Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 22:10

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

wij hebben sinds kort een Siemens EQ 6 S500. Daarbij hebben in eerste instantie van oatly havermelk de barista edition gebruikt. Heerlijk volgens mijn vrouw en zoons. Ik drinks trouwens zelf geen koffie. geen enkele vorm. al vindt ik koffiebonen wel heerlijk ruiken.

De eerste paar koppen latte gingen prima. Nu wil het zijn dat deze havermelk er voor zorgt dat de melkschuimer verstopt. Halverwege het melkopschuimen gaat ie sputteren en krijg je geen melkschuim meer. Als je deze havermelk gebruikt dan moet je elke keer de melkopschuimer reinigen. We zijn uiteindelijk gestopt met deze melk, wat ook in de portemonnee scheelt.

Zijn er ook anderen die hier ervaring mee hebben met een soortgelijke melkopschuimer als de EQ6 S500?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:45
Glamdring schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:45:
Ik kwam dit topic tegen en wil een vraag stellen.

Wij zijn sinds 1,5 jaar in het bezit van een Siemens EQ6 Plus S700 volautomaat. Hier in Zevenaar hebben wij volgens mij redelijk zacht water. Wij gebruiken de automaat met instelling waterhardheid 1 en een Brita waterfilter. Nu drinken wij circa 150 koppen koffie per week.

Nu moeten wij na ongeveer 300 koppen ontkalken. Het valt mij op dat de teller voor het ontkalken soms met grote sprongen afloopt(hij begint op 1400).

Mijn moeder heeft hetzelfde apparaat, met dezelfde instellingen en behaald hetzelfde resultaat qua ontkalken. Is dit normaal om zo vaak te moeten ontkalken?
150 koppen per week of per maand?
Heb hier nog niet zo lang een Siemens EQ.500 zit geen koffie teller op jammer genoeg maar na een maand of drie gebruik moeten ontkalken.
Water hardheid is hier 5.7 bij jou 6.0. Geen groot verschil.
Ik gebruik ook een Brita water filter, deze tot nu toe 1x vervangen.
Schatting is hier ongeveer 100 kopjes per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Zuluman schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:56:
wij hebben sinds kort een Siemens EQ 6 S500. Daarbij hebben in eerste instantie van oatly havermelk de barista edition gebruikt. Heerlijk volgens mijn vrouw en zoons. Ik drinks trouwens zelf geen koffie. geen enkele vorm. al vindt ik koffiebonen wel heerlijk ruiken.

De eerste paar koppen latte gingen prima. Nu wil het zijn dat deze havermelk er voor zorgt dat de melkschuimer verstopt. Halverwege het melkopschuimen gaat ie sputteren en krijg je geen melkschuim meer. Als je deze havermelk gebruikt dan moet je elke keer de melkopschuimer reinigen. We zijn uiteindelijk gestopt met deze melk, wat ook in de portemonnee scheelt.

Zijn er ook anderen die hier ervaring mee hebben met een soortgelijke melkopschuimer als de EQ6 S500?
Heeft jouw Siemens een melkslang om melk op te zuigen?
Hier met melkslang gaat opschuimen prima met houdbare volle melk bv Globemilk Barista.
Raakt niet verstopt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 04-05 22:10

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

HoppyF schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:43:
[...]

Heeft jouw Siemens een melkslang om melk op te zuigen?
Hier met melkslang gaat opschuimen prima met houdbare volle melk bv Globemilk Barista.
Raakt niet verstopt of zo.
Hij heeft idd een melkslang die de melk opzuigt. met halfvolle melk van arla gaat het wel prima.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamdring
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 13:33
HoppyF schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:40:
[...]

150 koppen per week of per maand?
Heb hier nog niet zo lang een Siemens EQ.500 zit geen koffie teller op jammer genoeg maar na een maand of drie gebruik moeten ontkalken.
Water hardheid is hier 5.7 bij jou 6.0. Geen groot verschil.
Ik gebruik ook een Brita water filter, deze tot nu toe 1x vervangen.
Schatting is hier ongeveer 100 kopjes per maand.
Echt 150 koppen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Zuluman schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:58:
[...]

Hij heeft idd een melkslang die de melk opzuigt. met halfvolle melk van arla gaat het wel prima.
Ik heb hier geen havermelk nog geprobeerd.
Misschien komt het verstoppen door suiker in de havermelk?
Wel halfvolle en volle melk. De houdbare Barista melk van Globemilk bevalt prima en is ook niet duur (€0,75) als deze in de aanbieding is. De samenstelling is ook net iets anders dan gewone volle houdbare melk.
Iets meer vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Oeps, dat is best veel.
Dan gaat er ook best veel water door het apparaat heen.
Moet je het Brita filter ook vaak vervangen?
Bij mij kwam laatst de melding van water filter vervangen en ontkalken kort achter elkaar met iets van 1 of 2 dagen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamdring
HoppyF schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:55:
[...]

Oeps, dat is best veel.
Dan gaat er ook best veel water door het apparaat heen.
Moet je het Brita filter ook vaak vervangen?
Bij mij kwam laatst de melding van water filter vervangen en ontkalken kort achter elkaar met iets van 1 of 2 dagen verschil.
Ja, de Brita filter vervang ik ook regelmatig. Heb dat niet exact bijgehouden. Terwijl ik ergens gelezen had dat je met zo'n filter 1400 kopjes kon zetten. Dat haal ik bij lange na niet.

Met het steeds moeten aanschaffen van ontkalkingstabletten en Brita filters loopt het aardig in de papieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08
JeroenGans schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 16:28:
[...]

Gaat volgens de link van Saturn om dit artikelnummer, dan kom je bij Jura uit op:

https://nl.jura.com/nl/vo...hines/E6-Platin-EB-15376/

Geen idee of dit het meest recente model is. Zou er zelf ook wel intresse in hebben!
Als ik met dat modelnr(15376) ga zoeken kom ik bijv. uit op consumentenbond pagina die zegt dat dit type van Mei 2020 is;
https://www.consumentenbo...a/e6-piano-black-eb-15377

Ook de site van Jura zelf en paar NL webshops die dit typenr aanbieden geven aan dat dit het model is met o.a. de nieuwere bonenmaler met 12.2% meer Aroma en pulserend extractieproces P.E.P. Dit zijn eigenschappen van het nieuwe model. Conclusie, ik durf het wel aan dat dit het nieuwe type is.

Ik ben aan het kijken of Huifkar, mailboxde of iets dergelijks een optie is.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Glamdring schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:25:
[...]

Ja, de Brita filter vervang ik ook regelmatig. Heb dat niet exact bijgehouden. Terwijl ik ergens gelezen had dat je met zo'n filter 1400 kopjes kon zetten. Dat haal ik bij lange na niet.

Met het steeds moeten aanschaffen van ontkalkingstabletten en Brita filters loopt het aardig in de papieren.
Officieel zegt Siemens dit:
Verwijder altijd het filter voordat u het apparaat ontkalkt en vervang het na 50 liter (400 koppen koffie of 1000 koppen espresso) of elke twee maanden.

Beetje off-topic maar ik bestel waterfilters plus ontkalkingstabletten meestal via Amazon of de Care Club.
Bij de laatste kun je met een vriendenlink nog extra korting krijgen ook waardoor de eerste aanschaf erg voordelig is. Als je wilt weten hoe dat moet mag je mij een PB sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 21:46

PnD

like in Pinda ^_^

Net een affogato als toetje...zo blij met mijn half automaat (barista express) die ik inmiddels een maand of twee heb 😋😋😋

Met kerst een zakje verse koffiebonen van brute bonen. Op de fijnste maling loopt het toch nog best snel door. Zowel met 18 als 20 gram koffie.

Met andere boon soorten zit ik ook altijd op de fijnste 3 maalstanden en nog steeds geen extreem lange doorlooptijden.

Blijf dat toch bijzonder vinden aangezien het apparaat 20 maalstanden heeft. Is die maler gewoon te beperkt/crappy? Of doe ik nog iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 08:00
PnD schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:07:

Blijf dat toch bijzonder vinden aangezien het apparaat 20 maalstanden heeft. Is die maler gewoon te beperkt/crappy? Of doe ik nog iets niet goed?
Ik weet niet wat voor bonen het zijn, maar er is een limiet aan hoe goed je kan malen met een dergelijke maler, vooral zeer lichte, Afrikaanse bonen met ‘floral’ smaaktonen zal je niet goed kunnen malen.

Als je het idee had dat je met een barista express mee kan doen met een beetje redelijke
koffie shop (die werken met apparatuur van 15k+) kom je van een koude kermis thuis :+

Wil je echt alles goed kunnen malen dan kijk je toch naar iets als een Niche of een platte maalschijf maler met schijven van > 65mm.

[ Voor 12% gewijzigd door MGSNK op 27-12-2020 02:27 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamdring
HoppyF schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:53:
[...]

Officieel zegt Siemens dit:
Verwijder altijd het filter voordat u het apparaat ontkalkt en vervang het na 50 liter (400 koppen koffie of 1000 koppen espresso) of elke twee maanden.

...
Dank voor deze info! Staat dit op de website van Siemens? Ik had dat in elk geval nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

MGSNK schreef op zondag 27 december 2020 @ 02:26:
[...]

