Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Een Z-wave stekker en openHAB. Valt mij niet tegen hoe consistent ie is. De inschakel en uitschakelvertraging is vrij consistent, dus de tussenliggende tijd wel op ong. 100ms nauwkeuring.GAEvakYD schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:03:
[...]
Super nice. Hoe heb je die integratie en timing gemaakt?
Er zit een hele simpele rule op:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| rule coffeeGrinderTrigger when Item Coffee_Grinder_Trigger changed to ON then sendCommand(Coffee_Grinder_Switch, ON) createTimer(now.plusMillis((1000 * (Coffee_Grinder_Timer.state as Number).intValue))) [| sendCommand(Coffee_Grinder_Switch, OFF) sendCommand(Coffee_Grinder_Trigger, OFF) ] end |
Deze zijn trouwens veel belangrijker:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| rule toiletShowerLightAutoCoffeeON when Item Light_Toilet_Dimmer changed from 0 or Item Light_Bathroom_Dimmer changed from 0 or Item Light_Heat_Bathroom changed from OFF then if (Coffee_Kitchen_Switch.state == OFF && now.getHourOfDay() >= 6 && now.getHourOfDay() <= 9 && (xxx_Home.state == ON || yyy_Home.state == ON)) { if (Holiday.state != ON) { sendCommand(Coffee_Kitchen_Switch, ON) } } end rule coffeeMachineHeatingOn when Item Coffee_Kitchen_Heating changed to ON then lastOn = now() end rule coffeeMachineHeatingOff when Item Coffee_Kitchen_Heating changed to OFF then var Period period = new Period(lastOn, now()) if (period.getMinutes() >= 3 && Do_Not_Disturb.state == OFF) { logWarn("XXX", "De koffiemachine is warm. Je kunt koffie zetten.") sendTelegram("XXX", "De koffiemachine is warm. Je kunt koffie zetten.") } end |
De koffiemachine gaat aan als ik ga douchen 's ochtends. Als het stroomverbruik onder de 100w zakt, na minstens 3 minuten verwarmen, dan is het apparaat opgewarmd en krijg ik via telegram een notificatie dat ie warm is.
[ Voor 43% gewijzigd door __fred__ op 23-01-2021 19:22 ]
Nice, ik heb soortgelijke integratie met de koffiemachine maar dan via Shelly en MQTT. Maar de maler had ik nog niet gedaan. Begrijp ik hieruit dat je maalknop dus eigenlijk altijd aan hebt staan en de maler activeert door er X milliseconden stroom te geven?__fred__ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:13:
[...]
Een Z-wave stekker en openHAB. Valt mij niet tegen hoe consistent ie is. De inschakel en uitschakelvertraging is vrij consistent, dus de tussenliggende tijd wel op ong. 100ms nauwkeuring.
Er zit een hele simpele rule op:
Xtend:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 rule coffeeGrinderTrigger when Item Coffee_Grinder_Trigger changed to ON then sendCommand(Coffee_Grinder_Switch, ON) createTimer(now.plusMillis((1000 * (Coffee_Grinder_Timer.state as Number).intValue))) [| sendCommand(Coffee_Grinder_Switch, OFF) sendCommand(Coffee_Grinder_Trigger, OFF) ] end
Deze zijn trouwens veel belangrijker:
Xtend:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 rule toiletShowerLightAutoCoffeeON when Item Light_Toilet_Dimmer changed from 0 or Item Light_Bathroom_Dimmer changed from 0 or Item Light_Heat_Bathroom changed from OFF then if (Coffee_Kitchen_Switch.state == OFF && now.getHourOfDay() >= 6 && now.getHourOfDay() <= 9 && (xxx_Home.state == ON || yyy_Home.state == ON)) { if (Holiday.state != ON) { sendCommand(Coffee_Kitchen_Switch, ON) } } end rule coffeeMachineHeatingOn when Item Coffee_Kitchen_Heating changed to ON then lastOn = now() end rule coffeeMachineHeatingOff when Item Coffee_Kitchen_Heating changed to OFF then var Period period = new Period(lastOn, now()) if (period.getMinutes() >= 3 && Do_Not_Disturb.state == OFF) { logWarn("XXX", "De koffiemachine is warm. Je kunt koffie zetten.") sendTelegram("XXX", "De koffiemachine is warm. Je kunt koffie zetten.") } end
De koffiemachine gaat aan als ik ga douchen 's ochtends. Als het stroomverbruik onder de 100w zakt, na minstens 3 minuten verwarmen, dan is het apparaat opgewarmd en krijg ik via telegram een notificatie dat ie warm is.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Juist.GAEvakYD schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:26:
[...]
Nice, ik heb soortgelijke integratie met de koffiemachine maar dan via Shelly en MQTT. Maar de maler had ik nog niet gedaan. Begrijp ik hieruit dat je maalknop dus eigenlijk altijd aan hebt staan en de maler activeert door er X milliseconden stroom te geven?
Dat is ghetto. En makkelijk.
Op deze manier kan ik mooi die maler waar ik op lange termijn een timer in wilde inbouwen mee automatiseren tot het er van komt...
Ik zat aan een arduino projectje te denken als dit niet zou werken, maar tot nu toe is het prima. Zwave collisions zouden nog kunnen vertragen, maar dat zie ik wel.ANdrode schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:38:
[...]
Dat is ghetto. En makkelijk.
Op deze manier kan ik mooi die maler waar ik op lange termijn een timer in wilde inbouwen mee automatiseren tot het er van komt...
Ik zat ooit aan https://hackaday.io/project/8661-coffee-timer-oled-arduino te denken.__fred__ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:44:
[...]
Ik zat aan een arduino projectje te denken als dit niet zou werken, maar tot nu toe is het prima. Zwave collisions zouden nog kunnen vertragen, maar dat zie ik wel.
Grinder met doser doserless maken dmv een 3d print en de timer inbouwen.
Staat nu dus met doser er nog op, zonder timer, ergens in huis om de filterkoffie mee te maken 's ochtends
Is dit iets om mee te beginnen?Rudedadude schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:57:
[...]
Ja, voor een voortdurend smaakverschil is malen the way to go. Maalsel verliest te snel aroma.
Zelfs met een simpel bonenmalertje met ronddraaiend hakmechanisme ga je dan al sneller vooruit dan met een duurdere koffie. M.i. zelfs als je vervolgens bonen in de supermarkt koopt. En een maler met schijven is vervolgens natuurlijk weer beter / consistenter en dat is er weer in duizend gradaties en zo kun je van een bakkie pleur een dure hobby maken. Zo ben ik van een bonenmaler met hakmechanisme ( nu nog handig om havervlokken te verpulveren) naar een Graeff cm800 naar een Niche Zero gegaan die 4 keer de prijs van m'n moccamaster was (en voor filtermaling proef ik geen verbetering tov mijn Graef).

Ik was altijd liefhebber van goede espresso. Normale filter koffie moest ook altijd redelijk sterk zijn omdat er anders te weinig smaak aan zat en het te waterig was.
Kon wel alijd verschil proeven tussen goede/lekker koffie en slappe/vieze koffie, ook bij restaurants (waar ik naast thuis koffie drink) Thuis nooit echt "wetenschappelijk" koffie gezet, altijd gewoon in mijn moka pot, water tot de rand, koffie beetje eye ballen. en daar kwamen gewoon goede lekkere smakelijke bakken koffie uit
Vanochtend voor de eerste keer koffie gezet met de Hario V60, zelfde koffie als in de mokapot gaat, dit keer wel afgemeten, 40 gram koffie, 600ml water.

Nu ben ik dus zeer benieuwd naar het resultaat als ik de mokapot koffie ook ga afmeten qua koffie en hoeveelheid water. Vanavond dus maar even doen. (en een beetje haast maken met uitzoeken van een molen)
Alsof ik niet genoeg hobbies heb

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Als het goed is heeft die moka pot een overdrukventiel van binnen naar buiten. Ik zou het water niet hoger dan dat ventiel doen want dan werkt dat (waarschijnlijk) niet meer. Verder merkte ik zelf dat met lagere temperatuur verwarmen betere koffie gaf, en de koffie niet aanstampen helpt ook (zeker als je het ventiel onder water zet zou ik niet aanstampen).Bokkie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:32:
[..]water tot de rand, koffie beetje eye ballen. en daar kwamen gewoon goede lekkere smakelijke bakken koffie uit
[...]
Welkom bij de club
UiteraadSawaFish schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:41:
[...]
Als het goed is heeft die moka pot een overdrukventiel van binnen naar buiten. Ik zou het water niet hoger dan dat ventiel doen want dan werkt dat (waarschijnlijk) niet meer. Verder merkte ik zelf dat met lagere temperatuur verwarmen betere koffie gaf, en de koffie niet aanstampen helpt ook (zeker als je het ventiel onder water zet zou ik niet aanstampen).
Welkom bij de club
Vanavond ga ik dus kijken hoeveel gram water dat is tot dat niveau en zelfde verhouding koffie erin doen als vanochtend met de hario
dan even verschil kijken.
Met de mokapot deed ik altijd al lauwwarm water in de pot, en op een laag vuur. Zodra de koffie naar boven begint de komen gaat het gas uit en dan wachten tot het klaar is.
Elke zetmethode heeft een eigen verhouding. Dus mokapotje hoeft niet hetzelfde te zijn als je harioBokkie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:47:
zelfde verhouding koffie erin doen als vanochtend met de hario
https://player.vimeo.com/video/2905947
[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 24-01-2021 11:05 ]
Dan moet je zeker niet deze gast gaan volgen op Youtube:Bokkie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:32:
Fuck
Vanochtend voor de eerste keer koffie gezet met de Hario V60, zelfde koffie als in de mokapot gaat, dit keer wel afgemeten, 40 gram koffie, 600ml water.![]()
Had niet verwacht dat het smaak verschil zo groot zou zijn.
