• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:26

_Eend_

🌻🇺🇦

De Russen hebben -wat ik heb gelezen- ook problemen met snel veranderende doelwitten. Een order voor een beschieting moet dan eerst een hele bureaucratische molen door voordat er daadwerkelijk gevuurd kan worden.

Een artikel over de Russische artillerie en haar tekosrtkomingen: https://www.19fortyfive.c...artillery-war-in-ukraine/

Een van de leukere quote's uit dat artikel:
Watling notes Russia has made surprisingly extensive, even wasteful, use of Tochka-U ballistic missiles for counter-battery strikes, noting an incident when three of these powerful but imprecise weapons were fired at a single Ukrainian M109 Paladin self-propelled howitzer—causing only light damage.

[Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 22-02-2023 16:31]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:07
Floppus schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:09:
https://eurasiantimes.com...-potent-than-us-mlrs/?amp

Ik heb geen verstand van de wapens zelf, dus hoe goed dingen werkelijk zijn, geen idee.
Ik lees nergens of dit wapensysteem de wat mij betreft unieke eigenschap van de HIMARS heeft dat het zelfstandig pods kan oppikken en laden die qua logistiek al her en der in het veld gedropt zijn middels onafhankelijke logistiek.
Dus een HIMARS kan bij mijn weten een route afleggen waar al eerder pods met raketten gedropt zijn door normale logistiek en hoeft daardoor minder afstand af te leggen naar een centraal logistiek punt, dan wel manueel te worden herladen met langere stilstand door een speciaal voertuig of iets dergelijks.

Dat maakt het wat mij als platform meer bijzonder dan de eigenschappen van de meest voorkomende raketten die er mee afgeschoten worden nu.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gekkie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:50:
[...]

Ik lees nergens of dit wapensysteem de wat mij betreft unieke eigenschap van de HIMARS heeft dat het zelfstandig pods kan oppikken en laden die qua logistiek al her en der in het veld gedropt zijn middels onafhankelijke logistiek.
Dus een HIMARS kan bij mijn weten een route afleggen waar al eerder pods met raketten gedropt zijn door normale logistiek en hoeft daardoor minder afstand af te leggen naar een centraal logistiek punt, dan wel manueel te worden herladen met langere stilstand door een speciaal voertuig of iets dergelijks.

Dat maakt het wat mij als platform meer bijzonder dan de eigenschappen van de meest voorkomende raketten die er mee afgeschoten worden nu.
Het zijn de pods, in combinatie met zeer accurate gps guided raketten.

De Russische variant ziet er meer uit als de oude smerch met manual reload, maar die dan een glonass chip in de raket hebben ter geleiding. (Zal in principe ook wel prima werken)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA

YakuzA

Field trials van de iris-T verlopen prima:

PSN

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

YakuzA schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:22:
Field trials van de iris-T verlopen prima:
[Embed]
Als dat waar is dan is dat zeer goed. Bijna geen enkel systeem haalt 100% hitrate.

Nu heb je daar pas zekerheid over bij testen over langere periode en verschillende doelen maar echter als in een daadwerkelijke gevechtssituatie krijg je het zelden.

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 00:33
Wolfp4ck schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:08:
vraag me ten stelligste af of het hier wel over AI gaat al dan niet over remote control
Het gaat om automatische beeldherkenning via "machine learning" zoals ieder mobieltje tegenwoordig heeft, maar nu natuurlijk gebaseerd op een militaire data-set in plaats van maaltijd-, huisdier-, en vakantiefoto's.

• YakuzA

YakuzA

Indoubt schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:38:
[...]
Als dat waar is dan is dat zeer goed. Bijna geen enkel systeem haalt 100% hitrate.

Nu heb je daar pas zekerheid over bij testen over langere periode en verschillende doelen maar echter als in een daadwerkelijke gevechtssituatie krijg je het zelden.
Mogelijk dat het te maken heeft dat deze alleen kruisraketten target.
Ballistische raketten kan dit systeem ook niet targetten dacht ik.

Die kruisraketten die met een 800 km/u gaan oid, zijn natuurlijk een stukje makkelijker te raken met zoveel overspeed voor de onderscheppende raket.

PSN

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

nst6ldr

Down with Big Tech.

YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:21:
[...]

Mogelijk dat het te maken heeft dat deze alleen kruisraketten target.
Ballistische raketten kan dit systeem ook niet targetten dacht ik.

Die kruisraketten die met een 800 km/u gaan oid, zijn natuurlijk een stukje makkelijker te raken met zoveel overspeed voor de onderscheppende raket.
Ik ben vooral benieuwd waar het op getest is, menig kruisraket is dan wel gebouwd voor subsonische snelheden, tegenwoordig is het gangbaar dat ze detectie trachten te omzeilen door passief radar te detecteren en dan zover als mogelijk van de route af te wijken om weg te blijven van die emissie. Ook worden ze soms met jammers en - laatst geobserveerd aan russische zijde - zelfs met flares uitgerust.

Daarmee zeg ik niet dat de IRIS-T niet capabel is, maar het is moeilijk om te kwantificeren hoe capabel het is alleen op basis van anonieme trials. Overigens zou ik niet willen dat Oekraïne teveel op de details ingaat, dat zou erg onverstandig zijn.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Polen gaat 1000 Borsuk voertuigen aanschaffen:

World War One

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:59:

[Twitter]
Lijkt me wel wenselijk als de rest van Europa ook een been bijtrekt :/

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:59:

[Twitter]
Lijkt op de ASCOD design, andere moderne IFV's zijn daar ook op gebaseerd.

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:57
Voertuigen die worden ingezet kunnen blijkbaar nog ouder dan de T-62. De eerste BTR-50 is gesignaleerd en deze zijn geproduceerd van 1955 t/m 1970.

game pc

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:26

_Eend_

🌻🇺🇦

Emryte schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:47:
Voertuigen die worden ingezet kunnen blijkbaar nog ouder dan de T-62. De eerste BTR-50 is gesignaleerd en deze zijn geproduceerd van 1955 t/m 1970.
[Twitter]
1 voordeel: je kunt er 20 russen in 1 klap mee uitschakelen. Dit is de voorganger van de BMP-1

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 01:13
een ''normale'' drone zoals een dji mavic blijkt al heel effectief te zijn als ''wapensysteem''
er komen steeds meer filmpjes tevoorschijn van complete drone-eenheden in Oekraine, en vrij succesvol ook nog.... kort nieuwsverslag erover
een dji mavic kan nog geen echte handgranaat laten vallen volgens mij vanwege het gewicht, maar ik zag ook al een eenheid die 3 stuks dji matrice hebben (2 in de lucht 1 reserve) en een berg accus, en op de achtergrond (en van boven) samen werken met een mortier of tank eenheden
blijkbaar is er nou ook een Taiwanese revolver-drone 8)...

Hier een dji matrice met een 82mm mortier eronder

voordeel van die ''normale'' drones is natuurlijk dat ze heel goedkoop zijn...er zijn al heel wat tanks uitgeschakeld voor nog geen 2000 euro aan kosten :P

zag zelfs een filmpje van een drone die een andere drone filmt die een drone-aanval filmt...soort kamikaze dji drone :)

[Voor 20% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-02-2023 16:30]

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:11

ZenTex

Doet maar wat.

YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:50:
Oekraïne heeft blijkbaar idd iets nieuws gekregen. De minder bedekte termen beginnen naar buiten te komen:
[Embed]
Het lijkt me een beetje te vroeg voor de GLSDB, die naar verluid pas over een paar maanden beschikbaar komen.

ATACMS, geloof ik al helemaal niet in en dat was opgevallen.

Blijft over, de... Grom. Of Hrim, want de Grom is weer een ander wapen
Oekraïnes eigen middellange afstand raket dat nog in de prototype fase was, maar wel bijna klaar.

Wikipedia: Hrim-2

Als ze de raketten uitontwikkeld hebben tot een werkbaar systeem hebben ze daarmee de beschikking over een raket dat naar verluid een bereik van minimaal 280km heeft en in eigen land geproduceerd kan worden.

De vestiging van het bedrijf achter dit systeem is in Dnipro, wat allicht een probleem was gezien het dichbij het front ligt, dus misschien een reden waarom het zoland geduurd heeft om de systemen operationeel te krijgen.

Dit is uiteraard pure speculatie, maar wellicht het meest voor de hand liggend. En als dit klopt en UA kan productie opschalen voorspelt dat weinig goeds voor de Russen.

Vooral diegenen die in munitie depots werken of gehuisvest in barakken boven op een munitiedepot. :+

• YakuzA

YakuzA

ZenTex schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 05:08:
[...]
Het lijkt me een beetje te vroeg voor de GLSDB, die naar verluid pas over een paar maanden beschikbaar komen.

ATACMS, geloof ik al helemaal niet in en dat was opgevallen.

Blijft over, de... Grom. Of Hrim, want de Grom is weer een ander wapen
Oekraïnes eigen middellange afstand raket dat nog in de prototype fase was, maar wel bijna klaar.

Wikipedia: Hrim-2

Als ze de raketten uitontwikkeld hebben tot een werkbaar systeem hebben ze daarmee de beschikking over een raket dat naar verluid een bereik van minimaal 280km heeft en in eigen land geproduceerd kan worden.

De vestiging van het bedrijf achter dit systeem is in Dnipro, wat allicht een probleem was gezien het dichbij het front ligt, dus misschien een reden waarom het zoland geduurd heeft om de systemen operationeel te krijgen.

Dit is uiteraard pure speculatie, maar wellicht het meest voor de hand liggend. En als dit klopt en UA kan productie opschalen voorspelt dat weinig goeds voor de Russen.

Vooral diegenen die in munitie depots werken of gehuisvest in barakken boven op een munitiedepot. :+
ATACMS en Hrim denk ik allebei niet.
Die hebben een zwaardere lading, en beiden een range groter dan 150km.

PSN

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:57
Eerste bradley’s in Oekraïne

game pc

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dit is wat de Russen ook met hun munitie opslagen hebben moeten doen, verspreiden in kleinere aantallen zodat je bij het onvermijdelijke moment dat je ontdekt wordt en beschoten met artillerie de verliezen kleiner zijn. Met deze tactieken heeft Wagner enig success geboekt, je valt 50 keer aan met 20 man in plats van 1 keer met duizend. Want die duizend krijgen een salvo HIMARS op hun hoofd bij het verzamelen voor de aanval.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:12

sh4d0wman

Long live the King!

@Mr. Detonator een handgranaat is ook niet zo praktisch. Meestal een 40mm granaat of warhead van een RPG. Beiden vaak met zelfgemaakte staart (3D printer, dus lichtgewicht) .

Voordeel is de detonator in de granaat. Kan detoneren on impact of airburst op bepaalde hoogte. Tevens zijn er verschillende varianten als payload mogelijk b.v. flashbang, smoke, CS, fragmentatie, incendiary, etc.

Zou me niet verbazen als een AT dit ook in gaat zetten (als dat al niet gebeurd).

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17

Deze past denk ik het beste hier. De Amerikanen trasporteren een lading materieel naar Duitsland, Polen en Litouwen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Mr. Detonator
Die Abrahams hoorde ik in een filmpje iemand zeggen dat die zónder de speciale uranium bepansering word geleverd omdat ze bang zijn dat die in russische handen komen ?

• YakuzA

YakuzA

Mr. Detonator schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:48:
Die Abrahams hoorde ik in een filmpje iemand zeggen dat die zónder de speciale uranium bepansering word geleverd omdat ze bang zijn dat die in russische handen komen ?
Het is Abrams. ;)
Ik weet niet of het zozeer bang is dat die armor in verkeerde handen valt, maar die speciale armor exporteren ze gewoon niet.

PSN

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:51
YakuzA schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Het is Abrams. ;)
Ik weet niet of het zozeer bang is dat die armor in verkeerde handen valt, maar die speciale armor exporteren ze gewoon niet.
Ze wilden niet dat het uranium armor in handen van de russen zou vallen, 1 omdat ze er zelf lering uit kunnen trekken en eigen tanks upgraden en 2 om antitank wapens te kunnen verbeteren om het extra pantser uit te schakelen.

Artikel over het uranium armor

Het beleid is dus dat export tanks zonder uranium in het pantser geleverd worden.

[Voor 18% gewijzigd door saikol op 26-02-2023 14:03]

• YakuzA

YakuzA

saikol schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:56:
[...]
Ze wilden niet dat het uranium armor in handen van de russen zou vallen, 1 omdat ze er zelf lering uit kunnen trekken en eigen tanks upgraden en 2 om antitank wapens te kunnen verbeteren om het extra pantser uit te schakelen.
Wat ik bedoelde was dat het wel of niet bang zijn niks uitmaakt.

Ze exporteren die variant met uranium armor gewoon niet.
Ook andere landen die hem kopen krijgen die niet.
(Enige uitzondering was Australië dacht ik, die hebben onder strikte voorwaarden er wel een paar)

PSN

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:19

Tens

My brain hurts

saikol schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Bijzondere redenering, wat je zegt is dat de VS dus nooit deze tanks in zal zetten tegen Rusland? (want risico 1 en 2?)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tens schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:00:
[...]

Bijzondere redenering, wat je zegt is dat de VS dus nooit deze tanks in zal zetten tegen Rusland? (want risico 1 en 2?)
Nee, maar een afweging van het risico. En dus willen dat risico alleen lopen als ze zelf bij gevechtshandelingen betrokken zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:51
Het helemaal voorkomen zal natuurlijk niet lukken, maar een troef achter de hand houden voor een eigen confrontatie met de russen zal natuurlijk beter zijn

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mr. Detonator schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:48:
Die tanks zijn genoemd naar Wikipedia: Creighton Abrams en niet naar de Bijbelse figuur.

Maar ik hoorde inderdaad dat de tanks niet snel geleverd kunnen worden omdat de Amerikanen alleen een export-versie willen leveren. Overigens zal het niet zozeer om het uranium gaan.
De Abrams maakt, net als andere westerse tanks, gebruik van een gelaagd pantser (Wikipedia: Chobham armour) wat de Britten hebben bedacht en de Amerikanen hebben verbeterd ondermeer door verarmd uranium toe te voegen.

