ANdrode schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:53:
[...]
Ik reken voor dat het goedkoop is zolang
de fractie van de vluchten waarop zulke schade voorkomt erg beperkt is.
Mijn aannames lijken mij een onderschatting van de echte frequentie van zulke incidenten. Hoe vaak heeft een toestel schade? Hoe veel vluchten maakt een toestel per dag?
Vergeet niet dat de schade die voorkomt, ook meteen miljoenen kan kosten. Niet alleen in materiaal (je wil niet weten hoeveel een stukje plaatwerk kan kosten op dat vlak), maar ook manuren en certificering.
Daarnaast vraag je hoeveel vluchten een vliegtuig doet per dag, maar dat verschilt natuurlijk enorm en daarmee ook de soort impact.
Als het een shorthaul machine betreft kan een schade geval met flinke reparatietijd ervoor zorgen dat dat vliegtuig de volgende vlucht ook niet kan doen of zelfs de hele dag uit de running is. Is het een longhaul vliegtuig valt op zijn minst de oorspronkelijke vlucht uit.
In beide gevallen kan daarvoor een reserve machine op ingezet worden, maar geen enkele maatschappij heeft veel machines op standby staan, dat is niet te betalen. En komt het dan voor dat er op 1 dag een stuk of 6 vliegtuigen geraakt worden door de bliksem, zoals ene week of wat terug, dan wordt het al snel lastig om alles op tijd te laten vliegen. (een blikseminspectie neemt best wat tijd in beslag en dat wordt nog langer als er ook daadwerkelijk schade gevonden wordt.)
Als ik een IT dienst afneem wil ik daar een service contract bij met een goede response tijd. Als een vliegtuigmaatschappij een gate gebruikt willen ze ook garanties over de beschikbaarheid van de apparatuur daar.
Ik vind het dus "normaal" dat je als maatschappij op een vliegveld voorzieningen voor in het geval van mechanische pech regelt. Dus een "goede" SLA of een vervangend vervoersmiddel.
Waarom zou een vliegtuigmaatschappij in hun business model voor het onderhoud geen service contract met snelle response tijd of vervangend vervoersmiddel moeten meenemen?
Een vliegtuig niet laten vliegen kost geld, veel geld. Dus voor elk vliegend vliegtuig er eentje op standby hebben is niet rendabel.
Een snelle respons is leuk, maar reparaties kunnen zomaar meerdere uren in beslag nemen, zeker als er bepaalde onderdelen besteld moeten worden.
De combinatie van de twee maken dat er gevallen zijn waarbij snelle reparatie niet mogelijk is en er geen reserve machines (meer) zijn.
Er is geen enkel onderhoudsbedrijf wat een SLA gelijk aan de IT kan, wil of zal aanbieden omdat het nu eenmaal niet mogelijk is je (rendabel) daaraan te houden. Elke grote maatschappij heeft vliegtuigen in reserve, maar niet ongelimiteerd. Een kleine maatschappij kan dat simpelweg niet omdat de kosten daarvan te hoog zijn.
Daaraan vast zit nog het hele maximale werkuren gedoe van de crew. Een langdurige reparatie kan ervoor zorgen dat deze "uit de uren loopt". Ook qua crews staat er geen ongelimiteerd aantal standby.
Het directe resultaat is wel dat het onveiliger wordt. De druk om toch die reparatie te snel te doen zodat de totale vertraging onder de drie uur blijft neemt toe, klachten die opgemerkt worden op de heenweg zullen vaker pas op de terugweg gemeld worden, klachten zullen eerder "opgelost" worden door te stellen dat ze niets konden vinden en rapporteer maar als het weer voor komt.
De hele eu261/2004 regeling kan maatschappijen die bekend staan/stonden door hun continue vertraging in het gareel krijgen, maar het is ook mijn mening dat ze doorschieten en steeds meer zaken die niet altijd geheel te controleren zijn door de vliegmaatschappij ook onder de regeling te stoppen, zoals bijvoorbeeld onderhoud na schade.