Hebben jullie misschien het typenummer van deze pomp? Ben nu wel benieuwd
Ja inderdaad. De machine is echt super stil.headout schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:21:
[...]
En waarschijnlijk een stuk stillerQua decibellen scheelde dat flink bij mij, toen ik de pomp door Peter heb laten vervangen.
Klinkt als een prima aanschaf in ieder geval icm de Eureka Specialita!
Ik weet die helaas niet. Als Headout het ook niet weet kan ik het peter eens vragen of hij dat wil delen.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:31:
Hebben jullie misschien het typenummer van deze pomp? Ben nu wel benieuwd
Voor nu zit ik nog enorm in de ontdekking wat mijn machines kunnen en wat mijn smaak is. Ik heb de Eureka Specialita! op zijn fijnste maling staan. Fijner kan niet omdat er dan niets meer uitkomt. Echter heb ik bij 15.5 gram maling en 30 seconden extractie (vanaf moment dat koffie door filter komt) een output van 48 gram. Dat is nogal veel volgens mij. Aangezien de maling niet fijner kan, ga ik eens proberen iets meer koffie toe te voegen en harder te tampen. Ik had HEEL zachtjes getampt omdat Peter zei dat je amper kracht moest zetten.
Ik gebruik trouwens eigen gebrande bonen van Peter. Opzicht misschien wat duur om daar alles mee te ontdekken.
Ik kon vannacht amper slapen omdat ik in de avond nog een paar proefbakken had opgedronken. Vermoedelijk moet ik gewoon al die proefbakjes weggooien maar gier dat ik ben had ik die opgedronken. Tot 0200/0300 vannacht heb ik liggen stuiteren.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Volgens mij is de consensus een kilo of 14, of zoveel totdat je het gevoel hebt dat het niet meer samenperst (zoals sneeuw zeg maar). Dat is niet zoveel als een hoop mensen denken, maar heel zachtjes is het ook zeer zeker niet. Consistentie is belangrijker dan het specifiek aantal kilos. Pak anders een keukenweegschaal voor een idee. Er zijn allerlei filmpjes die je een methode aanleren, er zit vast wel iets tussen dat voor je werkt.GAEvakYD schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:35:
koffie toe te voegen en harder te tampen. Ik had HEEL zachtjes getampt omdat Peter zei dat je amper kracht moest zetten.
Verwijderd
Graag! Ik had op z’n site gekeken, daar werden al die dingen wel beschreven, maar zonder details. Komt op die site ook niet 123 naar voren dat hij diensten aanbiedt.GAEvakYD schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:35:
[...]
Ik weet die helaas niet. Als Headout het ook niet weet kan ik het peter eens vragen of hij dat wil delen.
Het is alweer even geleden, maar als ik het goed onthouden heb zijn de still pompjes Ulka ex4 pompjes?
Met aangepaste ophanging dat ze in rubberen dempers opgehangen worden. Maar dat is al wel 6 jaar geleden dat ik hem hier over sprak, dus pin mij er niet op vast
Met aangepaste ophanging dat ze in rubberen dempers opgehangen worden. Maar dat is al wel 6 jaar geleden dat ik hem hier over sprak, dus pin mij er niet op vast
Goed punt. Het binnenwerk incl Pid, nieuwe pomp en beide geïsoleerd ziet er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/BQ8Cy8GNRuIDU7iWQcavfosN.jpg?f=fotoalbum_large)
@Verwijderd @Nomad
:strip_exif()/f/image/BQ8Cy8GNRuIDU7iWQcavfosN.jpg?f=fotoalbum_large)
@Verwijderd @Nomad
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Dat ziet er niet zo ingewikkeld uit
ben benieuwd of dit te repliceren is met isolatiemateriaal van de bouwmarkt. Zou ook wel leuk zijn om wat geluidsisolatie in m’n Eureka Manuale te bouwen als ik toch een rol hittebestendig isolatiemateriaal koop. Dat ding maakt een herrie...
Zo te zien is dit thermaflex spul - ik weet niet of dat terug te vinden is bij de bouwmarkt. Let ook op wat je gebruikt - niet al het isolatiemateriaal houdt van temperaturen van 90+ graden Celcius. Vaak kan het er wel tegen, maar gaat het snel teloor en kan je na een/twee jaar alle isolatie zó uit de machine schudden 
Als je daar op let én het spul kan er tegen én je kan het ergens krijgen: Ja, dan kan je het nadoen.
Offtopic: in de fabrieken waar ik werk hebben we mensen rondlopen die fulltime isolatie plaatsen / plakken / aanpassen. Niet alleen voor condens maar ook voor hete leidingen e.d. Ik heb er werkelijk kunststukjes van gezien
Als je daar op let én het spul kan er tegen én je kan het ergens krijgen: Ja, dan kan je het nadoen.
Offtopic: in de fabrieken waar ik werk hebben we mensen rondlopen die fulltime isolatie plaatsen / plakken / aanpassen. Niet alleen voor condens maar ook voor hete leidingen e.d. Ik heb er werkelijk kunststukjes van gezien
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
*knip*
[ Voor 99% gewijzigd door nino_070 op 18-01-2021 23:26 ]
Verwijderd
Standaard heeft de Silvia de EX5, zie ik. Misschien maar eens zo’n EX4 bestellen. Als ik een MeCoffee kan inbouwen moet dit ook wel lukken. Kan ik net zo goed meteen ook die isolatie upgraden. Leuk projectje. Thanks voor de inspiratie!
Zonder verdere kennis van wat Peter doet zou ik denken een Ulka EP 4 of EX 4. Die heeft een lagere flow rate en is stiller dan de gebruikelijke EP 5 of EX 5.
Ik keek er ook naar voor mijn E61 machine, maar daar werd deze afgeraden ivm langzamere druk opbouw en de al aanwezige pre-infusie van de E61 kop. Als ik hem nog een keer moet vervangen zou ik wel naar een EX4 kijken omdat langere pre infusie meer zie bij lichtere brandingen.
Edit: beetje laat..
Je kan ook bij een E61 de hendel na 4 seconden even een paar seconden naar beneden doen en de koffie laten wellen. Mijn, luxere E61, kan ik het digitaal op programmeren dat hij de pomp na 3 seconden (rotary) voor x-seconden uit doet om de koffie te laten wellen...daarna gaat de pomp weer aan en de extractie verder.Hercul3s schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:47:
[...]
Zonder verdere kennis van wat Peter doet zou ik denken een Ulka EP 4 of EX 4. Die heeft een lagere flow rate en is stiller dan de gebruikelijke EP 5 of EX 5.
Ik keek er ook naar voor mijn E61 machine, maar daar werd deze afgeraden ivm langzamere druk opbouw en de al aanwezige pre-infusie van de E61 kop. Als ik hem nog een keer moet vervangen zou ik wel naar een EX4 kijken omdat langere pre infusie meer zie bij lichtere brandingen.
Een pompje is een optie voor stiller geluid (maar isoleren of pompje anders ophangen (in rubberen brackets) vind ik een prima idee....maar het is niet dat het pompje zoveel langzamer is dat je het uitgebreid gaat proeven...uiteindelijk moet je ook genoeg flow hebben om in 30 seconden je espresso klaar te hebben omdat je anders ook bittere koffie krijgt vanwege te lang contact met water.
Heb me redelijk verdiept in de MaraX lijkt me een goede machine. De opwarmtijd is 25 minuten, volgens mij niet ongewoon lang, maar wel lang. Zijn er eigenlijk ook machines die een opwarmtijd in de orde van 10 -15 minuten hebben (tussen de 1000 en 1500 Euro)?
Een Lelit Bianca, die ik heb, komt langzaam 2e hands in de buurt van dat bedrag.HEY_DUDE schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:55:
Heb me redelijk verdiept in de MaraX lijkt me een goede machine. De opwarmtijd is 25 minuten, volgens mij niet ongewoon lang, maar wel lang. Zijn er eigenlijk ook machines die een opwarmtijd in de orde van 10 -15 minuten hebben (tussen de 1000 en 1500 Euro)?
Een E61 is gewoon een 4 kilo brok koper/metaal dat zijn tijd nodig heeft om op te warmen. De Bianca doet dat door eigenlijk aanvankelijk te heet te worden en dan weer af te koelen, om de groep op temperatuur te krijgen...maar niet veel andere machines doen dat.
Dus wil je het echt sneller, dan moet je kijken naar machines zonder E61 groep. Bezzera heeft een groep die electrisch verwarmt wordt en zodoende sneller is..dan zit je rond de 15 minuten.
De Pavoni die ik heb warmt binnen 10 minuten wel op, alhoewel ik geen uitspraken kan doen hoe warm de zetgroep dan is. De Pavoni is goedkoper, maar als je de fancier vormgegeven versies koopt kom je ook wel aan de 1500 euroHEY_DUDE schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:55:
Je kan met een blind portafilter vast water erin laten lopen om sneller op te warmen? Krijg je misschien wel wat troep met weer los halen? Ik had zelf vroeger een klik-aan klik-uit schakelaar op het stopcontact gezet en gekoppeld aan een knop op een website en ook m'n Google calendar koffie agenda. Zo kan je van afstand de machine al aanzetten en laten opwarmen, of van tevoren plannen dat je een koffie wilt en dus de machine laat opwarmen. Ik had op die manier nooit zo last van lange opwarmtijden.
