Als je full config met 140kt vliegt en je moet toch alsnog een go-around doen met relatief weinig brandstof en ook nog tegen de wind in acceleren, kost dat meer energie, lees brandstof, dan toch proberen die momentum te houden... Geen idee of dit de reden was, ik was er niet bij natuurlijk.
Geen idee hoe hard zo'n ding kan, maar uit LA (of SF) had ik laatst 1120 km/u op de klokBrilsmurfffje schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:46:
[...]
Je kan soms wel boven de 1000 km/h per uur vliegen, ik heb dat een keer in een 747 gehad met een goede wind mee.
Brilsmurfffje schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:46:
Je kan soms wel boven de 1000 km/h per uur vliegen, ik heb dat een keer in een 747 gehad met een goede wind mee.
Supersoon is dit uiteraard niet.
Gebeurd vrij vaak dat vliegtuigen vanuit de VS naar Europa dergelijke snelheden halen vanwege de straalstroom boven de Atlantische Oceaan.PWM schreef op zondag 26 juli 2015 @ 20:14:
Geen idee hoe hard zo'n ding kan, maar uit LA (of SF) had ik laatst 1120 km/u op de klok
Europa richting VS is juist omgekeerd; vaak flink tegenwind.
Hier bijvoorbeeld de straalstroom (jetstream) ten oosten van Canada:

Dat je in een 747 scheelt ook; die heeft namelijk de hoogste kruissnelheid van alle (huidige) commerciële vliegtuigen.
Jup. De cabine is lager en smaller dan die van een Embraer 190 en net zo lang als een 737NG (op de -800 en -900 na).Ik weet niet of je iemand kent die met de Concorde gevlogen heeft, maar heel comfortabel was dat niet. Een concorde is een krap vliegtuig en het maakte ook flink wat herrie.
Vond ik ook apart toen ik dat voor het eerst realiseerde.
Klopt, de 747 kan 913 km/h per uur, dit is de snelheid ten opzichte van de lucht. Straalstromen worden als zodanig geclassificeerd als de lucht een grondsnelheid heeft van 100 km/h of hoger. Ze kunnen snelheden van 350 km/j bereiken. Met een 747 zou je dan op een snelheid van ruim 1250 km/h uit kunnen komen. Dit is dan de snelheid ten opzichte van de grond.PWM schreef op zondag 26 juli 2015 @ 20:14:
[...]
Geen idee hoe hard zo'n ding kan, maar uit LA (of SF) had ik laatst 1120 km/u op de klok
Zo'n ding kan 977km/h, maar dat is relatief aan de lucht eromheen. Als die ook al 200km/h dezelfde richting uit gaat heb je dus een ground speed van 977 + 200 = 1177 km/h. (Overigens is dat de maximumsnelheid; de normale kruissnelheid ligt iets lager.) Daar proberen ze natuurlijk bij het vliegen zoveel mogelijk gebruik van te maken want dat is bespaart brandstof; ze kunnen dan langzamer vliegen zonder in tijd in te boeten.PWM schreef op zondag 26 juli 2015 @ 20:14:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 26-07-2015 21:02 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Bron
Ook een interessante kist die we praktisch nooit zien op Schiphol.
CS-TFX; een Airbus A340-500 van HiFly voert momenteel een aantal vluchten uit voor Transavia.
Kwam vanavond binnen om 20:16 uur binnen op Schiphol vanuit Brussel.
Is zojuist vertrokken (toen ik begon met het typen van dit bericht) als vlucht 1287 naar Rhodos.
Morgenvroeg land deze weer om 06:48 uur weer op Schiphol. (maar heeft enige vertraging dus tijd kan nog veranderen.
En de eerste Xiamen Boeing 787-8 naar Schiphol is onderweg. B-2761 vliegt net het luchtruim van Kazachstan binnen.
Verwachte landing is om 06:05 uur. Verwacht vertrek is om 12:35 uur.
Inkomende vlucht wordt afgehandeld aan gate F8, uitgaande vlucht aan E17.

Dat is nogal een grotere kist dan normaal, kan bijna het dubbele in. Is dit gepland (als in, er zijn ook echt 350 stoelen verkocht), of heeft iedereen nu 2 stoelen.Piet91 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 23:21:
[afbeelding]
Bron
Ook een interessante kist die we praktisch nooit zien op Schiphol.
CS-THX; een Airbus A340-500 van HiFly voert momenteel een aantal vluchten uit voor Transavia.
Kwam vanavond binnen om 20:16 uur binnen op Schiphol vanuit Brussel.
Is zojuist vertrokken (toen ik begon met het typen van dit bericht) als vlucht 1287 naar Rhodos.
Morgenvroeg land deze weer om 06:48 uur weer op Schiphol. (maar heeft enige vertraging dus tijd kan nog veranderen.
Iedereen heeft nu 2 stoelenPWM schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:20:
[...]
Dat is nogal een grotere kist dan normaal, kan bijna het dubbele in. Is dit gepland (als in, er zijn ook echt 350 stoelen verkocht), of heeft iedereen nu 2 stoelen.
Was volgens mij ook nog wat gedoe met de afhandeling omdat dit voor het eerst een A340-500 op AMS was en ze niet zeker wistten of de towbar hierop pastte.
Zitten maar 237 stoelen in, waarvan 201 economy, dus valt best mee.PWM schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:20:
[...]
Dat is nogal een grotere kist dan normaal, kan bijna het dubbele in. Is dit gepland (als in, er zijn ook echt 350 stoelen verkocht), of heeft iedereen nu 2 stoelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Trent900 op 27-07-2015 10:22 ]
Is de registratie niet CS-TFX?Trent900 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:20:
[...]
Zitten maar 237 stoelen in, waarvan 201 economy, dus valt best mee.
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a340-912.htm
Dat klopt!MrLink schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:35:
[...]
Is de registratie niet CS-TFX?
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-a340-912.htm
Dan hebben ze nette beenruimte volgens mij.Trent900 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:20:
[...]
Zitten maar 237 stoelen in, waarvan 201 economy, dus valt best mee.
Ook we interessant om te zien welke 36 mensen in business stoelen terecht komen.
EDIT:
Iberia heeft 42 full-flat + 300 economy in dezelfde kist

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 27-07-2015 11:01 ]
Eigenlijk best idioot. Apparaat heeft een range van ~9000NM en kan 18 uur hangen.....gaat ie even een Rodosje doenPWM schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:59:
[...]
Dan hebben ze nette beenruimte volgens mij.
Ook we interessant om te zien welke 36 mensen in business stoelen terecht komen.
http://www.globaltraveler...test-a380-route-launched/Trent900 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:01:
[...]
Eigenlijk best idioot. Apparaat heeft een range van ~9000NM en kan 18 uur hangen.....gaat ie even een Rodosje doen
Gewoon scheduled.
Lekker!
100 stoelen had Singapore Airlines, all business class:PWM schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:59:
[...]
Dan hebben ze nette beenruimte volgens mij.
EDIT:

Zou transavia niet gewoon vluchten gecombineerd hebben tot 1 toestel?
Ik vlieg in Oktober naar Reno. Dat betekent een overstap in Salt Lake. Geldt dat dan als 1 of 2 qualiflying flights voor je deelnemers niveau?
EDIT:
Hoe kan de vlucht naar Salt Lake City even lang duren als naar San Francisco
EDIT:
Hoe kan de vlucht naar Salt Lake City even lang duren als naar San Francisco
[ Voor 24% gewijzigd door PWM op 27-07-2015 11:41 ]
Voor Flying Blue als twee vluchten.PWM schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:31:
Ik vlieg in Oktober naar Reno. Dat betekent een overstap in Salt Lake. Geldt dat dan als 1 of 2 qualiflying flights voor je deelnemers niveau?
