• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:20
_Eend_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:05:
[...]

Interessante info, bedankt! :)

We waren bijna collega's geweest dan, ik wilde het leger in om schutter op de 2A5 te worden, maar na dat gesprek met de oud tankcommandant heb ik daar maar vanaf gezien. Hij zei dat de Leopards eruit zouden gaan, daarom was hij ook logistiekeling geworden, want de skills van een tankbemanning zijn niet bepaald 1-op-1 overdraagbaar naar de civiele wereld. Dat was ergens rond 2005, toen was het (dacht ik) nog niet helemaal zeker dat ze eruit zouden gaan.
Wat is zijn achternaam en waar zat hij als ik mag vragen ?
Misschien is het een bekende.

Aan tank ervaring heb je in het burger leven idd niks.
Na redelijk wat rondzweven zit ik nou alweer bijna 7 jaar in de maritieme kant van de offshore : net zo'n geschifte bende :+

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

gws24 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 03:42:
[...]
Omdat ik zelf moest googlen wat een spall liner is, hier voor iedereen de vertaling/uitleg :P :

[...]
Er zijn dus granaten die essentieel kneedexplosief en een vertraagde ontsteking bevatten (denk wel aan fracties van milliseconden). Deze slaan plat (dus spreidt tevens als pannekoekenbeslag) op het pantser van een vijandig voertuig en explodeert erna. De kracht die het uitoefent op het pantser zorgt voor vervorming, wat inwendig dus die scherven als gevolg heeft. Dat noemen ze HESH of HEP: High Explosive Squash Head en High Explosive Plastics.

Spall liner is de coating die de scherven moet tegenhouden die uit vervorming ontstaan.
dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 06:06:
[...]

Nope die waren hol :
De bedoeling van modules was ook meer om de baan van granaten (KE) te veranderen, zodat inplaats van dat een KE granaat zich in de toren boord deze af ketst.
De zij modules waren rond de 5cm dik met aan de binnenkant opberg ruimte
De voormodules iets dikker maar binnenzijde hol.
Heeft dit geen voordelen ten opzichte van HEAT? Volgens mij is hol pantser en opgehangen platen de reden dat Tandem HEAT werd bedacht. De russen probeerden met die cope cage hetzelfde te bereiken, maar juist de Javelin is een Tandem HEAT toepassing (zo niet een van de eerste).

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:57

_Eend_

🌻🇺🇦

dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:24:
[...]

Wat is zijn achternaam en waar zat hij als ik mag vragen ?
Misschien is het een bekende.
De vraag waarvan ik al bang was dat die zou komen. :P Sinds mijn post probeer ik al om op zijn naam te komen. Zijn oude eenheid weet ik ook niet meer.

Mijn excuus is dat het 20+ jaar geleden was :P

Wat ik wel zeker weet is dat hij ergens in de 40 was, wit haar had en een zgn. flat top kapsel. Verder reed ie op een Harley Davidson of een soortgelijk model uit Japan.
Aan tank ervaring heb je in het burger leven idd niks.
Na redelijk wat rondzweven zit ik nou alweer bijna 7 jaar in de maritieme kant van de offshore : net zo'n geschifte bende :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
nst6ldr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:04:
[...]

Er zijn dus granaten die essentieel kneedexplosief en een vertraagde ontsteking bevatten (denk wel aan fracties van milliseconden). Deze slaan plat (dus spreidt tevens als pannekoekenbeslag) op het pantser van een vijandig voertuig en explodeert erna. De kracht die het uitoefent op het pantser zorgt voor vervorming, wat inwendig dus die scherven als gevolg heeft. Dat noemen ze HESH of HEP: High Explosive Squash Head en High Explosive Plastics.

Spall liner is de coating die de scherven moet tegenhouden die uit vervorming ontstaan.

[...]

Heeft dit geen voordelen ten opzichte van HEAT? Volgens mij is hol pantser en opgehangen platen de reden dat Tandem HEAT werd bedacht. De russen probeerden met die cope cage hetzelfde te bereiken, maar juist de Javelin is een Tandem HEAT toepassing (zo niet een van de eerste).
Idd, als het schuine pantser niet kan zorgen voor baan verandering van het projectiel kan het idd de 2de explosie (die daadwerkelijk schade aanbrengt) opvangen tussen 2 pantser stukken.

Al moet ik er wel bij zeggen, HEAT granaten of raketten hebben frontaal (dikste stuk bepantsering) weinig effect op huidige westerse MBT's vanwege het gebruikte pantser (schotlamellen voor Leopards en verarmd uranium bij Abrams afgietijzers, wat de Challenger en de Leclerc hebben durf ik zo niet te zeggen)
Dat de bemanning niks meer doet is wat anders.

Ons werd ook geleerd : gepantserd krijgen KE granaten, soft MZ (eigenlijk dus HEAT)

Top pantser en HEAT raketten is dan weer een heel ander verhaal.
Als de door jou genoemde Javelin, of Milan, of Kornet etc etc op het dak aanklopt is het afgelopen
_Eend_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:12:
[...]

De vraag waarvan ik al bang was dat die zou komen. :P Sinds mijn post probeer ik al om op zijn naam te komen. Zijn oude eenheid weet ik ook niet meer.

Mijn excuus is dat het 20+ jaar geleden was :P

Wat ik wel zeker weet is dat hij ergens in de 40 was, wit haar had en een zgn. flat top kapsel. Verder reed ie op een Harley Davidson of een soortgelijk model uit Japan.

[...]
Jammer, zit al een paar uur mijn nek te breken of ik een oud commandant ken die sokkenteller is geworden.
Nogmaals, ik ben inmiddels ook alweer bijna 10 jaar weg bij de carnavals vereniging

En flat top kapsel/kaal had iedereen, anders werd je gek van die tank headset :+

[ Voor 20% gewijzigd door dierkx36 op 24-09-2022 09:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 06:06:
Nope die waren hol :
De bedoeling van modules was ook meer om de baan van granaten (KE) te veranderen, zodat inplaats van dat een KE granaat zich in de toren boord deze af ketst.
De zij modules waren rond de 5cm dik met aan de binnenkant opberg ruimte
De voormodules iets dikker maar binnenzijde hol.
Ah dus toch. Ik weet namelijk dat er enige verwarring bestaat of die niet alsnog gevuld dienen te worden met extra pantsermodules. Maar het is dus inderdaad alleen de KE projectielen van baan veranderen. :)

Voor de mensen die dit verder ook niet weten. Het idee is dat de afstand tussen dit "voorpantser" en de bepantsering van de toren zelf, groter is dan de lengte van een KE projectiel. Zo komt dat KE projectiel even in "vrije lucht" na de eerste weerstand van toch 5cm staal terecht. Dan veranderd de baan en is dat KE projectiel in principe kansloos tergen de rest.
nst6ldr schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:04:
[...]

Spall liners werken ook tegen brisant alsmede KE munitie. Zo lang als er een stukje staal kan losschieten en door de tank kan gaan vliegen na inslag, zou een spall liner het moeten stoppen.
Het werkt in principe ook beter tegen HEAT omdat je een flinke stand off distance hebt, maar Leopard 2 schijnt daar toch al erg goed tegen beschermd te zijn. Hoe ik begrepen heb dat de rest van het pantser is, nou het schijnen dus een serie aan platen te zijn met kleine gaten erin geboord, dan een afstand en vervolgens een plaat om de impact te absorberen alsmede ook rubber. Dit was altijd meer bedoeld tegen KE dan het bekende Chobham dat meer gericht is op HEAT. De Duitsers hebben die zwakte met A4 al opgelost door de gaten te vullen met keramisch materiaal.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SVmjfo3.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bHWNoek.gif

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:37:
[...]

