Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:38:
[...]
Veel verschillende types, maar wat zijn de aantallen van elk type? Afgaande op de meeste foto's die ik zie is de grote meerderheid van de wapens toch AK-familie en geen NATO.

Als logisticus in het Oekraiense leger moet dit toch de oorlog uit je ergste nachtmerries zijn. Echt elk wapen uit elk deel van de wereld vind je daar en ze moeten allemaal van munitie voorzien worden.
Jup, gelukkig ruilen units aan het front allerlei soorten munitie onderling uit via whatsapp/viber ;)

Als ze weer eens ammo voor ak47's of een tank buitmaken op de russen ruilen ze dat weer voor ammo of materieel die ze wel kunnen gebruiken, of doneren ze het aan een groep die daar wapens voor heeft :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:52
downtime schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Veel verschillende types, maar wat zijn de aantallen van elk type? Afgaande op de meeste foto's die ik zie is de grote meerderheid van de wapens toch AK-familie en geen NATO.

Als logisticus in het Oekraiense leger moet dit toch de oorlog uit je ergste nachtmerries zijn. Echt elk wapen uit elk deel van de wereld vind je daar en ze moeten allemaal van munitie voorzien worden.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen idee ervan heb. Maar wat mij onbewust wel is opgevallen is dat de filmpjes en foto's die ik zie op verschillende kanalen dat ik maar weinig AK's heb gezien. Toch allemaal wel in mijn ogen westers spul. Maar pin me daar niet op.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:45

HaterFrame

Well... Poo came out!

wauskoek schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen idee ervan heb. Maar wat mij onbewust wel is opgevallen is dat de filmpjes en foto's die ik zie op verschillende kanalen dat ik maar weinig AK's heb gezien. Toch allemaal wel in mijn ogen westers spul. Maar pin me daar niet op.
Ik voornamelijk aks bij de "gewone" troepen, maar bij de specops bijv. veel Scar en AR platformen.

I am the great Cornholio!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 17:14
Gisteren heeft Rusland een aantal raketten afgevuurd. Kan er iemand iets meer vertellen over de kosten van zo'n raket en hoeveel Rusland er in 1 maand kan produceren? Zijn er speciale onderdelen die ze nodig hebben? Ben benieuwd of ze dit langere tijd kunnen volhouden, hoop het niet natuurlijk.

Hattrick: Thorgal Eagles

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09

4x2

lộn xộn quá

Microchips kunnen ze in ieder geval maken, maar wat voor ?
Productieproces omgooien is wel wat werk als dat nodig is.
http://crocusnano.com/en/

Er staan ASML Twinscans in Moskou, dat is wel zo.

leeg

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
bregweb schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 07:52:
Gisteren heeft Rusland een aantal raketten afgevuurd. Kan er iemand iets meer vertellen over de kosten van zo'n raket en hoeveel Rusland er in 1 maand kan produceren? Zijn er speciale onderdelen die ze nodig hebben? Ben benieuwd of ze dit langere tijd kunnen volhouden, hoop het niet natuurlijk.
Zo'n Kalibr is naar schatting een miljoen dollar per stuk. Sommige media stellen dat ze 6,5 miljoen dollar kosten maar dat is onzin (zelfs Tomahawks zijn een stuk goedkoper dan dat!); dat was gebaseerd op een eerder verkoopcontract met India met daarin 28 Klub's (de exportvariant van Kalibr) voor zo'n 180 miljoen dollar.
Iskander is naar schatting 2 miljoen dollar per stuk.

Geen idee hoeveel ze er precies kunnen maken. Iig heeft de fabrikant in 2016 het eerste half jaar 47 stuks Kalibr geleverd. Dus ze kunnen - mits alle benodigde onderdelen voorhanden zijn - minimaal zo'n 100 Kalibrs per jaar maken. Bron. Maar met alle chip-tekorten zal dat aantal waarschijnlijk erg lastig zijn .Geldt ook voor alle overige geleide wapens.

Dit zijn geen wapens voor uitputtingsslagen, dit kunnen ze zeker niet langere tijd volhouden. Dat ze van de weeromstuit anti-scheepsraketten en luchtdoelraketten gebruiken voor gronddoelen zegt al veel.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:58

gws24

Thinking is hard!

Abbadon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Zo'n Kalibr is naar schatting een miljoen dollar per stuk. Sommige media stellen dat ze 6,5 miljoen dollar kosten maar dat is onzin (zelfs Tomahawks zijn een stuk goedkoper dan dat!); dat was gebaseerd op een eerder verkoopcontract met India met daarin 28 Klub's (de exportvariant van Kalibr) voor zo'n 180 miljoen dollar.
Die 180 miljoen zal waarschijnlijk ook de launchers en ondersteuning (training, reserve onderdelen etc) bevatten en dus inderdaad niet de sec kosten per raket zijn.
Geen idee hoeveel ze er precies kunnen maken. Iig heeft de fabrikant in 2016 het eerste half jaar 47 stuks Kalibr geleverd. Dus ze kunnen - mits alle benodigde onderdelen voorhanden zijn - minimaal zo'n 100 Kalibrs per jaar maken. Bron. Maar met alle chip-tekorten zal dat aantal waarschijnlijk erg lastig zijn .Geldt ook voor alle overige geleide wapens.

Dit zijn geen wapens voor uitputtingsslagen, dit kunnen ze zeker niet langere tijd volhouden. Dat ze van de weeromstuit anti-scheepsraketten en luchtdoelraketten gebruiken voor gronddoelen zegt al veel.
Wat ook veel zegt is dat in het begin er veel eerdere productiedatums in de brokstukken werden gevonden en nu vooral 2022 als datum. Oftewel alle oude voorraad is zo goed als op en gezien het een aantal maanden relatief rustig is geweest met raketten op steden hebben ze de tijd gehad om wat op te sparen voor de recente aanval.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Het zou overigens best kunnen dat Rusland 6,5 miljoen per stuk betaald wordt en dat er voor elk exemplaar 5,5 miljoen daarvan naar de kaaimaneilanden overgemaakt wordt.

PSN

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06
gws24 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:34:
[...]
Die 180 miljoen zal waarschijnlijk ook de launchers en ondersteuning (training, reserve onderdelen etc) bevatten en dus inderdaad niet de sec kosten per raket zijn.

[...]
Wat ook veel zegt is dat in het begin er veel eerdere productiedatums in de brokstukken werden gevonden en nu vooral 2022 als datum. Oftewel alle oude voorraad is zo goed als op en gezien het een aantal maanden relatief rustig is geweest met raketten op steden hebben ze de tijd gehad om wat op te sparen voor de recente aanval.
Als terzijde: Dat opsparen schijnt gebruikelijke tactiek te zijn bij luchtaanvallen: Zo overspoel je de luchtverdediging van de ontvangende partij, waardoor een groter deel van je raketten het doel bereikt. Het motief "De baas wil wraak" is dus niet zo heel aannemelijk, verklaart hooguit de timing.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[...]

