Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Hercul3s schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Ik zou ook eens naar je maler kijken, als je geen gewone basket kan gebruiken omdat het er dan uit spuit zou ik denken dat je te grof maalt. Dat kan dan ook voor onder extractie zorgen en dus de bitter/zure smaak.

Heb je een andere molen voor bij je HX straks? Anders loop je vermoedelijk tegen hetzelfde probleem aan.
Ja er komt een eureka mignon specialita bij.
Deze Maler ga ik voor pour over gebruiken.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
bert pit schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:34:
[...]

Bij de aller goedkoopste machines wordt een warmteblokje gebruikt wat voor snelle opwarming zorgt. De luxere machines hebben 20 tot 50 minuten nodig. Je zou eens kunnen kijken naar een 2e hands Bezerra BZ7 of BZ10. deze hebben een kortere opwarmtijd (20 minuten) omdat de kop op een speciale manier snel verwarmd wordt.

Goede reviews van diverse machines en uitleg vind je hier YouTube: YouTube
Vergis je niet in die grijze dame.
Deze postduif durft een delonghi "niet af te kraken" dus heel serieus kan ik haar niet meer nemen.
Het is leuk om te kijken als je begint in de wereld van koffie, maar veel meer dan de verkoper "die thuis óók thrust hardware gebruikt" :'( is ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 20:01

bert pit

asdasd

Koos2009 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Deze postduif durft een delonghi "niet af te kraken" dus heel serieus kan ik haar niet meer nemen.
Het is leuk om te kijken als je begint in de wereld van koffie, maar veel meer dan de verkoper "die thuis óók thrust hardware gebruikt" :'( is ze niet.
Wat moet je dan nog wel serieus nemen. Als je het hebt over Delonghi, heb je het over een van de oudste en grootste koffiemachineproducenten te wereld. Duidelijk niet jouw kopje koffie, maar met een jaarlijkse omzet van boven de 2.000.000.000,00 Euro. Tja dan zul je toch wel ergens iets goed doen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
bert pit schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Wat moet je dan nog wel serieus nemen. Als je het hebt over Delonghi, heb je het over een van de oudste en grootste koffiemachineproducenten te wereld. Duidelijk niet jouw kopje koffie, maar met een jaarlijkse omzet van boven de 2.000.000.000,00 Euro. Tja dan zul je toch wel ergens iets goed doen.
Voor de ex senseo gebruiker zal het een verbetering zijn, maar heel veel beter gaat het niet worden hoor tov de wat betere machines.
Ik heb het hier over de ec686 en dergelijke.
Niet over de gaggia classic pro, rancilio silvia etc.

Dat is zoiets als zeggen dat een gtx 1050 goed genoeg is om te gamen....

Ja voor patience etc is het goed zat ja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaG1EOjPF0pwI0mZlIr52sswVc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAdXyZuuejSWMmR3FbaWtcTK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBidKbhskjfUPgSkobr1VWJnzsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGyOdIlMt810FnLyom3UdmoV.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, ik ben van de friedhats El Salvador, die heel erg lekker was, nu beland bij El Diamante Maria. De El Salvador is lekker, 100 uur geferementeerd, maar heeft wat funkyness van het natural drying process die je ook in Ethiopische of Jemenitische koffie terugvindt. Het mist net een beetje balans en verfijning, die El diamante wel heeft.

Er is maar 1 woord om El diamante te beschrijven: Appeltaart. Ongelofelijk, hoe iets naar gebak kan smaken. Zo zoet en gebalanceerd en verfijnd, bizar. Textuur en crema is ook bijzonder prettig, wat knap is, omdat Keen deze koffie duidelijk niet doodgebrand heeft. (maar 1 roastlevel, gelukkig precies goed).

Is het zijn geld waard? Ik vind van wel.

[ Voor 0% gewijzigd door __fred__ op 13-03-2021 16:38 . Reden: d's en t's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55

Kraz

Saving the world

__fred__ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo, ik ben van de friedhats El Salvador, die heel erg lekker was, nu belandt bij El Diamante Maria. De El Salvador is lekker, 100 uur geferementeerd, maar heeft wat funkyness van het natural drying process die je ook in Ethiopische of Jemenitische koffie terugvindt. Het mist net een beetje balans en verfijning, die El diamante wel heeft.

Er is maar 1 woord om El diamante te beschrijven: Appeltaart. Ongelofelijk, hoe iets naar gebak kan smaken. Zo zoet en gebalanceerd en verfijnd, bizar. Textuur en crema is ook bijzonder prettig, wat knap is, omdat Keen deze koffie duidelijk niet doodgebrand heeft. (maar 1 roastlevel, gelukkig precies goed).

Is het zijn geld waard? Ik vind van wel.
Mocht het vakantiegeld dit jaar wederom niet aan vakantie opgemaakt kunnen worden dan denk ik dat ik m ook ga proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:22
Je zou toch bijna denken dat ze smaakstoffen toevoegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
vinpower schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:17:
Dat doen ze wellicht ook. Het fermentatieproces is geheimzinning en er wordt i.i.g. geexperimenteerd met het toevoegen van andere vruchten dan pulp van koffiebessen alleen. Of dat in dit geval ook is gebeurd weet ik natuurlijk niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:38

Ravhin

no <root>...

vinpower schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:17:
"Smaakstoffen" impliceert het toevoegen van artificiële smaakstoffen. Dat zal niet gebeuren. Het aanmaken van smaakstoffen zoals een fermentatieproces, jawel! Zoals je bier brouwt of zuurdesembrood bakt, ben je nu met je koffiebonen (vooral hun pulp) bezig om zeer complexe terpenoïden, alcoholen en in mindere mate esters en ethers te creeëren. Die hebben allemaal hun eigen specifieke smaak. Melkzuur is bijvoorbeeld helemaal niet een complexe stof en makkelijk te creeëren onder zuurstofarme omstandigheden. Al die smaakstoffen gaan in de boon zitten en die wordt dan nog eens gebrand. Hierbij worden weer nieuwe verbindingen gevormd zoals epoxides en de Maillard Reactie! Als je als brander dat goed weet te doen kan je nog veel complexere smaken uit een koffieboon krijgen dan Appeltaart. <zucht> :> Wat ben ik gek op koken... :9~

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 13-03-2021 17:14 . Reden: tpyo's... ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:29
BlauweFles schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:29:
[...]

Met dank aan jouw tip heb ik dezelfde set ook daar besteld vandaag. Moet alleen twee/drie weken wachten op de levering.

Als ik hem ophaal zal ik je naam even laten vallen als je wilt, misschien zit er nog een zakje bonen in voor je 😉
Super mooi.
Veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-05 23:08
Allen,

Graag jullie advies over een semi automatisch espresso machine. Ik heb nu een aantal jaar de delonghi magnifica s staan, maar die heeft niet lang meer. Ik denk zelf aan een Italiaanse espressomachine bijvoorbeeld lelit of quickmill. Ik weet dat een losse bonenmaler beter is, maar daar heb ik simpelweg geen ruimte voor. Dus ben op zoek naar 1 met een geïntegreerde bonenmaler.

Ik drink meestal 3 a 4 cappuccino s per dag en heb de tijd om een cappuccino te bereiden. Ik zat zelf te denken aan een lelit pl042emi vanwege de kwalitatief goed gebruikte materialen (bv messing boiler) . Iemand hier ervaring mee? Andere tips zijn van harte welkom. Het apparaat moet alleen niet heel veel groter zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door wesley007! op 14-03-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Ik heb online een proefpakket gehaald met 8x 250 gram zakjes bonen. Geen vers gebrande bonen oid. Heeft het dan nog zin om de zakken in de vriezer te gooien? Of is dat eigenlijk alleen écht nuttig met vers gebrande bonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:37

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Heilige Kaas schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:20:
Ik heb online een proefpakket gehaald met 8x 250 gram zakjes bonen. Geen vers gebrande bonen oid. Heeft het dan nog zin om de zakken in de vriezer te gooien? Of is dat eigenlijk alleen écht nuttig met vers gebrande bonen?
Heeft dan geen zin inderdaad :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:39
Wesley007!;
Eigenlijk is er geen goede keuze voor jouw scenario.

Voor 3 a 4 cappucicono op een dag wil je eigenlijk een warmtewisselaar machine.
Die zijn er niet met ingebouwde molen. Qua ruimte kom je dan bij de breedte van een Bezzera BZ07 of BZ10 met een Eureka molen ernaast (of de ECM Mechanika Slim).

De Quick en Lelit machines hebben wel de ingebouwde molen maar zijn met stomen best omslachtig. Meestal raad ik een single boiler machine aan voor mensen die een cappuccino per week of minder maken.

Ik raad je aan te kijken naar de Bezzera combinatie (volgens mij 25 + 12 cm) in plaats van de 38 cm van de Quick of de 37 cm van de Lelit. Dan krijg je ook beduidend betere componenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:22

JB

Cédric roelt!

Gooien andere E8 bezitters ook standaard dat bakje tussen uitloop en lekbak? Wij hebben deze er eigenlijk altijd tussen staan ivm spoelen (maar ook vanwege reinigen einde dag natuurlijk). Ziet niet zo fraai uit maar geeft wel minder spetters etc.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@wesley007! bedenk je nog eens of je écht geen ruimte hebt voor 2 losse apparaten (desnoods tegen elkaar opzetten; dat doe je met een geïntegreerd apparaat effectief ook)

Jouw genoemde Lelit PL042EMI is 31,5cm breed

Een combinatie met losse bonenmaler lukt al vanaf 34-35cm. Amper verschil dus.

gaggia classic: 23cm breed
Lelit PL41EM 22,5cm
MaraX: 22cm

En dan een maler uit de eureka mignon serie: 12cm breed
Zit je rond die 34-35cm.

