Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zelf koop ik al lange tijd bij Dutch Barista waar brandconsistentie nooit een issue is en versheid meestal een paar dagen en uitzonderlijk tot twee weken voor minder populaire bonen. Blends, single origin en cup of excellence winnaars altijd op voorraad, in mijn ervaring zeer goed gebranden. De prijs is wel hoger, vanaf 20€/kg maar ik drink niet genoeg dat dit bepalend is voor mij (1 kg is voor mij ongeveer 1 maand koffie)

[ Voor 16% gewijzigd door Phuncz op 10-01-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
Ik bestel altijd bij Fascino of Brandzaak. Fascino heeft ook "overstock" waar je random koffie krijgt voor een lagere prijs, tot nu toe een goede mix van al hun koffies. Leuk als je kwaliteit belangrijker vind dan de specifieke boon, wilt variëren, of nieuwe bonen wilt testen zonder keuze stress. Brandzaak doet aan gratis verzending bij 2kg koffie (35e). Beide branden prima en vers naar mijn ondervinden, maar ik ben niet de meest kritische persoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Ik ben heel blij met de brander hier in de buurt, Koepoort koffie, minder populaire koffies branden ze volgens mij op bestelling zodat deze alsnog vers zijn.
Qua verzendkosten geen idee, tot nu toe heb ik het opgehaald.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-05 11:01
bear87 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:29:
@Mavamaarten

Dan zou ik Fascino aanraden. Fascino heeft een budget lijn vanaf nog geen 12 euro de kilo, en hun andere koffies beginnen zo vanaf 17,95 de kilo.

Fascino was de eerste plek waar ik verse bonen kocht. Momenteel vind ik hun El Salvador Santa Mathilde erg lekker.

Hoofdkwartier ben ik ook fan van, maar dan zit je op 22/23 euro per kilo (wel met gratis verzending bij 1 kg)
De Overstock bij Fascino is ook een goede deal.
Je weet dan weliswaar niet welke koffie je krijgt maar voor €16,49 per kilo is de prijs lager voor wat je krijgt.
Overstock kan ook een koffie zijn van €24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 18:44

Ravhin

no <root>...

Nomad schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:43:
Zoals enkele anderen heb ik ook de koffie van Cafe du Jour geprobeerd.. Kwam eerder deze week binnen en met branddatum van de 24e. Ten tijden van ontvangen ongeveer 2 weken oud, niet goed, niet slecht...ze adverteren ook niet met dagvers, dus hierover geen commentaar. En het was met die kortingsbon ook zeker niet duur, dus geen klachten van mijn kant.

Over de branding daarentegen heb ik wel klachten. Nu ben ik goede koffie en branderijen gewend, zoals koffiestation en het koffielab, Het is daarentegen alsnog lang geleden dat ik zulke onregelmatig gebrande bonen ben tegengekomen. Inclusief echt verbrande bonen ertussen...dat vind ik niet kunnen eigenlijk.
En je proeft het er ook helaas vanaf, de Madrugador is een blend waar ik van proef dat sommige bonen gewoon kapot gebrand zijn, sommigen nog naar pinda smaken en anderen in de blend gewoon niet lekker optimaal gebrand zijn.
Een vriend van mij waar ik regelmatig koffie mee drink kwam tot dezelfde conclusie dat hij echt de lagen kon proeven van de verschillende bonen en niet op een mooie manier. En dat was voordat ik überhaupt iets gezegd had erover.

De Brazil Santos is wat dat betreft vooralsnog een betere blend....met zeker geen bijzonder branding of bonen, maar wel in balans en met een prima smaakpallet dat hoort bij het land.

Vooralsnog is het voor mij geen aanrader als branderij op basis van de 2 zakjes die tot nu toe open gemaakt zijn.
toon volledige bericht
Ik dacht dat het aan mij lag :| De aanbieding was heel erg leuk en gul; ik heb met veel plezier naar verpakking en uitleg gekeken. Goed verwerkt. Ik merkte dus ook verschillende smaken op in één verpakking maar had hem nog niet naar jouw interpretatie geleid. De missess (vooral een theedrinker dus erg kien op smaakpunten in de koffie die ik niet proef) wist na 4x een bakkie al: dit hoeft voor mij niet. Smaakbeeld was complex; bitter en vegetaal tegelijk. Uiteindelijk de restanten aan de buurvrouw gegeven die een stuk minder kieskeurig is en graag de koffie gebruikt die wij niet lekker vinden. Zo heb ik ook de One Mile Coffee roaster in Almere geprobeerd maar die zat niet in mijn smaakprofiel; erg (te?) diep gebrande bonen.
Wij drinken hier graag natural processed, licht geroosterde koffie dus onze voorkeur zit - besef ik mij terdege - zwaar aan een kant van het spectrum ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ravhin schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:29:
[...]
Ik dacht dat het aan mij lag :| De aanbieding was heel erg leuk en gul; ik heb met veel plezier naar verpakking en uitleg gekeken. Goed verwerkt. Ik merkte dus ook verschillende smaken op in één verpakking maar had hem nog niet naar jouw interpretatie geleid. De missess (vooral een theedrinker dus erg kien op smaakpunten in de koffie die ik niet proef) wist na 4x een bakkie al: dit hoeft voor mij niet. Smaakbeeld was complex; bitter en vegetaal tegelijk. Uiteindelijk de restanten aan de buurvrouw gegeven die een stuk minder kieskeurig is en graag de koffie gebruikt die wij niet lekker vinden. Zo heb ik ook de One Mile Coffee roaster in Almere geprobeerd maar die zat niet in mijn smaakprofiel; erg (te?) diep gebrande bonen.
Wij drinken hier graag natural processed, licht geroosterde koffie dus onze voorkeur zit - besef ik mij terdege - zwaar aan een kant van het spectrum ;)
De onder-ontwikkelde bonen geven precies dat, vegetale droge smaak, terwijl andere bonen de bittere verbrandde smaak geven...

(Mijn tip, mocht je die nog niet geprobeerd hebben, is koffie van koffiestation.nl of het koffielab...beiden branden lichter en zorgvuldiger)

Ik was in mijn eerste post vrij mild door te zeggen dat ik misschien erg goede branderijen gewend ben en dit daar niet helemaal mee kon matchen, maar de praktijk is dat ik in jaren niet zulke slecht gebrande bonen ben tegen gekomen en ik dit wel echt slecht vind dat een branderij dit verkoopt. Ze zijn beter in hun marketing en branding qua info op de website, qua verpakking en kletsen over milieuwebewuste pakketbezorgers waar mogelijk....ze tikken alle boxen aan die een consument in 2021 wil zien, behalve focus op het product zelf.

Maar goed, ik heb nog 2 dichte zakjes die ik komende week ga proberen. In filterkoffie vind je nog veel beter terug hoe de branding is, dus zal komende week nog wel een post hierover schrijven icm Hario V60.

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 10-01-2021 11:44 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nomad schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:43:
[...]

De onder-ontwikkelde bonen geven precies dat, vegetale droge smaak, terwijl andere bonen de bittere verbrandde smaak geven...

(Mijn tip, mocht je die nog niet geprobeerd hebben, is koffie van koffiestation.nl of het koffielab...beiden branden lichter en zorgvuldiger)
:Y Koffielab was mijn eerste ervaring met specialty koffie; ik werd weggeblazen door de smaak van framboos die in de koffie zat dat ik dacht dat er smaakstoffen aan toegevoegd waren 8)7 Op aanraden van dit forumtopic heb ik Koffiestation ook geprobeerd en wauw, wat lekker! De Adado Yirgecheffe is hier favoriet als espresso, samen met de Buena Vista die meer zoete fruittonen heeft (heerlijk als Macchiato). Voor de V60 ben ik een beetje aan het spelen - ik heb pas net een V60 en zoek nog naar mijn favo boontje. :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-04 23:01
Zelf nu twee keer een kilo Santos besteld daar, beide keren twee dagen geleden gebrand
Meestal is dat toch wat je _niet_ wil? Of ben je beter in het op tijd bijbestellen dan ik? :).

Ik ben gestopt nu met Brandzaak omdat ik 1) meer lichtere fruitigere dingen wilde proberen 2) Het is altijd dag-vers gebrand, dus je moet het nog een week+ laten liggen :).

Bij Keen vermelden ze altijd dat ze vanwege hun brander zelf aanraden om het 2 weken te laten liggen, en ik heb tot nu toe altijd een mix gekregen tussen '2 weken geleden gebrand en 3 dagen geleden gebrand'. Betekent dat ik iets heb wat ik direct kan opentrekken :).

M'n tussendoor-bestelling bij Shokunin had ook 1 zakje van een week oud en 2 zakjes van een paar dagen oud. Ik vind dat eigenlijk wel OK :).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 16:55
My first... nu weet ik in ieder geval hoe zure espresso smaakt 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DscQ4Ga4DgxIKM2O7ikIFzBNtoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqu23Y2PI5YQzMyKgpOcpeLx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:13
Niet opgedronken hoop ik :)
Dit hoort erbij en nu is het een kwestie van oefenen. Hoe vaker je espresso hebt gemaakt, des te sneller kom je uit op de juiste maalgraad van je nieuwe koffie. Ik vind het altijd spannend en het hoort erbij. De Engelsen noemen het dial in en ik moet dan altijd aan dat deuntje van die ouwe 56k modems denken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
SMLDK schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:14:
My first... nu weet ik in ieder geval hoe zure espresso smaakt 😂

[Afbeelding]
Haha, herkenbaar :P
Ben er in de afgelopen dagen ook achter gekomen dat een halfautomaat heel andere koek is dan een volautomaat. Niet alleen qua bediening en gemak, maar ook vooral qua smaak.