Ik weet niet wat voor bonen het zijn, maar er is een limiet aan hoe goed je kan malen met een dergelijke maler, vooral zeer lichte, Afrikaanse bonen met ‘floral’ smaaktonen zal je niet goed kunnen malen.

Als je het idee had dat je met een barista express mee kan doen met een beetje redelijke
koffie shop (die werken met apparatuur van 15k+) kom je van een koude kermis thuis :+

Wil je echt alles goed kunnen malen dan kijk je toch naar iets als een Niche of een platte maalschijf maler met schijven van > 65mm.
Thanks! Nee, verwacht wel dat er ergens beperkingen zijn, maar is even ontdekken waar dat dan in zit 😏 in de machine of in mijn eigen vaardigheden/kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 07:28

Ravhin

no <root>...

Zuluman schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:56:

Niet met een melkopschuimer, wel met havermelk. Het probleem met havermelk is dat het uitzakt - het is geen stabiele suspensie. Als je je slangetje onderin het kannetje hebt en je gaat na een half uur weer een bakkie zetten, heb je alleen de dikke drab in de slang zitten > verstopping. Enige mogelijkheid is om goed geschudde havermelk te gebruiken :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 21:03

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
PnD schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:19:
[...]

Thanks! Nee, verwacht wel dat er ergens beperkingen zijn, maar is even ontdekken waar dat dan in zit 😏 in de machine of in mijn eigen vaardigheden/kennis.
De machine is dusdanig beperkt dat je die grenzen wel echt tegen komt helaas.
De maler is niet goed genoeg verstelbaar, 20 standen zegt niets...zeker niet als de grofste 17 niet bruikbaar zijn...dan heb je een 3 standen maler die blijkbaar nog allemaal te grof zijn eigenlijk.

Alle Sage/Solis/Breville machines vind ik er vooral leuk uit zien....en de consument vind dat belangrijk en koopt ze....maar technisch gezien vind ik ze geen van allen ook maar de helft van het geld waard.

Klinkt hard, maar ik bedoel het niet als aanval. Maar mocht je denken: ben ik nu dom of de machine....schrijf de machine niet te snel af als oorzaak zijnde :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Nomad schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:24:
[...]

De maler is niet goed genoeg verstelbaar, 20 standen zegt niets...zeker niet als de grofste 17 niet bruikbaar zijn...dan heb je een 3 standen maler die blijkbaar nog allemaal te grof zijn eigenlijk.

Alle Sage/Solis/Breville machines vind ik er vooral leuk uit zien....en de consument vind dat belangrijk en koopt ze....maar technisch gezien vind ik ze geen van allen ook maar de helft van het geld waard.

Klinkt hard, maar ik bedoel het niet als aanval. Maar mocht je denken: ben ik nu dom of de machine....schrijf de machine niet te snel af als oorzaak zijnde :P
Geen probleem hoor 😏 heb hem 2de hands gekocht voor een leuk prijsje. Is voor mij om te ontdekken of ik het echt blijvend leuk vind om zo koffie te zetten. Voor het einde vd garantie periode (nog 18 maanden) gaat hij sowieso de deur uit. Dan ga ik weer op andere manieren koffie zetten of komt er wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Glamdring schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:47:
[...]

Dank voor deze info! Staat dit op de website van Siemens? Ik had dat in elk geval nog niet gezien.
Ja, staat hier bij Brita waterfilter.
https://www.siemens-home....kse-reiniging/waterfilter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Opvallend bericht.

ESPRESSOMACHINE
Glas half vol, glas half leeg? Laten we stellen dat wij thuiswerkers dit jaar de kantoorbouillon (met theesmaak), de kantoorthee (met koffiesmaak) alsmede de kantoorkoffie (met bouillonsmaak) niet per se gemist hebben. Webwinkel Koffiewarenhuis.nl kon de ‘Lelit MaraX’, ‘een compacte espressomachine met professionele capaciteiten’, niet aanslepen.

https://www.ad.nl/binnenl...ellers-van-2020~a36771e4/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2xk4A905a77Do_ytHzwt4bCaFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4nXZKpALqSuTAnIatkqPBEN9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nu heb ik zelf een Lelit Bianca, dus ik vind het een tof bericht, maar had niet verwacht dat zo'n toch ietwat niche product genoemd zou worden inderdaad.

Naja, goed dat meer mensen het licht gezien hebben en aan echte koffie begonnen zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Zetten jullie ook enkel shots espresso (dus met ca. 8 gram koffie)? Hoe werkt dat met jullie apparaat?
Bij mijn Barista Express zit een apart kleiner cupje, daarmee is het lastiger om een fatsoenlijk bakkie te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

PnD schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:18:
Zetten jullie ook enkel shots espresso (dus met ca. 8 gram koffie)? Hoe werkt dat met jullie apparaat?
Bij mijn Barista Express zit een apart kleiner cupje, daarmee is het lastiger om een fatsoenlijk bakkie te zetten.
Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar de resultaten waren zó slecht dat ik dat niet opnieuw gebruikt heb :) Dat filter ligt al twee jaar stof te happen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
PnD schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:18:
Het leven begint bij 16+ gram koffie inderdaad. Enkele shots zijn in de praktijk niet fijn, maar ook niet in theorie. Je wilt ongeveer 30 seconden contact met water hebben, onder bepaalde druk om de juiste stoffen te extraheren van de koffie (zowel de zuren als de olien etc).....je moet dan significant met je waterflow gaan spelen wil je dat met 8 gram koffie bewerkstelligen.

De algemene consensus is dat je enkele espresso overslaat en alleen maar dubbelen maakt. Genoeg restaurants (die weten wat ze doen) zullen als een enkele gevraagd wordt, een dubbele zetten en de helft in de goot laten weglopen. Of, als het druk genoeg is, de andere helft van je dubbele espresso aan een andere klant geven....of...en dat zie je ook steeds meer, een espresso wordt altijd als dubbele aangeboden en een enkele bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
Bij op missen o.a.:
Keen: https://keencoffee.com/ Utrecht vanaf +- 30,- kilo.
Note 14 dagen na brand datum gebruiken voor optimale smaak.
Shokunin: https://shokunin.coffee/ Rotterdam vanaf +-35,- de kilo

[ Voor 32% gewijzigd door noodel1988 op 27-12-2020 15:20 ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18:53
PnD schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:31:
[...]
Geen probleem hoor 😏 heb hem 2de hands gekocht voor een leuk prijsje. Is voor mij om te ontdekken of ik het echt blijvend leuk vind om zo koffie te zetten. Voor het einde vd garantie periode (nog 18 maanden) gaat hij sowieso de deur uit. Dan ga ik weer op andere manieren koffie zetten of komt er wat nieuws.
De machine kan wel meer, alleen de maler niet. Je kan ook kijken naar een Eureka Mignon bijv, dan kun je verder met je koffie game en als je upgrade heb je de maler al. Een goede maler is sowieso fijn omdat dat de meeste controle geeft.

De oordelen over sage/solis zijn hier af en toe wat cru, het zijn naar mijn mening prima apparaten om mee te beginnen alleen (vooral de molens) wat minder voor als je verder wil met espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 10:05
Hier ben ik ook aan het kijken naar een Sage. Dan wel de Bambino plus. (Ik heb nu een Siemens EQ6)
Ik ben er wel achter dat ik 2 losse apparaten wil. Dus een losse bonenmaler en een espressomachine. Voor de maler houdt ik nu vooral marktplaats in de gaten om een leuke eureka mignon te scoren. En de keuze voor de sage Bambino plus is vooral omdat deze makkelijk te hanteren is voor beginners. 3 seconden opwarmtijd en automatische melkopschuimer.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Tony schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:26:
Hier ben ik ook aan het kijken naar een Sage. Dan wel de Bambino plus. (Ik heb nu een Siemens EQ6)
Ik ben er wel achter dat ik 2 losse apparaten wil. Dus een losse bonenmaler en een espressomachine. Voor de maler houdt ik nu vooral marktplaats in de gaten om een leuke eureka mignon te scoren. En de keuze voor de sage Bambino plus is vooral omdat deze makkelijk te hanteren is voor beginners. 3 seconden opwarmtijd en automatische melkopschuimer.
Of zoiets misschien?
Quickmill 0981 - Espressomachine
Klein krasje misschien maar verder nieuw spul ipv tweede hands bij MP.
https://www.bva-auctions..../lot/50943/16218296?pid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-04 23:01
[sarcasm]
Keen coffee op vakantie t/m 4 januari en eerste branddatum is 6 januari.

Ja… maar... maar...

Jullie verdienen ook vakantie natuurlijk… maar....

Dat wordt mijn voorraad rationeren tot na de 6e :(.
[/sarcasm]

(Alle gekheid even daar gelaten, ik had dit wel graag willen weten iets van tevoren, dan had ik al lang gezorgd dat ik wat had opgehaald bij ze…, maar dan moet ik misschien ook de e-mail nieuwsbrief spam accepteren).

[ Voor 2% gewijzigd door dipje2 op 29-12-2020 22:51 . Reden: verduidelijken dat het niet serieus is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
dipje2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:58:

Ja… maar... maar...

(Alle gekheid even daar gelaten, ik had dit wel graag willen weten iets van tevoren, dan had ik al lang gezorgd dat ik wat had opgehaald bij ze…, maar dan moet ik misschien ook de e-mail nieuwsbrief spam accepteren).
Misschien Fascino proberen. Ze zijn erg snel met versturen en je krijgt vers gebrande bonen.
Als PostNL meewerkt de volgende dag in huis of een dag later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
dipje2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:58:

Ja… maar... maar...

Nieuwsbrief is het aangekondigd en op de website en zo.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:00
Nomad schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:24:
[...]

Wat vind jij wel een goede koop dan? En dan in de prijsklasse van Sage DB of daaronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Lennnn schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:24:
[...]

Wat vind jij wel een goede koop dan? En dan in de prijsklasse van Sage DB of daaronder.
Zie ook een paar pagina's terug: defusion in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Denk dat dat nog steeds de beste keus is als instapmodel.

Ook voor @Tony wellicht interessant, hoewel jij denk ik weloverwogen bij de bambino plus terecht bent gekomen door de features (korte opwarmtijd + automatische melkopschuimer). Ik ken dat apparaat verder niet, dus zou geen vergelijking kunnen maken. Gaggia classic gaat wel al jaren mee, en komt altijd wel weer terug als goede keuze voor een beperkt budget.

edit: zie nu dat je "DB" zegt, dus dual boiler variant vanaf zo'n 920 euro als ik online kijk.
Nieuw zou ik niks weten wat rond die prijs zit en een dubbele boiler heeft. Dat begint zo'n beetje bij 1200-1300, en HX voor niet veel minder. En dan moet je nog de maler.
Zou dat een vereiste zijn, en het budget beperkt tot laten we zeggen max. 1000 euro incl maler, zou ik naar een 2e hands HX of DB E61 machine kijken, en evt. de maler ook 2e hands.

[ Voor 23% gewijzigd door defusion op 28-12-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:00
defusion schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:44:
[...]

Zie ook een paar pagina's terug: defusion in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Denk dat dat nog steeds de beste keus is als instapmodel.

Ook voor @Tony wellicht interessant, hoewel jij denk ik weloverwogen bij de bambino plus terecht bent gekomen door de features (korte opwarmtijd + automatische melkopschuimer). Ik ken dat apparaat verder niet, dus zou geen vergelijking kunnen maken. Gaggia classic gaat wel al jaren mee, en komt altijd wel weer terug als goede keuze voor een beperkt budget.

edit: zie nu dat je "DB" zegt, dus dual boiler variant vanaf zo'n 920 euro als ik online kijk.
Nieuw zou ik niks weten wat rond die prijs zit en een dubbele boiler heeft. Dat begint zo'n beetje bij 1200-1300, en HX voor niet veel minder. En dan moet je nog de maler.
Zou dat een vereiste zijn, en het budget beperkt tot laten we zeggen max. 1000 euro incl maler, zou ik naar een 2e hands HX of DB E61 machine kijken, en evt. de maler ook 2e hands.
Dank. DB is geen vereiste dus jouw suggestie was zeker waardevol.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nou wil. Mijn vriendin zou het liefste een volautomaat willen omdat er dan maar 1 apparaat op het aanrecht staat. Alleen dat lijkt me dan weer jammer omdat je flexibiliteit inlevert.
Mocht je daar nog aanraders voor weten, dan is dat ook zeer welkom. Dan verdiep ik me daar ook nog verder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik las vanmiddag een artikel over 1:2 ratio e.d.
Daar stond ook in dat je voor een lungo 1:4 hanteert. Ook wat gelezen over type boon (niet te bitter) en grovere maanstand. Er wordt dan echter niet gesproken welke doorlooptijd dan gehanteerd moet worden. Ik neem aan dezelfde?

Iemand daar ervaring mee?

Tot nu toe leng ik de espresso aan met heet water als ik geen espresso wil drinken.

[ Voor 19% gewijzigd door PnD op 28-12-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 12:39
Ik wil binnenkort eens een selectie bonen bestellen bij Simon Levelt. Iemand nog tips voor bonen? We drinken voornamelijk normale koppen koffie of capucino met een nivona volautomaat.

Zie bijvoorbeeld de yellow bourbon vaak genoemd worden hier?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-04 17:14
PnD schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:27:
Ik las vanmiddag een artikel over 1:2 ratio e.d.
Daar stond ook in dat je voor een lungo 1:4 hanteert. Ook wat gelezen over type boon (niet te bitter) en grovere maanstand. Er wordt dan echter niet gesproken welke doorlooptijd dan gehanteerd moet worden. Ik neem aan dezelfde?

Iemand daar ervaring mee?

Tot nu toe leng ik de espresso aan met heet water als ik geen espresso wil drinken.
Je doet het goed! Inderdaad heet water toevoegen voor een americano (normale koffie).
Een lungo is voor mij hetzelfde als een americano.
Je ratio naar 1:4 binnen dezelfde doorlooptijd, dat heb ik niet eerder gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 20:23
Zawaponga schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:35:
@heinie86 overweeg een handmaler, die zijn zo klein die passen in elke keuken.
Succes met:
-het vinden van een geschikte betaalbare handmolen voor espresso
-Het malen zelf. Ja het kan maar het is best een klusje.

Het ligt er maar net aan hoe hoog je de lat legt maar er zijn vele mensen die erg veel plezier beleven aan bijvoorbeeld een QM3035. Je kunt discussiëren over het feit dat de molen bijvoorbeeld niet traploos is, de retentie etc. maar verder is het best een ok maler en een degelijke espressomachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
bramv82 schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:15:
Ik wil binnenkort eens een selectie bonen bestellen bij Simon Levelt. Iemand nog tips voor bonen? We drinken voornamelijk normale koppen koffie of capucino met een nivona volautomaat.

Yellow Bourbon: Medium roast, weinig bitters, allemansvriend. Is een prima koffie, beetje middle of the road. Als je iets meer uitgesproken wilt, meer koffie wilt proeven door de melk zijn er talloze mogelijkheden maar sou ik wel voor iets donkerders gaan of eventueel een melange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 22:23
bramv82 schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:15:

Laatst gehad in de volautomaat. Als espresso heerlijk, maar als lungo ‘normale koffie’ vond ik deze bonen zelfs op de fijnste stand te slap :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Cafecito schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:36:
[...]

Je doet het goed! Inderdaad heet water toevoegen voor een americano (normale koffie).
Een lungo is voor mij hetzelfde als een americano.
Je ratio naar 1:4 binnen dezelfde doorlooptijd, dat heb ik niet eerder gezien.
Een lungo is toch een lange espresso (dus uit 1 zet) en americano is los water toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
dus een lungo is een espresso met overextractie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Cafecito schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:25:
🤣

Daar probeer ik nu achter te komen. Zover het nu lijkt kan je op de volgende manier een drinkbare lungo krijgen:
- grovere maling
- 1:4 ratio
- 20-25 seconden
- geschikte boon (niet te bitter/gebrand)

Zoek nog naar iemand met praktijk ervaring die het kan bevestigen 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:14
Cafecito schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:25:
Nee. Overextractie is te lang laten doorlopen en dan krijg je bittere smaken.

Lungo maak je op dezelfde manier als een espresso maar met grovere maling, daardoor loopt het water sneller door en krijg je dus meer koffie.

Americano is espresso met water toegevoegd en dus wel degelijk anders dan een lungo.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:35
bszz schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:46:
[...]

Succes met:

Het ligt er maar net aan hoe hoog je de lat legt maar er zijn vele mensen die erg veel plezier beleven aan bijvoorbeeld een QM3035. Je kunt discussiëren over het feit dat de molen bijvoorbeeld niet traploos is, de retentie etc. maar verder is het best een ok maler en een degelijke espressomachine.
- Wat is betaalbaar? Wat voor de één kleingeld is, is voor de ander een hele week werken. We weten allemaal hier dat hobby's duur kunnen zijn. Als je kijkt hoeveel voor een fatsoenlijke halfautomaat betaald wordt, dan vind ik 260 euries voor een handmolen waar je toch wel een paar jaar van hebt niet veel. Voor dat geld krijg je een comandante molen plus de redclix uitbreiding voor espresso.

- Een klusje?! Kom op ik weet dat we wel eens lui zijn en vooral in de morgen er geen zin in hebben, maar die minuut die ik nodig heb om 16 gram koffie te malen ga ik niet van zweten en ik ben niet de meest fitte hier. Kijk als je meer dan 40 gram koffie wil malen, dan moet je inderdaad geen handmolen gebruiken.

- dat de QM3035 geen goede molen heeft heb ik dan ook nooit beweerd. Sterker nog, ik zou em graag wel eens willen proberen, maar dat komt later als ik een grotere keuken heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
bszz schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:46:
[...]

Succes met:
Verschilt een beetje natuurlijk met wat je verwacht en betaalbaar vind :). Maar rond de 200,- zitten (zat) hele goede handmalers die (ook) goed zijn voor espresso. Je merkt wel degelijk verschil tussen iets wat gemaakt is voor espresso en niet (qua hoe moeilijk het is om te malen). Maar volgens mij zijn er ook bijzonder weinig degelijke elektrische espresso-malers voor < 300,-.

Ja, mensen zijn ook blij met een electrisch malertje van Amazon voor twee tientjes. Nogmaals, depends wat je verwacht en 'geschikt voor espresso' noemt. Ik weet ook veel mensen die super blij zijn met de Baratza Encore, maar ik zou het toch absoluut geen espresso-grinder noemen.

Soms twijfel ik om voor rond de 200,- een 2e handmaler te halen, die meer geschikt is voor espresso dan welke ik nu heb (1zpresso Q2). Maar ik ben bij met m'n shots en kan met recept genoeg tweaken om uit te komen waar ik wil. Maar een stemmetje in m'n hoofd zegt dan 'je hebt dan 400,- uitgegeven aan handmalers, had je niet beter 1 elektrische maler kunnen kopen'. Maar aangezien een Sette 270i ook nog steeds meer dan 400,- kost is het nog geen eens zo gek idee misschien :).

Ik vind het wel fijn dat ik bijna tot geen leftover heb, geen statische issues, hij is helemaal van binnen en van buiten schoon te maken in anderhalve minuut, hij is muisstil in de ochtend terwijl iedereen in huis nog slaapt en hij past in m'n Aeropress toen ik nog naar kantoor moest... :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@PnD Uit voorkeur drink ik vrijwel alleen espresso, maar in de praktijk krijg ik per toeval wel eens een lungo als ik nieuwe bonen heb, en ik de maalstand nog moet afstellen.
Als ik nieuwe bonen heb gebruik ik altijd een groter kopje dan voor espresso, laat ik 'm gewoon de normale hoeveelheid tijd lopen (ca. 25s vanaf de eerste druppel, of rond de 30s vanaf dat ik de hendel overhaal).
En zo lang ik mijn normale looptijd aanhoud is het eigenlijk altijd prima drinkbaar, of dat nu de eerste keer toevallig een ristretto, espresso of lungo mag heten maakt niet uit. En ik weet inmiddels redelijk hoeveel ik dan moet draaien om naar de gewenste hoeveelheid te komen.

Alleen als er echt maar wat druppels uitkomen, of een ~180ml kopje binnen 25sec overloopt gooi ik het weg, maar alles tussen zeg 20-150ml is prima te drinken.

Maar eenmaal afgesteld, en gasten willen 'gewoon koffie', of ik heb zelf toch eens zin in iets lichters, dan maak ik een americano, en ga ik niet lopen klooien met mijn maalinstellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 28-12-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
dipje2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:58:
[...]

Verschilt een beetje natuurlijk met wat je verwacht en betaalbaar vind :). Maar rond de 200,- zitten (zat) hele goede handmalers die (ook) goed zijn voor espresso. Je merkt wel degelijk verschil tussen iets wat gemaakt is voor espresso en niet (qua hoe moeilijk het is om te malen). Maar volgens mij zijn er ook bijzonder weinig degelijke elektrische espresso-malers voor < 300,-.

Ja, mensen zijn ook blij met een electrisch malertje van Amazon voor twee tientjes. Nogmaals, depends wat je verwacht en 'geschikt voor espresso' noemt. Ik weet ook veel mensen die super blij zijn met de Baratza Encore, maar ik zou het toch absoluut geen espresso-grinder noemen.

Soms twijfel ik om voor rond de 200,- een 2e handmaler te halen, die meer geschikt is voor espresso dan welke ik nu heb (1zpresso Q2). Maar ik ben bij met m'n shots en kan met recept genoeg tweaken om uit te komen waar ik wil. Maar een stemmetje in m'n hoofd zegt dan 'je hebt dan 400,- uitgegeven aan handmalers, had je niet beter 1 elektrische maler kunnen kopen'. Maar aangezien een Sette 270i ook nog steeds meer dan 400,- kost is het nog geen eens zo gek idee misschien :).

Ik vind het wel fijn dat ik bijna tot geen leftover heb, geen statische issues, hij is helemaal van binnen en van buiten schoon te maken in anderhalve minuut, hij is muisstil in de ochtend terwijl iedereen in huis nog slaapt en hij past in m'n Aeropress toen ik nog naar kantoor moest... :).
Een Espressons Precision is een prima espresso grinder, makkelijk te kalibreren en schoon te maken. Adviesprijs: 199 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
bszz schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:13:
[...]

Een Espressons Precision is een prima espresso grinder, makkelijk te kalibreren en schoon te maken. Adviesprijs: 199 euro
linkje ergens?

Google geeft niets op de eerste pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
dipje2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:28:
[...]

linkje ergens?

Google geeft niets op de eerste pagina.
https://www.itmonline.nl/...precision-bonenmolen.html
Ah, al een linkje, hoewel de van/voor suggestie nogal misleidend is. De adviesprijs is al heel lang geleden door de leverancier (IT&M) verlaagd van 249 naar 199....

[ Voor 40% gewijzigd door bszz op 28-12-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
bszz schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:42:
[...]

https://www.itmonline.nl/...precision-bonenmolen.html

[...]

Ah, al een linkje, hoewel de van/voor suggestie nogal misleidend is. De adviesprijs is al heel lang geleden door de leverancier (IT&M) verlaagd van 249 naar 199....
True, maar daarmee niet onjuist denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Moeilijkste aanschaf in tijden... Veel horrorverhalen online over veel onderhoud en servicebeurten om een volautomaat werkend te houden. Geen idee waar ik nu een goede koop mee zou doen.

Ik geef nu jaarlijks 250 euro aan nespresso cups uit. Dan zit ik al op supermarkt cups, met de "echte" merk cups zou ik nog veel meer kwijt zijn. Vandaar ook de reden om eens naar iets anders te kijken.

Wensen;
Goede koffie natuurlijk
Heet water tappen
Het liefst een fatsoenlijke lekbak ivm plaatsing in trappenkast ipv keuken

Ik hik nu een beetje op twee gedachten; een nieuw apparaat van bijvoorbeeld Siemens die over het algemeen prima zijn op de lekbak na waar ik veel klachten over lees. Of een gebruikte Jura van het duurdere segment, het is natuurlijk altijd de vraag wat je koopt want je hebt kans dat je na één dag melding krijgt dat er onderhoud nodig is. Waar zou je in dat geval op moeten letten? Is een recente revisie van zetgroep voldoende of moet er meer info bekend zijn om zo'n aanschaf "veilig" te kunnen doen?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 13:26
Ik geef nu jaarlijks 250 euro aan nespresso cups uit. Dan zit ik al op supermarkt cups, met de "echte" merk cups zou ik nog veel meer kwijt zijn. Vandaar ook de reden om eens naar iets anders te kijken.
Mijn koffie kost 31,50 euro per kg en daar doen we drie weken mee nu ik thuis werk. Daarnaast kost mijn espressomachine (horeca) 200 euro per jaar aan electriciteit. Maar jah, dan heb ik wel echt lekkere koffie ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-05 12:35
XyritZz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:16:
Of een gebruikte Jura van het duurdere segment, het is natuurlijk altijd de vraag wat je koopt want je hebt kans dat je na één dag melding krijgt dat er onderhoud nodig is. Waar zou je in dat geval op moeten letten? Is een recente revisie van zetgroep voldoende of moet er meer info bekend zijn om zo'n aanschaf "veilig" te kunnen doen?
Mag ik je attenderen op mijn advertenties van gebruikte Jura's?
Kijk ook vooral naar de reviews. Bij mij krijg je ze met de service beurt al uitgevoerd.
Dat maakt de aankoop een heel stuk veiliger dan via een marktplaats aanbieder.
PM me maar bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leipo schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:47:
misschien dat iemand in dit topic weet hoe ik mijn Baratza Sette 270w kan fixen:
vandaag ineens weigert hij te malen. hij piept een paar keer zoals normaal (kalibratie), weegschaal springt op 0.0 en in plaats van te gaan malen blijft het stil en gaat de 0.0 in het scherm knipperen. Meer niet...

iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? heb hem nu helemaal schoon gemaakt, alle contacten bekeken en schoongemaakt, maar ik krijg hem niet meer aan de praat....
Helaas, de motor vervangen (zoals aangeraden door @Cafecito ) hielp niet,
daarna op aanraden van Baratza USA zelf het scherm vervangen voor die van een Sette 270wi, maar dat gaf ook hetzelfde resultaat. er is dus iets anders mis met mijn maler :-(

dus nu voor de technische tweaker die zijn 270w wil upgraden naar een 270wi: stuur me een DM en je kan een gloednieuw display en gloednieuwe motor krijgen voor iets minder dan de nieuwprijs + een hele 270W als reserve onderdelen gratis erbij :P mijn technische kennis houdt hier namelijk op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-05 09:01
Momenteel in de running voor een mooie nieuwe machine. Nu had ik een Rocket R58 cinquantotto op het oog, maar nu gaf mijn dealer aan dat de Profitec 700 ook een erg mooie machine is met een RVS boiler. Rocket bleek ook slecht leverbaar, en ik moet zeggen dat de profitec er ook super uit ziet (specs & uiterlijk). Alleen de PID controller op het apparaat zelf spreekt mij minder aan eerlijk gezegd, waar ik dit bij Rocket geweldig mooi vind opgelost met de losse controller (inclusief meer opties). Maar zou graag jullie input hebben (al weet ik dat beide top machines zijn)!

Voorkeuren vanuit jullie & waarom?

[ Voor 8% gewijzigd door BrcBas op 29-12-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Leipo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:16:
[...]

Helaas, de motor vervangen (zoals aangeraden door @Cafecito ) hielp niet,
daarna op aanraden van Baratza USA zelf het scherm vervangen voor die van een Sette 270wi, maar dat gaf ook hetzelfde resultaat. er is dus iets anders mis met mijn maler :-(

dus nu voor de technische tweaker die zijn 270w wil upgraden naar een 270wi: stuur me een DM en je kan een gloednieuw display en gloednieuwe motor krijgen voor iets minder dan de nieuwprijs + een hele 270W als reserve onderdelen gratis erbij :P mijn technische kennis houdt hier namelijk op...
Wow, echt vervelend / zonde om te horen. Kan je niet terug naar waar je h'm gekocht hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:14
XyritZz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:16:
Moeilijkste aanschaf in tijden... Veel horrorverhalen online over veel onderhoud en servicebeurten om een volautomaat werkend te houden. Geen idee waar ik nu een goede koop mee zou doen.

Wensen;
Goede koffie natuurlijk
Heet water tappen
Het liefst een fatsoenlijke lekbak ivm plaatsing in trappenkast ipv keuken

Ik hik nu een beetje op twee gedachten; een nieuw apparaat van bijvoorbeeld Siemens die over het algemeen prima zijn op de lekbak na waar ik veel klachten over lees. Of een gebruikte Jura van het duurdere segment, het is natuurlijk altijd de vraag wat je koopt want je hebt kans dat je na één dag melding krijgt dat er onderhoud nodig is. Waar zou je in dat geval op moeten letten? Is een recente revisie van zetgroep voldoende of moet er meer info bekend zijn om zo'n aanschaf "veilig" te kunnen doen?
Eens met @__fred__ , bereken ook eens hoe duur koffie is voor een volautomaat. Ik denk dat als je verse koffie koopt, dat je echt niet veel gaat besparen. Qua koffie ga je er wel op vooruit denk ik.

Ga je supermarktbonen kopen dan wordt het een stuk goedkoper. Maar ik denk dat je er qua koffie wel weer op achteruit gaat.

Daarnaast denk ik dat een 2e hands jura betere koffie geeft dan een nieuwe Siemens of soortgelijke volautomaat. Maar goed, dat is een afweging van risico, garantie, kosten en dergelijke.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Cafecito schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:48:
[...]

Wow, echt vervelend / zonde om te horen. Kan je niet terug naar waar je h'm gekocht hebt?
zit helaas al buiten garantie. met onderzoekskosten en mogelijke vervangingsonderdelen wordt het voor zo'n apparaat al snel niet rendabel meer.

daarnaast zat ik toch ook al met een schuin oog naar de Eureka Atom Specialty 75E HS VPC Titanium te kijken (had al goedkeuring van m'n vrouw, maar wilde eerst proberen de Sette te fixen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Leipo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:54:
[...]

zit helaas al buiten garantie. met onderzoekskosten en mogelijke vervangingsonderdelen wordt het voor zo'n apparaat al snel niet rendabel meer.

daarnaast zat ik toch ook al met een schuin oog naar de Eureka Atom Specialty 75E HS VPC Titanium te kijken (had al goedkeuring van m'n vrouw, maar wilde eerst proberen de Sette te fixen) ;)
Dat is sowieso een goede upgrade! Betere controle over het maalsel is heel fijn (heb zelf een Niche).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41
Ik heb sinds een maandje een Clever Dripper. Eigenlijk het filter stuk van je normale filter machine, maar dan los. Om gewoon gedurende 't vasten een normaal bakkie koffie te zetten.

Pros:
- Koffie smaakt goed, niet bitter of zuur, was wel even zoeken naar sterkte (20gr ipv 16gr op 250ml)
- Lekker makkelijk en snel, ook met schoonmaken
- Luistert niet zo nauw, ik draai mijn maler gewoon ergens naar grof (21-30 op de Sette 270) en dat is prima net als langer laten absorberen

Cons:
- Losse filters nodig
- Moet lepel uit mijn mok halen als ik de dripper erop wil zetten :(

Top ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:41
AppieR schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:17:
Nadat @Nomad cafedujour.nl aan het lijstje met branders had toegevoegd, heb ik ze een mailtje gestuurd met de vraag of ze niet een leuke actie hadden om ons (of eigenlijk jullie, want ik ken ze al) kennis te laten maken met hun vers gebrande koffiebonen. En jawel, een speciale GoT-kortingscode :-). Bij gebruik van de code GoT2020 krijg je 6,50 korting op het proefpakket van 4x330 gr koffie. Die kost dan nog 20 euro en de bezorging is gratis. De code kan je invoeren bij de cadeauboncode in het winkelmandje.

linkje naar het proefpakket
Toch nog maar even besteld. De korting geldt nog steeds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rezta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik gebruik momenteel een Deltapress met Wakuli koffie die ik via een youtube kanaal met korting heb kunnen bestellen en ben er erg tevreden over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-05 11:46
SpeedyDH schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:56:
[...]

Klopt, de code zou sowieso tot het einde van het jaar beschikbaar blijven. Ik zal eens vragen of er voor het nieuwe jaar iets nieuws valt te regelen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
AppieR schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:17:
Nadat @Nomad cafedujour.nl aan het lijstje met branders had toegevoegd, heb ik ze een mailtje gestuurd met de vraag of ze niet een leuke actie hadden om ons (of eigenlijk jullie, want ik ken ze al) kennis te laten maken met hun vers gebrande koffiebonen. En jawel, een speciale GoT-kortingscode :-). Bij gebruik van de code GoT2020 krijg je 6,50 korting op het proefpakket van 4x330 gr koffie. Die kost dan nog 20 euro en de bezorging is gratis. De code kan je invoeren bij de cadeauboncode in het winkelmandje.

linkje naar het proefpakket
Op de valreep heb ik ook het kennismakingspakket besteld. Ik ben benieuwd naar de smaken/

Thanks voor het regelen van de actiecode.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

defusion schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:03:
@PnD Uit voorkeur drink ik vrijwel alleen espresso, maar in de praktijk krijg ik per toeval wel eens een lungo als ik nieuwe bonen heb, en ik de maalstand nog moet afstellen.
Als ik nieuwe bonen heb gebruik ik altijd een groter kopje dan voor espresso, laat ik 'm gewoon de normale hoeveelheid tijd lopen (ca. 25s vanaf de eerste druppel, of rond de 30s vanaf dat ik de hendel overhaal).
En zo lang ik mijn normale looptijd aanhoud is het eigenlijk altijd prima drinkbaar, of dat nu de eerste keer toevallig een ristretto, espresso of lungo mag heten maakt niet uit. En ik weet inmiddels redelijk hoeveel ik dan moet draaien om naar de gewenste hoeveelheid te komen.

Alleen als er echt maar wat druppels uitkomen, of een ~180ml kopje binnen 25sec overloopt gooi ik het weg, maar alles tussen zeg 20-150ml is prima te drinken.

Maar eenmaal afgesteld, en gasten willen 'gewoon koffie', of ik heb zelf toch eens zin in iets lichters, dan maak ik een americano, en ga ik niet lopen klooien met mijn maalinstellingen.
Echt zo waar dit 👍🏽
Ben er achter gekomen hoe ik met de barista express handmatig de doorlooptijd kan bepalen (waarbij hij pas stopt als ik op de knop druk) Zolang ik rond de 25 seconden blijf is de smaak in balans.
Nu kan ik met de verse (brute) bonen nog steeds een lekker bakkie zetten, ondanks dat ik geen consistente fijne maling kan krijgen door de beperkingen vd maler. De ene keer is het 60ml, dan weer 80ml. Dat neem ik dan wel voor lief.

De vrouw maar eens beginnen met uitleggen dat er geupgrade moet worden 🤣

[ Voor 3% gewijzigd door PnD op 31-12-2020 10:10 ]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 16:27
SpeedyDH schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:56:
[...]

Goeie reminder, ook nog even besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Leipo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:54:
[...]

als laatste check nog even de microswitch van de hopper doorverbonden, maar ook dat helpt niets. Hij piept ook niet meer voor de calibratie (weegschaal stuk? hij weegt wel als je handmatig de armen indrukt). zekering is intact, geen ontplofte, verbrande of opgezwollen onderdelen te zien intern.
ik weet verder geen technische opties meer..

dus dan maar de Eureka Atom Specialty 75E besteld :P

Ik zal de sette wel bij vraag&aanbod plaatsen van t weekend

[ Voor 5% gewijzigd door Leipo op 31-12-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ik ben aan het kijken naar een upgrade voor mijn Isomac Tea, dit is een HX apparaat met 1,2 liter boiler. Hij werkt fijn en niet hoeven wachten op stoom is prettig (had hiervoor een single boiler). Alleen wil ik af van de cooling flush en wat meer temperatuur stabiliteit. Wat extra stoomkracht zou ook fijn zijn. Nu kijk ik naar 2 opties:

- Expobar Brewtus IV (2e hands)
- Lelit MaraX (nieuw)

Dus dubbel boiler vs HX. Iemand ervaring met beide? Voldoen ze beide aan mijn wensen. Normaliter zou ik de voorkeur geven aan de Brewtus want dubbel boiler, maar gezien de goede reviews van de MaraX en dat daar geen cooling flush nodig is klinkt dat ook als een goede optie.

Ik hoef niet tegelijk koffie te zetten en te stomen, dat mag na elkaar. Wel af en toe 4x cappuccino’s na elkaar (ivm bezoek) maar de meeste dagen 2.

Hoor graag ervaringen met deze machines :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:46:Alleen wil ik af van de cooling flush en wat meer temperatuur stabiliteit. Wat extra stoomkracht zou ook fijn zijn. Nu kijk ik naar 2 opties:

- Lelit MaraX (nieuw)

Dus dubbel boiler vs HX. Iemand ervaring met beide? Voldoen ze beide aan mijn wensen.

Brewtus IV eigenaar hier. Prima machine met zeer consistente manier van zetten. Tweede boiler kan uit en PID is makkelijk instelbaar. Stoom zat, en hij geeft voldoende vermogen om snel veel melk te schuimen. Al twee jaar al erg tevreden mee en ik kan er zeer reproduceerbare espresso’s en cappuccino’s mee zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hercul3s schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:46:
Ik ben aan het kijken naar een upgrade voor mijn Isomac Tea, dit is een HX apparaat met 1,2 liter boiler. Hij werkt fijn en niet hoeven wachten op stoom is prettig (had hiervoor een single boiler). Alleen wil ik af van de cooling flush en wat meer temperatuur stabiliteit. Wat extra stoomkracht zou ook fijn zijn. Nu kijk ik naar 2 opties:

- Lelit MaraX (nieuw)

Dus dubbel boiler vs HX. Iemand ervaring met beide? Voldoen ze beide aan mijn wensen. Normaliter zou ik de voorkeur geven aan de Brewtus want dubbel boiler, maar gezien de goede reviews van de MaraX en dat daar geen cooling flush nodig is klinkt dat ook als een goede optie.

Ik hoef niet tegelijk koffie te zetten en te stomen, dat mag na elkaar. Wel af en toe 4x cappuccino’s na elkaar (ivm bezoek) maar de meeste dagen 2.

Heb er zelf geen ervaring mee maar na even zoeken deze tegen.
Is dit wat je zoekt?
https://www.casabarista.n...ewtus-se-special-edition/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-05 09:30
Ik heb een profitec pro 700. Enige nadeel van een double boiler is de omvang vind ik. Machine is in alle opzichten perfect, maar een maraX oogt minder bombastisch en heeft 90% van de functies. Toen ik mijn machine kocht bestond zo'n compacte/goede HX nog niet. Als je veel espresso's drinkt kan dubbel boiler fijn zijn om temperatuur preciezer af te stellen en eventueel stroom/slijtage te sparen door enkel de koffieboiler in te schakelen. Voor merendeel melkdrankjes zou ik een maraX kopen.

Edit: Je kan wel nog de mogelijkheid van vastwater meenemen, nooit moeten vullen is ook een fijne luxe en de vaste filters zijn makkelijker/beter in gebruik dan de alternatieven. Daarnaast krijg je line pressure preinfusion als optie als je geen needle valve in je machine hebt daarvoor. Loodgieter heeft net een kraantje gemaakt boven aanrecht in nieuwe woning waar de pro 700 binnenkort komt te staan. Dat is wel iets wat een MaraX nooit kan. Mocht je huren of reservoir vullen prima vinden dan kan je ook prima zonder natuurlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door cedrix5 op 01-01-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ravhin schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:38:
[...]
Brewtus IV eigenaar hier. Prima machine met zeer consistente manier van zetten. Tweede boiler kan uit en PID is makkelijk instelbaar. Stoom zat, en hij geeft voldoende vermogen om snel veel melk te schuimen. Al twee jaar al erg tevreden mee en ik kan er zeer reproduceerbare espresso’s en cappuccino’s mee zetten.
Dank, nijg toch naar de Brewtus ivm dubbel boiler idd.
HoppyF schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:02:
[...]
Heb er zelf geen ervaring mee maar na even zoeken deze tegen.
Is dit wat je zoekt?
https://www.casabarista.n...ewtus-se-special-edition/
Mwah, eerder gewoon een marktplaatsje :). Rond de €900 zie ik ze wel met bouwjaar 2019.

Wel een bijkomend punt, de Brewtus zou dus €900 zijn, de MaraX €1190. Heb het gevoel bij de MaraX dat ik dan toch liever een dubbel boiler zou willen.
cedrix5 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:35:
Ik heb een profitec pro 700. Enige nadeel van een double boiler is de omvang vind ik. Machine is in alle opzichten perfect, maar een maraX oogt minder bombastisch en heeft 90% van de functies. Toen ik mijn machine kocht bestond zo'n compacte/goede HX nog niet. Als je veel espresso's drinkt kan dubbel boiler fijn zijn om temperatuur preciezer af te stellen en eventueel stroom/slijtage te sparen door enkel de koffieboiler in te schakelen. Voor merendeel melkdrankjes zou ik een maraX kopen.

Edit: Je kan wel nog de mogelijkheid van vastwater meenemen, nooit moeten vullen is ook een fijne luxe en de vaste filters zijn makkelijker/beter in gebruik dan de alternatieven. Daarnaast krijg je line pressure preinfusion als optie als je geen needle valve in je machine hebt daarvoor. Loodgieter heeft net een kraantje gemaakt boven aanrecht in nieuwe woning waar de pro 700 binnenkort komt te staan. Dat is wel iets wat een MaraX nooit kan. Mocht je huren of reservoir vullen prima vinden dan kan je ook prima zonder natuurlijk.
Huren idd met geen goed waterpunt helaas. Het is meerendeel melkdranken, zou jij achteraf de MaraX hebben gekozen ipv de Profitec? (als wateraansluiting geen punt was natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-05 09:30
Hercul3s schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:42:
Huren idd met geen goed waterpunt helaas. Het is meerendeel melkdranken, zou jij achteraf de MaraX hebben gekozen ipv de Profitec? (als wateraansluiting geen punt was natuurlijk).
Ja ik denk van wel. De rotary pomp is nog wat stiller, dat is fijn. Alleen is het de 1000 euro meerprijs en 10cm minder aanrechtruimte waard? Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Misschien dat een maraX gebruiker daar meer over kwijt kan. Een ecm classika PID was ook een goeie machine geweest voor mijn use case denk ik, gezien ik misschien 5x per jaar > 2 cappuccino's achter elkaar maak.
Ik maak nu ook wel veel gebruik van de profitec flow control mod (zoals een lelit bianca). Dus zoiets zou ik ook graag monteren op een alternatieve machine, al schijnt dat bij de meesten geen probleem te zijn door het standaard ontwerp van een E61 groep.

Ik snap wel dat flushen van een HX op den duur vervelend wordt, een vriend van me heeft ook een isomac tea. Dat duurde toch even voor je koffie kan zetten. Met bijbehorende extra vul- en leeg noodzaak van reservoir/driptray. De marax is de beste tot nog toe in dat opzicht.

Overigens vergelijk ik mijn DB met een maraX, maar een brewtus IV is op zich weer iets compacter/goedkoper afhankelijk van de versie. Dus dat maakt er weer een ander plaatje van. Je moet ook goed naar bouwkwaliteit kijken, je koopt iets als dit voor 10+ jaar. Ik kan me niet uitspreken over expobar, maar profitec was wel net een stapje beter dan lelit toen de dealer mij beide machines liet zien en uitleg gaf over verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
Zebby schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:41:
Ik heb sinds een maandje een Clever Dripper. Eigenlijk het filter stuk van je normale filter machine, maar dan los. Om gewoon gedurende 't vasten een normaal bakkie koffie te zetten.

Pros:
- Koffie smaakt goed, niet bitter of zuur, was wel even zoeken naar sterkte (20gr ipv 16gr op 250ml)
- Lekker makkelijk en snel, ook met schoonmaken
- Luistert niet zo nauw, ik draai mijn maler gewoon ergens naar grof (21-30 op de Sette 270) en dat is prima net als langer laten absorberen

Cons:
- Losse filters nodig
- Moet lepel uit mijn mok halen als ik de dripper erop wil zetten :(

Top ding!
YouTube: The Ultimate Clever Dripper Guide :)

clever dripper heeft meer gemeen met een aeropress dan met een V60, en hoort tot de all-time classics van koffie-zet-methodes. Het is vooral een 'koffie zweeft in bak met water'-methode, en die mogen meestal net wat sterker zijn dan 'water loopt langs koffie'-methode. Vind een balans tussen hoe lang je de koffie 'laat trekken' en hoe snel hij leegloopt, versus je maalstand en het is een heerlijk ding :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
De upgradejeuk begint weer te kriebelen. Ik heb een QuickMill 3035, maar het maalsel is niet altijd even consistent. Ik overweeg er een maler naast te zetten voor de espresso. Bijkomend voordeel is dat de 3035 maler dan op standje lungo kan, voor mn vriendin.

Ben ik gek dat ik hier over nadenk? Of is dat afhankelijk van de evt. vervangende maler? Ik kijk nu met een schuin oog naar de Eureka Mignon Specialita.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_laarhoven
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-03-2022
__fred__ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:21:
[...]

Mijn koffie kost 31,50 euro per kg en daar doen we drie weken mee nu ik thuis werk. Daarnaast kost mijn espressomachine (horeca) 200 euro per jaar aan electriciteit. Maar jah, dan heb ik wel echt lekkere koffie ;-).
Welke koffie heb je? Ik ben nog wat zoekende en heb al eens vanMark besteld, brandzaak.. maar verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
assasinbats schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:58:
De upgradejeuk begint weer te kriebelen. Ik heb een QuickMill 3035, maar het maalsel is niet altijd even consistent. Ik overweeg er een maler naast te zetten voor de espresso. Bijkomend voordeel is dat de 3035 maler dan op standje lungo kan, voor mn vriendin.

Ben ik gek dat ik hier over nadenk? Of is dat afhankelijk van de evt. vervangende maler? Ik kijk nu met een schuin oog naar de Eureka Mignon Specialita.
Maler upgrade is altijd een goed idee! De Specialita is ook een goede voor als je je apparaat in de toekomst upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
m_laarhoven schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:57:
[...]

Welke koffie heb je? Ik ben nog wat zoekende en heb al eens vanMark besteld, brandzaak.. maar verder niet.
Bocca - The blend: https://bocca.nl/product/the-blend/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__

Constant de maling veranderen is ook een crime. Ik zou er inderdaad nog een maler naast zetten, of afdwingen dat de vrouw espresso meedrinkt ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:16

bert pit

asdasd

De meer lawaaierige voorlopers van deze uitvoering zie je in Italie overal in de horeca staan. Soms wel 7 exemplaren, voor de verschillende koffiesoorten een separate maler. Dat zegt gewoon iets over de kwaliteit. Want koffie, daar doen ze geen concessies aan. In geen ander land heb ik op een willekeurige plek betere koffie gedronken dan in Italie.

Ik heb zelf sinds een paar jaar de Atom en ben erg te spreken over de maler. Zou deze stille Specialita er al zijn geweest dat had ik waarschijnlijk die genomen. Van Pommeren vond de voorloper in ieder geval een heel goed alternatief.

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 03-01-2021 16:46 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

Hercul3s schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:58:
[...]

Maler upgrade is altijd een goed idee! De Specialita is ook een goede voor als je je apparaat in de toekomst upgrade.
QFT. Net zoals in de muziek (guitar aquisition syndrome) en de fotografie (gear aquicition syndrome) is het altijd beter om de beste spullen te hebben zodat je kan uitsluiten dat het daar aan ligt maar je in de spiegel moet kijken als het niet lukt :+

Maar inderdaad, na de bonen is de maling toch ook wel een hele grote factor bij espresso dus een upgrade naar een beter instelbare machine is altijd een goed idee.

@assasinbats Ik ken de molen niet, maar als je per persoon een molen hebt let dan wel op retentie, de doorloopsnelheid van koffie is dan al de helft (als jullie evenveel kopjes drinken) en koffie is ook maar beperkt houdbaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Laatst online: 22:55
Ruim 2 jaar gebruik ik – komende van senseo en dolce gusto prut – een Delonghi volautomaat. Ik zoek nu echter wat meer kwaliteit dan een ‘normaal bakkie’. Daarnaast is het (incidentele) maken van cappuccino’s met dit apparaat ook niet echt ideaal.

Ben me nu dus aan het oriënteren op een andere machine, maar ik hik op 2 gedachten: een kwalitatief betere volautomaat of een halfautomaat. Het gemak van een volautomaat bevalt me wel, maar ik denk dat ik met een halfautomaat een grotere sprong maak wat betreft kwaliteit.

Een Gaggia Classic of Rancilio Silvia i.c.m. een Eureka Mignon Manuale/Silenzio lijkt me een aardige begin setup. I.v.m. de lage cup clearance (er wordt zo nu en dan wel een lungo/americano gedronken) lijkt de Gaggia echter af te vallen.

Wat ik echter moeilijk in kan schatten is hoeveel ik er met een dergelijke set op vooruit ga t.o.v. mijn volautomaat. Is er iemand die zo’n zelfde stap gemaakt heeft en dit kan aan-/afraden? 1000 euro (machine + maler + accessoires) is in espressoland wellicht niet veel, maar te veel om uit te geven aan iets waar ik niet significant mee op vooruit ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Basfr schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:35:
Ruim 2 jaar gebruik ik – komende van senseo en dolce gusto prut – een Delonghi volautomaat. Ik zoek nu echter wat meer kwaliteit dan een ‘normaal bakkie’. Daarnaast is het (incidentele) maken van cappuccino’s met dit apparaat ook niet echt ideaal.

Ben me nu dus aan het oriënteren op een andere machine, maar ik hik op 2 gedachten: een kwalitatief betere volautomaat of een halfautomaat. Het gemak van een volautomaat bevalt me wel, maar ik denk dat ik met een halfautomaat een grotere sprong maak wat betreft kwaliteit.

Een Gaggia Classic of Rancilio Silvia i.c.m. een Eureka Mignon Manuale/Silenzio lijkt me een aardige begin setup. I.v.m. de lage cup clearance (er wordt zo nu en dan wel een lungo/americano gedronken) lijkt de Gaggia echter af te vallen.

Wat ik echter moeilijk in kan schatten is hoeveel ik er met een dergelijke set op vooruit ga t.o.v. mijn volautomaat. Is er iemand die zo’n zelfde stap gemaakt heeft en dit kan aan-/afraden? 1000 euro (machine + maler + accessoires) is in espressoland wellicht niet veel, maar te veel om uit te geven aan iets waar ik niet significant mee op vooruit ga.
Van volautomaat naar een Gaggia + Eureka is een grote stap qua smaak. Zorg vooral dat je verse bonen hebt en het verschil ga je meteen merken!

Ivm kosten zou je ook nog een nieuwe maler + 2e hands Gaggia kunnen proberen, hoewel je met een nieuwe natuurlijk meer zeker bent dat hij goed werkt.

Mijn advies, zsm overstappen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:12

oscarwashere

"Very nice"

Hercul3s schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:28:
[...]
Ivm kosten zou je ook nog een nieuwe maler + 2e hands Gaggia kunnen proberen, hoewel je met een nieuwe natuurlijk meer zeker bent dat hij goed werkt.
Ben het met je eens, heb zelf ook de Gaggia en die bevalt erg goed. Inderdaad wel krappe ruimte onder de zetgroep voor je kopje, maar het gaat bij mijn kopjes wel goed. Ik kan niet oordelen of het beter is dan een volautomaat. Ik zou wel eerder kiezen voor een tweedehands maler en een nieuwe koffiemachine. Natuurlijk kunnen de maalschijven gesleten zijn (zou je kunnen controleren voor de aankoop), maar aan een koffiemachine zitten denk ik meer onderdelen die kunnen slijten of kapot gaan. Bovendien kan je deze minder makkelijk hierop controleren.

[ Voor 4% gewijzigd door oscarwashere op 04-01-2021 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Leipo schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:40:
[...]

dus dan maar de Eureka Atom Specialty 75E besteld :P
en binnengekregen dit weekend. eerste ervaringen: zeer snelle maler, meteen zeer fluffy, niet statisch maalsel (las dat sommige mensen weleens klontjes hadden in het begin, ik niet dus) en vooral vergeleken met de Sette: wat een stilte :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Leipo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:57:
[...]

en binnengekregen dit weekend. eerste ervaringen: zeer snelle maler, meteen zeer fluffy, niet statisch maalsel (las dat sommige mensen weleens klontjes hadden in het begin, ik niet dus) en vooral vergeleken met de Sette: wat een stilte :o
Een stille, goede maler is een Vreugde! :*) Toen ik overstapte van mijn Mini Moka naar de Niche was dat ook een dag en een nacht verschil qua geluid en qua smaakbeleving. Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ravhin schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Een stille, goede maler is een Vreugde! :*) Toen ik overstapte van mijn Mini Moka naar de Niche was dat ook een dag en een nacht verschil qua geluid en qua smaakbeleving. Enjoy!
Hier precies hetzelfde van de Moka -> Niche. Wat een verademing _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:16

bert pit

asdasd

De stappen in kwaliteit worden steeds minder groot. Velen zijn overgestapt van de filterkoffie van oma/moeder naar de senseo. Vervolgens overgegaan op nespresso en daarna wederom een stap naar de automaat of halfautomaat.

Bij mij duurde het een aantal weken voordat ik met mijn halfautomaat een prima kwaliteit espresso had en nu na 7 jaar kom ik nog wel eens voor een verassing te staan. Alles moet kloppen voor een perfecte bak en dat komt bij een volautomaat minder precies.

Maar de goeie bakkies espresso zijn gewoon veel beter dan ik bij vrienden uit de automaat krijg.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-05 18:08
Tony schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:26:
die bambino plus is volgens mij wel een goed apparaat als beginner of gewoon iets wil dat goed werkt (vooral de melk opschuimer).
Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd en heb deze ook bekeken.
Krijgt op youtube wel goeie commentaar (oa van James Hoffmann).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
oscarwashere schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Ben het met je eens, heb zelf ook de Gaggia en die bevalt erg goed. Inderdaad wel krappe ruimte onder de zetgroep voor je kopje, maar het gaat bij mijn kopjes wel goed. Ik kan niet oordelen of het beter is dan een volautomaat. Ik zou wel eerder kiezen voor een tweedehands maler en een nieuwe koffiemachine. Natuurlijk kunnen de maalschijven gesleten zijn (zou je kunnen controleren voor de aankoop), maar aan een koffiemachine zitten denk ik meer onderdelen die kunnen slijten of kapot gaan. Bovendien kan je deze minder makkelijk hierop controleren.
Bedankt voor de reacties. Na nog wat meer reviews bekeken te hebben denk ik dat de Gaggia voorlopig wel moet voldoen en niet onder doet voor de Silvia. Lage cup clearance lijkt me wel mee te werken, zeker met een naked portafilter.

Bij voorkeur koop ik nieuw, of zo goed als nieuw. In de buurt staat een zo goed als nieuwe Gaggia + een rits extra's, dus wellicht is dat een prima beginnersmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Basfr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:56:
[...]
Bedankt voor de reacties. Na nog wat meer reviews bekeken te hebben denk ik dat de Gaggia voorlopig wel moet voldoen en niet onder doet voor de Silvia. Lage cup clearance lijkt me wel mee te werken, zeker met een naked portafilter
Wat je kan doen is een 3D-printer vragen om de opvangbak opnieuw te printen, maar dan met halve hoogte. Je hebt wat rare opstaande randen van de behuizing maar het moet prima kunnen werken :) Oh ja en op tijd je opvangbak legen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD

Bedankt he. Ik had mijn keuze gemaakt om voor een Jura E6 te gaan en zat op een goede aanbieding in DE te wachten.

Maar die halfautomaten jeuken toch ook nog wel. Ik heb twee weken geleden uiteindelijk de keuze voor de Jura gemaakt omdat mijn vrouw het apparaat ook moet kunnen bedienen voor visite en zij is echt onhandig met dit soort dingen. Tevens wil ik zelfs in de ochtend ook max 5 min wachten voor ik koffie kan zetten en dus geen lange opwarmtijden.

En toch ga ik nu weer twijfelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik denk dat je met beide apparaten geen spijt gaat krijgen - ze hebben alleen hun sweet spots op een andere plek zitten. Ik heb hier een halfautomaat en ben inmiddels de huisbarista want de missess weigert om er ook maar een bakkie op te zetten - zo lukt het ook nooit :) Als je automaat hebt valt dat probleem weg en zit je met een prima bakkie pleur wat niet lijkt op een halfautomatenespresso. Ach jôh, je kan nog altijd lekker gaan punniken met een Flair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
GAEvakYD schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:56:
[...]

Bedankt he. Ik had mijn keuze gemaakt om voor een Jura E6 te gaan en zat op een goede aanbieding in DE te wachten.

Maar die halfautomaten jeuken toch ook nog wel. Ik heb twee weken geleden uiteindelijk de keuze voor de Jura gemaakt omdat mijn vrouw het apparaat ook moet kunnen bedienen voor visite en zij is echt onhandig met dit soort dingen. Tevens wil ik zelfs in de ochtend ook max 5 min wachten voor ik koffie kan zetten en dus geen lange opwarmtijden.

En toch ga ik nu weer twijfelen :)
Dat was (/is) ook mijn grootste twijfelpunt. Gemak van de volautomaat bevalt me wel, maar aangezien ik thuis de enigste koffiedrinker ben leg ik dat gemak maar naast me neer.
Als er een keer bezoek komt en mijn vriendin moet koffie zetten moeten ze het maar met een 'ok' bakkie uit een halfautomaat doen (wat wellicht nog steeds beter is dan senseo) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
Hercul3s schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:58:
[...]

Ja, daar is het ook wel een voorsortering op. Ik ben voor de QM3035 gegaan met het idee dat ik eerst maar eens moet bewijzen dat ik hier wel elke dag moeite in ga steken om koffie te drinken. 6 maanden later durf ik rustig te beweren dat ik hier echt wel een espresso upgrade gaat komen :+ .
__fred__ schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Constant de maling veranderen is ook een crime. Ik zou er inderdaad nog een maler naast zetten, of afdwingen dat de vrouw espresso meedrinkt ;-)
We passen nu de maalgraad niet telkens aan tussen lungo en espresso; elke ochtend krijgt ze een americano (enkele espresso voor mij, enkele espresso + 30ml warm water voor haar).
bert pit schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:43:
[...]

De meer lawaaierige voorlopers van deze uitvoering zie je in Italie overal in de horeca staan. Soms wel 7 exemplaren, voor de verschillende koffiesoorten een separate maler. Dat zegt gewoon iets over de kwaliteit. Want koffie, daar doen ze geen concessies aan. In geen ander land heb ik op een willekeurige plek betere koffie gedronken dan in Italie.

Ik heb zelf sinds een paar jaar de Atom en ben erg te spreken over de maler. Zou deze stille Specialita er al zijn geweest dat had ik waarschijnlijk die genomen. Van Pommeren vond de voorloper in ieder geval een heel goed alternatief.
franssie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:51:
[...]

QFT. Net zoals in de muziek (guitar aquisition syndrome) en de fotografie (gear aquicition syndrome) is het altijd beter om de beste spullen te hebben zodat je kan uitsluiten dat het daar aan ligt maar je in de spiegel moet kijken als het niet lukt :+

Maar inderdaad, na de bonen is de maling toch ook wel een hele grote factor bij espresso dus een upgrade naar een beter instelbare machine is altijd een goed idee.

@assasinbats Ik ken de molen niet, maar als je per persoon een molen hebt let dan wel op retentie, de doorloopsnelheid van koffie is dan al de helft (als jullie evenveel kopjes drinken) en koffie is ook maar beperkt houdbaar.
Goede tip vwb de retentie. Sowieso is de retentie een van de redenen voor mij om te upgraden; de QM3035 heeft meer retentie (ook dat is een normaal verschijnsel, begreep ik van de feedback uit dit topic). Het zal betekenen dat er eerst een kleine maling de prullenbak in gaat vanuit de QM3035. Over de omgangssnelheid van de Eureka hoef je je geen zorgen te maken O-) zeker niet zo met dat thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Basfr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Dat was (/is) ook mijn grootste twijfelpunt. Gemak van de volautomaat bevalt me wel, maar aangezien ik thuis de enigste koffiedrinker ben leg ik dat gemak maar naast me neer.
Als er een keer bezoek komt en mijn vriendin moet koffie zetten moeten ze het maar met een 'ok' bakkie uit een halfautomaat doen (wat wellicht nog steeds beter is dan senseo) :+
Ja eigenlijk heb je daar 100% gelijk in. Mijn vrouw drinkt ook geen koffie. Ik gok dat ik 95% van de bakken koffie drink die hier worden gezet. De rest is voor mijn (schoon)ouders. Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk voor machine en maler kiest want net als jij drink ik ook geregeld een Lungo / Amerikano's.

Ik ga maar weer een een paar avondjes Youtube kijken en forums lezen 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
GAEvakYD schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Ja eigenlijk heb je daar 100% gelijk in. Mijn vrouw drinkt ook geen koffie. Ik gok dat ik 95% van de bakken koffie drink die hier worden gezet. De rest is voor mijn (schoon)ouders. Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk voor machine en maler kiest want net als jij drink ik ook geregeld een Lungo / Amerikano's.

Ik ga maar weer een een paar avondjes Youtube kijken en forums lezen 8) 8)
Moet nog even goed nadenken hoeveel ik aan een complete set wil uitgeven, maar ik zit nu op:
- Gaggia Classic (evt met naked portafilter) of Rancilio Silvia.
- Eureka Mignon Manuale of Specialita.

Manuale uiteraard vanwege de prijs.
Silenzio is qua specs en prijs naar mijn idee niet veel meer dan de Manuale, maar wel veel minder dan de Specialita.
Specialita staat erop omdat dit onder de streep de meeste waarde voor het geld biedt.

Mocht iemand me op een ander spoor kunnen zetten dan hou ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Ik vind dat de Silvia wel een een stuk mooier uitgevoerd is dan de Gaggia. De Gaggia is prima maar is veel aluminium terwijl de Silvia veel meer brons heeft, dus stabielere temperaturen. Maar wat je zegt, het is afhankelijk van je budget.

Voor beide zou ik ook rekening houden met de aanschaf van een MeCoffee PID ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Basfr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:37:
[...]

Moet nog even goed nadenken hoeveel ik aan een complete set wil uitgeven, maar ik zit nu op:
- Gaggia Classic (evt met naked portafilter) of Rancilio Silvia.
- Eureka Mignon Manuale of Specialita.
Naked portafilter is erg nuttig, zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt. Je kunt de extractie mooi op die manier zien en hebt bevestiging op die manier dat je maling goed was en juist hebt aangestampt.

Je komt er ook gelijk achter dat met oude koffie geen fatsoenlijke espresso te zetten is (dat is dan weer een nadeel ;-)). Er zit een bepaalde bandbreedte tussen overextractie en onderextractie bij een koffie waartussen je kunt expirimenteren met doorloopsnelheid, druk en/of temperatuur. Bij oude koffie is die bandbreedte weg. Te fijn malen en de koffie slaat dicht, met spuiters waar het water zich door de laag koffie heen perst. Te grof en het loopt erdoor alsof je een pak melk leeg giet. Mooie extractie vereist hele verse koffie.
Pagina: 1 ... 65 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1