Piet91 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:56:
[...]
Ik zat hier ook eens over te denken, waarom zou je ooit voor een maatschappij als KLM, Lufthansa, BA e.d. gaan vliegen i.t.t. Easyjet, Ryanair, Transavia etc.?
(Ik heb het dus over Europese vluchten voor de incidentele vlieger)
ik zou hier toch wel graag op willen reageren eigenlijk. je zet een aantal redenen uit vanuit het perspectief als klant, maar vraag je je wel eens af wat de gevolgen voor het personeel zijn, dat jouw verwachtingen zijn dat je voor 50 euro een retourtje Berlijn hebt?
Ik zou eens kritisch kijken naar hoe Ryanair ( en derden) zijn personeel behandelt en welke invloed dit heeft op het leven van een werknemer binnen het bedrijf (en bijna direct dus safety). Er zijn genoeg bronnen van klokkenluiders om je daar eens in te verdiepen.
Nu maakt o.a. Ryanair (maar ook SAS tegenwoordig) misbruik van de positie van teveel piloten (en cabin crew) en te weinig banen en stelt het personeel het in het voorruit zicht dat ze uren kunnen bouwen op een kist zodat ze kunnen doorstromen naar legacy carriers.
Als deze legacy carriers deze trend moeten volgen dan wordt het een uitzichtloze situatie voor, vooral, de piloten omdat na 5 jaar pay to fly by een low cost carrier, ze niet meer het uitzicht hebben op een fatsoenlijk salaris bij een legacy carrier.
Nu schrijf ik bewust fatsoenlijk; en wat jij en ik fatsoenlijk vinden is ongetwijfeld verschillend, maar laat ik het volgende opsommen:
-lening van 180.000+ (vaak meer door zelf betaalde type-rating bij o.a. RyanAir)
-onkosten van reizen naar werk omdat verwacht wordt op eigen kosten naar je werk te komen (en bij lowcost carriers weet je nooit waar je gebased wordt).
-kosten van medicals & examens (bij low cost carriers betaal je die uit eigen zak).
-kosten van loss of license
-er zijn geen secundaire arbeidsvoorwaarden dus alles zoals pensioen, zorgverzekering etc etc is uit eigen zaak.
-ziek melden = geen salaris = geen rente over je 180.000+ euro terugbetalen
-alleen maar betaald krijgen als je uren hebt gemaakt; ergo het kan zo maar zijn dat je maandelijke salaris 60% verschilt; gemiddeld maandelijks bruto inkomen is 2000 (1300 netto) euro.
een simpele som:
180.000 afbetalen in 30 jaar * 6% (het is geen hypotheek, gemiddelde ligt rond de 6%):
rente per maand = 180.000*0.06 /12 maanden = 900 euro alleen rente om af te lossen (ja rente wordt minder, maar juist als startende piloot heb je dus de hoogste rente versus laagste salaris)
om 180k af te lossen in 30 jaar = 500 euro.
Dus vaste lasten alleen om maar aan zijn financiele verplichtingen te voldoen is 1400 euro netto. er kan wat geregeld worden met de ficsus (aftrekbaarheid), dus ongeveer 1000 euro per maand; overigens kan dat alleen als je een NL salaris hebt, Ryan Air heeft rare constructies waarbij je geen NL salaris hebt en dus betaal je de volle 1400 euro.
Daar komt bovenop huur/hypotheek; voel je hem al aankomen?
-afgezien van de subjectieve aspecten zoals sociaal leven gaat naar nul (omdat je zomaar in Polen gebased kan worden), verantwoordelijkheid als piloot; een f*ck up op de maandag morgen kost je je baan en kom je nergens meer aan de bak.
Nu zijn er nog steeds mensen die dat allemaal waard vinden en toch daarin geinvesteerd hebben; maar als je onder aan de som alles optelt; komt een piloot bij een lowcost negatief uit; m.a.w. pay 2 fly; bovenop huur/hypotheek van een huis.
-Dan nog niet te spreken over de intimidatie van het personeel om targets te halen en op de grenzen van het toelaatbare te wandelen: Fatigue management, fuel management etc.
Nu kun je aangeven dat dat allemaal niet jouw probleem is en dit de piloot zijn eigen keuze is, maar denk je niet dat zo'n piloot deze problemen niet mee de cockpit meeneemt? Dat een piloot scherp is, zijn werk uitmuntend doet, dat hij zorgeloos en full focus zijn werk kan bedrijven, het gevoel dat het bedrijf achter zijn decision making staat? Nog afgezien van het feit dit uiteraard op de lange termijn niet houdbaar is.
Nog afgezien van de financiële verplichtingen; ja, inderdaad piloten bij legacy carriers verdienen uitmuntend goed, maar vraag je jezelf eens af of jij het type sociale leven (weg van huis, altijd jet-lag, de verantwoordelijkheid voor 300+ man, 1 fout en je bent werkloos etc etc) zou willen in het vakgebied die jij bedrijft; zou jij dat doen voor 40.000 euro? De meeste mensen zijn al te beroerd om van vestigingslocatie te veranderen.
Waar mensen een hypotheek van 30 jaar nemen om een huis van 200.000 af te betalen vind jij het normaal dat een piloot feitelijk een 2e hypotheek met zich meedraagt die hij nauwelijks tot niet kan afbetalen?
naar mijn mening; denk daar eens over na waarom low-cost zo goedkoop is en legacy wel voor zijn personeel zorgt.
Overigens is dit een groot parallel naar de advocatuur en medische wereld; oneindiglang werken met een stage vergoeding terwijl je al je diploma's in huis hebt.....
mensen willen veel voor weinig zonder na te denken waarom KLM duurder is dan Ryan Air.
Laat niet onverlet dat met 30 vluchten per jaar met KLM ik zeker kritisch naar KLM kijk (o.a. last minute veranderen beleid is belachelijk die bij andere maatschappijen, ook lowcost, beter is geregeld), maar ik betaal dus wél liever 200 euro voor een retourtje met KLM dan 50 euro bij Ryan Air.
Overigens, er is wel een redelijk verschil tussen low-cost carriers in wat de arbeidsomstandigheden zijn voor het personeel. Maar bottomline, de salarissen zijn laag en onwerkbaar voor iemand met een studieschuld van 180k+ en alle kosten die erbij komen kijken current te blijven.
My 2 cents.
[
Voor 21% gewijzigd door
Seesar op 18-11-2015 17:08
]