[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Verwijderd
Omdat het volgens mij allemaal wel meevalt. Sinds de LLC het teveel aan handbagage naar het ruim brengen loopt het zelfs daar op rolletjes.ZeRoC00L schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:56:
[...]
Dit blijft toch een vaak terugkomend punt, toch jammer dat de maatschappijen daar niet eens wat strenger mee omgaan.
Valt voor mij in de categorie als je zelf veel handbagage bij je hebt, moet je maar eerder instappen
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik heb het idee dat iedereen uit zijn bek stinkt na een vlucht. Volgens mij te maken met de lucht. Sowieso ruikt ook iedereen die al een poosje onderweg is. Merk je vooral als je Amsterdam instapt en het halve vleigtuig komt uit de US of heeft er anderzins al een poos vliegen op zitten. Eerste wat ik doe na een vlucht is dan ook tanden poetsen. Sommige maatschappijen (BA) geeft je een setje.Bartjeee schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:25:
Ik reis vrij veel, eerste regel is. Leg je er bij neer, niet ergeren aan zaken. Lukt niet altijd natuurlijk, maar je maakt het jezelf een stuk makkelijker. Meest irritant vind ik belachelijk veel handbagage en het gebrek aan controle hierop. Erger nog is slechte persoonlijke hygiene (zweet of uit je bek stinken). Dat raampje of vaak op willen staan is lastig, maar kan ik me niet aan ergeren.
Ik mag hopen dat in zo'n geval "opruimen" erin bestaat dat die koffer gewoon uit het vliegtuig wordt gezet en achterblijft.ZeRoC00L schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:08:
Het is soms ook onbeschoft om te zien hoe sommige horken ermee omgaan. Zo zag ik een keer iemand een veel te grote koffer mee in het vliegtuig nemen, gaat zitten en laat de koffer in het gangpad staan totdat een stewardess hem komt 'opruimen' want past natuurlijk niet bovenin....
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Ja precies, volgens mij hangt het voor een flink deel van je eigen instelling af of iets ergerlijk is of niet.Garyu schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:27:
^^ dit inderdaad. Gewoon jezelf niet zo druk maken over niet-belangrijke dingen.
Nou... boven de 3? 4? km hoogte toch graag raampje dichtRaampje open raampje dicht, boeien?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
DL134 uit Detroit landt om 08:18 uur. Vertrekt weer als DL135 naar Detroit om 10:40 uur.
De vluchten worden uitgevoerd door N666US:

Verwijderd
Blue Wings, waar Jhauw ook directeur van is staat op de EU No Fly lijst en ook de Amerikaanse Ambassade in Suriname ontraad het vliegen met Blue Wings. Dit gegeven en een aantal incidenten op de binnenlandse vluchten maakt het begrijpelijk dat zijn directeurschap van Fly All Ways de wenkbrauwen doet fronzen bij het publiek.De luchtvaarmaatschappij Fly All Ways is in 2012 begonnen met het doen van een haalbaarheidsstudie voor de marketing. Daarna zijn er vlootanalyses gedaan er is daarbij met de verschillende fabrikanten gesproken. En uiteindelijk was er een onderhandeling met de KLM, waarbij er twee vliegtuigen van dit bedrijf zijn gekocht. Er is een certificeringsproces ondergaan met de autoriteiten in Suriname en in november 2015, na 22 maanden, is de company gecertificeerd. Er zijn daarbij ook proefvluchten gedaan als onderdeel van de certificering naar Barbados, Guyana, Curaçao en Trinidad.
De directeur van het bedrijf, Amichand Jhauw, geeft aan dat het luchtvaartmaatschappij niet toebehoort aan de heer Dilip Sardjoe. Ook is dit bedrijf geen zusterbedrijf van Blue Wings Airlines. Blue Wings is een totaal ander bedrijf, dat operatief is in het binnenland. “Ze hebben een totaal andere staf en andere soort vliegtuigen. Zo zijn er meerdere waaraan ik aangesloten ben”, zegt Jhauw
Voor de rest van het artikel zie: http://www.dbsuriname.com...erbedrijf-van-blue-wings/
Wat ook opmerkelijk is aan het artikel is het doen voorkomen alsof Dilip Sardjoe, de rijkste persoon van Suriname, niet betrokken is bij het bedrijf is vreemd. In 2015 was Sardjoe nog met de Guyanese autoriteiten aan het onderhandelen om een van de toestellen in Guyana te stationeren.
Jhauw geeft wel niets prijs over eventuele investering en/of aandeelhouderschap van Sardjoe en/of zijn familie
FLOOT
Fly All Ways vliegt met twee Fokker F70 toestellen die de registratie PZ-TFA en PZ-TFB hebben.

PZ-TFB(L) & PZ-TFA(R)
Seen here is a top of the Tower view of both Fokker F70s ready for the inaugural ceremony as well as ready to invite guests, press/media to view the product of Fly All Ways. PZ-TFA was later going to fly a demo flight for guests as TFB was static to display the cabin comfort..
Bron: https://www.facebook.com/...788509707/?type=3&theater
PZ-TFA
Model: (F28-0070)
c/n: 11556
Built: 1995
Prev.reg: PH-KZV (KLM Cityhopper 2009-08-12) & F-GLIV (Regional CAE 2003-11-03, Air Littoral 1995-10-20)
Owner: SUN AIRLINES BV
PF-TFB
Model: (F28-0070)
c/n: 11570
Built: 1997
Prev.reg: PH-WXA (KLM Cityhopper 1997-12-15) PH-EZZ (Fokker Services 1997-05-06) I-REJO (Avianova 1996-02-16)
Owner: HOLLY DAY AIRLINES BV
Stoelen zien er wel relax uit

Bron: Instagram Fly All Ways
Op de Johan Adolf Pengel International Airport (PBM/SMJP) heeft Fly All Ways een eigen hangar neergezet.

Fly All Ways Hangar at JAP Airport - Date: Aug 19, 2015
Bron: https://www.facebook.com/...144099372/?type=3&theater
BESTEMMINGEN
De voorlopige bestemmingen zijn Sao Luiz (Brazilië), Georgetown (Guyana), Barbados en St. Maarten. Dit zijn bestemmingen die de SLM niet aandoet.
Hun route map geeft veel meer bestemmingen maar Fly All Ways geeft aan ook een charter maatschappij te zijn. Het is denkbaar dat zij in samenwerking met reisbureaus tours gaan organiseren naar de bestemmingen op de kaart. Natuurlijk kunnen ze ook de concurrentie aangaan met SLM op de SLM routes.

