Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
Mijn eerste ervaringen zijn een succes :)

Op de gok de maler ingesteld, 1 volledige slag grover dan het absolute nulpunt was volgens Google een goed beginpunt. 20 gr in 22gr uit in 30 sec. Een stevige dubbele ristretto :) Nog wat langer laten doorlopen om naar espresso volume te gaan en het resultaat was al een hele verbetering tov alles wat ik uit een volautomaat kreeg.

Voor de tweede poging heb ik hem iets grover gedraaid en 20gr in 42gr uit in 30s (waarvan 7 pre infusion). Heerlijk! Niet meer aankomen :D Cappuccino was ook voortreffelijk. Zelfs m'n vrouw die letterlijk nooit koffie drinkt heeft een halve cappuccino op omdat hij zo lekker was... Dat was met kokos opschuimmelk (we eten veganistisch).

Dit had ik jaren geleden moeten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46
mir4dor schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:09:
[...]

Rijst ? Hier maken we de Solis 115A ook regelmatig schoon maar van rijst had ik nog nooit gehoord. Goede tip. Dat moet deze machine ook wel aan kunnen ?
Solis 115A is ingebouwde maler in een espressomachine voor thuisgebruik toch? Beter grindz dan. Ik bedoel meer de categorie horeca zoals een mazzer (mini, superjolly, major) of compak (K3, K6, K8, K10 etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:08
__fred__ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Solis 115A is ingebouwde maler in een espressomachine voor thuisgebruik toch? Beter grindz dan. Ik bedoel meer de categorie horeca zoals een mazzer (mini, superjolly, major) of compak (K3, K6, K8, K10 etc).
Okay top. Gaan we dat eens proberen.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• __fred__
Voor eenieder die nog eens het binnenwerk van een Compak K10 WBC wil zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQ6aMCYgBVtyLcYJetSYnkwl4ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbK2kdNeuilUPDIuf2LyPMRL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skubjsHulE1h6P6GbSrST8HucQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLTM7X4kCqI4JT5imQ9dcv6a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC0WcG7ayFPowbbC6zg9vy4HnS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ikz54Va4SbZmfw5lvqNEMk7q.jpg?f=fotoalbum_large

Ietsje minder vies dan die K8 die hier net voorbijkwam ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:37
__fred__ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:49:
[...]

Aan de andere kant, als je een bonenmaler nieuw uit de doos haalt en je moet de upper burr bijstellen om espresso te kunnen malen die in 25s doorloopt, dan kun je hem beter terugbrengen. Maar oude bonen gaan hier zeker niet helpen. Oude bonen moet je zo fijn malen dat ze eerst dichtslaan c.q. 15s staan te druppelen, om vervolgens in 10s naar gushing en blond te gaan (als ze al niet channelen op dat moment).

@bakkie1985 Laat nog even weten of je met verse bonen en evt. bijstellen van je bovenste maalschijf wel binnen het bereik van je maler bent gekomen, ben wel benieuwd nl.
Zojuist verse bonen besteld bij de brandzaak, deze worden vandaag om 15:00 gebrand en vallen als het goed is morgen op de mat. Mijn bevindingen zal ik hier delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:58
Ik dacht vanochtend: laat ik eens het gewicht van de espresso wegen, om te kijken of ik op de zo geliefde 1:2 verhouding zit van een espresso.

14,7 gram in, 60 gram uit, in 24 seconden, met een constante druk van 12 bar.

Niet helemaal wat je zou willen volgens mij. En nu? Fijner malen zal resulteren in een hogere druk, welke al aan de hoge kant is als je mikt op 9-11 bar.

Hellup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
assasinbats schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:07:
Ik dacht vanochtend: laat ik eens het gewicht van de espresso wegen, om te kijken of ik op de zo geliefde 1:2 verhouding zit van een espresso.

14,7 gram in, 60 gram uit, in 24 seconden, met een constante druk van 12 bar.

Niet helemaal wat je zou willen volgens mij. En nu? Fijner malen zal resulteren in een hogere druk, welke al aan de hoge kant is als je mikt op 9-11 bar.

Hellup?
Wat voor machine heb je? Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn QM3035 en ga nog een overdrukventiel inbouwen om dit op te lossen. Dan kan je de maximale druk instellen op 8 of 9 bar.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assasinbats
AppieR schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Wat voor machine heb je? Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn QM3035 en ga nog een overdrukventiel inbouwen om dit op te lossen. Dan kan je de maximale druk instellen op 8 of 9 bar.
Ik heb ook een QM3035, dat is toevallig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
assasinbats schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Ik heb ook een QM3035, dat is toevallig!
Ben er hartstikke blij mee, maar bovenstaande is wel een nadeeltje. Ik haal nu 20gr in, 50gr uit in 30 seconden (vanaf het moment van aanzetten, koffie loopt door vanaf 7 seconde), maar de druk loopt dan wel op tot 12 bar ongeveer. Wat doet die (te hoge) druk voor de smaak van de koffie? Ik zie meer belletjes, maar dat kan ook komen dat de koffie te vers is (19-1 gebrand).

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik ben erachter dat de hele reclame om simpelweg een double basket te vervangen door een single basket en de rest hetzelfde te laten niet opgaat om een goede single shot te maken... heb redelijk wat lopen experimenteren, maar een lekkere single shot is me nog niet gelukt. Voorlopig hou ik het maar op doubles.

Of wellicht moet ik doorgaan, en een acceptabele single maken, en kijken hoe de double dan lukt? Het doel is vooral om cafeïne intake wat lager te krijgen (nouja, vaker een shot gedurende de dag zonder cafeïne intake te verhogen), en singles helpen daar best wel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 12:39

Ravhin

no <root>...

AppieR schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Ben er hartstikke blij mee, maar bovenstaande is wel een nadeeltje. Ik haal nu 20gr in, 50gr uit in 30 seconden (vanaf het moment van aanzetten, koffie loopt door vanaf 7 seconde), maar de druk loopt dan wel op tot 12 bar ongeveer. Wat doet die (te hoge) druk voor de smaak van de koffie? Ik zie meer belletjes, maar dat kan ook komen dat de koffie te vers is (19-1 gebrand).
Ik loop wel altijd te pushen op de 1:2 ratio maar wat eigenlijk er toe doet is: vind je je espresso lekker?
Er zijn voldoende mogelijkheden (o.a. met verlengde pre-infusie, licht gebrande bonen etc.) om naar een hogere extractie te gaan zonder dat je bakkie akkie wordt ;) Druk is niet een probleem voor de smaak, het is wel een probleem dat boven de 9 bar je je puck helemaal dicht drukt waardoor de boel niet meer doorloopt. Het is een soort optimum voortgekomen vanuit de empirische weg :)
TL:DR; is je bakkie lekker? Geen probleem. Bakkie akkie? Aanpassen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ravhin schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:41:
[...]

Ik loop wel altijd te pushen op de 1:2 ratio maar wat eigenlijk er toe doet is: vind je je espresso lekker?
Er zijn voldoende mogelijkheden (o.a. met verlengde pre-infusie, licht gebrande bonen etc.) om naar een hogere extractie te gaan zonder dat je bakkie akkie wordt ;) Druk is niet een probleem voor de smaak, het is wel een probleem dat boven de 9 bar je je puck helemaal dicht drukt waardoor de boel niet meer doorloopt. Het is een soort optimum voortgekomen vanuit de empirische weg :)
TL:DR; is je bakkie lekker? Geen probleem. Bakkie akkie? Aanpassen.
Twee issues: dichtdrukken en channeling. Dat laatste kun je met een naked portafilter heel goed zien. Ik twijfel of jullie wel echt 12 bar halen dan. Ik heb mijn pomp vervangen omdat ie stuk was, en de nieuwe erin gezet en toen voor de grap zonder inregelen espresso geprobeerd te zetten. De druk was 12 bar en er was echt no way dat daar espresso mee was te maken, zonder dat de stralen alle kanten uit sprietsen uit je naked portafilter. Water vindt zijn weg wel bij zoveel druk, helaas alleen niet mooi gelijkmatig door je koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
Een naked portafilter rondje doe ik ook alleen maar als ik bereid ben daarna de muur nat af te nemen :+ De vorige ronde spoot het alleen de eerste 2/3 seconden alle kanten uit. Daarna werd t een mooi geheel (waardoor ik niet zeker weet hoeveel bar er gepompt werd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

assasinbats schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:37:
Een naked portafilter rondje doe ik ook alleen maar als ik bereid ben daarna de muur nat af te nemen :+ De vorige ronde spoot het alleen de eerste 2/3 seconden alle kanten uit. Daarna werd t een mooi geheel (waardoor ik niet zeker weet hoeveel bar er gepompt werd).
Ik heb het tegenwoordig zelf goed onder controle door wat extra aandacht aan de gemalen bonen te besteden.

