Het Luchtvaart Topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste
Acties:
  • 644.887 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ryanair doet het toch ook, dus waarom zou het bij KLM (of welke maatschappij dan ook) niet kunnen? Zet zo'n meet-trolley (met weegschaal) bij de incheckbalie of de gate en kijk of de handbagage erin past en niet teveel weeg.

Gewoon de reiziger drie opties geven als het te groot is of te zwaar is:

- Bijbetalen en het ruim in met die troep
- Achterlaten op de luchthaven
- Afzien van de vlucht

Als je ziet wat voor rotzooi sommige figuren meenemen als handbagage... mijn gewone koffer is nog kleiner dan wat sommige halvegaren presteren als handbagage mee te nemen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit gaan vliegvelden niet leuk vinden: als iedereen bij de gate een nummertje moet trekken (ik neem aan minimaal 30 minuten voor vertrek, want dan zou al de boarding moeten starten), zal er minder worden geconsumeerd of worden uitgegeven in het winkel gedeelte op elke luchthaven.

Ik zie trouwens niet waarop het "Blijven hangen om als laatste in te stappen, kon ook niet meer. " gebaseerd is. Als je niet op tijd instapt, ben je ook meteen je plaats kwijt, ondanks dat jij bijvoorbeeld al wel bent ingecheckt of wellicht al bagage hebt afgegeven?

Zelf vind ik het juist relaxed om met een vast stoelnummer pas als een van de laatsten in de rij in te stappen, ongeacht waar ik zit. Ik snap passagiers die a la Ryanair in een wachtrij staan bij KLM (of een andere maatschappij) nog voordat het boarden uberhaupt is begonnen ook echt niet.. je zit vlak erna sowieso al een uur of wat opgesloten in een kleine ruimte met een te kleine stoel, waarom zou je daar eerder dan noodzakelijk terecht willen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ValHallASW schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:08:
Er zijn altijd mensen de pineut als er teveel handbagage is. Of dat de mensen aan het gangpad zijn of de mensen die niet dringen maakt toch niet zoveel uit?
Jawel, want nu beslist de luchtvaartmaatschappij wie de pineut gaat zijn. Nu ben ik ook een groot voorstander van screening van handbagage om juist het wangedrag van veel passagiers aan te pakken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 15:38
Fly-guy schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 10:46:
[...]
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik merk ook binnen ons bedrijf bij vele enthousiaste voorstanders van digitalisering wel eens een gebrek aan inzicht in de problemen door anderen soms hebben door de nieuwe gadgets en de implementatie.
Echter meteen wijzen naar een tablet of vooruitgang tegenhouden na een op zichzelf staand incident gaat inderdaad te ver.
Hebben jullie, naast de iPads, nog een analoge backup? Oftewel, ligt er nog een set boeken in de cockpit?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het is wel jammer als ze dat gaan invoeren. Wil je snel aan het werk dan zit je liever voorin aan het gangpad met alleen handbagage, voor een city trip met de vriendin zet je haar aan het raam en zit je ernaast en heeft ze toch al vaak ruimbagage :+

Dit is natuurlijk wel erg generaliserend maar toch, voor een groep reizigers die vaak wel iets meer betalen een extra frustratie die misschien niet zo klantgericht is als ze denken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Maar ik vermoed dat die groep vele malen kleiner is dan groep die er juist wel voordeel bij heeft ;)

En als je echt moet werken kan je altijd nog een business-class ticket nemen, die zijn immers van deze procedure uitgezonderd (iig tijdens de experimentele fase, zie het artikel).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:55:
[...]

Hebben jullie, naast de iPads, nog een analoge backup? Oftewel, ligt er nog een set boeken in de cockpit?
Steeds minder, of eigenlijk bijna niets meer. Kaarten en handboeken zijn al digitaal, een paar andere, minder gebruikte dingen zijn nog aanwezig, maar van 2 grote en een kleine tas met boeken en kaarten, is alleen de kleine nog over en dan ook nog eens voor de helft gevuld.

Scheelt gewicht (dus brandstof) en een gehele afdeling die die tassen aan boord brachten en up to date hielden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ok, boeken zijn zwaar en onhandig om te tillen, maar maakt die gewichtsbesparing zoveel uit op de rest wat het vliegtuig al versleept?

Tja, het bijhouden.... Als ik zie hoeveel tijd dat daarmee binnen de Luchtmacht gemoeid is/was, dan kan ik me voorstellen dat de digitale optie met automatische sync een stuk goedkoper en efficiënter is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb er een tweet aan gewaagd naar @KLM en mijn bedenkingen geuit, respons is dat ze die vorm van de Smart Boarding test stoppen:
We've decided to stop with the Smart Boarding test in its current form. We will however continue to innovate which is one of cornerstones of KLM. Our focus will lie on other aspects of the boarding process. We value your feedback. Please let us know if you have any further questions.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
gambieter schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:53:
Heb er een tweet aan gewaagd naar @KLM en mijn bedenkingen geuit, respons is dat ze die vorm van de Smart Boarding test stoppen:

[...]
'Hier in de VS' board je vaak per zone. Achterin het vliegtuig is dan ook de laatste zone die gaat instappen. Die volgorde kan toch simpelweg worden omgedraaid?

Ik zie ook niet zo het voordeel van als eerste instappen als je helemaal voorin zit - daar heb je altijd genoeg ruimte voor je bagage (want first / business is qua afgeschermd van economy / heeft aparte bakken), maar zodra jij zit dan komt de hele meute nog voorbij schuifelen / botsen met hun oversized carry-ons. Neuh, ik zou dan liever als een van de laatsten aan boord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Valt wel mee, het artikel meldt immers zelf al dat het experiment al 2 jaar loopt, dus je eigen reactie was ook erg laat ;)

Tevens zijn er nu conclusies getrokken uit het experiment, dus het is zeker wel nieuwswaardig wat dat betreft.
Hmmbob schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:57:
[...]

'Hier in de VS' board je vaak per zone. Achterin het vliegtuig is dan ook de laatste zone die gaat instappen. Die volgorde kan toch simpelweg worden omgedraaid?
Dat is niet alleen in de VS, op Schiphol gebeurt het ook,bij MH heb ik dat al een paar keer meegemaakt.

En toen ik in juni met Turkish Airlines van BRU vloog, ging het boarden ook al per zone.

[ Voor 33% gewijzigd door wildhagen op 12-12-2015 18:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:58:
[...]