Lekker!
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik ben inderdaad voor mijn werk geeimgreerd naar SG en werk in de financiele dienstverlening. Met mijn vorige baan moest ik veel reizen en mede daardoor Gold member bij Flying Blue. Sommige vluchten heb ik gratis (behalve tax obv) prive kunnen maken dankzij airmiles. Heb nu een rol die gelukkig veel minder vluchten vereist. Na een aantal keer heb je het echt wel gezienicecreamfarmer schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:56:
[...]
Mag ik vragen wat je in Singapore doet?
Want je klinkt als een expat.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Revive the guild!

Momenteel is vlucht 439 van Air France onderweg vanaf Mexico-Stad terug naar Parijs als vlucht 439.
Verwachte aankomst in Parijs is 13:54 uur.
Hierna is het na ruim 45 jaar het tijdperk van Air France 747's voorgoed voorbij.
Hier vertrek van F-GITJ vanuit Mexico:

Air France was de 6e maatschappij die de 747 bestelde toen het op 16 september 1966 een order plaatste voor 4 747-100 toestellen met Pratt & Whitney JT9D motoren.
Hun eerste toestel (F-BPVA) werd op 20 maart 1970 geleverd en ze waren hiermee de derde maatschappij die het toestel ontving na Pan Am en TWA (beiden in december 1969)
Het toestel landde op 9 april op Aéroport de Paris-Orly en na de nodige installatie van o.a. het interieur volgde op 3 juni 1970 de eerste commerciële vlucht vanuit Parijs naar New York.
In de loop der jaren volgden er nog flinke orders voor de 747; tussen juni 1969 en april 2001 plaatste Air France 30 orders voor nog eens 49 toestellen bestaande uit 12 747-100's, 23 -200's en 14 -400's.
Na fusies en lease meegerekend heeft de maatschappij 73 747's gevlogen/in bezit gehad van bijna elke variant en uitvoering. Het werd het vlaggenschip van de longhaul-vloot.
Zo werd in begin jaren '90 de Franse maatschappij UTA (Union de Transports Aériens) opgenomen door Air France en hiermee werden onder andere ook twee 747-200's overgenomen.
Deze twee toestellen waren eind jaren '80 omgebouwd en kregen onder andere een langer bovendek.
Dit stond bekend als de stretched upper deck (SUD); een conversie die alleen door UTA, KLM en Japan Airlines werden gedaan; 2 voor Japan Airlines en de 10 jongste -200's van KLM.
(Deze werden aangedreven door General Electric motoren i.p.v. de Pratt & Whitney op de oudste 7 -200's).
De 747 in Aviodrome en 2 opgeslagen KLM toestellen in Mojave zijn de enig overgebleven SUD-toestellen.

Op 11 maart 1988 plaatst Air France een order voor nog een 747-200 Combi-toestel, de laatste order voor de 747-200M.
In oktober 2002 nam Air France hun eerste 747-400ERF in dienst; ze waren hiermee de eerste die dit type in gebruik namen:

Op dit moment heeft Air France nog 3 747's in gebruik. F-GITJ voert deze laatste vluchten uit naar Mexico.
Vanaf vandaag worden de vluchten viermaal per week uitgevoerd door de 777-300ER en driemaal de Airbus A380. Vanaf eind maart wordt deze route dagelijks door de A380 gevlogen gedurende het zomerseizoen.
Komende donderdag zal Air France nog tweemaal de 747 de lucht in sturen voor een speciale afscheidsvlucht boven Frankrijk met callsign AF744 en AF747
Om 09:00 en 11:30 uur zal de 747 vanuit Parijs vertrekken met business class lunch en champagne voor iedereen en een inflight commentaar van de vlucht en bekende plekken van Frankrijk en de Franse geschiedenis.
Kosten bedragen €220 per persoon voor de gehele cabine.
Na aankomst in Parijs worden de passagiers uitgenodigd om de onderhoudshangars van Air France te bekijken en nog een drankje te nemen bij het toestel.
Op 16 en 17 januari organiseert Air France samen met Musée de l'Air et de l'Espace bij Bourget nog twee gratis events voor een laatste bezoek aan de 747's en worden begeleid door Air France onderhoudspersoneel voor de buitenkant, cabinepersoneel voor de cabine en een piloot in de cockpit.
Mogelijk wordt de daar tentoongestelde 747-100 van Air France ook bij betrokken?
Air France heeft een afspeellijst op Youtube gezet over de 747:
Omdat beelden vaak meer zeggen dan woorden; hier een aantal foto's van de 747's van Air France:
Een van hun eerste 747-100's in juni 1970; de maand van hun eerste vluchten voor Air France:

Een van mijn persoonlijke favoriete dingen om te gaan zien is deze:

Mijn vrouw was eerst niet echt overtuigd. "Pff vliegtuigen" maar toen ze het plaatje zag en hoorde dat de Enterprise er ook was (ze houdt van Ruimtevaart enzo) was ze ineens ook heel enthousiast
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Ja de lage luchtvochtigheid maakt dat je slijmvliezen een beetje uitdrogen, dat kan dat wel tot gevolg hebben ja. Dan krijg je hetzelfde effect als na het slapen. Ik krijg op lange vluchten ook wel eens een bloedneus. Kan er ook wel mee te maken hebben dat ik dan altijd wat aspirine slik om trombose te voorkomen trouwens.[Roland] schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:24:
[...]
Ik heb het idee dat iedereen uit zijn bek stinkt na een vlucht. Volgens mij te maken met de lucht. Sowieso ruikt ook iedereen die al een poosje onderweg is. Merk je vooral als je Amsterdam instapt en het halve vleigtuig komt uit de US of heeft er anderzins al een poos vliegen op zitten. Eerste wat ik doe na een vlucht is dan ook tanden poetsen. Sommige maatschappijen (BA) geeft je een setje.
Sommigen zijn er gevoeliger voor dan anderen natuurlijk. De lagere luchtdruk (drukcabine wordt op een lagere druk gehouden dan zeeniveau) helpt ook niet echt.
Wat mij het meest irriteert is mensen die bij de beveiliging aankomen en dan opeens pas druk moeten gaan zoeken naar al hun flesjes, riemen afdoen, laptops enz terwijl je staat te wachten. Ik heb altijd mijn riem van tevoren al af, laptops in de hand en mijn toiletspullen zitten in een ziplock tasje in het voorvakje dus ik ben er zo door.
[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 11-01-2016 13:08 ]
The Intrepid Air and Space Museum!Angeloonie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:00:
Onze reis naar NY/Washington is geboekt, begin mei gaan we erheen (AMS-JFK, KL641) en 10 dagen later terug (IAD-AMS, KL652).
[afbeelding]
Mijn vrouw was eerst niet echt overtuigd. "Pff vliegtuigen" maar toen ze het plaatje zag en hoorde dat de Enterprise er ook was (ze houdt van Ruimtevaart enzo) was ze ineens ook heel enthousiast
Paar jaar terug geweest, echt een aanrader.
Paar tips:
- Bekijk ook de onderzeeër, uniek apparaat, en je kan bijna overal komen in het ding
- Vraag aan een van de oude bazen die daar rondlopen waarom er een gat zit in de leading edge van de (ik dacht bakboord) vleugel van de Enterprise
Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.
LordofWhatever schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:51:
- Vraag aan een van de oude bazen die daar rondlopen waarom er een gat zit in de leading edge van de (ik dacht bakboord) vleugel van de Enterprise