1) Doorroeren met een cocktailprikker om alle klontjes eruit te halen
2) Licht aantikken aan zijkant
3) Levelen met leveler
4) Lichte tamp na

En dan als shot met flow control:

1) 2-3 seconden op een paar bar
2) Dichtdraaien voor 5 seconden (dan komt de expresso al door het portafilter, maar druppelt nog net niet)
3) Dan opendraaien en langzaam dichtdraaien tijdens het shot

16 gram --> 34 gram espresso.

Huidige favoriete boon: https://shop.gardellicoff...-gotiti-lot-0069-ethiopia

(Alleen zijn die verzendkosten zo hoog :{ )

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 20:13
Aangezien cappuccino uit ikea glazen verre van ideaal is (vind ze te groot en te dik/slecht op temperatuur te krijgen), ben ik op zoek naar cappuccino (en eigenlijk ook espresso) kopjes.

Bij espresso kopjes is het allemaal redelijk rechttoe rechtaan, maar bij cappuccino koppen is de keus een stuk groter in o.a. volume (van ~20 tot ~35 cl) en prijs (van 2 euro per stuk op diverse horecasites tot 10 euro per stuk op wat meer hipster achtige sites).
Ik neig naar 21-23 cl en bij voorkeur geen € 10/stuk, maar zijn er nog specifieke zaken om rekening mee te houden? Specifieke merken, materiaal, vorm, etc.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:47

Rudedadude

Maybe we were born to run

AppieR schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Ik heb een QM 3000 en voor mij is 12 bar het optimum. Bij 10 bar is de flow te hoog. Ik vind het dus prima zoals het is, over de smaak heb ik niks te klagen bij die druk.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Basfr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:14:
Aangezien cappuccino uit ikea glazen verre van ideaal is (vind ze te groot en te dik/slecht op temperatuur te krijgen), ben ik op zoek naar cappuccino (en eigenlijk ook espresso) kopjes.

Bij espresso kopjes is het allemaal redelijk rechttoe rechtaan, maar bij cappuccino koppen is de keus een stuk groter in o.a. volume (van ~20 tot ~35 cl) en prijs (van 2 euro per stuk op diverse horecasites tot 10 euro per stuk op wat meer hipster achtige sites).
Ik neig naar 21-23 cl en bij voorkeur geen € 10/stuk, maar zijn er nog specifieke zaken om rekening mee te houden? Specifieke merken, materiaal, vorm, etc.?
Ik ben zelf een groot voorstander van de paraboolvorm. De koffie flowt er mooi in en je hebt een mooi groot oppervlak voor de melkschuim. Verhouding komt dan ook beter uit vind ik. Ik heb horecaporeselein van Qubik en die cappucinokoppen gebruik ik alleen voor filterkoffie :N .
Afbeeldingslocatie: https://thuis.blijewolf.nl/plaatjes/illy-logo-cappuccino-cups.jpg

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
MrJ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Ik heb het tegenwoordig zelf goed onder controle door wat extra aandacht aan de gemalen bonen te besteden.

1) Doorroeren met een cocktailprikker om alle klontjes eruit te halen
2) Licht aantikken aan zijkant
3) Levelen met leveler
4) Lichte tamp na
Heb dezelfde routine en dan heb ik niet eens flowcontrol nodig (kan ook niet met mijn machine). Heb een 1 euro metalen mini-garde afgeknipt en daarna gesoldeerd tot WDT tool met 8 pinnetjes en dat werkt heel goed en sneller dan een sateprikker. Daarna leveler en tamper en daarmee heb ik echt 100% consistentie. Nu met de K10 en deze routine hoef ik ook nauwelijks meer maalgraad te verstellen. Naked porta channelt nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__

Meeste espressokopjes in NL zijn te groot met 80ml of groter voor een enkele. Ik bestel altijd maar de 60ml horeca exemplaren om samen met mijn vrouw koffie te kunnen drinken. Als je altijd doubles in je eentje drinkt is de keus groter.

Ik vind dubbelwandige glaasjes fijn, of juist dikwandige kopjes die ik dan eerst opwarm met kokend water uit de boiler (machine is geïsoleerd, dus bovenop worden de kopjes maar langzaam en slecht warm). Dikke wanden houden de warmte langer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Ik heb net de 150ml Capuccinno kopjes gekregen van Loveramics.Vanmiddag even uitproberen maar zien er leuk uit (kleurtjes) en voelen fijn (heel dik). Lopen ook mooi uiteen voor latte art :).

Vallen wel in de catergorie 'aan de prijs' en 'hipster' omdat ze ook gebruikt worden in de latte art kampioenschappen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:04
Ik gebruik deze kopjes. Hopelijk mag ik hier een link plaatsen. Het is geen reclame voor Giraffe ofzo. De prijs / kwaliteit verhouding vond ik erg netjes,
https://giraffecoffee.com...appuccino-kopjes-6-stuks/

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:04

Walkure Alta vind ik persoonlijk fijne en mooie kopjes

https://www.vanhilst.com/walkure/alta/cappuccino/p-1/

edit: ik zie net dat de Walkure fabriek faiiliet is gegaan, jammer, maar blijkbaar gaan ze een doorstart maken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Hallo,

TLdr: Sage Barista Express aangeschaft, stoeit nog met extractietijd. Precisieweegschaaltje is onderweg om ratio gemalen bonen/gezette espresso in te hand te hebben.

Ik heb vorige week na wat onderzoek een Sage Barista Express aangeschaft. Nu ben ik redelijk tevreden over de machine, echter krijg ik mijn extractietijd niet helemaal onder controle (Dit is mijn eerste pistonmachine, voorheen was ik een volautomaat gewend).

Nu heb ik al wat zitten spelen met maalstanden, hoeveelheid koffie en hoeveel druk ik zet met de tamper. Voor een double shot zit mijn extractietijd op circa 17 seconden voor 60ml koffie. De smaak van de espresso prima (Mooie creme laag, niet bitter of zuur..). Alleen vraag ik mij af hoe ik de extractietijd kan verhogen (zonder de hoeveelheid ml's te verhogen). Wanneer ik fijner zal malen en harder zal tampen zal mijn extractietijd wellicht omhoog gaan, maar dan zit ik weer te kijken met hoeveelheid druk die benodigd is, die zit nu namelijk al tegen overextractie aan.

Nu heb ik gelezen dat type bonen hier ook invloed op kunnen hebben. Ik gebruik nu nog standaard DE Espresso bonen uit de supermarkt, hiervoor heb ik vorige week bewust gekozen omdat ik het apparaat eerst wilde leren kennen alvorens ik overstap naar wat duurdere bonen (Ik denk er aan om zo'n proefpakket van de Brandzaak aan te schaffen).

Er is ook een keukenweegschaaltje onderweg, zodat ik exact kan afwegen hoeveel gram bonen ik vermaal naar gemalen koffie en hoeveel gram koffie ik hier uit krijg. Wat is een ratio wat hiervoor aangeraden wordt? Van wat ik terug vind op het internet wordt er vaak uitgegaan van een ratio 1:2 - 1:25.

Daarnaast heb ik bij mijn pistonmachine ook diverse opzetstukjes gekregen (single shot, double shot en dan weer die varianten in met een dubbele wand). Wat wordt er aangeraden om te gebruiken? Hier vind ik namelijk ook wat wisselende verhalen over.

Ik weet overigens dat de grinder van de Sage Barista Express niet geweldig is, maar naar mijn mening is het voor mij de perfecte instapper. Wellicht koop ik ooit nog een losse grinder er bij mocht ik daar behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 20:13
Bedankt voor de tips m.b.t. cappuccino koppen.
Ga nog even uitpluizen welk volume het handigst is, maar dat gaat wel lukken :)

@JST94 Over de barista express zijn de meningen verdeeld (ik heb hem bewust niet gekocht na het lezen van dit topic).
Hoewel ik ook nog maar weinig ervaring heb kan ik je wel zeggen dat een weegschaaltje een goed hulpmiddel is om consistentie te krijgen, en dat het in het begin proberen, proberen en proberen is.

Verse koffie hoeft niet veel duurder te zijn dan supermarktkoffie, zie bijvoorbeeld de budget lijn van Fascino.
De ratio van 1:2 tot 1:2,5 is een goed uitgangspunt, maar is natuurlijk niet zaligmakend. Uiteindelijk draait het om hoe je bakkie smaakt. Daarnaast speelt ook de branding van je bonen een rol in hoe fijn/grof je kan malen.

Wat betreft de baskets wordt over het algemeen aangeraden het non-pressurized dubbel basket te gebruiken, en de pressurized varianten links te laten liggen. Consistent tampen is belangrijker dan hard tampen.

Ik vond de filmpjes van James Hoffmann (Understanding Espresso) erg handig in het begin.
En blijven proberen, input/output opschrijven en op basis daarvaan weer dingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-10 21:15
JST94 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:00:
Hallo,

TLdr: Sage Barista Express aangeschaft, stoeit nog met extractietijd. Precisieweegschaaltje is onderweg om ratio gemalen bonen/gezette espresso in te hand te hebben.

