Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:03:
[Embed] [Embed] Goed bezig. Hoe meer vliegtuigen, hoe beter. Ik moet zeggen dat ik verder geen idee heb hoe goed deze dingen zijn en welke landen ze gebruiken.
Meer dezelfde vliegtuigen: ja.
Meer verschillende vliegtuigen: nee.

Tis al lastig zat de infra en trainingen op te zetten voor de f16. Laat staan dat je er nog een gripen naast zet.

Los daarvan zijn er veel minder van in omloop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 21:30

scorpionv

This space for rent

Ja klopt, er missen nog meer donaties, bijvoorbeeld ook de Poolse Krab Houwitzers. Ik weet niet precies wat het criterium is om op de lijst te komen :)

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

scorpionv schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Ja klopt, er missen nog meer donaties, bijvoorbeeld ook de Poolse Krab Houwitzers. Ik weet niet precies wat het criterium is om op de lijst te komen :)
Als je verder kijkt mist er best veel meer :P
T-72's, PT-91's

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Als je verder kijkt mist er best veel meer :P
T-72's, PT-91's
en de "donaties" van Rusland staan er niet tussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:28
pro_6or schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:32:
Dat 14,5 mm kanon (waar hij er twee van heeft) is niet bepaald indrukwekkend als je die beelden van de geraakte drone boot zag.
Wanneer noem je iets een kanon in plaats van een machinegeweer?
Wikipedia: KPV heavy machine gun

[ Voor 36% gewijzigd door assje op 26-05-2023 16:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:26:
Op basis van de hints door een Duitse politicus is er blijkbaar een officieel verzoek verstuurd voor de Duitse kruisraket?
https://mil.in.ua/en/news...urus-missiles-to-germany/
Pfoe, die Taurus raket is gewoon 1 meter breed :o

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:40
En, voor eventueel gebruik in Oekraïne interessant: Het doelwit + koers worden voor vertrek van de vlucht direct in de raket geladen, waardoor een vliegtuig dus geen goed gesprek hoeft te kunnen voeren met de raket. Vergeleken met eerdere systemen, zoals de HARM, zal dat het eenvoudiger maken om een bestaand vliegtuig aan te passen, je hebt alleen een fysieke koppeling + release nodig. (Al moet je nog wel iets vinden wat is staat is ze van de grond te krijgen. Flinke dingen, lijkt me zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
asing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:41:
Ook bijzonder : https://old.reddit.com/r/...ian_recruits_with_a_tank/

Inlog niet nodig, filmpje in bericht.

Hier moet je echt vertrouwen voor hebben. In een greppeltje liggen terwijl er een tank over de greppel rijdt en op dat moment ook schiet. :X
Kan iemand (mogelijk met meer ervaring dan ik met tanks) dit plaatsen? Een greppel tussen twee tanksporen met een rij soldaten erin en daar rijdt een schietende tank overheen.
Ik probeer te begrijpen wat het nut is van zo'n oefening, wat kan je daar in vredesnaam van leren wat je nodig hebt om in een tank rond te rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
onkl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 01:08:
[...]

Kan iemand (mogelijk met meer ervaring dan ik met tanks) dit plaatsen? Een greppel tussen twee tanksporen met een rij soldaten erin en daar rijdt een schietende tank overheen.
Ik probeer te begrijpen wat het nut is van zo'n oefening, wat kan je daar in vredesnaam van leren wat je nodig hebt om in een tank rond te rijden?
Ik denk eerder dat het voor de soldaten is dan voor de tankbestuurder. Er is weinig zo imposants als een bulderende tank in je nabijheid. Mogelijk dus om ze gewend te krijgen aan zware voertuigen in de nabijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:17

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat ze het zo doen heb ik nog nooit gezien of over gehoord. Niet helemaal arbotechnisch verantwoord. Maar dit kun je plaatsen in de vakken "Natuurlijke reacties afleren" en "omgaan met stressvolle situaties"

Het doel van de militaire basisopleiding is, naast de basisvaardigheden, om de militairen zoveel mogelijk gewend te maken aan de chaos, herrie en stress van een gevecht, o.a. om in die chaos geen stomme dingen te doen als even snel kijken wat er aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

asing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:41:
Ook bijzonder : https://old.reddit.com/r/...ian_recruits_with_a_tank/

Inlog niet nodig, filmpje in bericht.

Hier moet je echt vertrouwen voor hebben. In een greppeltje liggen terwijl er een tank over de greppel rijdt en op dat moment ook schiet. :X
Dat doen ze om de soldaten hun angst voor tanks te doen verlagen. Ze laten ze eigenlijk wennen aan het idee dat een enorm voertuig als een tank, recht op ze afkomt en over ze heen rijdt. Dit doen ze zodat ze niet wegrennen als het een tank van de vijand is. Want als je gaat rennen, dan ben je dood.

Het psychologische effect van oorlogvoering word nog wel eens onderschat. Tanks zijn niet alleen maar bunkers op rupsbanden met een flink kanon. Ze zijn ook enorm intimiderend. Er is een reden waarom er ook zoveel geïnvesteerd is in manieren voor infanterie om ze te vernietigen. Dat is ook zeer zeker psychologisch.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:11
[...]

Ik denk dat de 2 reacties boven mij het goed hebben. Vergelijk het met het trainen van politiepaarden. Paarden rennen ook het liefst weg van gevaar, het zijn vluchtdieren. En het zijn kuddedieren dus ze blijven ook nog eens bij elkaar. Dat is niet handig voor de inzet.

Om die reden worden de politiepaarden getraind met waterkanonnen, vuurwerk, rookpotten en hooligans. Om maar wat te noemen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Deze zag ik gisteren in mijn feed. Op zich weinig verse informatie, maar wel een mooie analyse. De Sovjet Unie was in staat om in grote getallen tanks te produceren. Vanaf de T-34 tot de T-80 werden 1000-en tanks per model gemaakt. Bij de T-90 stortte dat in. Getallen zijn een beetje vaag maar 500 stuks voor de Russen zelf zou wel eens aardig in de richting kunnen zijn.

De oorzaak is het uiteenvallen van de Sovjet Unie naar wat het nu is, en daarmee verloor het Kremlin de productiecapaciteit die ze ooit hadden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Aanvullend op de reacties die je al kreeg:

Bij een kantoorgebouw waar ik vroeger werkte kwam met regelmaat een bergepanzer leopard langsrijden, soms moest je dan echt dingen van de grond rapen die van de muur of van je bureau af kwamen. Vergaderingen of telefoongesprekken vielen dan ook altijd even stil, had toch geen zin om te praten want niemand die je verstaat.

Zoveel geweld is behoorlijk spannend, het is dan didactisch gezien handiger om eerst een kennismaking in gecontroleerde setting te doen. Als ik bijvoorbeeld iemand moet leren schieten die zichtbaar schrikkerig/bang is voor harde knallen, dan neem ik ze eerst mee naar de kogelvanger achterin de schietbaan en mogen ze een magazijn leegschieten. Boeit me niet dat ze niet netjes in een schijf gaan en punten scoren, laat ze eerst maar wennen aan het geweld.

Je zou het blootstelling therapie kunnen noemen.

Enfin, hierna gaan ze vermoedelijk leren wanneer het veilig is om uit de loopgraaf te komen, modder of verf te gooien op de periscopen, etc.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

nst6ldr schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Aanvullend op de reacties die je al kreeg:

Bij een kantoorgebouw waar ik vroeger werkte kwam met regelmaat een bergepanzer leopard langsrijden, soms moest je dan echt dingen van de grond rapen die van de muur of van je bureau af kwamen. Vergaderingen of telefoongesprekken vielen dan ook altijd even stil, had toch geen zin om te praten want niemand die je verstaat.

[...]
Dat kan ik beamen. Ik heb een tijdje in een houten noodgebouwtje gewerkt dat pal naast een toegangsweg van een oefenterrein stond. Zodra er een rupsvoertuig langs kwam moest je alles vast houden. Dat waren gewoon mini aardbevingen. En dan reden ze nog rustig, kun je nagaan wat je voelt als zo'n Leopard in volle galop langs komt. Dan was ons kantoortje als een kaartenhuis in elkaar gezakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ukraine has squeezed out of the US-Patriot missile system a capability that the Pentagon did not think possible, military analyst says
Ukraine's success in using the US-made Patriot anti-aircraft missile systems to down Russian weapons has amazed even the Pentagon, a military analyst said.

"It turns out that our air defense forces with crash course training literally squeezed out of the Patriot a capability that the Pentagon did not think was possible."
Tsja, waar hebben we dat verhaal eerder gehoord. Artikel geeft overigens verder geen details. Edit: om precies te zijn gaat dit over het neerhalen van de Kinzhal.

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 28-05-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:32:
[...]

Dat doen ze om de soldaten hun angst voor tanks te doen verlagen. Ze laten ze eigenlijk wennen aan het idee dat een enorm voertuig als een tank, recht op ze afkomt en over ze heen rijdt. Dit doen ze zodat ze niet wegrennen als het een tank van de vijand is. Want als je gaat rennen, dan ben je dood.

Het psychologische effect van oorlogvoering word nog wel eens onderschat. Tanks zijn niet alleen maar bunkers op rupsbanden met een flink kanon. Ze zijn ook enorm intimiderend. Er is een reden waarom er ook zoveel geïnvesteerd is in manieren voor infanterie om ze te vernietigen. Dat is ook zeer zeker psychologisch.
Mart de Kruif legde een keer uit dat tijdens een NAVO training, zijn jongens wel eens een natte broek hadden toen ze tanks op hun af hoorden komen. En dat was nog maar een training.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

onkl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:21:
[...]

Bedoel je de Gepard? Zie de discussie onder de post waar je op reageert.
Of zijn er nog andere, hippe systemen opgedoken, ben benieuwd. :)
Dit systeem (skynex) is best hip, maar (nog?) niet opgedoken voor zover ik weet.

Lijkt mij perfect tegen die zeer treurige vliegende grasmaaiers die ziekenhuisjes zoeken.

[Edit] blijkbaar zijn ze al aanwezig?

https://mezha.media/en/20...ange-air-defense-systems/

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1032405 op 28-05-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nu Biden weer wat soepeler in de ATACMS discussie lijkt te gaan staan, vroeg ik me af wat nu precies de toegevoegde waarde van die raketten nog is, nu UA ook beschikt over Storm Shadow kruisraketten.
Die laatste hebben zelfs een bijna 2x zwaardere warhead dan ATACMS. Voordeel van ATACMS is dan wel weer dat ze land launched zijn. Het lijkt mij dat je met Storm Shadow meer schade kan aanrichten dan met ATACMS. Vraag me dus af waarvoor die laatste nog nodig zijn.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Apache4u schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:40:
Nu Biden weer wat soepeler in de ATACMS discussie lijkt te gaan staan, vroeg ik me af wat nu precies de toegevoegde waarde van die raketten nog is, nu UA ook beschikt over Storm Shadow kruisraketten.
Die laatste hebben zelfs een bijna 2x zwaardere warhead dan ATACMS. Voordeel van ATACMS is dan wel weer dat ze land launched zijn. Het lijkt mij dat je met Storm Shadow meer schade kan aanrichten dan met ATACMS. Vraag me dus af waarvoor die laatste nog nodig zijn.
Niet zo heel moeilijk denk ik. Storm Shadow is air launched. Je moet altijd met een MiG de lucht in om dat ding af te vuren. ATACMS is ground launched dus valt veel minder op. Kijken we naar bereik, dan is de Storm Shadow het export model met 250 km range, de ATACMS heeft een range van 300 km.