Helaas, maar ik denk dat GAEvakYD het wel een juist zou kunnen hebben.GAEvakYD schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:35:
Ik weet die helaas niet. Als Headout het ook niet weet kan ik het peter eens vragen of hij dat wil delen.
Ik heb mijn boiler ooit ingepakt met folie dat eigenlijk bedoeld is om uitlaten te isoleren. Werkt als een trein, en is zowel goedkoper als makkelijker te vinden dan de Armaflexen van deze wereld.Ravhin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:21:
Zo te zien is dit thermaflex spul - ik weet niet of dat terug te vinden is bij de bouwmarkt. Let ook op wat je gebruikt - niet al het isolatiemateriaal houdt van temperaturen van 90+ graden Celcius. Vaak kan het er wel tegen, maar gaat het snel teloor en kan je na een/twee jaar alle isolatie zó uit de machine schudden
Offtopic: in de fabrieken waar ik werk hebben we mensen rondlopen die fulltime isolatie plaatsen / plakken / aanpassen. Niet alleen voor condens maar ook voor hete leidingen e.d. Ik heb er werkelijk kunststukjes van gezien![]()
Dat is een beetje de gangbare opwarmtijd voor een E61 machine. Daarom laten de meeste mensen een E61 over het algemeen gewoon aanstaan, ook beter voor je machine in verband met metaalmoeheid.HEY_DUDE schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:55:
De Rancilio Silvia Pro warmt sneller op en zit in die prijsklasse.
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Daar ben ik wel in geïnteresseerd. Onder welke naam kan je dit vinden?Stellar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:24:
[...]
Ik heb mijn boiler ooit ingepakt met folie dat eigenlijk bedoeld is om uitlaten te isoleren. Werkt als een trein, en is zowel goedkoper als makkelijker te vinden dan de Armaflexen van deze wereld.
Volgens mij doet de Lelit MaraX hetzelfde en valt daardoor ook in de categorie “iets sneller opwarmende E61 machines”.Nomad schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:58:
[...]
Een Lelit Bianca, die ik heb, komt langzaam 2e hands in de buurt van dat bedrag.
Een E61 is gewoon een 4 kilo brok koper/metaal dat zijn tijd nodig heeft om op te warmen. De Bianca doet dat door eigenlijk aanvankelijk te heet te worden en dan weer af te koelen, om de groep op temperatuur te krijgen...maar niet veel andere machines doen dat.
Dus wil je het echt sneller, dan moet je kijken naar machines zonder E61 groep. Bezzera heeft een groep die electrisch verwarmt wordt en zodoende sneller is..dan zit je rond de 15 minuten.
@HEY_DUDE , zoals gezegd wordt, bij E61 kun je rekening houden met 20 a 30 mins opwarmtijd. Beste oplossing is vaak om dit in je routine te passen (of natuurlijk een niet E61 die sneller opwarmt kopen
Welke ik exact heb gebruikt, weet ik helaas niet meer. Het was in ieder geval een zelfklevende isolatiemat op basis van glasvezel zoals je bijvoorbeeld hier kan vinden. Ik heb alleen de bovenkant van de boiler niet ingepakt, zodat de kopjes nog steeds verwarmd kunnen worden (nuttig gebruik van het warmteverliesheadout schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:03:
[...]
Daar ben ik wel in geïnteresseerd. Onder welke naam kan je dit vinden?
Alle machines uitgerust met een E61 groep hebben enige tijd nodig om op te warmen. 25 minuten is wel het absolute minimum. Realistischer is 35 minuten tot een uur. Voor een goede espresso moet alles kloppen, inclusief de goede doorwarming van het apparaat.HEY_DUDE schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:55:
Ik heb een Bezzera BZ7 PID. Deze heeft een door Bezzera zelf ontwikkelde zetgroep met daarin een verwarmingselement die niet alleen snel opwarmt, maar ook in combinatie met de PID de temperatuur van de machine zeer constant houdt. Hierdoor hoeft er niet geflushed te worden. Deze warmt veel sneller op. Na 15 minuten is de temperatuur OK, meestal wacht ik daarna nog even.
Ik weet niet of de BZ7 nog verkrijgbaar is. Het is een heel fijne machine, alleen is de PID een zwakke plek. De LED display kan niet tegen de warmte en de display raakt dus op gegeven moment defect.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Grappig, ik heb precies hetzelfde gedaan. Ik heb trouwens de hele boiler geisoleerd en gebruik nu gewoon het kokend waterpijpje om ff snel de kopjes op te warmen. Uiteindelijk zijn ze trouwens bovenop na een paar uur ook wel warm.Stellar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:28:
[...]
Welke ik exact heb gebruikt, weet ik helaas niet meer. Het was in ieder geval een zelfklevende isolatiemat op basis van glasvezel zoals je bijvoorbeeld hier kan vinden. Ik heb alleen de bovenkant van de boiler niet ingepakt, zodat de kopjes nog steeds verwarmd kunnen worden (nuttig gebruik van het warmteverlies). De snijvlakken zijn afgeplakt met hittebestendige aluminium tape.
af en toe lurk ik even in dit topic om een beetje bij te blijven en zie nu die Lelit MaraX, dat is wel een mooie machine :-) . Ik was er half aan het denken om , ooit, een Appartemento aan te schaffen als vervanging van mijn Sylvia, maar na wat reviews gelezen te hebben denk ik dat de MaraX een betere upgrade is (ik ben vooral ook op zoek naar een smalle machine). Ik zie dat die alleen nog niet op heel veel plekken te krijgen is. Toch misschien maar eens de Sylvia op Marktplaats gaan zetten. Enig idee wat die nog op kan leveren (Sylvia V2, werkt prima, nog nooit iets aan vervangen)?
Hi Ha Hopjesvla
Ter info, ik heb deze gebruikt voor mijn HX. Verder geen onderzoek gedaan maar dacht als zij het verkopen zal het wel goed zijnheadout schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:03:
[...]
Daar ben ik wel in geïnteresseerd. Onder welke naam kan je dit vinden?
Ik heb sinds kort een naked portafilter, en dat is toch echt wel leuk om te gebruiken. Je kan veel beter zien of je channeling hebt, goed getampt hebt, of de extractie goed gaat, ... Je hebt veel sneller (en beter) door wat er niet optimaal gaat in het process. Daarnaast ziet het er ook leuker uit dan koffie die uit zo'n pijpje sijpelt. Dus iedereen die enkele tientjes over heeft kan ik zo'n ding aanraden!
Rond de 200 euro? Daar mag waarschijnlijk wel wat (op z'n minst klein) onderhoud aan gebeuren, en er zijn een hoop nieuwere Silvia's te koop met minder jaren op te teller. Maar als je een mooi verhaal hebt over goed onderhouden etcetera en goede foto's komt er zo 50 euro bij.Zou 'm zelf voor 300 aanbieden en dan kijken wat de respons is.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:22:
[...] Enig idee wat die nog op kan leveren (Sylvia V2, werkt prima, nog nooit iets aan vervangen)?
Tja behalve jaarlijks ontkalken (woon in een gebied met zacht water) en geregeld backflushen met cafiza is er nog nooit iets stuk gegaan. Geloof dat het bouwjaar 2003 of 2004 is, maar is dus nooit echt noodzaak geweest voor meer onderhoud. Ok,twee keer de groepring vervangen. Gebouwd als een tank die Sylvia :-) Wat kost een servicebeurt eigenlijk?
Denk dat ik de Lelit maar eens serieus in de gaten ga houden en wacht tot we weer eens kunnen winkelen.
Denk dat ik de Lelit maar eens serieus in de gaten ga houden en wacht tot we weer eens kunnen winkelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-01-2021 19:45 ]
Hi Ha Hopjesvla
Kan iemand eens meedenken wat ik fout doe met het zetten van goed bakkie met mijn Silvia en Eureka combinatie.
Ik heb van mij Peter de Goede een zak bonen uit India meegenomen. Peter zei al wel dat die bonen op de fijnste stand gemaald moesten worden. Ik heb mijn Eureka op de fijnste gezet. Fijner lukte niet want dan kwam er niets meer uit maler.
Het resultaat is dat met 16 gram maling bij een timing van 28-30sec (geteld vanaf moment van eerste koffie die eruit komt) ik een resultaat krijg van 45-48 gram. Ik ben nog heel erg mijn smaken aan het ontdekken en vind het lastig om dingen als te zuur, bitter etc te concluderen.
Ik heb geprobeerd de maling steviger te tampen en dan zakt de extractie wel richting 42-44 maar dit lijkt mij wat vreemd. Maler kan niet fijner, veel steviger tampen is ook geen optie. Wat gaat er fout?
Zou het kunnen zijn dat de maler niet helemaal lekker is en niet fijn genoeg maalt? Al lees ik ook dat het wel een paar kilo kan duren voor een maler goed is ingelopen. Helaas zijn alle winkels dicht, anders was ik met de maler en de bonen even langs de winkel gereden waar ik hem gekocht heb. Om waarschijnlijk vast te stellen dat ik ergens iets fout doe.
Ik heb van mij Peter de Goede een zak bonen uit India meegenomen. Peter zei al wel dat die bonen op de fijnste stand gemaald moesten worden. Ik heb mijn Eureka op de fijnste gezet. Fijner lukte niet want dan kwam er niets meer uit maler.
