• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

alexbl69 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:31:
Buying F-35 Fighters ‘Biggest Mistake’ Of Australia; US Jets A ‘Total Disaster’, Can’t ‘Stand Up’ To China

In Australië komt er kritiek op hun F-35s.

Grootste kritiek punten:
  • Kleine range (in gevechtsituaties 500km). Is voor Australië specifiek niet bijster handig. Weet niet of dat bij ons ook zo'n probleem is.
  • Topsnelheid (M1.6) kan maar 50 seconden volgehouden worden.
  • Operationele kosten zijn veel hoger dan verwacht.
  • De eerste 2 JSFs van Australië, geleverd in 2013 voor $280M, zijn al te oud om ge-upgrade te worden naar de huidige standaarden
  • Met de huidige software durft men de confrontatie met de Russen of Chinezen niet aan.
En kijk eens naar de aangeraden artikelen rechts die allemaal verkondigen hoe geweldig de Russen zijn. Ooh en Euraziatisch is min of meer een synoniem voor Rusland.

Dit is gewoon een twijfelachtige bron. De F-35 heeft problemen waaronder een wat laag bereik (zeer belangrijk voor Australië want enorm land en zeegebied) en waarschijnlijk kan je die oudste toestellen niet goed meer upgraden, maar het negeert volledig wat de F-35 wel kan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• tyrunar
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:43
ben van mening dat de F-35 gewoon netjes de vloer aanveegt met de Su-57 of zelfs die nieuwe die alleen nog maar als prototype bestaat. En ook de Chineze J-20's of hoe die replica's ook heten.

Vanuit Australisch perspectief snap ik dat 500km niet zo ideaal is maar ze moeten zelf ook bedenken dat de tegenstander dezelfde problemen heeft met de afstanden in en rond Australië als ze Australié zouden gaan aanvallen. AUS moet dan gewoon bases regelen in het noorden van hun gebied. China moet zelf ook eerst zuidelijk gaan vliegen.

Topsnelheid hoeft ook niet want ze zijn stealth en geen dogfighters of interceptors.
Ik zet ook vraagtekens bij het vermeende feit dat ze te oud zijn voor nieuwe updates. In welk opzicht? Ik ga danwel ging er vanuit dat ze modulair zijn en gewoon upgrades kunnen krijgen.

[Voor 14% gewijzigd door tyrunar op 08-12-2022 14:05]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:58:
[...]
En kijk eens naar de aangeraden artikelen rechts die allemaal verkondigen hoe geweldig de Russen zijn. Ooh en Euraziatisch is min of meer een synoniem voor Rusland.
Ah, had niet gezien dat het weer Eurasian times was waar naar gelinkt wordt door hem, die zijn idd de parels van de letterlijk Russische staatspropaganda over kopieren.
At -20°C, HIMARS To Become ‘Sitting Ducks’ For Russian Military Thanks To New Upgrades & Freezing Winters
;)
Al lijkt de bron van dit 'nieuws' deze keer een blogpost te zijn van iemand op 'Pearls & Irritations', dus het is niet gebaseerd op bronnen uit AU defensie iig. Gewoon een externe mening.

De nieuwe voorraden tanks etc beginnen nu bij Polen aardig binnen te stromen, na eerder al een batch van de Abrams, zijn nu ook batches van de Koreaanse Tanks en Arty aangekomen.

[Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 08-12-2022 14:35]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

alexbl69 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:31:

In Australië komt er kritiek op hun F-35s.

Grootste kritiek punten:
  • Kleine range (in gevechtsituaties 500km). Is voor Australië specifiek niet bijster handig. Weet niet of dat bij ons ook zo'n probleem is.
  • Topsnelheid (M1.6) kan maar 50 seconden volgehouden worden.
  • Operationele kosten zijn veel hoger dan verwacht.
  • De eerste 2 JSFs van Australië, geleverd in 2013 voor $280M, zijn al te oud om ge-upgrade te worden naar de huidige standaarden
  • Met de huidige software durft men de confrontatie met de Russen of Chinezen niet aan.
That makes no sense. Dat klinkt als de Marokkaanse luchtmacht die klaagt dat ze Moskou niet met hun toestellen kunnen bereiken. Logisch, als je aan power projection op die afstanden wil doen, dan moet je lange afstandsbommenwerpers of carriers aanschaffen.
De F-35 is primair voor Amerikaanse behoeftes ontwikkeld en de Amerikanen beschikken over carriers en vooruitgeschoven bases (Guam, Okinawa, etc). En Europa is flink kleiner dan de Pacific en wij zijn dus ook tevreden.

Ik hoorde wel dat Australië (geen idee wie exact) interesse heeft getoond in de B-21 bommenwerper (als vervanging van de F-111's die ze ooit hadden) maar het is natuurlijk zeer de vraag of de Amerikanen die uberhaupt aan hun bondgenoten willen leveren. Maar ik kan me voorstellen dat sommige Australiërs nu kritiek op de F-35 hebben omdat ze óók de B-21 willen.

• tyrunar
downtime schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:39:
[...]

That makes no sense. Dat klinkt als de Marokkaanse luchtmacht die klaagt dat ze Moskou niet met hun toestellen kunnen bereiken. Logisch, als je aan power projection op die afstanden wil doen, dan moet je lange afstandsbommenwerpers of carriers aanschaffen.
De F-35 is primair voor Amerikaanse behoeftes ontwikkeld en de Amerikanen beschikken over carriers en vooruitgeschoven bases (Guam, Okinawa, etc). En Europa is flink kleiner dan de Pacific en wij zijn dus ook tevreden.

Ik hoorde wel dat Australië (geen idee wie exact) interesse heeft getoond in de B-21 bommenwerper (als vervanging van de F-111's die ze ooit hadden) maar het is natuurlijk zeer de vraag of de Amerikanen die uberhaupt aan hun bondgenoten willen leveren. Maar ik kan me voorstellen dat sommige Australiërs nu kritiek op de F-35 hebben omdat ze óók de B-21 willen.
misschien kunnen ze de B-2 overkopen van de VS, maar goed als ze nu al klagen over onderhoudskosten van de F-35 dan kunnen ze hun borst natmaken vwb onderhoud van de B-2's 8)7

Komt nog bij dat een B2(1) een bomber is en geen 'fighter-bomber' / superiority fighter zoals de F-35.
Zou net zoiets zijn als klagen dat je een corvet hebt maar eigenlijk een destroyer wil.

[Voor 7% gewijzigd door tyrunar op 08-12-2022 14:41]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tens schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:52:
Bijzonder als het waar is, gebouwd 70-er jaren, in de mottenballen 1989, opnieuw geactiveerd (met wat upgrades waarschijnlijk) door UA in 2014.

Wikipedia: Tupolev Tu-141

[Twitter]
Dat wist Rob de Wijk vandeweek bij Op1 ook al te melden. Zou ie het dan toch een keer bij het juiste eind hebben?

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• tyrunar
MikeyMan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:40:
[...]

Dat wist Rob de Wijk vandeweek bij Op1 ook al te melden. Zou ie het dan toch een keer bij het juiste eind hebben?
wij weten inmiddels dat het een Tu-141 met upgrades was. Zag ik vanochtend ook nog weer voorbij komen op de kanalen.
Als R. de W. zo tof is als hij wordt afgeschilderd dan weet hij dat ook.
met als grootste verschil dat hij aan het eind waarschijnlijk weer met kernwapens gewapperd zal hebben als vergelding op deze aanval diep in Rusland.

[Voor 6% gewijzigd door tyrunar op 08-12-2022 14:48]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Of hij heeft ook maar ergens gelezen dat het om die drone ging.

La Batterie des Hommes sans Peur

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tyrunar schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:40:
[...]

misschien kunnen ze de B-2 overkopen van de VS, maar goed als ze nu al klagen over onderhoudskosten van de F-35 dan kunnen ze hun borst natmaken vwb onderhoud van de B-2's 8)7
Daarom ook de B-21 en niet de B-2. De B-21 zou veel minder (dure) eisen aan het onderhoud stellen. De B-2 is bovendien een ontwerp uit de Koude Oorlog en China heeft sindsdien niet stil gestaan op technologisch gebied.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

downtime schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:11:
[...]

Daarom ook de B-21 en niet de B-2. De B-21 zou veel minder (dure) eisen aan het onderhoud stellen. De B-2 is bovendien een ontwerp uit de Koude Oorlog en China heeft sindsdien niet stil gestaan op technologisch gebied.
Zag dat de B2 in een geklimatiseerde hangar moest slapen, omdat anders de stealth verf teveel degradeerde.
Dat lijkt me niet de goedkoopste optie.

De B21 hoeft dat niet meer.

PSN

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
https://www.forbes.com/si...erywhere/?sh=1f971a1e5db2

Propaganda vanaf de andere kant, om in perspectief te plaatsen :)

• tyrunar
YakuzA schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:18:
[...]