Ah dus toch. Ik weet namelijk dat er enige verwarring bestaat of die niet alsnog gevuld dienen te worden met extra pantsermodules. Maar het is dus inderdaad alleen de KE projectielen van baan veranderen. :)

Voor de mensen die dit verder ook niet weten. Het idee is dat de afstand tussen dit "voorpantser" en de bepantsering van de toren zelf, groter is dan de lengte van een KE projectiel. Zo komt dat KE projectiel even in "vrije lucht" na de eerste weerstand van toch 5cm staal terecht. Dan veranderd de baan en is dat KE projectiel in principe kansloos tergen de rest.

[...]

Spall liners werken ook tegen brisant alsmede KE munitie. Zo lang als er een stukje staal kan losschieten en door de tank kan gaan vliegen na inslag, zou een spall liner het moeten stoppen.

[...]

Het werkt in principe ook beter tegen HEAT omdat je een flinke stand off distance hebt, maar Leopard 2 schijnt daar toch al erg goed tegen beschermd te zijn. Hoe ik begrepen heb dat de rest van het pantser is, nou het schijnen dus een serie aan platen te zijn met kleine gaten erin geboord, dan een afstand en vervolgens een plaat om de impact te absorberen alsmede ook rubber. Dit was altijd meer bedoeld tegen KE dan het bekende Chobham dat meer gericht is op HEAT. De Duitsers hebben die zwakte met A4 al opgelost door de gaten te vullen met keramisch materiaal.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Schiet me net iets te binnen :

Die 2A5en die Nederland toen verkocht heeft aan Canada zijn lineal recta richting Afghanistan gegaan.

Canada heeft toen ook een stel van deze Leo's uitgerust met hetzelfde soort reactieve kooien als wat de Russen gebruiken voor tegen IED's met holle lading.

Op facebook ben ik lid van een gesloten Leopard groep, daar zit ook een Canadese tankcommandant die daar foto's van had gedeeld.

Ik zit nou nog op mijn werk, maar zal van de komende week als ik thuis ben zoeken gaan naar die foto's
Het internet hier aan boord is namelijk om te huilen, hier reageren gaat al middels rooksignalen

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:53:
[...]

Het internet hier aan boord is namelijk om te huilen, hier reageren gaat al middels rooksignalen
Je kunt altijd nog overstappen op IPoAC, dat gaat wellicht wat sneller. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:03
[quote]dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 06:06:
De torenaandrijving is van hydraulisch naar elektronisch gegaan :
Uit eindelijk resulteerde dit dus in :
Met een 2A4 kon je de hele nacht in waarneming staan zonder de motor te starten, met de 2A5 moest je dus om het halve uur de motor starten omdat je de accu's leegtrok door de toren aandrijving.
Idee was goed : uitvoering wat minder)
Toren werd door de elektrische aandrijving wel wat sneller, uit m'n hoofd 360 graden 5 seconden, 2A4 was 360 graden in 8 seconden
Reden electrisch was deels om van de extreem brandbare hydrauliek olie af te komen, en dus de crew overlevingskans te vergroten.

Ook het vermelden waard is het feit dat men steeds vaker begon met pantser schuin te plaatsen teneinde niet alleen het afketsen te vergroten maar ook met name om het effectieve pantserdeel te vergoten zonder gewicht toe te voegen ....

Pak maar eens een pak melk, zal in de breedte 7cm zijn. Als het een pantserplaat was had je dus ongeveer 7 cm pantserstaal (of wat voor materiaal of combinatie van diverse materialen).
Houd dat pak eens schuin onder een hoek van bijv. 45 graden en je ziet nu dat de 'breedte' opeens beduidend meer is, terwijl het gewicht hetzelfde blijft.

Gewicht blijft immers een issue met een gevechtstank.

[ Voor 30% gewijzigd door Bomberman71 op 24-09-2022 13:40 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:54

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Helaas is deel 2 dan niet waar, want als je het schuin zet heb je meer oppervlak (=meer gewicht) nodig om dezelfde hoogte te coveren. Netto hou je dus hetzelfde gewicht per cm effectief pantser.
Echter met wat 'lucht' achter laagje 1 verminder je wel de klap op het materiaal erachter.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dierkx36
Bomberman71 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:31:
[quote]dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 06:06:

[...]

Reden electrisch was deels om van de extreem brandbare hydrauliek olie af te komen, en dus de crew overlevingskans te vergroten.

Ook het vermelden waard is het feit dat men steeds vaker begon met pantser schuin te plaatsen teneinde niet alleen het afketsen te vergroten maar ook met name om het effectieve pantserdeel te vergoten zonder gewicht toe te voegen ....

Pak maar eens een pak melk, zal in de breedte 7cm zijn. Als het een pantserplaat was had je dus ongeveer 7 cm pantserstaal (of wat voor materiaal of combinatie van diverse materialen).
Houd dat pak eens schuin onder een hoek van bijv. 45 graden en je ziet nu dat de 'breedte' opeens beduidend meer is, terwijl het gewicht hetzelfde blijft.

Gewicht blijft immers een issue met een gevechtstank.
Klopt wat je zegt :Y

Velen van ons waren niet blij met de elektrische aandrijving, ondanks dat deze veiliger was dan hydraulisch, vanwege het leegtrekken van de accu's.
Je kon gewoon niet fatsoenlijk meer als waarnemings voertuig dienen wat met de 2A4 wel ging.
47,7 twin turbo injectie die 's nachts een aantal keer start trekt namelijk nogal wat aandacht.

Kan me nog herinneren dat toen de 2A5en binnen kwamen (ik zat bij 101Tk en wij waren 1 van de eerste die werden omgeschoold) dat we de vloeistof accu's nog gebruikte uit de 2A4en :
Lang verhaal kort : 1 grote drama.
Later zijn die onderhoudsvrije gel accu's gekomen en het werd wat beter, maar na 1 oefening kon je ze alle 8 wel weer uitwisselen omdat ze kapot getrokken waren.

Als nederland net als Zweden en Denemarken die generator erbij had genomen (of in de koepelbak van de toren of in een onderhouds bak van het onderstel) hadden we dit hele probleem niet gehad en had je niemand horen klagen.

Heb in 2004 (dacht ik) , was toen inmiddels onderstellen monteur, en oefening gehad in Oksbol, Denemarken.
Zijn toen ook bij een Deens tank bat wezen kijken : die generator hoorde je dus echt niet, ding was perfect

2de nadeel van de elektronische aandrijving was dat deze erg slecht reageerde op warmte , je kreeg in stab ein (toren volledig gestabiliseerd) snel rare reacties uit de toren met erg warm weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:10:
[...]

Klopt wat je zegt :Y

Velen van ons waren niet blij met de elektrische aandrijving, ondanks dat deze veiliger was dan hydraulisch, vanwege het leegtrekken van de accu's.
Je kon gewoon niet fatsoenlijk meer als waarnemings voertuig dienen wat met de 2A4 wel ging.
47,7 twin turbo injectie die 's nachts een aantal keer start trekt namelijk nogal wat aandacht.

Kan me nog herinneren dat toen de 2A5en binnen kwamen (ik zat bij 101Tk en wij waren 1 van de eerste die werden omgeschoold) dat we de vloeistof accu's nog gebruikte uit de 2A4en :
Lang verhaal kort : 1 grote drama.
Later zijn die onderhoudsvrije gel accu's gekomen en het werd wat beter, maar na 1 oefening kon je ze alle 8 wel weer uitwisselen omdat ze kapot getrokken waren.

Als nederland net als Zweden en Denemarken die generator erbij had genomen (of in de koepelbak van de toren of in een onderhouds bak van het onderstel) hadden we dit hele probleem niet gehad en had je niemand horen klagen.

Heb in 2004 (dacht ik) , was toen inmiddels onderstellen monteur, en oefening gehad in Oksbol, Denemarken.
Zijn toen ook bij een Deens tank bat wezen kijken : die generator hoorde je dus echt niet, ding was perfect

2de nadeel van de elektronische aandrijving was dat deze erg slecht reageerde op warmte , je kreeg in stab ein (toren volledig gestabiliseerd) snel rare reacties uit de toren met erg warm weer.
Herken dat ge-eikel van oa de Fennek waarbij je ook de nacht niet kon doordraaien zonder de motor een paar keer te starten teneinde de accu levend te houden bij continue gebruik van het warmtebeeld.
ERG slecht voor een voertuig dat als doel heeft pure verkenning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
Bomberman71 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:34:
[...]