De reden van het gelaagde pantser is dat er meerdere soorten projectielen zijn om pantser te doorboren. Samengevat als hitte-wapens en kinetische-wapens. Een pantser wat goed werkt tegen het ene werkt minder goed tegen het andere. Chobham armour bestaat uit meerdere lagen om tegen verschillende soorten projectielen te beschermen. De Amerikanen hebben het idee gekocht maar willen geheim houden wat hun eigen verbeteringen eraan zijn.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:04

bloody

0.000 KB!!

Indrukwekkende filmpjes van de Stormer vs Drone, het lijkt op de manier hoe Stugna-P anti-tank werkt, maar dan anti-air. :)

nope

• Tens

Tens

My brain hurts

gewoon een mooi plaatje 8)

Herken zowel de drone als de munitie niet btw. Als iemand het wel ziet, schroom niet om de details aan te vullen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:11

ZenTex

Doet maar wat.

Tens schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:09:
[Afbeelding]

Herken zowel de drone als de munitie niet btw. Als iemand het wel ziet, schroom niet om de details aan te vullen
Volgens mij zijn van dit type drones aardig wat plaatjes voorbijgekomen.
Voorzover ik weet was dit een van de vele experimentele drones van UA bodem die meerdere projectielen kan dragen.

Meer info heb ik niet, helaas.

• tomvdburg
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:57
[Afbeelding]

Ik zie vaker van die drone filmpjes dat Russische soldaten het lijdend voorwerp zijn van die mortieren / granaten onder de drones, maar hoeveel effect hebben die dingen nou precies als er eentje een meter naast je terecht komt? Vaak zie je die gasten dan wegrennen / kruipen / rollen maar niet uit elkaar klappen oid..?

• Ossi
  • Laatst online: 14:28
tomvdburg schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Ik zie vaker van die drone filmpjes dat Russische soldaten het lijdend voorwerp zijn van die mortieren / granaten onder de drones, maar hoeveel effect hebben die dingen nou precies als er eentje een meter naast je terecht komt? Vaak zie je die gasten dan wegrennen / kruipen / rollen maar niet uit elkaar klappen oid..?
Daar verbaas ik mij ook over, maar waarschijnlijk is dat het verschil tussen Hollywood en realiteit. Met een hoop scherven in je lichaam kun je nog best een tijd leven zolang niet direct je hart of hersenen geraakt worden. Waarschijnlijk een langdurige en erg pijnlijke doodsstrijd

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
[...]

Meest gebruikt zijn de VOG17 granaten. Een zoekopdracht via Google geeft een kill radius van 7 meter. Maar meter of wat erbuiten en een slagaderlijke bloeding in je bovenbeen en je bloedt binnen paar minuten ook dood zonder hulp.

Al genoeg filmpjea gezien dat broek bij bovenbeen langzaam aan rood ging kleuren.

• Kadett
  • Nu online
[...]

Meest gebruikt zijn de VOG17 granaten. Een zoekopdracht via Google geeft een kill radius van 7 meter. Maar meter of wat erbuiten en een slagaderlijke bloeding in je bovenbeen en je bloedt binnen paar minuten ook dood zonder hulp.

Al genoeg filmpjea gezien dat broek bij bovenbeen langzaam aan rood ging kleuren.

Hier een link hoe de grenaat er intern uitziet. Die metalen deeltjes gaan met gemak door je kleding heen.

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Niemand klapt uit elkaar behalve in Hollywood. Daar zijn die granaten niet zwaar genoeg voor. Idealiter doden ze niet maar verwonden ze het slachtoffer. Iemand die zwaar gewond is maar wel overleeft kost zijn land meer dan iemand die meteen dood is. Die slokt lange tijd capaciteit van medics, medevac, artsen en revalidatie-medewerkers op. Iemand die dood is begraaf je en klaar.

Niet dat de Russen veel energie in hun gewonden lijken te steken maar het gaat nog steeds op. Doden heeft geen meerwaarde.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
Die laatste zin wordt vaker genoemd, maar lijkt in dit conflict afwezig, gezien de vele filmpjes waar een tweede of derde granaat gegooid wordt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jopie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:07:
Die laatste zin wordt vaker genoemd, maar lijkt in dit conflict afwezig, gezien de vele filmpjes waar een tweede of derde granaat gegooid wordt.
Misschien voor de zekerheid omdat ze van grote hoogte niet kunnen zien of iemand lichte of zware verwondingen heeft. Dan maar doorgaan tot ze niet meer bewegen. Een flinke hoeveelheid bloed zegt niet alles.

[Voor 5% gewijzigd door downtime op 27-02-2023 12:11]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Voor een Hollywood ontploffing heb je een grootteorde van 500 kg warhead (bv kruisraket) nodig. Een handgranaat, mortiergranaat,... is een pufje rook of wat omhoog getrapte stof. Geen vlammen of kleuren te zien.

De effect van de scherven is van op hoogte niet goed zichtbaar. Dan gooien ze nog een granaat om zeker te zijn dat het lijdend voorwerp niet meer beweegt.

Voor uitgebreide informatie over inkomende munitie en hoe dat op verschillende afstanden ervaren wordt:

[Afbeelding]

Zulke drones maken de Oekraïners zelf en 6 of 8 propellers is voor de redundantie. Ze mogen enkele propellers en motoren tijdens een missie verliezen.

Perun heeft een video aan de "kleine" drones toegewijd.

Een DJI Mavic 3 kost zoveel als een ongeleide artilleriegranaat en leeft gemiddeld 3 missies. Het is zo expendable als artilleriegranaten.

Drones van meerdere kg hebben een prijskaartje van een (tweedehandse of goedkope) auto. Nog altijd goedkoop in vergelijking met een NLAW of een Javelin-raket.

[Voor 19% gewijzigd door rapture op 27-02-2023 13:41]

• YakuzA

YakuzA

downtime schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:04:
[...]
Niemand klapt uit elkaar behalve in Hollywood. Daar zijn die granaten niet zwaar genoeg voor. Idealiter doden ze niet maar verwonden ze het slachtoffer. Iemand die zwaar gewond is maar wel overleeft kost zijn land meer dan iemand die meteen dood is. Die slokt lange tijd capaciteit van medics, medevac, artsen en revalidatie-medewerkers op. Iemand die dood is begraaf je en klaar.

Niet dat de Russen veel energie in hun gewonden lijken te steken maar het gaat nog steeds op. Doden heeft geen meerwaarde.
Dat is idd net zoiets als dat alleen in Hollywood mensen meters achteruit vliegen als ze door 1 kogel geraakt worden.

Die kogel heeft niet genoeg kinetische energie om een compleet persoon weg te laten vliegen.

PSN

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Jiffy

God, you're ugly!

YakuzA schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:14:
[...]
Die kogel heeft niet genoeg kinetische energie om een compleet persoon weg te laten vliegen.
Dat dus. En als het wèl zo zou zijn, zou de terugslag van het wapen dat die kogel afvuurt daaraan gelijk moeten zijn, waardoor de schutter een vergelijkbaar aantal meters achteruit zou vliegen.