Valt wel mee, het artikel meldt immers zelf al dat het experiment al 2 jaar loopt, dus je eigen reactie was ook erg laat ;)
Dat was de eerste keer dat ik 't tegen kwam dus dat valt ook wel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Per zone is wat anders dan raam gevolgd door gangpad. Veel "handbagage-only" passagiers zijn nogal tokkies die veel te veel meenemen en de bakken blokkeren. Ik zou het toejuichen als alle maatschappijen daar heel streng op zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

<>
Logistiek gezien heb je helemaal gelijk - geen last meer van die dikke Amerikaan die het gangpad blokkeert om zijn handbagage ergens in te vrotten, prijstechnisch niet voor zover ik weet. Hoe verder achterin hoe groter het geluid van de motoren en de luchtstroom, en hoe meer last van roeruitslag. Een lang vliegtuig dat veel roeruitslag heeft in een storm en iemand schenkt niet koffie in ... Daarnaast bent je achterin ook vaak pas als laatste uit het vliegtuif wat op een vliegveld als Atlanta je een uur kan schelen.
Dus ik snap we dat ze het voordeel niet aan de mensen achterin willen geven - dit soort dingen grijpen in in het al zo complexe prijsmodel van de vliegtuigstoel.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 12-12-2015 18:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:53:
Ok, boeken zijn zwaar en onhandig om te tillen, maar maakt die gewichtsbesparing zoveel uit op de rest wat het vliegtuig al versleept?

Tja, het bijhouden.... Als ik zie hoeveel tijd dat daarmee binnen de Luchtmacht gemoeid is/was, dan kan ik me voorstellen dat de digitale optie met automatische sync een stuk goedkoper en efficiënter is O-)
Per tas is het niet meer dan een paar kilo, maar wel die paar kilo maal tienduizenden vluchten per jaar. Uiteindelijk tikt het wel aan, geen grote bedragen, maar alles helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 17:53:
When plans changed, the pilots had to root around for the necessary charts in leather flight bags so heavy—often more than 35 pounds—that toting them around was one of American's biggest sources of pilot injuries, said Capt. Jim Kaiser, the carrier's managing director of flight operations.

American estimates that removing the bags from all its planes saves about 400,000 gallons of fuel annually, worth $1.2 million at current prices.
http://www.wsj.com/articl...3998604578567720762762606

Dan heb je het natuurlijk wel over een maatschappij met 1000+ vliegtuigen als je hun dochtermaatschappijen meerekent. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Fly-guy schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:34:
[...]

Per tas is het niet meer dan een paar kilo, maar wel die paar kilo maal tienduizenden vluchten per jaar. Uiteindelijk tikt het wel aan, geen grote bedragen, maar alles helpt.
Tienduizend is nog een understatement, alleen KLM Cityhopper voert al 100.000 vluchten per jaar uit. Elke kilo brandstof die per vlucht bespaard kan worden staat gelijk aan 100.000 kilo per jaar. De wet van de grote getallen. Twee tassen van 10 kilo per stuk niet meer meenemen levert al snel een paar kilo brandstof besparing op per vlucht. Keer 100.000 :9

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

20:1 ratio voor brandstof aan boord tot vervoerd gewicht. op welke afstand werkt dit? 300KM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
gambieter schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:06:
[...]

Per zone is wat anders dan raam gevolgd door gangpad. Veel "handbagage-only" passagiers zijn nogal tokkies die veel te veel meenemen en de bakken blokkeren. Ik zou het toejuichen als alle maatschappijen daar heel streng op zouden zijn.
_/-\o_ Ik irriteer me er mateloos aan.

Sterker nog, heb me er hoogst over verbaasd. Pas ATL-LAX met Delta, werd omgeroepen dat het vliegtuig helemaal vol zat en ze daarom grote carry-ons in zouden checken en onderin meenemen. En dan nog genoegen nemen dat mensen WEIGEREN om hun obviously véél te grote carry-on in te laten checken. Ik kan daar echt niet bij - daar zijn die regels toch voor?
franssie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:25:
[...]

Logistiek gezien heb je helemaal gelijk - geen last meer van die dikke Amerikaan die het gangpad blokkeert om zijn handbagage ergens in te vrotten, prijstechnisch niet voor zover ik weet. Hoe verder achterin hoe groter het geluid van de motoren en de luchtstroom, en hoe meer last van roeruitslag. Een lang vliegtuig dat veel roeruitslag heeft in een storm en iemand schenkt niet koffie in ... Daarnaast bent je achterin ook vaak pas als laatste uit het vliegtuif wat op een vliegveld als Atlanta je een uur kan schelen.
Dus ik snap we dat ze het voordeel niet aan de mensen achterin willen geven - dit soort dingen grijpen in in het al zo complexe prijsmodel van de vliegtuigstoel.
Dan begrijp je me verkeerd: ik vind prijsdifferentiatie prima, maar logistiek gezien kun je doe mensen in zone 2, met z'n lagere prijzen, toch als eerste laten instappen? Nu staat er een rij wachtenden die in rij 30-40 zitten terwijl iemand in rij 23 zijn bagage in de bak aan het frotten is, terwijl andersom (iemand die in rij 30 zijn bagage aan het wegfrotten is) iemand in de rij die op 23 zit vast ook zijn gang kan gaan.
Piet91 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:53:
[...]

[...]

http://www.wsj.com/articl...3998604578567720762762606

Dan heb je het natuurlijk wel over een maatschappij met 1000+ vliegtuigen als je hun dochtermaatschappijen meerekent. :P
8)7 :X Wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik had van de week een vrouw met haar carry-on koffer, die zou ik niet eens durven inchecken zo groot. Maar bij KLM heb ik nog nooit iemand geweigerd zie worden.

Dat is de enige reden dat ik als eerste het vliegtuig in ga als KLM Elite, mijn koffer gewoon kunnen plaatsen. Er zit een laptop, ipad en vaak camera in, die wil ik gewoon bij me hebben. En ik heb het allemaal in een Samsonite koffer zitten die precies aan de regels voldoet.

De dag dat KLM de regels gewoon gaat hanteren krijgen ze allemaal een dikke knuffel van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-09 19:59
Too close for comfort

Lees vooral ook het verhaaltje in de reacties onder de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 12:17
Hmmbob schreef op zondag 13 december 2015 @ 03:30:
[...]

Sterker nog, heb me er hoogst over verbaasd. Pas ATL-LAX met Delta, werd omgeroepen dat het vliegtuig helemaal vol zat en ze daarom grote carry-ons in zouden checken en onderin meenemen. En dan nog genoegen nemen dat mensen WEIGEREN om hun obviously véél te grote carry-on in te laten checken. Ik kan daar echt niet bij - daar zijn die regels toch voor?
Amerikanen hebben een makkelijke oplossing voor geschilletjes, getiteld Sue their ass. Maatschappijen zitten hier niet op te wachten en laten de klant dus maar lekker doen wat 'ie wil.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BeefHazard schreef op zondag 13 december 2015 @ 12:21:
[...]
Amerikanen hebben een makkelijke oplossing voor geschilletjes, getiteld Sue their ass. Maatschappijen zitten hier niet op te wachten en laten de klant dus maar lekker doen wat 'ie wil.
Dat werkt inderdaad uitstekend, totdat een andere klant er last van heeft en eist dat ze de regels gaan handhaven, anders start hij zo'n procedure. Gevangen tussen Scylla en Charybdis of zoals die Amerikanen dat zo mooi zeggen: Caught between a rock and a hard place (and hoist by their own petards) >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:37

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

LongBowNL schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:00:
Too close for comfort
[video]
Lees vooral ook het verhaaltje in de reacties onder de video.
Oef das wel close idd. Amerika...