Besef ook dat je de Storm Shadow wilt lanceren buiten bereik van Russische SAM batterijen, waar je met een HIMARS systeem wat dichterbij kan komen. Dus de Kerch brug is ineens WEL binnen bereik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Kan zo wel een paar dingen bedenken. :)
1) Omdat het grond gelanceerd is, is het systeem minder gevoelig voor het weer of operationele omstandigheden. Een vliegtuig kan niet altijd vliegen door weersomstandigheden, landingsbaan beschadigd, onderhoud etc.
2) Kruisraketten vanuit de lucht hebben in de regel meer bereik, maar zijn ook makkelijker te detecteren omdat je het toestel op enorme afstanden al kan zien. Om het extra bereik te halen, moet je namelijk van grote hoogte lanceren. Verder zijn dergelijke systemen ook duurder en dus schaarser beschikbaar.
3) Geïmpliceerd is dus ook beschikbaarheid.
4) Een HIMARS of M270 heeft ook een hogere vuursnelheid omdat herhalen sneller gaat. Je kan er ook meer typen raketten combineren of het voertuig dichterbij het doel positioneren voor minder reactietijd voor onderschepping. Je kan ze beter camoufleren en je kan ze ook toewijzen aan een bepaalde sector, waardoor de bevelhebber van die sector weet dat dit een systeem is dat altijd beschikbaar is, op de discretie van die bevelhebber. Dat zijn straaljagers met kruisraketten niet. Die vallen al snel direct onder Generale Staf niveau waardoor de inzet meer overleg en tijd kost. En snel kunnen handelen is ook belangrijk.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
In aanvulling op @DaniëlWW2 z'n toelichting weten we ook dat een HIMARS/M270 lanceer inrichting een veredelde vrachtauto of ruspvoertuig met lanceerbuizen is en UA de munitie en de lanceerininrichting apart kunnen vervoeren/bewaren tot vlak voor lancering.

Dus de hele logistiek is veel eenvoudiger en daardoor minder kwetsbaar - we lazen veel eerder al dat de M270 systemen met rups soms onhandig zijn of stuk gaan en ze ze dan gewoon op een dieplader zetten en rondrijden en vanaf die combinatie hun raketten afvuren.. en wegrijden.

Verder gun ik UA er gewoon precies genoeg om die brug te raken - gewoon omdat het zoveel impact maakt en voor Krim-activiteiten nodig/nuttig is.

NB: overigens las ik laatste weken meer berichten over lange afstandswapens vanuit andere landen, omdat GB nu toch over de brug kwam. Wellicht hoeft de VS niet per se hun voorraad ATCMS op orde te hebben voor ze wat willen weggeven (ik begreep dat dit het onderliggende probleem is - ze hebben er zelf niet genoeg en willen genoeg over houden met China uit Taiwan te kunnen houden).

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Buiten de hierboven al genoemde goede redenen is er natuurlijk nog eentje: Kwantiteit.
Het westen kan de meeste systemen maar in beperkte aantallen leveren en de UK zal wel geen duizenden Storm Shadows kunnen leveren. Elk nieuw systeem met vergelijkbare capaciteiten is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is een beest.

Afbeeldingslocatie: https://bulgarianmilitary.com/wp-content/uploads/2023/05/Politician-proposes-500-km-range-Taurus-cruise-missiles-to-Ukraine-1.jpg

14 inch holle lading is wat gebeurt er als je HEAT in een 14" kanon van een slagschip ramt.

Het is te groot voor de tabel in een textbook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBV-8jlnEuT1Qcbq3rAkf8I-nVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H97t4qcfiN6mthvOe3ek5ior.png?f=fotoalbum_large

8x caliber/diameter is een metalen spike dat bijna 3 meter lang wordt en een gat in het dak van een bunker prikt. Na het "voorboren" komt de 7,5 ft lange penetrator.

NLAW heeft 5,9 inch holle lading en Javelin heeft 5 inch. Tanks hebben ongeveer 5 inch en artillerie gaat tot 6 inch en wat 8 inch in Oekraïne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:12

Garyu

WW

En nog het volgende:

Een ATACMS kost ongeveer US$820.000
Een Storm Shadow kost ongeveer US$2,700,000-US$3,190,000

Voor de prijs van één lucht-gelanceerde raket kun je met het zelfde geld drie grondgelanceerde raketten produceren..

In een oorlog zijn de kosten natuurlijk secundair, het gaat met name om beschikbaarheid - beide zijn in ruime getalen beschikbaar (Storm Shadow ca. 1,000 stuks volgens UK, ATACMS ca. 3,000 stuks volgens de US).

[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 30-05-2023 12:58 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Garyu schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:54:
In een oorlog zijn de kosten natuurlijk secundair, het gaat met name om beschikbaarheid - beide zijn in ruime getalen beschikbaar (Storm Shadow ca. 1,000 stuks volgens UK, ATACMS ca. 3,000 stuks volgens de US).
Storm Shadow en ATACMS zijn allebei uit productie. Grote voordeel van ATACMS is dat de precision strike missile net wel/niet in productie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ANdrode schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Storm Shadow en ATACMS zijn allebei uit productie. Grote voordeel van ATACMS is dat de precision strike missile net wel/niet in productie is.
ATACMS wordt langzaam vervangen door de PrSM idd.
Dus in principe is de complete stock van de US aan ATACMS binnen bepaalde tijd obsolete.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Garyu schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:54:
[...]

En nog het volgende:

Een ATACMS kost ongeveer US$820.000
Een Storm Shadow kost ongeveer US$2,700,000-US$3,190,000
Het vliegtuig in kwestie is ook vrij schaars, kan wat anders doen (itt de grondlanceerder) en kost ook geld/resources. Zowel qua vliegen als qua onderhoud-na-vliegen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Het vliegtuig in kwestie is ook vrij schaars, kan wat anders doen (itt de grondlanceerder) en kost ook geld/resources. Zowel qua vliegen als qua onderhoud-na-vliegen.
Het vliegtuig – als je de speculatie volgt dat dit om één omgebouwd SU-24 toestel dat normaal voor verkenningsdoeleinden ontworpen is.

Zou ik wat krap vinden om een nieuw wapen te leveren met maar één lanceerplatform, maar je moet ergens beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 30-05-2023 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goed nieuws. Vooral meer air defence komt goed van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
RoD schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:15:
[Embed] [Embed] Goed nieuws. Vooral meer air defence komt goed van pas.
Vooral Skyguard is interessant. Niet het meest capabele systeem van de drie, maar in grotere aantallen heel nuttig tegen de drone-golven. (het is eigenlijk hetzelfde snelvuurkanon als de Gepard, maar dan getrokken ipv zelfrijdend en zonder geïntegreerde radar.) Dit zijn het soort systemen wat in de NAVO verouderd wordt gevonden en die in redelijke aantallen stof staan te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dit is naar verluidt een inslag van een GMLRS M30A1 Tungsten Rain raket: https://v.redd.it/8742oi7mr63b1 (geen gore)

Reddit draadje: https://www.reddit.com/r/...tungsten_rain_strike_from

Ik dacht eerst dat ik naar een camouflagenet zat te kijken, maar als je inzoomt zie je dat het geen net is, een net zou veel gelijkmatiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is bedoeld om 4 football fields aan Zerg rushes met 1 raket plat te gooien.
The secret of the M30A1 lies in a huge number of tungsten BBs arranged around an explosive core – about 182,000 of them. The design is from a technology known as Lethality Enhanced Ordnance developed by Orbital ATK, later acquired by Northrop Grumman NOC -0.6%. This approach uses computer modeling to calculate the optimum size, number, density and placement of fragments to ensure that a warhead produces the maximum possible effect against a specific type of target. The developers claim that the M30A1 produces the same sort of lethality as the cluster warhead. This blanketed an area of over four football fields per rocket, so a salvo of six would blanket half a square mile.
https://www.forbes.com/si...deadlier/?sh=3d813a8f6dbc
Een alternatief voor clustermunitie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
rapture schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:57:
Dat is bedoeld om 4 football fields aan Zerg rushes met 1 raket plat te gooien.

[...]

Een alternatief voor clustermunitie.
Maar dan zonder de ellende van jarenlange risico's voor de lokale bevolking, als het slagveld weer als normale grond wordt gebruikt. Ik zeg: top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:47
Ik kom hier niet vaak, ik heb niet zoveel verstand van donderbussen. Maar kwam dit bericht op de site van TASS* tegen, nieuwe Russische kamikazedrone met de hilarische naam 'Hallo-82' of 'Hoi-82'.

* = TASS is het staatspersbureau van de Russische Federatie. Nieuwsberichten zijn enorm gekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:07:
[...]

offtopic:
Tegenargument een. :P
Lag bijvoorbeeld nog een enorme opslag bij Bakhmoet. Liggen nota bene zelfs nog WO2 Lend Lease Thompsons nog vers in de kisten. Maar van alles ligt daar zoals Maxims, SKS etc. En als de AK-74 op zijn dan zijn er nog AKM's.

[YouTube: Wagner Finds Only Antique Weapons In Ukraine's Underground Weapons Cache]
Los van het gebrek aan onderhoud (je zal alles moeten controleren op werking na zoveel jaar, opnieuw smeren, veren vervangen, etc), de lend-lease wapens zijn gebouwd voor munitie die vandaag de dag niet in grote oplagen wordt gemaakt - en al helemaal niet verscheept naar Oekraïne. Dan blijven hooguit de AK's over, en die wil je niet meegeven aan troepen die tegenover moderne wapens komen te staan. Want hoe oud/gaar de troep van rusland ook is, spul uit '40 van diezelfde fabrikant zal altijd slechter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

saikol schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:47:
[...]

apart.. een tank is niet gemaakt voor troepentransport, er is dus geen compartiment voor troepen maar ook geen in/uitstijg mogelijkheid voor troepen. Simpel de turret vervangen lijkt mij dus ook niet toereikend om het als BMP te classificeren/gebruiken.
Daarom noemen ze het ook een BMPT

Voor de rest denk ik dat deze discussie hier beter thuishoort :)

[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 07-06-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Hoewel geen wapens, deze plek lijkt toch het beste:

Ik kijk regelmatig naar de firms website. De laatste dagen valt me op dat er wel veel activiteit lijkt tegenover Kherson en het grensgebied bij Belgorod, maar niet/nauwelijks bij Bakhmut en het Zaporizhzhia-front. Is het gewoon bewolking waardoor de locaties van actieve gevechten niet zichtbaar zijn, of wordt er mogelijk ook een stukje censuur gepleegd?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Die Leopard 2 en Bradley groep lijkt dus echt te zijn. Ze lijken een mijnenveld ingereden te zijn. Maar je kan ook zien dat een Bradley over een mijn rijdt en de inzitten eruit komen en kunnen ontsnappen op een andere Bradley. De schade lijkt verder dan vooral de ophanging te zijn. Die voertuigen lijken ook te repareren te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:22
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:36:
[Twitter]

Die Leopard 2 en Bradley groep lijkt dus echt te zijn. Ze lijken een mijnenveld ingereden te zijn. Maar je kan ook zien dat een Bradley over een mijn rijdt en de inzitten eruit komen en kunnen ontsnappen op een andere Bradley. De schade lijkt verder dan vooral de ophanging te zijn. Die voertuigen lijken ook te repareren te zijn.
Ik las ik een ander topic hier dat de Leo al gerepareerd is

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In tegenstelling tot die MT-LB met een te grote scheeps turret erop, vind ik deze wel een mooie modificatie:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFyQdCnOWwAMRqBJ.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 10-06-2023 15:04 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:33
YakuzA schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:03:
In tegenstelling tot die MT-LB met een te grote scheeps turret erop, vind ik deze wel een mooie modificatie:
[Afbeelding]
[Twitter]
Das ook maar afgekeken van de Amerikaanse T34 Calliope, een sherman met ook lading raketbuizen op de koepel.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Arator schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:10:
[...]