Heb je een bepaald budget in gedachten? Een MaraX + Eureka mignon specialita lijkt mij een geweldige combo die zeer weinig ruimte in neemt, en die met de HX perfect is voor meerdere cappuccino's per dag. Maar qua prijs zit het natuurlijk erg ver af van jouw genoemde voorbeeld.

Edit: Post van teus.shira gemist, in feite zelfde gedachte, maar enkele nog kleinere machines als voorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 14-03-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:26
wesley007! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:54:
... bijvoorbeeld lelit of quickmill.

Ik drink meestal 3 a 4 cappuccino s per dag en heb de tijd om een cappuccino te bereiden...
Als trotse en tevreden eigenaar van een QM3035 kan ik je melden dat je er geen 3 of 4 cappuccino’s per dag wil maken, tijd of niet. Ik maak er meestal 1 per dag en dat is prima. Vanmorgen 2 achter elkaar en dan ben je serieus wel ff bezig. Ik zou de grens trekken bij 2 per dag, mits ze niet tegelijk klaar moeten zijn.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
defusion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:06:
@wesley007! bedenk je nog eens of je écht geen ruimte hebt voor 2 losse apparaten (desnoods tegen elkaar opzetten; dat doe je met een geïntegreerd apparaat effectief ook)

Jouw genoemde Lelit PL042EMI is 31,5cm breed

Een combinatie met losse bonenmaler lukt al vanaf 34-35cm. Amper verschil dus.

gaggia classic: 23cm breed
Lelit PL41EM 22,5cm
MaraX: 22cm

En dan een maler uit de eureka mignon serie: 12cm breed
Zit je rond die 34-35cm.

Heb je een bepaald budget in gedachten? Een MaraX + Eureka mignon specialita lijkt mij een geweldige combo die zeer weinig ruimte in neemt, en die met de HX perfect is voor meerdere cappuccino's per dag. Maar qua prijs zit het natuurlijk erg ver af van jouw genoemde voorbeeld.

Edit: Post van teus.shira gemist, in feite zelfde gedachte, maar enkele nog kleinere machines als voorbeeld.
Dat is wel een mooie machine, maar buiten het budget. Ja als het past kan 2 apparaten zeker. Maar ik ben vooral een beginner. Ik zat bijvoorbeeld ook te denken aan solis barista perfetta plus icm baratza encore. Plus je kan de solis barista via de ing rentewinkel voor 299 scoren. Op http://101coffeemachines....arista-perfetta-plus/amp/ staat nog een mooie review waar ze best positief zijn.

Wat vinden jullie hiervan (met in gedachte dat ik een onervaren barista ben).

Totale budget ongeveer €750

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:46
JB schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:52:
Gooien andere E8 bezitters ook standaard dat bakje tussen uitloop en lekbak? Wij hebben deze er eigenlijk altijd tussen staan ivm spoelen (maar ook vanwege reinigen einde dag natuurlijk). Ziet niet zo fraai uit maar geeft wel minder spetters etc.
Als ik het niet vergeet wel...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
wesley007! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:27:
[...]

Dat is wel een mooie machine, maar buiten het budget. Ja als het past kan 2 apparaten zeker. Maar ik ben vooral een beginner. Ik zat bijvoorbeeld ook te denken aan solis barista perfetta plus icm baratza encore. Plus je kan de solis barista via de ing rentewinkel voor 299 scoren. Op http://101coffeemachines....arista-perfetta-plus/amp/ staat nog een mooie review waar ze best positief zijn.

Baratza encore is niet geschikt voor espresso, wel goed ding voor filterkoffie/andere grovere koffie.
Ik heb geen ervaring met de solis.

Mijn standaard advies in die prijsklasse is gaggia classic pro + eureka mignon (de gewone "manuale", maar als je budget over hebt de specialita. Die heeft grotere maalschijven en een timer, en is stiller. Dan ga je mogelijk wel iets over de € 750 heen.)
Leuk comboprijsje: https://www.vanpommeren.n...t/product&product_id=1907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:37
wesley007! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:27:
[...]

Toevallig heb ik deze solis ook... en heb ik daarbij een eureka molen. Ook ik ben een beginner en heb vooral op de molen gelet en instapper machine gekocht. Mij bevalt het prima, leuk om mee te oefenen.
Totaal was het dan 300+400=700..

Ik drink zelf vooral cappuccino en dat gaat prima. Volgens mij is de espresso van minder belang omdat er toch melk bij komt... maar ik probeer ook met espresso om te kijken of de verschillen ‘tonen’ uit kan halen (met soms meer of minder geluk).
Ook latte art gaat prima met deze machine (hartje en tulp, rosetta wil niet lukken maar ligt aan mij ;))
Alternatief zou de gaggia of sylvia kunnen zijn (met als voordeel stabielere temp maar ook weer langere opwarmtijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
defusion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Baratza encore is niet geschikt voor espresso, wel goed ding voor filterkoffie/andere grovere koffie.
Ik heb geen ervaring met de solis.

Mijn standaard advies in die prijsklasse is gaggia classic pro + eureka mignon (de gewone "manuale", maar als je budget over hebt de specialita. Die heeft grotere maalschijven en een timer, en is stiller. Dan ga je mogelijk wel iets over de € 750 heen.)
Leuk comboprijsje: https://www.vanpommeren.n...t/product&product_id=1907
Moet je voor een gaggia niet meer ervaren barista zijn? Of valt de leercurve heel erg mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
wesley007! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Moet je voor een gaggia niet meer ervaren barista zijn? Of valt de leercurve heel erg mee?
De leercurve valt enorm mee, en zal ook niet (veel) verschillen t.o.v. andere machines. De basisprincipes blijven natuurlijk hetzelfde.
Uiteindelijk maal je 16-18 gram bonen zodat je na 20-30 seconden onder 9-12 bar 32-36 gram espresso hebt :) een goede maler vormt zoals gezegd de basis van je espresso. De espressomachines duwen simpel gezegd alleen maar heet water onder bepaalde druk door je puck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley007!
Basfr schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:31:
[...]

De leercurve valt enorm mee, en zal ook niet (veel) verschillen t.o.v. andere machines. De basisprincipes blijven natuurlijk hetzelfde.
Uiteindelijk maal je 16-18 gram bonen zodat je na 20-30 seconden onder 9-12 bar 32-36 gram espresso hebt :) een goede maler vormt zoals gezegd de basis van je espresso. De espressomachines duwen simpel gezegd alleen maar heet water onder bepaalde druk door je puck.
In dat geval denk ik dat ik over ben gehaald om voor de gaggia classic pro te gaan 😀. Zijn er nog meer (betaalbare) goede molens behalve de eureka mignon. Bijvoorbeeld de Graef CM 800. Is dat wat? Overigens zie ik wel bij opdeweis.nl dat die voor 250 euro is aan te schaffen (50 mm) variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Nu online
wesley007! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:05:
[...]

In dat geval denk ik dat ik over ben gehaald om voor de gaggia classic pro te gaan 😀. Zijn er nog meer (betaalbare) goede molens behalve de eureka mignon. Bijvoorbeeld de Graef CM 800. Is dat wat? Overigens zie ik wel bij opdeweis.nl dat die voor 250 euro is aan te schaffen (50 mm) variant.
Er zijn ongetwijfeld nog andere prima instapmolens, maar daar kunnen anderen je wellicht meer over vertellen. Over het algemeen zijn de ervaringen met Eureka meer dan goed.
Als het budget beperkt is zou ik ook de set die @defusion aanraadt nemen, en als het kan met een Specialita i.p.v. Manuale.
Over 4 cappuccino's per dag zou ik me niet zo'n zorgen maken, zolang ze niet direct achter elkaar gezet hoeven te worden. Uiteraard gaat het met een HX/DB makkelijker, maar dat valt zeker buiten je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
wesley007! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Bij vanpommeren ook gewoon € 250 https://www.vanpommeren.nl/Eureka-Mignon-Manuale-50mm-Zwart
Volgens mij is dat wel een gangbare prijs.
De silenzio en specialita zijn wel duurder, wellicht heb je die voorbij zien komen.
(silenzio is wat stiller, en heeft volgens mij ook een timer? specialita is ook stiller, heeft een digitale timer, en 55mm maalschijven)

Ik ben niet bekend met een alternatief die qua prijs/kwaliteit in de buurt komt van de eureka mignon manuale. Die biedt gewoon fantastische bang-for-buck. Er zijn wel een paar espressomalers die een paar tientjes goedkoper zijn, maar dat is m.i. een verkeerde besparing.

Als je doel is om wat te besparen zou je nog naar een 2e hands horecamaler kunnen kijken, maar die gaan wel fors meer ruimte innemen. En dat was ook een beperking.

Om even op te sommen wat hier vaak voorbij komt als advies voor (espresso)malers:
< € 250, 2e hands horeca maler
€ 250, eureka mignon manuale
€ 400, eureka mignon specialita of baratza sette 270 (en dan meestal toch wel de specialita)
€ 600 (en een flinke dosis geduld om er een te bemachtigen), niche zero

[ Voor 0% gewijzigd door defusion op 14-03-2021 22:30 . Reden: typvoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
defusion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:45:
[...]

