle tegenstand tegen clustermunitie wel gevoed moet zijn door Russische beïnvloeding. Dat is, behalve totale non-sense, een erg onsmakelijke argumentatiestijl.

Clustermunitie is een wapen wat, meer dan veel andere wapens, effect blijft hebben ver nadat een conflict beëindigd is. Daardoor zien veel NGO's liefst dat die dingen verboden worden, gelijk aan chemische wapens bijvoorbeeld. Voor zover ik kan overzien is dat een volstrekt legitiem standpunt, waar ook wereldwijd veel begrip voor is.

Dat clustermunitie óók een aantal tactische voordelen heeft die in de huidige situatie voor Oekraïne hard nodig zijn doet daar echt niets aan af. En andersom ook niet: Die tactische voordelen verdwijnen echt niet doordat die munitie nou zo gruwelijk is.

De afweging of de voordelen of juist de nadelen van het gebruik zwaarder moeten wegen is een lastig moreel dilemma, wat je niet kan plat slaan door McCarthy-achtige "Je bent niet onvoorwaardelijk voorstander van alle beschikbare middelen naar Oekraïne sturen, dus ben je gevallen voor Russische beïnvloeding." uitspraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59

Illusion

(the art of)

Maar de nadelen van clustermunitie zijn door een technisch hoogstaand land als oekraine prima af te vangen.

1) Ze weten waar en hoeveel ze afgevuurd zijn.
2) Ze hebben waarschijnlijk dronebeelden waarop ze kunnen tellen hoeveel er wel/niet afgegaan zijn. En dus een schatting hoeveel unexploded ze op moeten opruimen.
3) Ze hebben na de oorlog waarschijnlijk het geld en de middelen om daadwerkelijk gericht op te ruimen. (En te waarschuwen op plekken waar opruimen nog niet begonnen is)

Dat is heel wat anders dan wanneer een externe partij je land volplempt met die rotzooi (en dan hebben we het nog niet over de landmijnen)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Illusion schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:26:
Maar de nadelen van clustermunitie zijn door een technisch hoogstaand land als oekraine prima af te vangen.

1) Ze weten waar en hoeveel ze afgevuurd zijn.
2) Ze hebben waarschijnlijk dronebeelden waarop ze kunnen tellen hoeveel er wel/niet afgegaan zijn. En dus een schatting hoeveel unexploded ze op moeten opruimen.
3) Ze hebben na de oorlog waarschijnlijk het geld en de middelen om daadwerkelijk gericht op te ruimen. (En te waarschuwen op plekken waar opruimen nog niet begonnen is)

Dat is heel wat anders dan wanneer een externe partij je land volplempt met die rotzooi (en dan hebben we het nog niet over de landmijnen)
Is dat wel zo? Mijnen zijn relatief groot vergeleken met die kleine granaatjes. Het lijkt me knap lastig ze terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59

Illusion

(the art of)

Yucon schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:22:
[...]

Is dat wel zo? Mijnen zijn relatief groot vergeleken met die kleine granaatjes. Het lijkt me knap lastig ze terug te vinden.
Ik ben zeker geen expert maar op basis van https://www.thedrive.com/...ukraine-wants-them-so-bad

Lijkt een M77 submunitie 8cm lang en 4cm doorsnee met een metalen casing.
Die vind je wel met een groepje personeel en wat metaaldetectors. Míts je weet waar te zoeken en na hoeveel je klaar bent. Juist dat lijkt me door UA prima te registreren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Illusion schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Ik ben zeker geen expert maar op basis van https://www.thedrive.com/...ukraine-wants-them-so-bad

Lijkt een M77 submunitie 8cm lang en 4cm doorsnee met een metalen casing.
Die vind je wel met een groepje personeel en wat metaaldetectors. Míts je weet waar te zoeken en na hoeveel je klaar bent. Juist dat lijkt me door UA prima te registreren.
Dat kan, achteraf. Voor je de veiligheid van eigen troepen tijdens overname van gebieden geen optie.

Anyways, van de 100 submunities komen er misschien maar een stuk of 5-10 in de trenches terecht.
echt een effectief wapen is het niet dus. tenminste niet als je trenches aan het zuiveren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tens schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:50:
[...]