Das ook maar afgekeken van de Amerikaanse T34 Calliope, een sherman met ook lading raketbuizen op de koepel.
Het ging mij er voornamelijk om dat dit een raketwerper systeem van een marine schip is :)

MT-LB’s met reguliere raketwerpers zijn er al meerdere van aanwezig.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De Duitsers kunnen het blijkbaar nog steeds. :Y)
"Ukrainians' reviews of German weapons are very positive. Take, for example, the PzH2000 self-propelled howitzer, the chassis and weapons systems of which were supplied by Rheinmetall. In general, we say that the barrel needs to be replaced after about 4,500 shots. But the Ukrainians fire up to 20,000 shots, which is actually impossible. Other barrels would have long cracked,"
https://www.ukrinform.net...rformance-in-ukraine.html

edit: Op zich is er denk ik wel een rationelere verklaring hiervoor dan "Duitsers".
Ik vermoed dat de Oekrainers relatief veel vuurmissies uitvoeren met een vrij lichte drijfgaslading en beperkt bereik. Immers zal een flink deel van de Russische artillerie bestaan uit mindere artilleriesystemen en/of met dusdanig versleten lopen zitten, dat er geen noodzaak is om op 30km van vijandelijke linies te blijven. En dat zal aardig wat schelen in slijtage. Want meestal zijn NAVO lopen voorzien van een maximaal aantal schoten met volle lading. :)

[ Voor 32% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-06-2023 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Europese munitievoorraden vullen gaat ook een poos duren, goed voor de langetermijncontracten.
"On the industrial side, we are working on increasing production capacity. We are hiring staff, restoring mothballed equipment, and building new supply chains. However, it will take six to 10 years to fill up all European ammunition depots," he said.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:11
[Vraag]
Even hier want het past ook niet in het andere topic; hoe wordt dit nu gefilmd?
Zelf heeft deze militair een GoPro op zijn helm maar hij wordt op de rug gefilmd, alsof er een drone achter hem aan vliegt.Weet iemand dit? (Reddit)
[edit] die vraag was al gesteld en beantwoord in het Zaporizhzhia front + de Krim topic. Thanks.

[ Voor 9% gewijzigd door mir4dor op 10-06-2023 22:33 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Camera aan een stok

Insta360 die de stok kan wegtoveren

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Patriot productie gaat weer omhoog:

How the U.S. Patriot Missile Became a Hero of Ukraine War
Greg Hayes, CEO of Patriot contractor Raytheon reports that they will increase production to 12 batteries per year and plan to deliver 🇺🇦 5 by the end of next year.

"We are very surprised at its effectiveness, shooting down 90% of incoming threats".

March of the Eagles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volgens de Oekrainers kunnen de Russen veel van hun nieuw geproduceerde 122mm en 152mm munitie niet gebruiken omdat de munitie gevoelig is voor zelf ontploffing.
https://www.ukrinform.net...nation-general-staff.html

Daar ging ik eens over denken en mijn eerste gedachte is:
Zijn ze bezig om explosieven te vervangen voor minder stabiele, maar simpeler te produceren alternatieven? Daarbij moet ik meteen aan picrinezuur denken omdat dit simpeler te maken is, iets krachtiger en instabieler.

Bijvoorbeeld TNT is niet door de Duitsers voor WO1 (natuurlijk de Duitsers) geïntroduceerd omdat het krachtiger was dan het breed in gebruik zijnde picrinezuur. Picrinezuur was juist iets krachtiger. Nee ze deden het omdat TNT veel stabieler is dan picrinezuur. Hierdoor is het beter te transporteren en veiliger te ontsteken. Want je gaat TNT niet zomaar laten ontploffen zonder een ontstekingslading die onderdeel is van je ontstekingsmechanisme.

En eigenlijk sinds dit punt, inmiddels 120 jaar geleden, zijn explosieven vooral stabieler geworden. Stabieler in opslag, transport, resistenter tegen klimatologische omstandigheden etc. Zo lang de ontsteking niet in het projectiel geschroefd is, kan je artilleriemunitie redelijk veilig transporten en ook afvuren. Maar als dit klopt, tja dan moet ik toch wel heel snel weer aan picrinezuur denken. Het werd immers massaal gebruikt in WO1 en in WO2 gebruikte de Sovjets (en Japan) het noodgedwongen nog steeds.

TNT vraagt namelijk om nitraat en dat is meestal ammoniumnitraat wat je verkrijgt via het Haber-Bosch proces. Dat kan Rusland ook, maar het is altijd de afweging kunstmest vs. explosieven. Zeker omdat TNT te weinig zuurstof bevat voor volledige explosie. Hierdoor wordt er vaak extra ammoniumnitraat gemengd met TNT om Amatol te verkrijgen. Daarbij geld dat Amatol 80/20 (TNT/ammoniumnitraat) iets sterker is dan puur TNT. 60/40 is uit mijn hoofd ongeveer even krachtig als puur TNT en de veelgebruikte 50/50 mix is iets zwakker, maar levert nog meer explosieven op zonder al te veel kracht in te boeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wat een rare uitspraak. De maker van Patriot is verbaasd dat het systeem zo goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:31:

Daar ging ik eens over denken en mijn eerste gedachte is:
Zijn ze bezig om explosieven te vervangen voor minder stabiele, maar simpeler te produceren alternatieven? Daarbij moet ik meteen aan picrinezuur denken omdat dit simpeler te maken is, iets krachtiger en instabieler.
Dus de bureaucratie is voor simpeler te maken explosieven gegaan en nu houdt de generale staf het gebruik ervan tegen vanwege het gevaar? Lekkere samenwerking weer. Typisch Russisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

downtime schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Wat een rare uitspraak. De maker van Patriot is verbaasd dat het systeem zo goed werkt?
Hij is denk ik verbaasd dat een 40 jaar oud systeem (met de nodige updates uiteraard) nog zo goed tegen 'moderne' wapens werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

noo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Hij is denk ik verbaasd dat een 40 jaar oud systeem (met de nodige updates uiteraard) nog zo goed tegen 'moderne' wapens werkt.
Zeker als je bedenkt dat de bemanning van die Patriots allemaal een crash course hebben gehad i.t.t. westerse bemanningen die al jaren met het systeem oefenen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

noo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Als je het systeem van 40 jaar geleden naast de hedendaagse Patriot houdt dan kan je niet echt meer van upgrades spreken. Er is echt heel veel aan vervangen en verbeterd, ook kerncomponenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/331KQBQQqhhTpCDm8v5mrDl0pXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zDJqUDG6U1pKjY5H9ZSAgfCl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

nst6ldr schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Als je het systeem van 40 jaar geleden naast de hedendaagse Patriot houdt dan kan je niet echt meer van upgrades spreken. Er is echt heel veel aan vervangen en verbeterd, ook kerncomponenten.

[Afbeelding]
Het is iets dat veel mensen denk ik ook verward en iets waar ik ook wel even voor nodig had om het te bevatten. Eigenlijk is er sinds het einde van de Koude Oorlog, niet bijzonder veel "nieuws" ontwikkeld. Maar er is wel heel wat gemoderniseerd tot een punt dat het eigenlijk compleet nieuwe systemen zijn. Dat lijkt eerder een politieke overweging te zijn geweest dan een militaire. Er wordt de illusie gewekt dat het niet nieuw is omdat namen niet veranderen, maar dat is het wel. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-05 10:54
Garyu schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:13:
Hier een interessante thread over de meerwaarde van de F16 MLU (mid life update) op het Oekraïense slagveld, door een ervaren Amerikaanse F16 piloot en trainer.

Spoiler: de meerwaarde is beperkt, het is een hulpmiddel maar geen game changer omdat de Mig-31 en Su-35 erg sterk zijn, de radar van deze versie van de F16 een relatief zwakke radar heeft en het Oekraïense terrein relatief vlak is waardoor ze moeilijk onder de radar van de Russen kunnen blijven.

[Twitter]
Deze discussie is alweer even geleden gevoerd, maar wil er toch nog even op inhaken. Brynn Tannehill is overigens geen ervaren F-16 piloot. Ze heeft in de Navy gevlogen op heli's en P-3's wat ik begreep. Ze heeft later wel geholpen met ontwikkeling van een F-16 simulator. Wil ook niet zeggen dat ze geen verstand van zaken heeft, maar verschillende F-16 piloten hebben verschillende meningen.

Het hangt er denk ik erg vanaf welke variant van de F-16 ze krijgen en welke middelen ze er allemaal bij krijgen. Dat zal inderdaad hoogstwaarschijnlijk in eerste instantie de MLU worden, gezien deze bij meerdere Europese landen uit dienst gaat. De MLU heeft idd een wat zwakkere radar, dus dat is zeker tov de SU35 en Mig31 een nadeel. Maar een F-16 met amraams is sowieso al een enorme upgrade tov wat ze nu hebben. Ze hebben nu geen active radar homing raketten op hun Mig29's en SU27's. ook voor A-G biedt een F-16 veel meer mogelijkheden en een veel breder scala aan wapenmogelijkheden. Dus in dat opzicht is het al een enorme upgrade. Ook op gebied van gebruiksvriendelijkheid en situational awareness is een F-16 vele malen beter dan wat ze nu hebben.

Denk dat veel afhangt van hoe de F-16's uitgerust worden en welke toegang tot systemen Oekraine krijgt. Krijgen ze bijvoorbeeld ECM jammers? In de afterburn podcast (podcast van F-16/F-35 vliegers) zeiden ze onlangs bijvoorbeeld dat een F-5 met een ecm jammer een ontzettend lastige tegenstander is omdat die zo klein is. En dat is een toestel uit de jaren 60. F-16 is niet heel veel groter. Alleen NAVO specifieke avionica zal gestript worden, dus het worden hoe dan ook uitgeklede F-16's. Link-16 zullen ze ongetwijfeld geen toegang voor krijgen. Maar krijgen ze bv wel ECM jammers, dan kunnen ze het leven van de Russen al erg zuur maken, zelfs met MLU's.