Het resultaat is dat met 16 gram maling bij een timing van 28-30sec (geteld vanaf moment van eerste koffie die eruit komt) ik een resultaat krijg van 45-48 gram. Ik ben nog heel erg mijn smaken aan het ontdekken en vind het lastig om dingen als te zuur, bitter etc te concluderen.
Ik heb geprobeerd de maling steviger te tampen en dan zakt de extractie wel richting 42-44 maar dit lijkt mij wat vreemd. Maler kan niet fijner, veel steviger tampen is ook geen optie. Wat gaat er fout?
Zou het kunnen zijn dat de maler niet helemaal lekker is en niet fijn genoeg maalt? Al lees ik ook dat het wel een paar kilo kan duren voor een maler goed is ingelopen. Helaas zijn alle winkels dicht, anders was ik met de maler en de bonen even langs de winkel gereden waar ik hem gekocht heb. Om waarschijnlijk vast te stellen dat ik ergens iets fout doe.
Is de espresso lekker? Dan niets meer aan doen. Staar je niet te veel blind op de cijfers. :-) ( maar begrijp het wel)
Wat zou er fout gaan volgens jou? Tuurlijk liever zit je meer 1:2 dan wat je nu heb. Is die koffie vers? Dat kan flink invloed hebben. Probeer anders eens korter te timen zodat je richting de 32 gram komt en proef dan eens. Als je dan rond de 20 seconden zit is het prima. (Tenminste..ik mik al jaren op 20 seconden)
Als je de maler zo fijn kan zetten dat er niets meer uit komt lijkt me dat er met je maler niets mis is. Ik heb ook een Sylvia / Eureka Specialita opstelling en het zou in principe perfect moeten gaan. Beetje bijstellen af en toe (zit ergens rond standje 1)
Wat zou er fout gaan volgens jou? Tuurlijk liever zit je meer 1:2 dan wat je nu heb. Is die koffie vers? Dat kan flink invloed hebben. Probeer anders eens korter te timen zodat je richting de 32 gram komt en proef dan eens. Als je dan rond de 20 seconden zit is het prima. (Tenminste..ik mik al jaren op 20 seconden)
Als je de maler zo fijn kan zetten dat er niets meer uit komt lijkt me dat er met je maler niets mis is. Ik heb ook een Sylvia / Eureka Specialita opstelling en het zou in principe perfect moeten gaan. Beetje bijstellen af en toe (zit ergens rond standje 1)
[ Voor 26% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-01-2021 21:04 ]
Hi Ha Hopjesvla
Geen idee waar je gekocht hebt maar onderhoud en reparatie mag gewoon nog.GAEvakYD schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:51:
Kan iemand eens meedenken wat ik fout doe met het zetten van goed bakkie met mijn Silvia en Eureka combinatie.
Ik heb van mij Peter de Goede een zak bonen uit India meegenomen. Peter zei al wel dat die bonen op de fijnste stand gemaald moesten worden. Ik heb mijn Eureka op de fijnste gezet. Fijner lukte niet want dan kwam er niets meer uit maler.![]()
Volgens mij best prima. Zuur/bitter komt vooral na voren wanneer de extractietijd te kort / te lang is. Als je daarmee speelt proef je dat vanzelf. Probeer eens 15s extractie of 40s extractie (wordt erg zuur / bitter)z Dan proef je het echt wel. Met 28-30s zit je vaak wel goed. Beetje variatie in volume had ik niet zo erg gevonden op mijn barista express.GAEvakYD schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:51:
Ik heb van mij Peter de Goede een zak bonen uit India meegenomen. Peter zei al wel dat die bonen op de fijnste stand gemaald moesten worden. Ik heb mijn Eureka op de fijnste gezet. Fijner lukte niet want dan kwam er niets meer uit maler.![]()
Gebruik je een gekalibreerde tamper of distributor tool? Daarmee haal je een deel van de variatie / eigen onkunde uit het brew proces.
Je kunt eens proberen om de dosis te verhogen, bijv. 18gr. Je krijgt dan waarschijnlijk wat meer weerstand..GAEvakYD schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:51:
....
Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben.Ik ben al ruim 2 weken bezig om met mijn Gaggia Classic en Eureka Specialita een drinkbare espresso te zetten. Van de 20 pogingen waren er 2 die niet zuur waren maar ook niet echt drinkbaar te noemen. En met zuur bedoel ik alsof je een hap neemt uit een citroen,GAEvakYD schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:51:
Aan de ene kant is het balen maar aan de andere kant leer ik elke keer iets meer. Als onderdeel van het leerproces hou ik zoveel mogelijk van de variabelen bij in een Excel-sheet. Variabelen zoals de boon, het gewicht van de gemalen bonen, de doorlooptijd, het gewicht van de espresso etc. Ik heb geprobeerd om het recept van die 2 espresso te herhalen maar dat is nog niet gelukt, wat voor mij betekent dat ik niet consistent genoeg ben.
Ach, er komt binnenkort het moment dat mijn espresso gelukt is en dan ben ik al die gefaalde pogingen in één keer vergeten
De Krups volautomaat die ik inmiddels een tijd heb staan is flink gaan vervelen. Een simpele Severin pistonmachine en wat gemalen koffie van Simon Levelt hier heeft mij enthousiast gemaakt. Je moet ergens beginnen en ik weet dat dit lang niet kan tippen aan hetgeen dat hier voorbij komt.
Zodoende tijd om een stap te maken en zo kwam eerst de verleiding van de Sage/Solis machines naar voren, totdat ik hier ging lezen. Plannen vervolgens omgegooid en Marktplaats geopend om uiteindelijk een gereviseerde Gaggia Classic (model oud met EX5-pomp) tegen te komen die later deze week bezorgd wordt.
Toen volgde deel twee: de maler. de Graeff cm800 en Baratza Encore zag ik al voorbij komen en lijken niet de basis van een goede start te zijn door een te groffe maling. Een Eureka Mignon wordt veel genoemd, Marktplaats in de gaten gehouden en tevens nieuwe exemplaren bekeken maar om te beginnen ben ik toch zoekende om een prijsklasse lager te zoeken.
Zo kwam ik de suggestie tegen om horeca malers te zoeken. De Compak K6 zie ik op Marktplaats voorbij komen in een prijsklasse €100 tot €150. Deze is weliswaar fors qua grootte vergeleken met de Compak K3 die ik vaker genoemd zie, maar ik kan weinig terugvinden of de Compak K6 een interessante keuze zou zijn om te beginnen in combinatie met een Gaggia Classic.
Is er een verklaring dat er weinig gesproken wordt over de Compak K6 en in hoeverre kan dit een interessante optie zijn om mee te beginnen?
Zodoende tijd om een stap te maken en zo kwam eerst de verleiding van de Sage/Solis machines naar voren, totdat ik hier ging lezen. Plannen vervolgens omgegooid en Marktplaats geopend om uiteindelijk een gereviseerde Gaggia Classic (model oud met EX5-pomp) tegen te komen die later deze week bezorgd wordt.
Toen volgde deel twee: de maler. de Graeff cm800 en Baratza Encore zag ik al voorbij komen en lijken niet de basis van een goede start te zijn door een te groffe maling. Een Eureka Mignon wordt veel genoemd, Marktplaats in de gaten gehouden en tevens nieuwe exemplaren bekeken maar om te beginnen ben ik toch zoekende om een prijsklasse lager te zoeken.
Zo kwam ik de suggestie tegen om horeca malers te zoeken. De Compak K6 zie ik op Marktplaats voorbij komen in een prijsklasse €100 tot €150. Deze is weliswaar fors qua grootte vergeleken met de Compak K3 die ik vaker genoemd zie, maar ik kan weinig terugvinden of de Compak K6 een interessante keuze zou zijn om te beginnen in combinatie met een Gaggia Classic.
Is er een verklaring dat er weinig gesproken wordt over de Compak K6 en in hoeverre kan dit een interessante optie zijn om mee te beginnen?