De afstand scheelt 10% (AMS-SLC is 5000 nm, AMS-SFO is 5500 nm), maar KL605 wordt met een 747 gevlogen terwijl DL57 met een 767 wordt gevlogen, en een 747 vliegt ook ongeveer 10% harder:Hoe kan de vlucht naar Salt Lake City even lang duren als naar San Francisco
Een 747 vliegt met 920 km/h = 500 knopen. 5500 nm/500 kn = 11h.
Een 767 vliegt met 851 km/h = 460 knopen. 5000 nm/460 kn = 10.9h
Verwijderd
In Japan zijn er zelfs binnenlandse vluchten met 747's: https://www.jal.co.jp/en/...l/detail/747_400domb.htmlTrent900 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:01:
[...]
Eigenlijk best idioot. Apparaat heeft een range van ~9000NM en kan 18 uur hangen.....gaat ie even een Rodosje doen
Die heeft wel slechts een range van 4170 km.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2015 12:19 ]
Euh, die 747-400D's zijn toch allemaal weg nu?
Of zijn ze toch weer terug in dienst genomen sindsdien?Piet91 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:00:
[afbeelding]
- 31 maart: All Nippon Airways maakt de laatste vlucht met een 747-400D. De domestic version van de 747-400 vloog van Okinawa naar Tokyo. Wanneer deze laatste 747-400D (JA8961) wordt uitgeschreven is het na 35 jaar het einde voor Japanse 747's; het was de laatste civiel geregistreerde 747 in Japan.
Virussen? Scan ze hier!
Was ook best duur om er mee te vliegen. Niet weggelegd voor gemiddelde reiziger denk ik.SRich schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:33:
Best jammer, ik heb de concorde nog meegemaakt alleen was ik nog veel jonger, dus heb er helaas nooit in gevlogen.
Ik heb er wel op Heathrow een hele tijd geleden eentje op zien/horen stijgen ; onwaarschijnlijk wat een herrie dat ding maakte. Iedereen in de wachtruimte stond gelijk voor het raam ...
Achter dit artikel zit ook nog een flimpje met wat binnen-opnamen :mitchell2805 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 01:24:
Zag dit filpje op Youtube van die Transavia, ging er wel heftig aan toe...
http://www.rijnmond.nl/ni...acht-onze-kinderen-gevaar
[ Voor 25% gewijzigd door Goner op 27-07-2015 12:53 ]
Nee, de 747-400D's zijn inmiddels uit dienst genomen.wildhagen schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:31:
[...]
Of zijn ze toch weer terug in dienst genomen sindsdien?
[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 27-07-2015 12:46 ]
Verwijderd
Inmiddels is het A380 Domesticwildhagen schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:31:
Euh, die 747-400D's zijn toch allemaal weg nu?
[...]
Pfft wat een zeikerds.Goner schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:42:
[...]
Achter dit artikel zit ook nog een flimpje met wat binnen-opnamen :
Had je ze eens moeten horen als Transavia vanaf hun bestemming had gezegd niet te vliegen wegens wind
Op zich wel grappig:
Ja, waar dan?"We gaan zeker een klacht indienen tegen Transavia"
Ja, lekte het dak van Schiphol zo ergHet duurde daarna nog uren voordat ze hun bagage konden ophalen en de bussen voor het vervoer van Amsterdam naar Rotterdam kwamen ook niet opdagen. "Daar stonden we dan in onze zomerkleren in de stromende regen",
Begreep overigens dat de bagage er na 45 minuten was.
[ Voor 48% gewijzigd door PWM op 27-07-2015 13:10 ]
"grote paniek aan boord".
Als ik dat filmpje zo zie, dan zie ik jongeren gewoon wat laconiek doen.
Glimlachje (uiteraard, kan ook door spanning komen, al zou ik in een vliegtuig toch wat anders reageren) en gewoon rechtop zittend (gast bij raam beetje onderuit zelfs).
Als je echt bang bent en vreest voor je leven, volg dan de instructies op.
Ga niet ramptoerist uithangen en filmen en 'brace' jezelf?
Als ik het filmpje trouwens bekijk van die 737 dan vraag ik me af wat er zo erg aan was.
Ja, de informatie erom heen en de melding 'noodlanding', dat maakt het eng.
Maar de landing vond ik soepeler en normaler gaan dan de KLM 777 eerder hier.
Glimlachje (uiteraard, kan ook door spanning komen, al zou ik in een vliegtuig toch wat anders reageren) en gewoon rechtop zittend (gast bij raam beetje onderuit zelfs).
Als je echt bang bent en vreest voor je leven, volg dan de instructies op.
Ga niet ramptoerist uithangen en filmen en 'brace' jezelf?
Als ik het filmpje trouwens bekijk van die 737 dan vraag ik me af wat er zo erg aan was.
Ja, de informatie erom heen en de melding 'noodlanding', dat maakt het eng.
Maar de landing vond ik soepeler en normaler gaan dan de KLM 777 eerder hier.
Nee, Iberia heeft 42+300 in een A340-600 en dit toestel is een A340-500. De -600 is zo'n 7,5 meter langer dan de -500.PWM schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:59:
[...]
EDIT:
Ach, rot toch op. Hier kan ik zo kwaad op worden. Ik begrijp heel goed dat je doodsangsten uitstaat, en ik kan me ook irritatie over koffers etc. voorstellen als je stresslevel al ver in het rood zit.[...]
Achter dit artikel zit ook nog een flimpje met wat binnen-opnamen :
Maar een dag later, als je ziet wat voor een schade de storm heeft aangericht en dat bijna alle wegen en treinen dicht waren ga je toch niet zeuren over dat een bus niet snel genoeg kwam. En al was hij er eerder, hij had toch niet naar Rotterdam kunnen rijden.
Je zou natuurlijk ook gewoon dankbaar zijn dat het goed is afgelopen.....
[ Voor 5% gewijzigd door Pinin op 27-07-2015 13:37 ]
www.casarodriguillo.com
Viel me ook op.NeutraleTeun schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:22:
Het was blijkbaar zo eng dat verschillende mensen hebben zitten filmen ... dat zou toch wel het laatste zijn dat in me op zou komen als ik het idee had me in levensgevaar te bevinden.
Dat is ook precies de reden dat ik dit soort chartervluchten naar de middellandse zee vermijdt. Te veel mensen aan boord die hoog uit 1 keer per jaar vliegen en al in de stress schieten als het vliegtuig 1 onverwachte beweging maakt.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Dit inderdaad, ik betaal wel wat meerSnowDude schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:51:
Dat is ook precies de reden dat ik dit soort chartervluchten naar de middellandse zee vermijdt. Te veel mensen aan boord die hoog uit 1 keer per jaar vliegen en al in de stress schieten als het vliegtuig 1 onverwachte beweging maakt.
maar nee ik vind dat gezeik (want dat is het) echt weer op en top Nederlands, ik heb zelf heel wat ergere vluchten en landingen meegemaakt.
Wees blij dat overal de juiste en veilige keuzes zijn gemaakt,ik begrijp dat er mensen zijn die al die bewegingen minder vinden en niet weten hoe vliegtuigen werken en wat ze kunnen hebben en gniffel ook stiekem van binnen bij turbulentie bij de landing in een F70 op schiphol wanneer je mensen om je heen lichtelijk groen ziet worden of de leuningen half kapot knijpt

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Ik ben iemand die echt niet relaxed vliegt, maar toch ga ik vlieg ik wel een keer of 10 per jaar. Zodra ik weer aan de grond sta ben ik weer ontspannen.mrsar schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:02:
[...]
