Het Luchtvaart Topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 644.793 views

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:33:
[...]

PAL heeft, net als Cebu Pacific, gewoon 16.5" stoelen in 3-3-3 opstelling. Die 18" stoel past alleen in 2-4-2.

Onderstaande foto laat zien hoe smal de gangpaden worden wanneer je 3-3-3 gebruikt.

[afbeelding]
Klinkt logisch. Maar kwam verschillende seat width's tegen. Laten we het inderdaad op 16.5" houden.
Ik vond de 17.5" van de KLM MD-11/787-9 al krap. :/

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Mja, niet elk maatschappij is daar duidelijk in. Sommige airlines tellen de armleuning erbij op. Airbus en Boeing gebruiken gewoon de breedte van het zitkussen, zonder de armleuning.

March of the Eagles

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

franssie

Save the albatross

XWB schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:33:
[...]
<>
Onderstaande foto laat zien hoe smal de gangpaden worden wanneer je 3-3-3 gebruikt.

[afbeelding]
Het zal getest en gecertificeerd zijn maar ik vraag me werkelijk af hoe een evacuatie verloopt met zoveel mensen in zo'n smal gangpad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het ziet er nog erger uit dan die triple 7's van Emirates en die vond ik al heel krap qua gangpad...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat dat betreft is het nog wachten tot dit soort stoelen populair gaan worden bij de carriers:

Afbeeldingslocatie: https://www.wired.com/images_blogs/gadgetlab/2010/09/seats10x-large1.jpeg

Zie http://www.wired.com/2010...seat-to-launch-next-week/

Dan kunnen ze wel 500 passagiers in een A330 persen, zeker als je nog eens flink aanstampt..

En de stap erna is vermoedelijk dat passagiers horizontaal op elkaar gestapeld gaan worden. Dan kun je wellicht wel 1000 mensen meenemen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn al eens 1088 mensen in een Boeing 747 meegevlogen.
http://www.guinnessworldr...assengers-on-an-aircraft/

• wildhagen
  • Niet online
Mooie flame-out en engine fire op een A380 van Qatar Airways (QR240, van IST naar DOH):

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=RiTRgWNJWl4]

Gelukkig goed afgelopen allemaal (succesvolle noodlanding op IST).

Over oorzaak kan ik niks vinden, maar ik neem aan een birdstrike.

Virussen? Scan ze hier!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09
Aardige wingload, die buigen goed mee :)

Sometimes you need to plan for coincidence

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:02
wildhagen schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:51:

Over oorzaak kan ik niks vinden, maar ik neem aan een birdstrike.
Birdstrike inderdaad volgens avherald:
http://avherald.com/h?article=49cc2c61&opt=0

• wildhagen
  • Niet online
Huh? AVherald heeft het over een A330, maar op het filmpje zie ik toch echt 4 motoren? Wat klopt hier niet? :)

Virussen? Scan ze hier!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Horizontaal stapelen lijkt me top, lekker languit liggen :p

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• upclocker
wildhagen schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:18:
[...]

Huh? AVherald heeft het over een A330, maar op het filmpje zie ik toch echt 4 motoren? Wat klopt hier niet? :)
Ik zie er geloof ik toch echt maar twee. Maar t is ook weer gefilmd met een aardappel helaas.

edit: nu ik beter kijk heeft ie zijn landing gear ook uit geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door upclocker op 18-08-2016 22:20 ]

• wildhagen
  • Niet online
Ja, filmpje is van een less-dan-optimale kwaliteit ja.

FR24 en FlightAware geven ook een A333 aan, dus dat zal dan wel kloppen :)

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Ik schrok even dat hij op z'n kant vloog. :)
Voor 4 motoren zitten ze erg dicht bij elkaar. Volgens mij zie je gewoon de wielen.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
wildhagen schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:13:
Dan kunnen ze wel 500 passagiers in een A330 persen, zeker als je nog eens flink aanstampt..
Gaat niet gebeuren, de A330 heeft een exit limiet van 440 passagiers.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Nou mensen, op naar China:

Chinezen verleiden piloten met dollars tot overstap
BEIJING - In een poging buitenlandse piloten binnen te halen, zwaaien Chinese luchtvaartmaatschappijen met dollarbiljetten. Als gevolg van de sterk groeiende luchtvaartsector in China, zijn maatschappijen genoodzaakt vooral ervaren piloten uit het buitenland te werven. Die zoektocht leidt tot salarissen die buiten China nauwelijks mogelijk zijn, schrijft Bloomberg.

Het zijn niet alleen de grote bekende namen uit China die moeilijk aan piloten kunnen komen. In de luwte van China Southern, Air China en China Eastern maken veel regionale maatschappijen een stormachtige groei door. Piloten van buiten China kunnen aan de slag bij minder bekende namen als Urumqi Airlines, Chengdu Airlines, Qingdao Airlines en Ruili Airlines voor salarissen die ze bij de grootste Amerikaanse airlines niet zullen ontvangen.

De bruto jaarlonen lopen op tot boven de 300.000 dollar voor vluchten op een Boeing 737 of Airbus A320. Sommige maatschappen beloven daarbij ook de inkomstenbelasting voor hun rekening te zullen nemen. Daarnaast gelden er extra's zoals een overstapbonus.

Bloomberg citeert een Amerikaanse recruiter die een ervaren piloot aan het werk hielp bij Beijing Capital Airlines. "Toen ik zijn loonstrook met daarop 80.000 dollar voor een maand zag, realiseerde ik me dat ik een andere baan had moeten kiezen." Volgens wervingsbedrijven zijn de piloten voor Chinese maatschappijen nauwelijks aan te slepen. "We mogen er zoveel aandragen als mogelijk is."

Uit berekeningen van Boeing blijkt dat de komende twintig jaar de meeste piloten nodig zijn in Aziatische landen. Alleen al in China gaat het om 100.000 vliegers, wat neerkomt op bijna honderd vacatures per week.

Bureaucratie
Direct aan de slag gaan in het land zit er echter niet in. Het kan wel twee jaar duren om door alle bureaucratische processen van visa, werkvergunning en assessments te komen. Maar ook daar heeft een aantal maatschappijen een oplossing voor: een flinke financiële prikkel ter compensatie van het oponthoud.

