Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16

vooghel

Cunning linguist

Ik ben op zoek naar een volautomaat, heb dit topic doorgespit, maar zie nu door de bonen :P het bos niet meer en hoop op goede raad alhier.

Nu: Gaggia Espresso color halfautomaar, met kant & klaar gemalen koffie erin (I know, sue me...) en een Aeroccino voor de zeldzame cappucino. Er gaan gemiddeld zo'n 6 kopjes per dag uit.

Eisen:
  • goede kwaliteit koffie (duh);
  • zowel espresso als lungo;
  • 2 koffie tegelijk zetten;
  • onderhoudsvriendelijk;
  • prijs € 400 - € 600;
  • formaat niet te breed i.v.m. beschikbare ruimte aanrecht.
Wensen:
  • melkschuimfunctie mag maar hoeft niet;
  • liever keramische maalschijven dan metalen;
  • niet te lawaaiig;
  • aparte optie voor gemalen koffie (voor bijv. decaf).
Shortlist:
  • Nivona CafeRomatica 520/530;
  • Nivona CafeRomatica 660;
  • Siemens EQ500 TP501R09;
  • Siemens EQ.6 plus TE651209RW;
  • Siemens EQ3 TI301209RW.
In dit topic wordt Nivona vaak aangeraden, maar zijn er ook negatieve geluiden over defecten en/of snelle slijtage.

En ik heb gekeken naar Gaggia volautomaten (de Cadorna, Naviglio en Velasca), niet zozeer vanwege ons apparaat, maar omdat ze ook de Classic Pro maken. Maar daar heb ik o.b.v. de reviews toch een beetje twijfels over gekregen. Van Melitta heb ik helemaal geen beeld van de kwaliteit, maar die met twee bonenreservoirs zitten toch ver boven budget.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:17
Hier de Nivona 660, ruim 2 jaar al tevreden gebruiker, en best wat volautomaten gesleten. Wat mij betreft Nivona zeker een aanrader 😊

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:36
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe volautomaat. We hebben nu een paar jaar een Seaco welke nu begint te lekken en alle koffieprut buiten de bakjes valt.

@Nomad Jij was eerst fan van Nivona maar nu niet meer. Zou je dan eerder nu Jura aanraden? Mijn zus heeft toevallig een E6 gekocht twee weken geleden, en moet zeggen dat het een indrukwekkend apparaat is (Ook ''stil'' vergeleken met die van mij :X )

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Possible schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:31:
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe volautomaat. We hebben nu een paar jaar een Seaco welke nu begint te lekken en alle koffieprut buiten de bakjes valt.

@Nomad Jij was eerst fan van Nivona maar nu niet meer. Zou je dan eerder nu Jura aanraden? Mijn zus heeft toevallig een E6 gekocht twee weken geleden, en moet zeggen dat het een indrukwekkend apparaat is (Ook ''stil'' vergeleken met die van mij :X )
Ja ik ben wat geswitcht hierin...Ik had vroeger zelf goede ervaringen met Nivona en zodoende mijn ouders 1 cadeau gedaan en goede vrienden 1 geadviseerd. Helaas zijn beide met veel gezeur en gemopper stuk gegaan en was het alles behalve zorgeloos plezier. En qua smaak/maling kon ik de koffie bij mijn ouders ook niet zo lekker krijgen als uit een jura (beide verse bonen)...zodoende ben ik wat meer over naar Jura als advies....àls het perse een volautomaat moet worden...(ik adviseer ook vaak filterkoffie bijv)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Possible
Nomad schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:56:
[...]

Ja ik ben wat geswitcht hierin...Ik had vroeger zelf goede ervaringen met Nivona en zodoende mijn ouders 1 cadeau gedaan en goede vrienden 1 geadviseerd. Helaas zijn beide met veel gezeur en gemopper stuk gegaan en was het alles behalve zorgeloos plezier. En qua smaak/maling kon ik de koffie bij mijn ouders ook niet zo lekker krijgen als uit een jura (beide verse bonen)...zodoende ben ik wat meer over naar Jura als advies....àls het perse een volautomaat moet worden...(ik adviseer ook vaak filterkoffie bijv)
Het moet inderdaad een volautomaat worden omdat ik hier ook oppas heb voor 2x per week die graag koffie / cappuccino drinken. En ik wil ze daarom niet met een halfautomaat pesten :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11
vooghel schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:12:
Ik ben op zoek naar een volautomaat, heb dit topic doorgespit, maar zie nu door de bonen :P het bos niet meer en hoop op goede raad alhier.

Nu: Gaggia Espresso color halfautomaar, met kant & klaar gemalen koffie erin (I know, sue me...) en een Aeroccino voor de zeldzame cappucino. Er gaan gemiddeld zo'n 6 kopjes per dag uit.

Eisen:
  • goede kwaliteit koffie (duh);
  • zowel espresso als lungo;
  • 2 koffie tegelijk zetten;
  • onderhoudsvriendelijk;
  • prijs € 400 - € 600;
  • formaat niet te breed i.v.m. beschikbare ruimte aanrecht.
Wensen:
  • melkschuimfunctie mag maar hoeft niet;
  • liever keramische maalschijven dan metalen;
  • niet te lawaaiig;
  • aparte optie voor gemalen koffie (voor bijv. decaf).
Shortlist:
  • Nivona CafeRomatica 520/530;
  • Nivona CafeRomatica 660;
  • Siemens EQ500 TP501R09;
  • Siemens EQ.6 plus TE651209RW;
  • Siemens EQ3 TI301209RW.
In dit topic wordt Nivona vaak aangeraden, maar zijn er ook negatieve geluiden over defecten en/of snelle slijtage.

En ik heb gekeken naar Gaggia volautomaten (de Cadorna, Naviglio en Velasca), niet zozeer vanwege ons apparaat, maar omdat ze ook de Classic Pro maken. Maar daar heb ik o.b.v. de reviews toch een beetje twijfels over gekregen. Van Melitta heb ik helemaal geen beeld van de kwaliteit, maar die met twee bonenreservoirs zitten toch ver boven budget.
Ik heb de Siemens EQ 500 uit je lijstje.
Bevalt hier goed, makkelijk te bedienen en een stille bonenmaler.
Zetgroep is geheel uitneembaar en schoon te spoelen.
Reinigingsfunctie werkt ook prima zoals bv na het gebruik van melk.
Nadelen?
Er is geen gebruikersprofiel in te stellen bv als ik een lungo 80ml zou willen drinken en mijn vrouw eentje van 100ml.
Kwestie van één knop drukken om de ml in stappen te veranderen.
Apparaat onthoudt wel laatste stand. Als ik bv lungo 80ml heb gezet en mijn vrouw daarna cappuccino kiest blijft de lungo stand gewoon op 80ml staan.
Wat wel vreemd is dat dit apparaat geen teller heeft voor gezette kopjes.
Hij geeft wel aan wanneer er ontkalkt moet worden en het waterfilter vervangen moet worden (optioneel).

• NeoPhire
Intussen ook enthousiast geworden over single dosing en erg gecharmeerd van de Niche zero, helaas nergens meer te krijgen nu 😊

Mocht iemand er eentje te koop weten, wegdoen of willen ruilen tegen een Eureka Mignon Specialita, laat het me gerust weten 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nergens voor nodig, even zoeken op hoe je moet single dosen met een specialita. Doe ik zelf ook, en hier in topic ook paar keer besproken.

https://www.home-barista....-modification-t62875.html
En mijn ghetto-hack: defusion in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

[ Voor 42% gewijzigd door defusion op 18-02-2021 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik single dose ook met de specialita. Na uitvoerig testen is mijn onderbouwde schatting dat er ongeveer 1 gram retentie is....ik maal dat weg, maar het is super acceptabel om die 1 gram te accepteren en niet over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:01
Possible schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:15:
[...]

