Leuk project! Heb je ook overwogen om iets met pressure profiling te doen, of is dat te veel feature creep?__fred__ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:56:
Nieuwe post: wat tekeningetjes van de User Interface: https://mac-digital.blog/...nitial-software-sketches/
Jah, heb ik. Ik twijfel nog of ik dan een extra klep plaats die de flow beperkt (wat technisch gezien geen pressure profiling is, maar wel hetzelfde effect schijnt te hebben) of dat ik motortoerental ga regelen. Dat laatste is echte drukregeling, maar ook een stuk lastiger. Variabele driewegklep richting de afvoer is ook nog een optie, maar ik heb om hygiënische redenen liever geen directe verbinding, dus dan heb ik een spetterend pijpje boven de lekbak, staat ook wat slordig.Tinkerer84 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:32:
[...]
Leuk project! Heb je ook overwogen om iets met pressure profiling te doen, of is dat te veel feature creep?
Anyway, nog niet iets voor v1, eerst dit maar eens werkend krijgen 😉
Prachtig rekje, van welk merk is dat? Ik dacht aan het logo te zien dat het Wiedemann (daar wil ik nog eens een mooie olijfhouten of eikenhouten tamper van) is, maar op hun site kom ik dit product niet tegen.MrJ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:52:
Even mijn bonenopslag een upgrade gegeven met dit mooie rekje.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zal een foto maken als deze binnen is en naast de maler van hetzelfde merk staat.
Ik moest even gebruik maken van Google Reverse Image Search, en het is een Weber Workshop rekje: https://weberworkshops.com/products/bean-cellar-glass
Ik schrok alleen wel van de prijs...
Minder duur dan hun iGrinder. Heb altijd een beetje apple gevoel bij Weber. Kan het wel waarderen.tagican schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:28:
Ik moest even gebruik maken van Google Reverse Image Search, en het is een Weber Workshop rekje: https://weberworkshops.com/products/bean-cellar-glass
Een Lynn Weber wou ik zeggen, maar Weber en Lyn zijn hun eigen weg gegaan zie ik nu pas.bear87 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:31:
[...]
Prachtig rekje, van welk merk is dat? Ik dacht aan het logo te zien dat het Wiedemann (daar wil ik nog eens een mooie olijfhouten of eikenhouten tamper van) is, maar op hun site kom ik dit product niet tegen.
Ze lijken beide nagenoeg dezelfde producten aan te bieden. Al vind ik het het bonenrekje van Weber wel wat mooier dan van Lyn. https://craiglyn.com/product/bean-vault-set/
Godfather Bodybuilding topic reeks
Ik hoop een dezer dagen de bestelde Timemore C2 binnen te krijgen. Deze ga ik gebruiken voor het malen van bonen voor mijn filterkoffie.
Iemand ervaring met dit apparaat?
Dat niet, maar ik ben me sinds kort aan het oriënteren op pour over coffee (mijn experiment met de Rancilio Silvia en Bezzera bonenmaler 2 jaar geleden was niet zo'n succes en die heb ik verkocht) en de smaak van pour over kan me wel bekoren en is consistenter van smaak dan mijn skills met de Silvia (zegt meer over mij dan de Silvia hoor).-Muncky- schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:23:
Ik hoop een dezer dagen de bestelde Timemore C2 binnen te krijgen. Deze ga ik gebruiken voor het malen van bonen voor mijn filterkoffie.
Ik zet nu voorgemalen koffie van een speciaalzaak in een Melitta filter, dat vind ik al lekker (proef al veel meer fruitige tonen in de koffie dan eerder) en zit nu te kijken naar een Hario V60 met eventueel een bonenmalertje (of heel misschien een Aeropress). Gelukkig heeft een kameraad van me de V60 dus die wil ik eens gaan proberen als bezoek weer makkelijker gaat
De Skerton wordt inderdaad de grond in geboord op Reddit (zoals ik eerder las in dit topic) en men is daar wel te spreken over de Timemore Chestnut C2, dus ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.... en anders neem ik alsnog de Skerton omdat ie iets goedkoper is, moet ook niet teveel zeuren natuurlijk, waarschijnlijk proef je het verschil niet eens als beginner.
[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 08-02-2021 10:32 ]
Ik laat zeker even weten wat mijn bevindingen zijn. Het gaat mij ook vooral om het expirimenteren met betere/lekkere koffie. De DE filterkoffie ben ik wel even zat numaarud schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:30:
[...]
Dat niet, maar ik ben me sinds kort aan het oriënteren op pour over coffee (mijn experiment met de Rancilio Silvia en Bezzera bonenmaler 2 jaar geleden was niet zo'n succes en die heb ik verkocht) en de smaak van pour over kan me wel bekoren en is consistenter van smaak dan mijn skills met de Silvia (zegt meer over mij dan de Silvia hoor).
Ik zet nu voorgemalen koffie van een speciaalzaak in een Melitta filter, dat vind ik al lekker (proef al veel meer fruitige tonen in de koffie dan eerder) en zit nu te kijken naar een Hario V60 met eventueel een bonenmalertje (of heel misschien een Aeropress). Gelukkig heeft een kameraad van me de V60 dus die wil ik eens gaan proberen als bezoek weer makkelijker gaat![]()
De Skerton wordt inderdaad de grond in geboord op Reddit (zoals ik eerder las in dit topic) en men is daar wel te spreken over de Timemore Chestnut C2, dus ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.... en anders neem ik alsnog de Skerton omdat ie iets goedkoper is, moet ook niet teveel zeuren natuurlijk, waarschijnlijk proef je het verschil niet eens als beginner.

Helaas is mijn koffie uit jemen al een paar dagen op. Nu de Agua de Nieve van Keen uit peru in de molen. Zeker geen slechte koffie, maar een stuk vlakker van smaak dan de explosie van smaken van de vorige.
Wel heeft ie een zoetere afdronk, wat niet onprettig is.
Wel heeft ie een zoetere afdronk, wat niet onprettig is.
[ Voor 12% gewijzigd door __fred__ op 08-02-2021 11:35 ]
Ik heb de oude Isomac Venus van mijn ouders weer eens van zolder gehaald als corona projectje. Machine is een aantal jaar geleden vervangen door een volautomaat en sindsdien niet meer gebruikt. Ik heb hem goed schoongemaakt, aantal keer door laten lopen en ontkalkt en hij functioneert bijna helemaal prima. Ik ga de rubber ophanging van de pomp vervangen want die zijn gescheurd en wat nieuwe O-ringen op het kraantje van het stoomventiel zetten.
Ik heb er al een aantal prima, soms wat zuren, espresso's mee kunnen maken. Echter het stomen wil nog niet heel goed lukken. Ik krijg soms 20 seconden stoom uit het apparaat maar dat lijkt mij niet genoeg. Ik doe het volgende: espresso zetten, knop stomen omzetten, lampje stoomknop gaat branden, beetje water aftappen om ruimte te maken in de boiler, minuutje of twee wachten en dan stomen waarbij ik dus weinig stoom krijg. Iemand nog tips wat ik zou kunnen bekijken? Ik heb beiden thermostaten doorgemeten en krijg daarbij een weerstand van nul wat lijkt te kloppen.
Ik heb er al een aantal prima, soms wat zuren, espresso's mee kunnen maken. Echter het stomen wil nog niet heel goed lukken. Ik krijg soms 20 seconden stoom uit het apparaat maar dat lijkt mij niet genoeg. Ik doe het volgende: espresso zetten, knop stomen omzetten, lampje stoomknop gaat branden, beetje water aftappen om ruimte te maken in de boiler, minuutje of twee wachten en dan stomen waarbij ik dus weinig stoom krijg. Iemand nog tips wat ik zou kunnen bekijken? Ik heb beiden thermostaten doorgemeten en krijg daarbij een weerstand van nul wat lijkt te kloppen.
TL;DR: Ik zou dat water niet aftappen.
Doordat je Isomac een thermoblok heeft (wat meteen doorgaat voor stoomboiler) warmt deze óf espressowater op, óf stoom. Zo'n boiler heeft een kleine inhoud maar voor stoom is geen headspace nodig. Dat kan gewoon van aggregatietoestand (l) naar (g) gaan via het stoompijpje.
Als jij je water aftapt is er niet veel meer over om stoom van te maken denk ik.
Doordat je Isomac een thermoblok heeft (wat meteen doorgaat voor stoomboiler) warmt deze óf espressowater op, óf stoom. Zo'n boiler heeft een kleine inhoud maar voor stoom is geen headspace nodig. Dat kan gewoon van aggregatietoestand (l) naar (g) gaan via het stoompijpje.
Als jij je water aftapt is er niet veel meer over om stoom van te maken denk ik.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Lijkt toch wel de noodzakelijke procedure, uit de handleiding:Ravhin schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:16:
TL;DR: Ik zou dat water niet aftappen.
Perform the following operations every time you switch the machine on and every time
you draw steam:
• place a container under the water/steam nozzle (9)
• turn the knob on the water/steam tap (counter-clockwise
• press the hot water switch (6). Water will come out of the water/steam nozzle (9)
• press the hot water switch again (6)
• turn the water/steam knob (clockwise
• wait about 3-4 minutes until the machine is pressurized and coffee light (13) goes off
En mensen, de volgende episode in mijn espresso-ombouw-saga:
https://mac-digital.blog/...ome-architectural-design/
Een opbouw van de architectuur met de app, esp8266, Arduino, een webserver en een mqtt broker. Ik zei niet dat ie simpel zou worden.
https://mac-digital.blog/...ome-architectural-design/
Een opbouw van de architectuur met de app, esp8266, Arduino, een webserver en een mqtt broker. Ik zei niet dat ie simpel zou worden.
De tip is om te beginnen met stomen voordat het lampje uit gaat. Dus als je ongeveer weet wanneer hij uit gaat, 10 a 20s daarvoor beginnen. Dan blijf je druk opbouwen terwijl je stoomt. Anders stopt het idd omdat hij te laat weer gaat verwarmen. Je kan evt zien wat mensen bij Gaggia Classic of Rancilio Silvia voor tips hebben, zijn ook Single Boiler dus zelfde situatie__fred__ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:31:
[...]
Lijkt toch wel de noodzakelijke procedure, uit de handleiding:
[...]
Check, dan ga ik hier eens mee spelen, thx!Hercul3s schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:06:
[...]
De tip is om te beginnen met stomen voordat het lampje uit gaat. Dus als je ongeveer weet wanneer hij uit gaat, 10 a 20s daarvoor beginnen. Dan blijf je druk opbouwen terwijl je stoomt. Anders stopt het idd omdat hij te laat weer gaat verwarmen. Je kan evt zien wat mensen bij Gaggia Classic of Rancilio Silvia voor tips hebben, zijn ook Single Boiler dus zelfde situatie.
Rare verhalen hier.
Het enige dat de stoom-knop doet is zorgen dat het verwarmingselement niet bij +/-95 graden uitgaat, maar bij 110 graden. Een Venus heeft geen thermoblok, maar gewoon een enkele boiler. Die boiler staat normaal gesproken dus bijna vol met water van 95 graden, of met water van 110 graden.