Nu heb ik gelezen dat type bonen hier ook invloed op kunnen hebben. Ik gebruik nu nog standaard DE Espresso bonen uit de supermarkt, hiervoor heb ik vorige week bewust gekozen omdat ik het apparaat eerst wilde leren kennen alvorens ik overstap naar wat duurdere bonen (Ik denk er aan om zo'n proefpakket van de Brandzaak aan te schaffen).
De basis voor goede espresso is naar mijn mening toch echt goede verse bonen. Je kan best drinkbare espresso persen uit supermarkt bonen maar het is en moeilijker en het gaat nooit zo goed worden als met verse bonen.

Mijn advies zou dus zijn om over te stappen naar verse bonen. Het kost wat meer, maar het is in ieder geval voor mij ook een beetje een hobby, en dat mag best wat kosten. Bovendien is het meestal nog steeds goedkoper dan een smakeloos Nespresso cupje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
Tinkerer84 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:21:
[...]
Mijn advies zou dus zijn om over te stappen naar verse bonen. Het kost wat meer, maar het is in ieder geval voor mij ook een beetje een hobby, en dat mag best wat kosten. Bovendien is het meestal nog steeds goedkoper dan een smakeloos Nespresso cupje :)
Tot je dan weer terecht komt bij die ene super lekkere maar veel te dure Anaerobic Natural van E16 per 250gr :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
Hercul3s schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Tot je dan weer terecht komt bij die ene super lekkere maar veel te dure Anaerobic Natural van E16 per 250gr :D.
Fair point, misschien had ik moeten zeggen dat het goedkoper kan dan Nespresso :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Basfr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:32:
@JST94 Over de barista express zijn de meningen verdeeld (ik heb hem bewust niet gekocht na het lezen van dit topic).
Hoewel ik ook nog maar weinig ervaring heb kan ik je wel zeggen dat een weegschaaltje een goed hulpmiddel is om consistentie te krijgen, en dat het in het begin proberen, proberen en proberen is.
Ik las op het internet juist veel positieve reviews en veel positieve YouTube videos gekeken. :-)
Basfr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:32:
Verse koffie hoeft niet veel duurder te zijn dan supermarktkoffie, zie bijvoorbeeld de budget lijn van Fascino.
De ratio van 1:2 tot 1:2,5 is een goed uitgangspunt, maar is natuurlijk niet zaligmakend. Uiteindelijk draait het om hoe je bakkie smaakt. Daarnaast speelt ook de branding van je bonen een rol in hoe fijn/grof je kan malen.

Wat betreft de baskets wordt over het algemeen aangeraden het non-pressurized dubbel basket te gebruiken, en de pressurized varianten links te laten liggen. Consistent tampen is belangrijker dan hard tampen.

Ik vond de filmpjes van James Hoffmann (Understanding Espresso) erg handig in het begin.
En blijven proberen, input/output opschrijven en op basis daarvaan weer dingen aanpassen.
Thanks, ik had even de non-pressurized versie gebruikt. De smaak is direct heel anders dan van de pressurized versie. De druk werd ook niet zo hoog. Dus leuk om te zien wat voor verschil dat maakt. Wel nog even uitzoeken hoe ik hem nu lekker maak, want het was niet echt te drinken.

Ik zal die filmpjes eens gaan bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002

headout

Oi oi!

Niet doen. Vrijwel alle supermarkt bonen zijn oud, en daar krijg je nooit een fatsoenlijke espresso meegezet. Check bijvoorbeeld eens de branddatum van de supermarkt bonen (spoiler: dat wordt op een uitzondering na nooit vermeld). Branddatum is van belang, want bonen gaan max 4 tot 6 weken na branddatum mee qua versheid. Daarna wordt het oud, loopt smaak en crema terug.

Als je dan wil uitproberen: koop bijvoorbeeld bij Fascino koffie een budget of stock pakket. Qua kosten is dat echt te overzien, maar bovenal gaat de smaak daarmee zo ontzettend veel stappen mee vooruit.

(Ik heb deze fout jaren geleden ook gemaakt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
als iemand nog z'n Sette 270w wil upgraden naar een 270wi: V&A aangeboden: baratza sette 270wi display + nieuwe motor + gehele (maar def...

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:16
headout schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:42:
[...]

Niet doen. Vrijwel alle supermarkt bonen zijn oud, en daar krijg je nooit een fatsoenlijke espresso meegezet. Check bijvoorbeeld eens de branddatum van de supermarkt bonen (spoiler: dat wordt op een uitzondering na nooit vermeld). Branddatum is van belang, want bonen gaan max 4 tot 6 weken na branddatum mee qua versheid. Daarna wordt het oud, loopt smaak en crema terug.

Als je dan wil uitproberen: koop bijvoorbeeld bij Fascino koffie een budget of stock pakket. Qua kosten is dat echt te overzien, maar bovenal gaat de smaak daarmee zo ontzettend veel stappen mee vooruit.

(Ik heb deze fout jaren geleden ook gemaakt ;) )
Ik zie hier en elders vaak voorbijkomen dat zogenaamd 'oude' bonen nooit fatsoenlijke koffie op kunnen leveren. Dit is onzin. Je kunt hooguit stellen dat je hiermee geen fatsoenlijke lichtgebrande, third wave espresso kan zetten.

Er zijn genoeg mensen die een goede Italiaanse espresso kunnen waarderen. Die is niet, zoals vaak neerbuigend gesteld, bitter en smakeloos, als wel rond, zoet, en vol karamel- en houtsmaken. Het is simpelweg een compleet andere drank dan de fruitige, rinse espresso's die tegenwoordig zo in zwang zijn. En dat gezet met vaak relatief oude bonen waarvan ook nog eens deel Robusta is.

Zie bijvoorbeeld ook deze thread op HB, waar moderne koffiedrinkers erachter komen dat de Italiaanse school toch echt iets goed doet: https://www.home-barista....spresso-blend-t15360.html

Fascino en aanverwante branders zijn inderdaad een mogelijke oplossing. Betere Italiaanse melanges kunnen dat echter ook zijn, er zijn meer wegen die naar Rome leiden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Stellar schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Ik zie hier en elders vaak voorbijkomen dat zogenaamd 'oude' bonen nooit fatsoenlijke koffie op kunnen leveren. Dit is onzin. Je kunt hooguit stellen dat je hiermee geen fatsoenlijke lichtgebrande, third wave espresso kan zetten.

Er zijn genoeg mensen die een goede Italiaanse espresso kunnen waarderen. Die is niet, zoals vaak neerbuigend gesteld, bitter en smakeloos, als wel rond, zoet, en vol karamel- en houtsmaken. Het is simpelweg een compleet andere drank dan de fruitige, rinse espresso's die tegenwoordig zo in zwang zijn. En dat gezet met vaak relatief oude bonen waarvan ook nog eens deel Robusta is.

Zie bijvoorbeeld ook deze thread op HB, waar moderne koffiedrinkers erachter komen dat de Italiaanse school toch echt iets goed doet: https://www.home-barista....spresso-blend-t15360.html

Fascino en aanverwante branders zijn inderdaad een mogelijke oplossing. Betere Italiaanse melanges kunnen dat echter ook zijn, er zijn meer wegen die naar Rome leiden :).
Tsja, koffiesmaak is persoonlijk en het is absoluut waar dat het knap is om uit oude bonen en 50% robusta nog iets fatsoenlijks te krijgen (net zoals het knap is dat je uit 5g nespressokoffie nog zo'n espresso weet te halen), maar het is gewoon niet mijn smaak. Robusta in Italië wordt toegevoegd om de prijs van de koffie te drukken en om crema te maken in oude koffie, maar het moet je wel liggen. Ik ben geen fan van de smaak van robusta, dus zal ik altijd voor 100% arabica gaan en dan is oude koffie gewoon geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

__fred__ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:48:
[...]

Heb dezelfde routine en dan heb ik niet eens flowcontrol nodig (kan ook niet met mijn machine). Heb een 1 euro metalen mini-garde afgeknipt en daarna gesoldeerd tot WDT tool met 8 pinnetjes en dat werkt heel goed en sneller dan een sateprikker. Daarna leveler en tamper en daarmee heb ik echt 100% consistentie. Nu met de K10 en deze routine hoef ik ook nauwelijks meer maalgraad te verstellen. Naked porta channelt nooit meer.
Maatje van mij heeft ooit eens zo een tool voor 35GBP gekocht.

Heb uitgerekend dat ik voor dat geld 1m3 aan cocktailprikkers kan halen. ;) Maar wie weet ooit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
MrJ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:31:
[...]

Maatje van mij heeft ooit eens zo een tool voor 35GBP gekocht.

Heb uitgerekend dat ik voor dat geld 1m3 aan cocktailprikkers kan halen. ;) Maar wie weet ooit. :)
Ah, found it: https://londiniumespresso...ct/product&product_id=211

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22

bert pit

asdasd

Stellar schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Interessant. Ik ben een groot liefhebber van die plebs brandingen uit Italië.

In dat 11 jaar oude draadje, waar je naar verwijst worden bonen gebruikt die een paar maanden van te voren zijn gebrand. De meeste liefhebbers spugen daarop.