De meest buitenlandse piloten die in China werkzaam zijn komen uit Zuid-Korea, gevolgd door de VS en Mexico.
En dit begint nu wel heel triest te worden hoor:

FNV wil KLM predicaat 'Koninklijke' laten ontnemen
DRIEBERGEN - De vakbond FNV heeft via een brief aan de gemeente Amstelveen het verzoek gedaan om KLM het predicaat 'Koninklijke' te ontnemen. Reden hiervoor is dat de maatschappij zich onbehoorlijk gedraagt naar actievoerende werknemers en dat is niet koninklijk, aldus Jan van den Brink van de FNV. KLM houdt kantoor in Amstelveen.

Volgens de vakbond handelt de maatschappij niet Koninklijk door te dreigen met het wegnemen van privileges bij stakende werknemers, zoals het kunnen 'IPB-en' (voordelig vliegen op basis van beschikbaarheid). Ook worden de in uniform stakende personeelsleden gefotografeerd.

In de brief van de vakbond FNV aan de burgemeester van Amstelveen staat te lezen: "Wij verzoeken u, waar nodig met tussenkomst van de Commissaris van de Koning, de Koning te adviseren het predicaat Koninklijk van KLM op te schorten. KLM moet laten zien dat zij deze ere titel weer waard is. Pas als zij met respect en fatsoen omgaan met haar werknemers kan KLM naar ons oordeel weer aanspraak maken op het predicaat Koninklijk."
(...)
Wel een beetje 1+1=2 post dit. O-)

EDIT: _/-\o_
Flightradar24
Just because you're on a 12-hour test flight doesn't mean you can't have fun with your G650.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CqJUGYJWYAAwc1v.jpg:large

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 19-08-2016 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Triest? 't is juist een creatieve vorm van protest, en bovendien een waar reizigers geen last van hebben.

Wat minder creatief is is hoe de KLM probeert de stakingen te voorkomen:
[KLM dreigt] met het wegnemen van privileges bij stakende werknemers, zoals het kunnen 'IPB-en' (voordelig vliegen op basis van beschikbaarheid). Ook worden de in uniform stakende personeelsleden gefotografeerd.
"wij hebben meer macht en we maken je het leven zuur als je tegen ons in durft te gaan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ValHallASW schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:51:
[...]

Triest? 't is juist een creatieve vorm van protest, en bovendien een waar reizigers geen last van hebben.

[...]

"wij hebben meer macht en we maken je het leven zuur als je tegen ons in durft te gaan"
Het lijkt mij vrij logisch dat als je niet werkt, je ook de voordelen niet krijgt.
Geen loon, geen secundaire voorwaarden die een gunst vanuit het bedrijf zijn.
Actie voeren in uniform is al decennia verboden en staan gewoon vermeld in de handboeken die elke klm-er heeft.

De FNV is al jaren de draad kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

somewhere there was silence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Het komt op mij over als een wanhoopsdaad.

[...]

Ja als je staakt is dat je goed recht, maar je krijgt ook geen loon. Ik vind het eigenlijk in dat opzicht het opschorten van dit soort secundaire arbeidsvoorwaarden helemaal niet het het leven zuur maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
[...]

[...]

Euh... dat is toch normaal? Je staakt en doet je werk niet, dus krijg je ook geen loon en overige zaken. Je wek niet, dus krijg je de bijbehorende arbeidsvoorwaarden (loon, secundaire voorwaarden etc) ook niet, tot het moment dat je het werk hervat uiteraard.

Dat is vrij normaal bij stakingen hoor (algemeen, dus niet alleen in de luchtvaart). Je wordt dan betalad uit de stakingskas van de vakbond.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vind dat persoonlijk ook niet slecht. Je staakt, je brengt je baas geen geld op, maar je wil wel profiteren van de voordelen van je job? Ik denk het niet. Can't have your cake and eat it.

Edit: ik heb blijkbaar te snel gelezen, ik dacht dat de maatregelen die KLM neemt/wil nemen alleen gelden tijdens de stakingen zelf. Maar blijkbaar niet, en dat gaat inderdaad in tegen het stakingsrecht.

[ Voor 46% gewijzigd door Borromini op 19-08-2016 18:07 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat ze die voordelen niet hebben tijdens de staking, ja. Maar ze compleet afnemen niet, dan straf je de stakers en krijg je machtsmisbruik door de werkgever. En het stakingsrecht is juist bedoeld om dat te voorkomen.

KLM toont zich een slechte werkgever als ze werknemers gaan treiteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Aan de andere kant tonen die stakers zich slechte werknemers…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:17:

Maar die werknemers tonen zich ook zeer slechte werknemers//dienstverleners, door reizgers te duperen en te treiteren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:17:
Dat ze die voordelen niet hebben tijdens de staking, ja. Maar ze compleet afnemen niet, dan straf je de stakers en krijg je machtsmisbruik door de werkgever. En het stakingsrecht is juist bedoeld om dat te voorkomen.

Probleem is dat veel van deze voordelen niet in enige cao staan of welke afspraak dan ook. Het is een gift van het bedrijf en wat gegeven is kan ook ingetrokken of aangepast worden.
Ik ben het wel met je eens als je stelt dat afnemen na de staking niet chique is.
wildhagen schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:27:
[...]

Maar die werknemers tonen zich ook zeer slechte werknemers//dienstverleners, door reizgers te duperen en te treiteren.
Onzin. Staken is een recht en derhalve ben je geen slecht werknemer als je van dat recht gebruikt maakt.
Het past in onze steeds egoïstischer samenleving om altijd maar aan jezelf te denken, maar de reiziger staat hier in principe buiten. Het gaat er puur om dat de werknemer het recht heeft te staken als ze dat nodig acht (en die noodzaak kan weer bij de rechter getoetst worden).

[ Voor 32% gewijzigd door Fly-guy op 19-08-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet noodzakelijkerwijs. Stakingen zijn onderhevig aan regels en wetgeving, en die wetgeving is er om balans aan te brengen die er anders niet zou zijn tussen werkgever en werknemers.