Als je koffie zet dan pomp je koud water onderin de boiler, en gaat er warm water via de bovenkant richting je koffie. Als je stoom aftapt, dan pomp je geen extra water, maar laat je stoom ontsnappen vanaf de bovenkant. Dan verdampt er dus ook water, waardoor het waterniveau kan dalen.
De procedure in de handleiding is bedoeld om de boiler weer tot de rand te vullen met water, dus dat is altijd nuttig als het apparaat uit heeft gestaan. Als je net koffie hebt gezet, dan is het niet nodig (dan vul je de boiler immers ook al).
Ik weet niet of eerder beginnen met stoom tappen echt helpt. Volgens mij is het element niet krachtig genoeg om zoveel te verwarmen dat je continu stoom kunt aftappen totdat de boiler leeg is. Dus eerder beginnen betekent ook dat het water eerder weer afgekoeld is tot onder de 100 graden. Ik zou gewoon wachten met stoom tappen totdat de maximale temperatuur is bereikt, dan heb je immers de meeste warmte aan de boiler toegevoegd. Het bovenste lampje gaat dan uit (die is direct gekoppeld aan het element) en het stoomlampje blijft aan (is gekoppeld aan die schakelaar).
Als dat heel lang duurt kan je wellicht nog het element vervangen (is niet ingewikkeld, maar je hebt wel een lange schroevendraaier nodig om de boiler te verwijderen). Of eerst eens kijken of de thermostaten goed werken (koffie moet dus oneindige weerstand krijgen bij +/- 95 graden, stoom bij uit mn hoofd ongeveer 110). Aan de zijkant van de boiler zit nog een beveiligings-thermostaat van 135 graden geloof ik, die alles uitschakelt al bijvoorbeeld je boiler droogkookt.
[ Voor 4% gewijzigd door dj1981 op 09-02-2021 11:02 ]
Even kort, je hoeft ook geen stoom te tappen tot hij leeg is, alleen tot je melk goed is en dat gaat beter als hij ook aan het verwarmen is. Het probleem is dat je stoom voorraad op raakt waardoor het stomen praktisch stopt. Dit ondervang je door te gaan stomen tijdens het opwarmen zodat de stoom aangevuld wordt. Nog beter uitleg:dj1981 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:01:
[...]
Rare verhalen hier.
Het enige dat de stoom-knop doet is zorgen dat het verwarmingselement niet bij +/-95 graden uitgaat, maar bij 110 graden. Een Venus heeft geen thermoblok, maar gewoon een enkele boiler. Die boiler staat normaal gesproken dus bijna vol met water van 95 graden, of met water van 110 graden.
Als je koffie zet dan pomp je koud water onderin de boiler, en gaat er warm water via de bovenkant richting je koffie. Als je stoom aftapt, dan pomp je geen extra water, maar laat je stoom ontsnappen vanaf de bovenkant. Dan verdampt er dus ook water, waardoor het waterniveau kan dalen.
De procedure in de handleiding is bedoeld om de boiler weer tot de rand te vullen met water, dus dat is altijd nuttig als het apparaat uit heeft gestaan. Als je net koffie hebt gezet, dan is het niet nodig (dan vul je de boiler immers ook al).
Ik weet niet of eerder beginnen met stoom tappen echt helpt. Volgens mij is het element niet krachtig genoeg om zoveel te verwarmen dat je continu stoom kunt aftappen totdat de boiler leeg is. Dus eerder beginnen betekent ook dat het water eerder weer afgekoeld is tot onder de 100 graden. Ik zou gewoon wachten met stoom tappen totdat de maximale temperatuur is bereikt, dan heb je immers de meeste warmte aan de boiler toegevoegd. Het bovenste lampje gaat dan uit (die is direct gekoppeld aan het element) en het stoomlampje blijft aan (is gekoppeld aan die schakelaar).
Als dat heel lang duurt kan je wellicht nog het element vervangen (is niet ingewikkeld, maar je hebt wel een lange schroevendraaier nodig om de boiler te verwijderen). Of eerst eens kijken of de thermostaten goed werken (koffie moet dus oneindige weerstand krijgen bij +/- 95 graden, stoom bij uit mn hoofd ongeveer 110). Aan de zijkant van de boiler zit nog een beveiligings-thermostaat van 135 graden geloof ik, die alles uitschakelt al bijvoorbeeld je boiler droogkookt.
Na veel lezen is mijn enthousiasme aangewakkerd en wordt de volgende aankoop een halfautomaat met losse bonenmaler.
Hebben jullie advies voor een degelijke start tot een 1200-1300 euro? Zelf kwam ik uit op Quick Mill vanwege het goede imago, bijvoorbeeld de 060 maler en model 3000.
Vind het nog lastig om andere combinaties op waarde te schatten of waar ik goed aan doe, daarom wordt advies zeker gewaardeerd, zeker in de tijd waar iets in het echt bekijken een stuk lastiger is 😊
Een korte opwarmtijd is fijn, maar de focus ligt wel op een goed eindresultaat uit een nieuwe machine.
Hebben jullie advies voor een degelijke start tot een 1200-1300 euro? Zelf kwam ik uit op Quick Mill vanwege het goede imago, bijvoorbeeld de 060 maler en model 3000.
Vind het nog lastig om andere combinaties op waarde te schatten of waar ik goed aan doe, daarom wordt advies zeker gewaardeerd, zeker in de tijd waar iets in het echt bekijken een stuk lastiger is 😊
Een korte opwarmtijd is fijn, maar de focus ligt wel op een goed eindresultaat uit een nieuwe machine.
Ik zou met dat budget toch proberen om een machine op basis van E61 te krijgen.NeoPhire schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:17:
Na veel lezen is mijn enthousiasme aangewakkerd en wordt de volgende aankoop een halfautomaat met losse bonenmaler.
Nieuw incl. maler is krap, maar haalbaar.
bijv. Vibiemme domobar + eureka mignon specialita
2e hands is meer mogelijk. Wellicht is een HX of DB E61 machine haalbaar, mocht je ook vaker melkdrankjes willen maken.
Moet je alleen die korte opwarmtijd vergeten...
Na een goede maand de Gaggia in huis te hebben kan ik alleen maar concluderen dat ik dat ding veel eerder had moeten aanschaffen!
De workflow is inmiddels een stuk sneller geworden, en koffie zetten duurt maar ietsje langer dan met de oude volautomaat. Inregelen van nieuwe bonen stelt ook niet meer zoveel voor.
De kwaliteit is echter een wereld van verschil. Smaakprofielen zoals beschreven worden ook steeds meer herkend, erg leuk
En dit topic maakt bezig zijn met koffie natuurlijk ook een stuk leuker
).
Vergeet ook niet 100-150 euro te reserveren voor accessoires (naked portafilter, distribution tool, tamper, verse bonen, etc.).
De workflow is inmiddels een stuk sneller geworden, en koffie zetten duurt maar ietsje langer dan met de oude volautomaat. Inregelen van nieuwe bonen stelt ook niet meer zoveel voor.
De kwaliteit is echter een wereld van verschil. Smaakprofielen zoals beschreven worden ook steeds meer herkend, erg leuk
En dit topic maakt bezig zijn met koffie natuurlijk ook een stuk leuker
Met dat budget zou ik denk ik kiezen voor een nieuwe Silvia/Quickmill/Gaggia en wat geld overhouden, of wat extra bijleggen en kijken voor een Bezzera BZ10 of Lelit MaraX (hoewel dat meer een gevoelskwestie is en ik de keus voor deze 2 machines niet echt kan onderbouwenNeoPhire schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:17:
Vergeet ook niet 100-150 euro te reserveren voor accessoires (naked portafilter, distribution tool, tamper, verse bonen, etc.).
Dank voor de adviezen alvast 
Tweedehands is meer mogelijk, dat begrijp ik, maar als niet kenner ben ik daar nog wat huiverig voor. Tenzij een zaak met een goede naam ook tweedehands machines aanbiedt, anders laat ik tweedehands via een particulier graag aan me voorbij gaan.
Melkdrankjes bereiden zal ook zeker voorkomen. Een hele tijd terug een espresso/cappuccino workshop gedaan en daar werd ik wel erg enthousiast van. De smaak van een espresso en het zetten ervan, en daarbij nog wat kunst om melk te schenken en latte art toe te passen, leuke hobby, zeker in deze tijd.
Nu genoeg enthousiasme gecreëerd om een bedrag er tegenover te zetten wat het me waard is, al is dat ook nog flexibel
Heb de volgende dingen al voor mezelf overwogen:
Tweedehands is meer mogelijk, dat begrijp ik, maar als niet kenner ben ik daar nog wat huiverig voor. Tenzij een zaak met een goede naam ook tweedehands machines aanbiedt, anders laat ik tweedehands via een particulier graag aan me voorbij gaan.
Melkdrankjes bereiden zal ook zeker voorkomen. Een hele tijd terug een espresso/cappuccino workshop gedaan en daar werd ik wel erg enthousiast van. De smaak van een espresso en het zetten ervan, en daarbij nog wat kunst om melk te schenken en latte art toe te passen, leuke hobby, zeker in deze tijd.
Nu genoeg enthousiasme gecreëerd om een bedrag er tegenover te zetten wat het me waard is, al is dat ook nog flexibel
- Geen 2-in-1 machine, de Quick Mill 3135 sprak me ook wel aan bijvoorbeeld, maar teveel argumenten tegen om daar nog enthousiast over te kunnen zijn, overaal lees ik dat het beter is een losse combinatie te kiezen
- Snelle opwarmtijd lijkt me wel fijn, hij zal niet de hele dag aan staan, en als ik in de ochtend of avond een keer een lekkere espresso wil zetten dan is een half uurtje wachten een groot minpunt
- De merken zeggen mij nog niet veel, dan zou ik nu vooral afgaan op wat er mooi uitziet of technische specs zoals een DB of HX systeem, ook nog lastig om op basis daarvan een goede keuze te maken
Lijkt me duidelijk dan. Zoals @Basfr zegt. Kies voor een Silvia/Quickmill/Gaggia machine en een goede maler zoals bijvoorbeeld de Eureka Mignon Specialita.NeoPhire schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:18:
Dank voor de adviezen alvast
Nu genoeg enthousiasme gecreëerd om een bedrag er tegenover te zetten wat het me waard is, al is dat ook nog flexibelHeb de volgende dingen al voor mezelf overwogen:
- Geen 2-in-1 machine, de Quick Mill 3135 sprak me ook wel aan bijvoorbeeld, maar teveel argumenten tegen om daar nog enthousiast over te kunnen zijn, overaal lees ik dat het beter is een losse combinatie te kiezen
- Snelle opwarmtijd lijkt me wel fijn, hij zal niet de hele dag aan staan, en als ik in de ochtend of avond een keer een lekkere espresso wil zetten dan is een half uurtje wachten een groot minpunt
- De merken zeggen mij nog niet veel, dan zou ik nu vooral afgaan op wat er mooi uitziet of technische specs zoals een DB of HX systeem, ook nog lastig om op basis daarvan een goede keuze te maken
Zelf heb ik sinds begin dit jaar begonnen een Silvia met PID en een Eureka maler en dat bevalt mij super goed. De PID is geen must maar voor een beginner maakt dat de instap wel makkelijker. Je hoeft je dan over de temperatuur niet druk hoeft te maken en bent niet aan het temperatuur surfen. Als je net begint is alles nieuw en zijn er al genoeg uitdagingen zoals smaak ontwikkelen, maler goed afstellen op het type boon, etc.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Even inhaken, ik gebruik al , wat zal het zijn, 15 jaar een Sylvia V2 en het hele temperatuursurfen etc heb ik vrij snel laten gaan. Ik ben me gaan focussen hoe ik zonder al te veel gedoe een prima espresso er mee kan zetten, eerst met een Demoka M203, recent met een Mignon Specialita. Dat lukt dus ook goed. Kan het beter, vast wel, maar zo werkt het ook. Laat je dus niet afschrikken door een Sylvia
Hi Ha Hopjesvla
+1 voor dit advies, volgens mij is een VBM + Specialita zo'n 1250defusion schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:56:
[...]