Wat me vooral op is gevallen:
- De koffie uit mijn volautomaat was een stuk milder/minder straf dan uit de Gaggia. Echter wel minder uitgesproken qua smaak.
- Een goede weegschaal is onmisbaar, en gaat er ook z.s.m. komen.
- Het afstellen van de maler komt nauwer dan ik had verwacht.
- Er gaat (veel) meer koffie doorheen dan voorheen.
- Melk opschuimen is nog een vak apart.
- Ik heb nog genoeg te leren :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 16:55
Een klein slokje genomen om te kijken waar ik uitkom op dit Espresso Compass...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0rTzAGrF5RgLbafRGMK6Qeq0Zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6DUIPPsNWyAxTwH41q8H8XG.jpg?f=fotoalbum_large
Zawaponga schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:45:
... ik moet dan altijd aan dat deuntje van die ouwe 56k modems denken :P
Ik heb sinds mensenheugenis het geluid van een 56k modem als ringtone 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HoppyF schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:19:
[...]

De Overstock bij Fascino is ook een goede deal.
Je weet dan weliswaar niet welke koffie je krijgt maar voor €16,49 per kilo is de prijs lager voor wat je krijgt.
Overstock kan ook een koffie zijn van €24.
Het scheelt de keuzestress en dat is ideaal.

Wanneer je drie zakken koopt krijg je vrijwel altijd (sample van ~10 bestellingen) 1x een espresso blend en twee andere zakken. De andere zakken zijn vaak wel leuk.

De koffie is meestal minder spannend (bv. weinig natural processed) dan wat er tussen de James Hoffman coffee tasting zat, maar lekkere koffie. Goed genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
ANdrode schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Het scheelt de keuzestress en dat is ideaal.

Wanneer je drie zakken koopt krijg je vrijwel altijd (sample van ~10 bestellingen) 1x een espresso blend en twee andere zakken. De andere zakken zijn vaak wel leuk.

De koffie is meestal minder spannend (bv. weinig natural processed) dan wat er tussen de James Hoffman coffee tasting zat, maar lekkere koffie. Goed genoeg voor mij.
Ok, bedoel je als in één bestelling 3 stuks Overstock besteld je dus ook drie verschillende soorten krijgt?
Tot nu toe heb ik bij een bestelling 1x Overstock gedaan omdat ik niet het risico wilde nemen drie dezelfde Overstock te krijgen die dan toevallig ook nog eens niet zo favoriet zijn.
Wat ik nu kreeg was prima maar je zult net zien dat het bij meerdere stuks niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HoppyF schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Ok, bedoel je als in één bestelling 3 stuks Overstock besteld je dus ook drie verschillende soorten krijgt?
Tot nu toe heb ik bij een bestelling 1x Overstock gedaan omdat ik niet het risico wilde nemen drie dezelfde Overstock te krijgen die dan toevallig ook nog eens niet zo favoriet zijn.
Wat ik nu kreeg was prima maar je zult net zien dat het bij meerdere stuks niet lukt.
Ja: ~10x 3x overstock besteld, altijd 1x espresso en 2x een andere.

Maar dus geen garanties daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-05 17:08

Don Quijote

El Magnifico

Korte vraag die ik niet zo snel beantwoord krijg op de website van Jura.

Ik twijfel momenteel tussen de Jura ENA8 en de E8. Nu is de E8 dit jaar ge-update met een nieuwe maler. Op de website wordt deze aangegeven als “professional Aroma Grinder”. De ENA8 heeft het over een “Meertraps Aroma G3 molen”.

In de verschillende reviews die ik heb gekeken wordt dit verschil niet benoemd. Klopt het dan dat de E8 de betere maler heeft? Of zien het stiekem gewoon dezelfde met een andere naam?

[ Voor 42% gewijzigd door Don Quijote op 10-01-2021 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:25
In de nieuwste E8 zit net een andere molen dan in de Ena8. Het grote verschil is de motor en overbrenging. Het komt tegenwoordig niet vaak voor dat dat gedeelte stuk gaat. Het is dus meer een theoretisch voordeel.
Beide molens hebben lage retentie en aroma+ maalschijven.
De Ena is vooral voor mensen die weinig koffie drinken (2 a 4 koppen op een dag). De E8 heeft alles groter en is bedoeld voor een gemiddeld huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
ANdrode schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:48:
[...]

Ja: ~10x 3x overstock besteld, altijd 1x espresso en 2x een andere.

Maar dus geen garanties daarvoor :)
Idem dito hier, misschien ooit wel eens iets dubbel gekregen (bestel meestal 3*1kg) maar kan het niet met zekerheid herinneren. En ik bestel er regelmatig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Kon mezelf toch niet inhouden en een La Pavoni gescoord voor €150. Nu sparen en op zoek naar een goede maler (Niche Zero leek me wel wat).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-04 14:23
Hallo koffieleuters,

even een vraag van iemand die al jaren Nespresso drinkt en over wil gaan op iets anders.
Ik heb al wat onderzoek verricht naar een nieuw apparaat wat eigenlijk aan de volgende eisen moet voldoen.
Lekkere koffie
Makkelijk in gebruik
Niet al te duur

Ik ben uitgekomen op Rancilio Silvia.
Met name omdat je hiermee een lekkere espresso kan zetten en .....
je in deze E.S.E. servings pods kan zetten.
Nu vind ik niet veel info over hoe de smaak hiervan is bij een Silvia. Weet iemand of is dat gewoon is als bij ieder ander apparaat waar E.S.E. servings in kunnen?

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 20:13

Honesty

kattenneus!

PVD66 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:34:
Hallo koffieleuters,

even een vraag van iemand die al jaren Nespresso drinkt en over wil gaan op iets anders.
Ik heb al wat onderzoek verricht naar een nieuw apparaat wat eigenlijk aan de volgende eisen moet voldoen.
Lekkere koffie
Makkelijk in gebruik
Niet al te duur

Ik ben uitgekomen op Rancilio Silvia.
Met name omdat je hiermee een lekkere espresso kan zetten en .....
je in deze E.S.E. servings pods kan zetten.
Nu vind ik niet veel info over hoe de smaak hiervan is bij een Silvia. Weet iemand of is dat gewoon is als bij ieder ander apparaat waar E.S.E. servings in kunnen?
Ik zal proberen om er dan een maler bij te nemen omdat dat een stuk beter is dan die ese servings anders is het een beetje overkill. Hoewel hij natuurlijk iets beter de temperatuur zou houden dan een goedkoper model, qua werk is het iets meer, hoewel dat ook snel went.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
Ja een maler komt er zeker nog, maar soms heb ik (of mijn vrouw) geen tijd om echt espresso te zetten en dan is het wel zo fijn als je toch snel een lekker bakkie koffie kan nemen met E.S.E. servings.

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
De machine is maar slecht geschikt voor ese servings.
Er is een bakje te krijgen voor de filter drager waar de serving goed in past.
Alleen de plek waar het water uit de machine komt is vlak en een serving is afgerond. Een deel van het water loopt langs de serving in het kopje. De smaak zal dus wateriger zijn dan een goede espresso en wateriger dan uit een specifieke ese machine.
Dit geldt overigens voor alle machines niet specifiek de Rancilio. Het is bij een aantal machines wel een check mark item maar echt goed werkt het nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 07:22
dipje2 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:34:
[...]
Meestal is dat toch wat je _niet_ wil? Of ben je beter in het op tijd bijbestellen dan ik? :).
Klopt! Paar dagen later op zijn vroegst pas gebruiken. Ondanks dat mijn ervaring anders is, is het wel kwalijk dat het afhangt van je bestelling. Ga zeker wat van de tips hier proberen.. 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Omdat ik graag ook een conische maler wilde hebben en de Niche nauwelijks te krijgen is (en straks BTW en invoerrechten overheen komen), maar een tweedehands Compak K10 "erbij" gekocht. Zodra deze er is zal ik rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 15:25

Jeroen87

Bier Connaisseur

Een goede koffie uitzoeken voor de volautomaat is lastiger dan het lijkt, de koffie moet op alles "goed" scoren. Je moet er zowel een goede espresso, cappuccino of normale koffie van kunnen zetten.

Zijn er bepaalde koffies die hier meer geschikt voor zijn dan anderen? Kijk nu bijv. bij Koffiestation, of Brandzaak, maar kan in omschrijvingen van de koffie niet goed uithalen welke het meest allround is qua boon en dus het meest geschikt voor een volautomaat.

Iemand tips?