Als ze zouden staken omdat KLM de veiligheid in gevaar brengt, zijn ze dan ook slechte werknemers? Mensen moeten eens wat verder kijken dan de "het geeft mij overlast dus is slecht" oversimplificatie. Het is erg NIMBY.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:28:
[...]
Onzin. Staken is een recht en derhalve ben je geen slecht werknemer als je van dat recht gebruikt maakt.
Als er een goede reden voor is niet, inderdaad. Maar volgens mij is dat niet het geval hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:45

Goner

What can I do you for ?

PWM schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:42:
[...]
De slimline stoelen zijn gewoon een stuk harder, daar kan je denk ik ook weinig aan veranderen.
Net terug uit Zuid-Afrika, heen en weer met nieuwe 777-200 en ik vind die stoelen uitstekend. Ja, na ruim 11 uur zit niks meer echt lekker (misschien business class) maar ik vind ze absoluut niet harder/slechter dan die van de oude 777 inrichting (ook -tig keer mee naar Kaapstad geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:43:
Als er een goede reden voor is niet, inderdaad. Maar volgens mij is dat niet het geval hier.
Als ik http://www.luchtvaartnieu...dag-strikt-volgens-regels lees, zie ik echt wel rechtvaardiging voor stakingen. Management dat banen schrapt en zich niet druk maakt om werkdruk en veiligheid/kwaliteit om hun targets te halen.

Ideetje voor bedrijven: elk lid van de raad van bestuur en management moet 1 week per maand op de werkvloer meelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:43:
[...]

Dat is de vraag. Sta zelf ook niet achter de eisen van de fnv (wie vraagt er nu 4% loonsverhoging in deze tijden?), maar kan dat natuurlijk als halve buitenstaander ook niet echt beoordelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Fly-guy op 19-08-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:48:
Dat is de vraag. Sta zelf ook niet achter de eisen van de fnv (wie vraagt er nu 4% loonsverhoging in deze tijden?), maar kan dat natuurlijk als halve buitenstaander ook niet echt beoordelen.
4%?
1. KLM biedt 1% loonsverhoging in 2018. Wij eisen 1% met een vloer van € 75,- per 1 januari 2017. Dat is niet alleen eerder, maar onze eis betekent voor de laagste functiegroepen een verhoging van 3%!
https://www.fnv.nl/sector...ege-huls-als-uitnodiging/

Tegelijkertijd verwacht de KLM wel dat de productiviteit 4% per jaar toeneemt.
(in dat oude nieuwsbericht staat overigens een eis van minimaal 3% salarisverhoging -- dat is dus al terugonderhandeld tot minimaal 1%)

Maargoed, de KLM heeft haar PR véél beter op orde dan de FNV, waardoor het nieuws is dat 'de KLM de FNV heeft uitgenodigd om verder te onderhandelen' (want de klm wil best praten zonder dingen toe te zeggen) in plaats van 'de KLM weigert te onderhandelen' (want de klm wil niets toezeggen).

[ Voor 13% gewijzigd door ValHallASW op 19-08-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ValHallASW schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:27:
[...]

4%?

[...]

https://www.fnv.nl/sector...ege-huls-als-uitnodiging/

Tegelijkertijd verwacht de KLM wel dat de productiviteit 4% per jaar toeneemt.
(in dat oude nieuwsbericht staat overigens een eis van minimaal 3% salarisverhoging -- dat is dus al terugonderhandeld tot minimaal 1%)

Maargoed, de KLM heeft haar PR véél beter op orde dan de FNV, waardoor het nieuws is dat 'de KLM de FNV heeft uitgenodigd om verder te onderhandelen' (want de klm wil best praten zonder dingen toe te zeggen) in plaats van 'de KLM weigert te onderhandelen' (want de klm wil niets toezeggen).
Ze zeggen inderdaad 1%, maar de angel zit 'm in het minimum van 75 euro.
Als ik 2000 euro per maand verdien zou 1% 20 euro zijn. Echter door het minimum krijg ik dus bijna 4x zoveel, wat neerkomt op ruwweg 4%.

Niemand die de FNV vertegenwoordigd verdient 7500,- of meer. Pas op dit salaris is 75,- een verhoging van 1%. Veelal de meesten zullen daar ruim onder zitten.

Met andere woorden, ze eisen wel degelijk (veel) meer dan 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ValHallASW schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:27:
Maargoed, de KLM heeft haar PR véél beter op orde dan de FNV,
Fly-guy schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:08:
[...]
Met andere woorden, ze eisen wel degelijk (veel) meer dan 1%.
Wie heeft de PR dus beter op orde?

Just sayin'. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

gambieter schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:48:
[...]

Als ik http://www.luchtvaartnieu...dag-strikt-volgens-regels lees, zie ik echt wel rechtvaardiging voor stakingen. Management dat banen schrapt en zich niet druk maakt om werkdruk en veiligheid/kwaliteit om hun targets te halen.

Ideetje voor bedrijven: elk lid van de raad van bestuur en management moet 1 week per maand op de werkvloer meelopen.
Het management van Flight Operations loopt maar liefst 2 weken per maand mee op de werkvloer (kantoorwerk/vliegweek).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Krijg je ook een QF als je een package deal boekt bij KLM? Op de website zie ik alleen maar dat je miles krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36
Niet helemaal luchtvaart, maar misschien wel interessant. Binnenkort komt er een biografische film uit over het leven van Chesley "Sully" Sullenberger, en dan met name na de Hudson River Landing. Natuurlijk wel enigszins gedramatiseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:58
Arthur-M. schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:21:
Krijg je ook een QF als je een package deal boekt bij KLM? Op de website zie ik alleen maar dat je miles krijgt.
QF is een vlucht waar je minimaal 1 mile voor krijgt, dus zou gewoon moeten tellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Evianon schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 12:52:
[...]