Tja, ach, films... :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• asing
MikeyMan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:04:
Ben toch benieuwd hoe zo'n fabriek er na 35 jaar niets doen bij staat. Zal niet een kwestie zijn van ff op de knop drukken en de zooi loopt weer lijkt me?
Om je een klein idee te geven:

Dit is de Ravenna Arsenal fabriek in Ohio. De grootste Amerikaanse wapenfabriek produceerde voor WW2, Korea en Vietnam. In 1971 ging de fabriek op standby, daarna volgende een afbouw die duurde tot 1984. Sindsdien staat het er ongeveer zo bij.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Mr. Detonator

de ontwikkelingen gaan wel hard op dit gebied

en kamikaze drones ...let op 18+

of dit echt is, geen idee, maar zou wel een geniale actie zijn _/-\o_

en dit doe je dan als je een russische drone ziet vliegen :)

[Voor 38% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-02-2023 23:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Best koud, zouden die ammo boxes water dicht zijn?
Anders schiet het mogelijk niet zo goed meer ;o

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:27

3raser

⚜️ Premium member

YakuzA schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Best koud, zouden die ammo boxes water dicht zijn?
Anders schiet het mogelijk niet zo goed meer ;o
Munitie is van zichzelf waterdicht lijkt me zodat het kruid niet nat wordt. En ik neem aan dat een fikse regenbui ook veel nat maakt en dat geweren daar ook niet spontaan van vastlopen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
3raser schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:00:
[...]Munitie is van zichzelf waterdicht lijkt me zodat het kruid niet nat wordt. En ik neem aan dat een fikse regenbui ook veel nat maakt en dat geweren daar ook niet spontaan van vastlopen.
Er zit toch geen spinazie of boerenkool in de munitie? Volgens mij eerder cellulosenitraat en glycerinenitraat. :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 22:14
Het lijkt erop dat de productie van eigen drones in Ukraine van UA op gang is gekomen.

In Yeisk (Rusland) werden explosies gemeld nabij het vliegveld.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || Workstation/Server Proxmox: Asus Z9PA-D8 | 2x Intel E5-2670 | 64GB

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
asing schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:00:
De hoeveelheid Russisch kanonnenvoer is infinte. Niet alleen zijn er nog heel veel mannen tussen de 20 en 50 jaar die nog ingezet kunnen worden, dit jaar wordt weer een lichting mannen 18 jaar oud. Alles oproepen voor militaire dienst en daarna de oorlog in gooien. Alles wat nu 16 is wordt over 2 jaar 18, etc etc etc.

Er zijn uiteraard gevolgen voor de maatschappij. Als eerste wordt het lastig voor de generatie die nu in de baby leeftijd zou moeten zitten. Met gebrek aan mannen is er ook een gebrek aan partners. Daar komt bij dat alle gewonden een belasting vormen.

Daar is allemaal geen oog voor, wat telt is het nu en hoe ze de oorlog zouden kunnen winnen.

Het enige wat een probleem voor ze gaat zijn is een gebrek aan ammo en voertuigen/wapensystemen. Als je niets meer hebt om te schieten of mee te schieten, dan is het over. Dat punt gaan we veel eerder bereiken dan het punt dat de Russen geen mannen meer hebben.
Dat ligt er een beetje aan. Net zoals er ieder jaar mannen 18 worden rollen er iedere dag/week/maand/jaar weer granaten/kogels/tanks etc van de lopende band. Misschien niet veel en van slechte kwalititeit maar het lijkt me evident dat Moskou alles op alles zet om wat ze zelf kunnen produceren ook daadwerkelijk te produceren..

Dat betekent, stam + t .

• asing
Apache4u schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:07:
[...]

Dat ligt er een beetje aan. Net zoals er ieder jaar mannen 18 worden rollen er iedere dag/week/maand/jaar weer granaten/kogels/tanks etc van de lopende band. Misschien niet veel en van slechte kwalititeit maar het lijkt me evident dat Moskou alles op alles zet om wat ze zelf kunnen produceren ook daadwerkelijk te produceren..
Natuurlijk produceren ze. Tanks, ammo, raketten. Ze kunnen alleen niet op tegen het tempo waarin het op het slagveld wordt verbruikt of kapot geschoten.

Zo zijn er in de afgelopen maand 185 tanks geelimineerd. Om dat aan te vullen had Rusland 185 tanks uit storage moeten halen en inzetbaar moeten maken. Zelfs al maak je van "inzetbaar" het ruimst mogelijk begrip, ik denk niet dat ze er 185 inzetbaar kunnen maken.

• Apache4u
  • Niet online
asing schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:28:
[...]

Natuurlijk produceren ze. Tanks, ammo, raketten. Ze kunnen alleen niet op tegen het tempo waarin het op het slagveld wordt verbruikt of kapot geschoten.

Zo zijn er in de afgelopen maand 185 tanks geelimineerd. Om dat aan te vullen had Rusland 185 tanks uit storage moeten halen en inzetbaar moeten maken. Zelfs al maak je van "inzetbaar" het ruimst mogelijk begrip, ik denk niet dat ze er 185 inzetbaar kunnen maken.
Ik heb geen betrouwbare bronnen gezien van de capaciteit van de RU oorlogsproductie op dit moment, helaas. Maar als naar de output gekeken wordt is wel af te leiden dat ze inderdaad niet in hetzelfde tempo kunnen produceren als waarmee het spul verschoten/verloren wordt. Dat is nu zo. Maar is dat over 2 jaar ook nog zo? Dat bedoel ik eigenlijk. Ik neem aan dat er daar alles op alles wordt gezet om de productiecapaciteit van de zaken die ze zelf kunnen produceren ook te verhogen. Om een 18-jarige te kweken, duurt 18 jaar. Ik denk dat de productiecapaciteit verhogen korter duurt. Zeker omdat UA geen slagkracht heeft om RU fabrieken etc aan te vallen en ook omdat China zich lijkt te gaan mengen (grondstoffen, opzetten fabrieken etc. etc.) , vrees ik daarvoor.

Dat betekent, stam + t .

• redwing
  • Nu online
Apache4u schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Ik heb geen betrouwbare bronnen gezien van de capaciteit van de RU oorlogsproductie op dit moment, helaas. Maar als naar de output gekeken wordt is wel af te leiden dat ze inderdaad niet in hetzelfde tempo kunnen produceren als waarmee het spul verschoten/verloren wordt. Dat is nu zo. Maar is dat over 2 jaar ook nog zo? Dat bedoel ik eigenlijk. Ik neem aan dat er daar alles op alles wordt gezet om de productiecapaciteit van de zaken die ze zelf kunnen produceren ook te verhogen. Om een 18-jarige te kweken, duurt 18 jaar. Ik denk dat de productiecapaciteit verhogen korter duurt. Zeker omdat UA geen slagkracht heeft om RU fabrieken etc aan te vallen en ook omdat China zich lijkt te gaan mengen (grondstoffen, opzetten fabrieken etc. etc.) , vrees ik daarvoor.
Rusland probeert al vele jaren zoveel mogelijk te produceren en hebben daar ook een groot budget voor ingezet en je ziet wat dat tot nu toe opgeleverd heeft. En nu zorgt een oorlog als deze wel voor extra inzet om dingen voor elkaar te krijgen, maar het moet raar lopen willen ze de produktiecapaciteit nu wel binnen een paar jaar echt op kunnen schroeven. En dat terwijl het in Europa/Amerika vooral aan de wil ligt om die produktie op te schroeven. Als we echt willen kunnen we veel sneller opschalen (en dat zie je ook al her en der gebeuren, alleen gebeurd dat vooralsnog alleen als er winst te behalen is)

[removed]

• YakuzA

YakuzA

[...]
Ze hebben meerdere issues:
Geen mensen met de skillset
Geen mensen omdat die mensen in het leger moeten
Niet genoeg chips/onderdelen
Niet genoeg moderne machines

Dat is een aardige puzzel om op te lossen als ze de productie omhoog willen stuwen van 200/jaar (bijv voor tanks) naar meer.
Dus dan moeten of oudere modellen gebouwd worden, of andere keuzes gemaakt.

