A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik zoek de echte redenen waarom ze staken, maar alleen via de media heb ik bijvoorbeeld het volgende gevonden:GoldenSample schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:16:
[...]
Echt de schavuiten! Zomaar een beetje boos worden als je arbeidsvoorwaarden eenzijdig ingeperkt gaan worden/kut zijn. De boefjes!
1. Volgens EasyJet zijn het 760 vlieguren, ver onder de norm en volgens de piloten zijn de roosters te zwaar. Tja, als reiziger zeg ik dan ook gewoon niet zeuren.De VNV wil allereerst iets doen aan de volgens hen te zware roosters. Piloten zouden te veel vlieguren moeten maken bij de Britse prijsvechter. Dat zou voor stress en vermoeidheid zorgen, waardoor de veiligheid in het gedrang komt.
EasyJet vindt dat de roosters in orde zijn. "In Europa is een norm gesteld van 900 vlieguren per jaar. Onze piloten in Amsterdam vliegen er maximaal 760 per jaar. Dat betekent dat ze 15 procent binnen de norm zitten", aldus een woordvoerder.
EasyJet zou volgens de VNV maar een fractie van het salaris doorbetalen als piloten ziek worden. Ook zou de maatschappij veel te weinig bijdragen aan de pensioenen.
VNV-voorzitter Steven Verhagen claimt dat EasyJet "voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten". De maatschappij wil goed opgeleide Nederlandse piloten in dienst, maar tegelijk de arbeidskosten zo laag mogelijk houden.
2. Iets met pensioenen. Volgens mij heeft elk groot bedrijf daar "last" van en is dat niet alleen de luchtvaart.
3. "voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten". Dat is gewoon het verdienmodel van EasyJet. Zo min mogelijk kosten maken en dus ook de arbeidskosten laag houden. Als piloten vinden dat ze te weinig verdienen, zoeken ze maar een andere baan. Er zijn maatschappijen genoeg.
Ik vond bij mijn vorige werkgever ook dat ik te weinig verdiende, en volgens hem was dat een goed salaris. Daarna heb ik een nieuwe baan gezocht en verdien nu een stuk meer.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Vertel, wat bedoel je met deze opmerking? Je bent toch niet vergeten dat er vele andere (werkloze) piloten graag voor die arbeidsvoorwaarden wél willen werken?GoldenSample schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:52:
Heb je het hoofdstuk van de industriële revolutie overgeslagen op school?
Maar misschien is "de norm" te hoog?Onbekend schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 12:52:
[...]
Ik zoek de echte redenen waarom ze staken, maar alleen via de media heb ik bijvoorbeeld het volgende gevonden:
[...]
1. Volgens EasyJet zijn het 760 vlieguren, ver onder de norm en volgens de piloten zijn de roosters te zwaar. Tja, als reiziger zeg ik dan ook gewoon niet zeuren.
Als piloten aangeven dat ze overwerkt zijn doe je als bedrijf er goed aan om te luisteren naar je mensen.
Uiteraard.2. Iets met pensioenen. Volgens mij heeft elk groot bedrijf daar "last" van en is dat niet alleen de luchtvaart.
Dat is niet zo simpel in de luchtvaart.3. Als piloten vinden dat ze te weinig verdienen, zoeken ze maar een andere baan. Er zijn maatschappijen genoeg.
Precies mijn punt: de instelling: dan ga je toch lekker ergens anders werken, voor jou 100 anderen tja.. die hadden we in 1850 ook. Ben blij dat we die tijden achterons hebben gelaten en iedereen een dagloner was. Die kant wil ik niet weer op. Het stukje historisch besef ontbreekt dus, ik zou zeggen, pak een oud boek van de middelbareschool er bij en bekijk de hoofdstukken over de opkomst van de vakbonden & en wetten mbt arbeidstijden/werknemersrechten.Onbekend schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:55:
[...]
Vertel, wat bedoel je met deze opmerking? Je bent toch niet vergeten dat er vele andere (werkloze) piloten graag voor die arbeidsvoorwaarden wél willen werken?
Dit hebben we nog steeds overal hier hoor, maakt niet uit waar. Als je het niet bevalt zoek je maar iets anders en dat is zo bij de supermarkt, installatiebedrijven, product-productiebedrijven, dienstverlening en noem maar op.GoldenSample schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:00:
Precies mijn punt: de instelling: dan ga je toch lekker ergens anders werken, voor jou 100 anderen tja.. die hadden we in 1850 ook.
Ook bij mijn werkgever als ik aangeef dat het werk mij niet bevalt, zeggen ze "Prima, dan zoek je maar een andere baan.". Op deze manier hou je de tevreden mensen binnen het bedrijf, en degene die er het niet mee eens zijn gaan weg en je behoud een positieve sfeer binnen het bedrijf.
Ik denk dat juist wel de instelling bij een bedrijf moet zijn, en niet dat een zooitje ontevreden mensen om het minste geringste het werk willen neerleggen omdat het hun niet bevalt.
Het grootste misverstand wat er is. Ja, er zijn alleen in ons land al meer dan 1000 werkloze piloten, echter 90-95% (en waarschijnlijk nog meer) zijn personen met weinig tot geen ervaring en hebben al helemaal niet genoeg uren om aan de wet te voldoen om gezagvoerder te worden.Onbekend schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:55:
[...]
Vertel, wat bedoel je met deze opmerking? Je bent toch niet vergeten dat er vele andere (werkloze) piloten graag voor die arbeidsvoorwaarden wél willen werken?
Daarnaast is deze instelling dé weg naar mindere lonen, slechtere omstandigheden en onveilige situaties.
Aan de ene kant staat iedereen altijd op de achterste poten als het over veiligheid gaat, maar anderzijds vindt men het blijkbaar prima om onervaren vliegers te gebruiken (tegen lage lonen of zelfs zelf geld meenemen) als een groep opstaat voor betere afspraken.
(Zo redeneer je namelijk zelf)
Het is een baan waar je verantwoordelijk bent voor veel mensenlevens, veiligheid etc. Dat is even wat andeds dan een keyboardwarrior. Ook mag je verder kijken dan alleen je eigen salaris.
[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 13-08-2016 14:20 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik vind het (voornamelijk) een probleem dat men gaat staken over geldafspraken die ze eerder hebben gemaakt.