QF is een vlucht waar je minimaal 1 mile voor krijgt, dus zou gewoon moeten tellen :)
Met Ukraine bijvoorbeeld krijg je soms wel mijlen, maar geen QF.. Vandaar dat ik het me afvroeg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Soms krijg je alleen award miles idd, dan krijg je geen QF. Zodra je level miles krijgt, tellen de vluchten ook als QF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:58
Ja level miles inderdaad, had ik er wel even bij mogen zeggen. Lekker misleidend dat er nog steeds een paar nep-codeshares zijn waar je wel award en geen level miles voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij mijn economy vluchten met Garuda kreeg ik ook geen QF. Die krijg je daar niet bij de lagere tarieven. Heeft me een platinum status gekost, ik kwam 4 vluchten te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02
PWM schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 15:29:
Bij mijn economy vluchten met Garuda kreeg ik ook geen QF. Die krijg je daar niet bij de lagere tarieven. Heeft me een platinum status gekost, ik kwam 4 vluchten te kort.
Auw! dat is vervelend, geen mogelijkheid om op het laatst nog snel even een segmentrun te doen?

American Express vraagbaak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Op dit moment staan er twee Emirates A380's op Schiphol.
De middagvlucht van vandaag (uitgevoerd door de 615-stoelen tellende A6-EOX) is teruggekeerd naar Dubai. Reden is onbekend maar zuurstofmaskers zijn omlaag gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CqTKAxTVYAAHO14.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CqTJ_toVYAAgEIy.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CqS59Z5WYAAWUwl.jpg:large

Uiteindelijk heeft een tweede toestel (de eveneens 615-stoelen tellende A6-EOR) de vlucht overgenomen; deze is om 20:25 uur op Schiphol geland met ruim 7 uur vertraging.

Deze landde 14 minuten na de avondvlucht van vandaag.
EK148 (middagvlucht) staat gepland om te vertrekken om 22:00 uur; de avondvlucht EK149 om 22:10 uur.

EDIT @ 22:25 uur: beide toestellen zijn net achter elkaar vertrokken met zo'n 5 minuten verschil.

Dit is een van de weinige keren dat er twee Emirates A380's op Schiphol staan. A380 fanclub Lelystad zegt dat het de 4e keer is maar ik geloof dat de middagvlucht wel vaker een vertraging heeft gehad die mogelijk lang genoeg was om tegelijk twee A380's op Schiphol te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zWOTt8p.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Piet91 op 20-08-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Moeten al die maskers vervangen worden na zo'n incident? Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Ja meestal zijn het oxygen generators die de maskers van zuurstof voorzien. Zodra je hem naar beneden trekt ontstaat er een chemische reactie waarbij zuurstof onstaat. Je hebt dan zo'n 12 minuten zuurstof. Hierna zijn ze dus opgebruikt en moeten vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
upclocker schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:13:
Ja meestal zijn het oxygen generators die de maskers van zuurstof voorzien. Zodra je hem naar beneden trekt ontstaat er een chemische reactie waarbij zuurstof onstaat. Je hebt dan zo'n 12 minuten zuurstof. Hierna zijn ze dus opgebruikt en moeten vervangen worden.
Interessant, betekent dat bv ook dat als die maskers per abuis naar beneden komen (geen noodzaak, genoeg zuurstof in de cabine) en mensen trekken eraan (want dat was voorgeschreven) dat daarna een piloot z'n toestel sowieso op een hoogte moet houden waarop je kunt ademen? Aangezien er geen failsafe meer is (om van die Helios 522 taferelen te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Saus schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:38:
[...]

Interessant, betekent dat bv ook dat als die maskers per abuis naar beneden komen (geen noodzaak, genoeg zuurstof in de cabine) en mensen trekken eraan (want dat was voorgeschreven) dat daarna een piloot z'n toestel sowieso op een hoogte moet houden waarop je kunt ademen? Aangezien er geen failsafe meer is (om van die Helios 522 taferelen te voorkomen).
Klopt, zodra je er aan trekt gaat er een pin in de oxygen generator die de reactie activeert, daarna is er geen weg meer terug. Deze masker kunnen automatisch naar beneden komen, wanneer de cabine luchtdruk boven de 14000ft komt of als de crew het handmatig doet. Het is dan ook zaak om zo snel mogelijk te dalen naar een hoogte van 10000ft, waarop je weer normaal kan ademen. De piloten krijgen trouwens we zuurstofl uit een gastank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 13:12
Bijzonder dat deze vlucht terugvliegt op 31000ft. Nadat de maskers gereleased zijn moet je toch wel naar 10000ft..
Als je dan in een later stadium een echte decompressie krijgt, zitten de passagiers dus zonder zuurstof.
Kans is minimaal, maar toch...

[ Voor 37% gewijzigd door Floppie op 20-08-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dalen lukt denk ik wel op tijd bij een decompressie. Het brandstofverbruik op zo'n lage hoogte is ook niet zonder risico. kansen en gevolgen afwegen uiteindelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Lijkt me niet dat dat mag eigenlijk. Als je dan een decompressie krijgt wat doe je dan? Je hebt dan geen zuurstof meer immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:38:
Lijkt me niet dat dat mag eigenlijk. Als je dan een decompressie krijgt wat doe je dan? Je hebt dan geen zuurstof meer immers.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken geven die maskers maar even wat zuurstof (wat iets anders is dan lucht). Zuurstof helpt tegen decompressie ziekte en houdt je iets langer in leven maar het is niet iets waar je een half uur aan kan lurken.
tot 10.000 voet kan je zelfstandig voldoende zuurstof uit de lucht halen mits in goede conditie. Daarboven wordt het lastiger maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Floppie schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:25:
Bijzonder dat deze vlucht terugvliegt op 31000ft. Nadat de maskers gereleased zijn moet je toch wel naar 10000ft..
Als je dan in een later stadium een echte decompressie krijgt, zitten de passagiers dus zonder zuurstof.
Kans is minimaal, maar toch...
Die maskers beginnen pas met het daadwerkelijk geven van zuurstof als je ze naar beneden trekt. Het uit de plafonds vallen alleen is daar niet genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
franssie schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:43:
[...]