Zag dat de B2 in een geklimatiseerde hangar moest slapen, omdat anders de stealth verf teveel degradeerde.
Dat lijkt me niet de goedkoopste optie.

De B21 hoeft dat niet meer.
vandaar het onderhoud inderdaad.

De B-21 is overigens vermoedelijk gewoon doorontwikkeld van de B-2.
Chinezen hebben ook een replica ervan gemaakt.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:39
mavamal schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:51:
De F-35 is geen geweldige dogfighter, maar het hele idee erachter is juist dat een F-35 niet in een dogfight situatie terecht moet komen.
Dat was natuurlijk in de tijd van de F-14 en de F-4 phantom ook het idee. Krijg tot nu toe vanuit gevechtservaring in Syrie door Israel nog niet het idee dat ze ontevreden zijn, alleen gebruiken die de toestellen volgens mij vooral om te bombarderen.

https://www.wearethemight...nding/israeli-f-35-debut/

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

[...]

Ik denk dat Rob de Wijk het nu gejinxed heeft:
nor are they improved Soviet devices.
:+

PSN

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:41
Het gebruik van die Tu-141 doet mij denken aan maart 2022.

Wikipedia: 2022 Zagreb Tu-141 crash

UA nog RU heeft ooit toegegeven dat ie bij hen vandaan gekomen is.

Dat de UA ze nu (weer) operationeel heeft doet mij iig het een en ander vermoeden.

• tyrunar
YakuzA schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:37:
[...]

Ik denk dat Rob de Wijk het nu gejinxed heeft:[Twitter][Twitter]

[...]

:+
dan zou het me niets verbazen als dit een UA-samenwerkingsverband is met Bayraktar.
Ik kan zo geen artikel vinden hierover. Alleen dat Bayraktar een fabriek wil bouwen in UA (klaar over twee jaar).
Maar misschien is er een stiekem samenwerkingsverband voor anderssoortige drones.

of het komt uit dezelfde koker als die marine drones?
of weer totaal een ander bedrijf.
Leuk nieuws dit, als het waar is. Eerder was uitgelekt dat het wel degelijk een Tu-141 was. Nu dus dit nieuws weer. Uiteindelijk weten we voorlopig wat nu de werkelijkheid is.

[Voor 30% gewijzigd door tyrunar op 08-12-2022 15:54]

• alexbl69
  • Laatst online: 19:15
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:46:
@alexbl69 in principe is het bereik 1000km, maar wordt dat niet gehaald als er ook gevochten moet worden, het zou daarmee in het ergste geval 500km zijn. Overigens heeft mijn auto uit 2014 ook geen Apple car, omdat het toen nog niet gemeengoed was - zal de hele navi unit moeten vervangen. Dat een F-35 uit 2013 dus niet per se compatible is met techniek uit 2022 en later vind ik ook niet zo'n spannend argument.
De ontwikkeling van de F-35 begon in 1995. Ruim een kwart eeuw geleden. De leveranties komen nu pas goed op gang.

Het is toch niet zo heel vreemd om dan te mogen verwachten dat een toestel niet 10 jaar na levering al niet meer te updaten is? Dit toestel is gemaakt om vele decennia lang de backbone van de westerse luchtmachten te zijn.

Met dat hele verhaal over de mening van Rusland over heel wat anders kan ik niet zoveel. Waarom is dat relevant?

iRacing Profiel

• NiGeLaToR
@alexbl69 omdat die website in z'n geheel niet erg betrouwbaar over komt en ik dat uberhaupt een macaber artikel vind.

En realistisch: welke IT middelen van > 10 jaar oud kun je nu nog precies upgraden naar moderne maatstaven? Juist: niets.

Dus als dat de belofte was, was dat dom. Als dat de verwachting was, idem, dom. Zelfs van alle oude toestellen in gebruik wordt elke x-jaar een technologische refresh gedaan. Onze Apaches en Chinooks zijn bijvoorbeeld ook volledige opnieuw in elkaar gezet en voorzien van aangepaste/nieuwe systemen.

Maargoed, daarover kunnen we - uitgaande dat het uberhaupt echt is, gezien de bron - prima van mening verschillen. De F-35 is altijd een vliegende computer genoemd, ook een Tesla van een paar jaar oud krijgt niet allee nieuwe functies meer mee - maar wel updates van de oude functies. Simpelweg hardware beperking. Ik begrijp bijvoorbeeld dat de motor die bij de laatste modellen geleverd wordt meer vermogen heeft vergeleken met de eerste modellen.

[Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-12-2022 16:52]

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

alexbl69 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:19:
[...]
De ontwikkeling van de F-35 begon in 1995. Ruim een kwart eeuw geleden. De leveranties komen nu pas goed op gang.

Het is toch niet zo heel vreemd om dan te mogen verwachten dat een toestel niet 10 jaar na levering al niet meer te updaten is? Dit toestel is gemaakt om vele decennia lang de backbone van de westerse luchtmachten te zijn.
Dat staat ook niet in dat opinie stuk.
Daar staat:
are probably too old
Dat is dus een lekengok dat ze misschien te oud zijn daarvoor.

PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik weet natuurlijk niet wat er klopt van dat verhaal over het niet kunnen upgraden van een F-35 uit 2014 maar ik moet dan wel denken aan het volgende: Een omstreden aspect van de F-35 ontwikkeling was dat er overlap was tussen de productie van de eerste exemplaren en de ontwikkeling.
Het idee was dat de eerste exemplaren later een upgrade naar de "definitieve" productieversie zouden krijgen omdat de verschillen voornamelijk softwarematig zouden zijn (F-35 leunt zwaar op software).
In de praktijk bleken er toch nog zoveel wijzigingen aan het ontwerp nodig te zijn dat de oude toestellen eerst verbouwd moeten worden om helemaal op het niveau van de latere exemplaren te komen. Dat probleem is al heel lang bekend. Mogelijk is dat wat ze bedoelen.
Ik weet niet of het daardoor onmogelijk is om die oude toestellen op het niveau van de nieuwe exemplaren te krijgen of dat het gewoon niet rendabel is omdat je dan net zo goed nieuwe exemplaren kunt kopen.

• tyrunar
downtime schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:07:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat er klopt van dat verhaal over het niet kunnen upgraden van een F-35 uit 2014 maar ik moet dan wel denken aan het volgende: Een omstreden aspect van de F-35 ontwikkeling was dat er overlap was tussen de productie van de eerste exemplaren en de ontwikkeling.
Het idee was dat de eerste exemplaren later een upgrade naar de "definitieve" productieversie zouden krijgen omdat de verschillen voornamelijk softwarematig zouden zijn (F-35 leunt zwaar op software).
In de praktijk bleken er toch nog zoveel wijzigingen aan het ontwerp nodig te zijn dat de oude toestellen eerst verbouwd moeten worden om helemaal op het niveau van de latere exemplaren te komen. Dat probleem is al heel lang bekend. Mogelijk is dat wat ze bedoelen.
Ik weet niet of het daardoor onmogelijk is om die oude toestellen op het niveau van de nieuwe exemplaren te krijgen of dat het gewoon niet rendabel is omdat je dan net zo goed nieuwe exemplaren kunt kopen.
gewoon tegen kostenreductie omruilen voor een recenter exemplaar en de ouwe meuk gebruiken voor simpele trainers.
tja ik weet er te weinig van maar dan denk ik 'als het mormel gewoon diesel aan kan, vanwaar dan al die praat over dat ie op gas rijdt en niet op diesel en dat dat een uitdaging is qua specifieke logistiek'? Er zal vast een adder onder het gras zitten mbt gas/diesel en de 'oude' abrams. Snellere defecten? hoger verbruik, dus dan maar gas?

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
[...]