Vergeet echter niet dat dat soort (horeca) bonen speciaal verpakt is met met (ik meen argon) gas en een ventiel dat alleen uitademt. Hierdoor kan er geen zuurstof bij wat de aantasting veroorzaakt. Onder invloed van deze speciale verpakking blijven de bonen zeer lang goed. Na opening van zo'n zak treedt echter dezelfde degeneratie op al bij bonen van de lokale brander.

Ik denk dat wel te proeven, de boon en dus het maalsel drogen op den duur uit en de smaak wordt vlakker, iets metaal-achtiger en een minder romig mondgevoel. Maar ben me ervan bewust dat dat een subjectieve beoordeling is.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 17:01
Ik kwam er helaas vandaag achter dat de rubberen ring van mijn Bialetti mokkapot deels vast zat. Na loshalen bleek dat een gedeelte lijkt te zijn vastgesmolten aan het aluminium. Dit krijg ik ook echt met geen mogelijkheid meer los. Ik heb geprobeerd om hem lang in heet water te laten staan maar dit helpt niet.

Voor zover ik weet heb ik niets bijzonders gedaan ermee, iemand enig idee hoe dit kan gebeuren? En nog ideeën hoe het vast gesmolten rubber nog verwijderd kan worden of wordt dit een nieuwe zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_vo-i9KNzUBZ0ztoXyE5ViPR4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxRy905CxIHQYTO6SDSlM5Re.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
timmie78 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:07:
Ik kwam er helaas vandaag achter dat de rubberen ring van mijn Bialetti mokkapot deels vast zat. Na loshalen bleek dat een gedeelte lijkt te zijn vastgesmolten aan het aluminium. Dit krijg ik ook echt met geen mogelijkheid meer los. Ik heb geprobeerd om hem lang in heet water te laten staan maar dit helpt niet.

Voor zover ik weet heb ik niets bijzonders gedaan ermee, iemand enig idee hoe dit kan gebeuren? En nog ideeën hoe het vast gesmolten rubber nog verwijderd kan worden of wordt dit een nieuwe zoeken?

[Afbeelding]
Vermoedelijk te lang te heet gestookt met een te kleine laag water er nog in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bakkie1985
bakkie1985 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:23:
[...]

Zojuist verse bonen besteld bij de brandzaak, deze worden vandaag om 15:00 gebrand en vallen als het goed is morgen op de mat. Mijn bevindingen zal ik hier delen ;)
Zoals beloofd nog even mijn verhaaltje.

Dit is mijn eerste ervaring met ''echte'' bonen. Moet eerlijk bekennen dat de supermarktbonen al totaal anders ruiken O-) .

Ik heb vanmiddag de sage maler nog wat kunnen verstellen, de (interne ?upper burr?) bovenste schijf staat normaal op de middelste stand en deze heb ik naar de fijnste stand kunnen krijgen.

Verse bonen erin en proberen maar, vanaf de allerfijnste stand kreeg ik 18 gram in de portafilter maar de delonghi en zijn keteltje waren niet zo blij met mij, geen druppel! Het nare is dat er toch wat druk in de filter blijft en je graag de volgende wil proberen. Dat werd dus met regelmaat een rommeltje.

Na 6 bakkies en minder fijne maalstanden en uiteindelijk 15 gram in de filter kreeg ik de eerste druppeltjes en inmiddels is het gelukt om een drinkbaar bakkie te maken. Prachtig om de koffie uit het filter te zien lopen, keurig verandering naar ''blond'' met een prachtige crema laag op de koffie.

Dank voor deze tips _/-\o_ , het blijkt dus dat goede bonen wel degelijk een verschil maken. Jammer dat de Delonghi het niet helemaal trekt maar de koffie is er niet minder lekker om. Een goede reden om te gaan sparen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
bakkie1985 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:21:
[...]

Zoals beloofd nog even mijn verhaaltje.

Dit is mijn eerste ervaring met ''echte'' bonen. Moet eerlijk bekennen dat de supermarktbonen al totaal anders ruiken O-) .

Ik heb vanmiddag de sage maler nog wat kunnen verstellen, de (interne ?upper burr?) bovenste schijf staat normaal op de middelste stand en deze heb ik naar de fijnste stand kunnen krijgen.

Verse bonen erin en proberen maar, vanaf de allerfijnste stand kreeg ik 18 gram in de portafilter maar de delonghi en zijn keteltje waren niet zo blij met mij, geen druppel! Het nare is dat er toch wat druk in de filter blijft en je graag de volgende wil proberen. Dat werd dus met regelmaat een rommeltje.

Na 6 bakkies en minder fijne maalstanden en uiteindelijk 15 gram in de filter kreeg ik de eerste druppeltjes en inmiddels is het gelukt om een drinkbaar bakkie te maken. Prachtig om de koffie uit het filter te zien lopen, keurig verandering naar ''blond'' met een prachtige crema laag op de koffie.

Dank voor deze tips _/-\o_ , het blijkt dus dat goede bonen wel degelijk een verschil maken. Jammer dat de Delonghi het niet helemaal trekt maar de koffie is er niet minder lekker om. Een goede reden om te gaan sparen!
Heel goed, dan weet je nu ook dat je fijn genoeg kunt malen met deze maler. Duurdere malers worden slechts preciezer en uniformer qua maalgraad, wat de smaak ten goede komt, maar minder belangrijk is dan fijn genoeg kunnen malen. Een duurde molen maakt over het algemeen ook minder toeren (duurste zijn variabel RPM), waardoor minder hitte wordt veroorzaakt wat de smaak eveneens ten goede komt. Maar daar is het echt wel diminishing returns voor een hele hele hele smak met geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 15:50
timmie78 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:07:
Ik zou met mes/schroevendraaier/gereedschap zo goed mogelijk de hele ring verwijderen, en als er iets over blijft kan je een brander erop zetten om het los te smelten misschien. Zo'n rubber ring kan je voor enkele euro's los kopen, maar voor twee tientjes heb je ook een nieuwe dus het is maar hoe bewust je bent met hergebruik versus weggooien.

Edit, ipv een brander kan je het ook boven je gasfornuis houden. Houd de andere kant van het metaal waar de ring vast zit direct boven de vlam, zo druipt het niet direct je fornuis in, en kijk regelmatig of je het rubber eraf kan schrapen. Met een tang of ovenhandschoenen moet je de pot wel vast kunnen houden bij verhitten.

[ Voor 19% gewijzigd door SawaFish op 03-02-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Om je koffie evenredig te verspreiden helpt zo'n ding ook goed: https://www.amazon.nl/KST...riehoekige/dp/B081GLTRSP/

Het voorkomt ongelijke pucks en daardoor voorkomt het channeling, waarmee je een veel betere extractie krijgt. Als je hem goed afstelt hoeft je niet eens meer te tampen, even dit ding erop ronddraaien en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
pirke schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:21:
Om je koffie evenredig te verspreiden helpt zo'n ding ook goed: https://www.amazon.nl/KST...riehoekige/dp/B081GLTRSP/

Het voorkomt ongelijke pucks en daardoor voorkomt het channeling, waarmee je een veel betere extractie krijgt. Als je hem goed afstelt hoeft je niet eens meer te tampen, even dit ding erop ronddraaien en klaar.
STE Koffiesabotage, Slimme Espresso, Espressosabotage, 1 PC van Roestvrij staal Slimme Koffiesabotage, 58mm Basis met Driehoekige Hellingen
Nah, die saboteert je koffie. ;-) Ik heb er ook een van Ali, maar ik tamp altijd nog wel even na hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door __fred__ op 03-02-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 10-10 21:05
__fred__ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:34:
[...]

Nah, die saboteert je koffie. ;-) Ik heb er ook een van Ali, maar ik tamp altijd nog wel even na hoor.
Ik ook, maar na tampen doe ik niet meer, resultaat blijft goed. Wat ook erg hielp is eerst mijn versgemalen koffie in een pot met deksel 'opschudden' voor ik de handel in het filterbakje mik en dat draaiding gebruik, perfect consistent resultaat elke keer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
RoosW schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Ik ook, maar na tampen doe ik niet meer, resultaat blijft goed. Wat ook erg hielp is eerst mijn versgemalen koffie in een pot met deksel :opschudden' voor ik de handel in het filterbakje mik en dat draaiding gebruik, perfect consistent resultaat elke keer..
Ik gebruik graag een wat ruimer filterbakje zodat je met een mm of 5 tot 6 onder de rand uitkomt. Dat haalt mijn verdeler net, maar echt veel compressie vindt er dan niet plaats. W.s. met een lager filterbakje kom je beter uit. E.e.a. natuurlijk afhankelijk met hoeveel gram je wilt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 22:51

Kraz

Saving the world

Ik weet niet in hoeverre je nu onderweg bent, maar ik zelf heb voor cappuccino uiteindelijk voor Illy kopjes gekozen.
Wel een 'special edition' , tweedehands. Dit na veel proberen tussen verschillende kopjes.