........ik begrijp dat er mensen zijn die al die bewegingen minder vinden en niet weten hoe vliegtuigen werken en wat ze kunnen hebben en gniffel ook stiekem van binnen bij turbulentie bij de landing in een F70 op schiphol wanneer je mensen om je heen lichtelijk groen ziet worden of de leuningen half kapot knijpt ..........
Pas de tip gekregen om eens XANAX te proberen, er schijnen eigenlijk geen bijwerkingen te zijn.
Ik heb alle vertrouwen in piloot en het materiaal, dus dat is het niet maar al die onverwachte beweginging, boeee
www.casarodriguillo.com
Dat zou knap zijn aangezien alle ooit gebouwde -400D's (19 stuks in totaal; 11 voor All Nippon en 8 voor Japan Airlines) allemaal zijn gesloopt op 2 na; JA401A en JA402A van ANA die nu als respectievelijk B-2435 en B-2432 voor Yangtze River Express rondvliegen en in deze staat ook Schiphol aandoen.wildhagen schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:31:
Hiermee waren het (naar mijn weten) ook de allerlaatste Japans geregistreerde 747's op de 2 747-400's regeringsvliegtuigen na. Maar nu druppelen er ook 747-8F's binnen voor Nippon Cargo Airlines maar civiel geregistreerde pax-747's zijn er niet meer in Japan.
Klinkt niet bijzonder, maar je moet bedenken dat Japan er vanaf het begin (april 1970) er al bij was met de 747-100 (en dus ruim 40 jaar lang) en alleen JAL al meer dan 100 747's heeft gehad in bijna alle varianten die er zijn geweest en een grote rol heeft gespeeld op zowel de internationale als binnenlandse routes.
En Japan was zo belangrijk dat Boeing voor hen speciaal een serie 747's ontwierp en bouwde (de Domestics dus) en de 2 SUD's (100SR Stretched Upper Deck; alleen KLM had er ook nog 10 en het Franse Union de Transports Aériens (UTA) had er ook 2 stuks)
[ Voor 213% gewijzigd door Piet91 op 27-07-2015 14:23 ]
ja ik lkan het mischien erg goed hebben,eventueel omdat ik ook veel zeil ofzo en daardoor ook wat andere bewegingen ben gewend,geen ideePinin schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:08:
[...]
Ik ben iemand die echt niet relaxed vliegt, maar toch ga ik vlieg ik wel een keer of 10 per jaar. Zodra ik weer aan de grond sta ben ik weer ontspannen.
Pas de tip gekregen om eens XANAX te proberen, er schijnen eigenlijk geen bijwerkingen te zijn.
Ik heb alle vertrouwen in piloot en het materiaal, dus dat is het niet maar al die onverwachte beweginging, boeee
maar dat je eventueel iets minder relax zit kan ik begrijpen maar om nou zo te reageren als die mensen dat slaat echt compleet nergens op,jij weet dan wel meer het hoe en wat dus je zit gewoon niet relaxed voornamelijk denk ik omdat je zelf niet de controle hebt,maar zie jou nu niet een klacht indienen omdat de landing wat harder was dan normaal
Ik vlieg relatief veel met de genoemde F70 aangezien die de NWI-AMS route doet. Wat bij mij helpt zijn de noise-cancellation headphones, ik heb nu de over-ear Bose versies en je hebt dan niet de motorgeluiden 9Het gebrom). Het zorgt ervoor dat ik een stukje kalmer ben; ik heb die Xanax e.d. geprobeerd en bij mijn had het het averechtse effect, ik zat stijf overeindPinin schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:08:
Ik ben iemand die echt niet relaxed vliegt, maar toch ga ik vlieg ik wel een keer of 10 per jaar. Zodra ik weer aan de grond sta ben ik weer ontspannen.
Ik grijp wel automatisch de stoel voor me beet, kan ik niets aan doen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Noice Canceling headset heb ik ook Sony MDR-ZX770BN (maar die is aangeschaft met een andere rede) Motor geluiden vind ik irritant, maar ik wordt er niet onrustig van. Ik ga Xanax eerst eens uitproberen op een korte vlucht of gewoon thuis.gambieter schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:31:
[...]
Ik vlieg relatief veel met de genoemde F70 aangezien die de NWI-AMS route doet. Wat bij mij helpt zijn de noise-cancellation headphones, ik heb nu de over-ear Bose versies en je hebt dan niet de motorgeluiden 9Het gebrom). Het zorgt ervoor dat ik een stukje kalmer ben; ik heb die Xanax e.d. geprobeerd en bij mijn had het het averechtse effect, ik zat stijf overeind
Ik grijp wel automatisch de stoel voor me beet, kan ik niets aan doen. Verder alles doen om ontspannen te zijn, inclusief zoveel mogelijk ruimte (Economy Comfort of nooduitgang) en ik moet en zal aan het gangpad zitten.
www.casarodriguillo.com
Verwijderd
'Transavia bracht onze kinderen in gevaar'
Dan nemen ze hun kinderen best ook niet meer met de auto ergens heen:

Mensen beredeneren de veiligheid alleen niet op statistiek, maar op gevoel. Bij een vliegtuig hebben ze het idee dat ze de veiligheid uit handen geven (klopt, maar wel in handen van een goed getrainde piloot), terwijl ze bij autorijden denken alles onder controle te hebben. Wat natuurlijk onzin is, want de meeste chauffeurs overschatten zichzelf en bovendien moet je rekening houden met al die andere goden op de weg met hun onverwachte acties. Zelf snap ik die angst voor vliegen ook niet, en al helemaal niet dat iedereen zich vervolgens wél op de weg veilig waant.Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:43:
'Transavia bracht onze kinderen in gevaar'
[afbeelding]
Edit: voor die Transavia klagers enkel
En dat wordt nog wat verergerd doordat elk vliegtuigongeluk uitgebreid het nieuws haalt met meestal vermelding van een behoorlijk aantal slachtoffers.SayWhatAgain! schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:50:
[...]
Mensen beredeneren de veiligheid alleen niet op statistiek, maar op gevoel. Bij een vliegtuig hebben ze het idee dat ze de veiligheid uit handen geven (klopt, maar wel in handen van een goed getrainde piloot), terwijl ze bij autorijden denken alles onder controle te hebben. Wat natuurlijk onzin is, want de meeste chauffeurs overschatten zichzelf en bovendien moet je rekening houden met al die andere goden op de weg met hun onverwachte acties. Zelf snap ik die angst voor vliegen ook niet, en al helemaal niet dat iedereen zich vervolgens wél op de weg veilig waant.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat is dan ook het verschil: bij een vliegtuigramp zijn het al snel 100+ doden in één klap, bij een 'gewoon' ongeval met een auto gaat het meestal 'slechts' om 1 of 2 personen ofzo.
Die klagers zullen wel op geld uit zijn of om hun naam even in de media te krijgen... 'we were all dying!!! Boehoe!". Als Transavia ze niet hadden vervoerd, maar hadden gewacht, hadden ze waarschijnlijk net zo hard geklaagd: "ze laten onze kinderen in de steek in het buitenland!!!!one!!eleven! Boehoe!".