Het moet inderdaad een volautomaat worden omdat ik hier ook oppas heb voor 2x per week die graag koffie / cappuccino drinken. En ik wil ze daarom niet met een halfautomaat pesten :P
Ik had een Jura en heb, toen die de geest gaf, erg getwijfeld over Nivona vanwege de uitneembare zetgroep en de lagere prijs. Uiteindelijk toch weer een Jura genomen (E8 EB) en geen moment spijt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 11:48
Zo, mijn app toont nu de boilervariabelen (druk, temperatuur, trend, verwarming aan/uit). Je kunt goed zien dat de simulatie de druk simpel +- 0.03bar regelt. De uiteindelijke electronika zal PID sturing toepassen. (Ik heb de video gestart op het punt waar de druk begint op te lopen en na 10 seconden geknipt, omdat er tussen 100 en 120 graden niet zoveel gebeurt). Voor de oplettende kijkers: Ja, er ontstaat al wat druk voor de 100 °C. Mijn simulatie werkt met een random atmosferische druk, dus het kookpunt is niet elke keer exact 100 °C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
What the heck, het is toch niet dat je je geld op een andere manier op kan maken:

https://keencoffee.com/pr...ibute_pa_roast=omni-roast

Wil toch eens weten wat die anaerobische sensatie in de koffiewereld is. Komt neem ik aan deze week wel binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:05
__fred__ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:50:
What the heck, het is toch niet dat je je geld op een andere manier op kan maken:

https://keencoffee.com/pr...ibute_pa_roast=omni-roast

Wil toch eens weten wat die anaerobische sensatie in de koffiewereld is. Komt neem ik aan deze week wel binnen.
Ben heel benieuwd naar je ervaringen, maar ik zou er zelf geen seconde over denken zoiets te kopen, iemand loopt daar goed op binnen vermoed ik zomaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 20:12
RoosW schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Ben heel benieuwd naar je ervaringen, maar ik zou er zelf geen seconde over denken zoiets te kopen, iemand loopt daar goed op binnen vermoed ik zomaar ;)
Ik moet zeggen dat ik wel fan ben van de anaerobe koffie’s. Vooral de Miramar van Friedhats was echt heel erg lekker. Nu 1 van Shokunin. Die van Keen lijkt ook wel interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
RoosW schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Dat binnenlopen valt wel mee. Kleine plantage, selectief plukken (niet machinaal, alleen beste vruchten) en nog moeten investeren in fermentatieketels en daarnaast experimenteren om de beste methode te ontdekken, dus ook wel eens een deel van de oogst weg moeten gooien. Het kost ongetwijfeld tijd en aandacht om hele goeie koffie te telen. Hopelijk komt het ook daadwerkelijk bij de boer terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
@Hercul3s thanks voor de tip. Heb gelijk de anaerobe koffie uit el salvador bij Friedhat gekocht, heb buren uit el salvador namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Vandaag de Jura E6 gekocht! Aangezien mijn huidige koffiezetapparaat begint te lekken en de koffie niet meer lekker smaakt (koffie valt deels eruit tijdens het malen, en hij lekt :X )

De Seaco heb ik 7 jaar geleden gekocht voor 250 euro omdat ik het eerst wou '''proberen'' Dus hij heeft het prima gedaan voor z'n leeftijd en prijs :P

Altijd keurig onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Possible schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:02:
Vandaag de Jura E6 gekocht! Aangezien mijn huidige koffiezetapparaat begint te lekken en de koffie niet meer lekker smaakt (koffie valt deels eruit tijdens het malen, en hij lekt :X )

De Seaco heb ik 7 jaar geleden gekocht voor 250 euro omdat ik het eerst wou '''proberen'' Dus hij heeft het prima gedaan voor z'n leeftijd en prijs :P

Altijd keurig onderhouden.
Tja, de afdeling 'Plastic Fantastic' machines is niet voor een heel lang leven gebouwd. Ik had zo ongeveer hetzelfde met een Siemens EQ6, een machine van bijna 800 euro, hij deed het jaren zonder enig probleem, vertoonde kuren en was weg ter reparatie, en vanaf dat moment was het bergafwaarts, toen ie ook nog begon te lekken (ik vermoed de afdicht ringen) heb ik de pijp aan maarten gegeven, we hebben toen een goedkope DeLonghi gekocht, als die overlijd komt er net als bij jou een Jura, hopelijk heeft die niet vage mini onderdelen die spontaan van de zetgroep afvallen ;)

In ander nieuws, ik heb net een La San Marco gekocht (on demand met 84mm maalschijven) ter vervanging van mijn Compak K6.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Laatst online: 16:04
Daar zijn we weer zoals in mijn eerdere post aangegeven zat ik te wachten op mijn Lelit Bianca. Het was nog even wachten tot de molen binnen was maar vandaag werd dan eindelijk alles geleverd.
De bianca zal bijgestaan worden door de Eureka Mignon Specialita.

Om 2 uur kwam de eigenaar van de winkel alles zelf brengen en werd onder zijn begeleiding ook alles geïnstalleerd. Toch wel fijn om ook even duidelijke uitleg te krijgen van de machine en meteen samen de molen correct ingesteld. De bonen is zijn eigen huis merk en na een paar keer proeven en meten nu voorlopig tevreden hoe deze ingesteld staat.
Wat is de Bianca een prachtige machine. Uiteraard moet het spelen nog beginnen maar de eerste shots espresso waren al erg lekker... Nu nog even wachten op de weegschaal zodat we ook wat meer kunnen spelen met gewicht en doorloop tijd... En uiteraard voor de vrouw ook even wat oefenen op de cappuccino en Latte :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5hdD0dFYpiQseFIXUMYm7uJKh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkiP5LWcF8LKXa1qmVuWOeKb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:54
Wat een pracht setje! Mag ik vragen welke uitkloplade dat is @Gekke henk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik vond net een steentje in mijn koffiebonen. Gelukkig kwam ik er bij het vullen van mijn machine achter. Nu ben ik wel benieuwd:

Was het schadelijk geweest als ik het steentje niet had ontdekt?
Kan je hier de leverancier van de koffie op aanspreken?
Wat doen jullie om dit eventueel te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Ojjorz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:18:
Ik vond net een steentje in mijn koffiebonen. Gelukkig kwam ik er bij het vullen van mijn machine achter. Nu ben ik wel benieuwd:

1) Ja, het kan je maalschijven slopen.
2) Nee, dit is altijd een risico. Het is me regelmatig al overkomen.
3) Ik gooi de inhoud van 250 gram koffie altijd ff op een wit dienblad en check op steentjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:36
Ojjorz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:18:

Als er een destoner is gebruikt is het risico minimaal dat je een steentje aantreft. Ik zou het zeker even melden. Geen idee hoe leveranciers hier mee omgaan maar ik heb in 7 jaar één keer een klant met een kapotte molen meegemaakt en die is vergoed door de brander van de bonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
bszz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Als er een destoner is gebruikt is het risico minimaal dat je een steentje aantreft. Ik zou het zeker even melden. Geen idee hoe leveranciers hier mee omgaan maar ik heb in 7 jaar één keer een klant met een kapotte molen meegemaakt en die is vergoed door de brander van de bonen.
Je hebt gelijk natuurlijk, maar een destoner kost behoorlijk geld, dus de vraag is of alle micro-roasters waar ik koffie vandaan haal daar ook in investeren.

Een wat grotere brander zou er één moeten hebben. Het ligt er denk ik aan waar je je koffie vandaan haalt. Melden kan zeker geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:29

oscarwashere

"Very nice"

Toch vraag ik mij af in hoeverre een leverancier hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld. Het blijft een 'natuurproduct', die welliswaar nauwkeurige selectie moet ondergaan. Net als dat je in de supermarkt ook best eens (zelfs gewassen en gesneden) groente kan kopen, waar toch een ongewenste extra in zit. Het lijkt mij een kwestie van coulance hoe de leverancier hiermee omgaat, al is het iets prijziger om een molen te vergoeden dan je een nieuw zakje sla mee te krijgen bij de servicebalie van de super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:05
Gekke henk schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:00:
Daar zijn we weer zoals in mijn eerdere post aangegeven zat ik te wachten op mijn Lelit Bianca. Het was nog even wachten tot de molen binnen was maar vandaag werd dan eindelijk alles geleverd.
De bianca zal bijgestaan worden door de Eureka Mignon Specialita.
Mooie set, dezelfde combinatie komt morgen hier binnen :). Wel de zwarte maler met chromen uitloop. Kijk uit naar het werken met deze machine. Kom van een volautomaat dus gaat een lekker leercurve worden en die dan weer doorgeven aan de vrouw.

Ben benieuwd of ze doorzettingsvermogen toont om melk te schuimen of dat ze een melkschuimer ernaast zet :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekke henk
@vinniefireman De lade die onder de molen staat is een Joe frex uitkloplade de luxe
Is niet de goedkoopste maar we zouden eerst een uitklopbakje hebben maar hij had de lade ook meegenomen en de molen past daar precies op en is toch wat fijner dan een los bakje... tevens is het ook makkelijk om de losse koffie meteen weg te vegen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekke henk
@m4yall Ik moet zeggen dat koffie maken met deze machine echt super gaat en dank aan de leverancier die alles mee ingesteld heeft... Wel even een tijdklok opzetten zodat de machine warm is als we beneden komen want dat heeft bij deze machines wel wat tijd nodig... Het melkopschuimen is even wennen en heeft nog wat training nodig maar is zoveel beter en lekkerder dan de melkopschuimer die de vrouw eerst ook gebruikte bij de vol automaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:14
oscarwashere schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:50:
Toch vraag ik mij af in hoeverre een leverancier hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld. Het blijft een 'natuurproduct', die welliswaar nauwkeurige selectie moet ondergaan. Net als dat je in de supermarkt ook best eens (zelfs gewassen en gesneden) groente kan kopen, waar toch een ongewenste extra in zit. Het lijkt mij een kwestie van coulance hoe de leverancier hiermee omgaat, al is het iets prijziger om een molen te vergoeden dan je een nieuw zakje sla mee te krijgen bij de servicebalie van de super.
Bonen koop je voor een bonenmaler. Als er risico”s zijn dat de maler stuk kan gaan dan moet de leverancier dit melden op de verpakking of bijv. gebruiksaanwijzing. Als dat niet gedaan wordt mag je als consument redelijkerwijs verwachten dat het product geen schade aanricht. Lijkt me gewoon aansprakelijkheid van de leverancier tenzij hij/zij er voor waarschuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik overweeg een PID in te gaan bouwen in mijn Silvia, heeft dat enig nut? En welke zou de beste keuze zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:07
RoosW schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:54:
Ik overweeg een PID in te gaan bouwen in mijn Silvia, heeft dat enig nut? En welke zou de beste keuze zijn?
Ja wat mij betreft ben ik er heel erg blij mee. Vermoedelijk weet je wel waar de waarde zit van zo'n PID, anders zou je het niet overwegen. Dat de temperatuur super stabiel is en je niet constant hoeft te temp. surfen is veel waard.