Ik zou met dat budget toch proberen om een machine op basis van E61 te krijgen.
Nieuw incl. maler is krap, maar haalbaar.
bijv. Vibiemme domobar + eureka mignon specialita
2e hands is meer mogelijk. Wellicht is een HX of DB E61 machine haalbaar, mocht je ook vaker melkdrankjes willen maken.
Moet je alleen die korte opwarmtijd vergeten...
Opwarmtijd zou ik me niet blind op staren, eigenlijk is het voor alle machines goed om minimaal 15 a 20 mins aan te staan zodat alles goed warm is. Bij E61 liever 30 mins
Als trotse eigenaar van een QM3035 moet ik wel zeggen dat deze niet ideaal is voor het opschuimen van melk. Goed te doen, maar kost wat tijd. Wat mij betreft ligt het omslagpunt bij 1 melkproduct per dag: dat is te doen met een QM. Bij meerder producten per dag of een paar keer per week meerdere producten achter elkaar zou ik een andere oplossing zoeken.GAEvakYD schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:24:
[...]
Lijkt me duidelijk dan. Zoals @Basfr zegt. Kies voor een Silvia/Quickmill/Gaggia machine en een goede maler zoals bijvoorbeeld de Eureka Mignon Specialita.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
De mijne heeft een uur nodig.Hercul3s schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:08:
[...]
Opwarmtijd zou ik me niet blind op staren, eigenlijk is het voor alle machines goed om minimaal 15 a 20 mins aan te staan zodat alles goed warm is. Bij E61 liever 30 mins.

Goedemorgen allemaal.. Na veel gelezen te hebben over koffiemachines nu toch maar eens de stap genomen en na diverse volautomaten word het nu toch eens tijd voor het echte werk 
Dus dan ook maar eens tijd om in dit forum mijn aankoop te delen
Ik had na wat lezen van diverse forums en reviews al wat voorkeuren opgebouwd en uiteindelijk eens gaan kijken en proeven bij een lokale zaak in de buurt met de gedachte om de Rocket appartamento te zien en proberen.
Tijdens de uitleg werd me ook gewezen op het merk Lelit.. Ik had hier nog niet veel van gehoord maar stond overal voor open. Na veel uitleg gehad te hebben over de Lelit bianca en de Mara X begon ik te twijfelen.
De bianca was natuurlijk erg mooi en met veel functies die ik in het begin nog niet zou gebruiken, dus dan toch misshien de Mara x dan maar.
Bij thuiskomst even de modellen aan de vrouw laten zien en die gaf de voorkeur aan de bianca met de houten afwerking. Ja zoals ze zei het oog wil ook wat
Inmiddels de knoop doorgehakt en na nog meer informatie gelezen te hebben gekozen voor de bianca ( ook met het voordeel dat deze rechstreeks aan de waterleiding aangesloten kan worden en de lekbak aan de afvoer)
Bestelling inmiddels geplaatst en nu even afwachten wanneer deze binnen komt. De bianca zal bijgestaan worden door de Eureka Mignon Specialita.
Uiteraard zal ik de fotos posten wanneer deze binnen is en natuurlijk ook mijn ervaringen delen...
Dus dan ook maar eens tijd om in dit forum mijn aankoop te delen
Ik had na wat lezen van diverse forums en reviews al wat voorkeuren opgebouwd en uiteindelijk eens gaan kijken en proeven bij een lokale zaak in de buurt met de gedachte om de Rocket appartamento te zien en proberen.
Tijdens de uitleg werd me ook gewezen op het merk Lelit.. Ik had hier nog niet veel van gehoord maar stond overal voor open. Na veel uitleg gehad te hebben over de Lelit bianca en de Mara X begon ik te twijfelen.
De bianca was natuurlijk erg mooi en met veel functies die ik in het begin nog niet zou gebruiken, dus dan toch misshien de Mara x dan maar.
Bij thuiskomst even de modellen aan de vrouw laten zien en die gaf de voorkeur aan de bianca met de houten afwerking. Ja zoals ze zei het oog wil ook wat
Inmiddels de knoop doorgehakt en na nog meer informatie gelezen te hebben gekozen voor de bianca ( ook met het voordeel dat deze rechstreeks aan de waterleiding aangesloten kan worden en de lekbak aan de afvoer)
Bestelling inmiddels geplaatst en nu even afwachten wanneer deze binnen komt. De bianca zal bijgestaan worden door de Eureka Mignon Specialita.
Uiteraard zal ik de fotos posten wanneer deze binnen is en natuurlijk ook mijn ervaringen delen...
Oe oe oe! Ik hou je in de gaten. Hoewel ik nog een prima werkende ECM heb, laat ik zo eens in de zoveel tijd mijn oog weer eens vallen op de Bianca. Vooral na een review gezien te hebben waarbij beweerd wordt dat de makers obsessief goed te werk zijn gegaan op details, laat me dat niet meer losGekke henk schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:59:
.....
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ik ga je zeker op de hoogte houden.. Ik had voor aanschaf nog niet eens van het merk gehoord en iets te veel blind gestaard op de Rocket en Bezzera, maar na de reviews inderdaad tot dezelfde conclusie gekomen.....woutur schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:45:
[...]
Oe oe oe! Ik hou je in de gaten. Hoewel ik nog een prima werkende ECM heb, laat ik zo eens in de zoveel tijd mijn oog weer eens vallen op de Bianca. Vooral na een review gezien te hebben waarbij beweerd wordt dat de makers obsessief goed te werk zijn gegaan op details, laat me dat niet meer losIk ben heel benieuwd!
Ik zou voor een 2de hands Bezzera gaan (E61 model) of iets vergelijkbaars, kost je zo'n EUR 600-800.NeoPhire schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:17:
Voor de maler zou ik kijken naar een nieuwe Eureka Mignon Specialita. Dan ben je voor EUR 1000-1200 wel klaar!
Opwarmtijd ontkom je niet aan, tenzij je voor plumbed in gaat en 24/7 aanNeoPhire schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:18:
Zelf gebruik ik al jaren een simpele tijdschakelaar, werkt prima.
Bij de aller goedkoopste machines wordt een warmteblokje gebruikt wat voor snelle opwarming zorgt. De luxere machines hebben 20 tot 50 minuten nodig. Je zou eens kunnen kijken naar een 2e hands Bezerra BZ7 of BZ10. deze hebben een kortere opwarmtijd (20 minuten) omdat de kop op een speciale manier snel verwarmd wordt.NeoPhire schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:17:
Goede reviews van diverse machines en uitleg vind je hier YouTube: YouTube
Vergis je niet in die grijze dame.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Leuk om te kijken, zeker wat informatie om meer van op te stekenbert pit schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:34:
[...]
Bij de aller goedkoopste machines wordt een warmteblokje gebruikt wat voor snelle opwarming zorgt. De luxere machines hebben 20 tot 50 minuten nodig. Je zou eens kunnen kijken naar een 2e hands Bezerra BZ7 of BZ10. deze hebben een kortere opwarmtijd (20 minuten) omdat de kop op een speciale manier snel verwarmd wordt.
Wat me wel verbaast is dat ze ook fan is van de Sage Barista Pro: YouTube: Gails Picks 2019 | Best Semi-automatic Espresso Machine
Dat lijkt wel aan al mijn wensen te voldoen, maar begreep wel dat combinatie apparaten vaak niet een goede kwaliteit bieden. Als ik hier de topics lees dan denken jullie daar volgens mij hetzelfde over toch?
In de categorie opwarmtijd zou je ook nog aan een la pavoni europiccola kunnen denken, is met een 0.8 liter boiler zo warm. Is echter wel een ehm.. "temperamentvolle" machine en wellicht minder geschikt als eerste espressoapparaat.bert pit schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:34:
[...]
Bij de aller goedkoopste machines wordt een warmteblokje gebruikt wat voor snelle opwarming zorgt. De luxere machines hebben 20 tot 50 minuten nodig. Je zou eens kunnen kijken naar een 2e hands Bezerra BZ7 of BZ10. deze hebben een kortere opwarmtijd (20 minuten) omdat de kop op een speciale manier snel verwarmd wordt.
Losse componenten heeft mijn voorkeur.NeoPhire schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:05:
[...]
Leuk om te kijken, zeker wat informatie om meer van op te steken
Wat me wel verbaast is dat ze ook fan is van de Sage Barista Pro: YouTube: Gails Picks 2019 | Best Semi-automatic Espresso Machine
Dat lijkt wel aan al mijn wensen te voldoen, maar begreep wel dat combinatie apparaten vaak niet een goede kwaliteit bieden. Als ik hier de topics lees dan denken jullie daar volgens mij hetzelfde over toch?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
De interne bouwkwaliteit van sage / breville / dat soort merken schijnt niet geweldig te zijn, dus is ook een twijfelgeval mbt. tot hoe lang het mee gaat. En de maler schijnt te wensen over te laten.NeoPhire schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:05:
[...]
Leuk om te kijken, zeker wat informatie om meer van op te steken
Moet je hier in het topic maar even teruglezen, er zitten hier wel een paar ervaringsdeskundigen.
2-in-1 is natuurlijk niet per definitie slecht, maar er bestaat bij mijn weten gewoon (nog) geen goede.
QM is wellicht wel een optie, maar wel rekening houdend met de beperkingen (zie hieronder).
[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 10-02-2021 14:54 . Reden: Met dank aan de posters onder mij. Ik ben niet heel bekend met QM, en kan er verder weinig over zeggen. Een apparaat met thermoblock heeft mij nooit echt kunnen interesseren. ]
Hier ben ik het toch niet mee eens. QuickMills staan erom bekend dat ze decennia meegaan. Ja, 2-in-1 heeft zeker nadelen (je kan niet enkel je maler updaten, maler en bonen verwarmen mee), maar verder is het gewoon een goede machine. Het is ook heel erg afhankelijk van de verwachtingen van de gebruiker. Kom je van nespresso/filter/volautomaat en wil je goede Italiaanse espresso's maken? Dan zijn er genoeg 2-in-1 machines die hier uitstekend geschikt voor zijn. Ga je met licht gebrande bonen aan de slag, single dosing en wordt een espresso maken je nieuwe hobby, dan zou ik voor 2 losse apparaten gaan.defusion schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:54:
[...]
De interne bouwkwaliteit van sage / breville / dat soort merken schijnt niet geweldig te zijn, dus is ook een twijfelgeval mbt. tot hoe lang het mee gaat. En de maler schijnt te wensen over te laten.