YouTube: The Ultimate V60 Technique
Enorm verslavend om z'n filmpjes te kijken, erg relaxte gast.
Dat is waar. Misschien beginnen om te kijken wat de verhouding is als ik het op de 'standaard' manier doe en dan kijken wat aanpassingen doen.Raymond schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:58:
[...]
Elke zetmethode heeft een eigen verhouding. Dus mokapotje hoeft niet hetzelfde te zijn als je hario
https://player.vimeo.com/video/2905947
Ja had ik al gevonden, zeer kijkbaar zijn manier van uitleg etc.chrisborst schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Dan moet je zeker niet deze gast gaan volgen op Youtube:
YouTube: The Ultimate V60 Technique
Enorm verslavend om z'n filmpjes te kijken, erg relaxte gast.
Ik krijg altijd rond 8 seconden de 1e uitloop, dus naar mijn idee zit het met de druk van de zetter wel goed.
Ik heb een Quickmill senago 3000 en demoka m203, beide ruim 15 jaar oud. Jaar geleden geheel schoongemaakt, nieuwe zetgroep + ringen gegeven.
Een aantal dingen waar ik rekening mee hou:
- Er blijft nog een rest koffie in de uitgave mond van de maler zitten, dat haal ik weg zodat er geen dag oude gemalen koffie als eerst in mijn 1e maling terecht komt
- Ik time de koffie op 30 seconden
- Ik weeg de koffie + bak op 42 gram
- Ik egaliseer de koffie met een distributer
- Ik gebruik altijd dezelfde bonen
- Ik pas soms de maler aan (om dit probleem tegen te gaan), maar hij staat vaak dagen hetzelfde
- De maler is al een oude, wellicht verspringt de instelling tussendoor?
- De bonen zijn niet constant?
- Klimaat verschil, vocht/temp?
Hebben jullie enig idee?
Consistentie is key hier. Tampen zou nog verschil kunnen maken, maar het meest waarschijnlijke lijkt me toch je maler. De toleranties zijn gewoon groter in een goedkopere maler en door de kleinere schijven is consistentie daar denk ik het grootste probleem (al heeft de demoka wel een wormwiel dacht ik voor de maalgraad, dus die is in ieder geval redelijk in te stellen). Maar een verschil in maalgraad moet zich uiteindelijk toch ook vertalen in een kortere of langere doorlooptijd.Mir schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:54:
Ik heb problemen met de koffiesmaak constant te houden. Zelfs de 1e kop koffie smaakt anders dan de 2e kop een kwartier later. Soms heb ik de smaak echt perfect (60% van de tijd), maar een dag later krijg ik bijna een soort filterkoffie-achtige smaak met een vervelende nasmaak.
Ik krijg altijd rond 8 seconden de 1e uitloop, dus naar mijn idee zit het met de druk van de zetter wel goed.
Ik heb een Quickmill senago 3000 en demoka m203, beide ruim 15 jaar oud. Jaar geleden geheel schoongemaakt, nieuwe zetgroep + ringen gegeven.
Een aantal dingen waar ik rekening mee hou:Waar het naar mijn idee fout kan gaan
- Er blijft nog een rest koffie in de uitgave mond van de maler zitten, dat haal ik weg zodat er geen dag oude gemalen koffie als eerst in mijn 1e maling terecht komt
- Ik time de koffie op 30 seconden
- Ik weeg de koffie + bak op 42 gram
- Ik egaliseer de koffie met een distributer
- Ik gebruik altijd dezelfde bonen
- Ik pas soms de maler aan (om dit probleem tegen te gaan), maar hij staat vaak dagen hetzelfde
Of de 30 seconden en aantal gram goed is maakt naar mijn idee niet zoveel uit, dan zou je verwachten dat ik op z'n minst elke keer dezelfde smaak koffie krijg. Ik probeer echt alles constant te houden, maar de smaak schommelt naar mij smaak te veel.
- De maler is al een oude, wellicht verspringt de instelling tussendoor?
- De bonen zijn niet constant?
- Klimaat verschil, vocht/temp?
Hebben jullie enig idee?
Mocht je echt bij gelijke hoeveelheid in en gelijke hoeveelheid uit en zelfde extractietijd toch zulke verschillen krijgen dan blijft temperatuur over. Temperatuurverschil van een graad of 3 is duidelijk te proeven. 5 graden verschil kan van zuur naar bitter compleet omslaan. Mijn eerste koffie van de dag is altijd ruk omdat ik eigenlijk de tijd niet neem om het ding volledig te laten doorwarmen.
Ow ja, gebruik een naked porta om te controleren of je geen channeling krijgt. Bij channeling krijg je een deel van de koffie die te snel doorloopt (bitter) en het overgrote deel dat te langzaam doorloopt (omdat het water een andere route neemt, zuur). Dat verenigt zich in het kopje waardoor je een merkwaardige combinatie krijgt die kan smaken naar scherpzuur met autobanden. Not nice.
Mocht je een gewone portafilter gebruiken dan kun je channeling wel herkennen door een plotseling snellere en lichtere flow.
Dan als laatste nog de roast v.s. je setup. Je maler heeft niet zulke grote schijven en niet zo'n consistente grind als een duurdere maler. Het heeft geen zin om licht gebrande single origin specialty bonen uit het hooggebergte te kopen en die erin te doen, want die smaken krijg je er toch niet uit. De precisie die je nodig hebt om daar een goeie koffie van te zetten is er niet, waardoor je 90% van de tijd bocht zult maken.
Je bent waarschijnlijk beter geholpen met een wat donkerder gebrande blend, of een kwalitatief goeie single origin uit brazilie. Zo'n boon ligt je setup veel beter en is makkelijker om een goeie koffie uit te halen.
[ Voor 18% gewijzigd door __fred__ op 25-01-2021 12:31 ]
Ik kan inderdaad eens gaan letten op hoe lang hij voorverwarmt. Minimaal een half uur lijkt mij dan het best. Misschien ook even wat water laten doorlopen voordat je begint?
Ik heb wel eens gemerkt dat de koffie echt slecht wordt als ik het bakje bovenop de machine heb laten liggen waardoor die ook opgewarmd is. Maar dat heb ik niet genoeg meegemaakt om te zeggen dat zoiets ook echt invloed heeft.
Ik zou dan maar een nieuwe maler kopen. Tikkie beter is een Mignon Specialita (kom ik vaak tegen op fora) of een niche zero en anders kom je wel echt in de specialty categorie, maar dan zou ik ook mijn espressomachine vervangen.Mir schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:26:
Ik merk inderdaad wel dat de doorlooptijd ook varieert. Hij heeft inderdaad een wormwiel. Kunnen de malers/tanden aan hun eind zijn? Is vervangen daarvan een idee?
Ik heb jarenlang met een Demoka gedaan - je kan er zeker goede resultaten mee halen. De schijven zijn zo'n €15 de set, dus je kan dat er allicht aan kapot slaan voordat je diep in de buidel gaat tasten. Vervangen kan je prima zelf.Mir schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:26:
Ik merk inderdaad wel dat de doorlooptijd ook varieert. Hij heeft inderdaad een wormwiel. Kunnen de malers/tanden aan hun eind zijn? Is vervangen daarvan een idee?
Ik kan inderdaad eens gaan letten op hoe lang hij voorverwarmt. Minimaal een half uur lijkt mij dan het best. Misschien ook even wat water laten doorlopen voordat je begint?
Ik heb wel eens gemerkt dat de koffie echt slecht wordt als ik het bakje bovenop de machine heb laten liggen waardoor die ook opgewarmd is. Maar dat heb ik niet genoeg meegemaakt om te zeggen dat zoiets ook echt invloed heeft.
Mijn ervaring met de M203 is wel een enorme berg retentie, Niet alleen in de uitloop maar ook in en om de maler zelf. Ik maakt hem elke maand schoon en er kwam dan altijd een berg oude koffie oud. Wellicht een idee om hem na elk beurt even door te blazen / zuigen?
Verder een goede workflow:
- Apparaat minimaal 30 minuten laten opwarmen
- Voor elk shot twee seconden water door laten lopen
- tampen: zorg dat je consistent druk zet zodat het effect reproduceerbaar is
- portafilter onder de machine = meteen starten met zetten (je koffie kan 'verbranden' door de hete doucheplaat)
- weeg je koffie (grounds & cup) zodat je ratio altijd (nagenoeg) gelijk is
[ Voor 15% gewijzigd door Ravhin op 25-01-2021 13:18 . Reden: workflow ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Hi Ha Hopjesvla
Verwijderd
Setup is een Silvia V5 met MeCoffee PID en een Mignon Specialita.
Zoiets gebruiken, heb je er geen last meer van. Bij oom Ali zijn ze een paar euroHopjesvla79 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:26:
Voor de Specialita bezitters: hebben jullie ook dat deze de koffie erg luchtig maalt? Ik krijg nooit in een keer de juiste hoeveelheid koffie in mijn bakje zonder tussendoor even lichtjes te tampen. Doe ik dat niet dan wordt het bergje maalsel zo groot dat het eraf gaat vallen. Smaak etc is prima, maar zou fijn zijn als ik in een keer kan malen.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2021 13:30 ]
Ring kopen voor om je portafilter heen, of een dieper bakje. Dieper bakje maakt in principe niet uit, behalve dat je puck natter blijft en ie er dus moeilijker uitkomt.Hopjesvla79 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:26:
Voor de Specialita bezitters: hebben jullie ook dat deze de koffie erg luchtig maalt? Ik krijg nooit in een keer de juiste hoeveelheid koffie in mijn bakje zonder tussendoor even lichtjes te tampen. Doe ik dat niet dan wordt het bergje maalsel zo groot dat het eraf gaat vallen. Smaak etc is prima, maar zou fijn zijn als ik in een keer kan malen.
Die ring had ik gehoopt juist niet meer nodig te hebben na overstap op de Eureka. Met een dieper bakje ben ik dan denk ik toch weer geneigd om er ook weer meer in te doen__fred__ schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:41:
[...]
