Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In Ukraine, a Russian missile was shot down for the first time with the assistance of the ePPO (e-air defense) mobile application available to all users who are required to register through the Diia national portal of digital government services.

The incoming Kalibr cruise missile was successfully shot down after citizens, who spotted it flying in their area reported it to the military through the ePPO application, according to Hennadiy Suldin, one of the app developers, Ukrinform reports.
https://www.ukrinform.net...n-missile-in-ukraine.html

Inventief :)

(Diia is een soortvan DigId van UA, daarmee verifieer je je dus als gebruiker voor die app)

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 26-10-2022 16:41 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
Israel schijnt een aantal SMARTSHOOTER UAV’s te hebben/gaan leveren aan UA.

https://techtime.news/tag/smart-shooter/

Bron: Tens in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M10"

[ Voor 30% gewijzigd door Muncher op 26-10-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:21
Afbeeldingslocatie: https://techtime.news/wp-content/uploads/sites/2/2022/01/image004.jpg

Dat lijkt me een redelijke low-cost oplossing als bijdrage tegen de drones van de 'Wij zijn bang voor 13/14-jarige meisjes'-strategische partner, de Iraanse Revolutionaire Garde.
Een flinke bak aan drones met voldoende geavanceerd richt/vuur-systeem met afdoende kaliber, om die Teheran-brommer drones te tackelen die er nog doorheen komen.
Goedkoper dan een AA-Gephard of geavanceerder in ieder geval.
En sneller in te zetten dan die zwaardere systemen.
Nu snel boter bij de vis.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Laatst online: 11:48
Baserk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

[Afbeelding]

Dat lijkt me een redelijke low-cost oplossing als bijdrage tegen de drones van de 'Wij zijn bang voor 13/14-jarige meisjes'-strategische partner, de Iraanse Revolutionaire Garde.
Een flinke bak aan drones met voldoende geavanceerd richt/vuur-systeem met afdoende kaliber, om die Teheran-brommer drones te tackelen die er nog doorheen komen.
Goedkoper dan een AA-Gephard of geavanceerder in ieder geval.
En sneller in te zetten dan die zwaardere systemen.
Nu snel boter bij de vis.
ziet er leuk uit, maar als dat wapen vuurt zeilt die drone alle kanten op, veel te licht om stabiel te zijn, dit lijkt mij een behoorlijk fantasierijk idee....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
HvdBent schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:29:
[...]

ziet er leuk uit, maar als dat wapen vuurt zeilt die drone alle kanten op, veel te licht om stabiel te zijn, dit lijkt mij een behoorlijk fantasierijk idee....
In eerste instantie wel, maar de terugslag van een kogel is toch behoorlijk constant. Wanneer je dit goed timed en de motoren in sync laat werken om de terugslag op te vangen dan denk ik dat je behoorlijk ver kunt komen. Als je ziet hoe goed stabilisatie werkt tegenwoordig in gimbals dan zou het me eerlijk gezegd niet meer verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
walletje-w schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:36:
[...]

In eerste instantie wel, maar de terugslag van een kogel is toch behoorlijk constant. Wanneer je dit goed timed en de motoren in sync laat werken om de terugslag op te vangen dan denk ik dat je behoorlijk ver kunt komen. Als je ziet hoe goed stabilisatie werkt tegenwoordig in gimbals dan zou het me eerlijk gezegd niet meer verbazen.
Ik heb me als tiener aardig ingelezen in de vliegtuigen uit de 2e wereldoorlog en weet dat die als gevolg van de terugslag maar kort konden vuren zonder stabiliteit te verliezen. Ik weet niet wat de terugslag van een M4 of een ander licht automatisch wapen is, maar ik kan me niet voorstellen dat dat stabiel blijft, en bovendien heb je aan een magazijn met 30 kogels
vrij weinig tegen andere drones. Het schieten op een baan, met een stabiele ondergrond is iets heel anders dan hangend onder een drone...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HvdBent schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:42:
[...]

Ik heb me als tiener aardig ingelezen in de vliegtuigen uit de 2e wereldoorlog en weet dat die als gevolg van de terugslag maar kort konden vuren zonder stabiliteit te verliezen. Ik weet niet wat de terugslag van een M4 of een ander licht automatisch wapen is, maar ik kan me niet voorstellen dat dat stabiel blijft, en bovendien heb je aan een magazijn met 30 kogels
vrij weinig tegen andere drones. Het schieten op een baan, met een stabiele ondergrond is iets heel anders dan hangend onder een drone...
In de 2e wereld oorlog hadden ze nog geen boordcomputer met automatische stabilisatie die meerdere keren per milliseconde alles corrigeert en stabiliseert .

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
YakuzA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

In de 2e wereld oorlog hadden ze nog geen boordcomputer met automatische stabilisatie die meerdere keren per milliseconden alles corrigeert.
nee maar de terugslag van een M4 is nog iets heel anders dan een licht camera'tje recht houden. Op een drone zie je geen zware apparatuur. Bovendien is niet alleen terugslag een dingetje, ook wind, en een klein doel om op te vuren. Ik zie meer in Gepards tegen drones.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:22

bloody

0.000 KB!!

[...]

Wellicht kunnen we dit met een gerust hart aan Israel overlaten :)

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

In de 2e wereld oorlog hadden ze nog geen boordcomputer met automatische stabilisatie die meerdere keren per milliseconde alles corrigeert en stabiliseert .
Klopt, dus het werkt ook gewoon.

Ik voel zo'n move van deze posts aankomen naar het andere topic :+

Punt is hoe effectief het is, vliegtijden van drones zijn niet enorm lang en herladen in de lucht zie ik ook nog niet gebeuren. Maargoed, dat drones het slagveld gaan bepalen is wel evident.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:00
walletje-w schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:36:
[...]

Hier de fabrikant van die smartshooter, volgens mij is het wel betrouwbaar en een goed stukje anti drone.
https://www.smart-shooter.com/products/

Afbeeldingslocatie: https://www.smart-shooter.com/wp-content/uploads/2022/07/GIMBAL-COPTERPIX-VS210322-1836-WBG.jpg

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Barfman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

Hier de fabrikant van die smartshooter, volgens mij is het wel betrouwbaar en een goed stukje anti drone.

[Afbeelding]
Niet per se de drone, maar vooral het feit dat je hem afvuurt met het richtsysteem op je eigen vuurwapen is best briljant. Als jij het kunt zien, kan de drone het raken.

Voor het geval een Rus op NATO gebied spuugt is de opbouw van troepen en materieel nog steeds bezig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:26
[...]

Was mijn eerste gedachte ook, maar het is blijkbaar effectief. Ze werken ook niet met de lichtste drone natuurlijk. Je ziet ook in het filmpje dat de terugslag vrijwel volledig wordt opgevangen door de ophanging van het wapen. Wel enkel schot, een burst zal een ander beeld geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 27-10-2022 09:17 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
De haalbaarheid van een drone-mounted-gun is volgens mij sterk afhankelijk van het kaliber waarmee je dan ook in een interessant dilemma terecht komt. Te zwaar kaliber en je schiet je eigen drone uit de lucht, te licht en je accuratesse is waardeloos na een behoorlijk korte afstand.

Mogelijks is een 22LR wel haalbaar bijvoorbeeld. Vederlichte patroontjes die in de schietsport ontzettend populair zijn (volgens sommigen is het het meest populaire kaliber ter wereld in totale productie). Nauwelijks recoil, relatief accuraat tot 50-100 meter, weinig collateral damage, en vooral ook licht genoeg (zowel wapens als munitie) voor drone mounts. In vergelijking met een .223/5.56 is de diameter van de kop nagenoeg identiek, maar het gewicht van de kop en de kruitlading maar een fractie. Ter indicatie: De maximale druk van een 22LR is 170 megapascal tegenover 430MPa voor 5.56.