Nu komen we dus bij punt 1 wat ik aangaf: Volgens EasyJet zijn het 760 vlieguren, ver onder de norm liggen.gambieter schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:17:
Het is een baan waar je verantwoordelijk bent voor veel mensenlevens, veiligheid etc. Dat is even wat anders dan een keyboardwarrior. Ook mag je verder kijken dan alleen je eigen salaris.
Wat is daarvan waar en wat is precies het probleem? Is de norm te hoog, of wordt die norm door EasyJet verkeerd behandeld?
Ik denk dat dit ook voornamelijk het probleem is.Fly-guy schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:14:
[...]
Het grootste misverstand wat er is. Ja, er zijn alleen in ons land al meer dan 1000 werkloze piloten, echter 90-95% (en waarschijnlijk nog meer) zijn personen met weinig tot geen ervaring en hebben al helemaal niet genoeg uren om aan de wet te voldoen om gezagvoerder te worden.
Daarnaast is deze instelling dé weg naar mindere lonen, slechtere omstandigheden en onveilige situaties.
Aan de ene kant staat iedereen altijd op de achterste poten als het over veiligheid gaat, maar anderzijds vindt men het blijkbaar prima om onervaren vliegers te gebruiken (tegen lage lonen of zelfs zelf geld meenemen) als een groep opstaat voor betere afspraken.
Het is gewoon vraag en aanbod tussen easyJet en de piloten. Er is een overschot aan piloten en dus kan easyJet een lager salaris geven. Want voor jou immers 1000 anderen.
Dat er veel meer piloten dan banen zijn, is toch niet het probleem van easyJet? Als zij zich verder aan de wettelijke regels kunnen houden (niet onder minimumloon, veiligheid, etc.)
Die norm van max 900 vlieguren per jaar is natuurlijk ook duidelijk. Iedereen in Europa moet zich daar aan houden. En als de norm van 900 uur niet klopt, dan moet de overheid de norm naar beneden bijstellen.
Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel vlieguren piloten bij andere maatschappijen maken.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Volgens mij heb ik een keer in dit topic gelezen dat een captain (long haul) bij Air France zo'n 640 vlieguren per jaar maakt.oohh schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:30:
[...]
Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel vlieguren piloten bij andere maatschappijen maken.
Bij KLM dacht ik ongeveer 3 tripjes per maand als je long haul vliegt.
Piloot is toch soort buschauffeur?CyBeR schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:57:
Ik weet ook niet of ik als passagier een minimumloner voorin wil hebben…
Alleen als een buschauffeur onderweg op top snelheid ook een krant kan lezen...
… Dus 't is makkelijker dan buschauffeur zijn?Fly-guy schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:21:
[...]
Alleen als een buschauffeur onderweg op top snelheid ook een krant kan lezen...
Wel op het vlak van het bijblijven met het huidige nieuws. Dat is een peulenschilletje...CyBeR schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:32:
[...]
… Dus 't is makkelijker dan buschauffeur zijn?
Een piloot is een buschauffeur in 3 dimensies. Het is nou juist die derde dimensie waarom ik ook liever geen minimumloner in de cockpit heb.CyBeR schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 19:32:
[...]
… Dus 't is makkelijker dan buschauffeur zijn?
21 januari 1986: De Concorde vierde haar 10e verjaardag van commerciële service.
Daarom werd op 26 december 1985 nagenoeg de gehele Concorde vloot van British Airways vastgelegd.
Het 7e toestel stond in de paint shop voor de nieuwe livery.
(als je goed kijkt zie je dat 4 toestellen al de nieuwe livery hebben).
Dit was de eerste keer dat zoveel Concordes tegelijk gefotografeerd werden. De volgende keer gebeurde eind 2000 toen de modificaties werden uitgevoerd om de vloot weer vliegend te krijgen.
(Na de crash van Air France 4590 op 25 juli 2000)

[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 14-08-2016 13:15 ]
Onder van L > R: 2 en 5.Carpento schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:14:
Ik zie er minimaal drie met de nieuwe livery ?
Gulfstream G650
Sometimes you need to plan for coincidence
In DXB eerst wel even wachten bij het inchecken. Vlucht zat zo vol dat we (2 pax) moesten wachten wat er zou gebeuren. Toen kwam het goede nieuws dat we mee mochten zij het op 2 gescheiden plekken in de business class.
Dat zijn de leuke upgrades! Heb je status bij Emirates, of zat je op een full flex-ticket dat ze jullie een upgrade gaven? Of pure luck...RiCk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 08:51:
Al eerder hier gezegd dat ik Emirates fanboy ben..... Laatste dagen van SGN naar DXB en paar dagen later van DXB naar AMS gevlogen. Eerste vlucht in 773, 2e in de 388. Beide vluchten gratis upgrade naar business class gekregen. Moet zeggen dat de bar in de 388 het een leukere plek maakt.
American Express vraagbaak
Geluk! Alleen maar Skywards blue, tickets waren flex.Stinger_Ventura schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:42:
[...]
Dat zijn de leuke upgrades! Heb je status bij Emirates, of zat je op een full flex-ticket dat ze jullie een upgrade gaven? Of pure luck...
Hoe dan ook, dit is me toch vet:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Mazzel dat ik mijn camera in mijn hand had voor iets anders, maar jammer dat er maar een 35mm objectief op zat. Lang leve 24 megapixel
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Midden is ook nog de oude livery zo te zien, daar loopt de cheatline wat verder door als in de nieuwe. Ook de witte streep op het staartvlak is daar iets brederHmmbob schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 08:39:
Met behulp van dat plaatje staat er dan maar één in de oude livery, linksonder.
Ik zie dat Piet91 inmiddels in de oorspronkelijke post ook al heeft gezet dat er minimaal vier met de nieuwe livery waren. Dat is sowieso correct gezien de lineup die men vloog met vier toestellen in de nieuwe livery *bron*.
Op de kleurenversie van deze foto zie je het verschil overigens beter: *klik*
[ Voor 46% gewijzigd door Carpento op 14-08-2016 15:12 ]
Lekker belangrijk ook allemaal
Dat kan wel kloppen, die DC-3 voert regelmatig rondvluchten uit, vandaag was weer zo'n dag. Voor het schema kan je https://www.dutchdakota.nl/nl/boek-een-vlucht/plan-en-boek/ raadplegenJeroenH schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 14:38:
Een paar minuten geleden kwam deze over Hilversum in ongeveer noord-westelijke richting:
[afbeelding]
Mazzel dat ik mijn camera in mijn hand had voor iets anders, maar jammer dat er maar een 35mm objectief op zat. Lang leve 24 megapixel
Virussen? Scan ze hier!
