Jij zou toch remmen? Nee jij toch? [/ hydraulisch probleem]
Hehe, Nou, gezien het een vliegend museumstuk is, zou een technisch probleem ook best geloofwaardig zijn geloof ik.
Denk dat dit normaal gesproken een write-off zou zijn gezien de leeftijd? Weet alleen niet of dat in Iran ook zo is, met het gebrek aan toestellen daar op dit moment (ook al zijn ze bezig met een gigantische vernieuwing).
Denk dat dit normaal gesproken een write-off zou zijn gezien de leeftijd? Weet alleen niet of dat in Iran ook zo is, met het gebrek aan toestellen daar op dit moment (ook al zijn ze bezig met een gigantische vernieuwing).
Virussen? Scan ze hier!
Die gigantische vernieuwing is alleen nog maar op papier.
Dat klopt. De bestelde vliegtuigen staan er nu eenmaal niet binnen een paar weken, er zit een redelijke levertijd op. Maar het proces is dus wel in gang gezet, dus het is gewoon een kwestie van de tijd uitzitten voor ze tot die tijd met het vliegende museum.
Virussen? Scan ze hier!
24 is aan de hoge kant maar niet uitzonderlijk, inderdaad.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Het is niet ongewoon, maar toch wel wat ouder dan gemiddeld. Maar die 24 jaar is nog één van de jongere toestellen daar, er vliegt nog veel spul uit de jaren 70 en 80 rond, dus 30-40 jaar oud. En dat is toch wel museum-leeftijd te noemen.
Virussen? Scan ze hier!
Moet je snel zijn, want de meeste van die ouwe bakken worden binnen nu en een jaar of 2 buitendienst gesteld
Virussen? Scan ze hier!
Yep, I know.wildhagen schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:23:
Moet je snel zijn, want de meeste van die ouwe bakken worden binnen nu en een jaar of 2 buitendienst gesteld
Redelijk wat vluchten gemaakt met de 747 gelukkig, waaronder de inmiddels al verdwenen BFM.
Er zijn nog genoeg andere maatschappijen die met 747's vliegen. BA vliegt met heel veel 747's en is bezig met een modernisering van de toestellen. Die blijven nog wel een aantal jaar vliegen. Wordt wel steeds zeldzamer, er komt een moment dat een 747 bijzonderder is dan een 787wildhagen schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:23:
Op dit moment hangen er meer 787's in de lucht dan 747's.PolarBear schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:53:
Er zijn nog genoeg andere maatschappijen die met 747's vliegen. BA vliegt met heel veel 747's en is bezig met een modernisering van de toestellen. Die blijven nog wel een aantal jaar vliegen. Wordt wel steeds zeldzamer, er komt een moment dat een 747 bijzonderder is dan een 787.
En inderdaad, BA vliegt er nog wel een tijd mee door gelukkig.
Samen met Lufthansa gok ik dat die twee maatschappijen de laatste zullen zijn die 747's met passagiers vliegen (zeker als je alleen maatschappijen rekent die ze vanuit de fabriek hebben gekregen).
Morgen trouwens de eerste commerciële vlucht voor PZ-TCR.
Bron: http://www.nu.nl/reizen/4...-veiligste-jaar-ooit.htmlAfgelopen jaar zijn veertien verkeersvliegtuigen verongelukt. Dat is het laagste aantal sinds 1946.
Vorig jaar stond het aantal ongevallen met verkeersvliegtuigen ook al op het laagste niveau ooit. Toen ging het nog om twintig ongelukken, blijkt uit cijfers die NU.nl van Aviation Safety Network (ASN) heeft ontvangen.
Ook het aantal personen dat is overleden bij een vliegtuigongeluk, staat op een historisch laag niveau. In totaal zijn 186 personen overleden bij een ongeval.
Moedwillige ongevallen zijn hierbij niet meegerekend. ASN rekent de crash van vlucht 4U9525 van Germanwings en het ongeval van Kogalimavia in Sinaï respectievelijk als zelfmoord en een aanslag. Als deze ongevallen wel worden meegeteld, dan komt dat neer op zestien ongevallen met 560 overleden personen.
Alleen in 1983, 1985 en 1988 vielen meer vliegtuigslachtoffers door bijvoorbeeld kapingen, bomaanslagen, raketaanvallen en zelfmoordpogingen door piloten.
"Ondanks enkele ernstige ongevallen was 2015 een zeer veilig jaar voor de burgerluchtvaart", constateert Harro Ranter, eigenaar van ASN en veiligheidsexpert. "Hiermee volgt afgelopen jaar de trend die in 2000 werd ingezet. Vliegen wordt steeds veiliger."
Ranter wijst er ook op dat als het veiligheidsniveau in de afgelopen twintig jaar niet zou zijn verbeterd, in 2015 maar liefst honderd dodelijke ongevallen plaats zouden hebben gevonden. "Dat onderstreept nogmaals hoeveel veiliger de luchtvaart is geworden."
Zes ongevallen gebeurden afgelopen jaar in Noord-Amerika. Vorig jaar was dat er nog maar één. Afrika is daarentegen flink gedaald van negen ongevallen in 2014 naar twee in het afgelopen jaar.
Virussen? Scan ze hier!
Ik las ergens dat PZ-TCR vertraagd was vanwege een verouderde TCAS software versie.Piet91 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 23:40:
[...]
Morgen trouwens de eerste commerciële vlucht voor PZ-TCR.
En de Fransen willen weer staken, want Air France is nog niet kapot genoeg gemaakt:
http://www.luchtvaartnieu...-wil-staken-op-28-januariHet vliegend en grondpersoneel van Air France is opgeroepen om op 28 januari het werk neer te leggen. Dat meldt persbureau AFP. De vakbonden willen door de stakingen aan de Air France-directie duidelijk maken dat de medewerkers niet akkoord gaan met voorgenomen ontslagen of het uitbesteden van werk.
Verwijderd
Denk dat je dit gelezen hebtXWB schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 08:50:
[...]
Ik las ergens dat PZ-TCR vertraagd was vanwege een verouderde TCAS software versie.
Piet91 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:02:
En het is zeer waarschijnlijk dat we Surinam Airways' A340 PZ-TCP nooit meer op Nederlandse grond zullen zien.
[...]
Vanwege TCAS II version 7.1 dat vandaag ingaat mag PZ-TCP blijkbaar niet meer het Europese luchtruim inkomen. Hierom is het toestel vanmorgen na de ferry flight uit service gehaald.
Verwijderd
Daarom probeer ik AF zoveel te mijden als ik ruime tijd van te voren moet boeken, als je daar een ticket 5 maanden van te voren boekt heb je ongeveer een 50% kans dat ze stakenXWB schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 09:03:
En de Fransen willen weer staken, want Air France is nog niet kapot genoeg gemaakt:
[...]
http://www.luchtvaartnieu...-wil-staken-op-28-januari
Hoe zit het eigenlijk met een AF codeshare vlucht uitgevoerd door KL? Als AF staakt, gaat KL dan wel?
Ik vlieg binnenkort met AF8228 volgens ticket, uitgevoerd als KL1228. daarom.
Lekker!
Ik snap eigenlijk niet waarom de verongelukte toestellen door een aanslag en een maffe piloot niet meetellen. Het gaat toch of de luchtvaart veilig is, en dus hoeveel slachtoffers er zijn.
www.casarodriguillo.com
Omdat dat geen ongevallen waren.
Verwijderd
Dan is de 'operator' in dit geval KLM en ga je gewoon vliegen. Wil je het 100% zeker weten, neem dan contact op met je airline.Napsju schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:22:
Hoe zit het eigenlijk met een AF codeshare vlucht uitgevoerd door KL? Als AF staakt, gaat KL dan wel?
Kwestie van definities. Als het komt door een defect vliegtuig is het wel een ongeval en als het komt door een defecte piloot is het dat niet? En pilot error dan?CyBeR schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:43:
En maakt dat het vliegen dan veiliger? Dat hoort er m.i. gewoon bij. Zelfs meegerekent is het nog extreem laag percentage overledenen.CyBeR schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:43:
Dus als er een communicatie gedaan wordt over hoe veilig een land is, tel je aanslagen enz. niet mee. Juist...
[ Voor 14% gewijzigd door Pinin op 27-12-2015 21:49 ]
www.casarodriguillo.com
Stijg je op als piloot op en ga je de verkeerde kant, kan iedereen overkomen. MH132 van Auckland naar KL vloog voor een goede 8 minuten richting Melbourne:
http://www.flightradar24.com/data/airplanes/9m-mtg/#85b414e
Verwijderd
Ik snap die dus niet echt... je programmeert je kist met navpoints en airways, na take off stel je je autopilot in en doe je (normaliter) verder alleen handmatig iets aanpassen na instructies van/overleg met ATC.
8 minuten richting Melbourne is nou niet bepaald schokkend...? Weer, ander toestel, etc. genoeg aanleidingen waardoor een koerswijziging nodig zou zijn. Vind het maar een vaag verhaal, ja het betreft een MH toestel, maar we krijgen niet alle informatie om een objectief oordeel te kunnen geven?
Heb zelf ook een KUL-AKL-KUL gevlogen, heen ging het over Brisbane heen, terug over Sydney.
8 minuten richting Melbourne is nou niet bepaald schokkend...? Weer, ander toestel, etc. genoeg aanleidingen waardoor een koerswijziging nodig zou zijn. Vind het maar een vaag verhaal, ja het betreft een MH toestel, maar we krijgen niet alle informatie om een objectief oordeel te kunnen geven?
Heb zelf ook een KUL-AKL-KUL gevlogen, heen ging het over Brisbane heen, terug over Sydney.
Blijft raar om 777's gesloopt te zien worden.