Er is een anekdote over een incident in een politieachtervolging waar er geschoten werd met een volautomatisch 22LR wapen, een lichtere tommy gun bijna, en dat de resultaten absoluut niet "slecht" waren: mede door de lage recoil was de onderschepping effectief zullen we zeggen. Mij lijkt die use case relatief dicht te liggen bij een drone-drone achtervolging?

Voor de geïnteresseerden, zoek maar eens naar "A swarm of angry bees: The American 180 .22LR Submachine Gun". Geen linkje helaas, ik neem dan wel een coffee break, bedrijfspolicy doet dat niet en laat me niet op de sites voor een quote dus het is uit mijn geheugen.

[ Voor 8% gewijzigd door Vnze op 27-10-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Barfman schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

[Afbeelding]
Tegen drones zou ik zo'n vliegend platform niet inzetten, daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Gelukkig hebben ze ook rijdende en statische platformen die daar veel beter in zijn.

Over de terugslag discussie: wat ze hier doen is min of meer de logica achter hun eerdere product omgekeerd inzetten. Ze verkochten eerst een combinatie van kijker, computer en trekkergroep waarmee een bewegend doelwit aangegeven kan worden en het wapen uit zichzelf een schot lost zodra de computer aangeeft dat het raak moet zijn. Deze vliegende drone gaat uit van een bewegend platform, maar het principe is verder hetzelfde: de loop is niet stabiel, maar dat hoeft ook niet, hij moet vuren op het juiste moment. Dat de drone achteraf niet stabiel is is dan niet meer relevant aangezien het schot in veel gevallen raak is.

Dit past perfect in de westerse doctrine, het combineren van inlichtingen en precisievuur. Hoe macaber ook, deze oorlog is een showcase van de nieuwe generatie oorlogsvoering versus de oude.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:11
nst6ldr schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:37:
[...]

Tegen drones zou ik zo'n vliegend platform niet inzetten, daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Gelukkig hebben ze ook rijdende en statische platformen die daar veel beter in zijn.
Waarom niet? Ik denk dat als je met hagel schiet, minder terugslag, en voor het uit balans brengen van vijandelijke drones mogelijk net zo effectief. Als je een of 2 rotorbladen raakt heb je al bingo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

mv_ak schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

Waarom niet? Ik denk dat als je met hagel schiet, minder terugslag, en voor het uit balans brengen van vijandelijke drones mogelijk net zo effectief. Als je een of 2 rotorbladen raakt heb je al bingo.
Minder terugslag dan wat? Hagelpatronen zijn over het algemeen voorzien van meer kruit met minder progressieve werking dus de destabiliserende druk word over een langere tijdspanne getrokken.

En het is gewoon totaal niet praktisch om een drone in de lucht te brengen voor het neerhalen van andere drones of raketten. Vliegende drones hebben een behoorlijk beperkte accuduur, ze zijn echt niet snel genoeg om achter een Kalibr of Shahed aan te vliegen, ze hebben meer tijd nodig om een schot op te lijnen, ze kunnen minder munitie meenemen, ze boeten in op accuduur als ze radar mee moeten nemen (en alleen de camera is niet genoeg om betrouwbaar te zoeken), etc.

De Oekraïners hebben meer aan een paar van die smash kits, in ieder geval twee per team.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
Cope cage Deluxe Extra VIP Ultra Platinum (Belarus)-edition.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FgKSSuBWQAAAmNn?format=png&name=900x900

https://twitter.com/oryxs...&t=1xAHZvmHukgWJy9GOSAy9Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
Waar is dat vuurtje voor? je gaat er geen javelin mee om de tuin leiden en een AT5 is gewoon een domme granaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dakka schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Waar is dat vuurtje voor? je gaat er geen javelin mee om de tuin leiden en een AT5 is gewoon een domme granaat :?
Javelin is IR targetted/locking dacht ik, dus in principe zou het een afleiding kunnen zijn.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
YakuzA schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Javelin is IR targetted/locking dacht ik, dus in principe zou het een afleiding kunnen zijn.
De lanceer computer (CLU) bepaald het doel door de hele tank zeg maar in een selectie veld te zetten en geeft dat door aan de raket, de raket blijft het hele object in de gaten houden, het gaat dus niet om de intensiteit van de IR bron, hij zal ook niet van doel wisselen.

Misschien kan je het zoeksysteem hooguit verblinden met een gigantische vuurbal die het silhouet verdoezeld, maar dan komt hij nog steeds op je af met mach 1,7.

[ Voor 7% gewijzigd door dakka op 28-10-2022 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dakka schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:58:
[...]
De lanceer computer (CLU) bepaald het doel door de hele tank zeg maar in een selectie veld te zetten en geeft dat door aan de raket, de raket blijft het hele object in de gaten houden, het gaat dus niet om de intensiteit van de IR bron, hij zal ook niet van doel wisselen.

Misschien kan je het zoeksysteem hooguit verblinden met een gigantische vuurbal die het silhouet verdoezeld, maar dan komt hij nog steeds op je af met mach 1,7.
Kon me herinneren dat er die gast in STT langs kwam, die aangaf dat er initieel een IR signature nodig was om de initiële targetting te starten, waardoor die een tank die lang uit stond kon targetten doordat er 3 mensen bovenop gingen zitten oid.

Verder alle 'I am not an expert' clausules etc :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

Kon me herinneren dat er die gast in STT langs kwam, die aangaf dat er initieel een IR signature nodig was om de initiële targetting te starten, waardoor die een tank die lang uit stond kon targetten doordat er 3 mensen bovenop gingen zitten oid.

Verder alle 'I am not an expert' clausules etc :P
Ze vuren Javelins ook op statische bunkerdoelen af, die hebben ook geen warmtebeeld.

Nu zijn er diverse varianten en diverse opties om de raket op een doel te krijgen - dus denk dat de Russen met heel veel geknutsel en haardvuurtjes wellicht een van de vele opties om door dezelfde raket opgeblazen te worden kunnen beinvloeden.

We zullen het denk ik niet zo snel weten wat er werkt, we gaan heus niet zien hoe raketten missen zeg maar en zien wel dagelijks hoe ze doel treffen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:28:
[...]
Ze vuren Javelins ook op statische bunkerdoelen af, die hebben ook geen warmtebeeld.
Misschien dat direct-attack en top-attack verschillende targetting settings hebben :P

Vrij weinig Javelin operators die hier rondlopen om dat te verduidelijken denk ik :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

Vrij weinig Javelin operators die hier rondlopen om dat te verduidelijken denk ik :+
Jammer, wat een gave moordwapens zijn dat :Y

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 05:44
NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:23:
Er is trouwens iets aparts aan die dronebeelden van die bootjes. Om te beginnen is een deel bij daglicht, geen idee waarom je dat met opzet zou doen, terwijl we ook zien dat er nachtzicht op zit. Dus of ze vonden geen doel, of raakten van koers. Het feit dat er al 's eentje op de kant lag geeft wellicht aan dat ze niet supermakkelijk bestuurbaar zijn.

Meer bewijs daarvoor zie je aan het geslinger van de bootjes, ze varen alle kanten op, alsof het raken van zo'n groot schip nog niet zo makkelijk is. Wellicht zit er inputlag op, of is de verhouding waarin ze kunnen bedienen niet ideaal en schiet het bootje te snel van links of rechts door.

Ik vermoed dat het dus niet super eenvoudig is om ze te bedienen en om de doelen daadwerkelijk te vinden.