Moet je hier in het topic maar even teruglezen, er zitten hier wel een paar ervaringsdeskundigen.
2-in-1 is natuurlijk niet per definitie slecht, maar er bestaat bij mijn weten gewoon (nog) geen goede.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
QuickMills gaan idd lang mee en zijn redelijk onderhoudsvrij door het Thermoblock. Enige punt is het standaard gemis van een overdrukventiel wat toch wel onhandig kan zijn als je wat specifieker wordt in het espresso zetten.AppieR schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:45:
[...]
Hier ben ik het toch niet mee eens. QuickMills staan erom bekend dat ze decennia meegaan. Ja, 2-in-1 heeft zeker nadelen (je kan niet enkel je maler updaten, maler en bonen verwarmen mee), maar verder is het gewoon een goede machine. Het is ook heel erg afhankelijk van de verwachtingen van de gebruiker. Kom je van nespresso/filter/volautomaat en wil je goede Italiaanse espresso's maken? Dan zijn er genoeg 2-in-1 machines die hier uitstekend geschikt voor zijn. Ga je met licht gebrande bonen aan de slag, single dosing en wordt een espresso maken je nieuwe hobby, dan zou ik voor 2 losse apparaten gaan.
Voor de rest is de bouwkwaliteit van de machines wel goed, beter dan Sage/Solis. Wel wat aan de prijs voor wat je krijgt imho.
Ik heb hier een Quik Mill 3000 al 17 jaar. Alleen een keer een kopsproeier moeten vervangen. Het is wat bewerkelijk om een cappuccino te maken en zou het niet doen voor een grote groep. Maar zeer betrouwbare machine die perfecte espresso of cappuccino maakt na afstellen.
Grappig, ik ben van een Silvia overgestapt op een Pavoni. Waar de eerste toch als een goede machine voor starters word gezien maak ik met de Pavoni veel constanter goede koffie. En dan had de Silvia al een PID en is m'n maler kwalitatief niet heel veel verbeterd. Maar misschien onderschat ik de enkele jaren ervaring met espresso zetten die ik onderhand heb, wie weetTinkerer84 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:06:
[...]
In de categorie opwarmtijd zou je ook nog aan een la pavoni europiccola kunnen denken, is met een 0.8 liter boiler zo warm. Is echter wel een ehm.. "temperamentvolle" machine en wellicht minder geschikt als eerste espressoapparaat.
Heb trouwens de Angry Betty van Hoofdkwartier met 20% robusta nu enkele dagen als espresso. De eerste poging was zo verschrikkelijk dat m'n gezicht ervan vertrok, maar nu ik het wat beter afgesteld heb vind ik het best prima espresso. Het mist alle fijnere smaken die ik toch lekkerder vind, maar je kan er prima espresso mee zetten. Anders: ja, zo anders als een 100% robusta koffie proeverij is: nee.
Het valt me wel op dat er flink meer crema vrij komt zoals verwacht, en dat ik een stukje fijner moet malen en harder tampen om te voorkomen dat de koffie er zo doorstroomt vergeleken met de vorige arabica koffie.
Het valt me wel op dat er flink meer crema vrij komt zoals verwacht, en dat ik een stukje fijner moet malen en harder tampen om te voorkomen dat de koffie er zo doorstroomt vergeleken met de vorige arabica koffie.
Voor mijn smart espressomachine ben ik bezig om in eerste instantie een simulatie / model te maken om de UI en de unit tests van de app tegenaan te ontwikkelen. Het geeft me ook een wat betere kijk op welke variabelen ik allemaal nodig heb en wil afbeelden in de app.
Anyway ik ben begonnen met de boilerdruk / temperatuur en in dit geval simpele hysterese van 0.1bar rondom de ingestelde doeldruk (in dit geval 1.2). In het model beweegt de temperatuur nu netjes mee. De uiteindelijke elektronica zal een PID algoritme bevatten (of dat nou druk of temperatuur wordt), maar dit is voldoende voor het uittesten van de UI.
Hieronder een dump van de logging van het model. Eerst warmt ie snel op tot 1.2bar druk / 123 graden celcius en daarna gaat ie netjes pendelen.
https://pastebin.com/nupaF8V7
Doel is om deze week een compleet model te hebben van de elektronica in C#. Daarna kan ik hierop (1000x versneld) unit tests draaien voor de ViewModels en ook de daadwerkelijke UI mee testen. Morgen volgt een blogpost over de vorderingen tot nu toe.
Anyway ik ben begonnen met de boilerdruk / temperatuur en in dit geval simpele hysterese van 0.1bar rondom de ingestelde doeldruk (in dit geval 1.2). In het model beweegt de temperatuur nu netjes mee. De uiteindelijke elektronica zal een PID algoritme bevatten (of dat nou druk of temperatuur wordt), maar dit is voldoende voor het uittesten van de UI.
Hieronder een dump van de logging van het model. Eerst warmt ie snel op tot 1.2bar druk / 123 graden celcius en daarna gaat ie netjes pendelen.
Doel is om deze week een compleet model te hebben van de elektronica in C#. Daarna kan ik hierop (1000x versneld) unit tests draaien voor de ViewModels en ook de daadwerkelijke UI mee testen. Morgen volgt een blogpost over de vorderingen tot nu toe.
Haha super gaaf. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat en de UI.__fred__ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:01:
Voor mijn smart espressomachine ben ik bezig om in eerste instantie een simulatie / model te maken om de UI en de unit tests van de app tegenaan te ontwikkelen. Het geeft me ook een wat betere kijk op welke variabelen ik allemaal nodig heb en wil afbeelden in de app.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Damn, hier al een tijdje aan het meelezen en het begint bij mij nu ook te kriebelen.
Zeker met het thuiswerken nu en ook een beetje uit verveling. Op dit moment heb ik een Delonghi Magnifica S van een jaar of 5 oud, maar ik wil nu toch wel meer.
Ik drink zelf dagelijks ongeveer 3-4 espresso's en 1-2 Cappuccino's, mijn vriendin drinkt graag cappuccino's.
Ik heb dit topic een beetje doorgespit en zit daardoor nu met name naar de Gaggia Classic Pro en de Rancilio Silvia te kijken, in combinatie met een Eureka Mignon maler. Wat betreft uiterlijk neig ik meer naar de witte Gaggia Classic Pro, maar volgens mij is de Silvia een stuk beter voor Cappuccino's?
Ik neig er trouwens wel naar om een nieuwe unit te kopen, we hebben net een strakke nieuwe keuken en wil graag een unit zonder gebruikerssporen. Iemand nog tips?
Zeker met het thuiswerken nu en ook een beetje uit verveling. Op dit moment heb ik een Delonghi Magnifica S van een jaar of 5 oud, maar ik wil nu toch wel meer.
Ik drink zelf dagelijks ongeveer 3-4 espresso's en 1-2 Cappuccino's, mijn vriendin drinkt graag cappuccino's.
Ik heb dit topic een beetje doorgespit en zit daardoor nu met name naar de Gaggia Classic Pro en de Rancilio Silvia te kijken, in combinatie met een Eureka Mignon maler. Wat betreft uiterlijk neig ik meer naar de witte Gaggia Classic Pro, maar volgens mij is de Silvia een stuk beter voor Cappuccino's?
Ik neig er trouwens wel naar om een nieuwe unit te kopen, we hebben net een strakke nieuwe keuken en wil graag een unit zonder gebruikerssporen. Iemand nog tips?
Enkele dagen geleden dit filmpje gezien.. YouTube: The Ultimate 2021 Clean & Compact Espresso Station!Reyad schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:20:
Wat betreft uiterlijk neig ik meer naar de witte Gaggia Classic Pro, maar volgens mij is de Silvia een stuk beter voor Cappuccino's?
[ Voor 19% gewijzigd door Pizr op 11-02-2021 13:51 ]
Met beide heb je het nadeel dat het single boiler is, en dat je voor melk opschuimen dus moet wachten.
Silvia heeft meer power, gaggia is sneller op stoomtemperatuur.
Als je dat dagelijks wilt doen wel iets om over na te denken.
Ik realiseer me dat iets als een E61 met HX of DB natuurlijk niet in dezelfde prijsklasse valt als beide machines.
Als alternatief wellicht een losse melkopschuimer erbij? Geeft m.i. niet zo'n mooi resultaat als met stoom, maar wel een stuk praktischer.
Ik realiseer me dat iets als een E61 met HX of DB natuurlijk niet in dezelfde prijsklasse valt als beide machines.
Als alternatief wellicht een losse melkopschuimer erbij? Geeft m.i. niet zo'n mooi resultaat als met stoom, maar wel een stuk praktischer.
Met 1-2 cappuccino's per dag is een single boiler denk ik nog wel te doen. Ja, het kost inderdaad wat meer tijd, maar persoonlijk zie ik het maken van een kop koffie ook meer als afleiding, dan iets wat snel tussendoor gedaan moet worden.Reyad schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:20:
Damn, hier al een tijdje aan het meelezen en het begint bij mij nu ook te kriebelen.
Ga je er een aantal achter elkaar maakt dan lijkt een single boiler me ook niet de meest handige optie.
Overstappen van een Delonghi kan ik je alleen maar aanraden
Ik drink nu 1-2 cappuccino's in de ochtend en heb een Delonghi Dedica. Dat is de Halfautomaat, de Magnifica de volautomaat.Basfr schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:37:
[...]
Met 1-2 cappuccino's per dag is een single boiler denk ik nog wel te doen. Ja, het kost inderdaad wat meer tijd, maar persoonlijk zie ik het maken van een kop koffie ook meer als afleiding, dan iets wat snel tussendoor gedaan moet worden.
Ga je er een aantal achter elkaar maakt dan lijkt een single boiler me ook niet de meest handige optie.
Op het werk hebben we die en icm goede bonen haal ik al betere resultaten met mijn Dedica tov de Magnifica.
Als ik met die (met thermoblock) machine al moeiteloos 2 cappucino's kan zetten (10-15 minuten ertussen), dan moet het met een echte machine (Gaggia classic en hoger) toch geen enkel probleem zijn?
Zelf zou ik wel voor een Rancillio icm PID gaan ivm betere stoomdruk, maar die witte setup is wel erg strak.
Zelf ben ik aan het sparen voor een E61 Lelit MaraX en dezelfde molen (Eureka Mignon Specialita).
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Dedica -> Gaggia of Rancilio zal een fijne upgrade zijn. Als je 1 capuccinno per keer zet is het goed te doen. Bij mij waren het 2 en was het redelijk goed te doen. Enige wat je niet wil is 3 of 4. Dan moet je de boiler weer terugkoelen voordat je gaat zetten.Koos2009 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:16:
[...]
Ik drink nu 1-2 cappuccino's in de ochtend en heb een Delonghi Dedica. Dat is de Halfautomaat, de Magnifica de volautomaat.
Op het werk hebben we die en icm goede bonen haal ik al betere resultaten met mijn Dedica tov de Magnifica.
Als ik met die (met thermoblock) machine al moeiteloos 2 cappucino's kan zetten (10-15 minuten ertussen), dan moet het met een echte machine (Gaggia classic en hoger) toch geen enkel probleem zijn?
Zelf zou ik wel voor een Rancillio icm PID gaan ivm betere stoomdruk, maar die witte setup is wel erg strak.