Die bedoel je
Testje n.a.v. de ChallengerColumbia-ramp
Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 11-01-2016 14:13 ]
En één plek daarboven op de ranglijst staan de idioten die zonder omkijken hun stoel naar achteren zwaaien en vervolgens pissig hun 'rechten' aan je uitleggen, nadat je ze vriendelijk hebt gevraagd om de volgende keer wat voorzichtiger te doen, omdat de rekening van een kapotte laptop toch écht door hen betaald gaat wordenBrilsmurfffje schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:27:
[...]
Niks is lekkerder wakker worden dan even vol het daglicht in je bakkes![]()
Wat ik irritanter vind zijn de mensen die naar het toilet moeten en dan met hun vadsige lijf aan je stoel gaan hangen, deze vervolgens loslaten waardoor je gelanceerd wordt.
Ah mooi voor je. Ik zit er zelf ook wel eens over na te denken om er naar toe te emigreren.Chief-XL schreef op maandag 11 januari 2016 @ 04:45:
[...]
Ik ben inderdaad voor mijn werk geeimgreerd naar SG en werk in de financiele dienstverlening. Met mijn vorige baan moest ik veel reizen en mede daardoor Gold member bij Flying Blue. Sommige vluchten heb ik gratis (behalve tax obv) prive kunnen maken dankzij airmiles. Heb nu een rol die gelukkig veel minder vluchten vereist. Na een aantal keer heb je het echt wel gezien
ik zie ik zie wat jij niet ziet
De Endeavour heeft ze nog wel, maar die staat aan de andere kant van 't land:CyBeR schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:10:
Heel enterprise is nep. De rest daar onder is ook geen HRSI