Kijk je naar de andere kant van het spectrum dan zie je dat Rusland vrijwel kansloos is tegen slingerende matig bestuurbare bootjes bij daglicht, laat staan bij nacht. Ze schieten er naar hartelust op, maar vrijwel alles is mis - hoewel regelmatig wel in beeld dus wel dichtbij. Bij daglicht zie je ook daadwerkelijk dat ze het wel proberen, zowel met vuurwapens als groter kaliber wapens.

Ter illustratie, Goalkeeper CIWS tegen oppervlakte doelen:

[Embed: Goalkeeper CIWS Sea Target 30 MM]

Vrijwel alle modernere NAVO schepen hebben dit soort systemen, zeker na de aanval op de USS Cole met een bootje met bom.

[Embed]

Rond 0.50 zie je eerst een heli vliegen en daarna machinegeweer vuur rond het bootje opspatten.
Dat gaat door tot tenminste 1:10 en daarna stopt het beeld, mogelijk eindelijk een treffer.

Dan volgende beelden rond 1.14 zie je een bootje vrijwel stil liggen, wellicht uitgeschakeld en een kanoninslag op het water, maar ver naast. Rond 1.19 varen ze bijna een visser aan, die van z'n bootje af springt.

Terwijl dus in de night vision beelden je de bootjes op hun gemak ziet slingeren richting hun doel, zonder blijkbaar gespot te zijn en treffen.
@NiGeLaToR Denk dat je ook golfslag e.d. niet moet onderschatten en het effect daarvan in het geval van een drone.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dakka schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Het zal een vlammenwerper zijn, een kanon is het zeker niet, veel te dunne loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Het zal een vlammenwerper zijn, een kanon is het zeker niet, veel te dunne loop.
Op de achterkant van de tank, vastgebout aan de cage zelf met zon grote opening, X for doubt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dakka schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Op de achterkant van de tank, vastgebout aan de cage zelf met zon grote opening, X for doubt
Ach, ik had de echte loop over het hoofd gezien. 8)7

Dan heb ik geen idee wat het is. Lijkt me vooral onhandig en een risico voor de begeleidende infanterie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:46
Kwam net een berichtje tegen wat me deed denken aan de hele "hoe fix je goedkope luchtverdediging tegen massale hoeveelheden drones?" discussie van een weekje terug:

In het nieuwste wapenpakket van de VS zit, o.a. de VAMPIRE. Las er meer over op deze website.
offtopic:
(Geen idee hoe betrouwbaar deze site verder is, dus ik beperk me tot feitelijke observaties over de werking van dit systeem)

Vampire is gemaakt door L3Harris, een Amerikaanse wapenfabrikant.
Het idee is als volgt:
1: Neem een standaard 70 mm raket, zoals die ook gebruikt worden in bijv. de Apache helicopters. Oud, saai spul, kosten (volgens onbevestigde bronnen, via wikipedia) USD 2800 per stuk. En er zijn er erg veel van gemaakt, dus vermoedelijk kan je oude voorraden gebruiken.
2: Snijd zo'n raket doormidden en voeg er een stuk tussen met een paar vleugels, wat sensoren en een processor en je hebt plotseling een goedkope lasergeleide raket, de APKWS. Kost per stuk USD 22.000. Deze worden sinds een jaar of 5 gebruikt in gevechtshelicopters en in bijvoorbeeld de A10 Warthog.
3: (Dit is het deel wat "Vampire" wordt genoemd) Stop 4 van die dingen in een raketpod, koppel er een doelzoek/laseraanlicht systeem aan en lever het uit als kant-en-klaar set om te monteren op een willekeurige pick-up truck.

Ik moet zeggen dat het klinkt als een vrij slimme manier om snel veel luchtverdediging tegen UAV's in te richten, zonder dat je het risico loopt dat de kosten gierend uit de klauwen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YouTube: Kamikaze Drone upgrade from Shahed 136 | How it works #geran2 #drone...

ELI5 uitleg over de Shahed 136. Kort en simpel voor de mensen die van filmpjes houden of enkel willen luisteren.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:27
onkl schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:23:
Kwam net een berichtje tegen wat me deed denken aan de hele "hoe fix je goedkope luchtverdediging tegen massale hoeveelheden drones?" discussie van een weekje terug:

In het nieuwste wapenpakket van de VS zit, o.a. de VAMPIRE. Las er meer over op deze website.
offtopic:
(Geen idee hoe betrouwbaar deze site verder is, dus ik beperk me tot feitelijke observaties over de werking van dit systeem)

Vampire is gemaakt door L3Harris, een Amerikaanse wapenfabrikant.
Het idee is als volgt:
1: Neem een standaard 70 mm raket, zoals die ook gebruikt worden in bijv. de Apache helicopters. Oud, saai spul, kosten (volgens onbevestigde bronnen, via wikipedia) USD 2800 per stuk. En er zijn er erg veel van gemaakt, dus vermoedelijk kan je oude voorraden gebruiken.
2: Snijd zo'n raket doormidden en voeg er een stuk tussen met een paar vleugels, wat sensoren en een processor en je hebt plotseling een goedkope lasergeleide raket, de APKWS. Kost per stuk USD 22.000. Deze worden sinds een jaar of 5 gebruikt in gevechtshelicopters en in bijvoorbeeld de A10 Warthog.
3: (Dit is het deel wat "Vampire" wordt genoemd) Stop 4 van die dingen in een raketpod, koppel er een doelzoek/laseraanlicht systeem aan en lever het uit als kant-en-klaar set om te monteren op een willekeurige pick-up truck.

Ik moet zeggen dat het klinkt als een vrij slimme manier om snel veel luchtverdediging tegen UAV's in te richten, zonder dat je het risico loopt dat de kosten gierend uit de klauwen lopen.
Die VAMPIRES waren volgens mij afgelopen zomer al geleverd; maar ik had het idee dat ze vooral voor gronddoelen bedoeld waren. Maar volgens de datasheet kan ground-to-air ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
De staat van de RU oorlogsindustrie volgens oppositiekrant novayagazeta.

Weet niet of dit te duiden is als betrouwbare bron;
According to the channel’s calculations, Russia’s tank industry is currently capable of producing up to 250 new vehicles and modernising up to 600 old ones each year.
En dat nog onder voorbehoud van afdoende hoogwaardig staal voor de lopen. Zelfs als die getallen overdreven zijn en ze kunnen twee keer zoveel is het nog niet genoeg om de verliezen te compenseren.

https://novayagazeta.eu/a.../02/the-barren-barrels-en

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:27

Yucon

*broem*

More Old Su-24s Than Russia Can Shoot Down

For supporters of Ukraine’s war-weary air force, it was a beautiful sight: four of the air force’s swing-wing Su-24 bombers flying in formation over Ukraine on or around Oct. 30.

It was the biggest formation of the two-seat, supersonic bombers that anyone had seen in Ukraine in many years—and certainly the biggest to appear over Ukraine since Russia widened its war on the country starting in late February.

What’s amazing about the sighting is that Ukraine has lost more of the four-decade-old Su-24s to Russian air-defenses and bombardment than it may have had in its inventory before the war. The October four-ship is yet more evidence that Kyiv’s technicians are working hard to restore to flightworthiness many, or all, of the bombers Ukraine had in storage.
Bron: https://abandonedway.com/...-at-bila-tserkva-ukraine/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

die M1117 ziet er ook wel kek uit:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmd1emNhZFh3QVEzYldZLmpwZw==

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Dan zijn de Humvee's wellicht op? Dit is zover ik begrijp een beter gepantserd alternatief voor de Humvee en gewoon in gebruik in het Amerikaanse leger.

