Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
nino_070 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Koop Cafiza en laat het daar een paar uur in weken. Daarna goed schrobben. Cafiza is sowieso fijn spul om te hebben voor backflushen. Je kan ook een oud sponsje pakken en met de schuurkant en dreft goed poetsen. Grote kans dat ie daarna weer glimt. En let op dat de Cafiza niet te lang in contact komt met plastic/houten delen ;)
Betwijfel ik... Mijn filterhouder was ook zwart toen ik hem kreeg. Flink gepoetst, maar glimmen doet'ie niet meer. De laag chroom is er gewoon af.

Maar zoals hier boven al gesuggereerd: mooi moment om over te stappen op een open filterhouder! Denk dat dit ook mijn volgende upgrade wordt. Direct met een mooi 18 of 21gr filterbakje. Heeft er iemand ervaring/tips voor een open filterhouder + groter filterbakje op een QM?

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 23:48

LankHoar

Langharig tuig

We gebruiken nu ongeveer een jaar een Delonghi Magnifica S die we tweedehands hebben aangeschaft (was toen iets meer dan een jaar oud, dus inmiddels geen garantie meer). In principe zijn we erg tevreden met dit apparaat. De laatste tijd merken we echter steeds vaker dat hij water lekt. Waar het precies lekt word me nog niet echt duidelijk, enkel dat wanneer je de opvangbak leegt het een enorm waterballet kan zijn onder de machine. Daar dan eigenlijk de hele onderkant nat is kan ik er nog niet achterkomen waar het water vandaan komt. Iemand tips hoe dit op te speuren?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:19
Iemand een idee waar een Lelit MaraX verkocht wordt in de omgeving Arnhem-Nijmegen? Behalve Kampen lijkt de verkoop zich een beetje in de Randstad te concentreren..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:05
LankHoar schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:48:
We gebruiken nu ongeveer een jaar een Delonghi Magnifica S die we tweedehands hebben aangeschaft (was toen iets meer dan een jaar oud, dus inmiddels geen garantie meer). In principe zijn we erg tevreden met dit apparaat. De laatste tijd merken we echter steeds vaker dat hij water lekt. Waar het precies lekt word me nog niet echt duidelijk, enkel dat wanneer je de opvangbak leegt het een enorm waterballet kan zijn onder de machine. Daar dan eigenlijk de hele onderkant nat is kan ik er nog niet achterkomen waar het water vandaan komt. Iemand tips hoe dit op te speuren?
Klinkt als 'tijd voor een onderhoudsbeurt' er zijn best koffie machine onderhouds bedrijfjes te vinden die hem even onder handen kunnen nemen lijkt mij.
Of je springt zelf in het diepe: https://www.amazon.nl/DeL...id=pla-350721701937&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 11:48
RoosW schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Klinkt als 'tijd voor een onderhoudsbeurt' er zijn best koffie machine onderhouds bedrijfjes te vinden die hem even onder handen kunnen nemen lijkt mij.
Of je springt zelf in het diepe: https://www.amazon.nl/DeL...id=pla-350721701937&psc=1
[YouTube: how to replace o rings on your delonghi magnifica brew group]
Dat is wat ik het meest irritant vind aan volautomaten. Na een jaar of drie moet je ze eigenlijk compleet uit elkaar schroeven, goed reinigen en diverse zaken vervangen om ze een beetje bruikbaar te houden. Je bent altijd een paar uur bezig met zo'n barrel en alles is plastic. Ik ben op kantoor altijd de zak voor de jura machines en bij mijn ouders ook altijd. Heb je thuis een simpele italiaanse HX die nooit stuk gaat en perfect te servicen is, maar draai je altijd voor de volautomaten van een ander op ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:57
__fred__ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:14:
[...]

Dat is wat ik het meest irritant vind aan volautomaten. Na een jaar of drie moet je ze eigenlijk compleet uit elkaar schroeven, goed reinigen en diverse zaken vervangen om ze een beetje bruikbaar te houden. Je bent altijd een paar uur bezig met zo'n barrel en alles is plastic. Ik ben op kantoor altijd de zak voor de jura machines en bij mijn ouders ook altijd. Heb je thuis een simpele italiaanse HX die nooit stuk gaat en perfect te servicen is, maar draai je altijd voor de volautomaten van een ander op ;-)
Het is natuurlijk ook een beetje wat je leuk vindt. Ik mag graag knutselen en vond het onderhoud aan mijn oude C5 altijd prima te doen. Zetgroep en drainageventiel even in een sopje, paar o-ringen vervangen, beetje siliconenvet, kwastje door de molen en gaan met die banaan.

@LankHoar Stap 1 in dit geval zou voor mij zijn de juiste reparatiehandleiding zoeken bij Komtra: https://komtra.de/delongh...-kaffeevollautomaten.html

Hier staat je machine wel ergens tussen en met de juiste handleiding zou je het euvel moeten kunnen vinden.

En nog even een vraagje voor mezelf: Heeft er hier iemand ervaring met de Jura Cup Warmer S? Heb een verjaardag op komst en zo'n apparaat leek me wel heel fraai bij mijn E8.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 23:56
Vandaag ook mijn witte Gaggia Classic icm met de Eureka Mignon binnen gekregen.
Ik moet zeggen dat de combi er erg strak uit ziet in de keuken, zelfs mijn vriendin heeft goedkeuring gegeven.
Net even aan het proberen geslagen met de maling. De eerste Espresso was vrij zuur, maar de tweede
was al een stuk beter te doen. Het enige wat ik raar vind is dat er na het zetten water achter blijft in de standaard porta filter, iemand een idee, want volgens mij hoort dit niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIMFGRnZFUdssRIPCC004uoPqNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvjH6LLlMpjdtkqxYsrSO5Ft.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:39

Ravhin

no <root>...

Reyad schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:15:
Ik moet zeggen dat de combi er erg strak uit ziet in de keuken, zelfs mijn vriendin heeft goedkeuring gegeven.
Net even aan het proberen geslagen met de maling. De eerste Espresso was vrij zuur, maar de tweede
was al een stuk beter te doen. Het enige wat ik raar vind is dat er na het zetten water achter blijft in de standaard porta filter, iemand een idee, want volgens mij hoort dit niet?
Mooie set! Daar ga je veel plezier mee beleven :) Ik heb bij een aantal koffietjes hetzelfde probleem en ik merk dat het (volgens mij ) aan de boon ligt. de één geeft een mooie droge puck, en de ander een natte bovenkant. Het kàn een indicatie zijn van onvolledige extractie, maar dat proef je meer dan dat je dat aan je puck zou moeten zien (het zuurtje wat je proeft duidt daar wel op).
offtopic: ik zou nog wel even kijken voor een goed tamper in poedercoat-wit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 03-03-2021 21:29 . Reden: fashion-tip ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
Ravhin schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:28:
[...]
Mooie set! Daar ga je veel plezier mee beleven :) Ik heb bij een aantal koffietjes hetzelfde probleem en ik merk dat het (volgens mij ) aan de boon ligt. de één geeft een mooie droge puck, en de ander een natte bovenkant. Het kàn een indicatie zijn van onvolledige extractie, maar dat proef je meer dan dat je dat aan je puck zou moeten zien (het zuurtje wat je proeft duidt daar wel op).
offtopic: ik zou nog wel even kijken voor een goed tamper in poedercoat-wit ;)
Hmm goeie, ik ga het morgen eens met een andere boon proberen.
Nieuwe tamper komt morgen binnen want dit plastic dingetje is niet best inderdaad.
Het wordt wel een houtkleurige tamper, op termijn wil ik ook een houtkleurige portafilter, breekt een beetje ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 03-10 15:50
Of je puck droog of nat is heeft volgens mij niet direct impact op de kwaliteit van je shots. Het is in ieder geval mogelijk in beide gevallen een goed resultaat te halen. Ik zou eerder kijken op kleurverschillen in je crema die over/onder extractie kunnen aangeven, naast natuurlijk de smaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:03
Dat hoort gewoon. Is hier ook het geval. Je kan je filter wat langer erin laten hangen. Dan wordt de puk droger. Maar blijft er meer frap hangen aan je machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
SawaFish schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:50:
Of je puck droog of nat is heeft volgens mij niet direct impact op de kwaliteit van je shots. Het is in ieder geval mogelijk in beide gevallen een goed resultaat te halen. Ik zou eerder kijken op kleurverschillen in je crema die over/onder extractie kunnen aangeven, naast natuurlijk de smaak.
Correct, alhoewel een natte puck eerder een teken is van over- dan onderextractie. Te weinig koffie t.o.v. de grootte van het bakje is ook een reden voor een natte puck, maar is geen probleem voor de smaak. Met een koffie weegschaal krijg je controle over de hoeveelheid en doorlooptijd en kun je je proces verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 23:48

LankHoar

Langharig tuig

RoosW schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:27:
[...]

[YouTube: how to replace o rings on your delonghi magnifica brew group]
Bedankt voor de tip. Van het weekend eens even goed naar kijken of ik dat zelf kan of een winkel ga zoeken :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08

[Afbeelding]
Ik zou het portafilter standaard in de machine laten zitten. Dan warmt hij lekker mee op. Ik snap dat hij dan misschien een beetje voor het aanrecht uitsteekt, maar gezien de muur links is dat niet echt een doorgang. En anders: Gaggia en maler omwisselen, dan kan de boel iets verder naar achteren (aannemende dat het stopcontact de reden is dat hij niet verder naar achteren staat).

Ik vind het overigens wel echt een leuke set, zo in het wit. :)

(en je moet het maatschepje nog ergens in een lade verstoppen, want die heb je niet echt meer nodig nu)

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 04-03-2021 08:35 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:06

bert pit

asdasd

Het enige wat ik raar vind is dat er na het zetten water achter blijft in de standaard porta filter, iemand een idee, want volgens mij hoort dit niet?

[Afbeelding]
Ziet er strak uit. Dat water in de portafilter heb ik ook wel eens bij het enkele filterbakje. Daar is bij mijn setup weinig aan te doen, er zit gewoon teveel lucht tussen de douche en de puck. Overigens is de puck zelf wel droog.
Bij de dubbele filter ontstaat wel mooie "droge puck".

Het hangt er mee samen hoe dicht de koffie tegen de douchekop aan zit. Ik zorg er bij een normale espresso voor, dat de koffie net tegen de douche aan zit. Bij een ristretto neem ik een fractie meer koffie, waardoor deze tijdens de extractie strak tegen de douche wordt gedrukt. Je ziet dan ook de schroef van de douchekop in de puck als afdruk. Heb je geen schroef, dan kun je om te testen ook een ouderwets dubbeltje op je koffie leggen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
LankHoar schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:54:
[...]

Bedankt voor de tip. Van het weekend eens even goed naar kijken of ik dat zelf kan of een winkel ga zoeken :)
Er is in dit topic vaker over gepost (o.a. door mij), maar ik zou gewoon een compleet nieuwe zetgroep bestellen. Die kosten ietsje meer, maar je hebt gegarandeerd succes. Die zetgroepen zijn gewoon een soort slijtage-onderdeel bij de Magnifica-apparaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reyad
dreamscape schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:34:
[...]

Ik zou het portafilter standaard in de machine laten zitten. Dan warmt hij lekker mee op. Ik snap dat hij dan misschien een beetje voor het aanrecht uitsteekt, maar gezien de muur links is dat niet echt een doorgang. En anders: Gaggia en maler omwisselen, dan kan de boel iets verder naar achteren (aannemende dat het stopcontact de reden is dat hij niet verder naar achteren staat).

Ik vind het overigens wel echt een leuke set, zo in het wit. :)

(en je moet het maatschepje nog ergens in een lade verstoppen, want die heb je niet echt meer nodig nu)
Deze zit er standaard in, alleen niet op de foto. De Gaggia staat op een nisje in de keuken, dus dat is
Inderdaad geen probleem. Maatschepje zat er bij, geen idee wat ik er mee moet dus kan weg inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRQFoTAveAuJfj9StuWJT_4SP-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJrqoB6ZiQsR9gKerwHvlrN3.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn weegschaaltje is nog niet binnen en moet me echt nog wel inlezen, maar moet zeggen dat het niet verkeerd smaakt :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mtoj0l5ZF_FMRGR5AxB_l7ipd7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3kyZy1VgZDqYoQqObcLV08I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaz120
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-04 18:20
Sinds kort hoor ik een geluid komen uit mijn Rancilio Silvia. Het lijkt op een soort tikkend of druppel geluid. Het geluid is erg zacht maar in stilte wel hoorbaar. Je hoort het eigenlijk alleen wanneer de machine neutraal is, er word dus geen espresso gezet en de boiler warmt ook niet op. Als gevolg van dit geluid het ik de Silvia opengemaakt en uitgebreid gezocht naar een lek of iets. Ik heb helemaal niks gevonden, alles zag er keurig netjes en schoon uit.

Wanneer ik de stoomkraan aanzet (zonder de knop warm water of stoom aan te drukken) stopt het geluid of gaat het tikken sneller.

Is dit iets wat normaal is of moet ik mij zorgen maken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
thomaz120 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:01:
Sinds kort hoor ik een geluid komen uit mijn Rancilio Silvia. Het lijkt op een soort tikkend of druppel geluid. Het geluid is erg zacht maar in stilte wel hoorbaar. Je hoort het eigenlijk alleen wanneer de machine neutraal is, er word dus geen espresso gezet en de boiler warmt ook niet op. Als gevolg van dit geluid het ik de Silvia opengemaakt en uitgebreid gezocht naar een lek of iets. Ik heb helemaal niks gevonden, alles zag er keurig netjes en schoon uit.

Wanneer ik de stoomkraan aanzet (zonder de knop warm water of stoom aan te drukken) stopt het geluid of gaat het tikken sneller.

Alvast bedankt!
Dat klinkt haast als het opwarmen van de boiler, heb jij een versie die in 'stand-by' gaat, of één die de normale aan-uit knop heeft?
Als je dat geluid hoort, is de behuizing dan aan het opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Lijkt mij ook boilergeluidjes. De warmte doet van alles wat geluidjes kan produceren.
Als alles goed werkt, en er geen lek is, en het ook niet met de tijd erger lijkt te worden, zou ik me verder geen zorgen maken.

Ik ga er even van uit dat er gewoon regelmatig onderhoud wordt gepleegd, zoals ontkalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaz120
defusion schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:11:
Lijkt mij ook boilergeluidjes. De warmte doet van alles wat geluidjes kan produceren.
Als alles goed werkt, en er geen lek is, en het ook niet met de tijd erger lijkt te worden, zou ik me verder geen zorgen maken.

Ik ga er even van uit dat er gewoon regelmatig onderhoud wordt gepleegd, zoals ontkalken.
RoosW schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:55:
[...]

Dat klinkt haast als het opwarmen van de boiler, heb jij een versie die in 'stand-by' gaat, of één die de normale aan-uit knop heeft?
Als je dat geluid hoort, is de behuizing dan aan het opwarmen?
Bedankt voor jullie reacties. Ik verwacht ook eigenlijk niet dat het echt een probleem is, ik had dit geluid alleen nog nooit gehoord.

Onderhoud doe ik zeker; gefilterd water, wekelijks schoonmaken (grouphead schoonmaken en backflushen) en eens in de zoveel tijd ontkalken. Dit is wel weer een tijdje geleden trouwens, dus miss weer eens ontkalken.
Ik heb een V6 hij gaat dus in stand-by ( iets wat ik heel irritant vind). Wanneer is de machine niet aan het opwarmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
Reyad schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:48:
[...]

Deze zit er standaard in, alleen niet op de foto. De Gaggia staat op een nisje in de keuken, dus dat is
Inderdaad geen probleem. Maatschepje zat er bij, geen idee wat ik er mee moet dus kan weg inderdaad.

[Afbeelding]
En zelfs een wit melkkannetje erbij! :)
Dat maatschepje is voor de echte beginners die met voorgemalen koffie werken. Opvallend genoeg worden ze zelfs bij grote en dure HX-machines nog meegeleverd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
thomaz120 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:40:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties. Ik verwacht ook eigenlijk niet dat het echt een probleem is, ik had dit geluid alleen nog nooit gehoord.

Onderhoud doe ik zeker; gefilterd water, wekelijks schoonmaken (grouphead schoonmaken en backflushen) en eens in de zoveel tijd ontkalken. Dit is wel weer een tijdje geleden trouwens, dus miss weer eens ontkalken.
Ik heb een V6 hij gaat dus in stand-by ( iets wat ik heel irritant vind). Wanneer is de machine niet aan het opwarmen
Ik had ergens een draad gelezen waar ze die auto uit functie omzeild hebben en hem dus omgeklusd hebben naar hoe de oude versie werkt, een kwestie van een paar draden anders verbinden bij de controle box die er vanaf ik geloof V4 in zit https://coffeeforums.co.u...indComment&comment=479675. Echt sucky dat de makers van de Silvia niet gewoon een eco switch erbij hebben geplaatst in plaats van die eco setting door de strot van de gebruiker te duwen, het systeem zorgt er nu zo ongeveer voor dat ie uit gaat als ie net goed op temperatuur is gekomen.
De hele draad is best boeiend om te lezen, zo had eerst iemand een tijdschakelaar op 27 minuten aan, 1 minuut uit gezet (en de aan/uit knop met tape en karton permanent in de aan stand gezet) om dit te verhelpen, wat je noemt een behoorlijke MacGyver oplossing _/-\o_
Succes!
Tjonge ik ben blij dat ik een V1 heb, al ben ik nog steeds op zoek naar een passend Portafilter als vervanger voor het afbladderende gevaarte dat ik nu heb. (bv v. Pommeren stelt dat de actuele portafilter houder enkel vanaf versie 3 past :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Hey allen,

Ik ben nu een tijdje in het bezit van een Sage Barista Express. Ik ben vrij tevreden over de shots die ik er uit haal. Zojuist heb ik een naked portafilter ontvangen, maar ik zie dat ik wat last heb van channeling(?)(Het sprietst er een beetje uit in plaats van zo'n mooie trechter). Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Hoe ik mijn espresso zet:
1. Ik weeg 18G bonen af;
2. Vermaal ze
3. Level en tamp ze.
4. Door te meten probeer ik een ratio van 1:2 te halen tussen 25:30s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
JST94 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:25:
Hey allen,

Ik ben nu een tijdje in het bezit van een Sage Barista Express. Ik ben vrij tevreden over de shots die ik er uit haal. Zojuist heb ik een naked portafilter ontvangen, maar ik zie dat ik wat last heb van channeling(?)(Het sprietst er een beetje uit in plaats van zo'n mooie trechter). Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Hoe ik mijn espresso zet:
1. Ik weeg 18G bonen af;
2. Vermaal ze
3. Level en tamp ze.
4. Door te meten probeer ik een ratio van 1:2 te halen tussen 25:30s.
Er zijn meerdere oorzaken voor channeling te vinden, de belangrijkste: Goed Tampen (om de koffie heel recht en gelijkmatig te verdelen)
Water zoekt altijd de makkelijkste weg, als je dus op de ene plek de koffie ook maar iets minder aangedrukt hebt als elders of als de puck op de ene plek 1/2 mm minder dik is als op de rest van de verdeling, dan zal het water daar door de puck heen breken.
Dit komt mede door de druk (9 bar of daaromtrent)
De druk is belangrijk omdat hierdoor de koffie voldoende wordt gecomprimeerd en de puck zijn vorm behoudt. Ook zorgt een rechte druk ervoor dat de koffie gelijkmatig is. Op deze manier helpt het om kanalen (channeling) en, op zijn beurt, over, onder of inconsistente extractie te voorkomen.
Ik gebruik zelf twee extra tools (en mijn Tamper is na twee maanden nog steeds niet binnen uit China).
De eerste is een handvatje met drie dunne stevige metalen draden, om de koffie na het malen in het portafilter mee door te roeren (niet circulair gaan, dat lijkt juist channeling te bevorderen, gewoon van links naar rechts of omgekeerd de klomp(jes) opbreken.
En daarnaast deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uXf6PvnqcJbr0eVJp2s0LWjy6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/51jdgiilmf8RMPzt7GSwfedm.jpg?f=user_large
Die plaats je met de ongelijke kanten in de koffie en draai je rond, dit verdeelt en vlakt de koffie heel mooi gelijkmatig.
Ik Tamp dus verder niet (omdat ik enkel een bollig plastic ding heb) en heb hier prima resultaten mee.
Verder heb ik het meeste last van (best wel explosieve) channeling (mijn vrouw kijkt nu chagrijnig naar de raambekleding) als ik meer als 17 gr koffie in mijn mandje probeer te proppen, met 17 gr heb ik een strakke afdruk van het douchescherm in mijn puk staan, dus ik vermoed dat 16gr beter zou zijn, maar als ik ook maar iets meer doe lekt het filter een beetje en heb ik gegarandeerd spetters koffie overal.

[ Voor 1% gewijzigd door RoosW op 05-03-2021 14:04 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:31

oscarwashere

"Very nice"

RoosW schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Er zijn meerdere oorzaken voor channeling te vinden, de belangrijkste: Goed Tampen (om de koffie heel recht en gelijkmatig te verdelen)
Water zoekt altijd de makkelijkste weg, als je dus op de ene plek de koffie ook maar iets minder aangedrukt hebt als elders of als de puck op de ene plek 1/2 mm minder dik is als op de rest van de verdeling, dan zal het water daar door de puck heen breken.
Dit komt mede door de druk (9 bar of daaromtrent)
De druk is belangrijk omdat hierdoor de koffie voldoende wordt gecomprimeerd en de puck zijn vorm behoudt. Ook zorgt een rechte druk ervoor dat de koffie gelijkmatig is. Op deze manier helpt het om kanalen (channeling) en, op zijn beurt, over, onder of inconsistente extractie te voorkomen.
Ik gebruik zelf twee extra tools (en mijn Tamper is na twee maanden nog steeds niet binnen uit China).
De eerste is een handvatje met drie dunne stevige metalen draden, om de koffie na het malen in het portafilter mee door te roeren (niet circulair gaan, dat lijkt juist channeling te bevorderen, gewoon van links naar rechts of omgekeerd de klomp(jes) opbreken.
En daarnaast deze
[Afbeelding]
Die plaats je met de ongelijke kanten in de koffie en draai je rond, dit verdeelt en vlakt de koffie heel mooi gelijkmatig.
Ik Tamp dus verder niet (omdat ik enkel een bollig plastic ding heb) en heb hier prima resultaten mee.
Verder heb ik het meeste last van (best wel explosieve) channeling (mijn vrouw kijkt nu chagrijnig naar de raambekleding) als ik meer als 17 gr koffie in mijn mandje probeer te proppen, met 17 gr heb ik een strakke afdruk van het douchescherm in mijn puk staan, dus ik vermoed dat 16gr beter zou zijn, maar als ik ook maar iets meer doe lekt het filter een beetje en heb ik gegarandeerd spetters koffie overal.
Ik gebruik ook alleen zo'n coffee distribution tool of coffee leveler en dus geen tamper. Dat gaat prima; naar mijn idee is het gewicht van dit gereedschap en de druk die je zelf zet tijdens het draaien al voldoende om de koffie aan te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
Hmm, ja ik gebruik dus een leveler/tamper om het mooi recht aan te kunnen drukken. Zou het dan kunnen liggen aan de hoeveelheid gemalen koffie in het portafilter (18g)? Bij mijn Breville kreeg ik een doseringstooltje, en met die 18G zit er volgens dat doseringstooltje juist nog te weinig koffie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Heb je een afdruk van het douchescherm in je puk na het koffiezetten?
Zo ja, dan zit de puck dus geheel tegen de brewhead aan, probeer eens 1/2 gram minder en kijk wat het resultaat is (al zul je vanaf 1gr minder zo ongeveer iets fijner moeten malen om gelijke doorstroomtijd te hebben is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JST94
RoosW schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:50:
Heb je een afdruk van het douchescherm in je puk na het koffiezetten?
Zo ja, dan zit de puck dus geheel tegen de brewhead aan, probeer eens 1/2 gram minder en kijk wat het resultaat is (al zul je vanaf 1gr minder zo ongeveer iets fijner moeten malen om gelijke doorstroomtijd te hebben is mijn ervaring.
Dit had zojuist al een (flink) positief effect. Voorheen zag ik inderdaad de afdruk van de brewhead op de puck zitten. Ik heb nu mijn dosering van 18g > 16g gedaan en de maalstand van 5 -> 3 gezet. Er sprietste er al een stuk minder uit dan eerder vandaag. Dus het gaat al de goede richting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaz120
RoosW schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Ik had ergens een draad gelezen waar ze die auto uit functie omzeild hebben en hem dus omgeklusd hebben naar hoe de oude versie werkt, een kwestie van een paar draden anders verbinden bij de controle box die er vanaf ik geloof V4 in zit https://coffeeforums.co.u...indComment&comment=479675. Echt sucky dat de makers van de Silvia niet gewoon een eco switch erbij hebben geplaatst in plaats van die eco setting door de strot van de gebruiker te duwen, het systeem zorgt er nu zo ongeveer voor dat ie uit gaat als ie net goed op temperatuur is gekomen.
De hele draad is best boeiend om te lezen, zo had eerst iemand een tijdschakelaar op 27 minuten aan, 1 minuut uit gezet (en de aan/uit knop met tape en karton permanent in de aan stand gezet) om dit te verhelpen, wat je noemt een behoorlijke MacGyver oplossing _/-\o_
Succes!
Tjonge ik ben blij dat ik een V1 heb, al ben ik nog steeds op zoek naar een passend Portafilter als vervanger voor het afbladderende gevaarte dat ik nu heb. (bv v. Pommeren stelt dat de actuele portafilter houder enkel vanaf versie 3 past :'( )
Had dit inderdaad wel eens gelezen, ik wou dat ik de moet had om zoiets te gaan doen. Ben veel te bang dat ik iets sloop. Het inderdaad gewoon jammer dat je niet een keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaz120
thomaz120 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:01:

Alvast bedankt!
Nog een toevoeging: Gisteren stond de machine al een paar uur uit en zelfs toen was het getik er nog, zoals gezegd heel erg zacht maar wel hoorbaar wanneer je voor de machine staat.

Terwijl de machine uit stond heb ik toen de stoomkraan aangedraaid er volgde een korte zachte sis uit de stoompijp en toen was het getik weg. Gok alleen niet dat dit het probleem voor altijd heeft opgelost.

Wellicht iets van vuil in de stoompijp waardoor een heel langzaam wat druk wordt opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
thomaz120 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:35:
[...]
Had dit inderdaad wel eens gelezen, ik wou dat ik de moet had om zoiets te gaan doen. Ben veel te bang dat ik iets sloop. Het inderdaad gewoon jammer dat je niet een keuze hebt.
Niet bang zijn, gewoon doen! Als je de handleiding kan lezen en alles snapt zal het in de machine ook wel goed gaan. Match de draden in je machine op het schema en kijk of je alles snapt, zo ja dan gaat dat verwisselen ook wel lukken. Kan wel aanraden van tevoren goed wat foto's te maken dat je alle draadjes altijd weer aan kan sluiten zoals het was. Gebruik eventueel wat tape oid om draadjes te labelen als ze teveel op elkaar lijken en je bang bent ze bij het verwisselen opeens door elkaar te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:14
Fromz schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Same here, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Iemand tips voor een toegankelijk en gemalen alternatief?
Of ik zelf malen the way to to?
Inmiddels wat proefpakketten besteld en elke dag met de hand aan het malen, sindsdien de filtermachine en DE niet meer aangeraakt. Nu is het malen telkens geen ramp, maar automatiseren zou wel fijn zijn. Het is best een Rabbithole om zelf in te verdwalen, welke tips zijn er voor een machine a 200 euro? Dus bonen erin kieperen en zelf alleen het kopje eronder te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
@Fromz Ik kan de Baratza Encore van harte aanraden. Voor filter/aeropress gebruik ik 'm naar volle tevredenheid. Enige minpuntje is dat het geen heel stille maler is, maar dat is in deze prijsklasse misschien wat teveel gevraagd. Verder heb ik vaker gelezen dat voor espresso maling deze maler niet goed genoeg is, heb het zelf nooit getest omdat ik daarvoor een andere/betere maler gebruik.

Als je doelde op een machine die van bonen direct filterkoffie kan maken dan kan ik je niet helpen, daar heb ik geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:14
Bedankt @SawaFish. Eigenlijk ben ik inderdaad benieuwd naar een machine die van bonen filterkoffie kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

Ik heb een vraag over mijn Ascaso bonenmaler. Gebruik hem al enige tijd naar volle tevredenheid voor espresso. Nu zijn helaas binnen in de behuizing de plastig lipjes afgebroken waar de motor op hangt.

Uit elkaar gehaald om de lipjes te lijmen, en gelijk even de 'worm gear' (hoe heet deze in het Nederlands?) en de bovenste maalschijfhouder losgedraaid voor een schoonmaakbeurtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQPIyBOINOGLt8qscExb4SYQyfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F0APXYAyVrfvwyoRTqC7Gqx4.png?f=fotoalbum_large

Nu zit hij weer in elkaar, maar tijdens het malen draait de bovenste maalschijfhouder zichzelf langzaam vast. Zo zie ik tijdens het malen ook de knop om de maalstand in te stellen langzaam draaien. Dit lijkt me niet de bedoeling ;) heeft iemand enig idee waar dit aan ligt?

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:16
@Tjado je hebt de spiraalschroef (worm-gear) niet strak genoeg vast gedraaid of met te weinig force op het tandwiel vastgezet.

Als dit te losjes zit krijg je zulke taferelen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado

Tjado

Dé man

Raymond P schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:05:
@Tjado je hebt de spiraalschroef (worm-gear) niet strak genoeg vast gedraaid of met te weinig force op het tandwiel vastgezet.

Als dit te losjes zit krijg je zulke taferelen. :)
Bedankt! Deze draait inderdaad heel losjes. De spiraalschroef is dus degene die de bovenste maalschijfhouder 'vast' houd. Hoe zet ik deze strakker vast?

Die ene, met die snor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:16
Elk model maler zit anders in elkaar, ik ken jouw maler niet. :)

Vaak zit die vast met twee schroeven en zit er een beetje speling in om af te stellen.

Houd (gepaste) druk op de unit terwijl je de schroeven vast draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytZ6vLbcB186Yftqa3m7R0kalSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7KnbcUtzX7BQ3EcW09y1MHh.jpg?f=fotoalbum_large

edit: en als hij al vast is gelopen dan kan je alvast op zoek naar de zekering. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 07-03-2021 16:22 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:54
Hier ook iemand die op zoek is naar een nieuwe Jura. Iemand die me kan helpen? Drink eigenlijk alleen zwart. Heb moeite te kiezen tussen de D4 en E6. E6 is nieuwe met de nieuwere technieken. Maar is dit noemenswaardig beter of marketing talk? D4 zit op 550 en E6 op 700. E8 heb ik verder niks aan volgens mij. Melk gebruik is dus niet en losse snelfilter doe ik er ook niet in. Intern qua zetgroep/molen zijn de E6 & E8 identiek afaik. E6 heeft naast nieuwe technieken ook wat meer instelopties. Laatste vind ik ook wel geinig. E6 dus? Of iemand andere overwegingen?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
De E6 werkt veel fijner qua bediening dan de D4.
De E6 is de gemakkelijke keuze. De D4 wil je liever niet.
Het is zelfs zo erg dat ik de blauwe dongel in een D4 hang als ik eraan werk en dan de app gebruik in plaats van de toetsen bediening.

En dan maakt de E6 ook nog sterkere / hetere koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:23

Sharky

Skamn Dippy!

Inspired schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:58:
Hier ook iemand die op zoek is naar een nieuwe Jura. Iemand die me kan helpen? Drink eigenlijk alleen zwart. Heb moeite te kiezen tussen de D4 en E6. E6 is nieuwe met de nieuwere technieken. Maar is dit noemenswaardig beter of marketing talk? D4 zit op 550 en E6 op 700. E8 heb ik verder niks aan volgens mij. Melk gebruik is dus niet en losse snelfilter doe ik er ook niet in. Intern qua zetgroep/molen zijn de E6 & E8 identiek afaik. E6 heeft naast nieuwe technieken ook wat meer instelopties. Laatste vind ik ook wel geinig. E6 dus? Of iemand andere overwegingen?
Ik heb me laten overtuigen door het marketinggeneuzel en de tips hier om een E6 te kopen een week geleden. Bevalt prima vooralsnog, of hij het veel beter doet dan de D4 kan ik dus niet zeggen. Heb wel het advies ter harte genomen om de E6 EB te kiezen ipv de E6 EA, dat schijnt ook nog wel een beetje verschil te maken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 20:12
Net koffie besteld bij https://sproutcoffeeroasters.art/, iemand daar ervaring mee? Zal even posten als ik de eerste koffie gezet heb er mee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:20
Hercul3s schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:54:
Net koffie besteld bij https://sproutcoffeeroasters.art/, iemand daar ervaring mee? Zal even posten als ik de eerste koffie gezet heb er mee :).
Ethiopia
Beloya
Strawberry Milkshake 2.0
If you followed Sprout from its beginnings, you will remember the Abera Irebe coffee we had. It was a super fruity coffee that when you had a sip you would forget you were drinking coffee but instead would think it was a strawberry milkshake. When this coffee ran out, we were put on a search to find something in the same realm. Here it is, the coffee that can do it all. Great in milk, great as an espresso and great as a filter.
Klinkt goed, alleen pas net 3kilo van https://shokunin.coffee/ ontvangen :+

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Heb die inderdaad gehaald :D. Grappig, ik ben net mijn laatste Shokunin aan het opmaken. Wissel wat tussen Shokunin en Friedhats. Nu deze eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Inspired schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:58:
Ik heb een E8 EB en de reden dat ik die genomen heb in plaats van de E6 was dat de E6 geen mogelijkheid voor gemalen koffie heeft. Mijn vrouw drinkt nogal eens caffeïnevrije koffie, dus dat was voor mij wel een dealbreaker. Grootste voordeel van de nieuwe E-serie (EB) is, voor zover ik weet, de nieuwe molen en uiteraard zitten er meer mogelijkheden op qua instellingen voor temperatuur, sterkte etc.

Ik denk overigens dat een E6 voor 700€ een EA zal zijn, tenzij je hem in Duitsland haalt, en die zou ik zelf niet nemen. De EB is dan echt een graadje mooier, maar die kost 949€.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Aziraphale schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Ik heb een E8 EB en de reden dat ik die genomen heb in plaats van de E6 was dat de E6 geen mogelijkheid voor gemalen koffie heeft. Mijn vrouw drinkt nogal eens caffeïnevrije koffie, dus dat was voor mij wel een dealbreaker. Grootste voordeel van de nieuwe E-serie (EB) is, voor zover ik weet, de nieuwe molen en uiteraard zitten er meer mogelijkheden op qua instellingen voor temperatuur, sterkte etc.

Ik denk overigens dat een E6 voor 700€ een EA zal zijn, tenzij je hem in Duitsland haalt, en die zou ik zelf niet nemen. De EB is dan echt een graadje mooier, maar die kost 949€.
Ik ga voor Duitsland idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Inspired schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Ik ga voor Duitsland idd.
Heel begrijpelijk. Als je hem daar bij een erkende Jura dealer koopt heb je gewoon via Nederland garantie. Ik heb zelf een demo E8 met flinke korting bij de lokale dealer, maar anders was ik ook de grens over gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Aziraphale schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Heel begrijpelijk. Als je hem daar bij een erkende Jura dealer koopt heb je gewoon via Nederland garantie. Ik heb zelf een demo E8 met flinke korting bij de lokale dealer, maar anders was ik ook de grens over gegaan.
Ja, "gewoon" bij een Duitse MM. In NL zijn ze overal 949,- wat ik zo zag. Bij de MM in Duitsland nu 689,-. Dat verschil is me dan echt te groot. En beide landen gewoon 25 maanden garantie. Plus, ik woon dicht bij een Duitse MM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Aziraphale schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Alleen wel jammer dat de lokale Nederlandse Jura dealer die garantie mag afhandelen. Wat dat betreft is Duitsland echt het wilde westen. Snap dat je daar als consument gevoelig voor bent maar in die prijs zit ook service en een goed advies. Die krijg je er in Duitsland niet bij. De service achteraf (en vaak ook het advies van tevoren) mag de Nederlandse dealer regelen, gratis en voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat van die garantie was tot nu zo.
Jura Nederland heeft besloten alle garantie in Zoetermeer af te handelen.
Wij als dealers sturen de machine dus door of vragen de relatie dat zelf te doen.

Alleen reguliere reparaties gaan nog naar de dealers en servicepunten.
Dat maakt eind aan het vreemde dat ik namens Jura Nederland een in Duitsland gekochte machine sta te repareren met alle kosten die daarbij komen kijken. Van de kosten krijgt de dealer maar een deel terug van de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Teus.espresso schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:56:
Dat van die garantie was tot nu zo.
Jura Nederland heeft besloten alle garantie in Zoetermeer af te handelen.
Wij als dealers sturen de machine dus door of vragen de relatie dat zelf te doen.

Alleen reguliere reparaties gaan nog naar de dealers en servicepunten.
Dat maakt eind aan het vreemde dat ik namens Jura Nederland een in Duitsland gekochte machine sta te repareren met alle kosten die daarbij komen kijken. Van de kosten krijgt de dealer maar een deel terug van de importeur.
Jullie repareren zelf maar dat is maar een handjevol dealers die dat doet. De meeste gaan sowieso naar Zoetermeer. Het kost alleen tijd, ruimte en soms een heleboel discussie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Yes, de geneugten van service punt zijn.
Altijd de mooiste klussen.

Maar even serieus, het zorgt ervoor dat we meer van de machines weten dan in de brochures staat.
In bijzondere gevallen kunnen we relaties beter helpen dan wanneer we het verkooppraatje uit het boekje volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
bszz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Alleen wel jammer dat de lokale Nederlandse Jura dealer die garantie mag afhandelen. Wat dat betreft is Duitsland echt het wilde westen. Snap dat je daar als consument gevoelig voor bent maar in die prijs zit ook service en een goed advies. Die krijg je er in Duitsland niet bij. De service achteraf (en vaak ook het advies van tevoren) mag de Nederlandse dealer regelen, gratis en voor niks.
Dat hagnt er natuurlijk een beetje vanaf. Jura Nederland geeft de garantie en ondersteuning, ik heb niet gezegd dat de lokale dealer dat ook doet. Die zou je prima naar de oorspronkelijke leverancier door kunnen verwijzen. En Jura geeft ook alleen garantie als hij bij een dealer gekocht is.

Overigens liggen in Duitsland de prijzen sowieso flink lager, ook bij dealers. Dat kun je het wilde westen noemen, maar als ik in de buurt van de grens woon dan vind ik het niet heel raar om bij een Duitse dealer mijn licht op te steken en hem daar te kopen als het een paar honderd euro scheelt. Dan ligt er eerder een probleem in Nederland omdat je deze apparaten daar enkel tegen de adviesprijs aan kunt schaffen, tenzij je (zoals ik) een gelukje hebt met een demo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Het jammere voor de dealer is dat garantie Europees geregeld is.
Wij moeten dus (tot nu toe) een machine onder garantie repareren die binnen de EU is gekocht.
Ik vraag natuurlijk wel of die persoon terug kan gaan naar de plek waar ze hem hebben gekocht maar als de klant er op staat moet ik het in behandeling nemen.

Dat kost mij tijd en geld zonder dat daar een sale tegenover stond. Die persoon is vaak genoeg zo tevreden dat hij vervolgens vaker komt ook voor koffie maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:11
Teus.espresso schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:40:
Het jammere voor de dealer is dat garantie Europees geregeld is.
Wij moeten dus (tot nu toe) een machine onder garantie repareren die binnen de EU is gekocht.
Ik vraag natuurlijk wel of die persoon terug kan gaan naar de plek waar ze hem hebben gekocht maar als de klant er op staat moet ik het in behandeling nemen.

Dat kost mij tijd en geld zonder dat daar een sale tegenover stond. Die persoon is vaak genoeg zo tevreden dat hij vervolgens vaker komt ook voor koffie maar toch.
Dat klopt niet volgens mij.

Garantie wordt verleend door de winkel/webshop waar je deze gekocht hebt.
Koop je dus in Duitsland bij bv de MM dan moet je dus bij de winkel daar aankloppen voor garantie.
Zo is het volgens de wet geregeld.
De importeur (Jura Nederland) heeft dus geen directe verplichting naar de klant.
Uit coulance kan een importeur er wel voor kiezen hier te laten repareren.
Bij TV’s werkt dit zo, bij espressomachines kan het haast niet anders zijn want dit is ook een consumenten product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Het is wel de manier waarop Jura het lijkt te doen en, voor zover ik begrepen heb, kun je voor garantiegevallen ook rechtstreeks contact met hen opnemen.

Ik snap het punt van @Teus.espresso overigens volledig en zou zelf daarom ook altijd het liefste in de buurt naar een dealer gaan. Wanneer ik echter kijk naar de, voor mij, dichtsbijzijnde dealer in Duitsland dan scheelt me dat op een S8 zelfs 400€. Dan wordt het, zeker voor de S8, erg aantrekkelijk. Maar goed, ik woon dan ook redelijk oostelijk.

Mijn punt is eigenlijk dat ik niet snap waarom Jura in Nederland zoveel duurder moet zijn. Ook qua adviesprijs zit er 150€ tussen een E8 in Nederland en een in Duitsland. Dan is het toch niet heel raar dat mensen in de grensstreek naar Duitsland gaan? Jura snijdt daarmee zijn eigen dealers in de vingers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
Zo, nieuwe post over mijn boilersimulatie. Long overdue, maar een beetje druk met mijn werk overdag:

https://mac-digital.blog/2021/03/08/simulating-the-boiler/

Ander goed nieuws: Ik heb de arduino uit de kast getrokken. Volgende posts zullen daadwerkelijk ook over de hardware gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
bszz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Mag een dealer in NL wel onder de adviesprijs gaan zitten? Of dwingt Jura dit af? Ik vind het vreemd dat in NL elke dealer op de adviesprijs zit en in Duitsland niet. Bij andere merken zit er amper verschil tussen Nederland en Duitsland. Als er op zo'n bedrag dan EUR 280,- tussen zit dan rij ik idd naar Duitsland. Als dealers in NL hier moeite mee hebben moeten ze dit aankaarten bij Jura. Imho kun je dit een consument niet aanrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
@__fred__ Ik lees dat je nadenkt over de atmosferische druk en hoe dat jouw meting beïnvloed. Ik heb al een tijdje wat BME280 sensoren in m'n huis die ook druk kunnen meten. Daarnaast haal ik gegeven via OpenWeatherMap ("Outside"), met een gratis account kan je zo per minuut (of uur) de druk ophalen. Dit klopt heel goed met wat ik zelf meet, er zit hooguit een offset tussen lijkt het. Misschien een detail maar eventueel kan je er voor corrigeren.

*De lijntjes komen omdat de zend stations van die sensoren uitvielen, enkel de markers zijn meetpunten uiteraard*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcwwKk6lqmkfPHzZkg0Ao6wYpw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDJQTHffUYlKqFWHnt08fMSH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
SawaFish schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:32:
@__fred__ Ik lees dat je nadenkt over de atmosferische druk en hoe dat jouw meting beïnvloed. Ik heb al een tijdje wat BME280 sensoren in m'n huis die ook druk kunnen meten. Daarnaast haal ik gegeven via OpenWeatherMap ("Outside"), met een gratis account kan je zo per minuut (of uur) de druk ophalen. Dit klopt heel goed met wat ik zelf meet, er zit hooguit een offset tussen lijkt het. Misschien een detail maar eventueel kan je er voor corrigeren.

*De lijntjes komen omdat de zend stations van die sensoren uitvielen, enkel de markers zijn meetpunten uiteraard*
[Afbeelding]
In principe meet ik zowel temperatuur in de boiler als druk t.o.v. atmosfeer. Daaruit volgt vanzelf de atmosferische druk. Vraag is dan of ik niet sowieso beter op temperatuur kan sturen. In het verleden werd op druk gestuurd omdat dat lekker makkelijk mechanisch te schakelen is. Nu is precieze temperatuurregeling prima mogeijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Wellicht ben ik iets te veel bezig geweest in de procesindustrie, maarrrr...
Zorg wel voor een failsafe als je op temperatuur stuurt. Als die het bos in gaat kan je de kans lopen dat je je boiler opblaast (ventiel eruit). Dit kan meestal vrij simpel door ook naar de druk te kijken en een maximale druk in te stellen die dan ingrijpt (interlock).
2 cts :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado

Tjado

Dé man

Raymond P schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:20:
Elk model maler zit anders in elkaar, ik ken jouw maler niet. :)

Vaak zit die vast met twee schroeven en zit er een beetje speling in om af te stellen.

Houd (gepaste) druk op de unit terwijl je de schroeven vast draait.

edit: en als hij al vast is gelopen dan kan je alvast op zoek naar de zekering. ;)
Bedankt Raymond! Met deze tips is het gelukt om hem weer werkend te krijgen *O*

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ravhin schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:50:
Wellicht ben ik iets te veel bezig geweest in de procesindustrie, maarrrr...
Zorg wel voor een failsafe als je op temperatuur stuurt. Als die het bos in gaat kan je de kans lopen dat je je boiler opblaast (ventiel eruit). Dit kan meestal vrij simpel door ook naar de druk te kijken en een maximale druk in te stellen die dan ingrijpt (interlock).
2 cts :)
Vaak hebben die boilers toch ook een overdrukbeveiliging? Bij mijn oude Bezzera was ooit de pressostaat kapot en toen verwarmde hij vrolijk door totdat die overdrukbeveiliging begon af te blazen. Vlak daarna stopte hij ook met verwarmen, dankzij een thermische beveiliging op het verwarmingselement.

Temperature surfing werd een leuke uitdaging met dat apparaat. Needless to say heb ik natuurlijk vrij snel de pressostaat vervangen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

De vraag is of je je mechanische overdrukbeveiliging écht wil laten inkomen als je tempsensor faalt. @__fred__ heeft een uitleesbare drukmeter; waarom zou het het niet doen? Overigens is dit verplicht voor PED (stoomwezen), maar die hebben niks te zeggen over drukvaten < 500 mL. Je kan dus klooien tot je een ons weegt zonder dat je illegaal bezig bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
Jemig, wat ben ik een doperwt!

Ik heb al tijden een Distributie tool, handig, maar alleen als de koffie niet diep in het mandje ligt, in het begin wel gekeken of ie verstelbaar was, maar geen beweging in te krijgen behalve dat je hem in twee delen kon schroeven, waarbij beide delen een helft van de bredere ring houden en dus niet dieper in de mandjes kunnen.
Vanochtend me weer eens geërgerd aan de verzamelde koffie op de vasthoud ring, dus tijd voor een grondige schoonmaak beurt.
Aangezien het RVS deel best glad was, een 'grip matje' genomen om dat stuk vast te houden en met een doekje grondig de koffie rommel wegvegen, komt het distributie deel omhoog, zit dus wel schroefdraad aan, maar zat gewoon loei vast.
Zou de andere kant ook?? ..... Jawel, doperwt, officieel, echt, wat een dreutel ;)

Kwam vandaag ook na bijna 3!! maanden (ik had al het recht gekregen een dispute te openen, maar nog geen gelegenheid gehad (lees: te lui) mijn bestelde Tamper uit China binnen kachelen. En zaterdag was ook de aluminium funnel binnengekomen, het gaat erg soepeltjes nu allemaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:29
Hallo allemaal, ik volg dit topic ook al een hele tijd en had een vraag.
Ik ben nog niet lang in de espressowereld bekend, maar heb enkele jaren geleden eens goedkoop espresso apparaat gekocht om te zien of het iets voor mij was.
Dat was een Delonghi EcoV 311.
Een tijd geleden heb ik hiervoor een grinder gekocht (Graef CM 800) en ook een naked portafilter van den Ali.
Sindsdien ben ik de machine eigenlijk veel meer gaan gebruiken.
Ik weet dat het allemaal goedkope dingen zijn, maar wilde eerst zeker zijn of het iets voor mij ging zijn.
En daar ben ik nu wel achter gekomen.
Ik wilde alleen niet té duur gaan en was aan het denken om te upgraden naar een Gaggia Classic Pro.
De grinder zou ik voorlopig wel houden...
Ik drink meestal cappuccino of lungo, maar ben nu ook met espresso zelf begonnen.
Voorlopig heb ik nog niet veel getest met verse bonen, maar dat kan nog wel komen.

Denken jullie dat dit een goede upgrade gaat zijn die zijn geld waard is?
Bedankt voor de antwoorden!

[ Voor 5% gewijzigd door Vitabissj op 10-03-2021 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Vitabissj schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:22:
Ik ben nog niet lang in de espressowereld bekend, maar heb enkele jaren geleden eens goedkoop espresso apparaat gekocht om te zien of het iets voor mij was.
Een tijd geleden heb ik hiervoor een grinder gekocht (Graef CM 800) en ook een naked portafilter van den Ali.
Ik weet dat het allemaal goedkope dingen zijn, maar wilde eerst zeker zijn of het iets voor mij ging zijn.
Ik wilde alleen niet té duur gaan en was aan het denken om te upgraden naar een Gaggia Classic Pro.
Ik drink meestal cappuccino of lungo, maar ben nu ook met espresso zelf begonnen.
Voorlopig heb ik nog niet veel getest met verse bonen, maar dat kan nog wel komen.

De makkelijkste upgrade die je kunt doen is een betere molen (bv een 2e hands horeca molen) of als je iets goeds wilt nieuw, de Eureka Mignon Silenzio of zijn iets duurdere broer de specialita en vers geroosterde bonen gaan gebruiken.
Beter maalsel van betere bonen is een instant upgrade, en een heel avontuur op zich, de betere maler noem ik, omdat de Graeff gewoon niet goed genoeg is om de wat meer temperamentvolle bonen goed gemalen te krijgen, ik heb hem zelf ook gehad, je zit al snel met het probleem, dat één tandje verder geen doorloop geeft en een tandje minder teveel, zijn stapjes zijn te beperkt in het espresso gebied (dat zijn er maar een paar van de 40).

Bovenstaande is de beste eerste stap om te upgraden, en dan sparen voor een beter Espresso apparaat, de Classic Pro is aardig, maar bedenk wel:
Een Espresso apparaat verwarmt water en perst het door een porta filter, een upgrade daarvan levert zo direct niet één twee drie echt veel op (Daarmee bedoel ik, het principe blijft gelijk), of je moet voor iets met instelbare boilertemperatuur gaan (bv. een Gaggia Classic met een PID of een Silvia met een PID) er zijn bedrijfjes die deze opkopen, opknappen en na verzoek gemodificeerd en al verkopen.
Je hebt natuurlijk ook apparaten met twee boilers (één voor stoom) en HX machines, maar dat ligt meer aan hoe hoog je het budget zet.

Veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
Nu heb ik spijt dat ik niet ineens voor een betere maler gegaan ben :D
Maar het is wat het is.
Ik moet wel zeggen dat ik met deze combinatie wel al espresso heb kunnen zetten aan 1:2 (18gr) op ongeveer 27 seconden.
Maar ik heb gelezen dat dit bij een Gaggia misschien moeilijker gaat zijn omdat de portafilter groter is (58mm tov 51) en de puck dus platter is bij eenzelfde hoeveelheid koffie.

Maar in jouw uitleg zit wel iets herkenbaar (van doorstromen naar vastlopen bij 1 tandje verschil).
Dus volgens jou zou ik in deze ruimte nog een beter resultaat moeten kunnen krijgen met een betere maler?
Ik ga het nog even verder bekijken.
bedankt voor de info alvast!

[ Voor 8% gewijzigd door Vitabissj op 10-03-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:28:
[...]

De makkelijkste upgrade die je kunt doen is een betere molen (bv een 2e hands horeca molen) of als je iets goeds wilt nieuw, de Eureka Mignon Silenzio of zijn iets duurdere broer de specialita en vers geroosterde bonen gaan gebruiken.
Beter maalsel van betere bonen is een instant upgrade, en een heel avontuur op zich, de betere maler noem ik, omdat de Graeff gewoon niet goed genoeg is om de wat meer temperamentvolle bonen goed gemalen te krijgen, ik heb hem zelf ook gehad, je zit al snel met het probleem, dat één tandje verder geen doorloop geeft en een tandje minder teveel, zijn stapjes zijn te beperkt in het espresso gebied (dat zijn er maar een paar van de 40).

Bovenstaande is de beste eerste stap om te upgraden, en dan sparen voor een beter Espresso apparaat, de Classic Pro is aardig, maar bedenk wel:
Een Espresso apparaat verwarmt water en perst het door een porta filter, een upgrade daarvan levert zo direct niet één twee drie echt veel op (Daarmee bedoel ik, het principe blijft gelijk), of je moet voor iets met instelbare boilertemperatuur gaan (bv. een Gaggia Classic met een PID of een Silvia met een PID) er zijn bedrijfjes die deze opkopen, opknappen en na verzoek gemodificeerd en al verkopen.
Je hebt natuurlijk ook apparaten met twee boilers (één voor stoom) en HX machines, maar dat ligt meer aan hoe hoog je het budget zet.

Veel succes :)
Een kleine nuance hier is wel dat de Gaggia Classic een overdrukventiel heeft waardoor je de druk beter kan regelen. Daarnaast is een 58mm portafilter wel fijn als je je bakje wil upgraden en is de 3-weg klep (even het juiste model zoeken, voor 2015 of vanaf 2019) prettig voor de workflow, namelijk geen nadruppelen en geen druk in je filter na het zetten.

Meestal ben ik het wel eens met het eerst upgraden van de maler, in dit geval kan ik een upgrade van de machine ook wel begrijpen. Kun je mee werken tot je de grenzen van je maler bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
Hercul3s schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Een kleine nuance hier is wel dat de Gaggia Classic een overdrukventiel heeft waardoor je de druk beter kan regelen. Daarnaast is een 58mm portafilter wel fijn als je je bakje wil upgraden en is de 3-weg klep (even het juiste model zoeken, voor 2015 of vanaf 2019) prettig voor de workflow, namelijk geen nadruppelen en geen druk in je filter na het zetten.

Meestal ben ik het wel eens met het eerst upgraden van de maler, in dit geval kan ik een upgrade van de machine ook wel begrijpen. Kun je mee werken tot je de grenzen van je maler bereikt.
Ik hoor het al, da gaat een dure hobby worden :D
Bedankt voor jouw uitleg ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Vitabissj schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:41:
Nu heb ik spijt dat ik niet ineens voor een betere maler gegaan ben :D
Maar het is wat het is.
Ik moet wel zeggen dat ik met deze combinatie wel al espresso heb kunnen zetten aan 2:1 (18gr) op ongeveer 27 seconden.
Maar ik heb gelezen dat dit bij een Gaggia misschien moeilijker gaat zijn omdat de portafilter groter is (58mm tov 51) en de puck dus platter is bij eenzelfde hoeveelheid koffie.

Maar in jouw uitleg zit wel iets herkenbaar (van doorstromen naar vastlopen bij 1 tandje verschil).
Ik ga het nog even verder bekijken.
bedankt voor de info alvast!
Je moet ergens beginnen ;) En die Graeff laat zich 2e hands best doorverkopen, het is een prima filterkoffie maler, je zult er iets op inleveren, maar een deel van je aanschaf moet je toch wel terug kunnen krijgen via Marktplaats of bv. hier.
Het is natuurlijk ook, hoeveel ruimte heb je (de Graeff is heerlijk compact vergeleken met die Horeca machines) en hoeveel wil je uitgeven..
Start eens met een paar 250gr zakjes vers geroosterde bonen als probeer pakket, bv. zoals deze:
https://zwarteroes.nl/pro...kCwZaC7xGJFUaApGfEALw_wcB
of deze:
https://localroast.nl/pro...o8KFgtvAoQM0aArR1EALw_wcB

Koop er niet te veel, na een aantal weken zijn ze niet optima forma meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:42:
[...]

Dat geld dan wel alleen voor de Classic voor 2015 of na 2019, die van 2015 tot 2019 had geen overdruk ventiel (en wel die rottige auto uitschakel stand, maar dat geld voor alle > 2015 espresso apparaten) en kan je dus ook niet backflushen bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
RoosW schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Je moet ergens beginnen ;) En die Graeff laat zich 2e hands best doorverkopen, het is een prima filterkoffie maler, je zult er iets op inleveren, maar een deel van je aanschaf moet je toch wel terug kunnen krijgen via Marktplaats of bv. hier.
Het is natuurlijk ook, hoeveel ruimte heb je (de Graeff is heerlijk compact vergeleken met die Horeca machines) en hoeveel wil je uitgeven..
Start eens met een paar 250gr zakjes vers geroosterde bonen als probeer pakket, bv. zoals deze:
https://zwarteroes.nl/pro...kCwZaC7xGJFUaApGfEALw_wcB
of deze:
https://localroast.nl/pro...o8KFgtvAoQM0aArR1EALw_wcB

Koop er niet te veel, na een aantal weken zijn ze niet optima forma meer :)
Ik ga zeker eens proberen met verse bonen. Ben wel van België, dus dat moet ik even bekijken.

Ivm mijn keuze voor die Gaggia. Ik zou deze idd ook nemen omdat deze upgradebaar is met kits voor PID en zo.
Dat zou ik dan zelf kunnen doen met de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:15
Vitabissj schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:22:

Ik ben het eens met de reacties hierboven. Betere maler maakt meer verschil. Betere espressomachine levert vooral meer consistentie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
Tinkerer84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Ik ben het eens met de reacties hierboven. Betere maler maakt meer verschil. Betere espressomachine levert vooral meer consistentie op.
Bedankt!
Dus even voor de duidelijkheid.
Met mijn huidige maler kan ik met 1 stand verschil mijn espressomachine laten vastlopen.
Binnen die ruimte zou ik dan met een betere maler een preciezer en beter resultaat kunnen krijgen dan wanneer ik een krachtigere machine zou kopen die die fijnere maling met mijn huidige maler wèl aankan (en dus betere timings haal)?
Of komt er nog meer bij kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:15
Vitabissj schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Bedankt!
Met mijn huidige maler kan ik met 1 stand verschil mijn espressomachine laten vastlopen.
Binnen die ruimte zou ik dan met een betere maler een preciezer en beter resultaat kunnen krijgen dan wanneer ik een krachtigere machine zou kopen die die fijnere maling met mijn huidige maler wèl aankan (en dus betere timings haal)?
Het voordeel van een betere maler (met grotere schijven) is niet alleen het preciezer kunnen instellen van de maalgraad. Ook de kwaliteit van het maalsel is beter en dat proef je. Voor zover ik weet heeft dit voornamelijk te maken met de distributie van de korrelgrootte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
Ravhin schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:19:
De vraag is of je je mechanische overdrukbeveiliging écht wil laten inkomen als je tempsensor faalt. @__fred__ heeft een uitleesbare drukmeter; waarom zou het het niet doen? Overigens is dit verplicht voor PED (stoomwezen), maar die hebben niks te zeggen over drukvaten < 500 mL. Je kan dus klooien tot je een ons weegt zonder dat je illegaal bezig bent.
Mijn boiler is 5 liter ;-) Maar ik ga voor de volgende failsafes:
  • Overdrukbeveiliging > 1.99 bar via arduino.
  • Temperatuurbeveiliging > 133 °C via arduino.
  • Watchdog met reset vanuit de es8266, indien de arduino vast zou lopen.
  • Hardware clixon (thermische zekering) op 135 °C
  • Smartphone push bericht bij overschrijden van ingestelde druk/temperatuur met meer dan xx %
Het moet dan wel heel gek lopen, wil de boel ontploffen. Met name die smartphone notificatie zou ruim voor eventuele beveiligingen al in moeten grijpen. Overigens als mij pressostaat nu kapot zou gaan, is de enige beveiliging de clixon, dus dat is ook niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
Vitabissj schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:05:
[...]
Bedankt!
Een "betere" machine merk je hoe precies? Uiteindelijk doet zo'n apparaat twee dingen: warm water toevoeren en daar druk op zetten. Een betere machine kan misschien meer druk zetten, maar daar word je koffie waarschijnlijk niet beter van. Het zit dan ook meer in dat alles consistenter word, hogere kwaliteit onderdelen (minder onderhoud) en misschien gebruiksvriendelijker. Het doel is niet zo fijn mogelijk malen en met zo hoog mogelijke druk koffie zetten, maar om alles zo goed mogelijk af te stellen op jouw smaak. Dan heb je nu waarschijnlijk meer aan een maler die beter binnen de espresso range afgesteld kan worden.

Zoals gezegd geven betere malers een betere distributie van de koffie deeltjes en hoor je ze beter in te kunnen stellen. En als je het een dure hobby vind (waar je gelijk in hebt) dan is er veel tweedehands te vinden. Een hoop apparatuur is relatief simpel en vrij makkelijk op te knappen of grondig schoon te maken. Kan je direct meer tijd aan je hobby besteden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
SawaFish schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:28:
[...]

Een "betere" machine merk je hoe precies? Uiteindelijk doet zo'n apparaat twee dingen: warm water toevoeren en daar druk op zetten. Een betere machine kan misschien meer druk zetten, maar daar word je koffie waarschijnlijk niet beter van. Het zit dan ook meer in dat alles consistenter word, hogere kwaliteit onderdelen (minder onderhoud) en misschien gebruiksvriendelijker. Het doel is niet zo fijn mogelijk malen en met zo hoog mogelijke druk koffie zetten, maar om alles zo goed mogelijk af te stellen op jouw smaak. Dan heb je nu waarschijnlijk meer aan een maler die beter binnen de espresso range afgesteld kan worden.

Zoals gezegd geven betere malers een betere distributie van de koffie deeltjes en hoor je ze beter in te kunnen stellen. En als je het een dure hobby vind (waar je gelijk in hebt) dan is er veel tweedehands te vinden. Een hoop apparatuur is relatief simpel en vrij makkelijk op te knappen of grondig schoon te maken. Kan je direct meer tijd aan je hobby besteden :+
Let wel, zonder OPV wordt het verschil tussen 'goede doorloop' en 'blokkeren' wel klein. Als er een beetje teveel tegendruk is door de maling zal de druk oplopen tot de maximale pompdruk (15 bar) en hiermee de puck eigenlijk in elkaar drukken waardoor er geen water meer doorheen komt. Dit voorkom je door een OPV op 9 bar. Aan de andere kant heb je met een betere maler natuurlijk weer meer controle in dit kleinere bereik. Maarja, zo begint het allemaal :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
Ik moet wel zeggen dat het allemaal wel plezant is om mee bezig te zijn, al dat tweaken... :)
Ik ga zeker rekening houden met jullie opmerkingen en uiteindelijk zal ik wel geraken waar ik wil
Tis zoals iemand zei; je moet ergens beginnen he. Nu nog hier verkocht krijgen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Vitabissj op 10-03-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-10 09:02
Inspired schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:08:
[...]

Mag een dealer in NL wel onder de adviesprijs gaan zitten? Of dwingt Jura dit af? Ik vind het vreemd dat in NL elke dealer op de adviesprijs zit en in Duitsland niet. Bij andere merken zit er amper verschil tussen Nederland en Duitsland. Als er op zo'n bedrag dan EUR 280,- tussen zit dan rij ik idd naar Duitsland. Als dealers in NL hier moeite mee hebben moeten ze dit aankaarten bij Jura. Imho kun je dit een consument niet aanrekenen.
Je kan de strategie van Jura denk ik goed vergelijken met die van Bose (het audiomerk). Ze kiezen beiden om overal dezelfde prijs is in Nederland te hanteren. In Duitsland is dat anders. Toen ik nog voor Bose werkte was het zo dat er in Duitsland gewoon met prijzen gestunt kon worden. Hier in Nederland kon dat niet, omdat je anders op de blacklist kwam.

Het is de voor en na-delen tegen elkaar opwegen.

Ps. Voor garantie kan je Jura in Zoetermeer bellen. die hebben een haal en brengservice. ook als je ver weg woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:04
Heeft er iemand van jullie ervaring met tampingstations? Ik heb nu een gehoekte mat van motta maar past niet helemaal bij de keuken en ligt meer in de weg.
Nu heb ik even zitten kijken naar tamping stations en heb diverse leuke gezien maar iemand ervaring met die stations... nog voor en nadelen ??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
Gekke henk schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:57:
Heeft er iemand van jullie ervaring met tampingstations? Ik heb nu een gehoekte mat van motta maar past niet helemaal bij de keuken en ligt meer in de weg.
Nu heb ik even zitten kijken naar tamping stations en heb diverse leuke gezien maar iemand ervaring met die stations... nog voor en nadelen ??
Ik had een mat (voor op de rand van het aanrecht) maar vond dat echt niet praktisch of zelfs maar prettig in gebruik, nu heb ik deze, bevalt erg goed, vooral prettig dat het portafilter er vast in ligt voor tampen etc.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.7b4d4c4dLmojWk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TweLzXrQUmwFXvf6SkO8DzY6iyI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xP86TwVn5RvshThy1Lj34N5Y.jpg?f=user_large

[ Voor 2% gewijzigd door RoosW op 10-03-2021 19:07 . Reden: taalvouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:31

oscarwashere

"Very nice"

RoosW schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:06:
[...]

Ik had een mat (voor op de rand van het aanrecht) maar vond dat echt niet praktisch of zelfs maar prettig in gebruik, nu heb ik deze, bevalt erg goed, vooral prettig dat het portafilter er vast in ligt voor tampen etc.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.7b4d4c4dLmojWk
[Afbeelding]
Gekke henk schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:57:
Dit is geen cynische opmerking, maar gewoon nieuwsgierigheid... wat is het nut van een tamping station?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:04
@RoosW voor mij precies ook het geval.De mat ligt ook iedere keer in de weg. Dit station is inderdaad wel een hele mooie. Ga ook eens even op Ali kijken wat ik daar allemaal kan vinden

@oscarwashere Ik ben geen expert maar de mat gebruik je om de filterhouder op te plaatsen zodat je de koffie goed kan tampen zonder de aanrecht of filterhouder te beschadigen. Een tamp station doet precies hetzelfde. Je plaatst hier de filterhouder in zodat je de koffie goed kan tampen zonder de aanrecht te beschadigen en dat de onderkant van de filterhouder niet in contact komt met het aanrecht zodat er geen losse koffie aan de onderkant kan hechten...

Voor de meer ervaren experts, correct me if i am wrong :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
Ow yeah, de load cells werken prima. Ook heb ik een shitload aan experimenteerspullen (breadboard, elco's, weerstanden, 3.3/5v voeding, condensatoren, etc) gekocht om één en ander aan te kunnen sluiten. Maar de eerste electronica werkt.

De load cell is niet gecalibreerd en ik zat eraan te duwen / trekken met mijn vinger, maar het gaat om het idee.

[ Voor 14% gewijzigd door __fred__ op 10-03-2021 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
oscarwashere schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:19:
Dit is geen cynische opmerking, maar gewoon nieuwsgierigheid... wat is het nut van een tamping station?
Als je een regulier portafilter gebruikt is het heel handig omdat je daardoor een stabiele ondergrond hebt om de koffie aan te drukken. De uitloopjes vallen mooi weg in het tamping station.

Met een naked portafilter is dat veel minder het geval, maar dan nog steeds gebruik ik het tamping station altijd omdat ik het prettiger vind om op rubber aan te drukken dan op het keramieken werkblad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Stormcagy schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Je kan de strategie van Jura denk ik goed vergelijken met die van Bose (het audiomerk). Ze kiezen beiden om overal dezelfde prijs is in Nederland te hanteren. In Duitsland is dat anders. Toen ik nog voor Bose werkte was het zo dat er in Duitsland gewoon met prijzen gestunt kon worden. Hier in Nederland kon dat niet, omdat je anders op de blacklist kwam.

Het is de voor en na-delen tegen elkaar opwegen.

Ps. Voor garantie kan je Jura in Zoetermeer bellen. die hebben een haal en brengservice. ook als je ver weg woont.
Maar wat zijn dan precies de voor- en nadelen? Voor mij als consument levert het vooral een flink financieel voordeel op als ik een Jura over de grens haal. Nadelen zie ik voor de consument niet echt, want garantie loopt wel via Zoetermeer en voor onderhoud betaal ik een lokale dealer. Voor de dealer is er natuurlijk wel een hele zekere marge, maar het lijkt me dat een onmogelijkheid van een actie met de prijs toch ook een nadeel is. Nu geven ze er vaak een welkomstpakket met koffie oid bij, maar ik denk dat een consumrt liever een wat lagere prijs ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikovdk
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-05-2021
Hi allemaal, ik ben nu al een tijdje dit forum aan het volgen en lezen.
Afgelopen december heb ik (mede met wat ik hier heb gelezen) mijn gaggia classic en eureka mignon bonenmaler gekocht. Wat een verschil met mijn oude volautomatische machine, echt geweldig.
Sindsdien heb ik ook wat "upgrades" gekocht: bottomless portafilter (https://www.vanpommeren.n...ic-bodemloze-filterdrager) en IMS competition filterbakje (https://www.vanpommeren.n...70-2t-h26-5-m-filterbakje).

Nu heb ik gemerkt dat dit IMS competition filterbakje niet helemaal goed past in mijn standaard Gaggia portafilter, maar ook niet in mijn bottomless portafilter.Hij springt aan 1 kant omhoog als ik het bakje er in doe en blijft niet zo goed en vast zitten als de origineel geleverde Gaggia bakjes.
Dit heeft ook tot gevolg dat mijn koffie snel aan de douche blijft hangen en er altijd een laagje water op mn puck ligt. Met de origineel geleverde bakjes is de puck droog en blijft hij niet hangen aan de douche.
Tevens is het tampen lastiger omdat na het tampen het bakje weer omhoog "springt"

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:20
aikovdk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:05:
Hi allemaal, ik ben nu al een tijdje dit forum aan het volgen en lezen.
Afgelopen december heb ik (mede met wat ik hier heb gelezen) mijn gaggia classic en eureka mignon bonenmaler gekocht. Wat een verschil met mijn oude volautomatische machine, echt geweldig.
Sindsdien heb ik ook wat "upgrades" gekocht: bottomless portafilter (https://www.vanpommeren.n...ic-bodemloze-filterdrager) en IMS competition filterbakje (https://www.vanpommeren.n...70-2t-h26-5-m-filterbakje).

Nu heb ik gemerkt dat dit IMS competition filterbakje niet helemaal goed past in mijn standaard Gaggia portafilter, maar ook niet in mijn bottomless portafilter.Hij springt aan 1 kant omhoog als ik het bakje er in doe en blijft niet zo goed en vast zitten als de origineel geleverde Gaggia bakjes.
Dit heeft ook tot gevolg dat mijn koffie snel aan de douche blijft hangen en er altijd een laagje water op mn puck ligt. Met de origineel geleverde bakjes is de puck droog en blijft hij niet hangen aan de douche.
Tevens is het tampen lastiger omdat na het tampen het bakje weer omhoog "springt"

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
Geschikt voor:

Rancilio Silvia, Gaggia Classic en voor alle machines met een E61 zetgroep. Let wel op! Sommige oudere type filterdragers zijn te ondiep. Dit filterbakje heeft een hoogte van 26.5mm dus houdt hier alstublieft rekening mee en meet op voorhand uw oude filterbakje op. Maakt u gebruik van de bovenstaande machines en heeft u een bodemloze filterdrager? Dan past het uiteraard altijd, aangezien er geen bodem in zit.
Heb je al gecheckt of hij voldoet qua diepte (zie pagina Van Pommeren onderaan)

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikovdk
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-05-2021
noodel1988 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:39:
[...]

[...]

Heb je al gecheckt of hij voldoet qua diepte (zie pagina Van Pommeren onderaan)
Dank voor je reactie.
In een bottomless portafilter maakt het niet uit hoe hoog het filterbakje is. Het is vooral vreemd voor mij dat hij hier niet goed in past.

Het lijkt alsof die ijzerdraadjes (denk dat dat het is) die in het portafilter zitten niet goed het bakje "vast" kunnen pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bracha25
  • Laatst online: 09-10 09:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dpruk8ZfwKqVQA6Lw4OxTP_h9zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsGJDMqC74LSj4eA5MVXVkpf.jpg?f=fotoalbum_large Deze Cafelat Robot is een tijdje terug al in de plaats gekomen voor mijn La Pavoni. Wat een fijn ding. Volgens mij de makkelijkste en snelste manier om een goede espresso te kunnen maken. Zeker een aanrader!! Heeft alleen geen stoom mogelijkheid, maar dat gaat voor die enkele cappuccino’s prima met een French press. Zelfs latte art😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
Bracha25 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:40:
[Afbeelding] Deze Cafelat Robot is een tijdje terug al in de plaats gekomen voor mijn La Pavoni. Wat een fijn ding. Volgens mij de makkelijkste en snelste manier om een goede espresso te kunnen maken. Zeker een aanrader!! Heeft alleen geen stoom mogelijkheid, maar dat gaat voor die enkele cappuccino’s prima met een French press. Zelfs latte art😉
Mooi ding hoor. Stomen met een French Press?

Je gebruikt een losse melkopschuimer dan?

Ik heb wat problemen met mijn Delonghi Dedica EC685.

De koffie is bitter/zuur en ik denk dat dit komt door het niet goed warm worden van het element.

Nu drink ik (nog) slappe(re) capuccino's door de filterhouder in heet water "voor te verwarmen", maar dit is natuurlijk geen echte oplossing.

Ja ik weet dat het "niet de beste machine" ( :X ) is en er komt, hopelijk eind deze maand, een HX, maar tot die tijd wil ik graag iets acceptabels hebben ipv iedere keer denken dat ik Corona heb ivm de smaakpapillen die rot zijn.......

Ik ontkalk de machine netjes iedere maand met de, door Delonghi aangeraden, Espresso ontkalker op basis van melkzuur, maak 1x per week de filterbasket schoon (demonteren) en heb laatst mijn molen eens gereinigd, maar ondanks dat toch een heel stuk minder dan een maand geleden.

Ik gebruik al verse bonen van een lokale brander en heb alles al gedaan (koffiebus vervangen voor een andere) waarvan ik denk dat het zou kunnen helpen, maar dat was het niet.
Ik maal vers alleen mijn huidige maler staat het niet toe om een non-pressureized basket te gebtuiken. Dat stroomt eruit als een 70 jarige met blaasproblemen...

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bracha25
  • Laatst online: 09-10 09:42
Nee, ik maak melk warm en doe die in mijn French press om op te kloppen. Geeft prima schuim😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Koos2009 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:24:

De koffie is bitter/zuur en ik denk dat dit komt door het niet goed warm worden van het element.

Nu drink ik (nog) slappe(re) capuccino's door de filterhouder in heet water "voor te verwarmen", maar dit is natuurlijk geen echte oplossing.

Ja ik weet dat het "niet de beste machine" ( :X ) is en er komt, hopelijk eind deze maand, een HX, maar tot die tijd wil ik graag iets acceptabels hebben ipv iedere keer denken dat ik Corona heb ivm de smaakpapillen die rot zijn.......

Ik ontkalk de machine netjes iedere maand met de, door Delonghi aangeraden, Espresso ontkalker op basis van melkzuur, maak 1x per week de filterbasket schoon (demonteren) en heb laatst mijn molen eens gereinigd, maar ondanks dat toch een heel stuk minder dan een maand geleden.

Ik gebruik al verse bonen van een lokale brander en heb alles al gedaan (koffiebus vervangen voor een andere) waarvan ik denk dat het zou kunnen helpen, maar dat was het niet.
Ik maal vers alleen mijn huidige maler staat het niet toe om een non-pressureized basket te gebtuiken. Dat stroomt eruit als een 70 jarige met blaasproblemen...
Je loopt hier, vrees ik, écht tegen de beperkingen van je equipment aan. Je kan allerlei hacks verzinnen om er iets goed uit te halen zoals warm water vlak voor gebruik in de tank te gooien, alleen sta ik niet in dat de pakkingen, koppelingen en het materiaal dat leuk gaat vinden. Bovendien speel je een verliezende wedstrijd als je ook gebruik maakt van een pressurized portafilter. Ideeën:
  • warm water in de tank
  • portafilter warm maken
  • eerst water door de douche laten lopen tot de pressostaat aanslaat en vlak voordat-ie uitgaat je bakkie zetten
  • kopje goed voorverwarmen
Overigens bitter/zuur slaat meer op een onevenwichtig bakkie - kanaalvorming. Je kan met een opengevouwen paperclip de koffie in de basket een beetje verdelen en de 'klontjes' breken zodat je daar minder last van hebt. en goed verdelen over de basket en netjes tampen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ravhin op 12-03-2021 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
[...]
Haal een Hario, Chemex, of Aeropress en perfectioneer je slow coffee totdat je je nieuwe machine hebt, heb je later ook nog steeds nut van. Ik zet zelf naast espresso's nog elke ochtend een wat grotere bak koffie met de Aeropress. Kan je de Android app "Brew Timer" aanraden om wat verschillende recepten te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
@Ravhin Die laatste tip over dat roeren had ik nog niet geprobeerd of bedacht.

Dat zal ik straks eens proberen.

Inmiddels geroerd met een cocktailprikker en het lijkt inderdaad channeling te zijn.

Eindelijk betere koffie dan aan het begin van de week (y) .

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
joke_name schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:32:
[...]

Ik heb deze set en ben super tevreden.
Maler maakt niet veel geluid.
Hij is snel op temperatuur.

Deze set gekocht bij:
https://www.hoofdkwartier...it-marax-kopen-nederland/

Deze jongens pakken de machine met je uit en controleren hem en leggen alles uit.
Ze doen ook onderhoud aan je machine.

Als je meer info vraag gerust.
Met dank aan jouw tip heb ik dezelfde set ook daar besteld vandaag. Moet alleen twee/drie weken wachten op de levering.

Als ik hem ophaal zal ik je naam even laten vallen als je wilt, misschien zit er nog een zakje bonen in voor je 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
[...]

[knip]

Ik zou ook eens naar je maler kijken, als je geen gewone basket kan gebruiken omdat het er dan uit spuit zou ik denken dat je te grof maalt. Dat kan dan ook voor onder extractie zorgen en dus de bitter/zure smaak.

Heb je een andere molen voor bij je HX straks? Anders loop je vermoedelijk tegen hetzelfde probleem aan.
Pagina: 1 ... 73 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1