Zelf ben ik aan het sparen voor een E61 Lelit MaraX en dezelfde molen (Eureka Mignon Specialita).
Ook dat is prima te doen hoor met een Gaggia. Na het stomen van een dubbele cappucino is er aardig wat water verdampt, als je hem dan weer laat vollopen met koud water en een paar minuten wacht - ondertussen kun je je nieuwe bonen malen en tampen - dan is ie alweer van de 145 graden afgekoeld naar rond de 100 graden. Dan nog 1 flush en gaan met espresso nummer 3 en 4.Hercul3s schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:56:
[...]
Dedica -> Gaggia of Rancilio zal een fijne upgrade zijn. Als je 1 capuccinno per keer zet is het goed te doen. Bij mij waren het 2 en was het redelijk goed te doen. Enige wat je niet wil is 3 of 4. Dan moet je de boiler weer terugkoelen voordat je gaat zetten.
Ja ik vind om te beginnen die E61 HX wel iets boven budget. Dit kan ik thuis niet verantwoorden.defusion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:19:
Met beide heb je het nadeel dat het single boiler is, en dat je voor melk opschuimen dus moet wachten.
Daarom wil ik graag gaan voor de Gaggia, Silvia, of een Lelit.
Het zouden er inderdaad een stuk of 2, hooguit 4 per dag zijn. Bij de Delonghi die ik nu heb duurt het opschuimen ongeveer een minuut. Volgens mij gaat dit bij de Silvia bijv. een stuk sneller. Maar tussen deze apparaten maakt het dus niet zoveel uit welke keuze je maakt?Basfr schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:37:
[...]
Met 1-2 cappuccino's per dag is een single boiler denk ik nog wel te doen. Ja, het kost inderdaad wat meer tijd, maar persoonlijk zie ik het maken van een kop koffie ook meer als afleiding, dan iets wat snel tussendoor gedaan moet worden.
Wat ik al zei: silvia heeft meer power, maar gaggia is eerder op stoomtemperatuur.Reyad schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:58:
[...]
Ja ik vind om te beginnen die E61 HX wel iets boven budget. Dit kan ik thuis niet verantwoorden.
Daarom wil ik graag gaan voor de Gaggia, Silvia, of een Lelit.
[...]
Het zouden er inderdaad een stuk of 2, hooguit 4 per dag zijn. Bij de Delonghi die ik nu heb duurt het opschuimen ongeveer een minuut. Volgens mij gaat dit bij de Silvia bijv. een stuk sneller. Maar tussen deze apparaten maakt het dus niet zoveel uit welke keuze je maakt?
Wat nu uiteindelijk sneller is om één cappucino te maken durf ik niet te zeggen. Wil je alvast wat oefenen met stomen vergelijkbaar met een E61, dan zal dat met de silvia beter kunnen. Wil je meteen voor 2 cappucino's melk stomen, dan lijkt me die extra power ook welkom.
Volgens mij schakelt de gaggia zichzelf ook uit na een aantal minuten (10-20 oid?). Of is dat niet meer met de nieuwe modellen? Ook iets om rekening mee te houden, zou mij wel gaan irriteren, gezien 'ie dan net op temperatuur is. Zijn wel mods voor.
Voor mij: lichte voorkeur voor de silvia, maar denk dat je met beide geen verkeerde aankoop doet. Als het puur voor espresso was, en de prijs ook meeweegt, dan waarschijnlijk toch de gaggia.
[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 11-02-2021 19:33 ]
In o.a. de video's van James Hoffmann en Whole Latte Love wordt de stoompower van de Silvia en Gaggia vergeleken.
Qua tijd (van opwarmen tot gestoomde melk) is het lood om oud ijzer, qua power komt de Silvia er beter uit.
Zoals @defusion al zegt zijn het allebei wel prima machines.
Gezien de makkelijke fix zou dit geen dealbreaker moeten zijn.
Qua tijd (van opwarmen tot gestoomde melk) is het lood om oud ijzer, qua power komt de Silvia er beter uit.
Zoals @defusion al zegt zijn het allebei wel prima machines.
Dit is volgens mij pas vanaf de 2019 modellen, en het is inderdaad rete irritant dat de machine na 20 minuten uitschakelt. Maar gelukkig makkelijk en goedkoop (€ 15-20) te verhelpen met de Mr Shades mod. Maakt tevens ook het gebruik van een schakelaar mogelijk.defusion schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:32:
[...]
Volgens mij schakelt de gaggia zichzelf ook uit na een aantal minuten (10-20 oid?). Of is dat niet meer met de nieuwe modellen? Ook iets om rekening mee te houden, zou mij wel gaan irriteren, gezien 'ie dan net op temperatuur is. Zijn wel mods voor.
Gezien de makkelijke fix zou dit geen dealbreaker moeten zijn.
[ Voor 48% gewijzigd door Basfr op 11-02-2021 21:52 ]
Opzicht als je workflow een beetje op orde is dan kun je prima 2 cappuccino's in bijv 5 minuten zetten. Na een paar weken oefenen heb ik het opwarmen en afkoelen goed onder de knie. Sowieso warm ik op tot +/- 132-135 graden op advies van vele anderen. Dan duurt het opwarmen maximaal 1 minuutje. Afkoelen na die tijd gaat snel door water af te tappen via het pijpje en de groep.
Ik zie ook pro's die een iets groter kannetje melk gebruiken en opschuimen voor twee cappuccino's. Dan kun je dus twee espresso's maken en dan 1 keer melk en klaar.
Zelf gebruik ik mijn 250cl kannetje het meest. Die is perfect voor een single cappuccino. Het grotere kannetje staat permanent onder de stoomuitloop voor het druppen.
Ik zie ook pro's die een iets groter kannetje melk gebruiken en opschuimen voor twee cappuccino's. Dan kun je dus twee espresso's maken en dan 1 keer melk en klaar.
Zelf gebruik ik mijn 250cl kannetje het meest. Die is perfect voor een single cappuccino. Het grotere kannetje staat permanent onder de stoomuitloop voor het druppen.
Nieuwe spulletjes voor mijn espressoproject. Een analoge vervanging voor de dubbele manometer en de twee elektronische varianten:
:strip_exif()/f/image/ZVBR9fCsQCdOeELdgMUxvSAJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig zijn alle aansluitingen gelijk. Dat betekent dat ik t-stukjes kan bestellen voor de inbouw.
En een nieuwe post over de app: https://mac-digital.blog/2021/02/12/the-tablet-app-part-1/
:strip_exif()/f/image/ZVBR9fCsQCdOeELdgMUxvSAJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig zijn alle aansluitingen gelijk. Dat betekent dat ik t-stukjes kan bestellen voor de inbouw.
En een nieuwe post over de app: https://mac-digital.blog/2021/02/12/the-tablet-app-part-1/
[ Voor 6% gewijzigd door __fred__ op 12-02-2021 15:09 ]
Ik hoorde dingen over KoffieLab en wou ze eens uitproberen voor een paar zakjes, maar werd begroet met de melding dat ze gestopt zijn sinds 2021.
Natuurlijk om meer aandacht op Van Pommeren als brand te gooien (het winkeltje hier in Utrecht ken ik zeker).
Dus is dit 'gewoon een rebrand', of zijn het dezelfde mensen maar op een andere plek, of....
Dus iemand ervaring met 'Van Pommeren' voor je bonen i.p.v.je appartuur?
edit: Als ik zo kijk naar de beschrijving heb ik het idee dat de 'Wolichu Wachu' van VanPommeren wel eens dezeflde 'Wolichu Wachu' van Keen Coffee zou kunnen zijn..
Of is dat Washing Station zo populair dat ik die naam nu overal zie opduiken?
Natuurlijk om meer aandacht op Van Pommeren als brand te gooien (het winkeltje hier in Utrecht ken ik zeker).
Dus is dit 'gewoon een rebrand', of zijn het dezelfde mensen maar op een andere plek, of....
edit: Als ik zo kijk naar de beschrijving heb ik het idee dat de 'Wolichu Wachu' van VanPommeren wel eens dezeflde 'Wolichu Wachu' van Keen Coffee zou kunnen zijn..
[ Voor 23% gewijzigd door dipje2 op 12-02-2021 16:27 ]
Heeft iemand nog een adresje voor VTS baskets? Zonder dat er heel veel verzendkosten bij komen?
Ik kom alleen maar bij Duitse webshops uit via de website van VTS, maar met +15eu verzendkosten..
Ik kom alleen maar bij Duitse webshops uit via de website van VTS, maar met +15eu verzendkosten..
Als ik het verhaal lees op het koffielab dan hebben van Pommeren en koffielab dezelfde eigenaren en werken de mensen van koffielab nu bij van Pommeren.dipje2 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:24:
Ik hoorde dingen over KoffieLab en wou ze eens uitproberen voor een paar zakjes, maar werd begroet met de melding dat ze gestopt zijn sinds 2021.
Mbt de Wolichu Wachu, als je dat door google gooit dan zie je heel veel zaken die deze koffie verkopen. Als ik wat verder kijk dan lees ik zelfs onderstaande. Lijkt dus een gigantisch was station voor heel veel boeren.Beste koffieliefhebber,
In 2010 ben ik gestart met koffiebranderij Het Koffielab, in 2020 heb ik als derde generatie het familiebedrijf Van Pommeren overgenomen en is tegelijkertijd Het Koffielab de aandacht verloren die het verdient. Het is dus tijd voor verandering. Uiteraard wil ik niet stoppen met koffie maar, we gaan op een andere manier verder. Koffiebranderij Het Koffielab is dus beëindigd per 31-12-2020.
Met het hele Team Van Pommeren zetten wij onze focus en aandacht voor koffie voort onder ons nieuwe merk: Van Pommeren Specialty, lees er hier alles over!
Uiteraard zijn we voor al je vragen bereikbaar op info@vanpommeren.nl
Bedankt voor je koffie-aankopen en ik zie je graag terug bij Van Pommeren Specialty.
Met vriendelijke groet,
Sebastiaan van Pommeren
Het wasstation Wolichu Wachu ligt in het Uraga District in de regio Oromia. Het wasstation maakt deel uit van de Harso Haru Mude Farmer Cooperative en werkt samen met 4500 kleine boeren. De koffiebonen worden verbouwd op een hoogte van wel 2300 meter, de bodem in het gebied is vruchtbaar en er valt jaarlijks 1500-2000 mm regen. Deze omstandigheden zorgen voor de opvallende en bijzondere smaken in de Wolichu Wachu koffies.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
VST, Amazon en IMS is te krijgen bij van Pommeren.vinpower schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:37:
Heeft iemand nog een adresje voor VTS baskets? Zonder dat er heel veel verzendkosten bij komen?
[ Voor 16% gewijzigd door Ravhin op 12-02-2021 16:51 ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Volgens mij is VST wel een beetje uit de gratie na IMS, i.i.g. in europa. IMS gaatjes zijn net zo precies en nog een fractie groter, waardoor je nog fijner moet malen dan bij VST.
Rebranded oem VST is te krijgen als Marzocco strada. de 18 gram VST is identiek aan de 17 gram Marzocco. Verkrijgbaar bij o.a. Van Pommeren: https://www.vanpommeren.n...ram-filterbakje-NR-F3027X
Alleen het certificaat ontbreekt in dat geval.