Space Shuttle Endeavour at California Science Center (8143982281) [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], by InSapphoWeTrust from Los Angeles, California, USA, from Wikimedia Commons
[edit] Wacht, de Enterprise heeft überhaupt nooit HRSI gehad. TIL. Wikipedia: Space Shuttle Enterprise
[ Voor 11% gewijzigd door ValHallASW op 11-01-2016 14:56 ]
In z'n algemeenheid: Een beetje small talken met die oude mensen daar levert mooie verhalen op. Ze weten door de jaren heen toch wel wat de bezoeker mooi vindt om te horen. Ik heb me er prima vermaakt. Mijn reisgenote had niets met het hele onderwerp en haalt het altijd aan als het over NYC gaat omdat het zo anders was dan wat ze normaal bezocht.LordofWhatever schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:51:
[...]
Vraag aan een van de oude bazen die daar rondlopen waarom er een gat zit in de leading edge van de (ik dacht bakboord) vleugel van de Enterprise
btw ook de space shuttle gezien bij nasa in Florida,geen idee in hoeverre die nog echt is,maar zag er wel zo uit
Ik heb daar laaang lang lang geleden toen de Shuttle nog gewoon vloog en zelfs Columbia nog bestond er ook een gezien, volgens mij Enterprise maar dat was iig zeker weten geen echte.
[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 11-01-2016 15:21 ]
De enterprise is wel "echt", maar heeft nooit een ruimtereis gemaakt, noch was daar voor bedoeld.CyBeR schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:16:
Bij Cape Canaveral staat op dit moment Atlantis wat uiteraard een echte orbiter is, maar dat is nog niet zo heel lang zo dus 't ligt er aan wanneer je er was.
Ik heb daar laaang lang lang geleden toen de Shuttle nog gewoon vloog en zelfs Columbia nog bestond er ook een gezien, volgens mij Enterprise maar dat was iig zeker weten geen echte.
Deze shuttle was gemaakt om de terugkeer in de atmosfeer en de landing te testen en zou eventueel daarna omgebouwd worden om in het shuttle programma opgenomen te worden en echte reizen te maken.
Ombouwen bleek echter duurder dan een geheel nieuwe bouwen.
De enterprise staat nu in New York.
http://science.ksc.nasa.g.../orbiters/enterprise.html
De independence bestaat ook nog, maar die is wel nep (replica) en staat op het Kennedy space center, waar je als bezoeker in kan.
[ Voor 11% gewijzigd door Fly-guy op 11-01-2016 15:58 ]
Je kon in ieder geval nar binnen maar beide kanten waren wel afgesloten met glasplaten.
Ik moet nog ergens filmpjes hebben dat je de shuttle de lucht in ziet gaan en iets later pas het geluid hoort (en de druk voelt)
[ Voor 34% gewijzigd door mrsar op 11-01-2016 15:57 ]
Nouja, "echt". Het ding heeft geen heat shield, geen motoren, geen RCS thrusters, eigenlijk is 't meer een zweefvliegtuig in de vorm van een shuttle dan een echte shuttle.Fly-guy schreef op maandag 11 januari 2016 @ 15:52:
[...]
De enterprise is wel "echt", maar heeft nooit een ruimtereis gemaakt, noch was daar voor bedoeld.
Overigens, hij is wel degelijk ooit bedoeld om de ruimte in te gaan alleen de ombouw daarvan was kostbaarder dan verwacht en dus is in plaats daarvan STA-099, een structureel test-model, omgebouwd naar OV-099 (Challenger).
Ah ja, dat was 'm idd. Kon dat niet meer terugvinden.De independence bestaat ook nog, maar die is wel nep (replica) en staat op het Kennedy space center, waar je als bezoeker in kan.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 11-01-2016 16:09 ]
Zie http://www.luchtvaartnieu...n-air-crash-investigationZondag 17 januari staat Air Crash Investigation op National Geographic Channel in het teken van de Bijlmerramp, meldt de televisiezender op haar website. Op 4 oktober 1992 stortte een Boeing 747-200F van de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al neer op twee flats in de Bijlmer.
Vlak na de start vanaf Schiphol kwam het toestel in de problemen nadat het twee motoren verloor. Het vliegtuig deed een vergeefse poging om terug te keren naar Schiphol en te landen op de Buitenveldertbaan. Bij de ramp kwamen 43 mensen om het leven.
Het programma wordt om 22.00 uur uitgezonden.
Virussen? Scan ze hier!
Is dat een nieuwe episode? Dacht dat ze die al eerder behandeld hadden. Maar er zijn meer documentaires over geweest dus ik kan in de war zijn.wildhagen schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:58:
Voor de belangstellenden onder ons:
[...]
Zie http://www.luchtvaartnieu...n-air-crash-investigation
Al vrij snel. Daardoor ook al tientallen keren herhaald. Mij onbekend waarom luchtvaartnieuws deze herhaling moet aanstippen. Misschien ben ik in de war met Seconds From Disaster o.i.d., dan heb ik niets gezegd. Maar opmerkelijk vind ik het wel, 23 jaar na dato.downtime schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:46:
[...]
Is dat een nieuwe episode? Dacht dat ze die al eerder behandeld hadden. Maar er zijn meer documentaires over geweest dus ik kan in de war zijn.
5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio
Verwijderd
Seconds from Disaster was de eerste keer toen ook volop in het nieuws.
Was geloof ik ook zoveel jaar naar dato en rond de 'crash datum' toen voor het eerst uitgezonden.
Ben benieuwd wat Air Crash Investigation er van heeft gemaakt.
Dus zelfs al zou het een herhaling zijn (wat hier volgens mij niet het geval is?) kan het voor die mensen best interessant zijn.
Virussen? Scan ze hier!
Is de EU No Fly list ook geldig in landen als Frans Guyana, Aruba, Curacao en andere overzeese gebiedsdelen van EU landen? Anders is het niet meer dan een wassen neus, geen van hun vliegtuigen kan met goed fatsoen op Europa vliegen. (hoewel leuke uitdaging om de verschillende routes die eventueel zouden kunnen met tussenstops uit te stippelenVerwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 01:30:
Blue Wings, waar Jhauw ook directeur van is staat op de EU No Fly lijst
Zelfde geldt voor de USS Iowa in LA (weinig luchtvaart gerelateerd) en de USS Midway in San Diego (aanrader die stad overigens wat mij betreft).Saus schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:56:
[...]
In z'n algemeenheid: Een beetje small talken met die oude mensen daar levert mooie verhalen op. Ze weten door de jaren heen toch wel wat de bezoeker mooi vindt om te horen. Ik heb me er prima vermaakt. Mijn reisgenote had niets met het hele onderwerp en haalt het altijd aan als het over NYC gaat omdat het zo anders was dan wat ze normaal bezocht.
[ Voor 33% gewijzigd door PolarBear op 11-01-2016 19:17 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat klopt, het zijn namelijk de stoelen van KLM, die zijn gewoon meeverkocht met de vliegtuigen.Napsju schreef op maandag 11 januari 2016 @ 04:02:
De stoelen zien er het zelfde uit als die in de Insel Air Aruba F70 P4-FKA waar ik eergisteren mee van Aruba naar Paramaribo vloog. Trouwens maar 27 mensen + 4 crew aan boord. Dat kan toch niet winstgevend zijn?
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Lekker!
Als je hte kan dan kan ik het van harte aanbevelenicecreamfarmer schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:33:
[...]
Ah mooi voor je. Ik zit er zelf ook wel eens over na te denken om er naar toe te emigreren.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Napsju schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:51:
Dat dacht ik al. Ik had alleen zelf nooit eerder met een KLM F70 gevlogen. Zit trouwens prima, en met ruim voldoende beenruimte. Ik zat gelukkig voorin, want achterin was wel erg luidruchtig tijdens mijn toiletbezoek.
Ik zat laatst in een van de nieuwe Cityhoppers de Embrear 170, daar viel de ruimte mij ook 100% mee, brede stoelen en genoeg beenruimte.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
F70 KLM Cityhopper : prima stoelen en beenruimte.
[ Voor 23% gewijzigd door Bestla op 12-01-2016 10:07 ]
Ik ben toevallig een paar weken geleden op Intrepid geweest. Leuk, maar niets vergeleken met Air and Space op Dulles Intl. Airport!Angeloonie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:00:
Onze reis naar NY/Washington is geboekt, begin mei gaan we erheen (AMS-JFK, KL641) en 10 dagen later terug (IAD-AMS, KL652).
[afbeelding]
https://airandspace.si.edu/visit/udvar-hazy-center/
Daar staat o.a. de echte Discovery, Enola Gay, Black Bird, Concorde, 707, etc. etc. Ik wist niet waar ik moest beginnen. Er is ook veel space history, waaronder Mercury, Gemeni en Apollo. Museum is gratis, parkeren kost 15 dollar geloof ik.
Het Air en Space Museum in de stad is minder uitgebreid en draait meer op educatie. Daar staat overigens wel de originele Wright Flyer! Dat was ook een bijzonder momentje om daar naast te staan.
Discovery:

Overzichtje (en dit is maar een kwart):

Endeavour staat in Los Angeles idd:

De opstelling van Enterprise hebben ze wel leuk gedaan trouwens op Intrepid, veel artifacts en veel informatie over het Shuttle programma.
Toevalligerwijs tijdens mijn vakantie 3 van de 4 Shuttles gezien. Aardig gek als je er naast staat en dan bedenkt dat die vliegende baksteen in orbit geweest is..
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Vanmorgen is om 10:11 uur lokale tijd de laatste lijnvlucht van een Virgin Atlantic Boeing 747 op London Heathrow geland.
Vlucht VS6 - uitgevoerd door G-VBIG "Tinker Belle" kwam exact een uur later binnen na haar zusterschip G-VROC "Mustang Sally" die vlucht VS10 vanuit New York uitvoerde.
Dit betekent na net geen 25 jaar het einde voor de Virgin Atlantic 747 op Heathrow.
In januari 1991 kreeg de maatschappij toestemming om vanaf Heathrow te opereren; in juli dat jaar beginnen ze vanaf Heathrow met vluchten naar Los Angeles, New York JFK en Tokio.

