RoD schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:51:
[...]
Ik las ergens, maar ik weet niet of ik dat al bevestigd is, dat het gaat om refurbished modellen. Wellicht dat ze daarom deze wel willen geven.
Ik wacht overigens nog steeds op de eerste echte serieuze levering van NAVO-landen. 500 Leopards ofzo.
Als je met je Refurbished vraag doelt op de T-72's dan zegt de
Volkskrant hierover:
Nederland gaat samen met Tsjechië en de Verenigde Staten tanks leveren aan Oekraïne. Dat liet defensieminister Kajsa Ollongren de Tweede Kamer vandaag weten. In totaal gaat het om negentig gemoderniseerde en gereviseerde tanks. Nederland gaat Tsjechië 45 miljoen euro betalen om de tanks van het type T-72 te kunnen leveren aan Oekraïne. De voertuigen worden nog dit jaar en begin volgend jaar geleverd. Ze zijn dan direct inzetbaar aan het front. Het is de eerste keer dat Nederland tanks levert aan Kyiv, zij het indirect.
Uit een ander Item in dezelfde blog:
De Amerikaanse regering heeft een nieuw militair steunpakket aangekondigd voor Oekraïne, ter waarde van 400 miljoen dollar (403 miljoen euro). Dat maakte het Pentagon vandaag bekend. Van het geld worden onder meer elfhonderd kamikazedrones aangeschaft. Ook worden 45 Tsjechische tanks opgeknapt. De VS gaan samen met Nederland en Tsjechië in totaal negentig T-72-tanks naar het Oekraïense front sturen.
Nog even verder over die aantallen:
czdefence (2019):
T-72 tanks became a fundamental tank type also in new Army of Czech Republic which took from former ČSLA in total 540 T-72 tanks over. It is good to bring to mind that Czech Army those days expected only to remove worn-out T-54/55 tanks from service and operate T-72 tanks in their full amount.
Unfortunately, T-72 tanks upgrade project was born into a bit unlucky times when the Army substituted one concept with another. This concerned also the tank forces. The design of upgraded T-72 tank was progressively changed - namely up to final version T-72M4CZ which was compared to the first versions considerably more perfect, but also more expensive. Nevertheless, much worse was permanently changing or rather decreasing number of tanks to be upgraded. The original assumption calculated with upgrade of 300-400 tanks. This unrealistic number was reduced to 180 or 140 tanks which stopped at the end at amount of only 30 upgraded tanks. The reduction in number of ordered pieces only partly decreased the total sum for upgrade. The unit price of an upgraded tank was therefore unusually high.
Right because of these reasons was the project of T-72 tanks upgrade to T-72M4CZ version often criticized. Sometimes there is even pointed out that such upgraded T-72M4CZ tank was in fact the same price as a new western tank.
The consequence of that is present situation when the Army has only a smaller part of upgraded T-72M4 tanks and has to rely on non-upgraded T-72.
In 2019 zat Tsjechië weer op het vinkentouw om te upgraden. De T-72M4CZ upgrade was blijkbaar zo duur uitgevallen dat de T-72 op het prijsniveau van een westerse MBT terecht kwam. Om die reden zijn maar enkele tientallen upgrades uitgevoerd (waardoor de kosten per unit ook weer hoger uitvielen). De upgrade die in 2019 werd bediscussieerd was bescheidener dan de M4 upgrade.
Oké, het lijkt te gaan over alleen maar T-72B's:
DefensenewsThe U.S. and Netherlands are splitting the cost of refurbishing 90 more Czech T-72B tanks for Ukraine in Kyiv’s fight to repel Russia, the Pentagon announced Friday.
The three-way deal for the Soviet-era T-72 tanks would upgrade their optics and armor. Some of Ukraine’s neighbors, including the Czech Republic and Poland, have previously sent aged Russian-made tanks.
The first batch of tanks is expected to be delivered to Ukraine as early as next month, according to the Dutch Defense Ministry.
Ik moest mij er trouwens aan herinneren dat Tsjechië in
April ook al een batch T-72 tanks aan Oekraïne had gestuurd. In dat artikel zou zijn uitgesproken dat Tsjechië op dat moment nog maar negentig tanks had...
Als er nu dan weer 90 geleverd worden dan zijn er blijkbaar een aantal uit de mottenballen gehaald. Dan kan ik deze post positief afsluiten. Het aantal uitvluchten (~Sovjet MBT's) neemt nu zienderogen af. Op een gegeven moment kan Europa niet om de Leopard II meer heen 😇