Geen idee hoeveel ze er precies kunnen maken. Iig heeft de fabrikant in 2016 het eerste half jaar 47 stuks Kalibr geleverd. Dus ze kunnen - mits alle benodigde onderdelen voorhanden zijn - minimaal zo'n 100 Kalibrs per jaar maken.
HCSS meldde afgelopen week bij monde van Rob de Wijk dat de productie op 7 stuks per maand lag. Dat zou dan weer uit Engelse bronnen komen. Geen idee hoe accuraat dat getal is, maar wijkt niet veel af van jouw getallen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:47
Dronecatcher met filmpje:

website:
https://fortemtech.com/

Worden deze ingezet in UA (zoals de tweet claimt)?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zaluzhny heeft het hier over nieuwe Poolse anti drone systemen. Ik vroeg me ook af welke systemen er op gedoeld werd?
Ik nam aan dat het niet over de Piorun systemen ging eigenlijk.
https://www.ukrinform.net...sh-systems-zaluzhnyi.html
Ukrainian air defense forces shoot down Shahed drones using Polish systems - Zaluzhnyi

He noted Poland provided the systems using which Ukrainian forces shoot down enemy Shahed-136 drones with Soviet missiles.
Of zou dit wel over de Igla of Piorun gaan?

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 11-10-2022 21:29 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Meekoh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

6 (wij hebben NASAMS-2), maar die dingen kunnen veel meer afschieten dan AIM-AMRAAM raketten, althans NASAMS-3 kan ook IRIS-T afschieten
Interessant, ik dacht dat IRIS-T de naam van het platform was, maar dat heb ik dan vast verkeerd begrepen :)

Ik dacht dat IRIS-T een ander platform was dan NASAMS.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2022 15:28 ]

PSN

• onkl
In het dagelijkse topic wordt gesproken over NASAMS en de Nederlandse bijdrage daaraan (12 raketten).
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Ah, ziet het idd op het plaatje :)
https://mezha.media/en/2022/08/25/2-9-billion-for-weapons/

[...]

NL levert dan vast 2 pods van 6 :)
Ik blijf me erover verbazen dat AA tegenwoordig vooral raketten zijn, met daardoor enorme kosten per schot.
Wanneer je er een vliegtuig mee uit de lucht haalt met een raket van een miljoen, lijkt me dat goed te verantwoorden. Maar luchtverdediging is nu ook hard nodig tegen drones, die vermoedelijk stukken goedkoper zijn dan die hele raket. Dan lijkt het me een redelijke Pyrusoverwinning worden om zo je defensie te regelen.
Het lijkt me dat dit leidt tot meer Gepard/Flak achtige oplossingen, waarbij de prijs per schot redelijk minimaal is, of mis ik nu argumenten waardoor de afweging niet zo eenvoudig is?

• onkl
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Interessant, ik dacht dat IRIS-T de naam van het platform was, maar dat heb ik dan vast verkeerd begrepen :)

IRIS-T is eigenlijk de naam van de raket, oorspronkelijk een soort sidewinder voor op vliegtuigen. Het grondsysteen heet IRIS-T SLM (surface launched-medium).
De NASAMS launchers kunnen geen IRIS-T raketten afvuren, maar de rest van NASAMS (c&c, radar, etc) is prima in staat een IRIS-T launcher aan te sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 12-10-2022 15:37 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

IRIS-T wordt als aanduiding voor het ontwikkel programma.
IRIS-T == Raketten (Air-to-Air) (de duitse tegenhanger van de AIM-9 Sidewinder)
IRIS-T SLM == Medium range Launcher (Surface-to-Air) van IRIS-T raketten
IRIS-T SLS == Short range Launcher (Surface-to-Air) van IRIS-T raketten
Maargoed er zijn meerdere bedrijven die eigen IRIS-T launch platformen hebben gemaakt

[ Voor 7% gewijzigd door Meekoh op 12-10-2022 15:49 ]

Computer says no

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brazos schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:59:
[...]
Vraag me af of deze raketten tegen drones worden ingezet. Overigens wordt er gesproken over 1,2 miljoen, maar dat is voor de AIM-120D, NASAMS gebruiken de AIM-120B. Die kost 0,3 miljoen. Dus met 15 miljoen zouden het dan ~45 raketten tegen nieuwwaarde zijn, en niet 12.
Dat zou de som van hoeveel Nederland (mogelijk) stuurt aardig veranderen :)

PSN

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:09 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

onkl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:31:

Ik blijf me erover verbazen dat AA tegenwoordig vooral raketten zijn, met daardoor enorme kosten per schot.
Wanneer je er een vliegtuig mee uit de lucht haalt met een raket van een miljoen, lijkt me dat goed te verantwoorden. Maar luchtverdediging is nu ook hard nodig tegen drones, die vermoedelijk stukken goedkoper zijn dan die hele raket. Dan lijkt het me een redelijke Pyrusoverwinning worden om zo je defensie te regelen.
Het lijkt me dat dit leidt tot meer Gepard/Flak achtige oplossingen, waarbij de prijs per schot redelijk minimaal is, of mis ik nu argumenten waardoor de afweging niet zo eenvoudig is?
Het is eigenlijk heel eenvoudig: Je zult het moeten doen met wat je hebt. Als je dure raketten hebt om hele dure vliegtuigen neer te halen maar de vijand stuurt goedkope drones, dan zul je toch die dure raketten moet gebruiken.

De volgende stap in de wapenrace is al gezet maar als de donerende landen die systemen (nog) niet hebben dan kunnen ze die ook niet aan Oekraine geven.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 22:25

Garyu

WW

In het dagelijkse topic wordt gesproken over NASAMS en de Nederlandse bijdrage daaraan (12 raketten).

[...]

Het probleem is dat je de snellere raketten en de precision-guided raketten met een Flak-achtige oplossingen niet zo makkelijk kan opvangen. Het afkoppen van raketten d.m.v. flatgebouwen of ziekenhuizen is ook niet gratis.

Dezelfde discussie trouwens met Iron Dome in Israel -> 100.000en euro's voor een onderschepte simpele raket van een paar honderd euro.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het blijft idd een afweging, je ziet vaker dat met een Stinger een Orlan-10 drone neergehaald wordt, die misschien 5k kost.

Maar het alternatief is dat die 5k drone niet neergehaald wordt en artillerie laat neerkomen op jouw artillerie, waarmee je dan een Pzh verliest bijvoorbeeld.

PSN

• onkl
YakuzA schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:27:
Het blijft idd een afweging, je ziet vaker dat met een Stinger een Orlan-10 drone neergehaald wordt, die misschien 5k kost.