In tegenstelling tot wat veel mensen denken geven die maskers maar even wat zuurstof (wat iets anders is dan lucht). Zuurstof helpt tegen decompressie ziekte en houdt je iets langer in leven maar het is niet iets waar je een half uur aan kan lurken.
tot 10.000 voet kan je zelfstandig voldoende zuurstof uit de lucht halen mits in goede conditie. Daarboven wordt het lastiger maar niet onmogelijk.
Dat snap ik, maar ik bedoel als je maskers zijn gedropt en dus leeg zijn, kan je niet meer naar 31000ft omdat je dan zonder zit als er nog een decompressie plaatsvindt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ze zijn dus niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
Lijkt me wel toch, zodra die dingen vallen trek je ze aan... Dan gaan ze leeg binnen +- 12 minuten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja als je ze op je hoofd zet dan zijn ze met een kwartiertje op inderdaad. Maar als je dat netjes niet doet omdat daar geen reden voor is (en je vermoedelijk verteld wordt dat niet te doen) dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:17
ik zie op de foto er dus 4 die dat wel zijn. Aan de andere kant ben je niet gelijk dood door een zuurstof te kort bij een decompressie. Het is niet zoals in de film dat alles en iedereen door 1 cm2 naar buiten gezogen wordt. Je hebt decompressie door een drukvermindering en je hebt decompressie door, laten we zeggen een bom welke en groot gat in de romp slaat. Er zal vast wel een plan zijn gemaakt en procedures zijn gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Op de foto zie je er idd een paar die ze om gedaan hebben maar het overgrote deel hangt nog gewoon ongebruikt aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Dat zeg ik. 4. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door __R__ op 20-08-2016 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Decrompressie is iets wat lastig is omdat het CO2 in je bloed gasvormig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik tel er drie maar jij kijkt misschien beter dan ik :P

Edit: ah, 4 idd.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 20-08-2016 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Man op voorgrond. Kind daarachter. Moeder(?) daarnaast. En jongen op de stoel voor man op de voorgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
franssie schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:52:
Decrompressie is iets wat lastig is omdat het CO2 in je bloed gasvormig wordt.
Klopt, maar niet gelijk en ik duid juist op de situatie dat de decompressie geleidelijk optreed. Als in kleine lekkage. Effe op zoek naar die NASA video. Springt de slang van een testkonijn zijn space suit los.

Gevonden :

dat is dus een snelle decompressie. En naar vacuüm.

[ Voor 13% gewijzigd door __R__ op 21-08-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
__R__ schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:50:
[...]

ik zie op de foto er dus 4 die dat wel zijn. Aan de andere kant ben je niet gelijk dood door een zuurstof te kort bij een decompressie. Het is niet zoals in de film dat alles en iedereen door 1 cm2 naar buiten gezogen wordt. Je hebt decompressie door een drukvermindering en je hebt decompressie door, laten we zeggen een bom welke en groot gat in de romp slaat.
Beide gevallen kunnen voorkomen en je moet met beide gevallen rekening houden.
Luchtvaart houdt altijd rekening met een tweede (worst case) probleem. "Als A kapot is, wat gebeurt er als B ook kapot gaat?".
Dus er wordt wel rekening gehouden met een explosieve decompressie.
Er zal vast wel een plan zijn gemaakt en procedures zijn gevolgd.
Het kan zo zijn dat iedereen die wel aan de maskers getrokken hebben, op een andere plek moeten gaan zitten om zo weer een masker te hebben welke werken, het zou ook zomaar kunnen dat er geen maatregelen getroffen zijn en dat ze, (onbewust) tegen de regels in door gevlogen zijn.
Zou niet de eerste keer zijn in dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06
Niet om het een of ander maar heeft de A380 wel oxygen generators? Volgens mij heeft de A380 n.l. zuurstof flessen. Zie deze link:
https://www.google.nl/url...qA&bvm=bv.129759880,d.d24
Op blz 252 staat dat er flessen in zitten en in de cockpit is dan ook te zien hoeveel druk deze flessen (nog) hebben.
Of is het een optie: Je kan kiezen voor oxygen generators of voor flessen?

[ Voor 6% gewijzigd door chippie777 op 21-08-2016 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floppie
CyBeR schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:46:
[...]

Die maskers beginnen pas met het daadwerkelijk geven van zuurstof als je ze naar beneden trekt. Het uit de plafonds vallen alleen is daar niet genoeg voor.
Dat maakt niet voor het handelen niet uit. Zuurstofmaskers naar beneden is gewoon klaar. Al hebben een paar mensen een masker opgezet, die hebben dan geen zuurstof meer. Beetje lullig niet? ;)

Ik nee aan dat iedereen zo verstandig is om het masker op te zetten als ze naar beneden komen.
Dan kan de captain nog zo'n mooi praatje houden, ik zet dat ding op voor 10 minuten. Ik zou het al vrij naar vinden dat het vliegtuig vervolgens niet gaat zakken.

Dus als die dingen naar beneden zijn gekomen, ben je direct restrictief voor de rest van je vlucht. Of ze zou gebruikt zijn of niet.
chippie777 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 08:06:
Niet om het een of ander maar heeft de A380 wel oxygen generators? Volgens mij heeft de A380 n.l. zuurstof flessen. Zie deze link:
Op blz 252 staat dat er flessen in zitten en in de cockpit is dan ook te zien hoeveel druk deze flessen (nog) hebben.
Goed punt. Meestal een optie. Grote kans dat er flessen inzitten.
Maar het blijft dan gelden, al heb je genoeg zuurstof aan boord, hoe maak je je passagiers in het later stadium duidelijk dat ze die maskers op moeten zetten in geval van een decompressie?
De flight crew heeft wel wat anders te doen op dat moment dan een leuk praatje houden naar de passagiers.

[ Voor 39% gewijzigd door Floppie op 21-08-2016 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 23:43:
[...]