Craft beer specialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
__fred__ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:55:
Omdat ik graag ook een conische maler wilde hebben en de Niche nauwelijks te krijgen is (en straks BTW en invoerrechten overheen komen), maar een tweedehands Compak K10 "erbij" gekocht. Zodra deze er is zal ik rapporteren.
Die schijven heb ik ook gehad (in andere machine)...echt heel goed en heerlijk laag rpm in verhouding....wat het stil malen maakt.
Maar de machine zelf is wel lekker groot, dat was 7 a 8 jaar geleden nu eenmaal niet anders, maar ik ben blij met de ontwikkeling van kleinere goede malers :).

Ben benieuwd hoe hij je gaat bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Wat was de reden dat je specifiek een conische maler wilde hebben? Ervaring opdoen of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:16
Jeroen87 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:42:
Een goede koffie uitzoeken voor de volautomaat is lastiger dan het lijkt, de koffie moet op alles "goed" scoren. Je moet er zowel een goede espresso, cappuccino of normale koffie van kunnen zetten.

Zijn er bepaalde koffies die hier meer geschikt voor zijn dan anderen? Kijk nu bijv. bij Koffiestation, of Brandzaak, maar kan in omschrijvingen van de koffie niet goed uithalen welke het meest allround is qua boon en dus het meest geschikt voor een volautomaat.

Iemand tips?
Ik stond ook voor die lastige keuzes met mijn volautomaat want ik drink zelf espresso en cappuccino, en mijn vriendin lungo (cafe crème bij Siemens). In het begin heb ik van alles geprobeerd en nu kies ik bewust voor bonen uit Midden of Zuid-Amerika want die komen er bij mij mooier eruit voor alle manieren van zetten. Kenya of Ethiopië zijn meer fruitiger en dat gaat soms goed en soms mis (zurig) maar omdat dergelijke bonen relatief duurder zijn begin ik daar niet meer aan. Als ik in de beschrijving citrusachtige smaken lees dan pas ik liever.

Brandzaak heb ik een paar keer geprobeerd maar ik vind er weinig smaak aan zitten. Gezien de prijzen denk ik dat ze matige kwaliteit inkopen want het is vrij vlak vergeleken met Koffiestation. Bij Koffiestation wissel ik af tussen de Braziliaan, Guatemala (die doet het goed met een volautomaat, mooi rood fruit knalt erdoor) en ik ben ook wel fan van hun nieuwe Nicaragua (washed).

Moet er wel bij zeggen dat ik uit Groningen kom, lichtelijk bevooroordeeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:55

Iemand tips?
Ik gebruik zelf sinds december een volautomaat en ik kan bevestigen dat het idd lastig is :D
Zelf heb ik een proefpakket van brandzaak besteld (met 6 smaken) heb 2/3e nu gebruikt en tot nu toe is yirgacheffe mijn favoriet, zowel als espresso als lungo heerlijk smaakvol.

De overige bonen vond ik tot nu toe zoals ook @D. Ninjai aangeeft een beetje vlak.

[ Voor 4% gewijzigd door Nachtapotheker op 11-01-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ravhin schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:18:
Wat was de reden dat je specifiek een conische maler wilde hebben? Ervaring opdoen of...?
Neuh, ik heb al een flat burr maler (super jolly) en wilde gewoon eens kijken wat de verschillen zijn. Bovendien drink ik 90% van de tijd een espressoblend, geen single origin. Een stukje uitruil van clarity v.s. complexity en crema. Tot een jaar of 7 geleden was een K10 WBC het hoogst haalbare. Dat is natuurlijk door de specialtymalers met 90mm+ platte schijven en lichtere koffies van de laatste tijd een beetje uit het zicht gehaald, maar ik doe eens een beetje contrair. De realiteit is dat ik weinig expirimenteer met 2 kinderen, niet zoveel tijd heb en gewoon de beste espresso wil. Een hele middag single dosen met 10 verschillende koffies zit er gewoon niet in qua tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Nomad schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:52:
[...]
Maar de machine zelf is wel lekker groot, dat was 7 a 8 jaar geleden nu eenmaal niet anders, maar ik ben blij met de ontwikkeling van kleinere goede malers :).
Ben benieuwd hoe hij je gaat bevallen :)
65 cm volgens mij met de originele hopper. Ik heb nog een hopper ergens zwerven van een K3 die volgens mij past en de helft zo hoog is, zo niet minder. Wellicht dat ik hem nog ombouw naar on demand i.p.v. doser.

[ Voor 17% gewijzigd door __fred__ op 11-01-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:30

Moofnor

King of my castle

Hier is de eerste zak van Cafe du Jour er ook bijna doorheen. Jammer om de andere ervaringen te lezen, maar fijn om te horen dat de inconsistente resultaten niet alleen van mijn eigen onkunde komen :+

Wel heb ik het idee dat elke resultaat (te lang, kort, goed whatever) net een scherper randje heeft dan ik zou verwachten van een espresso. Na wat lezen wordt dit vaak verweten aan de te hoge druk van de Gaggia Classic. Nu heb een 2e-hands machine uit 2013, zonder te weten of deze al is aangepast. Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de druk?
Na wat rondzoeken zijn er verschillende opties, maar ik vind het neerleggen van 50+ euro voor eenmalig gebruik van een manometer een beetje aan de straffe kant.
Daarentegen lees ik dat aanpassen aan de hand van terugstroomsnelheid van het water niet altijd even precies is. Hoe hebben jullie dit opgelost?

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK

Iemand tips?
Eigenlijk vooral iets wat donker gebrand is :+
Ik denk dat je met de Costa Rica van Brandzaak wel goed zal zitten.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-05 19:17
Mijn Gaggia Classic (ouder type) begint het een beetje te begeven en wil graag een nieuw apparaat kopen. Ik kan natuurlijk de nieuwe Gaggia Classic Pro kopen, maar kan ook upgraden naar een Rancilio Silvia (grotere boiler) of een zijstap maken naar een Lelit Anna bijvoorbeeld. Wat raden jullie aan? En zijn er nog machines die ik over het hoofd zie in deze categorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:25
acidd91 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:37:
Mijn Gaggia Classic (ouder type) begint het een beetje te begeven en wil graag een nieuw apparaat kopen. Ik kan natuurlijk de nieuwe Gaggia Classic Pro kopen, maar kan ook upgraden naar een Rancilio Silvia (grotere boiler) of een zijstap maken naar een Lelit Anna bijvoorbeeld. Wat raden jullie aan? En zijn er nog machines die ik over het hoofd zie in deze categorie?
Als je niet bang bent om gebruikt te kopen: https://link.marktplaats.nl/m1639669422 :).

Heb de Zaffiro ook gehad als instap E61, fijne machine met 'grote' boiler (0,7l) dus stabiele temp. Stomen duurt wat langer qua opwarmen maar werkt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVD66
Teus.espresso schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:30:
De machine is maar slecht geschikt voor ese servings.
Er is een bakje te krijgen voor de filter drager waar de serving goed in past.
Alleen de plek waar het water uit de machine komt is vlak en een serving is afgerond. Een deel van het water loopt langs de serving in het kopje. De smaak zal dus wateriger zijn dan een goede espresso en wateriger dan uit een specifieke ese machine.
Dit geldt overigens voor alle machines niet specifiek de Rancilio. Het is bij een aantal machines wel een check mark item maar echt goed werkt het nooit
Dank voor je reactie, reden te meer om dan ook snel een koffiemolen aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 09-05 08:32
Vraagje: wij hadden voorheen een Melitta Baristo T machine. Die had de mogelijkheid om een melkreservoir aan te sluiten, en dan een soort van cappucino te maken. De melk wordt dan aangezogen uit het reservoir en meegenomen met het stoom. Dat werkt redelijk, maar t schuim was meer een soort van bellenklets zonder body.
Daarvoor had ik een Nespresso (weet niet meer welke) die een soortgelijk principe had.

Heb destijds (Melitta) wat geexperimenteerd met verschillende melksoorten maar het resultaat was altijd hetzelfde: bellenblaas
Dat systeem met melk die aangezogen wordt werkt blijkbaar gewoon niet fatsoenlijk.

Onlangs ging die Melitta kapot en hebben we een Krups EA8150 gekocht, gewoon lekker betaalbaar zonder al te veel toeters en bellen. Koffie maken doet ie prima.
Deze heeft echter een stoompijpje dat je in de melk moet steken.

Nu heb ik dit ook twee keer geprobeerd, maar zonder resultaat: niet alleen wordt de vertoont de melk genoeg geen schuimvorming, na een seconde of 30 begint het ENORM te borrelen en klots de melk aan alle kanten over de randen, mijn handen (auw) en is het een grote bende in een straal van 50cm, wtf
Vandaag met speciale opschuimmelk geprobeerd, exact hetzelfde resultaat.

Wat doe ik verkeerd?