Virgin Atlantic bezat op dat moment een vloot van 8 Boeing 747's; 7 747-200's en een 747-100.
Momenteel heeft de maatschappij 10 747-400's in de vloot. De genoemde twee toestellen waren samen met een derde (G-VHOT) gestationeerd op Heathrow. Verder opereert de maatschappij ook nog 747's vanaf Gatwick en Manchester met een minder premium-heavy configuratie.
Voor zover ik weet wordt G-VBIG omgebouwd naar deze configuratie en zal worden ingezet vanaf Gatwick.
Helaas lijkt het voor G-VHOT en G-VROC hiermee wel voorbij te zijn, in ieder geval bij Virgin Atlantic.
Die laatste is nog geen 13 jaar oud.
Deze vluchten worden overgenomen door de A330-200, A340-600 en de 787-9.
(oude foto ter illustratie

Als het goed is, heeft hetzelfde vliegtuig vorig jaar ook op Antarctica gestaan, zie de foto hieronder.

Hieronder (o.a.) de ADS-B ontvanger van Flightradar24 op Antarctica. Het vliegtuig is straks dus te volgen! Flightradar24 publiceert daar binnenkort een blogpost over.

Overigens zag ik net dat PrivatAir ook een 787 heeft van een half jaar oud. Maar deze is nú al stored op VCV. Iemand die hier meer over weet?
[ Voor 14% gewijzigd door oohh op 12-01-2016 21:54 ]
Cool, dan had je een primeur, want de eerste 170 serie (175+) wordt in maart pas geleverdLordSinclair schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 07:43:
[...]
![]()
![]()
Ik zat laatst in een van de nieuwe Cityhoppers de Embrear 170, daar viel de ruimte mij ook 100% mee, brede stoelen en genoeg beenruimte.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Zo zagen we hem een tijd geleden nog regelmatig vanaf het panoramaterras en zo staat 'ie ineens op Antarcticaoohh schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:36:
Op dit moment is SAS/PrivatAir met de HB-JJA onderweg naar Antarctica. Aan boord is o.a. een BBC filmploeg, waarschijnlijk om wat natuurshots op te nemen. Op dit moment staat het toestel nog op CPT, waar het aangekomen is na de de route OSL-TUN-CPT gevlogen te hebben.
Als het goed is, heeft hetzelfde vliegtuig vorig jaar ook op Antarctica gestaan, zie de foto hieronder.
[afbeelding]
Hieronder (o.a.) de ADS-B ontvanger van Flightradar24 op Antarctica. Het vliegtuig is straks dus te volgen! Flightradar24 publiceert daar binnenkort een blogpost over.
[afbeelding]
Overigens zag ik net dat PrivatAir ook een 787 heeft van een half jaar oud. Maar deze is nú al stored op VCV. Iemand die hier meer over weet?

Ze wilden hem kennelijk niet meer hebben:oohh schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:36:
Bron: http://www.airliners.net/...ed4a422a4ba6c5052f7215c63Formerly HB-JJJ with PrivatAir, however it had its registration changed right before delivery to the airline and flown straight from Seattle for storage her in VCV. Rumors around suggest PrivatAir no longer wants it and is looking for a new owner. Amazing how even brand new Dreamliners (not even 6 months old at the time) find their way to the desert.

Virussen? Scan ze hier!
OhDevil schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 00:10:
[...]
Cool, dan had je een primeur, want de eerste 170 serie (175+) wordt in maart pas geleverd

Tjonge.. Dat is wel echt kapitaalvernietiging. Ben benieuwd naar het complete verhaal hierachter.wildhagen schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 05:01:
[...]
Ze wilden hem kennelijk niet meer hebben:
[...]
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
kan alsnog nieuw zijn, sommige 190's zijn ook nog hagelnieuw.LordSinclair schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 07:38:
[...]
Ohzo nieuws was die niet. Dan zal het een 190 zijn geweest
Het was er nog eentje met de oude huisstijlFly-guy schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:21:
[...]
kan alsnog nieuw zijn, sommige 190's zijn ook nog hagelnieuw.
en het interieur zag er ook wat gedateerd uit, beetje zoals dit

