DaniëlWW2 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:52:
[...]
Het is nog erger. De F-35 kan de rol van de F-16 in luchtgevechten niet eens volledig vullen. F-16's hebben zeer goede draaicirkels en zijn gewoon in staat tot luchtgevechten op korte afstand. Niet zo goed als een MiG 29/35, SU-27/30/33/35 en helemaal niet zo goed als een Eurofighter of Rafale, maar capabel genoeg dat ze niet kansloos zijn tegen veel mogelijke vijanden. De F-35 is winnen met een BVR of dood. Dat komt later in deze reactie nog aan bod.[/b]
Mag ik vragen op welke informatie je dit baseert? Heb je EM charts van de F-35 om te concluderen dat die niet kan dogfighten? Kijk eens bijvoorbeeld op f-16.net:
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=22&t=54055
Piloten die de F-35 gevlogen hebben stellen dat de prestaties tussen de F-16 en F-18 liggen. De power van de F-16 met de nose authority van de F-18. Een behoorlijk indrukwekkende combinatie.
Een Noorse F-16 piloot vertelt:
https://theaviationist.co...pilot-first-hand-account/
"For now my conclusion is that this is an airplane that allows me to be more forward and aggressive than I could ever be in an F-16."
en "The offensive role feels somewhat different from what I am used to with the F-16. In the F-16, I had to be more patient than in the F-35, before pointing my nose at my opponent to employ weapons; pointing my nose and employing, before being safely established in the control position, would often lead to a role reversal, where the offensive became the defensive part..... The F-35 provides me as a pilot greater authority to point the nose of the airplane where I desire. (The F-35 is capable of significantly higher Angle of Attack (AOA) than the F-16. Angle of Attack describes the angle between the longitudinal axis of the plane – where nose is pointing – and where the aircraft is actually heading – the vector). This improved ability to point at my opponent enables me to deliver weapons earlier than I am used to with the F-16, it forces my opponent to react even more defensively, and it gives me the ability to reduce the airspeed quicker than in the F-16."
"To sum it up, my experience so far is that the F-35 makes it easier for me to maintain the offensive role, and it provides me more opportunities to effectively employ weapons at my opponent."
Dit is wat een F-15 piloot zegt over de F-35:
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=55&t=53985
"According McGehee the F-35 is an “extremely capable” air-to-air fighter. “It’s just kind of scary a little bit to fly around in the dark with an invisible airplane that’s around you somewhere,” he pointed out. “Those guys are very good pilots, their situational awareness is very high and they do a good job of keeping us in the loop of where they are when they’re on the same team as us.”
So can the F-15 beat the F-35 in dogfights?
“I mean, sometimes,” McGehee said, adding that all aircraft lose in aerial combat sometimes, and for various reasons."
Dus een F-15C piloot (die 100% van hun tijd oefenen op air superiority met een vliegtuig dat een 100-0 kill ratio heeft in combat) stelt dat ze "sometimes" kunnen winnen van een F-35 in dogfights. In een andere discussie op het forum die ik nu even niet terug kon vinden stelt een vlieger dat mensen op internet fora zich te druk maken om airplane performance en dat 90% van de dogfights wordt gewonnen door degene die de ander als eerste ziet. En daar heeft de F-35 met zijn stealth en geavanceerde avionica al een enorm voordel tov alle andere fighters.
En de prestaties van de F-16 zijn vandaag de dag nog steeds heel erg goed. Zoals Col. Fred Clifton stelt: "The Viper is, in my opinion, what a fighter should be. It is small, nimble, accelerates like a bullet and is a pure joy to fly. Instead of loading it down with bombs, the radar should have been improved to give it Eagle-like capabilities and the jet should have taken more of an air-to-air role. While I said that the F-15 is like a Mercedes, The F-16 is like a Formula One race car. The cockpit is tight and it gives you more of the sensation that you're actually wearing the jet than actually sitting in it. The side-stick controller takes about as much time to get used to as it takes to read this sentence."
Dus als een F-35 zich daarmee kan meten doet het toestel het dus gewoon behoorlijk goed. En voor vergelijking met andere toestellen, zoals de Russische varianten. Een F-16 is veelal wendbaarder dan de Russische toestellen (hoewel wendbaarheid een zeer relatief begrip is). Hier wat info van vliegers:
Over de F-16 tov SU27:
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?t=15855
“The feeling of the sky is the same with our fighter and theirs,” Dmytro said through a translator. “I think the F-16 is a little less powerful, but more maneuverable. It was such an honor to fly with Col. Toomey and the adrenaline is still pumping; it was an experience of a lifetime.”
F-16 vs Mig29:
https://foxtrotalpha.jalo...pilot-who-flew-1682723379
"The flight control system is a little sloppy and not very responsive. This does not mean the jet isn't very maneuverable. It is. I put it between the F-15C and the F-16. The pilot just has to work harder to get the jet to respond the way he wants."
en:
http://www.f-16.net/forum....php?f=30&t=683&start=120
" a MiG-29 in a neutral fight. Below 200 knots, the MiG-29 has incredible nose-pointing capability down to below 100 knots. The F-16, however, enjoys an advantage in the 200 knot-plus regime. At higher speeds, we can power above them to go to the vertical. And our turn rate is significantly better. By being patient and by keeping airspeed up around 325 knots, an F-16 can bring the MiG-29 to its nose."