Ring kopen voor om je portafilter heen, of een dieper bakje. Dieper bakje maakt in principe niet uit, behalve dat je puck natter blijft en ie er dus moeilijker uitkomt.
Hi Ha Hopjesvla
ik schud mijn filterhouder wat heen en weer gedurende het malen. Het luchtige is juist gewenstHopjesvla79 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:26:
Mijn Eureka Atom heeft hetzelfde "euvel".Hopjesvla79 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:26:
Zet ik twee bakkies, dan maal ik twee keer één dosering met een keer heel licht indrukken na de eerste maling.
Het eenkops bakje is bij mij relatief wat groter en heeft het probleem niet. Dat is zo'n speciaal filterbakje met kleine puck.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Het mooie van de Specialita is juist dat je de filterhouder kan laten zitten tijdens het malen, scheelt weer een 9.8 seconden vasthoudenNomad schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:41:
[...]
ik schud mijn filterhouder wat heen en weer gedurende het malen. Het luchtige is juist gewenst
Hi Ha Hopjesvla
precies, zo doe ik het ook nu. Eenkops gebruik ik niet, het is minlmaal een dubbele hier. Maar goed om te horen dat ik ieg. niet de enige ben.bert pit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:44:
[...]
Mijn Eureka Atom heeft hetzelfde "euvel".
Zet ik twee bakkies, dan maal ik twee keer één dosering met een keer heel licht indrukken na de eerste maling.
Het eenkops bakje is bij mij relatief wat groter en heeft het probleem niet. Dat is zo'n speciaal filterbakje met kleine puck.
Hi Ha Hopjesvla
Dat is wel flink wat extra werk. Hebben andere malers minder retentie?Ravhin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:14:
[...]
Mijn ervaring met de M203 is wel een enorme berg retentie, Niet alleen in de uitloop maar ook in en om de maler zelf. Ik maakt hem elke maand schoon en er kwam dan altijd een berg oude koffie oud. Wellicht een idee om hem na elk beurt even door te blazen / zuigen?
De monolith flat max heeft heel weinig retentie:Mir schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Dat is wel flink wat extra werk. Hebben andere malers minder retentie?
https://www.kafatek.com/i...max-98mm-grinder-deposit/
3250 dollar (ex. BTW en douanekosten).
Das pas een stukje consumentenadvies__fred__ schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:41:
[...]
De monolith flat max heeft heel weinig retentie:
https://www.kafatek.com/i...max-98mm-grinder-deposit/
3250 dollar (ex. BTW en douanekosten).
een Niche Zero grinder bijvoorbeeld:
https://www.nichecoffee.co.uk/
voor zeg 20% van jouw optie
Die had ik even hierboven al genoemd (alhoewel niet speciaal voor de retentie)Nomad schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:30:
[...]
Das pas een stukje consumentenadvies. Als boodschappenwagen is een Mercedes G-klasse ook een optie, maar èr zijn ook goedkopere oplossingen vermoed ik
een Niche Zero grinder bijvoorbeeld:
https://www.nichecoffee.co.uk/
voor zeg 20% van jouw optie
Overigens is er wel een probleem nu met de niche zero. Ze zijn duidelijk het kickstarterplatform ontgroeid en het wordt tijd voor OF een dealernetwerk, of directe consumerverkoop via iets als amazon, maar dan wel met voorraad in Europa om de BTW en douaneafhandeling makkelijker te maken. Dat zal wat tijd kosten, maar op het moment zijn ze een crime om fatsoenlijk aan te komen.
[ Voor 24% gewijzigd door __fred__ op 25-01-2021 16:40 ]
De sette 270 staat ook bekend als een maler waar weinig retentie uit komtMir schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Dat is wel flink wat extra werk. Hebben andere malers minder retentie?
Ik schrok eigenlijk wel van de hoeveelheid koffie die nog mee kwam na een keer pompen. Dus voor die 2 tientjes aan materiaal neem ik de proef wel op de som. Ben erg benieuwd!
Zo lang je niet verwacht daarmee een goede espressomaling te kunnen maken lijkt het mij prima voor filterkoffie. De tekst erbij vind ik wel grappig: dit type maler wordt ook gebruikt door professionals. Daarmee zeggen ze: bonenmalers met maalschijven worden gebruikt door professionals, niet specifiek deze Melitta.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Kan je delen welke bulb duster je besteld hebt en waar? Lijk me wel leuk om te proberen maar heb lopen zoeken wat bestellen maar kon t niet vinden.Alouwerse schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:37:
Ik heb toevallig vandaag een “bulb duster” besteld voor op de Specialita a.d.h.v. een single dose filmpje op YouTube.
Ik schrok eigenlijk wel van de hoeveelheid koffie die nog mee kwam na een keer pompen. Dus voor die 2 tientjes aan materiaal neem ik de proef wel op de som. Ben erg benieuwd!
Hoewel je het niet aan mij vraagt; ik heb deze:SpeedyDH schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:36:
[...]
Kan je delen welke bulb duster je besteld hebt en waar? Lijk me wel leuk om te proberen maar heb lopen zoeken wat bestellen maar kon t niet vinden.
https://www.amazon.de/-/e...p-Spreading/dp/B01D0I21CI
Die kop draai je eraf, de rest heb je niet nodig.
https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pt2_mob_b_prod_imageSpeedyDH schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:36:
[...]
Kan je delen welke bulb duster je besteld hebt en waar? Lijk me wel leuk om te proberen maar heb lopen zoeken wat bestellen maar kon t niet vinden.
Deze heb ik besteld, nu alleen nog ergens een stukje pvc pijp in de juiste maat en een O-ring vandaan toveren.
Ik zal de ervaringen hier even delen.
Ik ben zelf absoluut geen koffiedrinker, dus ik ken er zelf ook helemaal niets van. Mijn vriend is de laatste tijd de koffiewereld meer aan het ontdekken en is wat aan het afstappen van de standaard senseo-koffie. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een koffiemolen en wat koffiebonen als geschenk te geven, maar uiteraard ken ik hier zelf niets van.
Kan hier iemand wat advies geven over de verschillende koffiemolens en waar ik best op kan letten? Is een handmatige molen wat, of zouden jullie toch echt wel voor een elektrische gaan? Wat is een goed startersexemplaar?
Ik snap je streven, maar wat meer informatie zou wel handig zijn voor een passend advies.thunderfury schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:27:
Ik ben voor een vriend op zoek naar een leuk koffie-gerelateerd cadeau, en ik denk dat ik hier dan aan het goede eind ben.
Ik ben zelf absoluut geen koffiedrinker, dus ik ken er zelf ook helemaal niets van. Mijn vriend is de laatste tijd de koffiewereld meer aan het ontdekken en is wat aan het afstappen van de standaard senseo-koffie. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om een koffiemolen en wat koffiebonen als geschenk te geven, maar uiteraard ken ik hier zelf niets van.
Kan hier iemand wat advies geven over de verschillende koffiemolens en waar ik best op kan letten? Is een handmatige molen wat, of zouden jullie toch echt wel voor een elektrische gaan? Wat is een goed startersexemplaar?
Wat voor koffie drinkt hij/zij? Filter, Moccapot, Espresso, aan Espresso gerelateerde melk dranken (cappuccino, Latte etc.)?
Wat voor koffiezet apparaat praten we over, een filterkoffie apparaat, een volautomaat, een espresso machine, een Nespresso of (huiver) een Senseo?
Koffiemolens zijn er voor twee verschillende hoofdgroepen, Espresso en Filter/Moccapot/French press.
De eerste heeft fijngemalen koffie nodig de laatste hebben grovere maling nodig.
Wat is je budget? Koffiemolens gaan van hand exemplaren startend rond de 40 Euro tot Slimme Electro reuzen van enige duizenden euros
Voor filtermaling (en aanverwante) kun je toe met een meer budget toestel, Espresso maling vraagt (veel) meer van de molen.
Als ik een makkelijkere suggestie mag doen:
Als hij of zij al met koffiebonen bezig is, kijk dan eens naar diverse proefpakketten van goede branders, als voorbeeld;
https://www.fascino-coffe...ns/diverse-proefpakketten
En vele andere branders hebben dit soort pakketten, kijk eens rond in de Topic Start Post (eerste post, pagina 1) Ik denk zelf dat dat meer gewaardeerd zou worden, molens zijn vaak best persoonlijk en moeilijk voor een ander te kopen.
Als hij of zij al druk bezig is met een Halfautomaat en Espresso's dan kun je kijken naar 'barista accessoires' als bv. een Tamper, een Tamp station of andere zaken, keuze te over op dat gebied, in alle prijsklasses.
Succes
Bedankt voor je uitleg. Ik ging er al wel vanuit dat er geen simpel antwoord was.RoosW schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:53:
[...]
Ik snap je streven, maar wat meer informatie zou wel handig zijn voor een passend advies.
Wat voor koffie drinkt hij/zij? Filter, Moccapot, Espresso, aan Espresso gerelateerde melk dranken (cappuccino, Latte etc.)?
Wat voor koffiezet apparaat praten we over, een filterkoffie apparaat, een volautomaat, een espresso machine, een Nespresso of (huiver) een Senseo?
Koffiemolens zijn er voor twee verschillende hoofdgroepen, Espresso en Filter/Moccapot/French press.
De eerste heeft fijngemalen koffie nodig de laatste hebben grovere maling nodig.
Wat is je budget? Koffiemolens gaan van hand exemplaren startend rond de 40 Euro tot Slimme Electro reuzen van enige duizenden euros
Voor filtermaling (en aanverwante) kun je toe met een meer budget toestel, Espresso maling vraagt (veel) meer van de molen.