De PID stellen ze bij verkoop volgens mij in op de versie van de Silvia die je hebt. Meeste PIDs die ik voorbij zie komen zijn van Auber. Wel moet je kijken wat voor versie Silvia die je hebt want het type boiler is weer bepalend wat voor sensor je PID moet hebben. Zie ook onderstaande linkje van Auber zelf.

Ik weet niet hoe handig je zelf bent. Als je heel handig bent zou ik er eentje online op de kop tikken. Als je minder handig bent OF de tijd/zin er niet voor hebt zou ik Peter de Goede dit laten doen. Dat is de expert op gebied van Silvia tuning en die rekent een leuke hobbyprijs. http://www.ranciliosilvia.info

Mocht je zelf aan de slag willen gaan:
https://www.auberins.com/...duct_info&products_id=104

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 03-10 15:50
GAEvakYD schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:26:
[...]
Ik weet niet hoe handig je zelf bent. Als je heel handig bent zou ik er eentje online op de kop tikken.
Ik zou zeggen "een beetje handig en licht enthousiast". Heb het zelf enkele jaren geleden bij een wat oudere Silvia gedaan en dat was erg simpel, ook een setje van Auberins. Zijn vast filmpjes van op YouTube als je twijfelt of je dat kan. Maar veel meer dan het niveau van schroefjes los/vast draaien, dubbelzijdig tape gebruiken, en warmtegeleidende pasta smeren is het niet dacht ik. Misschien zijn de nieuwere Silvia's wat ingewikkelder geworden.

Vond zelf een PID heel veel prettiger, je kunt gewoon constanter koffie zetten met minder gedoe. Daarentegen word je machine niet beter, als je je machine goed kent is temp surfing net zo goed. Simpelweg betaal je voor meer gemak.

[ Voor 10% gewijzigd door SawaFish op 23-02-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ok, dat beantwoordt al mijn initiële vragen wel. Ik zal eens uitgebreid gaan studeren welke voor mijn wensen voldoet. Één van de dingen die ik er graag in zou hebben (naast de proces beheersing) is een pull timer, het is me niet duidelijk of die in elke pid zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 10:56

headout

Oi oi!

SawaFish schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Ik zou zeggen "een beetje handig en licht enthousiast".
Ik heb dezelfde ervaring. In mijn geval een Silvia V3 en een MeCoffee PID. Instructies op de website waren duidelijk, stap voor stap. Minpunt: het bedrijf achter de MeCoffee pid reageert niet op email is mijn ervaring. Er zijn vergelijkbare ervaringen overigens op koffiepraat.nl achtergelaten.

Heb je enige kennis en geen aftersales hulp nodig >> Mecoffee PID. Anders de Auber PID. En wil je niet zelf knutselen, dan is Peter de Goede of de andere Peter (Kafko >> http://www.kafko.nl/) de juiste persoon voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
headout schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring. In mijn geval een Silvia V3 en een MeCoffee PID. Instructies op de website waren duidelijk, stap voor stap. Minpunt: het bedrijf achter de MeCoffee pid reageert niet op email is mijn ervaring. Er zijn vergelijkbare ervaringen overigens op koffiepraat.nl achtergelaten.

Heb je enige kennis en geen aftersales hulp nodig >> Mecoffee PID. Anders de Auber PID. En wil je niet zelf knutselen, dan is Peter de Goede of de andere Peter (Kafko >> http://www.kafko.nl/) de juiste persoon voor je.
Dat klinkt als precies wat ik zoek! Als de instructies compleet zijn zou het moeten lukken, ik heb hier ook nog een tablet liggen die niet meer gebruikt word, ik zie mogelijkheden!
Alleen staat er een mededeling op de site (van 2020 weliswaar) dat ze out of stock zijn??

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Possible
Inmiddels de Jura E6 ontvangen. Zeer blij mee! Vergeleken met mijn oude koffie zeer lekkere koffie! Het zal zeker niet top zijn vergeleken met een halfautomaat, maar voor mij meer dan voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjBjoPjxwKfaP0Wl6xqPWwVrN6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zp6DCnWezgsBKTAIWG9fukqa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __fred__
Zo, de buit is binnen. De el diamante moet wat langer ontgassen, dus die stellen we nog ff uit en de friedman gaat voor de helft tot tweederde op en de rest vacuum in de vriezer. De friedman deel ik met de buurman (moet toch ook thuiswerken), dus de consumptie is hoog genoeg in deze tijd. Altijd leuk een kaartje erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-6DXmEI0KuPPan8jN1IuPVtKbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7epz8GW6H8pSCzqDAa14TJ1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoFDFYwEqfwenPVS5mzGrF8wMvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qtR36YUCcpJwAkWTHtQJi02.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0QnOMarNfBYSZobMAuoPWhdw-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRid8NEMgiFB8QbMz3JjtUuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGzVpIUJX3bMSVb9CpFBFxGnTwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIPRC5RWWv9rnQ6A6BToJFfp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51

Kraz

Saving the world

__fred__ schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:29:
Zo, de buit is binnen. De el diamante moet wat langer ontgassen, dus die stellen we nog ff uit en de friedman gaat voor de helft tot tweederde op en de rest vacuum in de vriezer. De friedman deel ik met de buurman (moet toch ook thuiswerken), dus de consumptie is hoog genoeg in deze tijd. Altijd leuk een kaartje erbij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit!
Ik heb zelf ook al naar de El Diamante gekeken van Keen, maar de 27,50 euro voor 250 gram is me toch wat te gek. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Kraz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:35:
[...]

Dat ziet er goed uit!
Ik heb zelf ook al naar de El Diamante gekeken van Keen, maar de 27,50 euro voor 250 gram is me toch wat te gek. :X
Daarom moet je ook per kg kopen, dan geniet je er 4x zo lang van en betaal je maar 95 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:46
Die El Salvador is echt heerlijk. Alsof je chocolademelk drinkt maar dan anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
New post: https://mac-digital.blog/...e-sensors-and-load-cells/

Maar dit hadden jullie eigenlijk al meegekregen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:05
__fred__ schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:41:
[...]

Daarom moet je ook per kg kopen, dan geniet je er 4x zo lang van en betaal je maar 95 euro.
:D mooi beredeneerd.

Bianca is hier binnen, zal morgen een plaatje delen. Maler instellen heeft aardig wat bonen gekost. Eerst een heerlijke splash en poetsen maar. Daarna mwoh, toen niets en nu loopt ie lekker door.

Ben maar gestopt in de hoop dat ik zo nog kan slapen :z

@Gekke henk tijdschakelaar moet ik nog bestellen (Fibaro met HomeKit), morgen maar eerst aanzetten, dan douchen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-10 11:20
__fred__ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Sumatra dan. Ik vind dat Boot niet echt duidelijk is over de gebruikte methode van wassen, maar in Indonesië op Sumatra is "Semi-washed" of "Wet-hulled" gebruikelijk. Dat zorgt inderdaad voor een bijzondere smaak koffie waar alle zuur zo'n beetje uit is, maar ook voor kruidige smaken zoals hout, aarde, tabak en leer. Moet je ding zijn, het is een vrij specifieke smaak. Als ik het smaakprofiel zo een beetje inschat, is dit inderdaad een wet-hulled koffie.
Nog geen feedback over de Sumatra maar de Ethiopië vind ik een stuk lekkerder. Proeft wat meer naar aardse koffie. Heeft minder 'zurige' nasmaak.

De Sumatra probeer ik hierna. net als de koffie die aanbevolen werd van giraf uit Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:54
@Gekke henk Nog een vraagje. Ik zie dat jouw Mignon op 14.2 seconden staat voor twee kopjes. Die van mij doet ruim 18 sec over 18 gram bonen. Hoeveel gram gebruik jij? En welke maalgraad hou je ongeveer aan?