Ik zat van de week in een compleet lege business class. In Economy zaten zeker 2 platinums (die kende ik). Dan doet KLM dus geen upgrade. Snap dat niet zo goed. Veel goodwill voor eigenlijk 0 euro.RiCk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:50:
[...]
Geluk! Alleen maar Skywards blue, tickets waren flex.
Zonde van de goodwill inderdaad.
Op zich hoef ik die tweede warme maaltijd ook niet per se - een verse sandwich is dan ook prima. Een en ander natuurlijk afhankelijk van de time of day, maar ik kom vaker met een te volle pens het vliegtuig uit dan dat ik honger hebBritish Airways schrapt tweede warme maaltijd tijdens vluchten
British Airways is gestopt met het serveren van een tweede warme maaltijd vlak voor de landing. De nieuwe maatregel geldt voor vluchten die minder dan zeven uur duren.
"We serveren nog altijd een driegangenmenu, drank en snacks tijdens onze intercontinentale vluchten", benadrukt een woordvoerder van de Britse vliegtuigmaatschappij tegenover The Sun.
De Britse krant meldt dat enkele passagiers boos zijn, omdat de beleidswijziging niet is gecommuniceerd. De woordvoerder bevestigt dat deze beslissing een maand geleden is genomen en dat daarover geen berichtgeving is geweest.
Bij KLM krijgen passagiers wel twee warme maaltijden op langere vluchten. Op kortere vluchten krijgen passagiers voor landing een verse sandwich of een andere snack aangeboden. Hetzelfde geldt voor maatschappijen als Emirates, Qatar Airways en Delta.
[ Voor 63% gewijzigd door Hmmbob op 14-08-2016 18:17 ]
Dat vind ik weer logisch, waarom jij wel en anderen niet? Mensen in Economy Comfort betalen tenslotte ook extra, waarom jij dan niet betalen? Ik heb een paar keer gehad dat ik EC zat en lekker een paar stoelen voor mezelf had, gingen mensen uit economy vragen of ze die stoelen mogen hebben. Zou ik niet blij van worden als KLM dat zou toestaan.Hmmbob schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 18:12:
Zelfde ervaring maar dan verder naar achteren; op weg LAX-AMS in de 747 was economy comfort half leeg, collega van me zat daar. Na takeoff gevraagd of ik ook die kant op zou kunnen schuiven, zodat we nog wat konden doornemen wat we anders op locatie zouden doen. Was onbespreekbaar, tenzij ik in de lucht de volle mep bij zou betalen...
Zonde van de goodwill inderdaad.
Tijdje terug kreeg een collega van me een upgrade van Tegel Berlijn naar AMS, ik niet. Hij was niet eens Flying Blue, ik ben zilverklasse. Dat vind ik dan wel een verschil: als ze een upgrade doen, geef die dan eerst aan je frequent flyers en niet aan anonieme passagiers (niet dat het veel uitmaakte op zo'n vlucht, meer het principe).
Het is trouwens niet alleen KLM. Paar jaar terug deed ik AKL-KUL en had een Business upgrade gekocht, en er was 1 stewardess per passagier in de business class
[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 14-08-2016 18:31 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Eens, ja. Voor ons was het niet de eerste keer ook bij Emirates. Het was de 4e. Wel van vele meer vluchten. Zo houden ze ons ook als klant haha.... Maar economy is ook goed.PWM schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:56:
[...]
Ik zat van de week in een compleet lege business class. In Economy zaten zeker 2 platinums (die kende ik). Dan doet KLM dus geen upgrade. Snap dat niet zo goed. Veel goodwill voor eigenlijk 0 euro.
Een mooie middenweg zou een aantal upgrade vouchers per jaar zijn voor platinums. Doen steeds meer airlines, en dan ben je ook van de ongelijkheid af dat de ene 10x per jaar wordt geüpgraded en de ander nooit.
Ik schat de (nieuwe) WBC van KLM ook wel iets hoger in dan die van Emirates, en Emirates heeft dan nog first dus eigenlijk doen ze allebei geen / zelden gratis upgrades naar het beste wat er te bieden is.
Die Delta bumps naar eco comfort zijn ook waardeloos, uiteindelijk zit je dan met je 5cm extra ruimte altijd op een volle rij (en vaak nog middle ook) terwijl je achterin een rij voor jezelf had gehad.
Nice dat je een upgrade kreeg! Ik ben de eerste keer wel bij de bar gaan kijken maar voor mij persoonlijk had het geen toegevoegde waarde. Heb er dan ook verder nooit meer gebruik van gemaakt. Het interieur van Emirates bevalt me wel maar dat is persoonlijk. Kan me voorstellen dat anderen het een beetje oudbollig vinden.RiCk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 08:51:
Al eerder hier gezegd dat ik Emirates fanboy ben..... Laatste dagen van SGN naar DXB en paar dagen later van DXB naar AMS gevlogen. Eerste vlucht in 773, 2e in de 388. Beide vluchten gratis upgrade naar business class gekregen. Moet zeggen dat de bar in de 388 het een leukere plek maakt.
In DXB eerst wel even wachten bij het inchecken. Vlucht zat zo vol dat we (2 pax) moesten wachten wat er zou gebeuren. Toen kwam het goede nieuws dat we mee mochten zij het op 2 gescheiden plekken in de business class.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Klein beetje offtopic, maar weet iemand waarom het topic dicht was gisteren?
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
Gokje: Verkeerde knop gedruktSanderTje! schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:21:
offtopic:
Klein beetje offtopic, maar weet iemand waarom het topic dicht was gisteren?
EDIT:
Als je dacht dat de old style KLM business class slecht was, moet je deze opstelling zien:
http://onemileatatime.boa...lines-business-class-777-
Kopen ze een 787-9, halen ze de stoelen uit een A300 van 1971.
[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 15-08-2016 09:29 ]
Maar hoe zit dat dan met vliegtuigonderhoud? Bijna alle airlines trekken naar Oost-Europa of zelfs China voor base maintenance. Als veiligheid je zo aan het hart gaat, waarom stapt een vlieger dan wel probleemloos in die kisten?Fly-guy schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 14:14:
[...]