Denk dat grootste probleem de infrastructuur en training gaat worden. Wat Oekraine het hardste nodig heeft is eigenlijk F-16CJ's of hoger die effectief de wild weasel missie kunnen doen tegen de Russische luchtverdediging. En daarvoor is de MLU idd erg beperkt of deze moet eerst een flinke upgrade krijgen voordat ze naar Oekraine gaan... Maar sowieso is de wild weasel missie een erg specialistische missie die je niet zomaar even in een paar weken/maanden traint. Denk dat de F-16 nog steeds erg effectief kan zijn tegen Rusland, maar dan wel in de juiste handen. Niks ten nadele van Oekraiense piloten, maar om hier effectief in te zijn, is gewoon veel tijd en training nodig.
En ik vertrouw dan weer meer op de kennis en kunde van Amerikaanse piloten en trainers dan op arm chair generaals. Heb je het draadje gelezen? Er worden ook simulaties gelinked waar je gewoon ziet hoe dat werkt inclusief Link 16 / AWACS support. Feit blijft dat de Russische fighters sterk zijn en met name de moderne missiles (R37) een serieus probleem zijn voor een F16. Ik zie graag een halfvol glas en deze vliegtuigen helpen natuurlijk weer (en beter dan de MiG 29), maar het glas is zeker niet helemaal vol.
Mee eens dat een F-16 geen heel vol glas levert, het is idd geen wonderwapen, maar kan nog wel effectief zijn. Overschat overigens ook de Russische Flankers/piloten niet. SU35 en Mig31 zijn zeker dreiging voor de F-16, maar let ook wel dat Pakistaanse F-16's het leven van Indische SU-30's heel erg zuur hebben gemaakt. De SU30 had geen antwoord op de F-16/amraam combinatie. En de Indische SU30 is met bepaalde westerse avionica beter uitgerust dan de Russische Flankers. De Su35 kwam bijvoorbeeld niet door de ECM jammer heen van de Rafale in een test van Egypte. Wat Rusland tot nu toe heeft laten zien is niet heel indrukwekkend. Tuurlijk moet je ze niet onderschatten, maar ik schat westerse wapensystemen en met name electronica echt een stuk hoger in dan Russische systemen.

Denk dat de F-16 nog steeds erg capabel is, zeker de latere varianten zoals de V met AESA radar of de F-16C's die nu in de USAF een upgrade krijgen met SABR radar (ook een AESA radar). Denk dat die varianten het leven van de Russen nog steeds erg zuur kunnen maken. Nadeel is alleen dat Oekraine waarschijnlijk voorlopig geen toegang krijgen tot die varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tomcatter_31 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:08:
[...]

Het hangt er denk ik erg vanaf welke variant van de F-16 ze krijgen en welke middelen ze er allemaal bij krijgen. Dat zal inderdaad hoogstwaarschijnlijk in eerste instantie de MLU worden, gezien deze bij meerdere Europese landen uit dienst gaat. De MLU heeft idd een wat zwakkere radar, dus dat is zeker tov de SU35 en Mig31 een nadeel. Maar een F-16 met amraams is sowieso al een enorme upgrade tov wat ze nu hebben. Ze hebben nu geen active radar homing raketten op hun Mig29's en SU27's. ook voor A-G biedt een F-16 veel meer mogelijkheden en een veel breder scala aan wapenmogelijkheden. Dus in dat opzicht is het al een enorme upgrade. Ook op gebied van gebruiksvriendelijkheid en situational awareness is een F-16 vele malen beter dan wat ze nu hebben.
Gelukkig zijn er geen of amper SU35's of MiG-31's actief boven Oekraine :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomcatter_31
YakuzA schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Gelukkig zijn er geen of amper SU35's of MiG-31's actief boven Oekraine :)
Klopt, die dreiging valt ook wel mee, want het is voor die toestellen gewoon te gevaarlijk om daar te opereren. De dreiging van de luchtverdediging is aan beide kanten gewoon te groot. De hoofdtaak van de F-16 zal wel verdediging tegen drones en raketten zijn, verder kan je op dit moment vrij weinig. Wil je er meer mee gaan doen, dan zal je eerst de wild weasel missie moeten gaan doen. Want anders kan je ook met de F-16 vrij weinig. En wild weasel is een erg specialistische missie die je niet zomaar even doet.

Dit is video van de afterburn podcast waar ze ingaan op F-16's voor Oekraine (vanaf 7 min):
YouTube: Ukrainian F-16's? - Dramatic F-18 Fighter Jet Crash - Hypersonic Mis...

Zij zeggen eigenlijk ook.... F-16 is very easy plane to fly, very difficult to employ. Hij geeft ook voorbeeld voor F-35 piloten die van de F-16 komen. Die worden in paar maanden omgeschoold en dan zijn ze effectief een wingman. Er is nog veel meer tijd voor nodig om echt een effectief inzetbare operator van het wapensysteem te worden. Het is niet zo dat je ze een stinger geeft en zegt van hier, ga je ding maar doen. Geef je ze een training van paar weken/maanden voor F-16 en stuur je ze terug naar Oekraine, dan jaag je ze eigenlijk de dood in. Om de F-16 effectief in te zetten is gewoon heel veel tijd nodig. Zeker in een gebied waar S-300 en S-400 sams actief zijn. Dat is ook de reden waarom iedereen tot nu toe zo terughoudend is geweest om ze westerse jagers te geven. Training en de hele infrastructuur doe je niet zomaar even.

Daarom zeg ik, F-16 in de juiste handen....en met de juiste uitrusting en support netwerk er omheen, kan nog steeds zeer effectief zijn. maar uitgeklede MLU's zonder dit support netwerk en zonder jaren ervaring/training gaat wel een enorme uitdaging zijn en geen wonderwapen die het tij van de oorlog zal doen keren. Het is zeker een verbetering tov wat ze nu hebben. maar ook niet veel meer dan dat.

Laatste stukje in de video over de SU35 is dan wel weer grappig en de vergelijking met Indiana Jones. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 21:42
De F16 is een platform om de luchtafweer te ondersteunen en mogelijk gronddoelen van afstand te beschieten. Het gaat om de wapens die je onder een F16 kan hangen, niet het vliegtuig zelf. En dan gaat het nog niet eens over dat die wapens zoveel beter zijn dan wat Oekraine vanaf de grond kan lanceren, maar vooral om kwantiteit en economie, plus de flexibiliteit (een ground based platform verplaats je niet zomaar grote afstanden). Dat de F16 geen theoretische dogfight van een SU35 wint is niet relevant, daar is hij niet voor bedoeld. Nog even los van de vraag dat de Russen hun piloten ook dat risico niet laten lopen, want mobiks kunnen ze vervangen maar SU35 en bijbehorende piloten niet.

En dat de sensoren van de SU35 individueel beter zijn dan de F16 is een ding, maar als onderdeel van een NAVO achtige doctrine in samenspel met grond radar en AWACS heeft de F16 waarschijnlijk juist het voordeel. Waarbij ook nog maar de vraag is hoeveel SU35 Rusland operationeel heeft en in welke staat die zijn.

Ik denk ook dat in een meer defensieve rol buiten het bereik van de Russische luchtafweer je weg kan komen met minder ervaren piloten. Om kamikaze drones en raketten uit de lucht te schieten in de omgeving van Kiev hoef je geen ace te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 13-06-2023 13:23 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Denk idd hoofdzakelijk dat ze hem in willen zetten voor luchtverdediging tegen drones en raketten. En op dat vlak hebben Oekraiense piloten natuurlijk al wel nodige ervaring en voor die taak kan je ze wel vrij snel omscholen om dat met F-16's te doen. En idd een F-16 geeft meer flexibiliteit dan de andere ground based wapens die ze al hebben.

A-G is de vraag hoeveel ze kunnen doen om van afstand doelen te bestoken en buiten het bereik van de luchtafweer blijven. S-400 sams hebben een flink bereik. Maar goed, Oekraine heeft ook met hun huidige vliegtuigen al wel laten zien dat ze wel nodige kunnen uitrichten. Maar wat je nu ziet is dat beide luchtmachten eigenlijk wegblijven uit gebieden met luchtverdediging. Maar ben mee eens dat het hoofdzakelijk gaat om de flexibiliteit en de wapens die ingezet kunnen worden. Of het dan F-16's of F-18's worden of iets anders, maakt niet zoveel uit. Maar denk dat nog steeds beperkt is wat ze kunnen doen zolang ze geen goede SEAD mogelijkheden hebben. En dat hebben beide partijen eigenlijk niet echt. En met MLU's krijgen ze die mogelijkheid ook niet.

En ja, op papier zijn de sensoren van de SU35 misschien beter dan de F-16....de MLU variant dan... in de praktijk moet ik het nog zien. Heb niet zo'n hoge pet op van Russisch materieel. En de F-16V of de huidige F-16C's van de USAF met AESA radar is al een ander verhaal. En dan heb je het idd nog niet over de NAVO docrine met het hele support netwerk. En F-16 is dan wel geen stealth toestel, het is nog steeds een behoorlijk klein vliegtuig. Dus die zal moeilijker te zien zijn dan de enorme Flanker. Ze maken in de afterburn podcast niet voor niks de grap van leuk die SU35 met al die fancy maneuvers, maar een Viper wingman haalt hem neer met een amraam van 80 mijl afstand. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Moet ik die anecdote van de Egyptische Su-35 test er weer bijhalen? Die waar een Rafale de sensor suite van de Su-35 compleet verstoorde? Dat was eind 2021 dacht ik, en opeens bestelde Egypte, India en dacht ik ook Indonesië en Algerije hun Su-35 bestellingen af. :z

Ik zeg het maar omdat je sensor suite alleen werkt als die ook iets kan detecteren. Jamming is al een realiteit sinds radarsystemen verschenen. En we gaan echt niet horen wat voor capaciteiten Oekraine heeft of potentieel ontvangt.

Tweede is dat ik niet denk dat de F-16MLu bedoeld is om nu Su-35 neer te gaan halen. Het doel lijkt me eerder area denial boven Oekraïens gebied versterken. Het is misschien lastig voor ons NAVO leden om te beseffen, maar je kan ook gevechten winnen zonder extreem luchtoverwicht. Ontzegging van luchtruim voor je vijand kan al afdoende zijn. En dat kan een F-16MLu wel lijkt me. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-06-2023 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De VS gaat dan toch verarmd uranium naar Oekraïne sturen:

U.S. Set to Approve Depleted-Uranium Tank Rounds for Ukraine
The Biden administration is expected to provide Ukraine with depleted-uranium rounds following weeks of internal debate about how to equip the Abrams tanks the U.S. is giving to Kyiv, U.S. officials said Monday.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een uitgebreide lijst van (alle) modificaties van de MTLB die in Oekraïne langs zijn gekomen:
https://mil.in.ua/en/arti...-the-russo-ukrainian-war/

Het zijn er nog meer dan ik al dacht.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 00:13
Zweden laat piloten uit Ukraine testvluchten maken in de JAS 39 Gripen _/-\o_

https://www.government.se...cil-on-foreign-relations/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

M411007 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 01:51:
Zweden laat piloten uit Ukraine testvluchten maken in de JAS 39 Gripen _/-\o_

https://www.government.se...cil-on-foreign-relations/
En het zou echt geweldig zijn als er Gripens beschikbaar zouden zijn. Het toestel is vanuit operationeel aspect, met afstand de beste westerse jager voor Oekraine omdat deze geen vaste landingsbanen nodig heeft. Iets dat de F-16 absoluut wel nodig heeft. En bij de F-16 moet je ook opletten op de baan niet alleen vlak is, maar ook of er niet iets op de baan ligt dat zo de motor ingezogen zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:42:
[...]