• Gekke henk
vinniefireman schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:01:
@Gekke henk Nog een vraagje. Ik zie dat jouw Mignon op 14.2 seconden staat voor twee kopjes. Die van mij doet ruim 18 sec over 18 gram bonen. Hoeveel gram gebruik jij? En welke maalgraad hou je ongeveer aan?
Mijn maalgraad staat op 2 echter ik kan het exacte gewicht niet meten aangezien mijn weegschaal nog niet binnen is. Die zou deze week moeten komen.
Maalgraad is natuurlijk ook afhankelijk van de bonen. Ik heb verse classic arabica bonen die hij zelf laat branden dus geen idee waar die mee te vergelijken zijn

Maalgraad en tijd is ingesteld door diegene die de machine kwam installeren. Dat wil niet zeggen dat dit 100% correct is maar tot ik wat kan spelen met de weegschaal laat ik het zo staan aangezien ik best tevreden ben met het resultaat.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:23

Sharky

Skamn Dippy!

Mijn Siemens EQ5 uit 2015 begint wat kuren te tonen en ik ben niet zo tevreden over de temperatuur van de koffie. Als ik espresso of koffie in een onverwarmd kopje zet is het amper warm, eerder lauw. Ik denk dat ik in de markt ben voor een nieuwe machine. Iemand suggesties voor een volautomaat van max ~€ 800,00?

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
Ik van WC eend raad een Jura aan.
De D6 valt prima in dat prijs segment. Werkt super (fijnere bediening dan de D4).
Evt kan je ook naar een gebruikte Jura kijken (staan ook op Tweakers).

disclaimer; Ik onderhoud Jura's voor mijn werk en heb ze te koop staan via Tweakers.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Teus.espresso schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:13:
Ik van WC eend raad een Jura aan.
De D6 valt prima in dat prijs segment. Werkt super (fijnere bediening dan de D4).
Evt kan je ook naar een gebruikte Jura kijken (staan ook op Tweakers).

disclaimer; Ik onderhoud Jura's voor mijn werk en heb ze te koop staan via Tweakers.
Ik zat al naar de D4 te kijken. We maken hier thuis alleen maar espresso's en lungo's dus een melkschuimer is overbodig. Is de E-serie aan te raden ten opzichte van de D-serie?

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
De E is een hele verbetering dus ja ik raad het aan.
De D serie is oude techniek (eigenlijk een F50 met nieuw front). De E serie is alles slimmer, sterkere en hetere koffie. E6 werkt ook nog heel fijn met het display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 10:56

headout

Oi oi!

RoosW schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:28:
[...]
Alleen staat er een mededeling op de site (van 2020 weliswaar) dat ze out of stock zijn??
Ik zie het ook ja. Even een mailtje eraan wagen, en bij uitblijven van een reactie lijkt het me duidelijk. Dan liggen de scenario's 2 (Auber) of 3 (1 van beide Peters) voor de hand.

Jammer wel, want de Mecoffee PID is wel een interessant en veelbelovend project.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:20
-Muncky- schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Ik laat zeker even weten wat mijn bevindingen zijn. Het gaat mij ook vooral om het expirimenteren met betere/lekkere koffie. De DE filterkoffie ben ik wel even zat nu O-)
Heb je 'm toevallig al binnen, en zo ja, wat vind je er van? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik heb vandaag een OPV besteld bij D.R. Trading voor mijn QM. Ben wel benieuwd of ik het verschil ga merken! Nu loopt de druk vaak op tot 13-14 bar en heb het idee dat de machine daar niet zo heel blij van wordt en dat het de koffie niet ten goede komt. De installatie zou goed te doen moeten zijn, zelfs het gat naar het waterreservoir is al aanwezig.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:12
Na hier gelezen te hebben over anaerobe koffiebonen, toch ook eens de gok gewaagd en bij Friedhats een potje El Salvador besteld (samen met een potje Kenya Ndaroini AB).

Die El Salvador het eerst geprobeerd en moet zeggen; hele bijzondere ervaring. De geur is al apart, eigenlijk helemaal geen koffiegeur. Ik ben altijd slecht in het beschrijven van smaken en geuren, maar vind het een beetje likeur-achtig aan doen. De smaak is zacht met een licht zuurtje. De koffie lijkt ook wat zoeter dan wat ik tot nu toe gewend ben. Doet me zelfs een beetje aan honing denken misschien.

Of het €40,- per kilo waard is ben ik nog niet over uit*, maar het valt me als espresso (+/-40ml) uit een volautomaat zeker niet tegen.

Morgen de Kenya proberen, ben benieuwd wat dat brengt.

* Even verder gerekend, ik kocht voorheen zonder blikken of blozen nespresso cups á €0,40 per cupje (met gemiddeld 5,7 gram koffie maakt dat €70,- per kilo).

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 25-02-2021 19:55 ]

• AppieR
Ja, zo kan je alles wel naar je toe rekenen 😉. Bij Nespresso had je aan die 5,7 gram genoeg voor 1 kopje, nu heb je 3 cupjes nodig voor 1 bakkie.

• Aziraphale
Sharky schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Ik zat al naar de D4 te kijken. We maken hier thuis alleen maar espresso's en lungo's dus een melkschuimer is overbodig. Is de E-serie aan te raden ten opzichte van de D-serie?
Ik ben niet van WC Eend, maar heb wel een Jura E8 en had hiervoor een C5. Toen mijn C5 het begaf heb ik ook naar de D gekeken (D6 in mijn geval vanwege de cappuccino verslaving van mijn vrouw) en uiteindelijk toch voor de nieuw E-serie gegaan vanwege de laatste technieken zoals de betere molen en vacuum clean zetgroep. Dat laatste vond ik wel een fijne functie omdat je de zetgroep bij Jura er niet even uit kunt pakken om af te spoelen. Ik ben op zich handig genoeg om hem open te schroeven, maar dat is niet iets wat ik iedere week wil doen. 😊 En dan weer de E8 EB omdat de E6 geen gemalen koffie kan verwerken en dat was met een vrouw die vanwege zwangerschap en borstvoeding vaak caffeïnevrije koffie wil een voorwaarde.

Anyway, het apparaat draait nu twee weken en ik ben er helemaal weg van. Heerlijke koffie, al ben ik nog wel met maalgraad en bonen aan het experimenteren om het maximale er uit te halen

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Aziraphale schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:18:
[...]

Ik ben niet van WC Eend, maar heb wel een Jura E8 en had hiervoor een C5. Toen mijn C5 het begaf heb ik ook naar de D gekeken (D6 in mijn geval vanwege de cappuccino verslaving van mijn vrouw) en uiteindelijk toch voor de nieuw E-serie gegaan vanwege de laatste technieken zoals de betere molen en vacuum clean zetgroep. Dat laatste vond ik wel een fijne functie omdat je de zetgroep bij Jura er niet even uit kunt pakken om af te spoelen. Ik ben op zich handig genoeg om hem open te schroeven, maar dat is niet iets wat ik iedere week wil doen. 😊 En dan weer de E8 EB omdat de E6 geen gemalen koffie kan verwerken en dat was met een vrouw die vanwege zwangerschap en borstvoeding vaak caffeïnevrije koffie wil een voorwaarde.

Anyway, het apparaat draait nu twee weken en ik ben er helemaal weg van. Heerlijke koffie, al ben ik nog wel met maalgraad en bonen aan het experimenteren om het maximale er uit te halen
Goed om te horen. Hier in de buurt heeft iemand nog een E6 op voorraad dus dikke kans dat ik die morgen ga halen. Bedankt voor het delen van je ervaring!

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Sharky schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:21:
[...]

Goed om te horen. Hier in de buurt heeft iemand nog een E6 op voorraad dus dikke kans dat ik die morgen ga halen. Bedankt voor het delen van je ervaring!
Pleasure! Let er dan wel op dat je een E6 EB hebt, want die heeft die nieuwe molen. Je ziet nog redelijk wat EA staan, maar dat is het oude model.

• LA-384
AppieR schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:14:
Ja, zo kan je alles wel naar je toe rekenen 😉. Bij Nespresso had je aan die 5,7 gram genoeg voor 1 kopje, nu heb je 3 cupjes nodig voor 1 bakkie.
M'n volautomaat kan niet meer dan 11gr koffie malen, maar je hebt gelijk :D

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 13:30
Hallo koffie liefhebbers,

Ik wil graag wat voorleggen en hoop op wat behulpzame reacties.

Ik ben al jaren klant bij Nespresso Original maar had nu zin in iets anders. In eerste instantie heb ik de Nespresso Vertuo geprobeerd maar dat ziet er als het even (2min) staat echt heel smerig uit.
Ik ben mij nu al enige tijd aan het verdiepen in een echte bonen machine (espresso automaat).