Herken dat ge-eikel van oa de Fennek waarbij je ook de nacht niet kon doordraaien zonder de motor een paar keer te starten teneinde de accu levend te houden bij continue gebruik van het warmtebeeld.
ERG slecht voor een voertuig dat als doel heeft pure verkenning.
Bekend verhaal, herstel pel 11Tk was 1 van de eerste die de Fenneks naar binnen gedrukt kreeg.

Greppeltjes deed de Fennek het ook niet zo dendert mee, iets met voorbumpers/lichte pantserplaat voor :+

Zou eigenlijk een memoires moeten schrijven over hoeveel gek#t ik wel niet meegemaakt heb met de Leo's vanwege het standaard hetmagnikskosten mentaliteit van defensie/de politiek

Kerosine gate , ook zo'n briljant plan wat echt FANTASTISCH werkte ...not.
Tandenkransen kopen bij een goedkopere leverancier :
"Nee, is dezelfde kwaliteit, gaat perfect werken"
In plaats van om de 700 kilometer tandkransen vervangen deed je het om de volledige tankbeurt omdat ze helemaal waren opgevreten... en een Leo is dorstig.

...was goedkoper ... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71
dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:24:
[...]

Bekend verhaal, herstel pel 11Tk was 1 van de eerste die de Fenneks naar binnen gedrukt kreeg.

Greppeltjes deed de Fennek het ook niet zo dendert mee, iets met voorbumpers/lichte pantserplaat voor :+

Zou eigenlijk een memoires moeten schrijven over hoeveel gek#t ik wel niet meegemaakt heb met de Leo's vanwege het standaard hetmagnikskosten mentaliteit van defensie/de politiek

Kerosine gate , ook zo'n briljant plan wat echt FANTASTISCH werkte ...not.
Tandenkransen kopen bij een goedkopere leverancier :
"Nee, is dezelfde kwaliteit, gaat perfect werken"
In plaats van om de 700 kilometer tandkransen vervangen deed je het om de volledige tankbeurt omdat ze helemaal waren opgevreten... en een Leo is dorstig.

...was goedkoper ... 8)7
Herinner me nog de 'low budget' Tracks ... Normaal waren die geloof ik van Diehl als ik het me goed herinner, maar toen kregen wij andere rommel.
Rubber dat met brokken van de tracks afkwamen en 2 maanden later stonden wij weer die K**** tracks te ontvetten, in elkaar slaan en te wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
Bomberman71 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:31:
[...]

Herinner me nog de 'low budget' Tracks ... Normaal waren die geloof ik van Diehl als ik het me goed herinner, maar toen kregen wij andere rommel.
Rubber dat met brokken van de tracks afkwamen en 2 maanden later stonden wij weer die K**** tracks te ontvetten, in elkaar slaan en te wisselen.
Waren dat niet toen niet alleen de pads ?
Kan me nog wel zoiets wel herinneren, alleen weet ik echt niet meer de naam van de fabrikant van dat spul.

Wenden was toen op eigen risico :
Als je geluk had vlogen alleen de stukken rubber om je oren... met wat pech mocht je een pad á anderhalve kilo terug koppen _O-

[edit]
Begint idd langzaam een lampje te branden over wat je zegt, die low-budget tracks.
Die sleten als een gek en rekte binnen no time op, om de haverklap track naast de loopwielen ondanks dat je ze boven de spanning zette wat eigenlijk mocht.
Regelmatig dat de rubbers in de trackblokken, waar as doorheen zat waar je eindverbinders opkwamen gewoon scheurde of binnen no-time waren uitgelubberd : einde track blok begin maar weer met breken
Die hebben ze maar een hele korte tijd gebruikt, net een jaar toch ?

[ Voor 25% gewijzigd door dierkx36 op 24-09-2022 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71
dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:34:
[...]

Waren dat niet toen niet alleen de pads ?
Kan me nog wel zoiets wel herinneren, alleen weet ik echt niet meer de naam van de fabrikant van dat spul.

Wenden was toen op eigen risico :
Als je geluk had vlogen alleen de stukken rubber om je oren... met wat pech mocht je een pad á anderhalve kilo terug koppen _O-
Op het Leo1V onderstel hadden wij geen (edit) pads die vervangen konden worden. Je moest dus een segment vervangen of meerdere of natuurlijk een complete track.
Die tracks waren verdeeld in 'broodjes' zodat het logistiek wat makkelijker te vervoeren was.
Dus geschakeld aan en elkaar (gelukkig) en bestond uit een stuk of 8-10 segmenten gok ik zo.
Alles in de preseveer wat eraf moest met staalborstels en diesel, dn die broodjes rechtbuigen en middels die eindconnectors broodje aan broodje verbinden totdat je op een complete track kwam.

Wij deden wel de tracks keren na verloop van tijd maar dat was veel minder arbeids intensief dan een compleet nieuwe track in elkaar slaan.
En natuurlijk kwam de tandenkrans er dan ook bij, vooral die hele hub eraf om die achterste te doen was een klusje.

Viel destijds gewoon onder 1e echelons onderhoud waarbij soms een monteur kwam helpen en aanwijzingen geven.
We gebruikten de YPR om broodjes/track te slepen en te draaien en de ALK om te ondersteunen bij het eraf/erop tillen van de hub.

[ Voor 4% gewijzigd door Bomberman71 op 24-09-2022 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
Bomberman71 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:45:
[...]

Op het Leo1V onderstel hadden wij geen (edit) pads die vervangen konden worden. Je moest dus een segment vervangen of meerdere of natuurlijk een complete track.
Die tracks waren verdeeld in 'broodjes' zodat het logistiek wat makkelijker te vervoeren was.
Dus geschakeld aan en elkaar (gelukkig) en bestond uit een stuk of 8-10 segmenten gok ik zo.
Alles in de preseveer wat eraf moest met staalborstels en diesel, dn die broodjes rechtbuigen en middels die eindconnectors broodje aan broodje verbinden totdat je op een complete track kwam.

Wij deden wel de tracks keren na verloop van tijd maar dat was veel minder arbeids intensief dan een compleet nieuwe track in elkaar slaan.
En natuurlijk kwam de tandenkrans er dan ook bij, vooral die hele hub eraf om die achterste te doen was een klusje.

Viel destijds gewoon onder 1e echelons onderhoud waarbij soms een monteur kwam helpen en aanwijzingen geven.
We gebruikten de YPR om broodjes/track te slepen en te draaien en de ALK om te ondersteunen bij het eraf/erop tillen van de hub.
Zelfde ritueel als ons, wij hadden dan nog die pads erbij :
Pad meppen in de winter , werd je snel warm.
Pad meppen in de zomer, niet leuk.

Track opleggen ging met domme kracht ( lader O-) )
Diverse andere manieren geprobeerd maar werkte niet (1* 10 tons kraan in de smef :+ )

Track keren ging met een vorkheftruck, anders lompe kracht.

Alleen een track op zijn plaats trekken met een MB was dan weer niet zo succesvol :X

Menige "briljante" ideeen verklaarde wel redelijk waarom ze ons altijd Lomp En Onbenullig noemde :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dierkx36
Zoals beloofd hier een paar foto's van Canadeese Leo 2's met de mine protection optie.

Een paar is van hun huidige 2A6M's zoals deze hebben rondgereden in Afghanstan en een paar van hun (oude Nederlandse) 2A5 correctie is ook een 2A6M, welke zoals je kan zien contact heeft gehad met een IED.
En idd, er staat een nederlandse Cavalerist op die foto's , deze foto's zijn dacht ik genomen op Helmand maar ik weet het niet zeker.
Bemanning heeft het overleefd.