En het zou echt geweldig zijn als er Gripens beschikbaar zouden zijn. Het toestel is vanuit operationeel aspect, met afstand de beste westerse jager voor Oekraine omdat deze geen vaste landingsbanen nodig heeft. Iets dat de F-16 absoluut wel nodig heeft. En bij de F-16 moet je ook opletten op de baan niet alleen vlak is, maar ook of er niet iets op de baan ligt dat zo de motor ingezogen zal worden.
Hoe verhoudt een Gripen zich tot een MiG(-29)?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:16:
[...]

Hoe verhoudt een Gripen zich tot een MiG(-29)?
Een MiG-29 had in de jaren 1980 al een zwaar verouderde radar dus dat is makkelijk voor de Gripen. :P
Maar het zijn andere toestellen. Gripen is relatief klein, vrij makkelijk te onderhouden en redelijk robuust. MiG 29 is een enorm toestel met twee motoren welke eruit ziet als iets geweldigs, maar het niet is. Het toestel is veel complexer te vliegen vanwege matige controlesystemen van de piloot. Verder mis je heel veel geleide munitieopties voor grondaanvallen. De NAVO weet er ook alles van vanwege de toestellen die Duitsland erfde. Dat was een exportmodel dus nog iets slechter, maar na de ineenstorting van de Sovjet-Unie is er afdoende gekocht via tussenhandelaren, waardoor de precieze prestaties waarschijnlijk bekend zijn. Het is bijvoorbeeld ook hetzelfde met westerse antitank munitie. Dat is gewoon getest en ontworpen rond een T-72B met Kontakt 5. Want die waren ook gewoon aangeschaft voor onderzoeksredenen. Voor als je afvraagt waarom elk westers antitankwapen geen enkel probleem heeft met een Russische tank. :z

Nieuwe MiG-29 upgrades verbeterden wel zaken zoals betere radar, geleide bommen etc, maar het blijft een enorm toestel dat eigenlijk maar weinig munitie met zich mee kan dragen. Een MiG-35 kan ongeveer zoveel meedragen als een F-16 en een Gripen heeft niet veel minder capaciteit. Het grote punt van de MiG's was altijd manoeuvreerbaarheid. Iets dat steeds overbodiger aan het worden is als je te maken hebt met een luchtdoelraket die je toch niet kan ontwijken.

Elke luchtdoelraket heeft wel een gegarandeerde kill range. Dat is de lanceerafstand waarbij het doel geen tijd heeft om te reageren en te ontwijken. Dat was lange tijd voorbehouden aan korteafstandsraketten of zware grond gelanceerde raketten zoals Patriot, maar het wordt steeds langer met lucht gelanceerde raketten. Als je de Russen echt uit de lucht wil schieten, dan zouden ze de nieuwe Meteor moeten krijgen. Gaat denk ik echt niet gebeuren, maar met die kan je zo Su-35 of MiG-31 gaan bestrijden met hun eigen spelletje van op grote hoogte en ver boven eigen linies, luchtdoelraketten op maximale afstand lanceren om de Oekrainers weg te jagen. Verschil is dat als de Oekrainers Meteors terug konden schieten, de Russen een probleem hebben. Meteor heeft namelijk twee raketmotoren. Zodra die dichterbij het doel komt, gaat de tweede motor aan, accelereert de raket weer fors en dan wordt ontwijken lastig. Meteor haar gegarandeerde kill range is officieel dan ook iets van 60km. Het kan altijd nog meer zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DaniëlWW2 ik heb nog steeds het idee dat zonder AWACS ondersteuning de modernere raketten ook niet zomaar nuttig ingezet kunnen worden vanaf een f16. Juist door de beperkte range van het toestel zelf. Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MikeyMan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:51:
@DaniëlWW2 ik heb nog steeds het idee dat zonder AWACS ondersteuning de modernere raketten ook niet zomaar nuttig ingezet kunnen worden vanaf een f16. Juist door de beperkte range van het toestel zelf. Of vergis ik me?
AWACS is een surveillanceradar. Die werken op andere golflengten en zijn niet accuraat genoeg voor vuuroplossingen. De focus ligt op bereik, niet precisie. Wat ze doen is detectie en die informatie doorgeven aan de jagers zodat ze weten waar bedreigingen of doelen zitten.

De vuuroplossing zelf komt van de jager haar eigen radar of van een IRST (infrarood) systeem. Qua radar is een oudere F-16 of Gripen meer beperkt, De nieuwste modellen hebben AESA radars die in principe zeer goed zullen functioneren voor het berekenen van vuuroplossingen zonder dat ze zelf oplichten als een spreekwoordelijk zoeklicht in het donker. Want dat is iets dat met name Su-35 wel zal doen met hun enorme radarinstallaties. En daar kan je ook gewoon een luchtdoelraket op lanceren. :P

Infrarood heeft misschien wel de voorkeur als het goed weer is. Want die twee enorme motoren van een MiG of Su, tja die geven wat hitte af. Gripen heeft een IRST, de meeste F-16s helaas niet. Uiteraard heeft de F-35 het wel net zoals Eurofighter en Rafale. De Russen hebben het ook, maar ouder systeem dus minder effectief. :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-06-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DaniëlWW2 ik bedoel meer; hoe zou een f16 met 30km range een raket met 60km range af moeten vuren? Fictieve getallen, maar neem aan dat die raket geen doel zoekt zonder aansturing vanuit het vliegtuig. Effectief verlaag je daarmee dan volgens mij de range tot het maximale zicht van het vliegtuig zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MikeyMan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:00:
@DaniëlWW2 ik bedoel meer; hoe zou een f16 met 30km range een raket met 60km range af moeten vuren? Fictieve getallen, maar neem aan dat die raket geen doel zoekt zonder aansturing vanuit het vliegtuig. Effectief verlaag je daarmee dan volgens mij de range tot het maximale zicht van het vliegtuig zelf.
De raket lanceren gaat pas als de jager haar radar + vuurleidingscomputer, een vuuroplossing heeft berekend. Geen vuuroplossing betekend geen zinvolle lancering. :)

En daarna is het met moderne westerse raketten ook grotendeels fire and forget. Je hebt tegenwoordig wel data link systemen die de raket tijdens haar vlucht nog kunnen voorzien van correcties, maar dat vereist ook dat het radarsysteem van de jager gericht blijft op het doel. Dat is een afweging tussen precisie over lange afstanden tegen een ander doel aanvallen of de jager die gaat afbreken om tegenvuur te voorkomen of ontwijken. Die raket wordt dus ruwweg op doel worden gelanceerd met voorspelling waar het doel zal zijn als de raket dichtbij is gekomen. Dus snelheid van het doel, koers etc zijn belangrijk om te bepalen waar het doel naartoe gaat.

Bij lancering brandt de raketmotor voor hooguit enkele tientallen seconden. Dan is die raket op snelheid en is het verder glijden naar het doel. De raket gaat eigenlijk meer af op een berekende target box dan echt specifiek het toestel in deze fase. De truc is natuurlijk om die target box zo klein mogelijk te maken. Dat doet je radar + vuurleiding. Het is ook van belang te vermelden dat het bereik van een luchtdoelraket, afhankelijk is van de hoogte en snelheid van de jager die de raket lanceert. Hoger en sneller vliegen betekend meer bereik. Dit omdat de raket meer snelheid meekrijgt bij lancering en minder luchtweerstand ervaart.

Vlakbij het doel gaat de raket haar eigen geleidingssysteem (wederom radar of infrarood) actief zoeken naar het doel en zal de raket gaan manoeuvreren naar het vijandelijke toestel. Dat kost alleen veel energie. Door veel manoeuvres kan een raket haar snelheid verliezen, uit de lucht begint te vallen en als het goed is dan zichzelf vernietigen. Dit is wat geprobeerd wordt als een piloot een raket probeert te ontwijken. Het zijn decoys om de raket zelf te misleiden alsmede flink manoeuvreren om de raket energie te doen verliezen.

En hierom is de Meteor zo venijnig. Die start gewoon een tweede motor op en gaat weer fors accelereren zodra die dichtbij de target box komt, waardoor de piloot nauwelijks reactietijd meer heeft. Dit maakt het ook zinvol om een enorm bereik te geven aan die raket.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-06-2023 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:42:
[...]

En het zou echt geweldig zijn als er Gripens beschikbaar zouden zijn. Het toestel is vanuit operationeel aspect, met afstand de beste westerse jager voor Oekraine omdat deze geen vaste landingsbanen nodig heeft.
Het grote verschil is niet "vaste landingsbanen" maar het feit dat de Gripen volledig voor Zwedens unieke omstandigheden en doctrine is ontworpen. En toevallig lijken die omstandigheden veel op de situatie waar Oekraine nu mee zit. Die landingsbanen zijn maar een klein stukje van de puzzel.

Dit artikel beschrijft dat goed: https://www.flightglobal....the-gripen/139316.article

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

downtime schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:30:
[...]

Het grote verschil is niet "vaste landingsbanen" maar het feit dat de Gripen volledig voor Zwedens unieke omstandigheden en doctrine is ontworpen. En toevallig lijken die omstandigheden veel op de situatie waar Oekraine nu mee zit. Die landingsbanen zijn maar een klein stukje van de puzzel.

Dit artikel beschrijft dat goed: https://www.flightglobal....the-gripen/139316.article
Het YouTube kanaal Military Aviation History heeft er recent nog een filmpje over gemaakt:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 01:35

jgj82

Ja, maar = nee

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Een MiG-29 had in de jaren 1980 al een zwaar verouderde radar dus dat is makkelijk voor de Gripen. :P
Maar het zijn andere toestellen. Gripen is relatief klein, vrij makkelijk te onderhouden en redelijk robuust. MiG 29 is een enorm toestel met twee motoren welke eruit ziet als iets geweldigs, maar het niet is. Het toestel is veel complexer te vliegen vanwege matige controlesystemen van de piloot. Verder mis je heel veel geleide munitieopties voor grondaanvallen. De NAVO weet er ook alles van vanwege de toestellen die Duitsland erfde. Dat was een exportmodel dus nog iets slechter, maar na de ineenstorting van de Sovjet-Unie is er afdoende gekocht via tussenhandelaren, waardoor de precieze prestaties waarschijnlijk bekend zijn. Het is bijvoorbeeld ook hetzelfde met westerse antitank munitie. Dat is gewoon getest en ontworpen rond een T-72B met Kontakt 5. Want die waren ook gewoon aangeschaft voor onderzoeksredenen. Voor als je afvraagt waarom elk westers antitankwapen geen enkel probleem heeft met een Russische tank. :z

Nieuwe MiG-29 upgrades verbeterden wel zaken zoals betere radar, geleide bommen etc, maar het blijft een enorm toestel dat eigenlijk maar weinig munitie met zich mee kan dragen. Een MiG-35 kan ongeveer zoveel meedragen als een F-16 en een Gripen heeft niet veel minder capaciteit. Het grote punt van de MiG's was altijd manoeuvreerbaarheid. Iets dat steeds overbodiger aan het worden is als je te maken hebt met een luchtdoelraket die je toch niet kan ontwijken.

