Hmm lesje geleerd wat betreft aanschaf via marktplaats, foto's laten zelden zien wat belangrijk is.
Mijn eerste poging koffie te malen met de Compak K3 Elite gaf houtsnippers, echt, ik heb gemeentelijke houtsnipperaars aan het werk gezien die fijner eindresultaten uitspogen. Filmpjes op YouTube gezocht (wel geteld 1), ah die hele bovenkop is dus met schroefdraad, zal ie vast niet goed zitten..
Ik vond ook dat de kier die zichtbaar was tussen afregel ring en behuizing ERG groot was.
De hele handel uit elkaar, schijven los, stofzuiger dr op, wat een zooi, her en der aangekleefde zooi losgepeuterd met een haakje, de ronde bevestigingsplaat van de bodem maalschijf zat onder de schijf ook met rommel, met moed beleid en wantrouwen zo goed mogelijk schoon gemaakt.
de boven schijf op zijn plaats laten zitten (heb toch de nieuwe nog niet) maar goed geborsteld.
Nu de hele zooi terug plaatsen, maar nog steeds een enorme opening, al was de houtsplinter nu verworden tot hout vlokjes.
Hmm verder aandraaien ging niet, waarom eigenlijk niet? Je zou volgens de video zo ver moeten aandraaien dat je (nog voor je het stop palletje bereikt) de maalschijven op elkaar plaatst en dus niet verder door kunt draaien.
Waar kwam die extra cm vandaan?
De handel alweer uit elkaar, waarbij bij nadere inspectie de (scheefstaande) stop pal opviel [inwendige kreun, het zal toch niet naar de gallemiezen zijn?]. Gelukkig zag ik dat bovenop een opening was voor een inbussleutel, dus maar eens driftig naar een passend exemplaar op zoek.
met 2 slagen had ik de schroef in handen bij het willen herplaatsen viel op dat ie meteen weer scheef wilde..
Aan de andere kant op de ring zit een gelijksoortige serie van drie gaten, waarvan de middelste dus dezelfde functie heeft, daar maar eens geprobeerd, en daar liep ie recht in, mooi de schroef was dus niet krom of ernstig beschadigd.
10 pogingen verder heb ik de schroef recht in het juiste gat, een stuk dieper, en nu kan de stelring met boven maal schijf een stuk dieper doorgedraaid worden, hij stokte ook braaf zoals de video melde, halve slag terug draaien voorbij de stop pal, schroef boven in de stelring gedraaid, apparaat verder in elkaar, (supermarkt) bonen in de bovenbak en klik
hmm
KLIK-klik
WAT, neeeee, heb ik de boel gemold?
Klik-klik, wacht, stekker, oi, sukkel..
Zucht, ....... klik
brrrrrrrrRRRRBBBrrrrrrrr
Ja, hij doet het, nu de bonen erin, luid gerommel, maar wat nu in de doser komt lijkt stukken meer op espresso maling, al is de grote van de maling inconsistent, grotere korreltjes en kleintjes door elkaar, al had ik ergens gelezen dat dat juist is wat je wilt.
Samenvatting, er ontbreken de nodige zaken, de boven stelschroef die tegen de stop komt onder de stelring, is door Beun de Haas vervangen met een schroefje en een moertje [en een boutje en een nippeltje neurie ik dan meteen maar mee], het werkt, maar mooi is anders.
De schroefdraad van die stop pal is serieus vernaggelt, de stelschroef waar je de hopper me vastzet is weg en vervangen door een schroef in het hendeltje gepiert.
Al met al heeft het beest een heeeeel zwaar leven geleid, hopelijk krijg ik er nog goed maalsel uit, hij moet het nog maar even zijn tot na de zomervakantie oid. en dan kijk ik wel voor een serieus gereviseerd apparaat of ik neem iets over van een betrouwbare Tweaker of zo.
Goedkoop blijkt weer eens Duur koop te zijn vrees ik.