Volgens de manual moet je de stoompijp ong 1cm in de melk steken, maar er staat niet bij hoe lang, maar ik zie op geen enkel moment iets van schuim ontstaan

Het boeit me op zich niet zo als dit ook gewoon niet werkt, ik wilde gewoon een simpele en betaalbare koffiemachine (en daar voldoet deze perfect aan), maar ik had eigenlijk verwacht om met een echt stoompijpje wel redelijke cappucinoschuim te kunnen maken.
edit: misschien nog eens wat oefenen https://misterbarish.nl/k...schuimen-met-stoompijpje/

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 13-01-2021 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Probeer minder ver in de melk. Een paar millimeter is voldoende. Als het goed is hoor je dan een licht slurpend geluid. Dat is de buitenlucht die mee de melk ingaat. Ik stoom altijd meer op gehoor dan op zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
stefijn schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:54:

Nu heb ik dit ook twee keer geprobeerd, maar zonder resultaat: niet alleen wordt de vertoont de melk genoeg geen schuimvorming, na een seconde of 30 begint het ENORM te borrelen en klots de melk aan alle kanten over de randen, mijn handen (auw) en is het een grote bende in een straal van 50cm, wtf

Wat doe ik verkeerd?

edit: misschien nog eens wat oefenen https://misterbarish.nl/k...schuimen-met-stoompijpje/
Ja zeg, ga je je eigen vraag al beantwoorden :D

Langzaam dieper in de melk laten zakken vanaf het melk oppervlakte tot je een soort 'papierscheur' geluid hoort schijnt het te doen, of een losse melkopschuimer kopen, hoewel ik persoonlijk de structuur en het mondgevoel van daarmee opgeschuimde melk onplezierig vind.

[ Voor 16% gewijzigd door RoosW op 13-01-2021 16:14 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
Vraagje: wij hadden voorheen een Melitta Baristo T machine. Die had de mogelijkheid om een melkreservoir aan te sluiten, en dan een soort van cappucino te maken. De melk wordt dan aangezogen uit het reservoir en meegenomen met het stoom. Dat werkt redelijk, maar t schuim was meer een soort van bellenklets zonder body.
Daarvoor had ik een Nespresso (weet niet meer welke) die een soortgelijk principe had.

Heb destijds (Melitta) wat geexperimenteerd met verschillende melksoorten maar het resultaat was altijd hetzelfde: bellenblaas
Dat systeem met melk die aangezogen wordt werkt blijkbaar gewoon niet fatsoenlijk.

Onlangs ging die Melitta kapot en hebben we een Krups EA8150 gekocht, gewoon lekker betaalbaar zonder al te veel toeters en bellen. Koffie maken doet ie prima.

Wat doe ik verkeerd?

Volgens de manual moet je de stoompijp ong 1cm in de melk steken, maar er staat niet bij hoe lang, maar ik zie op geen enkel moment iets van schuim ontstaan

Het boeit me op zich niet zo als dit ook gewoon niet werkt, ik wilde gewoon een simpele en betaalbare koffiemachine (en daar voldoet deze perfect aan), maar ik had eigenlijk verwacht om met een echt stoompijpje wel redelijke cappucinoschuim te kunnen maken.
toon volledige bericht
Naast de bovengenoemde adviezen, moet je de melk ook niet te lang opschuimen. Het moet niet gaan koken want dan krijg je inderdaad een bende.

Wat mij erg hielp in het begin was een simpele melkschuim thermometer. Voor een tientje te koop en minder nog op amazon of aliexpress.

https://www.simonlevelt.n...bc8uMEoKuZskaAgL5EALw_wcB

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF

Wat doe ik verkeerd?

toon volledige bericht
Het opschuimen met mijn Siemens EQ.500 classic gaat prima.
Deze heeft een slangetje om melk op te zuigen.
Hierdoor ontstaat een mooi stevig melkschuim.
Ik gebruik meestal volle houdbare melk of Globemilk Barista wat ook houdbare volle melk is met iets meer vet.

Stoompijpje moet ook werken maar ik vond dit bij mijn vorige volautomaat niet handig werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:48
Toen ik m'n Quickmill had gekocht had ik wat Youtube filmpjes erover opgezocht. Deze is in het Duits dus daar moet je tegenkunnen maar de techniek werkt wel:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Milch aufschäumen mit Thermoblock Siebträger (Quickmill 0820) | perfekter Milchschaum zu Hause

En zo heb ik het ook geprobeerd bij de Philips volautomaat van m'n ouders en daar werkte het ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• __fred__

Goeie metalen melkopschuimkan kopen. Iets over de helft vullen voor cappucino, nog net iets meer voor latte (art). Melkpijpje iets onder het oppervlak, uit het midden richting de rand erin doen. Het helpt om het melkpijpje ook enigszins schuin erin te hebben zodat er een werveling ontstaat. Pijpje aanzetten en terwijl het schuimt meegaan met het oppervlak zodat je precies de juiste grootte bubbels ontstaat. Naar mate er meer schuim ontstaat evt iets dieper onder het oppervlak houden. Houd je hand om de kan zodat je voelt dat ie warm wordt. Op het moment dat je je hand er niet meer omheen kunt houden omdat het te warm wordt is de temperatuur goed. Geen thermometer voor nodig. Als je hier handig in wordt is het moment dat het kannetje tot de rand vol zit met schuim en het moment dat je hand er niet meer tegenaan kan exact tegelijk.

Kan paar keer kloppen en ronddraaien op je aanrechtblad om de grootste bellen te laten instorten zodat je een mooi schuim krijgt.

Ander nieuws. Heb een kilo Kenya Ndaroini AA besteld bij Bocca. Licht gebrande en bijzondere koffie met veel fruit en zuur (zoals veel keniaanse koffie), maar ook cassis en echt zoet.

https://bocca.nl/wp-conte...nya_Ndaroini_AA_def-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 07:25
O88088 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:18:
Toen ik m'n Quickmill had gekocht had ik wat Youtube filmpjes erover opgezocht. Deze is in het Duits dus daar moet je tegenkunnen maar de techniek werkt wel:

[YouTube: Milch aufschäumen mit Thermoblock Siebträger (Quickmill 0820) | perfekter Milchschaum zu Hause]

En zo heb ik het ook geprobeerd bij de Philips volautomaat van m'n ouders en daar werkte het ook.
Volautomaat = thermoblock dus die video zou goed advies moeten geven idd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

_eLMo_ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:10:
Kon mezelf toch niet inhouden en een La Pavoni gescoord voor €150. Nu sparen en op zoek naar een goede maler (Niche Zero leek me wel wat).
En dit is hoe een pre millenium La Pavoni eruit ziet zonder groot onderhoud haha. De nieuwe pakkingset gaat er vandaag in. Spoiler tags voor degene met zwakke maag ;P

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qm_qGgxf16rwlvYKw4K55kZD-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMKbraSqSTA7YNqXHD5isf8k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNvqgFYyaeJ9QNvgxE9ZXywc2j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v91ElMGaguEk2opMOF2VO6ng.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9HfZ3op4dNMWbgsDPKpmAf1umE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5LKu0akglS8m3tLgE62sXzs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
_eLMo_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:24:
[...]

En dit is hoe een pre millenium La Pavoni eruit ziet zonder groot onderhoud haha. De nieuwe pakkingset gaat er vandaag in. Spoiler tags voor degene met zwakke maag ;P

Pfft. Die persoon heeft alleen maar asbak gedronken zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Verklaart de prijs wel denk ik - hier komt nooit lekkere koffie uit zo :F
Daarentegen zie ik niets wat niet op te lossen is met wat TLC en sulfaminezuur (Calcinet) ;)
Wellicht een nieuwe doucheplaat en dan ben je wss voor een paar jaar weer het heertje d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 08-05 17:35

bebopper

I'm an absolute beginner...

Situatie gisteren: koffie bijna op & zin hebben in koffie --> redelijk veel besteld :)

Eerste keer Fascino, dus van alles meegepakt (espresso proefpakket en nog 4 losse koffies); hiermee eens proberen en uitvinden welke we hier lekker vinden.

Gisteren besteld en allemaal eergisteren of gisteren gebrand... dat is wel heel erg vers en snel thuisgeleverd (en dat zelfs helemaal in Belgie :)). Met de code [thuiswerken] zelfs zonder verzendkosten.

Moet nu zelfs nog even geduld hebben voordat ik ermee aan de slag ga (zo vers gebrand) :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnjuVw_wMIIWEOlhOKySCfWWKyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDMGsQ75uXgPFLhGWiqwKND7.jpg?f=fotoalbum_large
_eLMo_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:24:
[...]
Wat hieruit kwam kon geen koffie meer genoemd worden volgens mij, hier ga je wel echt eer van je werk hebben nadat je em schoongemaakt hebt :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __fred__
2kg is hier op het moment in een maand weg. Lockdownverveling en thuiswerken is geen goeie combinatie voor je portemonnee. Wel goed voor je baristaskills ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
bebopper schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:41:
Situatie gisteren: koffie bijna op & zin hebben in koffie --> redelijk veel besteld :)

Eerste keer Fascino, dus van alles meegepakt (espresso proefpakket en nog 4 losse koffies); hiermee eens proberen en uitvinden welke we hier lekker vinden.

Gisteren besteld en allemaal eergisteren of gisteren gebrand... dat is wel heel erg vers en snel thuisgeleverd (en dat zelfs helemaal in Belgie :)). Met de code [thuiswerken] zelfs zonder verzendkosten.

Moet nu zelfs nog even geduld hebben voordat ik ermee aan de slag ga (zo vers gebrand) :9

[Afbeelding]

[...]