Ik ben begonnen bij Philips LatteGo maar de recensies die je leest in de LatteGo groep op facebook over de kwaliteit van de machines en de service van Philips die is gewoon slecht. Ik heb mijzelf een budget gegeven van ongeveer 400 euro en zit inmiddels al naar machines van 600 te kijken. Eigenlijk zoals het altijd gaat.

Ik twijfel nu tussen de volgende machines
Saeco Picobaristo Deluxe SM5573/10 van 648 EURO
De'Longhi Dinamica ECAM350.55.B van 599 EURO.

Wat ik heb kunnen ontdekken is dat beide machines goed tot uitstekend zijn in deze prijsklasse met een aantal verschillen.

Delonghi heeft het waterreservoir aan de voorkant. Dit is voor mij makkelijker aangezien het apparaat in de hoek onder een keukenkastje komt te staan.

Delonghi heeft een ongelijke druk en de Saeco een gelijke druk. Ongelijke druk schijnt beter te zijn omdat het water dan met tussenpozen door de koffie heen gaat en hierdoor meer smaak opneemt.

De Saeco spoelt automatisch de melkleidingen na gebruik in tegenstelling tot handmatig bij de De'longi

Seaco heeft keramische schijven en de De'Longi RVS. Beide gaan lang mee maar keramische schijven zijn hittebestendig en beter voor de smaak van de koffie

De Saeco heeft een thermoblock en de De'Longhi een dubbel verwarmings systeem. Ik heb het vermoeden dat dubbel beter is omdat dan je koffie en stoom voor de melk afzonderlijk verwarmd is. Ik lees nog wel eens dat bij sommige machines de melk koud/lauw is.

Ik heb nu de neiging om voor de De'Longhi te gaan maar ben zeker benieuwd naar advies van een meer ervaren "barista"

Dank!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
AppieR schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:18:
Ik heb vandaag een OPV besteld bij D.R. Trading voor mijn QM. Ben wel benieuwd of ik het verschil ga merken! Nu loopt de druk vaak op tot 13-14 bar en heb het idee dat de machine daar niet zo heel blij van wordt en dat het de koffie niet ten goede komt. De installatie zou goed te doen moeten zijn, zelfs het gat naar het waterreservoir is al aanwezig.
Cool! Ben je van plan er een kleine build/mod log van te maken?

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wij drinken zelf geen koffie en hadden voor gasten een Senseo welke nu stuk is. De simpelste oplossing is een nieuwe kopen, maar ik heb in de loop der jaren wel begrepen dat de Senseo niet het smakelijkste 'bakkie' produceert.

Dus ben ik o.a. dit topic gaan lezen om wat beters te vinden. De ik-wil-altijd-het-beste neiging doet mij dan bij de Jura E6 of zelfs de E8 uitkomen. Met name de degelijke materialen, het minimale onderhoud en strakke look spreken mij aan. (Over de koffiesmaak kan ik immers niet oordelen.)

Maar als ik er dan iets langer over nadenk kom ik er niet onderuit: het is wel verrekte veel geld voor iets wat we zelf niet gebruiken. Misschien is er iets goedkoper's wat ook voldoet? Specifiek iets wat: goed smaakt, goed smoelt, niet na 2 jaar van ellende uit elkaar valt, en geen urenlange youtube cursus vereist om het onderhoud te kunnen plegen.

Anders geformuleerd: als je elke zaterdag bij ons langs komt, wat zie je dan het liefst staan, rekening houdende met het feit dat we zelf geen koffie drinken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:38
NielsFL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:39:
Wij drinken zelf geen koffie en hadden voor gasten een Senseo welke nu stuk is. De simpelste oplossing is een nieuwe kopen, maar ik heb in de loop der jaren wel begrepen dat de Senseo niet het smakelijkste 'bakkie' produceert.

Dus ben ik o.a. dit topic gaan lezen om wat beters te vinden. De ik-wil-altijd-het-beste neiging doet mij dan bij de Jura E6 of zelfs de E8 uitkomen. Met name de degelijke materialen, het minimale onderhoud en strakke look spreken mij aan. (Over de koffiesmaak kan ik immers niet oordelen.)

Maar als ik er dan iets langer over nadenk kom ik er niet onderuit: het is wel verrekte veel geld voor iets wat we zelf niet gebruiken. Misschien is er iets goedkoper's wat ook voldoet? Specifiek iets wat: goed smaakt, goed smoelt, niet na 2 jaar van ellende uit elkaar valt, en geen urenlange youtube cursus vereist om het onderhoud te kunnen plegen.

Anders geformuleerd: als je elke zaterdag bij ons langs komt, wat zie je dan het liefst staan, rekening houdende met het feit dat we zelf geen koffie drinken?
Ouderwetse filterkoffie apparaat met DE koffie van de supermarkt.

Goedkoop, makkelijk te onderhouden, makkelijk koffie te zetten, prima bakkie komt eruit.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• bszz
ChrisVrolijk schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:04:
Hallo koffie liefhebbers,

Ik wil graag wat voorleggen en hoop op wat behulpzame reacties.

Ik ben al jaren klant bij Nespresso Original maar had nu zin in iets anders. In eerste instantie heb ik de Nespresso Vertuo geprobeerd maar dat ziet er als het even (2min) staat echt heel smerig uit.
Ik ben mij nu al enige tijd aan het verdiepen in een echte bonen machine (espresso automaat).

Ik ben begonnen bij Philips LatteGo maar de recensies die je leest in de LatteGo groep op facebook over de kwaliteit van de machines en de service van Philips die is gewoon slecht. Ik heb mijzelf een budget gegeven van ongeveer 400 euro en zit inmiddels al naar machines van 600 te kijken. Eigenlijk zoals het altijd gaat.

Ik twijfel nu tussen de volgende machines
Saeco Picobaristo Deluxe SM5573/10 van 648 EURO
De'Longhi Dinamica ECAM350.55.B van 599 EURO.

Wat ik heb kunnen ontdekken is dat beide machines goed tot uitstekend zijn in deze prijsklasse met een aantal verschillen.

Delonghi heeft het waterreservoir aan de voorkant. Dit is voor mij makkelijker aangezien het apparaat in de hoek onder een keukenkastje komt te staan.

Delonghi heeft een ongelijke druk en de Saeco een gelijke druk. Ongelijke druk schijnt beter te zijn omdat het water dan met tussenpozen door de koffie heen gaat en hierdoor meer smaak opneemt.

De Saeco spoelt automatisch de melkleidingen na gebruik in tegenstelling tot handmatig bij de De'longi

Seaco heeft keramische schijven en de De'Longi RVS. Beide gaan lang mee maar keramische schijven zijn hittebestendig en beter voor de smaak van de koffie

De Saeco heeft een thermoblock en de De'Longhi een dubbel verwarmings systeem. Ik heb het vermoeden dat dubbel beter is omdat dan je koffie en stoom voor de melk afzonderlijk verwarmd is. Ik lees nog wel eens dat bij sommige machines de melk koud/lauw is.

[...]

Dank!
Disclaimer: Ik ken beide machines niet in de praktijk maar denk wellicht toch wat inzicht te kunnen verschaffen om je in de orientatiefase hopelijk een beetje richting te geven ;)

Beide zijn machines die je niet (snel) in een speciaalzaak tegen zult komen. Daar is wellicht een goede reden voor maar dat maakt ook dat je daar waar je het beste advies zou horen te krijgen niet terecht kan ;) Wat betreft de temperatuur van de melk: Die is standaard ergens tussen de 60 en 70 graden. Daarboven denatureren je eiwitten en ben je je schuim kwijt. Voeg daarbij de afkoeling van de koffie in zetgroep, slangen en uitloop en een espressovolume koffie en de temperatuur is behoorlijk anders dan uit bijvoorbeeld een halfautomaat waarbij (als het goed iis( zelfs de filterdrager warm is. Als het goed is wordt het thermoblock van een 'enkel' systeem overigens extra verhit op het moment dat er melk gestoomd wordt. Anders krijg je simpelweg geen stoom!

Als wat jij beschrijft als "ongelijke druk" te vergelijken is met P.E.P bij Jura verlengt dat de extractietijd om te compenseren voor (te) grove maling en bij Jura werkt dat echt!

Keramische vs (gehard) stalen schijven doen echt veel minder voor de smaak dan andere factoren en er is maar één manier om er achter te komen of het een relevant verschil is: proeven.
[...]
Ik heb nu de neiging om voor de De'Longhi te gaan maar ben zeker benieuwd naar advies van een meer ervaren "barista"
Ik denk dat een Barista je geen van beide machines zal adviseren >:)

[ Voor 4% gewijzigd door bszz op 25-02-2021 21:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11

Ik zou het dan simpel houden en een Nespresso apparaat kopen.
Kost een paar tientjes en de cupjes zijn er in allerlei smaken en prijzen te koop.
Een volautomaat met vers gebrande bonen lijkt mij een overkill tenzij je iedere dag (veel) gasten op bezoek krijgt die koffie drinken.
Een Jura is kwalitatief prima maar je moet er dan ook dagelijks gebruik van maken vind ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bszz
[...]