In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden.
JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop.
Hier stond eerst PH-KCC van KLM maar die staat nu aan de andere kant van de luchthaven.
In 2015 is het best hard gegaan met het uit service gaan van 777's.
Vorig jaar waren op dit moment van de 1263 gebouwde 777's slechts 6 uit service gehaald en 9 gesloopt. (allen -200's)
Nu zijn van de 1360 geleverde 777's 54 uit service gehaald; dus dit jaar zijn 48 777's uit service gehaald.
Hiermee reken ik uiteraard de 5 afgeschreven toestellen niet mee, evenals G-VIIO van British Airways met engine fire in Las Vegas die gerepareerd wordt.
Het grootste deel dit jaar komt ten rekening van Transaero Airlines die failliet ging en hierdoor in een kwestie 13 toestellen opgeslagen werden. (waarvan het grootste deel in Teruel, Spanje).
Daarnaast Kenya Airways die haar gehele 777-vloot heeft opgeslagen (naar mijn weten allen op de luchthaven van Nairobi)
Note: er kan een rekenfout ingeslopen zijn. Moest veel controleren/vergelijken namelijk
....

In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden.
JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop.
Hier stond eerst PH-KCC van KLM maar die staat nu aan de andere kant van de luchthaven.
In 2015 is het best hard gegaan met het uit service gaan van 777's.
Vorig jaar waren op dit moment van de 1263 gebouwde 777's slechts 6 uit service gehaald en 9 gesloopt. (allen -200's)
Nu zijn van de 1360 geleverde 777's 54 uit service gehaald; dus dit jaar zijn 48 777's uit service gehaald.
Hiermee reken ik uiteraard de 5 afgeschreven toestellen niet mee, evenals G-VIIO van British Airways met engine fire in Las Vegas die gerepareerd wordt.
Het grootste deel dit jaar komt ten rekening van Transaero Airlines die failliet ging en hierdoor in een kwestie 13 toestellen opgeslagen werden. (waarvan het grootste deel in Teruel, Spanje).
Daarnaast Kenya Airways die haar gehele 777-vloot heeft opgeslagen (naar mijn weten allen op de luchthaven van Nairobi)
Note: er kan een rekenfout ingeslopen zijn. Moest veel controleren/vergelijken namelijk
De vlucht van 23 december was bijna hetzelfde en was volgens flightaware +/- 130Km langer dan een normale routing dus zo erg is het niet. Misschien krijg hij een andere routing net voor vertrek of iets dergelijks. Het lijkt mij allemaal een storm in een glas water alleen omdat het MH betreft. Dit soort dingen zal wel dagelijks kost zijn voor vliegers.Brilsmurfffje schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:16:
Stijg je op als piloot op en ga je de verkeerde kant, kan iedereen overkomen. MH132 van Auckland naar KL vloog voor een goede 8 minuten richting Melbourne:
https://valid.x86.fr/xhfd5e
mischien raar maar die foto komt op mij zo over alsof ie uit een sim/render komt - heb je een tweede bron/foto?Piet91 schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:41:
Blijft raar om 777's gesloopt te zien worden.
[afbeelding]
<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Toen ik vorige maand AKL-HKG vloog, gingen we via Sydney vanwege de wind; er was zo'n sterke tegenwind bij de standaardroute dat de omweg werd gekozen. Dit ziet er toch niet zo vreemd uit, de vlucht was gewoon op tijd?Brilsmurfffje schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:16:
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Doet er toch niks toe? Als zij alleen ongelukken willen meten is dat toch hun goed recht? Start een website, publiceer je eigen grafiekjes, en stuur lekker je eigen persbericht naar nu.nl. Dan is het toch weer goed? Jouw feestje.Pinin schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:47:
En maakt dat het vliegen dan veiliger? Dat hoort er m.i. gewoon bij. Zelfs meegerekent is het nog extreem laag percentage overledenen.
Waarom zou dat een render zijn? Dat toestel staat al meer dan een halfjaar daar, met de status "To be parted out - to be scrapped".franssie schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:51:
[...]
mischien raar maar die foto komt op mij zo over alsof ie uit een sim/render komt - heb je een tweede bron/foto?
Foto van de JA8942 in april dit jaar, toen de lease net was verlopen:

Waarschijnlijk gewoon lastig om deze weer aan de man te krijgen. Hij is 17.5 jaar oud, het is een non-ER variant (dus relatief korte range), het is een high density toestel zoals in Japan gebruikelijk, en zoals in Japan gebruikelijk zal hij vermoedelijk een behoorlijk hoge cycle-rate hebben.
Zie daar maar eens een tweede leven voor te vinden, als er zat andere, jongere en meer conventioneel ingerichte (en ER) exemplaren op de markt zijn. Succes...
Virussen? Scan ze hier!
Nee, dat is nergens voor nodig. Ik bestrijd niets, ik zeg niet dat ze liegen oid, maar ik vraag me enkel af/snap niet waarom ze dit niet meerekenen. Het is toch normaal dat je je iets afvraagt, dus ik snap je antwoord niet die werkelijk niets toevoegt behalve irritatie.downtime schreef op maandag 28 december 2015 @ 03:06:
[...]
Doet er toch niks toe? Als zij alleen ongelukken willen meten is dat toch hun goed recht? Start een website, publiceer je eigen grafiekjes, en stuur lekker je eigen persbericht naar nu.nl. Dan is het toch weer goed? Jouw feestje.
[ Voor 6% gewijzigd door Pinin op 28-12-2015 09:21 ]
www.casarodriguillo.com
Verwijderd
Omdat het er zo uitziet. Met name foto's die van grote afstand zijn genomen hebben vaker vertekeningen die aan renders doen denken.wildhagen schreef op maandag 28 december 2015 @ 04:54:
Waarom zou dat een render zijn?
Dat is omdat 'ie van heel ver weg genomen is en daardoor het perspectief wat anders is dan je zou verwachten.franssie schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:51:
[...]
mischien raar maar die foto komt op mij zo over alsof ie uit een sim/render komt - heb je een tweede bron/foto?
Nu op een ander scherm zie ik inderdaad dat het wel echt is, maf. Perpectief zal inderdaad een grote rol gespeeld hebben in de perceptie.CyBeR schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:52:
[...]
Dat is omdat 'ie van heel ver weg genomen is en daardoor het perspectief wat anders is dan je zou verwachten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik zit hier niet moedwillig onjuiste informatie te verspreiden, zeker niet als ik vervolgens ook nog een tijdje bezig ben om die cijfers/aantallen te verifiëren. Daarnaast zou die foto dan ook niet geaccepteerd zijn op airliners.net.franssie schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:51:
De waarde van 777's zijn de laatste tijd sowieso enorm gedaald. Voorbeeld:wildhagen schreef op maandag 28 december 2015 @ 04:54:
Zie daar maar eens een tweede leven voor te vinden, als er zat andere, jongere en meer conventioneel ingerichte (en ER) exemplaren op de markt zijn. Succes...
https://twitter.com/DeltaNewsHub/status/677507139523493889Delta News Hub
CEO: I was wrong when I said used 777s were on market for $10M. It was actually $7.7M. We just signed a letter of intent to buy one.
En dit hebben ze gisteren gehaald:Piet91 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 22:14:
[afbeelding]
*adem in* Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport heeft een wereldrecord gevestigd.
Tussen november 2014 en oktober 2015 heeft de luchthaven 100.260.081 passagiers verwerkt.
Dit is de eerste keer dat een luchthaven dit aantal heeft gehaald in een jaar tijd.
De luchthaven is rap op weg om dit aantal in het jaar 2015 ook te halen.
Hartsfield-Jackson greets 100 millionth passenger with prizes
Hartsfield-Jackson International Airport awarded its 100 millionth passenger for 2015 with prizes including a new car, two free airline tickets and a small crowd of officials and television cameras early Sunday morning.
The Atlanta airport — the world’s busiest — is the first airport in the world to handle 100 million passengers in a year.
“It’s our commitment that we maintain our position as the world’s most traveled airport,” said Atlanta Mayor Kasim Reed during remarks at the airport before the flight arrived Sunday morning.
The winner, a man from Biloxi named Larry Kendrick who arrived at the airport in blue jeans, an orange t-shirt and a baseball cap, was surprised to learn upon landing that he had been selected as the 100 millionth passenger.
“That’s a very big surprise,” Kendrick said. “I have no clue where I’m going to go. Probably to Disneyland.”
The airport hit the milestone of 100 million annual passengers as it saw a 5 percent increase in passenger counts this year, growing faster than the U.S. economy, according to Hartsfield-Jackson general manager Miguel Southwell.