Met dat hele verhaal over de mening van Rusland over heel wat anders kan ik niet zoveel. Waarom is dat relevant?
Het betreft de eerste 2 toestellen voor testen en evaluatie. Upgrades zijn gewoon niet per se nodig voor deze 2 specifieke toestellen, het doel is niet combat ready over 30 jaar, maar testen en evalueren en evt trainen van piloten en waarschijnlijk z.s.m, zodat je snel kan beslissen over de toekomst op basis van betere info. Ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld een afweging was tussen 2014 zonder lange termijn upgrades of wachten tot 2016/17/18 met mogelijkheid tot upgrades. Dus kozen ze voor 2014 gezien het doel voor die 2 toestellen.

erutangiS

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:17

gws24

Thinking is hard!

tyrunar schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:26:
[...]

tja ik weet er te weinig van maar dan denk ik 'als het mormel gewoon diesel aan kan, vanwaar dan al die praat over dat ie op gas rijdt en niet op diesel en dat dat een uitdaging is qua specifieke logistiek'? Er zal vast een adder onder het gras zitten mbt gas/diesel en de 'oude' abrams. Snellere defecten? hoger verbruik, dus dan maar gas?
Hij rijd niet op gas maar de motor is een gasturbine ;) en daar gaat gewoon vloeibare brandstof in net zoals kerosine voor vliegtuigmotoren. Dat de logistiek een probleem zou kunnen zijn ligt denk ik niet zozeer aan welke brandstof er in gaat maar in het minder efficient zijn van een gasturbine tov een normale diesel motor:
They are lighter and smaller than diesel engines at the same sustained power output but the models installed to date are less fuel efficient than the equivalent diesel, especially at idle, requiring more fuel to achieve the same combat range. Successive models of M1 have addressed this problem with battery packs or secondary generators to power the tank's systems while stationary, saving fuel by reducing the need to idle the main turbine.
bron: Wikipedia: Gas turbine

Oftewel er is een grotere logistieke operatie nodig om de Abrams in te zetten, ongeacht of er diesel of kerosine in gaat, dan bij bijvoorbeeld de Leopard met een diesel motor. En dan wordt het een afweging tussen de capabilities van de diverse tanks en wat er voor nodig is om die mogelijk te maken.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:26
Uit Wikipedia/M1 Abrams:
The tank was built around this engine[116] and it is multifuel–capable, including diesel, kerosene, any grade of motor gasoline, and jet fuel (such as JP-4 or JP-8). For logistical reasons, JP-8 is the U.S. military's universal fuel powering both aircraft and vehicle fleets. The Australian M1A1 AIM SA burns diesel fuel, since the use of JP-8 is less common in the Australian Army.
Ofwel: Het ding vindt alles lekker. In de VS stoppen ze er jet fuel in, want dat is logistiek handiger, maar in Australië zijn diezelfde tanks prima gelukkig met diesel.

• tyrunar

maar ja, 2024 :P

[Voor 40% gewijzigd door tyrunar op 09-12-2022 20:37]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

91 miljoen per Skynex, daar heb je een F-35 voor en nog een hoop wisselgeld.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• tyrunar

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dit hoorde ik net in een radio nieuws uitzending (vaak interressanter nieuws dan de TV journaals):

Nederlandse chips in Iraanse drones van Russisch leger

NOS Nieuws Vandaag, 12:16 (ja, vandaag, Zaterdag 10 december dus)
Iraanse drones die Rusland gebruikt tijdens de oorlog in Oekraïne bevatten Nederlandse chips. Dat bevestigen meerdere bronnen aan het AD, waaronder de Britse onderzoeksorganisatie Conflict Armament Research (CAR).

Deze zomer berichtte het FD al dat in Russische drones chips zitten van het Nederlandse bedrijf NXP en het Chinees-Nederlandse Nexperia. Dat terwijl NXP en Nexperia al na de inval van Oekraïne in februari stopten met het leveren van chips aan Rusland.
[...]
Voor Nederlandse bedrijven is het lastig om misbruik van hun chips te voorkomen, zegt Spleeters tegen het AD. Zij willen volgens hem niet dat hun producten terechtgekomen in wapens die Rusland gebruikt tegen Oekraïne. Ook werken ze goed mee aan het onderzoek van CAR, zegt hij.

Sinds begin oktober mogen EU-landen geen chips meer exporteren naar Rusland. Woensdag heeft de Europese Commissie nieuwe sancties tegen Rusland gepresenteerd, waaronder een verbod op de rechtstreekse uitvoer van motoren voor drones naar Rusland, maar ook naar Iran.
Toch zou ik wel verwachten dat dit een wegebbend verschijnsel is. Het moet steeds moeilijker worden om aan nieuwe chips te komen, ongeacht de methoden. Ik mis in het artikel trouwens een verbod op het leveren van chips aan Iran. Dat naast die motoren ook die chips niet meer geleverd kunnen worden zou nog wat meer afremmen, ondanks het plukken van andere producten op dit soort onderdelen.

Maar ik ben vast naïef. naar deze pagina van het World Economic Forum moeten jullie echt even kijken. Ze is mooi illustratief ervoor hoe gekmakend complex het afstoppen van die onderdelenstroom is. Het drone kennisdomein heeft zoveel overlap met andere kennisdomeinen dat dit een veeg teken is voor de onderdelenfabricage die uit die kennisdomeinen voortkomt:

World Economic Forum - Strategic Intelligence

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21

Tens

fits the description

teacup schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:09:
Dit hoorde ik net in een radio nieuws uitzending (vaak interressanter nieuws dan de TV journaals):

[...]

[...]

[...]

Toch zou ik wel verwachten dat dit een wegebbend verschijnsel is. Het moet steeds moeilijker worden om aan nieuwe chips te komen, ongeacht de methoden. Ik mis in het artikel trouwens een verbod op het leveren van chips aan Iran. Dat naast die motoren ook die chips niet meer geleverd kunnen worden zou nog wat meer afremmen, ondanks het plukken van andere producten op dit soort onderdelen.

Maar ik ben vast naïef. naar deze pagina van het World Economic Forum moeten jullie echt even kijken. Ze is mooi illustratief ervoor hoe gekmakend complex het afstoppen van die onderdelenstroom is. Het drone kennisdomein heeft zoveel overlap met andere kennisdomeinen dat dit een veeg teken is voor de onderdelenfabricage die uit die kennisdomeinen voortkomt:

Niet geluisterd btw, maar er zijn dit jaar wel meer van dit soort berichten gelanceerd.
Wat zit er in zo'n drone? Dat is echt geen high tech te noemen.
Afstandsbesturing hoogtemeter gps etc. Geen high tech en ruim verkrijgbaar via diverse legale websites. Je zou kunnen kijken of bv Venezuela plotseling veel NXP-chips besteld heeft, maar Via Ali en co zijn gekloonde chips (met NXP chipnummer er op geprint) ook ruim voorradig.
Chips kunnen toch in wapens van Rusland terechtkomen doordat deze bijvoorbeeld stiekem worden doorverkocht of uit wasmachines en flitspalen worden gehaald,
met andere woorden: het is algemene elektronica die overal in zit. de ingewanden van een robotgrasmaaier kunnen voldoende zijn voor een drone. GPS sturing van landbouwvoertuigen worden ook best veel gestolen.

[Voor 9% gewijzigd door Tens op 10-12-2022 16:03]

Heeft een master in kromme zinnen bouwen

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:14
https://www.cnn.com/2022/...system-ukraine/index.html

Is dit een mooie voor dit topic? Verbaast me eigenlijk wel.
Komt dit door de keuzes met Iran?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:04

Yucon

*broem*

Mark Felton heeft een aflevering geplaatst over oude AN-2 dubbeldekkers. Hij stelt dat de russen die mogelijk op dezelfde manier als ongeladen nucleaire raketten gaan gebruiken om de Oekrainse luchtverdediging uit te putten

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Yucon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:41:
Mark Felton heeft een aflevering geplaatst over oude AN-2 dubbeldekkers. Hij stelt dat de russen die mogelijk op dezelfde manier als ongeladen nucleaire raketten gaan gebruiken om de Oekrainse luchtverdediging uit te putten

[YouTube: Russia's New Secret Weapon Against Ukraine? 75 Year Old Biplanes!]
Sinds de 1 malige inzet van 1 raket heeft RU dit niet herhaald toch?

Op basis daarvan lijkt het me meer een outlier dan een vooropgezet plan van RU om met massale inzet van dummies de luchtafweer uit te putten.

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 13-12-2022 21:12]

PSN

• tyrunar
Nieuwe Bayraktar drone testvlucht.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:04
teacup schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:09:

[...]

[...]

[...]

Onder de streep is het kleinzalig smokkelen van zulk soort reguliere chips gewoon niet te voorkomen. En honderden/duizenden ervan zou ik nog onder kleinschalig scharen. Werkelijkwaar iedereen kan er hier een hele zooi kopen en ze morgen geleverd krijgen. Dan heb je alleen nog het smokkel gedeelte nodig, en laten we wel wezen, wie denkt echt dat Rusland en Iran niet één klein pakketje de grens over kunnen smokkelen (chips zou nou eenmaal heel klein).

• tyrunar
Sissors schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:51:
[...]

Onder de streep is het kleinzalig smokkelen van zulk soort reguliere chips gewoon niet te voorkomen. En honderden/duizenden ervan zou ik nog onder kleinschalig scharen. Werkelijkwaar iedereen kan er hier een hele zooi kopen en ze morgen geleverd krijgen. Dan heb je alleen nog het smokkel gedeelte nodig, en laten we wel wezen, wie denkt echt dat Rusland en Iran niet één klein pakketje de grens over kunnen smokkelen (chips zou nou eenmaal heel klein).
en als het chips zijn die werkelijk overal in kunnen zitten, kan je die ook niet gaan boycotten elders. Dat ze ook voor drones gebruikt kunnen worden is vervelend maar als ze ook in wasmachines en magnetrons zitten kunnen we niet de halve wereld platleggen daarvoor.
Daarom geven we luchtafweer :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:13
Sissors schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:51:
[...]