Mocht je nog geinteresseerd zijn in kopjes van Simon Levelt, moet je maar even PM-en.
Die liggen bij mij al weer even niets te doen en mocht je ze willen overnemen, komen we er vast wel uit. :)

Wij gebruiken nu onderstaande;
- Latte Macchiato; Lang glas. Geen idee meer waar vandaan.
- Cappuccino; Illy (180ml)
- Espresso; Club House (Gardenia) en Blanch Dael.

Vooral het oortje van de Blanch Dael kopjes vind ik erg fijn. Mn hele wijsvinger kan er goed doorheen waardoor het kopje goed vast te houden is.

*Waar maak ik me druk om? :')

[ Voor 4% gewijzigd door Kraz op 03-02-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
Kraz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:03:
[...]

Ik weet niet in hoeverre je nu onderweg bent, maar ik zelf heb voor cappuccino uiteindelijk voor Illy kopjes gekozen.
Wel een 'special edition' , tweedehands. Dit na veel proberen tussen verschillende kopjes.

Mocht je nog geinteresseerd zijn in kopjes van Simon Levelt, moet je maar even PM-en.
Die liggen bij mij al weer even niets te doen en mocht je ze willen overnemen, komen we er vast wel uit. :)

Wij gebruiken nu onderstaande;
- Latte Macchiato; Lang glas. Geen idee meer waar vandaan.
- Cappuccino; Illy (180ml)
- Espresso; Club House (Gardenia) en Blanch Dael.

Vooral het oortje van de Blanch Dael kopjes vind ik erg fijn. Mn hele wijsvinger kan er goed doorheen waardoor het kopje goed vast te houden is.

*Waar maak ik me druk om? :')
Ik gebruik:
- Espresso: dubbelwandige espresso kopjes van de Hema óf espresso kopjes van Nuova Point.
- Cappuccino: kopjes van de ikea
- gewone koffie: een glas of mok

Ik las in een eerder bericht dat men de kopjes opwarmt onder heet water. Voor mij een herkenbaar tafereel met de Nuova Point kopjes. Deze zijn steenkoud en bijna niet warm te krijgen op de machine. Als je een shot espresso maakt in een koud kopje is de koffie meteen koud 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door bakkie1985 op 04-02-2021 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Hallo,

Ik heb vorige week na wat onderzoek een Sage Barista Express aangeschaft. Nu ben ik redelijk tevreden over de machine, echter krijg ik mijn extractietijd niet helemaal onder controle (Dit is mijn eerste pistonmachine, voorheen was ik een volautomaat gewend).

Nu heb ik al wat zitten spelen met maalstanden, hoeveelheid koffie en hoeveel druk ik zet met de tamper. Voor een double shot zit mijn extractietijd op circa 17 seconden voor 60ml koffie. De smaak van de espresso prima (Mooie creme laag, niet bitter of zuur..). Alleen vraag ik mij af hoe ik de extractietijd kan verhogen (zonder de hoeveelheid ml's te verhogen). Wanneer ik fijner zal malen en harder zal tampen zal mijn extractietijd wellicht omhoog gaan, maar dan zit ik weer te kijken met hoeveelheid druk die benodigd is, die zit nu namelijk al tegen overextractie aan.

Er is ook een keukenweegschaaltje onderweg, zodat ik exact kan afwegen hoeveel gram bonen ik vermaal naar gemalen koffie en hoeveel gram koffie ik hier uit krijg. Wat is een ratio wat hiervoor aangeraden wordt? Van wat ik terug vind op het internet wordt er vaak uitgegaan van een ratio 1:2 - 1:25.

Daarnaast heb ik bij mijn pistonmachine ook diverse opzetstukjes gekregen (single shot, double shot en dan weer die varianten in met een dubbele wand). Wat wordt er aangeraden om te gebruiken? Hier vind ik namelijk ook wat wisselende verhalen over.

Ik weet overigens dat de grinder van de Sage Barista Express niet geweldig is, maar naar mijn mening is het voor mij de perfecte instapper. Wellicht koop ik ooit nog een losse grinder er bij mocht ik daar behoefte aan hebben.
Eind vorig jaar had ik ook een Barista Express aangeschaft en de extractie tijd was bij mij ook niet te controleren. Ik heb hem daarom retour gedaan. Heb er het e.e.a over geschreven op dit forum. Extractietijden gaan alle kanten op ook met verse bonen.

Goede koffie zet je met een single wand, maar ik denk dat de maler van de Express niet goed genoeg is voor consistente shots met single wand. Met een dubbele wand (pressurized) basket lukt het waarschijnlijk beter met een grovere maling. Maar dat is dan eigenlijk weer geen 'echte' espresso. Als je daar niet zo over inzit en het smaakt goed zou ik dat doen. Als je op zoek bent naar een 'echte' espresso zou ik het apparaat retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
__fred__ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:53:
[...]

Ik gebruik graag een wat ruimer filterbakje zodat je met een mm of 5 tot 6 onder de rand uitkomt. Dat haalt mijn verdeler net, maar echt veel compressie vindt er dan niet plaats. W.s. met een lager filterbakje kom je beter uit. E.e.a. natuurlijk afhankelijk met hoeveel gram je wilt beginnen.
Ah, datzelfde probleem ga ik krijgen als mijn 'Naked Portafilter houder' eindelijk binnenkomt (al dagen lang verdwenen in de PostNL Twilight Zone, net zoals naar het schijnt mijn bestelde koffiebonen van een andere bron), hopelijk komt mijn RVS Tamper uit china ook eens binnen rollen, die is ook al meer als een maand onderweg, er geen staat op te maken, mijn houten tamping station (ook uit china, was daar meer als 50% goedkoper) was er met 4 dagen, de portafilter ring en RVS Tamper zijn nu meer als een maand onderweg, per pakezel naar het schijnt ;-)
Ik heb nu enkel de tamper die bij de rancilio silvia zat, een plastic geval met een bolle onderzijde, ik verfoei dat ding, gebruik leid telkenmale weer tot een ongelijk en rommelig eindresultaat ipv mooi glad :(

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:12
Wil gewoon even melden dat ik dagelijks dit forum met veel plezier meelees. Leuk al die mensen die zo met hun koffie bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

@RoosW : jij had toch een distributietool? Ik zou de tamper links laten liggen en alleen die gebruiken, eventueel vooraf met een WDT. Je maakt het koffiebed alleen maar slechter met een bolle tamper :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Ik zit hier ook met smart te wachten op mijn eerste onderdelen voor mijn espressomachinemod, maar mijn packetje met arduino, temperatuursensors en wifi-board, SSR etc ligt al dagen bij postnl. Elke dag schuift de bezorging weer een dag door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7ZhJASA7-4HkGPlvBV8lKsAas4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AkbZiSsPMcpWe0uC6kzm4r72.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door __fred__ op 04-02-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:21:
@RoosW : jij had toch een distributietool? Ik zou de tamper links laten liggen en alleen die gebruiken, eventueel vooraf met een WDT. Je maakt het koffiebed alleen maar slechter met een bolle tamper :)
Klopt, maar die gaat straks met een dieper bakje niet werken als ik 18gr in het 21 gr bakje mik (huidig kan ik maximaal 17gr in kiepen en dan zie je nog een afdruk van de schroef in het douchescherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
__fred__ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:29:
Ik zit hier ook met smart te wachten op mijn eerste onderdelen voor mijn espressomachinemod, maar mijn packetje met arduino, temperatuursensors en wifi-board, SSR etc ligt al dagen bij postnl. Elke dag schuift de bezorging weer een dag door.

[Afbeelding]
Yep, idem hier, elke dag een dag verder, met de optimistische kreet dat ze binnen 3 dagen echt zullen leveren (maar ja als de dag dan elke dag één dag doorschuift..), om moedeloos van te worden, en als je dan eindelijk een telefoonnummer hebt om ze te bellen, sturen ze je door naar je leverancier, want die kan er wat aan doen dat PostNL zuigt [NIET] Om je rot te ergeren, super winsten, maar personeel goed betalen ho maar, en bezorgen op tijd is ook iets van het verleden.
Echt, DHL [serieus, dat ik het mijn strot uit krijg] is beter als PostNL tegenwoordig, tot nog toe elke dag prima op tijd bezorgd, alleen daar dan weer onbeschofte bezorgers die de bel niet kunnen vinden en me een hartaanval bezorgen door op het ruit te rammen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik doe 18-19 gram (precisieweegschaal is nog onderweg...) in de enkelwandige Sage dual boiler basket die volgens mij voor 18-21 gram bedoeld is. En dan alleen met de distributietool ronddraaien, niet meer aanstampen. De hoogte vd distributietool staat op dezelfde hoogte als dat scheermesje dat er bij kwam (onding dat ik niet gebruik). Zonder na te tampen komt er betere koffie uit dan zonder distributietool met tampen. De waterdruk perst de puck zelf ook al samen.

Ik zit nu te spelen met de pre-infusie tijd. De default van 7 opgerekt naar 15 seconde geeft ook een kleine verbetering, al is het lastig consistent te zijn zonder goede weegschaal.