[EDIT]
De chauf heeft wel verdomd veel geluk gehad zo te zien....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S2J9Q3dUF4sjmdCIVlJIP3oq6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FASIrxkLwBfIIpoxQRYgxkAj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbkbts5tqxKIQqGlZvmgDyoEg2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hc2Hvw46dFJ3PNAI2dQidn9V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkPKcXjGCx_erqYhvMEwXAdpyX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDFE4YKYc8eouCOEXm5bHSgA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMRZIf0EIqyZbNc1_wIVNeyM5E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70hvZAnrCahWJwbc9n47usNw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 24-09-2022 21:54 ]

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 19:48

Jiffy

God, you're ugly!

Da's een serieuze klap geweest...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• dierkx36
Jiffy schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:26:
Da's een serieuze klap geweest...
Dit is geen plofje van een strijker geweest bij oud en nieuw...

[ Voor 53% gewijzigd door dierkx36 op 24-09-2022 22:47 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hoe werkt dat? Als er eenmaal zoveel schade is, ben je dan door het pantser heen, of heeft zo'n tank nog een soort "kreukelzone" om de bemanning te beschermen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

downtime schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:59:
[...]

Hoe werkt dat? Als er eenmaal zoveel schade is, ben je dan door het pantser heen, of heeft zo'n tank nog een soort "kreukelzone" om de bemanning te beschermen?
Zo te zien is het pantser bij de chauffeur nog gewoon intact op die foto?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bomberman71
Tank is op een IED gereden waarbij de hoofdlading onder de track is ontploft.
Normaliter zit de hoofdlading vaak versprongen naar achteren (tov rijrichting) en wat meer naar het midden van de weg tov de 'schakelaar' dat vaak een pressure plate is.
Hier lijkt het erop dat hij in lijn lag of minimaal versprongen was. Een tank is ook een stuk breder dan een gewone wagen dus kan dat net goed aflopen ...
Als hij onder de bestuurder klapt ben je kansloos aangezien een beetje IED de bodem gewoon omhoog duwt en de bestuurder dan plet tegen het plafond zeg maar.
Tevens de schokgolf en losse onderdelen gaan je niet matsen.

Op de Leo2 M versie (soort Urban survival versie) hebben ze een soort zwevende vloer gemaakt waarbij de bestuurder dus los is van de bodem en als het ware in een constructie hangt.
Dat contact met de bodemvloer is dodelijk. Een simpel flesje water kan dwars door je heen gaan, net als bouten en andere onderdelen die omhoog gelanceerd kunnen worden. Om maar te zwijgen over het plat drukken van de bestuurder tegen het pantser boven hem.

[ Voor 4% gewijzigd door Bomberman71 op 25-09-2022 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
downtime schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:59:
[...]

Nee, de kreukelzone ben je zelf.
Buiten die liner waar ik het een pagina terug over had is er verder geen bescherming.
Die liner zit alleen in de toren, niet in het onderstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
YakuzA schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:01:
[...]

Zo te zien is het pantser bij de chauffeur nog gewoon intact op die foto?
Een paar loopwiel armen en toprollers zijn zo te zien losgerukt, het pantser zelf ziet er nog goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71
Mind you, alles wat niet hoog van de grond staat en geen V shaped bodem heeft is de klos.
Ladingen van 25-50KG werden normaal en alhoewel er vaak geen 'breach' in het pantser van een voertuig is werden de mensen platgedrukt, tegen het dak aan geslagen, eruit geworpen (soms tientallen meters !) en ga zo maar door.
Die energie overdracht is enorm en alleen door hoger van de grond te staan en een V shaped bodem kan je een flink deel van de energie ontlopen. Maar aan alles zit een grens en een extra 50KG aan lading is een stuk makkelijker te realiseren dan een voertuig aan te passen om hiermee beter te kunnen omgaan.

Je ziet de focus verschuiven. Daar waar het, pak hem beet,15 jaar geleden het IED een hot item was zie je nu de focus op de bovenkant (top attack weapons).

Het is niet voor niets dat KMW nu experimenteerd met het Israelische Trophy systeem.

https://bulgarianmilitary...ps-in-the-czech-republic/

De Russen hebben een soort gelijk systeem (Arena heet het geloof ik) maar we zien er weinig van in ukraine.

Het is overduidelijk. Zonder dit soort actieve (in combinatie met passieve) systemen en de juiste tactische inzet van andere eenheden is de tank erg kwetsbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
onkl schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:31:
Ik begreep uit die link dat die BAT variant nooit voorbij de ontwikkelingsfase is gekomen.
Niet super belangrijk maar voor degene die het moest interesseren:
Daar is Wikipedia wat ambigu over, maar volgens DARPA is er een (relatief) kleine pre-productie run geweest van 1.100 stuks (ik vermoed dan de BAT-zelf en niet de ATACMS). De stock is zero-funded, dus geen onderhoud/updates en vermoedelijk dus ook niet bepaald direct inzetbaar met ATACMS.

Er is ook een glider-bomb versie die wèl inzetbaar zou zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Vnze op 26-09-2022 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Een 9K33 Osa (SA-8 Gecko) en een Gepard samen op pad in Kharkiv Oblast. Nooit gedacht dat ik dat ooit nog eens zou zien totdat bekend werd dat 'wij' de Pruttel naar UA gingen sturen:

https://nitter.it/revishvilig/status/1574267538439131137

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

En blijkbaar is de Pruttel daar erg effectief. En dan vraag ik me af of het wel verstandig was om de Pruttel buiten dienst te zetten. We zien nu al grotere aantallen aanvallende goedkope drones. Daar zullen we in de toekomst meer van gaan zien, en in grotere aantallen. En dan lijkt het afvuren van een Stinger op zo'n ding niet bepaald goedkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

UA heeft weer iets klassieks uit het warenhuis opgekalefaterd lijkt het:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmR2dUVjNVhvQUFaR0tqLnBuZw==

/iemand heeft snel wikipedia geupdate :P
Wikipedia: 240 mm mortar M240
Ukraine – The usage of the M240 by the Armed Forces of Ukraine has been observed on social media on 28 September 2022. Prior to this it was not known to be in Ukrainian long-term storage.[15]

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 16:04 ]

PSN

• PLAE
  • Laatst online: 16:21
_Eend_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:46:
En blijkbaar is de Pruttel daar erg effectief. En dan vraag ik me af of het wel verstandig was om de Pruttel buiten dienst te zetten. We zien nu al grotere aantallen aanvallende goedkope drones. Daar zullen we in de toekomst meer van gaan zien, en in grotere aantallen. En dan lijkt het afvuren van een Stinger op zo'n ding niet bepaald goedkoop.
Toch is dat ook wel wat de Israëliërs al jaren doen met de Iron Dome vs 'homemade' qassam raketten. Dat kost ook minimaal $20.000 per onderschepping. Schattingen lopen uiteen tot ver boven dag bedrag.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:42
Ja alleen doet dat ding het niet random. Iron Dome berekend waar het doel neer komt. Mocht deze in een open vlakte vallen doet het niet, mocht hij een bewoond gebied raken dan stuurt het er iets op af.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:43

nFo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

De VS levert M30A1 GMLRS munitie voor HIMARS als vervanging voor de M31A1/A2 raketten (met ca. 90KG warhead) die er tot nu toe geleverd zijn.

De M30A1 bevat 180.000 stalen balletjes, geschikt voor "soft targets":
Afbeeldingslocatie: https://www.armyrecognition.com/images/stories/news/2017/january/The_new_M30A1_Guided_MLRS_Alternate_Warhead_to_replace_cluster_bombs_002.jpg

Dat wordt een massaker als zoiets tegen de nieuwe golven conscriptovic wordt ingezet ;w

[ Voor 18% gewijzigd door Garyu op 30-09-2022 16:24 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Interessant. Duidt erop dat men verwacht de komende tijd grote hordes aan infanterie te demilitariseren, ongetwijfeld vanwege de mobilisatie en de slechte ondersteuning. Ik heb er geen verstand van, maar dit klinkt als een nuttig wapen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het klinkt nuttig ja, maar wordt er ook een beetje droevig van. Soft targets klinkts alsof het voor de russen die opgetrommeld zijn voor de mobilisatie bedoeld is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 15:11
Garyu schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:19:
De VS levert M30A1 GMLRS munitie voor HIMARS als vervanging voor de M31A1/A2 raketten (met ca. 90KG warhead) die er tot nu toe geleverd zijn.