Die klagers zullen wel op geld uit zijn of om hun naam even in de media te krijgen... 'we were all dying!!! Boehoe!". Als Transavia ze niet hadden vervoerd, maar hadden gewacht, hadden ze waarschijnlijk net zo hard geklaagd: "ze laten onze kinderen in de steek in het buitenland!!!!one!!eleven! Boehoe!".
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Misschien is het net door die irrationele angst dat vliegen zo extreem veilig geworden is. Met de statistieken uit de jaren 40 of 50 zou misschien de helft niet durven vliegen (terwijl dat vast nog veiliger was dan het wegverkeer vandaag).SayWhatAgain! schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:50:
[...]
Mensen beredeneren de veiligheid alleen niet op statistiek, maar op gevoel. Bij een vliegtuig hebben ze het idee dat ze de veiligheid uit handen geven (klopt, maar wel in handen van een goed getrainde piloot), terwijl ze bij autorijden denken alles onder controle te hebben. Wat natuurlijk onzin is, want de meeste chauffeurs overschatten zichzelf en bovendien moet je rekening houden met al die andere goden op de weg met hun onverwachte acties. Zelf snap ik die angst voor vliegen ook niet, en al helemaal niet dat iedereen zich vervolgens wél op de weg veilig waant.
Edit: voor die Transavia klagers enkel
Ik heb laatst 4 uur vertraging gehad bij een vlucht met Ryanair. Nu had ik ze dus aangeschreven om mijn EUR 250 te claimen per persoon (twee keer aangeschreven, een keer namens mezelf, een keer namens mijn broertje. Tickets waren niet tegelijk geboekt). Vervolgens krijg ik op beide claims een reactie met twee verschillende redenen voor de vertraging.
Bij mij lag het aan government imposed curfew (avondklok). Bij mijn broertje had het aan een technisch defect gelegen. In beide situaties zouden ze er alles aan gedaan hebben om de vertraging te voorkomen, dus is het overmacht.

Dit droevige bedrijf probeert dus weer overal onderuit te komen. Zorg dan op z'n minst dat je op je afdeling communicatie een eenzijdig verhaal verzint per vlucht. Niet naar iedere claimer een ander verhaal sturen
Nu maar nog een reactie schrijven, mocht het dan nog niet lukken dan ga ik mijn rechtsbijstand inschakelen. Waren in totaal met 4 personen, dus het gaat toch om EUR 1000.
Ryanair
Bij mij lag het aan government imposed curfew (avondklok). Bij mijn broertje had het aan een technisch defect gelegen. In beide situaties zouden ze er alles aan gedaan hebben om de vertraging te voorkomen, dus is het overmacht.
Dit droevige bedrijf probeert dus weer overal onderuit te komen. Zorg dan op z'n minst dat je op je afdeling communicatie een eenzijdig verhaal verzint per vlucht. Niet naar iedere claimer een ander verhaal sturen
Nu maar nog een reactie schrijven, mocht het dan nog niet lukken dan ga ik mijn rechtsbijstand inschakelen. Waren in totaal met 4 personen, dus het gaat toch om EUR 1000.
Ryanair staat er om bekend om zijn (vertragings)slachtoffers op die manier te behandelen. Gewoon doorzetten, desnoods een claim-bureau in de hand nemen om je centen te krijgen.
Virussen? Scan ze hier!
Op tickets van een paar tientjes waarschijnlijk? Wat een gezeik. Pay peanuts, get monkeys...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Als je er recht hebt op hebt, waarom niet?Fiber schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:21:
Op tickets van een paar tientjes waarschijnlijk? Wat een gezeik. Pay peanuts, get monkeys...
Passagiers c.q. consumenten hebben tegenwoordig al niet zoveel rechten meer, dan moet je wel opkomen voor die paar rechten die je nog hebt.
Overigens vind ik tickets van 250 euro niet zo goedkoop hoor. Dat jij kennelijk zoveel geld hebt dat je het kan laten wapperen en er niet achteraan gaat voor zo'n bedrag, wil niet zeggen dat iedereen dat kan
Virussen? Scan ze hier!
ik heb nog nooit in ryanair gezeten
vorige maand wel easyjet voor werk, (zat met aantal managers) en geloof dat de volgende keer we weer gewoon met klm vliegen
heenweg ging gewoon goed maar de terug weg flinke vertragng op vrijdagavond waar niemand echt happy mee was 
@wildhagen,hij zegt geen ticketprijs alleen dat hij recht heeft op EUR:250 dus kunnen inderdaad 10 euro tickets zijn
maar rechten zijn rechten inderdaad
@wildhagen,hij zegt geen ticketprijs alleen dat hij recht heeft op EUR:250 dus kunnen inderdaad 10 euro tickets zijn
[ Voor 4% gewijzigd door mrsar op 27-07-2015 16:25 ]
Ja, dat bedacht ik me ook de milliseconde nadat ik postemrsar schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:24:
Maar punt blijft staan: als je er recht op hebt, gewoon claimen. Dan moeten ze hun verplichtingen maar nakomen, en niet met smoezen komen. En dat het smoezen zijn lijkt me wel duidelijk, als er 2 totaal verschillende redenen voor het vertragen van dezelfde vluchtr gegeven worden ipv één dezelfde reden.
Virussen? Scan ze hier!
denk dat je redelijk sterk staat inderdaad met die 2 (4?) brieven
Beide redenen kunnen ook voor dezelfde vertraging gezorgd hebben. Zeg een kist maakt 3 vluchten op 1 dag. Op vlucht 2 is een technisch probleem ontstaan waardoor er vertraging is opgelopen. Vlucht 3 heeft daardoor ook vertraging en komt hierdoor in het nauw met de sluitingstijden van de airport.
Zou netter zijn om hier 1 verhaal van te maken inderdaad maar aangezien je 2x hetzelfde verhaal hebt ingestuurd kan het best izjn dat 2 verschillende customercare medewerkers de dossiers hebben behandeld.
Zou netter zijn om hier 1 verhaal van te maken inderdaad maar aangezien je 2x hetzelfde verhaal hebt ingestuurd kan het best izjn dat 2 verschillende customercare medewerkers de dossiers hebben behandeld.
Je hebt gewoon dezelfde rechten met betrekking tot vertraging bij iedere Europese luchtvaartmaatschappij. Ik snap ook niet dat de compensatie EUR 250 per persoon is in plaats van de ticketprijs, want ik denk dat het retourticket EUR 150 was (dus zal wel iets van EUR 75 voor de heenvlucht zijn geweest). Maar nu mijn rechten zo gunstig uitvallen, wil ik daar ook gewoon gebruik van maken. Niet meer dan logisch lijkt me (of je moet EUR 1000 gewoon naast je neerleggen)Fiber schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:21:
@wildhagen, zo'n bureau is mijn laatste optie, aangezien zij tussen de 25-30% willen hebben. Daarom eerst via rechtsbijstand.
Had ik er misschien even bij moeten zeggen: Oorspronkelijke vertrektijd was 12:20, we vertrokken uiteindelijk om 16:30 waarna we rond 17:45 geland zijn. Sluitingstijden van het vliegveld zijn dus uitgeslotenThetallguy schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:27:
Beide redenen kunnen ook voor dezelfde vertraging gezorgd hebben. Zeg een kist maakt 3 vluchten op 1 dag. Op vlucht 2 is een technisch probleem ontstaan waardoor er vertraging is opgelopen. Vlucht 3 heeft daardoor ook vertraging en komt hierdoor in het nauw met de sluitingstijden van de airport.