Het grootste misverstand wat er is. Ja, er zijn alleen in ons land al meer dan 1000 werkloze piloten, echter 90-95% (en waarschijnlijk nog meer) zijn personen met weinig tot geen ervaring en hebben al helemaal niet genoeg uren om aan de wet te voldoen om gezagvoerder te worden.
En daarom: de opleidingseisen om vlieger te worden zijn niet lichter geworden, de vliegers krijgen gewoon wat minder betaald omdat vraag en aanbod dat bepaald.
De jaren dat je als crew een week lang ergens in een mooi hotel uit je neus kan zitten peuteren zijn voorbij. Je moet nu eenmaal meer uren draaien, zoals iedereen. Tegen een lager salaris, zoals iedereen.
De VNV komt op voor haar leden (althans.. zolang het niet tegen het belang van KLM vliegers gaat) en dat is prima. Maar Easyjet is een andere werkelijkheid. Misschien wel de nieuwe werkelijkheid voor vliegers.
[ Voor 9% gewijzigd door Freak187 op 15-08-2016 09:33 ]
Kia Niro-EV 2024
In ons geval hadden we 2 stoelen apart. We spraken dus een paar keer af bij de barChief-XL schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:16:
[...]
Nice dat je een upgrade kreeg! Ik ben de eerste keer wel bij de bar gaan kijken maar voor mij persoonlijk had het geen toegevoegde waarde. Heb er dan ook verder nooit meer gebruik van gemaakt. Het interieur van Emirates bevalt me wel maar dat is persoonlijk. Kan me voorstellen dat anderen het een beetje oudbollig vinden.
LoL!!! Idd, ik dacht de old-skool KLM business bizar slecht was. I stand correctedPWM schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:21:
De bar heeft inderdaad weinig toegevoegde waarde. De business en first stoelen zijn dermate goed, dat een plekje aan zo'n bar niks extra's bied. Alleen voor het strekken van de benen is het even fijn.
[...]
Gokje: Verkeerde knop gedrukt
EDIT:
Als je dacht dat de old style KLM business class slecht was, moet je deze opstelling zien:
Want het is per definitie onveilig?Freak187 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:30:
[...]
Maar hoe zit dat dan met vliegtuigonderhoud? Bijna alle airlines trekken naar Oost-Europa of zelfs China voor base maintenance. Als veiligheid je zo aan het hart gaat, waarom stapt een vlieger dan wel probleemloos in die kisten?
Eisen en opleiding zijn wel degelijk fors omlaag gegaan, google "mpl" maar eens..En daarom: de opleidingseisen om vlieger te worden zijn niet lichter geworden, de vliegers krijgen gewoon wat minder betaald omdat vraag en aanbod dat bepaald.
Daarnaast wordt er ook keihard bezuinigd op interne opleidingen, daar waar vroeger extra cursussen en Sim sessies gegeven werden, is het nu slechts het wettelijk minimum. En dat minimum wordt binnenkort nog meer beperkt.
Ik kan de aantal keren dat ik meer dan een dag in een hotel heb gezeten op 1 hand tellen. En dat was 100% van de gevallen omdat er simpelweg geen vlucht naar huis was, niet omdat het zo leuk was.De jaren dat je als crew een week lang ergens in een mooi hotel uit je neus kan zitten peuteren zijn voorbij. Je moet nu eenmaal meer uren draaien, zoals iedereen. Tegen een lager salaris, zoals iedereen.
De VNV komt op voor haar leden (althans.. zolang het niet tegen het belang van KLM vliegers gaat) en dat is prima. Maar Easyjet is een andere werkelijkheid. Misschien wel de nieuwe werkelijkheid voor vliegers.
En dat lagere salaris is al een tijdje het geval, ik heb mijn maandelijkse hoeveelheid al flink zien afnemen.
De nieuwe business class van KLM is weinig slechts over te zeggen. Alleen dat in de 747 ze de IFE mee hadden mogen upgraden eigenlijk.Chief-XL schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:58:
[...]
Ik heb de nieuwe business class van KLM nog niet geprobeerd.
Euh... die 787 was hun eerste leg, en van Saudia, niet van Pakistan International Airlines (die hebben geeneens 787's)..PWM schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 09:21:
EDIT:
De review zelf gaat over een PIA 777-200. Zover ik kan zien is dat ook al een wat oudere kist geweest (AP-BGZ, uit mei 2005).
En tsja, PIA is nu eenmaal geen topcarrier, daar zal de prijs ook vast wel naar geweest zijn. Je moet niet SQ-kwaliteit willen vliegen voor PIA-prijzen...
Virussen? Scan ze hier!
Ik kan alleen deze vinden: https://www.flightradar24.com/PHFLE/aae17e2oohh schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:01:
Iemand enig idee wat er zojuist laag over Amsterdam vloog? Leek een oud watervliegtuig, maar kon het niet goed zien.
Verwijderd
De Catalina: https://www.flightradar24.com/PHPBY/aae0183oohh schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:01:
Iemand enig idee wat er zojuist laag over Amsterdam vloog? Leek een oud watervliegtuig, maar kon het niet goed zien.
http://www.catalina-pby.nl/
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
ja pp inderdaadMBV schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 14:43:
185 euro per persoon neem ik aan? Dat valt me nog best mee, rondje met een Dakota was net zoiets.
Nee. Maar de vliegers volgen hetzelfde traject als onderhoud. Het moet goedkoper, dus zoeken de airlines naar de goedkoopste opties. Had Norwegian niet Filipijnen in dienst? Ik bedoel, zijn die minder dan Nederlandse vliegers? Misschien is dat het andere uiterste, maar zolang er genoeg vliegers zijn zullen de airlines daar van profiteren.
[...]
Eisen en opleiding zijn wel degelijk fors omlaag gegaan, google "mpl" maar eens..
Daarnaast wordt er ook keihard bezuinigd op interne opleidingen, daar waar vroeger extra cursussen en Sim sessies gegeven werden, is het nu slechts het wettelijk minimum. En dat minimum wordt binnenkort nog meer beperkt.
[...]
Ik kan de aantal keren dat ik meer dan een dag in een hotel heb gezeten op 1 hand tellen. En dat was 100% van de gevallen omdat er simpelweg geen vlucht naar huis was, niet omdat het zo leuk was.