De nieuwste (PH-EXF) komt uit December 2015. Die op de foto komt uit april 2009.LordSinclair schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:30:
[...]
Net was er nog eentje met de oude huisstijl
[afbeelding]
en het interieur zag er ook wat gedateerd uit, beetje zoals dit
[afbeelding]
Misschien iets voor het noodlijdende KLM?wildhagen schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 05:01:
[...]
Ze wilden hem kennelijk niet meer hebben:
[...]
Bron: http://www.airliners.net/...ed4a422a4ba6c5052f7215c63
[afbeelding]
Dan komt het denk ik door het slap hangende "leer" dat het er al snel wat oud uit ziet.Fly-guy schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:32:
[...]
De nieuwste (PH-EXF) komt uit December 2015. Die op de foto komt uit april 2009.
Zou kunnen, ze zagen er bij de levering al niet heel anders uit, waren ook niet de duurste stoelen die beschikbaar warenLordSinclair schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:39:
[...]
Dan komt het denk ik door het slap hangende "leer" dat het er al snel wat oud uit ziet.
Waarom kapitaalvernietiging? Het is een gloednieuw, nooit gebruikt toestel. Ik kan me voorstellen dat er wel een klant voor komt die gewoon het volle pond betaald om op die manier de wachtlijst bij Boeing te omzeilen. Vandaag betalen, morgen vliegen.SanderTje! schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:47:
Tjonge.. Dat is wel echt kapitaalvernietiging. Ben benieuwd naar het complete verhaal hierachter.
Erg schrijnend om te zien...
Tadaaa
Staat niet op Antartica, maar op Cairns, Australië (CPT), zal daarna denk ik door vliegen?mitchell2805 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 00:40:
[...]
Zo zagen we hem een tijd geleden nog regelmatig vanaf het panoramaterras en zo staat 'ie ineens op AntarcticaMooi idee eigenlijk.
[afbeelding]
Kan iemand mij eens uitleggen hoe ze die route gevlogen hebben? Aan de hand van OSL-TUN-CPT kom ik uit op Oslo (Noorwegen) > Trondheim (Noorwegen) > Cairns (Australië). Maar, zover komt een 737 toch niet?
Trondheim (Noorwegen) - Cairns (Australië) is namelijk 7698 nautical miles. Dat is wat ver voor een 737
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 13-01-2016 13:20 ]
FastFred schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:16:
[...]
Staat niet op Antartica, maar op Cairns, Australië (CPT), zal daarna denk ik door vliegen?
Kan iemand mij eens uitleggen hoe ze die route gevlogen hebben? Aan de hand van OSL-TUN-CPT kom ik uit op Oslo (Noorwegen) > Trondheim (Noorwegen) > Cairns (Australië). Maar, zover komt een 737 toch niet? Sowieso een rare route?
https://www.flightradar24.com/data/airplanes/hb-jja/
Weet niet hoe je bij Cairns komt, CPT = Cape Town. Cairns is CNS.
Ik pakte deze site
http://globalinkllc.com/u...o-airportscitiesdecoding/
ik dacht dat dat de zelfde coderingen zijn als IATA aanduidingen voor vliegvelden...
Capetown is een heel stuk logischer dan
[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 13-01-2016 13:22 ]
Ze moeten eigenlijk zo'n Wrightflyer naast een spaceshuttle zetten.Bolk schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:03:
[...]
Ik ben toevallig een paar weken geleden op Intrepid geweest. Leuk, maar niets vergeleken met Air and Space op Dulles Intl. Airport!
https://airandspace.si.edu/visit/udvar-hazy-center/
Daar staat o.a. de echte Discovery, Enola Gay, Black Bird, Concorde, 707, etc. etc. Ik wist niet waar ik moest beginnen. Er is ook veel space history, waaronder Mercury, Gemeni en Apollo. Museum is gratis, parkeren kost 15 dollar geloof ik.
Het Air en Space Museum in de stad is minder uitgebreid en draait meer op educatie. Daar staat overigens wel de originele Wright Flyer! Dat was ook een bijzonder momentje om daar naast te staan.
Discovery:
[afbeelding]
Overzichtje (en dit is maar een kwart):
[afbeelding]
Endeavour staat in Los Angeles idd:
[afbeelding]
De opstelling van Enterprise hebben ze wel leuk gedaan trouwens op Intrepid, veel artifacts en veel informatie over het Shuttle programma.
Toevalligerwijs tijdens mijn vakantie 3 van de 4 Shuttles gezien. Aardig gek als je er naast staat en dan bedenkt dat die vliegende baksteen in orbit geweest is..
Die lijst klopt voor geen meter, alles is een paar regels verschoven (gaat fout bij AEP omdat het niet past).FastFred schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:22:
Ah, foutje![]()
Ik pakte deze site
http://globalinkllc.com/u...o-airportscitiesdecoding/
ik dacht dat dat de zelfde coderingen zijn als IATA aanduidingen voor vliegvelden...
Capetown is een heel stuk logischer dan
Toch wel interessant dat Denemarken blijkbaar Nederland is
AAR Aarhus Netherlands
CPT was al gezegd, maar TUN is Tunis in Tunesië. Dus Oslo-Tunis-Kaapstad. Klinkt al veel meer 737'igFastFred schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:16:
[...]
Kan iemand mij eens uitleggen hoe ze die route gevlogen hebben? Aan de hand van OSL-TUN-CPT kom ik uit op Oslo (Noorwegen) > Trondheim (Noorwegen) > Cairns (Australië). Maar, zover komt een 737 toch niet?
Trondheim (Noorwegen) - Cairns (Australië) is namelijk 7698 nautical miles. Dat is wat ver voor een 737
Aanvulling: Afstanden zijn volgens http://www.gcmap.com/mapui?P=osl-tun-cpt 1613 en 4902 mijl (let op: dit zijn geen nm!), prima binnen bereik voor een 737.
[ Voor 12% gewijzigd door don_jorg op 13-01-2016 15:42 ]
Dat is ook zeker waar! Ik had even begrepen dat hij daar mogelijk eindigde. Dan was het wel erg zonde geweest, maar als het slechts opslag is dan is het natuurlijk primadowntime schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:49:
[...]
Waarom kapitaalvernietiging? Het is een gloednieuw, nooit gebruikt toestel. Ik kan me voorstellen dat er wel een klant voor komt die gewoon het volle pond betaald om op die manier de wachtlijst bij Boeing te omzeilen. Vandaag betalen, morgen vliegen.
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
Van die website klopt dus echt geen baldon_jorg schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:34:
[...]
CPT was al gezegd, maar TUN is Tunis in Tunesië. Dus Oslo-Tunis-Kaapstad. Klinkt al veel meer 737'ig
Aanvulling: Afstanden zijn volgens http://www.gcmap.com/mapui?P=osl-tun-cpt 1613 en 4902 mijl (let op: dit zijn geen nm!), prima binnen bereik voor een 737.