Wat hieruit kwam kon geen koffie meer genoemd worden volgens mij, hier ga je wel echt eer van je werk hebben nadat je em schoongemaakt hebt :*)
toon volledige bericht
Keuze genoeg voorlopig! ;)
Ik ga binnen twee weken ook weer bestellen.
Vind de koffie lekker hoewel smaak persoonlijk is en de ene soort beter bevalt dan de ander.
Ligt er ook aan of je espresso drinkt of lungo, dan wel cappuccino.
Hier eigenlijk vooral lungo en cappuccino.
Wat ik nog ga proberen bij de volgende bestelling is een caffeine vrije koffie.
Dan wel gemalen want ik kan met mijn volautomaat niet even snel wisselen.
Ik kan er wel gemalen koffie mee zetten maar heb dit nog niet uitgeprobeerd.
Losse maler heb ik (nog) niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ravhin schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:34:
Verklaart de prijs wel denk ik - hier komt nooit lekkere koffie uit zo :F
Daarentegen zie ik niets wat niet op te lossen is met wat TLC en sulfaminezuur (Calcinet) ;)
Wellicht een nieuwe doucheplaat en dan ben je wss voor een paar jaar weer het heertje d:)b
Nieuwe pakking set, onkalking, naked Portafilter, nieuwe overdrukveer.

Douchekop zat idd flink verstopt, ik heb hem helemaal schoongemaakt en functioneerd nu prima, dus ik zie nog geen reden voor een nieuwe.

Wel nieuwe stoomknop en wat kleine onderdeeltjes besteld voor het uiterlijk. Nieuwe aan/uit knop want het lampje was kapot (dit is een met een 2 standenknop).

Alles bij elkaar €150 voor de Pavoni en zo’n €100 aan spullekes.

Voor €250 dus een praktisch nieuwe Pavoni, en daarvoor gaan ze hier in NL zo’n beetje op MP in ongerenoveerde toestand haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 08:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Teus.espresso schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:30:
Het is bij een aantal machines wel een check mark item maar echt goed werkt het nooit
Ik moet zeggen, ik ben dik 20 jaar geleden begonnen met een francis francis x1 met ese servings. Dat ging eigenlijk prima. Sterker nog, ik heb hem nog steeds, maar dan als "decorative item".

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 13:20
Nog even terugkomende op mijn bericht van een tijdje terug over een te koude melktemperatuur uit mijn Nivona 779:
Zojuist de temperatuur gemeten direct onder de uitlaat en die is maximaal 48 graden. Dat lijkt me niet normaal en veel te laag toch?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
bramv82 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:14:
Nog even terugkomende op mijn bericht van een tijdje terug over een te koude melktemperatuur uit mijn Nivona 779:
Zojuist de temperatuur gemeten direct onder de uitlaat en die is maximaal 48 graden. Dat lijkt me niet normaal en veel te laag toch?
Idealiter tussen de 60 en 70, maar het zal de eerste volautomaat niet zijn die maar 50 graden haalt.

Er is een melktemperatuurinstelling, maar die zul je al wel geprobeerd hebben:

https://www.nivona.com/fi...7er_2018-V3_BDA_GB_01.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door __fred__ op 14-01-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

@RoosW : Hoe bevalt de koffie die je bij de Almeerse microbrander hebt gehaald?
Ik heb ze ook geprobeerd maar vond ze erg diep gebrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:49:
@RoosW : Hoe bevalt de koffie die je bij de Almeerse microbrander hebt gehaald?
Ik heb ze ook geprobeerd maar vond ze erg diep gebrand.
Ik ben met een pakje bezig, maar mijn huidige molen kan geen koffie brouwen van deze (licht) gebrande bonen, ik heb gisteren de Compak K3 Elite binnen gekregen, nu onderdelen bestellen, silicinenvet (food grade) en de boel schoonmaken en nakijken.
Dan daarna pas verder met deze bonen, ga voor nu wel even terug naar de Illy bonen, de Graef heeft met deze bonen 1 streepje van de 40 voor acceptabele espresso, en daar zit ik telkenmale een streepje van af :/
Vergeleken met de Illy bonen zijn deze mooi licht, dus zeker niet diep gebrand (zoals de Illy wel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:59
Ik heb op zoek naar een nieuwe volautomaat en twijfel nog tussen de Jura ENA 8, E8 of S8. Voor het gemak kijk ik alleen naar de nieuwste 2020 modellen.

Vanwege de lockdown kan ik niet even naar een winkel om ze te bekijken helaas.

Mijn grootste vragen:
- is het verschil tussen de G3 maler en de "professionele maler" merkbaar?
- is het maximum van 10 gram in de ENA 8 niet wat aan de krappe kant?
- werkt het touchscreen vd S8 fijner dan de knoppen in de E8?

De S8 valt - wat ik op YouTube kan zien - volledig aan te passen, waar je de presets kan dupliceren om bijvoorbeeld meerdere koffie presets te maken. Echter lijkt het swipen op diezelfde filmpjes niet altijd even soepel te gaan, terwijl een knop altijd reageert. Heeft iemand ervaring met het touchscreen in de S8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
__fred__ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Ander nieuws. Heb een kilo Kenya Ndaroini AA besteld bij Bocca. Licht gebrande en bijzondere koffie met veel fruit en zuur (zoals veel keniaanse koffie), maar ook cassis en echt zoet.

https://bocca.nl/wp-conte...nya_Ndaroini_AA_def-1.pdf
Die drink je dan voor filter of zet je er espresso mee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Nomad schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:43:
[...]

Die drink je dan voor filter of zet je er espresso mee? :)
espresso. Ik drink eigenlijk alleen filterkoffie op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
De vragen over de Juras zijn al enigszins beantwoordt in dit forum maar in het kort;
Verschil tussen de molens in alleen een theoretisch voordeel (de professionele molen is een reactie op de hoge uitval van de eerste aroma+ molens maar is nu onder controle).
De Ena8 hoeft maar 10 gram te malen omdat hij alleen enkele kopjes koffie kan zetten. Sterker in de zetgroep past maximaal ongeveer 16 gram koffie. Bij een dubbele koffie is dat 8gram per kopje, dat is minder dan de 10gram van de Ena8. Bij enkele koffie zijn ze weer gelijk dus in de praktijk maakt is er geen verschil.
Ik vind de S8 minder fijn werken dan de E8. Instellingen zijn gemakkelijker in de S8 zoals je ziet op YouTube. In het dagelijks gebruik merk je echter een lichte aarzeling bij reactie op aanraken van het scherm. Na het maken van een product met melk krijg je een scherm vullende pop up over schoonmaken van de opchuimer bij de S8. De E8 doet dat een heel stuk subtieler.
Voor mij zijn Ena8 en E8 de betere keuzes. Ena voor als je max 4 koffie per dag drinkt, de E8 als je meer drinkt.
Voor de compleetheid er komt ook nog een Ena4 zonder melk functie maar voor de rest lijkend op de Ena8.

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 15-01-2021 10:16 . Reden: aangepast nav reactie Pirke ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:59
Teus.espresso schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:48:
[...]
De Ena8 hoeft maar 10 gram te malen omdat hij alleen enkele kopjes koffie kan zetten. Sterker in de zetgroep past maximaal ongeveer 12 gram koffie. Bij een dubbele koffie is dat 6gram per kopje, dat is minder dan de 10gram van de Ena8. Bij enkele koffie zijn ze weer gelijk dus in de praktijk maakt is er geen verschil.
Je bedoelt dat de zetgroep vd E8/S8 maximaal 12 gram aan kan? Volgens de specificaties is dat 16 gram namelijk. Nog steeds geen 20 nee voor een 2x10 gram kopje, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoosW schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:08:
[...]

Ik ben met een pakje bezig, maar mijn huidige molen kan geen koffie brouwen van deze (licht) gebrande bonen, ik heb gisteren de Compak K3 Elite binnen gekregen, nu onderdelen bestellen, silicinenvet (food grade) en de boel schoonmaken en nakijken.
Dan daarna pas verder met deze bonen, ga voor nu wel even terug naar de Illy bonen, de Graef heeft met deze bonen 1 streepje van de 40 voor acceptabele espresso, en daar zit ik telkenmale een streepje van af :/
Vergeleken met de Illy bonen zijn deze mooi licht, dus zeker niet diep gebrand (zoals de Illy wel zijn).
Dan ben ik wel benieuwd naar de 'interzak' variaties van One Mile Coffee :) De bonen die ik had gekregen (drie verschillende variëteiten) waren veel dieper gebrand dan die ik van de Brandzaak kreeg, en die zet er 'medium' op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoosW
Hmm lesje geleerd wat betreft aanschaf via marktplaats, foto's laten zelden zien wat belangrijk is.
Mijn eerste poging koffie te malen met de Compak K3 Elite gaf houtsnippers, echt, ik heb gemeentelijke houtsnipperaars aan het werk gezien die fijner eindresultaten uitspogen. Filmpjes op YouTube gezocht (wel geteld 1), ah die hele bovenkop is dus met schroefdraad, zal ie vast niet goed zitten..
Ik vond ook dat de kier die zichtbaar was tussen afregel ring en behuizing ERG groot was.
De hele handel uit elkaar, schijven los, stofzuiger dr op, wat een zooi, her en der aangekleefde zooi losgepeuterd met een haakje, de ronde bevestigingsplaat van de bodem maalschijf zat onder de schijf ook met rommel, met moed beleid en wantrouwen zo goed mogelijk schoon gemaakt.
de boven schijf op zijn plaats laten zitten (heb toch de nieuwe nog niet) maar goed geborsteld.
Nu de hele zooi terug plaatsen, maar nog steeds een enorme opening, al was de houtsplinter nu verworden tot hout vlokjes.
Hmm verder aandraaien ging niet, waarom eigenlijk niet? Je zou volgens de video zo ver moeten aandraaien dat je (nog voor je het stop palletje bereikt) de maalschijven op elkaar plaatst en dus niet verder door kunt draaien.
Waar kwam die extra cm vandaan?
De handel alweer uit elkaar, waarbij bij nadere inspectie de (scheefstaande) stop pal opviel [inwendige kreun, het zal toch niet naar de gallemiezen zijn?]. Gelukkig zag ik dat bovenop een opening was voor een inbussleutel, dus maar eens driftig naar een passend exemplaar op zoek.
met 2 slagen had ik de schroef in handen bij het willen herplaatsen viel op dat ie meteen weer scheef wilde..
Aan de andere kant op de ring zit een gelijksoortige serie van drie gaten, waarvan de middelste dus dezelfde functie heeft, daar maar eens geprobeerd, en daar liep ie recht in, mooi de schroef was dus niet krom of ernstig beschadigd.
10 pogingen verder heb ik de schroef recht in het juiste gat, een stuk dieper, en nu kan de stelring met boven maal schijf een stuk dieper doorgedraaid worden, hij stokte ook braaf zoals de video melde, halve slag terug draaien voorbij de stop pal, schroef boven in de stelring gedraaid, apparaat verder in elkaar, (supermarkt) bonen in de bovenbak en klik
hmm
KLIK-klik