En dit was PH-AOH. Vandaag naar buiten gerold als 2-PAOH:

[ Voor 66% gewijzigd door Piet91 op 28-12-2015 12:01 ]
Inderdaad, in zoverre was er niets aan de hand (anders dan dat de bemanning kennelijk niet wist welke route ze ging vliegen). MH onderzoekt op dit moment wel hoe het kan dat ATC een verkeerd vluchtplan heeft ontvangen, aldus AvHerald.comgambieter schreef op maandag 28 december 2015 @ 02:01:
Toen ik vorige maand AKL-HKG vloog, gingen we via Sydney vanwege de wind; er was zo'n sterke tegenwind bij de standaardroute dat de omweg werd gekozen. Dit ziet er toch niet zo vreemd uit, de vlucht was gewoon op tijd?
Be yourself, no matter what they say ...
Over alles valt nu eenmaal te discussiëren. Statistieken maak je om iets duidelijk te maken en dan laat je informatie weg die niet bijdraagt aan de boodschap. Een statistiek is nu eenmaal gemanipuleerde data, om duidelijk te maken wat zij willen laten zien.Pinin schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:19:
Nee, dat is nergens voor nodig. Ik bestrijd niets, ik zeg niet dat ze liegen oid, maar ik vraag me enkel af/snap niet waarom ze dit niet meerekenen. Het is toch normaal dat je je iets afvraagt, dus ik snap je antwoord niet die werkelijk niets toevoegt behalve irritatie.
Zij kijken specifiek naar veiligheid in de branch zelf, regelgeving en operationele veiligheid, en niet naar externe factoren als aanslagen en oorlogshandelingen. Dat is een keuze, niet meer en niet minder.
Oorlogsdaden een terreuraanslagen worden over het algemeen niet meegerekend in de statistiek over ongevallen omdat het niet inherent is aan het opereren van de branche. De statistiek hier gaat er vanuit dat iedereen veilig van A naar B wil en dat is niet het geval bij terroristische aanslagen of suïcidale piloten.Pinin schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:19:
[...]
Nee, dat is nergens voor nodig. Ik bestrijd niets, ik zeg niet dat ze liegen oid, maar ik vraag me enkel af/snap niet waarom ze dit niet meerekenen. Het is toch normaal dat je je iets afvraagt, dus ik snap je antwoord niet die werkelijk niets toevoegt behalve irritatie.
Het is ook heel zeldzaam dat zoiets de oorzaak is van een crash -- als 't nou vaker voorkwam zou 't een ander verhaal zijn maar op deze manier krijg je een soort n=1 statistiek.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 28-12-2015 12:23 ]
Tja, het zal wel. In mijn idee hoort het er gewoon bij, maar het zal idd wel bij deze statistiek passen om het niet mee te nemen.CyBeR schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:22:
[...]
Oorlogsdaden een terreuraanslagen worden over het algemeen niet meegerekend in de statistiek over ongevallen omdat het niet inherent is aan het opereren van de branche. De statistiek hier gaat er vanuit dat iedereen veilig van A naar B wil en dat is niet het geval bij terroristische aanslagen of suïcidale piloten.
Het is ook heel zeldzaam dat zoiets de oorzaak is van een crash -- als 't nou vaker voorkwam zou 't een ander verhaal zijn maar op deze manier krijg je een soort n=1 statistiek.
Maar aangezien een vliegtuig juist een gewild object (veel exposure) is om te kapen of om te gebruiken voor aanslagen is het m.i. juist een belangrijk onderdeel (risico) van de branche.
www.casarodriguillo.com
Gisteren vloog ik met de KLM vanuit TXL naar AMS en de gezagvoerder liet weten dat de cruisehoogte wat lager was dan normaal zodat we op een hogere snelheid richting Amsterdam konden vliegen. Wat ik mij afvraag, hoeveel invloed heeft de hoogte op de snelheid?
De hoogte zelf heeft beperkte invloed op de grondsnelheid, jetstream des te meer (en die kan behoorlijk variëren met de hoogte).magnifor schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:03:
Gisteren vloog ik met de KLM vanuit TXL naar AMS en de gezagvoerder liet weten dat de cruisehoogte wat lager was dan normaal zodat we op een hogere snelheid richting Amsterdam konden vliegen. Wat ik mij afvraag, hoeveel invloed heeft de hoogte op de snelheid?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat wil ik niet zeggen. Als je op FL300 vliegt, kan je aanzienlijk harder vliegen dan op FL400. Kost wel een sloot extra peut, maar je kan zeker tijd goed maken dan. MMO/VMO loopt steeds meer terug naarmate je op de hogere levels komt.Freee!! schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:37:
[...]
De hoogte zelf heeft beperkte invloed op de grondsnelheid, jetstream des te meer (en die kan behoorlijk variëren met de hoogte).
Klopt, mooi te zien op http://www.windity.comFreee!! schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:37:
[...]
De hoogte zelf heeft beperkte invloed op de grondsnelheid, jetstream des te meer (en die kan behoorlijk variëren met de hoogte).
Ok, hier komen wel eens users die op Schiphol werken. Wie is hier al ~1 jaar niet meer geweest?
Hoe onderhoudsmonteurs van KLM een cokelijn runden.
KLM Cityhopper heeft vandaag weer een Fokker F70 uitgefaseerd. Na een laatste rotatie Amsterdam - Humberside (vannacht overgebleven in Humberside) vloog het vanmiddag om 16:47 uur naar Norwich.
Toestel zal naar Insel Air op Curaçao gaan.
De Fokker werd in september 2001 aan KLM geleverd, het heeft eerst 6 jaar voor het Indonesische Pelita Air Service gevlogen.
Hoe onderhoudsmonteurs van KLM een cokelijn runden.
KLM Cityhopper heeft vandaag weer een Fokker F70 uitgefaseerd. Na een laatste rotatie Amsterdam - Humberside (vannacht overgebleven in Humberside) vloog het vanmiddag om 16:47 uur naar Norwich.
Toestel zal naar Insel Air op Curaçao gaan.
De Fokker werd in september 2001 aan KLM geleverd, het heeft eerst 6 jaar voor het Indonesische Pelita Air Service gevlogen.