En dat lagere salaris is al een tijdje het geval, ik heb mijn maandelijkse hoeveelheid al flink zien afnemen.
Kia Niro-EV 2024
En als we het dan toch over oude watervliegtuigen hebben, vind ik dat ze die Dornier Do-24 in Soesteberg ook weer vliegklaar moeten maken... het ding schijnt in behoorlijk goede conditie zijn, met loopbare onderhouden motoren en een goede staat van de hull...

Virussen? Scan ze hier!
Een Orion van de duitse marine was aan het rondvliegen. Zo eentje, dat is wel spectaculair als die op honderd meter hoogte langsvliegt.

Signatures zijn voor boomers.
Bijzondere uitspraak.wildhagen schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:05:
Komt ook een beetje omdat ik fan ben van WO2

Lekker!
Virussen? Scan ze hier!
Ik heb een zwak voor die oude vliegboten. Iemand postte hier (geloof ik) laatst een filmpje van een landende Martin Mars en dat is toch genieten. Blij dat er nog een paar van die machines bestaan.wildhagen schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 18:05:
Die Catalinas blijf ik toch machtig mooie dingen vinden eigenlijk. Komt ook een beetje omdat ik fan ben van WO2, waar de Catalinas (en dan vooral die van de Nederland, RAF 321 (Dutch) Squadsron, opererend vanuit China Bay) toch een serieuze rol gespeeld hebben. Met name in de verdediging van Ceylon (nu Sri Lanka) en SIngapore, maar ook in Jemen, Oost-Afrika en elders.
En als we het dan toch over oude watervliegtuigen hebben, vind ik dat ze die Dornier Do-24 in Soesteberg ook weer vliegklaar moeten maken... het ding schijnt in behoorlijk goede conditie zijn, met loopbare onderhouden motoren en een goede staat van de hull...
[afbeelding]
Niet alleen de oude WO2-era flying vind ik mooi, maar ook de wat modernere modellen die soms nog steeds ontwikkeld worden. Natuurlijk de bekende Canadair/Bombardier-firefighting toestellen, maar ook de wat meer exotische modellen.downtime schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:47:
[...]
Ik heb een zwak voor die oude vliegboten. Iemand postte hier (geloof ik) laatst een filmpje van een landende Martin Mars en dat is toch genieten. Blij dat er nog een paar van die machines bestaan.
Zo vind ik een Beriev Be-12 of een Beriev A-40 best fraai om te zien:

(de iets modernere Be-200 vind ik dan weer iets minder fraai)
Of de Japanse ShinMaywa US-2?
Virussen? Scan ze hier!
Ik zou denk ik, en dit meen ik serieus, uitstappen. Maar goed dat mijn pa meer geduld heeft
Die ShinMaywa is een schoonheid. De Berievs ogen vooral erg, eh... Russisch. Laten we het maar functioneel noemen.wildhagen schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:03:
[...]
Niet alleen de oude WO2-era flying vind ik mooi, maar ook de wat modernere modellen die soms nog steeds ontwikkeld worden. Natuurlijk de bekende Canadair/Bombardier-firefighting toestellen, maar ook de wat meer exotische modellen.
Zo vind ik een Beriev Be-12 of een Beriev A-40 best fraai om te zien:
Ook geen stoelen meer vrij in de WBC? Mijn vader heeft ook een paar keer naast (hele) dikke mensen gezeten en heeft toen een upgrade naar de WBC gekregen.PWM schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:10:
Mijn pa net gesproken. Kwam terug van een 10 uur vlucht met KLM. Hij zat aan het raam. De persoon naast hem (en dit is geen overdrijving): 200-250 kilo. Mijn pa heeft de hele weg met zijn lijf tegen het raam gedrukt gezeten. Kist helemaal vol, dus kon geen kant uit.
Ik zou denk ik, en dit meen ik serieus, uitstappen. Maar goed dat mijn pa meer geduld heeft
Oude Nederlandse kist:Maasluip schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 19:34:
Gisteren een wadwandeling bij Sahlenburg (Cuxhaven), werden we opgeschrikt door een 4-motorig propellorvliegtuigje dat zich niet aan de minimums hield.
Een Orion van de duitse marine was aan het rondvliegen. Zo eentje, dat is wel spectaculair als die op honderd meter hoogte langsvliegt.
[afbeelding]
Duitsland koopt Nederlandse Orion-vliegtuigen
DEN HAAG - De Duitse regering koopt acht P-3C Orion patrouillevliegtuigen van Nederland. Met de verkoop is een bedrag van 295 miljoen euro gemoeid.
Staatssecretaris Van der Knaap van defensie heeft gisteren overeenstemming bereikt met zijn Duitse ambtgenoot Eikenboom. De patrouillevliegtuigen zijn momenteel nog in gebruik bij de marine. De overdracht van het eerste vliegtuig aan de Duitse marine staat gepland voor november volgend jaar.
Nederland beschikt over dertien Orions. De verkenningsvliegtuigen van de marine werden door minister Kamp van defensie geofferd als onderdeel van een omvangrijke bezuinigingsoperatie, die ook de sluiting van de basis van de Orions, het vliegkamp Valkenburg, omvatte.
Als het Duitse parlement instemt met de aankoop, krijgt de Duitse krijgsmacht voor een prikkie de beschikking over acht volledig gemoderniseerde patrouillevliegtuigen, die zowel boven zee als boven land kunnen worden gebruikt.
Defensie hoopt de overige vijf Orions aan Portugal te kunnen verkopen. De onderhandelingen over de verkoop zijn echter nog niet afgerond.
Hoe regel je zoiets? Zeg je gewoon van "Hallo ik wil niet naast dit dikke persoon hier naast mij zitten?"Arthur-M. schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:43:
[...]
Ook geen stoelen meer vrij in de WBC? Mijn vader heeft ook een paar keer naast (hele) dikke mensen gezeten en heeft toen een upgrade naar de WBC gekregen.
Gelijk gaan klagen bij het cabinepersoneel, ze mogen dat namelijk voor gezondheidsredenen niet zomaar toestaan dat iemand verdrukt wordt. Als iemand echt heel groot is en niet in een stoel past, dan mag men die persoon niet zomaar inchecken op 1 stoel.gop1 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:31:
Hoe regel je zoiets? Zeg je gewoon van "Hallo ik wil niet naast dit dikke persoon hier naast mij zitten?"