WAT, neeeee, heb ik de boel gemold?

Klik-klik, wacht, stekker, oi, sukkel..

Zucht, ....... klik

brrrrrrrrRRRRBBBrrrrrrrr

Ja, hij doet het, nu de bonen erin, luid gerommel, maar wat nu in de doser komt lijkt stukken meer op espresso maling, al is de grote van de maling inconsistent, grotere korreltjes en kleintjes door elkaar, al had ik ergens gelezen dat dat juist is wat je wilt.

Samenvatting, er ontbreken de nodige zaken, de boven stelschroef die tegen de stop komt onder de stelring, is door Beun de Haas vervangen met een schroefje en een moertje [en een boutje en een nippeltje neurie ik dan meteen maar mee], het werkt, maar mooi is anders.
De schroefdraad van die stop pal is serieus vernaggelt, de stelschroef waar je de hopper me vastzet is weg en vervangen door een schroef in het hendeltje gepiert.
Al met al heeft het beest een heeeeel zwaar leven geleid, hopelijk krijg ik er nog goed maalsel uit, hij moet het nog maar even zijn tot na de zomervakantie oid. en dan kijk ik wel voor een serieus gereviseerd apparaat of ik neem iets over van een betrouwbare Tweaker of zo.

Goedkoop blijkt weer eens Duur koop te zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:47
pirke schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Je bedoelt dat de zetgroep vd E8/S8 maximaal 12 gram aan kan? Volgens de specificaties is dat 16 gram namelijk. Nog steeds geen 20 nee voor een 2x10 gram kopje, dat klopt.
Nee, de E8/S8 hebben groter molen/zetgroep dan de ENA8 en daar is het max inderdaad 16 gram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 13:35
HoppyF schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:16:
[...]

Vind de koffie lekker hoewel smaak persoonlijk is en de ene soort beter bevalt dan de ander.
Ik heb nu een zak decaf espresso van hun erin zitten, erg lekker!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:10
Vandaag is er een einde gekomen aan mijn eerste espresso avontuur. Mijn Sage Barrista express heb ik retour gestuurd voor een refund. Reden van refund is dat de maler niet voldeed. Zelfs op de meest fijne maling kwam ik niet tot meer dan 15s extractie. Sage adviseerde de machine te resetten (zonder success natuurlijk) en Amazon bood een refund aan.

Op internet had ik nog een ietwat verborgen instelling van de maker gevonden. Bij meerdere gebruikers was de maal stand niet fijn genoeg. In de molen zelf kon je het dus nog bijstellen. Daarmee lukte het af en toe wel een redelijk tot goede espresso te zetten. Ik deed single dosing met van te voren afwegen icm met een distributor tool. Veel wisselende resultaten en onmogelijk om een vaste goede instelling te vinden. Na het indialen van het apparaat kon ik een paar mooie espresso zetten. De volgende dag met zelfde instelling en methode verdriedubbelde het volume met dezelfde brew time. Vervolgens de maalgraad 2-3 standjes bijgesteld en kwamen weer een paar mooie shots uit. Dag later met die instelling slaat het apparaat volledig dicht. Weer bij stellen etc. Kwam er eigenlijk op neer dat ik dagelijks het apparaat aan het indialen was.

Had daar nog de volgende hypotheses over:

Molen stelt niet goed bij en bereikt pas na een paar malingen de gewenste instelling.
De variatie / retentie van de molen is erg groot. Meer dan een gram, wat betekent dat single dosing veel minder zinvol is. Bovendien ga je met een distributor tool het samen stampen in hetzelfde volume wat neerkomt op een erg variabele tamp. Ik had nog bedacht dat met een gecalibreerde tamper dat misschien opgelost kon worden. Dan hou je wel weer de variatie in volume over.

Omdat ik wel erg enthousiast ben geworden over het espresso zetten ga ik op zoek naar iets beters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uXf6PvnqcJbr0eVJp2s0LWjy6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/51jdgiilmf8RMPzt7GSwfedm.jpg?f=user_large

Dit ding is nu binnen uit China, om de een of andere reden verwachte ik een lichtgewicht dingetje, made in China tenslotte?
Wow, het is een massief blok RVS, echt zwaar, en, nog belangrijker, het werkt als een zonnetje, geen enkele 'spuit koffie' meer gehad! Koffie in de piston (of hoe je dat ding ook moet noemen) distributie tool met ribbel zijde in de houder plaatsen, ronddraaien, omdraaien naar de gladde kant op de koffie, weer even draaien en dan aandrukken, en presto, een waterpas bakje koffie maalsel. De pucks zijn nu ook mooi na het zetten, waren rommelig met channeling sporen, en regelmatig ook heel nat, dat is nu stukken beter.
Voor dat tientje incl verzendkosten een puike aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Kraz

Saving the world

HEY_DUDE schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:02:
Vandaag is er een einde gekomen aan mijn eerste espresso avontuur. Mijn Sage Barrista express heb ik retour gestuurd voor een refund. Reden van refund is dat de maler niet voldeed. Zelfs op de meest fijne maling kwam ik niet tot meer dan 15s extractie. Sage adviseerde de machine te resetten (zonder success natuurlijk) en Amazon bood een refund aan.

Op internet had ik nog een ietwat verborgen instelling van de maker gevonden. Bij meerdere gebruikers was de maal stand niet fijn genoeg. In de molen zelf kon je het dus nog bijstellen. Daarmee lukte het af en toe wel een redelijk tot goede espresso te zetten. Ik deed single dosing met van te voren afwegen icm met een distributor tool. Veel wisselende resultaten en onmogelijk om een vaste goede instelling te vinden. Na het indialen van het apparaat kon ik een paar mooie espresso zetten. De volgende dag met zelfde instelling en methode verdriedubbelde het volume met dezelfde brew time. Vervolgens de maalgraad 2-3 standjes bijgesteld en kwamen weer een paar mooie shots uit. Dag later met die instelling slaat het apparaat volledig dicht. Weer bij stellen etc. Kwam er eigenlijk op neer dat ik dagelijks het apparaat aan het indialen was.

Molen stelt niet goed bij en bereikt pas na een paar malingen de gewenste instelling.
De variatie / retentie van de molen is erg groot. Meer dan een gram, wat betekent dat single dosing veel minder zinvol is. Bovendien ga je met een distributor tool het samen stampen in hetzelfde volume wat neerkomt op een erg variabele tamp. Ik had nog bedacht dat met een gecalibreerde tamper dat misschien opgelost kon worden. Dan hou je wel weer de variatie in volume over.

Omdat ik wel erg enthousiast ben geworden over het espresso zetten ga ik op zoek naar iets beters.
toon volledige bericht
En met jou zijn al vele anderen tot die conclusie gekomen; Die Sage Barista is het gewoon allemaal net niet.
Niet echt een goede espresso machine, geen goede maler, veel plastic aan de binnenkant.

En dat terwijl je wel een 800 euro ervoor neertelt. Als je toch al naar dat soort bedragen kijkt, kun je beter je budget ietsje opschroeven voor iets wat wel goede kwaliteit heeft.

Maar nu je het espresso virus te pakken hebt, zou het zomaar kunnen zijn dat niets meer goed genoeg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-05 16:13
HoppyF schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:16:
[...]