Ik zat dit weekend nog twee keer in zo'n F-70 op en neer van NWI > AMS. Hoe lang blijven de F-70's nog in gebruik?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
In 2018 zal de laatste de vloot verlaten.gambieter schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:33:
Ik zat dit weekend nog twee in zo'n F-70 op en neer van NWI > AMS. Hoe lang blijven de F-70's nog in gebruik?
Nu zijn er nog 17 over, in 2016 verlaten 6 F70's de vloot, in 2017 9 en in januari/februari van 2018 de laatste 2.
Wordt dus ook nodig tijd om stappen vooruit te zetten wat betreft het regeringstoestel dunkt me.
Overigens; de eerste vlucht voor KLM's E175 staat gepland voor 27 maart 2016 naar Aalburg.
De eerste E175 wordt (volgens planning) die maand ook geleverd aan KLM Cityhopper.
[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 28-12-2015 22:54 ]
Duidelijk! ThanksFreee!! schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:37:
[...]
Klopt mijn indruk dat er vroeger (bijvoorbeeld DC-3) veel langer met vliegtuigen werd gevlogen dan nu? Zeker van de 777 verbaasde ik me echt over. Vroeger zetten ze op een oud airframe toch nieuwe motoren etc om er langer mee te kunnen vliegen?
Volgens mij komt dat door de onderhoudsstijl. "Vroegah" repareerde men vooral reactief, als er iets kapot ging, maakte je dat. Nu is het vooral preventief, voorkomen dat het kapot gaat. Daar zijn de vliegtuigen ook op ontworpen.
Een grote reden is efficiëntie. Vroeger kostte olie niets in vergelijking met nu. Een kleine verbetering in brandstofverbruik is nu steeds sneller een reden om te vernieuwen.MBV schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:32:
Klopt mijn indruk dat er vroeger (bijvoorbeeld DC-3) veel langer met vliegtuigen werd gevlogen dan nu? Zeker van de 777 verbaasde ik me echt over. Vroeger zetten ze op een oud airframe toch nieuwe motoren etc om er langer mee te kunnen vliegen?
(maar dat is op dit moment iets minder belangrijk vanwege de lage olieprijs)
Ik heb het al vaker gezegd; maar de KLM 747's zijn momenteel de toestellen met het meest aantal vlieguren en cycles ter wereld en bijvoorbeeld PH-BFA is op één Delta 747 na de oudste 747-400 die nog in service is.
Ik weet nagenoeg 100% zeker dat elke 787/777/A350/A380 e.d. die nu van de lijn rollen nooit deze leeftijd/uren/cycles zullen halen.
Juist op dat vlak zou ik tegenwoordig minder grote verschillen verwachten. Een DC3 had dat aerodynamische eigenschappen die 'niet zo handig' waren, maar waar zitten de grote verschillen in de vleugels van een 787 t.o.v. een 777-200? Wingtips en motoren tel ik dan niet mee: die zijn uitwisselbaar.Piet91 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:37:
[...]
Een grote reden is efficiëntie. Vroeger kostte olie niets in vergelijking met nu. Een kleine verbetering in brandstofverbruik is nu steeds sneller een reden om te vernieuwen.
(maar dat is op dit moment iets minder belangrijk vanwege de lage olieprijs)
Ik heb het al vaker gezegd; maar de KLM 747's zijn momenteel de toestellen met het meest aantal vlieguren en cycles ter wereld en bijvoorbeeld PH-BFA is op één Delta 747 na de oudste 747-400 die nog in service is.
Ik weet nagenoeg 100% zeker dat elke 787/777/A350/A380 e.d. die nu van de lijn rollen nooit deze leeftijd/uren/cycles zullen halen.
Het unique selling point van de 787 (gewicht) blijft uiteraard over, maar ondanks dat levert Airbus ook nog weleens iets
Vergis je niet, die kleine verschillen maken nog steeds het verschil. Nu met de lage olieprijs is dat wat minder belangrijk, maar wanneer die straks weer hoog staat maken enkele procenten als een groot verschil.MBV schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:43:
Juist op dat vlak zou ik tegenwoordig minder grote verschillen verwachten. Een DC3 had dat aerodynamische eigenschappen die 'niet zo handig' waren, maar waar zitten de grote verschillen in de vleugels van een 787 t.o.v. een 777-200? Wingtips en motoren tel ik dan niet mee: die zijn uitwisselbaar.
Het unique selling point van de 787 (gewicht) blijft uiteraard over, maar ondanks dat levert Airbus ook nog weleens iets
(Denk maar aan die quote die ik hier eerder postte over het gewicht van de boeken die piloten meesjouwen en wat dat deed aan brandstofverbruik).
De vleugels van de 787 zijn bijvoorbeeld lichter (ander materiaal) en naar verhouding langer en dunner.
En wingtips en motoren uitwisselbaar? Bedoel je dit als 'vervangbaar'?
Het kan (en in het geval van wingtip devices gebeurt het ook wel eens), maar motoren vervangen? Een setje nieuwe motoren kost al snel meer dan de rest van het vliegtuig bij elkaar (zeker als het toestel al ouder is) en dat is dus niet bepaald een slimme strategie.
Kun je beter het toestel verkopen voor onderdelen (wat dus ook veel is gebeurd met bijvoorbeeld toestellen uit de A320-serie)
[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 29-12-2015 12:01 ]
Ik bedoelde allebei: bij mijn weten past de motor van de nieuwste 777 onder de oudste versie, dus uitwisselbaar. En als er nieuwe motoren ontwikkeld zijn die X% efficienter zijn, dan zijn ze te vervangen. Ik meende me te herinneren dat dat vroeger wel eens gedaan is, kennelijk heb ik me daarin vergist.
Oh ja, motoren kunnen vervangen worden, maar dat gaat verschilt per type toestel.MBV schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:01:
Ik bedoelde allebei: bij mijn weten past de motor van de nieuwste 777 onder de oudste versie, dus uitwisselbaar. En als er nieuwe motoren ontwikkeld zijn die X% efficienter zijn, dan zijn ze te vervangen. Ik meende me te herinneren dat dat vroeger wel eens gedaan is, kennelijk heb ik me daarin vergist.
Denk maar aan de 707's (en versies daarvan) van overheden/luchtmacht e.d. die vervangen werden, de B-52's e.d.
Maar ik bedoel, dat is tegenwoordig gewoon geen slim idee meer.
Zelfs de 777's verliezen tegenwoordig in waarde (Delta kocht er een voor $7.7 miljoen) en een setje motoren kost meer dan dat. Wat is daar dan logisch aan om daar dan dus peperdure motoren aan te gaan hangen?
Daarover gesproken; die twee 777's die ik hier pas noemde zijn dus waarschijnlijk letterlijk op. Zoals wildhagen al aangaf; die hebben heel veel cycles gemaakt en toestellen hebben nou eenmaal een limiet wat dat betreft.
[ Voor 29% gewijzigd door Piet91 op 29-12-2015 12:07 ]
Om een idee te geven, een General Electric GE90 die onder een 777 hangt kost 24 miljoen dollar. Per stuk, uiteraard.
Dit is dan de GE90-115B variant, die onder de 777-200LR, 777F en 777-300ER hangt.
Dit is dan de GE90-115B variant, die onder de 777-200LR, 777F en 777-300ER hangt.
Virussen? Scan ze hier!
Is het niet gewoon zo dat een DC3 geen drukcabine heeft en dus minder stress op het airframe te verduren krijgt bij het opstijgen en landen? Vanwege de drukcabine (waardoor vliegtuigen hoger dus zuiniger en sneller kunnen vliegen) is het frame van moderne vliegtuigen na een X aantal cycles gewoon op.
Dit in combinatie met de wegwerpmaatschappij van tegenwoordig zorgt ervoor dat het simpelweg goedkoper is om een nieuw, efficienter vliegtuig aan te schaffen in plaats van een vliegtuig zo te ontwerpen dat hij eeuwig mee gaat.
En de DC3 en C47 zijn natuurlijk build to last
Dit in combinatie met de wegwerpmaatschappij van tegenwoordig zorgt ervoor dat het simpelweg goedkoper is om een nieuw, efficienter vliegtuig aan te schaffen in plaats van een vliegtuig zo te ontwerpen dat hij eeuwig mee gaat.
En de DC3 en C47 zijn natuurlijk build to last
[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 29-12-2015 12:37 ]
Nou, dat laatste vind ik ook weer een beetje kort door de bocht.
Het gebruik van een vliegtuig is tegenwoordig ook iets intensiever dan in de tijd van een DC-3. Waar een vliegtuig toen misschien 2 of 3 vluchten per week maakte (of nog minder), wordt een toestel nu meerdere malen per dag (op kortere afstanden) of gedurende een groot deel van de dag (intercontinentale vluchten) ingezet.
Een toestel wat aan de grond staat maakt immers alleen maar verlies.
Een DC-3 en een 777 met elkaar vergelijken is als een Trabant met een Ferrari vergelijken. Ja, ze hebben beiden een cabine, twee motoren en twee vleugels, maar daar houden de overeenkomsten ook wel een beetje op.
Het gebruik van een vliegtuig is tegenwoordig ook iets intensiever dan in de tijd van een DC-3. Waar een vliegtuig toen misschien 2 of 3 vluchten per week maakte (of nog minder), wordt een toestel nu meerdere malen per dag (op kortere afstanden) of gedurende een groot deel van de dag (intercontinentale vluchten) ingezet.
Een toestel wat aan de grond staat maakt immers alleen maar verlies.
Een DC-3 en een 777 met elkaar vergelijken is als een Trabant met een Ferrari vergelijken. Ja, ze hebben beiden een cabine, twee motoren en twee vleugels, maar daar houden de overeenkomsten ook wel een beetje op.
Virussen? Scan ze hier!
Ik zag het volgende filmpje via Airliners.net over de-icing in Oslo:
Ik bedacht me, zou zoiets niet efficiënter kunnen als je een 'wasstraat' maakt voor de-icing? (Kennelijk niet, anders bestond het wel...
) Je bouwt een hangar, met in de dakconstructie robotarmen die (net als in een autowasstraat) in een beweging het vliegtuig de-icen. Het lijkt me dat dit sneller en met minder glycol kan dan de traditionele manier. Niet voor elk vliegveld zal de investering het waard zijn gezien de de hoeveelheid sneeuw, maar daar waar wel veel sneeuw valt allicht wel.
Op internet kwam ik wel systemen met 'infrared de-icing' tegen (grappig genoeg ook in Oslo), maar dat lijkt niet echt doorgebroken.
Ik bedacht me, zou zoiets niet efficiënter kunnen als je een 'wasstraat' maakt voor de-icing? (Kennelijk niet, anders bestond het wel...
Op internet kwam ik wel systemen met 'infrared de-icing' tegen (grappig genoeg ook in Oslo), maar dat lijkt niet echt doorgebroken.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik vind de Russische manier van de-icen ook wel interessant, gewoon een straalmotor erop richten en het smelt wel 