Ik ben zelf eerst begonnen met een tweedehandse Compak K3 Touch en toen die weg was heb ik later een oude Compak K8 gekocht en de maalschijven vernieuwd. Ik vind het prima machines, de maalschijven zijn groot wat voordelig is en ze malen consistent naar mijn mening. Ze zijn wel wat groot ja. Je kan ze vrij makkelijk uit elkaar schroeven om eerst grondig schoon te maken, en nieuwe maalschijven installeren is ook niet zo lastig als dat nodig is. Ik zou wel een model zonder doseerkamer kopen, of die eraf slopen tenzij je alleen koffie voor grote gezelschappen maakt zorgt het enkel voor gedoe en retentie van oude koffie. Waarom men het er niet over heeft weet ik niet, misschien is er voor die prijs voor de thuisbarista wat interessanters te vinden? Tweedehands vind ik ze erg sterk geprijsd voor wat het is. (Mijn k8 was 50 euro van mensen die niet zo goed wisten wat het was, dus 100 euro voor nieuwe maalschijven en opnieuw gespoten voor de kleur en klaarBoom schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:24:
Let even op dat als je een ex-horeca model hebt (waarschijnlijk met zo'n doseerkamer), je zeer waarschijnlijk een setje nieuwe maalschijven mag installeren omdat de oude ''op'' zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door SawaFish op 19-01-2021 22:38 ]
@Hopjesvla79 @bszz @HEY_DUDE @Pizr @SMLDK
Dank voor het meedenken. Veel tips en stof tot nadenken. Ik zal komende dagen nog wat meer proberen en ook de extremen opzoeken met extreem kort en en lange extraties om wat smaken te herkennen. Vermoedelijk wil ik gewoon te snel en heeft het vooral tijd nodig. Maar ik ben na de eerste dag wat voorzichtig met al die test espresso's op te drinken. De eerste nacht heb ik wakker in bed gelegen, deel van alle cafeïne en van de zure en bittere koffie. HAHAHA
Dank voor het meedenken. Veel tips en stof tot nadenken. Ik zal komende dagen nog wat meer proberen en ook de extremen opzoeken met extreem kort en en lange extraties om wat smaken te herkennen. Vermoedelijk wil ik gewoon te snel en heeft het vooral tijd nodig. Maar ik ben na de eerste dag wat voorzichtig met al die test espresso's op te drinken. De eerste nacht heb ik wakker in bed gelegen, deel van alle cafeïne en van de zure en bittere koffie. HAHAHA
Geef jezelf een paar weken de tijd. Het is niet eenvoudig zeker als je eisen stelt aan de kwaliteit. De zoektocht naar de perfecte espresso is een mooie tocht, langs diverse bonen, instellingen, kopjes etc.GAEvakYD schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:16:
Een heleboel dingen worden niet uitgesproken maar je komt er vanzelf achter, zoals de maalinstelling veranderen, dat meestal pas effect heeft bij de 2e maling (wegens retensie). Niet uitsluitend de hoeveelheid/maalgraad van je koffie in je filterbak is van belang, maar ook of deze net wel of net niet tegen de douchekop aan zit. Wordt de koffie er tegen aan geperst dan heeft dat grote invloed op de doorloop: espresso kan dan makkelijk ristretto worden.
Mijn tip is om niet te beginnen met exotische koffie, maar met een vergevingsgezinde koffie, Iets waarvan je weet dat je dat lekker vind. Bij mij is dat gewoon een Italian blend. Oefen daar een een maandje mee. Elke andere koffie heeft weer zijn eigen maalgraad, maar heb je een doorsnee espresso onder de knie, dan weet je wat het effect is van veranderingen.
Succes ermee.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Nice, dank voor de positieve reply. Mocht je een naam van een vergevingsgenzinde Italiaanse boon hebben dan houd ik mij aanbevolen. Al helemaal als die iets minder prijzig zijn dan de exclusieve bonen die ik nu gebruik. Een zak van 30 euro gebruiken om de maalstand etc te ontdekken is een beetje zonde.bert pit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:58:
[...]
Geef jezelf een paar weken de tijd. Het is niet eenvoudig zeker als je eisen stelt aan de kwaliteit. De zoektocht naar de perfecte espresso is een mooie tocht, langs diverse bonen, instellingen, kopjes etc.
Een heleboel dingen worden niet uitgesproken maar je komt er vanzelf achter, zoals de maalinstelling veranderen, dat meestal pas effect heeft bij de 2e maling (wegens retensie). Niet uitsluitend de hoeveelheid/maalgraad van je koffie in je filterbak is van belang, maar ook of deze net wel of net niet tegen de douchekop aan zit. Wordt de koffie er tegen aan geperst dan heeft dat grote invloed op de doorloop: espresso kan dan makkelijk ristretto worden.
Mijn tip is om niet te beginnen met exotische koffie, maar met een vergevingsgezinde koffie, Iets waarvan je weet dat je dat lekker vind. Bij mij is dat gewoon een Italian blend. Oefen daar een een maandje mee. Elke andere koffie heeft weer zijn eigen maalgraad, maar heb je een doorsnee espresso onder de knie, dan weet je wat het effect is van veranderingen.
Succes ermee.
Het valt mij op dat het resultaat van de koffie die er nu uitkomt mij iets te heftig is. Ik merk ook dat mijn smaak pupillen onderontwikkeld zijn want ik twijfel of het zuur, bitter of gewoon te sterk is. Ik weet wel dat het drinken niet lekker is en door er een americano van te maken dat het resultaat een stuk beter is. Maar dat is natuurlijk wat ik wil.
Ik heb een dubbel naken portofilter gekocht en ik merk dat de schroef van het douchezeefje in de maling wordt gedrukt. Ik ben al teruggegaan van 16gr naar 15 gr maling. Nu lees ik daar heel veel tegenstrijdige dingen over. De één zegt dat dit echt niet goed is en dat je dan minder maling moet gebruiken. De ander (waaronder peter de goede) zegt dat dat onzin is.
Als ik mag kiezen zou ik bij van Pommeren gaan kijken voor deze. tientje goedkoper maar wel lekker van smaak en goede espressokoffie, dus je leert op het goede spul je skillsGAEvakYD schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:48:
Nice, dank voor de positieve reply. Mocht je een naam van een vergevingsgenzinde Italiaanse boon hebben dan houd ik mij aanbevolen. Al helemaal als die iets minder prijzig zijn dan de exclusieve bonen die ik nu gebruik. Een zak van 30 euro gebruiken om de maalstand etc te ontdekken is een beetje zonde.
FWIW: ik zet OK espresso en bij mij zie je afdruk van de douche ook in de puck. Ik zou mij er niet veel van aantrekken, tenzij je echt flink kracht moet zetten om de koffie in het portafilter te persen d.m.v. het aandraaien het portafilter in de machineGAEvakYD schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:48:
Ik heb een dubbel naken portofilter gekocht en ik merk dat de schroef van het douchezeefje in de maling wordt gedrukt. Ik ben al teruggegaan van 16gr naar 15 gr maling. Nu lees ik daar heel veel tegenstrijdige dingen over. De één zegt dat dit echt niet goed is en dat je dan minder maling moet gebruiken. De ander (waaronder peter de goede) zegt dat dat onzin is.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
HIer:GAEvakYD schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:48:
[...]
Nice, dank voor de positieve reply. Mocht je een naam van een vergevingsgenzinde Italiaanse boon hebben dan houd ik mij aanbevolen. Al helemaal als die iets minder prijzig zijn dan de exclusieve bonen die ik nu gebruik. Een zak van 30 euro gebruiken om de maalstand etc te ontdekken is een beetje zonde.![]()
Het valt mij op dat het resultaat van de koffie die er nu uitkomt mij iets te heftig is. Ik merk ook dat mijn smaak pupillen onderontwikkeld zijn want ik twijfel of het zuur, bitter of gewoon te sterk is. Ik weet wel dat het drinken niet lekker is en door er een americano van te maken dat het resultaat een stuk beter is. Maar dat is natuurlijk wat ik wil.
https://www.fascino-coffe...s/fascino-budget-specials
12 euro voor een kilo en vers gebrandt (nooit ouder dan 3 dagen), wat wil je nog meer?
Hi Ha Hopjesvla
Hahahaha! Die les heb ik ook geleerd. Ik neem tegenwoordig een koffielepel om mijn brouwsel te proeven :-)GAEvakYD schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:16:
... Maar ik ben na de eerste dag wat voorzichtig met al die test espresso's op te drinken. De eerste nacht heb ik wakker in bed gelegen, deel van alle cafeïne en van de zure en bittere koffie. HAHAHA
Lees goed de etiketten/omschrijving welke smaken er in horen te zitten. Na verloop van tijd kan je steeds beter smaken linken aan de namen die genoemd worden. Ook kan ik aanraden een koffie tasting te doen, door koffies direct naast elkaar te proeven kan je veel en veel beter beoordelen of iets zuur danwel bitter is (voorbeeld, dit idee: YouTube: LIVE! The World's Largest Coffee Tasting). Daarnaast is er niks mis met een goede americano, dat heb ik net zo lief als een goede espresso.GAEvakYD schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:48:
[...]
Goed te horen dat de maling consistent te noemen is, is ook een belangrijke om op te letten.SawaFish schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:36:
[...]
Ik ben zelf eerst begonnen met een tweedehandse Compak K3 Touch en toen die weg was heb ik later een oude Compak K8 gekocht en de maalschijven vernieuwd. Ik vind het prima machines, de maalschijven zijn groot wat voordelig is en ze malen consistent naar mijn mening. Ze zijn wel wat groot ja. Je kan ze vrij makkelijk uit elkaar schroeven om eerst grondig schoon te maken, en nieuwe maalschijven installeren is ook niet zo lastig als dat nodig is. Ik zou wel een model zonder doseerkamer kopen, of die eraf slopen tenzij je alleen koffie voor grote gezelschappen maakt zorgt het enkel voor gedoe en retentie van oude koffie. Waarom men het er niet over heeft weet ik niet, misschien is er voor die prijs voor de thuisbarista wat interessanters te vinden? Tweedehands vind ik ze erg sterk geprijsd voor wat het is. (Mijn k8 was 50 euro van mensen die niet zo goed wisten wat het was, dus 100 euro voor nieuwe maalschijven en opnieuw gespoten voor de kleur en klaar)
Let even op dat als je een ex-horeca model hebt (waarschijnlijk met zo'n doseerkamer), je zeer waarschijnlijk een setje nieuwe maalschijven mag installeren omdat de oude ''op'' zijn.