Je werkt niet in Supply Chain blijkbaar :D. Voor veel chips is het momenteel vandaag besteld, over 365+ dagen in huis :(.
Maar goed dat is redelijk off topic.

Voor wat specialistischere chips is het wél te tracken en komt er bij verkoop aardig wat papierwerk bij kijken. Ik zit zelf in de hoek civil/dual-use vliegtuig componenten en dat is zeker ingewikkeld. Maar waarschijnlijk ook zeker niet onmogelijk. Dat papierwerk is mensenwerk en hoewel er ook veel geaudit wordt is er vast ook wel een omweg mogelijk die niet direct door een auditor gespot wordt. Maar het niet volgen van exportrestricties kan flinke consequenties hebben, kijk naar de straffen die de VS aan een paar grote spelers heeft gegeven in de afgelopen jaren.

• Sissors
Garyu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:12:
[...]

Je werkt niet in Supply Chain blijkbaar :D. Voor veel chips is het momenteel vandaag besteld, over 365+ dagen in huis :(.
Maar goed dat is redelijk off topic.

Voor wat specialistischere chips is het wél te tracken en komt er bij verkoop aardig wat papierwerk bij kijken. Ik zit zelf in de hoek civil/dual-use vliegtuig componenten en dat is zeker ingewikkeld. Maar waarschijnlijk ook zeker niet onmogelijk. Dat papierwerk is mensenwerk en hoewel er ook veel geaudit wordt is er vast ook wel een omweg mogelijk die niet direct door een auditor gespot wordt. Maar het niet volgen van exportrestricties kan flinke consequenties hebben, kijk naar de straffen die de VS aan een paar grote spelers heeft gegeven in de afgelopen jaren.
Maar als je een generieke MCU en GPS chip wil voor je vliegende grasmaaier, dan kan je daar zo aan komen. En hoeveel specialistische chips hebben die nodig? Ik vermoed heel weinig.

Zelfs een kruisraket, ja daar wil je chips in die betrouwbaarder zijn over grote temperatuursrange. Maar als je niet zo druk maakt erover dat er eentje weleens explodeert na lancering, dan vermoed ik zo dat je een heel eind komt met gewoon generieke chips. En zeker dus die grasmaaiers van Iran hebben echt geen specialistische chips nodig.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Zit toch wel redelijk wat electronics in zo’n Shahed:
https://en.defence-ua.com..._used_by_russia-4320.html

PSN

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:13
Heel simpele electronics zo te zien. Maar goed, voor een Kamikaze drone heb je ook niet veel redundantie nodig om ervoor te zorgen dat ie niet kapot gaat als er een chip niet goed werkt. De flight time van zo'n ding zijn maar een paar uur.

Een TMS320 is een vrij simpele Microcontroller ook. Die valt niet onder export controle en is ook via talloze brokers / dubieuzere handelaars te koop.

• Sissors
Als ik inderdaad die doorkijk was het een redelijke MCU, voor zijn tijd. Maar ondertussen een 15 jaar oud ofzo, en lijkt qua rekenkracht vergelijkbaar aan een random M4F MCU, waar er gigantisch veel van zijn. Enige wat hem bijzonder maakt is dat het een grote MCU is, en dan bedoel ik ook fysiek groot. Zo te zien vooral veel pinnen voor gebruik met extern geheugen. Maar allemaal zeker niks bijzonders.

Verder dus civiele GPS chip en wat vlucht controle spul erop. Ik vermoed dat je ongeveer hetzelfde bij een Hobbyking kan bestellen voor je drone hobby.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je toevallig ookk een linkje naar het rapportje zelf? Die vond ik niet 1-2-3, wel interessant om eens te zien hoe zo'n ding is opgebouwd.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:25:
Als ik inderdaad die doorkijk was het een redelijke MCU, voor zijn tijd. Maar ondertussen een 15 jaar oud ofzo, en lijkt qua rekenkracht vergelijkbaar aan een random M4F MCU, waar er gigantisch veel van zijn. Enige wat hem bijzonder maakt is dat het een grote MCU is, en dan bedoel ik ook fysiek groot. Zo te zien vooral veel pinnen voor gebruik met extern geheugen. Maar allemaal zeker niks bijzonders.

Verder dus civiele GPS chip en wat vlucht controle spul erop. Ik vermoed dat je ongeveer hetzelfde bij een Hobbyking kan bestellen voor je drone hobby.
Je kan zelfs veel beter krijgen bij online hobby winkels, maar er is sprake van een limiet waar de Iraanse MIC niet op is berekend: commerciële GPS chips zijn gelimiteerd op snelheid en hoogte. Zo uit mijn hoofd was dat 500km/h en 15 kilometer. De hoogte is niet alleen technisch gelimiteerd, de nauwkeurigheid heeft er ook onder te lijden gezien dat ook gewoon deel uitmaakt van de triangulatie.

Dus ook al heb je ~50k over om de componenten voor een volwaardige kruisraket te kopen bij een hobby winkel, het gebrek aan betrouwbare locatiebepaling gaat zorgen voor een slechte CEP. En zelf de faciliteiten voor locatiebepaling in een baan rond de aarde brengen is voor Iran niet haalbaar.

[Voor 4% gewijzigd door nst6ldr op 14-12-2022 23:55]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Sissors
nst6ldr schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:54:
[...]

Je kan zelfs veel beter krijgen bij online hobby winkels, maar er is sprake van een limiet waar de Iraanse MIC niet op is berekend: commerciële GPS chips zijn gelimiteerd op snelheid en hoogte. Zo uit mijn hoofd was dat 500km/h en 15 kilometer. De hoogte is niet alleen technisch gelimiteerd, de nauwkeurigheid heeft er ook onder te lijden gezien dat ook gewoon deel uitmaakt van de triangulatie.

Dus ook al heb je ~50k over om de componenten voor een volwaardige kruisraket te kopen bij een hobby winkel, het gebrek aan betrouwbare locatiebepaling gaat zorgen voor een slechte CEP. En zelf de faciliteiten voor locatiebepaling in een baan rond de aarde brengen is voor Iran niet haalbaar.
Die snelheidslimieten zijn dan inderdaad wel een puntje voor kruisraketten. Al vraag ik me dan af of er niet bijvoorbeeld genoeg chineze chips zijn die daar zich niet zo druk over maken. En anders een firmware hack het kan fixen.

Maar de Iraanse drones waar het daar over ging hebben nul problemen met dat limiet, zo snel gaan ze simpelweg niet.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

nst6ldr schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:54:
[...]

Ik wel eens mijn garmin gebruikt in een vliegtuig. >800km per uur heeft hij wel eens aangegeven.
Maar of dat correct was? Ik weet het niet, maar hij bleef wel werken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21

nst6ldr

Down with Big Tech.

Cyberpope schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:57:
[...]

Ik wel eens mijn garmin gebruikt in een vliegtuig. >800km per uur heeft hij wel eens aangegeven.
Maar of dat correct was? Ik weet het niet, maar hij bleef wel werken.
Mijn geheugen laat me in de steek, de snelheid en hoogte liggen wat hoger: http://ravtrack.com/GPStr...-gps-tracking-limits/469/

Het probleem met hoge snelheden is dat de polling rate niet hoog genoeg is om een bruikbare CEP te hebben.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Gezien de Russen niet malen om een flatgebouw (of wijk) ernaast is dat niet hun grootste probleem... en voor ballistische raketten gaan dit soort GPSjes het niet trekken misschien, maar voor wat ik nu aan Iraanse vliegende grasmaaiers zie is het geen enkel punt. Die gaan niet heel hard, en niet heel hoog, dus elke Beitian GPS van een euro of wat kan dat aan. (en het zou me ook niet verbazen als die SOCOM-beveiligingen er gewoon niet in zitten... Het is niet alsof je ze regelmatig test :+ )

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Kan alleen het bronartikel neit zo snel vinden voor deze melding:

Waarschijnlijk een extra productielijn aan het inrichten?

[Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 15-12-2022 11:19]

PSN

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:18:
[Twitter]
Hier: https://www.dw.com/de/rhe...ion-herstellen/a-64100050

Ze zouden vanaf juli Gepard munitie kunnen leveren volgens dat artikel, vanuit een eigen productielijn die ze aan het opzetten zijn voor 20-35 mm:
Im Mittelpunkt der neuen Bedarfslage stehe das Bestreben, "die Munitionsversorgung in Deutschland wieder prinzipiell unabhängig von ausländischen Fertigungsstätten aufzustellen", sagte ein Sprecher des Rüstungsunternehmens der Deutschen Presse-Agentur in Berlin. Man habe sich dazu entschlossen, in Deutschland eine neue Fertigungsanlage für die Kaliber 20-35 Millimeter zu bauen. Die Produktion soll im Juni 2023 aufgenommen werden.