Gaat om een zooitje oude Russische Klimov VK-1 motoren (bouwjaar 1947, weer afgeleid van de Rolls-Royce Nene), die vroeger in MiG-15 en MiG-17 straaljagers zaten.
Weet niet of dit efficienter is dan de meer gangbare methodes?

Gaat om een zooitje oude Russische Klimov VK-1 motoren (bouwjaar 1947, weer afgeleid van de Rolls-Royce Nene), die vroeger in MiG-15 en MiG-17 straaljagers zaten.
[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 29-12-2015 14:31 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik denk dat je de DC-3 sowieso als een unicum moet beschouwen. Net op het goeie moment op de markt gekomen, op grote schaal militair ingezet, en daardoor na de oorlog voor een habbekrats te koop, samen met duizenden ex-militaire piloten op zoek naar een civiele baan.
Daarnaast één van de eerste all-metal civiele kisten en daarom veel robuuster gebouwd dan we nu economisch verantwoord zouden vinden.
Daarnaast één van de eerste all-metal civiele kisten en daarom veel robuuster gebouwd dan we nu economisch verantwoord zouden vinden.
Zal wel alleen op een Russisch vliegtuig werken. Misschien zit ik er vreselijk naast maar in gedachten zie ik engineers bij Airbus en Boeing flauwvallen bij de gedachte dat iemand een werkende straalmotor op hun gevoelige jets richt.wildhagen schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:28:
Ik vind de Russische manier van de-icen ook wel interessant, gewoon een straalmotor erop richten en het smelt wel
And the soap continues...
SLM-directie wordt naar huis gestuurd
Directeur Ewald Henshuys van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) wordt ontheven uit zijn functie. Dit heeft president Desi Bouterse tijdens een ontmoeting met journalisten vandaag meegedeeld. Hij vindt dat de directie van de SLM veel blunders heeft gemaakt, waaronder de aankoop van het nieuwste vliegtuig.
Louis Voight, de president commissaris van de SLM, zal volgens de president het roer bij de SLM overnemen. Hij gaf aan dat niet alleen de directeur verantwoordelijk is voor de aankopen, maar meer leidinggevenden. Uit de woorden van de president kan worden opgemaakt dat de leiding zal worden vervangen. Het gaat om het hele team dat verantwoordelijk is voor het beleid en het resultaat van het afgelopen jaar.
De president deelde mee dat de SLM het heel slecht heeft gedaan de afgelopen periode. De aankoop van het laatste toestel heeft de emmer doen overlopen. Er is een toestel gekocht dat in de woestijn staat. Het contract zal verder worden bestudeerd. "Wanneer er grove blunders worden gemaakt, moet er worden ingegrepen," zei de president.
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 29-12-2015 16:29 ]
Verwijderd
Eerst het leuke: PZ-TCR voor het eerst op SMJP
en dan nu het echte soap gedeelte in het vet
President Boutserse gaf aan dat hij de directie ging vervangen maar nog niet wist hoe dat precies zat met waarneming en de statuten, maar dat dat nog zou worden uitgezocht.
Ook zijn uitspraak alszou een toestel gekocht zijn dat in de woestijn staat is vreemd aangezien de lease van de PZ-TCP is verlopen...
to be continued...
en dan nu het echte soap gedeelte in het vet
Tijdens dit onderwerp van de persco had ik iets vanBlunder onthoofdt SLM-directie
PARAMARIBO - De totale directie van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) wordt door de regering vervangen. Dit heeft president Desi Bouterse maandag gezegd tijdens een ontmoeting met journalisten.
De leiding van het bedrijf was tot en met maandagmiddag nog niet officieel op de hoogte gesteld van het ontslag. "Ik kan pas iets zinnigs hierover zeggen als het besluit officieel is gemaakt", zegt Louis Voigt, de onlangs aangetreden voorzitter van de raad van commissarissen in een eerste reactie aan de krant.
Ook SLM-directeur Ewald Henshuijs en de voormalige rvc-voorzitter Gerard Brunings tasten in het duister over het besluit en de beweegreden om de totale directie aan de dijk te zetten. De president gaf expliciet aan dat de directe aanleiding voor het ontslag de perikelen zijn rond de aankoop van het nieuwste vliegtuig door de SLM. De leiding zou in deze kwestie hebben "geblunderd" vindt Bouterse, voor hem de druppel die de emmer deed overlopen. Wat de blunder precies is, zal volgens Voigt en Brunings op een nader moment worden uitgelegd.
"De SLM heeft het heel slecht gedaan" en de perikelen rond de laatste aankoop deden voor de regering de deur dicht. De national carrier is een belangrijke factor in de ontwikkeling van het land en "grove blunders" zijn daarom niet acceptabel. Vandaar dat bij het vliegbedrijf is ingegrepen, aldus de regeringsleider. Niet alleen directeur Henshuijs moet weg, maar "het hele team" omdat de totale top verantwoordelijk is voor het bedrijfsresultaat van de afgelopen jaren. De SLM zal voorlopig door de president-commissaris geleid worden, totdat er een nieuwe directeur is benoemd.
http://www.dwtonline.com/...m-directie/#ixzz3vjVsLf3x
President Boutserse gaf aan dat hij de directie ging vervangen maar nog niet wist hoe dat precies zat met waarneming en de statuten, maar dat dat nog zou worden uitgezocht.