Ik zie voor de Compak K6 de maalschijven voor zo'n €30 voorbij komen en op het forum van Koffiepraat lees ik meerdere ervaringen voorbij komen over vervanging van de maalschijven. Verwachting is dat het niet alleen bij vervangen zal blijven maar een flinke schoonmaakbeurt ook geen overbodige luxe zal zijn.
De doseerkamer zit er inderdaad bij, staat wel over aangegeven dat deze in nieuwstaat is dus mogelijk nog bruikbaar.
Hopelijk vandaag overeenstemming over de prijs zodat ik later deze week mijn set-up hier kan gaan presenteren.
Iemand enig idee of je van de Compak K3 Elite de doseerkamer kan weghalen?
Dat zou moeten kunnen volgens deze tekening.RoosW schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:49:
Iemand enig idee of je van de Compak K3 Elite de doseerkamer kan weghalen?
https://www.cafeparts.com...der-Parts/Compak/K3-Elite
:strip_exif()/f/image/sav2gLDlpaYyhNfwyryYMwiD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zal er van af hangen wat je wil. Als ik zeker wil zijn dat er een ristretto uit moet komen, dan zorg ik ervoor dat de koffie tegen het filter aan drukt. De "schroefdraad" van het portafilter drukt de koffie dan nog wat extra aan. Na de infusion zet de koffie nog wat extra uit waardoor er weinig water doorheen komt. Het voordeel van deze techniek is dat je de maalgraad niet hoeft te verstellen bij het maken van een espresso met wat meer volume. Maar, ik ben een hobbyist en sta open voor alle andere meningen.GAEvakYD schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:48:
[...]
Qua koffie verschillen de smaken. Ik heb een zeer ordinaire smaak als het gaat om espresso. Graag een mild tot bittere smaak en weinig zuren. Eigenlijk zoals je het in Italie krijgt. Crema en mondgevoel zijn ook belangrijk. Ik kom altiid terug bij Romcaffe rom (van Pommeren) of de gewone Romcafe Micela (eenvoudiger).
Verwijderen wel ja, maar dan een functionele molen over houden?SMLDK schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:15:
[...]
Dat zou moeten kunnen volgens deze tekening.
https://www.cafeparts.com...der-Parts/Compak/K3-Elite
[Afbeelding]
Goede espresso met een halfautomaat gezet en 1:2 extractie (17gram koffie maakt 34gram espresso) is ook rete sterk....dat is awesome en heftig tegelijk. Ik ben het gewend en kan nu proeven hoe ik hem optimaal kan zetten, proef ook de zoete tonen tussen bitters/zuren door. Maar je lichaam heeft tijd nodig zeg maar...ik heb regelmatig bezoek die echt spontaan een glas water erbij vraagt zeg maar...dat je in het begin vooral het sterk vind ipv bitter/zuur is kortom niet raar. Daar ga je alleen maar meer en meer in ontdekken na verloop van tijd. Maar blijf wel verse koffie gebruiken, geen zakjes "italiaanse" koffie die ook nog wat robusta erin mengen om het gebrek aan body te verbergen omdat het simpelweg al ouder is.GAEvakYD schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:48:
[...]
Nice, dank voor de positieve reply. Mocht je een naam van een vergevingsgenzinde Italiaanse boon hebben dan houd ik mij aanbevolen. Al helemaal als die iets minder prijzig zijn dan de exclusieve bonen die ik nu gebruik. Een zak van 30 euro gebruiken om de maalstand etc te ontdekken is een beetje zonde.![]()
Een vergevingsgezinde koffie die vers is, die echt wel lagen smaak heeft, maar heel moeilijk zuur of bitter te zetten is, is de Yellow Bourbon van gebrand.nl ...ook geen boon die ontzettend fijn gemalen hoeft te worden, dus je maler heeft de marge om nog fijner/grover te kunnen zodat je goed kan spelen met smaken en extractie. Een boon met veel notige smaken, maar ook wel zoetig is en heerlijk romig/body....
Er zijn heel veel mooie bonen te koop, maar lang niet alles is fijn om mee te starten als beginnende thuis-barista
De bonen in mijn maler zijn de laatste die ik heb en dacht van het weekend nog; moet even nieuwe bestellen. Thanks voor de reminder
@GAEvakYD :Ik bedenk mij net dat ik nog een ongeopende verpakking heb van deze tasting - die zou je kunnen gebruiken als test (en je kan dan simultaan de YT kijken - echter wordt het bijna nietSawaFish schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:22:
[...]
Lees goed de etiketten/omschrijving welke smaken er in horen te zitten. Na verloop van tijd kan je steeds beter smaken linken aan de namen die genoemd worden. Ook kan ik aanraden een koffie tasting te doen, door koffies direct naast elkaar te proeven kan je veel en veel beter beoordelen of iets zuur danwel bitter is (voorbeeld, dit idee: YouTube: LIVE! The World's Largest Coffee Tasting). Daarnaast is er niks mis met een goede americano, dat heb ik net zo lief als een goede espresso.
Tegen de verzendkosten stuur ik hem naar je op.
[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 20-01-2021 11:25 . Reden: mention erbij gezet ]
Nice. Dat is cool. Ik PM je even.Ravhin schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:23:
[...]
@GAEvakYD :Ik bedenk mij net dat ik nog een ongeopende verpakking heb van deze tasting - die zou je kunnen gebruiken als test (en je kan dan simultaan de YT kijken - echter wordt het bijna niet![]()
Tegen de verzendkosten stuur ik hem naar je op.
Wij hebben nu ruim eem maand een Jura koffiemachine met een waterfilter , na 2 weken gaf de machine al aan dat het filter vervangen moest worden.
Omdat deze vrij prijzig zijn dacht ik voor een alternatief te kiezen : Een Brita waterkan met filter
Maar nu las ik veel reacties met voorstanders en tegenstanders. De een vindt het onzin en de ander beweert dat het zijn nut heeft
Het gaat ons alleen om dat de kalk wordt vastgehouden en niet zozeer de andere stoffen .
De waterhardheid is bij ons middelmatig .
Ik las ook dat een op de watermeter aangesloten systeem met een zoutwateroplossing wordt gereinigd als de filter vol zit met kalk
Kan ik de Jura waterfilter ook niet reinigen met een zoutwateroplossing zodat ik hem langer kan gebruiken
Omdat deze vrij prijzig zijn dacht ik voor een alternatief te kiezen : Een Brita waterkan met filter
Maar nu las ik veel reacties met voorstanders en tegenstanders. De een vindt het onzin en de ander beweert dat het zijn nut heeft
Het gaat ons alleen om dat de kalk wordt vastgehouden en niet zozeer de andere stoffen .
Ik las ook dat een op de watermeter aangesloten systeem met een zoutwateroplossing wordt gereinigd als de filter vol zit met kalk
Kan ik de Jura waterfilter ook niet reinigen met een zoutwateroplossing zodat ik hem langer kan gebruiken
Vervangen na twee weken vind ik wel heel snel. Bij mij moest dat na een aantal maanden, maar dat was wel voor Corona. Toen dronk ik thuis gemiddeld 12 kopjes per week. Met thuiswerken zijn dat er nu ongeveer 28.Hansw1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:04:
Wij hebben nu ruim eem maand een Jura koffiemachine met een waterfilter , na 2 weken gaf de machine al aan dat het filter vervangen moest worden.
Gekozen om het filter niet te vervangen, maar ontkalken met behulp van Jura ontkalkingstabletten. Valt mij mee hoe vaak er ontkalkt dient te worden. Onlangs 2e keer sinds aanschaf in december 2019.
Er staat in dit topic hoe je dit soort patronen kan regenereren; ik zou er even Google-fu op loslaten. Dit is zeker goed voor je apparaat en houdt kalk grotendeels buiten de deur. Brita kan ook, maar is erg duur en de norit in het filter is niet los te heractiveren. Brita is IMHO onzin en in Nederland overkill (ik weet niet of je wel eens kraanwater in Parijs geroken/geproefd hebt?) en je kan met een simpel onthardingsfilter prima toe.Hansw1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:04:
[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 21-01-2021 08:46 . Reden: google-fu-link ]
Ja, in theorie kun je zo'n filter regenereren maar het is wel een gedoe. Wat is je waterhardheid precies? Meestal is dat op de site van je lwatereverancier te vinden. Mogelijk is ontkalken een optie. Dat is vaak goedkoper dan filters gebruiken.Ravhin schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:31:
[...]
Er staat in dit topic hoe je dit soort patronen kan regenereren; ik zou er even Google-fu op loslaten. Dit is zeker goed voor je apparaat en houdt kalk grotendeels buiten de deur. Brita kan ook, maar is erg duur en de norit in het filter is niet los te heractiveren. Brita is IMHO onzin en in Nederland overkill (ik weet niet of je wel eens kraanwater in Parijs geroken/geproefd hebt?) en je kan met een simpel onthardingsfilter prima toe.
Excuses, de link die ik eerder deelde is de dure oplossing vanwege de onderdelen die je nodig hebt. Maar een McGyver aanpak blijkt ook mogelijk.RoosW schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:34:
[...]
Verwijderen wel ja, maar dan een functionele molen over houden?
Hier is iemand die een Compak K6 heeft omgebouwd.
https://www.home-barista....ss-conversion-t49898.html
Ik zie ook mensen die een Compak K10 hebben omgebouwd dus je zou zeggen dat een K3 ook omgebouwd kan worden.