Een goede kop thee :+ Superlekker en beter dan oude koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@NielsFL Ik zou een E8 nemen, maar ben verder niet bevooroordeeld. Aan de andere kant ernstig zonde van het geld als je er zelf geen gebruik van maakt. Dan is een MoccaMaster of een simpel opschenksysteem veel interessanter.

@ChrisVrolijk Je zou eens op Coffeeness kunnen kijken, daar staan veel reviews op en die doen veel met DeLonghi en Saeco.

[ Voor 28% gewijzigd door Aziraphale op 25-02-2021 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@NielsFL Waarom ga je niet voor een Nespresso? Simpel in gebruik en onderhoud, prima koffie en door de gesealde cups ook prima houdbaar. Plus makkelijk te wisselen tussen espresso, ristretto en lungo en een compact formaat. Ik zie nu dat ik een paar reacties gemist heb en niet de eerste ben die dit voorsteld

@ChrisVrolijk Ik geloof dat je voor koffie's met melk(schuim) doorgaans beter af bent met een losse melkopschuimer. Zowel qua onderhoud als qua kwaliteit van het melkschuim.

Ik drink mijn koffie altijd zwart (enkel suiker) en ben op advies van hier voor een Nivona gegaan. Het is de goedkoopste geworden (de caferomatica 520) en afgezien van een storing na 1 maand gebruik, geen problemen meer gehad (in bezit sinds januari 2020).

De afstelmogelijkheden zijn beperkt, maar voor mij wel voldoende. Ik weet ook niet of er volautomaten zijn die veel meer bruikbare keuzes bieden. Zie evt ook mijn review.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 25-02-2021 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
@NielsFL Nespresso heeft ook een nieuw systeem met super gepatenteerde cupjes. Wat ik er van gelezen had was dat het beste wat je uit een cupjes automaat kan krijgen. Nadeel is dat de cupjes wat duurder zijn en dus door het patent niet in de supermarkt kan kopen maar het heeft wel iets extra”s t.o.v. gewone nespresso.

Edit nespresso is sowieso al veel beter dan Senseo.

[ Voor 7% gewijzigd door HEY_DUDE op 25-02-2021 22:05 ]

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Dank voor de reacties. Ik ga me wat verder verdiepen in de Nespresso!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 13:30
Aziraphale schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:53:
@NielsFL Ik zou een E8 nemen, maar ben verder niet bevooroordeeld. Aan de andere kant ernstig zonde van het geld als je er zelf geen gebruik van maakt. Dan is een MoccaMaster of een simpel opschenksysteem veel interessanter.

@ChrisVrolijk Je zou eens op Coffeeness kunnen kijken, daar staan veel reviews op en die doen veel met DeLonghi en Saeco.
Dank voor de tips.
Bij Coffeeness wordt de De'Longhi erg goed aangeschreven dus ik ga voor die machine. Ik vind de JURA gewoon nog te duur als 1e machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
HEY_DUDE schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:04:
@NielsFL Nespresso heeft ook een nieuw systeem met super gepatenteerde cupjes. Wat ik er van gelezen had was dat het beste wat je uit een cupjes automaat kan krijgen. Nadeel is dat de cupjes wat duurder zijn en dus door het patent niet in de supermarkt kan kopen maar het heeft wel iets extra”s t.o.v. gewone nespresso.

Edit nespresso is sowieso al veel beter dan Senseo.
Veel supermarkten verkopen ook compatible cupjes. Buren van ons hebben Starbucks cups die bij de supermarkt worden verkocht, zeker beter dan Senseo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
https://www.horecatraders...G8P1AlSB1H-waAjm-EALw_wcB

Zo, de doserless mod van de K10 kon natuurlijk niet lang uitblijven. Als je de foto ziet, zul je wel denken: "Jeetje, wat lelijk". Dat klopt, dit is niet de permanente oplossing. Het was een probeersel met een oude trechter om uberhaupt te kijken of een K10 doserless gemaakt kan worden zonder al teveel gedoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0JbT6Uz4zHztrZbcbcCuvu9Xck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k7lSYE1v87WJty19Vi4PsWM.jpg?f=fotoalbum_large

Experiment geslaagd. In combinatie met een blaasbalgje voor de laatste restjes en een kleine vernevelaar met water tegen de statische electriciteit vooraf op de bonen kom ik consistent tot 0.1g retentie. Dit is verwaarloosbaar en valt binnen de toleranties van mijn weegschaal, dus ik weet niet eens of ik uberhaupt retentie heb.

Maar dan nu mijn dilemma. Ik wil het netjes oplossen. Dat kan ik op twee manieren doen:

via een rvs 1.3L trechter. Dat wordt wel een tijdje dremelen, maar dan zal ie aardig passen. Voordeel is dat
de opening richting de maalschijven open blijft om met de blaasbalg leeg te blazen en dat ik waarschijnlijk met een diameter van 14cm en een lengte van 27cm de opening exact boven de portafilterhouder krijg.

Het effect wordt dan ongeveer dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klrp-R7BlZiNfSrL4-yZbs2VCIo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ynSxrURYiLLmfE89EYFFMdSY.jpg?f=user_large

Of ik ga een shute 3D printen. Deze shutes zijn niet meer te koop, maar ik denk dat ik iets vergelijkbaars wel geprint krijg. Visueel wordt dit wellicht aantrekkelijker, maar ik merk nu al dat de trechter icm single dosing ervoor zorgt dat je echt geen klontvorming krijgt, terwijl als je je portafilter direct onder de opening houdt, dat wel zo is. Nou kun je wel WDT-en om die kontjes eruit te krijgen, maar als de trechter dat al doet is het mooi megenomen. Ook komt de opening niet netjes onder de portafilterhouder, of ik moet voor 150 euro aan plastic erin doen en een megaslurf ontwerpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6x9WPMLCRkw57AUSDZ2r2DuA_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UGuBvla6XmGsbQCneAHUJ6eg.jpg?f=user_large

Jullie nog ideeen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
NeoPhire schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:01:
[...]

Veel supermarkten verkopen ook compatible cupjes. Buren van ons hebben Starbucks cups die bij de supermarkt worden verkocht, zeker beter dan Senseo :)
Hij bedoelt denk ik de vertuo cups, die liggen vziw niet in de supermarkt.
Maar, @NielsFL, die zou ik al helemaal niet nemen, gewoon lekker de standaard nespresso. Is harstikke prima voor bezoek / als je het zelf niet drinkt. En je kunt inderdaad de starbucks cups uit de supermarkt meenemen, die worden gemaakt door nespresso, en dusver is volgens mij iedereen daar wel over te spreken.

Ik, als liefhebber met thuis een semi-automaat, zou een nespresso wel aannemen, en een senseo of filterkoffie uit een pak dat misschien al weken open is laten staan.

Zo lang je het zelf niet drinkt, denk ik dat je 99% tevreden kunt stellen met een nespresso. Voor velen is het zelfs een upgrade tov wat men zelf thuis drinkt.

Ook een volautomaat zou ik skippen, tenzij je zoveel bezoek over de vloer krijgt dat je vers gebrande koffie altijd binnen een 4-6 weken ofzo op is. Maar dat lijkt me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Heb de Friedhats El Salvador opengemaakt. Zeker een betere koffie dan de Agua de Nieve (Keen coffee) die hiervoor in de molen zat, veel complexer van smaak.

De geur is duidelijk gefermenteerd en naast rood fruit ook wat aards, waar gelukkig in de koffie later niets meer van terug te vinden is.

Smaak kom ik later nog op terug, maar helaas is de koffie nog niet voldoende ontgast. De eerste liep door in 11 seconden, die heb ik maar weggegooid. 3 tandjes maalgraad fijner produceerde een zeer drinkbare espresso 19 gram in / 38 uit in 35 seconden. Omdat ie een tandje bitter en overextracted proefde, klein tikkie terug (nog niet eens 1 op de schaalverdeling). Normaal is ie dan spot-on, maar nu een gusher in 20 seconden. De ultieme espresso is er dus nog niet uitgekomen.

Wat je duidelijk terugproeft is de fruitigheid die je krijgt met een natural processed koffie uit e.g. ethiopie of jemen. Opvallend ook dat er echt nog wel een zuurtje overblijft (ik zou zeggen grapefruit / druif), maar ook duidelijk steenvrucht / gedroogd fruit en chocolade. Ik hoop dat ik hem nog wat zoeter krijg met de juiste maling c.q. een paar dagen ontgassen / rijpen, dan ga ik er nog een hoop plezier aan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
__fred__ schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:11:

Zo, de doserless mod van de K10 kon natuurlijk niet lang uitblijven. Als je de foto ziet, zul je wel denken: "Jeetje, wat lelijk". Dat klopt, dit is niet de permanente oplossing. Het was een probeersel met een oude trechter om uberhaupt te kijken of een K10 doserless gemaakt kan worden zonder al teveel gedoe.