Een voorbeeld is dat RU vroeg om BMP2 te gaan produceren ipv BMP3 aan de manufacturer, maar waar die manufacturer weer geen zin in had.

PSN

• asing
[...]

Ik denk niet dat ze toekomen aan de productie van nieuwe wapens. Zeg dat ze weer nieuwe T72 tanks gaan bouwen. Een deel van de onderdelen is westers en heel lastig of niet verkrijgbaar. Dus je hebt het denk ik voor 90% over refurbishment.

Daar komt bij dat je voor de productie weer mannen nodig hebt, die je ook naar het front wilt sturen.

Als laatste, en dat kwam in een vorig topic aan de orde : hoe bepaalde dingen gemaakt moeten worden zijn ze verleerd. Ze kunnen het niet meer omdat ze niet meer weten hoe.

Al met al zit er veel zand in de machine en nu is het wachten tot het ding krakend tot stilstand komt.

• Tens

Tens

My brain hurts

Use of poor-quality ammo causing non-combat losses to Ukrainian troops — LPR officer
Andrey Marochko said non-combat losses had been reported among the Ukrainians as projectiles exploded inside artillery guns

LUGANSK, March 2. /TASS/. Artillery units of the Ukrainian army have been given malfunctioning ammunition and are suffering non-combat losses, while using those, Lugansk People’s Republic (LPR) people’s militia retired Lieutenant-Colonel Andrey Marochko told TASS on Thursday, citing intelligence data.

According to Marochko, Ukrainian troops were given ammunition for 120-, 122-and 152-mm Soviet-era artillery systems. "The ammunition was made abroad in 2022 and 2023 and is labeled as foreign-made. When Ukrainian militants started to use the ammo, defects were discovered in many projectiles," he said, adding that the troops had been combing through the ammo manually, with the effectiveness and speed of using artillery systems being flawed.

The LPR militia officer said non-combat losses had been reported among the Ukrainians as projectiles exploded inside artillery guns.
Gezien het nogal eens gebeurd is dat wat de LPR naar buiten brengt over Oekraïne juist bij hun gebeurd is zou het zomaar kunnen zijn dat ze problemen hebben met hun antieke shells in plaats van Oekraïne met hun gloednieuwe. Klinkt ook logischer.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Gezien het nogal eens gebeurd is dat wat de LPR naar buiten brengt over Oekraïne juist bij hun gebeurd is zou het zomaar kunnen zijn dat ze problemen hebben met hun antieke shells in plaats van Oekraïne met hun gloednieuwe. Klinkt ook logischer.
Aan de andere kant koopt Oekraine nu waarschijnlijk alles wat ze kunnen vinden met minimale aandacht voor kwaliteit. Overkwam ons ook toen we mortiergranaten naar Mali wilden sturen. Waarom zou het Oekraine niet kunnen overkomen?

• Tens

Tens

My brain hurts

downtime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Aan de andere kant koopt Oekraine nu waarschijnlijk alles wat ze kunnen vinden met minimale aandacht voor kwaliteit. Overkwam ons ook toen we mortiergranaten naar Mali wilden sturen. Waarom zou het Oekraine niet kunnen overkomen?
Dat overkwam ons niet, dat was een partij die in Afghanistan al ruim 'over datum' was.

En de LPR noemt specifiek de nieuwe westerse productie, zonder enige verdere bewijsvoering

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Dat overkwam ons niet, dat was een partij die in Afghanistan al ruim 'over datum' was.

En de LPR noemt specifiek de nieuwe westerse productie, zonder enige verdere bewijsvoering
Het was Mali: https://nos.nl/artikel/24...geval-mali-achtergehouden

• Tens

Tens

My brain hurts

waar ze uiteindelijk terechtkwamen idd. Besteld voor Afhanistan in 2006 oid.
Voordat ze in gebruik werden genomen, adviseerde een keurmeester van defensie in een rapport om de partij af te keuren. De granaten zouden onveilig zijn. Defensie heeft het rapport van de keurmeester 'bewust genegeerd', zegt Debie. Hij spreekt van 'een bittere pil voor de nabestaanden'. "Dat deze mensen om het leven zijn gekomen, was niet nodig geweest."
De partij mortiergranaten belandde toch in Afghanistan en werd ingezet in Uruzgan. Aan het eind van de missie in Uruzgan (2010) werden de resterende granaten teruggebracht naar Nederland. Ze zijn daarna niet opnieuw geïnspecteerd, zegt Debie. Vervolgens werden ze in 2014 naar Mali gebracht, waar Nederland een nieuwe missie onder VN-vlag begon.
https://www.rtlnieuws.nl/...rongeluk-kunnen-voorkomen

maar verder of topic hier.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
asing schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Als laatste, en dat kwam in een vorig topic aan de orde : hoe bepaalde dingen gemaakt moeten worden zijn ze verleerd. Ze kunnen het niet meer omdat ze niet meer weten hoe.

Al met al zit er veel zand in de machine en nu is het wachten tot het ding krakend tot stilstand komt.
Ik vind dat persoonlijk wel erg positief gedacht.

Vlak voor de oorlog zagen we nog een spiksplinternieuwe fabriek voor de 'Terminators'. Die stond stil door gebrek aan westerse onderdelen. Maar dan weten ze dus wel hoe ze gebouwd moeten worden.
Ook was er een gezonde export van wapens, bv 2016:
https://tass.com/defense/952549

Ik verwacht dat de westerse sancties niet fijn zijn, maar aan de andere kant had China al tientallen jaren een samenwerking met Rusland voor wapensystemen. Dat er nu wat meer van China naar Rusland gaat is niet ondenkbaar. (Past bij de veranderde import/export verhoudingen).

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:54:
[...]

waar ze uiteindelijk terechtkwamen idd. Besteld voor Afhanistan in 2006 oid.
Neemt niet weg dat als wij al dubieuze munitie aanschaffen en die (afgekeurd en wel) naar de troepen sturen dan zal een land in het nauw dat nog sneller doen.

• redwing
  • Nu online
TheGhostInc schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Ik vind dat persoonlijk wel erg positief gedacht.

Vlak voor de oorlog zagen we nog een spiksplinternieuwe fabriek voor de 'Terminators'. Die stond stil door gebrek aan westerse onderdelen. Maar dan weten ze dus wel hoe ze gebouwd moeten worden.
Ook was er een gezonde export van wapens, bv 2016:
https://tass.com/defense/952549
Ik verwacht dat de westerse sancties niet fijn zijn, maar aan de andere kant had China al tientallen jaren een samenwerking met Rusland voor wapensystemen. Dat er nu wat meer van China naar Rusland gaat is niet ondenkbaar. (Past bij de veranderde import/export verhoudingen).
De benodigde precisiemachines komen voor een groot deel uit het westen. Hetzelfde geldt zoals je al zegt voor de verschillende onderdelen. Ze weten dus hoe ze iets in elkaar moeten zetten, maar ze kunnen niet de machines ervoor zelf bouwen en ook niet de losse onderdelen. Dan kun je dus niet zeggen dat ze weten hoe ze ze moeten bouwen, ze weten alleen hoe ze de losse onderdelen in elkaar kunnen schroeven. Om het te kunnen bouwen moet je ook de kennis en kunde hebben om de geavanceerde onderdelen zelf te maken.