Als ik een makkelijkere suggestie mag doen:
Als hij of zij al met koffiebonen bezig is, kijk dan eens naar diverse proefpakketten van goede branders, als voorbeeld;
https://www.fascino-coffe...ns/diverse-proefpakketten
En vele andere branders hebben dit soort pakketten, kijk eens rond in de Topic Start Post (eerste post, pagina 1) Ik denk zelf dat dat meer gewaardeerd zou worden, molens zijn vaak best persoonlijk en moeilijk voor een ander te kopen.
Als hij of zij al druk bezig is met een Halfautomaat en Espresso's dan kun je kijken naar 'barista accessoires' als bv. een Tamper, een Tamp station of andere zaken, keuze te over op dat gebied, in alle prijsklasses.
Succes
Momenteel drinkt hij regelmatig filterkoffie, aangezien je met een senseo apparaat beperkt bent tot specifieke koffiepads.
Ik was ook niet helemaal duidelijk in mijn post, maar mijn impliciete vraag was eerder: "Is het zinvol en haalbaar om hele bonen te kopen en daarbij een koffiemolen te voorzien?" Dat tegenover het kopen van gemalen koffie, waarvan ik lees dat dit veel sneller aroma's verliest. Met 'haalbaar' bedoel ik dan 'is dit mogelijk door ongeveer 50 euro aan een koffiemolen te spenderen?'.
Ik zie het ook eerder als een tussenoplossing, vandaar het beperkte budget. Binnen een jaar of 2 zal die senseo het wel begeven, en zal er waarschijnlijk overgestapt worden naar een volautomaat.
Zomaar een advies: Hario V60 filter + simpel handmolentje (Hario Skerton/Hario Mini) Dan zit je ongeveer op 50 euro en kun je ook nog veel lol aan hebben als er eenmaal een volautomaat is.thunderfury schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:10:
[...]
Bedankt voor je uitleg. Ik ging er al wel vanuit dat er geen simpel antwoord was.
Momenteel drinkt hij regelmatig filterkoffie, aangezien je met een senseo apparaat beperkt bent tot specifieke koffiepads.
Ik was ook niet helemaal duidelijk in mijn post, maar mijn impliciete vraag was eerder: "Is het zinvol en haalbaar om hele bonen te kopen en daarbij een koffiemolen te voorzien?" Dat tegenover het kopen van gemalen koffie, waarvan ik lees dat dit veel sneller aroma's verliest. Met 'haalbaar' bedoel ik dan 'is dit mogelijk door ongeveer 50 euro aan een koffiemolen te spenderen?'.
Ik zie het ook eerder als een tussenoplossing, vandaar het beperkte budget. Binnen een jaar of 2 zal die senseo het wel begeven, en zal er waarschijnlijk overgestapt worden naar een volautomaat.
Dat was ook ooit mijn plan, maar toen ik dat blaasding binnen kreeg wilde ik meteen aan de slag, dus even een ghetto oplossing toegepast:Alouwerse schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:30:
[...]
https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Deze heb ik besteld, nu alleen nog ergens een stukje pvc pijp in de juiste maat en een O-ring vandaan toveren.
Ik zal de ervaringen hier even delen.
- Neem een leeg wc rolletje
- Knip een klein stukje weg waar de uitsparing zit in de maler
Past perfect ipv de pvc buis, en kun je de afgewogen hoeveelheid koffie in kwijt.
Vervolgens malen, wc rolletje wegpakken, en dat blaasding over de opening plaatsen en indrukken.
Als je de plaatsing goed hebt blaas je zo prima de overgebleven koffie eruit.
Sindsdien nog niet de moeite genomen iets met PVC en o-ring te maken, werkt perfect
Goeie! Hahadefusion schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:23:
[...]
Dat was ook ooit mijn plan, maar toen ik dat blaasding binnen kreeg wilde ik meteen aan de slag, dus even een ghetto oplossing toegepast:
- Neem een leeg wc rolletje
- Knip een klein stukje weg waar de uitsparing zit in de maler
Past perfect ipv de pvc buis, en kun je de afgewogen hoeveelheid koffie in kwijt.
Vervolgens malen, wc rolletje wegpakken, en dat blaasding over de opening plaatsen en indrukken.
Als je de plaatsing goed hebt blaas je zo prima de overgebleven koffie eruit.
Sindsdien nog niet de moeite genomen iets met PVC en o-ring te maken, werkt perfect
Ik heb hem zojuist binnen gekregen en even getest met koffie er uit blazen. En er kwam 2 gram uit!
Wissel je trouwens wel eens snel tussen filter en espresso? Ik heb nu een koffie die vrij licht is en wil hem daarom eens op filter proberen. Zit te denken een foto te maken van de espresso stand nu om hen weer makkelijk terug te kunnen zetten.
Welke heb je genomen? Die 2KG aanbieding?__fred__ schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:36:
Koffie van Keen gekocht omdat ze op een Loring branden en ik wel geinteresseerd was, maar de espressoroast is mij een tandje te donker, wat jammer is, want een Loring zou wat zoeter moeten zijn, dus kan je ook meer zuur hebben en de bonen dus een tandje lichter branden. Gemiste kans. Moet me nog wel door 2kg heenwerken, dus kan ff duren helaas.
Kreeg al de indruk dat die aanbieding er was om van hun bonen af te geraken.
Wij drinken het afgelopen jaar de Wolichu Wachu en die vinden wij zeer lekker. Alles behalve te donker gebrand iig.
De Mitad del Mundo is zeker wel wat duurder te noemen.
Ach, een beetje variatie kan geen kwaad en mijn vrouw heeft een iets donkerder gebrande voorkeur dan ik, maar dit is een tandje te ver. Inderdaad de 2KG aanbieding. Branddatum is wel vers, maar ik denk dat dit hun normale horecakoffies zijn die ze nu natuurlijk aan de straatstenen niet kwijtraken.Kraz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:09:
[...]
Welke heb je genomen? Die 2KG aanbieding?
Kreeg al de indruk dat die aanbieding er was om van hun bonen af te geraken.
Ik heb net 1,75kg vacuum gezogen in 250g porties en in de vriezer gegooid. Ik denk dat ze weggeef- en noodgevalkoffie worden.
[ Voor 10% gewijzigd door __fred__ op 26-01-2021 21:15 ]
Dit is toch wel de post van de maand!!defusion schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:23:
[...]
Dat was ook ooit mijn plan, maar toen ik dat blaasding binnen kreeg wilde ik meteen aan de slag, dus even een ghetto oplossing toegepast:
Ik wil experimenteren met single dose en ik heb al heel wat 3D files voor Eureka Mignong van Thingiverse gedownload maar vervolgens verdwaalde ik in mijn zoektochten naar 3D print service. Ik was stilletjes aan de hoop aan het opgeven. Maar dankzij deze ghetto oplossing gaat het dus lukken
Een lege WC-rol heb ik op één ochtendje wel geregeld en om in de ghetto stijl te blijven heb ik ook nog ergens wel een blaasbalg voor een fotocamera.
Yes, officer, this comment right herezebsite schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:28:
[Afbeelding] en hier wordt dan ook nog serieus zo op gereageerd op facebook....
Android developer & dürüm-liefhebber
Ow, en deze is heel erg:
Ach ja, ze herbruikte theezakjes ook twee dagen (water met een kleurtje)
Ondertussen heeft hier de Rancilio Silvia een grondige schoonmaakbeurt gehad, is het douchescherm vervangen, de groepsring (zo hard als steen, haast niet te verwijderen) alle zwarte crud op de watersplitser en groepskop afgeborsteld (hey dat watersplits dingetje onder het douchescherm is verchroomd niet dof zwart..) en heb ik een Hue compatibel schakelsysteem op het stopcontact geplaatst zodat ie in de ochtend om 7:30 aan gaat (en om 11 uur weer uit) en om 17:00 weer aan tot 20:00, de twee tijdsblokken dat mijn koffie behoefte aanwezig is, of anders even 30 minuten van te voren 'OK Google, turn Espresso on' roepen
Kom ik er nu achter dat de V1 hebben wel zo een dingetje is, ze hebben nl een andere groeps kop als de latere exemplaren, en alle nifty portafilterhouders geschikt voor de Rancilio van na de V2 passen dus niet
Overgebleven mogelijkheid, de heer van DR Trading meende dat de standaard portafilter maat van E-61 overeenkwam en dus zou moeten werken wat betreft de 'Naked' versie althans, ik heb de afmetingen nog maar eens gestuurd en gevraagd of hij het nog eens kan checken voor ik tot aanschaf over ga.
Grommel, veel mazzel heb ik er niet mee hoor, eerst de 2015-2019 versie van Gaggia kopen ipv de pre-2015 versie, en nu dus een Rancilio die weer anders als de huidige is, ik word er wat miserabel van eerlijk gezegd.
[ Voor 0% gewijzigd door RoosW op 28-01-2021 16:12 . Reden: taalvouten ]
Zelf heb ik wel goede ervaringen met tweehands spullen kopen. Het is mazzel hebben, eerlijke verkopers én goed kijken wat je nodig hebt. Vaak kom je ergens pas achter als je de aanschaf al gedaan hebt - en het grappige is dat je de informatie die je nodig hebt daarvoor ook niet zou kunnen vindenRoosW schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:14:
Barbaars!! Barbaren zeg ik U, welk een verschrikking! Maar goed het zal nogthans beter smaken als de koffie die mijn oma zette, die gebruikte de gehele dag het filter met inhoud dat 's ochtends verse koffie produceerde om een nieuwe pot te zetten, een slappe bak thee had meer inborst als haar bakkie leut in de vooravond [huiver].