Bereits im Juli 2023 sei Rheinmetall dann in der Lage, eine erste Charge von Gepard-Munition auszuliefern, sagte der Sprecher. Dem Vernehmen nach handelt es sich dabei um bis zu 300.000 Schuss für die Ukraine, wenn die Bundesregierung nun einen entsprechenden Auftrag erteilt. Deutschland hat den Gepard der Ukraine überlassen, konnte aber zunächst nur wenig Munition dazugeben. Die in der Bundeswehr ausgemusterten und der Ukraine überlassenen Gepard-Panzer sind mit einer 35mm-Zwillingskanone der Schweizer Rüstungsschmiede Oerlikon ausgestattet. Der Schweizer Hersteller von Waffen und Munition gehört heute zu Rheinmetall.

[Voor 18% gewijzigd door user109731 op 15-12-2022 11:41]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

Indoubt

Always be indoubt until sure

[Twitter]
Specifiek deze weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat er een redelijk grote ommezwaai is geweest in diverse landen en dat het gebrek aan (voldoende) eigen productie behoorlijk op het netvlies staat in verschillende Europese landen.

Vooral in Duitsland lijkt de productie te worden opgeschroefd

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:45
[Twitter]
Kan iemand toelichten wat "medium caliber" betekent in deze context?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Muncher schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:30:
[...]

Kan iemand toelichten wat "medium caliber" betekent in deze context?
munitie voor gepards

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Onder andere, ja. :)

Voor de volledigheid:

Klein kaliber is in essentie alles wat je met een draagbaar vuurwapen kan afvuren. Van handpistool tot sniperrifle.
https://asc.army.mil/web/...small-caliber-ammunition/
Small caliber ammunition is .50 caliber and below.
Medium kaliber is tot ongeveer 5cm doorsnede. Gepard gebruikt een Oerlikon GDF waar 35mm munitie in gaat.

https://asc.army.mil/web/...m-caliber-ammunition-mca/
Medium Caliber Ammunition (MCA) includes 20 mm, 25 mm, 30 mm, and 40 mm Armor-Piercing (AP), High-Explosive (HE), smoke, illumination, training, and antipersonnel cartridges with the capability to defeat light armor, materiel, and personnel targets
Groot kaliber is eigenlijk alles wat tanks en artillerie afvuren. Of eventueel draagbare mortieren.

https://asc.army.mil/web/...ammunition-large-caliber/
Large Caliber includes 120 mm, 105 mm, and 50 mm direct fire ammunition

[Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 15-12-2022 12:10]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Ik vind het nog wat verwarrend, want als dit over de 35mm gaat, dan refereert dit vast naar die spaanse producent/fabriek die KMW heeft overgenomen.

PSN

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

YakuzA schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:06:
Ik vind het nog wat verwarrend, want als dit over de 35mm gaat, dan refereert dit vast naar die spaanse producent/fabriek die KMW heeft overgenomen.
Hmm, nu ook 40mm ammo, welk geschut gebruikt die nu weer? :P

PSN

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

YakuzA schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:18:
[...]

Hmm, nu ook 40mm ammo, welk geschut gebruikt die nu weer? :P
[Afbeelding]
40mm zijn vziw granaatlaunchers

Mk19 (zie: https://mil.in.ua/en/news...ade-launchers-to-ukraine/) en M320.
Die heeft de USA aan Oekraïne geleverd en schijnt vrij veel gebruikt te worden.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

Indoubt

Always be indoubt until sure

Eerder werd de ammo kwestie aangehaald. Ik meldde dat er in Duitsland productie faciliteit werd bij gebouwd.

Eerder was het slechts hearsay maar ik heb nu het bericht daar ook bij gevonden dat vandaag is gepubliceerd. Reheinmetal gaat de gfabriek bouwen (of is al begonnen) en in juni is die klaar. In juli kunnen de eerste leveringen plaatsvinden. Duitsland is erg ontstemd dat de Zwitsers een export veto hadden uitgesproken. Ik vermoed overigens dat de bouw reeds lang begonnen is, al kort na het Zwitserse veto.

https://www.faz.net/aktue...schland-auf-18535686.html

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Shahed-1:

//edit: YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M12" voor grotere variant, is blijkbaar niet in UA :)

[Voor 50% gewijzigd door YakuzA op 16-12-2022 11:12]

PSN

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-01 00:44

scorpionv

This space for rent

Mooie plaat, maar de hoofdrolspeler is toch een Gepard denk ik?

Fun while it lasted: World Community Grid!

• tyrunar
scorpionv schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:05:
[...]

t is een pun op de Shahed-namen denk ik.
Er worden Shahed-136's gebruikt.

In dit geval is het Shahed minus 1
Eentje minder.
En inderdaad, een mooie hoofdrol voor Gepard.
Was de foto maar in hoge resolutie, dan was het een prachtige kerstkaart geweest als bureaubladachtergrond.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

scorpionv schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:05:
[...]

Tis idd een Gepard, maar na even doorzoeken is dit blijkbaar niet in UA op dit moment.

Maar wel een mooie foto:
https://www.ptisidiastima.../02/6755376-1920x1280.jpg
A Romania Land Forces Gepard fires at an illumination mortar at Bemowo Piskie Training Area, Poland, July 27, 2021. Romania’s “Sky Guardians” conducted a night live-fire exercise to enhance air defense capability readiness.

@tyrunar ^^ de 1920x1280 variant

[Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 16-12-2022 09:33]

PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een opiniestuk over de productie van munitie. Er moet snel veel meer geproduceerd worden, of Oekraïne kan in 2023 met tekorten kampen:
In 1914-1915, a scandal erupted in England about the shortage of high-explosive shells for the Western Front. While there was a lag in industry expanding to satisfy the enormous consumption of munitions in the war, it was also a symptom of a military institution that had failed to anticipate the challenges of modern war.

We aren’t quite in this predicament yet. But in 2023, the Ukrainian army may run out of munitions before it runs out of fight. Based on current usage of ammunition in the war, production of munitions is increasingly lagging battlefield needs. Most of Ukraine’s use of NATO 155mm artillery ammunition has been drawn from war stocks, not production lines. These stocks are finite.
Ukraine fires up to 5000 artillery rounds each day (the Russians fire many more). With the US producing just 14,000 shells per month (European figures are not available, but they are probably similar), there is a drastic shortfall in this vital ammunition type.

Despite a ramping up of US production, quantities won’t increase until 2024. And, as a NATO official quoted in The New York Times describes it, 20 of NATO’s 30 members are “tapped out” in regards to supplying ammunition to Ukraine. The situation for air defence missiles and precision weapons is also trending towards shortages in 2023 if the fighting continues and production doesn’t increase.
https://www.smh.com.au/wo...ions-20221213-p5c622.html

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Oef.
Die HIMARS munitie met de tungsten pellets ziet er gevaarlijk uit: (als dit die idd zijn)
The #Ukrainian military fired M30A1 rockets with 182,000 tungsten balls at #Russians who stormed Ukrainian positions near Bakhmut
More than 40 Russians were killed.
Had niet verwacht dat ze die ook zo los tegen loopgraven zouden inzetten eigenlijk?

PSN

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

McKaamos schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:10:
[...]

Onder andere, ja. :)

Voor de volledigheid:

Klein kaliber is in essentie alles wat je met een draagbaar vuurwapen kan afvuren. Van handpistool tot sniperrifle.
https://asc.army.mil/web/...small-caliber-ammunition/

[...]

Medium kaliber is tot ongeveer 5cm doorsnede. Gepard gebruikt een Oerlikon GDF waar 35mm munitie in gaat.

https://asc.army.mil/web/...m-caliber-ammunition-mca/

[...]

Groot kaliber is eigenlijk alles wat tanks en artillerie afvuren. Of eventueel draagbare mortieren.

https://asc.army.mil/web/...ammunition-large-caliber/

[...]
Dus boven de heavy machine guns (die tot 14.5×114mm gaan) en onder de 6-pounders (Fixed QF 57×441 mm R, 57x464 mm R, 57×230 mm R, 57×438 mm R, Fixed QF 57×480 mm R).

Beginnend met 20mm autocanons zoals Oerlikon 20mm (20x 110RB) en eindigen bij Bofors 40 mm L/60 gun (40 × 311 mm R), Bofors 40 mm Automatic Gun L/70 (40 × 365 mm R).

Als de groter kaliber trend bij de Europese IFV's niet begonnen was, dan zou er geen spillover naar groot kaliber zijn.