Jammer van die titel: 'Near Miss' slaat helemaal nergens op. En eigenlijk zeg je dus: Bijna mis (Oftewel raak) inplaats van bijna raak...
Je kan beter zeggen NMAC oftewel: "Near Midair Collision"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
In ieder geval kudos voor het duidelijk en zelfbewust analyseren van wat er fout ging en dat ook delen. Er zijn genoeg cowboys die dat niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
TVH7 schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:06:
[...]

Oef das wel close idd. Amerika...
Ga eens op een mooie zomerdag in het weekend naar vliegveld Lelystad, dan zul je zien dat het echt niet alleen in de VS gebeurt.
Jammer van die titel: 'Near Miss' slaat helemaal nergens op. En eigenlijk zeg je dus: Bijna mis (Oftewel raak) inplaats van bijna raak...
Je kan beter zeggen NMAC oftewel: "Near Midair Collision"
Near miss is nu eenmaal een bestaand, zij het inderdaad ietwat foutief, begrip in de luchtvaart.
Het komt oorspronkelijk uit de marine, waarbij een near miss een bom betrof die het doel niet raakte, maar wel zo dichtbij kwam dat er schade was.

http://www.worldwidewords.org/qa/qa-nea1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 07:09
Near kan ook gewoon een kleine afstand betekenen zowel ruimtelijk als in tijd. Dan is near miss toch vrij correct.
Als ik het vrij vertaal: op een kleine afstand na gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Fly-guy schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:46:
[...]
Ga eens op een mooie zomerdag in het weekend naar vliegveld Lelystad, dan zul je zien dat het echt niet alleen in de VS gebeurt.

[...]

http://www.worldwidewords.org/qa/qa-nea1.htm
Haha, je hebt gelijk ;) Nu zie je dit kwa aantallen (waarschijnlijk door de hoeveelheid camera's die meegaan vs de vliegers in een land) meer in Amerika :D
AndRo555 schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:28:
Near kan ook gewoon een kleine afstand betekenen zowel ruimtelijk als in tijd. Dan is near miss toch vrij correct.
Als ik het vrij vertaal: op een kleine afstand na gemist.
De term is foutief en ook nooit gebruikt door welke instantie dan ook. Dat is ook de reden dat de FAA NMAC gebruikt.

[ Voor 42% gewijzigd door TVH7 op 13-12-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
TVH7 schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:06:
De term is foutief en ook nooit gebruikt door welke instantie dan ook. Dat is ook de reden dat de FAA NMAC gebruikt.
https://www.faa.gov/search/?omni=MainSearch&q=Near+miss

Dat de faa (ook) een andere/betere term gebruikt doet niet af aan het feit dat het nu eenmaal een ingeburgerde term is in de luchtvaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Fly-guy schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:12:
[...]

https://www.faa.gov/search/?omni=MainSearch&q=Near+miss

Dat de faa (ook) een andere/betere term gebruikt doet niet af aan het feit dat het nu eenmaal een ingeburgerde term is in de luchtvaart.
Mm slecht slecht.. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Na jaren/maanden van speculatie is het dan nu eindelijk officieel. Het Indiase Jet Airways verplaatst zijn hub uit Brussel naar Amsterdam.

3 vluchten per dag met een Airbus A333.
arrival tijden zijn 8.00 8.15 en 9.15
departure tijden 11.20 11.20 en 11.40

Nieuwsbericht
We are delighted to introduce our new daily, non-stop service from Mumbai and Delhi to Amsterdam from March 27, 2016.

With the launch of Amsterdam, our new European gateway, Jet Airways will also operate a daily service from Amsterdam to Toronto. Our schedules will ensure you enjoy quick and convenient connections between India and Toronto.

Our new strategic partnership with KLM Royal Dutch Airlines and Delta Air Lines will give you access via Amsterdam to over 70 destinations across North America and Europe.
In addition, Amsterdam Airport Schiphols position as one of the largest gateways in Europe with seamless connectivity to sea, rail and road transportation provides greater options for our guests.

Amsterdam - our new European gateway will connect you to:

17 destinations across North America
Over 50 destinations across Europe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Hoe onverwacht. :+

Anywho; Boek 2 – MD-11 “End of Flightplan” is onderweg naar hier. *O*
Direct besteld toen het bekend werd dat dit boek zou komen.
Dat wordt weer lezen! :9

Daarnaast, ik heb weer een aantal lange posts in het vooruitzicht.

[ Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 14-12-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Alouette-helikopters Gilze-Rijen gaan met pensioen
GILZE EN RIJEN - Na ruim 50 jaar neemt het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht op dinsdag 15 december met een ceremonie afscheid van de 4 Alouette III-helikopters op vliegbasis Gilze-Rijen. De helikopters worden verkocht.

Tijdens de ceremonie draagt kapitein Robert de Lange de Alouettes over aan de Commandant der Luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal Alexander Schnitger. Vanaf 1 januari 2016 vallen de Alouettes onder de Defensie Materieel Organisatie (DMO). De DMO is verantwoordelijk voor de verkoop van de Alouettes. Tot de helikopters verkocht zijn, verblijven ze in een loods op vliegbasis Gilze-Rijen.

De Alouette is in het verleden ingezet voor reddingsmissies boven de Wadden- en Noordzee. Ook werd het toestel gebruikt bij tactische vluchten in diverse uitzendgebieden als Irak, het voormalige Joegoslavië en Cambodja. De 4 overgebleven exemplaren vervoerden in de afgelopen jaren vooral VIP's, zoals leden van het Koninklijk Huis.
Mooi artikel in de Vliegende Hollander.

Demoteam 'The Grasshoppers' in 1985:
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/9/9/1032992.jpg

Op Koninginnedag 1991 Alouette III's in een Antonov 124 laden op Vliegbasis Soesterberg:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10153760_722070124482621_4423767275572699151_n.jpg?oh=f568375efe1c15922db88f5290fea5f3&oe=571398BE

Vele vluchten met leden van het Koninklijk Huis
(waaronder jaren geleden nog niet eens zo heel ver van ons huis):
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/10273203_752277568128543_7877622589316651882_o.jpg
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10255577_724062847616682_3537230589759445512_n.jpg?oh=1f466d30512a1e7b778c8cb51243871d&oe=57130B89

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t31.0-8/1490697_814235318599434_1137773002015308078_o.jpg

En vorig jaar; toen ze 50 jaar in dienst waren bij de Nederlandse luchtmacht:
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/2/9/2661924.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 14-12-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mooi dat die herriebakken eindelijk aan de kant worden gezet (ik dacht eigenlijk dat dat al was gebeurd). Ik hoorde ze vroeger vaak bij Leeuwarden, man o man wat een bak lawaai, elk tactisch voordeel ging verloren als je zo'n raket-ei zou inzetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Een A350 besluit uit zichzelf te stoppen met de take-off roll, computer foutje. Wel weer leuk dat het op video staat.