[Afbeelding]

Experiment geslaagd. In combinatie met een blaasbalgje voor de laatste restjes en een kleine vernevelaar met water tegen de statische electriciteit vooraf op de bonen kom ik consistent tot 0.1g retentie. Dit is verwaarloosbaar en valt binnen de toleranties van mijn weegschaal, dus ik weet niet eens of ik uberhaupt retentie heb.

Maar dan nu mijn dilemma. Ik wil het netjes oplossen. Dat kan ik op twee manieren doen:

via een rvs 1.3L trechter. Dat wordt wel een tijdje dremelen, maar dan zal ie aardig passen. Voordeel is dat
de opening richting de maalschijven open blijft om met de blaasbalg leeg te blazen en dat ik waarschijnlijk met een diameter van 14cm en een lengte van 27cm de opening exact boven de portafilterhouder krijg.

Het effect wordt dan ongeveer dit:

[Afbeelding]

Of ik ga een shute 3D printen. Deze shutes zijn niet meer te koop, maar ik denk dat ik iets vergelijkbaars wel geprint krijg. Visueel wordt dit wellicht aantrekkelijker, maar ik merk nu al dat de trechter icm single dosing ervoor zorgt dat je echt geen klontvorming krijgt, terwijl als je je portafilter direct onder de opening houdt, dat wel zo is. Nou kun je wel WDT-en om die kontjes eruit te krijgen, maar als de trechter dat al doet is het mooi megenomen. Ook komt de opening niet netjes onder de portafilterhouder, of ik moet voor 150 euro aan plastic erin doen en een megaslurf ontwerpen.

[Afbeelding]

Jullie nog ideeen?
Ik vind die metalen trechter er prima uitzien, is dat ook niet wat bij andere doserless modellen gebruikt word? En als dat meteen alle klonten verwijderd is het helemaal geweldig, ik heb dat met de K6 zelfs na de doser nog, al hoef je er maar hard naar te kijken om ze op te breken, dus erg problematisch is het niet.
Ik zou de dremel maar tevoorschijn halen ;)
Het voorkomt ook een beetje dat de oude voet enorm naar voren (ivm de doser) lijkt te staan als de doser weg is, en je portafilterhouder zit nog op dezelfde plek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
assasinbats schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Cool! Ben je van plan er een kleine build/mod log van te maken?
Eigenlijk niet. Ik heb hem er zojuist ingezet en het ging zo makkelijk dat het eigenlijk geen mod mag heten :). Voor de overige eigenaren van een QM die twijfelen: het is echt heel goed te doen! Ik heb er voor gekozen om de OPV direct achter de pomp te zetten. Op de foto's die ik online gezien heb, was hij vaak helemaal aan het eind vlak voor het blok gemonteerd, maar dit ging bij mij niet zonder eerst de magneetklep te verwijderen. Verder heb ik ook direct een kalkfilter geïnstalleerd om te voorkomen dat de OPV dichtslibt met kalk (hardheid van 7,1 hier, dus valt nog wel mee). Nu is even rustig de tijd nemen om de machine weer goed in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
NeoPhire schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:01:
[...]

Ik zie het ze zijn al wel buiten nespresso om te krijgen. Had er na gekeken voordat ik een MaraX aanschafte. Het idee van nespresso was om nu wel een goed patent te hebben zodat ze kunnen binnenlopen op de cupjes. Misschien wordt er wat commissie over betaald dan anders worden het wel weer rechtzaken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoosW
Mijn laatste aanwinst *O* O+
Een La San Marco 97 Instant (83,5mm maalschijven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flIps7mL40ySEhjukgzjkooV1w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHb715SaT0WkhqxZUspiddXY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mijn Gario koffie molen heeft de neiging om bonen te 'lekken' aan de bovenkant.. best irritant..
Dus ik ging aan de slag om een 3d printed oplossing te designen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi4fiCTXaBQeZiG2LDluSVL5V5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hJ8zyub98plBXA7R9noUSdw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Fi1RgAKk4AKPeajv61KHaeeBnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9Qwxdv2GTRkdg5MGVm8lkQN.jpg?f=fotoalbum_large

Zegt MrsT: waarom doe je het niet gewoon van karton?
Mmm eigenlijk best een goed idee :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDDToBXwTRoZrr_L_gtGufZTZwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oqq8BTljtFWOtU92iEOxGDQz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76rjeQNfUbo-aarvHrjxTvYLG4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rc3Ap8GY0RYGsTNomezRX3Fx.jpg?f=fotoalbum_large
Nu testen hoe robuust het is en dan maar een maken met een ronde cirkel IPV deze uit de losse pols versie ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhrvanB
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-10 17:42
Goedemorgen,

Leuk topic! Ik ben al een tijdje aan het meelezen en heb eindelijk de moed gevonden om mijn vraag te delen..

Momenteel drink ik Nespresso (vanuit gebruiksgemak, ben de enige in huis die koffie drink). Daarvoor altijd "good old" filterkoffie.

Ik ben mij op dit moment weer aan het oriënteren op een nieuwe (filter)koffiemachine en bonenmaler. Filterkoffie roept altijd een bepaalde vorm van nostalgie op, daarnaast vind ik het gewoon erg lekker.
  • Heeft iemand ervaring met de Moccamaster en/of Sage The Precision Brewer?
  • Hebben jullie tips voor een (handmatige) koffiemolen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:49
DhrvanB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:31:
Ik ben totaal geen ervaren koffiedeskundige, maar ik heb voor dezelfde keuze gestaan.

Gekozen voor de Moccamaster voor zijn degelijkheid en estetische vormgeving. De Sage zal wel betere koffie kunnen maken, door de vele mogelijkheden qua programmatie, pre-infusion,... maar hij sprak mij totaal niet aan qua vormgeving en duurzaamheid.

Als bonenmaler gekozen voor de Baratza Encore, puur omdat het prijs/kwaliteit goed zat. Niet geschikt om later mijn expresso's te malen, maar voor filterkoffie meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DhrvanB
RigolleM schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:46:
[...]

Ik ben totaal geen ervaren koffiedeskundige, maar ik heb voor dezelfde keuze gestaan.

Gekozen voor de Moccamaster voor zijn degelijkheid en estetische vormgeving. De Sage zal wel betere koffie kunnen maken, door de vele mogelijkheden qua programmatie, pre-infusion,... maar hij sprak mij totaal niet aan qua vormgeving en duurzaamheid.

Als bonenmaler gekozen voor de Baratza Encore, puur omdat het prijs/kwaliteit goed zat. Niet geschikt om later mijn expresso's te malen, maar voor filterkoffie meer dan voldoende.
Super! Bedankt voor je hulp. Ik neig zelf ook naar de Moccamaster.

Veel van de mogelijkheden (cold brew e.d.) op de Sage zal ik niet gaan gebruiken, dat is mij persoonlijk geen reden tot aankoop. Voor mijzelf gaat het voornamelijk om een eventueel kwaliteitsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
AppieR schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:54:
[...]
Eigenlijk niet. Ik heb hem er zojuist ingezet en het ging zo makkelijk dat het eigenlijk geen mod mag heten :). Voor de overige eigenaren van een QM die twijfelen: het is echt heel goed te doen! Ik heb er voor gekozen om de OPV direct achter de pomp te zetten. Op de foto's die ik online gezien heb, was hij vaak helemaal aan het eind vlak voor het blok gemonteerd, maar dit ging bij mij niet zonder eerst de magneetklep te verwijderen. Verder heb ik ook direct een kalkfilter geïnstalleerd om te voorkomen dat de OPV dichtslibt met kalk (hardheid van 7,1 hier, dus valt nog wel mee). Nu is even rustig de tijd nemen om de machine weer goed in te stellen.
Benieuwd naar het effect hiervan op je espresso!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 10-10 12:39

Ravhin

no <root>...

DhrvanB schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:31:
Goedemorgen,

Leuk topic! Ik ben al een tijdje aan het meelezen en heb eindelijk de moed gevonden om mijn vraag te delen..

Momenteel drink ik Nespresso (vanuit gebruiksgemak, ben de enige in huis die koffie drink). Daarvoor altijd "good old" filterkoffie.