Maar het alternatief is dat die 5k drone niet neergehaald wordt en artillerie laat neerkomen op jouw artillerie, waarmee je dan een Pzh verliest bijvoorbeeld.
Inderdaad moet je de vermeden schade nadrukkelijk meenemen in je afweging, die had ik, al leunstoelgeneralend, nog gemist.

Kwam op Wikipedia overigens wel tegen dat bij NASAMS 1 het mogelijk was om manpads of zelfs een Bofors 40mm (snelvuurkanon uit de jaren 50) als subordinate system aan te sluiten. Geen idee hoe vloeiend dat werkt, maar dat lijkt me een logische ontwikkeling, waarbij het netwerk, op basis van de aard van het inkomende object de simpelste manier kan kiezen het uit de lucht te schieten.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:39

_Eend_

🌻🇺🇦

onkl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Inderdaad moet je de vermeden schade nadrukkelijk meenemen in je afweging, die had ik, al leunstoelgeneralend, nog gemist.

Kwam op Wikipedia overigens wel tegen dat bij NASAMS 1 het mogelijk was om manpads of zelfs een Bofors 40mm (snelvuurkanon uit de jaren 50) als subordinate system aan te sluiten. Geen idee hoe vloeiend dat werkt, maar dat lijkt me een logische ontwikkeling, waarbij het netwerk, op basis van de aard van het inkomende object de simpelste manier kan kiezen het uit de lucht te schieten.
Die Bofors 40L70's werden gebruikt met de Flycatcher vuurleidingsradar die de stukken aan stuurde. Het lijkt mij als leek op dat soort gebieden best mogelijk om die vanuit de NASAMS aan te sturen

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Het zijn raketten omdat snelvuurkanonnen simpelweg niet het bereik hebben. Je kan wel een hele hoop van die snelvuurkanonnen in een gebied plaatsen, maar die kosten allemaal geld en ook veel mankracht om te bemannen. Een fatsoenlijk systeem met raketten kan simpelweg veel meer gebied afdekken en dan is het kostenplaatje opeens heel anders. Zeker omdat snelvuurkanonnen veel munitie nodig hebben alsmede ook complexe vuurleiding.

Drones zijn een heel ander probleem. Ze zijn relatief nieuw en kwamen pas een beetje om de hoek toen de meeste westerse landen hun snelvuurkanonnen voor laagvliegende vliegtuigen en helikopters hadden afgestoten. Eigenlijk moeten ze nu weer terugkomen als onderdeel van tactische luchtverdediging. Ze werken ook perfect voor point defence waar je weet wat een overduidelijk doel is zoals een brug of hoofdkwartier dat niet te camoufleren is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:18

Grouchy

meep meep

Dit ja.
Plus zo'n Gepard zal tegenwoordig ook aardig wat kosten; een PRTL/Cheetah koste dacht ik in de jaren 70 ook iets van DM 2.85 miljoen/3 miljoen gulden per stuk. Die zijn nogal bedoeld voor de korte afstand dus je moet een hele hoop Gepards/Tunguska's hebben ->
De raketten van een Tunguska hebben een bereik van zo'n 10km en de 30mm kannonen erop max. 4km. Een TOR mobiel zo'n 10-16km, een russische S-300 & S-400 Triumf kost een hoop meer maar die hebben wel rakketen met een afstand tot zo'n 250km (kunnen tot 400km).

Wat de kostprijs betreft, als je op een andere manier gaat rekenen en niet alleen de de kosten van de raket meeneemt maar ook die van het doel (krachtcentrale, brug enzovoort) dan valt het kostenplaatje een stuk gunstiger uit.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Garyu schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Het probleem is dat je de snellere raketten en de precision-guided raketten met een Flak-achtige oplossingen niet zo makkelijk kan opvangen.
Heel goed zelfs, veel schepen gaan hier op over, ook in Nederland.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:15

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Omdat je dan 1 klein target beschermt ermee ipv een hele stad. Ze noemen het niet voor niets CIWS, als je 1 boot (van zeg 200 meter) moet beschermen kun je je target op een kilometer uitschakelen zonder issue (100% kill rate op 500 meter beweren ze). Als je een target op 5 km afstand moet vernietigen moet je al vrij goed mikken, zeker tegen snelle raketjes, en zelfs dan acht ik de kans klein dat je een kill scoort.

Om met Goalkeepers bijvoorbeeld Kharkiv te beschermen heb je er toch gauw een stuk of 30 nodig, als het er al niet meer zijn. Dat x nog 20-30 steden die regelmatig onder vuur liggen = meer goalkeeps dan er uberhaupt gebouwd zijn.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Laten we wel wezen, luchtverdediging is een 'system of systems' waarin vele doelopsporings- en volgradars en vele actoren zitten. Ieder wapensysteem heeft hierin zijn eigen deel van de koepel om het te verdedigen object heen. En ook drones zijn niet allemaal hetzelfde. Een Reaper is geen DJI Mavic, zeg maar.

Kanonsystemen zijn een beetje uit de gratie geraakt omdat de instandhouding duur werd en raketsystemen steeds geavanceerder werden. Onze huidige luchtafweer bestaat daardoor vooral (volledig zelfs) uit raketsystemen en de snelste manier om de dreiging het hoofd te bieden is die systemen aanpassen m.b.v. bijvoorbeeld updates en radarsystemen voor kleine objecten (zoals de Robin radar). Maar er wordt weldegelijk getest met kanonsystemen en die krijgen ongetwijfeld weer een plek.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16
Land-based Phalanx is een leuk concept, maar het te beschermen oppervlak is inderdaad beperkt. In Iraq en Afghanistan werden ze ingezet om FOBs en high-value targets te beschermen. Die rol zou je in Oekraïne ook prima kunnen vervullen rondom elektriciteitscentrales bijvoorbeeld. Inderdaad icm andere systemen voor een gelaagde luchtafweer.

Afbeeldingslocatie: https://www.thedrive.com/content/2020/11/23553wt.jpg

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een het hoeft geen ultrasnel vurende Vulcan te zijn. Die systemen waren vooral bedoeld tegen projectielen en gebruiken dus een muur van lood. Het kan ook precieser:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuHu1DkKQmRD27gzhUiQLO2ltao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dkc03ZZzqILB14QmsnpRBEj1.jpg?f=fotoalbum_large

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:29
Oerlikon heeft ook dit soort systemen, zoals het AHEAD fragmentation munition

https://militaryleak.com/...ahead-air-burst-munition/

Untappd: Louwke80

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Damn ik had die net open staan om te posten. Want inderdaad mijn idee was: Zo'n grote verrassing kan het niet zijn dat je meer kleine drones krijgt, dat lag nogal voor de hand. En iets als een Predator drone is groot ding met groot bereik, maar medium sized drones (eg groter dan je Aliexpress drone, kleiner dan een Predator) zullen ook vooral bij kleinere landen populair kunnen zijn.