Je kunt je b.v. afvragen hoe het kan dat er al jaren een Terminator fabriek is, maar er nooit meer dan een handvol van gemaakt zijn. Op papier is dat echt een superieure tank en zouden ze die ook volop gebouwd hebben als ze het hadden gekund.

Als je dan bedenkt dat er al heel veel kennis naar het buitenland gevlucht, neergeschoten of aan het front is en de verzwaarde sankties en je kunt je bedenken dat nu opschalen nog meer problemen geeft dan voorheen.

[removed]

• Tens

Tens

My brain hurts

downtime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:15:
[...]

Neemt niet weg dat als wij al dubieuze munitie aanschaffen en die (afgekeurd en wel) naar de troepen sturen dan zal een land in het nauw dat nog sneller doen.
Ik probeer het even te begrijpen wat je zegt:
Jij denk dus dat deze bewering ook zonder enig aangeleverd bewijs aannemelijk is?
Artillery units of the Ukrainian army have been given malfunctioning ammunition and are suffering non-combat losses, while using those, Lugansk People’s Republic (LPR) people’s militia retired Lieutenant-Colonel Andrey Marochko told TASS on Thursday, citing intelligence data.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Ik probeer het even te begrijpen wat je zegt:
Jij denk dus dat deze bewering ook zonder enig aangeleverd bewijs aannemelijk is?

[...]
In Mythbusters termen: Niet confirmed. Wel plausible.

Hoe zou jij reageren als ik begin 2014 had gezegd dat het Nederlandse leger gevaarlijke afgekeurde munitie naar een oorlogsgebied stuurde? Dan had je gezegd dat dat totaal ongeloofwaardig is, want waarom zou Nederland z'n eigen manschappen met troep naar een conflictgebied sturen, en toch was het waar.

Moderatie comment: niet doen dit. Dit is een stroman, geen woorden bij anderen in de mond leggen en haal er niet teveel bij. Noem het als context, meer niet, anders dreigt de discussie off topic te gaan

[Voor 14% gewijzigd door teacup op 03-03-2023 20:40]

• redwing
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:40:
[...]

Dan nog vind ik de term plausible al een stap te ver. Plausible suggerreert dat er een goede kans is dat het gebeurd is. In dit geval is het een verhaal van een onbetrouwbare bron zonder enig bewijs. Dan is het iets dat gebeurd zou kunnen zijn, maar zeker niet met een goede kans en daarmee niet plausible.

In dit geval is het eerder plausible (als je eerdere berichtgeving bekijkt) dat de LPR zelf een paar stuks artillerie kapot heeft gemaakt met slechte ammo. Als je ten slotte berichtgeving van de LPR bekijkt met feiten die achteraf naar buiten komen zie je dat ze structureel problemen die ze zelf hebben naar buiten brengen als UA-problemen.
Hoe zou jij reageren als ik begin 2014 had gezegd dat het Nederlandse leger gevaarlijke afgekeurde munitie naar een oorlogsgebied stuurde? Dan had je gezegd dat dat totaal ongeloofwaardig is, want waarom zou Nederland z'n eigen manschappen met troep naar een conflictgebied sturen, en toch was het waar.
Dat er ooit iets fout bij ons is gegaan maakt het nog niet logisch dat het ergens anders dus ook fout zal gaan. In de meeste gevallen zijn de controles wel goed en worden partijen gewoon afgekeurd. Zeker omdat het in dit geval volgens de LPR om nieuwe Westerse munitie zou gaan is het juist een onbetrouwbaar verhaal.

[removed]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Dat er ooit iets fout bij ons is gegaan maakt het nog niet logisch dat het ergens anders dus ook fout zal gaan. In de meeste gevallen zijn de controles wel goed en worden partijen gewoon afgekeurd. Zeker omdat het in dit geval volgens de LPR om nieuwe Westerse munitie zou gaan is het juist een onbetrouwbaar verhaal.
Je verzint het nu gewoon. Er staat:
According to Marochko, Ukrainian troops were given ammunition for 120-, 122-and 152-mm Soviet-era artillery systems. "The ammunition was made abroad in 2022 and 2023 and is labeled as foreign-made.
Geen woord over westerse munitie. Het zijn Sovjet-kalibers die "in het buitenland" gemaakt zijn. Dat kan de hele wereld zijn. Ik weet wel dat we momenteel uit de hele wereld munitie opkopen en daar zal vast wel eens twijfelachtige kwaliteit tussen zitten.

En dat doet er ook niet toe. Ik denk dat het heel aannemelijk is dat er in Oekraine twijfelachtige partijen munitie in omloop zijn omdat de kwaliteitscontrole als eerste sneuvelt als je in het nauw zit. Dat heeft verder niets met de details van dit specifieke verhaal te maken. Ik heb nooit beweerd dat het verhaal van deze man in alle details klopt. Ik heb alleen maar gezegd dat dit soort zaken waarschijnlijk wel voorkomen.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:46

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:23:
[...]

De benodigde precisiemachines komen voor een groot deel uit het westen. Hetzelfde geldt zoals je al zegt voor de verschillende onderdelen. Ze weten dus hoe ze iets in elkaar moeten zetten, maar ze kunnen niet de machines ervoor zelf bouwen en ook niet de losse onderdelen. Dan kun je dus niet zeggen dat ze weten hoe ze ze moeten bouwen, ze weten alleen hoe ze de losse onderdelen in elkaar kunnen schroeven. Om het te kunnen bouwen moet je ook de kennis en kunde hebben om de geavanceerde onderdelen zelf te maken.

Je kunt je b.v. afvragen hoe het kan dat er al jaren een Terminator fabriek is, maar er nooit meer dan een handvol van gemaakt zijn. Op papier is dat echt een superieure tank en zouden ze die ook volop gebouwd hebben als ze het hadden gekund.

Als je dan bedenkt dat er al heel veel kennis naar het buitenland gevlucht, neergeschoten of aan het front is en de verzwaarde sankties en je kunt je bedenken dat nu opschalen nog meer problemen geeft dan voorheen.
Die terminator is een bestaande hull, refurb. Met bestaande 30mm kanonnen en bestaande raketten. De nieuwe koepel is geen enorm moeilijk las werk.

Maar ik zie de aantallen refurbs nog steeds maar mondjesmaat zijn. Ook wij in het westen maken maar mondjesmaat refurbs. Die t-72AE van Excalibur in tsj3chie. Gaat ook lang duren voor die 100 klaar zijn, en zij hebben onderdelen, machines en mankracht genoeg. De leo1a5 en a3 refurbs gaat ook een jaar duren.