Ohh, goede info! Bizar overigens, die alternatieve koffie funnel kost14£ in de uk, 40€ in nl... Wow!SMLDK schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 22:09:
[...]
Excuses, de link die ik eerder deelde is de dure oplossing vanwege de onderdelen die je nodig hebt. Maar een McGyver aanpak blijkt ook mogelijk.
Hier is iemand die een Compak K6 heeft omgebouwd.
https://www.home-barista....ss-conversion-t49898.html
Ik zie ook mensen die een Compak K10 hebben omgebouwd dus je zou zeggen dat een K3 ook omgebouwd kan worden.
Je vorige post stonden diverse onderdelen oa van verschillende dosers, maar geen losse funnel voor zover ik kan zien.
Nu ik de stop schroef los heb gehaald, overigens prachtig fijn maal resultaat, al een paar geweldige espresso's mee gekregen!
Tot zover was het strippen van de veiligheidsmaatregelen een prima zet
[ Voor 20% gewijzigd door RoosW op 20-01-2021 22:26 ]
bszz schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:43:
[...]
Ja, in theorie kun je zo'n filter regenereren maar het is wel een gedoe. Wat is je waterhardheid precies? Meestal is dat op de site van je lwatereverancier te vinden. Mogelijk is ontkalken een optie. Dat is vaak goedkoper dan filters gebruiken.
Ontkalken is minder gedoe dan regenereren van filtersRavhin schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:37:
[...]
ik vind ontkalken altijd zo'n gedoe. allerlei troep in je machine die je er weer uit moet krijgen, scaling die wellicht ergens vast komt te zitten.. Ik zou altijd gaan voor voorkomen i.p.v. achteraf verwijderen. to each it's own denk ik
[ Voor 23% gewijzigd door bszz op 21-01-2021 10:11 ]
Ik krijg (na eindelijk de problemen net mijn Compak K3 Elite maler opgelost te hebben) vrij veel residue in mijn kopje, heel fijn gemalen koffie lijkt het wel, is dat normaal?
@RoosW
Iets grover instellen zou ik zeggen. Bij mijn filterbakjes kom het water er niet meer doorheen als ik het te fijn maal.
Iets grover instellen zou ik zeggen. Bij mijn filterbakjes kom het water er niet meer doorheen als ik het te fijn maal.
Het is maar een kleine marge voor goed naar niet goed.. ik heb hem wat tandjes grover gezet, even afwachten wat daar het gevolg van is, als ik over mijn huidige 'want ik moet toch testen' caffeine high heen ben, ik vermoed dat mijn hartslag zo ongeveer 2x normaal is nu
Ik gok van wel, heb bij de k8 dat ook gedaan. Heb ook een bakje gemaakt wat om de uitloop past, en haal met een tandenborstel de retentie koffie weg voor zover dat kan na elke maling. Het is iets meer gedoe dan een Niche Zero, maar koffie zetten is sowieso niet zo'n snelle bezigheidRoosW schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:34:
[...]
Verwijderen wel ja, maar dan een functionele molen over houden?
Edit: en als het je niet bevalt kan je alles gewoon weer terug zetten. Deze machines maak je niet zo snel kapot.
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door SawaFish op 21-01-2021 13:19 ]
die Brita filters werken meer dan prima en dat is ook vrij makkelijk te zien. Ga maar eens een tijdje je waterkoker vullen met gewoon kraanwater. Je zult dan vrij snel kalkaanslag zien. Ga daarna een tijdje met zo'n Brita filter aan de slag en je zult zien dat de kalkaanslag weer verdwijnt. Enkel en alleen omdat de Brita filters netjes ontkalken.Hansw1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:04:
Alle andere eigenschappen van die filters zoals eventuele chloorsmaak verwijderen uit het kraanwater kun je, zoals zo vaak met smaak, over twisten.
Ik gebruik een Brita kan voor het water wat in mijn VBM gaat. Ik zal dat ding op den duur vast wel een keer moeten ontkalken, maar minder snel dan wanneer ik gewoon kraanwater gebruik.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Even reageren op mijn eerdere reactie.HoppyF schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:04:
[...]
Ik heb antwoord ontvangen op mijn vraag welke maling geschikt is voor een volautomaat om incidenteel bv een cafeïne vrije koffie te kunnen maken.
Fascino zegt dat een espresso maling geschikt is en zij nog niet eerder heeft gehoord dat de maling te fijn zou zijn of tot verstopping zou kunnen leiden. Een grovere maling zou eerder een te slappe koffie geven ivm de relatief snelle doorlooptijd.
Kortom, vandaag de bestelling gedaan en er 250 gram espresso maling bij gedaan.
Ik zal de resultaten hier melden.
Maandag koffie besteld bij Fascino waaronder 250 gram espresso maling cafeïne vrije koffie, dinsdag in huis.
Gaat prima in mijn Siemens volautomaat.
Maatschepje met gemalen koffie in de vulschacht doen en klaar.
Koffie sterkte is goed en de koffie koekjes zien er stevig en droog uit net zoals de koekjes die de volautomaat zelf maalt.
De maling lijkt dus in orde te zijn.
De smaak van de koffie is licht zurig maar dat ligt aan de koffie soort zelf volgens mij.
@Hopjesvla79
Ik heb bij deze bestelling ook budget Initio gedaan, eens kijken hoe deze is vergeleken met de eerdere melanges die ik heb gedronken. Mijn vrouw houdt wel van een stevige en pittige smaak.
@HoppyF
Tsja, kafeïne vrij.... gemalen koffie. Ik ben benieuwd wat daar voor smaak van overblijft.
Tsja, kafeïne vrij.... gemalen koffie. Ik ben benieuwd wat daar voor smaak van overblijft.
Iemand ervaring met La Pavoni Europiccola?
Ik heb alle pakkingen vervangen, maar na een espresso of 20 loopt de hendel wederom heel zwaar, vooral omhoog. Ik kan de hendel niet omhoog halen zonder de machine vast te houden, . De orientatie van de zuigerringen klopt, heb ik gedubbelchecked. Bovenste met opening (breedste stuk) omhoog, onderste met opening omlaag.
Netjes ook alles ingevet met food grade siliconenvet.
Iemand tips?
Ik heb alle pakkingen vervangen, maar na een espresso of 20 loopt de hendel wederom heel zwaar, vooral omhoog. Ik kan de hendel niet omhoog halen zonder de machine vast te houden, . De orientatie van de zuigerringen klopt, heb ik gedubbelchecked. Bovenste met opening (breedste stuk) omhoog, onderste met opening omlaag.
Iemand tips?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Als de koffie op de juiste manier gedecaffinieerd is, is de smaak alleen iets minder bitter.bert pit schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:07:
@HoppyF
De meeste koffie wordt tegenwoordig ontdaan van de cafeïne door middel van superkritische extractie met koolzuur. Omdat koolzuur al procesmatig in de boon voorkomt geeft dit geen vreemde extra smaak. Ik haal blind uit 20 espresso's die ene er uit waar de cafeïne niet in zit maar de smaak an sich is niet verkeerd - mits deze uiteraard al goed was in de boon zelf.bert pit schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:07:
@HoppyF
Maar aangezien cafeïne bitter is is het eindresultaat ook minder bitterRavhin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:25:
[...]
De meeste koffie wordt tegenwoordig ontdaan van de cafeïne door middel van superkritische extractie met koolzuur. Omdat koolzuur al procesmatig in de boon voorkomt geeft dit geen vreemde extra smaak. Ik haal blind uit 20 espresso's die ene er uit waar de cafeïne niet in zit maar de smaak an sich is niet verkeerd - mits deze uiteraard al goed was in de boon zelf.
Werd hierhieen gestuurd door @Raymond 
Momenteel zetten wij alleen koffie met de mokapot of een vietnamees filtertje voor als mijn vrouw daar trek in heeft.
Maar nu heb ik een Hario V60 setje aangeschaft en ben nu dus alleen nog op zoek naar een niet te duur handmolentje om mee te beginnen, maar ben ook wel geinterresseerd in vervolg molens zeg maar als ik wat duurder/beter/anders wil. Wel handmatig gewoon om het therapeutisch te houden
Ik lees verschillende dingen over de Hario plus en verschil tussen conisch en schijf malers. (zijn er ook handmolens die schijven gebruiken?)
Of moet ik gewoon niet zeuren en voor 34 euro die Hario kermaisch plus halen om mee te beginnen?
Momenteel zetten wij alleen koffie met de mokapot of een vietnamees filtertje voor als mijn vrouw daar trek in heeft.
Maar nu heb ik een Hario V60 setje aangeschaft en ben nu dus alleen nog op zoek naar een niet te duur handmolentje om mee te beginnen, maar ben ook wel geinterresseerd in vervolg molens zeg maar als ik wat duurder/beter/anders wil. Wel handmatig gewoon om het therapeutisch te houden
Ik lees verschillende dingen over de Hario plus en verschil tussen conisch en schijf malers. (zijn er ook handmolens die schijven gebruiken?)
Of moet ik gewoon niet zeuren en voor 34 euro die Hario kermaisch plus halen om mee te beginnen?
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Ik heb hier de Colombia Tumbaga van Fascino.Ravhin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:25:
[...]