[Afbeelding]

Dat wordt een massaker als zoiets tegen de nieuwe golven conscriptovic wordt ingezet ;w

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Wat lief! Nu kan RU weer kogellagers maken! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:48

HugoBoss1985

Xenotech

[Afbeelding]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Nog 20.000 erbij en dan zijn we er al voor 200k gemobiliseerde :P

@Marzman Het kan volgens mij ook "niet gepantserde" materiële zaken betreffen (trucks, munitievoorraden, etc).

Maarja "anti-materiel" rifles worden ook nog wel eens tegen personen gebruikt.

@RoD Psychologisch lijkt mij dit ook een behoorlijk effect zullen hebben op Conscriptovich. :P
Het is gewoon een grote claymore mijn.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-09-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Marzman schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:40:
Het klinkt nuttig ja, maar wordt er ook een beetje droevig van. Soft targets klinkts alsof het voor de russen die opgetrommeld zijn voor de mobilisatie bedoeld is.
Die raket voelt er niets van hoor >:)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:40:
Het hele concept oorlog en de daarbij benodigde wapens en wapensystemen zijn inderdaad bedroevend. Tragisch dat we nog steeds op zo'n discutabel niveau bezig zijn in deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

[Afbeelding]

[Twitter]
Die afbeelding komt uit die bovenstaande video, weet niet wanneer dat gefilmd is, maar zo te zien gebruiken ze die al langer? @0;36

[ Voor 9% gewijzigd door nFo op 30-09-2022 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

nFo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:34:
[...]

Die afbeelding komt uit die bovenstaande video, weet niet wanneer dat gefilmd is, maar zo te zien gebruiken ze die al langer? @0;36
Een jaar of vijf bestaat deze munitie, als vervanging voor de eerdere versie met clustermunitie

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Garyu schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:20:
[...]

Een jaar of vijf bestaat deze munitie, als vervanging voor de eerdere versie met clustermunitie
Ik bedoelde hoelang Oekraïne het al gebruikt , maakt niet heel veel uit.
Kunnen met support van Amerika voorlopig vooruit met 18 extra himars systemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Die is niet als vervanging, want deze wordt voor hele andere doelen gebruikt. Die zijn als aanvulling op de andere raketten.

Net zoals een tank verschillende soorten munitie aan boord heeft, 1 armor piercing en 1 voor ‘soft’ targets.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
_Eend_ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:46:
Daar zie je ook allerlei microgolf en laser oplossingen voor ontstaan. Of bijv. aangepaste C-ram systemen. Je gaat hele zwermen AI gestuurde drones moeten counteren. Of zo'n Gepard nou de beste anti UCAV oplossing is lijkt me niet. Maar fijn dat ze er blij mee zijn..

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
nFo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:54:
[...]

Ik bedoelde hoelang Oekraïne het al gebruikt , maakt niet heel veel uit.
Kunnen met support van Amerika voorlopig vooruit met 18 extra himars systemen. :)
Die extra 18 duren nog wel even hoor: https://www.defensenews.c...eapons-to-disrupt-drones/
but the new HIMARS will take “a few years“ to deliver
Gaat enkel om een contract voor de aankoop van de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
BlackMonkey schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:01:
[...]

Die extra 18 duren nog wel even hoor: https://www.defensenews.c...eapons-to-disrupt-drones/

[...]

Gaat enkel om een contract voor de aankoop van de systemen.
En toch zie je overal foto’s voorbij komen van die 18 units ingeladen op een schip.

[ Voor 16% gewijzigd door SavageBrother op 30-09-2022 23:10 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

:z die 18 himarsen op een schip onderweg voor (een training) in Roemenië van een paar jaar geleden zijn al zo vaak herpost en ontkracht…

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
YakuzA schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:07:
[...]

:z die 18 himarsen op een schip onderweg voor een training in Roemenië van een paar jaar geleden zijn al zo vaak herpost en ontkracht…
Aardig vaak voorbij zien komen, maar nog niet ontkracht zien worden. Toevallig dat het er ook 18 zijn.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SavageBrother schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:17:
[...]

Aardig vaak voorbij zien komen, maar nog niet ontkracht zien worden. Toevallig dat het er ook 18 zijn.
Feb 2021:
https://defbrief.com/2021...cher-systems-from-the-us/

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Goed, we trappen af met de PzH 2000: de helft heeft inmiddels onderhoud nodig:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeAyPNjWQAEup9H?format=jpg&name=small

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12
XWB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:59:

[Twitter]

[Afbeelding]
Dit is eigenlijk goed. Niet zo goed dat ze eruit liggen, maar nu komen de problemen naar boven die opgelost moeten worden.

Dat betekent meteen dat onze eigen collectie een upgrade nodig heeft want die houden het ook niet vol als er echt geschoten moet worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[Twitter]

[Afbeelding]
Mooi! Hopen dat UAF snel meer en zwaarder spul gaat krijgen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
asing schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Dit is eigenlijk goed. Niet zo goed dat ze eruit liggen, maar nu komen de problemen naar boven die opgelost moeten worden.

Dat betekent meteen dat onze eigen collectie een upgrade nodig heeft want die houden het ook niet vol als er echt geschoten moet worden.
Er kan een vraag komen naar artillerie die meer schoten mee gaat, maar dat zal ook met een prijskaartje komen, danwel een vermindering qua specificaties. Kan ook zijn dat wij ervan uitgaan dat ze gewoon regelmatiger geroteerd kunnen worden voor onderhoud in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41

[Twitter]

[Afbeelding]
DE en NL hadden dus beter PzH2000AAS kunnen bieden met hot swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

[Twitter]

[Afbeelding]
Mooi dat ze in Litouwen gerepareerd kunnen worden.
Ik moest gelijk denken aan die Russische PoW.

“Helft van de tanks schiet, maar rijdt niet, andere helft rijd maar schiet niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:53

[Twitter]

[Afbeelding]
Voor mijn gevoel valt het wel tegen met de duurzaamheid van deze geroemde mobiele pantserhouwitser. Ze waren net een maand in dienst en er waren al klachten over foutmeldingen en na een paar maanden flink gebruik ligt de helft er al langdurig uit.
Dat lijkt me toch wel een matige MTBF. In de procesindustrie wordt zoiets als onwerkbaar beschouwd.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
fonsoy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:53:
[...]

Voor mijn gevoel valt het wel tegen met de duurzaamheid van deze geroemde mobiele pantserhouwitser. Ze waren net een maand in dienst en er waren al klachten over foutmeldingen en na een paar maanden flink gebruik ligt de helft er al langdurig uit.
Dat lijkt me toch wel een matige MTBF. In de procesindustrie wordt zoiets als onwerkbaar beschouwd.
Heb je ook naar de oorzaak gekeken van de problemen? Gebruik buiten de specificaties. Volgens mij zeggen ze dan ook in de procesindustrie dat je het mag uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:23
[...]

In de militaire industrie zijn dit de normale aanloop-problemen. Pas in een oorlogssituatie zie je wat de echte slijtage-onderdelen zijn. Je ziet b.v. ook dat de HIMARS-producent om zoveel mogelijk data vraagt. Want ook daar zie je pas in een echte praktijk-situatie of alles wel echt voldoet.
Het belangrijkste in dit geval is dat ze redelijk lokaal weer gerepareerd kunnen worden. Als je 50% continue aan het schieten hebt, lijkt me dat nog niet eens zo slecht. Het materieel wordt nl. wel heel zwaar belast daar.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 14:02

Nox

Noxiuz

[...]