Maar goed, ze herbruikte theezakjes ook twee dagen (water met een kleurtje)
Ondertussen heeft hier de Rancilio Silvia een grondige schoonmaakbeurt gehad, is het douchescherm vervangen, de groepsring (zo hard als steen, haast niet te verwijderen) alle zwarte crud op de watersplitser en groepskop afgeborsteld (hey dat watersplits dingetje onder het douchescherm is verchroomd niet dof zwart..) en heb ik een Hue compatibel schakelsysteem op het stopcontact geplaatst zodat ie in de ochtend om 7:30 aan gaat (en om 11 uur weer uit) en om 17:00 weer aan tot 20:00, de twee tijdsblokken dat mijn koffie behoefte aanwezig is, of anders even 30 minuten van te voren 'OK Google, turn Espresso on' roepen
Kom ik er nu achter dat de V1 hebben wel zo een dingetje is, ze hebben nl een andere groeps kop als de latere exemplaren, en alle nifty portafilterhouders geschikt voor de Rancilio van na de V2 passen dus niet
Overgebleven mogelijkheid, de heer van DR Trading meende dat de standaard portafilter maat van E-61 overeenkwam en dus zou moeten werken wat betreft de 'Naked' versie althans, ik heb de afmetingen nog maar eens gestuurd en gevraagd of hij het nog eens kan checken voor ik tot aanschaf over ga.
Grommel, veel mazzel heb ik er niet mee hoor, eerst de 2015-2019 versie van Gaggia kopen ipv de pre-2015 versie, en nu dus een Rancilio die weer anders als de huidige is, ik word er wat miserabel van eerlijk gezegd.
Overigens zijn voor de E61 echt heel veel spullen te krijgen dus dat is wel fijn
Op een gegeven moment ben je klaar met het gerommel en ga je het spul fonkelnieuw kopen; niet omdat je
een snob bent maar om dat je wil dat iets een keer out-of-the-box werkt in plaats van al dat finnicky gedoe.
[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 28-01-2021 15:52 . Reden: tpyo's ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
De hoofdprijs betalen kan en je bent dan verzekerd van nieuw spul.Ravhin schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:30:
[...]
Zelf heb ik wel goede ervaringen met tweehands spullen kopen. Het is mazzel hebben, eerlijke verkopers én goed kijken wat je nodig hebt. Vaak kom je ergens pas achter als je de aanschaf al gedaan hebt - en het grappige is dat je de informatie die je nodig hebt daarvoor ook niet zou kunnen vinden
Op een gegeven moment ben je klaar met het gerommel en ga je het spul fonkelnieuw kopen; niet omdat je
een snob bent maar om dat je wil dat iets een keer out-of-the-box werkt in plaats van al dat finnicky gedoe.I salute you sir! many years ago, I was there, too!
In het geval van een espresso machine begrijp ik dit wel.
Even op Marktplaats iets kopen is een zeker risico.
Als tussenoplossing kun je ook kiezen voor retourgoed. Spullen door koper bij grote online shops niet tevreden waren met hun product en dit teruggestuurd hebben.
Vaak dus splinternieuwe producten die niet of nauwelijks gebruikt zijn maar wel tot honderden euro’s goedkoper te koop worden aangeboden.
Ik was hier eerst ook wat huiverig voor maar dit eerst geprobeerd met relatief goedkope (niet koffie) producten van een paar tientjes. Ging prima. Nieuw spul nog in de originele verpakkking.
Dus daarna de aankoop gedaan van een espresso machine.
Er ontbraken twee onderdelen van bij elkaar €20, was ook zo bij te bestellen.
Niet alleen “goedkope” merken worden aangeboden maar ook Rancilio Silvia of Quick Mill.
[ Voor 4% gewijzigd door HoppyF op 28-01-2021 16:04 ]
Hier sinds vandaag in het bezit van een Nivona 759.niels132 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:20:
[...]
In de Nivona brochure kun je makkelijk de verschillende modellen met elkaar vergelijken; PDF (pagina 38-39)
Ik heb zelf de 759 omdat ik een zwarte machine uit de 7-serie wilde hebben. Ik vind het jammer dat Nivona een kleurkeuze koppelt aan uitrusting. Ik had graag de koffiesterkte in 5 stappen willen instellen of verlichting willen hebben. Maar goed, verder een erg tevreden gebruiker!
Tips qua instellingen en wat is qua maalgraad het advies?
Deze week de OPV en powerswitch mod geïnstalleerd, wat een verademing dat dat ding niet meer na 20 minuten automatisch uit gaat.
Door de OPV mod lijkt de koffie wat mooier/egaler te vloeien, maar ik ben er nog niet over uit of dat meer geluk dan wijsheid is.
Wellicht nog een messing adapterschijf plaatsen op termijn (als die er nog niet in zit), en dan is het machientje voorlopig wel af
Ohja, het filterbakje van mijn naked portafilter blijft vaak aan de douche hangen waardoor ik met een lege filterhouder in mijn handen sta.
Wellicht maar een nieuwe klemveer halen, of heeft iemand nog andere tips?
Huidige klemveer een beetje bijbuigen waardoor de boel strakker komt te zitten? Als je hem sloopt, kun je altijd nog een nieuwe veer kopen.Basfr schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:32:
Punctuality is the politeness of kings
Hij blijft juist vastzitten als ie leeg isRavhin schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:38:
Ik zou bijna zeggen dat je hem te vol doet, waardoor-ie blijft plakken. Maar ik heb gezien dat ook mijn pucks tegen de douche aan zitten (hebben een imprint) dus dat kan het niet zijn. Je kan kijken of de klemveer goed zit en/of je hem verschuift als je het filterbakje plaatst. Als dat niet het geval is zou ik een nieuwe klemveer halen.
Maar ik heb de veer wat strakker gezet, en dat lijkt wel wat te werken.
Vraag aan de mensen die bonen invriezen: wat is dan het ideale moment om ze in de vriezer te gooien (hoeveel dagen na de branddatum?) en hoelang bewaren jullie ze maximaal in de vriezer?
- 30 psi (2 bar) druksensor 1/8" npt
- 200 psi (14 bar) druksensor 1/8" npt
- 4x pt1000 temperatuursensor.
- 2x 1kg weegcel + HX711.
- 2x 230v SSR 9A met koellichaam.
Allereerst gaan we de drukschakelaar vervangen voor een digitale variant. De drukschakelaar die erin zit is w.s. ook 20 jaar oud en begint zijn deadband te vergroten. Ondertussen schommelt ie tussen 1.5 en 1.1, waar dat vroeger 1.4 en 1.2 was. Ik vermoed dat een arduino (heb ik nog wel liggen) dat i.c.m. de digitale druksensor gewoon strak op 1.x kan houden met een minieme deadband. Het nut van een PID op temperatuur in een HX machine zie ik nog niet zo, dus ik denk dat ik gewoon op (wel instelbare) druk ga regelen.
Dat betekent natuurlijk niet dat ik de temperaturen niet ga meten. Ik zat te denken aan temperatuur boilerwater, temperatuur in / na de heat exchanger, temperatuur in de bocht boven de groep en temperatuur direct na de magneetschakelaar / voor de groep. Misschien dat ik één van die laatste twee laat vervallen, maar dat zien we wel.
De SSRs zijn om de pomp en het verwarmingselement te schakelen. Wellicht dat ik nog een batterijtje SSRs (zonder koellichaam) nodig heb voor de magneetventielen (voor waterleiding en voor de kop), dan koop ik nog een bordje erbij waar er 4 opzitten ofzo.
De weegcellen voeg ik onder de lekbak toe zodat ik direct kopjes erop kan zetten en de hoeveelheid koffie kan meten zonder dat ik een koffieweegschaal nodig heb. De machine heeft weinig ruimte tussen portafilter en lekbak, dus daar een weegschaal neerzetten maakt dat ik 50% van mijn kopjes / espressoglazen niet meer kan gebruiken.
Functies die ik wil toevoegen / verbeteren:
- Digitale meting / sturing stoomdruk.
- Meten van de voorgenoemde temperaturen.
- Instellen van de gewenste bereidingstemperatuur, automatische vertaling naar stoomdruk / hx cooling flush lengte
- Auto flush / auto start voor temperatuurconsistentie tijdens het zetten van de espresso
- Auto stop op basis van gewicht / ratio
- Loggen van profielen (druk, temperatuur, flow)
- App om het een beetje fatsoenlijk te presenteren
- Variabele preinfusie. De machine heeft een pre-infusiekamer in de groep, dus daar ontkom je niet aan, maar we kunnen de lengte van de preinfusie oprekken door het magneetventiel bij de groep open te doen, voordat we de pomp inschakelen.
- Android tablet erop geschroefd voor de Tesla-bedieningservaring
Waar. Beter niet invriezen en per 500g (deze tijd lukt me 1kg in 2 weken ook nog wel) max 2 weken bewaren.
Echter, als het dan toch moet:
vacumeerapparaat kopen, dit is essentieel. Vacumeren in porties van 250g en invriezen. Ontdooien avond voor gebruik en dan pas zak opendoen i.v.m. condensatie.
Ik proef dan geen verschil tussen ingevroren bonen en verse. Ik vries ze minimaal 2dagen na branden in i.v.m. de CO2 die er anders nog wel erg hard uitkomt.
Wat n gaaf plan! Ben benieuwd wat het gaat worden!__fred__ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:52:
Beetje hobbyen in deze pandemie is geen slecht idee, dus heb ik vandaag besteld:
...
De helft van deze spullen moet uit china komen, dus verwacht pas eind februari de eerste stapjes, maar het is in ieder geval een leuk project.
Dat is persoonlijk en afhankelijk van de bonen uiteraardImperial Guard schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:22:
[...]
Hier sinds vandaag in het bezit van een Nivona 759.
Tips qua instellingen en wat is qua maalgraad het advies?
Uit mijn hoofd heb ik de maalgraad iets fijner gezet. Voor gewone koffie staat het aromaprofiel op constant (2) en de sterkte op normaal.
Invriezen heeft ook niet mijn voorkeur, maar ik had wat teveel besteld bij Fascino. 2kg krijg ik niet op in een maand, dus daarom dacht ik aan invriezen.__fred__ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Waar. Beter niet invriezen en per 500g (deze tijd lukt me 1kg in 2 weken ook nog wel) max 2 weken bewaren.