Het effect van temperatuur heb ik nog niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hum, @pirke pre infusie, hoe doe je dat (op mijn rancilio silvia V1)?
Met temperatuur heb je weinig speelruimte, te heet leid tot verbrande koffie heb ik me laten vertellen, en dat kan al met 2C, en naar beneden heb je ook niet zoveel ruimte lijkt mij (ik moet al moeite genoeg doen om een lekker heet bakkie te brouwen..)

[ Voor 64% gewijzigd door RoosW op 04-02-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
JST94 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:33:
[...]

Ik las op het internet juist veel positieve reviews en veel positieve YouTube videos gekeken. :-)

[...]
Na 1 maand aanklooien met mijn barista express was ik tot de conclusie gekomen dat mijn exemplaar zich behoorlijk anders gedraagde dan in de reviews. Ik kon mijn ervaringen totaal niet rijmen met de reviews en instructie filmpjes van de Barista Express. Kan ook ook mijn barista skills liggen maar sinds de spaarpot onderste boven heb gehouden voor een MaraX zet ik de ene perfecte bak na de andere.

De positieve reviews gaven bij mij destijds ook de doorslag.

[ Voor 4% gewijzigd door HEY_DUDE op 04-02-2021 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002

headout

Oi oi!

RoosW schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:02:
Je zou hier eens naar kunnen kijken:
http://www.studiobronts.c...modified-rancilio-silvia/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Good stuff, bedankt!
Vanavond eens even proberen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
RoosW schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:02:
Met temperatuur heb je weinig speelruimte, te heet leid tot verbrande koffie heb ik me laten vertellen, en dat kan al met 2C, en naar beneden heb je ook niet zoveel ruimte lijkt mij (ik moet al moeite genoeg doen om een lekker heet bakkie te brouwen..)
Ik heb een Sage Dual Boiler, daar kan ik pre-infusie zowel programmeren, als handmatig regelen via "manual brew knop": indrukken en vasthouden is preinfusie, knop loslaten en hij gaat naar 9 bar, tweede keer indrukken en hij stopt weer.

De temperatuur kan digitaal ingesteld worden. De zetgroep is verwarmd en houdt dezelfde temp als de brew boiler. Twee graden meer op minder schijnt een wereld van verschil te zijn, ik moet het nog zien :) ben pas een paar dagen aan het spelen met dit apparaat :)

Hoe je pre-infusie op een ander apparaat regelt: geen idee... kun je ergens de pomp druk handmatig bijsturen tijdens het brewen? Dan kun je de eerste X seconden een druk van 1-3 bar aanhouden, en daarna de druk op laten komen tot 9 bar. Met een hele simpele mod kan ik het brew water door de heet water needle-valve knop laten gaan, dan kan ik tijdens het hele brouwproces gaan pressure profilen. Voorlopig hou ik het echter bij proberen een zo constant mogelijk kopje te zetten in afwachting tot PostNL mijn precisie weegschaal aflevert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:16
__fred__ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Tsja, koffiesmaak is persoonlijk en het is absoluut waar dat het knap is om uit oude bonen en 50% robusta nog iets fatsoenlijks te krijgen (net zoals het knap is dat je uit 5g nespressokoffie nog zo'n espresso weet te halen), maar het is gewoon niet mijn smaak. Robusta in Italië wordt toegevoegd om de prijs van de koffie te drukken en om crema te maken in oude koffie, maar het moet je wel liggen. Ik ben geen fan van de smaak van robusta, dus zal ik altijd voor 100% arabica gaan en dan is oude koffie gewoon geen optie.
Budget is vaak een hoofdreden. Soms ook niet. Net zoals je arabica van topkwaliteit hebt, heb je, in veel mindere mate, namelijk ook hele goede robusta. Die bonen gebruik je niet om een 100% robusta-bakje mee te zetten, dat is ronduit smerig. Wel kunnen ze een hele belangrijke rol spelen in een melange. Ze verdiepen dan de smaak van de arabica en maken de mix interessanter. Vergelijk het met trassi, gefermenteerde garnalenpasta. Geen hond zal dat puur willen eten. Toch wordt het in kleine hoeveelheden toegepast, omdat het de smaak verdiept en een gerecht verheft.

Grappig genoeg wordt robusta ook beter van smaak als je het een paar weken laat liggen na branding, dus een wat oudere branddatum kan plots een pre worden.

Enfin, geniet vooral van je eigen koffie :). Ik wil alleen maar meegeven dat de wereld zelden zo zwart-wit is als je hem stelt, er is veel meer mogelijk dan brouwsels van '50% robusta' of '5g nespresso'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Stellar schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:50:
[...]

Budget is vaak een hoofdreden. Soms ook niet. Net zoals je arabica van topkwaliteit hebt, heb je, in veel mindere mate, namelijk ook hele goede robusta. Die bonen gebruik je niet om een 100% robusta-bakje mee te zetten, dat is ronduit smerig. Wel kunnen ze een hele belangrijke rol spelen in een melange. Ze verdiepen dan de smaak van de arabica en maken de mix interessanter. Vergelijk het met trassi, gefermenteerde garnalenpasta. Geen hond zal dat puur willen eten. Toch wordt het in kleine hoeveelheden toegepast, omdat het de smaak verdiept en een gerecht verheft.

Grappig genoeg wordt robusta ook beter van smaak als je het een paar weken laat liggen na branding, dus een wat oudere branddatum kan plots een pre worden.

Enfin, geniet vooral van je eigen koffie :). Ik wil alleen maar meegeven dat de wereld zelden zo zwart-wit is als je hem stelt, er is veel meer mogelijk dan brouwsels van '50% robusta' of '5g nespresso'.
Ik heb meteen die Robusta koe eens bij de hoorns gevat en deze besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3VLwqNMLQm22QZ0L5hsdUueE10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ea63Zz0EXlLrdOHqB0xhRDOc.jpg?f=fotoalbum_large
Ook prettig om iets in voorraad te hebben dat beter gaat smaken naarmate de tijd verstrijkt :9
En belangrijker, ik vond de espresso in Rome ook erg lekker, ondanks de (vermoedelijk) oude bonen en Robusta in de mix.
Angry Betty heeft overigens maar liefst 20% Robusta bonen, wat je noemt een 'Wake me Up' bakkie ;)
Die andere 10% Robusta, het zal mij benieuwen.

Ik ben nu eenmaal zo opgevoed dat ik pas dingen afkeur NADAT ik het zelf geproefd heb, dus wat anderen ook van Robusta mogen vinden, eerst zelf beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Als je nog moet cuppen niet lezen:

spoiler:
Er zat in de cupping experience van James Hoffmann ook een Robusta. De geur was werkelijk slijmvlieskrommend en de smaak ging ik uiteindelijk duiden: het smaakte naar sesamolie. Niet mijn favoriet, puur.

[ Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 04-02-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:28:
Als je nog moet cuppen niet lezen:

spoiler:
Er zat in de cupping experience van James Hoffmann ook een Robusta. De geur was werkelijk slijmvlieskrommend en de smaak ging ik uiteindelijk duiden: het smaakte naar sesamolie. Niet mijn favoriet, puur.
Pure Robusta is echt smerig, dat had ik al meegekregen ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

__fred__ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Robusta in Italië wordt toegevoegd om de prijs van de koffie te drukken en om crema te maken in oude koffie, maar het moet je wel liggen.
Hoe kom je aan deze wijsheid?

Ik herken Italianen niet echt als prijskopers, kwaliteit is belangrijk. Nederlanders daarentegen... Italianen zijn trots op de kwaliteit van hun etenswaar, dranken, koffie etc. Dat wordt er met de paplepel ingegoten en daar worden geen concessies aan gedaan. Ze raken er niet over uitgesproken.

In Nederland is men trots op het feit dat bijvoorbeeld kaas (old amsterdam) in 6 maanden rijpt in plaats van de anderhalf jaar wat echte oude kaas nodig heeft. Het mag dan wel geen oude kaas heten, maar het lab van DSM doet wonderen. In Italie zou men daar met een grote bocht omheen lopen.

Ook is iedereen hier opgevoed met roodmerk koffie: 30% robustabonen

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
Ja, Italianen zijn dol op smaak (en stijl).
Zover ik het heb begrepen zijn er echter ook heel veel regels rond de koffie in bars.
Er is een wettelijke maximum prijs (op dit moment dacht ik €1) voor een staand genuttigde espresso.
Daardoor is de marge op een kopje koffie flinterdun. Door goedkopere koffiebonen te kiezen en of de gedoseerde hoeveelheid te verminderen kan de winstgevendheid omhoog.
Het is dus een noodzakelijk kwaad om concessies te doen.
(de regels voor zittend in het café zijn anders dan staand aan de bar vandaar dat je op vakantie andere ervaringen kan hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
In Italie is espresso voor iedereen, en werd een betaalbare espresso als de norm gezien. Van die hele trend van Starbucks om er melk-drankjes van te maken en dan 4-5 euro of meer te vragen waren ze daar ook niet echt fan geloof ik. Niet direct gierigheid dat het goedkoop moet zijn, meer dat ze het zien als een "eerste levensbehoefte" en die mogen nu eenmaal niet duur zijn want iedereen moet kunnen leven.

