Het Luchtvaart Topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste
Acties:
  • 644.970 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:38

Spotter

Lichtnicht

Ik ben heel benieuwd hoe ze SXM-AMS gaan doen op de 330. Kan haast niet anders dan met een flinke payload hit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
TheJason schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:48:
Goede keuze dan! Wat kost zo een VIP ticket eigenlijk?
42 euro moest ik ervoor aftikken. Alleen het skippen van de line vond ik het al waard.

Zo daar zijn we weer, ik ben wweer veilig geland met OR186 zo rond 15:40, dat is 45 minuten te vroeg (geplanned was 16:25).

We kwamen aan op gate B23. Bagage was binnen 10 minuten al op de band :)

Fotos van de drukte zijn helaas nogal mislukt (bewogen, onderberlicht), de enige die iets laat zien is deze:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/EYnfLmIT4iOv0ynMvsfHwieX/full.jpg

Maat het was veel drukker dan het op die foto te zien is, helaas.

De VIP-Lounge op Heraklion was wat klein, maar wel ok qua voorzieningen:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Zdkx4bptXMzAC5qMkj3UFtTp/full.jpg

We zijn onderweg met YR-BMD, genomen vanaf mijn stoel 12F:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/uXUPjT2pbl0H0gURICvPNdc9/full.jpg

Eerste wat je na landing ziet is een A320 (?) in een afwijkende BA-livdery:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/F2Vb7Cf5mp95m8l0uZCQeRSc/full.jpg

Ter ere van wat is die livery?

Korte sfeer-impressie vanaf de travellators van de B-gates naar de luggage hall:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/0UwaaWGrH5fzHMDiozSlw7tZ/full.jpg

Die kist in het midden, met TUI logo op de staart en donkerblauwe Blue Air-livery was dus 'mijn' kist, de YR-BMD.

Dan nog een vraag, ik zag op de cowling van de motor dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/7IQ9UWHIE6Pew9iCiZoNDmfE/full.jpg

Het gaat uiteraard over het icoon boven die rode streep. Wat betekent dat? Ik heb het nog nooit eerder gezien. Er stond wel tekst op, maar ik kon helaas niet lezen wat...

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 30-06-2016 20:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-10 22:49
Die geeft de hazard areas aan 14 feet of 4.2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah, nou je het zegt klinkt het nog logisch ook, had ik zself ook kunnen bedenken :)

Comfort in de YR-BMD was overigens net zo ruk als in de YR-BMC. Wel maakte de BMD een heel wat verzorgdere indruk dan de BMC, zo hingen de overhead-bins in de BMD niet los, en lieten de diverse sierstrips ook niet los, zoals bij de BMC wel het geval was.

Ga denk ik nog wel ff bij TUI klagen over het gebrek aan comrfort in de Comfort-klasse. Bij de meeste maatschappijen zijn de Economy-stoelen nog beter en comfortabeler dan deze "Comfort"-stoelen...zelfs bij een Ryanair of een Easyjet hebben ze nog betere stoelen met betere beenruimte dan dit onding :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

wildhagen schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:23:

[afbeelding]

Brexit :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:10
_/-\o_

Schijnbaar was het voor de 2012 London Olympic Games. Ik las ergens dat de livery er eigenlijk maar 1 jaar op zou moeten zitten. Maar hij zit er vier jaar na dato nog steeds op, al hebben ze wel al een motor vervangen. Het is overigens een A319 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah, op die fiets. En ik twijfelde al of het een 319 of 320 was, kon het ook niet goed zien, ook de regcode van de kist niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat is hun Dove livery: Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/British_Airways_A319-131_Dove_livery_by_Peter_Bakema.jpg

Die heeft blijkbaar op meer dan 1 kist gezeten want ik vind minimaal 2345 regs (G-EUPA, G-EUPH, G-EUOH, G-EUPD, G-DBCD)

Negen aldus de BBC.
[...]

[afbeelding]

Het gaat uiteraard over het icoon boven die rode streep. Wat betekent dat? Ik heb het nog nooit eerder gezien. Er stond wel tekst op, maar ik kon helaas niet lezen wat...
Dat is om aan te geven waar je uit moet kijken voor jet blast danwel zuiging. Zie ook de tekst ernaast.

[ Voor 133% gewijzigd door CyBeR op 30-06-2016 21:53 . Reden: betere foto ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:44:
Dat is hun Dove livery: [afbeelding]

Die heeft blijkbaar op meer dan 1 kist gezeten want ik vind minimaal 2345 regs (G-EUPA, G-EUPH, G-EUOH, G-EUPD, G-DBCD)

Negen aldus de BBC.
Past wel mooi bij hun callsign.

Als we dan toch vakantieplaatjes doen, dit was vanuit de 747 die mij in mei van Boston naar Londen bracht.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13181505_780974808671064_896522920_n.jpg?ig_cache_key=MTI0ODY2NjgxODk2OTg2OTk0Nw%3D%3D.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Danielson schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:52:
Wie kan mij verder helpen?

Afgelopen maand hadden mijn vriendin en ik een reis naar de USA gepland. We zouden 30 mei vliegen, maar omdat het zuurstofmasker van de piloot defect was hebben we ruim 24 uur vertraging opgelopen.

We vlogen met United Airlines, we komen nu in aanmerking voor een schadevergoeding van 600 euro p.p. als ik het goed heb begrepen. Er zijn genoeg bedrijven zoals euclaim.nl die deze claims voor je in willen dienen en er vervolgens 30% tussenuit pakken.

Alleen begreep ik dat het niet al te lastig moet zijn om zelf deze claim in te dienen zodat je dus het volle bedrag uitgekeerd krijgt.

Kan iemand mij uitleggen hoe we dit aan zouden moeten pakken? :)
Google is je vriend: http://travelsort.com/blo...sation-for-a-flight-delay

Werkt trouwens prima, al vaker zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:02:
[...]

Als we dan toch vakantieplaatjes doen, dit was vanuit de 747 die mij in mei van Boston naar Londen bracht.

[afbeelding]
Ik heb er een die de andere kant op wijst:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ny9QDJi.jpg

Hoewel dat van Amsterdam naar Toronto was dus op zich wijst de foto dezelfde kant op, alleen 't vliegtuig niet :P

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 30-06-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MBV

Bedankt :) Ik had verwacht dat er wel een luchtvaart-nerd was geweest die een zoeksite voor mijn vraag had gemaakt, maar hier kom ik wel een eind mee :)

Hmm, Luxemburg is natuurlijk zo ongeveer een bike-park :Y) Maar voor €200 heb ik een paar jaar geleden ook een rondje met Doornroosje gevlogen :X

[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 30-06-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oeh, SXM rechtstreeks is wel goud waard. Die omweg langs Curacao is echt balen. Die tussenstop op dat Friet van Piet eiland lijkt een eeuwigheid te duren. Denk dat ik een extra reisje ga boeken :)

Edit: Ow. Die A330 heeft natuurlijk de oude business class -O-

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 30-06-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:59:
Edit: Ow. Die A330 heeft natuurlijk de oude business class -O-
D'r zijn er geloof ik twee of zo met de nieuwe inmiddels dus je kunt erop gokken :P

Edit: ah nee dat zijn natuurlijk de glijbanen, niet de New WBC.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 30-06-2016 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Spotter schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:36:
Ik ben heel benieuwd hoe ze SXM-AMS gaan doen op de 330. Kan haast niet anders dan met een flinke payload hit.
Nee hoor. Kan de A330-200 prima aan.

Morgenvroeg om 09:15 uur vertrekt deze dame voorgoed van Nederlandse bodem.
"Prinses Máxima" vliegt morgen eerst met vracht naar Miami, daarna door naar haar laatste rustplaats in de woestijn.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/13534541_1127413574007859_506207720_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cjsxpq9VEAAMBrl.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5649/22750598605_21a24ff653_c.jpg

Haar laatste commerciële vlucht was vorige week maandag toen ze iets voor 11 uur 's avonds uit Caïro landde:

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7389/27207287544_951fc8c66e_c.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 02-07-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Piet91 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:54:
[...]