Echter, als het dan toch moet:
vacumeerapparaat kopen, dit is essentieel. Vacumeren in porties van 250g en invriezen. Ontdooien avond voor gebruik en dan pas zak opendoen i.v.m. condensatie.
Ik proef dan geen verschil tussen ingevroren bonen en verse. Ik vries ze minimaal 2dagen na branden in i.v.m. de CO2 die er anders nog wel erg hard uitkomt.
Zal ze vanavond wel in porties van 250g vacumeren.
Ah thanks! Aangezien ik de machine bij Lambo Koffie heb gekocht heb ik daar ook 3x 1kg aan verschillende melanges erbij gekregen. Trouwens erg fijn zaakje!niels132 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:41:
[...]
Dat is persoonlijk en afhankelijk van de bonen uiteraardIk gebruik meestal Brasil Yellow Bourbon van Brandzaak.
Uit mijn hoofd heb ik de maalgraad iets fijner gezet. Voor gewone koffie staat het aromaprofiel op constant (2) en de sterkte op normaal.
Maalgraad staan op standje 1.
Ik ben heel erg aan het zoeken qua instellingen, zoals vanmorgen mijn eerste bak koffie in de ochtend met alle 3 de bonen geselecteerd vond ik persoonlijk veels te sterk en voor mijn gevoel kreeg ik toch een shock cafeïne binnen.
Mijn oplossing was altijd het portafilter gewoon wat bewegen als je 'm eruit haalt. Dan komt het bakje eigenlijk altijd wel mee. Dat doe ik ook als er nog druk op het filter zit, beetje losdraaien, wat licht wrikken dat het bakje niet meer goed aansluit op de rubber ring, en de druk kan weg zonder een explosie aan koffie.Basfr schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:32:
@__fred__ Klinkt tof, als je terzijnertijd wat foto's + vooruitgang wilt delen worden er hier vast mensen blij van
Ik weet dat er veel meningen zijn over de interne kwaliteit vd Sage, maar af en toe wat preventief onderhoud plegen (wat je sowieso altijd moet doen) vind ik niet erg. https://www.home-barista....d-maintenance-t61421.html Prijs/kwaliteit kan er weinig aan tippen. Ik had geen zin om heel veel meer uit te geven in ieder geval.
Ik weet niet of de prijs per kopje echt lager gaat zijn dan wat ik nu drink, maar de kwaliteit zal - na wat oefenen - naar verwachting een stuk hoger liggen
Verwijderd
Dan wordt het wel heel lui allemaal... Alhoewel, in de ochtend...SawaFish schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:44:
@__fred__ Klinkt tof, als je terzijnertijd wat foto's + vooruitgang wilt delen worden er hier vast mensen blij vanVolgende stap lijkt me dan een robotarm die automatisch je gemalen koffie in een filterbakje kan doen en dan in de machine. Dan kan je het process volledig optimaliseren
Zojuist heb ik mijn vervangende portfilter binnen gekregen waarbij de 2 kunststof dopjes aan de onderzijde komen te vervallen. Volgens mijn oude ''workflow'' met de oude portafilter kreeg ik heerlijke bakkies (Douwe Egberts Espressobonen 14 gram, maler op stand 20 en 6 seconden malen). Er zat altijd een goede cremalaag op en de koffie is echt heerlijk. (val me niet aan op deze bonen, ik ben een beginner
Nu ben ik al een uurtje aan het rommelen en heb ik vanalles geprobeerd om deze (YouTube: Espresso workflow Delonghi EC 685) workflow na te maken. De portafilterhouder is dezelfde als welke ik heb.
Van hele fijne bonen met weinig gewicht tot groffer en zwaar, hard tamperen én zacht tamperen met alles ertussenin en ik krijg maar geen knap bakkie
Waar gaat het mis? is er iemand die me een tip kan geven?
Gokje: je hebt nu een non pressurised portafilter? Dan worden bonen en maling opeens van belang en krijg je niet met alles zomaar meer crema zoals met een pressurised portafilter zoals standaard bij een dedica zit. Welkom in de wereld van het echte espresso zettenbakkie1985 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:49:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb al een tijdje de Delonghi Dedica espresso machine met een Sage Dose control pro maler.
Zojuist heb ik mijn vervangende portfilter binnen gekregen waarbij de 2 kunststof dopjes aan de onderzijde komen te vervallen. Volgens mijn oude ''workflow'' met de oude portafilter kreeg ik heerlijke bakkies (Douwe Egberts Espressobonen 14 gram, maler op stand 20 en 6 seconden malen). Er zat altijd een goede cremalaag op en de koffie is echt heerlijk. (val me niet aan op deze bonen, ik ben een beginner)
Nu ben ik al een uurtje aan het rommelen en heb ik vanalles geprobeerd om deze (YouTube: Espresso workflow Delonghi EC 685) workflow na te maken. De portafilterhouder is dezelfde als welke ik heb.
Van hele fijne bonen met weinig gewicht tot groffer en zwaar, hard tamperen én zacht tamperen met alles ertussenin en ik krijg maar geen knap bakkie. De crema mist, de koffie is heel zuur, gitzwart en gewoon niet in orde.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Welkom in de wereld van espresso. Waar je nu tegenaanloopt is de kwaliteit van je machine en je maler. Zolang je het originele delonghi portafilter gebruikt zorgt deze voor de tegendruk, zelfs als je maler niet fijn genoeg voor espresso kan malen. Dit is de manier waarop een hoop (half)-automaten en goedkope espressomachines werken. Espresso smaakt lekker als tussen de 24 en 30 seconden extractie is geweest. Dan is de exacte juiste verhouding zuur (deze delen extraheren het snelst) en bitter (deze delen extraheren het langzaamst) uit de koffie getrokken.bakkie1985 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:49:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb al een tijdje de Delonghi Dedica espresso machine met een Sage Dose control pro maler.
Zojuist heb ik mijn vervangende portfilter binnen gekregen waarbij de 2 kunststof dopjes aan de onderzijde komen te vervallen. Volgens mijn oude ''workflow'' met de oude portafilter kreeg ik heerlijke bakkies (Douwe Egberts Espressobonen 14 gram, maler op stand 20 en 6 seconden malen). Er zat altijd een goede cremalaag op en de koffie is echt heerlijk. (val me niet aan op deze bonen, ik ben een beginner)
Van hele fijne bonen met weinig gewicht tot groffer en zwaar, hard tamperen én zacht tamperen met alles ertussenin en ik krijg maar geen knap bakkie. De crema mist, de koffie is heel zuur, gitzwart en gewoon niet in orde.
Daarnaast is extractie een kwestie van een zo groot mogelijke oppervlakte creeeren om te extraheren. Dit doe je door heel fijn te malen. Omdat de meeste goedkope molens grof (en ongelijk) malen, zorgt je originele delonghi door middel van zijn speciale tegendruk voor extractie in 25-30s, bijna ongeacht de korrelgrootte. Dat je hiermee niet maximaal alle oplosbare delen uit de koffie krijgt is evident, en daarmee dus geen optimale smaak.
(Dit klinkt alsof je het best zo fijn mogelijk kunt malen, echter daar zit een grens aan, te ver en de druk bouwt te hard op, waardoor de puck dichtslaat en er helemaal geen koffie meer doorloopt, er zit dus wel degelijk een optimum aan de maalgrootte. Hoe beter de molen, hoe groter de schijven, hoe fijner je kunt malen zonder dat je puck dichtslaat).
Wil je verbeteren, dan kun je een normaal portafilter erin zetten, maar dan moet de kwaliteit van je maler omhoog en de korrelgrootte moet omlaag. De koffie moet nu de tegendruk gaan verzorgen, niet meer het filter. Als je molen op de fijnste stand staat, en je koffie loopt nog in 10 seconden door, dan zit je aan de grens van je molen. Je zult dan de molen moeten upgraden naar een betere kwaliteit.
Als je een betere koffiemolen koopt, zul je merken dat je je techniek moet verbeteren om goede koffie te zetten. De maalgraad, je tamptechniek en de hoeveelheid koffie in / water uit moeten constant worden en dat vereist oefening (en een weegschaal).
Daarna zul je merken dat deze espressomachine geen overdrukventiel en een slechte pomp heeft waardoor de druk heel erg op kan lopen als je (net) te fijn maalt. Om daar weer wat meer marge te krijgen heb je dan weer een betere machine nodig.
Als je dat eenmaal hebt, zul je merken dat koffie uit de winkel niet optimaal is, en dat je liever vers gebrande bonen bij een speciaalzaak of online koopt. En dan begint het uit de hand te lopen qua kosten ;-)
Maar begin met je maler, deze gaat je geen goede espresso brengen met je nieuwe portafilter.
[ Voor 4% gewijzigd door __fred__ op 30-01-2021 19:17 ]
Een tweedehands maler of een handmaler is vaak een beter idee als je echt kwaliteit wilt voor een wat kleiner budget. Je kunt natuurlijk gewoon je huidige portafilter blijven gebruiken. Of deze set op kantoor neerzetten en thuis weer wat nieuws kopen. Ik durf te wedden dat je hier betere koffie mee kunt zetten dan de gemiddelde siroopmachine die men op kantoor neerzet.bakkie1985 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:21:
Dank voor de uitgebreide antwoorden, ik baal hard want deze malen onlans gekocht in de veronderstelling dat ik hier zeker nog even mee door kon, had hier ook om advies gevraagd. Ik ga proberen nog fijner te malen want dat is iets wat ik nog niet gedaan heb, hopelijk krijg ik het voor elkaar anders kan ik nog terugvallen op de standaard filter
Er zit trouwens ook nogal een verschil in bonen. Over het algemeen:
- Hoe donkerder gebrand hoe grover je kunt malen.
- Hoe lager gegroeid en hoe groter de boon, hoe grover je kunt malen.