Ik zie geen minimum dus voor zo'n ticket van €99 is dat een stuk voordeliger dan de €7.50 die dat nu kost.KLM en Air France passen toeslag aan voor creditcardbetalingen
Met ingang van 28 januari 2016 passen KLM en Air France de toeslag voor creditcardbetalingen aan. Op dit moment brengen de luchtvaartmaatschappijen een vaste toeslag per ticket in rekening voor deze betalingen. Per bovengenoemde ingangsdatum datum wordt de creditcardtoeslag een percentage over de totale reissom met een bepaald maximum. Met deze aanpassing brengen KLM en Air France hun toeslagenbeleid in overeenstemming met de geldende Europese wet- en regelgeving over creditcardbetalingen.
Voor Nederland bedraagt de creditcardtoeslag 1,75% over de totale reissom (tarieven en belastingen) met een maximum van €20,- per ticket.
Want? Die website wordt heel vaak gebruikt voor dit soort GC mappings, dus betrouwbaarheid zal wel hoog liggen.
Ik denk niet dat FastFred het over gcmap heeft, maar juist over de site waar hij de vliegvelden bij de afkortingen heeft gezochtH92! schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:53:
[...]
Want? Die website wordt heel vaak gebruikt voor dit soort GC mappings, dus betrouwbaarheid zal wel hoog liggen.
Whoops, was niet helemaal duidelijk zie ik nu. Ik bedoelde de website die ik linkte...H92! schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:53:
[...]
Check anders even wat er achter AMS staat: "Amman Jordan"
AMM staat er overigens direct boven. Bij ANC (Anchorage) eronder staat Amsterdam. Komt erop neer dat de linker kolom niet klopt met de rechterkolom, omdat de rechterkolom meer entries heeft dan de linkerkolom. Her en der ontbreekt dus een code waardoor dat steeds verder scheef gaat lopen.
Edit: ah nee, 't komt omdat die tabel slecht opgezet is. Het is een tabel met twee rijen: een headerrij en een contentrij met daarin stad<br>stad<br>etc, en de stad neemt soms twee regels in omdat de naam te lang is. Maar de rij ernaast is natuurlijk fixed-width want slechts drie karakters steeds.
Hoe maak je een slechte website, les 1…
[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 13-01-2016 18:12 ]
Vreemd, ik krijg dat soort mailtjes nooit, terwijl het toch relevant is als platinum/business class reiziger (zakelijk).CyBeR schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:48:
Mailtje van KLM:
[...]
Ik zie geen minimum dus voor zo'n ticket van €99 is dat een stuk voordeliger dan de €7.50 die dat nu kost.
Belachelijk eigenlijk dat je met je KLM Flying Blue Platinum pas alsnog die commisie betaalt, daar zouden ze toch wat op moeten verzinnen.
Inderdaad, maar daar zijn ze nu al 15+ jaar niks mee aan 't doen. En idem de flying blue amex.PWM schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:32:
Belachelijk eigenlijk dat je met je KLM Flying Blue Platinum pas alsnog die commisie betaalt, daar zouden ze toch wat op moeten verzinnen.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 13-01-2016 19:56 ]
[ Voor 3% gewijzigd door mrsar op 13-01-2016 20:33 ]
Maar niet in 1 keer en dat was het punt met de (fout) berekende afstanden die die 737 naar Antarctica zou vliegenVerwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:58:
[...]
Er zijn ook mensen die met een cessna 172 van Amerika naar Europa liegen en vice versa
Mwah, dan heb je in je vloot een afwijkend toestel dat dan weer speciale aandacht nodig heeft.downtime schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:49:
Waarom kapitaalvernietiging? Het is een gloednieuw, nooit gebruikt toestel. Ik kan me voorstellen dat er wel een klant voor komt die gewoon het volle pond betaald om op die manier de wachtlijst bij Boeing te omzeilen. Vandaag betalen, morgen vliegen.
Nou zal dat bij dit toestel nog wel wat meevallen (omdat het zo jong is) maar zoiets speelt wel vaker.
Maar aan de andere kant; in hoeverre was dit toestel geconfigureerd voor PrivatAir?
Heel veel onderdelen van een vliegtuig zijn aangepast aan de klant en dan is het bijvoorbeeld niet alleen een kwestie van wat andere stoelen erin zetten.
Daar hadden en hebben Boeing/Airbus vaak toestellen tijdenlang op moeten slaan nadat de oorspronkelijke klant het toestel niet meer opnam.
4902 mijl is toch wel wat veel hoor.don_jorg schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:34:
't scheelt dat een BBJ is, die haalt; ze deed in haar vorig leven dit bijna dagelijks.
Is dat een soort van nieuwsbrief waar je je voor moet inschrijven? Nogmaals, vind het vreemd dat ik het niet heb gekregen daar het zeer relevant is als je over tickets van duizenden euro's praat.PWM schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:32:
Heb dat mailtje ook gekregen. Voor het type vluchten waar ik KLM voor gebruik zal ik snel richting die 20,- gaan.
Ja. Schröder liet zich niet van z'n beste kant zien. Sterker nog, hij liet zich helemaal niet zien.Tr4il schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:14:
Heeft iemand 'Terug naar Faro' gezien?
Erg schrijnend om te zien...
Kia Niro-EV 2024
Voor KLM boekte ik altijd via de Belgische website, die had dat namelijk niet.mrsar schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:32:
om maar niet te beginnen over boekingskosten,waar NL sowieso een der weinige landen is die dat nog heeft bij KLM
Maar daar is het sinds kort ook doorgevoerd. Misschien klm.de?
Het is alleen gestuurd naar BlueBiz-leden.Sanction schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 01:22:
[...]
Is dat een soort van nieuwsbrief waar je je voor moet inschrijven? Nogmaals, vind het vreemd dat ik het niet heb gekregen daar het zeer relevant is als je over tickets van duizenden euro's praat.
Met een max van 20 euro als ik het zo lees, dus tot een euro of 1200 per ticket loopt het op en daarna blijft het constant. Dus voor een ticket van duizenden euro's betaal je procentueel minder.Sanction schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 01:22:
[...]
Is dat een soort van nieuwsbrief waar je je voor moet inschrijven? Nogmaals, vind het vreemd dat ik het niet heb gekregen daar het zeer relevant is als je over tickets van duizenden euro's praat.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Mhoah, het is 4260nm. De 737-700 kan volgeladen al 3440nm vliegen, de ER zelfs 5775nm. Met een zeer kleine lading zou zelfs een standaarduitvoering het waarschijnlijk wel halen. De BBJ kan standaard 6200nm: zoals je zegt, dat is redelijk standaardPiet91 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:40:
4902 mijl is toch wel wat veel hoor.
't scheelt dat een BBJ is, die haalt; ze deed in haar vorig leven dit bijna dagelijks.
Nee, een standaarduitvoering haalt dat niet, ook niet bij minieme belading.don_jorg schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:33:
Mhoah, het is 4260nm. De 737-700 kan volgeladen al 3440nm vliegen, de ER zelfs 5775nm. Met een zeer kleine lading zou zelfs een standaarduitvoering het waarschijnlijk wel halen. De BBJ kan standaard 6200nm: zoals je zegt, dat is redelijk standaard.
De ER haalt volgeladen ook geen 5775nm; dat haalt die alleen bij zo'n max. 4 ton belading (passagiers + vracht).
De eerste afscheidsvlucht van de Air France Boeing 747 is onderweg:
http://www.flightradar24.com/AFR744/8883cbc
Vlucht AF744 wordt uitgevoerd door F-GITJ: het toestel wat afgelopen maandag de allerlaatste commerciële vlucht uitvoerde voor Air France.
Op dit moment ondergaat haar zusterschip F-GITE de laatste checks voor de laatste afscheidsvlucht; AF747:
EDIT: nu te volgen: http://www.flightradar24.com/888669a