Bijgevoegd verhaal: http://thepointsguy.com/2...-a350-flight-from-the-us/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 16:39

Garyu

WW

LongBowNL schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:00:
Een A350 besluit uit zichzelf te stoppen met de take-off roll, computer foutje. Wel weer leuk dat het op video staat.
[video]
Ach, leuk en aardig, maar dus geen safety risk? Liever dit dan een mislukte takeoff omdat de runway echt te kort was, toch? Wel een aparte ervaring lijkt me :o

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Ik denk dat het grootste risico, de remmen zijn. Daar kan de temperatuur aardig in oplopen tijdens zo'n aborted T/O. Al is dit natuurlijk compleet afhankelijk van gewicht, snelheid en andere remopties (reverse thrust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-09 15:23
Denk niet dat de computer uit zichzelf besloot te stoppen, maar dat dit de beslissing van de crew was na een waarschuwing dat de baan te kort zou zijn. Je kan zien en horen dat eerst de throttle terug wordt gedraaid alvorens hij vol in de ankers gaat. Dus zoals bij een 'normale' rto. Lijkt me dus niet dat de computer uit zichzelf zomaar vol de rem erop gegooid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Avherald artikel hierover, deze geeft inderdaad aan dat het een crew decision is. Alleen de passagier beweert het computer verhaal: http://avherald.com/h?article=490a76a2&opt=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

[...]

Die zones zijn nogal verschillend per maatschappij. Bij United heb je 5 Zones, waar Zones 1 en 2 voorbehouden zijn aan mensen met status (en Zone 2 voor creditcardhouders :F), en Zones 3 , 4 en 5 voor respectievelijk raam, midden en gangpad. Delta doet het volgens mij net iets anders.

Het stomme alleen van dat Zone-systeem is dat als je vanuit een hub vliegt, 70% van de passagiers in Zones 1 en 2 zitten en halverwege Zone 2 de overhead bins al vol zijn. De "professionele" reizigers doen het hier overigens behoorlijk netjes. Een rolkoffer die _precies_ in de overhead past, en dan een laptop-tas. Het zijn de toeristen die voor de problemen zorgen ;).

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Copy. Ik vlieg vrijwel altijd met Delta (of KLM of Alaska (want die doen LAX-Washington rechtstreeks)), geen idee hoe het bij United werk. Bij Delta is zone 2 het plebs helemaal achterin ;)

Eerst Premium / SKY Priority, dan Zone 1, dan Zone 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:10
Morgen naar het afscheid.
Onderste foto zit in de aloutte op de GLV!! :o O-)
Zal straks wel even foto van uit de helicopter posten!
Mooi dingetje, jammer dat tie met pensioen gaat!

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/2/9/2661924.jpg
Piet91 schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:36:
Alouette-helikopters Gilze-Rijen gaan met pensioen

[...]

Mooi artikel in de Vliegende Hollander.

Demoteam 'The Grasshoppers' in 1985:
[afbeelding]

Op Koninginnedag 1991 Alouette III's in een Antonov 124 laden op Vliegbasis Soesterberg:
[afbeelding]

Vele vluchten met leden van het Koninklijk Huis
(waaronder jaren geleden nog niet eens zo heel ver van ons huis):
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

En vorig jaar; toen ze 50 jaar in dienst waren bij de Nederlandse luchtmacht:
[afbeelding]

Hemelaar Fotografie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Volkswagen 787 :+

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5817/23045426063_389774b300_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-09 21:45
LongBowNL schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:00:
[video]
Dat stond toch al hier ? El Jefe in "Het Luchtvaart Topic - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ff de olie eruit blazen ;)

Ongetwijfeld een motor die net onderhoud heeft gehad.

Je moet onze hypermoderne kisten eens zien roken als er een nieuwe motor in zit. Die wil je niet 'op de lijn' starten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 16:39

Garyu

WW

Even iets heel anders, het skydeck :).

Kan me niet voorstellen dat dit binnenkort in het gemiddelde vliegtuig ingebouwd wordt, maar het concept is in ieder geval cool :). Weer eens wat anders dan bij het plebs achterin ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 15-12-2015 08:31 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Garyu schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:31:
[video]

Kan me niet voorstellen dat dit binnenkort in het gemiddelde vliegtuig ingebouwd wordt, maar het concept is in ieder geval cool :). Weer eens wat anders dan bij het plebs achterin ;).
Lijkt net een gunturret

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PWM schreef op zondag 13 december 2015 @ 08:46:
Ik had van de week een vrouw met haar carry-on koffer, die zou ik niet eens durven inchecken zo groot. Maar bij KLM heb ik nog nooit iemand geweigerd zie worden.
Ik ben ooit geweigers door Lufthansa, niet omdat handbagage te groot was, maar 3 kg te zwaar. Dat wist ik wel maar aangezien nog nooit eerder mijn handbagage gewogen was de gok genomen. Bleek het inchecken van een extra koffer maar 60 euro te kosten (naar Kathmandu). Sindsdien check ik gewoon een extra koffer in (al was lufthansa wel goedkoop) als het nodig is (is vaak, ik ben meestal gelijk 6 maanden weg).

Terecht overigens dat ik geweigerd was, heb er zelf ook een pesthekel aan als mensen met veel handbagae reizen.

Baal een (heel klein) beetje, donderdag vlieg ik met Ethiopia van Addis naar Frankfurt, 6 dagen per week wordt die vlucht gedaan met een 787. Op donderdag een 777, en die ken ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Hmmbob schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 04:10:
[...]

Je moet onze hypermoderne kisten eens zien roken als er een nieuwe motor in zit. Die wil je niet 'op de lijn' starten ;)
Het was zelfs een nieuwe motor, Arke/TUI Boeing 787-8 PH-TFL kreeg op Brussel een nieuwe motor, dat is dus de 2e van hun met al een nieuwe motor nadat de TFK er ook een vervanger onder heeft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Garyu schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:31:
[video]

Damn dat is vet.

Zie 't wel niet zomaar tevoorschijn komen. Wellicht op de prive-jets van olie-arabieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Geen Miami of Teheran, maar Salt Lake City, vanaf 5 mei 2 keer per week en vanaf 4 juli 3 keer per week met een Airbus A332 als aanvulling op de dagelijkse Delta vlucht. Verder wordt er in de zomer ook naar Ibiza gevlogen met een Boeing 737-700 als aanvulling op de Transavia vluchten alleen doordeweeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 12:17
CyBeR schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:18:
[...]

Damn dat is vet.

Zie 't wel niet zomaar tevoorschijn komen. Wellicht op de prive-jets van olie-arabieren.
Supervet, maar wat denk je dat zo'n bult kost in extra drag en daarmee fuel burn? Onbetaalbaar :X

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

Die Bolle14 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:05:
[...]

Het was zelfs een nieuwe motor, Arke/TUI Boeing 787-8 PH-TFL kreeg op Brussel een nieuwe motor, dat is dus de 2e van hun met al een nieuwe motor nadat de TFK er ook een vervanger onder heeft hangen.
Weet je toevallig ook waarom dit was ?

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
_serial_ schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:02:
[...]

Weet je toevallig ook waarom dit was ?
Nee ik kan helaas niets vinden en als ik op google zoek vind ik alleen maar nieuwsberichten over de TFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Gister stoel 10c op n ryan air vlucht, echt naarste positie die ik tot nu toe gehad heb. Ok stoelruimte accepteer je door ryanair te kiezen.