Over die gemalen, cafeïnevrije koffie; onze automaat (Nivona CaféRomatica 697) heeft ook een aparte ingang voor gemalen koffie. Welk type maling moet je hiervoor bestellen? Zie meerdere mogelijkheden namelijk. Denk zelf de espressomaling als ik een en ander erover lees, maar wellicht doet een ander type het beter in een volautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
mefjoew schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Over die gemalen, cafeïnevrije koffie; onze automaat (Nivona CaféRomatica 697) heeft ook een aparte ingang voor gemalen koffie. Welk type maling moet je hiervoor bestellen? Zie meerdere mogelijkheden namelijk. Denk zelf de espressomaling als ik een en ander erover lees, maar wellicht doet een ander type het beter in een volautomaat?
Ik ga uit van espresso maling want je wilt er tenslotte espresso mee kunnen zetten.
De koffiebrander levert meerdere soorten malingen of de bonen zelf tegen dezelfde prijs.
Ik ga het dus wel proberen.
De maling is misschien zelfs beter/nauwkeuriger dan de volautomaat zelf doet.
De koffiebrander heeft hier ongetwijfeld een goede professionele maler voor ter beschikking.
Nadeel van reeds gemalen koffie is de beperkte houdbaarheid.
Ik bestel dus niet meer dan 250 gram gemalen koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
Dat zou ik inderdaad ook doen. Benieuwd naar jouw ervaring, dus deel je even welke maling het beste blijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
mefjoew schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Liever snelfilter dan espressomaling. Daar raakt je volautomaat helaas verstopt van
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Liever snelfilter dan espressomaling. Daar raakt je volautomaat helaas verstopt van
..
Is dat zo? :?
Ik zal het ook nog even aan de koffiebrander vragen voordat ik ga bestellen komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
bszz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:01:
[...]

..
Hoe werkt dat dan qua smaak? Snelfilter is toch bedoeld voor een 'langzaam proces van water doorlaten' (lees: ouderwetse filterkoffie)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Kraz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:25:
[...]

Maar nu je het espresso virus te pakken hebt, zou het zomaar kunnen zijn dat niets meer goed genoeg is ;)
Haha geen idee. Hoop dat mijn volgende poging beter bevalt en niet meteen de overwaarde van mijn huis hoef te investeren.

Ik heb nu het volgende op het oog:

Eureka Mignon specialita
Lelit MaraX
Expo bar Office leva

Zowel qua prijs als footprint neig ik naar een HX en geen DB. Ben wel fan geworden van latte”s dus gelijktijdig stomen is wel fijn. Ook gelijk maar een E61 zet groep.

Welke alternatieven zo ik nog moeten overwegen voor machine en maler? En zijn er nog grote verschillen tussen de MaraX en Office leva? Budget voor mijn nieuwe hobby is nu 1500.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:06:
[...]

Is dat zo? :?
Ik zal het ook nog even aan de koffiebrander vragen voordat ik ga bestellen komende week.
mefjoew schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:39:
[...]

Hoe werkt dat dan qua smaak? Snelfilter is toch bedoeld voor een 'langzaam proces van water doorlaten' (lees: ouderwetse filterkoffie)?
Helaas, een volautomaat zal altijd grover malen dan espresso, simpelweg omdat dat fijne espressomaalsel niet fatsoenlijk door de machine heen getransporteerd wordt. Het blijft makkelijk plakken en leidt uiteindelijk tot verstoppingen. De espresso uit een volautomaat is dus een benadering van een traditionele espresso, bij de meeste automaten door de extractieverhouding, bij sommigen met een trucje nog wat "verbeterd" zoals bij Jura (P.E.P, water gepulseerd door de koffie geperst) of bij Nivona (aromaprofielen, een soort pressure profiling). Een espresso uit een volautomaat heeft bijvoorbeeld een extractieverhouding van 1:3 of 1:4, Filterkoffie gaat richting 1:16 of 1:17 en een veel langere extractietijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:48
HEY_DUDE schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Haha geen idee. Hoop dat mijn volgende poging beter bevalt en niet meteen de overwaarde van mijn huis hoef te investeren.

Ik heb nu het volgende op het oog:

Eureka Mignon specialita
Lelit MaraX
Expo bar Office leva

Zowel qua prijs als footprint neig ik naar een HX en geen DB. Ben wel fan geworden van latte”s dus gelijktijdig stomen is wel fijn. Ook gelijk maar een E61 zet groep.

Welke alternatieven zo ik nog moeten overwegen voor machine en maler? En zijn er nog grote verschillen tussen de MaraX en Office leva? Budget voor mijn nieuwe hobby is nu 1500.
toon volledige bericht
Als je weet dat je nog 10 jaar espresso's wil zetten kun je beter gelijk iets goed kopen. E61 machines zijn dat zeker, ik zou voor een MaraX gaan denk ik. Die warmt ook tikje sneller op doordat de lelit pid expres een overshoot toestaat bij opwarmen om dan na 20min. terug te zakken naar ingestelde temperatuur.
Mijn profitec doet dat niet. Maakt verder niet uit als je hem op een timer instelt om vanzelf aan te gaan smorgens, want echt snel is het nooit met die groepen.

Lelit is misschien ook stiller, de vibratiepomp daarin is beter gedempt. Ik heb zelf een rotary die sowieso al stil zijn, maar volgens mijn dealer uit Gent komt de nieuwe lelit pomp in die buurt qua geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door cedrix5 op 16-01-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:20:
[...]

[...]

Helaas, een volautomaat zal altijd grover malen dan espresso, simpelweg omdat dat fijne espressomaalsel niet fatsoenlijk door de machine heen getransporteerd wordt. Het blijft makkelijk plakken en leidt uiteindelijk tot verstoppingen. De espresso uit een volautomaat is dus een benadering van een traditionele espresso, bij de meeste automaten door de extractieverhouding, bij sommigen met een trucje nog wat "verbeterd" zoals bij Jura (P.E.P, water gepulseerd door de koffie geperst) of bij Nivona (aromaprofielen, een soort pressure profiling). Een espresso uit een volautomaat heeft bijvoorbeeld een extractieverhouding van 1:3 of 1:4, Filterkoffie gaat richting 1:16 of 1:17 en een veel langere extractietijd.
Bedankt voor de uitleg.
Wat je eigenlijk dus zegt is dat espresso maling geschikt is voor halfautomaten waar de doorlooptijd langer is.
Een volautomaat zet redelijk snel espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
bszz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:20:
[...]

[...]

En adviseer je dan ook daadwerkelijk snelfiltermaling te bestellen? Of is het resultaat daarvan niet echt drinkbaar vanwege de te korte extractietijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
HoppyF schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:53:
[...]

Bedankt voor de uitleg.
Wat je eigenlijk dus zegt is dat espresso maling geschikt is voor halfautomaten waar de doorlooptijd langer is.
Een volautomaat zet redelijk snel espresso.
mefjoew schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:33:
[...]

En adviseer je dan ook daadwerkelijk snelfiltermaling te bestellen? Of is het resultaat daarvan niet echt drinkbaar vanwege de te korte extractietijd?
Ik zou maling voor een volautomaat bestellen ;) Als je leverancier verstand van zaken heeft krijg je een maling ergens tussen espressomaling en snelfilter in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
RoosW schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:06:
[Afbeelding]

Dit ding is nu binnen uit China, om de een of andere reden verwachte ik een lichtgewicht dingetje, made in China tenslotte?
...
Bedankt voor de reminder dat ze bestaan! Had er eerder al eens naar gekeken maar toen kon ik ze voor 49mm niet vinden, nu staan ze wel op Aliexpress. Ben benieuwd of ik er straks ook zo enthousiast over ben :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pizr
HEY_DUDE schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:02:

toon volledige bericht
Min of meer dezelfde ervaring.. ging echt op en neer, ondanks dat ik het “recept” gelijk hield. Nu een Gaggia Classic Pro + Eureka Mignon Silenzio.. wereld van verschil en erg tevreden mee tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWchVaS2XY6Imq7-HHvqagJQ4qE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwcBDoamlGqfDP3t0ANG8Qxu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Pizr op 16-01-2021 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Pizr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:20:
[...]

Min of meer dezelfde ervaring.. ging echt op en neer, ondanks dat ik het “recept” gelijk hield. Nu een Gaggia Classic Pro + Eureka Mignon Silenzio.. wereld van verschil en erg tevreden mee tot nu toe.

[Afbeelding]
Ziet er strak uit, die zwarte combi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Basfr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:53:
[...]

Ziet er strak uit, die zwarte combi!
Inderdaad!
Minpuntje is de Sonos. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 11-05 15:30

PnD

like in Pinda ^_^

Pizr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:20:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb op basis van jullie info opgezocht hoe ik de maler van de barista express fijner kan afstellen. Nu maalt hij zo fijn dat de koffie er niet meer doorheen komt 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

bramv82 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:14:
Mijn nivona doet dit ook. Zal de beperking van de doorstroom melkopschuimer zijn. Wat ik doe is de melk even in de magnetron, 15s/100ml ongeveer, even roeren na verwarmen, zodat de voorverwarmde melk ongeveer 25-30C is. Niet te warm maken, dan gaat de melk koken in de opschuimer.
Denk dat ze het apparaat op melk kamer temperatuur hebben otwikkeld.
Ik maak de espresso eerst en kies dan de warme melk, 1:2 verhouding.

Koud schuim en omgekeerde cappuccino zijn 2 nadeeltjes van het apparaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Al een aantal jaren de Rocket R58 dual bowler, met gelijknamige maler.

