AndRo555 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:48:
Om de aankoop/lease kost van een 777/A330/767 vs een A340/747 er uit te krijgen tegenover fuel en onderhoudskost moeten ze die ook meer dan 5 keer per week inzetten waarschijnlijk om uit de kosten te raken. Maar dan moeten ze die 7 vluchten ook weer vol krijgen. Het ETOPS verhaal is er maar een deel van, en dan meer specifiek de meerkost om hun operaties op een twin-jet te kunnen doen.
Er was een prijslijst hier als ik mij niet vergis van het leasen van een A340 vs A330/777.
De A340 is van de categorie Euroknaller. Uit het hoofd meent ik iets van 200 - 400 K per maand vs >600 K per maand
downtime schreef op zondag 06 maart 2016 @ 21:53:
Waarom vliegt SLM uberhaupt direct op AMS en niet bijvoorbeeld op een lokale hub als Miami waar ze op vluchten van KLM (of desnoods BA) naar AMS kunnen aansluiten? Dan kunnen ze met een 737 of 757 misschien al uit de voeten.
Paar problemen vanuit de passagier gezien met MIA die in mij opkomen
1) De prijs: PBM-MIA is al gauw > USD 400 en dan moet je nog MIA-AMS vliegen (met een overstap neem ik aan). Gaat dure grap worden. Actietarief PBM-AMS is USD 800
2) Voor de VSA hebben Surinamers een visum nodig. Dacht dat het iets van USD 120 was. Ook dus een flinke uitgave.
3) Met BA vlieg je naar Engeland. Visum proces voor het VK is tegenwoordig > USD 400 en dan moet je het ook nog eens persoonlijk in Guyana aanvragen en ophalen. Ook een no-go.
CUR zou als hub een betere optie zijn maar ook hier heb je problemen.
1) Met de MD82/B737 mag je veel minder (hand)bagage meenemen. Krijg je weer problemen als je vanuit AMS terug vliegt. En Surinamers zijn notoir als het aankomt om te veel handbagage.
2) De reisduur gaat voor veel personen een probleem zijn. Denk aan ouderen en gezinnen met jonge kinderen. Met wat passen en meten kun je de transit tijd terug brengen maar je zit dan al gauw op 6 uur extra bovenop de route CUR-AMS.
Daarnaast is er geen airline die een route met zoveel volume aan anderen (KL, Arke, etc..etc..) gaat afstaan.
Curacao, Aruba, Port-of-Spain en Orlando (seizoensgebonden) zijn er altijd nog.
Van duopolie naar monopolie….dat wil absoluut niet als passagier.
En wie gaat dan nog met de SLM via een omweg vliegen naar AMS?

Da’s nieuws. Ergens meer info?
Weet van een plan om vanaf EIN naar CUR te vliegen maar de 100% controle strooide roet in het eten.
FYI: Vroeger had je nog personen die via Cayenne vlogen. De route CAY-ORY is spotgoekdoop maar dan moet je wel met de bus een halve dag rijden van Cayenne naar Paramaribo. Als je vliegt ben je je besparing gelijk kwijt. Deze optie is niet voor Surinamers omdat je voor Frans-Guyana een apart visum nodig hebt; met je schengen visum kom je er niet in.