Daarboven wordt het inderdaad snel lastiger. Op 38000 feet ben je waarschijnlijk ook als je erg fit bent binnen 30 seconden buiten bewustzijn. En de incapacitation gaat geleidelijk, je merkt het niet wanneer je de drempel over gaat. Ik vond het leerzaam om dit filmpje te kijken;

Hij *weet* dus wat er gaat gebeuren (decompressie tot relatief hoge druk), wordt gecoached en ziet het te laat aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Floppie schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 09:56:
[...]
Ik nee aan dat iedereen zo verstandig is om het masker op te zetten als ze naar beneden komen.
Dan kan de captain nog zo'n mooi praatje houden, ik zet dat ding op voor 10 minuten. Ik zou het al vrij naar vinden dat het vliegtuig vervolgens niet gaat zakken.
Misschien moet je dan gewoon even luisteren naar de gezagvoerder. Maar als jij lekker je 10 minuten wilt gebruiken op een nutteloos moment, lekker doen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Sandyman538 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:03:
[...]
Misschien moet je dan gewoon even luisteren naar de gezagvoerder. Maar als jij lekker je 10 minuten wilt gebruiken op een nutteloos moment, lekker doen.
Als jij een deel van jouw 15-20 seconden bij bewustzijn wil gebruiken om te wachten om een omroepbericht dan is dat jouw keuze. Ik zou er zelf niet op gokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

ANdrode schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:13:
[...]

Als jij een deel van jouw 15-20 seconden bij bewustzijn wil gebruiken om te wachten om een omroepbericht dan is dat jouw keuze. Ik zou er zelf niet op gokken :+
Hij heeft het erover dat hij een 'mooi praatje' van de gezagvoerder aan de kant schuift en zelf keuzes maakt, dat is natuurlijk wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Sandyman538 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:03:
[...]

Of het nutteloos is geweest, bepaal ik liever achteraf als ik weer veilig aan de grond sta.
Maskers naar beneden, is masker op. De kans dat die dingen zonder reden naar beneden komen is zeer klein. De kans dat ze naar beneden komen terwijl de cabinhoogte >14000ft is, is 99,9999%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Floppie schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:23:
[...]

Of het nutteloos is geweest, bepaal ik liever achteraf als ik weer veilig aan de grond sta.
Maskers naar beneden, is masker op. De kans dat die dingen zonder reden naar beneden komen is zeer klein. De kans dat ze naar beneden komen terwijl de cabinhoogte >14000ft is, is 99,9999%
Ben ik volledig met je eens, maar je vorige posting ging over een captain die een praatje houdt in de cabin waarin hij aangeeft de maskers niet op te zetten en jij zou dit dan toch doen. Daar reageerde ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
chippie777 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 08:06:
Ik moest ook even zoeken, maar de a380 komt (voor zover ik kon vinden) alleen met flessen en geen generatoren.
Dat maakt het systeem wat flexibeler, vanuit de cockpit is het te resetten, wat betekent dat ook al hangen ze eruit en ook al is er aan getrokken en ook al begon de zuurstof te lopen, het kan weer af gezet worden waardoor zelfs die maskers het later weer doen.
Uiteraard moet er nog voldoende druk zijn (zichtbaar in de cockpit en te vergelijken met een tabel). Dat is het grote verschil met een generator, welke in de meeste vliegtuigen zitten.

Blijf je wel met het probleem als ze al er uit hangen, wie zegt dat de passagiers 10 minuten later wel de maskers op doen als het dan wel echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Voor zo ver ik heb kunnen vinden hebben de A330, A380 en B777 zuurstofflessen, de 747 en 787 hebben zuurstof generators waarbij die van het de 787 van een nieuwe type (pulse) zijn. Ze zullen allebei wel zo hun voor en nadelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
chippie777 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:32:
Voor zo ver ik heb kunnen vinden hebben de A330, A380 en B777 zuurstofflessen, de 747 en 787 hebben zuurstof generators waarbij die van het de 787 van een nieuwe type (pulse) zijn. Ze zullen allebei wel zo hun voor en nadelen hebben.
De A330 heeft in ieder geval niet (altijd) zuurstofflessen, maar generatoren die het 22 minuten uithouden.

Misschien dat dat op de neo en andere moderne versies anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Mmh, loop net buiten hier ( Tilburg ) en komt een Tui 737 over op 700mtr over voor landen in Eindhoven, terwijl men normaal altijd op 2000+mtr hoogte hierover aanvliegt. Apart gezicht.
Staat daar nog een minimale hoogte voor bij aanvliegen landing over een stad?

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
shaggy8675 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:53:
Mmh, loop net buiten hier ( Tilburg ) en komt een Tui 737 over op 700mtr over voor landen in Eindhoven, terwijl men normaal altijd op 2000+mtr hoogte hierover aanvliegt. Apart gezicht.
Staat daar nog een minimale hoogte voor bij aanvliegen landing over een stad?
1000 voet (300m) over het hoogste obstakel in een bepaalde cirkel (8km).
2000 voet (700m) voldoet daar prima aan, tenzij de gemeente extra afspraken heeft gemaakt.

http://wetten.overheid.nl...01#HoofdstukIII_Afdeling3
(Oude wetteksten maar voor zover ik weet geldt deze regel nog).

[ Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 21-08-2016 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, 1000 voet gold ook als minimum toen ik nog bij de transportvliegtuigen op Eindhoven werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Ok, vond het een beetje vreemd omdat ze normaal een stuk hoger zitten vandaar :) Bedankt heren :)

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Fly-guy schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:48:
[...]

De A330 heeft in ieder geval niet (altijd) zuurstofflessen, maar generatoren die het 22 minuten uithouden.

Misschien dat dat op de neo en andere moderne versies anders is.
Optie dus, ben wel benieuwd wat de reden is om voor een bepaald systeem te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Ik heb zo'n vermoeden dat de zuurstofgenerators licht zijn van gewicht, maar dat de aanschafprijs hoog is. Zuurstofflessen zijn goedkoper, maar deze flessen zijn zwaar.

Dus aanschafkosten v.s. terugkerende kosten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09-2019

exeliser

Schaatsen & Reizen

PWM schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 15:29:
Ik kwam een paar jaar terug ook in diezelfe situatie terecht. Heb KL gebeld toen en krijg 3 segmenten cadeau.

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
chippie777 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:41:
[...]

Optie dus, ben wel benieuwd wat de reden is om voor een bepaald systeem te kiezen.
Onderhoud, veiligheid, kosten, etc.