[ Voor 21% gewijzigd door __fred__ op 12-02-2021 17:27 ]
Mijn vrouw stoort zich enorm aan het geluid van mijn Demoka Minimoka, er is dus wat momentum om te upgraden en daar wil ik gebruik van maken
Eigenlijk zijn er 3 dingen minder ideaal aan mijn Minimoka:
- herrie
- het is een knoeier ondanks een nieuwe tuit die wel verbetering geeft, maar knoeien niet stopt
- (typisch voor mijn exemplaar) de schakelaar is niet origineel of er mist een onderdeel, waardoor er koffie achter komt en de molen blijft lopen met als gevolg meer knoeien en verlies
Wel ideaal: formaat. De ruimte op het aanrecht naast mijn koffiemachine is niet groot en zeker niet hoog
Ik drink als enige koffie thuis en eigenlijk altijd een lungo (kopje 60 ml koffie). Soms een cappuccino.
Dit maak ik met een Rancilio Silvia. Op korte termijn komt er geen luxere machine, dus de molen mag kwa prijs/performance vergelijkbaar zijn aan de Silvia.
Wat zou een zinnige upgrade zijn tov een Minimoka, die met name stiller is en minder knoeit, maar niet (veel) groter is?
2de hands is geen probleem, is 150 euro een goed prijspunt op bijv Marktplaats?

Eigenlijk zijn er 3 dingen minder ideaal aan mijn Minimoka:
- herrie
- het is een knoeier ondanks een nieuwe tuit die wel verbetering geeft, maar knoeien niet stopt
- (typisch voor mijn exemplaar) de schakelaar is niet origineel of er mist een onderdeel, waardoor er koffie achter komt en de molen blijft lopen met als gevolg meer knoeien en verlies
Wel ideaal: formaat. De ruimte op het aanrecht naast mijn koffiemachine is niet groot en zeker niet hoog
Ik drink als enige koffie thuis en eigenlijk altijd een lungo (kopje 60 ml koffie). Soms een cappuccino.
Dit maak ik met een Rancilio Silvia. Op korte termijn komt er geen luxere machine, dus de molen mag kwa prijs/performance vergelijkbaar zijn aan de Silvia.
Wat zou een zinnige upgrade zijn tov een Minimoka, die met name stiller is en minder knoeit, maar niet (veel) groter is?
2de hands is geen probleem, is 150 euro een goed prijspunt op bijv Marktplaats?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Geen idee hoe jouw vrouw is, maar de K10 met zijn 300rpm is de eerste die hier qua geluid geaccepteerd wordt. K3 en super jolly vond ze onaangenaam klinken. Maar nou is de grootte weer niet goed. Kortom upgraden naar iets wat je wil hebben en daarna om vergiffenis vragen, want anders eindig je bij de 3K+ single dose malers met variabele rpm. En als je dat doet, is je vrouw het vast weer niet eens met de prijs. You can’t win 
Ow, en het is nog niet eens een minuut per dag. Voor 3x dubbele espresso heb ik 15s per dag geluid. Dat valt in het niet bij wasmachine (2 uur per was), droger(2 uur per was) robotstofzuigers (uur per dag) en de afzuigkap (uur per dag). Als ik die apparaten alleen zou beoordelen op geluid lagen ze allang op straat, ik beoordeel ze dan ook maar op het resultaat.
Voor het gegil van mijn kinderen “krijg ik ook zoveel terug” (gaat verder met het schrobben van de vloer waar een beker melk overheen is gegaan)
En dan nu serieus: ik vond de aanstaande g-iota een interessante maler om mijn super jolly voor weg te doen ivm retentie. Ik wil een single dose flat burr met 0 retentie naast de K10 voor de bulk. Maar ik ben bang dat de g-iota niet beter klinkt dan je huidige molen: https://m.facebook.com/Ho...p/videos/476997643473504/
Ow, en het is nog niet eens een minuut per dag. Voor 3x dubbele espresso heb ik 15s per dag geluid. Dat valt in het niet bij wasmachine (2 uur per was), droger(2 uur per was) robotstofzuigers (uur per dag) en de afzuigkap (uur per dag). Als ik die apparaten alleen zou beoordelen op geluid lagen ze allang op straat, ik beoordeel ze dan ook maar op het resultaat.
Voor het gegil van mijn kinderen “krijg ik ook zoveel terug” (gaat verder met het schrobben van de vloer waar een beker melk overheen is gegaan)
En dan nu serieus: ik vond de aanstaande g-iota een interessante maler om mijn super jolly voor weg te doen ivm retentie. Ik wil een single dose flat burr met 0 retentie naast de K10 voor de bulk. Maar ik ben bang dat de g-iota niet beter klinkt dan je huidige molen: https://m.facebook.com/Ho...p/videos/476997643473504/
[ Voor 52% gewijzigd door __fred__ op 13-02-2021 11:30 ]
Een K10 gaat ruim boven budget vrees ik.
Een K3 past net onder de bovenkastjes, maar liever heb ik een lager model, want kan em dan niet vullen
In de schuur ligt nog een oude Fiorenzata uit een kroeg, die was stiller maar is zo groot dattie nergens past.
Bovendien ben ik destijds genaaid geloof ik; achteraf bleek iets in de instelling mis, want maalschijven stellen werkt niet
Die ligt in onderdelen te wachten tot ik em wegdoe.
Is een Rancilio Rocky iets, of een Ascasa?
Een K3 past net onder de bovenkastjes, maar liever heb ik een lager model, want kan em dan niet vullen
In de schuur ligt nog een oude Fiorenzata uit een kroeg, die was stiller maar is zo groot dattie nergens past.
Bovendien ben ik destijds genaaid geloof ik; achteraf bleek iets in de instelling mis, want maalschijven stellen werkt niet
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Je hebt kleine platte hoppers voor de K3 die geven meer ruimte als de standaard hopper.Tacoos schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:14:
Een K10 gaat ruim boven budget vrees ik.
Hier b.v. https://www.koffiekoning....-voor-compak-k3.html.html
Klopt. Die gebruik ik ook. Maar dan nog is ie dieper, breder en hoger dan de K3. Hij pas hier wel onder de keukenkastjes. (Wel bijkeuken.) de kleine hopper past op alle K modellen. Diameter is gelijk.RoosW schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:30:
[...]
Je hebt kleine platte hoppers voor de K3 die geven meer ruimte als de standaard hopper.
Hier b.v. https://www.koffiekoning....-voor-compak-k3.html.html
[ Voor 7% gewijzigd door __fred__ op 13-02-2021 18:45 ]
Sinds gisteren heb ik hier een pracht van een Jura E8 EB staan en ben daar lekker mee aan het experimenteren. De machine zet nu al lekkerder koffie dan onze oude C5, maar heeft er ook iemand ervaring met de maalgraad van de E8? Hoe kan ik die het beste instellen voor mijn standaard Initio bonen van Fascino?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Alles kwam keurig verpakt binnen.MrJ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:52:
Even mijn bonenopslag een upgrade gegeven met dit mooie rekje.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zal een foto maken als deze binnen is en naast de maler van hetzelfde merk staat.

Setje staat super!

Godfather Bodybuilding topic reeks
HG-1.MrJ schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:37:
[...]
Alles kwam keurig verpakt binnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Setje staat super!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu zag ik op mijn Delonghi dedica 685 een sticker met "Easy Espresso Servings" of iets in die geest.
nu hebben mijn ouders alles weggegooid behalve de voorgemalen Illy koffie die er bij zat destijds.
Nu heb ik (helaas) wel ervaring met "midlifecrisis koffie" in de vorm van Senseo, maar heeft iemand hier het aangedurft om de inlegkruisjes van Illy (Zaten bij de 680 van mijn ouders destijds)?
Ik vroeg het me gewoon af nav de diverse "Koffie uit de 50s, 60s en 70s" filmpjes.
nu hebben mijn ouders alles weggegooid behalve de voorgemalen Illy koffie die er bij zat destijds.
Nu heb ik (helaas) wel ervaring met "midlifecrisis koffie" in de vorm van Senseo, maar heeft iemand hier het aangedurft om de inlegkruisjes van Illy (Zaten bij de 680 van mijn ouders destijds)?
Ik vroeg het me gewoon af nav de diverse "Koffie uit de 50s, 60s en 70s" filmpjes.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Dat zijn E.S.E. servings. Op zich niks mis mee.Koos2009 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:05:
Nu zag ik op mijn Delonghi dedica 685 een sticker met "Easy Espresso Servings" of iets in die geest.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik heb sinds vrijdag een Jura E8 (EB). Op advies van de winkel heb ik voorlopig alles op fabrieksinstellingen laten staan. Later ga ik pas experimenteren met de maalgraad.Aziraphale schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:55:
Sinds gisteren heb ik hier een pracht van een Jura E8 EB staan en ben daar lekker mee aan het experimenteren. De machine zet nu al lekkerder koffie dan onze oude C5, maar heeft er ook iemand ervaring met de maalgraad van de E8? Hoe kan ik die het beste instellen voor mijn standaard Initio bonen van Fascino?
Wij hebben een (goedkope, een fout die ik maar 1x ga maken) volautomaat voor dagelijks gebruik, tegenwoordig van mijn vrouw voornamelijk, ik ben aan de espresso middels een Silvia en (nu net) een Compak K6 molen.
Omdat de bonen die ik op het moment in de Silvia gebruik me niet bevielen (de Angry Betty van Het Hoofdkwartier) heb ik maar een blikje Ethiopische bonen van Illy opengetrokken, oi, hele wrange espresso, en heel moeilijk een goede doorloop te krijgen. Wat nu te doen?
Dus de bonen die ik in de volautomaat gekieperd had maar eens geprobeerd, die vind ik dus in de volautomaat niet lekker, geven een muffige smaak, zo vlak als onze deurmat (Fascino, Initio Pittig) maar wat blijkt, de K6 maakt er samen met de Silvia een alleraardigste Lungo van.
Hele lichte zuurtjes, met een mooie donkere chocolade smaak. Nog steeds vergeleken met de Yellow Bourbon van Het Hoofdkwartier redelijk vlak en saai van smaak, maar 100% beter als uit de volautomaat!
De Ethiopische Illy doen het weer beter in de volautomaat, niet een geweldige bak (die heb ik uit deze machine nog nooit gekregen) maar goed te drinken.
Klopt dat met jullie ervaringen, dat bonen op diverse manieren klaar gemaakt volstrekt verschillende eindresultaten kunnen geven?
Omdat de bonen die ik op het moment in de Silvia gebruik me niet bevielen (de Angry Betty van Het Hoofdkwartier) heb ik maar een blikje Ethiopische bonen van Illy opengetrokken, oi, hele wrange espresso, en heel moeilijk een goede doorloop te krijgen. Wat nu te doen?
Dus de bonen die ik in de volautomaat gekieperd had maar eens geprobeerd, die vind ik dus in de volautomaat niet lekker, geven een muffige smaak, zo vlak als onze deurmat (Fascino, Initio Pittig) maar wat blijkt, de K6 maakt er samen met de Silvia een alleraardigste Lungo van.