Aantallen van wapens die nu worden aangereikt zijn in ieder geval van een kwanteit waar een oorlog op deze schaal mee beinvloed kan worden. Goed nieuws en ook goed om te zien dat NL die tanks bijv gewoon betaalt.

Edit: De VS heeft er volgens wikipedia ruim 1800, dus 250 is een aardig aantal, maar er is nog meer.
Apache4u schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:19:
Mooi dat we als NL zijnde iets substantieels bijdragen. 45 tanks is dat namelijk in mijn ogen zeker. Daar betaal ik graag belasting voor.
Precies! Zit voor mij zeker een principiele component aan vast - herijking van wat we bereid zijn te doen om onze vrijheid en democratie te beschermen. Ik lees nog dagelijks van de invloed van extreem rechts (en links for that matter), propaganda, disinformatie en destabilisatie en wat het doet met mensen qua boosheid, ongeluk en het omver willen werpen van hetgeen maakt dat ze uberhaupt die mening mogen hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-11-2022 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:21:
[...]

Dan zijn de Humvee's wellicht op? Dit is zover ik begrijp een beter gepantserd alternatief voor de Humvee en gewoon in gebruik in het Amerikaanse leger.

Aantallen van wapens die nu worden aangereikt zijn in ieder geval van een kwanteit waar een oorlog op deze schaal mee beinvloed kan worden. Goed nieuws en ook goed om te zien dat NL die tanks bijv gewoon betaalt.

Edit: De VS heeft er volgens wikipedia ruim 1800, dus 250 is een aardig aantal, maar er is nog meer.
Ik las ergens, maar ik weet niet of ik dat al bevestigd is, dat het gaat om refurbished modellen. Wellicht dat ze daarom deze wel willen geven.

Ik wacht overigens nog steeds op de eerste echte serieuze levering van NAVO-landen. 500 Leopards ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:51:
[...]

Ik las ergens, maar ik weet niet of ik dat al bevestigd is, dat het gaat om refurbished modellen. Wellicht dat ze daarom deze wel willen geven.

Ik wacht overigens nog steeds op de eerste echte serieuze levering van NAVO-landen. 500 Leopards ofzo.
Op zich zou een oneindige voorraad MLRS + long range munitie, ontelbare suicide drones en overvloed aan AA op dit moment al een enorm strategisch voordeel geven. Maargoed, alleen al om 500 Leopards tegen T-62's op te zien trekken is ook wat waard.

Het is in dit conflict al snel te weinig omdat de totale lengte van het conflict zo enorm is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

RoD schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:51:
[...]

Als je met je Refurbished vraag doelt op de T-72's dan zegt de Volkskrant hierover:
Nederland gaat samen met Tsjechië en de Verenigde Staten tanks leveren aan Oekraïne. Dat liet defensieminister Kajsa Ollongren de Tweede Kamer vandaag weten. In totaal gaat het om negentig gemoderniseerde en gereviseerde tanks. Nederland gaat Tsjechië 45 miljoen euro betalen om de tanks van het type T-72 te kunnen leveren aan Oekraïne. De voertuigen worden nog dit jaar en begin volgend jaar geleverd. Ze zijn dan direct inzetbaar aan het front. Het is de eerste keer dat Nederland tanks levert aan Kyiv, zij het indirect.
Uit een ander Item in dezelfde blog:
De Amerikaanse regering heeft een nieuw militair steunpakket aangekondigd voor Oekraïne, ter waarde van 400 miljoen dollar (403 miljoen euro). Dat maakte het Pentagon vandaag bekend. Van het geld worden onder meer elfhonderd kamikazedrones aangeschaft. Ook worden 45 Tsjechische tanks opgeknapt. De VS gaan samen met Nederland en Tsjechië in totaal negentig T-72-tanks naar het Oekraïense front sturen.
Nog even verder over die aantallen:

czdefence (2019):
T-72 tanks became a fundamental tank type also in new Army of Czech Republic which took from former ČSLA in total 540 T-72 tanks over. It is good to bring to mind that Czech Army those days expected only to remove worn-out T-54/55 tanks from service and operate T-72 tanks in their full amount.
Unfortunately, T-72 tanks upgrade project was born into a bit unlucky times when the Army substituted one concept with another. This concerned also the tank forces. The design of upgraded T-72 tank was progressively changed - namely up to final version T-72M4CZ which was compared to the first versions considerably more perfect, but also more expensive. Nevertheless, much worse was permanently changing or rather decreasing number of tanks to be upgraded. The original assumption calculated with upgrade of 300-400 tanks. This unrealistic number was reduced to 180 or 140 tanks which stopped at the end at amount of only 30 upgraded tanks. The reduction in number of ordered pieces only partly decreased the total sum for upgrade. The unit price of an upgraded tank was therefore unusually high.
Right because of these reasons was the project of T-72 tanks upgrade to T-72M4CZ version often criticized. Sometimes there is even pointed out that such upgraded T-72M4CZ tank was in fact the same price as a new western tank.
The consequence of that is present situation when the Army has only a smaller part of upgraded T-72M4 tanks and has to rely on non-upgraded T-72.
In 2019 zat Tsjechië weer op het vinkentouw om te upgraden. De T-72M4CZ upgrade was blijkbaar zo duur uitgevallen dat de T-72 op het prijsniveau van een westerse MBT terecht kwam. Om die reden zijn maar enkele tientallen upgrades uitgevoerd (waardoor de kosten per unit ook weer hoger uitvielen). De upgrade die in 2019 werd bediscussieerd was bescheidener dan de M4 upgrade.

Oké, het lijkt te gaan over alleen maar T-72B's:
Defensenews
The U.S. and Netherlands are splitting the cost of refurbishing 90 more Czech T-72B tanks for Ukraine in Kyiv’s fight to repel Russia, the Pentagon announced Friday.

The three-way deal for the Soviet-era T-72 tanks would upgrade their optics and armor. Some of Ukraine’s neighbors, including the Czech Republic and Poland, have previously sent aged Russian-made tanks.

The first batch of tanks is expected to be delivered to Ukraine as early as next month, according to the Dutch Defense Ministry.
Ik moest mij er trouwens aan herinneren dat Tsjechië in April ook al een batch T-72 tanks aan Oekraïne had gestuurd. In dat artikel zou zijn uitgesproken dat Tsjechië op dat moment nog maar negentig tanks had...

Als er nu dan weer 90 geleverd worden dan zijn er blijkbaar een aantal uit de mottenballen gehaald. Dan kan ik deze post positief afsluiten. Het aantal uitvluchten (~Sovjet MBT's) neemt nu zienderogen af. Op een gegeven moment kan Europa niet om de Leopard II meer heen 😇

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:21:
[...]
Als er nu dan weer 90 geleverd worden dan zijn er blijkbaar een aantal uit de mottenballen gehaald. Dan kan ik deze post positief afsluiten. Het aantal uitvluchten (~Sovjet MBT's) neemt nu zienderogen af. Op een gegeven moment kan Europa niet om de Leopard II meer heen 😇
Het zullen vast een keer Leopard 1’s worden.
Die hebben ook nog hetzelfde onderstel als de Gephard dacht ik?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

YakuzA schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:38:
[...]

Het zullen vast een keer Leopard 1’s worden.
Die hebben ook nog hetzelfde onderstel als de Gephard dacht ik?
Ja, Leopard I zou inderdaad ook nog kunnen. Gepard en PRTL (heb bij die dingen in dienst gezeten, voor de turret) stonden op een Leopard 1 onderstel.

Dit zou een drempelverlager zijn voor de transitie. Die transitie is wel een ding hoor trouwens.