Het blijft wel, prima te gebruiken om specifieke doelen te beschermen, een complete stad heb je behoorlijk wat van die dingen nodig. En zoveel zullen we er niet hebben. Maar zijn er dus zeker nog wel mee bezig.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:29
Voor een grote stad is het niet te doen, maar inderdaad high value targets zou je er neer kunnen zetten. Lijkt me een stuk goedkoper dan over anti air missiles neer te moeten zetten.

Untappd: Louwke80

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En een ander 'ouderwets' middel is ook nog steeds erg effectief tegen m.n. commerciële drones: EOV. Druk de radiofrequentie van de controllers weg en de drone zal nog wel vliegen, maar niet meer effectief ingezet kunnen worden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beetje het idee van een Goalkeeper toch?

Hebben we die niet onlangs van een paar boten af geschroefd? Kunnen ze vast wel iets mee in UA :)

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 18:19

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Ik hoop/verwacht dat UA op niet al te lange termijn zelf nog wel met een low-budget oplossing gaat komen tegen die brommers (Shaded drones). Deze week kwam ik al enkele experimenten tegen, zoals de 'Fowler drone interceptor.' Haalt een snelheid van zo'n 180km/h, kan een netje afschieten om de vijandige drone neer te halen. Ook is er een direct-hit optie.

Hier een videootje

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/5m1te9cnk8t91.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=4e93a39ac919fc741560db3a6739634ab718d0a2

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25
Ik verwacht eigenlijk ook een anti-drone-drone zoals deze fowler,
Net als die Iraanse dingen kamikaze en eenvoudig. Wat schrapnel met een kleine lading is denk ik al snel genoeg om een andere drone neer te halen, als je maar dichtbij genoeg kunt komen. Uitdaging zit dan in de aansturing. Centraal een hoge kwaliteits-radar die een hele zwerm van die dingen aanstuurt is dan misschien wel een mooie optie. Dat lijkt de fowler ook te doen?

of zoiets: https://www.trouw.nl/nieu...en-drone-vangt~b638f3b32/

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 13-10-2022 16:21 ]

• Tom Paris
blissard schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:17:
Ik verwacht eigenlijk ook een anti-drone-drone zoals deze fowler,
Net als die Iraanse dingen kamikaze en eenvoudig. Wat schrapnel met een kleine lading is denk ik al snel genoeg om een andere drone neer te halen, als je maar dichtbij genoeg kunt komen. Uitdaging zit dan in de aansturing. Centraal een hoge kwaliteits-radar die een hele zwerm van die dingen aanstuurt is dan misschien wel een mooie optie. Dat lijkt de fowler ook te doen?

of zoiets: https://www.trouw.nl/nieu...en-drone-vangt~b638f3b32/
Gewoon eigen AESA radar aan boord... Volgens deze tweet vliegt dit al rond in Oekraïne:

(tweets openen voor plaatje/filmpje)

• Sissors
  • Niet online
Vraag is wat als de andere drone niet netjes langs deze vliegt? Als die actief aan het ontwijken is? En dan bedoel ik niet twee meter naar links of rechts, ik bedoel al een tien minuten voor hij onderschept moet worden een bocht maken. En ook 10 seconde voor de onderschepping.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:14

Yucon

*broem*

Nu is dit allemaal nogal experimenteel. Zou voor op de kortere termijn iets in de richting als een super tucano niet snel effectief kunnen tegen die shahed drones kunnen zijn?

Het hoeft niet perse zo'n embraer te zijn. Elk sportvliegtuig met een mitrailleur eronder gebonden zou waarschijnlijk geschikter tegen een drone van dat formaat zijn dan de conventionelere oplossingen zoals SAMs of jachtvliegtuigen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zou UA de gevonden T-62's gaan gebruiken?

Ze hebben nu iig ook een bijpassende ammo-dump ervoor gevonden:

Het is wel de enige tank met dit kaliber, dus supply zal erg limited zijn.

PSN

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:45
Ik ben eens op zoek gegaan naar hoe Patriots werken en kwam deze uitleg tegen. Vond het erg leerzaam!

https://science.howstuffworks.com/patriot-missile.htm

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

MikeyMan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:13:
Beetje het idee van een Goalkeeper toch?

Hebben we die niet onlangs van een paar boten af geschroefd? Kunnen ze vast wel iets mee in UA :)
Nee, en ze zijn ook niet geschikt voor grondinstallaties. Wat je ziet op het dek is nog geen derde van het hele wapensysteem, dat loopt nog een paar verdiepingen door naar beneden.

De goalkeepers gaan wel vervangen worden, maar tegen de tijd dat de vervanging er is hebben we het niet meer over Oekraïne maar de invasie van Ashtar space command.

[ Voor 16% gewijzigd door nst6ldr op 14-10-2022 21:16 ]

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Cross qoute:
Maestro schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:10:

https://nitter.it/WarMonitor3/status/1581766389097844737
https://nitter.it/bayraktar_1love/status/1581765169696231424
mijn vraag; wat zijn nano anti-HIMARS cubes

[ Voor 12% gewijzigd door gise op 17-10-2022 09:27 ]

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13

jgj82

Ja, maar = nee

gise schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:25:
Cross qoute:

[...]

Wat ik zie op de foto's zijn een soort sperdraden met "cubes" er aan. Zal wel een EOV maatregel zijn. Interrssant, ik zoek met je mee!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Cross qoute:

[...]

Een grapje over die cope cages van tanks. Op één van de foto’s zie je van die kubussen in de spanningskabels hangen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jgj82 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Zal wel een EOV maatregel zijn. Interrssant, ik zoek met je mee!
Volgens mij worden die dingen gebruikt om te zorgen dat sproeivliegtuigen de spanningskabels niet over het hoofd zien.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

jgj82 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Wat ik zie op de foto's zijn een soort sperdraden met "cubes" er aan. Zal wel een EOV maatregel zijn. Interrssant, ik zoek met je mee!
Die sperdraden zijn denk ik bovenleidingen voor de trein: https://www.google.nl/map...18308-fo100!7i5760!8i2880

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:18:
Zou UA de gevonden T-62's gaan gebruiken?

Ze hebben nu iig ook een bijpassende ammo-dump ervoor gevonden:
[Twitter]
Het is wel de enige tank met dit kaliber, dus supply zal erg limited zijn.
Nexter in Frankrijk heeft 115mm munitie gewoon in de catalogus, er zijn wereldwijd nog best wel wat landen die T-62's gebruiken en daar munitie voor nodig hebben die Rusland niet meer maakt.

edit: en ook 100mm voor als de T-54 verschijnt in de Russische Lend-Lease zendingen.