[ Voor 34% gewijzigd door Capacitor op 27-07-2015 16:33 ]
Ach, als je je ticketprijs er ruim uithaalt, mag zo'n bureau ook wel wat verdienen. Het belangrijkste is (imho) dat Ryanair hier niet ongestraft mee wegkomt.Capacitor schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:31:
[...]
@wildhagen, zo'n bureau is mijn laatste optie, aangezien zij tussen de 25-30% willen hebben. Daarom eerst via rechtsbijstand.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ik heb een vlucht bij Vueling geboekt voor 15 December 18:10 uur.
Krijg ik net een mail dat hij verzet is naar 12 December 20:00 uur
Dat komt echt niet uit.
Ik vind het ook nogal vreemd, er zijn nu geen rechtstreekste vlucten meer zijn, dus hebben ze dit als alternatief geboden.
Zelf denk ik dat er tegen die tijd echt wel direct gevlogen gaat worden naar Alicante, ik kan me herrineren van vorig jaar dat er in een bepaalde periode in december geen vluchten beschikbaar waren, later waren ze er weer wel.
Zojuist de klanten service gebeld, maar die kunnen ook niks behalve vertellen “the computer says no”
Het lastige is dat ik vrij heb gevraagd, autohuur enz.
Wat zouden jullie doen? In de voorwaarde kom ik eigenlijk niks hierover tegen, maar misschien kijk ik niet goed.
http://www.vueling.com/nl...ervoersvoorwaarden#ticket
Dat komt echt niet uit.
Ik vind het ook nogal vreemd, er zijn nu geen rechtstreekste vlucten meer zijn, dus hebben ze dit als alternatief geboden.
Zelf denk ik dat er tegen die tijd echt wel direct gevlogen gaat worden naar Alicante, ik kan me herrineren van vorig jaar dat er in een bepaalde periode in december geen vluchten beschikbaar waren, later waren ze er weer wel.
Zojuist de klanten service gebeld, maar die kunnen ook niks behalve vertellen “the computer says no”
Wat zouden jullie doen? In de voorwaarde kom ik eigenlijk niks hierover tegen, maar misschien kijk ik niet goed.
www.casarodriguillo.com
Over het afhandelen hebben ze wel gelijk. Transavia had op z'n minst de boel kunnen opvangen.
Maar dat commentaar op de landing.... wat een ongefundeerde onzin.
Kia Niro-EV 2024
Verwijderd
Ik kijk nu dus dat cabine-filmpje van de HV-noodlanding na en voor de lol kijk ik ook naar de reacties: ik verbaas me dus echt over het geklaag dat de stewardesssen 'niet zo hard moeten schreeuwen'.
Doodangsten uitstaat? Sorry maar zelfs dat vind ik echt ruimschoots overdreven.. Het vliegtuig kwam hard binnen ja dat klopt, maar de baan op Schiphol is lang genoeg. Ze gingen hier voor een noodlandings procedure omdat er niet meer genoeg brandstof was voor een doorstart dus hij _moest_ op de baan komen. Tja dan lijkt het mij logisch dat je eventueel de brandweer paraat zet. Verder als je een marathon gaat lopen staat ook de ambulance klaar, hier voel je dan toch ook geen extra stress om?Pinin schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:36:
[...]
Ach, rot toch op. Hier kan ik zo kwaad op worden. Ik begrijp heel goed dat je doodsangsten uitstaat, en ik kan me ook irritatie over koffers etc. voorstellen als je stresslevel al ver in het rood zit.
Maar een dag later, als je ziet wat voor een schade de storm heeft aangericht en dat bijna alle wegen en treinen dicht waren ga je toch niet zeuren over dat een bus niet snel genoeg kwam. En al was hij er eerder, hij had toch niet naar Rotterdam kunnen rijden.
Je zou natuurlijk ook gewoon dankbaar zijn dat het goed is afgelopen.....
Verbeter puntje is wel dat Transavia beter de standaard intercom stem kan gebruiken ipv. die hysterisch schreeuwende stewardessen..
De media is verder altijd een kei in dit soort incidenten helemaal opblazen en het volk wat over het algemeen in die Transavia kisten zit past ook wel mooi in die doelgroep van de media. 1+1=boel gezeik.
Het was een totale chaos op Schiphol door uitgevallen vluchten, vertragingen etc. Dus het is nogal logisch dat er niet direct iemand klaar staat. Laten we eerlijk wezen zo heel bijzonder was het ook allemaal niet als we er nu op terug kijken. Dus heb je dan echt zoveel "nazorg" nodig? Blijf gewoon allemaal een beetje bij elkaar en wacht even rustig af. Nee dit is het type volk wat direct gaat bedelen om voedselbonnen/compensatie en ander geneuzel. Je hebt net vakantie gehad en staat weer op Nederlandse bodem, chill the .. outFreak187 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:41:
[...]
Over het afhandelen hebben ze wel gelijk. Transavia had op z'n minst de boel kunnen opvangen.
Maar dat commentaar op de landing.... wat een ongefundeerde onzin.
De mensen komen overdag aan op Schiphol, er zijn daar voorzieningen genoeg, dus nee echt klagen mogen ze van mij niet. Je moet als luchtvaartmaatschappij ook ineens een stuk of 4 bussen optrommelen om de mensen naar Rotterdam te brengen, dit terwijl sommige mensen vanuit Amsterdam eerder thuis zijn dan wanneer ze eerst naar Rotterdam gaan.
En dat heb je na lang onderzoek geconcludeerd?Brilsmurfffje schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:47:
[...]
Verbeter puntje is wel dat Transavia beter de standaard intercom stem kan gebruiken ipv. die hysterisch schreeuwende stewardessen..
Er is een reden dat het zo gedaan wordt, ook al lijkt het voor een leek niet slim. (weet je überhaupt zeker dat die optie er wel is??)
[ Voor 6% gewijzigd door Fly-guy op 27-07-2015 17:01 ]
Bij een dergelijke wijziging zou je normaliter gewoon kunnen annuleren en je volledige aankoopbedrag terugkrijgen (en lekker bij Transavia / Ryanair boeken).Pinin schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:35:
Ik heb een vlucht bij Vueling geboekt voor 15 December 18:10 uur.
Dat komt echt niet uit.
Wat inderdaad ook zou kunnen is dat ze in hun winterschema aan het rommelen zijn en dat hierdoor het systeem een automatische schemawijziging stuurt. Kan dus best zijn dat je er volgende week weer eentje terug krijgt waarin staat dat ie weer wél op de oorspronkelijke tijd vertrekt.
Wat hadden ze moeten opvangen dan? Ze stonden op Schiphol, niet in Kutteschubbeveen ofzo.Freak187 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:41:
[...]
Als ik naar RTM vloog en ik kwam in plaats daarvan op AMS uit zou ik daar eigenlijk bijzonder tevreden over zijn… (Niet dat ik ooit van of naar RTM zou vliegen…)
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 27-07-2015 17:19 ]
Ik kan me voorstellen dat als je als passagier een noodsituatie meemaakt, en dat was het op zijn minst in de cabine, dan zou inderdaad wat opvang en uitleg wel op zijn plaats zijn geweest.CyBeR schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:17:
[...]
Wat hadden ze moeten opvangen dan? Ze stonden op Schiphol, niet in Kutteschubbeveen ofzo.
Een collega heeft ooit een terugkeer naar Schiphol moeten maken wegens rook in de cabine en die passagiers werden netjes in een aparte ruimte opgevangen en zelfs de directeur van cityhopper kwam langs om uitleg te geven.
Storm of niet, dat had geregeld kunnen en moeten worden.