Als ik het goed zie staan die Bibers (16 moet trouwens 17 zijn) ook op een Leopard I onderstel (Leo I Wiki):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5SE6xEQ142HS-Ubw9Ik0mTsj2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0tWv8C1kJbODK7S5Cwf7w66.png?f=fotoalbum_large

En ja, er gaan nog wel wat Leopards I rond, Griekenland en Turkije:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36Ko_tvhMVESnuXAM_XE2FMe44I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pCs1BCwZaKZNkMGSlAm58xP0.png?f=user_large
Dit maakt de Leopard II nog wat minder dichtbij....

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:12:
[...]
En ja, er gaan nog wel wat Leopards I rond, Griekenland en Turkije:
[Afbeelding]
Dit maakt de Leopard II nog wat minder dichtbij....
Als ze komen, en ik mocht gokken, vermoed ik dat het misschien de Leopard 1’s die in Italië al klaar staan voor transport gaan worden.

Als ze in een beetje goede staat zijn iig:
https://bulgarianmilitary...fate-after-a-failed-deal/

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dit is een goed voorbeeld waarom Oekraïne lange-afstandswapens nodig heeft. Of in elk geval iets wat verder kan schieten dan HIMARS:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fgqn47SXwAAEITd?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik vraag me af of dat veel zin heeft voor die landen. De meeste toestellen zitten al aan hun maximum belasting qua vlieguren, dus de levensduur van die toestellen zal beperkt zijn.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:30
Nou, die dingen [ F16 ] kunnen nog wel even wat hebben hoor.
Vergeet dat hun levensverwachting ( qua combat ) indertijd op 1.8 uur stond.
Het 'slijtage' verhaal eertijds werd weggelachen door diegene die die dingen bouwden ( en dat waren deels Nederlanders ) omdat er wat F35 voor moest worden ingeruild.
Ik wens de motor-jockey's veel sterkte daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
bijzonder, dacht dat ze alleen humanitaire hulp gaven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
Tens schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:15:

[Twitter]
Je kan zo ook als ambulance inzetten oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 10:18

Jiffy

God, you're ugly!

Tens schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:15:

[Twitter]
Voor Israel bestaat humanitaire hulp uit bombardementen op Iraanse wapenfabrieken en het leveren van wapensystemen en militaire voertuigen. Duh. :+

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
Is Zweden nou al eens over de brug gekomen met een paar batterijen Archer?
Als de frontlijn korter wordt en troepen en materiaal geconcentreerder, is nog meer geconcentreerde tegendruk welkom.
Zeker met geavanceerde zeer mobiele 155 mm. artillerie, (30-60 km bereik, multiple rounds simultaneous impact, 20-30 sec. tot operationeel/en weer vetrokken, met Excalibur; 60 km)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:36
XWB schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:12:
Zie ze gaan, "onze" YPR-765 voertuigen :9
Hoeveel hadden we er eigenlijk?

Heb het gevoel dat er bij defensie grote schoonmaak is geweest, we op basis van recente beelden en helaas ook serieuze verliezen honderden YPR-765's geleverd moeten hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

hoevenpe schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:28:
[...]

Heb het gevoel dat er bij defensie grote schoonmaak is geweest, we op basis van recente beelden en helaas ook serieuze verliezen honderden YPR-765's geleverd moeten hebben.
Als je productieaantallen neemt en de leveringen aan Egypte en Jordanië aftrekt, circa 660. Denk alleen dat het er minder zijn door afschrijvingen tijdens gebruik vanaf de jaren 1980 tot 2010.

Betwijfel nu ook of er nog veel zijn in opslag. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
hoevenpe schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:28:
[...]

TL;DR

De YPR-765 is een afgeleide van de Amerikaanse M113. De M113 past in een doctrine waarbij ze als taxi worden ingezet om snel infanterie aan de frontlinie te krijgen. Daarna moeten ze zo snel mogelijk weer naar achteren.

Vervolgens worden ze voorzien van wapens en ingezet in de frontlinie. Iets waar de M113 niet voor ontworpen is en veel te lichte bepantsering heeft. Dat kwam weer voort uit de eis dat de M113 per vliegtuig verplaatst moest worden. De bepantsering beschermt tot 7.62mm "ball rounds". De rest gaat er dwars doorheen.

Oekraïne zet ze in in de frontlinie. Dat gaat goed zolang je niet onder vuur genomen wordt. Daarna is het game over.

De Amerikanen gaan zover dat ze de M113 weggeven. Ze bieden mogelijkheden die het ontvangende land niet heeft, zijn niet geavanceerd genoeg om een gevaar te zijn en ze vreten budget.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
De glorieuze Siegfriedlinie 2.0 heeft haar eerste praktijktest ondergaan. Zie filmpje in onderstaande tweet voor de resultaten.
(hint: verdere posts over die drakentanden in een "wapensystemen" topic lijken me enigszins off topic. Misschien is het oorlog memes topic beter geschikt? Of is er ergens een topic over verkeersdrempels?)

[Twitter: https://twitter.com/LanguageIearner/status/1591972495133118465]
https://nitter.it/LanguageIearner/status/1591972495133118465

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
onkl schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:25:
De glorieuze Siegfriedlinie 2.0 heeft haar eerste praktijktest ondergaan. Zie filmpje in onderstaande tweet voor de resultaten.
(hint: verdere posts over die drakentanden in een "wapensystemen" topic lijken me enigszins off topic. Misschien is het oorlog memes topic beter geschikt? Of is er ergens een topic over verkeersdrempels?)

[Twitter]
https://nitter.it/LanguageIearner/status/1591972495133118465
In drassige grond zakken ze gewoon weg. Vaak genoeg 'biggenruggen' in een graskant compleet weggedrukt gezien in de grond door de as van een vrachtwagen trailer. Die trailers wegen geen 60 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het lijkt me ook dat ze wat aan de kleine kant zijn en dat ze wat te dicht bij elkaar staan t.o.v. de rijrichting. Deze tank kan steunen op meerdere piramides. Sowieso, waar is het antitankgeschut dat deze dingen moet bewaken? Zonder dat geschut zijn deze dingen nutteloos.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ocf81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:12:
Het lijkt me ook dat ze wat aan de kleine kant zijn en dat ze wat te dicht bij elkaar staan t.o.v. de rijrichting. Deze tank kan steunen op meerdere piramides. Sowieso, waar is het antitankgeschut dat deze dingen moet bewaken? Zonder dat geschut zijn deze dingen nutteloos.
Dat geschut is inderdaad het punt. Met wat betonnen hindernissen alleen houd je geen aanvaller tegen. Als je ongestoord kunt werken heb je dat zo opgelost, desnoods door er gewoon een vrachtwagen zand en puin overheen te gooien. Je moet juist zorgen dat voertuigen niet door kunnen door de hindernissen en dat mensen die hindernissen niet kunnen verwijderen doordat ingegraven troepen het spul verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 10:18

Jiffy

God, you're ugly!

ocf81 schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:12:
Het is niet eens een tank, maar (volgens mij) een BMP-2 of iets wat daar veel op lijkt.

Maar idd, er is zoveel wat hier niet aan klopt:
- te klein
- te licht
- onbewaakt/onbeschermd

Oftewel: kansloos.

Zoals zoveel dingen in het leger: 1 ding alleen laat je het gevecht niet winnen. Versperringen (mits goed uitgevoerd) werken uitstekend om de vijand te vertragen. Dat is ook precies het doel: vertragen, niet tegenhouden. Maar dan moet je die versperringen ook wel kunnen verdedigen, anders zijn ze volslagen zinloos.