Ik bedoel ook meer van hoe zeg je dat zonder de persoon naast je te beledigen?gambieter schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:33:
[...]
Gelijk gaan klagen bij het cabinepersoneel, ze mogen dat namelijk voor gezondheidsredenen niet zomaar toestaan dat iemand verdrukt wordt. Als iemand echt heel groot is en niet in een stoel past, dan mag men die persoon niet zomaar inchecken op 1 stoel.
Heel zachtjes en op ruime afstand.gop1 schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:35:
[...]
Ik bedoel ook meer van hoe zeg je dat zonder de persoon naast je te beledigen?
Ik krijg vaak de vraag of ik niet mijn miles wil gebruiken voor zo'n upgrade tijdens de vlucht. Helaas vaak voor een miles aantal dat niet helemaal voelt als een "aanbieding". Jammer. Dat doet Delta toch een stuk leuker met haar gratis upgrades.PWM schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:56:
[...]
Ik zat van de week in een compleet lege business class. In Economy zaten zeker 2 platinums (die kende ik). Dan doet KLM dus geen upgrade. Snap dat niet zo goed. Veel goodwill voor eigenlijk 0 euro.
Nou nee. Ik ben zelf te breed(dik) en groot (en doe er te weinig aan), maar als ik van dat postuur zou zijn als beschreven, dan zou ik pro-actief zijn en niet wachten tot er iemand klaagt. Zo iemand weet echt wel dat anderen er last van hebben en niet goed kunnen zitten.downtime schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 21:47:
Heel zachtjes en op ruime afstand.
Dat was ook al zo'n lekkere lange termijn bezuiniging

ik zie ik zie wat jij niet ziet
Het toestel heeft zijn eerste vluchten inmiddels al gemaakt:

Zie http://www.luchtvaartnieu...0-met-vierhonderd-stoelenVliegtuigbouwer Airbus levert naar verwachting deze week de eerste A330-300 Regional af. De speciale versie van de A330 is bedoeld voor korte vluchten met veel passagiers. Het eerste exemplaar gaat naar Saudi Arabian Airlines. De nationale luchtvaartmaatschappij van Saoedi-Arabië bestelde tijdens de Paris Air Show van 2015 twintig toestellen.
Saudi Arabian Airlines ('Saudia') vliegt al met dertien gewone versies van de A330-300. De meeste van die toestellen hebben een capaciteit van 288 of 298 passagiers. In de nieuwe A330-300 Regional is plaats voor vierhonderd reizigers.
Voor Saudia is de jongste variant van de A330 met name geschikte op drukke binnenlandse routes. Het bedrijf vervoert vooral veel passagiers tussen de steden Jeddah, Ryiadh, Dammam en Medina.
Aan boord van de nieuwe A330's van Saudia zitten de passagiers in de business class in een stoelopstelling van 2-2-2. In economy class is gekozen voor een configuratie van 2-4-2.
Moet zeggen dat ik voor een Sardientjes-versie 2-4-2 toch een keurige opstelling vind, voor hetzelfde geld hadden ze er een 3-4-3 van gemaakt, net als je nu in sommgie 777's al ziet gebeuren.
Vraag me wel af, hoe kunnen ze in godsnaam 100+ mensen extra meenemen in de hull van een A330 dan in een non-Sardientjes versie? Of is de hull van dit toestel langer ofzo?
Virussen? Scan ze hier!
Ze noemen 'm ook zelf ook steeds "lower weight", wat imo duidt op het verwijderen van o.a. galleys die niet nodig zijn voor korte vluchten.
[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 16-08-2016 16:34 ]
2. Kleinere of geen galleys
3. WC's op andere plekken (zie Space Flex in A320, https://www.flightglobal....th-space-flex-con-410192/)
4. Slimline economy seats (wat in 737's en A320's zo een beetje standaard is). Scheelt je in een A330 zo een paar extra rijen zonder verlies van comfort (comfort wat je in een vergelijkbare A320/737 hebt dan).
Het is maar 10 rijen, 100 extra passagiers, zonder businessclass, minder galley's dan ben je er zo. Dat sardientjes valt wel mee waarschijnlijk, althans niet anders/erger dan andere regional jets.
/edit
Sowieso, je hebt minder brandstof nodig (en dus ook minder brandstof om de brandstof te vervoeren), minder brandstoftanks, minder galleys waarschijnlijk inderdaad, als er business is lichtere stoelen. Nou ja het kan hard gaan als je een wide-body optimaliseert voor korte regionale vluchten.Ze noemen 'm ook zelf ook steeds "lower weight", wat imo duidt op het verwijderen van o.a. galleys die niet nodig zijn voor korte vluchten.
[ Voor 26% gewijzigd door PolarBear op 16-08-2016 16:38 ]
Kleinere business-class, toiletten/galleys zijn deels verwijderd en inderdaad mogelijk kleinere pitch.wildhagen schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:19:
Vraag me wel af, hoe kunnen ze in godsnaam 100+ mensen extra meenemen in de hull van een A330 dan in een non-Sardientjes versie? Of is de hull van dit toestel langer ofzo?
Business:

Economy (te zien is dat de galley/toiletten in het midden zijn verwijderd):

[ Voor 22% gewijzigd door Piet91 op 16-08-2016 16:41 ]
Met de standaard stoelen niet nee, maar ze kunnen de stoelen toch krapper maken? Dat is een beweging die ja al langer ziet. Waar vroeger 18 inch width gangbaar was, is de standaard nu al 17 inch, en ANA heeft op enkele toestellen al 16-inch brede stoelen geintroduceerd.CyBeR schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:32:
3-4-3 past niet in een A330 tenzij je ofwel de gangpaden ofwel de stoelen te dun maakt voor personen.
Zou dat hier ook niet mogelijk geweest izjn, om een 3-4-3 of evt 3-3-3 te krijgen? Dan kan je toch weer enkele tientallen passagiers meer meenemen.
Verder met de rest van je post wel eens overigens, aan kleinere/mindere gallys had ik nog niet eens gedacht.
Virussen? Scan ze hier!