De meeste koffie wordt tegenwoordig ontdaan van de cafeïne door middel van superkritische extractie met koolzuur. Omdat koolzuur al procesmatig in de boon voorkomt geeft dit geen vreemde extra smaak. Ik haal blind uit 20 espresso's die ene er uit waar de cafeïne niet in zit maar de smaak an sich is niet verkeerd - mits deze uiteraard al goed was in de boon zelf.
De smaak vind ik wel prima zo, misschien ook even wennen.
Dat wil niet zeggen dat ik altijd cafeïne vrije koffie ga drinken, dit is meer om eens te proberen.
De omschrijving zegt dit:
Sugarcane decaf is nog vrij nieuw en onbekend. Het decafeïneren volgens de sugarcane methode is een natuurlijk proces waarbij geen chemicaliën gebruikt worden. De caffeïne wordt uit de bonen gehaald door middel van Ethyl Acetate. Ethyl Acetate is afkomstig van een mix van azijn en een natuurlijk extract gedistilleerd van suikerriet, blauwe bessen, bieten en druiven.
Eerst worden de bonen gestoomd zodat de poriën open gaan staan, vervolgens worden ze meermaals gespoeld met Ethyl Acetate om de cafeïne te verwijderen. Daarna worden de bonen gedroogd en vervolgens geseald met een natuurlijk wax zodat alle aroma's en smaken bewaard blijven.
De maler is ontzettend belangrijk...bij bijvoorbeeld espresso is je maler belangrijker dan je espressomachine zelf voor het resultaat. Onderschat dus niet wat een maler doet voor je resultaat.
Op Ebay is er ook heel veel keuze, van goed crap tot vrij goed.
https://www.ebay.co.uk/sc...d%2520Grinder&_dcat=32882
Alleen veranderen dit soort dingen zo vaak van naam en licht van uiterlijk, dat ik er zo geen concreet aan kan wijzen als aanrader.
Dit daarentegen is een hele mooie optie:
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11095
(is een klein koffieforum waar alleen liefhebbers zitten en de verkoper is een jarenlang regular)
(ben bijna geneigd hem zelf over te nemen, maar maal zelden/niet handmatig thuis)
Alleen veranderen dit soort dingen zo vaak van naam en licht van uiterlijk, dat ik er zo geen concreet aan kan wijzen als aanrader.
(is een klein koffieforum waar alleen liefhebbers zitten en de verkoper is een jarenlang regular)
(ben bijna geneigd hem zelf over te nemen, maar maal zelden/niet handmatig thuis)
[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 22-01-2021 15:05 ]
Pfoe, ehtylacetaat! Niet iets wat ik zou kiezen, zeker niet als ik zie wat de voor- en nabewerkingen zijn. Ik heb veel met dit oplosmiddel gewerkt; het heeft een penetrante geur en door de esterbinding gevoelig voor pH-schommelingen. Hierbij komt azijnzuur vrij en ethanol (de alcohol uit je biertjeHoppyF schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:59:
[...]
Ik heb hier de Colombia Tumbaga van Fascino.
De smaak vind ik wel prima zo, misschien ook even wennen.
Dat wil niet zeggen dat ik altijd cafeïne vrije koffie ga drinken, dit is meer om eens te proberen.
De omschrijving zegt dit:
Sugarcane decaf is nog vrij nieuw en onbekend. Het decafeïneren volgens de sugarcane methode is een natuurlijk proces waarbij geen chemicaliën gebruikt worden. De caffeïne wordt uit de bonen gehaald door middel van Ethyl Acetate. Ethyl Acetate is afkomstig van een mix van azijn en een natuurlijk extract gedistilleerd van suikerriet, blauwe bessen, bieten en druiven.
Eerst worden de bonen gestoomd zodat de poriën open gaan staan, vervolgens worden ze meermaals gespoeld met Ethyl Acetate om de cafeïne te verwijderen. Daarna worden de bonen gedroogd en vervolgens geseald met een natuurlijk wax zodat alle aroma's en smaken bewaard blijven.
Enniewee: als het lekker is, is het goed genoeg zullen we maar zeggen. Ik ga liever voor sCO2
[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 22-01-2021 15:16 . Reden: tpyo's ]
Inmiddels ben ik de DE koffie een beetje beu en ben ik dus op zoek naar tips voor goede filterkoffie voor m'n Moccamaster - het liefst gemalen.
Ik bestel m'n bonen altijd bij Brandzaak, echter die hebben dus geen gemalen koffie. M'n maler instellen voor filterkoffie laat ik achterwege.
Tips?
Ik bestel m'n bonen altijd bij Brandzaak, echter die hebben dus geen gemalen koffie. M'n maler instellen voor filterkoffie laat ik achterwege.
Tips?
ah ik had alleen zijn oudere molen vergelijk gezeien, ook even bekijken
Ja molen belang had ik al begrepen. Belangrijkste lijkt mij daarbij dat de maling gelijkmatig is dus kwaliteit maalwerk is dan van belang.Nomad schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:03:
De maler is ontzettend belangrijk...bij bijvoorbeeld espresso is je maler belangrijker dan je espressomachine zelf voor het resultaat. Onderschat dus niet wat een maler doet voor je resultaat.
Waar ik vooral mee zit met handmalers is constructie ivm schoonmaken en hygiene. Materaal maakt niet zoveel uit, maar als er veel delen zijn waar vuil enzo in kan blijven vind ik dat een groot minpunt (bijv die molens waar exrta plastic in zit wat niet volledig verlijmt is zeg maar.
Oog wil ook wel wat dus ik kwam ergens de Comandante C40 tegen, en vond die er wel mooi uitzien, maar na het prijskaartje gezien te hebben, is dat geen begin molen voor mij
die Timemore G1 ziet er ook wel mooi uit. In ieder geval weer genoeg info gekregen om in bepaalde richting te zoeken, thanks ^^
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Ik zie het probleem niet zo.Ravhin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:12:
[...]
Pfoe, ehtylacetaat! Niet iets wat ik zou kiezen, zeker niet als ik zie wat de voor- en nabewerkingen zijn. Ik heb veel met dit oplosmiddel gewerkt; het heeft een penetrante geur en door de esterbinding gevoelig voor pH-schommelingen. Hierbij komt azijnzuur vrij en ethanol (de alcohol uit je biertje). Dit is ook geen nieuw proces; het is gepatenteerd in 1903
En om dan te zeggen dat je geen chemicaliën gebruikt...
Enniewee: als het lekker is, is het goed genoeg zullen we maar zeggen. Ik ga liever voor sCO2
Er staat ook dat dit oplosmiddel uit natuurlijke bron komt dus niet synthetisch geproduceerd wordt.
Niet giftig dus hoewel alles giftig kan zijn als je er maar genoeg van inneemt.
Zelfs aan te veel water drinken kun je dood gaan.
Er zal inderdaad wat aan de smaak ingeleverd worden.
Ja ik weet dat er cafeine vrije koffie is, maar heb er zelf weinig mee. Ik heb de afgelopen 10 jaar 1 soort geprobeerd, omdat mijn zoon daar om vroeg.Ravhin schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:25:
[...]
De smaak, tsja... was OK, maar dat is voor iedereen verschillend. Ik ben nooit specifiek op zoek naar cafeïne vrije koffie, omdat ik graag een "cafeïne kick" wil ervaren.
Het zit een beetje in de categorie alcoholvrij. Bij gelegenheden kan het prima zijn, maar ik heb toch liever mèt.
ethylacetaat = ethylacetaat. Of het nu uit natuurlijke bron is of synthetisch geproduceerd wordt... het is nog steeds dezelfde stof. Of dat überhaupt erg is, laat ik even in het midden (ik werk er ook regelmatig mee, het is hartstikke vluchtig dus het is maar de vraag wat je er van terug gaat vinden..maar dat is even een ander verhaal) maar laten we even vooropstellen dat wat de bron ook is, het molecuul gewoon hetzelfde is....HoppyF schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:32:
[...]
Ik zie het probleem niet zo.
Er staat ook dat dit oplosmiddel uit natuurlijke bron komt dus niet synthetisch geproduceerd wordt.
Niet giftig dus hoewel alles giftig kan zijn als je er maar genoeg van inneemt.
Zelfs aan te veel water drinken kun je dood gaan.
Er zal inderdaad wat aan de smaak ingeleverd worden.
Een beetje als: nee ik gebruik geen suikers, alleen maar honing/agavesiroop/vul andere suikerbron in want dat is natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 22-01-2021 15:54 ]
Hi Ha Hopjesvla
Handmalertje erbij halen? Het duurt bij mij ongeveer 5 minuutjes om 30 gram te malen en dan doe ik rustig aan.-Muncky- schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:16:
Inmiddels ben ik de DE koffie een beetje beu en ben ik dus op zoek naar tips voor goede filterkoffie voor m'n Moccamaster - het liefst gemalen.
Tips?
Prima idee eigenlijk. Ik zal even op zoek gaan naar wat info. Wellicht heb jij ook tips?O88088 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:02:
[...]
Handmalertje erbij halen? Het duurt bij mij ongeveer 5 minuutjes om 30 gram te malen en dan doe ik rustig aan.
Ik gebruik een Hario Skerton Plus. Die zijn voor 30 á 40 euro te koop en zijn prima voor filterkoffie.
