TMDC schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:40:
[...]
Vreemde snobistische opmerking.
Ik heb vaak genoeg ranzige koffie uit een Jura gekregen (Lidl bonen, nooit schoongemaakt, slecht afgesteld, wie zal het zeggen?). Wat er thuis uit mijn "mindere" apparatuur (goed onderhouden, goed afgestelde Magnifica S met verse kwaliteitsbonen) komt is een stuk beter dan wat mij regelmatig voorgezet wordt.
Dure machine =/= altijd goeie koffie.
"Mindere" machine =/= altijd slechte koffie.
Je zit hier natuurlijk wel op tweakers en dan ook nog het koffietopic
Dat men hier nogal perfectionistisch is, is dan te verwachten al kan dat snobistisch overkomen.
Voor ik bij een bepaalde winkel (aangeraden door vrienden, die zelf ook echt goede koffie willen en waar een winnaar van een barista kampioenschap werkte), had ik ook nooit gedacht dat het "zo goed" zou kunnen zijn.
Sindsdien zette ik alleen nog maar cappuccino met mijn machine omdat espresso sws waardeloos was.
Ik ben nu aan het sparen voor een MaraX en eureka Mignon Specialita.
Tot die tijd neem ik genoegen met mijn pour over wat ivm gebruikte maler, simpele waterkoker (geen mooie schenktuit) en goedkope filters ook niet top is, maar goed drinkbaar vooralsnog. Beter dan mijn delonghi iig.
Dus in de meeste gevallen is het zo dat een "goedkope" machine niet zulke goede koffie zet dan een duurdere.
Met duurder begint het, wat mij betreft, bij een Gaggia Classic icm goede maler voor espresso's.
Alle machines van Delonghi, philips etc komen gewoon niet op dezelfde standaard tenzij je echt iets fout doet/iets mis is met de "gaggia of hoger".
Jura kan ik niet over oordelen, maar daar heb ik een espresso van gehad op de huishoudbeurs met onbekende bonen en instellingen en was er niet door omvergeblazen.
Maar 1x gehad en natuurlijk verder teveel variabelen om te oordelen.