Ook zijn uitspraak alszou een toestel gekocht zijn dat in de woestijn staat is vreemd aangezien de lease van de PZ-TCP is verlopen...
to be continued...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 19:14 . Reden: Pic van de PZ-TCR ]
Piet91 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:29:
[...]
Ik heb geen idee hoe het financieel gesteld is met SLM, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat Bouterse de huidige leiding weg wil hebben en het dus een politieke afrekening is. Zie ook de drogreden die ik vetgedrukt heb gemaakt. Het toestel staat immers niet (meer) in de woestijn, maar vliegt al een paar dagen de route tussen Amsterdam en Paramaribo.De president deelde mee dat de SLM het heel slecht heeft gedaan de afgelopen periode. De aankoop van het laatste toestel heeft de emmer doen overlopen. Er is een toestel gekocht dat in de woestijn staat. Het contract zal verder worden bestudeerd. "Wanneer er grove blunders worden gemaakt, moet er worden ingegrepen," zei de president.
Je foto werkt helaas niet meer
[ Voor 12% gewijzigd door oohh op 29-12-2015 21:12 ]
Negen vliegtuigen overrompelen luchthaven Zürich na skiblessure emir
(A7-HSJ en A7-HHM), twee A319's (A7-HHJ en A7-MED), een A320 (A7-MBK) en een Gulfstream G650
(A7-CGA).

Ging om de Boeing 747-8BBJ (A7-HBJ), een A340-500 (A7-HHH), 1 A340-300 (A7-AAH), 2 A330-200'sAfgelopen weekend deden maar liefst negen vliegtuigen een ongeplande landing op de luchthaven van Zürich in Zwitserland. De reden? De oud-emir van Qatar had zijn been gebroken tijdens een skireisje in Marokko.
De luchthaven van Zürich sluit elke nacht af, om de inwoners van de Zwitserse stad niet te storen. Hun nachtrust moest afgelopen weekend toch wijken, en dat voor de koninklijke familie van Qatar.
In de nacht van vrijdag op zaterdag landde iets na middernacht de eerste Airbus, met daarin sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani. De voormalige emir van Qatar was halsoverkop naar Zwitserland gevlogen vanuit de Marokkaanse stad Marrakech: hij had zijn been gebroken in een Marokkaans skioord in het Atlasgebergte.
Even later arriveerden twee toestellen vanuit de Qatarese hoofdstad Doha. Een van de twee was de zogenaamde Amiri One, verwijzend naar het Amerikaanse presidentsvliegtuig Air Force One, met daar in de huidige emir Tamim bin Hamad al-Thani.
De skiblessure van de sjeik was blijkbaar zo ernstig dat in de loop van het weekend nog zes andere vliegtuigen van de koninklijke familie en de regering van Qatar arriveerden op de luchthaven.
Volgens een mededeling was de operatie van de ex-emir, die door gezondheidsproblemen in 2013 de troon overliet aan zijn zoon, een succes. Hij revalideert momenteel in Zürich. Misschien wel in het luxehotel Atlantis, dat in zijn bezit is.
(A7-HSJ en A7-HHM), twee A319's (A7-HHJ en A7-MED), een A320 (A7-MBK) en een Gulfstream G650
(A7-CGA).

Wat een ontzettend stomme idioot die bouterse, hoe kan zo'n domme ongeschoolde vent president zijn van een land?
Wtf. Die gasten hebben zo-veel-geld. Zou Wimlex eens moeten proberenPiet91 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:24:
[...]
Ging om de Boeing 747-8BBJ (A7-HBJ), een A340-500 (A7-HHH), 1 A340-300 (A7-AAH), 2 A330-200's
(A7-CGA).
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Mijn god! Wat vlieg je in hemelsnaam in als je 5 intercontinentale vliegtuigen laat aanrukken?Piet91 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:24:
[...]
Ging om de Boeing 747-8BBJ (A7-HBJ), een A340-500 (A7-HHH), 1 A340-300 (A7-AAH), 2 A330-200's
(A7-CGA).
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
American Express vraagbaak
Verwijderd
Piet91 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:29:
[...]
Vandaag in uw favoriete Surinaamse soapVerwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:57:
[...]
en dan nu het echte soap gedeelte ...
Blunder onthoofdt SLM-directie]
[...]
to be continued...
Brunings begrijpt uitspraken president over SLM niet
Maar tja..leasen/kopen..blijkbaar moeilijke begrippen voor president Boutserse en zijn adviseursGerard Brunings, die tot 7 december president-commissaris was van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM), is verbaasd over uitspraken die president Desi Bouterse heeft gedaan over de leiding bij de 'national carrier'. Brunings antwoordt op een vraag van Starnieuws dat de directie met toestemming van de raad van commissarissen handelingen heeft gepleegd. Volgens Brunings is de president verkeerd ingelicht. De lease termijn van de Airbus 340-300 (Palulu) met registratie PZ-TCP is verstreken. De eigenaar heeft aangegeven dat het toestel gevlogen moest worden naar Arizona.
Brunings benadrukt dat de SLM verder geen verplichtingen heeft over de Palulu die al ingeleverd is. De president zei dat de perikelen met de aankoop van het laatste toestel de emmer hebben doen overlopen. Brunings merkt op dat de nieuwe Airbus ook geleased is. Er is een leasecontract gesloten met Airbus onder Europese regelgeving. Het onderhoud wordt gedaan door Lufthansa. Het gaat om twee gerenommeerde maatschappijen.
Bouterse zei dat er een toestel is gekocht dat misschien nu al ergens in de woestijn staat. De regering bekijkt het contract of er extra schulden worden gemaakt. Hij merkte op dat de SLM belangrijk is voor de ontwikkeling van het land. Volgens hem zijn er grote blunders gemaakt door directeur Ewald Henshuys van de SLM en het hele team. Daarom is besloten dat president-commissaris Louis Voight de leiding van het bedrijf voorlopig overneemt.
Brunings, die formeel nog luchtvaartadviseur is van de president, zegt dat hij niet betrokken is bij de besluiten die de president genomen heeft. Hij merkt op dat alle stukken van de SLM door hem overhandigd zijn aan Voight. Er is ook goed overleg met hem geweest. Er zijn bij Brunings geen blunders van de directie bekend, totdat hij overgedragen heeft aan de nieuwe raad van commissarissen.
Over de SLM zijn er legio rapporten geschreven hoe het bedrijf gezond te maken en houden, maar die liggen ergens stof te verzamelen