Bij vanpommeren ook gewoon € 250 https://www.vanpommeren.nl/Eureka-Mignon-Manuale-50mm-Zwart
Volgens mij is dat wel een gangbare prijs.
De silenzio en specialita zijn wel duurder, wellicht heb je die voorbij zien komen.
(silenzio is wat stiller, en heeft volgens mij ook een timer? specialita is ook stiller, heeft een digitale timer, en 55mm maalschijven)

Ik ben niet bekend met een alternatief die qua prijs/kwaliteit in de buurt komt van de eureka mignon manuale. Die biedt gewoon fantastische bank-for-buck. Er zijn wel een paar espressomalers die een paar tientjes goedkoper zijn, maar dat is m.i. een verkeerde besparing.

Als je doel is om wat te besparen zou je nog naar een 2e hands horecamaler kunnen kijken, maar die gaan wel fors meer ruimte innemen. En dat was ook een beperking.

Om even op te sommen wat hier vaak voorbij komt als advies voor (espresso)malers:
< € 250, 2e hands horeca maler
€ 250, eureka mignon manuale
€ 400, eureka mignon specialita of baratza sette 270 (en dan meestal toch wel de specialita)
€ 600 (en een flinke dosis geduld om er een te bemachtigen), niche zero
Nee op een paar tientjes komt het ook niet aan. Bij amazon kwam ik de Graef CM 800 tegen die best veel positieve reviews had. Die was 110. Maar als ik de komende jaren heel veel plezier kan beleven aan de eureka mignon dan ga ik daar gewoon voor.

En weten jullie hoe het zit met het ontkalken van de gaggia classic pro? Obv melkzuur neem ik aan en 1 keer per kwartaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik doe het met dit spul: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B004L8V966
edit: naar aanleiding van woutur in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1", wel even opletten met alu boilers. Ik heb zelf RVS.

Hoe vaak durf ik niet in te adviseren. Te veel factoren die daarvoor meespelen.

Persoonlijk doe ik het eens per 2-3 maanden. Het staat elke 2 maanden in mijn todo lijstje (todoist), maar stel het wel eens een maandje uit.
Gezien ik ook een brita filter gebruik is dat waarschijnlijk overkill, maar liever een keer teveel dan te weinig.

[ Voor 17% gewijzigd door defusion op 15-03-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
defusion schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:39:
Ik doe het met dit spul: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B004L8V966

Hoe vaak durf ik niet in te adviseren. Te veel factoren die daarvoor meespelen.

Persoonlijk doe ik het eens per 2-3 maanden. Het staat elke 2 maanden in mijn todo lijstje (todoist), maar stel het wel eens een maandje uit.
Gezien ik ook een brita filter gebruik is dat waarschijnlijk overkill, maar liever een keer teveel dan te weinig.
Dank voor je antwoord. Is dat ook op melkzuur basis?
Kun je trouwens gemakkelijk 2 espresso's maken tegelijkertijd? En als je bijvoorbeeld wel is visite hebt en je wil 4 cappuccino maken. Lukt dat dan nog (in een acceptabele tijd)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nope. Citroenzuur en sulfamidezuur. linkje.
Dit spul wil je er graag uit hebben voordat je weer koffie zet - beide smaken écht ranzig.
Tijd die je nodig hebt ligt vooral aan je eigen workflow. Als je eerst 2x 2 espresso zet en daarna de melk opschuimt kost het nauwelijks meer tijd (1 min) dan 2 cappucino's.
Overigens: als je gebruik maakt van een Brita of een ionwisselcartridge heb je erg weinig last van kalk; ik heb die van mij nog nooit ontkalkt. Hij gaat één dezer dagen naar van Pommeren voor een grote onderhoudsbeurt - ik zal specifiek vragen hoe de kalkopbouw in het apparaat is. Uiteraard wel tijdig die cartridge/brita filter vervangen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Ravhin op 15-03-2021 08:48 . Reden: kalk voorkomen is beter dan verwijderen ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Ravhin schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:46:
Dit spul wil je er graag uit hebben voordat je weer koffie zet - beide smaken écht ranzig.
Tijd die je nodig hebt ligt vooral aan je eigen workflow. Als je eerst 2x 2 espresso zet en daarna de melk opschuimt kost het nauwelijks meer tijd (1 min) dan 2 cappucino's.
Overigens: als je gebruik maakt van een Brita of een ionwisselcartridge heb je erg weinig last van kalk; ik heb die van mij nog nooit ontkalkt. Hij gaat één dezer dagen naar van Pommeren voor een grote onderhoudsbeurt - ik zal specifiek vragen hoe de kalkopbouw in het apparaat is. Uiteraard wel tijdig die cartridge/brita filter vervangen ;)
Oww dat is goed nieuws. En waar bestel jij je cartridge/brita filter? Ik heb wel een betaalbare waterfilter gevonden op https://www.koffiefiltere...ilter-intenza-plus-cmf005. Werkt dit ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 17:11
JB schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:52:
Ja, doen wij ook, en onder de melkuitvoer een RVS schenkkannetje.
Verder gebruiken wij die plastic bak niet, reinigingsvloeistof gaat in de glazen melkbeker en die loopt in RVS beker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:22

JB

Cédric roelt!

fazertje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:24:
[...]

Ja, doen wij ook, en onder de melkuitvoer een RVS schenkkannetje.
Verder gebruiken wij die plastic bak niet, reinigingsvloeistof gaat in de glazen melkbeker en die loopt in RVS beker
Heb jij een ouder type dan, of is dat bakje bij jou niet zoals onderstaand? Hier zie ik het nut niet van een RVS schenkkannetje want dat bakje vangt voor beiden op?

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fmedia-01.imu.nl%2Fstorage%2Fmisterbarish.nl%2F56%2Fjura-e8-koffiemachine-melkreiniger-600x425.jpg&f=1&nofb=1

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

wesley007! schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:25:
Oww dat is goed nieuws. En waar bestel jij je cartridge/brita filter? Ik heb wel een betaalbare waterfilter gevonden op https://www.koffiefiltere...ilter-intenza-plus-cmf005. Werkt dit ook prima?
Ik heb geen Brita filter maar goed water uit Flevoland :) Sommige mensen willen 0 DH uit de kraan hebben maar 4 is écht prima. Ik gebruik cartridges die je zelf kan regenereren - van Pommeren heeft ze. Die jij aangeeft zien er complex uit wat eigen regeneratie in de weg kan staan. Nederlands water is erg goed vergeleken met ROW dus Brita e.d. zijn redelijk overkill hier (my 2ct :Y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45
wesley007! schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:25:
[...]

Op aanraden gebruik ik deze waterfilters in een Brita waterkan:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o06_s00?ie=UTF8&psc=1

je doet ongeveer 4-5 weken met 1 cartridge. Dus voor 27 euro ben je zo'n 7 maanden voorzien. Ik gebruik de waterkan ondertussen ook vaak om plat water te drinken. Eigenlijk bevalt dat heel erg goed.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:11
GAEvakYD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Op aanraden gebruik ik deze waterfilters in een Brita waterkan:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o06_s00?ie=UTF8&psc=1

je doet ongeveer 4-5 weken met 1 cartridge. Dus voor 27 euro ben je zo'n 7 maanden voorzien. Ik gebruik de waterkan ondertussen ook vaak om plat water te drinken. Eigenlijk bevalt dat heel erg goed.
Waarom deze cartridge en niet die van Britta? Zo veel scheelt het niet qua prijs

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
noodel1988 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Waarom deze cartridge en niet die van Britta? Zo veel scheelt het niet qua prijs
Op aanraden van Peter de Goede. De BWT filters zijn iets zachter als ik het mij goed herinner. Maar vraag mij niet de details. Je kunt ook van beide een losse bestellen en kijken of je het verschil proeft.

[ Voor 10% gewijzigd door GAEvakYD op 15-03-2021 14:39 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:21

woutur

Klauwtjes uit!

wesley007! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:16:
[...]

En weten jullie hoe het zit met het ontkalken van de gaggia classic pro? Obv melkzuur neem ik aan en 1 keer per kwartaal?
Ravhin schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:46:
Ik werd even getriggerd omdat ik toevallig weet dat Gaggia Classic uit aluminium bestaan en niet zo goed tegen zuren kunnen (Classic Pro? Ik weet het niet). Vaak worden in deze machines melkzuren gebruikt in plaats van citroenzuur of sulfamidezuur. Die laatste twee reageren met het aluminium.

Nu heb ik de machine niet, en het zal zo'n vaart niet lopen. Maar ik denk dat je op de lange duur beter af bent met een zwakker zuur in je alu-machine.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Ravhin schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Ik heb geen Brita filter maar goed water uit Flevoland :) Sommige mensen willen 0 DH uit de kraan hebben maar 4 is écht prima. Ik gebruik cartridges die je zelf kan regenereren - van Pommeren heeft ze. Die jij aangeeft zien er complex uit wat eigen regeneratie in de weg kan staan. Nederlands water is erg goed vergeleken met ROW dus Brita e.d. zijn redelijk overkill hier (my 2ct :Y) )
4 is inderdaad prima. Ik ben zelf woonachtig in Rotterdam en hebben hier een gemiddelde hardheid (8). Maar geen filter en 1 keer in de 2 a 3 maanden ontkalken zou ook moeten lukken toch? Misschien een domme vraag maar past die van van Pommeren op de classic pro?

