Zo, ben weer terug uit Cuba (Varadero), dit keer wist Arke het wel zonder vertraging te doen, ipv die <censuur> van 3.5 uur vertraging op de 20e...
Vanochtend rond 10:20 op AMS geland met OR338.
Sorry voor de late update, ben nu pas terug, en om in Cuba te kunnen internetten moet je multi-miljonair zijn, extreem duur (maar wel snel en betrouwbaar verder)...
Heb er meteen maar ff een klein verslag van gemaakt, met foto's enzo.
Dit keer wederom met de PH-TFK teruggevlogen van Varadero naar Amsterdam (zelfde toestel als op de heenvlucht dus), met een tussenstop in Cancun (Mexico), waarbij we gewoon mochten blijven zitten.
Allereerst de positieve zaken:
- 787 is erg comfortabel, je komt er echt wel minder vermoeid uit tov een 777/767
- 787 is lekker stil (behalve de trust reverters, die vind ik juist gigantisch veel harder dan die van een 777)
- de Star Class RULEERT DE PAN UIT! Heerlijke stoelen, lekker breed, enorme zee van beenruimte. En lekker veel gratis drankjes, snacks etc etc. Entertainment systeme is ook gewoon prima.
Wel netjes, ik liep net de departure lounge in toen de PH-TFK aan kwam rollen richting Gate 2:
We zagen een man of 15 in hesjes (geel en rood) in de rechtermotor springen, we vroegen ons al af wat er aan de hand was, want het was alleen de rechtermotor. De captain legde het uit: tijdens de landing in Varadero was er een birdstrike in die motor, waardoor deze gecontroleerd moest worden (incl de cowling geopend enzo, plus de schoepen gecontroleerd) op schade. Gelukkig bleek er geen schade en kon het toestel later toch gewoon opstijgen. Heeft zich prima gehouden tot in AMS verder.
Hier is in de inspectie net klaar, en de laatste mannetjes lopen net weg:
Het vliegveld van Varadero,
Juan Gualberto Gómez Airport, stamt uit 1989, maar toch echt extreem verouderd en Soviet-Unie achtig aan qua design. Oerlelijk pand, uitermate oncomfortable stoelen (na 5 minuten al kontpijn en rugpijn).
Voorbeeldje, hier de immigratiecontrole (let niet op de ruk-kwaliteit, dit komt door de ruk-belichting daar en een bewogen telefoon-camera):
Let op de hokjes waar je in moet. Je vraagt je bijna af of je dan een KGB-agent tegenkomt en of je er nog wel levend uit komt
De departure lounge doet ook nogal simplistisch en verouderd aan:
En de gate-apparatuur is ook lekker high-tech en ook vooral goed afgeschermd (de tower op de achtergrond):
Nu maar eens kijken of ik een claim kan indienen voor de vertraging op de heenvlucht, heb iig mijn boarding pass bewaard gelukkig.
Heb ook nog een rondvlucht gemaakt met een heuse Antonov An-2. Was best leuk. Comfort ongeveer 0, maar who cares?
Je mocht helaas geen foto van/in het toestel maken, maar het was dus dit exemplaar:
(Voor de duidelijkheid: het voorste toestel dus, het achterste (de gele) is ook een An-2, maar dat is een sproeivliegtuig tegen muggen, wordt niet voor passagiersvluchten gebruikt).
Erg lek om eens mee te maken
Wilde verder ook nog een excursie doen naar de stad Trinidad, met een helicopter. Maar helaas bleek die al 9 maanden met een defect aan de grond te staan, wegens gebrek aan onderdelen. Dat ging dus niet door...
Zou anders deze heli geweest zijn een Mil Mi-8PS:
Stond wel op de luchthaven, maar dus helemaal aan de kant (de foto is van Wiki, niet van mij)