Russen doen imho ook zo iets 100 per jaar. T-62 incluis. Tenminste, dat lijk ik te zien uit de aantallen op treinen en de verliezen op Oryx.

een treffende spreuk

• Tens

Tens

My brain hurts

downtime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:40:
[...]

zoals gezegd: In 2014 wist ik het al zeker dat het gebeurd was. 8)

• YakuzA

YakuzA

downtime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:46:
[...]
Geen woord over westerse munitie. Het zijn Sovjet-kalibers die "in het buitenland" gemaakt zijn. Dat kan de hele wereld zijn. Ik weet wel dat we momenteel uit de hele wereld munitie opkopen en daar zal vast wel eens twijfelachtige kwaliteit tussen zitten.
Bulgarije en Roemenië staan de fabrieken te stampen op de Sovjet kalibers.
Maar uit andere delen van de wereld zullen ongetwijfeld wat twijfelachtige batches binnen komen.

PSN

• Tens

Tens

My brain hurts

YakuzA schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Bulgarije en Roemenië staan de fabrieken vol te stampen op de Sovjet kalibers.
Maar uit andere delen van de wereld zullen ongetwijfeld wat twijfelachtige batches binnen komen.
Om het maar off topic te houden |:(

Het punt was dat de LPR beweert dat er daardoor doden gevallen zijn.

Edit: Doe anders eens één betrouwbare bron die problemen met nieuw geproduceerde ammunitie noemt.

[Voor 11% gewijzigd door Tens op 02-03-2023 20:25]

• redwing
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:46:
[...]

Je verzint het nu gewoon. Er staat:
[...]
Oftewel nieuwe munitie en ze hinten overduidelijk op westerse leveringen.
Dat is dus pas echt een aanname. Ik neem aan dat de munitie wel degelijk gecontroleerd wordt voordat het geleverd wordt. Dit zijn gewoon bekende problemen met de houdbaarheid dus is ook iets dat je standaard controleerd. Pas als er meerdere keren niets met die controles wordt gedaan (zoals bij jouw voorbeeld), ontstaat er een probleem.
En dat doet er ook niet toe. Ik denk dat het heel aannemelijk is dat er in Oekraine twijfelachtige partijen munitie in omloop zijn omdat de kwaliteitscontrole als eerste sneuvelt als je in het nauw zit. Dat heeft verder niets met de details van dit specifieke verhaal te maken. Ik heb nooit beweerd dat het verhaal van deze man in alle details klopt. Ik heb alleen maar gezegd dat dit soort zaken waarschijnlijk wel voorkomen.
Dat is dus helemaal niet aannemelijk vanwege wat ik hierboven al zeg. En het is al helemaal niet aannemelijk dat het juist de LPR is die kan constateren dat er bij UA artillerie-stukken ontploft zijn door nieuwe buitenlandse munitie. Sterker nog, juist omdat het de LPR is die dit meldt, maakt dat het verhaal heel onbetrouwbaar gezien hun verhaal consequent (bewezen) onbetrouwbaar zijn.

En ik zeg dus niet dat het onmogelijk is dat zoiets is gebeurd, maar dat maakt het nog niet plausibel. Daarvoor is toch wel enig bewijs nodig, al was het maar een enigszins betrouwbare bron. En die heb ik iig nog niet kunnen vinden.

[removed]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:31:
[...]

Dat is dus pas echt een aanname. Ik neem aan [...]
*knip* Ontopic blijven, en het liefst zonder jij-bak

[Voor 21% gewijzigd door teacup op 03-03-2023 20:47]

• redwing
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Je verwijt mij een aanname en dan kom je zelf met... een aanname.
Inderdaad, waarbij mijn aanname onderbouwd is omdat dat de standaard manier van werken is met munitie. Waarbij ook nog eens zo goed als alle bekende problemen ontstaan bij munitie die lang is opgeslagen. En hier wordt juist gezegd dat het nieuw geproduceerde munitie is.

Het verschil tussen jouw aanname en de mijne is dan ook dat de mijne gebaseerd is op de normale manier van werken met controles op de bekende mankementen (ouderdom). Jouw aanname staat juist haaks op wat er normaal gebeurd en de grote vraag is dan ook waarom jij die aanname logischer vind? Want juist daarom is er meer bewijs /onderbouwing nodig.

[removed]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dit is wel erg bizar karton 5k AUD = 3200 euro

Artikel (paywall) foto via https://twitter.com/WantokFella/status/1631562942373335040 lkaat zien dat er 3 tot 5kg lading in kan ..

dat is niet duur IMHO alhoewel ik het wel een hoge prijs vind voor stukje karton blijft nogal veel aan de strijkstok hangen vermoed ik .. (men mag winst maken though)

Tja vanalles

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 16:07
vso schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:33:
dit is wel erg bizar karton 5k AUD = 3200 euro
[Twitter]

Artikel (paywall) foto via https://twitter.com/WantokFella/status/1631562942373335040 lkaat zien dat er 3 tot 5kg lading in kan ..

dat is niet duur IMHO alhoewel ik het wel een hoge prijs vind voor stukje karton blijft nogal veel aan de strijkstok hangen vermoed ik .. (men mag winst maken though)
Zijn best leuke dingetjes, prijs lijkt wat hoog maar zo te lezen zijn ze wel effectief.

YouTube: Aussie company SYPAQ develops cardboard drones for defence of Ukrain...

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zethiel schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Zijn best leuke dingetjes, prijs lijkt wat hoog maar zo te lezen zijn ze wel effectief.

YouTube: Aussie company SYPAQ develops cardboard drones for defence of Ukrain...
Daarom streepte ik het door,

karton + arbeid is wellicht 10,- at best maar je mil grade HW is wel duurder en dat krijgen is ook niet cheap. met een lage productie gaan je kosten wel omhoog (100 per maand?)
En het leven van een (ervaren) operator is belangrijker, stel dat je ze in bulk (zee container vol) krijgt.

Dit bekende filmpje vergeleken met de ladingen filmpjes van drone(s) die granaten in loopgraven werpen bij de russen .. is wel enorm verschil als je er bij stil staat ..

Immers wat er verschoten word 30mm is duurder (denk ik) dan de wijze waarop je met drones ze uit de loopgraven jaagt (toch?)

Tja vanalles

• asing
Bang for the Buck is dat natuurlijk een geweldige deal. 1000 dollar om 5 kg ammo op je vijand te dumpen :)

Vergeet overigens niet dat er nog ontwikkelingswerk bij komt kijken. Dat is ook niet gratis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Over drones gesproken: dit zou mogelijk het ‘detonatie-filmpje’ op het Russische awacs toestel zijn op Reddit:

https://www.reddit.com/r/...elarusian_partisan_drone/

My prediction: we'll evolve into a digital form.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Blijkbaar heeft Oekraïne al langeafstandswapens, is dit nieuw of nooit eerder ter sprake gekomen in dit topic?

[Voor 12% gewijzigd door XWB op 03-03-2023 16:00]

World War One

Acties:
  • +4Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:54:
Blijkbaar heeft Oekraïne al HIMARS munitie met groter bereik, is dit nieuw of nooit eerder ter sprake gekomen in dit topic?

[Twitter]
Het is BM-30 Smerch munitie en daarom wellicht niet in de spotlight - dit produceren ze zelf:
Vilkha M system is based on the Soviet-era BM-30 Smerch heavy MLRS. Each system is manned by a crew of four and is capable of firing missiles in single or salvo modes.