De Russen willen hun 6 pounders of 57mm zoals vroeger:
Why Russia Loves Its 57-Millimeter Cannon (It Could Take On a Tank)

Should NATO be worried?
by Michael Peck

During World War II, the Soviet Union fielded 57-millimeter anti-tank guns towed on wheels or mounted on armored chassis. After the war, the Soviets built the ZSU-57-2, a self-propelled anti-aircraft gun, or SPAAG, mounting dual 57-millimeter rapid-fire cannon on a T-54 tank chassis.

Now, Russia’s Ministry of Defense has decided that the cannon on all future armored troop carriers will be 57-millimeter weapons. “The new maximum caliber - 57 millimeters - has been selected for all light armored vehicles (BMPs [infantry fighting vehicles], BTRs [armored personnel carriers], and armored motor vehicles),” according to Izvestia. “Those guns are strong based upon their versatility. They are capable of not only destroying tanks, but also of shooting down unmanned aerial vehicles. One can compare their rate of fire with a machinegun. For the time being, only Russia has been able to bring that weapon up to series production. A light armored vehicle with a 57-millimeter gun will obtain an advantage over other armored vehicles of that same class.”

In addition to armored vehicles, Russia is developing a new 57-millimeter self-propelled anti-aircraft gun. The 2S38 Derivatsiya-PVO is built on a BMP-3 infantry fighting vehicle chassis. But like the T-14 Armata tank, the crew will sit inside the armored hull and operate the unmanned turret, armed with a single 57-millimeter cannon that can shoot 120 rounds per minute, as well as a 7.62-millimeter machine gun.
https://nationalinterest....-it-could-take-tank-42522
Want de Amerikanen doen mee en willen verder kunnen schieten.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De Russen gaan de infanterie dus uit de infanteriegevechtsvoertuigen halen en vervangen voor munitie. Dat zal goed aflopen als een BMP geraakt word door een antitankwapen. :z

Er is een reden waarom westerse snelvuurkanonnen over het algemeen wat kleiner blijven. Waar moet de munitie precies worden opgeslagen en hoeveel ruimte neemt je toren precies in? Er zijn nu al genoeg IFV's die eigenlijk maar zes man kunnen vervoeren waardoor je er twee per sectie nodig hebt. En die voertuigen zijn fors. Een 57mm snelvuurkanon op een BMP of BTR betekend dat ze misschien nog vier man kunnen vervoeren. Dan heb je dus veel meer voertuigen nodig, veel meer onderhoud en nu ga je een licht gepantserd voertuig steeds meer inzetten als bron van constante directe vuurkracht, dus die gaan ook veel meer antitankraketten aantrekken. En een BMP of BTR hun bepantsering stopt dus echt niks. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Russen hebben sowieso niet de infanterie om de voertuigen half vol te vullen. Een BMP-3 is voor 3 man crew en 7 infanteristen gemaakt. In Oekraïne kunnen ze al blij zijn als er 2 of 3 infanteristen uit het voertuig kunnen stormen. Waarom niet het aantal passagiers van 7 naar 4 reduceren als ze in de praktijk slechts 2 tot 3 passagiers kunnen meenemen?

De demografische ineenstorting is ook voor het leger merkbaar.
Many Russians see three other demographic trends as incredibly threatening. First, new census data shows that the only regions naturally growing in number are non-Russian ones. All predominantly ethnic Russian areas are declining; something that means the country is becoming ever less ethnically Russian (Capost.media, April 5, 2021). Second, relative to other countries, a large share of deaths in Russia are among its working-age males, hurting the economy and birth rates (Finanz.ru, February 16, 2021). Third, and certainly most immediately important to Putin, the number of men of prime draft age is falling rapidly. According to one estimate, maintaining the Russian army at its current size through 2032 will require Moscow to increase the share of men enlisted from the current rate of 6.31 percent to 8.01 percent down the road. While this could limit military options, it will beyond a doubt hit the economy, which will lack new workers unless migration increases radically. This is an unattractive option as far as many Russians are concerned (Versia.ru, February 22, 2021).
https://jamestown.org/pro...collapse-is-accelerating/
Europa's laatste koloniale rijk probeert zichzelf nog in stand te houden met steeds minder Russen tegenover de regio's waar de andere etnische groepen groeien, dan maar voertuigen op het beschikbare infanterie aanpassen.

• tyrunar
Israelische mortiergranaat in gebruik door UA?

[Voor 16% gewijzigd door tyrunar op 17-12-2022 21:26]

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Dat is een goede knal geweest.
Paar rollers, stukje track en stukken motorblok:

Wel mooi om zo intern de gearbox aan de achterste roller van de track te zien.

[Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 17-12-2022 22:09]

PSN

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-01 21:41

_Eend_

🌻🇺🇦

YakuzA schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:59:
Dat is een goed knal geweest.
[Embed]
Ik denk dat je gerust kunt stellen dat deze stuk is :+

Maar met wat hebben ze dat ding beschoten?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:14
_Eend_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:06:
[...]

Ik denk dat je gerust kunt stellen dat deze stuk is :+

Maar met wat hebben ze dat ding beschoten?
Als ik het zo mag gokken is dat met HIMARS

• pro_6or
  • Laatst online: 17:32

pro_6or

amateur_60r

Het enige dat dit kan bewerkstelligen is een explosie van alle ammo die binnen was opgeslagen in een keer. Ik denk een top attack wapen zoals een javelin en dan de volle carousel in een keer de lucht in.

een treffende spreuk

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Mektheb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:51:
[...]

Als ik het zo mag gokken is dat met HIMARS
HIMARS is niet logisch en niet geschikt. Die doet op GPS landen terwijl je voor een tank (of Psion, want dat was dit) een hittezoekend systeem nodig hebt. Denk NLAW of Javelin.

Ding zal volledig geladen zijn en dan gaat alle ammo in 1 keer af.

De suggestie hierboven dat het de versnellingsbak is die open ligt, dat is het motorblok. Duidelijk zijn de krukas, drijfstangen en zuigers te zien. Eentje heeft het niet gered en is zelfs de piston pin kwijt. Bijzonder, een blok kan volledig aan gort draaien maar die pinnen overleven het.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:28:
[...]

HIMARS is niet logisch en niet geschikt. Die doet op GPS landen […]
Dat lijkt me niet relevant. Je mikt een HIMARS op een locatie waar je personeel of materieel verwacht. Het lijkt me statistisch waarschijnlijk dat een HIMARS dan ook af en toe een voltreffer op een voertuig boekt, ook al is ie daar niet voor gemaakt. Als een NLAW of Javelin dit kon veroorzaken dan zouden we dagelijks voertuigen in deze staat zien.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:53

ZenTex

Doet maar wat.

downtime schreef op zondag 18 december 2022 @ 03:22:
[...]

. Als een NLAW of Javelin dit kon veroorzaken dan zouden we dagelijks voertuigen in deze staat zien.
Dat gebeurt ook regelmatig een een penetratie met wat voor wapen dan ook, een tankgranaat, javelin, nlaw, RPG, wat dan ook, dat de boel gelijk ontploft door het idiote ontwerp.

En vanwege de open munitieopslag van de Russische autoloader tanks is een catastrofale cookoff ook mogelijk als de tank gewoon in de fik staat.

Enfin, ik heb zat beelden voorbij zien komen van tanks an IFV's die over 50 meter verspreid liggen, dat kunnen niet allemaal HIMARS/m270 raketten geweest zijn.

Mogelijk is de enige factor de hoeveelheid en type ammo ze aan boord hebben tijdens de detonatie. Misschien dat een echte expert ons kan verbeteren?

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38
[Embed]
En de soldaten die daar wellicht in hebben gezeten.. daar bestaat ook niet veel meer van..
Vermoedelijk een paar lada's die weer besteld zijn.. Of waren het tegenwoordig handdoeken ?

• Tens

Tens

fits the description

pro_6or schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:20:
Het enige dat dit kan bewerkstelligen is een explosie van alle ammo die binnen was opgeslagen in een keer. Ik denk een top attack wapen zoals een javelin en dan de volle carousel in een keer de lucht in.
Denk dat het een BMP-3 was, de stalen onderdelen zijn er nog, maar het aluminium is volledig verdwenen

• Tens

Tens

fits the description

tyrunar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:18:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
interessante ontwikkeling, maar:
The M971 was originally developed and manufactured in Israel
dit lijkt er op te wijzen dat Israël niet de enige fabrikant is.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://paxvoorvrede.nl/m...essity-or-convenience.pdf
Alliant Techsystems (ATK):
In 2000 ATK signed a teaming agreement with Israel Military Industries (IMI) to co-produce IMI’s
M971 l20mm Dual-Purpose Improved Conventional Munition (DPICM) mortar cargo ammunition for sale in the USA.244 In 2003 ATK signed a cooperation agreement with IMI for the production of IMI self-destruct fuzes, including the M-85 self-destruct fuze, in the USA.
De Amerikaanse instructieboeken voor gebruik van de 120mm mortier noemen deze munitie niet maar wat er online staat is van 2000 en toen was deze er nog niet. De wereldwijde campagne tegen clustermunitie heeft dit soort wapens in een verdomhoekje gezet, de meeste info is ook te vinden bij activisten die ze verboden willen hebben.

https://www.hrw.org/sites...material/submunitions.pdf

Deze noemt alleen Israel als producent van de M971 maar ook Frankrijk en Spanje als producenten van vergelijkbare 120mm munitie met 15 tot 21 submunities.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

[Embed]
Zozo toch nog iemand die het specifieke model kon achterhalen:

PSN

• Tens

Tens

fits the description

YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:22:
[...]