Nee hoor. Kan de A330-200 prima aan.
Ook met dat bergje aan het eind van de baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

42 euro moest ik ervoor aftikken. Alleen het skippen van de line vond ik het al waard.

Zo daar zijn we weer, ik ben wweer veilig geland met OR186 zo rond 15:40, dat is 45 minuten te vroeg (geplanned was 16:25).

Fotos van de drukte zijn helaas nogal mislukt (bewogen, onderberlicht), de enige die iets laat zien is deze:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Korte sfeer-impressie vanaf de travellators van de B-gates naar de luggage hall:

[afbeelding]

Die kist in het midden, met TUI logo op de staart en donkerblauwe Blue Air-livery was dus 'mijn' kist, de YR-BMD.

[afbeelding]

Pfff... Heraklion, keer een layover van een uur of 6 gehad zonder geslapen te hebben de avond er voor.
Krappe, way overcrowded oude klote luchthaven.. Enige voordeel is dat ik ergens boven de vertrek hal (op dat 'balkon') een grote bank geconfisqueerd had en het daar boven relatief rustig is. Daar dus nog wat kunnen doezelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 00:41:
[...]

Pfff... Heraklion, keer een layover van een uur of 6 gehad zonder geslapen te hebben de avond er voor.
Krappe, way overcrowded oude klote luchthaven.
Klopt als een zwerende vinger... het is de 2e drukste luchthaven van Griekenland (alleen Athene is nog drukker), met vorig jaar ruim 6 miljoen passagiers.

En dat is te zien, want daar is de luchthaven totaal, maar dan ook totaal, niet op berekend.

En dan heb je er ook nog de Griekse luchtmacht die moeilijk doet, want het is een civiel/militaire luchthaven (beetje zoals Eindhoven Airport), dus de luchtmacht eist ook nog runway-ruimte/tijd op...
Enige voordeel is dat ik ergens boven de vertrek hal (op dat 'balkon') een grote bank geconfisqueerd had en het daar boven relatief rustig is. Daar dus nog wat kunnen doezelen.
Hmm, ik heb daar boven geen banken gezien, dat is dan nu veranderd blijkbaar? Het enige wat boven nu zit was de VIP-Lounge, een 2e lounge, wat kantoortjes, en een hoop crew-ruimtes (Meteo Office, Crew Rest Area en nog wat dingetjes). Verder was er boven niets, geen zitplaatsen etc.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Die luchthaven daar is zwaar gedateerd, er wordt al jaren gesproken over een nieuwe luchthaven 20 km verderop maar door de crisis is dat telkens uitgesteld waardoor het momenteel nog steeds onduidelijk is of en wanneer er gebouwd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 06:07:
[...]
Die luchthaven daar is zwaar gedateerd, er wordt al jaren gesproken over een nieuwe luchthaven 20 km verderop maar door de crisis is dat telkens uitgesteld waardoor het momenteel nog steeds onduidelijk is of en wanneer er gebouwd gaat worden.
I know. Een tourguide op een van mijn excusrsies had daar nog een verhaal over toen we langs de luichthaven kwamen. Het schijnt lokaal namelijk ook een redelijk hot issue te zijn..

Het verhaal luidde dat uitbreiding/vervanging van Heraklion inmiddels de facto van de baan is door te hoge kosten en een hoop politieke blablabla.

Nu zou men in plaats daarvan kijken naar een upgrade van Sitia Airport en Chania International Airport, de 2 andere civiele luchthavens op Kreta.

Deze 2 zouden dan een hoop vluchten van Heraklion moeten overnemen, waardoor het aantal vluchten en passagiers op Heraklion drastisch zou moeten dalen. Daarma zouden de bestaande faciliteiten geupgrade (maar niet uitgebreid) gaan worden.

Zou ook niet zo'n rate keuze zijn, eigenlijk. Het zou ook de transfertijden drastisch verlagen voor de toeristen, want als je nu van Heraklion naar Elounda of Agos Nikolaos moet is dat toch al 1.5 uur in de bus zitten, naar Ierapetra of Sitia zit je denk ik zelfs 2.5 uur in de bus... de afstanden an sich zijn niet eens zo groot, maar het zijn wel allemaal van die kronkelende bergweggetjes. Als je dan bij Sitia land, zit je nog maar 30-60 minuten in de bus, wat toch weer scheelt..

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 06:24:
[...]

Deze 2 zouden dan een hoop vluchten van Heraklion moeten overnemen, waardoor het aantal vluchten en passagiers op Heraklion drastisch zou moeten dalen. Daarma zouden de bestaande faciliteiten geupgrade (maar niet uitgebreid) gaan worden.

Zou ook niet zo'n rate keuze zijn, eigenlijk. Het zou ook de transfertijden drastisch verlagen voor de toeristen, want als je nu van Heraklion naar Elounda of Agos Nikolaos moet is dat toch al 1.5 uur in de bus zitten, naar Ierapetra of Sitia zit je denk ik zelfs 2.5 uur in de bus... de afstanden an sich zijn niet eens zo groot, maar het zijn wel allemaal van die kronkelende bergweggetjes. Als je dan bij Sitia land, zit je nog maar 30-60 minuten in de bus, wat toch weer scheelt..
Ik betwijfel of het zin heeft om de oude luchthaven op te knappen, er is nauwelijks ruimte voor een nieuwe terminal of alles moet afgebroken worden en opnieuw gebouwd.

Verlengen van de baan is ook geen optie of je zou in de zee moeten gaan bouwen maar dat kost ook een hoop geld. Als je vanuit Google Earth kijkt lijkt het net alsof er decennialang nauwelijks onderhoud eraan is gedaan. Best zonde, juist zo'n eiland dat afhankelijk is van zijn toeristen zou een moderne luchthaven moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

wildhagen schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 06:24:
[...]

Slot wise is Sitia op dit moment een drama (1 kist per keer...), maar Chania heeft over het algemeen betere slotbeschikbaarheid dan Heraklion. Toch is HER commercieel nog steeds interessanter, dus ik weet niet of het uitbreiden van CHQ en JSI de druk op HER serieus gaat verlagen.... Tijd zal het leren gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 23:40
mrsar schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:21:
Als tip, mocht je ooit met Cambodia vliegen (beter ben je op tijd en neem je gewoon Vietnam airlines) bestel het ticket op hun eigen site / via reisbureau direct bij hun, deze tickets leveren geen gezeik op
Of neem AirAsia, daar hebben wij onder andere mee gevlogen van Bangkok naar Siem Reap en van Phnom Penh naar Bangkok, gewoon een prima maatschappij en niet duur. Ook werkt de site best goed en heb je een app om in te checken.

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:17

Garyu

WW

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 06:43:
[...]
Ik betwijfel of het zin heeft om de oude luchthaven op te knappen, er is nauwelijks ruimte voor een nieuwe terminal of alles moet afgebroken worden en opnieuw gebouwd.

Verlengen van de baan is ook geen optie of je zou in de zee moeten gaan bouwen maar dat kost ook een hoop geld. Als je vanuit Google Earth kijkt lijkt het net alsof er decennialang nauwelijks onderhoud eraan is gedaan. Best zonde, juist zo'n eiland dat afhankelijk is van zijn toeristen zou een moderne luchthaven moeten hebben.
Ehm, heb je de staat van de rest van de stad en het eiland al eens bekeken? Dan begrijp je misschien ook beter waarom de luchthaven niet de eerste prioriteit krijgt O-).