Hele lichte zuurtjes, met een mooie donkere chocolade smaak. Nog steeds vergeleken met de Yellow Bourbon van Het Hoofdkwartier redelijk vlak en saai van smaak, maar 100% beter als uit de volautomaat!
De Ethiopische Illy doen het weer beter in de volautomaat, niet een geweldige bak (die heb ik uit deze machine nog nooit gekregen) maar goed te drinken.
Klopt dat met jullie ervaringen, dat bonen op diverse manieren klaar gemaakt volstrekt verschillende eindresultaten kunnen geven?
Yup!RoosW schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:17:
Wij hebben een (goedkope, een fout die ik maar 1x ga maken) volautomaat voor dagelijks gebruik, tegenwoordig van mijn vrouw voornamelijk, ik ben aan de espresso middels een Silvia en (nu net) een Compak K6 molen.
Zeker. Dat is de reden waarom ik altijd weer terugkom op de Italian blends. Ik vermoed dat deze vaak uit Colombia komen, gezien de smaak. Single origins heb ik wisselende ervaringen mee, maar dat blijft een kwestie van smaak.RoosW schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:17:
Met die blends kun je vaak goede resultaten krijgen in de verschillende categorieën: ristretto, espresso, en wat wij de "horecabak" noemen. Ook in de Chemex blijft de smaak prima.
De laatste paar dagen heb ik bij praktisch elk shot last van channeling en vaak ook spray, vaak ook nog op dezelfde plek in het filter. Ik kan niet helemaal duiden waar het probleem ontstaat en waar dus de oplossing ligt. Wel/geen WDT, wel/niet distribution tool gebruiken, hard/zacht tampen, fijner/grover malen, het maakt allemaal geen verschil.
De 9 bar spring heeft tot nu toe goede resultaten gegeven, dus daar zoek ik de oorzaak ook niet direct.
De enige verandering zijn de bonen sinds vorige week, maar het lijkt me apart dat dat channeling zou veroorzaken.
Youtube biedt ook niet echt soelaas, dus ik hoop dat hier iemand een zetje in de goede richting kan geven.
De 9 bar spring heeft tot nu toe goede resultaten gegeven, dus daar zoek ik de oorzaak ook niet direct.
De enige verandering zijn de bonen sinds vorige week, maar het lijkt me apart dat dat channeling zou veroorzaken.
Youtube biedt ook niet echt soelaas, dus ik hoop dat hier iemand een zetje in de goede richting kan geven.
Ik neem aan dat je een naked portafilter gebruikt?Basfr schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:00:
De laatste paar dagen heb ik bij praktisch elk shot last van channeling en vaak ook spray, vaak ook nog op dezelfde plek in het filter. Ik kan niet helemaal duiden waar het probleem ontstaat en waar dus de oplossing ligt. Wel/geen WDT, wel/niet distribution tool gebruiken, hard/zacht tampen, fijner/grover malen, het maakt allemaal geen verschil.
Zo ja; Verse(re) bonen moet/kun je meestal wat fijner malen.
Zeker, en er gaan ook verse bonen in.Kraz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:15:
[...]
Ik neem aan dat je een naked portafilter gebruikt?
Hoewel, deze zijn een week of 4 oud, maar de vorige batch had dezelfde branddatum, dus in de versheid zoek ik het probleem niet direct.
Ik zit nu op 1:2 in een kleine 30 seconden, dus fijner malen lijkt me een mindere extractie te veroorzaken.
Andersom, (ten minste volgens mijn laatst verkregen koffieatlas van James hoffman).Kraz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:15:
[...]
Ik neem aan dat je een naked portafilter gebruikt?
- Verse koffie kun je grover malen dan oude koffie.
- Donker gebrande koffie kun je grover malen dan lichte koffie.
- Kleine boon moet je fijner malen dan grote boon. (vaak ook hoger gegroeid fijner dan lager gegroeid, maar hoeveelheid neerslag speelt ook een rol).
Wat ik heb bij oudere koffie is dat ik niet alleen de maalgraad fijner moet zetten, maar dat de bandbreedte ook krapper wordt. Bijvoorbeeld, in week 1 heb ik na 7 seconden druppels, en dan na bijv. 28 seconden 38 gram espresso van 19 gram koffie. Variatie is dan heel laag, e.g. elke keer is het rond de 28 seconden.
Na drie weken echter moet ik de maalgraad 1 a 2 tandjes strakker zetten. Fijner malen zorgt ervoor dat ik de 28 seconden weer haal, maar dan na 9 seconden druppels. Zou ik echter teruggaan naar na 7 seconden druppels, dan heb ik een gusher van 22 seconden doorlooptijd. De variatie wordt ook groter, moeilijker om goede extractie te halen, dus twee koppen vlak na elkaar kan 26 en 29 seconden doorloop hebben voor 38 gram.
De flow rate aan het begin en het eind van het shot beginnen steeds meer uit elkaar te lopen.
Bij mij is de max wel een week of 2 vanaf branddatum. Als ik dat denk niet te halen, dan vries ik ze in, na ze vacuum verpakt te hebben.
(Alleen extreem verse koffie is niet te malen, die is echt all over the place door de ontsnappende CO2. Daarom een dag of 3 wachten minimaal)
[ Voor 4% gewijzigd door __fred__ op 16-02-2021 21:49 ]
:strip_exif()/f/image/gaAnvcYxNLimAuEzktuTQISt.jpg?f=fotoalbum_large)
Load cells zijn binnen uit China. We raken aardig compleet qua hardware. Ook een nieuwe post over de app:
https://mac-digital.blog/2021/02/16/the-tablet-app-part-2/
Verse koffie moet je inderdaad iets grover malen dan minder verse koffie (overigens is 4 weken echt geen oude koffie, mits goed bewaard). Wat mogelijk ook een rol heeft gespeeld de afgelopen week is het koude weer en de daarmee samenhangende lage luchtvochtigheid. In theorie zou je dan iets fijner moeten malen.
Het hangt een beetje samen met hoe je bewaart. Los in de hopper gooien, mag je wel zorgen dat het in een week weg is. Kilozak dichtgevouwen in de kast, misschien max twee. Doe je het in een luchtdichte bak of iets, wellicht een week of vier. Vacuumgezogen in porties in de vriezer: veel langer.bszz schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:06:
Verse koffie moet je inderdaad iets grover malen dan minder verse koffie (overigens is 4 weken echt geen oude koffie, mits goed bewaard). Wat mogelijk ook een rol heeft gespeeld de afgelopen week is het koude weer en de daarmee samenhangende lage luchtvochtigheid. In theorie zou je dan iets fijner moeten malen.
Er zijn fanatici die hun 18grams porties afwegen van award winning coffees en die separaat vacuum zuigen en invriezen om ze vers te houden. Direct te gebruiken uit de vriezer. Condensatie is normaal onwenselijk als deze langer op een boon blijft zitten, maar als je single-dose maalt dan is de lage temperatuur een voordeel omdat de koffie dan ook een minder hoge temperatuur bereikt tijdens het malen, de condensatie is juist prettig omdat het de statische electriciteit vermindert. Zo kun je van je koffie waar je 400 euro voor een kilo betaald hebt een tijdje genieten bij speciale gelegenheden.
[ Voor 29% gewijzigd door __fred__ op 16-02-2021 23:22 ]
Ik heb dit ook gehad. Bij mij leek het probleem het bakje te zijn. Ik gebruikte het 21gr bakje dat bij mij naked portafilter kwam maar had altijd channeling aan 1 kant. Na overstap op IMS bakje was dit ineens weg. Nieuw bakje is dus nog een aanraderBasfr schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:00:
Hallo koffie-experts,
Vraag van een beginner over een licht (storend) zuurtje in mijn koffie:
Apparaat: moccamaster, filterkoffie
Grinder: Baratza Encore
Water: kraanwater
Boon: Columbia Kachulu van bootkoffie (koffiesheet)
Ik proef in mijn koffie een licht zuurtje, een smaak die ik niet lekker vind maar ook niet terugvind op de koffiesheet.
Ik heb geleerd om bij zuur fijner te gaan malen. Ik kan geen invloed uitoefenen op mijn doorlooptijd ed (filtermachine). Mijn grinder is nieuw voor mij dus ik ben gaan experimenteren:
Grind#13 niet lekker. Te bitter. Te laffe smaak. -> maling voelt zeer fijn. Tussen espresso en zand in
Grind#15 te bitter?
Grind#16 licht zuurtje -> deze hanteer ik nu. maling voelt als een fijne zandkorrel
Grind#17 iets te zuur
Grind#19 iets zuur -> duidelijk grove maling
Kan ik nog iets aanpassen? Misschien vind ik deze koffie gewoon niet lekker? Ik zie geen zure smaken op het sheet, waar komt deze dan vandaan?
Ik proef in mijn koffie een licht zuurtje, een smaak die ik niet lekker vind maar ook niet terugvind op de koffiesheet.
Ik heb geleerd om bij zuur fijner te gaan malen. Ik kan geen invloed uitoefenen op mijn doorlooptijd ed (filtermachine). Mijn grinder is nieuw voor mij dus ik ben gaan experimenteren:
Grind#13 niet lekker. Te bitter. Te laffe smaak. -> maling voelt zeer fijn. Tussen espresso en zand in
Grind#15 te bitter?
Grind#16 licht zuurtje -> deze hanteer ik nu. maling voelt als een fijne zandkorrel
Grind#17 iets te zuur
Kan ik nog iets aanpassen? Misschien vind ik deze koffie gewoon niet lekker? Ik zie geen zure smaken op het sheet, waar komt deze dan vandaan?
Er zit altijd zuur in een koffie, en een lekkere koffie heeft de zuren en bittere en zoete smaken gebalanceerd. Belangrijkste andere variabele die de zuurte van de koffie beinvloedt is de temperatuur. Lagere temperatuur = zuurdere koffie, hogere temperatuur = meer bittere koffie (omdat de temperatuur ook beinvloedt welke delen worden geextraheerd uit de koffie).drmadi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:52:
Hallo koffie-experts,
Grind#15 te bitter?
Grind#17 iets te zuur
Nou ben ik bang dat je met je moccamaster daar niet zoveel aan kan doen, dus dan kom je vanzelf bij een temperatuurregelbare waterkoker plus een Hario V60 of een chemex uit ofzo.
Geen idee wat je trouwens voor verhouding hanteert (gram koffie in v.s. gram gezette koffie uit), maar je zou evt wat meer water kunnen doen, of wat minder koffie, dan ga je ook meer richting overextractie toe (maar wat minder sterk), wat precies het zetje in de goede richting kan geven qua smaak wat met je fixed grind settings niet lukt.
[ Voor 8% gewijzigd door __fred__ op 17-02-2021 11:07 ]
P.S. Als er trouwens fruitig in een omschrijving staat, bedoelen ze daar ook "zuur" mee. Zuur kan positief of negatief zijn, maar als je "zuur" op een etiket zegt heeft dat in het NL altijd een negatieve connotatie, terwijl het ook positief kan zijn (zoals bij een appel, friszuur met voldoende suiker). Fruitig is een positievere term voor diverse fruitzuren gecombineerd met suiker in een koffie.