Elke luchtdoelraket heeft wel een gegarandeerde kill range. Dat is de lanceerafstand waarbij het doel geen tijd heeft om te reageren en te ontwijken. Dat was lange tijd voorbehouden aan korteafstandsraketten of zware grond gelanceerde raketten zoals Patriot, maar het wordt steeds langer met lucht gelanceerde raketten. Als je de Russen echt uit de lucht wil schieten, dan zouden ze de nieuwe Meteor moeten krijgen. Gaat denk ik echt niet gebeuren, maar met die kan je zo Su-35 of MiG-31 gaan bestrijden met hun eigen spelletje van op grote hoogte en ver boven eigen linies, luchtdoelraketten op maximale afstand lanceren om de Oekrainers weg te jagen. Verschil is dat als de Oekrainers Meteors terug konden schieten, de Russen een probleem hebben. Meteor heeft namelijk twee raketmotoren. Zodra die dichterbij het doel komt, gaat de tweede motor aan, accelereert de raket weer fors en dan wordt ontwijken lastig. Meteor haar gegarandeerde kill range is officieel dan ook iets van 60km. Het kan altijd nog meer zijn. :P
Bijna volledig eens met je uitleg. Behalve dat de Mig-29 een enorm toestel is. Dat idee had ik ook altijd, formaat Tornado/F18 voor mijn idee. Ik stond er vorig jaar voor het eerst naast en ik vond hem klein, wat ook klopt, hij is maar ietsje groter dan een F16...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@DaniëlWW2 zie dat de MLU tot 150 km range heeft. Dacht dat het max de helft was. Maar dat valt me nog mee dan. Dan zouden Meteors meer nut hebben 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

jgj82 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:43:
[...]

Bijna volledig eens met je uitleg. Behalve dat de Mig-29 een enorm toestel is. Dat idee had ik ook altijd, formaat Tornado/F18 voor mijn idee. Ik stond er vorig jaar voor het eerst naast en ik vond hem klein, wat ook klopt, hij is maar ietsje groter dan een F16...
Uh de F-16 is echt wel wat kleiner. :)
Verder maakt die link van je ook nog eens duidelijk hoe slecht de payload capaciteit van de MiG 29 eigenlijk is. Toestel weegt een paar ton meer in lege configuratie, kan ongeveer net zoveel meedragen en heeft niet eens de helft qua bereik volgens die link.
Afbeeldingslocatie: https://www.flyfighterjet.com/jetflights/mig-29-vs-f-16-which-is-the-better-fighter-jet.html/mig-29-vs-f-16-the-two-fighter-jets-compared

Maar het kan nog erger. :z
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-BzjTVLBWaDs/TuV71h882uI/AAAAAAAAAEs/S5jcq8DISAo/s1600/su27t50f22comp1.jpg
downtime schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:30:
[...]

Ik ben me volledig bewust van de Zweedse doctrine.
Het komt er alleen kort gezegd op neer dat het grote voordeel is dat je niet vast zit aan bepaalde landingsbanen die kapot geschoten kunnen worden met ballistische of kruisraketten. Iets dat de Russen meermaals hebben gedaan en iets waar een F-16 ongelofelijk gevoelig voor is. Dat was het hele punt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:01:
[...]

Ik ben me volledig bewust van de Zweedse doctrine.
Het komt er alleen kort gezegd op neer dat het grote voordeel is dat je niet vast zit aan bepaalde landingsbanen die kapot geschoten kunnen worden met ballistische of kruisraketten. Iets dat de Russen meermaals hebben gedaan en iets waar een F-16 ongelofelijk gevoelig voor is. Dat was het hele punt. ;)
Ik ben me volledig bewust dat jij je daar volledig bewust van bent :) maar voor anderen kan het overkomen alsof landen op een snelweg de hele truc is. Want dan kon je een filmpje als deze tegen en denk je, wtf, die Daniël zei toch dat een F-16 dat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:01:
[...]

Toestel weegt een paar ton meer in lege configuratie, kan ongeveer net zoveel meedragen heeft een vergelijkbaar maximumgewicht en heeft niet eens de helft qua bereik volgens die link.
FTFY

Nooit geweten dat een f16 zo licht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:44:
[...]

Ik ben me volledig bewust dat jij je daar volledig bewust van bent :) maar voor anderen kan het overkomen alsof landen op een snelweg de hele truc is. Want dan kon je een filmpje als deze tegen en denk je, wtf, die Daniël zei toch dat een F-16 dat niet kan?

[YouTube: F15 Eagle F16 Falcon Landing On public road in Singapore]
Landen lukt nog wel.

Opstijgen is het probleem. Een F-16 zuigt zo veel lucht aan dat steentjes en andere troep op de grond opgezogen wordt en de motor kan beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:19

Indoubt

Always be indoubt until sure

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:22:
[...]

Landen lukt nog wel.

Opstijgen is het probleem. Een F-16 zuigt zo veel lucht aan dat steentjes en andere troep op de grond opgezogen wordt en de motor kan beschadigen.
Ter mijn educatie: scheelt dat veel? Ik dacht dat de F16 en de Griphen redelijk vergelijkbare toestellen waren.

Ik ben wel een aantal keer op zo'n stukje weg geweest in Zweden trouwens die bestemt zijn om op te stijgen en te landen. Die stukjes weg zijn wel heel goed onderhouden hoor. Het lijkt een normaal stukje weg maar als je goed kijkt is het echt heel strak asfalt etc.

Ik denk dat die Zweden niet zomaar elk stukje weg gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 21:48

Jiffy

God, you're ugly!

Indoubt schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:01:
[...]
Ter mijn educatie: scheelt dat veel? Ik dacht dat de F16 en de Griphen redelijk vergelijkbare toestellen waren.
Nou, een belangrijk verschil is dat bij een F16 de luchtinlaat onder de romp zit, en bij een Gripen aan weerszijden van de romp. Bij de Gripen zit de luchtinlaat dus verder van de grond en is daardoor minder gevoelig voor "stofzuigperikelen".

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Indoubt schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:01:
[...]

Ik ben wel een aantal keer op zo'n stukje weg geweest in Zweden trouwens die bestemt zijn om op te stijgen en te landen. Die stukjes weg zijn wel heel goed onderhouden hoor. Het lijkt een normaal stukje weg maar als je goed kijkt is het echt heel strak asfalt etc.

Ik denk dat die Zweden niet zomaar elk stukje weg gebruiken.
Dat zag je in Duitsland vroeger ook, daar waren hele stukken Autobahn geschikt om gebruikt te worden als startbaan. Maar dat waren vierbaans snelwegen met een verharde middenberm. Maar dat was een stuk groter, en omdat er ook zwaardere vliegtuigen moesten kunnen landen was het wegdek ook zwaarder aangelegd

https://www.carthrottle.com/post/nkqdpyp/
Wikipedia: Notlandeplatz auf Straße – Wikipedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jiffy schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:22:
[...]

Nou, een belangrijk verschil is dat bij een F16 de luchtinlaat onder de romp zit, en bij een Gripen aan weerszijden van de romp. Bij de Gripen zit de luchtinlaat dus verder van de grond en is daardoor minder gevoelig voor "stofzuigperikelen".
Volgens mij speelt dat nauwelijks een rol. Een F-14 of F/A-18 heeft de inlaten ook aan de zijkant maar op een vliegdekschip zorgen ze echt wel dat het dek schoon is (zie filmpjes). Bij een Gripen of F-16 moet die baan ook schoon zijn.

[YouTube: Why US Navy Sailors Are Required to Walk the Dangerous Flight Deck]

Als je echt die baan niet schoon wilt houden dan moet je het oplossen zoals bij de MiG-29. Die heeft aan de bovenkant van de inlaten een extra set inlaten die op ruwe banen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In de podcast Veldheren gaven van uhm en de Kruif aan dat ze in de Balkan en Italië ook problemen verwachtten met rommel, maar dat dit door grotere intervallen tussen vliegtuigen behapbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Niet alleen de Zweden hadden hun wegen erop aangepast. Ook in Denemarken kan je dergelijke noodbanen vinden kort bij (voormalige) navo-vliegvelden.
Het vliegveld van Aarhus in Denemarken was vroeger ook een militair vliegveld. Je kan op googlemaps de bunkers nog zien staan, evenals taxiwegen naar landingsbaan én naar de naastgelegen weg. Die weg bestaat daar uit 2 kaarsrechte stukken, terwijl die op andere plaatsen lustig door het landschap kronkelt.
De luchthaven van Vojens heeft ook een kaarsrechte weg van 3 kilometer, maar ditmaal binnen de hekken.
Het voormalige vliegveld van Vandel heeft ten zuiden binnen de hekken een kaarsrechte stuk, direct verbonden met bunkers. Ten zuidwesten is er dan weer een openbare weg langs een meetlat gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 21:48

Jiffy

God, you're ugly!

downtime schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:39:
[...]

Volgens mij speelt dat nauwelijks een rol. Een F-14 of F/A-18 heeft de inlaten ook aan de zijkant maar op een vliegdekschip zorgen ze echt wel dat het dek schoon is (zie filmpjes). Bij een Gripen of F-16 moet die baan ook schoon zijn.
Uiteraard zorg je er voor dat zo'n baan ook bij een Gripen schoon is. Dan nog blijft staan dat de Gripen door de positie van de inlaten minder gevoelig is voor rommel. Dat ie minder gevoelig (dus niet ongevoelig) is dan een F16, wil niet zeggen dat je dan maar kunt zeggen #care mbt rondslingerende meuk. "Nauwelijks een rol" is echter toch wel een tikkie teveel downplayen... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

MikeyMan schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:00:
Dat is omdat de vijand niet stil blijft zitten.

Stel dat je op 30 km een raket kan lanceren en de vijand probeert weg te vliegen, dan gaat de raket meer dan 30 km moeten afleggen.

Stel dat de raket Mach 4 doet en de vijand vliegt met Mach 2 weg, dan heeft de vijand 15 km afgelegd in de tijd dat de raket de eerste 30km afgelegd heeft. Er moet nog 15km ingehaald worden. Tegen dat de raket 45km afgelegd heeft, is de vijand weer 7,5km verder. Als de bijkomende 7,5km afgelegd is, is de vijand 3,75km verder gevlogen.

Als je bij de initiële 30km nog 15km, 7,5km, 3,75km, 2km, 1km,... erbij telt, dan is 60km wel noodzakelijk.

Een raketmotor gaat hard in het begin en daarna gedraagt een raket zoals een artilleriegranaat met stuurbare vinnen.

MBDA Meteor heeft een ramjet die initieel niet zo hard gaat, maar veel langer voortstuwing geeft.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/fe/d2/29/fed229e440c3302bc5cb82d38fd56653.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
rapture schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:52:
[...]

Dat is omdat de vijand niet stil blijft zitten.

Stel dat je op 30 km een raket kan lanceren en de vijand probeert weg te vliegen, dan gaat de raket meer dan 30 km moeten afleggen.