Qua bedrijvigheid zit toch het meeste in Heraklion en in Chania, hoewel qua toeristen natuurlijk vooral de zuidkust relevant is. Uitbouwen van Heraklion (niet zozeer de strip maar vooral de terminal zelf) zou volgens mij niet eens zo moeilijk zijn, maar er mist gewoon het geld.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:08:
[...]

Ehm, heb je de staat van de rest van de stad en het eiland al eens bekeken? Dan begrijp je misschien ook beter waarom de luchthaven niet de eerste prioriteit krijgt O-).

Qua bedrijvigheid zit toch het meeste in Heraklion en in Chania, hoewel qua toeristen natuurlijk vooral de zuidkust relevant is. Uitbouwen van Heraklion (niet zozeer de strip maar vooral de terminal zelf) zou volgens mij niet eens zo moeilijk zijn, maar er mist gewoon het geld.
Het is best armoedig maar toch blijven de toeristen komen. In Turkije hebben ze dat net wat slimmer aangepakt door fors te investeren in infrastructuur en de maatschappijen te sponsoren waardoor het jarenlang een goedkope bestemming was en de toeristensector alleen maar groeide. Eigenlijk zouden ze die methode ook op Kreta moeten toepassen willen ze een toekomst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:46

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ron!n schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:01:
[...]

Of neem AirAsia, daar hebben wij onder andere mee gevlogen van Bangkok naar Siem Reap en van Phnom Penh naar Bangkok, gewoon een prima maatschappij en niet duur. Ook werkt de site best goed en heb je een app om in te checken.
klopt, al vlogen wij van Da Nang => REP=>SGN :P dus veel keuze was er niet overal :+ enige nadeel in de Filipijnen dat wij vertraging hadden gekregen omdat een airasia vliegtuig op Kalibo was doorgeschoten op de runway :P maar ja shit happens

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 06:43:
[...]

Toerisme is een sector met een heel beperkte marge en dat is het hele probleem: zo'n investeringen kosten handenvol geld. Tel daar nog es bij dat Griekenland door de verplichte besparingen financieel aan de grond zit en je begrijpt wel dat er voor dat soort dingen echt geen geld is :).

Toerisme als sector zorgt dan wel voor jobs, maar alleen voor slecht betaalde jobs. Op Santorini bv. werkten heel wat Grieken van het vasteland (!) die overkwamen net omdat er tijdens het hoogseizoen werk was en er op het vasteland geen jobs waren. Maak je geen illusies over de economie daar.

Een kale kip kan je niet plukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 02-07-2016 02:09 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Voor mezelf denk ik juist dat het goed is dat Griekenland niet de kant van Turkije op gaat (of op gegaan is), op dit vlak. Als je ziet wat voor excessen het in Turkije heeft opgeleverd op het gebied van toerisme. In ieder geval in de grotere toeristencentra (Antalya, Alanya, Bodrum, Kusadasi).

Dat is gewoon een tweede Costa del Sol geworden... zuipen, zuipen, zuipen, zuipen en nog meer zuipen. En daarna zuipen we nog ff door. Weinig authentieks meer aan, je ziet er *niks* van het echte Turkije. Daarvoor moet je toch echt het binnenland in, en laat daar nu zo goed als niemand komen voor toerisme...

Op een aantal Griekse eilanden (vooral Lesbos, Samos etc) zie je dat ook, maar op de meeste eilanden dus totaal niet. Die hebben hun eigen karakter behouden, en dat trekt op zich ook weer toeristen aan die er komen voor de prachtige natuur (dit is in Griekenland echt heel mooi), de rust, de lokale cultuur, de historische bouwwerken en ruïnes (daar heb je in Griekenland bepaald geen gebrek aan) etc etc. En ja, ik ben er daar één van. Als ik me klem wil zuipen of aan het strand wil liggen, ga ik wel naar Scheveningen, daarvoor hoef ik niet naar Griekenland of Turkije...

Ik moet er niet aan denken dat Griekenland net als Turkije straks overspoeld wordt met Russische toeristen. Niks tegen Russische toeristen, maar dat past gewoon niet in de rust die Griekenland nu kent.

Turkije en Griekenland trekken nu eenmaal grotendeels een ander publiek aan qua toeristen.

En qua infrastructuur: ja, in Griekenland is die iets minder. Maar we moeten nu ook weer niet doen alsof ze in het stenen tijdperk zitten, zo erg is het nu ook weer bij lange na niet. Heb al een aardig deel van de wereld gezien, en Griekenland zit qua infrastructuur toch echt wel boven het gemiddelde.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:54:
Morgenvroeg om 09:15 uur vertrekt deze dame voorgoed van Nederlandse bodem.
"Prinses Máxima" vliegt morgen eerst met vracht naar Miami, daarna door naar haar laatste rustplaats in de woestijn.
Momenteel maakt ze haar allerlaatste vlucht. Naar Victorville...
https://www.flightradar24.com/MPH115/a3659fe

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13516671_1001791173274913_9041365948284251439_n.jpg?oh=a9e2f3093bbadbaa67f6dc188a188bec&oe=57F35CEE

Laatste avond op Schiphol:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13528601_1166216620087546_591531069588812261_o.jpg
Bron

[ Voor 35% gewijzigd door Piet91 op 02-07-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

wildhagen schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 05:36:
Op een aantal Griekse eilanden (vooral Lesbos, Samos etc) zie je dat ook, maar op de meeste eilanden dus totaal niet. Die hebben hun eigen karakter behouden, en dat trekt op zich ook weer toeristen aan die er komen voor de prachtige natuur (dit is in Griekenland echt heel mooi), de rust, de lokale cultuur, de historische bouwwerken en ruïnes (daar heb je in Griekenland bepaald geen gebrek aan) etc etc. En ja, ik ben er daar één van. Als ik me klem wil zuipen of aan het strand wil liggen, ga ik wel naar Scheveningen, daarvoor hoef ik niet naar Griekenland of Turkije...

Ik moet er niet aan denken dat Griekenland net als Turkije straks overspoeld wordt met Russische toeristen. Niks tegen Russische toeristen, maar dat past gewoon niet in de rust die Griekenland nu kent.

Turkije en Griekenland trekken nu eenmaal grotendeels een ander publiek aan qua toeristen.

En qua infrastructuur: ja, in Griekenland is die iets minder. Maar we moeten nu ook weer niet doen alsof ze in het stenen tijdperk zitten, zo erg is het nu ook weer bij lange na niet. Heb al een aardig deel van de wereld gezien, en Griekenland zit qua infrastructuur toch echt wel boven het gemiddelde.
offtopic:
Dan moet je zeker es Sicilië en Zuid-Italië doen. Ik ben gek van Italië (een combinatie van cultuur, natuur en gastronomie die je nergens anders vindt), en ik heb een grote interesse in de oudheid, maar ik voel geen enkele behoefte om bv. Athene te doen. Als je Griekse tempels wil zien dan moet je Selinunte en Segesta doen op Sicilië, daar word je stil van. Alles in de kolonies is (traditioneel) 'bigger and better', da's niet alleen zo met de VS tegenover de UK, ook met Griekenland en Magna Grecia :). Santorini was mooi, maar tegelijkertijd even toeristisch als bv. Firenze... En het eten was de helft van de tijd matig (meerdere restaurantjes geprobeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
KLM gaat Heineken bier op de tap aanbieden: http://www.parool.nl/amst...ilometer-hoogte~a4330572/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Schijnt alweer van de baan te zijn, ze krijgen de certificering niet tijdig rond: http://www.luchtvaartnieu...tapbier-aan-boord-bij-klm

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 20:08

franssie

Save the albatross

In het artikel van luchtvaartnieiuws staat dat co2 patronen aan boord zijn verboden en onder welke stoel ligt er eentje? Vind ik het nu.nl verhaal en dat van het parool dat het niet kan door de luchtdruk logischer.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 03-07-2016 08:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
Klopt. Ik heb laatst in Peru op 3900m een biertje gedronken, en dat werd bij normaal inschenken al 3/4 schuim in het glas. Vanuit de fles was helemaal geen succes, want dat schuimt in de mond dus net zo hard. Bijzondere ervaring.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Morgen de eerste keer met Icelandair :). Kijk ernaar uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Spotter schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 00:40:
[...]

Ook met dat bergje aan het eind van de baan?
Zeker. De A330 kan flink klimmen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:05
XWB schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:50:
[...]

Die berg ligt echt nog wel een eindje weg van het einde van de runway. Als je daar nog tegenaan wilt vliegen, dan is er echt wel wat goed mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
franssie schreef op zondag 03 juli 2016 @ 08:00:
In het artikel van luchtvaartnieiuws staat dat co2 patronen aan boord zijn verboden en onder welke stoel ligt er eentje? Vind ik het nu.nl verhaal en dat van het parool dat het niet kan door de luchtdruk logischer.
Kerosine meenemen is ook verboden, ook al zitten de vleugels vol ermee..

Co2 patronen zijn verboden, tenzij ze gecertificeerd zijn en dat is nog het probleem in dit geval. Schuim en luchtdruk was dat ook maar dat is opgelost.
RichTrip schreef op zondag 03 juli 2016 @ 16:33:
[...]

Die berg ligt echt nog wel een eindje weg van het einde van de runway. Als je daar nog tegenaan wilt vliegen, dan is er echt wel wat goed mis.
Echter of "iets kan of niet" hangt niet altijd af van het wel of niet raken. Bovenop de berg moet nog een forse marge. En dan zeker in het geval van een motorstoring. Plus in de minst gunstige omstandigheden zoals (flink) wind van achteren.
Niet dat dat de operatie tegenhoudt, maar zij wel factoren waar KLM naar moest kijken en welke in bepaalde omstandigheden lomiterend kunnen/zullen zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Fly-guy op 03-07-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Met de laatste dag van mijn verblijf in Zweden bijna voorbij heb ik de dit jaar gespaarde (en nog te sparen) Flying Blue level miles eens zitten tellen. Ik mag bijna toetreden tot het selecte gezelschap van de Flying Blue Silver club. Kom alleen 500 punten tekort ...

Als ik zo kijk naar de voordelen van FB silver vraag ik me af wat je er uberhaupt aan hebt. Wat vinden de frequent flyers onder de lezers hiervan? FB gold ga ik nooit halen, daarvoor vlieg ik veel te weinig.

Tip: Als je in de buurt van Goteburg zit is een bezoek aan het Aeroseum aan te raden (http://www.aeroseum.se)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:12

JRR

Heb je op basis van het aantal gevlogen level miles bijna de silver status behaald of op basis van de qualifying flights? Voor 25000 miles moet je aardig wat vliegen terwijl je er ook al met 15 QF's bent.

En inderdaad silver status bij Flying Blue stelt niks voor. Alleen een gratis koffer meenemen en voorrang bij het inchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Silver status is (bijna) binnen op basis van het aantal mijlen. Vlieg dit jaar in totaal 3, misschien 4 keer met KLM (waarvan 2x buiten Europa). Buiten Europa is in BC, dat tikt lekker aan met de mijlen (maar dus niet genoeg voor Silver status ...).

Ach, ik kan in ieder geval van de award miles aan het eind van het jaar weer een paar kalenders scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Hoe ver mogen vliegtuigen van elkaar vliegen? Casus:

Ik zit in mijn vlucht van Portugal naar Amsterdam. Ik ben met mijn 40-60 vluchten per jaar een best ervaren vlieger. Ergens boven Frankrijk maakt onze kist opeens een scherpe bocht. Zeer gecontroleerd dus niemand die het echt op viel, maar ik denk: Wat een gekke manoeuvre. Ik kijk uit het raam en op maximaal 150 meter afstand (en grofweg 20-30 meter lager) scheert een ander toestel langs.

Ik had het nog nooit gezien (zit ook altijd gangpad :p ), maar dacht: dit lijkt me niet normaal.

Kan ik op Flightradar mijn vlucht terugkijken waarbij ik ook andere toestellen zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
PWM schreef op zondag 03 juli 2016 @ 20:31:

Ik zit in mijn vlucht van Portugal naar Amsterdam. Ik ben met mijn 40-60 vluchten per jaar een best ervaren vlieger. Ergens boven Frankrijk maakt onze kist opeens een scherpe bocht. Zeer gecontroleerd dus niemand die het echt op viel, maar ik denk: Wat een gekke manoeuvre. Ik kijk uit het raam en op maximaal 150 meter afstand (en grofweg 20-30 meter lager) scheert een ander toestel langs.

Ik had het nog nooit gezien (zit ook altijd gangpad :p ), maar dacht: dit lijkt me niet normaal.

Kan ik op Flightradar mijn vlucht terugkijken waarbij ik ook andere toestellen zie?
Yes, playback en dan juiste datum en tijd selecteren. Zie je de situatie van dat moment en kan je het "afspelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CyBeR schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:14:
De F100s zijn al uitgefaseerd bij KLM, maar in Europa vliegt Austrian er nog mee. De F70 zijn wel nog in gebruik.

KLM stuurt die naar Europese bestemmingen die dichtbij zijn en waar de passagiersaantallen niet al te hoog zijn. Denk aan LUX, BRU, DUS, BSL, NWI, CWL, etc.
Gisteren gelezen dat ook Austrian zijn Fokkers aan het uitfaseren is voor Embraers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Volgens mij zijn de daadwerkelijke afstanden erg moeilijk in te schatten, maar dit klinkt toch wel naar een "near-miss". Misschien toch eens tijd dat die luchtverkeersleiders weer gaan opletten boven Frankrijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:54

Bij Eurocontrol hanteren we 5 NM horizontaal (zeemijlen)of 1000 voet (300m) verticaal. Ga ervanuit dat de Franse evenknie dezelfde separatieminima heeft. 1000 voet sowieso, wellicht dat zij 3 NM hanteren. Aan jouw verhaal te horen zat je daar dik binnen en normaal treedt TCAS dan wel in werking, maar als dat echt close wordt, geeft het systeem een instructie om te klimmen aan de ene en te dalen aan de andere. Dat lijkt bij jou dus niet het geval te zijn.

Dit zijn wel serieuze incidenten. Als piloot schrik je je ook helemaal te pletter namelijk.
Als je het moment op Flightradar nog kan vinden, zou ik wel terug willen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Het was de HV 6094 van 10.30 vanochtend (lokale tijd). Was na 45-60 minuten dus zou Noord-spanje of Zuid-Frankrijk geweest kunnen zijn. Ik ga morgen eens scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

PWM schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:46:
Het was de HV 6094 van 10.30 vanochtend (lokale tijd). Was na 45-60 minuten dus zou Noord-spanje of Zuid-Frankrijk geweest kunnen zijn. Ik ga morgen eens scrollen.
Hm ik zie alleen een bocht naar rechts rond 10.28 UTC, maar kan niet zien of je ook andere vliegbewegingen kan zien rond die tijd op die locatie.

https://www.flightradar24.com/data/flights/hv6094#a37ed49

edit: VV ha, beat you to it :P VV

[ Voor 3% gewijzigd door kamstra op 03-07-2016 21:58 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

PWM schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:46:
Je ziet wel een knik in het flight path ter hoogte van ca. Salamanca. Maar ik heb geen idee hoe je bij flight radar ook de positie van andere vliegtuigen op dat tijdstip (10:28 UTC) kan bekijken.

Edit: Spuit 11 :+

Edit 2: Schijnbaar is de correctie terug een stukje later het moment geweest waar nogal wat vliegtuigen op elkaar afkwamen. TP939 (Geneva-Porto) komt toch echt wel aardig dichtbij.

[ Voor 18% gewijzigd door Garyu op 03-07-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ah. gevonden hoe je terug kan kijken

https://www.flightradar24...3/10:24/12x/41.44,-5.67/7

Zie wel een andere vlucht die verdomde dichtbij komt, maar verticaal zit er 6,000feet tussen...

edit: hmm wellicht de Ryanair van Lissabon naar Milan die je zag, al lijkt ie me nog steeds redelijk "ver" er vanaf te zitten, maar die steeg wel van 36k naar 38k feet

https://www.flightradar24...10:25/12x/RYR30VX/a37ed64

[ Voor 37% gewijzigd door kamstra op 03-07-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Kan helaas niet zien vanaf mobiel. Was sowieso een vlucht die van rechtsboven naar linksonder ging, dus normaliter van oost naar west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Hmm, dan was t die iig niet....morgen nog eens kijken dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
XWB schreef op zondag 03 juli 2016 @ 13:50:
[...]

Maar toch niet hard genoeg. Als de a330 op SXM gaat vliegen zullen alle starts met de berg in de rug zijn, ook als dat betekent dat er met wind van achteren (vrijwel altijd dus met de heersende wind daar) gestart moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichTrip
Fly-guy schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:11:
[...]

Maar toch niet hard genoeg. Als de a330 op SXM gaat vliegen zullen alle starts met de berg in de rug zijn, ook als dat betekent dat er met wind van achteren (vrijwel altijd dus met de heersende wind daar) gestart moet worden.
Waar baseer je dat dan op? Zoals gezegd, er zit een beste afstand tussen het eind van de runway en die berg. Ligt nog een hele baai tussen (Simpson Bay). Hooguit 5% van alle vliegtuigen (ik gok zelfs veel minder) start met de berg in de rug (met als reden de wind). De rest start allemaal vanaf Maho Beach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 12:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Zerobase schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:25:
Met de laatste dag van mijn verblijf in Zweden bijna voorbij heb ik de dit jaar gespaarde (en nog te sparen) Flying Blue level miles eens zitten tellen. Ik mag bijna toetreden tot het selecte gezelschap van de Flying Blue Silver club. Kom alleen 500 punten tekort ...

Als ik zo kijk naar de voordelen van FB silver vraag ik me af wat je er uberhaupt aan hebt. Wat vinden de frequent flyers onder de lezers hiervan? FB gold ga ik nooit halen, daarvoor vlieg ik veel te weinig.

Tip: Als je in de buurt van Goteburg zit is een bezoek aan het Aeroseum aan te raden (http://www.aeroseum.se)
Wat ik zelf wel fijn vond is dat je als je met Delta vliegt je als Zilver lid economy+ stoel mag kiezen 24h voor vertrek. Hierdoor heb ik toen ik nog economy moest vliegen eigenlijk nooit economy gezeten richting de US. Daarnaast kan een koffer inchecken handig zijn ivm vloeistoffen.

/edit, is het niet ook zo dat je tegenwoordig alleen met Zilver gratis je eigen stoel mag kiezen?

[ Voor 4% gewijzigd door swtimmer op 04-07-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
JRR schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:44:

En inderdaad silver status bij Flying Blue stelt niks voor. Alleen een gratis koffer meenemen en voorrang bij het inchecken.
Op Schiphol ;) Op de meeste buitenlandse luchthavens officieel niet (hoewel ze niet echt moeilijk doen).

Voordat ik Gold werd bij KLM, gebruikte ik op alle buitenlandse luchthavens mijn AMEX Gold kaart om langs de rijen te lopen :p Weten zij veel. Ze zien iets Gouds met AF en KLM logo, en denken: Zal wel goed zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
RichTrip schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:17:
[...]

Waar baseer je dat dan op? Zoals gezegd, er zit een beste afstand tussen het eind van de runway en die berg. Ligt nog een hele baai tussen (Simpson Bay). Hooguit 5% van alle vliegtuigen (ik gok zelfs veel minder) start met de berg in de rug (met als reden de wind). De rest start allemaal vanaf Maho Beach.
En hoeveel van die vliegtuigen die vanaf maho Beach vertrekken gaan rechtstreeks naar Amsterdam (of een andere bestemming in Europa)? Tui niet, AF niet, KLM (nog) niet.
Want dat is het probleem, bijvoorbeeld de 747 van KLM die het nu doet, kan die richting op vertrekken omdat deze vlucht naar CUR gaat en dus een stuk minder zwaar is dan wanneer deze rechtstreeks naar Amsterdam zou gaan.

Op het moment is de a330 unit bij KLM druk bezig dit te bekijken, uit te rekenen en op te lossen, maar tot nu toe is de procedure starten richting het westen. Het is echter nog geen winter, die wie weet wat ze uit de hoge hoed toveren.. (maar ik zou geen geld zetten op starten richting de berg in het nieuwe schema).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:38:
[...]

Op Schiphol ;) Op de meeste buitenlandse luchthavens officieel niet (hoewel ze niet echt moeilijk doen).

Voordat ik Gold werd bij KLM, gebruikte ik op alle buitenlandse luchthavens mijn AMEX Gold kaart om langs de rijen te lopen :p Weten zij veel. Ze zien iets Gouds met AF en KLM logo, en denken: Zal wel goed zijn :+
Zolang ze niet te hard naar de datum kijken heb ik de hele rits FB kaarten afgezien van C2000 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:19:
[...]

Zolang ze niet te hard naar de datum kijken heb ik de hele rits FB kaarten afgezien van C2000 :P
Ik gebruik al jaren een Hertz Platinum kaart om bij alle verhuurmaatschappijen ook meteen Platinum te zijn.

Het reizende leven is een stuk makkelijker als je een beetje handig/sluw/leugenachtig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:43
Piet91 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:20:
[...]

Momenteel maakt ze haar allerlaatste vlucht. Naar Victorville...
https://www.flightradar24.com/MPH115/a3659fe

[afbeelding]

Laatste avond op Schiphol:
[afbeelding]
Bron
En dan is er nog een plek waar de MD-11 moet vertrekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichTrip
Fly-guy schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:01:
[...]

En hoeveel van die vliegtuigen die vanaf maho Beach vertrekken gaan rechtstreeks naar Amsterdam (of een andere bestemming in Europa)? Tui niet, AF niet, KLM (nog) niet.
Air France vliegt rechtstreeks met de A340-300 naar Parijs. Meerdere keren CDG-SXM-CDG gevlogen. Vertrekken allemaal vanaf Maho Beach.

Edit: de A340 heeft natuurlijk wel 4 motoren....maar vertrekt wel gewoon vanaf Maho. Maar ruim voordat die berg wordt bereikt zwenken de meesten af naar rechts over Simpson Bay

[ Voor 17% gewijzigd door RichTrip op 04-07-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
RichTrip schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:25:
[...]

Air France vliegt rechtstreeks met de A340-300 naar Parijs. Meerdere keren CDG-SXM-CDG gevlogen. Vertrekken allemaal vanaf Maho Beach.
We zullen het zien in de winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09-2019

exeliser

Schaatsen & Reizen

@PWM
Heb je toevallig ook een uitnodiging gekregen voor 'Le Travel Assistance' van FB? Volgens mij vlieg je echt ENORM veel met KL en je complete bedrijf ook zo te lezen.

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:27:
[...]

Zouden ze die wel bewaren i.t.t. wat ze met de echte 11jes gedaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nope die fedexen ze naar Victorville.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31
Fly-guy schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:01:
[...]

Want dat is het probleem, bijvoorbeeld de 747 van KLM die het nu doet, kan die richting op vertrekken omdat deze vlucht naar CUR gaat en dus een stuk minder zwaar is dan wanneer deze rechtstreeks naar Amsterdam zou gaan.

Op het moment is de a330 unit bij KLM druk bezig dit te bekijken, uit te rekenen en op te lossen, maar tot nu toe is de procedure starten richting het westen. Het is echter nog geen winter, die wie weet wat ze uit de hoge hoed toveren.. (maar ik zou geen geld zetten op starten richting de berg in het nieuwe schema).
Ik neem aan dat je ook wel eens in het Caribisch gebied komt. Naar het westen starten is natuurlijk waanzin om mee te plannen. Dan loop je wel heel vaak tegen je tailwindlimiet aan met die overwegend harde oostenwind.
Ik vind het overigens wel vreemd dat KLM SXM-AMS rechtstreeks in de verkoop doet terwijl de A330 divisie schijnbaar nog moet rekenen of het überhaupt wel kan...
Zijn er nog geen TL-tabellen beschikbaar voor de A330

Ik ben er met de MD11 een paar keer geweest. We deden SXM-AUA en SXM-BON. Hij was al kritisch met natte baan en een beetje tailwind.

Leuk trucje: Fixed deraten om toch weg te kunnen. Mooie quizvraag voor hier. Waarom kan je wel weg met fixed deration en niet met full thrust onder deze omstandigheden. (SXM, natte baan, tailwind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:09
V1 ligt lager bij derated takeoff. Daarnaast heb je meer thrust marge ten opzichte van een non derated takeoff. Tijdens wet en tailwind ben je sneller gelimiteerd in je accelerated stop distance. Als je V1 nu lager ligt is het punt waarop je beslist om de start door te zetten met n-1 motor eerder. Waardoor je dus meer baan, als het ware over hebt om te accelereren + de extra thrust omdat je gederate hebt. Hierdoor kun je het wss wel halen. Geen idee of het klopt btw . Ben benieuwd naar het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
zeef schreef op maandag 04 juli 2016 @ 16:27:
Jammer, maar ik kan het wel begrijpen vanuit KLM.

Daarover gesproken; morgen zeer waarschijnlijk een dagje Schiphol. Hopelijk staat de Martinair MD-11 nog buiten. Zal dan de laatste keer zijn dat ik een McDonnell Douglas MD-11 zie in mijn leven. ;(
Fly-guy schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:49:
We zullen het zien in de winter...
Tegen die tijd kun jij toch wel een tipje van de sluier oplichten? O-)
CyBeR schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:27:
Nee; dat moet op eigen power 8) :

Afbeeldingslocatie: http://www.miniquadclub.com/wp-content/uploads/2014/10/m37-fpv-flight.jpg
Floppie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:50:
Leuk trucje: Fixed deraten om toch weg te kunnen. Mooie quizvraag voor hier. Waarom kan je wel weg met fixed deration en niet met full thrust onder deze omstandigheden. (SXM, natte baan, tailwind).
Iets met problemen krijgen als een motor wegvalt?

Of zoiets als upclocker hierboven zegt?

Overigens; misschien heb je het hier wel eens genoemd en heb ik het geheugen van een goudvis; maar wat vlieg jij nu? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:28:
[...]

Daarover gesproken; morgen zeer waarschijnlijk een dagje Schiphol. Hopelijk staat de Martinair MD-11 nog buiten. Zal dan de laatste keer zijn dat ik een McDonnell Douglas MD-11 zie in mijn leven. ;(
Dat heb je deels zelf in de hand. :P
Dagje naar Köln/Bonn of Frankfurt en je ziet ze nog. ;)
(UPS/Lufthansa).
Fedex heeft er ook nog een aantal, tripje Memphis en je hebt nog nooit zoveel tri-holers bij elkaar gezien. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31
upclocker schreef op maandag 04 juli 2016 @ 23:06:
V1 ligt lager bij derated takeoff. Daarnaast heb je meer thrust marge ten opzichte van een non derated takeoff. Tijdens wet en tailwind ben je sneller gelimiteerd in je accelerated stop distance. Als je V1 nu lager ligt is het punt waarop je beslist om de start door te zetten met n-1 motor eerder. Waardoor je dus meer baan, als het ware over hebt om te accelereren + de extra thrust omdat je gederate hebt. Hierdoor kun je het wss wel halen. Geen idee of het klopt btw . Ben benieuwd naar het antwoord.
Klopt helemaal _/-\o_
Je haalt inderdaad je Vmcg naar beneden en daarmee je V1. Handig wanneer je accelerated stop distance limited bent :)
Enige is wel dat je de extra thrust NIET kunt bijschuiven in geval van motorstoring. Het is echt fixed derate, je rate de motoren 20% lager. Het is dus geen flex/assumed temp deration, waarbij je altijd gas kunt bijschuiven.

@piet91: 737 :)

[ Voor 21% gewijzigd door Floppie op 05-07-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Floppie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 22:50:
[...]

Ik neem aan dat je ook wel eens in het Caribisch gebied komt. Naar het westen starten is natuurlijk waanzin om mee te plannen. Dan loop je wel heel vaak tegen je tailwindlimiet aan met die overwegend harde oostenwind.
Ik vind het overigens wel vreemd dat KLM SXM-AMS rechtstreeks in de verkoop doet terwijl de A330 divisie schijnbaar nog moet rekenen of het überhaupt wel kan...
Zijn er nog geen TL-tabellen beschikbaar voor de A330

Ik ben er met de MD11 een paar keer geweest. We deden SXM-AUA en SXM-BON. Hij was al kritisch met natte baan en een beetje tailwind.

Uiteraard kan het, anders zouden ze het niet plannen. Echter zowel richting de berg als met tailwind starten geeft een performance penalty, waarbij de laatste, voor zover nu bekend, waarschijnlijk het laagst zal zijn.

Hoe laag dan wel hoog en of er nog andere a330 gerelateerde zaken zijn die starten de ene dan wel de andere kant op favoriet maken zijn ze blijkbaar nog mee bezig, al zal het meeste nu wel bekend zijn op de unit.

En tot nu toe is het toch echt plannen met tailwind, dus starten richting het strand. Dat wil uiteraard niet zeggen dat bij lagere payload dat in de praktijk ook altijd gaat gebeuren, want planning staat los van uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
Napsju schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:59:
Bij BA heb ik gewoon online (ba.com) een complaint ingevuld. 6 weken later toegewezen gekregen.

(Retourtje Amsterdam-Lima voor €297 pp, een prima hotel incl lunch, diner en ontbijt naast Gatwick en dan €600 compensatie pp) ;) :o
En ja hoor. De compensatie is zojuist bijgeschreven:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/niiSMsByl6TvBnsHLRxjO5zO/full.jpg
_/-\o_

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:09
Floppie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:19:
[...]

Klopt helemaal _/-\o_
Je haalt inderdaad je Vmcg naar beneden en daarmee je V1. Handig wanneer je accelerated stop distance limited bent :)
Enige is wel dat je de extra thrust NIET kunt bijschuiven in geval van motorstoring. Het is echt fixed derate, je rate de motoren 20% lager. Het is dus geen flex/assumed temp deration, waarbij je altijd gas kunt bijschuiven.
Ah oke interessant trucje :D maar je mag dus niet meer thrust gebruiken omdat je dan de limieten van Vmcg dus overschrijdt en je onvoldoende rudder beschikbaar hebt? Of is dat gewoon wettelijk bepaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:46
nu ik een deel van dit topic heb gelezen vraag ik mij af waarom een vliegtuig meer ECO zitplaatsen als 1e/business zitplaatsen heeft? schijnbaar vliegt iedereen hier 1e klas.

het doet mij het meest denken aan het hoekje van de sportschool waar iedereen zit te pronken met zijn lichaam, alleen gaat het hier over een stoel in het vliegtuig (ohja en de VIP ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Volgens mij vliegt niemand hier 1st class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

1st heb ik maar 2x van mogen genieten :P business vlieg ik wel vaker ja :)
En ik denk dat het hier over ongeveer 5 mensen gaat die dat vaker vliegen ja (vooral vanuit het werk)

Vergeet daarbij ook niet dat als je eenmaal genoeg vliegt je een FF wordt en vaak dus gratis danwel voor relatief weinig kan upgraden ;) en ik moet eerlijk zeggen dat er vaak genoeg aanbiedingen zijn voor business waar ik ook graag gebruik van maak, het is maar net hoeveel je kan uitgeven en ervoor over hebt.

[ Voor 88% gewijzigd door mrsar op 05-07-2016 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:37

Koppensneller

winterrrrrr

schumi1986 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:21:
nu ik een deel van dit topic heb gelezen vraag ik mij af waarom een vliegtuig meer ECO zitplaatsen als 1e/business zitplaatsen heeft? schijnbaar vliegt iedereen hier 1e klas.

het doet mij het meest denken aan het hoekje van de sportschool waar iedereen zit te pronken met zijn lichaam, alleen gaat het hier over een stoel in het vliegtuig (ohja en de VIP ruimte)
Klinkt een beetje als afgunst.

Mensen die meer vliegen (vaak zakelijk, wie heeft er nou geld en tijd voor 20 vakanties per jaar?) hebben gemiddeld meer interesse in luchtvaart en zitten waarschijnlijk vaker in dit topic. Net als wanneer je op de weg om je heen kijkt en relatief veel BMW's en Audi's ziet: dat komt niet doordat er daar zoveel van zijn, maar omdat ze gemiddeld meer rijden dan de Suzuki Alto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:33:
Jawel hoor, maar meestal business. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:33:
Eén keer gedaan lang geleden bij een super aanbieding van American Airlines (denk wel 15 jaar geleden was een super aanbieding) - was best wel riant, al moet ik zeggen dat de huidige Delta business net zo goed is als die first van AA toen.
En in het vorige deel vloog er iemand First van Amsterdam naar de UK ;)
<>
haha, misschien is voor sommigen ook wel zo. Maar ook dat zijn ervaringen met luchtvaart. Al heb ik het meestal niet zo op die VIP ruimtes (iig niet in AMS en ATL) zijn wel handig om af te spreken maar erbuiten is het vaak gezelliger in een kroegje oid.

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 05-07-2016 15:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

franssie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:31:
[...]

Eén keer gedaan lang geleden bij een super aanbieding van American Airlines (denk wel 15 jaar geleden was een super aanbieding) - was best wel riant, al moet ik zeggen dat de huidige Delta business net zo goed is als die first van AA toen.
En in het vorige deel vloog er iemand First van Amsterdam naar de UK ;)
Dat was met Garuda inderdaad, geloof 400 euro voor 1st class :) dat is goed te doen,
ik heb zelf 1x SIN-HOng kong als mijn geheugen mij niet voor de gek houd gedaan 1st en 1x AMS-ATL met toendertijd nog NWA (upgrade omdat mijn maat iedereen aan boord kende ;) ) alleen jammer dat de terug vlucht vanaf SEA vol zat en upgrade niet kon maar wel heerlijk gegeten en gedronken in Eco :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59

8)7

In Duitsland rijden erg veel auto's van Duitse merken, in Italië kom je dan weer erg veel Fiat tegen, kom je in Frankrijk dan is het voornamelijk Citroën/Renault/Peugeot. En hier in het luchtvaart topic, kom je nu eenmaal veel mensen tegen die wat met luchtvaart hebben en die toevallig voor hun werk veel vliegen.

Het is voor mij al weer 3 jaar geleden dat ik voor het laatst gevlogen heb, maar er zitten er hier een
aantal die voor hun werk regelmatig in het vliegtuig zitten, en als je regelmatig vliegt dan is een beetje extra comfort niet verkeerd. Als jij een groot deel van je werkdag in een auto door brengt wil je toch ook een comfortabele auto :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58
Leuk feitje voor jullie flightgurus op 1 juli hebben wij bij Eurocontrol een new all time record gehaald van 5481 flight handlings op 1 dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:37

Koppensneller

winterrrrrr

*high five*

Wij bij LVNL hebben laatst voorhet eerst de 1500 gehaald, het gaat weer de goede kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 04 juli 2016 @ 21:27:
Heb het nagevraagd, maar hij blijft in eigen beheer en wordt niet verkocht.

Zal dan wel in een archief ofzo verdwijnen. Hopelijk niet het ronde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Napsju schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:10:
[...]

En ja hoor. De compensatie is zojuist bijgeschreven:
[afbeelding]
_/-\o_
Wat een walgelijke actie, door profiteurs zoals jij betalen we met z'n allen teveel.

Meerdere users hebben al inhoudelijk gereageerd, dus ik laat het staan, maar: Denk de volgende keer even 3x door voor je iets post!

[ Voor 16% gewijzigd door PWM op 05-07-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03

Bob Popcorn

Plop!

gop1 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:25:
[...]

Wat een walgelijke actie, door profiteurs zoals jij betalen we met z'n allen teveel.
Want hij heeft geen 24u vertraging gehad?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exeliser
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09-2019

exeliser

Schaatsen & Reizen

[...]

Volgens mij mag je gewoon een complaint maken als er iets niet gaat zoals het hoort. En vliegtickets zijn altijd enorm duur en dit soort dingen zullen daar geen verandering in brengen.

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
exeliser schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:33:
[...]

Volgens mij mag je gewoon een complaint maken als er iets niet gaat zoals het hoort. En vliegtickets zijn altijd enorm duur en dit soort dingen zullen daar geen verandering in brengen.
Vind je nog geen 300 euro voor een retour ams-Lima enorm duur?

Het blijft wel een beetje vreemd dat je inderdaad een compensatie krijgt van twee keer je ticketprijs, al is het een leuk zakcentje op de betreffende vakantie natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]

Nee. Door sit soort acties worden de luchtvaartmaatschapijen gedwongen nog eens na te denken als ze overwegen om een hele vlucht te schrappen omdat dat hunzelf beter uitkomt.
Van dit soort acties (en regelgeving - die is er gekomen met een reden namelijk, verdiep je er eens in) worden wij als luchtvee juist beter behandeld.

Fly-guy schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:42:
[...]

Vind je nog geen 300 euro voor een retour ams-Lima enorm duur?

Het blijft wel een beetje vreemd dat je inderdaad een compensatie krijgt van twee keer je ticketprijs, al is het een leuk zakcentje op de betreffende vakantie natuurlijk :)
Geen geld natuurlijk die 300, maar het ongemak van de vertraging is voor iedereen gelijk, al zal een business class reiziger daar anders over denken misschien, ook al heeft die meer betaald ;)
Dus nee niet vreemd dat je twee maal de compensatie krijgt, je hebt er hoe dan ook recht op en staat los van je ticket prijs.

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 05-07-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

franssie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:43:
[...]

Nee. Door sit soort acties worden de luchtvaartmaatschapijen gedwongen nog eens na te denken als ze overwegen om een hele vlucht te schrappen omdat dat hunzelf beter uitkomt.
Van dit soort acties (en regelgeving - die is er gekomen met een reden namelijk, verdiep je er eens in) worden wij als luchtvee juist beter behandeld.
[...]
Gedeeltelijk waar, maar EU261/2004 heeft ook zeker een paar ontwerpfouten die door het Sturgeon arrest alleen maar erger zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Spotter schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:48:
[...]

Gedeeltelijk waar, maar EU261/2004 heeft ook zeker een paar ontwerpfouten die door het Sturgeon arrest alleen maar erger zijn geworden.
Dat heb ik ook gehoord maar een begin is immers beter dan niets (het was niet zo leuk om te horen dat je vlucht gecancelled is en dat je het maar moet uitzoeken). Maar misschien wil je er nog een paar woorden aan verspillen wat er dan naar jouw mening erger geworden is? Ben ik wel benieuwd naar. Temeer omdat een aantal maatschappijen erg hardnekkig is in het niet uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:42:
Dat heb je deels zelf in de hand. :P
True.
Dagje naar Köln/Bonn of Frankfurt en je ziet ze nog. ;)
(UPS/Lufthansa).
Fedex heeft er ook nog een aantal, tripje Memphis en je hebt nog nooit zoveel tri-holers bij elkaar gezien. :o
Naar Memphis vliegen om wat MD-11's te platen gaat wel wat ver niet? :P
Maar goed; heb haar vandaag toch nog gezien; evenals de laatste KLM A330 die naar Shaheen zou gaan vandaag (maar bleef staan).
Tof. Misschien heb ik je vandaag wel op de plaat gezet.
Want wat zie je tig van die dingen zo midden overdag.
No offence; maar begint dan toch wat saai te worden...

Ander uiterste; ik zit dit topic half vol te spammen en heb nog maar twee keer gevlogen. ;)

En het is zo'n beetje hetzelfde uitgangspunt om in een Mercedes-forum te gaan vragen waarom het Nederlands autopark niet bestaat uit alleen Mercedessen.
alki schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:39:
Leuk feitje voor jullie flightgurus op 1 juli hebben wij bij Eurocontrol een new all time record gehaald van 5481 flight handlings op 1 dag
Koppensneller schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:41:
*high five*

Wij bij LVNL hebben laatst voorhet eerst de 1500 gehaald, het gaat weer de goede kant op :)
En Schiphol heeft tussen mei 2015 en april 2016.eindelijk de magische grens van 60 miljoen passagiers in 12 maanden tijd verbroken.

Er wordt wat afgevlogen...
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 18:46:
Heb het nagevraagd, maar hij blijft in eigen beheer en wordt niet verkocht.

Zal dan wel in een archief ofzo verdwijnen. Hopelijk niet het ronde...
Past niet in een kamer hier in ieder geval -O-

Morgen eens 557 RAW's doorspitten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Moet je het horloge-topic es checken, zelfde symptomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:56

Dat in een luchtvaart topic over zit soort zaken gesproken wordt lijkt me niet meer dan logisch, je reactie is meer snobistisch dan de meeste uitspraken over First en business class reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:46
Zie dat er redelijk veel reacties op mijn post zijn, ik heb dit niet gepost als afgunst en wil zeker niemand beledigen maar het valt gewoon op dat zeker

-50% over business trips gaat met de daarbij behorende vip ruimte (en het geklaag over de kleinste dingen)

-30 % de mooie verslagen van piet91(daarvoor kom ik in dit topic)

-20 % mensen die vragen hebben over normale/eco vluchten waar eigenlijk nooit op gereageerd wordt, waardoor ik de indruk krijg dat het dus alleen maar over dure zitplaatsen en vip ruimtes gaat wat dus schijnbaar werk gerelateerde vluchten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk dat je toch opnieuw moet tellen.
Veel posts over vliegtuigen spotten (waarvan wel veel goede van Piet91 maar niet alle), maar procedures, landingstrips (tarmac ipv de VIP lounge) heb je gemist. Er zijn wat vliegshows en omstreden Amerikaanse jetfighters besproken en zo wel meer.
Ik zie hier ook reacties waar ik niets mee heb, en op de rest van het internet zie ik ze ook. Ik negeer ze, meestal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
schumi1986 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 23:40:
-20 % mensen die vragen hebben over normale/eco vluchten waar eigenlijk nooit op gereageerd wordt, waardoor ik de indruk krijg dat het dus alleen maar over dure zitplaatsen en vip ruimtes gaat wat dus schijnbaar werk gerelateerde vluchten zijn.
Que? Volgens mij beantwoorden we hier (naar kunnen) alle luchtvaartgerelateerde vragen gewoon, ongeacht het exacte onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:16
Met onlangs nog het speciaaltje over een niet zo vaak voorkomende vlucht die vanuit Zuid-Amerika via Duitsland naar Nederland komt.

Afijn, ik denk dat er genoeg gezegd is. En nogmaals, je hoeft dit topic niet te volgen natuurlijk....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

franssie schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:57:
[...]

Dat heb ik ook gehoord maar een begin is immers beter dan niets (het was niet zo leuk om te horen dat je vlucht gecancelled is en dat je het maar moet uitzoeken). Maar misschien wil je er nog een paar woorden aan verspillen wat er dan naar jouw mening erger geworden is? Ben ik wel benieuwd naar. Temeer omdat een aantal maatschappijen erg hardnekkig is in het niet uitkeren.
Ik zou net als jij kunnen zeggen 'verdiep je er eens in', maar in het kort:

Denied Boarding Compensation (DBC) is bedoeld om de airlines die overboeken en/of vluchten cancelen vanwege de lage load een extra barrière op te werpen. Tot zover prima, het zijn financiële afwegingen van de airline om de passagier te benadelen. Tot zo ver prima.

Bij het Sturgeon Arrest is de rechter op de stoel van de wetgever gaan zitten en heeft bepaald dat Denied Boarding Compensation ook geldt bij vertraging meer dan 3 uur. Dit betekend dat er opeens gecompenseerd moet worden voor zaken die inherent zijn aan de operatie van een luchtvaartmaatschappij, terwijl de compensatie ook nog eens in geen verhouding staat tot de betaalde ticketprijs. Tevens zijn de grenzen voor wat er onder valt dusdanig ruim dat het in de werkelijkheid geen betrekking meer heeft op hoe je een normale airline runt. Is er een onderdeel kapot dat vervangen moet worden en dat levert 3,3 uur vertraging op? Uitbetalen!

Dat is waar de airlines (in mijn ogen terecht) tegen ageren. Het gaat er niet om dat er gecompenseerd moet worden, maar meer de manier waarop en waarom. De wetgever heeft immers in datzelfde EU261/2004 regels voor verzorging bij vertraging gedefinieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Spotter schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:03:
[...]
Bij het Sturgeon Arrest is de rechter op de stoel van de wetgever gaan zitten en heeft bepaald dat Denied Boarding Compensation ook geldt bij vertraging meer dan 3 uur. Dit betekend dat er opeens gecompenseerd moet worden voor zaken die inherent zijn aan de operatie van een luchtvaartmaatschappij, terwijl de compensatie ook nog eens in geen verhouding staat tot de betaalde ticketprijs. Tevens zijn de grenzen voor wat er onder valt dusdanig ruim dat het in de werkelijkheid geen betrekking meer heeft op hoe je een normale airline runt. Is er een onderdeel kapot dat vervangen moet worden en dat levert 3,3 uur vertraging op? Uitbetalen!
Allereerst maakt het voor de passagier geen donder uit of een vliegreis gecancelled is of vertraagd: of ik nou met een ánder vliegtuig drie uur later vlieg of met hetzelfde vliegtuig, drie uur later ben ik toch. Daarnaast is het onzin dat storingen niet economisch van aard zijn. De maatschappij kiest een acceptabel storingsniveau en kiest ervoor om onderdelen over te vliegen, in plaats van een contract ter plaatse te hebben. Dat zie je omgekeerd bij ETOPS: ondanks de kosten voor het naar beneden brengen van het storingsniveau van motoren is het economisch rendabel om met twee motoren te vliegen.
De enige uitzondering daarop zijn onvoorziene omstandigheden (bv. een birdstrike), en die zijn dan ook uitgesloten.
De wetgever heeft immers in datzelfde EU261/2004 regels voor verzorging bij vertraging gedefinieerd.
Dat is een beetje een red herring: Ja, er zijn expliciete regels voor verzorging, maar die zijn er onafhankelijk van de reden. Zelfs als je vanwege een medical emergency moet landen heb je recht op die verzorging.
Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.