Ik zag trouwens dat de maximale kopjes hoogte 7cm is. Dat is vrij laag. Ben bang dat geen enkel van me kopje eronder zal passen 😪

[ Voor 10% gewijzigd door wesley007! op 15-03-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
woutur schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:57:
[...]

[...]

Ik werd even getriggerd omdat ik toevallig weet dat Gaggia Classic uit aluminium bestaan en niet zo goed tegen zuren kunnen (Classic Pro? Ik weet het niet). Vaak worden in deze machines melkzuren gebruikt in plaats van citroenzuur of sulfamidezuur. Die laatste twee reageren met het aluminium.

Nu heb ik de machine niet, en het zal zo'n vaart niet lopen. Maar ik denk dat je op de lange duur beter af bent met een zwakker zuur in je alu-machine.
Ja ik dacht dat melkzuur ook een stuk beter is voor aluminium. Dank voor je aanvulling 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 10:39
Na zo'n 6 jaar zoek ik een nieuwe, luxere volautomaat om onze 'DeLonghi Ecam 29.510 authentica' te vervangen (hoewel deze nog prima functioneert).

We zoeken nu iets wat ook de melkspecialiteiten automatisch kan maken. Gezien de positieve ervaring met DeLonghi, ben ik mijn zoektocht daar begonnen. Ik kan echter nergens vinden wat nu het verschil is tussen ecam, esam, etam en epam. Is er iemand van jullie die hier iets over weet?

Ons budget ligt rond de 800 euro dus een Jura wordt hem niet. Wel kijken we momenteel ook nog naar Krups en Melitta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:33
JB schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:29:
[...]

Heb jij een ouder type dan, of is dat bakje bij jou niet zoals onderstaand? Hier zie ik het nut niet van een RVS schenkkannetje want dat bakje vangt voor beiden op?

[Afbeelding]
Ik heb een S8 en heb ook het bakje voor melkreiniging eronder staan, niet fraai maar wel beter dan dat het spoelwater in de opvangbak terecht komt. ( ik heb wel een andere melkreinigingsbak dan jij hier laat zien, namleijk deze:

https://nl.jura.com/nl/vo...rMilkSystemCleaning-72230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Ravhin wel posten wat vanpommeren te zeggen heeft hè, ik ben heel erg benieuwd hoe overkill mijn werkwijze is (én brita én om de 2-3 maanden ontkalken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

defusion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:11:
@Ravhin wel posten wat vanpommeren te zeggen heeft hè, ik ben heel erg benieuwd hoe overkill mijn werkwijze is (én brita én om de 2-3 maanden ontkalken).
pinky-swear, woudlopers-erewoord, 10-4, roger! Sir! Yes Sir! (y)

Het zal een opname zijn na twee jaar redelijk gebruik (elke dag 4-8 espresso's) en regelmatig de ionwisselpatroon vervangen :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Ravhin op 15-03-2021 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Gadgeteer schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:24:
Na zo'n 6 jaar zoek ik een nieuwe, luxere volautomaat om onze 'DeLonghi Ecam 29.510 authentica' te vervangen (hoewel deze nog prima functioneert).

We zoeken nu iets wat ook de melkspecialiteiten automatisch kan maken. Gezien de positieve ervaring met DeLonghi, ben ik mijn zoektocht daar begonnen. Ik kan echter nergens vinden wat nu het verschil is tussen ecam, esam, etam en epam. Is er iemand van jullie die hier iets over weet?

Ons budget ligt rond de 800 euro dus een Jura wordt hem niet. Wel kijken we momenteel ook nog naar Krups en Melitta.
Toch een controlevraag. Heb je ook overwogen om niet voor een halfautomaat te gaan? Een Eureka Mignon als maler en een Gaggia Classic of een Rancilio Silvia (mijn voorkeur). Dat kom je ook wel uit met jouw budget. Ik durf te wedden dat die koffie een stuk beter gaat zijn. Ik heb deze keuze heel lang uitgesteld maar in januari de stap gemaakt en elke dag is het weer puur genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
wesley007! schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:08:
[...]

4 is inderdaad prima. Ik ben zelf woonachtig in Rotterdam en hebben hier een gemiddelde hardheid (8). Maar geen filter en 1 keer in de 2 a 3 maanden ontkalken zou ook moeten lukken toch? Misschien een domme vraag maar past die van van Pommeren op de classic pro?

Ik zag trouwens dat de maximale kopjes hoogte 7cm is. Dat is vrij laag. Ben bang dat geen enkel van me kopje eronder zal passen 😪
Iemand nog tips voor cappuccino glazen die wel passen? Of zijn er nog andere tips & tricks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55

Kraz

Saving the world

wesley007! schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:44:
[...]

Iemand nog tips voor cappuccino glazen die wel passen? Of zijn er nog andere tips & tricks?
Ik heb het net even voor je nagemeten en de cappuccino kopjes van Illy zijn 6,8cm hoog :)

Veel van de cappuccino kopjes zijn ook veel te groot vind ik. Daarom uiteindelijk op de van illy blijven hangen. Daar gaat 18cl in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Kraz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Ik heb het net even voor je nagemeten en de cappuccino kopjes van Illy zijn 6,8cm hoog :)

Veel van de cappuccino kopjes zijn ook veel te groot vind ik. Daarom uiteindelijk op de van illy blijven hangen. Daar gaat 18cl in.
Ik ben zelf een voorstander van dubbelwandige glazen, maar ben bang dat dat niet gaat lukken met de gaggia classic pro 😪 toch maar op zoek naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Je kan aftermarket drip trays kopen met de halve hoogte. Of zelf (laten) printen. Hierdoor past een heleboel ineens wél. Op die manier hoeft de afstand tussen portfilter en drie tray geen belemmering meer te zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Ravhin op 16-03-2021 07:36 . Reden: linkjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:23
of eventueel een naked portafilter kopen? Dan heb je ook een stuk meer ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Ravhin schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:32:
Je kan aftermarket drip trays kopen met de halve hoogte. Of zelf (laten) printen. Hierdoor past een heleboel ineens wél. Op die manier hoeft de afstand tussen portfilter en drie tray geen belemmering meer te zijn.
Is er ook een bedrijf in Nederland die dit verkoopt? Tegenwoordig zit je namelijk ook met invoerrechten in Engeland. En waar zou je dit kunnen printen.?Ik heb al wat bedrijfjes gevonden, maar is er al misschien een goed adresje bekend?

The naked portalfilter is geen optie omdat ik vaak 2 kopjes tegelijkertijd wil gaan zetten. En dat lijkt me hiermee lastig 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
GAEvakYD schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:46:
[...]

Toch een controlevraag. Heb je ook overwogen om niet voor een halfautomaat te gaan? Een Eureka Mignon als maler en een Gaggia Classic of een Rancilio Silvia (mijn voorkeur). Dat kom je ook wel uit met jouw budget. Ik durf te wedden dat die koffie een stuk beter gaat zijn. Ik heb deze keuze heel lang uitgesteld maar in januari de stap gemaakt en elke dag is het weer puur genieten.
Ik heb daar eerder wel eens over nagedacht maar aangezien de koffie uit onze huidige Delonghi al prima smaakt (ik krijg de visite ook altijd moeilijk de deur uit ;)), onze ruimte beperkt is, en ik ook wel een klein beetje wil kiezen voor gemak, kies ik liever voor een volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

wesley007! schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:30:
[...]

Is er ook een bedrijf in Nederland die dit verkoopt? Tegenwoordig zit je namelijk ook met invoerrechten in Engeland. En waar zou je dit kunnen printen.?Ik heb al wat bedrijfjes gevonden, maar is er al misschien een goed adresje bekend?

The naked portalfilter is geen optie omdat ik vaak 2 kopjes tegelijkertijd wil gaan zetten. En dat lijkt me hiermee lastig 😋
Er zijn binnen het Creality topic vast mensen te vinden die dit voor je willen printen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Ravhin schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:34:
[...]

Er zijn binnen het Creality topic vast mensen te vinden die dit voor je willen printen ;)
Bedankt 😀 ik heb inmiddels een verzoek ingediend. Voor goede koffie moet je natuurlijk wel wat voor over hebben 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:11
Heb nu al een jaar of 4 een PicoBaristo sm5473/10 en wil me voorzichtig verder gaan verdiepen in de wondere wereld van koffie :) Het tweaken / ontdekken qua smaakprofielen e.d. is echt iets wat me behoorlijk aanspreekt vandaar ook de keuze om naar een halfautomaat te gaan overstappen.
Mijn budget is zo rond de 700 euro.

Ik drink zelden tot nooit cappuccino's of andere melk gerelateerde producten dus focus ligt echt op de espresso's met hier en daar eventueel een lungo of americano.

Na het lezen van de laaste 20% van alle berichten kom ik tot de voorzichtige eindconclusie dat ik voor de volgende setup wil gaan:
Machine: 2e hands Gaggia Classic pre 2015 model (gereviseerd)
Maler: Eureka Mignon Specialita (nieuw)
Dit zou qua budget aardig moeten passen en geeft me nog wat ruimte om alle accessoires aan te schaffen.

Mijn motivatie hierbij is dat het me beter lijkt om iets meer te investeren in een goede maler en dan op een "goedkopere" machine alles onder de knie te krijgen / te ontdekken. Ook is de Gaggia behoorlijk te tweaken wat me best wat uitbreid mogelijkheden kan geven in de toekomst. Daarna kan ik als afgestudeerde barista :+ gaan kijken naar de wat meer high-end machines.

Enige waar ik over twijfel is het 2e hands aanschaffen van de Gaggia, ik ben redelijk handig qua mod's en tweaks e.d. en wat ik qua reviews lees is de Gaggia redelijk idioot proof en kan een hoop zelf gedaan worden. Hoe groot is de kans dat ik volledig nat ga op een gereviseerde Gaggia en is het niet handiger om een nieuwe Gaggia te kopen?

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie, te makkelijk over denk of volledig heb gemist? Is en blijft natuurlijk een flinke investering voor een goed kopje koffie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18:28
djtje schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:07:
Heb nu al een jaar of 4 een PicoBaristo sm5473/10 en wil me voorzichtig verder gaan verdiepen in de wondere wereld van koffie :) Het tweaken / ontdekken qua smaakprofielen e.d. is echt iets wat me behoorlijk aanspreekt vandaar ook de keuze om naar een halfautomaat te gaan overstappen.
Mijn budget is zo rond de 700 euro.

Ik drink zelden tot nooit cappuccino's of andere melk gerelateerde producten dus focus ligt echt op de espresso's met hier en daar eventueel een lungo of americano.

Na het lezen van de laaste 20% van alle berichten kom ik tot de voorzichtige eindconclusie dat ik voor de volgende setup wil gaan:
Machine: 2e hands Gaggia Classic pre 2015 model (gereviseerd)
Maler: Eureka Mignon Specialita (nieuw)
Dit zou qua budget aardig moeten passen en geeft me nog wat ruimte om alle accessoires aan te schaffen.

Mijn motivatie hierbij is dat het me beter lijkt om iets meer te investeren in een goede maler en dan op een "goedkopere" machine alles onder de knie te krijgen / te ontdekken. Ook is de Gaggia behoorlijk te tweaken wat me best wat uitbreid mogelijkheden kan geven in de toekomst. Daarna kan ik als afgestudeerde barista :+ gaan kijken naar de wat meer high-end machines.

Enige waar ik over twijfel is het 2e hands aanschaffen van de Gaggia, ik ben redelijk handig qua mod's en tweaks e.d. en wat ik qua reviews lees is de Gaggia redelijk idioot proof en kan een hoop zelf gedaan worden. Hoe groot is de kans dat ik volledig nat ga op een gereviseerde Gaggia en is het niet handiger om een nieuwe Gaggia te kopen?

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie, te makkelijk over denk of volledig heb gemist? Is en blijft natuurlijk een flinke investering voor een goed kopje koffie :)
De Gaggia Classic met de Eureka is een goede keuze om mee te beginnen. Revisie lijkt me geen probleem, het zijn vrij simpele machines waar niet zoveel mee mis kan gaan. Je gedachtegang klopt naar mijn mening ook. Het begint bij een goede maling. Mocht je tegen de limieten van de Gaggia aan lopen uiteindelijk kun je gerust upgraden met dezelfde maler :).

Disclaimer, ik ben zelf ook begonnen met een Gaggia Classic. Alleen een mindere maler (Graef). Na het upgraden van de bonenmlaler besefte ik me dat ik dat wel eerder had kunnen doen. Niks zo vervelend als inconsistente grind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos2009
Gadgeteer schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:06:
[...]

Ik heb daar eerder wel eens over nagedacht maar aangezien de koffie uit onze huidige Delonghi al prima smaakt (ik krijg de visite ook altijd moeilijk de deur uit ;)), onze ruimte beperkt is, en ik ook wel een klein beetje wil kiezen voor gemak, kies ik liever voor een volautomaat.
Dan heb je misschien nog geen echte espresso gedronken of zijn jullie (en de visite) erg makkelijk of hebben ze thuis mindere apparatuur staan.
Als je van een Senseo naar een DE snf pour over met AH Basic filters gaat is dat ook "beter dan eerst", maar nog steeds niet "goed".

Let op: Een Chemex/Hario (met vers gemalen non-supermarktbonen) is wel heel iets anders kwa resultaat dan DE snf pour over ook al lijkt het hetzelfde.

Koffie-Jezus legt uit

Let op, bovenstaande link kan als verslavend worden ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Nu online
Koos2009 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Dan heb je misschien nog geen echte espresso gedronken of zijn jullie (en de visite) erg makkelijk of hebben ze thuis mindere apparatuur staan.
Als je van een Senseo naar een DE snf pour over met AH Basic filters gaat is dat ook "beter dan eerst", maar nog steeds niet "goed".

Let op: Een Chemex/Hario (met vers gemalen non-supermarktbonen) is wel heel iets anders kwa resultaat dan DE snf pour over ook al lijkt het hetzelfde.

Koffie-Jezus legt uit

Ik denk dat het goed is om niet te vergeten dat elk type machine zijn eigen plus- en minpunten heeft. In dit topic zijn de halfautomaten i.c.m. goede malers natuurlijk de heilige graal, maar ik geloof niet dat volautomaten per definitie slechte koffie maken. Zeker niet als je richting de €1000 gaat. Als je daarnaast praktisch geen espresso drinkt, maar voornamelijk lungo's of melkproducten dan snap ik de keus voor een volautomaat zeker.

Niet iedereen heeft zin/tijd om zich te verdiepen in een halfautomaat en elke dag wat te tweaken aan je maler om een goede bak te krijgen. Ik kan me voorstellen dat voor velen de betere output van een halfautomaat het aflegt tegen het extra gemak van een volautomaat. En daar twijfel ik zelf inmiddels ook af en toe over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Basfr schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Ik denk dat het goed is om niet te vergeten dat elk type machine zijn eigen plus- en minpunten heeft. In dit topic zijn de halfautomaten i.c.m. goede malers natuurlijk de heilige graal, maar ik geloof niet dat volautomaten per definitie slechte koffie maken. Zeker niet als je richting de €1000 gaat. Als je daarnaast praktisch geen espresso drinkt, maar voornamelijk lungo's of melkproducten dan snap ik de keus voor een volautomaat zeker.

Niet iedereen heeft zin/tijd om zich te verdiepen in een halfautomaat en elke dag wat te tweaken aan je maler om een goede bak te krijgen. Ik kan me voorstellen dat voor velen de betere output van een halfautomaat het aflegt tegen het extra gemak van een volautomaat. En daar twijfel ik zelf inmiddels ook af en toe over...
Zelf heb ik weinig ervaring met koffie uit "volautomaten".Als je de Delonghi Magnifica S als een waardige Volautomaat ziet zou ik zeggen dat mijn Delonghi Dedica EC 685 "Halfautomaat" iets beters produceert.

Ik zet het tussen haakjes omdat mijn visie op Delonghi inmiddels dat van Trust geworden is.
Ja het werkt, al dan niet tijdelijk :X , maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Inmiddels ben ik terug naar Pour Over omdat de EC 685 niet warm genoeg meer zet zoals ik al eerder gezegd heb ik dit topic.

Ook hebben we enkele Philips volautomaten en die zijn ook redelijk te noemen.

Mijn ouders hun EC680 werkt overigens aardig probleemloos dus ik denk dat de 685 gewoon een probleemreeks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:33
Basfr schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Bij de duurdere Jura machines kan je zelf ook de maalgraad instellen, dus sommige volautomaten kunnen het ook! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:39
Bij alle Jura's kan je de maalgraad instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
djtje schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:07:
Ik zou eens Marktplaats bekijken voor tweedehands malers. Die zijn zowaar nog makkelijker dan de espresso machines: hooguit wat nieuwe maalschijven of een hopper en even overspuiten en klaar. Je kan voor of 100 euro dezelfde kwaliteit als de Eureka hebben, of voor wat meer geld een betere maler. Enige is dat veel oudere of ex-horeca malers niet direct geschikt zijn voor single dosing, dat is te verhelpen maar is wel een beetje gedoe soms. Het feit dat je budget hebt betekent niet dat je het moet gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
@djtje
Kijk deze video eens.

Hier kom je aardig goedkoop mee weg als je hier en daar wat leuke deals vind.

https://www.marktplaats.n...ra-s.html?previousPage=lr

Deze is van 2014 dus wellicht een idee.
Je wil bij deze machine een model vóór 2015 of na 2019 (pro).

[ Voor 74% gewijzigd door Koos2009 op 16-03-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
[...]

Koffie-Jezus legt uit

Zucht.. als je mijn vraag niet kan beantwoorden, reageer dan alstublieft niet. De arrogantie druipt eraf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koos2009
Gadgeteer schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Zucht.. als je mijn vraag niet kan beantwoorden, reageer dan alstublieft niet. De arrogantie druipt eraf.
Het is wat je wil lezen.
Ik bedoel er geen negatieve dingen mee. Mijn ouders drinken nu ook nog koffie uit hun Dedica 680 en zo soms oploskoffie.

Ik wil alleen zeghgen dat als je toch ~€1000 uit gaat geven het interessant is om te klijken naar een Pistonmachine. Zeker melkdrankjes zullen zeer goed zijn.

Ben je tevreden met een Volautomaat dan denk ik dat een Jura zeker een goede kanshebber gaat zijn.

En Hoffmann is, voor mij althans, toch een soort jezus met een knipoog.

Indien je het als arrogant ziet, mijn excuses. We zijn immers allemaal liefhebber, ook met andere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:11
Bedankt voor alle reacties, blij dat ik qua machine op het juiste spoor zit :) Nu nog even de puzzel rondom de maler oplossen.
SawaFish schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:54:
[...]

Ik zou eens Marktplaats bekijken voor tweedehands malers. Die zijn zowaar nog makkelijker dan de espresso machines: hooguit wat nieuwe maalschijven of een hopper en even overspuiten en klaar. Je kan voor of 100 euro dezelfde kwaliteit als de Eureka hebben, of voor wat meer geld een betere maler. Enige is dat veel oudere of ex-horeca malers niet direct geschikt zijn voor single dosing, dat is te verhelpen maar is wel een beetje gedoe soms. Het feit dat je budget hebt betekent niet dat je het moet gebruiken ;)
Welk merk maler valt onder de horeca merken, is dat meer Compak & Mazzer? Of zijn er wat meer high-end merken die eventueel 2e hands aan te schaffen zijn. Voor mij is de Eureka Mignon Specialita het minimale wat ik qua kwaliteit wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:09
djtje schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:25:
Bedankt voor alle reacties, blij dat ik qua machine op het juiste spoor zit :) Nu nog even de puzzel rondom de maler oplossen.

[...]

Welk merk maler valt onder de horeca merken, is dat meer Compak & Mazzer? Of zijn er wat meer high-end merken die eventueel 2e hands aan te schaffen zijn. Voor mij is de Eureka Mignon Specialita het minimale wat ik qua kwaliteit wil.
Tweedehands maler is zeker een goede optie, goede kwaliteit malers zijn vrijwel onverwoestbaar. Gangbare "horeca malers" zijn bijvoorbeeld vaak van Mazzer, Macap, Compak, Quamar, Fiorenzato. Als ze daadwerkelijk in de horeca gebruikt zijn en niet alleen thuis dan is het wel even opletten of de maalschijven eventueel vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Tinkerer84 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:07:
[...]
Tweedehands maler is zeker een goede optie, goede kwaliteit malers zijn vrijwel onverwoestbaar. Gangbare "horeca malers" zijn bijvoorbeeld vaak van Mazzer, Macap, Compak, Quamar, Fiorenzato. Als ze daadwerkelijk in de horeca gebruikt zijn en niet alleen thuis dan is het wel even opletten of de maalschijven eventueel vervangen moeten worden.
Daarbij zijn ze vaak ook 'iets' groter dan bijv. een Eureka. Hoewel ik denk dat horecamalers zeker goede kwaliteit zijn voor het geld, zit er natuurlijk wel een hobby factor aan en zijn zaken als single dosing en retentie vaak niet de speerpunten van deze malers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
Hercul3s schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Daarbij zijn ze vaak ook 'iets' groter dan bijv. een Eureka. Hoewel ik denk dat horecamalers zeker goede kwaliteit zijn voor het geld, zit er natuurlijk wel een hobby factor aan en zijn zaken als single dosing en retentie vaak niet de speerpunten van deze malers.
Goede aanvulling, single dosing en retentie zijn inderdaad een minpunt bij dit soort malers, je verspilt al snel wat bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
Alles wat hierboven al genoemd word, plus bedenk waarvoor je de maler gebruikt. Veel machines hebben een koffie doser, soort opvangbak, die word in de horeca in 1 keer vol gemalen en dan kan je even vooruit. Dit is voor jou waarschijnlijk overbodig en wil je er dan afslopen maar dan heb je misschien weer een funnel nodig. Zie bijvoorbeeld dit model, kan je vast voor ~8 tientjes op laten sturen maar moet je wel wat aanpassen nog voor optimaal gebruik: https://www.marktplaats.n...aler.html?previousPage=lr

Het ziet er wat minder mooi uit dan een kleinere Eureka, dit zijn vaak grote machines, en ze vereisen iets meer gedoe/hobby om handig te gebruiken. Daarentegen kan je ze vaak ook weer doorverkopen als het niet bevalt, dan weet je al beter wat je wel/niet wilt uit een maler, en krijg je veel molen voor weinig geld. Afweging tussen geld/gemak. Heb zo'n vermoeden dat als je de Eureka koopt je ook blij bent en niet meer terug kijkt.

Ik gebruik zelf een oude Compak K8 waar ik de hopper en doser weg gehaald heb. Ik gooi er per portie bonen in, sluit de ingang af tegen opspattende bonen, houd een bakje voor de uitgang, aanzetten maler, en daarna nog even met een tandenborstel de zichtbare retentie uit de uitlaat vegen. Daarna weeg ik af hoeveel maalsel ik nodig heb en het (minimale) restant gaat de volgende dag door de ochtend Aeropress. Dat is wat meer gedoe dan de meeste malers, maar aangezien koffie zetten toch al veel tijd kost vind ik dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Minimale retentie vind ik wel belangrijk voor thuisgebruik. Uitgaande dat je iedere keer een paar gram retentie weg moet malen is dat al snel >25% verspilling.
Voor mij zou dat al reden zijn om ze voor thuisgebruik links te laten liggen. Reken voor de grap maar eens de terugverdientijd uit als je 25% van je bonen weggooit.

Uiteraard als je de maler kunt modificeren waardoor je alsnog minimale retentie hebt, zoals hierboven, dan is dat een ander verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
Vreemde snobistische opmerking.

Ik heb vaak genoeg ranzige koffie uit een Jura gekregen (Lidl bonen, nooit schoongemaakt, slecht afgesteld, wie zal het zeggen?). Wat er thuis uit mijn "mindere" apparatuur (goed onderhouden, goed afgestelde Magnifica S met verse kwaliteitsbonen) komt is een stuk beter dan wat mij regelmatig voorgezet wordt.

Dure machine =/= altijd goeie koffie.
"Mindere" machine =/= altijd slechte koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
defusion schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:31:
Minimale retentie vind ik wel belangrijk voor thuisgebruik. Uitgaande dat je iedere keer een paar gram retentie weg moet malen is dat al snel >25% verspilling.
Voor mij zou dat al reden zijn om ze voor thuisgebruik links te laten liggen. Reken voor de grap maar eens de terugverdientijd uit als je 25% van je bonen weggooit.

Uiteraard als je de maler kunt modificeren waardoor je alsnog minimale retentie hebt, zoals hierboven, dan is dat een ander verhaal.
Of je gebruikt de eerste maling van de dag voor de cappuccino van je partner :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
TMDC schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:40:
[...]

Vreemde snobistische opmerking.

Ik heb vaak genoeg ranzige koffie uit een Jura gekregen (Lidl bonen, nooit schoongemaakt, slecht afgesteld, wie zal het zeggen?). Wat er thuis uit mijn "mindere" apparatuur (goed onderhouden, goed afgestelde Magnifica S met verse kwaliteitsbonen) komt is een stuk beter dan wat mij regelmatig voorgezet wordt.

Dure machine =/= altijd goeie koffie.
"Mindere" machine =/= altijd slechte koffie.
Je zit hier natuurlijk wel op tweakers en dan ook nog het koffietopic :)
Dat men hier nogal perfectionistisch is, is dan te verwachten al kan dat snobistisch overkomen.

Voor ik bij een bepaalde winkel (aangeraden door vrienden, die zelf ook echt goede koffie willen en waar een winnaar van een barista kampioenschap werkte), had ik ook nooit gedacht dat het "zo goed" zou kunnen zijn.
Sindsdien zette ik alleen nog maar cappuccino met mijn machine omdat espresso sws waardeloos was.

Ik ben nu aan het sparen voor een MaraX en eureka Mignon Specialita.

Tot die tijd neem ik genoegen met mijn pour over wat ivm gebruikte maler, simpele waterkoker (geen mooie schenktuit) en goedkope filters ook niet top is, maar goed drinkbaar vooralsnog. Beter dan mijn delonghi iig.

Dus in de meeste gevallen is het zo dat een "goedkope" machine niet zulke goede koffie zet dan een duurdere.

Met duurder begint het, wat mij betreft, bij een Gaggia Classic icm goede maler voor espresso's.

Alle machines van Delonghi, philips etc komen gewoon niet op dezelfde standaard tenzij je echt iets fout doet/iets mis is met de "gaggia of hoger".

Jura kan ik niet over oordelen, maar daar heb ik een espresso van gehad op de huishoudbeurs met onbekende bonen en instellingen en was er niet door omvergeblazen.
Maar 1x gehad en natuurlijk verder teveel variabelen om te oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Koos2009 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:09:
Dus in de meeste gevallen is het zo dat een "goedkope" machine niet zulke goede koffie zet dan een duurdere.

(snippie snip)

...teveel variabelen om te oordelen.
Spreekt zichzelf nogal tegen maar ik denk ook dat we het in de basis wel eens zijn met elkaar.

Ben het verder met je eens dat je met een duurdere machine veel beter kunt inregelen en dat het "plafond van perfectheid" veel hoger ligt dan met een afbraakphilips van de Blokker. Maar met koffiemachines is het hetzelfde als met fotocamera's: dure camera's maken niet automatisch, per definitie, altijd betere foto's.

Oké, we zitten op Tweakers, maar de boodschap "met een volautomaat van een paar honderd euro lekkere koffie zetten? Vergeet het maar!" daar hebben beginnende koffieleuten met een kleine beurs weinig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
TMDC schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Spreekt zichzelf nogal tegen maar ik denk ook dat we het in de basis wel eens zijn met elkaar.

Ben het verder met je eens dat je met een duurdere machine veel beter kunt inregelen en dat het "plafond van perfectheid" veel hoger ligt dan met een afbraakphilips van de Blokker. Maar met koffiemachines is het hetzelfde als met fotocamera's: dure camera's maken niet automatisch, per definitie, altijd betere foto's.

Oké, we zitten op Tweakers, maar de boodschap "met een volautomaat van een paar honderd euro lekkere koffie zetten? Vergeet het maar!" daar hebben beginnende koffieleuten met een kleine beurs weinig aan.
Het is zeker wel mogelijk hoor. De Delonghi Magnifica S op 1 filiaal op het werk geeft verbazend goede espresso voor een "goedkope" volautomaat.

Het is alleen zo dat de kans dat je het zo goed krijgt waarschijnlijk niet groot is.
Hetzelfde dat mensen (hier) liever de wat duurdere onderdelen kopen ipv een gamingpc van de Aldi terwijl je in sommige gevallen gewoon prima kunt gamen als je niet veel eisen stelt.
Wat die eisen zijn is moeilijk te bepalen want wat ik goede koffie vind, is misschien wel ver beneden peil, of "te complex" voor degene die ik advies geef.

Wel is het zo, zoals je zegt, veel makkelijker om de koffiemachine naar wens af te stellen bij de wat duurdere modellen.

Ook stap ik van "afbraakphilips" naar een HX met E61 groep omdat ik weet dat ik zeer waarschijnlijk toch ga upgraden zodra ik het plafond van de "tussenmachine" bereikt heb.

Dan toch beter 1x ~1700 uitgeven ipv 750 en na 2-3 jaar alsnog minimaal 1200 om over te stappen?.

Niet iedereen zal pverstappen en het is aan diegene zijn beurs of diegene dat doet, maar zeker als je beurs niet zo ruim is, is het imho beter om het meteen goed te doen ipv, onnodig (dure) tussenstappen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Koos2009 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:26:
Ook stap ik van "afbraakphilips" naar een HX met E61 groep omdat ik weet dat ik zeer waarschijnlijk toch ga upgraden zodra ik het plafond van de "tussenmachine" bereikt heb.

Dan toch beter 1x ~1700 uitgeven ipv 750 en na 2-3 jaar alsnog minimaal 1200 om over te stappen?.

Niet iedereen zal pverstappen en het is aan diegene zijn beurs of diegene dat doet, maar zeker als je beurs niet zo ruim is, is het imho beter om het meteen goed te doen ipv, onnodig (dure) tussenstappen te maken.
Ben ik met je eens (buy once, cry once). Maar dat plafond ligt voor iedereen ergens anders.

Alleen verdwijnt dat genuanceerde verhaal als de teneur is "koop onmiddellijk de allerduurste spullen ooit, anders is het niet de moeite waard".

Sterker nog, je leert een hoop door te proberen uit je "mindere" apparatuur het uiterste te halen door variëren in bonen, malen, temperatuur, etc, etc, etc. Dat stadium ben jij overduidelijk voorbij en je weet waar je welke verbetering nu kunt halen en stuurt daar ook op. Da's een andere overweging voor een investering dan 5k neerkwakken, bonen bij de Aldi te halen en dan perfectie out-of-the-box verwachten.

[ Voor 32% gewijzigd door TMDC op 17-03-2021 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SawaFish
TMDC schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:14:
[...]
Het is soms lastig je mening op te schrijven zodat het niet verkeerd gelezen word, daar heb ik ook wel eens last van gehad ondanks alle goede bedoelingen. Denk dat je hier ook het onderscheid tussen espresso en andere koffie zou moeten maken. Voor goede espresso is er niet zoveel speelruimte voor alle variabelen en dat is simpelweg lastig met een "goedkope" volautomaat. Daarentegen heb je voor goede (drip/slow/filter) koffie enkel een waterkoker, koffie, en een filter/aeropress/mokkapot nodig, dan ben je voor 3 tientjes wel klaar.

Daarnaast raak je hoe langer hoe meer gehecht aan steeds betere koffie, en 'moet' het steeds beter (en duurder meestal helaas) met als gevolg dat wat je eerst prima vond opeens niet meer te drinken is. Mijn advies: begin nooit aan koffie als hobby en ben tevreden met je Senseo/Nespresso/whatever, scheelt een hoop kosten en gedoe! Maar als je hier bent is dat advies vast al te laat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Ravhin schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Nog een vraagje over de cartridge. Misschien een domme vraag maar de gaggia classic pro heeft 2 slangetjes in de watertank. Op welke sluit je deze aan? Of maakt dat niet uit? Als dat zo is, dan wordt het water toch maar voor de helft gefilterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
wesley007! schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:53:
[...]
Nog een vraagje over de cartridge. Misschien een domme vraag maar de gaggia classic pro heeft 2 slangetjes in de watertank. Op welke sluit je deze aan? Of maakt dat niet uit? Als dat zo is, dan wordt het water toch maar voor de helft gefilterd?
1 slangetje is voor het water naar de pomp. De andere is voor het water uit het overdrukventiel dat het reservoir in komt. Het filter gaat op het slangetje van de pomp. Kan even experimenteren zijn welke welke is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
__fred__ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:08:
Smaak kom ik later nog op terug, maar helaas is de koffie nog niet voldoende ontgast. De eerste liep door in 11 seconden, die heb ik maar weggegooid. 3 tandjes maalgraad fijner produceerde een zeer drinkbare espresso 19 gram in / 38 uit in 35 seconden. Omdat ie een tandje bitter en overextracted proefde, klein tikkie terug (nog niet eens 1 op de schaalverdeling). Normaal is ie dan spot-on, maar nu een gusher in 20 seconden. De ultieme espresso is er dus nog niet uitgekomen.
Is dit enkele dagen later beter geworden? Ik heb nu de Friedhats Indonesia koffie en dat loopt veels te snel door. Als ik fijner maal maakt m'n maler vreemde geluiden alsof er metaal op elkaar komt dus dat doe ik liever niet. Voor andere koffies gebruik ik 11-12 gram (49mm basket) maar als ik nu opschaal naar 15 gram loopt het nog steeds supersnel door. Heb dit nog niet eerder zo extreem gehad en weet niet zo goed wat er aan te doen valt. Fijner malen kan dus niet en is bij andere koffies ook nog nooit een probleem geweest, meer koffie pas nauwelijks in het portafiler.

Qua smaak is het zeer uniek, het heeft potentie om heel lekker te zijn maar de (mislukte) koffies tot nu toe waren vooral erg uniek in dat je er ongewenste gezichts-spasmen van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Hercul3s schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:44:
[...]

1 slangetje is voor het water naar de pomp. De andere is voor het water uit het overdrukventiel dat het reservoir in komt. Het filter gaat op het slangetje van de pomp. Kan even experimenteren zijn welke welke is :).
En hoe experimenteer ik dit? 😇 Door 1 slangetje erin te laten zitten en de 'brew' knop aan te zetten? Als er water uit de portalfilter komt dan zit je goed?

[ Voor 14% gewijzigd door wesley007! op 17-03-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
SawaFish schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Is dit enkele dagen later beter geworden? Ik heb nu de Friedhats Indonesia koffie en dat loopt veels te snel door. Als ik fijner maal maakt m'n maler vreemde geluiden alsof er metaal op elkaar komt dus dat doe ik liever niet. Voor andere koffies gebruik ik 11-12 gram (49mm basket) maar als ik nu opschaal naar 15 gram loopt het nog steeds supersnel door. Heb dit nog niet eerder zo extreem gehad en weet niet zo goed wat er aan te doen valt. Fijner malen kan dus niet en is bij andere koffies ook nog nooit een probleem geweest, meer koffie pas nauwelijks in het portafiler.

Qua smaak is het zeer uniek, het heeft potentie om heel lekker te zijn maar de (mislukte) koffies tot nu toe waren vooral erg uniek in dat je er ongewenste gezichts-spasmen van krijgt.
Ja, dit werd later beter, maar het klinkt alsof je aan de limiet van je setup zit. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je deze koffie niet ingeregeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:00
wesley007! schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:41:
[...]

En hoe experimenteer ik dit? 😇 Door 1 slangetje erin te laten zitten en de 'brew' knop aan te zetten? Als er water uit de portalfilter komt dan zit je goed?
Met een blindfilter erin kijken/voelen welk slangetje water terugspuugt de tank in.
EDIT: terwijl je uiteraard de pomp aan hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door bermuda1980 op 17-03-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
bermuda1980 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Met een blindfilter erin kijken/voelen welk slangetje water terugspuugt de tank in.
EDIT: terwijl je uiteraard de pomp aan hebt.
Ow dan moet ik dus eerst een blindfilter nog aanschaffen. Geen andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:00
Een pomp laten drooglopen verdient over het algemeen geen aanbeveling, dus ik zou niet met een lopende pomp er slangetjes uit gaan trekken. Uiteraard kun je ook gewoon je machine open schroeven en de lijntjes volgen. Is niet moeilijk, je ziet uiteraard meteen welke er naar je pomp gaat en welke niet!

Dat gezegd hebbende, een blindfilter heb je sowieso nodig voor de schoonmaak van je broeikop, dus je kunt ook even wachten tot je die binnen hebt voor je een filter aan je slang zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:26
Is het slangetje naar de pomp niet langer? Die moet namelijk tot de bodem komen terwijl de retourslang van de OPV dat niet hoeft.

Anyhow, ff googelen helpt een hoop.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
bermuda1980 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:55:
Een pomp laten drooglopen verdient over het algemeen geen aanbeveling, dus ik zou niet met een lopende pomp er slangetjes uit gaan trekken. Uiteraard kun je ook gewoon je machine open schroeven en de lijntjes volgen. Is niet moeilijk, je ziet uiteraard meteen welke er naar je pomp gaat en welke niet!

Dat gezegd hebbende, een blindfilter heb je sowieso nodig voor de schoonmaak van je broeikop, dus je kunt ook even wachten tot je die binnen hebt voor je een filter aan je slang zet.
De machine openmaken is idd vrij makkelijk. 2 schroefjes achteraan in het plastic en je kan de bovenplaat er uit tillen als ik het me goed herinner. Dan kun je het vrij snel zien.

Anders kun je natuurlijk wel de slangetjes er kort uithouden, de pomp 1 of 2s aanzetten en kijken uit welk slangetje het water weggezogen wordt. Als je hem daarna weer in het reservoir zet heb je een kort moment 'droogte' in de pomp maar geloof niet dat dat erg is. Als in, ik heb het vaak genoeg meegemaakt en eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley007!
Hercul3s schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:20:
[...]

De machine openmaken is idd vrij makkelijk. 2 schroefjes achteraan in het plastic en je kan de bovenplaat er uit tillen als ik het me goed herinner. Dan kun je het vrij snel zien.

Anders kun je natuurlijk wel de slangetjes er kort uithouden, de pomp 1 of 2s aanzetten en kijken uit welk slangetje het water weggezogen wordt. Als je hem daarna weer in het reservoir zet heb je een kort moment 'droogte' in de pomp maar geloof niet dat dat erg is. Als in, ik heb het vaak genoeg meegemaakt en eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Wederom erg veel dank voor de tips. Ik heb vanmorgen de gaggia classic pro besteld icm de eureka mignon. En de blindfilter heb ik nog nabesteld. Behalve de universele waterfilter nog andere dingen voor het onderhoud nodig? Zodra alles binnen is ga ik aan de slag met jullie tips. Jammer dat ze niet iets van het slangetje gelabeld hebben zodat je het direct kunt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
wesley007! schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:28:
[...]

Wederom erg veel dank voor de tips. Ik heb vanmorgen de gaggia classic pro besteld icm de eureka mignon. En de blindfilter heb ik nog nabesteld. Behalve de universele waterfilter nog andere dingen voor het onderhoud nodig? Zodra alles binnen is ga ik aan de slag met jullie tips. Jammer dat ze niet iets van het slangetje gelabeld hebben zodat je het direct kunt zien.
ontkalker en reinigingsmiddel. Mijn voorkeur na jaren expirimenteren is Dr. Becher:

https://www.disposabledis...chinereiniger-flacon-1-kg

(De ontkalker en grillreiniger zijn ook top)

Ow, en wat op een gegeven moment hard wordt is de rubberen ring in de zetgroep. Die vervangen voor een siliconen van cafelat daarna maakt het veel fijner om te vervangen, en gaat veel langer mee ook.

naked portafilter om je shots te inspecteren.

IMS competitione zeef en bakjes. Koffieweegschaal met timer en .1g nauwkeurigheid. Tamper, wdt tool.

[ Voor 23% gewijzigd door __fred__ op 17-03-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
__fred__ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:32:
[...]

ontkalker en reinigingsmiddel. Mijn voorkeur na jaren expirimenteren is Dr. Becher:

https://www.disposabledis...chinereiniger-flacon-1-kg

(De ontkalker en grillreiniger zijn ook top)
Ow is ook niet duur in verhouding met van die kleine flesjes. Ik zie dat de ontkalker wel obv citroenzuur is. Is het niet beter voor een aluminium boiler een ontkalker obv melkzuur te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 20:04
https://www.vanpommeren.nl/van-pommeren-ontkalker

ik heb net deze besteld. die is toch prima voor een vibiemme domobar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
wesley007! schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:55:
[...]

Ow is ook niet duur in verhouding met van die kleine flesjes. Ik zie dat de ontkalker wel obv citroenzuur is. Is het niet beter voor een aluminium boiler een ontkalker obv melkzuur te nemen?
Daar zijn de meningen over verdeeld geloof ik:

https://www.home-barista....ium-boiler-t27382-10.html

Anyhow, ik denk dat een en ander afhankelijk is van de mate van verdunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
418O2 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:57:
https://www.vanpommeren.nl/van-pommeren-ontkalker

ik heb net deze besteld. die is toch prima voor een vibiemme domobar?
Dat zal geen probleem zijn. Als ik me niet vergis heeft de vibiemme een koperen binnenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:47
wesley007! schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:28:
[...]

Bij sommige machines is de aanzuigslang met een soort v-tje ingesneden, zodat als deze een wand, of op de bodem komt, toch water doorlaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 20:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQF2B6T-ERTA1Z4QA8zKfVyL7Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wu1X5F2uW3aIRpiXUsEAbbxR.jpg?f=fotoalbum_large

Na de Yellow Bourbon van Het Hoofdkwartier (te veel zuurtjes naar mijn smaak) die van Brandzaak eens geprobeerd, veel te vroeg aangebroken, maar goed ik was mijn Volautomaat bonen meer als zat, die voldoen echt niet voor een espresso.
1 1/2 dag is geen goede start, wel een duidelijke afwezigheid van zuurtjes (HOERA *O* ) maar ook een duidelijke afwezigheid van hoogtepunten überhaupt.. Wat je een 'plat bakkie' kan noemen.
Zal vast met het te snel gebruiken te maken hebben, maar goed ik ben dan ook nog druk aan het leren, en ervaar nu zelf wanneer ie beter word om in de toekomst als IJkpunt kan gebruiken. Ik ben best zo eigenwijs dat ik sommige dingen zelf geprobeerd wil hebben, en nood breekt wet.
Nooit gehad dat een boon me zo tegen is gaan staan als degene die we op dit moment als 'Bulk noodvulling' hebben liggen, notitie gemaakt, deze komen er niet meer in, nog 1 1/2 kg te gaan (brr)
Het is maar goed dat mijn echtgenote deze 'redelijk' vind, dan komen ze uiteindelijk wel op in de volautomaat, maar als het aan mij ligt komen ze niet meer in de buurt van mijn Silvia!

Heeft er iemand adviezen voor een boon van om het even welke brander met weinig zuurtjes? Ik heb met die van HHK toch echt ontdekt dat ik dat gewoon niet lekker vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:30
RoosW schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:24:
[Afbeelding]

Na de Yellow Bourbon van Het Hoofdkwartier (te veel zuurtjes naar mijn smaak) die van Brandzaak eens geprobeerd, veel te vroeg aangebroken, maar goed ik was mijn Volautomaat bonen meer als zat, die voldoen echt niet voor een espresso.
1 1/2 dag is geen goede start, wel een duidelijke afwezigheid van zuurtjes (HOERA *O* ) maar ook een duidelijke afwezigheid van hoogtepunten überhaupt.. Wat je een 'plat bakkie' kan noemen.
Zal vast met het te snel gebruiken te maken hebben, maar goed ik ben dan ook nog druk aan het leren, en ervaar nu zelf wanneer ie beter word om in de toekomst als IJkpunt kan gebruiken. Ik ben best zo eigenwijs dat ik sommige dingen zelf geprobeerd wil hebben, en nood breekt wet.
Nooit gehad dat een boon me zo tegen is gaan staan als degene die we op dit moment als 'Bulk noodvulling' hebben liggen, notitie gemaakt, deze komen er niet meer in, nog 1 1/2 kg te gaan (brr)
Het is maar goed dat mijn echtgenote deze 'redelijk' vind, dan komen ze uiteindelijk wel op in de volautomaat, maar als het aan mij ligt komen ze niet meer in de buurt van mijn Silvia!

Heeft er iemand adviezen voor een boon van om het even welke brander met weinig zuurtjes? Ik heb met die van HHK toch echt ontdekt dat ik dat gewoon niet lekker vind.
Ik heb het hier al vaker genoemd probeer Fascino eens.
Dan eerst één van de proefpakketten zodat je 250 gram per keer gebruikt en niet meteen aan een kilo vastzit.
Tot nu toe heb ik geen zurige koffie gehad maar smaakverschillen bestaan dus wat ik lekker vind, vindt jij misschien niks.
Kortingscodes bestaan ook nog maar zal ik hier niet plaatsen want dat wordt als spam gezien.
We drinken hier vooral lungo’s en cappuccino’s en dat met een Siemens volautomaat.
Het resultaat met jouw halfautomaat kan dus nog beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 20:18
Ja, goed idee, ik had er wel eens bonen voor de volautomaat gehaald, maar nog nooit voor de halfautomaat.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:22
@RoosW volgens mij moet je gewoon wat langer wachten voordat je begint met een pak verse bonen. Als je die gisteren hebt ontvangen dan is ie eergisteren gebrand. Dan krijg ik ook alleen maar zure koffie als ik die nu gebruik. Wacht een dag of 4-5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb lange tijd bij de Brandzaak de boontjes gehaald, maar op een gegeven moment vond ik de medium branding die ze hebben nét iets te veel - wat @RoosW inderdaad een plak bakkie noemt. Fascino heeft hele mooie zachte bonen met diepgang: Peru Tunki en Costa Rica Don Claudio zijn mijn favoriet.

Pagina: 1 ... 74 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1