Bomberman71 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:31:
[quote]
dierkx36 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 06:06:
[...]
Reden electrisch was deels om van de extreem brandbare hydrauliek olie af te komen, en dus de crew overlevingskans te vergroten.
Ook het vermelden waard is het feit dat men steeds vaker begon met pantser schuin te plaatsen teneinde niet alleen het afketsen te vergroten maar ook met name om het effectieve pantserdeel te vergoten zonder gewicht toe te voegen ....
Pak maar eens een pak melk, zal in de breedte 7cm zijn. Als het een pantserplaat was had je dus ongeveer 7 cm pantserstaal (of wat voor materiaal of combinatie van diverse materialen).
Houd dat pak eens schuin onder een hoek van bijv. 45 graden en je ziet nu dat de 'breedte' opeens beduidend meer is, terwijl het gewicht hetzelfde blijft.
Gewicht blijft immers een issue met een gevechtstank.
Klopt wat je zegt
Velen van ons waren niet blij met de elektrische aandrijving, ondanks dat deze veiliger was dan hydraulisch, vanwege het leegtrekken van de accu's.
Je kon gewoon niet fatsoenlijk meer als waarnemings voertuig dienen wat met de 2A4 wel ging.
47,7 twin turbo injectie die 's nachts een aantal keer start trekt namelijk nogal wat aandacht.
Kan me nog herinneren dat toen de 2A5en binnen kwamen (ik zat bij 101Tk en wij waren 1 van de eerste die werden omgeschoold) dat we de vloeistof accu's nog gebruikte uit de 2A4en :
Lang verhaal kort : 1 grote drama.
Later zijn die onderhoudsvrije gel accu's gekomen en het werd wat beter, maar na 1 oefening kon je ze alle 8 wel weer uitwisselen omdat ze kapot getrokken waren.
Als nederland net als Zweden en Denemarken die generator erbij had genomen (of in de koepelbak van de toren of in een onderhouds bak van het onderstel) hadden we dit hele probleem niet gehad en had je niemand horen klagen.
Heb in 2004 (dacht ik) , was toen inmiddels onderstellen monteur, en oefening gehad in Oksbol, Denemarken.
Zijn toen ook bij een Deens tank bat wezen kijken : die generator hoorde je dus echt niet, ding was perfect
2de nadeel van de elektronische aandrijving was dat deze erg slecht reageerde op warmte , je kreeg in stab ein (toren volledig gestabiliseerd) snel rare reacties uit de toren met erg warm weer.
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.