[ Voor 35% gewijzigd door Piet91 op 14-01-2016 22:04 ]
Beide vluchten worden binnengehaald met een saluut van de brandweer:

Daarna werden ze naar de onderhoudshangar gereden:

De crew van de afscheidsvluchten:

En hierboven is Jacqueline Pajot. Zij was in op 30 september 1968 aanwezig bij de roll-out van de allereerste Boeing 747 in de rol van stewardess voor Air France. (3e van rechts hieronder)

En daar sloeg zij samen met de 25 andere stewardessen (van elke maatschappij die de 747 had besteld 1, waaronder KLM) dan ook de fles champagne stuk op de romp van het toestel:

Haar gehele carrière heeft zij als crew aan boord van de 747 gewerkt.
En nu, bijna 48 jaar later, slaat zij nog een laatste keer een fles stuk op de 747:

Sorry voor de vele foto's, ik probeer er namelijk een verhaallijn in te krijgen en het ligt mij best wel aan het hart.
Tadaaa
+/- 16:45 op nadering eindhv airport.
[ Voor 20% gewijzigd door cactusman op 15-01-2016 13:13 ]
euhmmmm
Tja, je weet natuurlijk nooit hoe betrouwbaar Wikipedia is, maar ik kan bij Boeing zelf geen cijfers vinden. Op Wikipedia: Boeing 737 Next Generation staat toch echt dat de 737-700ER dat bereik heeft.Piet91 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:11:
[...]
Nee, een standaarduitvoering haalt dat niet, ook niet bij minieme belading.
De ER haalt volgeladen ook geen 5775nm; dat haalt die alleen bij zo'n max. 4 ton belading (passagiers + vracht).
Los hiervan: dank voor de vele foto's van het 747-afscheid van AF! Het hadden er van mij nog wel 20 meer mogen zijn
Je moet de ACAP documenten hebben.don_jorg schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:31:
[...]
maar ik kan bij Boeing zelf geen cijfers vinden
http://www.boeing.com/commercial/airports/plan_manuals.page
Ah, daar staat het, dank je wel! Helaas niets over de -700ER te vindenXWB schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:34:
[...]
Je moet de ACAP documenten hebben.
http://www.boeing.com/commercial/airports/plan_manuals.page
Wikipedia is een leuk startpunt voor informatie maar je wil al snel betere bronnen gebruiken wil je écht juiste informatie hebben.don_jorg schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:31:
Tja, je weet natuurlijk nooit hoe betrouwbaar Wikipedia is, maar ik kan bij Boeing zelf geen cijfers vinden. Op Wikipedia: Boeing 737 Next Generation staat toch echt dat de 737-700ER dat bereik heeft.
Ik was nu al bang voor de reacties.Los hiervan: dank voor de vele foto's van het 747-afscheid van AF! Het hadden er van mij nog wel 20 meer mogen zijn
Je hebt de juiste pagina hoor. Daar staat inderdaad de 737-700ER maar zoals je weet kan de 737 met meerdere extra brandstoftanks worden uitgevoerd (tot 9 stuks extra welke zich in de cargo-hold bevinden).don_jorg schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:41:
Ah, daar staat het, dank je wel! Helaas niets over de -700ER te vindenIk vind op pagina 95 wel een max range, maar daar gooien ze alle -700's op één stapel.
Als je naar de 5 (bijna) verticale lijnen aan de rechterkant kijkt zie je daar oplopende getallen staan te beginnen met 20.894 kilo fuel capacity. Dat is de capaciteit zonder extra tanks.
En dat loopt dus steeds op.
Maar met 9 extra brandstoftanks volgeladen heb je zo'n hoog startgewicht dat je al snel boven het maximum takeoff weight (MTOW) gaat.
De grafiek houdt echter geen rekening met tegenwind en zeeniveau, dat is ook nog iets om in het achterhoofd te houden.
Eens met je opmerking over Wikipedia, maar ja... als het de enige pagina is die je kunt vindenPiet91 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:48:
[...]
Wikipedia is een leuk startpunt voor informatie maar je wil al snel betere bronnen gebruiken wil je écht juiste informatie hebben.
Je hebt de juiste pagina hoor. Daar staat inderdaad de 737-700ER maar zoals je weet kan de 737 met meerdere extra brandstoftanks worden uitgevoerd (tot 9 stuks extra welke zich in de cargo-hold bevinden).
Als je naar de 5 (bijna) verticale lijnen aan de rechterkant kijkt zie je daar oplopende getallen staan te beginnen met 20.894 kilo fuel capacity. Dat is de capaciteit zonder extra tanks.
En dat loopt dus steeds op.
Maar met 9 extra brandstoftanks volgeladen heb je zo'n hoog startgewicht dat je al snel boven het maximum takeoff weight (MTOW) gaat.
Je hebt gelijk, bij 9 volle tanks moet je niet uitgebreid gaan shoppen en met 180 man terug willen vliegen, maar het gaat hier nu even over de theoretische maximale range op MTOW (hoewel dat dus weinig bagage/passagiers betekent): de 737 kan het prima aan. Of je het wilt, is natuurlijk weer een andere discussie (hoewel: met 25 man houd ik het in een 737 prima een uur of 10 vol, bij 180 man is dat een heel ander verhaal).
Zoals eerder gezegd: bij deze vlucht ging het over een BBJ en ze hebben het gedaan: het moet dus wel mogelijk zijn.
Precies, nog zat andere factoren moet je meenemen.XWB schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:33:
De payload/range grafiek op pagina 95 laat zien dat het maximum bereik met maximum payload (MZFW range) net geen 3000 nm is. Niet elke airline gooit die kist volledig vol, een normaal bereik zal ergens tussen 3000 en 4000 nm zitten. Payload verschilt voor elke airline.
De grafiek houdt echter geen rekening met tegenwind en zeeniveau, dat is ook nog iets om in het achterhoofd te houden.
Een propvolle 747 die vanaf Amsterdam vertrekt naar Mexico-Stad zal optimalere omstandigheden hebben dan dezelfde kist die terug moet naar Amsterdam.
Daarom ook:
DO NOT USE FOR DISPATCH
Maar goed; het is in ieder geval een veel bruikbaardere bron dan iets als Wikipedia.
Dit topic is gesloten.