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 17-10-2022 09:47 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13

jgj82

Ja, maar = nee

downtime schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Een grapje over die cope cages van tanks. Op één van de foto’s zie je van die kubussen in de spanningskabels hangen.
@gise
Nu ik er wat langer over nadenk: waarschijnlijk een grapje inderdaad. De draden zijn bliksemafleiders, die cubes zijn om ze zichtbaar te maken voor chauffeurs en luchtvaart 7(8)7

• gise
  • Niet online
ohhh 8)7
Ik was zo focused op de lading op die vrachtwagens, niet gedacht aan die dingen aan de bovenleiding van de treinkabels.

Ik pak nog maar een koffie :>

• wauskoek
Cross qoute:

[...]

In mijn ogen zijn dat gewoon radar reflectie dingen. Die worden ook gebruikt op boeien in zee om voor de schepen wanneer ze radar gebruiken makkelijker te laten herkennen.

https://shop.hamiltonmari...r-surface-mount-5880.html

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

wauskoek schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

In mijn ogen zijn dat gewoon radar reflectie dingen. Die worden ook gebruikt op boeien in zee om voor de schepen wanneer ze radar gebruiken makkelijker te laten herkennen.

https://shop.hamiltonmari...r-surface-mount-5880.html
Ik vraag me af hoe effectief ze zijn tegen HIMARS/GMLRS raketten. Die gebruiken vziw. GPS en INS systemen, en geen radar

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:44

ZenTex

Doet maar wat.

IJzerlijm schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Nexter in Frankrijk heeft 115mm munitie gewoon in de catalogus,
Ik weet dat dit gewoon een normale zin is, maar toen ik dit las dacht ik gelijk aan een soort ouderwetse papieren wehkamp catalogus, of zo'n sinterklaas catalogus.
Aanvragen, goed doorspitten en aankruisen wat je wilt hebben en formulier opsturen.

Ik word oud denk ik. :+

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZenTex schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Ik weet dat dit gewoon een normale zin is, maar toen ik dit las dacht ik gelijk aan een soort ouderwetse papieren wehkamp catalogus, of zo'n sinterklaas catalogus.
Aanvragen, goed doorspitten en aankruisen wat je wilt hebben en formulier opsturen.

Ik word oud denk ik. :+
Hier is ie!

https://www.nexter-group....atalogue%20Ammunition.pdf

Beknopt, overzichtelijk en goed geillustreerd. Geen prijzen erbij maar dit zijn van die 'als je het moet vragen heb je hier niks te zoeken' winkels.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 22:25

Garyu

WW

IJzerlijm schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Hier is ie!

https://www.nexter-group....atalogue%20Ammunition.pdf

Beknopt, overzichtelijk en goed geillustreerd. Geen prijzen erbij maar dit zijn van die 'als je het moet vragen heb je hier niks te zoeken' winkels.
Vragen kan altijd, maar prijzen zijn nogal, ehm, aangepast aan de koper zeg maar. Er komt zoveel politiek bij kijken afhankelijk van wie dat spul nodig heeft, dat ook de kosten nogal variabel zijn, en daardoor ook de catalogusprijs nogal aan verandering onderhevig is. :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• wauskoek
_Eend_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Ik vraag me af hoe effectief ze zijn tegen HIMARS/GMLRS raketten. Die gebruiken vziw. GPS en INS systemen, en geen radar
Ik denk ook dat het gewoon lariekoek is in het bericht.

• gise
  • Niet online
Ik kwam deze van de week tegen: Fire Distribution Center (FDC) van NASAMS Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2c0bjLyxfL_TbULpOIofyCWAts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqNhOpagjMOt3fbzLjfAEbKB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door gise op 17-10-2022 13:58 ]

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:18
Garyu schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Vragen kan altijd, maar prijzen zijn nogal, ehm, aangepast aan de koper zeg maar. Er komt zoveel politiek bij kijken afhankelijk van wie dat spul nodig heeft, dat ook de kosten nogal variabel zijn, en daardoor ook de catalogusprijs nogal aan verandering onderhevig is. :+
Het maakt ook veel uit hoeveel je besteld, bij een kleine hoeveelheid is de prijs stukken hoger per stuk dan bij grote hoeveelheden, logisch natuurlijk :P 8)

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:27

bloody

0.000 KB!!

gise schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:56:
Ik kwam deze van de week tegen: Fire Distribution Center (FDC) van NASAMS [Afbeelding]
Dat ziet er eerlijk gezegd niet uit als een echte foto, meer een of andere render.

nope

• gise
  • Niet online
bloody schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Dat ziet er eerlijk gezegd niet uit als een echte foto, meer een of andere render.
Ja je hebt gelijk, hier dan een foto van een demo model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7BhCcADgMd2lG9bqfyIHmLolkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOIkmc1hA11zdlBWnQIDLszs.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

JT schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Jeetje wat traag die dingen zeg. Je zou toch zeggen dat je met een paar goede AA-guns die dingen uit de lucht haalt, wat veel goedkoper is dan raketten. Misschien wat zware stationaire machinegeweren op daken ofzo.
(Hier even gequote want meer ontopic.)

Rheinmetall heeft er wel iets moois voor.

• Neverwinterx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 11:34
Waar zit het verschil tussen kamikazedrone en raket? Ik dacht dat moderne raketten al op gps vlogen en bijstuurden. Dus waar trek je precies de lijn?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Neverwinterx schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:41:
Waar zit het verschil tussen kamikazedrone en raket? Ik dacht dat moderne raketten al op gps vlogen en bijstuurden. Dus waar trek je precies de lijn?
Zelf zie ik het onderscheid als volgt:
Een drone wordt gedurende de vlucht (actief) gestuurd door een mens die de target selectie doet, waar een raket gewoon op 1 gps locatie af gaat zonder (menselijke) correcties achteraf na lancering.
Je hebt wel raketten met auto sensing na lanceren (brimstone/Harm)

PSN

• Tom Paris
Neverwinterx schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:41:
De term 'kamikazedrone' dekt wmb niet helemaal de lading. Het is een 'loitering munition' die richting het slagveld of een stad vliegt en daar enige tijd blijft rondvliegen ('loitering') totdat er een doel herkend wordt. Automatisch obv een sensor, dan wel na input van een operator op de grond.

De term 'raket' is ook wat grof, in deze context meestal een kruisvluchtwapen of ballistische raket. Deze vliegen direct op het doel af (hoewel sommige kruisvluchtwapens ook weer autonome doelherkenning hebben en tijdens de vlucht te updaten zijn).

De Shahed/Geran is zo'n loitering munition, maar ze worden door de Russen eigenlijk weer juist als kruisvluchtwapen gebruikt (direct op een voorgeprogrammeerd doel af).