De Volkskrant had er laatst (28-05-2020) ook nog een artikel over: https://www.volkskrant.nl...-euro-in-de-bar~bd188889/
Quote: "Maar wat bleek deze week? Die euromunt was niet langer genoeg. En dat zorgde voor ophef want koffie is heilig in Italië, en dus ook de koffieprijs, die laag moet blijven opdat iedereen van het zwarte goud kan meegenieten. Sterker nog: de prijs geldt al generaties lang als een bijna heilig ijkpunt,..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 09:53
bert pit schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Hoe kom je aan deze wijsheid?

Ik herken Italianen niet echt als prijskopers, kwaliteit is belangrijk. Nederlanders daarentegen... Italianen zijn trots op de kwaliteit van hun etenswaar, dranken, koffie etc. Dat wordt er met de paplepel ingegoten en daar worden geen concessies aan gedaan. Ze raken er niet over uitgesproken.

In Nederland is men trots op het feit dat bijvoorbeeld kaas (old amsterdam) in 6 maanden rijpt in plaats van de anderhalf jaar wat echte oude kaas nodig heeft. Het mag dan wel geen oude kaas heten, maar het lab van DSM doet wonderen. In Italie zou men daar met een grote bocht omheen lopen.

Ook is iedereen hier opgevoed met roodmerk koffie: 30% robustabonen
In het algemeen gesproken is Robusta goedkoper, o.a. doordat het minder gevoelig is voor ziektes etc waardoor het makkelijker en goedkoper te verbouwen is. In die zin kun je het als goedkope vulling gebruiken. Er zijn echter ook andere redenen om Robusta te gebruiken in een melange en dat gaat het echt om de smaak bij een bepaald roosterprofiel. Daarnaast zijn er wel degelijk ook interessante Robusta's die echt een prima kwaliteit hebben, en die zelfs als single origin echt de moeite waard kan zijn. eerlijk gezegd vind ik het een beetje snobistisch om, zoals vaak gebeurt, te stellen dat een Robusta per definitie inferieur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
Na al die meningen over robusta ben ik wel benieuwd, dus wie een goede melange kan aanraden mag het laten horen. Ik ben het helemaal met @RoosW eens dat je zonder ervaring niet te stellig met je mening moet zijn en als het kan alles moet proberen. Maar als ik iets probeer, dan probeer ik liever niet toevallig een matige melange :p

De robusta van Hoffman's proeverij was aan mij ook niet besteed nee, maar om eerlijk te zijn vond ik ze allemaal niet fantastisch. Wel erg leuk om te doen ondanks dat ik de koffie's niet als dagelijkse koffie zou willen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door SawaFish op 04-02-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
SawaFish schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:36:
Na al die meningen over robusta ben ik wel benieuwd, dus wie een goede melange kan aanraden mag het laten horen. Ik ben het helemaal met @RoosW eens dat je zonder ervaring niet te stellig met je mening moet zijn en als het kan alles moet proberen. Maar als ik iets probeer, dan probeer ik liever niet toevallig een matige melange :p

De robusta van Hoffman's proeverij was aan mij ook niet besteed nee, maar om eerlijk te zijn vond ik ze allemaal niet fantastisch. Wel erg leuk om te doen ondanks dat ik de koffie's niet als dagelijkse koffie zou willen gebruiken.
Ik heb juist voor deze melange van 'Het Hoofdkwartier' gekozen omdat ik erg positief was over hun andere gebrande bonen, dus ik vertrouw er op dat deze twee ook een prima smaak ervaring (waarschijnlijk wel een pittige) zullen offreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
bszz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:31:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje snobistisch om, zoals vaak gebeurt, te stellen dat een Robusta per definitie inferieur is.
Volgens mij heb ik nooit gezegd dat Robusta inferieur is. Ik heb alleen gezegd dat deze in Italië van origine in de espresso wordt gedaan om kosten te besparen en dat heeft inderdaad met de regels over de prijs van een espresso te maken. Het is lastig om specialty grade robusta te krijgen, omdat er simpelweg gewoon geen hogere prijs voor wordt betaald. Ik heb een voorkeur voor fruitige, licht gebrande richting zure koffies, dus weinig te zoeken bij een donker gebrande, rokerige, wrange, espressomelange. Ieder zijn voorkeur. Ik laat me graag verrassen, maar ik weet wel zeker dat de gemiddelde espresso in Italië niet mijn smaak is, dar heb ik er genoeg voor gedronken daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
__fred__ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:16:
[...]

Volgens mij heb ik nooit gezegd dat Robusta inferieur is. Ik heb alleen gezegd dat deze in Italië van origine in de espresso wordt gedaan om kosten te besparen en dat heeft inderdaad met de regels over de prijs van een espresso te maken. Het is lastig om specialty grade robusta te krijgen, omdat er simpelweg gewoon geen hogere prijs voor wordt betaald. Ik heb een voorkeur voor fruitige, licht gebrande richting zure koffies, dus weinig te zoeken bij een donker gebrande, rokerige, wrange, espressomelange. Ieder zijn voorkeur. Ik laat me graag verrassen, maar ik weet wel zeker dat de gemiddelde espresso in Italië niet mijn smaak is, dar heb ik er genoeg voor gedronken daar.
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt ... maar goed je suggereert nu wel weer dat espressomelanges met Robusta donker gebrand, rokeriig en wrang zijn en dat hoeft echt niet. De juiste Robusta kan een melange juist meer complexitetit geven zonder dat je hem dood hoeft te branden.. Lichtgebrande fruitige espresso's zijn aan de meederheid van de koffiedrinkers gewoon niet besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
bszz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt ... maar goed je suggereert nu wel weer dat espressomelanges met Robusta donker gebrand, rokeriig en wrang zijn en dat hoeft echt niet. De juiste Robusta kan een melange juist meer complexitetit geven zonder dat je hem dood hoeft te branden.. Lichtgebrande fruitige espresso's zijn aan de meederheid van de koffiedrinkers gewoon niet besteed.
Heb je een suggestie voor een koffie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 18:29
Vandaag onze Expobar Leva EB61 weer ophalen van reparatie. Vulventiel was losgeschoten waardoor de spoel kortsluiting had gemaakt.

Gelijk maar een groot onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Dus vanmiddag weer een blinkende machine op ons aanrecht :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33DMFflUNkQ_mpwByhkbypCOY2Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKCkCF4kPMVVr2LfqSMikm7o.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dat ziet er lekker strak uit! De set-up van mij wordt een beetje geïnvaseerd door de rest van de keukenspullies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
PdeBie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:13:
Vandaag onze Expobar Leva EB61 weer ophalen van reparatie. Vulventiel was losgeschoten waardoor de spoel kortsluiting had gemaakt.

Gelijk maar een groot onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Dus vanmiddag weer een blinkende machine op ons aanrecht :)

[Afbeelding]
Wat een leuke uitkloplade onder die molen! Dat past echt heel mooi zo.
Onder mijn afgeronde zwarte Compak staat zoiets helemaal niet, dus ik heb maar gekozen voor de grote lade voor onder de machine zelf.

Jouw setup is met die kleinere molen en die kleine uitkloplade wat subtieler. Bij mij wordt het wel erg aanwezig zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKKxHfUwfonJLI6nSbWm_EDfQi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPQowy9eRklpndNvJkZWDbFs.jpg?f=fotoalbum_large

Ach, ieder nadeel heeft zijn voordeel: deze lade is nu een kleine 'gft-lade' voor in de keuken geworden. Tijdens het koken verdwijnen er ook gewoon wat snij- en schilresten in en 's avonds na de koffie gooi ik de hele boel in de gft-container. Dus geen rotzooi op het aanrecht of extra bakjes met afval.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Ravhin Thanks :)

@dreamscape
Ja, wij vonden dit wel een mooie combo zo bij elkaar. Liepen er per toeval tegenaan toen we voor een maler aan het kijken waren. Verkrijgbaar bij Van Pommeren in Utrecht overigens.

Ons snijblok ligt op een ander keukenblok, dus wij hebben helaas nog wel een apart GFT bakje. Kunnen natuurlijk wel dit laatje eruit trekken en dat gebruiken, maar ach... dit gaat ook prima.

Ik vind je Pink Floyd mok wel echt lachen trouwens! :P

Ow en zo'n thermometer voor het opschuimen van melk is ook nog wel een goede. Nu doe ik het vooral 'op het oog', maar het schommelt nog wel qua resultaat.

[ Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 05-02-2021 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

dreamscape schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:42:
[...]

Wat een leuke uitkloplade onder die molen! Dat past echt heel mooi zo.
Onder mijn afgeronde zwarte Compak staat zoiets helemaal niet, dus ik heb maar gekozen voor de grote lade voor onder de machine zelf.