Maar dan nog AirBerlin vliegt wen A333 in all ecomomy config met 2-4-2 opstelling. In totaal 336 stoelen.PolarBear schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:36:
1. Waarschijnlijk geen of kleinere businessclass.
2. Kleinere of geen galleys
3. WC's op andere plekken (zie Space Flex in A320, https://www.flightglobal....th-space-flex-con-410192/)
4. Slimline economy seats (wat in 737's en A320's zo een beetje standaard is). Scheelt je in een A330 zo een paar extra rijen zonder verlies van comfort (comfort wat je in een vergelijkbare A320/737 hebt dan).
Het is maar 10 rijen, 100 extra passagiers, zonder businessclass, minder galley's dan ben je er zo. Dat sardientjes valt wel mee waarschijnlijk, althans niet anders/erger dan andere regional jets.
/edit
[...]
Moet je ergens dus 8 rijen extra inpersen. Terwijl die kist maar 6 toiletten heeft op 300+ mensen.
Kan je middelste rij misschien weghalen, en heb je 3 rijen extra, moet je er nog ergens 5 rijen inpassen.
Ze verkopen het, dus er zal wel over nagedacht zijn. Op zich een interessant concept voor de routes waar je anders 2 of 3 A320 of 737s voor nodig hebt.
American Express vraagbaak

Dan kan ik mij voorstellen dat je heel wat ruimte kan sparen in A330 (en laten we niet vergeten dat de A330 oorspronkelijk voor dit doel wat ontworpen).
Ik zit net te denken dat er best een hoop aan gewicht geschrapt kan worden, de lagere MTOW heeft gevolgen voor het landingsgestel, crew rest area's zijn niet nodig het gaat best hard.
Dit ook (als voorbeeld)

[ Voor 11% gewijzigd door PolarBear op 16-08-2016 16:56 ]
Er zijn A330's met 3-3-3 in combinatie met een 16.4" stoel (versus 18" in 2-4-2). Dat is zowat de smalste stoel die mogelijk is dus 3-4-3 gaat hem niet worden.wildhagen schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:40:
[...]
Met de standaard stoelen niet nee, maar ze kunnen de stoelen toch krapper maken? Dat is een beweging die ja al langer ziet. Waar vroeger 18 inch width gangbaar was, is de standaard nu al 17 inch, en ANA heeft op enkele toestellen al 16-inch brede stoelen geintroduceerd.
Zou dat hier ook niet mogelijk geweest izjn, om een 3-4-3 of evt 3-3-3 te krijgen? Dan kan je toch weer enkele tientallen passagiers meer meenemen.
Verder met de rest van je post wel eens overigens, aan kleinere/mindere gallys had ik nog niet eens gedacht.
Doorgaans heb je 3-3-3 in de A330 nodig om 400 stoelen te bereiken, zoals bijvoorbeeld Cebu Pacific dat doet. Echter op airbus.com staat het volgende:
De regionale A330 heeft dus minder kombuizen en een ander soort stoelen waarvan de pitch minder ruimte in beslag neemt, en wellicht nog andere dingen die niet opgenoemd zijn. Voor long-haul gaat deze opstelling niet werken, dan moet je wel 3-3-3.In matching the A330-300 to shorter-range operations, its cabin will incorporate modern lightweight slim-line economy seats (weighing just over half that of typical long-haul seats), galleys optimised for food service on domestic/regional routes (with the capacity for one meal, plus a snack for travel times of two/three hours), and the elimination of crew rest areas utilised on long-distance flights.
ik heb zelf nog niet al te lang geleden in de Cebu pacific (wilde ik al gaan typen,je was me voorXWB schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:09:
[...]
Er zijn A330's met 3-3-3 in combinatie met een 16.4" stoel (versus 18" in 2-4-2). Dat is zowat de smalste stoel die mogelijk is dus 3-4-3 gaat hem niet worden.
Doorgaans heb je 3-3-3 in de A330 nodig om 400 stoelen te bereiken, zoals bijvoorbeeld Cebu Pacific dat doet. Echter op airbus.com staat het volgende:
[...]
De regionale A330 heeft dus minder kombuizen en een ander soort stoelen waarvan de pitch minder ruimte in beslag neemt, en wellicht nog andere dingen die niet opgenoemd zijn. Voor long-haul gaat deze opstelling niet werken, dan moet je wel 3-3-3.
moest daarna nog wel 1x een vlucht met Cebu,maar dat was in de ATR72
[ Voor 3% gewijzigd door mrsar op 16-08-2016 22:37 ]
Nouja, zonder verlies.PolarBear schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:36:
Ik vind het altijd heerlijk om in een 747 te stappen met die oude lekker dikke stoelen. Lijken wel fauteuils vergelijken met de nieuwe 777.
Ook bijvoorbeeld de Fokker 70 stoelen in vergelijking met de E190 bij Cityhopper vind ik een wereld van verschil voor zitcomfort.
De slimline stoelen zijn gewoon een stuk harder, daar kan je denk ik ook weinig aan veranderen.
Ik denk dat ik naar downtown ga en daar een dag later een auto huur. Klopt het dat LAX alleen nog bus en taxi opties heeft. Ik dacht dat ze een lijn gingen maken van de stad?
Wat ik zo snel gevonden heb, zijn ze het zeker van plan, maar is het plan nu in de Milieu-omgevingsrapportsfase (mooi woord): https://www.metro.net/projects/lax-extension/ De mogelijkheid om reacties te geven is 11 dagen geleden gesloten.PWM schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:23:
Ik dacht dat ze een lijn gingen maken van de stad?
Het is net Nederland: het gaat nog wel even duren
En op het grote knooppunt wat ze ingedachten hebben voor LA naar LAX:don_jorg schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:06:
[...]
Typisch VS ook, een vliegveld slecht bereikbaar met het OV.
Er staan inmiddels meer fietsen in mijn schuurBicycle hub with secured parking for up to 150 bicycles
Nouja. Dan huur ik toch maar gewoon een auto op LAX. Die Taxi /Bus ritjes zijn ook niet mijn ding.
[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 17-08-2016 12:12 ]
Je wil niet een auto huren op LAX vanwege de bus, dus ga je niet de stad in, want je wil niet met de bus (terwijl de wachtrijen waarschijnlijk korter zijn in de stad). Ja, logischPWM schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:12:
[...]
Nouja. Dan huur ik toch maar gewoon een auto op LAX. Die Taxi /Bus ritjes zijn ook niet mijn ding.
Mijn gedachte in mijn hoofd lijken logischer dan op papierdon_jorg schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:15:
[...]