Maar ook geen raam op die plek en vol last motorgeluid, en had ook nog is pech vrouw met erg overgewicht naast me te hebben zodat ik mn stoelbreedte ook nog ruim niet kon gebruiken.....

Was vluchtje bergamo eindhoven toch ineens lang....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

I know, I know. Was als grap bedoeld...

Kan altijd beter:
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/7/1/5/0813517.jpg
Die Bolle14 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:38:
Geen Miami of Teheran, maar Salt Lake City, vanaf 5 mei 2 keer per week en vanaf 4 juli 3 keer per week met een Airbus A332 als aanvulling op de dagelijkse Delta vlucht. Verder wordt er in de zomer ook naar Ibiza gevlogen met een Boeing 737-700 als aanvulling op de Transavia vluchten alleen doordeweeks.
Dan lijkt die route dus wel een succes.
Op 2 mei 2015 begon Delta deze route met een dagelijkse vlucht en nu bijna precies een jaar later ook KLM ook nog eens 3 keer per week.

Trouwens; een vlucht op donderdag en zaterdag.
De crew van de zaterdagvlucht kunnen/moeten dus 5 dagen wachten voor hun retourvlucht?

Ik had wel Miami en Teheran genoemd maar daar had ik ook mijn twijfels bij. Want hoeveel stoelen kun je nu ineens naar Teheran gaan zetten en Miamia hebben ze al eerder geprobeerd wat geen succes werd.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 15-12-2015 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:33:
[...]

I know, I know. Was als grap bedoeld...

Trouwens; een vlucht op donderdag en zaterdag.
De crew van de zaterdagvlucht kunnen/moeten dus 5 dagen wachten voor hun retourvlucht?
Yep, zijn wel meer bestemmingen waarop dat zo is. Vaak (op de Airbus) is het de volgende dag terug, soms een dagje later een heel soms een halve week later (zoals Luanda tot voor kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 23:45
[...]
Pics or it didn't happen ;) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 13 december 2015 @ 03:30:
[...]

Dit soort? Ik stoor me er ook nogal aan. Mocht gewoon mee eergisteren SAW-AMS met Pegasus. Mijn schatting: 70*70*30cm. Vergelijk de verhoudingen maar eens met het been rechts en de stoelen zelf. Proppen dus! 8)7 :X

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/aqfhe0qod/IMG_8809.jpg

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Fly-guy schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:17:
Yep, zijn wel meer bestemmingen waarop dat zo is. Vaak (op de Airbus) is het de volgende dag terug, soms een dagje later een heel soms een halve week later (zoals Luanda tot voor kort).
Dus...zin in een weekje Utah? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Napsju schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:04:
[...]

Dit soort? Ik stoor me er ook nogal aan. Mocht gewoon mee eergisteren SAW-AMS met Pegasus. Mijn schatting: 70*70*30cm. Vergelijk de verhoudingen maar eens met het been rechts en de stoelen zelf. Proppen dus! 8)7 :X

[afbeelding]
Ja dat is gewoon kut, net als van die mensen die de hele taxfree handel opkopen en dan met allemaal extra tassen het vliegtuig in komen, tokkies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Neal schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:34:
[...]

Pics or it didn't happen ;) O-)
Juist jij weet dat dat niet gaat gebeuren :+
Napsju schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:04:
[...]

[afbeelding]
Dat, of gewoon de een-na-grootste koffer uit de kofferset die thuis op zolder ligt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik heb één keer meegemaakt dat iemand letterlijk een koffer meenam als handbagage. En dan bedoel ik geen kleine trolley ofzo die je wel vaker ziet, maar een full-blown full-size koffer (denk aan Samsonite-idee).

Die nam in zijn eentje een hele overhead bin in beslag (en dat paste maar nét). En hij was boos toen er wat van gezegd werd door de stewardess, want hij vond dat het zijn recht was om dat mee te nemen. Hij had immers voor zijn ticket al genoeg betaald....

Dat was wel de meest extreme die ik heb meegemaakt, verder wel het gebruikelijk van Tokkies die doen of hun neus bloed en de regels mbt handbagage alleen voor anderen gelden, en niet voor henzelf...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Andere kant van het verhaal, de regels omtrent handbagage worden ook nauwelijks echt gehandhaafd. Ik bedoel die gast met z'n full-size koffer had natuurlijk nooit met zijn koffer mogen boarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Maar ja, de angst voor vertraging en gedoe aan de gate krijgt dan de overhand bij de grond stewardess, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Hmmbob schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 19:12:
Maar ja, de angst voor vertraging en gedoe aan de gate krijgt dan de overhand bij de grond stewardess, denk ik...
Dat is maar even. Als het wereldwijd eens gehandhaafd gaat worden sterft dat gedrag snel uit. En men heeft 10 seconden om de boel in te laten checken, anders weigeren op de vlucht. Handhaven is niet zo moeilijk, enkel willen handhaven helaas wel. De maatschappijen hebben het zelf zover laten komen, ze lossen het ook maar op.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5785/22485472381_c87b0a317e_c.jpg

Vandaag arriveert PH-EXE op Schiphol. Verwachte landing van KL9966 is om 18:00 uur vanuit Aeropuerto de Tenerife Sur. Toestel staat - als ik het goed heb - momenteel op de luchthaven van Recife, Brazilië.

PH-EXF volgt komende zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:35:
[...]

Ja dat is gewoon kut, net als van die mensen die de hele taxfree handel opkopen en dan met allemaal extra tassen het vliegtuig in komen, tokkies..
Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze taxfree het vliegtuig in meenemen. Dat is helemaal de bedoeling van de tax free shops en de luchthaven en waarschijnlijk ook in het voordeel van de luchtvaartmaatschappijen, zoveel mogelijk verkopen. Je kunt op Schiphol grote artikelen kopen (samsonite koffers), wat kun je daar anders mee doen dan meenemen het vliegtuig in.

Eens met hierboven, als er niet gehandhaafd wordt kun je niemand kwalijk nemen dat de regels zo ver mogelijk gebogen worden. Uit je frustraties en terecte klachten bij de luchtvaartmaatschappij, dat zal wellicht meer helpen dan boos je medepassagier aankijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[Roland] schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:38:
[...]

Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze taxfree het vliegtuig in meenemen. Dat is helemaal de bedoeling van de tax free shops en de luchthaven en waarschijnlijk ook in het voordeel van de luchtvaartmaatschappijen, zoveel mogelijk verkopen. Je kunt op Schiphol grote artikelen kopen (samsonite koffers), wat kun je daar anders mee doen dan meenemen het vliegtuig in.

Eens met hierboven, als er niet gehandhaafd wordt kun je niemand kwalijk nemen dat de regels zo ver mogelijk gebogen worden. Uit je frustraties en terecte klachten bij de luchtvaartmaatschappij, dat zal wellicht meer helpen dan boos je medepassagier aankijken :)
taxfree kan ook meestal bezorgt worden aan huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hmmbob schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 19:12:
De consequentie is anders stampij (met bijbehorende vertraging) door passagiers die hun bescheiden handbagage niet kwijt kunnen door die oversized koffers.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:28
Beveiliging erbij (meteen extra werk) en naar de zijkant nemen.
Discussiëren en niet willen meewerken is vlucht missen.