Ik noem maar wat: de welbekende Duitse drakentanden van de Westwall (bij ons beter bekend als Siegfriedlinie) werkten prima als zodanig. En ja, de Amerikanen kieperden daar met bulldozers grond overheen. Daarom moet je die dingen (als verdediger) ook onder observatie houden en de vijandelijke troepen ook kunnen beschieten wanneer die dat soort truukjes uit proberen te halen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zoals zoveel kom je hier denk ik uit bij de cultuur van liegen in de Russische strijdkrachten. Perun z'n nieuwste video gaat er over: YouTube: How lies destroy armies - Lies, coverups, and Russian failures in Uk...

De beslissing dat er een defensieve linie met anti tank obstakels moet komen en waar is er een die alleen op niveau Shoigu/Putin kan worden genomen. Het is iets dat de intenties van Rusland toont waar ze, los van referenda, hun grenzen zien. Als die beslissing er is dan gaat het de molen van corruptie en leugens in. Een oligarch met de goeie connecties kan X ton beton vele malen meer waard laten worden door er piramidetjes van te maken. Een andere oligarch vervoert ze naar Donetsk voor een royale vergoeding. Een lading mobiks mag ze dan ingraven. Op alle niveaus zal worden gerapporteerd dat het dik in orde is. Er is getest dat de piramide een tank tegenhoudt. En dat elke piramide die gemaakt is net zo sterk en zwaar is. Dat ze allemaal zijn aangekomen. En zijn ingegraven volgens de instructies.

Tot het moment dat de realiteit toeslaat in de vorm van een Oekrainse BMP-2, op papier het minst geschikte voertuig voor het doorbreken van een anti tank blokkade.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

En het klopt ook, het ding is vermoedelijk precies volgens specs gemaakt (over een afstand van 10 meter), en er ligt precies het voorgeschreven aantal kilometer... Dat de specs niet geheel de beste situatie voorschrijven, en er wel eens wat gerommeld wordt... tja. Vinkje staat in Excel. En vergis je niet, ook in Nederland zijn er nog teveel excel-managers, waar dit precies zo gaat. Alleen wordt er iets minder blatant gelogen, en meer tactisch verpakt...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FreezeXJ schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:09:
En het klopt ook, het ding is vermoedelijk precies volgens specs gemaakt (over een afstand van 10 meter), en er ligt precies het voorgeschreven aantal kilometer... Dat de specs niet geheel de beste situatie voorschrijven, en er wel eens wat gerommeld wordt... tja. Vinkje staat in Excel. En vergis je niet, ook in Nederland zijn er nog teveel excel-managers, waar dit precies zo gaat. Alleen wordt er iets minder blatant gelogen, en meer tactisch verpakt...
Ze hebben ongetwijfeld door dat hol beton goedkoper is dan massief beton.
Geen betonijzer is goedkoper dan wel betonijzer etc.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 09:22

bloody

0.000 KB!!

Dit laat goed zien waarom je echt niet in die Tungsten regen wilt staan...
Die vrachtwagen is een complete zeef :o
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1593523378757029889]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:42:
Dit laat goed zien waarom je echt niet in die Tungsten regen wilt staan...
Die vrachtwagen is een complete zeef :o
[Twitter]
ja daar had ik ook al over gelezen maar goed om te zien in het echt.
Deze warheads kwamen in het nieuws als zijnde geleverd precies op het moment dat ook de mobilisatie werd aangekondigd. Onder het mom van WO2-style mobiks die een linie overrunnen... maar dat gaat dus niet gebeuren. Een zo'n raket erboven en het hele veld is neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Rusland gaat zelf Iraanse drones produceren (en raad eens waar de onderdelen vandaan komen). Mijn eerste gedachte is ook: "Oké, dan raken de raketten nu toch echt op".

Hierbij het deelartikel van de bron: The Washington Post

Een baard is het wel een beetje, schakelen we net een beetje op met die luchtverdediging, tracht Rusland die aanvallen te intensiveren. Maar als die raketten echt opraken dan moeten we dat begrip "intensiveren" vervangen door "zo goed en zo kwaad als het gaat in stand houden".

Ukrainska Pravda meldde gisteren dat ook Oekraïne niet stilzit. Ze ontwikkelt met de grote verscheidenheid aan westerse spullen een meerlaags defensie schild. Onder druk wordt alles vloeibaar, omdat het moet.

Oekraïne is hierbij trouwens geholpen door Anders Fogh Rasmussen, de voormalige NATO secretaris generaal. De definitie van een dergelijk schild zal Oekraïne helpen westerse landen zich meer te laten committeren aan specifieke leveringen waar het land ook echt wat aan heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
The Reeferman schreef op zondag 20 november 2022 @ 05:15:
Ik vond dit gesprek met Justin Bronk over de luchtoorlog in Oekraïne zeer interessant. Bronk is "the Senior Research Fellow for Airpower and Technology in the Military Sciences team at RUSI (Royal United Services Institute for Defence and Security Studies)."
En een link naar het originele verslag van de studie 44 paginas, PDF "The Russian Air War and Ukrainian Requirements for Air Defence"
[YouTube: The REAL Truth About the Air War over Ukraine]
Deze vond ik toch wel erg interessant, met name de conclusie tegen het einde.
De beste optie voor de UA airforce is geen F-16, maar een Gripen. Makkelijk in onderhoud, kortere runway, kan ook overweg met slechte runways (F-16 onderstel is niet mega robuust), anti ship capabilities, etc.
Het ligt alleen politiek wat gevoeliger dan de F-16.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Meekoh schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:53:
[...]

De beste optie voor de UA airforce is geen F-16, maar een Gripen. Makkelijk in onderhoud, kortere runway, kan ook overweg met slechte runways (F-16 onderstel is niet mega robuust), anti ship capabilities, etc.
Er staan wel veel meer F-16's in opslag dan Gripens. Waar zouden eventuele Gripens vandaan moeten komen voor 2025?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
IJzerlijm schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:59:
[...]

Er staan wel veel meer F-16's in opslag dan Gripens. Waar zouden eventuele Gripens vandaan moeten komen voor 2025?
Daarom zeg ik politiek gevoelig. Een land met Gripens zou er een aantal moeten doneren. Je hebt op zich niet veel gripens nodig als deterrent volgens de analist in het filmpje. F-16 heeft runways nodig die UA gewoon niet heeft nu. Lang en perfect vlak. Niet de geïmproviseerde of half kapot geschoten/opgelapte landingsbanen die ze nu hebben. En zodra de Russen zien dat UA overal ineens mooiere langere runways bouwt, dan komt er wel weer een kruisraket op af.

Een gripen kan ook met veel simpelere middelen worden onderhouden. Alle onderhoud gear past bij wijze van spreken in 2 containers. Geen ladders nodig omdat hij lager bij de grond zit etc. Vanuit requirements gezien van UA de beste keuze, alleen lastig om aan te komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Meekoh op 20-11-2022 12:25 ]

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

De Gripen staat al tijden op het verlanglijstje van UA: https://en.defence-ua.com..._and_copenhagen-4022.html

Maar dit is meer een ondewerp voor het Wapens en wapensystemen topic denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Meekoh schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:53:
[...]

Waarom geen F/A-18C? Die is bedoeld voor carriers en heeft daarom ook steviger onderstel en verder vergelijkbare capaciteiten als de F-16. De Finnen en Zwitsers gebruiken hem ook van geïmproviseerde banen. En het type gaat er langzamerhand bij de meeste gebruikers uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
IJzerlijm schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:59:
[...]

Goed punt, ze zijn er niet. tenminste niet in benodigde aantallen.

