Mopper mopper, kan opnieuw beginnen met deze reactie. Stomme muis.

ocf81 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:15:
[...]
Hoe weet je dat het nieuwe productie zal zijn? De woorden "new generation" uit het persbericht kan ook nog betekenen dat ze de romp en andere pantserdelen kunnen hergebruiken.
edit: Ik las eerst "new generation" op enkele sites, maar dat lijkt nu bij Reuters aangepast te zijn.
Maar goed, dat is dan wel goed nieuws inderdaad. Nog enig idee wanneer die gaan worden geleverd?
Omdat ik de competitie een beetje volgde. Het begon een tijd terug met Noorwegen die hun Leopard 2A4 tanks wenste te upgraden, wat niet ging. Zat nog wat politiek gedoe bij en toen werd besloten om de K2 en de Leopard 2A7 te testen voor nieuwe tanks. Werd dus Leopard 2A7 waarbij ik ergens vermoed dat K2 meedeed om de prijs te drukken.
Verder lijkt het erop dat het nog een aantal jaar gaat duren voordat Noorwegen die tanks krijgt. Ik kwam elders 2026-2031 tegen voor deze partij, maar die link ben ik natuurlijk ook weer kwijt.

Apache4u schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:41:
Hoe verhoudt een Leopard 1A5 (dus niet 2) zich tot wat de Russen hebben rondrijden?
Dld heeft volgens verschillende berichten goedkeuring gegeven om daarvan een significant aantal richting UA te sturen.
Bepantsering gaat werkelijk niks stoppen. 105mm kanon heeft redelijk APFSDS munitie, maar ik zou er niet zomaar frontaal mee op een T-72 gaan schieten. Zijkant van een T-72 is 80mm staal dus dat gaat ook niks serieus stoppen. De Leopard 1A5 is wel een stuk mobieler, erg betrouwbaar en vooral ook leefbaar voor de bemanning zonder dat ze snel uitgeput raken.
Maar zoals ik wel vaker zeg, het gaat ook om optische instrumenten en daar is een Leopard 1A5 zeker niet verkeerd. De A5 heeft namelijk een afgeleid vuurleidingsysteem van de Leopard 2 + lazerafstandszoeker + 2de generatie nachtkijkers geïntegreerd in een systeem. En dat maakt het verschil wel. In tankoorlogvoering geld een simpele regel dat wie het eerst schiet, in de regel ook wint. Daarvoor moet je als eerste je doel zien, een snel systeem hebben om een vuuroplossing te berekenen en dan schieten. En daar wint de Leopard 1A5 het vrij gemakkelijk van een T-72B of zelfs T-80B. De Soviet-Unie heeft het namelijk nooit voor elkaar gekregen om een passieve restlichtversterker in hun tanks te installeren. Iets waar de Oekraïners ook veel last van hebben.
edit: Inmiddels heeft elke moderne tank minstens restlichtversterkers als ze niet ook warmtebeeldcamera's hebben. Die combinatie van deze twee is helemaal ideaal, maar het minimum is wel een restlichtversterker. Dan moet je in deze oorlog denken aan tanks die verbeterd zijn zoals T-64BV 2017 of T-64BM Bulat (Oekraine) of T-72B3 (Rusland met een Frans systeem Sosna-U). Zonder is een tank min of meer blind in de nacht.
Maar een Leopard 1A5 heeft die dus wel. Een verouderd systeem, maar het is zoveel beter dan niks. Combineer dit met een fatsoenlijke vuurleidingscomputer en laserafstandsmeter en een Leopard 1A5 is dan vrijwel gegarandeerd om als eerste een doel te detecteren en onder vuur te nemen. Daarbij moet je ook niet vergeten dat als je een doel als eerste ziet, je ook kan manoeuvreren naar een betere positie voordat je het vuur opent. Iets dat een Leopard 1A5 waarschijnlijk meer moet doen dan menig andere tank met dergelijke vuurleiding. Met name in de nacht is dat een enorm voordeel dat waarschijnlijk alleen maar groter aan het worden is. Want wat zijn de Russen veel T-72B3 verloren. Bijna 500 waarvan veel ook nog eens buitgemaakt...
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html
Zomaar even een buitgemaakte T-72B 1989 model gepakt. Zie je dat spotlicht op de toren? Dat is een IR spotlicht voor het eerste generatie actieve IR systeem waar veel Russische en Oekraïense tanks nog mee zitten. Het probleem daarmee is dat zodra je dit aanzet, werkelijk iedereen met zelfs primitieve IR detectoren, weet waar je bent. En de Oekraïners lopen inmiddels allang rond met systemen die zelfs zonder dat IR spotlicht, verder kunnen kijken dan de tank met IR spotlicht. Dat ding aanzetten is voor een Russische bemanning, min of meer zelfmoord. Het probleem is niet eens zozeer een Oekraïense tank, nee systemen zoals Javelin.
Dus ja, ik denk dat een Leopard 1A5 zeker een rol heeft. Je moet er geen frontale aanvallen mee gaan beginnen, maar tanks doen wel meer dan een frontale aanval inzetten.
[
Voor 3% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 03-02-2023 17:43
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.