En een vergelijking van de F-16 tegen de Eurofighter:
https://theaviationist.com/2012/12/10/viper-dogfight/
"During more or less a decade of service with the Italian Air Force, the F-16 has been extensively used to train Typhoon pilots in WVR engagements. According to the Italian pilots, the F-16 matches the F-2000 under 10,000 feet. But above FL100 the Typhoon becomes quite difficult to beat since its superior aerodynamics give the Eurofighter can out maneuver the Viper at every engagement."
Wat je stelt voor de F-35 met z'n kleine vleugels, geldt ook voor de F-16. De F-16 werd ook beperkt door een 'te klein' vleugeloppervlak. Daarom heeft bijvoorbeeld de F-15 een voordeel boven de 15.000 ft. Je vecht echter naar je eigen 'strengths' en probeert die voordelen te benutten.
De F-35 zal niet achterhaalt worden, maar wel meer in de rol van veredelde bommenwerper worden gedrukt. Overigens is dat nog steeds matig omdat je intern maar 2600kg aan munitie kan meevoeren.
Ik vind dit altijd beetje loos argument wat tegen de F-35 gebruikt wordt. Hoeveel payload kan een F-16 intern meenemen? En een Eurofighter of Rafale?
BS, echt BS. Ik zou niet graag in een F-35 gaan zitten en een S-400 systeem moeten aanvallen...
Deze systemen zijn zeker gevaarlijk, maar ook niet onverslaanbaar. Dan Hampton (F-16 wild weasel piloot) stelt dat de NAVO alle informatie heeft over de moderne Russische sams en ook de benodigde tactieken om deze sams uit te schakelen. Op internet heerst altijd een beeld alsof Rusland een soort superwapens produceert. Russische fighters zijn beter dan alle westerse fighters en Russische sams zijn niet te doorbreken voor de NAVO als je het internet moet geloven.... Laat het ze eerst maar eens bewijzen. Tot op heden zijn de Russische prestaties in conflicten waarin zij betrokken zijn niet heel indrukwekkend geweest. Onlangs met de Amerikaanse aanval met kruisraketten zeiden ze dat ze Syrie zouden helpen met hun sams om deze aanval te stoppen. Dit is niet gebeurd (tuurlijk ook voor groot deel om politieke redenen). De meeste raketten hebben gewoon hun doel getroffen, in tegenstelling tot wat Russische en Syrische media beweerden. Prestaties van de Russische luchtmacht in operaties als Georgie, Oekraine en Syrie waren gewoon belabberd (om maar niet te zeggen misdadig) slecht. Russische fighters en bommenwerpers gebruiken veelal nog steeds carpet bombing tactieken omdat ze simpelweg niet de precisie hebben van westerse fighters. De luchtmacht van Oekraine opereerde in dat conflict ook nog gewoon ondanks de aanwezigheid van Russische air defenses. En ook in luchtgevechten hebben westerse jagers nog steeds een voordeel. Het gat is tov de 'teen series' wel kleiner geworden met jagers als de SU35. Maar F-15's met AESA radar en andere moderne avionica hebben naar mijn mening nog steeds een voordeel. En vooral training niet te vergeten, want naar mijn mening is het Russische leger nog steeds vrij belabberd getraind.
Voor wat betreft de F-35. Als dit toestel echt zo slecht zou zijn zoals veel critics beweren, waarom bouwen Rusland en China dan soortgelijke toestellen? En India is overigens onlangs uit het SU57 programma gestapt omdat dit toestel op geen enkel vlak voldeed aan de verwachtingen. Vliegprestaties, stealth, avionica etc. voldeden geen van allen. India is ook niet geheel tevreden met hun SU30's. Op vlak van onderhoud en levering van reserve onderdelen blijft Rusland erg in gebreke. En qua onderhoud hebben Russische toestellen veel meer kosten dan westerse toestellen. Kijk eens hoeveel vlieguren westerse motoren kunnen draaien tot een overhaul en Russische. Dit is een wereld van verschil. Russische toestellen zijn zeker geduchte toestellen. Maar hun gebreken worden wel heel erg gecompenseerd met een hoop propaganda.
Naar mijn mening is de F-35 wel de toekomst. Wel ben ik het met je eens dat de kosten zorgwekkend zijn. Hoewel andere toestellen ook gewoon duur zijn. Kijk wat je vandaag de dag voor een nieuwe F-15 of F-16 betaalt, dan scheelt het helemaal niet zoveel meer met de F-35. Zelfde geldt voor Eurofighter en Rafale. De Gripen is wel een stuk goedkoper, maar wat biedt dat toestel voor meerwaarde tov onze huidige F-16? Naar mijn mening te weinig.