Ik kan mij van vroeger herinneren dat ze nog door de cabine lieten horen hoe de brace brace klonk. Dat kwam over de intercom. Ik vind die hysterische stewardessen niet echt bijdragen aan een rustigere sfeer aan boord. Het vliegtuig vloog gewoon goed aan op de baan dus echt veel kon er niet meer mis gaan..Fly-guy schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:00:
[...]
En dat heb je na lang onderzoek geconcludeerd?
Er is een reden dat het zo gedaan wordt, ook al lijkt het voor een leek niet slim. (weet je überhaupt zeker dat die optie er wel is??)
Maar goed ik heb dan totaal ook geen angst om te vliegen en stap er zonder problemen in.
De communicatie verliep allemaal niet helemaal meer volgens het boekje. Je kunt merken dat die piloot een beetje van slag was geraakt door de situatie.
Op grond van dit Twitterbericht ging ik er van uit dat er een probleem met de flaps was. Ik heb daar verder echter niets meer over gehoord wat me enigszins verbaasde.
Kan iemand me vertellen of er überhaupt (hier relevante) situaties zijn waarbij de voorschriften zijn om zonder flaps te landen ook als die wel zouden werken?Schiphol Incidenten @112Schiphol Jul 25
Vooralarm groot voor Transavia 5068 na een mayday call als gevolg van het weer, lage hoeveelheid brandstof en problemen met de flaps.
Hier een recording met de go-around op RTM en het vliegen naar AMS er bij
Overigens hoor je nergens écht dat ze problemen hebben met flaps of brandstof. Ja, er wordt gesproken over dat men weinig brandstof heeft. Maar geen pan-pan call. Over de flaps hoor je helemaal niks?
[ Voor 23% gewijzigd door oohh op 27-07-2015 18:52 ]
Ik hoor vooral alleen maar heel veel steenkolen Engels
"Trie trie zeeero". Tjonge, die mogen wel een cursus Engels in de toren bij Schiphol, haha

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ten eerste wordt zoiets alleen in een noodgeval gebruikt, een rustige sfeer is ook bij lange na niet het doel.Brilsmurfffje schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:49:
[...]
Ik vind die hysterische stewardessen niet echt bijdragen aan een rustigere sfeer aan boord. Het vliegtuig vloog gewoon goed aan op de baan dus echt veel kon er niet meer mis gaan..
Ten tweede heb jij (en ik) geen flauw idee wat er werkelijk speelde. Dat het gewoon goed aanvloog zegt niet dat er niets aan de hand was of mogelijk kon gebeuren. Na de landing kan er voldoende mis gaan een juist dan is die houding van nut.
De stewardessen verzinnen niet per incident hoe en wat te doen, daar denken afdelingen over na om daarna het in de stewardessen te stampen zodat ze op commando in die rol schieten en doen wat ze geleerd is.
Ook al is het soms best erg, het is voor de meeste Nederlanders (en ik vermoed ook niet Engels sprekende buitenlanders) wel goed te verstaan, soms beter dan een Engelsman.DennusB schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:02:
Ik hoor vooral alleen maar heel veel steenkolen Engels"Trie trie zeeero". Tjonge, die mogen wel een cursus Engels in de toren bij Schiphol, haha
En daar gaat het uiteindelijk om.
[ Voor 8% gewijzigd door Fly-guy op 27-07-2015 19:23 ]
Verwijderd
Je hoort dat ze naar een discrete frequency gaan. Geen idee of die ook is opgenomen. Maar kan me zo voorstellen dat er een verkeersleider op die frequentie het toestel verder begeleid en de verkeersleider op het reguliere kanaal verder communiceert met de overige toestellen, deze verkeersleider wordt dan in de toren zelf op de hoogte gehouden over de situatie met toestel met voorrang/issues.oohh schreef op maandag 27 juli 2015 @ 18:50:
[...]
Hier een recording met de go-around op RTM en het vliegen naar AMS er bij
[audio]
Overigens hoor je nergens écht dat ze problemen hebben met flaps of brandstof. Ja, er wordt gesproken over dat men weinig brandstof heeft. Maar geen pan-pan call. Over de flaps hoor je helemaal niks?
Je kunt op basis van de gesprekken die hier boven staan allerlei aannames en conclusies trekken. Het is beter om dat niet te doen en gewoon af te wachten op een statement. Al dat gehype en gedoe in de media schiet ook niemand wat op...
Nee, dit noemen we luchtvaartengels. Bij LVNL wordt je zelf geleerd om dit zo te doen, aangezien dit sneller is, en makkelijk uit elkaar te houden door piloten en controllers.DennusB schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:02:
Ik hoor vooral alleen maar heel veel steenkolen Engels"Trie trie zeeero". Tjonge, die mogen wel een cursus Engels in de toren bij Schiphol, haha
Er zijn 'net' 3 ABC 747 cargo kisten vertrokken van Schiphol richting Rusland, Wat kan hier inzitten?
Edit, ik kom eigenlijk net thuis, en zag ook al een KLM 747 vertrekken, en nu vertrekt er ook een MAS 747,
Best veel 747's op schiphol dan vandaag...
Edit 2: Er kwam pas een link voorbij waarbij je de verleden binnenkomende vluchten kon zien, zag vanmiddag in Dronten een 747 laag overvliegen, ben wel eens benieuwd welke dat was,
(Woon zelf aan de grens bij Duitsland dus zie niet zo vaak wat laag overkomen...)
Edit, ik kom eigenlijk net thuis, en zag ook al een KLM 747 vertrekken, en nu vertrekt er ook een MAS 747,
Best veel 747's op schiphol dan vandaag...
Edit 2: Er kwam pas een link voorbij waarbij je de verleden binnenkomende vluchten kon zien, zag vanmiddag in Dronten een 747 laag overvliegen, ben wel eens benieuwd welke dat was,
(Woon zelf aan de grens bij Duitsland dus zie niet zo vaak wat laag overkomen...)
[ Voor 77% gewijzigd door Jelte,89 op 27-07-2015 23:08 ]
Revive the guild!
Ze hadden in ieder geval de boel apart kunnen nemen en naar bussen kunnen leiden. RTM was de bestemming, niet AMS.CyBeR schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:17:
[...]
Wat hadden ze moeten opvangen dan? Ze stonden op Schiphol, niet in Kutteschubbeveen ofzo.
Als ik naar RTM vloog en ik kwam in plaats daarvan op AMS uit zou ik daar eigenlijk bijzonder tevreden over zijn… (Niet dat ik ooit van of naar RTM zou vliegen…)
Ik snap dat het chaotisch is, maar als het goed is heb je genoeg station managers die de boel kunnen begeleiden.
Tevens vind ik de communicatie vanuit het Transavia toestel niet echt professioneel. Alles in het Nederlands en alles over de ether sturen. De ATC controller laat dat ook een beetje merken in z'n communicatie, zoals "nee dat gaat niet mevrouw"
Kia Niro-EV 2024
Verwijderd
Dit vind ik ergens toch wel weer jammer: http://www.nu.nl/ondernem...nomen-brits-bedrijf-.html
Wéér een NL bedrijf dat naar het buitenland verdwijnt.
Fijn dat Fokker kan blijven bestaan, daar niet van. Maar toch ergens zonde...
Wéér een NL bedrijf dat naar het buitenland verdwijnt.
Fijn dat Fokker kan blijven bestaan, daar niet van. Maar toch ergens zonde...
Nederlands is gewoon toegestaan en mogelijk helpt het om je punt beter duidelijk te maken.Freak187 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:56:
[...]