Als richtlijn voor de juiste maling hanteer ik als standaard de 1 2 regel voor een doppio espresso (60 ml). Doorloop wordt gecontroleerd in een naked portafilter voor de juiste uitloop, zonder gepruttel of spatteren. Bijvoorbeeld 14 gram maalsel met een uitlooptijd van 28 sec zit je goed maar een paar sec meer/minder kan geen kwaad.

Deze manier van werken vind ik sneller en makkelijker dan met een portafilter voor een espresso van 30ml.

De mate van bitterheid of zuurtje d.m.v. temperatuur.

Deze basis uitloop gebruiken we voor Cappuccino, Amiricano, Flat white, Latte enz.. Zodoende weinig of geen aanpassingen voor de meeste varianten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dC17w3CHT2Jfp4RWP5eRYGP90c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q22TRYUHPJNfNZCMWaYQ1XM5.jpg?f=fotoalbum_large

Voor filterkoffie is onderstaande combinatie favoriet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVl-6t9Frhy0hzfUc1_9DXCgKb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUDlvIl5E8vnNKOueT37F7Rv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 13:20
DOA schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Mijn nivona doet dit ook. Zal de beperking van de doorstroom melkopschuimer zijn. Wat ik doe is de melk even in de magnetron, 15s/100ml ongeveer, even roeren na verwarmen, zodat de voorverwarmde melk ongeveer 25-30C is. Niet te warm maken, dan gaat de melk koken in de opschuimer.
Denk dat ze het apparaat op melk kamer temperatuur hebben otwikkeld.
Ik maak de espresso eerst en kies dan de warme melk, 1:2 verhouding.

Koud schuim en omgekeerde cappuccino zijn 2 nadeeltjes van het apparaat.
Ook even contact opgenomen met Simon Levelt en zij geven aan dat er volgens nivona melk van 58 graden uit zou moeten komen. 48 graden is dus te koud, al is de melkschuim die er uit komt wel 58 graden ongeveer. Meer lucht dus minder melk op te warmen wss.
Ze boden aan om de machine op te halen voor een eventuele reparatie. Morgen wordt ie opgehaald.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizr
Ik heb net de volgende app gedownload om bij te kunnen houden welke bonen top/matig waren en welk “recept” (maalstand/tijd etc.) ik gebruikt heb. De app heet Bean Beast (iOS: https://apps.apple.com/nl/app/bean-beast/id1485616041). Misschien een tip voor anderen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
Pizr schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:59:
Ik heb net de volgende app gedownload om bij te kunnen houden welke bonen top/matig waren en welk “recept” (maalstand/tijd etc.) ik gebruikt heb. De app heet Bean Beast (iOS: https://apps.apple.com/nl/app/bean-beast/id1485616041). Misschien een tip voor anderen..
Hey bedankt voor de tip!! Heb de app geprobeerd en tot nu toe bevalt ie heel goed. Snelle manier om recepten op te slaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Silw6NqD7O8regYN1LAb5KaLe3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MoAVWLZ52xSCPikjDB6xuGlA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
HEY_DUDE schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Eureka Mignon specialita
Lelit MaraX
Ik heb deze set en ben super tevreden.
Maler maakt niet veel geluid.
Hij is snel op temperatuur.

Deze set gekocht bij:
https://www.hoofdkwartier...it-marax-kopen-nederland/

Deze jongens pakken de machine met je uit en controleren hem en leggen alles uit.
Ze doen ook onderhoud aan je machine.

Als je meer info vraag gerust.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:39
Vandaag mijn getunede Rancilio Silvia opgehaald bij Peter de Goede. Inclusief PID, betere pomp en isolatie. Ien perfecte uitleg en demonstratie. Als maler heb ik net als vele hier de Eureka Mignon Specialita.

Het grote ontdekken gaat nu beginnen. :) Eerste espresso is erg goed gelukt. Voor de zekerheid wat zakjes bonen bij Peter meegenomen zodat ik een referentie had hoe de maler af te stellen en hoe het resultaat moest smaken.

Voorlopig voldoet hij nog niet hoog aan de WAF. Ik vermoed dat ik voor haar visite een Nespresso apparaat moet aanhouden. :) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM12k5BpOrv1xI7pnWlulywShZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA8Zbky4tUKpKQe5FjHuZWOy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door GAEvakYD op 17-01-2021 21:51 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
joke_name schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:32:
[...]

Ik heb deze set en ben super tevreden.
Maler maakt niet veel geluid.
Hij is snel op temperatuur.

Deze set gekocht bij:
https://www.hoofdkwartier...it-marax-kopen-nederland/

Deze jongens pakken de machine met je uit en controleren hem en leggen alles uit.
Ze doen ook onderhoud aan je machine.

Als je meer info vraag gerust.
Bedankt, maak ik graag gebruik van :)

Ik had de handleiding van de MaraX een beetje doorgelezen maar snap niet zo goed het verschil tussen steam prefereren en coffee preferred mode. Bij beide heb je stoom en kun je koffie zetten, verwacht misschien iets meer stoomdruk in steam mode. Maar is dat het enige verschil?

Verder las ik dat opwarmen in coffee mode 25 minuten was en in steam mode 45 minuten. Klopt dit, 45 minuten vind ik echt te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
HEY_DUDE schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:55:
[...]

Bedankt, maak ik graag gebruik van :)

Ik had de handleiding van de MaraX een beetje doorgelezen maar snap niet zo goed het verschil tussen steam prefereren en coffee preferred mode. Bij beide heb je stoom en kun je koffie zetten, verwacht misschien iets meer stoomdruk in steam mode. Maar is dat het enige verschil?

Verder las ik dat opwarmen in coffee mode 25 minuten was en in steam mode 45 minuten. Klopt dit, 45 minuten vind ik echt te lang.
Advies van mijn verkoper gebruik alleen de coffee mode.

Ik maak hier ook cappuccino’s gewoon mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• __fred__
HEY_DUDE schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:55:
[...]

Een klassieke Heat-Exchange machine regelt de stoomdruk in de boiler (1.2 bar met .1 variatie daarboven en onder). Daarmee is het water in de boiler ongeveer 125 graden celcius. Het water naar de kop stoomt door de heatexchanger en komt er uiteindelijk rond de 91 graden uit. Hoe groter het blok koper, hoe beter de temperatuurstabiliteit is. Daarom is het lastig om een consumer HX machine te maken die aan het einde van de extractie nog de goede temperatuur geeft. Als de machine stilstaat, warmt de HX en de kop door tot diezelfde 125 graden, wat de reden is dat je een HX machine moet flushen tot beide weer afgekoeld zijn.

De maraX heeft naast deze stand (Steam mode), waarin ie dus werkt als een klassieke HX, ook een coffee mode. Er zit een temperatuursensor in de HX, die de watertemperatuur meet. Daarmee probeert de machine de watertemperatuur constant te houden. Dit betekent dat ie als ie niet gebruikt wordt, niet doorverhit tot boven de 100 graden en je niet hoeft te flushen. Daarentegen als je koffie gaat zetten dreigt die al gauw te koud te worden, waardoor er full force verwarming door de boiler gaat en er in dat kleine boilertje tot wel 3 bar stoomdruk kan ontstaan.

In coffee mode heb je dus prima temperatuurstabiliteit van je koffie en hoef je niet te flushen, minder energieverbruik, maar varieert de stoomdruk in rust van ver onder de 1 bar tot 2 bar, waardoor je goed moet kijken op je manometer wanneer je ong. 1.2 bar hebt voor melk opschuimen.

In steam mode heb je prima drukstabiliteit, kun je altijd melk opschuimen, maar moet je flushen en zal de watertemperatuur meer fluctueren tijdens het extractieproces. Ook gebruik je w.s. meer stroom in "idle" modus en moet de hele groep / hx langer doorwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

GAEvakYD schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:37:
Vandaag mijn getunede Rancilio Silvia opgehaald bij Peter de Goede. Inclusief PID, betere pomp en isolatie.
Wat voor pomp zit er nu in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:39
Quote van Peter "Pomp met lagere flow waardoor hij meer preinfusie heeft dus meer smaak en minder channeling"

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bszz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:10:
[...]

[...]

Ik zou maling voor een volautomaat bestellen ;) Als je leverancier verstand van zaken heeft krijg je een maling ergens tussen espressomaling en snelfilter in.
Ik heb antwoord ontvangen op mijn vraag welke maling geschikt is voor een volautomaat om incidenteel bv een cafeïne vrije koffie te kunnen maken.
Fascino zegt dat een espresso maling geschikt is en zij nog niet eerder heeft gehoord dat de maling te fijn zou zijn of tot verstopping zou kunnen leiden. Een grovere maling zou eerder een te slappe koffie geven ivm de relatief snelle doorlooptijd.
Kortom, vandaag de bestelling gedaan en er 250 gram espresso maling bij gedaan.
Ik zal de resultaten hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 11:56

headout

Oi oi!

GAEvakYD schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Quote van Peter "Pomp met lagere flow waardoor hij meer preinfusie heeft dus meer smaak en minder channeling"
En waarschijnlijk een stuk stiller :) Qua decibellen scheelde dat flink bij mij, toen ik de pomp door Peter heb laten vervangen.
Klinkt als een prima aanschaf in ieder geval icm de Eureka Specialita!
Pagina: 1 ... 67 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1