Anyways, van de 100 submunities komen er misschien maar een stuk of 5-10 in de trenches terecht.
echt een effectief wapen is het niet dus. tenminste niet als je trenches aan het zuiveren bent.
Wat is het alternatief? Luchtsteun is er niet, artillerie moet na een paar schoten verplaatsen en GPS geleide munitie begint op te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
Kan een 2e gebruiksdoel niet ook het ruimen van mijnen zijn. De Miclic (achtige) systemen zijn schaars en clustermunitie is relatief eenvoudig door meerdere artilleriesystemen af te vuren. Of is de kracht van zo’n cluster granaat niet genoeg om een anti materieel mijn te laten ontploffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

saikol schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:00:
Kan een 2e gebruiksdoel niet ook het ruimen van mijnen zijn. De Miclic (achtige) systemen zijn schaars en clustermunitie is relatief eenvoudig door meerdere artilleriesystemen af te vuren. Of is de kracht van zo’n cluster granaat niet genoeg om een anti materieel mijn te laten ontploffen
Nee want dan heb je wat mijnen misschien laten afgaan, en wat meer mijnen verspreid met niet ontplofte clustermunitie. Dat lijkt me niet al te effectief. :P

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-07-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA251392.pdf

Een Amerikaanse test in de jaren '90 met Fuel-Air explosive clusterbommen als mijnenveger. Het is effectief maar je hebt een hoop nodig. Er werd getest met Harriers die zeven bommen van elk 250 kilo gooien en ze kwamen op 8 tot 10 daarvan om een 100% vrij pad van 200 meter te maken. Als je dat vertaalt naar artillerie zijn dat 300 granaten die ook nog eens veel minder effectief zijn dan de FAE die enorme overdruk produceren.

Ook is de FAE bom al jaren geleden uitgefaseerd, die heeft zo mogelijk nog meer ethische bezwaren als clustermunitie.

Pagina 18 vat het goed samen:
Although we are writing about only FAE, we are skeptical that any countermine breaching system is both fast and completely effective.

[ Voor 13% gewijzigd door IJzerlijm op 09-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

IJzerlijm schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:18:
https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA251392.pdf

Een Amerikaanse test in de jaren '90 met Fuel-Air explosive clusterbommen als mijnenveger. Het is effectief maar je hebt een hoop nodig. Er werd getest met Harriers die zeven bommen van elk 250 kilo gooien en ze kwamen op 8 tot 10 daarvan om een 100% vrij pad van 200 meter te maken. Als je dat vertaalt naar artillerie zijn dat 300 granaten die ook nog eens veel minder effectief zijn dan de FAE die enorme overdruk produceren.

Ook is de FAE bom al jaren geleden uitgefaseerd, die heeft zo mogelijk nog meer ethische bezwaren als clustermunitie.

Pagina 18 vat het goed samen:

[...]
Ze hebben minstens 1 TOS-1, dus ze zouden die daar voor in kunnen zetten, want die vuurt thermobarische (aka FAE) raketten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:30:
[...]
Ze hebben minstens 1 TOS-1, dus ze zouden die daar voor in kunnen zetten, want die vuurt thermobarische (aka FAE) raketten af.
Die kan idd thermobarische ammo afschieten.
En ook normale 220mm raketten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
onkl schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:45:
[...]

Je betoog stort snel in door je insinuatie dat alle tegenstand tegen clustermunitie wel gevoed moet zijn door Russische beïnvloeding. Dat is, behalve totale non-sense, een erg onsmakelijke argumentatiestijl.

Clustermunitie is een wapen wat, meer dan veel andere wapens, effect blijft hebben ver nadat een conflict beëindigd is. Daardoor zien veel NGO's liefst dat die dingen verboden worden, gelijk aan chemische wapens bijvoorbeeld. Voor zover ik kan overzien is dat een volstrekt legitiem standpunt, waar ook wereldwijd veel begrip voor is.

Dat clustermunitie óók een aantal tactische voordelen heeft die in de huidige situatie voor Oekraïne hard nodig zijn doet daar echt niets aan af. En andersom ook niet: Die tactische voordelen verdwijnen echt niet doordat die munitie nou zo gruwelijk is.

De afweging of de voordelen of juist de nadelen van het gebruik zwaarder moeten wegen is een lastig moreel dilemma, wat je niet kan plat slaan door McCarthy-achtige "Je bent niet onvoorwaardelijk voorstander van alle beschikbare middelen naar Oekraïne sturen, dus ben je gevallen voor Russische beïnvloeding." uitspraken
Goed punt, dat had ik eigenlijk niet er bij moeten zeggen, had een losse post kunnen zijn over RU beinvloeding. Leidt af.
Betoog...meer frustratie. :>

Overigens zijn dode UA bugers na het conflict door CM het minst van onze zorgen.. En dat zeg ik als iemand die dit allemaal vreselijk vind voor ze.

Ik snap je laatste punt maar: Landen die CM hebben die hebben ze, en gebruiken ze waar nodig. (zoals de VS) Dus daar is geen echt moreel dilemma, want anders had je ze niet. Verder is het aan UA om dit aspect mee te nemen als ze CM krijgen, wat ze ook doen.