chefkok , butler , doctor/chirurg , vrouw , extra security en wat familieleden ... zo, dan was een Airbus 319 genoeg denk ikStinger_Ventura schreef op woensdag 30 december 2015 @ 08:02:
[...]
Mijn god! Wat vlieg je in hemelsnaam in als je 5 intercontinentale vliegtuigen laat aanrukken?
Die gasten ga zo nu een dan weekendje shoppen in New York met de 747-8 maar zelfs dit vind ik wat overdreven voor een sjeik.
Geen sjeik, maar een emir 
Dit doet bijna aan een slapstick denken
Dit doet bijna aan een slapstick denken
Virussen? Scan ze hier!
Wat doet dit met je hold-over time?wildhagen schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:28:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Normaliter zorgt de glycol in de de-icing fluid voor een bepaalde tijd de ijsafzetting wegblijft. Maar deze methode is het ijs smelten, maar daarna kan binnen no-time de ijsafzetting weer terugkomen.
Kia Niro-EV 2024
Ja, ongeveer 10 seconden bij min 50MBV schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:12:
Ik zou verwachten dat het toch even duurt voor het aluminium weer is afgekoeld van 30 naar 0 graden
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Zo, denk dat ik de meest stressvolle periode rondom een boeking heb gehad sinds gisteravond. Ik wil dit jaar voor het eerst oud & nieuw vieren in Turkije aangezien ik daar familie heb wonen. Eind november bij Turkish Airlines geboekt voor 31-12 08:05 vanaf RTM naar IST. Kreeg ik gisteren een SMS dat mijn vlucht is gewijzigd naar 2 januari. Ik schoot keihard in de stress omdat ik al weken op heb verheugd, gepland en cadeau's heb ingekocht en mijn terugreis al op 4 jan is. Meteen een enkeltje naar IST geboekt bij de KLM voor 90 euro. Achteraf natuurlijk niet handig want had eerst met TK moeten bellen om te kijken wat de mogelijkheden zijn, maarja heat of the moment zullen we maar zeggen. Vanochtend werd ik gebeld door TK om als optie vanavond te vliegen. Heb gevraagd of ik mijn heenreis kon overslaan maar wel gebruikmaken van de terugreis aangezien ik een ticket bij de KLM had geboekt, was niet mogelijk en zou mijn gehele ticket komen te vervallen. Heb het alternatief aanvaard en vlieg vanavond met TK.
Ik zat nog wel met mijn ticket van de KLM maar ben heel blij dat ze een 24 uur optie hanteren waarmee je zonder vragen je gehele boeking kunt annuleren en het gehele bedrag terugkrijgt. Topservice! Vlieg sowieso liever met KLM maar kwa tijd en plaats (RTM ipv AMS aangezien ik in Den Haag woon) was TK voor mij de beste keuze. Reden van annulering bij TK was het verwachte weer voor morgenochtend.
Flink wat stressvolle uren achter de rug maar nu lijkt alles geregeld te zijn. Halve snip opgenomen (dat dan weer wel helaas) en straks richting vliegveld. Het is voor mij erg belangrijk dat ik op de 31e op tijd arriveer en 2 jan was voor mij onacceptabel. Mooi dat het zowel door de KLM als TK op een nette wijze is opgelost.
Ik zat nog wel met mijn ticket van de KLM maar ben heel blij dat ze een 24 uur optie hanteren waarmee je zonder vragen je gehele boeking kunt annuleren en het gehele bedrag terugkrijgt. Topservice! Vlieg sowieso liever met KLM maar kwa tijd en plaats (RTM ipv AMS aangezien ik in Den Haag woon) was TK voor mij de beste keuze. Reden van annulering bij TK was het verwachte weer voor morgenochtend.
Flink wat stressvolle uren achter de rug maar nu lijkt alles geregeld te zijn. Halve snip opgenomen (dat dan weer wel helaas) en straks richting vliegveld. Het is voor mij erg belangrijk dat ik op de 31e op tijd arriveer en 2 jan was voor mij onacceptabel. Mooi dat het zowel door de KLM als TK op een nette wijze is opgelost.
Verschil hè. Die familie is regering zelve; Wimlex niet bepaald. De upgrade van de F70 naar Embraer Lineage 1000 (wat mij de meest logische keuze lijkt) zal hier waarschijnlijk al op enorme tegenstand stuiten.Kecin schreef op woensdag 30 december 2015 @ 01:22:
Wtf. Die gasten hebben zo-veel-geld. Zou Wimlex eens moeten proberen
Of misschien toch ergens een tweedehands 737BBJ o.i.d. die waarschijnlijk nog goedkoper is dan een Linage.
Als je ego zo groot is als je bankrekening dan moet je wat hè.Stinger_Ventura schreef op woensdag 30 december 2015 @ 08:02:
Mijn god! Wat vlieg je in hemelsnaam in als je 5 intercontinentale vliegtuigen laat aanrukken?
Als ik zo rondkijk vlogen die familieleden zo ongeveer elk in hun eigen toestel naar Zurich.
En ach, er schijnt/scheen een zoon in de VS te studeren en die vloog dan ook telkens heen en weer met vakanties e.d. met zo'n VIP widebody.
En een ander persoon uit die regionen die een chronische ziekte o.i.d. had en daardoor telkens heen en weer vloog naar Zwitserland o.i.d. Weer 'ns wat anders dan voor €5 met Ryanair.
Ach, in dit geval heb ik er nog niet eens zo'n moeite mee. Hoe meer 747's en A340's hoe beter.
Over Qatar gesproken:

Qatar Airways niet meer met Boeing 787 naar Schiphol
Dat betekent een flinke upgrade van de 787-8 (22J / 232Y) naar dit toestel;DOHA - Vanaf zondag 27 maart zet Qatar Airways de Boeing 777-300ER in op de route naar Schiphol, blijkt uit de dienstregeling van de luchtvaartmaatschappij. Momenteel wordt nog met de Boeing 787-8 naar Nederland gevlogen.
Door het inzetten van de Boeing 777-300ER wordt de capaciteit op de route naar Schiphol vergroot. De Boeing 787-8 biedt plaats aan 254 passagiers. De Boeing 777-300ER biedt, afhankelijk van de cabine-indeling, plaats aan 335 of 380 passagiers. Het verschil zit hem in het aantal business class-stoelen. De luchtvaartmaatschappij uit Doha heeft momenteel dertig toestellen van het type Boeing 777-300ER in de vloot.
Qatar Airways vliegt sinds 16 juni van en naar Schiphol. Er wordt dagelijks tussen Amsterdam en Doha gevlogen.
Qatar zal op deze route hun versie met 24J en 388Y stoelen inzetten.
Hier zitten nu nog 24J en 356Y stoelen in maar ook Qatar gaat over op 3-4-3 i.p.v. 3-3-3 achterin.
Deze upgrade lijkt vooralsnog een tijdelijke upgrade voor het zomerseizoen. (wat op 27 maart ingaat)
[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 30-12-2015 13:15 ]
Ik vind het een downgrade van 3-3-3 naar 3-4-3
Het is weer eens zover vandaag:El Jefe schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:22:
[afbeelding]
Gaat lekker rondom Ierland.
Grote vertragingen, diversions en holdings rondom Dublin nu vanwege: Status Red warning as Storm Desmond approaches.
LH1980 vanuit Frankfurt gaat terug richting Engeland,

http://www.flightradar24.com/BAW834/867255c
Hevige wind in Dublin, laatste 7 landingspogingen hebben een go-around gehad - veel vliegtuigen in de wachtrij nu. Live ATC op http://www.liveatc.net/flisten.php?mount=eidw3&icao=eidw voor de geïnteresseerden.
Qatar 777 is zéker een upgrade tov de 787. Wat een vreselijke inrichting was dat.
Napsju schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:19:
Grrrr, kom net gebroken uit de Dreamliner van 5-sterren airline Qatar:
[afbeelding]
Ik HAAT die dingen! De A350 is dan wel een heel groot genot in economy.
Lekker!
Hoe had je dat voor je gezien want de terugreis wordt altijd gecanceld als je de heenreis niet gedaan hebt. Je had dus beter een nieuwe retour kunnen boeken (afgezien van eerst TK contacten).magnifor schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:47:
Zo, denk dat ik de meest stressvolle periode rondom een boeking heb gehad sinds gisteravond. Ik wil dit jaar voor het eerst oud & nieuw vieren in Turkije aangezien ik daar familie heb wonen. Eind november bij Turkish Airlines geboekt voor 31-12 08:05 vanaf RTM naar IST. Kreeg ik gisteren een SMS dat mijn vlucht is gewijzigd naar 2 januari. Ik schoot keihard in de stress omdat ik al weken op heb verheugd, gepland en cadeau's heb ingekocht en mijn terugreis al op 4 jan is. Meteen een enkeltje naar IST geboekt bij de KLM voor 90 euro. Achteraf natuurlijk niet handig want had eerst met TK moeten bellen om te kijken wat de mogelijkheden zijn, maarja heat of the moment zullen we maar zeggen. Vanochtend werd ik gebeld door TK om als optie vanavond te vliegen. Heb gevraagd of ik mijn heenreis kon overslaan maar wel gebruikmaken van de terugreis aangezien ik een ticket bij de KLM had geboekt, was niet mogelijk en zou mijn gehele ticket komen te vervallen. Heb het alternatief aanvaard en vlieg vanavond met TK.
Ja dan ben ik wel 3x zoveel kwijt aangezien dat dan een last minute is.CyBeR schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:16:
[...]
Hoe had je dat voor je gezien want de terugreis wordt altijd gecanceld als je de heenreis niet gedaan hebt. Je had dus beter een nieuwe retour kunnen boeken (afgezien van eerst TK contacten).
Ik vlieg morgen naar Bangkok met Qatar. Ik ben blij dat het een 787 is, eerste keer in z'n toestel. Ik vlieg wel in business class dus zal het wel aardig toeven zijn....Napsju schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:57:
Qatar 777 is zéker een upgrade tov de 787. Wat een vreselijke inrichting was dat.
[...]
Heel apart dat een enkele reis Istanbul met KLM zo idioot goedkoop is. Ik zie inderdaad prijzen van € 75 in januari. Een enkeltje naar Madrid of Wenen kost veel meer dan een economy-retour, zo rond de 350-400 euro in januari...magnifor schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:47:Meteen een enkeltje naar IST geboekt bij de KLM voor 90 euro.
Ze moeten toch iets doen om op die bestemming de stoelen te vullen? Na alle problematiek en gevaar in dat gedeelte van de wereld, samen met dat het niet het seizoen is en concurrentie van Turkisch Airlines en Pegasus, denk ik dat het aanbod de vraag extreem overstijgt!prijk schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:04:
[...]
Heel apart dat een enkele reis Istanbul met KLM zo idioot goedkoop is. Ik zie inderdaad prijzen van € 75 in januari. Een enkeltje naar Madrid of Wenen kost veel meer dan een economy-retour, zo rond de 350-400 euro in januari...
Istanbul stond hoog op mijn stedentrip lijstje, maar bungelt nu ergens onderaan.
American Express vraagbaak
Tja zie je vaker met dictators hè. Overigens kregen we bij Obama natuurlijk ook een enorme poppenkast.. met een Museumplein vol zee-containers zodat de heli beschut kon landen..Badtothebone schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:10:
[...]
chefkok , butler , doctor/chirurg , vrouw , extra security en wat familieleden ... zo, dan was een Airbus 319 genoeg denk ik
Die gasten ga zo nu een dan weekendje shoppen in New York met de 747-8 maar zelfs dit vind ik wat overdreven voor een sjeik.
Dat was ter bescherming van het van Goghmuseum.
Afgebroken landing van Germanwings 4U396:El Jefe schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:51:
Hevige wind in Dublin, laatste 7 landingspogingen hebben een go-around gehad - veel vliegtuigen in de wachtrij nu.
Uiteindelijk alsnog geland.. had aardig wat brandstof bij zich zo te zien:

Hij had ook ergens anders kunnen landen natuurlijkCyBeR schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:45:
Dat was ter bescherming van het van Goghmuseum.
[ Voor 19% gewijzigd door El Jefe op 30-12-2015 16:15 ]
Ach, de beste man heeft ook een aardige terminal laten bouwen voor zichzelf (en andere VIPs)...Badtothebone schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:10:
[...]
chefkok , butler , doctor/chirurg , vrouw , extra security en wat familieleden ... zo, dan was een Airbus 319 genoeg denk ik
http://www.cdc-qatar.com/cdc/ndia-emiri-terminal?galleryid=2
hier nog in aanbouw:
Wel handig gedaan, de beste man hoeft nooit een trap te beklimmen aangezien de terminal gewoon op de hoogte van de vliegtuigdeur gebouwd is:

De "rode loper" sluit dus naadloos aan op de deur.
Opnieuw uitstel voor de aflevering van de eerste A320neo:
Bron: http://www.luchtvaartnieu...vering-eerste-a320neo-uitEen woordvoerder van Airbus heeft gezegd dat de levering van de eerste A320neo met enkele dagen is uitgesteld, meldt persbureau Reuters. Het toestel zou worden afgeleverd aan Lufthansa maar de Duitse luchtvaartmaatschappij zegt dat de levering vertraagd is wegens 'technische complexiteit'.
Eigenlijk zou Qatar Airways het toestel als eerste ontvangen, maar er waren nog operationele restricties van kracht op de Pratt & Whitney PW1100G-motor van het vliegtuig. Qatar Airways wilde geen A320neo in ontvangst nemen zolang deze restrictie niet is opgeheven.
Lufthansa had het nieuwe toestel vanaf 6 januari willen inzetten op de route tussen Frankfurt en Hamburg
Virussen? Scan ze hier!
* gambieter is blij dat hij vandaag niet in dat vliegtuig zit...
De landing op Schiphol was afgelopen zaterdagochtend in de laatste 200 of zo meter al genoeg een botsautootje (tenminste, zo voelde het).
De landing op Schiphol was afgelopen zaterdagochtend in de laatste 200 of zo meter al genoeg een botsautootje (tenminste, zo voelde het).
Verwijderd
MH132: Malaysia Airlines confirms mix-up sent flight from Auckland on wrong pathBrilsmurfffje schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:16:
Onze stad wel 's gezien? Waar dan?El Jefe schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:10:
[...]
Hij had ook ergens anders kunnen landen natuurlijk
Onwaarschijnlijk. Ten eerste is dat geen last minute (daarbij boek je en wandel je direct verder naar check-in) maar belangrijker: omdat je TK-vlucht terug gecanceld zou worden (omdat je de heenvlucht niet gebruikt hebt) en je daar waarschijnlijk pas op 't vliegveld achter ging komen zou je daar ter plekke een ticket gaan kopen en dat is pas echt aan de prijs.magnifor schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:21:
[...]
Ja dan ben ik wel 3x zoveel kwijt aangezien dat dan een last minute is.
Verwijderd
hmm bij mij wel... dan maar ook op een andere manieroohh schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:08:
[...]
Eerst het leuke: PZ-TCR voor het eerst op SMJP
Je foto werkt helaas niet meer

PZ-TCR na aankomst op de Johan Adolf Pengel International Airport (PBM/SMJP) na de eerste commerciële vlucht als PY993 van AMS naar PBM.
'Staart verlichting' was helaas uit
Net even het TWA museum in Kansas City bezocht, mocht iemand hier zichzelf daar ooit nog terugvinden is het zeker aan te raden!Verder is er toch helemaal niks te beleven
Al het personeel is ex-TWA en ze leiden je met veel passie rond door het museum dat ze hebben opgebouwd. Een ex-mechanic vertelde een prachtige conspiracy die schijnbaar onder TWA personeel zeer wijdverspreid is: TWA800 ging niet neer door een explosie in de center tanks, die gebruikte men helemaal nooit. Hij beweerde dat er sprake was van een onderzeeër die aan het testen was op een drone voor de kust. Onderzeeër mikt op drone, lockt per ongeluk op vliegtuig, boem.

[ Voor 38% gewijzigd door BeefHazard op 31-12-2015 06:08 ]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Daar is ook een boek/roman van.BeefHazard schreef op donderdag 31 december 2015 @ 06:06:. Een ex-mechanic vertelde een prachtige conspiracy die schijnbaar onder TWA personeel zeer wijdverspreid is: TWA800 ging niet neer door een explosie in de center tanks, die gebruikte men helemaal nooit. Hij beweerde dat er sprake was van een onderzeeër die aan het testen was op een drone voor de kust. Onderzeeër mikt op drone, lockt per ongeluk op vliegtuig, boem.
edit: er zijn heeeeeel veel boeken van.
[ Voor 3% gewijzigd door Pinin op 31-12-2015 09:26 ]
www.casarodriguillo.com
En een eigen wiki
Wikipedia: TWA Flight 800 conspiracy theories
Sometimes you need to plan for coincidence
TOKYO -- ANA Holdings will order three Airbus A380s as it seeks to expand international service amid a peaking market for domestic flights.
The deal, worth around 150 billion yen ($1.23 billion) based on the market price, would make ANA the first Japanese airline to add the superjumbos to its fleet. The planes are to be introduced in fiscal 2018 in routes to Hawaii and elsewhere.
The double-decker A380 is the world's largest passenger jet, capable of seating over 500 people. The plane's carrying capacity reportedly lowers the transportation cost per seat by 15% compared with other jetliners.
The A380 first found a home with Singapore Airlines in 2007 and later was adopted by Germany's Lufthansa and Emirates, based in the United Arab Emirates.
ANA leads domestically in passenger count on international flights, having outpaced Japan Airlines in 2014. But ANA provides only about 20% of the seats for all Tokyo-Hawaii flights, trailing JAL's roughly 35% share.
About 1.5 million people fly from Japan to Hawaii in a given year, filling 80-90% of seats per flight on average among all carriers. The A380 can seat more than double the passengers of ANA's existing aircraft bound for Hawaii, which would help the airline increase its share of travelers.
Domestic rival Skymark Airlines ordered six A380s in 2011, but Airbus canceled the deal in 2014, citing delays in receiving advance payments and other issues. It proved to be a factor in Skymark filing for bankruptcy protection in January 2015 and ANA sponsoring the subsequent rehabilitation. ANA indicated to Airbus the possibility of future orders in return for supporting the Japanese carrier's turnaround plan during an August vote among creditors.

Dit topic is gesloten.