Je wil niet een auto huren op LAX vanwege de bus, dus ga je niet de stad in, want je wil niet met de bus (terwijl de wachtrijen waarschijnlijk korter zijn in de stad). Ja, logisch
Klopt, maar een regional zonder slimline stoelen kom je niet meer vaak tegen (of is in ieder geval uitstervend).PWM schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:42:
[...]
Nouja, zonder verlies.
Ik vind het altijd heerlijk om in een 747 te stappen met die oude lekker dikke stoelen. Lijken wel fauteuils vergelijken met de nieuwe 777.
Ook bijvoorbeeld de Fokker 70 stoelen in vergelijking met de E190 bij Cityhopper vind ik een wereld van verschil voor zitcomfort.
De slimline stoelen zijn gewoon een stuk harder, daar kan je denk ik ook weinig aan veranderen.
Bij Avis stond mijn auto op naam klaar :-8 Dat is een van de weinige keren dat Avis preferred ook echt mij tijd scheelde.PWM schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:23:
Ik heb geen zin om op LAX een auto te gaan huren. Die shuttlebus en eindeloze rijen bij elke verhuurder, daar kijk ik niet naar uit na 10 uur vlucht.
Ik denk dat ik naar downtown ga en daar een dag later een auto huur. Klopt het dat LAX alleen nog bus en taxi opties heeft. Ik dacht dat ze een lijn gingen maken van de stad?
[ Voor 30% gewijzigd door PolarBear op 17-08-2016 12:39 ]
Je bent FB gold toch? Met Avis preferred en FB gold voordelen daar schiet het wel op op LAX, apart gebouwtje. Die Avis bus is behoorlijk relaxed en rijdt echt elke paar minuten.PWM schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:23:
Ik heb geen zin om op LAX een auto te gaan huren. Die shuttlebus en eindeloze rijen bij elke verhuurder, daar kijk ik niet naar uit na 10 uur vlucht.
Pak een uber?PWM schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 12:16:
[...]
Mijn gedachte in mijn hoofd lijken logischer dan op papier
...
Edit: Waar in LA of omgeving moet je zijn?
[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 17-08-2016 18:19 ]
Ik kom vaak in LAX en haal zo mijn auto op bij AVIS Preferred. Nooit een wachtrij en de bus rijdt je in 10-15 naar je auto.PWM schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:23:
Skies Above Britain explores the complex, hidden world of the skies above us and discovers the human stories of the people who spend their life in flight.
Verwijderd
App is al een tijdje uit de appstore, maar sinds gisteren werkt de app in het geheel niet meer...
Uiteraard verwijst FR24 je door naar hun 'mobiele' website, die niet vooruit te branden is & niet handig werkt op een mobiel.
je telefoon het raam uit is de beste oplossing.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 07:48:
Iemand een alternatief voor FlightRadar 24 als app op 't Windows platform.
App is al een tijdje uit de appstore, maar sinds gisteren werkt de app in het geheel niet meer...
Uiteraard verwijst FR24 je door naar hun 'mobiele' website, die niet vooruit te branden is & niet handig werkt op een mobiel.
somewhere there was silence
_serial_ schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 07:53:
je telefoon het raam uit is de beste oplossing.
Dit.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 07:48:
Iemand een alternatief voor FlightRadar 24 als app op 't Windows platform.
Maareh, misschien FlightAware?
Om nog even terug te komen op de A330 Regional van Saudi Arabian Airlines; deze krijgt 30 business en 300 economy stoelen. Dat is dus maar 38 stoelen meer dan KLM in hun A330-300's heeft (momenteel) en evenveel business.Dat is dus 6 rijen economy extra.
Aangezien er in de Saudia kisten dus galleys/toiletten in het midden weggehaald worden en KLM ook nog 40 Economy Comfort stoelen heeft (die meer ruimte innemen dan 40 reguliere Economy) past dat er dus gemakkelijk in. Waarschijnlijk zit je daar dus net zo 'ruim' als in bijv. een KLM A330.
De A330 Regional wordt aangeprezen als een toestel waar 'up to' 400 stoelen in kunnen. Hoef dus niet per se. En dat zijn er dan nog steeds maar 70 meer en waarschijnlijk dan zonder business class (aangezien Airbus zelf niets over Business zegt) en dan moeten er in plaats van 30 business stoelen zo'n 100 economy stoelen komen wat over het algemeen wel zou passen.
Dus of het écht de Sardientjes-versie is van de A330...
In theorie zou je zelfs nog 3-3-3 in economy kunnen doen met 18" 16.5" seat width en dan kun je makkelijk over de 400 gaan; bijv. bij Philippine Airlines die er 414 stoelen inpropt en dan zitten er zelfs 39 Premium Economy stoelen in) of een configuratie met 368 stoelen waaronder 18 Business en 27 Premium Economy.
(Al worden de 414 configuraties vanaf volgend jaar omgebouwd naar 309 stoelen)
Of Cebu Pacific: 436 stoelen met 3-3-3 en een seat width van slechts 16.5".

Meest aantal stoelen in een A330.
[ Voor 198% gewijzigd door Piet91 op 18-08-2016 12:03 ]
PAL heeft, net als Cebu Pacific, gewoon 16.5" stoelen in 3-3-3 opstelling. Die 18" stoel past alleen in 2-4-2.Piet91 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:45:
[...]
In theorie zou je zelfs nog 3-3-3 in economy kunnen doen met 18" seat width en dan kun je makkelijk over de 400 gaan; bijv. bij Philippine Airlines die er 414 stoelen inpropt en dan zitten er zelfs 39 Premium Economy stoelen in) of een configuratie met 368 stoelen waaronder 18 Business en 27 Premium Economy.
(Al worden de 414 configuraties vanaf volgend jaar omgebouwd naar 309 stoelen)
Onderstaande foto laat zien hoe smal de gangpaden worden wanneer je 3-3-3 gebruikt.

Daarom zat ik dus klem en had ik dus rugpijn etc bij het uitstappen,heel blij dat het daar alleen korte vluchten wasPiet91 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:45:
[...]
[...]
Of Cebu Pacific: 436 stoelen met 3-3-3 en een seat width van slechts 16.5".
Meest aantal stoelen in een A330.
[afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door mrsar op 18-08-2016 11:49 ]
Dit topic is gesloten.