The launch mass of each 300mm Vilkha missile is 800kg. The MLRS is capable of destroying the enemy targets located at a distance of 130km.

The system can fire 12 missiles in 45 seconds and engage the targets with a circular error probability (CEP) of less than 30m.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Blijkbaar heeft Oekraïne al HIMARS munitie met groter bereik, is dit nieuw of nooit eerder ter sprake gekomen in dit topic?

[Twitter]
Dat is geen munitie voor HIMARS maar een heel eigen wapensysteem gebasseerd op Smerch.

Wikipedia: Vilkha

Dat betekent, stam + t .

• YakuzA

YakuzA

Blijkbaar heeft Oekraïne al langeafstandswapens, is dit nieuw of nooit eerder ter sprake gekomen in dit topic?

[Twitter]
Wel leuk idd.

Standaard zijn Smerch raketten max 60 km dacht ik en hebben geen GPS guidance, dus daarom staan ze vaak minder op het netvlies.

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Maar het is dus eigen productie, begrijp ik? Dan zouden ze het ook kunnen gebruiken om doelen in rusland te raken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:19:
Maar het is dus eigen productie, begrijp ik? Dan zouden ze het ook kunnen gebruiken om doelen in rusland te raken.
Klopt maar weer niet als ze vanaf een HIMARS gelanceerd worden.

Als het vanuit hun eigen SMERCH is.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:19:
Ja, maar daar lijken ze nauwelijks interesse in te hebben. En daar is wel een reden voor.
Je wint gewoon geen oorlogen met een strategisch bombardement, zeker als je de middelen er niet voor hebt. Dus ze gebruiken hun raketten liever voor tactische of operationele doelen, meestal dus hoofdkwartieren, reparatiedepots, munitieopslag etc. :)

Iets dat ik interessanter vind is dat Rheinmetall haar plannen voor een tankfabriek in Oekraine, steeds concreter worden. Het zou om een productiecapaciteit van 400 KF51 Panthers per jaar gaan. Dat is meteen ook een zeer serieuze tank, iets waar de Russen geen antwoord hebben. Het los Rheinmetall hun probleem ook op dat ze een tank hebben ontwikkeld die uiteindelijk een exportklant nodig heeft omdat de Duitsers met KMW+Nexter aan een gezamenlijke Duits-Franse tank werken die waarschijnlijk door half Europa gekocht zal worden als dit project slaagt.

https://kyivindependent.c...g-tank-factory-in-ukraine

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• YakuzA

YakuzA

De opponent van de Bradley is ook aangekomen in Oekraïne.
Deze heeft ook 25mm geschut aan boord:

PSN

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
Wat is dit? Ziet er bijna uit alsof er vanaf een klein schip de geschutskoepel is overgezet op een IFV.
Een hoog LEGO gehalte zeg maar.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

jopie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:55:
Wat is dit? Ziet er bijna uit alsof er vanaf een klein schip de geschutskoepel is overgezet op een IFV.
Dat is een goede vraag. Het is een MT-LB, maar wat erop is gezet is mij ook niet zo snel duidelijk. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

jopie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:55:
Had nog even doorgezocht met het plaatje, het is idd een of ander scheepsgeschut:

[Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 04-03-2023 15:12]

PSN

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Lelijk wil niet zeggen dat het niet effectief kan zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Nou die extra hoogte zorgt er natuurlijk voor dat je flink extra zichtbaar bent. Over het algemeen is dat in tank/afv ontwerp nog nooit echt een succes geweest.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fiber schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:30:
[Embed]

Zou mooi zijn, al heb je er voor nu direct natuurlijk nog even niks aan.
Je gaat in oorlogstijd natuurlijk geen nieuwe tankfabriek bouwen. En ik ben benieuwd of Oekraine na deze oorlog wel state of the art tanks kan betalen. Vraag me af of die fabriek niet voornamelijk voor de export gaat produceren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

downtime schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Je gaat in oorlogstijd natuurlijk geen nieuwe tankfabriek bouwen. En ik ben benieuwd of Oekraine na deze oorlog wel state of the art tanks kan betalen. Vraag me af of die fabriek niet voornamelijk voor de export gaat produceren.
Politiek inmasseren, plannen maken, grond aankopen, grond voorbereiden etc gaat vaak een flinke tijd in zittten.
Voordat de echte bouw begint duurt vaak wel een paar jaar bij dat soort projecten.

PSN

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:06:
[...]

Ja, maar daar lijken ze nauwelijks interesse in te hebben. En daar is wel een reden voor.
Je wint gewoon geen oorlogen met een strategisch bombardement, zeker als je de middelen er niet voor hebt. Dus ze gebruiken hun raketten liever voor tactische of operationele doelen, meestal dus hoofdkwartieren, reparatiedepots, munitieopslag etc. :)
Ja dat weet ik, maar het is wel fijn om de mogelijkheid hebben om doelen in rusland te raken. Er zijn in het verleden wel de nodige doelen geraakt, denk aan de oliedepots in belgorod.

• Tens

Tens

My brain hurts

Cyberpope schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Niet direct nee, maar het tekent wel de staat van het materieel van het Russische leger (formerly known as second army of the world).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 16:04

bloody

0.000 KB!!

umm.. wat is dit nu weer?
Soort-van poging om een DIY tegenhanger van de Gepard te maken?
Dit lijkt mij vrij kansloos toch? Hoe is de armor van dat geschut? Wat doet het met de gewichtsverhouding als je zo'n wrat er bovenop schroeft?

nope

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:15

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

bloody schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:22:
umm.. wat is dit nu weer?
Soort-van poging om een DIY tegenhanger van de Gepard te maken?
Dit lijkt mij vrij kansloos toch? Hoe is de armor van dat geschut? Wat doet het met de gewichtsverhouding als je zo'n wrat er bovenop schroeft?

[Twitter]
Dit lijkt me gedreven vanuit de positie: we hebben nog belachelijk veel van deze munitie liggen, wat kunnen we verzinnen om dat in te zetten.

Beetje hoog profiel, dat wel. Maarja, geen idee wat de reikwijdte is van die kanonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kadett
  • Nu online
Hippocampus schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:27:
[...]

Dit lijkt me gedreven vanuit de positie: we hebben nog belachelijk veel van deze munitie liggen, wat kunnen we verzinnen om dat in te zetten.

Beetje hoog profiel, dat wel. Maarja, geen idee wat de reikwijdte is van die kanonnen.
Volgens deze pagina 2400-3000 meter.

http://www.navweaps.com/Weapons/WNRussian_25mm-79_2m-3.php

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:15

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Oh, das nog best een eind. Het mag er dan belachelijk uitzien, ik zou toch liever niet aan de verkeerde kant van die dingen staan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hippocampus schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:46:
[...]

Oh, das nog best een eind. Het mag er dan belachelijk uitzien, ik zou toch liever niet aan de verkeerde kant van die dingen staan.
Iets raken op meer dan 200 meter vergt goede richtmiddelen en informatie over de afstand waarop je schiet. Zolang er dus geen range finder op zit en die richtmiddelen daar niet op zijn ingeschoten ist weinig meer dan een technical improvisatie poging.

Het feit dat ze MTLB’s zo de linies insturen zegt eigenlijk alles wel.

Pagina: 1 ... 26 ... 32 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee