Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47
Verwijderd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 06:28:
Ik vind dat de Silvia wel een een stuk mooier uitgevoerd is dan de Gaggia. De Gaggia is prima maar is veel aluminium terwijl de Silvia veel meer brons heeft, dus stabielere temperaturen. Maar wat je zegt, het is afhankelijk van je budget.

Voor beide zou ik ook rekening houden met de aanschaf van een MeCoffee PID ;)
Met de kanttekening dat zowel de Gaggia als de Silvia de neiging hebben om te heet te worden. Goed laten opwarmen en voor het zetten wat water door de groep is een goed advies voor beide. De Silvia schijnt wel betere bouwkwaliteit te hebben idd.

Een PID is een leuke upgrade, maar je kan natuurlijk ook naar een E61 overstappen daarna. Heb je sowieso wat meer stabiliteit :D.

@Basfr , met iets van die 4 opties zit je sowieso goed. Voor de Gaggia en Rancilio zijn ook actieve communities waar je veel info uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb nu ongeveer 2 jaar de Silvia, erg tevreden over. Als eerste espresso machine. Met een Eureka Mignon maler.

Goede start set geweest wat mij betreft. De machine laat ik goed opwarmen en even wat water doorheen lopen. Redelijk constante kwaliteit espresso. Melk opschuimen doe ik nooit.

Ik gebruik verse bonen, vers uit de zak, of uit luchtdichte container. Per nieuwe zak merk ik dat ik de maler licht moet afstellen, maar dat is na 1 kopje weer goed.

Ik vond de Silvia mooier staan op het aanrecht. Net iets klassieker Italiaans design. Maar dat is persoonlijk.

De Silvia is een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:25
Sinds kort heb ik een bottemless portafilter (E61). Gekregen van vrouwlief voor kerst, omdat ik zo vaak naar YouTube filmpjes keek over espresso's zetten etc.. Nu kan ik er in real-life van genieten zei ze :P

Op zich krijg ik een mooie stroom door het portafilter wanneer ik een filter voor een 2-kop gebruik. Als ik een filter met kleinere opening gebruik (voor enkel kops), dan spettert alles en heb ik allerlei pies-straaltjes die vooral mijn apparaat en mijn keukenblok besproeien, in plaats van in het kopje landen.

De maling heb ik verder niet aangepast. Het filter zelf ziet eruit alsof er niets mis mee is.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 12:39

Ravhin

no <root>...

PdeBie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:41:
Sinds kort heb ik een bottemless portafilter (E61). Gekregen van vrouwlief voor kerst, omdat ik zo vaak naar YouTube filmpjes keek over espresso's zetten etc.. Nu kan ik er in real-life van genieten zei ze :P

Op zich krijg ik een mooie stroom door het portafilter wanneer ik een filter voor een 2-kop gebruik. Als ik een filter met kleinere opening gebruik (voor enkel kops), dan spettert alles en heb ik allerlei pies-straaltjes die vooral mijn apparaat en mijn keukenblok besproeien, in plaats van in het kopje landen.

De maling heb ik verder niet aangepast. Het filter zelf ziet eruit alsof er niets mis mee is.

Iemand een idee?
Ja. Niet gebruiken ;)
Beetje flauw antwoord, maar het is in dit topic al meerdere malen naar voren gekomen dat de 1-kops filters notoir slecht presteren. Als je goede espresso wil zetten, doe je dat met een 2-kops filter. De 1-kops is veel foutgevoeliger en inconsistenter.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Maar dan gebruik je dus gewoon de hoeveelheid koffie voor 1 kops in een 2 kops filter? Want als ik elke keer doppio's ga drinken, zit ik te stuiteren in m'n bureaustoel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 09:40
Hoe ervaren jullie de opwarmtijd van de Silvia. Ik neig naar de Silvia als machine maar ik schrik nog wat af door de opwarmtijden. Ik zie en lees dat de Gaggia rond 6-7 min zit en de Silvia rond de 10-12 min vanwege het feit dat hij een grotere boiler heeft.

Hoe richten jullie je ochtenproces in? Ik heb eigenlijk geen zin om voor het douchen naar beneden te lopen om het apparaat aan te zetten. Echter om eenmaal beneden eerst 10 min te wachten vind ik ook zo wat. Nu we allemaal thuiswerken is dit haalbaarder dan wanneer alle kantoren weer open. Binnen 20 min heb ik dan mijn schoenen aan gedaan, broodje gesmeerd en koffie gedronken.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
PdeBie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:45:
Maar dan gebruik je dus gewoon de hoeveelheid koffie voor 1 kops in een 2 kops filter? Want als ik elke keer doppio's ga drinken, zit ik te stuiteren in m'n bureaustoel :+
Je geeft aan dat je de maling niet hebt aangepast, maar je gebruikt natuurlijk minder koffie = minder weerstand. Ik vermoed dat je maling te grof is voor het enkele filter. Je kan kijken of fijner malen helpt. In principe zou je gewoon een redelijke extractie moeten krijgen met de juiste maling.

Er wordt wel vaak gezegd dat het enkelkops een minder resultaat geeft. Ik zet eigenlijk ook alles dubbel. Enkele dosis in een dubbel bakje is wel een idee. Let wel, ook dan fijner malen dus :).
GAEvakYD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:53:
Hoe ervaren jullie de opwarmtijd van de Silvia. Ik neig naar de Silvia als machine maar ik schrik nog wat af door de opwarmtijden. Ik zie en lees dat de Gaggia rond 6-7 min zit en de Silvia rond de 10-12 min vanwege het feit dat hij een grotere boiler heeft.

Hoe richten jullie je ochtenproces in? Ik heb eigenlijk geen zin om voor het douchen naar beneden te lopen om het apparaat aan te zetten. Echter om eenmaal beneden eerst 10 min te wachten vind ik ook zo wat. Nu we allemaal thuiswerken is dit haalbaarder dan wanneer alle kantoren weer open. Binnen 20 min heb ik dan mijn schoenen aan gedaan, broodje gesmeerd en koffie gedronken.
Sowieso is het goed om je apparaat een kwartiertje te laten opwarmen (half uurtje is nog beter). Bij E61 machines is een half uur de norm voordat alles goed opgewarmt is, voor een Gaggia / Silvia zal 15 a 20 mins prima zijn. Daarvoor kun je al koffie zetten maar is de rest van het apparaat mss nog niet helemaal warm en heb je kans op minder warm water uit je groep.

Wat vaak gedaan wordt om het proces te versnellen is wat water door de groep laten lopen zodra het apparaat aangeeft warm te zijn. Dan is de rest sneller op temperatuur.

Wat ik ook veel lees is het gebruik van een slim stopcontact die je vanuit bed alvast even aanzet :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 16:09

headout

Oi oi!

Het is ook de groep die moet opwarmen, waaronder de douchezeef/ring en het portafilter. Je wil namelijk geen koude op matig opgewarmde groep: dat beïnvloedt de smaak van je koffie. Een kwartiertje opwarmen, dan de groep doorspoelen, wachten tot het lampje gaat branden (en weer uitgaat ;) ). Daarna is de Silvia voldoende opgewarmd. Ik zet na het wakker worden direct het apparaat aan. Wil je dat liever niet: kijk je partner (als die er is) even lief aan of haal een slimme stekker.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
headout schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Wil je dat liever niet: kijk je partner (als die er is) even lief aan of haal een slimme stekker.
Mijn zoontje van 6 heeft 1 taak: zodra hij wakker is en naar beneden gaat de Quick Mill aanzetten. Hangt zijn zakgeld vanaf, dus gaat heel netjes :*) . Ik drink verspreid over de dag 4 dubbele espresso's (18gr maalsel, 60gr extractie) en na de laatste zet ik hem weer uit.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 20:13
Hercul3s schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Met de kanttekening dat zowel de Gaggia als de Silvia de neiging hebben om te heet te worden. Goed laten opwarmen en voor het zetten wat water door de groep is een goed advies voor beide. De Silvia schijnt wel betere bouwkwaliteit te hebben idd.

Een PID is een leuke upgrade, maar je kan natuurlijk ook naar een E61 overstappen daarna. Heb je sowieso wat meer stabiliteit :D.

@Basfr , met iets van die 4 opties zit je sowieso goed. Voor de Gaggia en Rancilio zijn ook actieve communities waar je veel info uit kan halen.
Denk dat ik onder de streep beter uit ben met een Gaggia + Specialita dan een Silvia + Manuale. 2e hands is er in de buurt weinig te krijgen, waardoor eigenlijk alleen maar een nieuwe machine overblijft.

De Silvia ziet er op het eerste oog wat strakker en kwalitatief beter uit, maar de set van @oscarwashere ziet er toch ook wel netjes uit.
Je bent snel overstag gegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Haha dat zakgeld is wel briljant inderdaad. Mijn huis zit vol met domotica dus zal een slim stopcontact mogelijk een optie. Dan maak ik wel iets dat zodra ik wakker ben, dat het apparaat automatisch stroom krijgt. Als zoiets voldoende is en ik geen fysieke knoppen op het apparaat hoeft in te drukken dan is opwarmen geen issue.

@Basfr Ik sla vaak iets te snel door in het perfecte willen hebben. Ik heb gisteravond de mening bij de vrouw al lichtjes gepeild en die mompelde zo iets van "je doet maar, ik drink toch geen koffie".

Wat denken jullie is het hebben van een PID een must voor een newbie zoals ik? Ik lees op alle forums daar veel over maar ik moet echt alle basics nog gaan aanleren.

Waar ik woon is de kwaliteit van het water trouwens 5,5 ºdH (Hardheid) en een zuurgraad van 8,00. Volgens mij kom ik er dan wel mee weg om kraanwater te gebruiken en geregeld de machine te ontkalken toch?

Nog een laatste gedachten. Ik drink eigenlijk nooit espresso's maar vooral americanos. Is de Rancilio Silvia dan nog steeds de way to go? Door na het maken van een espresso dus water toe te voegen.

Offtopic. Damm wat voel ik mij een noob zeg. Zoveel nieuwe informatie en nieuwe dingen.

[ Voor 13% gewijzigd door GAEvakYD op 05-01-2021 11:39 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@Hercul3s dat klinkt als een goede aanname. Maar afgaande op het andere advies (ditch the single cup) leg ik dat bakje maar in de la. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 16:09

headout

Oi oi!

GAEvakYD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:37:
Wat denken jullie is het hebben van een PID een must voor een newbie zoals ik? Ik lees op alle forums daar veel over maar ik moet echt alle basics nog gaan aanleren.
Mwah. De meerwaarde van een PID is er zeker; daarmee wordt de temperatuur stabieler. Anderzijds: beginnen met een goede maler, verse bonen (!), technieken aanleren (hoe tamp ik bijv.) zijn de echte winners in het begin. Zo'n PID kan altijd nog (ik heb zelf na een aantal jaren de Mecoffee PID ingebouwd).
GAEvakYD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:37:Waar ik woon is de kwaliteit van het water trouwens 5,5 ºdH (Hardheid) en een zuurgraad van 8,00. Volgens mij kom ik er dan wel mee weg om kraanwater te gebruiken en geregeld de machine te ontkalken toch?
Hier hebben we harder water, weet de exacte hardheid niet en heb om die reden een Brita waterkan aangeschaft. Doet uiteindelijk ook wel iets aan de smaak van je koffie, alhoewel dat echt zeer minimaal is. Ik vermoed dat ik het niet zou kunnen proeven.
Nog een laatste gedachten. Ik drink eigenlijk nooit espresso's maar vooral americanos. Is de Rancilio Silvia dan nog steeds de way to go? Door na het maken van een espresso dus water toe te voegen.
Ik zou niet weten waarom niet, maar bedenk me zojuist ook dat ik geen alternatieven weet om Americanos te maken, anders dan met een espresso machine. Wellicht een Mokapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Haha dat zakgeld is wel briljant inderdaad. Mijn huis zit vol met domotica dus zal een slim stopcontact mogelijk een optie. Dan maak ik wel iets dat zodra ik wakker ben, dat het apparaat automatisch stroom krijgt. Als zoiets voldoende is en ik geen fysieke knoppen op het apparaat hoeft in te drukken dan is opwarmen geen issue.

@Basfr Ik sla vaak iets te snel door in het perfecte willen hebben. Ik heb gisteravond de mening bij de vrouw al lichtjes gepeild en die mompelde zo iets van "je doet maar, ik drink toch geen koffie".

Waar ik woon is de kwaliteit van het water trouwens 5,5 ºdH (Hardheid) en een zuurgraad van 8,00. Volgens mij kom ik er dan wel mee weg om kraanwater te gebruiken en geregeld de machine te ontkalken toch?

Offtopic. Damm wat voel ik mij een noob zeg. Zoveel nieuwe informatie en nieuwe dingen.
Het advies is altijd, gewoon beginnen :D. Ik had een Gaggia Classic en dacht een tijd na over een PID. Uiteindelijk een upgrade gedaan naar E61 Single Boiler en was echt een goede overstap. Gaggia met PID is vaak minder stabiel dan E61 zonder PID door de massa van de E61 en de kleine boiler van de Gaggia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 17:07
Na lang lezen (maar duidelijk niet lang genoeg) de sprong in het diepe gewaagd, en een Gaggia Classic 2e hands gekocht.
Gister is het spul aangekomen, maar bij mijn montage/schoonmaak werk, viel mij iets op.
Er zit een los staafje (hol) bij [*1], dat in een gat aan de onderkant van het bovendeel van de machine hoort om overdruk (geloof ik?) kwijt te kunnen in het afdruipbakje (met coresponderend gat).
Echter, ik zie op beeld en film materiaal van alle modellen daar een soort metalen nippel zitten waar het staafje in hoort. die is er niet.. [*2]
Vreemder is ook, dat na openen van de machine, aan de andere kant van de opening niets te vinden is, het is een loos gat. [*3]
Na wat bellen met van Pommeren melde die dat die afvoer op alle modellen zit, en ook moet zitten voor veilig gebruik :X
Alleen was het telefonisch proberen te achterhalen waar nu de slang (en koppelstuk) voor die overdruk afvoer aan hoort niet te doen, ik zie ook nergens een tuutje waar een slang op zou kunnen horen (behalve aan de bovenzijde bij de stoom tuut kant [*4]).
Is er iemand die mij kan vertellen waar wat hoort, of foto's heeft van waar de handel aangesloten hoort te zijn?

*1 (pijpje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8iSjL0g4IiTorAzfMZKuqWvoS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qspG2snDaTXpQ48DmdARsivs.jpg?f=fotoalbum_large

*2 (geen nippel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cl9_dFYV-5RvIAyutg4Y1Fnxh9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuKSNYL1J8rXGC6G3xqP27U6.jpg?f=fotoalbum_large

*3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9csn_u7VHxydQpQ6dsaLfijbx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AF9ZctXcXUtZMo1nb4pJrhvv.jpg?f=fotoalbum_large

*4 Tuutje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A19BHMbX74pJVUV0LbcFjleZ-VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAjKYi3pPIK1wq633cle1q6b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Er zit een slangetje op en mijn vermoeden is het die ene die nu al half-en-half boven hangt. Het overdrukventiel zit hier aan vast zodat het water na gebruik op een goede manier weg kan vloeien. Ik heb even geen goed voorbeeld bij de hand. Mijn vermoeden is dat diegene hem weg heeft gehaald om makkelijker bij de waterbak te kunnen - dit stangetje blokkeert effectief dat je die er uit kan halen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:36:
Er zit een slangetje op en mijn vermoeden is het die ene die nu al half-en-half boven hangt. Het overdrukventiel zit hier aan vast zodat het water na gebruik op een goede manier weg kan vloeien. Ik heb even geen goed voorbeeld bij de hand. Mijn vermoeden is dat diegene hem weg heeft gehaald om makkelijker bij de waterbak te kunnen - dit stangetje blokkeert effectief dat je die er uit kan halen.
Die doorzichtige bovenop gaat naar de waterbak, en vanonder het blok gaat er nog een naar de waterbak, daar zitten dus twee slangen in, kan één van deze de vermiste aansluiting zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:42

Moofnor

King of my castle

Heb je niet een 2015-2019 model te pakken? Die hebben geen OPV, en daardoor dat pijpje ook niet nodig.
Waarom dat pijpje er dan bij zit is een volgende vraag.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Moofnor schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:50:
Heb je niet een 2015-2019 model te pakken? Die hebben geen OPV, en daardoor dat pijpje ook niet nodig.
Waarom dat pijpje er dan bij zit is een volgende vraag.
Jawel, een 2015 model, omdat het gat er zit, en de monteur van Pommeren melde dat alle modellen dit hadden..??
Dus ik maak me druk om niets begrijp ik, verder uit elkaar halen, reinigen en gaan met die banaan?? *O*

Dat bedoelde ik dus ook met 'niet genoeg gelezen' anders had ik een ander apparaat aangeschaft (zal er toch wel van komen vermoed ik zomaar) maar goed eerst eens een te pruimen bakkie mee brouwen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door RoosW op 05-01-2021 12:58 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:24
Vandaag een Philips 2220/10 besteld, nu me maar eens gaan oriënteren voor de lekkerste bonen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
RoosW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Jawel, een 2015 model, omdat het gat er zit, en de monteur van Pommeren melde dat alle modellen dit hadden..??
Dus ik maak me druk om niets begrijp ik, verder uit elkaar halen, reinigen en gaan met die banaan?? *O*
Of de foto’s naar van Pommeren sturen voor een second opinion? Je wilt niet dat je straks jezelf elektrocuteert of op een andere manier van een ongeluk voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
@PdeBie Ja, dat klinkt als een excellente zet, voor het echt fout gaat. Al kan ik nergens terugvinden dat er ooit zo een nippel bevestigd heeft gezeten, het ziet er glad en onbeschadigd uit.

Wat ik verwarrend vind is dat als ik bij diverse webwinkels in de onderdelen lijst voor de 2015-2019 serie kijk het pijpje er wel in staat? Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Daarom. Liever het zekere voor het onzekere in dit geval lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
PdeBie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:02:
Daarom. Liever het zekere voor het onzekere in dit geval lijkt mij.
Ik heb een filmpje van Gaggia gevonden waar alle drie Classic modellen < 2015, 2015 en 2019 > voorgesteld werden, de <2015 heeft een buisje, de 2019> heeft ook een buisje, de 2015 heeft geen buisje, duidelijk zichtbaar. Geen idee waarom maar men heeft het anders opgelost en in het 2019 model weer terug naar de oude manier gedaan. Dat doet mij sterk twijfelen aan de kwaliteit van het 2015 model, maar goed een paar maanden moet toch nog wel lukken ;)

Arg, zat een (uitgebreide) onderhouds set bij, douche, schroeven, ringen (diverse) waaronder een nieuwe groepsring, dus die eruit gewipt (met priem, wat een taaie rakker!) de handel zo goed en kwaad als mogelijk schoongemaakt en de vervangende groepsring gepakt, FLUT 8)7 , dat bleek een <2015 ring te zijn, en die past dus niet GRR (had ik hem nu maar laten zitten, zit nu een gat in), weer geen koffie proberen. Goede (na enig zoekwerk) gevonden bij van Pommeren, en besteld, hopelijk is ie er morgen :'(
Het is duidelijk een pad vol hindernissen..
Nu heb ik alleen totaal niet opgelet hoe hij zat, dus zoek ik mij mottig naar een handleiding waar in je kunt zien hoe een 2015 ring te installeren, waar maar weer uit blijkt dat je EERST alles moet controleren voor je handelend optreed ipv eerst de priem er in jassen |:(

[ Voor 39% gewijzigd door RoosW op 05-01-2021 14:03 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Ik heb een filmpje van Gaggia gevonden waar alle drie Classic modellen < 2015, 2015 en 2019 > voorgesteld werden, de <2015 heeft een buisje, de 2019> heeft ook een buisje, de 2015 heeft geen buisje, duidelijk zichtbaar. Geen idee waarom maar men heeft het anders opgelost en in het 2019 model weer terug naar de oude manier gedaan. Dat doet mij sterk twijfelen aan de kwaliteit van het 2015 model, maar goed een paar maanden moet toch nog wel lukken ;)
Als ik het me goed herinner is de 3-weg klep eruit gegaan en zit er een grotere boiler in. Uiteindelijk werd de 3-weg klep gemist en is deze weer terug gekomen.

Grotere boiler (van 140ml naar 200ml als ik het zo lees) is wel fijn voor temp stabiliteit natuurlijk. 3-weg klep wat minder handig voor meerdere shots achter elkaar / schoonmaken. Maar als de espresso goed smaakt ben je goed op weg natuurlijk :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 17:51

oscarwashere

"Very nice"

RoosW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:28:
Na lang lezen (maar duidelijk niet lang genoeg) de sprong in het diepe gewaagd, en een Gaggia Classic 2e hands gekocht.
Gister is het spul aangekomen, maar bij mijn montage/schoonmaak werk, viel mij iets op.
Er zit een los staafje (hol) bij [*1], dat in een gat aan de onderkant van het bovendeel van de machine hoort om overdruk (geloof ik?) kwijt te kunnen in het afdruipbakje (met coresponderend gat).
Echter, ik zie op beeld en film materiaal van alle modellen daar een soort metalen nippel zitten waar het staafje in hoort. die is er niet.. [*2]
Vreemder is ook, dat na openen van de machine, aan de andere kant van de opening niets te vinden is, het is een loos gat. [*3]
Na wat bellen met van Pommeren melde die dat die afvoer op alle modellen zit, en ook moet zitten voor veilig gebruik :X
Alleen was het telefonisch proberen te achterhalen waar nu de slang (en koppelstuk) voor die overdruk afvoer aan hoort niet te doen, ik zie ook nergens een tuutje waar een slang op zou kunnen horen (behalve aan de bovenzijde bij de stoom tuut kant [*4]).
Is er iemand die mij kan vertellen waar wat hoort, of foto's heeft van waar de handel aangesloten hoort te zijn?

*1 (pijpje)
[Afbeelding]

*2 (geen nippel)
[Afbeelding]

*3
[Afbeelding]

*4 Tuutje?
[Afbeelding]
Het is misschien een stomme/simpele suggestie, maar kan het niet zijn dat hij aan de andere kant moet? Als ik jouw foto zo voor mij zie, zit dit gat rechts (als de machine rechtop staat). Bij mij zit aan de rechter kant de staafje om melk mee op te schuimen. De ander zit links en heeft ook een kleiner gat; het opschuim-staafje zit redelijk los in de behuizing en wordt op zijn plek gehouden door een soort veer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

RoosW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Die doorzichtige bovenop gaat naar de waterbak, en vanonder het blok gaat er nog een naar de waterbak, daar zitten dus twee slangen in, kan één van deze de vermiste aansluiting zijn?
Mijn model (2020 of 2019) heeft 2 rubberen slangetjes in de waterbak èn dat buisje dat in de lekbak uitkomt. Slag 1 voor water aanzuiging (met het hapje uit de onderkant zodat hij zich niet vast zuigt) en de ander om ongebruikt water terug te storten in het reservoir. Via dat buisje wordt water dat op de koffiepuck ligt afgezogen en uitgespuugd in de lekbak zodat je een nette droog puck krijgt (mits je juiste maalgraad, tamping en hoeveelheid koffie hebt gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
oscarwashere schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:17:
[...]

Het is misschien een stomme/simpele suggestie, maar kan het niet zijn dat hij aan de andere kant moet? Als ik jouw foto zo voor mij zie, zit dit gat rechts (als de machine rechtop staat). Bij mij zit aan de rechter kant de staafje om melk mee op te schuimen. De ander zit links en heeft ook een kleiner gat; het opschuim-staafje zit redelijk los in de behuizing en wordt op zijn plek gehouden door een soort veer.
Aan de rechterzijde zit inderdaad het melk opschuim gebeuren, dit is links, als de machine goed staat, hij staat alleen ondersteboven voor de 2e foto, en weer normaal bij de andere, met het 'deksel' eraf geschroeft er van boven in kijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik bedenk mij net dat het opwarmen van de Rancilio Silvia potentieel lastig gaat zijn als ik dat wil doen met een geschakeld stopcontact. De nieuwe Rancilio Silvia hebben die power saving optie waardoor het apparaat na 30min idle automatisch stand-by gaat. Voor het eerste bakje koffie in de ochtend geen probleem omdat ik dat wel kan timen binnen 30 min. Maar gedurende de ochtend pak ik op random momenten nog 4 keer een bak koffie en dan kan ik geen 20 min wachten.

Ik zie online al diverse mensen die hebben uitgevonden dat je deze optie kunt uitschakelen maar dan moet je echt flink aan de bak met de elektronica.

https://voir.pt/2018/11/1...a9b78980796ae#comment-873

en

https://www.kaffee-netz.d...die-silvia-e.95518/page-8

Andere optie is een ouder model tweedehands op de kop tikken die deze "slimme" functie niet heeft. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
Of een schakelaar die na 29 minuten uit en inschakelt? Niet de netste oplossing, maar dan blijft hij wel de hele dag warm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
Vraagje; mijn weegschaal is ermee opgehouden. Hij kalibreert niet meer goed.
Het liefst zou ik upgraden naar een Acaia, maar die vind ik echt veel te duur.

Heeft iemand ervaring met deze?
€ 47,61 | Timemore B22 Nieuwe Versie Zwarte Spiegel Basic Koffie Schaal Keukenweegschaal Met Auto Timing Voor Zowel Espresso En Giet Over digitale
https://a.aliexpress.com/_BUfO9M

Of wellicht andere alternatieven?

Accu is fijn, verder natuurlijk een timer. Auto timer is geen must, ik zet hem meestal aan zodra ik de hendel overhaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 03-10 15:50
GAEvakYD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:19:
...
Andere optie is een ouder model tweedehands op de kop tikken die deze "slimme" functie niet heeft. :)
Dit soort machines gaan zeer lang mee, als dit je eerste introductie tot espresso gaat zijn zou ik geld besparen en een tweedehands model kopen. Schoonmaken is zeer eenvoudig en een slangetje of rubber-ring vervangen is ook zo gedaan. Grote kans dat het of niet bevalt, of je later toch een andere machine wilt, maar met 600 vs ~200 voor nieuw vs tweedehands vind ik dat een makkelijke keuze. (Als je iets meer zekerheid wilt dat alles in goede staat is, zoek een model wat net gereviseerd is door een professionele winkel)

Heb zelf een Silvia gehad en vond de PID echt een fijne toevoeging. Je kunt er niks meer mee, maar je word consistenter in hoe je koffie zet. Anders kun je "temperature surfing" doen, groep doorspoelen tot de Silvia gaat opwarmen, en dan X seconden na het opwarmen je espresso zetten zodat je altijd op hetzelfde tijdstip van de afkoel cyclus zit. Begin zonder PID, zo'n ding kan je vrij makkelijk (bij de oudere Silvia's in ieder geval) zelf toevoegen met een standaard kit.

[ Voor 5% gewijzigd door SawaFish op 05-01-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
SawaFish schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Dit soort machines gaan zeer lang mee, als dit je eerste introductie tot espresso gaat zijn zou ik geld besparen en een tweedehands model kopen. Schoonmaken is zeer eenvoudig en een slangetje of rubber-ring vervangen is ook zo gedaan. Grote kans dat het of niet bevalt, of je later toch een andere machine wilt, maar met 600 vs ~200 voor nieuw vs tweedehands vind ik dat een makkelijke keuze. (Als je iets meer zekerheid wilt dat alles in goede staat is, zoek een model wat net gereviseerd is door een professionele winkel)

Heb zelf een Silvia gehad en vond de PID echt een fijne toevoeging. Je kunt er niks meer mee, maar je word consistenter in hoe je koffie zet. Anders kun je "temperature surfing" doen, groep doorspoelen tot de Silvia gaat opwarmen, en dan X seconden na het opwarmen je espresso zetten zodat je altijd op hetzelfde tijdstip van de afkoel cyclus zit. Begin zonder PID, zo'n ding kan je vrij makkelijk (bij de oudere Silvia's in ieder geval) zelf toevoegen met een standaard kit.
Ja dit is eigenlijk wel een goed idee. Overal lees ik dat de maler minstens zo belangrijk is dus daarvoor zit ik te kijken naar een Eureka Specialita. Mocht ik op den duur de tweedehands Silvia ontgroeit zijn dan hoef ik alleen de machine ter vervangen.

Puur intresse. Je praat in verleden tijd mbt je Silvia. Wat heb je nu voor apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
GAEvakYD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:39:
[...]
Puur intresse. Je praat in verleden tijd mbt je Silvia. Wat heb je nu voor apparaat?
Ik heb nu een La Pavoni Europicola van 20 jaar oud ongeveer in goud/koper kleur uitvoering. Zo'n hendel machine werkt heel anders dan een Silvia, maar mij bevalt het wel. Je hebt meer controle (na- en voordeel) maar ik maak er consistenter acceptabele tot erg goede koffie mee. De Silvia heb ik overigens na jaren gebruik verkocht omdat ik als student geld nodig had, niet omdat die niet beviel :) De Pavoni heb ik onlangs gekocht omdat thuis geen espresso kunnen maken toch een gemis was.

Qua maler had ik een Compak K3 touch bij de Silvia, en nu een oudere Compak K8 met nieuwe maalschijven. Vuistregel is dat de maler praktisch even duur (lees: kwalitatief even goed) is als je espresso machine. Volgens het internet waren ze goed en ik kon ze erg voordelig op de kop tikken, en ze bevallen me prima.

Verder kan ik een weegschaal aanbevelen, via Aliexpress heb je voor enkele euros een pocket/sieraden weegschaaltje met 0.01gr nauwkeurigheid (niet echt waarschijnlijk, maar goed genoeg). Handig om je gemalen bonen precies af te meten, dat maakte voor mij een groot verschil in snappen waarom m'n koffie beter/slechter was. Wegen hoeveel koffie er gezet word doe ik niet omdat de Pavoni een vaste hoeveelheid water kan leveren, bij de Silvia kan dat misschien dan weer wel uit omdat die 'oneindig' water kan pompen maar dan weet ik niet of zo'n simpele weegschaal goed genoeg is.

Bij koffie spul kan je altijd meer geld uitgeven en talloze accessoires erbij kopen, begin simpel en kijk dan waar je tegen aan loopt wat beter kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Nu de keus voor een machine zo goed als gemaakt is zit ik in dubio over een eerste maler (en @GAEvakYD wellicht ook ;)). Ik denk dat het voornamelijk aankomt op voorkeur voor een bepaalde workflow, maar het probleem is dat ik daar als noob nog weinig gevoel bij heb.
Ik zal de hoofdgebruiker zijn, maar de misses moet (incidenteel) ook zonder veel poespas koffie kunnen zetten. Dit lijkt me alleen haalbaar met single dosen of timed dosen.

Vooralsnog ziet het er naar uit dat ‘ie uit de Eureka Mignon serie gaat komen (Manuale, Silenzio of Specialita).

Wat betreft workflow:
Handmatig dosen kan met elk van deze malers, maar kost veel tijd (leeg filter wegen, malen, wegen, extra malen, etc).
Single dosen kan ook met elke maler en kost iets minder tijd (afwegen, evt. afgewogen ‘bakjes’ maken indien de vriendin koffie moet zetten, hopper telkens vullen).
Timed dosen kan met de Silenzio of Specialita, en is een kwestie van ‘afstellen en gaan’. Maar hoeveel/-vaak moet deze timing bijgesteld worden? Wellicht is dit de handigste optie voor mijn vriendin.

Ik kan dus niet goed inschatten wat praktisch is, wat handig werkt, en waarom de ene workflow fijner is dan de andere.
Ben voorstander van het principe ‘buy once, cry once’, maar ik vind dat ik wel enigszins een goed gevoel moet hebben om € 150 extra uit te geven aan de Specialita i.t.t. de Manuale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:12
Ik had voorheen een Quamar met timed dosing. Ik werd er gek van, dan weer wat langer malen. Weer nieuwe bonen? Dan weer korter malen. Andere boon? Dan veel korter malen of juist veel langer. Worden de bonen weer wat ouder? Weer fijner afstellen maar dan weer langer malen.

Ik heb nu afgewogen bakjes. Twee keer in de week de bakjes bijvullen en gaan. Het haalt een irritante variabele weg en dat is de hoeveelheid. Ik durf niet te zeggen wat de retentie is van de Silenzio of de Specialita, of ben je van plan hem door te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:43
PdeBie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:41:

Iemand een idee?
IMS Competition filters kopen. Mijn neiging is sowieso om twee koffie te zetten van in totaal 18 gram i.p.v. 14. Wat ik doe als ik alleen koffie drink is een soort van 1 1/3 espresso zetten (speciale kopjes voor) van 12 gram met filter B702TCH20E. Ik gebruik normaal gesproken B702TCH24E. Beide werken prima met een naked porta (alhoewel je natuurlijk niet over twee kopjes kunt verdelen met een naked porta filter).

http://www.imsfiltri.com/...Competition-Catalogue.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Basfr schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:27:
Single dosen kan ook met elke maler en kost iets minder tijd (afwegen, evt. afgewogen ‘bakjes’ maken indien de vriendin koffie moet zetten, hopper telkens vullen).
Timed dosen kan met de Silenzio of Specialita, en is een kwestie van ‘afstellen en gaan’. Maar hoeveel/-vaak moet deze timing bijgesteld worden? Wellicht is dit de handigste optie voor mijn vriendin.
Single dosen werkt voor mij. Timed dosen werkt voor mij acceptabel. Single dosen is net wat beter, timed dosen is makkelijker. Als ik er zin in heb stel ik na elk shot de timer óf de maalgraad bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsja
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-01 11:45
Alouwerse schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:16:
Vraagje; mijn weegschaal is ermee opgehouden. Hij kalibreert niet meer goed.
Het liefst zou ik upgraden naar een Acaia, maar die vind ik echt veel te duur.

Heeft iemand ervaring met deze?
€ 47,61 | Timemore B22 Nieuwe Versie Zwarte Spiegel Basic Koffie Schaal Keukenweegschaal Met Auto Timing Voor Zowel Espresso En Giet Over digitale
https://a.aliexpress.com/_BUfO9M

Of wellicht andere alternatieven?

Accu is fijn, verder natuurlijk een timer. Auto timer is geen must, ik zet hem meestal aan zodra ik de hendel overhaal.
Ik heb deze ook. Werkt voor mij erg goed! De accu houdt het niet belachelijk lang vol, maar het is niet te kort. En hij geeft duidelijk aan hoe ver hij opgeladen is, dus je kan hem op tijd aan de usb C kabel pluggen.
De auto timer werkt prima! Gebruik hem zelf niet erg veel, maar kan handig zijn.
Raad hem dus wel aan, zeker voor die prijs. Hij is secuur en reageert snel, dat is vooral belangrijk.
Enige nadeel vind ik dat alles touch is... Ziet er cool uit, maar op een weegschaal niet zo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:53
Ik lees dat ik voor mijn baratza encore molen ook een m2 burr kan krijgen, waarmee ik betere maalresultaten kan krijgen.

Iemand hier ervaring mee, of dat de moeite waard is?

En ook: waar kan ik dat kopen? Googlen helpt me niet echt.

Wordt de maler er ook wat stiller van? Ik heb de indruk dat mijn encore behoorlijk meer geluid maakt dan de exemplaren in youtube videos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
nielsja schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Ik heb deze ook. Werkt voor mij erg goed! De accu houdt het niet belachelijk lang vol, maar het is niet te kort. En hij geeft duidelijk aan hoe ver hij opgeladen is, dus je kan hem op tijd aan de usb C kabel pluggen.
De auto timer werkt prima! Gebruik hem zelf niet erg veel, maar kan handig zijn.
Raad hem dus wel aan, zeker voor die prijs. Hij is secuur en reageert snel, dat is vooral belangrijk.
Enige nadeel vind ik dat alles touch is... Ziet er cool uit, maar op een weegschaal niet zo nodig.
Dankjewel! Heb hem gisteren besteld :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@BasvanS hier een +1 voor de opmerking van @vinpower, timed dosen is irritant als je een consistent resultaat/gewicht wilt.
Als je maalgraad bijstelt, moet je ook de timer bijstellen.

Als je altijd bij 1 soort bonen blijft is het denk ik nog wel te doen, maar vooral als je regelmatig eens wat nieuws wilt proberen, erg omslachtig met de eerste keer afstellen voor nieuwe bonen.

Single dosen (met specialita, en doorblazen voor minimale retentie) bevalt me prima.
Als ik van te voren had geweten dat ik ging single dosen (en er op had kunnen/willen wachten) had ik echter een niche zero gekocht. Die is daar net iets geschikter voor.

Als je toch met een hopper wilt werken zou ik een weight-based maler nemen. (270Wi is de enige die me te binnen schiet)

De silencio zou ik overslaan, als je dan toch al een stillere wilt dan de manuale, dan zou ik ook een paar tientjes extra uitgeven voor de grotere maalschijven van de specialita.

Timen is overigens wel handig als je vele kopjes per dag maakt (groot gezin, feestje, of zwaar cafeïne-junkie). Dan gewoon 's morgens afstellen, evt. met een paar kopjes afval om de afstelling juist te krijgen, maar daarna wel de hele dag door kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
defusion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:05:
@BasvanS hier een +1 voor de opmerking van @vinpower, timed dosen is irritant als je een consistent resultaat/gewicht wilt.
Als je maalgraad bijstelt, moet je ook de timer bijstellen.

Als je altijd bij 1 soort bonen blijft is het denk ik nog wel te doen, maar vooral als je regelmatig eens wat nieuws wilt proberen, erg omslachtig met de eerste keer afstellen voor nieuwe bonen.

Single dosen (met specialita, en doorblazen voor minimale retentie) bevalt me prima.
Als ik van te voren had geweten dat ik ging single dosen (en er op had kunnen/willen wachten) had ik echter een niche zero gekocht. Die is daar net iets geschikter voor.

Als je toch met een hopper wilt werken zou ik een weight-based maler nemen. (270Wi is de enige die me te binnen schiet)

De silencio zou ik overslaan, als je dan toch al een stillere wilt dan de manuale, dan zou ik ook een paar tientjes extra uitgeven voor de grotere maalschijven van de specialita.

Timen is overigens wel handig als je vele kopjes per dag maakt (groot gezin, feestje, of zwaar cafeïne-junkie). Dan gewoon 's morgens afstellen, evt. met een paar kopjes afval om de afstelling juist te krijgen, maar daarna wel de hele dag door kunnen.
@Basfr ik denk dat @defusion jou moet hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik heb zojuist de eerste stap genomen en de Eureka Mignon Specialita maler besteld. Nu is er geen weg meer terug. :)

Via een ander koffie forum kwam ik op het spoor van Peter de Goede die blijkbaar gespecialiseerd is in Rancilio Silvia machines en het tunen daarvan. Hij had nog twee hele mooie gereviseerde machines staan voor een nette prijs. Ik neig erna om direct de PID aanvulling bij hem af te nemen en misschien zelfs de betere pomp met membraan.

Echter toen ik net de maler bestelde kwam ik de LELIT KATE PL82T machine tegen en dat bracht mij aan het twijfelen. Die heeft al een ingebouwde Bonenmaler, PID en drukmeter voor een prijs die niet gek ver weg zit van een gemodificeerde Rancilio Silvia.
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/lelit-kate-pl82t

Wat vinden jullie. Is een gemodificeerde Rancilio Silvia met losse Eureka Mignon Specialita waardevoller, beter, etc dan zo'n machine hierboven? Of eventueel soortgelijk halfautomaat alternatief met af fabriek al een PID en drukmeter. Ik vermoed dat de Rancilio Silvia de beste keuze blijft maar mijn noob brein heeft even bevestiging nodig. :)

[ Voor 6% gewijzigd door GAEvakYD op 06-01-2021 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 20:16

bert pit

asdasd

@GAEvakYD Ik zou altijd voor de losse componenten gaan. Een geïntegreerd systeem blijft een concessie. Ik heb geen inhoudelijke argumenten want ik ken het genoemde systeem niet en er komt vast ook een lekkere bak uit.

Een PID is heel fijn en geeft goede controle over de temperatuur. Pomp heb ik geen ervaring mee.

Als je iets koopt is er vaak een moment van twijfel, daar zit je nu midden in. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PdeBie
Laatste tijd steeds vaker het mokkapotje op het vuur in de ochtend. Toch net wat zachter en minder straf dan gelijk een espresso om 7:00 uur :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AlH1teXvbMyKiy28Q5DiknzZug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VutNcf7hwx5s3NHyH8xAeS29.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:15

Jeroen87

Bier Connaisseur

Sinds deze week de bezitter van de Jura E8 (EB). Om mee te beginnen bonen gehaald bij Brandzaak, de Yellow Bourbon omdat dit een toegankelijke (vergevingsgezinde) boon zou moeten zijn.

Met de maalgraad op de fijnste 3 standen en de standaard ml's smaakt een espresso erg zurig. Fijner in maalgraad lijkt niet veel effect op de zurige smaak te hebben.
Sterkte houdt ik op 4 van 5. (durf niet precies te zeggen hoeveel gram dit is) maar ook maximale sterkte geeft nog steeds zurige smaak. Daarom denk ik dat ik het eerder in doorlooptijd moet zoeken.

Maar, hoe meet je doorlooptijd, ik lees hier verschillende dingen over. Ik zie vaak tellen vanaf moment dat apparaat begint met malen van bonen, andere spreken weer vanaf moment dat de eerste druppels koffie in je kopje zitten?

Meer water instellen? staat nu op 45, wellicht naar 55ml zetten?

Craft beer specialist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
GAEvakYD schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:20:

Wat vinden jullie. Is een gemodificeerde Rancilio Silvia met losse Eureka Mignon Specialita waardevoller, beter, etc dan zo'n machine hierboven? Of eventueel soortgelijk halfautomaat alternatief met af fabriek al een PID en drukmeter. Ik vermoed dat de Rancilio Silvia de beste keuze blijft maar mijn noob brein heeft even bevestiging nodig. :)
Ligt eraan: blijf je na de aanschaf nog actief op dit forum of zien we je voorlopig niet terug? ;) Ik heb dezelfde afweging gemaakt (QM maler + halfautomaat of een QM2820/QM3035) en ben uiteindelijk gegaan voor de combi (eerst 2820, later 3035). Ook omdat mijn vrouw liever 1 apparaat op het aanrecht had dan 2. Hoewel ik hartstikke blij ben met mijn aanschaf en heerlijke koffie drink, blijf ik wel ietwat kwijlend naar de machines/combies die hier af en toe voorbij komen. Had ik 2 losse apparaten gekocht, dan was de stap naar het vervangen van de maler kleiner geweest en had ik die misschien wel genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
AppieR schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Ligt eraan: blijf je na de aanschaf nog actief op dit forum of zien we je voorlopig niet terug? ;) Ik heb dezelfde afweging gemaakt (QM maler + halfautomaat of een QM2820/QM3035) en ben uiteindelijk gegaan voor de combi (eerst 2820, later 3035). Ook omdat mijn vrouw liever 1 apparaat op het aanrecht had dan 2. Hoewel ik hartstikke blij ben met mijn aanschaf en heerlijke koffie drink, blijf ik wel ietwat kwijlend naar de machines/combies die hier af en toe voorbij komen. Had ik 2 losse apparaten gekocht, dan was de stap naar het vervangen van de maler kleiner geweest en had ik die misschien wel genomen.
Haha zoals je in mijn profiel kunt zien ben ik op GOT actief sinds half 2001, dus dat zit wel goed. Natuurlijk varieert het een beetje welke topics ik het meeste zit. Maar komende maanden zal ik veelvuldig in dit topic blijven omdat ik nog HEEL veel te leren op gebied van koffie zetten.

Ik denk dat ik maar voor de getunede Rancilio Silvia met PID en losse maler ga. Als ik dan ooit in de toekomst een stap wil maken dan verkoop ik de Silvia en upgrade ik de machine. Die Silvia machines zijn eenmaal tweedehands best waardevast volgens mij wel.

Leuk detail. Ik dacht dat de vrouw het er ook al helemaal mee eens was omdat ze van de week zei "je doet maar, ik drink toch geen koffie". Zegt ze net "ik vind zo'n jura toch mooier op de koffietafel staan.". Nou jammer joh dan ben je nu te laat. De maler is al besteld en de Silvia ga ik hopelijk dit weekend ophalen.

Kleine vraag nog. Hoe gaan jullie om met het schoonmaken van de filterdrager na elke koffiesessie? Moet je die afspoelen en schoonmaken? Ik vraag dit omdat ons koffiemeubel ongeveer 10-15meter van de gootsteen en kraan staat. Dan moet ik daar nog een oplossing voor verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:42

Moofnor

King of my castle

Ook ik sluit mij graag aan bij de beginners. Na navraag hier een Eureka Mignon Manuale gekocht en zeer tevreden mee tot nu toe. Daarnaast een week geleden een Gaggia Classic uit 2013 gekocht. Dus starterset compleet.

Ik had nog wat restjes bonen van Brandzaak over, dus daar eerst mee gespeeld. Met gemiddeld 3 kopjes per boon was er niet erg veel instelruimte, maar heb toch een paar acceptabele kopjes kunnen zetten. Daarna bedacht om eerst te experimenteren met supermarktbonen, wat niet heel erg is bevallen. Met de bonen van Brandzaak kon ik nog wel proeven of het iets bitter of zuur was, maar bij nu proefde het als alles tegelijk en teveel. Dus uit die zak eigenlijk niets lekkers kunnen krijgen, daardoor wel mijn melkopschuimkunsten kunnen proberen...

Gisteren kwam het proefpakket van CafeDuJour binnen (dank voor de kortingscode), samen met een precisieweegschaal. Dus vandaag gaan we weer verder om te kijken of ik wel iets kan met verse bonen :)

@GAEvakYD Ik spoel hem wel altijd even af aangezien de kraan er naast zit. Maar je zou denk ik ook hem af kunnen spoelen onder de machine zelf, en daarna afdrogen met een doek.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

GAEvakYD schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:12:
Kleine vraag nog. Hoe gaan jullie om met het schoonmaken van de filterdrager na elke koffiesessie? Moet je die afspoelen en schoonmaken? Ik vraag dit omdat ons koffiemeubel ongeveer 10-15meter van de gootsteen en kraan staat. Dan moet ik daar nog een oplossing voor verzinnen.
Als je niet naar de kraan kan/wil, kan je hem ook afspoelen door hem onder je machine vandaan te halen en het water toch door je machine te laten lopen alsof je een bakkie gaat zetten. Filter eronder en voilà, schoon. Enige nadeel is dat je waterreservoir sneller leeg en je opvangbak sneller vol raakt. Je wil sowieso kort spoelen na elke zetbeurt, zodat je koffie die over is gebleven op de 'douchekop' wegspoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-10 16:49
GAEvakYD schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:12:
[...]
Ik had dezelfde vraag toen ik begon met een halfautomaat. Mijn conclusie was dat je ofwel een waterleiding naar je machine wil leggen incl afvoer, ofwel je de machine best naast je spoelbak zet.
Als je het niet erg vindt om vaak met zo'n bijna volle lekbak naar de gootsteen te lopen dan kan het ook prima op 15 meter afstand. Het vullen vond ik minder gedoe omdat mijn reservoir 3 liter is en de kans op knoeien veel kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Je kan natuurlijk ook met een halfvolle lekbak naar de gootsteen lopen. Minder kans op knoeien (wel vaker lopen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Even een technische vraag, ik heb dus een Gaggia Classic, model 2015 (helaas), de douche zit met een schroef vast in een soort holle schroef (waaronder een veer met balletje zit) hoe heet het gereedschap dat nodig is om dit ding (die holle schroef) los te maken?
Ik heb diverse zaken (theelepeltje etc) geprobeerd, maar het zit muurvast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

RoosW schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:05:
Even een technische vraag, ik heb dus een Gaggia Classic, model 2015 (helaas), de douche zit met een schroef vast in een soort holle schroef (waaronder een veer met balletje zit) hoe heet het gereedschap dat nodig is om dit ding (die holle schroef) los te maken?
Als je tussen de schroef en schroevendraaier een postelastiek houd, lukt het dankzij de extra grip van de postelastiek soms om dolgedraaide schroeven los te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 20:16

bert pit

asdasd

Jeroen87 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:53:
Sinds deze week de bezitter van de Jura E8 (EB). Om mee te beginnen bonen gehaald bij Brandzaak, de Yellow Bourbon omdat dit een toegankelijke (vergevingsgezinde) boon zou moeten zijn.

Met de maalgraad op de fijnste 3 standen en de standaard ml's smaakt een espresso erg zurig. Fijner in maalgraad lijkt niet veel effect op de zurige smaak te hebben.
Sterkte houdt ik op 4 van 5. (durf niet precies te zeggen hoeveel gram dit is) maar ook maximale sterkte geeft nog steeds zurige smaak. Daarom denk ik dat ik het eerder in doorlooptijd moet zoeken.

Maar, hoe meet je doorlooptijd, ik lees hier verschillende dingen over. Ik zie vaak tellen vanaf moment dat apparaat begint met malen van bonen, andere spreken weer vanaf moment dat de eerste druppels koffie in je kopje zitten?

Ik heb al kilo's met bonen weggepleurd wegens zuur. Een klein beetje mag, maar ik ben er ook geen liefhebber van. Het heeft te maken met het type boon en de doorlooptijd. Zuur ontstaat in de eerste 10 seconden, daarna komen de bitters. Fijner malen en een iets langere doorloop zou de bitters naar voren moeten brengen.

Vegevingsgezinde bonen, mild, complex en weinig zuren: https://www.vanpommeren.n...ffe-Miscela-Rom-1kg-Bonen

Druist wellicht in tegen het "lekkere koffie van brander dichtbij met een mooi verhaal binnen 14 dagen opdrinken ander wordt hij oud etc, etc,". Maar probeer maar eens een zak. Ik heb geen aandelen ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-10 11:02
RoosW schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:05:
je bedoelt dus niet de schroef zelf, maar het ding eronder?
zitten er inkepingen in?
dan kan je wellicht uit de voeten met zoiets:
https://knipex-tangen.nl/...rtang-knipex-gebogen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Jeroen87 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:53:

Brandzaak brand op bestelling. Van wanneer zijn deze bonen. Wellicht zijn ze nog te 'vers"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 22:35
bert pit schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:16:
[...]

Ik heb al kilo's met bonen weggepleurd wegens zuur. Een klein beetje mag, maar ik ben er ook geen liefhebber van. Het heeft te maken met het type boon en de doorlooptijd. Zuur ontstaat in de eerste 10 seconden, daarna komen de bitters. Fijner malen en een iets langere doorloop zou de bitters naar voren moeten brengen.

Vegevingsgezinde bonen, mild, complex en weinig zuren: https://www.vanpommeren.n...ffe-Miscela-Rom-1kg-Bonen

Druist wellicht in tegen het "lekkere koffie van brander dichtbij met een mooi verhaal binnen 14 dagen opdrinken ander wordt hij oud etc, etc,". Maar probeer maar eens een zak. Ik heb geen aandelen ;)
Beetje zonde om dure bonen weg te moeten gooien.
Wellicht kan de water temperatuur instelling nog iets verschil maken.
Ander merk of soort koffie maakt uiteraard ook verschil.
Ik ben nog steeds tevreden met de vers gebrande koffiebonen van Fascino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
dj1981 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:30:
[...]

je bedoelt dus niet de schroef zelf, maar het ding eronder?
zitten er inkepingen in?
dan kan je wellicht uit de voeten met zoiets:
https://knipex-tangen.nl/...rtang-knipex-gebogen.html
De schroef waar de schroef van de douche midden in zit, een messing 'buisje' met schroefdraad buitenom en binnenin, met twee uitsparingen tegenover elkaar (te ver uit elkaar voor welke normale schroevendraaier dan ook), onder dit busje zit bij het 2015-2019 model een veer met een balletje verstopt, iets van een ventiel, gezien het nalekken vermoed ik dat die in zijn 5 jarig bestaan nog nooit schoongemaakt is.
Zie 26 seconde in dit filmpje:

[ Voor 8% gewijzigd door RoosW op 07-01-2021 13:03 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb die dingen altijd verwijderd met een supergrote platkopschroevedraaier. Als ik het zo zie zou je ook kunnen werken met een stukje metaal van die breedte en dikte en die klemmen in een combinatietang. Houd er rekening mee dat het vaak niet graag los komt - wellicht is een klein beetje WD-40 / grafiet / ballistol van te voren een goed idee*.

*alle drie zijn niet food-grade maar niet giftig, uiteraard uitbundig spoelen na loshalen en schoonmaak om nare smaakjes te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:15

Jeroen87

Bier Connaisseur

vinpower schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Brandzaak brand op bestelling. Van wanneer zijn deze bonen. Wellicht zijn ze nog te 'vers"?
Bonen hebben branddatum 5-1.
Wist niet dat bonen "te vers" konden zijn....

Craft beer specialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Het valt mee hoor. Hele verse bonen maken het soms lastig om te extraheren. De fysische reacties om het CO2 kwijt te raken zijn nog niet uitgereageerd en daar kan je last van hebben. Zelf heb ik er niet zo'n last van; je hebt alleen een bak crema waar je "U" tegen zegt :)
Vaak wordt geadviseerd bonen een weekje rust te geven. Het heeft er ook meer mee te maken dat bonen - mits goed opgeslagen - in de periode tussen 2 en 8 weken leeftijd vrij consistent reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:51
Jeroen87 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Bonen hebben branddatum 5-1.
Wist niet dat bonen "te vers" konden zijn....
Ravhin schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:56:
Het valt mee hoor. Hele verse bonen maken het soms lastig om te extraheren. De fysische reacties om het CO2 kwijt te raken zijn nog niet uitgereageerd en daar kan je last van hebben. Zelf heb ik er niet zo'n last van; je hebt alleen een bak crema waar je "U" tegen zegt :)
Vaak wordt geadviseerd bonen een weekje rust te geven. Het heeft er ook meer mee te maken dat bonen - mits goed opgeslagen - in de periode tussen 2 en 8 weken leeftijd vrij consistent reageren.
Hier kan ik ook wel een prima bak zetten met hele verse bonen. Alleen ik moet mijn maler een stuker grover instellen, anders komt er nauwelijks water doorheen. Heb het idee dat het na 3 dagen al niet meer 'te vers' is.

En je krijgt behoorlijk vette koffie met inderdaad veel crema, opzich wel lekker.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:14:
Ik heb die dingen altijd verwijderd met een supergrote platkopschroevedraaier. Als ik het zo zie zou je ook kunnen werken met een stukje metaal van die breedte en dikte en die klemmen in een combinatietang. Houd er rekening mee dat het vaak niet graag los komt - wellicht is een klein beetje WD-40 / grafiet / ballistol van te voren een goed idee*.

*alle drie zijn niet food-grade maar niet giftig, uiteraard uitbundig spoelen na loshalen en schoonmaak om nare smaakjes te voorkomen.
OK, ik heb net WD-40 besteld, komt vrijdag tegelijk met een nieuwe groeps-ring, hoe vaak spoelen voor het veilig is na gebruik van de wd40??
Grootste probleem is dat ik geen passend stuk metaal heb liggen dat past, en mijn grootste schroevendraaier komt 1/2 cm te kort..

[Algemeen]
Heb net een bod uitgebracht op een Compak K3 ter vervanging van mijn Graef CM 800, ik ben benieuwd of de verkoper akkoord gaat ;-) Zo ja, een CM800 te koop :Y

[verrassing]
Nu was ik van mening dat Almere achtergesteld gebied was wat betreft koffiezaken, maar toch maar eens Google losgelaten op 'vers gebrande koffie almere' zit er een micro brander op loopafstand van mij _/-\o_ !! https://onemilecoffeeroasters.com/
Meteen maar 3 zakjes besteld, en hopelijk kan ik die morgen op mijn dagelijkse wandelingetje ophalen, kakelvers gebrand, ik laat mijn bevindingen nog horen B-)

[ Voor 17% gewijzigd door RoosW op 07-01-2021 15:50 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

DM mij even - ik heb ook WD-40 / Brunox en als die microbranderij op loopafstand zit, zit ik waarschijnlijk op fietsafstand :D - Almere Waterwijk
Als chemicus zou ik eerst afnemen met een papieren doekje, en daarna heet water uitbundig sproeien tot je niets meer ziet verschijnen. De eerst kop koffie gooi je weg :) (en je kán als eerste met een beetje >40% jenever/whisky naspoelen. Dan heb je een goede overgang van apolair oplosmiddel > polair oplosmiddel)

[ Voor 18% gewijzigd door Ravhin op 07-01-2021 16:29 . Reden: doe meer met alcohol ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik heb het al betaald en besteld, maar dank je! Goede tips overigens, heb alleen geen sterke drank in huis (behalve Gin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij wilden als filterkoffie drinkers iets meer naar lekkere koffie toe, dus een Melitta AromaFresh gescoord voor €65 (1 jaar oud, nauwelijks gebruikt).

Ik lees hier heel weinig over online (veel meer over de Philips Grind & Brew bijvoorbeeld). Vreemd toch? Melitta is een goed merk in de koffie wereld en hij heeft een conische burr grinder?

Net een bakkie gezet, iig veel beter dan de voorgemalen koffie die we eerst hadden. En nu een timer (handig voor mijn vrouw die geen ochtendmens is).

In de toekomst (lees: over 5-8 jaar) misschien upgraden naar een Niche Zero grinder, Technivorm en een espresso apparaat erbij (denk met hendel, puur hobbie dus). Als we het leuk vinden ;)

Iemand goede aanraders voor bonen voor filterkoffie? Simon Levelt in Nijmegen zit in de buurt en hoor ik goede dingen over?)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Ik ben groot fan van de bonen van koffiestation. Onder andere de adado vind ik erg lekker voor filterkoffie (v60 in mijn geval).

Maar niets zo persoonlijk als smaak. Dus zoek bij voorkeur een brander waar je zeker weet dat de bonen vers zijn en ga dan gewoon het een en ander proeven.

Je gaat vanzelf steeds beter in de smaakomschrijving herkennen of het iets voor je is. Daar hoef je ook echt niet alle smaken er voor uit te kunnen halen bij het proeven. Zo kan je steeds gerichter zoeken als je weer wat nieuws wilt proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door urf op 07-01-2021 21:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Basfr
Bedankt voor jullie hulp, er staat hier inmiddels een Gaggia Classic en Specialita te shinen 8)

Moet zeggen dat het inregelen van de maler toch wat lastiger is dan ze op youtube doen voorkomen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEAI6Ni45qMgbI8N_u3iK3idLJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoLHv8L7p6uP2bdPRRqoqhYD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
Basfr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:16:
Bedankt voor jullie hulp, er staat hier inmiddels een Gaggia Classic en Specialita te shinen 8)

Moet zeggen dat het inregelen van de maler toch wat lastiger is dan ze op youtube doen voorkomen :P

[Afbeelding]
Haha erg mooi. Zo te zien heb je precies dezelfde maler en kleurencombi die ik besteld heb. Mocht je tips hebben voor het inregelen dan houd ik mij aanbevolen.

Ik krijg mijn Rancilio Silvia pas volgend weekend. De man en expert waar ik hem koop moet hem nog reviseren, PID inbouwen en stillere/betere pomp voor rustigere drukopbouw. Helaas doet hij maar een paar machines per week en kan ik hem pas volgend weekend ophalen. Maar daar komen we ook wel weer overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Goedemorgen allen,

Na de nieuwe machines van @GAEvakYD en @Basfr (zien er goed uit, veel plezier ermee!) zat ik in een vlaag van werkontwijkend gedrag even op de site van Van Pommeren te loeren. Nou kan je daar met een gerust hard 2 of 3k kapotslaan en dan nog heb je niet eens het duurste van het duurste. Mijn vraag aan jullie is dan ook: wat als budget geen issue zou zijn, wat is dan de perfecte combi (maler + espressomachine) voor jullie thuissituatie en waarom? Dus niet direct de grootste professionele machine, hij moet ook op het aanrecht/koffietafeltje passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
AppieR schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:03:
Goedemorgen allen,

Na de nieuwe machines van @GAEvakYD en @Basfr (zien er goed uit, veel plezier ermee!) zat ik in een vlaag van werkontwijkend gedrag even op de site van Van Pommeren te loeren. Nou kan je daar met een gerust hard 2 of 3k kapotslaan en dan nog heb je niet eens het duurste van het duurste. Mijn vraag aan jullie is dan ook: wat als budget geen issue zou zijn, wat is dan de perfecte combi (maler + espressomachine) voor jullie thuissituatie en waarom? Dus niet direct de grootste professionele machine, hij moet ook op het aanrecht/koffietafeltje passen.
Wat is je ervaring met halfautomaten? Als je net als @Basfr en mijzelf nog relatief nieuw bent dan kun je natuurlijk soortgelijke keuze als ons maken. Een Gaggia of Silvia machine. Beide zijn mooie instapapparaten. Aanvullend is wel het advies om een goede bonenmaler te kiezen. Wij hebben beide gekozen voor de Eureka Mignon Specialita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@AppieR wij hebben als beginners gekozen voor een Eureka Mignon Silenzio gekozen met daarbij een Expobar Leva EB61.

We wilden sowieso een goede bonenmaler, omdat dit al een groot deel van je koffiebeleving beinvloed. Een slechte maling levert slechte koffie. Daarnaast is de Eureka prima betaalbaar.

Qua halfautomaat hebben wij ons laten informeren door Van Pommeren en zijn wij uiteindelijk op basis van onze wensen/eisen bij de Expobar uitgekomen. Wij wilden meerdere koppen koffie relatief snel achter elkaar kunnen zetten, evenals een cappucino kunnen maken zonder dat we eerst weer minuten moesten wachten tot het apparaat weer voldoende opgewarmd was.

Daarnaast wil het oog ook wat en de verchroomde maler en dit apparaat naast elkaar oogt gewoon heel chique.

(klik voor groter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj82uBKa7YxioYeuZOJtwLDwq20=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKCkCF4kPMVVr2LfqSMikm7o.jpg?f=fotoalbum_small

Disclaimer: Hebben overigens de halfautomaat deels cadeau gekregen van onze ouders voor ons huwelijk. Oorspronkelijk was het niet ons plan om zoveel geld uit te geven aan de halfautomaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
GAEvakYD schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:42:
[...]
Haha erg mooi. Zo te zien heb je precies dezelfde maler en kleurencombi die ik besteld heb. Mocht je tips hebben voor het inregelen dan houd ik mij aanbevolen.

Ik krijg mijn Rancilio Silvia pas volgend weekend. De man en expert waar ik hem koop moet hem nog reviseren, PID inbouwen en stillere/betere pomp voor rustigere drukopbouw. Helaas doet hij maar een paar machines per week en kan ik hem pas volgend weekend ophalen. Maar daar komen we ook wel weer overheen.
Er zijn wat goede beginners espresso handleidingen te vinden, maar eigenlijk komt het op het volgende neer:

- Verse bonen
- Houd je dosis constant (weeg bijv elke keer 15 gr in het dubbele filter)
- Zet je maler fijner tot je tussen de 25 en 30s doorlooptijd zit voor bijv. 30 gram (1:2 verhouding)

Daarna is het een kwestie van proeven en kun je gaan finetunen, maar zo heb je iig een goed begin. Met de Eureka maler zou het niet moeilijk moeten zijn de juiste maalgraad te vinden :).
Goedemorgen allen,

Voor mijzelf zou ik toch neigen naar een La Marzocco Linea Mini en daarbij een Niche Zero en een EK43. We hebben ruimte in de keuken dus dat zou wel gaan, alleen is dat wel wat boven mijn huidige budget :D.

Maar zoals eerder, wat is de usecase? Zet je alleen espresso dan is een E61 enkel boiler een goede en betaalbare optie. Maak je vaak melk dranken dan wil je HX of DB. Qua maler, wil je single dosen dan is de Niche een fijne optie (wel prijzig en lange levertijd), Anders is de Specialita een fijn apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
Het gaat mij niet om advies voor mijzelf, maar ben gewoon benieuwd wat jullie zouden kiezen en waarom. Als ik even voor mijzelf spreek: ik heb een QM3035 waar ik heel tevreden over ben. Als ik een upgrade zou mogen doen zou ik kiezen voor een E61 met PID en waarschijnlijk met een dubbele boiler. Melk opschuimen gaat prima met de QM, maar duurt we wat langer, vandaar de dubbele boiler. Verder is de maler van de QM niet heel consistent (kwestie van tienden van een gram). Voor lekkere espresso is het allemaal dikke prima, maar als ik er echt meer een hobby van ga maken zou ik wel iets meer willen tunen. Niche Zero lijkt me dan wel mooi, maar vind ik qua looks weer wat minder naast een mooie E61 machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
Voor mij komt de Naked Espresso Maker in de buurt van perfectie. Single boiler met pid regeling. Combinatie van moderne uitstraling met de E61 kop.
Ik weeg mijn koffie niet af dus een Macap M2D past er perfect bij voor mijn gebruik. De molen kan beter maar ik werk toch meer old-school.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 21:05
Afgelopen week kreeg ik eindelijk de beschikking over een Jura molen uit een Giga. Met heel wat kunst en vliegwerk is het gelukt om de Aroma+ molen te vervangen door deze molen met keramische platte maalschijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTyTzcphhx7J5frv-VlPNZ1kkOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ph8dioegLYFhHNKvFatUCb8H.jpg?f=fotoalbum_large
In mijn J9-3 hoort eigenlijk geen aroma+ molen maar het voordeel is dat mijn software de lange tijd van een niet aroma+ machine combineert met de meer opbrengst van een aroma+ molen. Gevolg ik kan meer en fijner malen dan een standaard molen. Ik had de versie van de aroma+ gekozen met de kleinere uitloop voor minder retentie zoals in de E6 / E8 EA zit.
Het blijft leuk om een Jura helemaal te verbouwen met onderdelen die er niet in horen.
Inmiddels zetgroep, aandrijving en molen vervangen.
Todo verstelbare temperatuur en inbouwen smart switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Goedemorgen allen,

Niche Zero en de Decent Espresso.
Waarom? Beide hebben een kleine footprint, zijn bedoeld voor thuis en zijn maximaal reproduceerbaar én instelbaar. Op die maner is het IMHO een one-stop-shop en kan je eindeloos punniken zonder dat je bang hoeft te zijn dat het aan je apparatuur ligt.Overigens heb ik al één van de twee in huis 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Ravhin op 08-01-2021 12:59 . Reden: verkeerd gelinkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
@Ravhin Is dat toevallig de Niche Zero? Die staat bij mij bovenaan de lijst om m'n onderzoek mee te starten als ik ooit weer eens geld wil uitgeven aan espresso spullen. Ben wel benieuwd wat je ervaringen zijn. Die Decent Espresso ziet er wel grappig uit maar ik betwijfel of ik het dan zelf nog leuk vind om zo espresso te zetten. Zou er wel eens ééntje een maand willen lenen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Idem een Niche samen met een decent. Of een crem one. Majah geld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

SawaFish schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:21:
@Ravhin Is dat toevallig de Niche Zero? Die staat bij mij bovenaan de lijst om m'n onderzoek mee te starten als ik ooit weer eens geld wil uitgeven aan espresso spullen. Ben wel benieuwd wat je ervaringen zijn. Die Decent Espresso ziet er wel grappig uit maar ik betwijfel of ik het dan zelf nog leuk vind om zo espresso te zetten. Zou er wel eens ééntje een maand willen lenen :p
Ik heb inderdaad de Niche als maler. Oorspronkelijk begonnen met gemalen koffie uit een specialiteitenwinkeltje in Almere (Drewes voor de Almerianen) en een Saeco halfautomaat met drukpiston (papkop). De volgende upgrade was om over te stappen naar een derdehands Gaggia Classic en dat scheelde al bulten qua smaak. Na ongeveer een jaar de Gaggia te hebben, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een nieuwe Mini Moka M203-T aangeschaft. Lastig instellen (vooral de timer) maar wéér een stap omhoog qua smaakbeleving. Ik heb die zo'n 7 jaar gehad, en ondertussen de bejaarde Gaggia ingeruild voor een Expobar Brewtus IV PID. Met die machine begon ik écht de beperkingen te merken van de Moka (consistentie, smaak, fijnheid, wisselen tussen bonen, retentie) en kon ik de missess overtuigen om te investeren in een Niche.

De Niche is erg goed. Instelbaarheid is super, zero-retention (gecheckt met Robustabonen, volgende espresso had geen zweem van die smaak), makkelijk instelbaar, makkelijk schoonmaakbaar, erg stil en door het design en footprint een hoge WAF :) . Als je tijd hebt (ik heb zo'n vier maanden moeten wachten) en het geld hebt (ze zijn niet heel erg duur vergeleken met andere high-end malers, maar het is een hoop geld) is het absoluut een aanrader.

Ik wissel veel met verschillende soorten koffie én ik wissel tussen V60 en espresso. Voor mijn toepassing en gebruik een fantastisch ding.

[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 08-01-2021 14:18 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ik heb nu een Mazzer Superjolly met Single dose mod en SSP burrs. Daarnaast heb ik een Nuova Simonelli Mac Digit (1 groep) die ik al 15 jaar heb ofzo. Hoef zo nodig geen upgrade, maar zit stiekem wel te kijken naar een Niche ernaast om het verschil met conische v.s. platte maalschijven eens te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 10:42
Hier ook een beginner en mijn setup. Twee weken geleden kwam de Gaggia binnen en gisteren de Eureka Specialita.

Vandaag een beetje gespeeld met de maalgraad van de Specialita mbv een zak goedkope koffiebonen, een zak die ik overigens al maanden heb en nog houdbaar is tot Juli 2021.

De juiste maalgraad moet toch net zo fijn/grof als tafelzout zijn? Ik zie wel verschil als het uit de molen komt maar als ik het dan tussen mijn vingers wrijf dan voel ik nog geen verschil. Iemand tips of foto’s hoe de juiste maling eruit ziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fr1XxkxVfo-Dp4dipxmaeYNHXpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chEqKqmzAxD0c1UIopDXsaS9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
SMLDK schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:57:

Vandaag een beetje gespeeld met de maalgraad van de Specialita mbv een zak goedkope koffiebonen, een zak die ik overigens al maanden heb en nog houdbaar is tot Juli 2021.

De juiste maalgraad moet toch net zo fijn/grof als tafelzout moeten zijn en ik zie wel verschil als het uit de molen komt maar als ik het dan tussen mijn vingers wrijf dan voel ik nog geen verschil. Iemand tips of foto’s hoe de juiste maling eruit ziet?
Omdat koffie niet echt bederft zetten de meesten een t.h.t. erop van een jaar na de branddatum. Dat wil niet zeggen dat je er dan nog een fatsoenlijke espresso mee kunt zetten. De crema van een espresso komt van het CO2 gas dat zit opgesloten in de boon. Daarnaast remt het de flow van de koffie. Koffie oxideert daarnaast, waar de smaak ook niet beter van wordt. Na een paar weken is de CO2 er wel voor een groot deel uit en is je koffie oud. Die zak kun je weggooien. Beter koop je koffie met een branddatum erop, dan weet je precies wanneer deze gebrand is.

De juiste maalgraad is als je in ongeveer 30 seconden een espressokopje uit 7 gram koffie haalt. Meestal zet je twee kopjes, dus 14 gram voor twee kopjes. Ik gebruik zelf 9 gram en er is zeker een trend om wat meer dan 7 gram koffie te gebruiken.

Voor meer dan 14 gram koffie heb je vaak een wat dieper filter nodig, waarbij ik je IMS filterbakjes aan kan bevelen. Anders zit je zeef van je groep vol met koffie als het tegen zit.
IMS competition zeefjes doen ook een wonder voor een gelijkmatige flow. De gaatjes in beide slijten trouwens, dus gooi ze na een jaar of twee weg (bij thuisgebruik).

[ Voor 13% gewijzigd door __fred__ op 08-01-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMLDK
__fred__ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:06:
[...]

De juiste maalgraad is als je in ongeveer 30 seconden een espressokopje uit 7 gram koffie haalt. Meestal zet je twee kopjes, dus 14 gram voor twee kopjes. Ik gebruik zelf 9 gram en er is zeker een trend om wat meer dan 7 gram koffie te gebruiken.

Voor meer dan 14 gram koffie heb je vaak een wat dieper filter nodig
Thanks! Ik heb al drie zakken met Giraffe coffee bonen en bij de Specialita kreeg ik zelfs een zakje met Van Pommeren bonen. Ik heb die goedkope zak bonen alleen maar voor het spelen en uitdokteren van de Specialita. Daar wil ik die dure bonen niet vóór gebruiken :-)

Als ik je goed begrijp moet ik dus de weegschaal erbij pakken. Er is een weegschaal onderweg vanuit China dus morgen maar eens stoeien met de minder nauwkeurige keukenweegschaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
SMLDK schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:27:
[...]

Thanks! Ik heb al drie zakken met Giraffe coffee bonen en bij de Specialita kreeg ik zelfs een zakje met Van Pommeren bonen. Ik heb die goedkope zak bonen alleen maar voor het spelen en uitdokteren van de Specialita. Daar wil ik die dure bonen niet vóór gebruiken :-)

Als ik je goed begrijp moet ik dus de weegschaal erbij pakken. Er is een weegschaal onderweg vanuit China dus morgen maar eens stoeien met de minder nauwkeurige keukenweegschaal.
In het begin wellicht wel. Ik kan nu wel binnen een halve gram blijven op gevoel, heb niet eens een timer nodig. Maar met jouw specialita kun je natuurlijk nauwkeurig timen. Er is wel weer een catch: De luchtvochtigheid beinvloedt de maalgraad van je bonen. Je zult merken dat je de maalgraad af en toe een klein beetje moet bijstellen door veranderingen in luchtvochtigheid. Helaas verandert daarmee de maalsnelheid van je molen en maal je meer/minder gram/s. Het zijn minieme verschillen, maar als je op .1 gram wilt uitvinden wat het beste is, zul je elke keer moeten wegen.

Ik heb een droger in dezelfde bijkeuken als mijn maler staan en dat is niet echt handig. Daarmee verandert de temperatuur en vochtigheidsgraag wel heel erg. Wellicht is dat bij anderen beter, maar ik kan mijn wasmachine en droger nergens anders kwijt. En de WAF van de Mazzer en de Nuova Simonelli zijn niet groot genoeg voor een opstelling in de gewone keuken. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
SMLDK schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:57:
De juiste maalgraad moet toch net zo fijn/grof als tafelzout moeten zijn en ik zie wel verschil als het uit de molen komt maar als ik het dan tussen mijn vingers wrijf dan voel ik nog geen verschil. Iemand tips of foto’s hoe de juiste maling eruit ziet?

[Afbeelding]
https://obatala.nl/kennisbank/hoe-maak-je-een-espresso
Hier al vaker naar verwezen, maar er staat ook een duidelijk foto van de maling met vergelijking. Uiteraard is dat een soort start indicatie, en verschilt de juiste maling per koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ik vind de 2:1 verhouding trouwens vrij fors, dat is meer Ristretto dan espresso. Espresso is (met crema) 25 ml uit 7 gram koffie. meer 3:1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cedrix5
__fred__ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:09:
Ik vind de 2:1 verhouding trouwens vrij fors, dat is meer Ristretto dan espresso. Espresso is (met crema) 25 ml uit 7 gram koffie. meer 3:1
In de specialty wereld wordt er veel meer gebruik gemaakt van grammen dan milliliters voor espresso. Verse koffie heeft namelijk een stuk meer crema dan diezelfde bonen een maand later. Dan is je verhouding constanter als je het afweegt. Zo is 2:1 ook vrij standaard als verhouding.
Als je 2:1 neemt met milliliters én veel crema hebt kun je wel heel korte shotjes hebben inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMLDK
_/-\o_ Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik de hele zaterdag in de keuken ga doorbrengen :-)

Ik heb mij (redelijk) ingelezen op dit GoT-topic en Reddit maar als beginner is teveel informatie ook niet altijd even handig dus vergeef mij deze vraag: Is het voor een beginner een voordeel om met een botomless portafilter te werken óf juist een nadeel en moet ik eea maar eerst met de standaard portafilter gaan leren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlxcC4FXzX_4t4CgLlfdCgWUv9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SQbRlPMGjEyZmg2bmsg9onQk.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Met een bottomless ga je sneller door hebben wanneer het niet goed gaat.
Als je het verkeerd doet maakt het een bende, gaat koffie alle kanten op.
Je leert wel sneller wanneer je channelling hebt als je het kan zien vind ik.

Edit: ik heb die van mij er direct bij gekocht. Als je maar paar koffies zet is het ook makkelijker schoonmaken, als ik mijn spouted filter gebruik (om dubbele shots te splitten in 2 tassen, handig als je voor 6 man cappuccino's maakt op een 1-groeps machine) dan doe ik die achteraf altijd even weken in cafiza. De bottomless is snel schoon onder de kraan zonder basket eruit te halen.

[ Voor 45% gewijzigd door cedrix5 op 08-01-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
__fred__ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:09:
7 gram is (naar mijn bescheiden mening) wel heel ouderwets. Een enkele espresso kom je steeds minder tegen. We spreken voor t gemak ook eigenlijk bij espresso altijd van een dubbele. Dat kan dan wel varieeren van 14 tot wel 21 gram. Gemiddeld zo’n 16 tot 18 gram.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hercul3s
Cafecito schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:44:
[...]

7 gram is (naar mijn bescheiden mening) wel heel ouderwets. Een enkele espresso kom je steeds minder tegen. We spreken voor t gemak ook eigenlijk bij espresso altijd van een dubbele. Dat kan dan wel varieeren van 14 tot wel 21 gram. Gemiddeld zo’n 16 tot 18 gram.
Dit is wel een handige tabel (ook al eerder gepost volgens mij).

Afbeeldingslocatie: https://www.home-barista.com/forums/userpix/2_extractionratios_sm_1.png

De trend is inderdaad naar meer bonen op minder koffie. Dus 1:2 is niet vreemd. Voor lichtere brandingen zit ik nu op 1:2,5. 18 gr in op 45 gr uit.

Bij iets donkerdere branding neig ik meer naar 1:2, dus 18 gr in op 35 gr uit.

@SMLDK ,

Wegen is aan te raden ivm consistentie van je shots. Als je soms 16gr hebt en andere keren 18gr krijg je hele andere doorlooptijden en dus andere smaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:32

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zoals enkele anderen heb ik ook de koffie van Cafe du Jour geprobeerd.. Kwam eerder deze week binnen en met branddatum van de 24e. Ten tijden van ontvangen ongeveer 2 weken oud, niet goed, niet slecht...ze adverteren ook niet met dagvers, dus hierover geen commentaar. En het was met die kortingsbon ook zeker niet duur, dus geen klachten van mijn kant.

Over de branding daarentegen heb ik wel klachten. Nu ben ik goede koffie en branderijen gewend, zoals koffiestation en het koffielab, Het is daarentegen alsnog lang geleden dat ik zulke onregelmatig gebrande bonen ben tegengekomen. Inclusief echt verbrande bonen ertussen...dat vind ik niet kunnen eigenlijk.
En je proeft het er ook helaas vanaf, de Madrugador is een blend waar ik van proef dat sommige bonen gewoon kapot gebrand zijn, sommigen nog naar pinda smaken en anderen in de blend gewoon niet lekker optimaal gebrand zijn.
Een vriend van mij waar ik regelmatig koffie mee drink kwam tot dezelfde conclusie dat hij echt de lagen kon proeven van de verschillende bonen en niet op een mooie manier. En dat was voordat ik überhaupt iets gezegd had erover.

De Brazil Santos is wat dat betreft vooralsnog een betere blend....met zeker geen bijzonder branding of bonen, maar wel in balans en met een prima smaakpallet dat hoort bij het land.

Vooralsnog is het voor mij geen aanrader als branderij op basis van de 2 zakjes die tot nu toe open gemaakt zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 07:30
Nomad schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:43:
Zoals enkele anderen heb ik ook de koffie van Cafe du Jour geprobeerd.. Kwam eerder deze week binnen en met branddatum van de 24e. Ten tijden van ontvangen ongeveer 2 weken oud, niet goed, niet slecht...ze adverteren ook niet met dagvers, dus hierover geen commentaar. En het was met die kortingsbon ook zeker niet duur, dus geen klachten van mijn kant.
Zelf nu twee keer een kilo Santos besteld daar, beide keren twee dagen geleden gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nomad schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:43:

Over de branding daarentegen heb ik wel klachten. Nu ben ik goede koffie en branderijen gewend, zoals koffiestation en het koffielab, Het is daarentegen alsnog lang geleden dat ik zulke onregelmatig gebrande bonen ben tegengekomen. Inclusief echt verbrande bonen ertussen...dat vind ik niet kunnen eigenlijk.
En je proeft het er ook helaas vanaf, de Madrugador is een blend waar ik van proef dat sommige bonen gewoon kapot gebrand zijn, sommigen nog naar pinda smaken en anderen in de blend gewoon niet lekker optimaal gebrand zijn.
Een vriend van mij waar ik regelmatig koffie mee drink kwam tot dezelfde conclusie dat hij echt de lagen kon proeven van de verschillende bonen en niet op een mooie manier. En dat was voordat ik überhaupt iets gezegd had erover.

De Brazil Santos is wat dat betreft vooralsnog een betere blend....met zeker geen bijzonder branding of bonen, maar wel in balans en met een prima smaakpallet dat hoort bij het land.

Vooralsnog is het voor mij geen aanrader als branderij op basis van de 2 zakjes die tot nu toe open gemaakt zijn.
Damn, ik heb net op hetzelfde moment als jij (zelfde batch) een proefpakket gekocht. Daarvoor heb ik enkel bonen van de supermarkt gebruikt in mijn volautomaat en hoopte hiermee een goede branderij gevonden te hebben.

Het is in elk geval een heel verschil met wat ik voorheen dronk (vnl Illy) en ik ben wel echt fan. Maar de ongelijke branding merk ik inderdaad wel een beetje, soms heb ik een keer een tasje koffie die wat bitterder smaakt dan de anderen.

Heb jij/hebben jullie een andere aanrader voor een branderij die gelijkaardig te werk gaan en aan een gelijkaardige prijs? Mugrador vind ik tot hiertoe echt heerlijk voor zijn prijs maar ik ken er eerlijk gezegd niet genoeg van. Maar het is snel in huis en goedkoop verzonden en dat vind ik wel mooi. Lokaal vind ik hier niet direct iets, dat zou nog beter zijn maar ja.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

De Brandzaak ben ik zelf fan van. Consistente branding intra- en interzak ;) Ik hoef vaak weinig aan te passen qua maalstand. Als ik jou zo hoor zou ik eens de “Costa Rica” proberen, of het proefpakket:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 22:35
Mavamaarten schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:14:
[...]

Damn, ik heb net op hetzelfde moment als jij (zelfde batch) een proefpakket gekocht. Daarvoor heb ik enkel bonen van de supermarkt gebruikt in mijn volautomaat en hoopte hiermee een goede branderij gevonden te hebben.

Het is in elk geval een heel verschil met wat ik voorheen dronk (vnl Illy) en ik ben wel echt fan. Maar de ongelijke branding merk ik inderdaad wel een beetje, soms heb ik een keer een tasje koffie die wat bitterder smaakt dan de anderen.

Heb jij/hebben jullie een andere aanrader voor een branderij die gelijkaardig te werk gaan en aan een gelijkaardige prijs? Mugrador vind ik tot hiertoe echt heerlijk voor zijn prijs maar ik ken er eerlijk gezegd niet genoeg van. Maar het is snel in huis en goedkoop verzonden en dat vind ik wel mooi. Lokaal vind ik hier niet direct iets, dat zou nog beter zijn maar ja.
Ik heb het al vaker gezegd, ik ben hier tevreden over en super vers gebrand.
Goed en gelijkmatig gebrand en dus niet vèrbrand.
Espresso Emporio, Guatemala El Zapote, Costa Rica Don Claudio vonden wij allemaal lekker.
Smaken verschillen dus een proefpakket is denk ik de beste keuze om mee te starten.
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
@Mavamaarten

Dan zou ik Fascino aanraden. Fascino heeft een budget lijn vanaf nog geen 12 euro de kilo, en hun andere koffies beginnen zo vanaf 17,95 de kilo.

Fascino was de eerste plek waar ik verse bonen kocht. Momenteel vind ik hun El Salvador Santa Mathilde erg lekker.

Hoofdkwartier ben ik ook fan van, maar dan zit je op 22/23 euro per kilo (wel met gratis verzending bij 1 kg)

[ Voor 21% gewijzigd door bear87 op 09-01-2021 22:30 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1