Tevens vind ik de communicatie vanuit het Transavia toestel niet echt professioneel. Alles in het Nederlands en alles over de ether sturen. De ATC controller laat dat ook een beetje merken in z'n communicatie, zoals "nee dat gaat niet mevrouw"
Wat ik vooral vreemd vond is dat ze vraagt om een baan die meer in de wind ligt, terwijl ze al de baan heeft toegewezen die het meeste headwind heeft. Ik neem aan dat ze al weet welke baan ze heeft en wat de windrichting is.Freak187 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:56:
[...]
Ze hadden in ieder geval de boel apart kunnen nemen en naar bussen kunnen leiden. RTM was de bestemming, niet AMS.
Ik snap dat het chaotisch is, maar als het goed is heb je genoeg station managers die de boel kunnen begeleiden.
Fokker was al in buitenlandse handen. Arle Capital.Fly-guy schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:57:
[...]
Nederlands is gewoon toegestaan en mogelijk helpt het om je punt beter duidelijk te maken.
[ Voor 13% gewijzigd door pacificocean op 28-07-2015 10:58 ]
Volgens mij mag er prima Nederlands gebruikt worden door de ATC. En zeker in dit soort gevallen kan ik mij voorstellen dat als je aan beide kanten Nederlanders hebt zitten dat dat net iets sneller werkt.Freak187 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:56:
[...]
Wat ik vooral vond is dat de piloot (in ieder geval die op de audio hoorbaar was) niet echt heel kalm over kwam. Ik heb toch wel ATC opnames gehoord waar de piloten wat minder emoties toonde in stress situaties. Vond ook wat opmerkingen raar (iets van zullen we de takeoff checklist nalopen).
Vond ze juist erg kalm. Even wat duidelijker en harder praten om de pilot flying wat duidelijk te maken. En die vraag om de checklist klonk als normaal overleg..
водка ?Jelte,89 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:46:
Er zijn 'net' 3 ABC 747 cargo kisten vertrokken van Schiphol richting Rusland, Wat kan hier inzitten?
Is dat zo? Ik dacht dat iedereen Engels moest praten zodat ander verkeer ook kan bepalen waar een vliegtuig zich (ongeveer) bevindt.Fly-guy schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:57:
[...]
Nederlands is gewoon toegestaan en mogelijk helpt het om je punt beter duidelijk te maken.
Kia Niro-EV 2024
Punt 1: Die verplichting vervalt zogauw je op een apart kanaal overschakeltFreak187 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:43:
[...]
Is dat zo? Ik dacht dat iedereen Engels moest praten zodat ander verkeer ook kan bepalen waar een vliegtuig zich (ongeveer) bevindt.
Punt 2: Vertel dat eens tegen Fransen en Spanjaarden (om de Chinezen niet te vergeten)

Zoals elk verhaal heeft ook dit Transavia gebeuren twee kanten. Net zoals bij alles in ons leven moeten we rekening houden met de langzaamste die nog kan meelopen. Ik snap dat de meesten in dit topic een beetje turbulentie allerminst spannend vinden, maar voor veel mensen blijft dat toch een beetje eng. Dan mag je een kruising tussen Fonzie en The Dude zijn, als mensen om je heen in paniek raken neig je daar zelf ook wel snel naar. Ik begrijp de schrik van de ouders wel heel goed, Priscilla en Jeffrey hebben alles vast met de nodige actie verteld, als je eigen kroost zoiets meemaakt moet je wel even slikken. Dat de media er zo’n groot drama van maakt had niet gehoeven.
En zoals eerder door anderen vermeld helpt het niet mee dat je in zo’n charterkist zit met een bepaald volk. Zelf heb ik (helaas) een paar vluchten gehad vanuit kuststeden met zo’n charter, man man man man wat zit daar een volk in. We betalen een paar tientjes voor een ticket maar verwachten de service van Suites Class in Singapore Airlines. Mensen zouden na zo’n vakantie juist uitgerust en relaxed moeten zijn. Maar omdat papa elke ochtend om 05.00 uur uit bed moest om handdoeken voor zijn hele stamboom neer te leggen staat zijn gezicht op onweer tijdens de vlucht.
En zoals eerder door anderen vermeld helpt het niet mee dat je in zo’n charterkist zit met een bepaald volk. Zelf heb ik (helaas) een paar vluchten gehad vanuit kuststeden met zo’n charter, man man man man wat zit daar een volk in. We betalen een paar tientjes voor een ticket maar verwachten de service van Suites Class in Singapore Airlines. Mensen zouden na zo’n vakantie juist uitgerust en relaxed moeten zijn. Maar omdat papa elke ochtend om 05.00 uur uit bed moest om handdoeken voor zijn hele stamboom neer te leggen staat zijn gezicht op onweer tijdens de vlucht.
ICAO zegt:Freak187 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:43:
[...]
Is dat zo? Ik dacht dat iedereen Engels moest praten zodat ander verkeer ook kan bepalen waar een vliegtuig zich (ongeveer) bevindt.
Bron2.5 LANGUAGE TO BE USED
2.5.1 In Annex 10, it is stipulated that radiotelephony communications shall be conducted either in the
language of the station on the ground or in English, and that English shall be made available when pilots are unable to use the language of the station on the ground.
Met andere woorden, of Engels, of de lokale taal (wat in landen met verschillende talen best een probleem kan zijn).
Nederlands is dus toegestaan al wordt dat in ons land weinig gebruikt, tot er dingen gezegd moeten worden die niet standaard zijn en niet echt van toepassing zijn op andere vliegtuigen. Een vraag of het vliegplan nog geldig is kan prima in het Nederlands wat mij betreft.
Als je een (technisch) probleem hebt, dan heeft de El Al in de buurt weinig te maken met de details, dus dan zie ik ook geen problemen met Nederlands, zo voorkom je mogelijk wel miscommunicatie.
Lastiger wordt het als in Frankrijk een vliegtuig zijn positie en hoogte opgedragen krijgt/meldt en je inderdaad geen flauw idee hebt waar het zich bevindt t.o.v. jou. Maar het mag dus wel.
Het is eigenlijk best wel een dingetje dat de vlucht van Transavia geweigerd is op Eindhoven Airport. De reden waarom ze geweigerd zijn is helaas nog niet duidelijk.
http://www.ed.nl/regio/ei...ndhoven-airport-1.5114843
Doe maar een onsje meer...
Waarschijnlijk door de volgende NOTAM:Intheweb schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:16:
Het is eigenlijk best wel een dingetje dat de vlucht van Transavia geweigerd is op Eindhoven Airport. De reden waarom ze geweigerd zijn is helaas nog niet duidelijk.
M0681/15 NOTAMN
Q) EHAA/QFALT/IV/NBO/A /000/999/5127N00522E005
A) EHEH B ) 1504080000 C) 1512312300
E) EINDHOVEN AIRPORT (CIVIL) NOT AVBL AS ALTN, EXCEPT (MEDICAL)
EMERGENCIES.
Verwijderd
Tja, dat weet je reeds bij het boeken. Ik kan me er niet meer druk om maken. Ik heb mijn hoofdtelefoon op, bekijk een filmpje op mijn tablet en heb geen last van die kampeerders. En een paar uur later is alle ellende over.Franco10 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:08:
.... Zelf heb ik (helaas) een paar vluchten gehad vanuit kuststeden met zo’n charter, man man man man wat zit daar een volk in. ...
Hmm, ik ben geen airman, wat betekent dat?