Duidelijk toch? :+

• onkl
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:15:
[...]

(Hier even gequote want meer ontopic.)

Rheinmetall heeft er wel iets moois voor.

[YouTube: Rheinmetall Air Defence: Skynex truck-mounted engaging drone swarm]
Hoewel zo'n ding ongetwijfeld uitstekend zal werken, is het iets te modern spul, waardoor het niet ergens in opslag staat. Zie bijvoorbeeld de leveringstijd voor het IRIS-T SLM systeem.
Een betere optie is vermoedelijk meer Gepard-achtige systemen. Die lijken het prima te doen en systemen van die generatie staan vaak nog in reserve.

https://nitter.it/Gerashc...tus/1582030779831681025#m

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 17-10-2022 20:43 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:15

mphilipp

Romanes eunt domus

Drones zijn in principe redelijk makkelijke doelwitten omdat ze zo langzaam zijn en ook redelijk laag vliegen. Punt is alleen dat je niet bij elk (mogelijk) doelwit een AA gun kan neerzetten. En zo'n Rheinmetal ding ziet er ook erg duur uit. En ook kruisraketten zijn vrij langzaam, maar je kunt niet bij elke stad/doelwit een Patriot neerzetten. Zoveel zijn er niet eens.
Dit punt komt oa aan de orde in de laatste bijdrage van Perun:

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• alexbl69
  • Laatst online: 09:04
mphilipp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

Drones zijn in principe redelijk makkelijke doelwitten omdat ze zo langzaam zijn en ook redelijk laag vliegen. Punt is alleen dat je niet bij elk (mogelijk) doelwit een AA gun kan neerzetten. En zo'n Rheinmetal ding ziet er ook erg duur uit. En ook kruisraketten zijn vrij langzaam, maar je kunt niet bij elke stad/doelwit een Patriot neerzetten. Zoveel zijn er niet eens.
Dit punt komt oa aan de orde in de laatste bijdrage van Perun:
[YouTube: "Deadly Skies" Air Defence In Ukraine - Drones, SAMs, and Attrition]
Het zou misschien kunnen met 'counter' kamikaze-drones'. Drones die (tientallen) uren in de lucht kunnen blijven hangen, en op commando zich op een aanstormende vijandige drone kunnen storten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

alexbl69 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:39:
[...]
Het zou misschien kunnen met 'counter' kamikaze-drones'. Drones die (tientallen) uren in de lucht kunnen blijven hangen, en op commando zich op een aanstormende vijandige drone kunnen storten.
Geen idee of zoiets al bestaat, maar het klinkt als een goed idee. Momenteel is er volgens mij een soort drone-wapenwedloop aan de gang. Men begint nu de waarde van drones, groot en klein, te zien op het slagveld.

Ik dacht ook aan die mega mitrailleurs die volgens mij bedoeld zijn om raketten uit de lucht te schieten. Die dingen die een shitload aan kogels afvuren met een belachelijke snelheid. Of hele grote hagelgeweren. Drones zijn best kwetsbaar, dus als je een heel groot hagelgeweer maakt (even simpel gezegd) zou je ze op die manier makkelijk uit de lucht moeten kunnen halen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

mphilipp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Geen idee of zoiets al bestaat, maar het klinkt als een goed idee. Momenteel is er volgens mij een soort drone-wapenwedloop aan de gang. Men begint nu de waarde van drones, groot en klein, te zien op het slagveld.

Ik dacht ook aan die mega mitrailleurs die volgens mij bedoeld zijn om raketten uit de lucht te schieten. Die dingen die een shitload aan kogels afvuren met een belachelijke snelheid. Of hele grote hagelgeweren. Drones zijn best kwetsbaar, dus als je een heel groot hagelgeweer maakt (even simpel gezegd) zou je ze op die manier makkelijk uit de lucht moeten kunnen halen.
Je bedoelt CIWS of C-RAM systemen zoals de Goalkeeper van NL en de Phalanx van de US? Die hebben maar een beperkt bereik waardoor je een flink aantal van die systemen nodig hebt om een stad als Kyiv te beschermen. Dan is een systeem als Iron Dome misschien beter vanwege het grotere bereik van dat systeem, of een mobiel systeem als de Cheetah PRTL

Een enorm hagelgeweer lijkt mij nog veel minder een optie, want het bereik van een hagelgeweer is nogal beperkt. En dan heb je al snel dit formaat nodig:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/86/Snowden_Slights_with_big_gun_YORYM-S364.jpg

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een pond gun. Leuk ding, maar ik zou het net niet prefereren voor drones. Zwemmende eenden daarentegen :9

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Boudewijn schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:49:
Een pond gun. Leuk ding, maar ik zou het net niet prefereren voor drones. Zwemmende eenden daarentegen :9
In het nederlands heet zo'n ding een Eendenroer :'(

Niet het meest praktische wapen, je bent wel even bezig om het te herladen. Een moderne variant ervan zal sneller te laden zijn, maar nog steeds zit je dan met een beperkt bereik van het wapen

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_Eend_ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

In het nederlands heet zo'n ding een Eendenroer :'(

Niet het meest praktische wapen, je bent wel even bezig om het te herladen. Een moderne variant ervan zal sneller te laden zijn, maar nog steeds zit je dan met een beperkt bereik van het wapen
Meter of 50. Goed met deze hoeveelheid lood wellicht 100.
En het bootje dat je eronder schroeft is zo lastig op het land he ;) .
offtopic:
wel goed voorgeven en doorzwaaien he ;)

Dank voor de Nederlandse term. Die sla ik op.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 18-10-2022 13:09 ]

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

mphilipp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Dat laatste bestaat al, o.a. Rheinmetall heeft er een op de markt. Je moet dan niet aan hagelpatronen denken, maar een (naar verhouding) klein kaliber granaat die een directionele scherfwerking hebben. Er bestaan al veel anti-drone systemen, het probleem is alleen de oplage, de kosten, en het feit dat deze dreiging pas sinds kort in Oekraïne bestaat.

Een ander probleem is dat Oekraïne groot is. Je kan dan wel belangrijke infrastructuur dekken (wat al een groot oppervlakte is), maar dan gaan de aanvallen op woningen gewoon door.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

In Oekraine hebben ze er al wat op bedacht:
https://nitter.it/KyryliukRoma/status/1582285711847219200

(filmpje in de tweet)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

En een draadje over de Shahed drones van Kyryliuk:

https://threadreaderapp.com/thread/1581974494503407618.html

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:27

bloody

0.000 KB!!

_Eend_ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:25:
In Oekraine hebben ze er al wat op bedacht:
[Twitter]https://nitter.it/KyryliukRoma/status/1582285711847219200

(filmpje in de tweet)
En hier zie je het vliegend. Helaas nog niet in actie, maar dat zal snel komen!
[Twitter: https://twitter.com/KyryliukRoma/status/1582364600628305920]

nope

• Sissors
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Probleem is die moeten een bewegend doelwit van ~1m raken.Terwijl de Iraanse drones ene niet bewegend doelwit van ~10km moeten raken.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:01
Sissors schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Probleem is die moeten een bewegend doelwit van ~1m raken.Terwijl de Iraanse drones ene niet bewegend doelwit van ~10km moeten raken.
Die Shahed 136 is 2.5x3.5 meter.