Zo'n moderne jet heeft voor 1 vlieguit zo'n 40 uur onderhoud nodig. 't Spul slijt gewoon enorm. Het is geen Kalasjnikov waar je mee schiet. En in UA krijgen deze units echt wel flink wat werk voor hun kiezen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999

psy

Niet zo laconiek doen over die houwitzers.

UKR heeft er niet voor niets nog eens 100 besteld, ze worden geroemd door hun snelheid & precisie.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:00:
[...]

In de militaire industrie zijn dit de normale aanloop-problemen. Pas in een oorlogssituatie zie je wat de echte slijtage-onderdelen zijn. Je ziet b.v. ook dat de HIMARS-producent om zoveel mogelijk data vraagt. Want ook daar zie je pas in een echte praktijk-situatie of alles wel echt voldoet.
Het belangrijkste in dit geval is dat ze redelijk lokaal weer gerepareerd kunnen worden. Als je 50% continue aan het schieten hebt, lijkt me dat nog niet eens zo slecht. Het materieel wordt nl. wel heel zwaar belast daar.
Het klinkt heel wrang maar voor westerse wapenleveranciers en producenten zijn dit gouden tijden. Ze kunnen een wapen ontwikkelen en deze testen op een range maar niets is vergelijkbaar met een daadwerkelijk slagveld. Hitte, kou, vocht, stof, rate-of-fire, beschoten worden, alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat dingen stuk gaan op punten die in tests nooit naar voren kwamen.

In of buiten spec. een oorlog definieert de spec. Daar moet het aan voldoen. Dus de fabrikanten zijn op zoek naar zo veel mogelijk feedback want deze kans krijgen ze hopelijk niet meer.

Het is tevens de reden dat je af en toe leest dat er nieuw ontwikkelde wapens zijn gestuurd. Feedback van het slagveld is priceless.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:47
[...]

Ligt eraan hoe ze worden ingezet.
Ze zijn bedoeld als precisie instrument voor middelgrote afstand voor het uitschakelen van een doelwit en evt in de snelvuur voor een kolonne of zwaargepantserd doelwit.

In Oekraïne moeten ze meer het werk opknappen van een paar batterijen artillerie stukken of vanwege de precisie waar je normaal gesproken een tank voor oproept door de infanterie. Dat levert veel hogere slijtage op.

Bedenk dat we onlangs een zwaar tegenoffensief gehad hebben en met een rollend front is de PZH één van de weinige artillerie stukken welke snel genoeg is om mee optetrekken, snel inzetbaar is en betrouwbaar genoeg qua precisie om je eigen troepen niet te raken. Die hebben overuren gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:00
[...]

Weet niet hoeveel er geschoten is, weet wel dat er na ongeveer 2500 schoten de loop opnieuw gehard en uitgelijnd moet worden, dit is normaal bij artillerie, blijf je door gaan dan ga je heel snel heel erg scheef schieten.

(en de russen hebben daarom dus al meerdere stukken die gewoon boem deden daardoor _O- )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:44

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Volgens dit artikel is het vanwege het intensieve gebruik. Blijkbaar is dat ding ontworpen voor 100 schoten per dag, en Ukraïne doet er stelselmatig meer. Bovendien gebruiken ze zwaardere munitie om verder te kunnen schieten, hetgeen het vuurmechanisme zwaarder belast.
On 21 June 2022, twelve Panzerhaubitze 2000s were deployed to Ukraine; seven came from Germany and five from the Netherlands. After a couple of weeks of intensive use, the guns required repairs, as they are designed and built to fire no more than 100 shots a day. This came about due to error messages that were being displayed. Ukraine has also fired “special ammunition at too great a distance.” Germany considers 100 shots a day “a high-intensity mission”. Ukraine has constantly exceeded this number. This has stressed the loading mechanism.
Ik ben geen defensie expert, dus ik kan niet beoordelen of 100 schoten per dag veel is voor zo'n ding. Het is een mobiele howitzer, dus ik denk dat er andere designcriteria gelden dan voor een vaste opstelling. Zeker voor wat betreft gewicht en afmetingen. Dus misschien is dit wel een heel normaal getal.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 21:56

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Tsja, de Oekraïners hebben dan wel een zwik van deze stukken gekregen, en een stoomcursus bedienen, maar voor zulk high tech materieel is toch ietsje meer nodig zoals dagelijks onderhoud.

In eerdere berichten heeft men door laten schemeren dat ze meer dan honderd schoten per dag afvuren. Buiten de specs met de zwaarste ladingen.

Normaal gezien kan ik aannemen dat ze deze stukken roteren voor onderhoud. Niet enkel voor de loop (waarvoor ze spares hebben en die ze neem ik aan zelf kunnen vervangen) maar ook voor het laadmechanisme. Dat zat er daar niet in, en we hebben eerder kunnen lezen hoe ze kontakt hebben met een Duitse helpdesk over hoe ze diverse foutmeldingen kunnen verhelpen om toch maar door te kunnen schieten.

Enfin, die dingen staan er al maanden en zijn bijna vol continue in gebruik. Dat spreekt toch boekdelen? Die dingen zijn hun gewicht in goud waard, en ze wegen flink wat. :+ en de Oekraïners zijn vol lof over dit geschut. Nog geen enkel stuk verloren, en reken maar dat voor de Russen dit een priority target is. (voorzover ik weet heeft 1 stuk schade opgelopen door counter vuur, maar ze zijn goed beschermd)

Dan is het niet gek dat ze uiteindelijk voor groot onderhoud/reparaties weg moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dakka schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:50:
[...]

Weet niet hoeveel er geschoten is, weet wel dat er na ongeveer 2500 schoten de loop opnieuw gehard en uitgelijnd moet worden, dit is normaal bij artillerie, blijf je door gaan dan ga je heel snel heel erg scheef schieten.

(en de russen hebben daarom dus al meerdere stukken die gewoon boem deden daardoor _O- )
Niet alleen Rusland heeft daar last van.
Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFeAnd1LWYAIke-J.jpg%3Fname%3Dorig

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 02-10-2022 07:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Voor mijn gevoel valt het wel tegen met de duurzaamheid van deze geroemde mobiele pantserhouwitser.
Besef dat als Oekraïne hier last van heeft en ze moet repareren de Russische artillerie er nog veel slechter aan toe moet zijn. Die krijgen nul onderhoud, zijn daardoor voor een deel niet meer inzetbaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:32
hoevenpe schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:03:
[...]

Besef dat als Oekraïne hier last van heeft en ze moet repareren de Russische artillerie er nog veel slechter aan toe moet zijn. Die krijgen nul onderhoud, zijn daardoor voor een deel niet meer inzetbaar.
Dit ja, al is het logisch dat onderhoud nodig is. Is het met eerder onderhoud te voorkomen? Dan zijn ze wel duurzaam genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 10:30

TrekDr0p

QR niet scannen

YakuzA schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 07:46:
[...]

Niet alleen Rusland heeft daar last van.
[Twitter][Afbeelding]
Wow ziet er heftig uit.
Die krabs zitten toch niemand in tijdens schieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
tiswat schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:09:
Is het met eerder onderhoud te voorkomen? Dan zijn ze wel duurzaam genoeg toch?
De loop na een x-aantal schoten preventief vervangen is het minste wat je moet doen. Net als bij je distributieriem, waarschijnlijk haal je makkelijk het dubbele maar als het kapot gaat is het niet meer te repareren.

Rusland heeft deze zomer enorm veel artillerie gebruikt, mede daardoor zijn Severdonetsk en omgeving ingenomen en totaal vernield. Nu lijkt die artillerie veel stiller, deels door munitie tekorten (HIMARS) maar ook door overgebruik.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrekDr0p schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:15:
[...]
Wow ziet er heftig uit.
Die krabs zitten toch niemand in tijdens schieten?
Weet het niet zeker, maar dacht dat bij de Krab ze binnen zitten, net zoals de pzh?