Sowieso vraag ik me af of de ene baan van Eindhoven wel lekker tegen de wind in lag. De wind was toch uit het noordwesten? Eindhoven ligt daarvoor wel erg noord-zuid... Op Schiphol kan je tenminste kiezen.
Het gaat om punt E, het vliegveld mag niet geplanned worden als uitwijk vliegveld (alternatieve), tenzij er (medische) problemen zijn.MBV schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:25:
[...]
Hmm, ik ben geen airman, wat betekent dat?
Sowieso vraag ik me af of de ene baan van Eindhoven wel lekker tegen de wind in lag. De wind was toch uit het noordwesten? Eindhoven ligt daarvoor wel erg noord-zuid... Op Schiphol kan je tenminste kiezen.
Nu gaat dat over de planning van een vlucht, maar het blijft gelden tijdens de vluchtuitvoering. De luchtverkeersleiding van Rotterdam zal er niet van op de hoogte geweest zijn, vandaar de suggestie en de crew waarschijnlijk ook niet, of was het op dat moment ontschoten.
Echter toen was er nog weinig aan de hand, vandaar waarschijnlijk dat Eindhoven hun weigerde.
De baan aldaar ligt minder gunstig, maar de wind was daar ook minder heftig. De crew meldt dan ook daar de wind daar wel binnen limieten is.
Maar die problemen waren er toch (gebrek aan brandstof)? Ze hebben niet voor niets een noodlanding moeten maken op AMS.Fly-guy schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:31:
[...]
Het gaat om punt E, het vliegveld mag niet geplanned worden als uitwijk vliegveld (alternatieve), tenzij er (medische) problemen zijn.
Virussen? Scan ze hier!
Die problemen waren niet dermate ernstig dat uitwijk naar Eindhoven vanaf Rotterdam noodzakelijk was en toen het wel ernstig genoeg was, was Amsterdam dichterbij en Eindhoven eigenlijk al buiten bereik.wildhagen schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:35:
[...]
Maar die problemen waren er toch (gebrek aan brandstof)? Ze hebben niet voor niets een noodlanding moeten maken op AMS.
Hadden ze niet vanwege de problemen met de flaps een extra lange runway nodig?Freee!! schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:42:
[...]
Die problemen waren niet dermate ernstig dat uitwijk naar Eindhoven vanaf Rotterdam noodzakelijk was en toen het wel ernstig genoeg was, was Amsterdam dichterbij en Eindhoven eigenlijk al buiten bereik.
Nou, dat hangt ervan af ... op 10km vind ik het niet zo erg, maar 2 meter boven de grond hoeft voor mij ook niet. Heb het 1 keer meegemaakt op Heathrow met zij- en valwind en dat was best angstig. Geen paniek, maar wel heel veel witte/groene strakke koppies (de kids, net 5 jaar, vonden het wel spannend).Franco10 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:08:
Ik snap dat de meesten in dit topic een beetje turbulentie allerminst spannend vinden,
EDIT: dit is knap : YouTube: Extreme sideways landing United 777 heathrow airport 5th December 2013
(zat wat te googelen naar effect van crosswinds)
[ Voor 17% gewijzigd door Goner op 28-07-2015 13:54 ]
Verwijderd
Dan moet je eens een Ryanair van pakweg Glasgow naar Ibiza nemenVerwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:03:
[...]
Tja, dat weet je reeds bij het boeken. Ik kan me er niet meer druk om maken. Ik heb mijn hoofdtelefoon op, bekijk een filmpje op mijn tablet en heb geen last van die kampeerders. En een paar uur later is alle ellende over.
Tuurlijk, het is ook een afweging die je maakt met de prijs voor een ticket. Heb ook wel eens vanuit Zurich Basel gevlogen met EasyJet, de Engelsen kunnen er ook wat van zeg. Laat ik het zo zeggen je kon van honder meter zien dat ze niet bij CERN waren geweest. Enfin sinds er goede koptelefoons zijn met ruisonderdrukking wordt het allemaal wat beter.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:03:
[...]
Tja, dat weet je reeds bij het boeken. Ik kan me er niet meer druk om maken. Ik heb mijn hoofdtelefoon op, bekijk een filmpje op mijn tablet en heb geen last van die kampeerders. En een paar uur later is alle ellende over.
Vreemd genoeg heeft de reactie van de omgeving ook veel invloed. Bij RyanAir heb ik wel eens gehad dat een stewardess in tranen op haar stoeltje zat, dan breekt er wel euh lichte paniek uit onder de mensen.Goner schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:47:
[...]
Nou, dat hangt ervan af ... op 10km vind ik het niet zo erg, maar 2 meter boven de grond hoeft voor mij ook niet. Heb het 1 keer meegemaakt op Heathrow met zij- en valwind en dat was best angstig. Geen paniek, maar wel heel veel witte/groene strakke koppies (de kids, net 5 jaar, vonden het wel spannend).
Er waren geen problemen met de flaps. Dit is in de media gesuggereerd. Om op low-fuel een landing uit te voeren voert met een flaps up landing uit. Deze landing met hogere landingssnelheid zorgt ervoor dat bij een go-around (wat soms alsnog moet) met nog een kans heeft het te halen. Bij hoge snelheid weer te komen tot een acceptabele kruissnelheid voor een circuit is makkelijker dan met Vref die veel lager ligt. Bovendien is het verbruik zonder flaps ook lager (logisch) en dus handiger als je low on fuel zit.pacificocean schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:46:
[...]
Hadden ze niet vanwege de problemen met de flaps een extra lange runway nodig?
Kortom de flaps up landing was gecalculeerd. Dit is ook het statement van Boeing. Kortom je hebt minder brandstof consumptie bij flaps up of low
The sky is the limit
Jezus wat een kutvolkVerwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:47:
[...]
Dan moet je eens een Ryanair van pakweg Glasgow naar Ibiza nemenYouTube: Disruptive Ibiza Flights

Dat is toch best 'normaal'?Goner schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:47:
[...]
EDIT: dit is knap : YouTube: Extreme sideways landing United 777 heathrow airport 5th December 2013
"Gewoon" een crab approach.
Zet het tussen haakjes en zo, want hoort bij het pakket, maar blijft wel indrukwekkend inderdaad.
Ook een keer mogen 'simuleren' @ Lelystad op , ik geloof , Hong Kong.
[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-07-2015 14:05 ]
Ik zou dat document nog even goed lezen, er staat niet dat je met een 737 een no flaps/flaps up landing kan doen....EasyJet schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:01:
[...]
Kortom de flaps up landing was gecalculeerd. Dit is ook het statement van Boeing. Kortom je hebt minder brandstof consumptie bij flaps up of low
Nog niet op het moment van uitwijken vanaf Rotterdam. De reden was dat de wind daar buiten de limieten lag, maar er was nog genoeg brandstof over om je, op dat moment, nergens druk over te maken.wildhagen schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:35:
[...]
Maar die problemen waren er toch (gebrek aan brandstof)? Ze hebben niet voor niets een noodlanding moeten maken op AMS.
De problemen begonnen pas na de go around op Amsterdam.
Moet je deze zien:Goner schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:47:
[...]
Nou, dat hangt ervan af ... op 10km vind ik het niet zo erg, maar 2 meter boven de grond hoeft voor mij ook niet. Heb het 1 keer meegemaakt op Heathrow met zij- en valwind en dat was best angstig. Geen paniek, maar wel heel veel witte/groene strakke koppies (de kids, net 5 jaar, vonden het wel spannend).
Dit topic is gesloten.