De rest van de westerse wereld met z'n clusterverdrag kan imho gewoon z'n mond houden en UA niet gaan vertellen hoe ze hun existentiële oorlog moeten vechten, vooral in het licht van ons belang, de trage wapenleveringen en andersoortig westers gebrek aan urgentie.
TheekAzzaBreek schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:13:
Daar zou ik de mening van de premier van Cambodja tegenover willen zetten.

Daar weten ze hoeveel schade die dingen onder de burgerbevolking aanrichten, en blijven aanrichten.

[...]
True; maar dit was de onvrijwillig ontvangende partij. Natuurlijk zijn die tegen. Vreselijk voor die mensen daar maar dit heeft verder weinig te maken met de situatie in UA waarbij ze dit zelf gaan gebruiken in hun eigen land.

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:52

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

maratropa schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:28:
[...]
True; maar dit was de onvrijwillig ontvangende partij. Natuurlijk zijn die tegen. Vreselijk voor die mensen daar maar dit heeft verder weinig te maken met de situatie in UA waarbij ze dit zelf gaan gebruiken in hun eigen land.
Deze "leider" is ook niet consequent want Rusland gebruikt het al sinds de start en daar kwam toen geen reactie op.

Cambodja onderhoudt nog warme banden met Rusland. Ze houden gezamelijke leger trainingen en investeringen worden ook aangemoedigd. Vandaar ook ooit de luide roep van de PM voor overleg/wapenstilstand (die voor UKR nadeling zou zijn).

Dus of het echte motief "de bevolking besparen" is betwijfel ik....

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:25
Van een paar dagen geleden, maar struikelde er net pas over:

De Oekraïense doe-het-zelf scene lijkt zich, na onder andere infanteriebuggies en bommen-drones, nu te richten op kruisraketten.
Specs: Bereik van 140 km, 25 kg explosieven, aangedreven door een pulserende straalmotor (Hoi V1) met 30 liter diesel als brandstof Of benzine, dat mag ook.
Geleide raket, met GPS navigatie, maar heb nergens kunnen vinden hoe precies het ding is. Af te vuren vanaf een katapult of met een kleine boosterraket.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFvDf4_TWwAQYr-6.jpg%3Fname%3Dsmall%26format%3Dwebp
Extra features:
  • Het ding maakt een heidens kabaal, voor extra Stalinorgel punten. Het ding is niet voor niets vernoemd naar de Trembita, de Oekraïense XL-versie van de alpenhoorn.
  • Te bouwen voor US$10.000, wat in de wereld van geleide wapens telt als gratis. Daarmee willen de bouwers proberen zulke aantallen te maken dat de Russische luchtverdediging oververzadigd wordt.
Extra informatie hier en hier.
En nog een filmpje, waar de dingen in een master Milo/McGuyver achtige werkplaats getest worden.

Hoewel het erg amateuristisch oogt, klinkt de doelstelling realistisch: Vuur net zoveel goedkope troep op Russische objecten af tot ze niet meer in staat zijn ze tegen te houden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:22
De Franse SCALP kruisraketten voor Ukraine zijn niet de exportversie met 300 km bereik, maar de originele met bereik van 560 km. Waren ze daarom de luchtverdediging aan het testen met S-200's bij de Kerch brug?_/-\o_
https://mil.in.ua/en/news...re-equipment-spare-parts/
French President Emmanuel Macron announced on the first day of the NATO summit that France will supply Ukraine with SCALP long-range cruise missiles, which are an analog of Britain’s Storm Shadow.

The planned missiles are being transferred to Ukraine from the French Armed Forces’ own stockpile.
The drawdown of missiles from the stockpiles of the French army means transferring the original version. It is not controlled by export legislation, which limits the sale of weapons with a range of more than 300 kilometers. The operational flight range of “domestic” missiles is 560 kilometers, depending on the flight mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Ik hoop dat ik dit hier mag vragen. Het heeft indirect met Oekraïne te maken :) .
Weet iemand of deze paraplu een gecamoufleerd aanvalsgeweer is? Hij houdt hem namelijk wel zo vast. En hij beweegt alsof hij een wapen draagt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uke4jDQGOWuGW8nVb5Br4O2AULI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JyaSmAHo9hhgfvGSwcb8o1T4.png?f=user_large

Bewegende beelden:

In het begin van het filmpje zie je hem nog net rechts uit beeld lopen. Halverwege het filmpje staat hij midden in het beeld.
Pagina: 1 ... 33 ... 55 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...