Your choice.
Take the green or red pill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Die Bolle14 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:38:
Nu ook duidelijk geworden waar de Airbus A330-200 vandaan komt:

KLM staakt route naar Dallas/Fort Worth
AMSTELVEEN - Naast het toevoegen van Salt Lake City aan het routenetwerk, schrapt KLM ook een route naar Noord-Amerika. Het Texaanse Dallas/Fort Worth keert komend zomerseizoen niet terug in de dienstregeling. Dat bevestigt een KLM-woordvoerder aan Reismedia.

De lijndienst voldeed volgens KLM niet meer aan de verwachtingen. Daarop is besloten de capaciteit op een andere manier in te zetten. KLM blijft in samenwerking met partner Delta Air Lines vluchten aanbieden naar Dallas/Fort Worth, maar dan is een overstap in Atlanta of Minneapolis noodzakelijk.

KLM vloog sinds april 2008 naar Dallas. Aanvankelijk werd de lijndienst het hele jaar door uitgevoerd, maar sinds 2012 alleen in het zomerseizoen. Op de route werd vijf keer per week een Airbus A330-200 ingezet.

Dinsdag maakte KLM bekend dat komende zomer Salt Lake City aan de dienstregeling wordt toegevoegd. Op de route gaat KLM twee keer per week een Airbus A330-200 inzetten. In tegenstelling tot Salt Lake City is Dallas/Fort Worth geen hub van Delta Air Lines
Afbeeldingslocatie: http://www.airteamimages.com/pics/226/226568_800.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 14:10

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Goh in de bus naar vliegtuig draaien ze het filmpje van de speciale klm 787 vlucht :p zie nu vast een aantal tweakers in het filmpje

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De boete van 790 miljoen euro die de Europese Commissie in 2010 oplegde aan elf luchtvaartmaatschappijen voor kartelvorming, is nietig verklaard door het Gerecht van de Europese Unie.

KLM moest ruim 127 miljoen euro betalen, Air France ruim 182 miljoen en Martinair, dat deel uitmaakt van de Air-France KLM-groep 29,5 miljoen euro.

De boetes zijn allemaal nietig verklaard, omdat er volgens de rechters tegenstrijdigheden zaten in de argumentatie van de Europese Commissie. Zo vindt het Gerecht dat de Commissie niet voldoende duidelijk heeft gemaakt waar door wie regels zijn overtreden.

Air France-KLM reageerde verheugd op het besluit, maar wees erop dat daartegen nog wel beroep kan worden aangetekend. Het luchtvaartconcern heeft al geld opzij gezet om eventuele boetes te kunnen betalen. Inclusief rente waren die voorzieningen eind september goed voor een bedrag van 380 miljoen euro.

Negen andere luchtvaartmaatschappijen kregen ook boetes voor deelname aan het vermeende kartel, waaronder British Airways (ruim 104 miljoen) en Singapore Airlines (ruim 74 miljoen). De bestrafte vervoerders stapten vervolgens naar de rechter.

De luchtvaartbedrijven zouden tussen 1999 en 2006 afspraken over hoe ze om zouden gaan met brandstof- en veiligheidstoeslagen. Volgens Brussel zagen ze er ook op toe dat geen kortingen werden toegestaan.

Lufthansa en dochter Swiss International Air Lines werden ook gezien als deelnemers aan het kartel, maar kregen geen boete omdat ze de Europese Commissie informeerden.

Tegen de beslissing van het Gerecht, een onderdeel van het Hof van Justitie van de Europese Unie, kan nog beroep worden aangetekend.
Bron: http://www.nu.nl/economie...ven-nietig-verklaard.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

somewhere there was silence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Het doek valt bijna voor weer een Martinair McDonnell Douglas MD-11F.
PH-MCY staat gepland om komende zaterdag haar allerlaatste commerciële vlucht te maken.
Om 15:00 uur zou ze moeten vertrekken naar Miami voor een laatste vrachtvlucht.
In tegenstelling tot haar zustertoestel PH-MCT die daar al ruim 2 jaar staat - zal ze de volgende dag doorvliegen naar Mojave Air and Space Port in Californië.
Hier komt ze weer oude bekenden tegen; PH-KCD en -KCE van KLM en ook haar zusterschip PH-BUH (Martinair 747-200 freighter die eerst voor KLM vloog) en PH-BUI (KLM 747-200).

PH-MCY is een bijzonder toestel binnen de Martinair vloot.
Dit toestel is de enige MD-11 die niet rechtstreeks vanuit de fabriek aan Martinair geleverd werd.
Nadat ze in februari 1991 haar eerste vlucht maakte, werd PH-MCY op 22 april als HB-IWC aan Swissair geleverd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pG72kKb.jpg

Een korte geschiedenis::
De al slecht draaiende Swissair kreeg met de aanslagen van 11 september 2001 er nog meer problemen bij. Swissair had een zogenaamde Hunter-strategie; aandelen kopen van diverse Europese maatschappijen (waaronder het Belgische Sabena) om zo goede overlevingskansen te hebben.
Echter waren de aanslagen een grote klap voor de maatschappij, zoals voor zovele maatschappijen.
Nadat op 2 oktober 2001 de grootste bank van Zwitserland niet meer garant wilde staan werd abrupt de gehele vloot aan de grond gehouden, zo ook HB-IWC.
Luchthavens wilden de toestellen niet meer van brandstof voorzien, passagiers en personeel waren gestrand, credit cards van personeel werden door de banken geblokkeerd en crews werden hotels uitgezet.
Nadat de Zwitserse regering weer tijdelijke leningen had gegeven konden vanaf 5 oktober de vluchten weer doorgaan; maar crew moest grote bedragen in cash meenemen om de brandstof te betalen.
Sabena ging echter in november failliet.

Na het winterseizoen 2001/2002 werden op 31 maart 2002 26 medium-haul toestellen (A319, A320 en A321's) en de 26 long-haul toestellen (A330 en MD-11's, waaronder HB-IWC) overgedragen naar Crossair; de regionale airline waarin Swissair aandelen had. Hierop veranderde deze haar naam naar Swiss International Air Lines. De laatste Swissair vlucht SR145 vanuit São Paulo landde op 1 april in Zürich.

HB-IWC
Deze MD-11 had een bijzondere rol in dit verhaal. Zij voerde namelijk ook een van de laatste vluchten uit.
Op de avond van 27 maart 2002 vertrokken de 2 laatste symbolische vluchten van Swissair en Crossair.
HB-IZG, een Saab 2000, zou de laatste vlucht van Crossair uitvoeren; LX578 naar Neurenberg; de eerste bestemming waarop Crossair vloog na haar oprichting in 1978.

HB-IWC nam de laatste Swissair vlucht op haar; vlucht SR2400 naar Kaapstad.
Het was een speciale charter vlucht; een Zwitsere chartermaatschappij had het toestel gecharterd voor deze historische vlucht.
HB-IWC was de eerste MD-11 van de maatschappij die al de nieuwe kleuren van Swiss droeg.