• Sissors
  • Niet online
Kadett schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

Die Shahed 136 is 2.5x3.5 meter.
Dan moet hij hem wel recht van boven raken :P

Maar goed iets groter, alsnog is het een enorm verschil zoiets te raken tov wat die Shahed's moeten raken.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:01
Zijn alle TB2's uit de lucht geschoten, daarvan al maanden geen footage meer van gezien. Anders die rondjes laten vliegen boven Kiev als verdediging.

• gise
  • Niet online
https://t.me/ukrainenowenglish/20670

Het IRIS-T systeem is al in Oekraïne en ingezet!

• Muncher
Reuters geeft aan dat Iran meer drones en met name raketten gaat leveren (onder het mom van “wat ze ermee doen moeten Rusland zelf weten” 🤡).

Anyway, ik ken die raketten die ze noemen niet: Fateh en Zolfaghar.

Heeft iemand enig idee hoe effectief die wapens zijn?

Bron: https://www.reuters.com/w...-west-sources-2022-10-18/

[ Voor 18% gewijzigd door Muncher op 18-10-2022 22:18 ]

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 20:17
Muncher schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:17:
Reuters geeft aan dat Iran meer drones en met name raketten gaat leveren (onder het mom van “wat ze ermee doen moeten Rusland zelf weten” 🤡).
Drones zijn denk ik DE manier om oorlog te voeren. Het is goedkoop, nauwelijks tegen te houden. Ik vrees dat deze drone aanvallen nog wel even gaan aanhouden en Oekraïne misschien wel op de knieën gaat brengen. Continue je kritische infrastructuur kwijtraken ga je niet redden als land.

Ik moet altijd denken aan deze (nog fictieve) commercial: YouTube: MICRO DRONES KILLER ARMS ROBOTS - AUTONOMOUS ARTIFICIAL INTELLIGENCE...

Het is een kwestie van tijd.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:43:
Die raketten hebben een behoorlijk bereik:

[Twitter]https://nitter.net/JayinKyiv/status/1582390342405345283

[Afbeelding]
Hetzelfde als hun huidige arsenaal aan Kalibr, Iskander etc.

PSN

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11 14:01
In principe moet je die traag vliegende drones kunnen opruimen met een helikopter met een machinegeweer of autocannon eronder toch? Die zijn sneller dan die drones en kunnen zo een bepaald gebied verdedigen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jeebeekje schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:22:
In principe moet je die traag vliegende drones kunnen opruimen met een helikopter met een machinegeweer of autocannon eronder toch? Die zijn sneller dan die drones en kunnen zo een bepaald gebied verdedigen.
Dat lijkt me een hopeloze zaak. Een helicopter kost miljoenen en je zou er heel veel nodig hebben om effectief te zijn tegen aanvallen met meerdere drones.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jeebeekje schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:22:
In principe wel. Het zal wel moeilijker zijn dan het lijkt, Oekraine is erg vindingrijk geweest deze oorlog en zullen er alles aan doen de drones tegen te houden. Problemen zijn denk ik dat ze van diverse richtingen kunnen komen, de drones lastig op radar te zien zijn en 135 km/u op lage hoogte best snel is voor vuur vanaf de grond. Helikopters zouden ze bij moeten kunnen houden maar iets raken dat zo klein is valt niet mee.

https://www.overtdefense....-armed-forces-of-ukraine/

Deze variant van de MI-24 is weer slecht geschikt met een vast 30mm kanon waar de oudere varianten een machinegeweer in een bestuurbare koepel hadden. Maar dan nog moet je met 25+ jaar oude techniek uit een snel bewegende heli een snel bewegende drone raken. Daarvoor heb je hulp nodig van computers.

Dit zou wel een oplossing kunnen zijn, een oud concept op de OV-10:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FQlDbFB.jpg

Een snel maar niet te snel, stabiel platform met groot bereik en goed zicht naar buiten. Een tweede bemanningslid om te concentreren op mikken met een gestabiliseerde koepel en moderne hulpmiddelen.

• Muncher
Van de NOS liveblog. https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-64796821
NAVO levert anti-dronesystemen aan Oekraïne

De NAVO levert Oekraïne apparatuur om zich te verdedigen tegen luchtaanvallen en die ook geschikt is tegen drones.

"De NAVO levert de komende dagen anti-dronesystemen om het gevaar van drones te weerstaan, ook die van Iran", zei secretaris-generaal Stoltenberg.

Oekraïne zegt dat door Russische droneaanvallen de afgelopen week bijna een derde van de energiecentrales is vernietigd. Rusland ging daartoe over nadat het op de fronten in het oosten en het zuiden van het land was teruggedrongen.

Iraanse bronnen zeiden tegen persbureau Reuters dat Iran Rusland meer drones en ook raketten wil leveren.

• onkl
IJzerlijm schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

In principe wel. Het zal wel moeilijker zijn dan het lijkt, Oekraine is erg vindingrijk geweest deze oorlog en zullen er alles aan doen de drones tegen te houden. Problemen zijn denk ik dat ze van diverse richtingen kunnen komen, de drones lastig op radar te zien zijn en 135 km/u op lage hoogte best snel is voor vuur vanaf de grond. Helikopters zouden ze bij moeten kunnen houden maar iets raken dat zo klein is valt niet mee.

https://www.overtdefense....-armed-forces-of-ukraine/

Deze variant van de MI-24 is weer slecht geschikt met een vast 30mm kanon waar de oudere varianten een machinegeweer in een bestuurbare koepel hadden. Maar dan nog moet je met 25+ jaar oude techniek uit een snel bewegende heli een snel bewegende drone raken. Daarvoor heb je hulp nodig van computers.

Dit zou wel een oplossing kunnen zijn, een oud concept op de OV-10:

[Afbeelding]

Een snel maar niet te snel, stabiel platform met groot bereik en goed zicht naar buiten. Een tweede bemanningslid om te concentreren op mikken met een gestabiliseerde koepel en moderne hulpmiddelen.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zouden er nog landen zijn dit een voorraadje UH-1 Huey + machinegeweer (de klassieke M*A*S*H helicopter) in het magazijn hebben staan?
Die drones hebben nul verdediging, dus alles wat erachteraan kan vliegen en kan schieten, lijkt me een interessante optie.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Toch zit ik me af te vragen of ze die drones niet het meest effectief met de M2 Browning of M45 Quadmount neergehaald kunnen worden. Ja, dat spul is stok oud, maar wordt nog steeds geproduceerd en zijn vast in flinke aantallen beschikbaar. Bereik is ~1800 meter en heel duur zullen ze niet zijn. In principe kan je Kyiv (en andere steden) omsingelen met die dingen.