- Hoe verser de boon, hoe grover je kunt malen. (Tot op zekere hoogte, 1 dag oude koffie is niet te zuipen en niet in te regelen.)
[ Voor 26% gewijzigd door __fred__ op 30-01-2021 20:41 ]
Pomp is volgens mij gewoon een vrij standaard IUlka EP5. Dat zou het probleem niet moeten zijn. Verder is het een absolute instapper waarmee je inderdaad al snel aamgewezen bent op een pressurized portafilter om nog enigszins een "acceptabel" resultaat te krijgen. Zelfde geldt voor de molen: in combinatie met een dergelijke espressomachine en pressurized portafilter krijg je "waar voor je geld" maar dat is dan ook gelijk de grens van de mogelijkheden.__fred__ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:11:
[...]
Welkom in de wereld van espresso. Waar je nu tegenaanloopt is de kwaliteit van je machine en je maler. Zolang je het originele delonghi portafilter gebruikt zorgt deze voor de tegendruk, zelfs als je maler niet fijn genoeg voor espresso kan malen. Dit is de manier waarop een hoop (half)-automaten en goedkope espressomachines werken. Espresso smaakt lekker als tussen de 24 en 30 seconden extractie is geweest. Dan is de exacte juiste verhouding zuur (deze delen extraheren het snelst) en bitter (deze delen extraheren het langzaamst) uit de koffie getrokken.
Daarnaast is extractie een kwestie van een zo groot mogelijke oppervlakte creeeren om te extraheren. Dit doe je door heel fijn te malen. Omdat de meeste goedkope molens grof (en ongelijk) malen, zorgt je originele delonghi door middel van zijn speciale tegendruk voor extractie in 25-30s, bijna ongeacht de korrelgrootte. Dat je hiermee niet maximaal alle oplosbare delen uit de koffie krijgt is evident, en daarmee dus geen optimale smaak.
(Dit klinkt alsof je het best zo fijn mogelijk kunt malen, echter daar zit een grens aan, te ver en de druk bouwt te hard op, waardoor de puck dichtslaat en er helemaal geen koffie meer doorloopt, er zit dus wel degelijk een optimum aan de maalgrootte. Hoe beter de molen, hoe groter de schijven, hoe fijner je kunt malen zonder dat je puck dichtslaat).
Wil je verbeteren, dan kun je een normaal portafilter erin zetten, maar dan moet de kwaliteit van je maler omhoog en de korrelgrootte moet omlaag. De koffie moet nu de tegendruk gaan verzorgen, niet meer het filter. Als je molen op de fijnste stand staat, en je koffie loopt nog in 10 seconden door, dan zit je aan de grens van je molen. Je zult dan de molen moeten upgraden naar een betere kwaliteit.
Als je een betere koffiemolen koopt, zul je merken dat je je techniek moet verbeteren om goede koffie te zetten. De maalgraad, je tamptechniek en de hoeveelheid koffie in / water uit moeten constant worden en dat vereist oefening (en een weegschaal).
Daarna zul je merken dat deze espressomachine geen overdrukventiel en een slechte pomp heeft waardoor de druk heel erg op kan lopen als je (net) te fijn maalt. Om daar weer wat meer marge te krijgen heb je dan weer een betere machine nodig.
Als je dat eenmaal hebt, zul je merken dat koffie uit de winkel niet optimaal is, en dat je liever vers gebrande bonen bij een speciaalzaak of online koopt. En dan begint het uit de hand te lopen qua kosten ;-)
Maar begin met je maler, deze gaat je geen goede espresso brengen met je nieuwe portafilter.
Die sage dose control maler lijkt gewoon 38mm conische schijven te hebben. Natuurlijk kan dat beter maar in principe moet je daar redelijke espresso mee kunnen zetten. Uiteraard is het wel een uitdaging op een delonghi.bakkie1985 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:21:
Dank voor de uitgebreide antwoorden, ik baal hard want deze malen onlans gekocht in de veronderstelling dat ik hier zeker nog even mee door kon, had hier ook om advies gevraagd. Ik ga proberen nog fijner te malen want dat is iets wat ik nog niet gedaan heb, hopelijk krijg ik het voor elkaar anders kan ik nog terugvallen op de standaard filter
Ik zou het eerder zoeken in (het gebrek aan) verse bonen.
Ik heb een beetje wat reviews zitten lezen en het zit aan het randje van zijn instelbereik. Met zo weinig marge gaat de boon inderdaad bepalend zijn, naast het feit dat je van standje 6-8 w.s. ineens op standje 1-2 moet malen, wat je eerder nog niet hebt gedaan, dat zal wat aanpassing vergen.Tinkerer84 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:23:
[...]
Die sage dose control maler lijkt gewoon 38mm conische schijven te hebben. Natuurlijk kan dat beter maar in principe moet je daar redelijke espresso mee kunnen zetten. Uiteraard is het wel een uitdaging op een delonghi.
Ik zou het eerder zoeken in (het gebrek aan) verse bonen.
Wat ik zo snel lees is dat er 60 stappen zijn en dat je de upper burr kan bijstellen als standje 1 niet fijn genoeg is. Lijkt me niet onoverkomelijk.__fred__ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:32:
[...]
Ik heb een beetje wat reviews zitten lezen en het zit aan het randje van zijn instelbereik. Met zo weinig marge gaat de boon inderdaad bepalend zijn, naast het feit dat je van standje 6-8 w.s. ineens op standje 1-2 moet malen, wat je eerder nog niet hebt gedaan, dat zal wat aanpassing vergen.
Aan de andere kant, als je een bonenmaler nieuw uit de doos haalt en je moet de upper burr bijstellen om espresso te kunnen malen die in 25s doorloopt, dan kun je hem beter terugbrengen. Maar oude bonen gaan hier zeker niet helpen. Oude bonen moet je zo fijn malen dat ze eerst dichtslaan c.q. 15s staan te druppelen, om vervolgens in 10s naar gushing en blond te gaan (als ze al niet channelen op dat moment).Tinkerer84 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:43:
[...]
Wat ik zo snel lees is dat er 60 stappen zijn en dat je de upper burr kan bijstellen als standje 1 niet fijn genoeg is. Lijkt me niet onoverkomelijk.
@bakkie1985 Laat nog even weten of je met verse bonen en evt. bijstellen van je bovenste maalschijf wel binnen het bereik van je maler bent gekomen, ben wel benieuwd nl.
[ Voor 11% gewijzigd door __fred__ op 30-01-2021 20:57 ]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Bij de Baratza Sette 270W(i) is het ook goed gebruik om een extra afstandsring te plaatsen om fijner te kunnen malen en dat is toch echt geen beroerde molen. Ook de Espression Precision heeft een prima prijs kwaliteit verhouding en is geschikt voor espresso en is zo ontworpen dat je de makkelijk kunt kalibreren, d.w.z. de fijnst mogelijke maalgraad kunt aanpassen.__fred__ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:49:
[...]
Aan de andere kant, als je een bonenmaler nieuw uit de doos haalt en je moet de upper burr bijstellen om espresso te kunnen malen die in 25s doorloopt, dan kun je hem beter terugbrengen. Maar oude bonen gaan hier zeker niet helpen. Oude bonen moet je zo fijn malen dat ze eerst dichtslaan c.q. 15s staan te druppelen, om vervolgens in 10s naar gushing en blond te gaan (als ze al niet channelen op dat moment).
De Sette 270 heeft afstandsringen omdat de schijven wat op elkaar inslijten in de eerste kilos en ze een fancy instelsysteem wilden met macrostappen en microregeling in plaats van gewoon een bulky instelring. Uit de doos kan ie zeker direct espresso malen. Overigens is een vriend van me al aan zijn 3e bezig omdat het plastic Amerikaanse techniek is. Ik zou liever het dubbele uitgeven voor iets dat heel blijft. Het is geen slechte molen qua kwaliteit maalsel en het op zijn kop design is slim, maar langer dan 100kg gaat ie het zeker niet volhouden. Hij is ook nog 100 euro duurder dan de molen van TS.bszz schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:44:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Bij de Baratza Sette 270W(i) is het ook goed gebruik om een extra afstandsring te plaatsen om fijner te kunnen malen en dat is toch echt geen beroerde molen. Ook de Espression Precision heeft een prima prijs kwaliteit verhouding en is geschikt voor espresso en is zo ontworpen dat je de makkelijk kunt kalibreren, d.w.z. de fijnst mogelijke maalgraad kunt aanpassen.
Espression Precision ken ik niet maar lijkt beetje zelfde prijs-kwaliteitverhouding.
Dit ga ik zeker doen. Ik zal straks eens proberen op de allerfijnste stand een espresso te maken. Als dit niet werkt ga ik verse bonen bestellen, dit stond sowieso al op de planning. Ik dacht zelf aan een proefpakket bij de Brandzaak, aanrader?__fred__ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:49:
[...]
Aan de andere kant, als je een bonenmaler nieuw uit de doos haalt en je moet de upper burr bijstellen om espresso te kunnen malen die in 25s doorloopt, dan kun je hem beter terugbrengen. Maar oude bonen gaan hier zeker niet helpen. Oude bonen moet je zo fijn malen dat ze eerst dichtslaan c.q. 15s staan te druppelen, om vervolgens in 10s naar gushing en blond te gaan (als ze al niet channelen op dat moment).
@bakkie1985 Laat nog even weten of je met verse bonen en evt. bijstellen van je bovenste maalschijf wel binnen het bereik van je maler bent gekomen, ben wel benieuwd nl.
Algemeen advies qua maalgraad inregelen is vaak chokepoint opzoeken waar de koffie nauwelijks doorloopt en dan 1-2 standjes terug. Uiteindelijk wil je 1:2 uitkomen in grofweg 25s als basis.bakkie1985 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:41:
[...]
Dit ga ik zeker doen. Ik zal straks eens proberen op de allerfijnste stand een espresso te maken. Als dit niet werkt ga ik verse bonen bestellen, dit stond sowieso al op de planning. Ik dacht zelf aan een proefpakket bij de Brandzaak, aanrader?