Ik denk dat je in dit geval binnen veiliger was dan buiten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
tiswat schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:09:
[...]

Dit ja, al is het logisch dat onderhoud nodig is. Is het met eerder onderhoud te voorkomen? Dan zijn ze wel duurzaam genoeg toch?
Precies. Het gaat er wel om of de benodigde onderhoudsintervallen passen bij het beoogde doel.

Daarnaast is onderhoud op meer dan 1000km van de inzetlocatie mogelijk niet het meest handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 22:16
Die pzh2000's zijn toch ook in Uruzgan ingezet? Dus dit is niet hun eerste echte inzet. Daar in Uruzgan zal er toch ook het nodige zijn geleerd over die apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
Raymond schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:48:
Die pzh2000's zijn toch ook in Uruzgan ingezet? Dus dit is niet hun eerste echte inzet. Daar in Uruzgan zal er toch ook het nodige zijn geleerd over die apparaten?
Zeker, maar ik denk dat het algehele doel van die dingen in Afghanistan anders is geweest dan nu hier in UA. Neem niet aan dat de Taliban dergelijke frontlinies had, en daarmee niet een volcontinu keuze uit targets bestond. Vermoed dat ze vooral ingezet zijn om caves/tunnels aan gort te helpen.

Maar goed, dat denk ik, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raymond schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:48:
Ik denk niet dat ze bij de deployment in Uruzgan aan de vuurfrequentie van nu in UA kunnen tippen.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:45

backupdevice

Boeh!

mphilipp schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 01:39:
[...]

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Volgens dit artikel is het vanwege het intensieve gebruik. Blijkbaar is dat ding ontworpen voor 100 schoten per dag, en Ukraïne doet er stelselmatig meer. Bovendien gebruiken ze zwaardere munitie om verder te kunnen schieten, hetgeen het vuurmechanisme zwaarder belast.

[...]

Ik ben geen defensie expert, dus ik kan niet beoordelen of 100 schoten per dag veel is voor zo'n ding. Het is een mobiele howitzer, dus ik denk dat er andere designcriteria gelden dan voor een vaste opstelling. Zeker voor wat betreft gewicht en afmetingen. Dus misschien is dit wel een heel normaal getal.
In mijn dienst tijd was ik afvuurder van een 155MM Houwitser Long Tom . Daar konden wij tijdens snelvuur 4 granaten per minuut wegschieten . Dit was in ‘91 maar volgens mij werd er toen - hang mij er niet aan op vanwege zo lang geleden - elk 5 jaar de loop vervangen . En ik denk dat ik in een jaar 150 granaten verschoten heb.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Germany considers 100 shots a day “a high-intensity mission”.
Duitsland heeft dus de eisen voor de PzH2000 opgesteld. In dit geval is dat een te lage inschatting geweest.

Niet verwonderlijk dat die dingen dan veel onderhoud nodig hebben, ze zijn niet ontwikkeld op dit soort omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 07:38

dr.lowtune

Deugt niet

asing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Duitsland heeft dus de eisen voor de PzH2000 opgesteld. In dit geval is dat een te lage inschatting geweest.

Niet verwonderlijk dat die dingen dan veel onderhoud nodig hebben, ze zijn niet ontwikkeld op dit soort omstandigheden.
Dit maakt deze oorlog zo interessant voor wapenfabrikanten; onder intensieve omstandigheden worden hun wapens “getest”. De PzH3000 ( ;) ) zal vast meer schoten aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17

_Arthur

blub

Over de Pzh2000; hier eentje die een salvo van 6 granaten afvuurt in 50 seconden;

https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Zonder te weten wat de afwegingen waren is dat onmogelijk te zeggen. Je zit nu eenmaal altijd met technische en financiele beperkingen. Je kunt niet zomaar random specs opstellen en verwachten dat de industrie maar levert en dat de politiek wel betaalt. Het moet wel realistisch blijven.

Plus dat we van oudsher de aanname doen dat WO3 geen 8 maanden duurt maar eerder 2-3 weken voordat het nucleair gaat. Daar worden de eisen ook op afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003

gws24

Thinking is hard!

Ik denk dat de grootste reden voor het feit dat de pzh's relatief snel onderhoud nodig hebben puur het feit is dat ze ontworpen zijn voor het duitse leger en de bijbehorende westerse (navo) doctrine van oorlogvoeren. Eén van de pijlers van die doctrine is dat de luchtmacht overwicht verkrijgt en heel veel gronddoelen vernietigt. Oekraïne heeft die mogelijkheid niet en moet dus de pzh's (en andere artillerie) veel intensiever gebruiken dan waarvoor ze ontworpen zijn.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat zal zeker een rol spelen, tegelijk blijft ook de vraag voor mij: Kan dit zomaar beter als je hoge eisen stelt aan nauwkeurigheid? De loop is ook niet een nieuwe innovatie ofzo, oftewel, als je die dingen zo kan maken dat ze 5x zo lang meegingen, werd dat denk ik al wel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:54

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het blijft een balans tussen ver schieten (meer power in de granaat duwen, slijt het snller van), nauwkeurigheid en onderhoudsfrequentie... De metallurgie gaat wel vooruit, maar ook weer niet zo snel als je graag zou zien, en kanonslopen worden al de nodige honderden jaren gemaakt... en er wordt grof geld gespendeerd om ze beter te maken, dus de quick wins zijn er wel uit.

Sowieso pusht Ukraine ze nu zo hard ze kunnen, het is niet alsof ze ruim voldoende PzH (of welke arty dan ook) hebben, dus ieder stuk moet doorwerken. Met meer dan 100 schoten per dag * een ruime maand actief verwacht ik dat de slijtage nu al significant is. Gelukkig hebben NL en DE er nog een setje staan, dus als we nou even ruilen krijgen onze monteurs de kans om te zien wat er slijt, en hebben zij nieuw speelgoed :+

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31

[Twitter]

[Afbeelding]
Wie voert het onderhoud eigenlijk uit? Dat het in Litouwen gebeurt insinueert NL/DE personeel?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tom Paris schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Wie voert het onderhoud eigenlijk uit? Dat het in Litouwen gebeurt insinueert NL/DE personeel?
Litouwen heeft ze zelf ook: Wikipedia: Panzerhaubitze 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31
Had het zelf kunnen vinden op Google :P
Lithuania will be repairing Ukrainian PzH 2000 self-propelled howitzers

Lithuania will be repairing the Panzerhaubitze 2000 self-propelled howitzers for the Ukrainian Armed Forces.

Arvydas Anušauskas, Minister of National Defense of Lithuania, announced this.

“Lithuania is taking on a new mission – the PzH 2000 self-propelled howitzers owned by Ukrainians will be repaired,” Arvydas Anušauskas said.

The Panzerhaubitze 2000 self-propelled howitzers will presumably be repaired at the Lithuania Defense Services (“LDS”).

This repair and maintenance of military equipment service was created in June 2022 by the German Rheinmetall and Krauss-Maffei Wegmann. The enterprise is located in the central part of Lithuania.

The enterprise was established for the logistical support of combat vehicles of the Armed Forces of Lithuania along with the armored vehicles of contingents of other NATO countries stationed on the territory of the Baltic States.

The modern maintenance and logistics center takes up a space of about 12,000 square meters.

The enterprise is capable to service Boxer and PUMA armored vehicles, Bergepanzer armored repair and evacuation vehicles, various versions of Leopard-2 tanks, and 155-mm Panzerhaubitze 2000 self-propelled howitzers.
Mooi toeval, zo'n modern reparatiedepot naast de deur op NAVO grondgebied... :+

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik denk dat jullie niet doorhebben dat dit verhaal van BILD komt.
Het is alsof je de Telegraaf serieus gaat nemen als bron van feitelijke informatie zonder enige "creatieve vrijheden". :z

Serieus dan. Het is een zeer complex systeem en de training ervoor is gewoon beperkt geweest. Verder zal er meer verschoten worden dan de ontwerpers voor mogelijk hadden gehouden, omdat dit werkelijk elke keer weer gebeurd. Al honderden jaren kunnen legers simpelweg nooit voldoen aan de munitievraag en escaleert het verbruik elke keer weer als capaciteit uitgebreid word. Problemen waren dan ook te verwachten. Welke problemen is alleen niet duidelijk en zo komen we alweer terug bij BILD...