"Rollout" van de nieuwe livery in maart 2002:
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/3/0/0223032.jpg

Voor deze speciale vlucht was echter nog de naam Swissair d.m.v. een sticker over de naam Swiss geplakt.
In het bijzijn van ruim 4000 Swissair werknemers vertrokken om 21:00 deze twee toestellen naar de vertrekbaan onder begeleiding van talloze voertuigen van de brandweer, politie en follow-me voertuigen.
Aan boord waren zo'n 238 passagiers (veelal werknemers, fans etc.) en 17 crew waaronder 2 piloten, een copiloot, ground engineer en een catering-chef.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZMcpfBG.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6dYk3Cg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D5QnjrW.jpg

Op 30 maart vloog het een mooie sightseeing vlucht boven Kaapstad en de Tafelberg.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EbsMce8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0HstLvX.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p0mJLRS.jpg

Op 1 april was het tijd om terug naar Zürich te gaan. De tijd van Swissair was nu echt voorbij; de sticker met haar oude naam was verwijderd; het was nu Swiss. Om 22:30 uur landde vlucht SR2401 in Zürich.
De MD-11 vloog hierna nog 2 jaar voor Swiss.

Martinair
Op 15 april 2004 vertrok de MD-11 als LX7010 vanuit Zürich naar Naples.
Hier werd het toestel omgebouwd naar vrachttoestel en werd de cargo-deur geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mDNUogv.jpg

Op 3 september werd het toestel aan Martinair geleverd en op zondag 5 september landde het toestel op Schiphol; hieronder het vertrek vanuit Zürich.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KY1SGNl.jpg

Op maandag 6 september volgde haar eerste commerciële vlucht voor Martinair naar Entebbe en Nairobi.
Hoewel dit de oudste MD-11 uit de Martinair vloot is, was het dus de laatst geleverde MD-11 aan de maatschappij; de overige 6 zijn tussen 1994 en 1998 geleverd; PH-MCY ruim 7 jaar later in 2004.
Naast PH-MCU en -MCW heeft zij dus ook nooit passagiers vervoerd voor Martinair.

En nu, bijna 25 jaar nadat ze in Long Beach van de productielijn rolde, zal ze nu haar einde vinden op 140 kilometer vanaf haar geboorteplaats.
Met het vertrek van PH-MCY blijven er slechts 3 actieve MD-11 vrachttoestellen over bij Martinair.
Deze vertrekken in april en mei volgend jaar (volgens de planning)

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/7/6029/5913994088_ea7a2a0ea4_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/6/0/1537061.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Leuk artikel weer Piet91! Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 14:53
En dan was er bijna niets meer over. Is Martinair met het verlaten van de laatste dan ook daadwerkelijk EOL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij hebben ze de PH-MPS (747-400BCF) nog en vliegen er een paar 747's in KLM kleuren rond die 'operated by Martinair' zijn. Maar er blijft idd bar weinig over van 'die rooie'. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:04:
[...]

Nu ook duidelijk geworden waar de Airbus A330-200 vandaan komt:

KLM staakt route naar Dallas/Fort Worth

[...]

[afbeelding]
Toevallig vanmorgen zitten kijken voor een vlucht naar Dallas. Toen was ie nog direct bij de Itasoftware. Zie nu dat ie op KLM.com al niet meer rechtstreeks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SLM moest deel bagage achterlaten in Amsterdam
Surinam Airways heeft vier containers aan bagage van passagiers op Schiphol moeten achterlaten vandaag. Dit komt omdat er extra brandstof getankt moest worden voor de vlucht Amsterdam-Paramaribo.

Het bedrijf zegt alles in het werk te stellen om het ongerief tot een minimum te beperken.

Uiterlijk vrijdag 20 december zal alle bagage in Suriname zijn. De SLM biedt haar verontschuldiging aan hiervoor.
Bron: http://www.starnieuws.com...me/index/nieuwsitem/32832

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 21:01
Das een beetje raar, het is vrijdag de 18e

Tadaaa

• CyBeR
  • Niet online
Iemand heeft naar een kalender van 2013 zitten kijken zeker.

• wildhagen
  • Niet online
Of ze bedoelen dat de bagage uiterlijk vrijdag 20 december 2019 alsnog bezorgd wordt, dat zou ook nog kunmnen.

Virussen? Scan ze hier!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 21:01
wildhagen schreef op donderdag 17 december 2015 @ 03:49:
Of ze bedoelen dat de bagage uiterlijk vrijdag 20 december 2019 alsnog bezorgd wordt, dat zou ook nog kunmnen.
Dat zal het zijn :+

Tadaaa

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:23
Ook leuk, binnenkort ga ik vliegen (reis met overstap, in 1x geboekt). Op de heenweg mag ik 23KG meenemen en op de terugweg 15KG, dit omdat de KLM en Czech Airlines allebei aparte policies er op na houden qua inbegrepen ruimbagage en er wordt gekeken naar de eerste vlucht, die policies neemt de aansluitende vlucht over. |:(

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• CyBeR
  • Niet online
Was je van plan 23 kilo aan zut mee te zeulen dan? Ik haal tegenwoordig de 15 bij lange na niet eens.

(Vroeger, toen m'n koffer zelf al 12 kilo woog, wel maar inmiddels heb ik koffers die zelf bijna niks wegen.)

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Had ik laatst met Jet Airways. Laatste stuk BRU-AMS met KLC kon gewoon 30KG mee.

Lekker!

• LordSinclair
CyBeR schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:09:
Was je van plan 23 kilo aan zut mee te zeulen dan? Ik haal tegenwoordig de 15 bij lange na niet eens.
Meer dan 15kg wel, ik neem bergschoenen mee en een hele berg winterkleding. En een beetje koffer weegt al snel 4kg. Dus dan heb je nog maar 11kg over. De handbagage hou ik het liefst zo klein mogelijk zodat dat gewoon in de overhead bins past van de kleine vliegtuigjes.

• CyBeR
  • Niet online
Je bergschoenen kun je toch gewoon aan trekken?

• LordSinclair
CyBeR schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:19:
Je bergschoenen kun je toch gewoon aan trekken?
Dat is de laatste optie inderdaad, als dat het verschil gaat maken tussen wel of niet bijbetalen. Want echt comfortabel zit het niet als je een lange tijd moet zitten in een krappe ruimte (maat 46). Dan gaan de iets lichtere normale schoenen de bagage in.

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Ik vlieg over 2 weken met Qatar naar Bangkok in business class en mag 15KG meenemen als handbagage :)

6 weken geleden voor 10 dagen naar Thailand geweest in economy met Etihad met 4KG hand bagage. Paar shorts , t-shirts. De rest van de meuk koop ik daar altijd wel en om de paar dagen gooi ik alles bij de laundry mevrouw :). Wel relaxed met alleen hand bagage. Natuurlijk met wintersport / berg spullen gaat dat niet meer lukken.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Random nieuws:

Herinneren we ons het incident met de British Airways 777-200ER op Las Vegas nog van 8 september?