Ik heb alleen gezegd dat bij deze methode natuurlijke bronnen gebruikt worden.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:52:
[...]
ethylacetaat = ethylacetaat. Of het nu uit natuurlijke bron is of synthetisch geproduceerd wordt... het is nog steeds dezelfde stof. Of dat überhaupt erg is, laat ik even in het midden (ik werk er ook regelmatig mee, het is hartstikke vluchtig dus het is maar de vraag wat je er van terug gaat vinden..maar dat is even een ander verhaal) maar laten we even vooropstellen dat wat de bron ook is, het molecuul gewoon hetzelfde is....
Een beetje als: nee ik gebruik geen suikers, alleen maar honing/agavesiroop/vul andere suikerbron in want dat is natuurlijk
Dus niet iets dat eerst in een fabriek wordt geproduceerd.
Dat de stof scheikundig gelijk is klopt.
Terug naar de koffie maar weer want daar gaat het hier om.
Ok terug naar koffie: ethylacetaat doet meer (met de smaak) dan alleen decaffeineren.HoppyF schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:10:
[...]
Ik heb alleen gezegd dat bij deze methode natuurlijke bronnen gebruikt worden.
Dus niet iets dat eerst in een fabriek wordt geproduceerd.
Dat de stof scheikundig gelijk is klopt.
Terug naar de koffie maar weer want daar gaat het hier om.
Uit natuurlijke bronnen zegt natuurlijk helemaal niets. Genoeg natuurlijke stoffen waar je gewoon dood aan gaat
Natuurlijke bronnen zegt wel iets.bszz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:35:
[...]
Ok terug naar koffie: ethylacetaat doet meer (met de smaak) dan alleen decaffeineren.
Uit natuurlijke bronnen zegt natuurlijk helemaal niets. Genoeg natuurlijke stoffen waar je gewoon dood aan gaat
Ik bedoelde namelijk dat koffieboeren de (natuurlijke) middelen hebben om bonen te decaffeineren.
Ze hebben daar dus geen chemicaliën uit een fabriek voor nodig die mogelijk minder milieu vriendelijk worden geproduceerd.
Maar geen zorg, het merendeel van mijn recent gekochte koffie is gewone koffie.
Misschien dat ik over een paar maanden nog eens een klein pak 250 gram decaf bestel van andere origine.
Alleen denk ik niet dat koffieboeren zelf decaffeineren....HoppyF schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:05:
[...]
Natuurlijke bronnen zegt wel iets.
Ik bedoelde namelijk dat koffieboeren de (natuurlijke) middelen hebben om bonen te decaffeineren.
Ze hebben daar dus geen chemicaliën uit een fabriek voor nodig die mogelijk minder milieu vriendelijk worden geproduceerd.
Maar geen zorg, het merendeel van mijn recent gekochte koffie is gewone koffie.
Misschien dat ik over een paar maanden nog eens een klein pak 250 gram decaf bestel van andere origine.
Dit is bij mij eigenlijk altijd al zo geweest (wel tweedehandse machine) Als er een portafilter in zit kan ik niet met één hand de hendel omhoog krijgen, maar ik zag op YouTube dat het niet zo hoort nee. Heb met er zelf nooit aan gestoord of last van gehad met koffie zetten. Enige wat ik kan bedenken is dat er misschien verschillende pakking sets zijn? Voor de ring die het portafilter afsluit hebben ze in ieder geval 3 versies (iets met vlak versus rond) afhankelijk van hoe oud je machine is._eLMo_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:05:
Iemand ervaring met La Pavoni Europiccola?
Iemand tips?
Volgens mij dus wel.bszz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:50:
[...]
Alleen denk ik niet dat koffieboeren zelf decaffeineren....
Zou heb ik het tenminste wel gelezen.
Hier een uitleg over het proces van een andere koffiebrander.
https://coffeecompany.nl/learn/95-hoe-onze-decaf-werkt/
Klopt, maar die ring zou hier geen effect op moeten hebben, ik heb het ook als het portafilter er niet in zit.SawaFish schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:50:
[...]
Dit is bij mij eigenlijk altijd al zo geweest (wel tweedehandse machine) Als er een portafilter in zit kan ik niet met één hand de hendel omhoog krijgen, maar ik zag op YouTube dat het niet zo hoort nee. Heb met er zelf nooit aan gestoord of last van gehad met koffie zetten. Enige wat ik kan bedenken is dat er misschien verschillende pakking sets zijn? Voor de ring die het portafilter afsluit hebben ze in ieder geval 3 versies (iets met vlak versus rond) afhankelijk van hoe oud je machine is.
Ik heb nu de siliconen zuigerringen besteld, hopelijk gaan die iets soepeler.
Espresso maken gaat al steeds beter, ik heb nu de maling enigszins in het "ballpark", een klein zuurtje en een klein bittertje. De dosering aanpassen gaat nog lastig ivm weegschaal en tamper die nog onderweg zijn. Dat zal wel weer van alles veranderen
Daarnaast naked portafilter en een temperatuur strip onderweg zodat ik daadwerkelijk kan zien wat ik aan het doen ben
Zin in!
Ik heb het zelfde gehad was de DE helemaal zat en geniet nu weer van mijn koffie.-Muncky- schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:16:
Tips?
Voor mijn moccamaster gebruik ik de Sage smart grinder pro met bonen Arabica Caturra medium gebrand
https://benrolandskoffie.nl/product/arabica-caturra/
Grind size 51
Same here, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Iemand tips voor een toegankelijk en gemalen alternatief?-Muncky- schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:16:
Tips?
Of ik zelf malen the way to to?
Kan je laten weten of dat succesvol is? (en waar je dat makkelijk kunt bestellen?) Want als dat zo is wil ik dat misschien ook doen, na ~3 jaar mag er sowieso wel weer eens een grondige schoonmaakbeurt gedaan worden en dan kan dit direct ook gedaan worden._eLMo_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:05:
[...]
Klopt, maar die ring zou hier geen effect op moeten hebben, ik heb het ook als het portafilter er niet in zit.
Ik heb nu de siliconen zuigerringen besteld, hopelijk gaan die iets soepeler.
[...]
En anders kunnen ze je hier misschien verder helpen: https://www.drtradingshop.nl/
Heb er laatst wat spullen besteld van Pavoni maar ze doen ook revisies/reparaties dus waarschijnlijk zien ze dit vaker.
Ik had de onderhoudsset en de meeste andere dingen (stoompunt / temperatuur sticker enzo) besteld bij van Pommeren. Jouw link is net iets goedkoper geloof ik (Thnx!). De bodemloze filterhouder heb ik bij https://www.bluestarcoffee.eu/ (Ierland) weg, is nog niet binnen.SawaFish schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Kan je laten weten of dat succesvol is? (en waar je dat makkelijk kunt bestellen?) Want als dat zo is wil ik dat misschien ook doen, na ~3 jaar mag er sowieso wel weer eens een grondige schoonmaakbeurt gedaan worden en dan kan dit direct ook gedaan worden.
En anders kunnen ze je hier misschien verder helpen: https://www.drtradingshop.nl/
Heb er laatst wat spullen besteld van Pavoni maar ze doen ook revisies/reparaties dus waarschijnlijk zien ze dit vaker.
Stamper en mat komen gewoon van Ali.
Bye bye barista express
:strip_exif()/f/image/SOeCanK6q5JVjSmpdoVLs8dj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een verschil in ervaring. Na drie mislukte kopjes met indialen volledig consistent met 28s en 38 +/- 2ml. En dat nog met een handmatige ramp, 58mm distributor tool is onderweg. Smaak is prima heb nog een restje van café du jour. Morgen beginnen aan het espresso pakket van Fascino.
:strip_exif()/f/image/SOeCanK6q5JVjSmpdoVLs8dj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een verschil in ervaring. Na drie mislukte kopjes met indialen volledig consistent met 28s en 38 +/- 2ml. En dat nog met een handmatige ramp, 58mm distributor tool is onderweg. Smaak is prima heb nog een restje van café du jour. Morgen beginnen aan het espresso pakket van Fascino.
Zit liever niet vast aan een abonnement, maar bedankt voor de tip.Possible schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:44:
Kijk eens op Wakuli punt com
Daar bestel ik mijn bonen, maar ze hebben ook gemalen koffie die ze opsturen en uiteraard vers branden.
Je kan het altijd opzeggen of stop zetten wanneer je wilt. Ik drink genoeg koffie zodat ik het eens per twee weken altijd verse koffie heb.Fromz schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:47:
[...]
Zit liever niet vast aan een abonnement, maar bedankt voor de tip.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ja, voor een voortdurend smaakverschil is malen the way to go. Maalsel verliest te snel aroma.Fromz schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:42:
[...]
Same here, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Iemand tips voor een toegankelijk en gemalen alternatief?
Of ik zelf malen the way to to?
Zelfs met een simpel bonenmalertje met ronddraaiend hakmechanisme ga je dan al sneller vooruit dan met een duurdere koffie. M.i. zelfs als je vervolgens bonen in de supermarkt koopt. En een maler met schijven is vervolgens natuurlijk weer beter / consistenter en dat is er weer in duizend gradaties en zo kun je van een bakkie pleur een dure hobby maken. Zo ben ik van een bonenmaler met hakmechanisme ( nu nog handig om havervlokken te verpulveren) naar een Graeff cm800 naar een Niche Zero gegaan die 4 keer de prijs van m'n moccamaster was (en voor filtermaling proef ik geen verbetering tov mijn Graef).
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1