Zozo toch nog iemand die het specifieke model kon achterhalen:
[Twitter]
Daar is hier en daar nog wel discussie over. Volgens mij zie ik smalle tracks; dus geen MBT. Het aandrijfwiel is dan weer niet 100% gelijk aan BMP-3 plaatjes. De bodemplaat is verdwenen, dat is vrijwel niet te doen met wat voor explosie ook. Het kan natuurlijk zijn dat de oud-ijzerboer al langs is geweest.

• pro_6or
  • Laatst online: 17:32

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:53:
[...]

Daar is hier en daar nog wel discussie over. Volgens mij zie ik smalle tracks; dus geen MBT. Het aandrijfwiel is dan weer niet 100% gelijk aan BMP-3 plaatjes. De bodemplaat is verdwenen, dat is vrijwel niet te doen met wat voor explosie ook. Het kan natuurlijk zijn dat de oud-ijzerboer al langs is geweest.
Het aandrijfwiel is Idd van een T72 (of evt T80) variant. Die lijken nogal op elkaar. De loopwielen zijn voor mij net niet duidelijk genoeg in beeld om uitsluitsel te geven. Pion heeft aangepast t-80 loopwerk maar ik denk dat de t-72b3 identificatie wel zal kloppen.

een treffende spreuk

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Tens schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:53:
[...]

Het kan sowieso geen BMP of BMD zijn :)

Die heeft de motor niet aan de achterkant aan het aandrijfwiel vast zitten.

PSN

• Ossi
  • Nu online
IJzerlijm schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:09:
De wereldwijde campagne tegen clustermunitie heeft dit soort wapens in een verdomhoekje gezet, de meeste info is ook te vinden bij activisten die ze verboden willen hebben.
Het is natuurlijk ook verschrikkelijk spul, maar als de tegenstander ze wel gebruikt dan ben je gek als je het niet gebruikt. Deze hele oorlog is zo scheef als het maar kan, dus wat mij betreft vooral blijven gebruiken. d:)b

• Raymond
  • Nu online
Dat is niet logisch wat je zegt. Ze schieten die rommel in eigen land af, dus hebben zelf de komende decennia last van.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Raymond schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:49:
Dat is niet logisch wat je zegt. Ze schieten die rommel in eigen land af, dus hebben zelf de komende decennia last van.
Nee, dat maakt het juist logisch, want als de Russen het spul op grote schaal gebruiken in jouw land dan heeft het weinig zin meer om het zelf niet te doen.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Raymond schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:49:
Niet echt. Het schijnt dat dit Israëlische cluster munitie is met een self destruct in de charges als ze niet af gaan. Waardoor dan weer het normale nadeel van cluster munitie niet meer zo meespeelt.

PSN

• onkl
downtime schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:56:
[...]

Nee, dat maakt het juist logisch, want als de Russen het spul op grote schaal gebruiken in jouw land dan heeft het weinig zin meer om het zelf niet te doen.
Dat lijkt me een onlogisch argument: Dat ergens troep ligt is op zich geen reden om niet te voorkomen dat er meer troep bijkomt.

Het lijkt me voor Oekraïne geen uitgemaakte zaak of ze dit wel/niet zouden willen gebruiken: Militair lijkt het me een uitgelezen wapen wanneer je tegenstander om een of andere reden denkt dat 'ie met een WO-I LARP sessie bezig is: Grote groepen infanteristen in één keer elimineren. Tegelijkertijd wil je zo min mogelijk UXO achterlaten, dus ik kan me voorstellen dat ze niet meteen enthousiast zijn over clustermunitie.
Misschien bestaan er varianten (of gebruikt Oekraïne specifieke instellingen op de munitie) waarbij de kans dat er blindgangers achterblijven geminimaliseerd wordt?

• NiGeLaToR
tyrunar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:18:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Ik zat met verbazing beelden te kijken van loopgraven die werden bestookt met fragmentatie mortieren of een soort airburst versie er van - er bleef niets of niemand heel in ieder geval. De beschrijving noemde het onbekende airburst munitie, maar had het nog niet eerder gezien. Buitengewoon effectief.

Overigens in dat kader is die Himars fragmentatie munitie ook bizar - ooggetuigen melden dat hun collega's na zo'n explosie spontaan ledematen verloren en voertuigen hadden erna vele duizenden kleine gaatjes. Zelfs als je pantser zelf voldoende bescherming biedt is alles wat dat niet doet geperforeerd, zoals je richtmiddelen, of aan de buitenzijde gemonteerde materialen. Vrachtwagens gaat het ook dwars doorheen, dus die zijn daarna total loss.

De gehaktmolen wordt steeds beter in het vernietigen van mens en materieel. Oorlog is goed voor innovatie op dat vlak.

Edit: filmpje gevonden zonder gevolgschade, zodat je de munitie kunt zien functioneren.

[Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-12-2022 19:03]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:15:
[...]

Niet echt. Het schijnt dat dit Israëlische cluster munitie is met een self destruct in de charges als ze niet af gaan. Waardoor dan weer het normale nadeel van cluster munitie niet meer zo meespeelt.
Zo ongeveer de allereerste clustermunitie, SD-2 had dat ook al voor de meeste typen munitie. Probleem is dat ontstekingen niet betrouwbaar genoeg zijn om te garanderen dat ze werken. Dat was vroeger al helemaal niet zo en nu is dat nog steeds zo.

Dat spul is en blijft gevaarlijk. Het is absoluut vernietigend voor alles dat erdoor getroffen word, maar de kans dat werkelijk al je munitie afgaat is gering. Je moet immers te veel kleine bommetjes met kleine ontstekingen, betrouwbaar laten afgaan.

Dit is mede waarom westerse munitie eigenlijk naar twee aparte varianten is doorontwikkeld. Je hebt je extreme fragmentatiemunitie met stalen of wolfraam ballen. Die werken op hetzelfde principe als de S-mine. Het alternatief zijn veel grotere submunities die vaak geleid zijn zoals dit.

• Tens

Tens

fits the description

YakuzA schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:38:
[...]

Het kan sowieso geen BMP of BMD zijn :)

Die heeft de motor niet aan de achterkant aan het aandrijfwiel vast zitten.
BMP-3 zeker wel.

[Voor 42% gewijzigd door Tens op 18-12-2022 18:59]

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Bij BMP’s zit de motor in het midden.
Zodat de infanterie makkelijk via de deurtjes over gehele breedte aan de achterkant kunnen uitstappen.

De motor en bak zit dan niet direct aan dat tandwiel vast. :)

De BTR’s met wielen hebben de motor achterin. Daarom hebben ze de uitstap deuren aan de zijkant.

[Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 18-12-2022 19:03]

PSN

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

onkl schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:19:
[...]

Dat lijkt me een onlogisch argument: Dat ergens troep ligt is op zich geen reden om niet te voorkomen dat er meer troep bijkomt.
Je moet die gebieden sowieso ontmijnen. Als er meer ligt is dat meer werk, maar de gebieden kun je niet als veilig beschouwen tot je (vrij) zeker weet dat je alles geruimd hebt ;)

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Hoe veel van die Shaheeds heeft Iran op voorraad? Die dingen zijn toch even lastig te produceren als Bayraktars zeg maar, dus even 35 verkwisten in 1 nacht gaat toch ook een keer stoppen?

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

scorpionv schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:53:
Hoe veel van die Shaheeds heeft Iran op voorraad? Die dingen zijn toch even lastig te produceren als Bayraktars zeg maar, dus even 35 verkwisten in 1 nacht gaat toch ook een keer stoppen?
Een shahed is een heel ander beestje dan een bayraktar.

Een suïcide drone van 10-50k:
Wikipedia: HESA Shahed 136

VS long range drone a 5M $:
Wikipedia: Baykar Bayraktar TB2

[Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 19-12-2022 09:10]

PSN

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

YakuzA schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:05:
[...]