Jouw setup is met die kleinere molen en die kleine uitkloplade wat subtieler. Bij mij wordt het wel erg aanwezig zo:
[Afbeelding]

Ach, ieder nadeel heeft zijn voordeel: deze lade is nu een kleine 'gft-lade' voor in de keuken geworden. Tijdens het koken verdwijnen er ook gewoon wat snij- en schilresten in en 's avonds na de koffie gooi ik de hele boel in de gft-container. Dus geen rotzooi op het aanrecht of extra bakjes met afval.
En als rechtgeaarde tweaker een slimme 230V schakelaar voor het opwarmen van de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
bert pit schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:04:
[...]
En als rechtgeaarde tweaker een slimme 230V schakelaar voor het opwarmen van de machine.
Die heb ik vooral als timer zodat ik in de ochtend koffie heb in de auto tijdens woon-werkverkeer. Nu in corona-tijd komt hij goed van pas omdat ik op de werkkamer de machine alvast aan kan zetten voor de koffie in de middag. :)

Inmiddels is het ding wel vervangen door een nieuwer exemplaar. Dit Devolo-spul had een aparte bridge erbij nodig, maar de andere onderdelen van dat domotica-systeem gebruikte ik helemaal niet. Nu is het een standalone dingetje van TP-Link. En met deze nieuwe kan ik gewoon onderweg in de auto al roepen 'OK Google, zet espresso aan'. >:)

@PdeBie Die mokken zijn inmiddels weer opgeruimd, want met deze machine gebruik ik ze eigenlijk niet. Ik kom nog een enkele dag per week op kantoor, dus misschien moet ik die Pink Floyd mok maar eens meenemen en daar gaan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 05-02-2021 11:23 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]

Sinds mijn Expobar aangesloten is via een Shelly Plug en 's ochtend automagisch aan gaat heb ik elke ochtend een heerlijk warm machientje (via een Homey) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
PdeBie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:13:

[Afbeelding]
Zojuist heeft mijn vrouw het apparaat opgehaald en hij is weer spik en span. Kregen zelfs complimenten over de staat van de machine. Ze hadden er weinig werk aan wat ze schijnbaar nog wel eens tegenvalt als ze een machine in onderhoud nemen.

Dus vanmiddag maar weer eens een lekker kopje espresso pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
__fred__ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:09:
[...]

Heb je een suggestie voor een koffie?
Niet direct maar twee weken geleden heb ik nog een Zuid-indiase Robusta uit Zuid-india gezet in de Hario met verrassende tonen van chocola en hazelnoot, en totaal niet wrang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
[...]

Maar dat moet toch?
Als ik binnenkort ga veranderen van machine komt er ook een " smart" stekker die van 0600-0900 en dan van 1745-2030 aan gaat doordeweeks.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
Blog is online voor mijn modprojectje: https://mac-digital.blog/

Daarnaast zijn mijn eerste spullen binnen, zijnde de arduino en wat sensoren en relais:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PshWxL_owCN_zccNZ122VbXNU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6MGVfFH5VS5hDJ63BvfzEZC.jpg?f=fotoalbum_large

Wat leuks om mee te spelen dit weekend.

[ Voor 80% gewijzigd door __fred__ op 05-02-2021 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
Nice, ben benieuwd hoe mooi het straks werkt allemaal. Mocht je er nog niet aan gedacht hebben: bouw wat fail safes in je software in. Bijvoorbeeld: als pomp aan maar weegschaal blijft gelijk na 5s: stop+error want blijkbaar was de maling te fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
__fred__ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:34:
Blog is online voor mijn modprojectje: https://mac-digital.blog/

Daarnaast zijn mijn eerste spullen binnen, zijnde de arduino en wat sensoren en relais:

[Afbeelding]

Wat leuks om mee te spelen dit weekend.
Net even rond geneust op je blog, ik ben benieuwd, alles goed documenteren graag, met veel beeldmateriaal, kan niet wachten op het eindresultaat (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@Koos2009 je bedoeld een tijdschakelaar? :p

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:12
Na een tijdje hier lurken toch de knoop doorgehakt. De Rancilio Silvia en Eureka Mignon Specialita worden komende week bezorgd (als het bestelbusje door de sneeuwmuren heen komt). Proefpakketje van Brandzaak besteld en eens kijken wat ik ervan ga brouwen.
Heb nu een De Longhi Magnifica volautomaat. Ben benieuwd naar t verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Ja dat inderdaad, maar even kijken of ik iets slimmers wil.
Ik ga nu sparen voor een marax en ik twijfel tussen de eureka mignon specialita of de baratza vario.
Iig zo rond de 500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:04
noodgang schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:56:
Na een tijdje hier lurken toch de knoop doorgehakt. De Rancilio Silvia en Eureka Mignon Specialita worden komende week bezorgd (als het bestelbusje door de sneeuwmuren heen komt). Proefpakketje van Brandzaak besteld en eens kijken wat ik ervan ga brouwen.
Heb nu een De Longhi Magnifica volautomaat. Ben benieuwd naar t verschil.
Mooie keuze. Ik ben zelf een maand geleden met dezelfde set begonnen. Nog geen seconde spijt van.

Voorheen dacht ik dat wij op het werk altijd hele goede koffie hadden. Afgelopen week was ik even 2 uurtjes op kantoor en dacht even een snel een bakkie koffie uit de Jura te pakken. Nou die koffie was zeer matig en zou ik maximaal nog een 6 geven. Dit kan komen omdat ik ondertussen zo gewend ben aan de heerlijke koffie die ik uit de Silvia krijg. Maar misschien helpt het ook niet dat de bonen ondertussen wat oud raken op het werk. Vond het in ieder geval wel grappig.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
SawaFish schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:56:
Nice, ben benieuwd hoe mooi het straks werkt allemaal. Mocht je er nog niet aan gedacht hebben: bouw wat fail safes in je software in. Bijvoorbeeld: als pomp aan maar weegschaal blijft gelijk na 5s: stop+error want blijkbaar was de maling te fijn.
De machine heeft al een preinfusiekamer, (ruimte in grouphead die zich vult voor de druk oploopt.) de eerste druppels vallen meestal tussen de 5 en 7s, weegschaal zie je oplopen vanaf een seconde of 8, maar ik snap het idee. Daarom zijn mijn extractietijden denk ik ook wat hoger, alhoewel ik wat lichtere bonen gebruik. Mijn koffies smaken zelden goed onder de 28s, 30+s is geen uitzondering.

[ Voor 16% gewijzigd door __fred__ op 06-02-2021 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
Koos2009 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:17:
[...]
Ik ga nu sparen voor een marax en ik twijfel tussen de eureka mignon specialita of de baratza vario.
Iig zo rond de 500.
Van wat ik heb gelezen kun je de Vario beter vermijden. Levensduur/kwaliteit schijnt vrij matig te zijn terwijl hij toch aardig aan de prijs is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-10 09:42
Voor wie binnenkort een koffiemolen wil kopen, misschien loont het om op deze te wachten? https://homebarista.be/sh...-koffiemolen-g-iota-zwart
Wordt veel van verwacht. Goede prijs, weinig retentie. Ook te krijgen met SSP schijven. Of je stopt er zelf goedkopere Mazzer schijven in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
Koos2009 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:17:
[...]

Iig zo rond de 500.
Ik zou net iets meer uitgeven aan een niche zero. Prima schijven en eenvoudige workflow met nauwelijks retention. Ik ben er in ierder geval erg tevreden over.
Als budget een beperkende factor is dan zou ik voor een (tweedehands) Quamar M80(e). 64mm schijven en een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos2009
De niche is zo'n beetje niet te krijgen als ik zo even rondkijk.
Je kan dan beter een 3080 kopen 🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Even mijn bonenopslag een upgrade gegeven met dit mooie rekje. O+

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0268/7614/9813/products/BNG_ONYX_900x.jpg?v=1603325316

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0268/7614/9813/products/BNG_Teak4_900x.jpg?v=1603325316

Zal een foto maken als deze binnen is en naast de maler van hetzelfde merk staat. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
Nieuwe post: wat tekeningetjes van de User Interface: https://mac-digital.blog/...nitial-software-sketches/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Je ontwerpen kietelen mijn 'hebben' zenuwen, volgens mij is er een markt voor een dergelijke machine!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
RoosW schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:34:
[...]

Je ontwerpen kietelen mijn 'hebben' zenuwen, volgens mij is er een markt voor een dergelijke machine!
Haha, dit wordt een one-off. Ik zou dan voor een de1+ gaan ofzo.

Wat ik wel ga doen is alles open sourcen. Dus als je een Nuova Simonelli op de kop weet te tikken en handig bent 😉

[ Voor 15% gewijzigd door __fred__ op 06-02-2021 16:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCP6Mw_UL4GAAGClWAftbn0zgKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/awqT7mnVFFSJNsXqk39X1Ga3.png?f=fotoalbum_large

En we hebben een eerste idee van de user interface. Omdat ik een behoorlijke bijdrage heb geleverd aan Mobile Blazor Bindings, zal ik dotnet core, Mobile Blazor Bindings, Blazor, Html en css als technology stack gebruiken voor de App. Is weer eens wat anders dan een standaard mobiele app. Zeer binnenkort zal ik de repo public maken, als er wat meer is dan deze mockup.
Pagina: 1 ... 70 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1