Stel dat de raket Mach 4 doet en de vijand vliegt met Mach 2 weg, dan heeft de vijand 15 km afgelegd in de tijd dat de raket de eerste 30km afgelegd heeft. Er moet nog 15km ingehaald worden. Tegen dat de raket 45km afgelegd heeft, is de vijand weer 7,5km verder. Als de bijkomende 7,5km afgelegd is, is de vijand 3,75km verder gevlogen.

Als je bij de initiële 30km nog 15km, 7,5km, 3,75km, 2km, 1km,... erbij telt, dan is 60km wel noodzakelijk.

Een raketmotor gaat hard in het begin en daarna gedraagt een raket zoals een artilleriegranaat met stuurbare vinnen.

MBDA Meteor heeft een ramjet die initieel niet zo hard gaat, maar veel langer voortstuwing geeft.
[Afbeelding]
Je gaat er in dit geval alleen wel van uit dat de RU vliegtuigen hun maximum snelheid (kunnen) halen. Gezien de staat van leger/luchtmacht en de incidenten met helikopters en vliegtuigen tot dusver weet ik zo net nog niet of de RU piloten nog wel zo hard mogen vliegen ermee, zonder dat die uit elkaar vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Een interessant artikel over hoeveel drones UA per maand verliest. Al denk ik dat 10.000 per maand wel erg veel is: https://www.forbes.com/si...er-month/?sh=11addb2384aa

Het artikel heeft het vooral over DJI drones, die 1000 p/stuk kosten, en dat klopt wel ongeveer. Ze gebruiken vooral verschillende generaties DJI Mavics en die dingen kosten €500-€1000 p/stuk, maar ook heel veel FPV drones. Die dingen kosten €200-€300 p/stuk en worden vooral ingezet als kamikaze drones met een (RPG) granaat (Is het dan een Drone Propelled Grenade?) of explosieven.

Dagelijks zie ik in 1 Telegram kanaal meerdere FPV filmpjes voorbijkomen, en ook regelmatig foto's van voorraden van honderden FPV drones, dus als je de FOV drones meerekent

Het artikel heeft het ook kort over Electronic Warfare. Ze claimen dat er om de 10 km een Russische EW post staat, meestal een km of 7 achter het front, dat lijkt mij wat veel. Maar de drones lijken er niet al te veel last van te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
_Eend_ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:12:
Het artikel heeft het ook kort over Electronic Warfare. Ze claimen dat er om de 10 km een Russische EW post staat, meestal een km of 7 achter het front, dat lijkt mij wat veel. Maar de drones lijken er niet al te veel last van te hebben?
Pas nog een artikel gelezen, maar dan vanuit de Russische kant, over de drones. Daar hadden ze het ook over hun EW, ik stel me dat dan altijd voor als zo een Matrix-achtige groene muur. Die EW werkt dus de 2 kanten op, en de Russen geraakten er met hun drones niet door. De Oekraïeners wisselden constant van frequentie, waardoor zij er veel minder last van hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 07:24

ZenTex

Doet maar wat.

_Eend_ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:12:
Een interessant artikel over hoeveel drones UA per maand verliest. Al denk ik dat 10.000 per maand wel erg veel is: https://www.forbes.com/si...er-month/?sh=11addb2384aa
, maar ook heel veel FPV drones. Die dingen kosten €200-€300 p/stuk en worden vooral ingezet als kamikaze drones met een (RPG) granaat (Is het dan een Drone Propelled Grenade?) of explosieven.
Zijn die fpv drones niet vooral zelfbouw?
Qua onderdelen hoeft het Amper meer dan 100 euro te kosten.

En afgezien de alomtegenwoordige mavics bouwt Oekraïne ook heel wat eigen drones, voornamelijk de wat zwaardere.
Kost alsnog een lieve duit, maar als een geleide artilleriegranaat al bijna een ton doet... Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ZenTex schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Zijn die fpv drones niet vooral zelfbouw?
Qua onderdelen hoeft het Amper meer dan 100 euro te kosten.

En afgezien de alomtegenwoordige mavics bouwt Oekraïne ook heel wat eigen drones, voornamelijk de wat zwaardere.
Kost alsnog een lieve duit, maar als een geleide artilleriegranaat al bijna een ton doet... Tsja.
Escadrone maakt er naar eigen zeggen 1000 FPV drones per maand. Dat is gewoon productiewerk.. En die kosten tussen de $350-$500 per stuk. (https://www.forbes.com/si...l-of-flying-fpv-kamikazes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

tsja, 70% klaar is niet klaar eigenlijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tens schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Duh, wat ik probeer te zeggen, je hebt geen milspec spul nodig voor raketten, alles wat je nodig hebt zit ook in commerciële apparaten. Daar zal geen enkele sanctie echt effect op hebben. En bij Ali bestel je chips met dezelfde opdruk (en werking) als die van Motorola.
Ik pak hem even in dit topic op, omdat hij hier meer thuis wordt.

Dit is nogal een sterke claim als het gaat om bijvoorbeeld Kinzhals etc. Kun je dit ook onderbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Dit is nogal een sterke claim als het gaat om bijvoorbeeld Kinzhals etc. Kun je dit ook onderbouwen?
Denk dat het wel meevalt. Een hele tijd terug kwam in dit topic voorbij dat Rusland een instituut bij Moscou heeft waar ze commerciële chips verifiëren voor gebruik in militaire applicaties. De diefstal van bijvoorbeeld wasmachines lijkt ook gerelateerd te zijn om de FPGA's eruit te halen en te gebruiken voor precieze munities.

Verder is er ook het gedoe dat volgens mij NXP chips nog steeds opduiken in Russische raketten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

downtime schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:39:
[...]

[YouTube: Why US Navy Sailors Are Required to Walk the Dangerous Flight Deck]

[YouTube: Why do Navy Crews Have to Walk on US Aicraft Carrier Deck to Save Pilots’ Lives]
Als je echt die baan niet schoon wilt houden dan moet je het oplossen zoals bij de MiG-29. Die heeft aan de bovenkant van de inlaten een extra set inlaten die op ruwe banen worden gebruikt.
Natuurlijk check je de baan, zeker bij een vliegdekschip. Want als je daar een lekke band krijgt tijdens de lancering, tja dat kan zo einde toestel zijn. Want als je nog in de lucht komt, tja hoe wil je gaan landen? ;)

Maar de F-16 specifiek is lastig omdat de luchtinlaat onder de romp van het toestel zit. Die zit laag en eigenlijk "perfect" om elke beetje troep op de baan naar binnen te zuigen. Tweede is dat de F-16 haar onderstel niet bepaald geweldig is. Het is ene vrij nauw onderstel en ook niet bijzonder sterk. F-16's willen er nog wel eens doorheen zakken. Het is deze combinatie die om goede opstijg en landingsbanen vraagt.

Daarnaast zijn er onderhoudsvereisten. Tja, de Amerikanen lijken zo gewend te zijn in totaal luchtoverwicht te bezitten, dat ze nauwelijks rekening lijken te houden met een situatie waar ze dit niet hebben. Hun toestellen zijn dan ook ontworpen voor echte basissen. Daarbij kan een F-15 of zeker een F-18 heel wat meer hebben dan een F-16. Maar er is ook het probleem van onderhoud. Een straaljager heeft een heel onderhoudsteam nodig. En die hebben faciliteiten nodig.

Kijk bijvoorbeeld even naar wat de KLu heeft. Die toestellen staan gewoon in een hanger. Je ziet meteen al aardig wat gereedschap, platform om mee te werken, ook elektrische gereedschap en dus minstens een generator nodig etc. En dit is groot onderhoud in vredestijd, niet hoog tempo inzetbaarheid in oorlogstijd.
Afbeeldingslocatie: https://magazines.defensie.nl/binaries/content/gallery/magazines/00-defensiekrant/2023/12/f-16-afscheid/20230217jad0030.jpg?download
https://magazines.defensi...23/12/01_afscheid_f-16_12

Het is toch al iets waar ik al langere tijd vraagtekens bij plaats. Natuurlijk zijn Amerikaanse toestellen zo ongeveer de beste. Ze hebben immers zo ontiegelijk veel meer middelen om in te zetten voor onderzoek en zijn zelfs in staat om de meeste zaken tweevoudig te onderzoeken en ontwerpen. Ze hebben twee straalmotorsfabrikanten (Pratt&Whitney en GE), kunnen radars van Raytheon of Northrop Grumman kopen en hebben zelfs drie mogelijkheden voor de toestellen zelf in Lockheed-Martin, Northrop Grumman of Boeing. En die kunnen allemaal ook 5th gen toestellen maken en zijn nu betrokken bij twee (USAF en USN) 6th gen aanbestedingen.

Maar er ligt ook een behoorlijke nadruk op de beste zijn zonder compromis. Dat betekent niet alleen een flinke meerprijs die uitgesmeerd kan worden over duizenden toestellen zoals met de F-35 is gebeurd, maar ook een zekere verwachting dat ze altijd luchtoverwicht zullen hebben en zich minder zorgen maken over de situatie op de grond. En vanuit Amerikaans perspectief is dat logisch, maar er zit een duidelijke zwakte. Die F-35 heeft vooralsnog geen gelijke, zodra die in de lucht is en op hoogte is geklommen. De logische tegenzet is dan ook voorkomen dat ze in de lucht komen.

Neem nu bijvoorbeeld het Taiwan scenario. Niet dat ik denk dat het snel zal gebeuren, maar toch. Stel de CCP gaat er volledig voor, geen blokkade van Taiwan, nee invasie en het is duidelijk dat de Amerikanen militair zullen reageren. Wat doe je als Chinese bevelhebber? Nou je vuurt flinke raketsalvo's af op Guam en Okinawa met als doel de luchtmachtbasissen hier onbruikbaar te maken. Salvo's die dusdanig groot zijn dat je luchtverdediging overweldigd. En wat ga je dan doen? Je toestellen overleven het misschien wel als ze in bunkers staan, munitieopslag ook wel, maar aardige kans dat je opstijg en landingsbanen zwaar beschadigd zijn en je brandstofopslag in brand staat.

De Amerikanen hebben (nog) niet hun lasersystemen voltooid (Scifi komt er echt aan :P ) en opgesteld staan, maar zelfs dan nog. Het is de overduidelijke zwakte van Amerikaanse toestellen dat ze beperkter zijn vanaf waar ze kunnen opereren omdat er een flinke logistiek achter zit. Het is ook niet alsof dit onmogelijk is. De Gripen is ontworpen om dit probleem te voorkomen door minder afhankelijk te zijn van een grote basis met al haar faciliteiten en Sovjet toestellen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
vso schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:30:
[...]

huh? hoezo dat dan, lijkt me toch wel een ontwerp dingetje wat niet goed uitgedoktert is .. die heli's zijn niet goedkoop.
KA-52 werkt blijkbaar niet met fire and forgot technologie in de raketten. Die vereisen een 'lock' van het toestel middels een 'laser beam riding' principe:
The Vikhr missile laser beam control system provides for its precise guidance owing to data transmission to the missile in the course of its launch, which is excluded in homing systems. The laser guidance principle is identical to that used by 9M117 Bastion or 9M119 Svir antiarmor missiles. The Vikhr missile control system has low jamming susceptibility because its receiver faces the carrier, thereby protecting it from most jamming signals.
Het is dus eigenlijk geen beperking van het toestel, maar van de gebruikte rakettechnologie. Waar een bepaald type Amerikaanse Hellfire bijvoorbeeld wel een eigen lock-on heeft en zelf de weg naar een doelwit vindt:
The AGM-114L, or Longbow Hellfire, is a fire-and-forget weapon: equipped with a millimeter-wave (MMW) active radar homing, it requires no further guidance after launch—even being able to lock on to its target after launch[17]—and can hit its target without the launcher or other friendly unit being in line of sight of the target.
Overigens worden veel Hellfire's net als de Russische variant met een laser designator uitgerust - waarbij een hellfire ook door een grondcrew aangestraald kan worden zodat de heli of het vliegtuig een raket buiten beeld kan afvuren en de lock de laser van de grondtroepen volgt.