Als je met je molen niet tot 25s kunt komen op de fijnste stand (evt met bijregelen binnenring) dan ga je deze koffie niet gezet krijgen.
Brandzaak proefpakket is prima. Bedenk wel dat je elke boon weer opnieuw moet inregelen en dat kan je nogal wat koffie kosten in het begin. Kleine hoeveelheden verschillende koffies is goed voor de oefening, wellicht wat minder voor het rendement. Als een koffie je bevalt, maak dan een aantekening van de maalgraad, hoef je de volgende keer niet vanaf 0 te beginnen.
Dank voor de tip!__fred__ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:49:
[...]
Algemeen advies qua maalgraad inregelen is vaak chokepoint opzoeken waar de koffie nauwelijks doorloopt en dan 1-2 standjes terug. Uiteindelijk wil je 1:2 uitkomen in grofweg 25s als basis.
Als je met je molen niet tot 25s kunt komen op de fijnste stand (evt met bijregelen binnenring) dan ga je deze koffie niet gezet krijgen.
Brandzaak proefpakket is prima. Bedenk wel dat je elke boon weer opnieuw moet inregelen en dat kan je nogal wat koffie kosten in het begin. Kleine hoeveelheden verschillende koffies is goed voor de oefening, wellicht wat minder voor het rendement. Als een koffie je bevalt, maak dan een aantekening van de maalgraad, hoef je de volgende keer niet vanaf 0 te beginnen.
Zojuist op de allerfijnste maalgraad, 14 gram gemalen bonen en iets harder getamperd als normaal. Er was duidelijk meer moeite om de koffie erdoor te krijgen en ik kreeg een knap bakkie met een goede laag crema. Ik blij! Zal nog wel wat extra moeten oefenen maar zo zie je maar waar je met tips kan komen
Overigens moet ik bekennen echt een totaal andere smaak koffie te hebben als dat ik gewend ben met de standaard meegeleverde portafilter. Het bakkie is goed te doen
:strip_exif()/f/image/g11wyDyMCZQKlm2iFrv9IFzl.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/e5XFJNZQOnmfjduSSplyeWLH.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 28% gewijzigd door bakkie1985 op 31-01-2021 10:07 ]
:strip_exif()/f/image/qBbcS7vMcrGLFcEaBU54JPtz.jpg?f=fotoalbum_large)
Bani Ofair Udaini uit Jemen
19 gram in, 39 gram uit in 29s.
Mijn espressoskills zijn duidelijk beter dan het fotograferen van een kopje bij daglicht in de keuken zonder schaduw
[ Voor 12% gewijzigd door __fred__ op 31-01-2021 10:55 ]
Gadver. Ik doe er elke 250g koffie een handje rijst door, af en toe de stofzuiger erop en verder heb ik een klein blaasbalgje om elke maalbeurt het restant eruit te blazen. Met een timer erop heb ik nu eigenlijk minimale retentie en heb ik de laatste gram ook nodig om mijn portafilter vol te krijgen. Maar 23g, dat is echt heel veel.SawaFish schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:59:
Als trouwens je koffie op is, de nood hoog is, en alle winkels zijn dicht, dan heb ik nog een tip: maak je maler eens schoon! Ik haalde er gisteren 23 gram half ongemalen, half aangekoekte koffie resten uit. Ik denk dat ik maar eens een regelmatige reminder in m'n agenda ga zetten voor schoonmaken van dat ding...
(Dan nog is 1x per jaar handmatig schoonmaken een goed idee. Ow, en doe geen rijst door je eenvoudige maler. Rijst is harder, je hebt een serieuze maler nodig om dat te kunnen verwerken. Er is ook Grindz, een soort pallets die je molen schoonmaken, en wel geschikt voor goedkopere malers.)
[ Voor 16% gewijzigd door __fred__ op 31-01-2021 11:06 ]
Ja ik was ook niet blij verrast hierdoor. Grootste gedeelte zat vervorgen tussen de metalen 'koker' bovenop de bovenste maalschijf en de plastic koker die van boven erop zit. Per maalbeurt was de retentie ook niet zo hoog (toen die 23gr eenmaal opgebouwd was). Ik gebruik een Compak K8, die komt wel door wat rijst heen, maar dat is meer klein onderhoud om olie opbouw tegen te gaan dan dat het overmatige retentie oplost. Ik ga eens kijken of ik met wat rubber/elastiek de kieren/gaten kan vullen zodat er in de eerste plaats geen koffie meer kan komen.__fred__ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Gadver. Ik doe er elke 250g koffie een handje rijst door, af en toe de stofzuiger erop en verder heb ik een klein blaasbalgje om elke maalbeurt het restant eruit te blazen. Met een timer erop heb ik nu eigenlijk minimale retentie en heb ik de laatste gram ook nodig om mijn portafilter vol te krijgen. Maar 23g, dat is echt heel veel.
(Dan nog is 1x per jaar handmatig schoonmaken een goed idee. Ow, en doe geen rijst door je eenvoudige maler. Rijst is harder, je hebt een serieuze maler nodig om dat te kunnen verwerken. Er is ook Grindz, een soort pallets die je molen schoonmaken, en wel geschikt voor goedkopere malers.)
Sidenote: waarschijnlijk is het al meer dan 2 jaar geleden dat ik voor het laatst een grote schoonmaakbeurt gedaan had, dus dit was dan ook als waarschuwing voor andere luie donders zoals ik dat je maler ondertussen wel flink vies geworden is dan.
[ Voor 21% gewijzigd door SawaFish op 31-01-2021 11:19 ]
Bij deze machine heb ik het probleem dat ik 'm fijn kan stellen tot de burrs elkaar opeten, met permanente schade aan de schijven tot gevolg. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft houd ik me aanbevolen!
De meeste schijven mogen elkaar raken zonder dat het schade veroorzaakt. De platte delen raken elkaar, voor de snijkanten in elkaar grijpen. Dus zolang je maar direct teruggaat als ze elkaar raken is er weinig aan de hand.SawaFish schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:24:
Nou ik had vroeger met een minder krachtige maler wel eens dat als je 'm verstelde met bonen er nog in, dat daarna de maler weigerde te werken... Dus toen moesten alle bonen eruit, verstellen, en weer vullen. Dat zou ook niet gebeuren als je versteld met een draaiende molen.
Bij deze machine heb ik het probleem dat ik 'm fijn kan stellen tot de burrs elkaar opeten, met permanente schade aan de schijven tot gevolg. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft houd ik me aanbevolen!
/f/image/BRoeM63gVFAekZXgIcv9RZxK.png?f=fotoalbum_large)
Dit soort malers is gebouwd voor gebruik in cafés. De levensduur van dit soort burrs is honderden, zo niet enkele duizenden kg bonen. Niet iets om je zorgen over te maken bij thuisgebruik.SawaFish schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:41:
Daar zit iets in, de vlakke rand aan de buitenkant is in principe het hoogste gedeelte. Als ik naar de schijf kijk zie ik veel reflecties van de snijranden, wat betekent dat het niet meer scherp is en deels beschadigd. Hoe zou je kunnen testen of je schijven 'op' zijn? Heb zelf te weinig ervaring en referenties om dit te beoordelen. Deze schijven waren een ~4 jaar geleden nieuw, en ik zet nou ook weer niet zoveel koffie dat ze door normale slijtage al op horen te zijn (met ~1 kg per maand dus grofweg 50 kg tot nu toe, lijkt me weinig voor de levensduur van maalschijven). Weet nog niet zo goed hoe ik dan toch aan zulke best forse beschadigingen kom.
[Afbeelding]
Edit: 800kg volgens Compak.
Rijst ? Hier maken we de Solis 115A ook regelmatig schoon maar van rijst had ik nog nooit gehoord. Goede tip. Dat moet deze machine ook wel aan kunnen ?__fred__ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Gadver. Ik doe er elke 250g koffie een handje rijst door, af en toe de stofzuiger erop en verder heb ik een klein blaasbalgje om elke maalbeurt het restant eruit te blazen. Met een timer erop heb ik nu eigenlijk minimale retentie en heb ik de laatste gram ook nodig om mijn portafilter vol te krijgen. Maar 23g, dat is echt heel veel.
Daily driver; MB R171 SLK280
Volgens mij maakt scherpe randjes helemaal geen reet uit. De bonen worden door de geometrie van de schijf steeds verder naar de buitenkant geduwd waar het steeds smaller is en dus steeds fijner "gebroken" wordt. Waar het om gaat is dat die route gelijkmatig en grippy is, waardoor dat transport zo goed mogelijk gaat. Naar mate ze slijten blijven bonen langer achter en is de gradient niet meer mooi gelijkmatig, waardoor het langer duurt om te malen en meer warmte ontwikkeld wordt en de korrelgroottte meer gaat varieren, maar daar heb je de eerste 500kg met de K8 echt nog niet zoveel last van. Een flinke beschadiging van een steentje ofzo kan ze wel ruineren, maar dat zie ik nou zo snel niet. Lekker laten zitten, 50kg is niets.SawaFish schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:41:
Daar zit iets in, de vlakke rand aan de buitenkant is in principe het hoogste gedeelte. Als ik naar de schijf kijk zie ik veel reflecties van de snijranden, wat betekent dat het niet meer scherp is en deels beschadigd. Hoe zou je kunnen testen of je schijven 'op' zijn? Heb zelf te weinig ervaring en referenties om dit te beoordelen. Deze schijven waren een ~4 jaar geleden nieuw, en ik zet nou ook weer niet zoveel koffie dat ze door normale slijtage al op horen te zijn (met ~1 kg per maand dus grofweg 50 kg tot nu toe, lijkt me weinig voor de levensduur van maalschijven). Weet nog niet zo goed hoe ik dan toch aan zulke best forse beschadigingen kom.
[Afbeelding]
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1