Een generator is onderhoudsvrij en heeft een lange "standby"tijd. Die dingen kunnen zo tien jaar in een vliegtuig zitten zonder substantieel onderhoud. Daarnaast is het een simpel en lichtgewicht systeem.
Als die dingen echter afgaan, worden ze vrij heet (500+ graden) en gaan ze door tot ze leeg zijn, waarna ze vervangen moeten worden. Dat kan ook onbedoeld gebeuren wat dat ongelukje best duur maakt.
Flessen zijn duur om te installeren (vereist meters aan leidingen) en heden regelmatig onderhoud nodig. Paar jaar geleden moest er op de a380 nog een aanpassing gedaan worden vanwege lekkage.
Bij gebruik is het echter simpel om bij te vullen en, waarschijnlijk zoals in het voorbeeld van hierboven, bij foutief gebruik, kun je het systeem resetten, wat de kosten flink omlaag brengt.

Dus flessen zijn waarschijnlijk (iets) duurder bij aanschaf, gewicht en onderhoud, maar goedkoper, veiliger en makkelijker in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:00:
Ik heb zo'n vermoeden dat de zuurstofgenerators licht zijn van gewicht, maar dat de aanschafprijs hoog is. Zuurstofflessen zijn goedkoper, maar deze flessen zijn zwaar.

Dus aanschafkosten v.s. terugkerende kosten.
Zuurstofgeneratoren hebben meer nadelen; ze worden gloeiend heet als ze geactiveerd worden, en ze moeten elke zoveel tijd vervangen worden (doch niet heel vaak). Voordeel is dan weer dat ze onafhankelijk van elkaar zijn; elke stoel heeft z'n eigen zuurstofvoorziening.

Zijn ook wel 's crashes veroorzaakt door de zuustofgeneratoren, bijvoorbeeld Wikipedia: ValuJet Flight 592 (zij 't dan als cargo).

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 21-08-2016 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Een heads-up; deze week is de laatste week voor de China Southern A380.
Vanaf maandag 29 augustus komt de A330-300 weer op de Beijing-route.

De A380 wordt eerder dan gepland van de route gehaald; oorspronkelijk zou deze nog t/m 30 oktober naar Amsterdam komen. Oorzaak is onder andere de verlaagde stroom Chinese toeristen naar Europa vanwege de aanslagen.

De A380 komt elke dag aan om 05:10 uur en vertrekt weer om 14:50 uur.
Althans, volgens de planning...

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/8/7293/28137131276_392e553bf7_c.jpgAmsterdam Schiphol Airport - 05-07-2016 by Iemand91, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:00
En bij breuken en/op beschadigingen zijn het individuele zuurstofgeneratoren die uitvallen. Als een leiding van een fles breekt heb je toch een groter aantal stoelen zonder zuurstof.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Piet91 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:20:
Op dit moment staan er twee Emirates A380's op Schiphol.
De middagvlucht van vandaag (uitgevoerd door de 615-stoelen tellende A6-EOX) is teruggekeerd naar Dubai. Reden is onbekend maar zuurstofmaskers zijn omlaag gegaan:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Uiteindelijk heeft een tweede toestel (de eveneens 615-stoelen tellende A6-EOR) de vlucht overgenomen; deze is om 20:25 uur op Schiphol geland met ruim 7 uur vertraging.

Deze landde 14 minuten na de avondvlucht van vandaag.
EK148 (middagvlucht) staat gepland om te vertrekken om 22:00 uur; de avondvlucht EK149 om 22:10 uur.

EDIT @ 22:25 uur: beide toestellen zijn net achter elkaar vertrokken met zo'n 5 minuten verschil.

Dit is een van de weinige keren dat er twee Emirates A380's op Schiphol staan. A380 fanclub Lelystad zegt dat het de 4e keer is maar ik geloof dat de middagvlucht wel vaker een vertraging heeft gehad die mogelijk lang genoeg was om tegelijk twee A380's op Schiphol te hebben.

[afbeelding]
Hmmm, zaterdag aan het eind van de middag wel een 4-motorige kist met overduidelijk een Emirates staart over het Lowlands terrein zien komen. Vloog richting Schiphol, echter meestal vliegen ze dan richting baan 27 en lijken ze strak richting het westen te vliegen. Deze ging echter wat meer west, zuid-west.

ik werk al heel wat jaren op Lowlands, en ja, als ik pauze heb dan let ik op dat soort dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Fly-guy schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:04:
[...]

Onderhoud, veiligheid, kosten, etc.

Een generator is onderhoudsvrij en heeft een lange "standby"tijd. Die dingen kunnen zo tien jaar in een vliegtuig zitten zonder substantieel onderhoud. Daarnaast is het een simpel en lichtgewicht systeem.
Als die dingen echter afgaan, worden ze vrij heet (500+ graden) en gaan ze door tot ze leeg zijn, waarna ze vervangen moeten worden. Dat kan ook onbedoeld gebeuren wat dat ongelukje best duur maakt.
Flessen zijn duur om te installeren (vereist meters aan leidingen) en heden regelmatig onderhoud nodig. Paar jaar geleden moest er op de a380 nog een aanpassing gedaan worden vanwege lekkage.
Bij gebruik is het echter simpel om bij te vullen en, waarschijnlijk zoals in het voorbeeld van hierboven, bij foutief gebruik, kun je het systeem resetten, wat de kosten flink omlaag brengt.

Dus flessen zijn waarschijnlijk (iets) duurder bij aanschaf, gewicht en onderhoud, maar goedkoper, veiliger en makkelijker in gebruik.
Het zal wel net zijn hoe je het verhaal als design afdeling vertelt en wat er op moment van design te koop is. De 747 heeft generatoren, de 777 heeft flessen en weer een generatie verder (787) hebben we weer generatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
chippie777 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 08:46:
[...]