Een shahed is een heel ander beestje dan een bayraktar.

Een suïcide drone van 10-50k:
Wikipedia: HESA Shahed 136

VS long range drone a 5M $:
Wikipedia: Baykar Bayraktar TB2
Aha die Shaheds zijn eigenlijk spotgoedkoop. Maar dan nog, hoe veel van die dingen kun je produceren per dag. Wanneer je meer gebruikt dan produceert komt uiteindelijk alles aan op voorraad.

edit:

Het is nauwelijks een indepth artikel, maar hier hebben ze het over een productie van 150 per maand. Dat is 5 per dag. 35 drones in 1 nacht was dus de weekvoorraad.

[Voor 18% gewijzigd door scorpionv op 19-12-2022 09:31]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
scorpionv schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:26:
[...]

Aha die Shaheds zijn eigenlijk spotgoedkoop. Maar dan nog, hoe veel van die dingen kun je produceren per dag. Wanneer je meer gebruikt dan produceert komt uiteindelijk alles aan op voorraad.

edit:

Het is nauwelijks een indepth artikel, maar hier hebben ze het over een productie van 150 per maand. Dat is 5 per dag. 35 drones in 1 nacht was dus de weekvoorraad.
Ik vrees dat die productie eenvoudig op te schalen is (mits er betaalt wordt).
Verder zijn het net V1's. Vergeldingswapens dus. En is, parallel daarmee, de enige mogelijkheid om dit tegen te gaan het platgooien van productie- en lanceer-locaties. Zolang dat niet gebeurt is het hopen op een juiste morele keuze van de Russen. Ik zie dat laatste niet gebeuren.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

blissard schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:59:
[...]

Ik vrees dat die productie eenvoudig op te schalen is (mits er betaalt wordt).
Verder zijn het net V1's. Vergeldingswapens dus. En is, parallel daarmee, de enige mogelijkheid om dit tegen te gaan het platgooien van productie- en lanceer-locaties. Zolang dat niet gebeurt is het hopen op een juiste morele keuze van de Russen. Ik zie dat laatste niet gebeuren.
Ik ben niet gehinderd door enige kennis, maar is een CIWS zoals de Goalkeeper van Thales niet het antwoord op dit soort hinderlijke lowtech rommel? Enig probleem is dan wel dat je heel veel Goalkeepers nodig hebt, om alle relevante lokaties te beschermen. Maar als je die ook portable kunt maken, zoals ze al zijn op een schip...

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

scorpionv schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:06:
[...]
Ik ben niet gehinderd door enige kennis, maar is een CIWS zoals de Goalkeeper van Thales niet het antwoord op dit soort hinderlijke lowtech rommel? Enig probleem is dan wel dat je heel veel Goalkeepers nodig hebt, om alle relevante lokaties te beschermen. Maar als je die ook portable kunt maken, zoals ze al zijn op een schip...
De range is gewoon te klein ten opzichte van de oppervlakte van UA die verdedigd moet worden (2x het oppervlak van Duitsland oid), en elke hoogspanningsmast en transformator huisje in UA een eigen airdefense geven is ook niet reeel.

/edit: maar idd dat soort dingen zijn een goedkope manier om ze neer te halen. Net zoals nu met de Gepard en de ZU32 luchtafweer kan.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 19-12-2022 10:34]

PSN

• onkl
scorpionv schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:06:
[...]

Zoals @YakuzA al zei: die hebben een veel te klein bereik. Maar je logica klopt wel: zoek goedkoop spul om goedkoop spul neer te schieten. De goede balans lijkt voorlopig bij ouderwetse AA-snelvuurkanonnen te liggen. De Gepard is vaak in het nieuws, maar er schijnen ook gelijksoortige (maar niet mobiele) systemen uit andere landen te komen.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:35
https://nos.nl/l/2457024 de nieuwe Duitse igv hebben wat uitdagingen...

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Interessant artikel over de nieuwe wereldwijde wapenwedloop. Hierbij de naar mijn mening belangrijkste quotes, omdat het artikel achter een paywall zit:

Angst voor Poetin en Xi zwengelt wereldwijde herbewapening aan

Om te beginnen zal de VS meer geld aan defensie moeten uitgeven om de voorraden aan te vullen:
We leven in onveilige tijden en dat is vooral goed voor wapenproducenten. Volgende week keurt het Amerikaanse Congres waarschijnlijk een defensiebudget goed dat rond de 858 miljard ligt, 45 miljard meer dan wat de Democratische president Joe Biden gevraagd had.

Volgend jaar, schrijft The New York Times, zullen de Amerikaanse militaire uitgaven hun hoogste peil bereiken sinds de pieken veroorzaakt door de oorlogen in Irak en Afghanistan. Volgens de regering-Biden heeft de forse Amerikaanse steun aan Oekraïne strategische tekorten gecreëerd die dringend moeten worden aangepakt. ‘We hebben voorraden Stingers (draagbare luchtdoelraketten, red.) voor zes jaar opgebruikt in tien maanden tijd’, zei Gregory Hayes, directeur van wapenmaker Ray­theon deze maand aan de Times. ‘Het zal ons meerdere jaren kosten om de voorraden aan te vullen.’
Maar er is meer gaande, meer landen zijn bezig met bewapenen en het zijn niet alleen maar de grote jongens:
Maar de verhoging van de Amerikaanse defensie-uitgaven, die zowel door Democraten als Republikeinen gesteund wordt, past ook in wat onderzoekers van het Stockholm International Peace Research Institute (Sipri) omschrijven als ‘de grote mondiale herbewapening’.
Hun analyse, die verscheen in het vakblad Foreign Affairs, kwam boven op het jaarlijkse Sipri-rapport. Daarin hadden de onderzoekers berekend dat ‘de wereldwijde militaire uitgaven in 2021 voor het eerst de grens van 2 biljoen dollar hadden overschreden’. Dat bedrag heeft sindsdien nog een flinke boost gekregen door de Russische invasie in Oekraïne en de toegenomen Chinese dreiging ten aanzien van Taiwan.

Die hebben de vraag naar nieuw wapentuig aangewakkerd aan beide zijden van de Atlantische en de Stille Oceaan. Na decennia waarin Moskou en vooral Peking enorme bedragen besteedden om de VS ­militair bij te benen, trekken nu ook minder militaristische grootmachten de beurs open.
Bijvoorbeeld Japan stapt af van zijn pacifistische houding sinds WO2 en gaat zijn defensie flink uitbreiden:
Vorige week maakte de Japanse ­regering bekend dat ze haar defensie-uitgaven zal verdubbelen. Dat is vooral een reactie op de steeds agressievere opstelling van China in de regio. De Japanse premier Fumio Kishida sprak over een ‘keerpunt’ in een land dat na de Tweede Wereldoorlog een pacifistische traditie kende.
Meer over Japan in https://edition.cnn.com/2...gy-intl-hnk-ml/index.html

Ook Europese landen kunnen niet achterblijven:
De stijging in militaire uitgaven is ‘met name uitgesproken in Europa’, merken de Sipri-onderzoekers op. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz kondigde enkele dagen na het begin van de Russische invasie van Oekraïne een Zeiten­wende aan. De Duitsers, zei hij, ‘zullen vanaf nu elk jaar meer dan 2 procent van het bruto binnenlands product ­investeren in onze defensie’. Deze zomer besliste het kernkabinet dat ook België die Navo-norm van 2 procent moet halen, maar dan ­tegen 2035.

Die collectieve uitgavengolf moet Europa toelaten in de toekomst zijn eigen verdediging te ­regelen, terwijl de VS zich op Azië richten. Maar verwachtingen over een nieuw tijdperk, waarin de ­Europeanen zich alleen uit de slag kunnen trekken, zijn nog ‘prematuur’ volgens experts van het Center for Strategic & International Studies, een Amerikaanse denktank.
De onderzoekers sluiten af dat een wapenwedloop op wereldschaal een zelfversterkend effect kan hebben, waardoor er steeds minder geld te besteken zal zijn voor andere zaken. Echter, grondstof- en personeelstekorten kunnen wel een rem zetten op de vraag naar nieuwe wapens.
Maar een wapenwedloop op wereldschaal kan zichzelf blijven versterken, waarschuwen de Sipri-onderzoekers, en ook nog eens de budgetten opslorpen voor de bestrijding van klimaatverandering en humanitaire crises.

Als er op dit moment toch een rem staat op de wapen­verkoop, zijn het grondstof- en personeelstekorten. Sipri-onderzoeker Diego Lopes da Silva: ‘Als de bevoorradingstekorten blijven duren, kan het verschillende jaren duren voordat sommige van de voornaamste wapenfabrikanten kunnen voldoen aan de nieuwe vraag die gecreëerd werd door de oorlog in Oekraïne.’

Pagina: 1 ... 19 ... 24 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee