JST94 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:25:
Hey allen,
Ik ben nu een tijdje in het bezit van een Sage Barista Express. Ik ben vrij tevreden over de shots die ik er uit haal. Zojuist heb ik een naked portafilter ontvangen, maar ik zie dat ik wat last heb van channeling(?)(Het sprietst er een beetje uit in plaats van zo'n mooie trechter). Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Hoe ik mijn espresso zet:
1. Ik weeg 18G bonen af;
2. Vermaal ze
3. Level en tamp ze.
4. Door te meten probeer ik een ratio van 1:2 te halen tussen 25:30s.
Er zijn meerdere oorzaken voor channeling te vinden, de belangrijkste: Goed Tampen (om de koffie heel recht en gelijkmatig te verdelen)
Water zoekt altijd de makkelijkste weg, als je dus op de ene plek de koffie ook maar iets minder aangedrukt hebt als elders of als de puck op de ene plek 1/2 mm minder dik is als op de rest van de verdeling, dan zal het water daar door de puck heen breken.
Dit komt mede door de druk (9 bar of daaromtrent)
De druk is belangrijk omdat hierdoor de koffie voldoende wordt gecomprimeerd en de puck zijn vorm behoudt. Ook zorgt een rechte druk ervoor dat de koffie gelijkmatig is. Op deze manier helpt het om kanalen (channeling) en, op zijn beurt, over, onder of inconsistente extractie te voorkomen.
Ik gebruik zelf twee extra tools (en mijn Tamper is na twee maanden nog steeds niet binnen uit China).
De eerste is een handvatje met drie dunne stevige metalen draden, om de koffie na het malen in het portafilter mee door te roeren (niet circulair gaan, dat lijkt juist channeling te bevorderen, gewoon van links naar rechts of omgekeerd de klomp(jes) opbreken.
En daarnaast deze
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/51jdgiilmf8RMPzt7GSwfedm.jpg?f=user_large)
Die plaats je met de ongelijke kanten in de koffie en draai je rond, dit verdeelt en vlakt de koffie heel mooi gelijkmatig.
Ik Tamp dus verder niet (omdat ik enkel een bollig plastic ding heb) en heb hier prima resultaten mee.
Verder heb ik het meeste last van (best wel explosieve) channeling (mijn vrouw kijkt nu chagrijnig naar de raambekleding) als ik meer als 17 gr koffie in mijn mandje probeer te proppen, met 17 gr heb ik een strakke afdruk van het douchescherm in mijn puk staan, dus ik vermoed dat 16gr beter zou zijn, maar als ik ook maar iets meer doe lekt het filter een beetje en heb ik gegarandeerd spetters koffie overal.
[
Voor 1% gewijzigd door
RoosW op 05-03-2021 14:04
. Reden: Toevoeging informatie ]