Hoewel M45 al 50 jaar niet meer gebouwd wordt. Maar volgens mij zijn er nog wel 'turrets' voor 2-4 M2's die je ergens neer kan zetten.

edit:
Net even met de natte vinger zitten rekenen. Kyiv is ~100km in omtrek. Dus met 100 twin M2 brownings kan je om de hele stad spervuur leggen tegen drones. Moet je natuurlijk ook wel de mensen voor hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Standeman op 19-10-2022 14:40 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Requiem19
  • Nu online
Van The Guardian:
With the price of the Iranian-made Shahed-136s standing at just €20,000 to €50,000 for each vehicle, the total cost to Russia of the failed drone attacks unleashed on Ukraine in recent weeks is estimated by military analysts at the NGO Molfar to be between $11.66m (£10.36m) and $17.9m (£15.9m).

Wreckage of what Kyiv has described as an Iranian Shahed drone, downed near Kupiansk, Ukraine.
The wreckage of what Kyiv has described as an Iranian Shahed drone, downed near Kupiansk, Ukraine. Photograph: Ukrainian military’s Strategic Communications Directorate/AP
Ukraine has deployed a host of weaponry to bring the drones down, including MiG-29 jets, C-300 cruise missiles, Nasams ground defence systems and small-arms fire.

The estimated cost to Ukraine stands at more than $28.14m (£25m), according to the analysis, which is based on open sources. The data includes drones launched between 13 September and 17 October.

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11 14:01
downtime schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:39:
[...]

Dat lijkt me een hopeloze zaak. Een helicopter kost miljoenen en je zou er heel veel nodig hebben om effectief te zijn tegen aanvallen met meerdere drones.
Ik ga er dan vanuit dat je met helikopters een vorm van point of zone verdediging kunt opzetten. Bijvoorbeeld een aanvliegroute naar een stad of specifiek een energiecentrale.
Daarnaast zijn helicopters al beschikbaar. Nieuwe aanschaffen, specifiek hiervoor lijkt me inderdaad wat duur.
Dan zou je eerder naar droneachtige systemen kijken.

De goede verplaatsbaarheid, herinzetbaarheid en goedkope munitie lijken me grote voordelen tov een raketverdediging of zelf een gepard oid.

[ Voor 0% gewijzigd door Jeebeekje op 19-10-2022 14:43 . Reden: Typtyphus ]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Nu blijkt die Selective Availabilty in GPS (waar de Iraanse drones gebruik van maken) toch wel nuttig. Helaas is die in 1996 verwijderd. Ook Europa mag zich wel afvragen hoe slim het is om een nog preciezer positiesysteem zonder enige beperkingen (behalve helemaal uit) te lanceren waarmee een tegenstander voor een habbekrats drones kan maken om de electriciteitsvoorziening of andere infrastructuur plat te leggen.

Qua lading zijn zelfs 2000 Shaheed-136 nog maar het equivalent van minder dan 10 WW2 B-17's maar de precisie maakt ze zo gevaarlijk.

Wikipedia: Error analysis for the Global Positioning System

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een helikopter is gewoon te duur voor dat soort dingen en in potentie te langzaam. De meeste helikopters hebben een maximum snelheid van ergens tussen de 200 en 300 km/u. Die drones gaan tussen de 120 en 180 km/u. Een onderschepping zou dus lang van te voren moeten worden ingezet. Het kost brandstof om ze in de lucht te houden, dus 24/7 een heli boven een te beschermen doelwit laten hangen is gewoon een heel dure zet waarvan ik tevens geen heel hoog rendement verwacht. Ik zou eerder een lading Flycatchers richting de Oekraïne sturen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58
@IJzerlijm wat vooral lastig is, is dat GPS ook niet zo selectief uit te zetten is in een regio. Als er een (militair) alternatief zou zijn voor de regio, zet je het gewoon uit in dat hele gebied. Zou Rusland namelijk ook dwars zitten, maar helaas zal er voor Ukraine ook veel niet meer werken.

Geen idee hoe ingewikkeld GPS jammers zijn, maar daar wordt ongetwijfeld hard aan gepuzzeld.

Overigens zouden ze in de stad weer ouderwetse FLAK torens moeten bouwen op flatgebouwen. Schieten met kogels is nu eenmaal minder handig dan schieten met fragmentatie granaten uit ouderwetse AA kanonnen. Rangefinder erbij en gaan. Beetje WOII stijl, net als de Russische uitrusting. Ze vliegen er traag genoeg voor.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

IJzerlijm schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:55:
Nu blijkt die Selective Availabilty in GPS (waar de Iraanse drones gebruik van maken) toch wel nuttig. Helaas is die in 1996 verwijderd.
Maar dat maakte al niet meer uit. Je kunt heel makkelijk door een eigen GPS baken zorgen dat je een accurate positiebepaling krijgt. De onnauwkeurigheid die men op die manier aanbracht was zo te omzeilen. We hebben nu ook extra bakens op bepaalde lokaties staan om GPS nauwkeuriger te maken. Uiteindelijk is het doordat je gebruik maakt van radio signalen altijd een bepaalde onzuiverheid aanwezig, zeker als je in een bewegend voertuig zit en te maken hebt met bebouwing/begroeiing enzo.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

NiGeLaToR schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:42:
Geen idee hoe ingewikkeld GPS jammers zijn, maar daar wordt ongetwijfeld hard aan gepuzzeld.
Daar heb je zelf ook last van. Toen Rusland de inval begon, hadden ze ook volop alle jammers aangezet. Maar op een bepaald moment kregen ze zelf ook problemen met communicatie en navigatie. Dus kwam het bevel om de jammers maar weer uit te zetten. Perun noemde dat in zijn recente video 'dangerous skies'.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:18

Grouchy

meep meep

mphilipp schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Daar heb je zelf ook last van. Toen Rusland de inval begon, hadden ze ook volop alle jammers aangezet. Maar op een bepaald moment kregen ze zelf ook problemen met communicatie en navigatie. Dus kwam het bevel om de jammers maar weer uit te zetten. Perun noemde dat in zijn recente video 'dangerous skies'.
Jammers aanzetten wordt nog steeds gedaan door de Russen, alleen met wat meer beleid. Diverse ZSU elementen rondom Bakhmut rapporteren tenminste dat voor & tijdens een aanval ze hun radio niet kunnen gebruiken.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Pagina: 1 ... 15 ... 58 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...