Overigens Bronk is al jaren Gripen-fan, hier een quote uit 2020:
British military expert aviation Justin Bronk of the Royal United Institute of Defense Research also praised the Swedish aircraft, arguing that thanks to advanced electronic warfare, the Gripen is superior to all other modern fighters. Concern Saab, striving to surpass the competitors, chose not the development of stealth technologies, but the development of electronic warfare equipment: you can always upgrade them without rebuilding the entire aircraft.
geen stealth is blijkbaar geen issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
downtime schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:28:
[...]

Waarom geen F/A-18C? Die is bedoeld voor carriers en heeft daarom ook steviger onderstel en verder vergelijkbare capaciteiten als de F-16. De Finnen en Zwitsers gebruiken hem ook van geïmproviseerde banen. En het type gaat er langzamerhand bij de meeste gebruikers uit.
F-18’s die de US heeft zijn ofwel in slechte staat of wil de Navy niet afstaan. Daarom valt die af.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
AA' blijven binnendruppelen:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nou, wie nog eens wil lachen: een Oekraïense tank gaat relatief gemakkelijk over de "drakentanden" heen:

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 20-11-2022 13:11 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:10:
Nou, wie nog eens wil lachen: een Oekraïense tank gaat relatief gemakkelijk over de "drakentanden" heen:

[Twitter]
Dat is volgens mij een BMP-2 B)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
_Eend_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:15:
[...]

Dat is volgens mij een BMP-2 B)
Pantservoertuig, whatever :P

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

XWB schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:16:
[...]

Pantservoertuig, whatever :P
Maar dat geeft nog beter aan hoe nutteloos die dingen eigenlijk zijn. Een BMP is een stuk lichter dan de gemiddelde T-64 of T-72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
XWB schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:10:

[Twitter]
Ik ben benieuwd wat het effect is als de grond echt helemaal bevroren is. Dan “druk” je ze minder makkelijk de grond in lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 16:44
Muncher schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:50:
[...]Ik ben benieuwd wat het effect is als de grond echt helemaal bevroren is. Dan “druk” je ze minder makkelijk de grond in lijkt mij.
Heeft geen effect, dit pantservoertuig rijdt er gewoon overheen. Deze 'drakentanden' zijn veel te klein om ook maar enigszins effectief te zijn. (Of je moet er 100 op een hoop op de weg stapelen).
offtopic:
Dit is een voorbeeld van drakentanden die wel effectief kunnen zijn (onder het maaiveld zit ook nog een deel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fHhEhroRteI1yxuTWI4CqNXgpM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tyn8M9K6F6UBhfoy6gzmez5x.jpg?f=user_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yaksa schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:06:
[...]

Dit is een voorbeeld van drakentanden die wel effectief kunnen zijn (onder het maaiveld zit ook nog een deel):
[Afbeelding][/offtopic]
Deze zijn volgens mij niet tegen voertuigen bedoeld (die rijden er gewoon tussen door) maar tegen landingsboten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
downtime schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:25:
[...]

Deze zijn volgens mij niet tegen voertuigen bedoeld (die rijden er gewoon tussen door) maar tegen landingsboten.
Volgens mij, na even zitten zoeken op verschillende anti tank obstakels heb je eigenlijk een paar opties:

- mijnen
- gracht
- obstakels
Edit: saint javelin, werkt ook :+

En die laatste werken alleen als je er niet overheen kunt rijden of kunt verplaatsen. Dus ik zie van die kruizen, maar ook in beton gestortte treinrails of andere betonen objecten die gefundeerd zijn. Die Russische dingen zouden al soort van effectief kunnen zijn als ze vast in de grond zaten. Je ziet ze op het filmpje ook gewoon weggeschoven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:01:
[...]
Volgens mij, na even zitten zoeken op verschillende anti tank obstakels heb je eigenlijk een paar opties:

- mijnen
- gracht
- obstakels
Edit: saint javelin, werkt ook :+

En die laatste werken alleen als je er niet overheen kunt rijden of kunt verplaatsen. Dus ik zie van die kruizen, maar ook in beton gestortte treinrails of andere betonen objecten die gefundeerd zijn. Die Russische dingen zouden al soort van effectief kunnen zijn als ze vast in de grond zaten. Je ziet ze op het filmpje ook gewoon weggeschoven zijn.
Die Russische dingen zijn een beetje zielig. Touw door het oog en je trekt hem met 2 man opzij.
Verder niks om je zorgen over te maken, tenzij je op dat moment beschoten wordt ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
downtime schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:25:
[...]

Volgens mij ook tegen vliegtuigen.
In WO2 gebruikte ze 'gliders' die ze sleepten met vliegtuigen. Zo'n strand is een ideale landingsbaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 15:16
TheGhostInc schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:07:
[...]

Volgens mij ook tegen vliegtuigen.
In WO2 gebruikte ze 'gliders' die ze sleepten met vliegtuigen. Zo'n strand is een ideale landingsbaan.
Probeer jij maar eens een vliegtuig op zand neer te zetten en vertel me dan nog eens dat het een ideale landingsbaan is :+
Zelfde antwoord als het gros van de Amerikaanse jets: die hebben lange landingsbanen van hoge kwaliteit nodig. Ook een F/A-18. Op een carrier heb je een catapult en een arrestor wire om minder landingsbaan nodig te hebben, maar dat gaat op de grond niet lukken.

Niet dat Oekraïne helemaal geen goede landingsbanen meer heeft, het is immers een enorm land waarvan slechts een voor de Russen gênant klein deel bezet is, maar als ze weten dat je NATO-fighter X op een veld hebt staan, is dat natuurlijk doelwit nummer 1, 2 en 3 om op welke manier dan ook te vernietigen. Ook relatief kleine schade aan een landingsbaan kan een veld ongeschikt maken voor Amerikaanse vliegtuigen.

Dat is ook een voortvloeisel van Amerikaanse doctrine: het eerste dat ze doen is 100% controle in de lucht krijgen. Niet alleen met vliegtuigen, ook met water- en grondgebonden systemen. In Oekraïne is de lucht helaas nog te betwist om stapsgewijs Amerikaanse vliegtuigen te introduceren.

Andere reden is uiteraard logistiek. De hoeveelheid personeel die je nodig hebt om 1 zo'n apparaat in de lucht te houden is tamelijk waanzinnig.

Gripen zou een passender platform zijn, dat heeft een relatief lage crew requirement en alle logistiek is makkelijk te verhullen als 'regulier' militair vrachtverkeer. En natuurlijk mijn eerste punt: snelwegasfalt is al goed genoeg.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
BeefHazard schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:25:
Probeer jij maar eens een vliegtuig op zand neer te zetten en vertel me dan nog eens dat het een ideale landingsbaan is :+
Voor dit spul wel:
Wikipedia: Airspeed Horsa

Die landen niet op vliegvelden en hergebruik was geen ding. Die zijn massaal in weilanden geland en ik vermoed dat de wielen voornamelijk voor het opstijgen waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 17:38

Standeman

Prutser 1e klasse

BeefHazard schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:25:
[...]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:27

Yucon

*broem*

teacup schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:37:
Rusland gaat zelf Iraanse drones produceren (en raad eens waar de onderdelen vandaan komen). Mijn eerste gedachte is ook: "Oké, dan raken de raketten nu toch echt op".

Hierbij het deelartikel van de bron: The Washington Post

Een baard is het wel een beetje, schakelen we net een beetje op met die luchtverdediging, tracht Rusland die aanvallen te intensiveren. Maar als die raketten echt opraken dan moeten we dat begrip "intensiveren" vervangen door "zo goed en zo kwaad als het gaat in stand houden".