Fijne informatie, dank
Als ik kijk naar de smaaktabel dan zie ik zowel fruitig als zuur apart benoemd staan. Voor ik overstap naar een alternatief apparaat ga ik ook even de Sumatra (wel fruitig, niet zuur) en Ethiopie (zowel fruitig als zuur) proberen. Kwestie van proeven en opschrijven voor ik weet wat ik lekker vind.
edit: met betrekking tot de verhouding gram in versus gram uit. Ik meet wel mijn 'in' af (60gr/L) maar niet mijn uit. Ik heb wel eens 65gr/L gedaan (meer uit slordigheid en drukte) maar toen geen smaak opgeschreven. Dat is misschien wel prettige informatie om eens te verzamelen.
Als ik kijk naar de smaaktabel dan zie ik zowel fruitig als zuur apart benoemd staan. Voor ik overstap naar een alternatief apparaat ga ik ook even de Sumatra (wel fruitig, niet zuur) en Ethiopie (zowel fruitig als zuur) proberen. Kwestie van proeven en opschrijven voor ik weet wat ik lekker vind.
edit: met betrekking tot de verhouding gram in versus gram uit. Ik meet wel mijn 'in' af (60gr/L) maar niet mijn uit. Ik heb wel eens 65gr/L gedaan (meer uit slordigheid en drukte) maar toen geen smaak opgeschreven. Dat is misschien wel prettige informatie om eens te verzamelen.
[ Voor 26% gewijzigd door drmadi op 17-02-2021 11:22 ]
Ik zie citrus en fruit apart benoemd staan. Dat komt omdat geoefende proevers diverse soorten fruitzuren kunnen onderscheiden. Citrus is citroenzuur en appelzuur en wijnsteenzuur zijn zuren die respectievelijk in appels en druiven zitten en met fruitig worden geassocieerd. Heb nog geen "zuur" zien staan in die tabel.drmadi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:19:
Fijne informatie, dank
__fred__ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:59:
[...]
Er zit altijd zuur in een koffie, en een lekkere koffie heeft de zuren en bittere en zoete smaken gebalanceerd. Belangrijkste andere variabele die de zuurte van de koffie beinvloedt is de temperatuur. Lagere temperatuur = zuurdere koffie, hogere temperatuur = meer bittere koffie (omdat de temperatuur ook beinvloedt welke delen worden geextraheerd uit de koffie).
Nou ben ik bang dat je met je moccamaster daar niet zoveel aan kan doen, dus dan kom je vanzelf bij een temperatuurregelbare waterkoker plus een Hario V60 of een chemex uit ofzo.
Met fruitig kan zowel steenfruit als bijvoorbeeld citrus worden bedoeld. Steenfruit, zoals de perzik in jouw koffie, is zoeter maar kan wel degelijk en zure ondertoon hebben.drmadi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:19:
Fijne informatie, dank
Bij de hele oude Moccamasters en de nieuwe Moccamasters kun je de doorloopsnelheid van het water aanpassen. Temperatuur verhogen geeft meer bitters maar ik vraag mij af of dat de koffie ten goede gaat komen. Van Hario V60 verwacht ik juiste meer fruitige (zure) smaken door de eigenschappen van het filtersysteem. Eerder zou ik bijvoorbeeld een Kalita Wave proberen. Wellicht kun je dat enigszins nabootsen door het filter van de Moccamaster in twee lagen te vullen, met in de onderste laag wat fijner gemalen koffie en in de bovenste laag wat grover gemalen
Ik kan de filterkoffies van Giraffe uit Rotterdam van harte aanbevelen om een keer te proberen. Voorheen haalde ik vaak koffie bij Boot voor mijn Moccamaster, maar sinds ze het filterassortiment hebben ingeperkt, zijn al mijn favorieten verdwenen en wat er over is gebleven vind ik maar zo-zo. Giraffe heeft daarentegen vaak echt lekkere, maar ook steeds wisselende filterkoffies in het assortiment.
Je hebt gelijk. Ik associeer citrus met 'zuur' en fruitig met 'zoet'. Dat is uiteraard niet helemaal waar en niet zoals de smaken in de tabel en proeven gehanteerd worden. Ik zal erop letten__fred__ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:32:
[...]
Ik zie citrus en fruit apart benoemd staan. ... Heb nog geen "zuur" zien staan in die tabel.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Sumatra dan. Ik vind dat Boot niet echt duidelijk is over de gebruikte methode van wassen, maar in Indonesië op Sumatra is "Semi-washed" of "Wet-hulled" gebruikelijk. Dat zorgt inderdaad voor een bijzondere smaak koffie waar alle zuur zo'n beetje uit is, maar ook voor kruidige smaken zoals hout, aarde, tabak en leer. Moet je ding zijn, het is een vrij specifieke smaak. Als ik het smaakprofiel zo een beetje inschat, is dit inderdaad een wet-hulled koffie.drmadi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:19:
Fijne informatie, dank
Ow, ik ben echt scheel vandaag, semi washed, het staat er gewoon: https://www.bootkoffie.nl...ia-sumatra-organic-filter
[ Voor 5% gewijzigd door __fred__ op 17-02-2021 12:22 ]
Spullen binnen, en nu begint het avontuur van malen, consistentie, timing, weging en smaak 
De basis waar ik mee begin is voor 14gram maling met een verhouding van 1:2 met het resultaat te nemen. Dit betekend zoveel als 14 gram maling, 25-30 seconden water erdoorheen en het resultaat is een dubbele espresso shot van ongeveer 28-30 gram.
Ligt dit aan mij, of is dat gewoon heel erg weinig? Als we puur met water rekenen zou 30gram uitkomen op ongeveer 30ml, met een vulling van espresso volgens mij nog iets minder dan zelfs. Terwijl ik ergens anders weer lees dat je voor een dubbele espresso iets van 60ml moet aankomen (volgende oude regels).
Als ik puur de 1:2 verhouding aanhoudt dan wordt het ook een straffe bak zeg (wel lekker, maar wel weinig). Bekijk ik dit verkeerd, mis ik hier iets, of is dit wel gewoon de standaard?
De basis waar ik mee begin is voor 14gram maling met een verhouding van 1:2 met het resultaat te nemen. Dit betekend zoveel als 14 gram maling, 25-30 seconden water erdoorheen en het resultaat is een dubbele espresso shot van ongeveer 28-30 gram.
Ligt dit aan mij, of is dat gewoon heel erg weinig? Als we puur met water rekenen zou 30gram uitkomen op ongeveer 30ml, met een vulling van espresso volgens mij nog iets minder dan zelfs. Terwijl ik ergens anders weer lees dat je voor een dubbele espresso iets van 60ml moet aankomen (volgende oude regels).
Als ik puur de 1:2 verhouding aanhoudt dan wordt het ook een straffe bak zeg (wel lekker, maar wel weinig). Bekijk ik dit verkeerd, mis ik hier iets, of is dit wel gewoon de standaard?
@NeoPhire er is een verschil tussen ml en grammen omdat bij ml ook de crema wordt meegeteld.
Dan kan die ~30gr best 60ml worden.
De 1:2 verhouding is voor espresso inderdaad de standaard, en geldt dus voor het gewicht. Dus 14gr in, ~28gr uit klopt.
Meestal gaat er overigens meer in, geloof dat 17-18gr in, 34-36gr uit het meest gebruikt wordt. Ik heb zelf een iets groter bakje en doe 20gr in, 40gr uit.
Maar dat is dus espresso, en niemand dwingt je om dat lekker te vinden/te maken. Als jij liever een andere verhouding hebt, wie zijn wij dan om daar iets van te vinden?
Dan kan die ~30gr best 60ml worden.
De 1:2 verhouding is voor espresso inderdaad de standaard, en geldt dus voor het gewicht. Dus 14gr in, ~28gr uit klopt.
Meestal gaat er overigens meer in, geloof dat 17-18gr in, 34-36gr uit het meest gebruikt wordt. Ik heb zelf een iets groter bakje en doe 20gr in, 40gr uit.
Maar dat is dus espresso, en niemand dwingt je om dat lekker te vinden/te maken. Als jij liever een andere verhouding hebt, wie zijn wij dan om daar iets van te vinden?
Top, dank voor je antwoord 
Ik vond het resultaat ook een stuk minder dan ik verwacht had in vergelijking met een espresso shot bij een koffiezaak bijvoorbeeld. Ik maak hem nu aan met wat meer water, dat elvert een zachtere smaak op inderdaad
Ik vond het resultaat ook een stuk minder dan ik verwacht had in vergelijking met een espresso shot bij een koffiezaak bijvoorbeeld. Ik maak hem nu aan met wat meer water, dat elvert een zachtere smaak op inderdaad
Wat is er overigens geworden qua apparatuur, en welke bonen heb je?
Bonen bepalen natuurlijk voor een groot deel de smaak.
Is het nu wellicht te bitter? Dan kan een kortere extractie en/of een lagere boilertemperatuur helpen. Te zuur, dan precies het tegenovergestelde.
En sommige bonen lenen zich nu eenmaal minder om puur te drinken en beter voor melkdrankjes (meestal de wat sterkere / bitterdere / donker gebrande bonen), terwijl de wat mildere soorten lekkerder puur zijn, en in een melkdrankje juist teveel op de achtergrond zouden raken.
Oude supermarktbonen? Smaakt naar asbak? Weggooien en iets vers kopen.
Is het nu wellicht te bitter? Dan kan een kortere extractie en/of een lagere boilertemperatuur helpen. Te zuur, dan precies het tegenovergestelde.
En sommige bonen lenen zich nu eenmaal minder om puur te drinken en beter voor melkdrankjes (meestal de wat sterkere / bitterdere / donker gebrande bonen), terwijl de wat mildere soorten lekkerder puur zijn, en in een melkdrankje juist teveel op de achtergrond zouden raken.
Oude supermarktbonen? Smaakt naar asbak? Weggooien en iets vers kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 17-02-2021 14:59 ]
Voor iedereen die benieuwd was naar het aan / uitzetten van de machine en hoe dat er in de app dan uit gaat zien (deze keer de mobiele telefoonvariant):
De app draait op dit moment tegen een (halve) simulatie van de electronica aan. Ik blog er binnenkort meer over. Heb nu ook de broncode openbaar gemaakt: https://github.com/jspuij/Mac.Digital/
en de blog: https://mac-digital.blog/
De app draait op dit moment tegen een (halve) simulatie van de electronica aan. Ik blog er binnenkort meer over. Heb nu ook de broncode openbaar gemaakt: https://github.com/jspuij/Mac.Digital/
en de blog: https://mac-digital.blog/
[ Voor 4% gewijzigd door __fred__ op 17-02-2021 15:31 ]
Qua apparatuur is het de Sage Dual Boiler geworden met een Mignon Specialita maler. Veel positieve reviews daarover, en voldoet aan alle verwachtingen, prima apparaat qua indruk zoverdefusion schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:58:
Wat is er overigens geworden qua apparatuur, en welke bonen heb je?
Enige nadelige wat vaak genoemd wordt is dat het apparaat nog vrij nieuw is, dus er is niet veel bekend over de kwaliteit op de langere termijn, dat neem ik wel voor lief.
Qua bonen heb ik een proefpakket besteld bij Fascino met 4 verschillende type bonen, nu nog met het eerste pak bezig, dus kan nog niet heel veel zeggen over smaakverschillen, maar de smaak bevalt al prima!
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1