BeefHazard schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:37:
[...]
Boeiend? Politiek is politiek, zeker op militair vlak is dat in Duitsland gewoon lastig. Wees blij dat het er nu gewoon van komt, achterkamertjes ten spijt.
Dit soort besluiten worden echt niet zomaar gemaakt in een paar belletjes tussen de leiders. Daar zitten al gauw maanden aan voorbereiding en ruggespraak tussen ambtenaren en officieren tussen die gezamenlijk balanceren op een dun politiek koord. Het is een veelzijdig probleem: er is de binnenlandse politiek ('geven wij nu onze eigen verdedigingsmiddelen zomaar weg?'), NAVO-politiek ('ja, nu betalen wij opeens alles voor land X dat de boel zo weggaf'), internationale politiek ('het is de NAVO waar we van verliezen, dus eigenlijk moeten we hen aanvallen!'), maar ook praktische zaken als het tijdig opzetten van training en welke middelen Oekraïne op dat moment nodig heeft en welke op korte termijn haalbaar zijn.
Ik heb me ook wel regelmatig geërgerd aan de traagheid van de Duitsers, maar laten we het wel eerlijk houden en kijken naar de dingen die ze uiteindelijk wel gewoon doen:
dat is een beste lijst.
Ik hoop van harte dat UA komende weken met al deze IFV's over de Russen heen walst in het komende offensief.
Edit: tevens ben ik van mening dat we als Nederlanders ook niet zo'n grote mond mogen hebben over de leveringen van andere Europese landen. Want waarom staan onze afgedankte F-16's daar nog niet? We hebben samen met de Duitsers PzH's geleverd en een flink aantal glasbakken, maar die YPR glasbakken zijn als APC/IFV echt wel van een andere orde dan wat de Canadezen en Fransen nu leveren.
Edit2: vergelijk bovengenoemde link van Duitsland eens met
deze van Nederland. Ik vraag mij af waar wij het lef vandaan halen om de Duitsers slap te noemen.
vergeet niet die 90 T-72's die we samen met de VS via Tsjechié aan UA leveren:
https://www.defensenews.c...-czech-tanks-for-ukraine/
dat is ook niet mals...
Gepards zijn ook gaaf natuurlijk en daar is UA heel blij mee, maar je doet nu ook een beetje laagdunkend over Nederland.
gewoon even 90 tanks (samen met de VS).
Ter vergelijking: waar blijven de Duitse Leopards?
Duitsland is slappe hap ja. Zij hebben de tanks, wij niet. Zij wel. Maar verschuilen zich achter zichzelf: 'we willen niet als enige leveren, maar alleen als de rest dat ook niet!'.
hallo! De Leopards zijn van jullie! Als jullie niet leveren, doet niemand het. Schaap. Dam.
en die F-16's? Die gebruiken we volgens mij gewoon nog, of niet? Niet elke straaljager die ik voorbij hoor komen is een F-35. Sterker nog, volgens mij vliegen we in NL nog gewoon met F-16. Alleen de tweezitters niet meer.
Ook Duitsland heeft een grote bek: 'we zullen Oekraine tot het eind steunen!'
Ja, tot het eind. Thoughts and prayers. Tot het eind, in de oneindige toekomst?
of gewoon sneller spul leveren waardoor de oorlog sneller voorbij zal zijn?
Escalatieladder? Vind ik ook maar een iets te politieke terminologie.
Want laten we niet vergeten: Oekraine betaalt met bloed, wij niet.
Hoe langer dit duurt, hoe meer bloed. En dat zal Oekraine nooit vergeten.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 06-01-2023 08:00
]