Als je bemanning vervolgens een spoedcursus van een paar weken heeft gehad, dan weet je dat die het niet gaan repareren. Dus dan moet die naar een gespecialiseerd reparatiecentrum verder achter de linies dat in dit geval in een heel ander land is. Het gebeurd gewoon.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 14:02

Nox

Noxiuz

Tom Paris schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Had het zelf kunnen vinden op Google :P

[...]

Mooi toeval, zo'n modern reparatiedepot naast de deur op NAVO grondgebied... :+
Nouja, naast de deur, is 1500km rijden met die units :P Goed, met de vrachtwagen is dat ook in 24 uur opgelost met 2 stuks bemanning als je doorrijdt maargoed.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:44

mphilipp

Romanes eunt domus

backupdevice schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:36:
[...]
In mijn dienst tijd was ik afvuurder van een 155MM Houwitser Long Tom . Daar konden wij tijdens snelvuur 4 granaten per minuut wegschieten . Dit was in ‘91 maar volgens mij werd er toen - hang mij er niet aan op vanwege zo lang geleden - elk 5 jaar de loop vervangen . En ik denk dat ik in een jaar 150 granaten verschoten heb.
Maar de PzH2000 kan veel sneller vuren (10/min), dus wordt de boel veel zwaarder belast. Daar zal 'm wel de kneep in zitten. Dat ding is best populair, vooral vanwege de vuursnelheid en de accuratesse. Bovendien heeft ie ook nog andere eigenschappen die erg handig zijn, zoals het bijzonder snel vuurklaar zijn en weer kunnen verkassen. Ik lees dat ie bv in 1,5 minuut klaar is om een salvo van een paar schoten af te vuren, inclusief opstellen en vertrekken. Ideaal voor de situatie in UA: hit & run.
Veel landen hebben 'm besteld, en ik denk dat het onderhoudsschema bekend is vooraf. En men bestelt ze alsnog, ook Ukraïne heeft extra besteld/gevraagd. Dus het klinkt voor ons misschien als een fragiel ding, maar er zijn meer zaken die bepalen of iets een effectief wapensysteem is. Als je er rekening mee houdt, is het denk ik niet zo'n groot probleem. Ook weet ik niet hoe lang zo'n revisie duurt en hoeveel specialisten ervoor nodig zijn.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Raymond schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Ten Cate maakt stoffen. Ze bestaan nog steeds:
https://eu.tencatefabrics.com/
Ze leveren heel veel mooie technische stoffen (bijvoorbeeld voor brandweerpakken).

Andere bedrijven moeten er dan daadwerkelijk kleding van maken, maar ook daarvan zijn er in NL meerdere.
Ik herinnerde mij het bedrijf vooral van de rel die er een paar jaar geleden was omdat ze hele goede stoffen voor uniformen maken, zo goed dat het Amerikaanse leger ze ook koopt, maar dat Nederland zelf voor Chinese uniformen koos want hier is prijs het enige wat telt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Ik herinnerde mij het bedrijf vooral van de rel die er een paar jaar geleden was omdat ze hele goede stoffen voor uniformen maken, zo goed dat het Amerikaanse leger ze ook koopt, maar dat Nederland zelf voor Chinese uniformen koos want hier is prijs het enige wat telt.
Zou best kunnen.
Aanbestedingen…

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

mphilipp schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

Dus het klinkt voor ons misschien als een fragiel ding, maar er zijn meer zaken die bepalen of iets een effectief wapensysteem is.
Er tellen meer dingen mee dan effectiviteit, de inkoppers zijn prijs, complexiteit, onderhoudbaarheid, integratie, toepasbaarheid in de doctrine, en de minder voor de hand liggende zaken zoals tijdigheid/beschikbaarheid (vooral voor UA een ding), gun factor en verwachtingen aan de fabrikant ten opzichte van bijvoorbeeld betrouwbaarheid of ondersteuning.

Die slijtage is ook door abnormaal gebruik, normaalgesproken zouden ze in grotere getale in het veld zijn en rouleren. Het is ook een precisiewapen, NATO doctrine heeft wel ruimte voor minder nauwkeurige vernietiging maar dat doen we niet met artillerie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Zou best kunnen.
Aanbestedingen…
Politieke kortzichtigheid want defensiebestedingen zijn uitgezonderd van Europese aanbestedingsregels. Doe je het toch via een aanbesteding dan ben je roomser dan de Paus.

Maar /offtopic, I guess.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 13-06 19:48

Jiffy

God, you're ugly!

Los daarvan: al zitten ze op plm 100 schoten per dag (conform specs, dus), dan zit je na een maand op 3000 schoten. Dat is veel. Dat is heel veel. En ja, dan is er onderhoud nodig. Dus dat er na 1, 2 maanden serieus onderhoud nodig is, verbaast me totaal niet. Dat is inherent aan de enorme belasting waar je die apparaten aan blootstelt.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:14:
Dat zal zeker een rol spelen, tegelijk blijft ook de vraag voor mij: Kan dit zomaar beter als je hoge eisen stelt aan nauwkeurigheid? De loop is ook niet een nieuwe innovatie ofzo, oftewel, als je die dingen zo kan maken dat ze 5x zo lang meegingen, werd dat denk ik al wel gedaan.
Tanks van de meer moderne krijgsmachten gebruiken al een loop zonder trekken en velden, in plaats daarvan is de loop niet perfect rond (hexagonaal of ovaal) en draait deze vervorming door de loop heen. Deze polygonale lopen gaan wel langer mee als je puur naar het aantal schoten kijkt, ze bieden ook minder frictie dus de mondingssnelheid ligt ook een stuk hoger.

Op artillerie heb ik het nog niet gezien, maar ik ben dan ook niet helemaal thuis in tanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Aanschouw, het begin van de Oekraïense marine:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:45:
Aanschouw, het begin van de Oekraïense marine:

[Twitter]
Bizar. Maar zal ongetwijfeld lang voor de oorlog al besteld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

Politieke kortzichtigheid want defensiebestedingen zijn uitgezonderd van Europese aanbestedingsregels. Doe je het toch via een aanbesteding dan ben je roomser dan de Paus.

Maar /offtopic, I guess.
Och... Op de een of andere manieren krijgen we het hier altijd voor elkaar om die aanbestedingen te verklooien. In Frankrijk wint gek genoeg altijd een Frans bedrijf. In Duitsland een Duits bedrijf en in in Italië een Italiaans bedrijf.

Hoe defensie nu niet met dafs of ginafs van Nederlandse bodem rijdt is mij bijvoorbeeld nog steeds een raadsel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:27
downtime schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:51:
[...]

Bizar. Maar zal ongetwijfeld lang voor de oorlog al besteld zijn.
Inderdaad, december 2020 besteld en de bouw van deze is midden vorig jaar begonnen.
Bedoeld als vervanging van verloren schepen bij de annexatie van de Krim.

Als terzijde: bij het te water laten wordt niet alleen de naam, maar ook de thuishaven bekend gemaakt. En uiteraard wordt geen kans op subtiele psychologische oorlogsvoering onbenut gelaten.
Pagina: 1 ... 13 ... 53 Laatste

Let op:
Besprekingen over Russische-Westerse verhoudingen mogen hier: [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Het bespreken van de inzet van wapensystemen in Oekraine alsmede tactieken, strategieën en operationele omstandigheden mogen hier: Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne
De Nederlandse strijdkrachten mogen hier: De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer...