Dat klopt. Maar nu vergelijken we puur Emirates met AF/KLM.
Kijken we naar de load factor van andere maatschappijen in deze periode zoals Lufthansa (80.4%), IAG-groep (79.7% voor de gehele groep; voor BA specifiek 81.5%), Singapore Airlines (79.6%), Qantas-groep (79.1%), Delta Airlines (84.9%), Turkish Airlines (77.9%), Cathay Pacific-groep (85.7%) dan zit KLM inderdaad in de hoge regionen (wat ik nergens heb ontkend).
En wat boeit dat als er opgemerkt wordt dat het qua passagiersaantallen er vol uit lijkt te zien op een paar routes?
Ik gaf dat aan omdat je begon over de load factor van Emirates. Zoals hierboven aangegeven is die load factor (qua passagiers) aan de lage kant maar niet enorm laag.
Je zou een veel sterker punt maken als je begon over de load factor van cargo bij Emirates aangezien die wel erg laag is.
Ik denk dat we langs elkaar beginnen te praten.
Ik reageerde op de opmerking van
Brilsmurfffje die zegt dat de load factor van Emirates niet zo hoog zou liggen. Ik onderbouw dat met cijfers die inderdaad een vrij lage load factor aangeven, maar niet enorm.
En als je over load factor hebt, moet je ook stoelaanbod meenemen. Die (Available seat kilometres / ASK) groeide bij Emirates met 13%; bij de AF/KLM-groep slechts 1.6%) terwijl dus de load factor bij zowel Emirates als AF/KLM met 0.1 procentpunt daalde.
En zoals PolarBear al aangeeft; load factor is een goede graadmeter maar zegt nog niets over winstgevendheid. Waar het omdraait is wat elke passagier onder de streep aan winst brengt en jij en ik weten allebei dat dat niet veel is. En een gemiddelde passagiers die simpelweg de goedkoopste ticket boekt en toestellen volstopt met weinig betalende passagiers levert minder op dan een toestel met relatief veel business class en (evt.) premium economy class.
Max. startgewicht is immers niet de enige reden dat op de ultra long-haul vluchten relatief premium-heavy cabine-inrichting wordt ingezet; die leveren immers meer op.
AF/KLM heeft met 89.821.000 passagiers een nettowinst van €118 miljoen gemaakt; €1.31 per passagier.
Dit in tegenstelling tot de €225 miljoen euro verlies in 2014.
Interessant om daarbij mee te nemen is het feit als hun brandstofkosten niet zoveel waren gedaald ze geen winst hadden gemaakt (brandstofkosten gingen in 2015 met 6.7% omlaag naar ruim 6.1 miljard euro; een verschil van €446 miljoen euro.
Waren de brandstofkosten niet gedaald (en dat komt natuurlijk niet alleen door de lagere olieprijzen) dan had AF/KLM nog steeds geen winst gemaakt.
Emirates-groep heeft met 51.853.000 passagiers een nettowinst van €1.9 miljard.
Dat is €36.64 per passagier.
(Bij beide rekensommen de totale winsten van de gehele groep gerekend en dus ook inkomsten uit vracht)
Hoewel Emirates veel kwijt is aan lease-kosten (immers nieuwe toestellen) en marketing lopen ze binnen met lagere brandstof- en onderhoudskosten (immers nieuwe toestellen), goedkopere kosten aan de grond in Dubai (die voor elke maatschappij daar gelden) maar bovenal; arbeidskosten.
Zo kunnen we cijfers heen en weer blijven gooien maar feit blijft dat AF/KLM helaas hard achterloopt t.o.v. andere maatschappijen; bijna alle maatschappijen maken momenteel dikke winsten en staan er veel beter voor.
Dat het slechts gaat met AF/KLM kun je simpelweg niet puur en alleen op Emirates (of de ME3 in het algemeen) afschuiven. Beter oorzaken kun je in posts hierboven vinden...
[
Voor 6% gewijzigd door
Piet91 op 09-06-2016 14:27
]