Afbeeldingslocatie: http://static.standard.co.uk/s3fs-public/styles/story_large/public/thumbnails/image/2015/09/09/06/Fire.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/711/23472752930_4470af7445_c.jpg

Het toestel word gemaakt:
British Airways jet that caught fire before takeoff at McCarran to fly again
The British Airways Boeing 777 that aborted a takeoff at McCarran International Airport with 157 passengers and 13 crew members aboard in September will fly again.

A representative of the London-based airline said Wednesday that crews would be dispatched to McCarran and that work would begin "shortly" to repair the aircraft's hull to make it airworthy.

Noting that "safety is always British Airways' top priority," a company spokeswoman said in an email, "The airframe was inspected by a team of highly experienced engineers from Boeing who concluded that the damage was limited and suitable for repair.

"A team from Boeing will carry out the repair work, which will be certified to the same high standards as if the aircraft was brand new," she said.

She did not give a timetable for repairs or when the plane would be flown, but the work is expected to begin next month.

The company did not elaborate on the repair process or how much it would cost to fix the plane.

While the jet is parked at McCarran, British Airways is paying $375 a day in fees and by the end of 2015, the bill will reach about $31,000.

The jet, a twin-engine Boeing 777-200ER, was scheduled to fly as British Airways Flight 2276 from McCarran to London's Gatwick International Airport on Sept. 8.

Midway through its takeoff run, before the plane lifted off the ground, the jet's left engine experienced an uncontained failure that started a fire. Debris spewed out of the engine and onto the runway.

The pilot shut down the engine and aborted the takeoff and while McCarran's emergency response crews sped to the burning plane, passengers began evacuating on emergency slides.

A preliminary National Transportation Safety Board report in October said the "left engine and pylon, left fuselage structure and inboard left wing ... were substantially damaged by the fire."

Officials reported 14 people suffered minor injuries, most of them a result of a rough ride down the emergency chute. The runway was closed for four hours.

Aviation experts said they expected the plane's insurers to declare the aircraft a "hull loss," meaning that it was too damaged for repair and that it would be disassembled for parts.

Wednesday's email from the company was the first indication that British Airways would instead put a different engine on the plane, repair the hull and fly the plane to a maintenance facility for additional work.
En problemen aan boord de KLM 747-400 (PH-BFP) van vlucht KL662 uit Houston:
KLM vlucht Houston geannuleerd na verdachte mannen aan boord
Een vlucht van KLM van Houston naar Amsterdam is in Houston geannuleerd omdat er twee verdachte mannen aan boord zouden zijn. Dit melden diverse media.

Vlucht KL662 had rond 15.30 uur lokale tijdmoeten vertrekken richting Amsterdam. De Amerikaanse website ABC News schrijft dat er aan boord onenigheid ontstond tussen enkele passagiers. Daarop werd de take-off afgebroken en werden twee mannen geboeid afgevoerd. Een andere Amerikaanse website meldt dat er geen arrestaties verricht zouden zijn.

De B747-400 waarmee de vlucht werd uitgevoerd is ontruimd en doorzocht door de politie en de FBI. Bij de doorzoeking is niets verdachts gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CWZQbzkWIAUpLSw.jpg:large

En vandaag was voorlopig de laatste vlucht van United Airlines van/naar Houston met de Boeing 777-200ER.
Vanaf morgen zetten ze ein-de-lijk de Boeing 787 in en wel de 787-9. Over een uur of 10 vertrekt het toestel naar Amsterdam; momenteel staat N36962 ingepland.
Tot en met 26 maart 2016 worden de dagelijkse vluchten uitgevoerd met de 787, met de start van het zomerseizoen op 27 maart keert de 777-200ER weer terug op de route.
Hiermee wordt United de vierde buitenlandse maatschappij (na Xiamen, Kenya en Qatar Airways) die de 787 op Schiphol inzet.

Dit betekend dat United eindelijk de 787 op deze route inzet.
Oorspronkelijk zou United de 787-8 al vanaf 4 december 2012 inzetten op deze route wat de eerste internationale route zou zijn geworden voor hun 787.
Het is overigens niet de eerste keer dat de United 787 op Schiphol komt, een aantal keer eerder is de United 787 naar Amsterdam gekomen, waaronder de eerste internationale vlucht naar Amsterdam dat voor de FAA benodigd was. Dat was overigens ook de 2e keer dat de 787 op Schiphol kwam.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/3/4/2223439.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Leesvoer *O*

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5672/23512837090_3124af0f1f_c.jpg

Verwijderd

Hey... bekende foto's. ;-)
Ik zit maar naar mijn brievenbus te staren... komt maar niks. *ook wil*.
Die houder ziet er trouwens enigszins flexibel uit, klopt dat?

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:01:
Hey... bekende foto's. ;-)
Ik zit maar naar mijn brievenbus te staren... komt maar niks. *ook wil*.
Volgens de site hebben ze sinds gisteren de eerste boeken verzonden. Ik zat dus blijkbaar bij de eerste batch.
Tracking doet nog niets?
Die houder ziet er trouwens enigszins flexibel uit, klopt dat?
Klopt, is ook maar eenvoudig karton dat je zelf nog even in elkaar moet vouwen.

Verwijderd

Dan kun je hem ook zelf steviger tweaken. :+
Track & Trace zegt nog dat ie wel is aangemeld, maar nog geen pakket is aangeboden.
Maar goed, ik stond niet vooraan bij het uitdelen van geduld. :P

• wildhagen
  • Niet online
De Stichting Reclame Code (SRC) gaat met de taxfree winkeliers van Schiphol praten over de prijzen die ze hanteren.

Dat schrijft minister Henk Kamp (Economische Zaken) donderdag aan de Tweede Kamer.

Er is rumoer over de prijzen van de winkeltjes waar passagiers, vaak in royale vakantiestemming, de tijd doden tot ze aan boord van hun toestel kunnen. Vaak menen ze een koopje te scoren door belastingvoordeel.

Maar volgens de Consumentenbond is het helemaal niet zo aantrekkelijk. De belangenorganisatie riep de zogeheten See Buy Fly-winkels al op om hun prijzen te verlagen.

Of het adverteren met taxfree prijzen is toegestaan en of sprake is van misleiding, is niet zomaar te zeggen, schrijft Kamp. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) moet dit beoordelen en eventueel de rechter.
Bron: http://www.nu.nl/ondernem...chiphol-loep-genomen.html

Volgens mij is het toch vrij algemeen bekend dat je in de meeste gevallen bij dat soort shops niet goedkoper en soms zelfs (veel) duurder uit bent dan in een vergelijkbare niet-dutyfree shop?

Virussen? Scan ze hier!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wildhagen schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:53:
[...]

Bron: http://www.nu.nl/ondernem...chiphol-loep-genomen.html

Volgens mij is het toch vrij algemeen bekend dat je in de meeste gevallen bij dat soort shops niet goedkoper en soms zelfs (veel) duurder uit bent dan in een vergelijkbare niet-dutyfree shop?
Gaat ook om een referentie kader, voor ons zijn ze duur, maar voor een Chinees is het bijvoorbeeld voordelig. En ook voor een Amerikaan zijn bepaalde Europese producten er goedkoper. Neemt niet weg dat ik ze ook gruwelijk duur vind.
Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.