Ukrainska Pravda meldde gisteren dat ook Oekraïne niet stilzit. Ze ontwikkelt met de grote verscheidenheid aan westerse spullen een meerlaags defensie schild. Onder druk wordt alles vloeibaar, omdat het moet.

Oekraïne is hierbij trouwens geholpen door Anders Fogh Rasmussen, de voormalige NATO secretaris generaal. De definitie van een dergelijk schild zal Oekraïne helpen westerse landen zich meer te laten committeren aan specifieke leveringen waar het land ook echt wat aan heeft.
Interessante ontwikkeling, maar ik blijf met 1 groot vraagteken zitten. Om deze dingen te maken hebben ze kogellagers nodig want het is gewoon een draaiende motor met zuigers. En daarnaast heb je zelfs voor een low tech tweetakt in verhouding nog best wat fijnmechanische componenten nodig.

Zou het in de huidige omstandigheden niet juist heel logisch zijn een moderne versie van een v1 te maken? Die pulse jets gebruiken lamellen die open en dicht klappen en zijn daarmee veel eenvoudiger te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:14
Of alle onderdelen worden al door Iran geleverd, zodat vooral op papier de drones in Rusland gemaakt worden om Iran 'vrij' te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yucon schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:53:
[...]

Interessante ontwikkeling, maar ik blijf met 1 groot vraagteken zitten. Om deze dingen te maken hebben ze kogellagers nodig want het is gewoon een draaiende motor met zuigers. En daarnaast heb je zelfs voor een low tech tweetakt in verhouding nog best wat fijnmechanische componenten nodig.

Zou het in de huidige omstandigheden niet juist heel logisch zijn een moderne versie van een v1 te maken? Die pulse jets gebruiken lamellen die open en dicht klappen en zijn daarmee veel eenvoudiger te bouwen.
Die 2-takt motortjes zijn gewoon als 1 component op AliExpress te koop.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:06:
Of alle onderdelen worden al door Iran geleverd, zodat vooral op papier de drones in Rusland gemaakt worden om Iran 'vrij' te spreken.
Nee, dat kan uiteraard niet, bezien de sancties tegen Rusland. En zo'n plan is zo doorzichtig dat het misschien wel uitlekt.

Kunnen ze niet beter zeggen dat Rusland beloofd heeft die drones alleen civiel te gebruiken... d:)b :S

Mogelijk meer positief: De berichten over dit soort vreemde constructies gaan alleen over die drones. Ik hoor steeds minder over de kruisraketten die Iran zou gaan leveren. Is dat plan een stille dood gestorven, of ben ik te optimistisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFiFIKc7WIAAJGjw.jpg%3Fname%3Dorig
Nu ook met een ketting aan elkaar vast gezet :P

Ook de nieuwere brimstones worden nu geleverd:

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2022 11:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:19
Gisteren zag ik een plaatje van onze YPR's in de sneeuw voorbij komen. Meteen even gevraagd hoe ze het doen daar. Blijken dus toch van waarde te zijn voor Oekraine. Ze werden met name in gezet voor pincers in Kherson en Izyum.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:38:
[Afbeelding]
Nu ook met een ketting aan elkaar vast gezet :P

Ook de nieuwere brimstones worden nu geleverd:
[Twitter]
De betonnen punten houden de voertuigen tegen, de kettingen houden ook de troepen te voet tegen :+

Is wel nog een stukje makkelijker wegslepen zo met die ketting ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:19
gise schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:01:
[...]

De betonnen punten houden de voertuigen tegen, de kettingen houden ook de troepen te voet tegen :+

Is wel nog een stukje makkelijker wegslepen zo met die ketting ertussen
Eerste filmpjes van APV's die er over heen rijden zijn er ook al, die dingen houden niets tegen.
Die ketting wellicht maakt het wat lastiger weg te slepen, omdat je dan een hele bups mee moet nemen. Zonder ketting waren die sleepoogjes die er standaard op zitten nog makkelijker :)

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Mogelijk gaat Turkije de Roketsan TRG-230 aan Oekraïne leveren, losjes te omschrijven als een HIMARS-kloon/equivalent.
Nog vrij onduidelijk of dit inderdaad klopt en, zo ja, om hoeveel eenheden het gaat en wanneer ze geleverd worden. Ik vond het tot nu toe alleen op dit kanaal, wat soms iets te enthousiast is, dus zoek nog naar betrouwbare bevestiging. (De meeste berichten zijn, logisch, maar bezien mijn talenkennis helaas in Turks of Oekraïens te zijn).

https://nitter.it/Ukraine...tus/1594687325820305415#m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

onkl schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:15:
Mogelijk gaat Turkije de Roketsan TRG-230 aan Oekraïne leveren, losjes te omschrijven als een HIMARS-kloon/equivalent.
Nog vrij onduidelijk of dit inderdaad klopt en, zo ja, om hoeveel eenheden het gaat en wanneer ze geleverd worden. Ik vond het tot nu toe alleen op dit kanaal, wat soms iets te enthousiast is, dus zoek nog naar betrouwbare bevestiging. (De meeste berichten zijn, logisch, maar bezien mijn talenkennis helaas in Turks of Oekraïens te zijn).
[Twitter]
https://nitter.it/Ukraine...tus/1594687325820305415#m
Blijkbaar is Oryx een van de (originele) bronnen?
https://www.oryxspioenkop...t-ally-turkiyes-arms.html
For Ukraine specifically, this has not only included extensive efforts to mediate between Ukraine and Russia since March 2022, but also the delivery of some 35 Bayraktar TB2 UCAVs, 24 Mini-Bayraktar reconnaisance UAVs, TRLG-230 guided multiple rocket launchers (MRLs), electronic warfare equipment, 200 BMC Kirpi MRAPs, mortars and ammunition among a number of other items.
...
A hitherto unreported Turkish arms delivery to Ukraine consists of an unspecified number of 230mm TRGL-230 guided MRLs, which by virtue of their precision-guided munitions are especially lethal.
het blijft wel wat roddel en achterklap iig totdat ze echt gezien zijn in het veld.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 21-11-2022 15:22 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Denk dat we Turkije even in de gaten moeten houden, blijkbaar trekken ze ook ten oorlog?

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 17:06
XWB schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:22:
Denk dat we Turkije even in de gaten moeten houden, blijkbaar trekken ze ook ten oorlog?

[Twitter]
Ze hebben wat raketten afgeschoten en er daarna wat terug gekregen. Normaal gesproken trekt Turkije dan inderdaad een stukje het land in als vergelding en om te laten zien dat ze de sterkste zijn. Daar hoef je dus niet zoveel voor in de gaten te houden, dat gaat gewoon gebeuren. Maar verder moet je dat ook niet te groot zien, dat is een stuk land schoonvegen en tijdelijk bezet houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
XWB schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:22:

[Twitter]

of toch dit: >:)
Tass:
Western policy on Syria failed, says Turkish presidential administration
"The Western policy toward Syria has failed. This country continues to pose terrorist threats to Turkey's national security and to the region," Fahrettin Altun emphasized
ANKARA, November 21. /TASS/. The West's policy towards Syria has failed, the country continues to pose terrorist risks to the region, Fahrettin Altun, head of Turkish President Recep Tayyip Erdogan's administration, said on Monday.

"The Western policy toward Syria has failed. This country continues to pose terrorist threats to [Turkey's] national security and to the region. There is a clear need for change, but our fight against terrorism [emanating from Syria] will continue no matter what. We will not compromise," he said.
Anyways Turkye doet toch wat ze wil tegen Koerden in Turkye, Syrië en Irak, en wij laten dat al jaren gebeuren.

Pagina: 1 ... 17 ... 56 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...