Het zal wel net zijn hoe je het verhaal als design afdeling vertelt en wat er op moment van design te koop is. De 747 heeft generatoren, de 777 heeft flessen en weer een generatie verder (787) hebben we weer generatoren.
De 777 kan met zowel generators, als een tank worden uitgerust. Volgens mij is dit zo bij bijna alle typen, en wordt door de maatschappij uiteindelijke besloten welke het wordt. Wellicht dat de A380 hier een uitzondering in vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 08:26:
Hmmm, zaterdag aan het eind van de middag wel een 4-motorige kist met overduidelijk een Emirates staart over het Lowlands terrein zien komen. Vloog richting Schiphol, echter meestal vliegen ze dan richting baan 27 en lijken ze strak richting het westen te vliegen. Deze ging echter wat meer west, zuid-west.

ik werk al heel wat jaren op Lowlands, en ja, als ik pauze heb dan let ik op dat soort dingen :P
Beide toestellen kwam inderdaad op zo'n 3 kilometer hoogte over Lowlands. Maar dat was wel rond 20:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Oh, nu je het zegt inderdaad, was 's avonds :P Zat bij de crew catering aan de cola te wachten tot we weer aan 't werk mochten.

[ Voor 46% gewijzigd door FastFred op 22-08-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Bij de KLM-truuk om je kosten te verlagen door vanaf ZWE of ZYR te reizen, weet iemand of je die treinreis ook een dag eerder kunt doen op de een of andere manier? Als ik probeer een multi-stop te boeken met de ZWE-AMS een dag eerder kan 'ie niks vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:32:
Bij de KLM-truuk om je kosten te verlagen door vanaf ZWE of ZYR te reizen, weet iemand of je die treinreis ook een dag eerder kunt doen op de een of andere manier? Als ik probeer een multi-stop te boeken met de ZWE-AMS een dag eerder kan 'ie niks vinden…
Heb je de fare regeles bekeken (via bijvoorbeeld matrix.itasoftware.com)? Ik kan mij voorstellen dat er een voorwaarde is dat het ZWE <-> AMS <-> ... stuk verplicht op één dag moet

edit:
Ik zie STOPOVERS NOT PERMITTED ON THE FARE COMPONENT. Internet zegt dat je dan een vlucht binnen vier uur danwel de eerst volgende vlucht moet nemen

[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 22-08-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nope, staat er niet bij. Ik denk dat ze gewoon geen losse segments ZWE-AMS verkopen; alleen als onderdeel van een connection.

Edit: ah, ik zocht op 'train' :P

Die regel zie ik trouwens niet staan in de vlucht waar ik naar keek: http://matrix.itasoftware...3yfnFL9fzG3V8KGLhD0J28002

Ik vlieg wel via JFK, kan ik later weg.

[ Voor 55% gewijzigd door CyBeR op 22-08-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:09:
Nope, staat er niet bij. Ik denk dat ze gewoon geen losse segments ZWE-AMS verkopen; alleen als onderdeel van een connection.

Edit: ah, ik zocht op 'train' :P

Die regel zie ik trouwens niet staan in de vlucht waar ik naar keek: http://matrix.itasoftware...3yfnFL9fzG3V8KGLhD0J28002
Ik kan jouw sessie niet zien. Ik kreeg net al wel een resultaat met een overstap van 23 uur in Amsterdam. Ik denk dat je dan wel even het vliegveld uit kan :). Ik zoek met AMS X? als routing code.

Als je zoekt op duration > lang dan krijg je die mogelijkheden. De tweede vraag is natuurlijk of je ze echt kan boeken. Het zijn in ieder geval geen goedkope tickets (€653)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik probeer een business ticket te fixen. Dat scheelt een 1500 euro als je een stukje trein erbij neemt, dus dat lijkt me de moeite :P Anders zou ik 't niet doen als Amsterdammer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
De Olympische Spelen zijn voorbij. Tijd om de spelers op te halen dus.
KLM heeft de #OrangePride PH-BVA 777-300ER gestuurd; deze is momenteel onderweg naar Rio.

EDIT: KLM stuurt ook nog een extra vlucht naar Rio; KL795 uitgevoerd door 777-300ER PH-BVN.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2016/8/15/765311.jpg

Qantas heeft een 747-400ER (VH-OEJ) een Olympisch tintje gegeven. Deze zou de Australische sporters ophalen uit Rio via Los Angeles, maar is momenteel juist weer op weg terug naar Sydney.

Afbeeldingslocatie: https://d31asmy75eposw.cloudfront.net/full/6/38991_1471671962.jpg

Lufthansa stuurt een 747-8i (D-ABYK) naar Rio. Deze kist staat momenteel in Buenes Aires maar vliegt door naar Rio.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CqZwiCuXEAQsFnB.jpg:large

British Airways heeft een 747-400 (G-CIVA) opgekleurd; deze is momenteel ook onderweg naar Rio.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CqZwiN5XgBUtYrk.jpg:large

En hoewel Air France geen toestel heeft aangepast doen ze toch iets bijzonders; over ruim een uur vertrekt een A380 (F-HPJJ) naar Rio in plaats van de reguliere A330-200 op deze vlucht.
Dit is een van de weinige keren dat er een A380 naar Zuid-Amerika gaat en slechts de tweede keer dat dit type een commerciële vlucht naar het continent maakt; Emirates vloog op 14 november 2015 eenmalig een A380 naar São Paulo, zie Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 4".
Hiervoor is de A380 alleen tijdens de testperiode in Zuid-Amerika geweest.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/9/20/614365.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 22-08-2016 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02
CyBeR schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:32:
Het lukte mij laatst om bij een ochtend vlucht s'avonds al vanuit ZYR te verrekken met een "overnachting op AMS".
Handig als je niet de trein van 0730 wil hebben en gewoon s'avonds even op en neer wipt van en naar Antwerpen.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:09:
[...]

Het lukte mij laatst om bij een ochtend vlucht s'avonds al vanuit ZYR te verrekken met een "overnachting op AMS".
Handig als je niet de trein van 0730 wil hebben en gewoon s'avonds even op en neer wipt van en naar Antwerpen.
Ja ik kreeg nergens die optie te zien. D'r is ook geen supervroege vlucht naar de VS natuurlijk. Nu doe ik maar ZWE-AMS-JFK-BOS en BOS-DTW-AMS en fuck ZWE bij terugkomst :P

(ZYR is brussel; zelfde prijs maar dan een uur langer treinen dus nope.)

KLM vraagt voor dezelfde vluchten zonder ZWE overigens letterlijk 2100 euro meer :X

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 22-08-2016 14:55 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.