Maargoed, zoals de KA-52 wordt gebruikt hangt deze vrij lang stil boven de bomen en daar blijken ze toch best kwetsbaar te zijn. Er zijn inmiddels genoeg beelden van KA-52's die bijvoorbeeld door een ATGM worden uitgeschakeld.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Ik zou zelf niet zover gaan als dat je de namaak chips van Ali ook wel kan gebruiken, die hebben toch een sterke neiging problemen te geven die je bij een kruisraket niet wil (als het uberhaupt functioneel vergelijkbaar is).

Maar verder lijkt het mij realistisch. Nu heb ik natuurlijk geen harde nummers, maar hoeveel puur militaire chips zijn er uberhaupt? Ik vermoed dat met een gigantische marge het meeste dual use is.

Geen idee hoe betrouwbaar, maar deze stellen dat de productie vervijfvoudigd is van Kinzhals: https://militarywatchmaga...-production-patriotstrike. Naar 10 per maand... Dat betekend als je een custom chip voor de Kinzhal erin hebt zitten van 25mm2, uit 300mm wafers, je met een enkele wafer 20 jaar vooruit kan. Dat zijn niet aantallen waarvoor je chips wil maken.

En waarvoor zou je echt specifieke dingen nodig hebben voor militaire toepassingen? Alle signaalverwerking kan met generieke DSPs / FPGAs. GPS chips zitten misschien met een firmware toggle voor snelheidsbeperkingen, maar er zijn natuurlijk een hele hoop fabrikanten van GPS chips. Dingen als radar kan je 'gewoon' uit generieke componenten maken. Enige wat ik afvraag is iets als inertial navigation, want hoewel dat ook een standaard functie is van genoeg dingen, kan ik me voorstellen dat standaard commerciele implementaties niet de nauwkeurigheid halen die je wil zodat je raket na redelijke tijd van GPS jamming nog doel raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Sissors schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:19:
[...]

Ik zou zelf niet zover gaan als dat je de namaak chips van Ali ook wel kan gebruiken, die hebben toch een sterke neiging problemen te geven die je bij een kruisraket niet wil (als het uberhaupt functioneel vergelijkbaar is).

Maar verder lijkt het mij realistisch. Nu heb ik natuurlijk geen harde nummers, maar hoeveel puur militaire chips zijn er uberhaupt? Ik vermoed dat met een gigantische marge het meeste dual use is.
Dual use betekent niet gelijk dat het een standaard commercieel product is, en/of je het zomaar bij Ali kunt bestellen. Het kan ook gaan om industriële chips die niet in consumenten producten te vinden zijn. Dat is nogal een verschil lijkt me.
Geen idee hoe betrouwbaar, maar deze stellen dat de productie vervijfvoudigd is van Kinzhals: https://militarywatchmaga...-production-patriotstrike. Naar 10 per maand... Dat betekend als je een custom chip voor de Kinzhal erin hebt zitten van 25mm2, uit 300mm wafers, je met een enkele wafer 20 jaar vooruit kan. Dat zijn niet aantallen waarvoor je chips wil maken.

En waarvoor zou je echt specifieke dingen nodig hebben voor militaire toepassingen? Alle signaalverwerking kan met generieke DSPs / FPGAs. GPS chips zitten misschien met een firmware toggle voor snelheidsbeperkingen, maar er zijn natuurlijk een hele hoop fabrikanten van GPS chips. Dingen als radar kan je 'gewoon' uit generieke componenten maken. Enige wat ik afvraag is iets als inertial navigation, want hoewel dat ook een standaard functie is van genoeg dingen, kan ik me voorstellen dat standaard commerciele implementaties niet de nauwkeurigheid halen die je wil zodat je raket na redelijke tijd van GPS jamming nog doel raakt.
Ik heb een beetje zitten zoeken en ik lees dit in The Guardian:

An analysis of the missile fragments reveals that Russia is making use of a range of microprocessors, principally from US firms, which are supplied for civilian purposes but then re-exported through third countries to Moscow.
Chips from Integrated Device Technology and Altera have been found in a Kh-101 cruise missile, while processors from Texas Instruments and Cypress Semiconductor appear in the sea-launched Kalibr. Iskander and Kinzhal both feature microchips from Xilinx, the document adds.

Ukraine’s research estimates that 80% of Russian missile components by value came from China in January and February, though it is unclear how this calculation is obtained. Thailand is the next largest exporter, on 5.5%, while other significant countries include Turkey, Maldives and the UAE.
https://www.theguardian.c...found-in-russian-missiles

Ik ben niet heel erg thuis in de wereld van Microchips, maar als ik snel beetje google, krijg ik wel het idee dat dit chips zijn die in consumenten producten kunnen zitten? Over Xilinx lees ik bijvoorbeeld dit:
The Xilinx Alveo™ family of data center accelerator cards provide optimized acceleration for workloads in financial computing, machine learning, computational storage, video streaming, and data search and analytics.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomcatter_31
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Natuurlijk check je de baan, zeker bij een vliegdekschip. Want als je daar een lekke band krijgt tijdens de lancering, tja dat kan zo einde toestel zijn. Want als je nog in de lucht komt, tja hoe wil je gaan landen? ;)

Maar de F-16 specifiek is lastig omdat de luchtinlaat onder de romp van het toestel zit. Die zit laag en eigenlijk "perfect" om elke beetje troep op de baan naar binnen te zuigen. Tweede is dat de F-16 haar onderstel niet bepaald geweldig is. Het is ene vrij nauw onderstel en ook niet bijzonder sterk. F-16's willen er nog wel eens doorheen zakken. Het is deze combinatie die om goede opstijg en landingsbanen vraagt.

Daarnaast zijn er onderhoudsvereisten. Tja, de Amerikanen lijken zo gewend te zijn in totaal luchtoverwicht te bezitten, dat ze nauwelijks rekening lijken te houden met een situatie waar ze dit niet hebben. Hun toestellen zijn dan ook ontworpen voor echte basissen. Daarbij kan een F-15 of zeker een F-18 heel wat meer hebben dan een F-16. Maar er is ook het probleem van onderhoud. Een straaljager heeft een heel onderhoudsteam nodig. En die hebben faciliteiten nodig.

Kijk bijvoorbeeld even naar wat de KLu heeft. Die toestellen staan gewoon in een hanger. Je ziet meteen al aardig wat gereedschap, platform om mee te werken, ook elektrische gereedschap en dus minstens een generator nodig etc. En dit is groot onderhoud in vredestijd, niet hoog tempo inzetbaarheid in oorlogstijd.
[Afbeelding]
https://magazines.defensi...23/12/01_afscheid_f-16_12

Het is toch al iets waar ik al langere tijd vraagtekens bij plaats. Natuurlijk zijn Amerikaanse toestellen zo ongeveer de beste. Ze hebben immers zo ontiegelijk veel meer middelen om in te zetten voor onderzoek en zijn zelfs in staat om de meeste zaken tweevoudig te onderzoeken en ontwerpen. Ze hebben twee straalmotorsfabrikanten (Pratt&Whitney en GE), kunnen radars van Raytheon of Northrop Grumman kopen en hebben zelfs drie mogelijkheden voor de toestellen zelf in Lockheed-Martin, Northrop Grumman of Boeing. En die kunnen allemaal ook 5th gen toestellen maken en zijn nu betrokken bij twee (USAF en USN) 6th gen aanbestedingen.

Maar er ligt ook een behoorlijke nadruk op de beste zijn zonder compromis. Dat betekent niet alleen een flinke meerprijs die uitgesmeerd kan worden over duizenden toestellen zoals met de F-35 is gebeurd, maar ook een zekere verwachting dat ze altijd luchtoverwicht zullen hebben en zich minder zorgen maken over de situatie op de grond. En vanuit Amerikaans perspectief is dat logisch, maar er zit een duidelijke zwakte. Die F-35 heeft vooralsnog geen gelijke, zodra die in de lucht is en op hoogte is geklommen. De logische tegenzet is dan ook voorkomen dat ze in de lucht komen.

Neem nu bijvoorbeeld het Taiwan scenario. Niet dat ik denk dat het snel zal gebeuren, maar toch. Stel de CCP gaat er volledig voor, geen blokkade van Taiwan, nee invasie en het is duidelijk dat de Amerikanen militair zullen reageren. Wat doe je als Chinese bevelhebber? Nou je vuurt flinke raketsalvo's af op Guam en Okinawa met als doel de luchtmachtbasissen hier onbruikbaar te maken. Salvo's die dusdanig groot zijn dat je luchtverdediging overweldigd. En wat ga je dan doen? Je toestellen overleven het misschien wel als ze in bunkers staan, munitieopslag ook wel, maar aardige kans dat je opstijg en landingsbanen zwaar beschadigd zijn en je brandstofopslag in brand staat.

De Amerikanen hebben (nog) niet hun lasersystemen voltooid (Scifi komt er echt aan :P ) en opgesteld staan, maar zelfs dan nog. Het is de overduidelijke zwakte van Amerikaanse toestellen dat ze beperkter zijn vanaf waar ze kunnen opereren omdat er een flinke logistiek achter zit. Het is ook niet alsof dit onmogelijk is. De Gripen is ontworpen om dit probleem te voorkomen door minder afhankelijk te zijn van een grote basis met al haar faciliteiten en Sovjet toestellen ook.
Die kwetsbaarheid is er in feite voor iedereen en ook niet onbekend bij de Amerikanen/westen. Daarom zijn in de koude oorlog ook toestellen als de Harrier ontwikkeld. Andersom is de doctrine net zo goed het uitschakelen van de vliegvelden en vliegtuigen voordat ze de lucht in gaan, dus Chinese of Russische vliegvelden zullen ook meteen doelwit zijn. En bij Russische vliegtuigen wordt altijd gezegd dat ze ontworpen zijn om op onverharde banen etc te kunnen opereren, in de praktijk bleek dit vies tegen te vallen. Dus Russische toestellen zijn hier niet of nauwelijks beter in dan westerse toestellen. De F-16 is idd kwetsbaar door zijn inlaat onder de romp te hebben... maar Finland opereert bijvoorbeeld ook met F-18's van snelwegen, net als dat Zweden met de Gripen doet.

EDIT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE5EO527qVy9klgJY5xsFvsYKEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z4hXMAjUeNuR89Gl7eLGyCag.webp?f=fotoalbum_large

Als ik de toestellen zo naast elkaar zie, vraag ik me af hoeveel verschil het in de praktijk werkelijk uitmaakt. Zoveel verschil in hoogte zit er niet tussen de inlaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomcatter_31 op 20-06-2023 13:03 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 52 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...