Fly-guy schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:27:
[...]
Het aantal vliegers per machine hangt sterk af van welke operatie (Short haul vergt minder piloten per vliegtuig dan longhaul), hoeveel deeltijd, roosters (aantal dagen vrij wegens Cao of wet), etc.
9 crew per vliegtuig is wereldwijd gezien enigszins ruim, maar niet heel apart.
Er blijven 100 over voor de overgebleven 4, dat vond ik wat veel. Maar vannacht geleerd van een steward van Swiss air dat ook veel andere crew nodig is. 3000 collega's heeft hij nu op volgens Wikipedia 67 toestellen. dat is 44 crew per toestel, klinkt eigenlijk weer wat weinig. Ze zijn op zoek 800 nieuwe stewards en stewardessen vanwege uitbreiding van de vloot (het lijkt wel of iedereen uitbreid, gaat het zo goed met de luchtvaart?)en ik begrijp dat het lastig mensen vinden is. Spreek je Duits en Engels en is dit altijd al je droom geweest dat weet je wat je moet doen.
Met Swiss gevlogen dus, de moeder is toch wel wat beter dan de
dochter waar ik 3 weken geleden mee kwam. Wat ouder toestel dus ook niet zo'n mooi entertainment systeem maar verder goed.
Wat mij opviel:
- Op Schiphol zou het druk zijn bij de beveiliging en er zou rekening gehouden moeten worden met wachtrijen. Misschien heb ik altijd geluk op Schiphol maar binnen 10 minuten na aankomst trein zat ik aan mijn ontbijt in terminal 1.
- Vanaf Zurich airport word amper internationaal gevlogen, ik was wat vroeg en de terminal was op mij en een paar anderen na helemaal leeg. 's avond maar 6 vluchten en alle 6 na 10 uur.
- Alleen nachtvluchten dus, zowel het toestel van Edelweiss als de airbus van Swiss staan de hele dag in Zuid Afrika. Vertrekken gelijk uit Zurich en komen beide rond 9 uur 's morgens aan (Edelweiss in Kaapstad, Swiss in Johannesburg). Dat lijkt mij niet efficiënt. Daarnaast waarom 's nacht vliegen? Veel mensen slapen niet, crew is minder alert (denk ik) en overdag kun je lekker lezen of filmpje kijken en kom je zonder slaap tekort aan..
- Poos terug hier de discussie dat de A340 zoveel runway nodig heeft. Swiss was een A340-300, dat duurde inderdaad erg lang voor we loskwamen, ook vrij langzaam omhoog (gevoelsmatig). Snap niet waarom want op zich niet zo'n groot toestel.
Van Johannesburg naar Kaapstad gevlogen met SAA. Ik was al niet zo kapot van SAA en nog steeds niet.
- Om kwart over 11 werd opgeroepen om te gaan boarden en of iedereen in de rij wilde gaan staan.
- Na 25 minuten wordt er gevraagd nog even geduld te hebben omdat de crew nog niet aan boord is. Dit was een kwartier voor vertrek tijd.
- Dan met 300 man in bussen naar het vliegtuig, dan duurt boarden lang, SAA geeft niet zoveel om snelle omkeertijd.
- Uiteindelijk 3 kwartier te laat vertrokken, op de een of andere manier ook mijn nooduitgang plek kwijt geraakt (kreeg een nieuwe boarding pas) en zat op 70F (in het midden) en kon niet ruilen want toestel vol. Daardoor kan ik wel zeggen dat de beenruimte in de A340-600 van SAA wel goed is en het dus best een comfortabele vlucht was. Deze veel grotere A340 kwam dan wel weer snel los van de baan.
- Bij aankomt op Kaapstad geen bussen, sta je met 300 man op het platform te wachten. Duurde maar 5 minuten maar.