Ik ben mij op dit moment weer aan het oriënteren op een nieuwe (filter)koffiemachine en bonenmaler. Filterkoffie roept altijd een bepaalde vorm van nostalgie op, daarnaast vind ik het gewoon erg lekker.
Ik heb mijn ouders - die-hard Mocca Master adepts - op een gegeven moment overtuigd om een Sage Precision Brewer te kopen. Reden: de nieuwe Mocca Masters gaven niet dezelfde koffiesmaak als de oude die zij hadden (drie keer geprobeerd) en ze hadden het idee dat de koffie kouder was. Met de SPB op 'Gold' stand was dit probleem over en zijn ze weer heppie :)

Je hoeft dus niet SPB te nemen om continue te tinkeren met de settings. Het kan ook zo maar dat je je eigen setting wil _kunnen_ instellen voor jouw perfecte bakkie. ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhrvanB
Ravhin schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:41:
[...]
Ik heb mijn ouders - die-hard Mocca Master adepts - op een gegeven moment overtuigd om een Sage Precision Brewer te kopen. Reden: de nieuwe Mocca Masters gaven niet dezelfde koffiesmaak als de oude die zij hadden (drie keer geprobeerd) en ze hadden het idee dat de koffie kouder was. Met de SPB op 'Gold' stand was dit probleem over en zijn ze weer heppie :)

Je hoeft dus niet SPB te nemen om continue te tinkeren met de settings. Het kan ook zo maar dat je je eigen setting wil _kunnen_ instellen voor jouw perfecte bakkie. ;)
Bedankt voor de informatie _/-\o_ Ik ga proberen een keuze te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik zit nmu al een paar dagen te piekeren waar de waterkraan nou voor dient bij een E61 machine.
Wellicht om thee mee te zetten?

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
Koos2009 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:05:
Ik zit nmu al een paar dagen te piekeren waar de waterkraan nou voor dient bij een E61 machine.
Voor een Americano te zetten of inderdaad kokend water te tappen voor thee. Ik neem aan dat je dat bedoeld, en niet de vaste wateraansluing als “invoer” ipv een waterreservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Ja dat bedoelde ik inderdaad.
Google gaf me niet het juiste antwoord deze keer.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Koos2009 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:05:
Americano of kope voorverwarmen. Voor thee wordt het helaas vaak gebruikt maar daarvoor is het water uit een boiler niet echt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
bszz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Americano of kope voorverwarmen. Voor thee wordt het helaas vaak gebruikt maar daarvoor is het water uit een boiler niet echt het beste.
Voor een HX machine, gebruik ik juist het water om group head te flushen, om het kopje voor te verwarmen. Uiteraard kan dat ook met heet water tap.
Maar waarom is het voor thee niet goed genoeg? Als je het vaak genoeg gebruikt, is het water (naar mijn eisen) vers genoeg. Qua temperatuur, dit is zeker te heet om direct op de thee te laten komen. Ik denk als je een niet-voorverwarmde kop vult met het heete water, dit op dat moment al voldoende afgekoeld is. Meten = weten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Cafecito schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:55:
[...]

Voor een HX machine, gebruik ik juist het water om group head te flushen, om het kopje voor te verwarmen. Uiteraard kan dat ook met heet water tap.
Maar waarom is het voor thee niet goed genoeg? Als je het vaak genoeg gebruikt, is het water (naar mijn eisen) vers genoeg. Qua temperatuur, dit is zeker te heet om direct op de thee te laten komen. Ik denk als je een niet-voorverwarmde kop vult met het heete water, dit op dat moment al voldoende afgekoeld is. Meten = weten natuurlijk :)
Als de boiler flink gebruikt wordt en het water er niet al te lang in heeft gezeten kan het. Temperatuur hangt af van het theeblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hier wordt het water uit de boiler ook dagelijks voor thee gebruikt door mezelf en vriendin, en of ik ben niet zo'n fijnproever, of het is gewoon prima!
We gebruiken het ook vaak als we snel kokend water nodig hebben bijv. tijdens het koken (lees: als we te lui zijn de waterkoker aan te zetten).

Kan me voorstellen als het er een paar dagen in zit dat het dan niet meer zo lekker is voor thee, maar vraag me af hoe lang nog acceptabel is. Ik heb wel vaker gehoord dat je alleen water moet gebruiken dat net van de kook af is, maar volgens mij wordt dat advies wat overdreven.

Zou voor de grap eens een blinde test moeten doen met boilerwater uit mijn E61 dat er een bepaalde tijd in zit, en met 'vers' gekookt water.

Ik merk in het geval van thee overigens wel verschil tussen (brita) gefilterd en ongefilterd water, maar ben er nog niet uit wat ik nou lekkerder vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 10-10 12:39

Ravhin

no <root>...

defusion schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:19:
Hier wordt het water uit de boiler ook dagelijks voor thee gebruikt door mezelf en vriendin, en of ik ben niet zo'n fijnproever, of het is gewoon prima!
We gebruiken het ook vaak als we snel kokend water nodig hebben bijv. tijdens het koken (lees: als we te lui zijn de waterkoker aan te zetten).

Kan me voorstellen als het er een paar dagen in zit dat het dan niet meer zo lekker is voor thee, maar vraag me af hoe lang nog acceptabel is. Ik heb wel vaker gehoord dat je alleen water moet gebruiken dat net van de kook af is, maar volgens mij wordt dat advies wat overdreven.

Zou voor de grap eens een blinde test moeten doen met boilerwater uit mijn E61 dat er een bepaalde tijd in zit, en met 'vers' gekookt water.

Ik merk in het geval van thee overigens wel verschil tussen (brita) gefilterd en ongefilterd water, maar ben er nog niet uit wat ik nou lekkerder vindt.
Je zou voor de gein gewoon eens thee moeten zetten cupping moeten doen met verschillende mineraalwatertjes: Spa Blauw, San pellegrino, Chaudfontaine of zelf maken met zo'n zakje mineralen. Als je dat vergelijkt met je eigen kraanwater / Brita ga je veel beter het verschil proeven en krijg je ook een idee van wat je lekkerder vindt. De verschillende mineralen in de watertjes zorgen voor een ander extractieprofiel / complexvorming / ligandvorming waardoor dit de smaak vaak significant veranderd (lees: je kan het proeven ;) ).

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 02-03-2021 08:35 . Reden: on-topic gemaakt :P ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:58
Hoe 'hoort' de binnenkant van een filterdrager eruit te zien? Die van mij is waarschijnlijk al flink wat jaren oud en de binnenkant is egaal zwart en de chroomlaag is bijna compleet verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
O88088 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:43:
Hoe 'hoort' de binnenkant van een filterdrager eruit te zien? Die van mij is waarschijnlijk al flink wat jaren oud en de binnenkant is egaal zwart en de chroomlaag is bijna compleet verdwenen.
Netjes chroomkleur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Goede reden om naar een naked portafilter te gaan ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Aziraphale schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:32:
[...]

Pleasure! Let er dan wel op dat je een E6 EB hebt, want die heeft die nieuwe molen. Je ziet nog redelijk wat EA staan, maar dat is het oude model.
Update: Er staat een E6 EB bij mij thuis nu. Was een demomodel dus voor € 699,00 mocht ik hem meenemen. Kwam hagelnieuw uit de doos dus ik ben tevreden. Koffie is ook uitstekend!

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 10:50
Koop Cafiza en laat het daar een paar uur in weken. Daarna goed schrobben. Cafiza is sowieso fijn spul om te hebben voor backflushen. Je kan ook een oud sponsje pakken en met de schuurkant en dreft goed poetsen. Grote kans dat ie daarna weer glimt. En let op dat de Cafiza niet te lang in contact komt met plastic/houten delen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ravhin schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:34:
[...]
Je zou voor de gein gewoon eens thee moeten zetten cupping moeten doen met verschillende mineraalwatertjes: Spa Blauw, San pellegrino, Chaudfontaine of zelf maken met zo'n zakje mineralen. Als je dat vergelijkt met je eigen kraanwater / Brita ga je veel beter het verschil proeven en krijg je ook een idee van wat je lekkerder vindt. De verschillende mineralen in de watertjes zorgen voor een ander extractieprofiel / complexvorming / ligandvorming waardoor dit de smaak vaak significant veranderd (lees: je kan het proeven ;) ).
Ik bedenk me overigens net dat voor de reguliere boilergebruikers hetzelfde geldt met koffie.
Ik heb dan toevallig een HX, maar alle single boiler of DB gebruikers die direct hun koffiewater uit de boiler halen hebben natuurlijk hetzelfde 'probleem'. Met zeg 2-3 (dubbele) espresso's op een dag heb je een boiler nog lang niet leeg, en zit het water er waarschijnlijk meerdere dagen(/weken?) in.
Moet je dan toch ook gaan merken aan de smaak? Hoor ik nooit iemand over.

Verder leuk idee met je snowflake watertjes, maar ga ik niet proberen. Straks vindt ik het nog lekkerder ook en moet ik telkens flessen mineraalwater gaan inslaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Sharky schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Update: Er staat een E6 EB bij mij thuis nu. Was een demomodel dus voor € 699,00 mocht ik hem meenemen. Kwam hagelnieuw uit de doos dus ik ben tevreden. Koffie is ook uitstekend!
Gefeliciteerd! Ga je veel plezier aan beleven. 😊

Pagina: 1 ... 72 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1