Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 23:11
Nachtapotheker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:30:
[...]

Ja uiteraard kan het effect zo wel bereikt worden :D maar in een nespresso cup zit 7 gram koffie. Is hetzelfde effect niet te bereiken met een dergelijke hoeveelheid koffie in een volautomaat?
Hoeveel gram verbruik je nu, en hoeveel gram of ml koffie levert dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-06 14:26
cedrix5 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:16:
[...]

Ik heb een omgebouwde profitec pro 700. Als je daar de flow control inbouwt vervang je gelijk ook de veer die E61 preinfusion regelt. De nieuwe is zwaarder waardoor die kamer eigenlijk niet meer gebruikt wordt denk ik. De Bianca zal stock al op die manier zijn uitgerust. Het grootste voordeel van rustig opbouwen is dan dat je veel fijner kan malen. Je ziet het verschil duidelijk als je de preinfusie mist (teveel water te snel), dan blokkeert de hele shot. Als je rustig de druk opbouwt dan kan je met heel fijn maalsel toch een goeie flow halen en zo zijn light roasts minder zuur.
Het schijnt dat je hetzelfde kan doen door een rotary machine aan vastwater te koppelen. Dan kan je de leidingdruk (3 bar) gebruiken als preinfusie en dit ook uitrekken. Niet zoveel als bij een needle valve (zoals Bianca), maar toch vergelijkbaar effect.
Mijn Brewtus op vast water, kon met de handle net voor de schakelaar te zetten, een goede pre infusion geven...mijn huidige Bezzera Strega ook op vast water, met uitgeschakelde pomp, doet dat helemaal perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:37
zebsite schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:21:
[...]

Mijn Brewtus op vast water, kon met de handle net voor de schakelaar te zetten, een goede pre infusion geven...mijn huidige Bezzera Strega ook op vast water, doet dat helemaal perfect...
Ja dat is wel fijn.
Ik had altijd een huurwoning met nieuwe keuken, dus geen optie om gaten te boren of dergelijke om bij het water te geraken. Vanaf januari ga ik het wel proberen in een koopwoning.
Heb jij ze zelf aangesloten? Er is een extra kraan aanwezig voor de vaatwas, ik zou graag die vertakken en dan via een BWT bestmax filter een koudwater leiding naar de espressomachine leggen. Zou je daar toch een loodgieter voor aanraden of kan ik zelf aan de knutsel denk je? Er komt een nieuwe voorzetwand, dus kan daar achterlangs werken, scheelt een gat in het werkblad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-06 14:26
Mijn koffie hoekje staat naast de vaatwasser, dus y stuk voor het water, dan een filter, en dan naar de Strega.afvoer ook naar de afvoer vaatwasser. Goed nadenken, dan is dit wel zelf te doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CayZq8X4hfOlTeZPbrf7j5WJXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHniW8RUCkQADGLiUUmiE8QB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45
Josk79 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:58:
[...]

Hoeveel gram verbruik je nu, en hoeveel gram of ml koffie levert dit op?
Ik heb geen idee eerlijk gezegd, kan het in de handleiding niet vinden. Water is denk ik zo’n 100ml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:08
Nachtapotheker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:41:
[...]

Ik heb geen idee eerlijk gezegd, kan het in de handleiding niet vinden. Water is denk ik zo’n 100ml.
Bij de meeste volautomaten kun je opgeven hoeveel ml een lungo, espresso, latte macchiato enz. moet zijn.
Bij mij is dit in stappen in te stellen afhankelijk van de gekozen variant.
Dit onthoudt de volautomaat ook dus je hoeft dit uiteraard niet bij ieder bakje in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
HoppyF schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:32:
[...]

Bij de meeste volautomaten kun je opgeven hoeveel ml een lungo, espresso, latte macchiato enz. moet zijn.
Bij mij is dit in stappen in te stellen afhankelijk van de gekozen variant.
Dit onthoudt de volautomaat ook dus je hoeft dit uiteraard niet bij ieder bakje in te stellen.
Ja klopt, dat kan je instellen, ik ben over de hoeveelheid wel te spreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 23:11
Als dat met 1 puck is, lijkt me dat wel wat veel water. Gewoon een beetje varieren met de parameters die je hebt (maalgraad, hoeveelheid water).

Je zou natuurlijk ook eens wat andere boontjes kunnen proberen. De Yellow Bourbon is vrij mild volgens de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Josk79 schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:12:
[...]

Als dat met 1 puck is, lijkt me dat wel wat veel water. Gewoon een beetje varieren met de parameters die je hebt (maalgraad, hoeveelheid water).

Je zou natuurlijk ook eens wat andere boontjes kunnen proberen. De Yellow Bourbon is vrij mild volgens de site.
Ja klopt, dat was mijn volgende plan. Op de fijnste maalstand smaakt de lungo nu redelijk goed :)
Espresso is daardoor nu uiteraard aan de sterke kant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
misschien dat iemand in dit topic weet hoe ik mijn Baratza Sette 270w kan fixen:
vandaag ineens weigert hij te malen. hij piept een paar keer zoals normaal (kalibratie), weegschaal springt op 0.0 en in plaats van te gaan malen blijft het stil en gaat de 0.0 in het scherm knipperen. Meer niet...

iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? heb hem nu helemaal schoon gemaakt, alle contacten bekeken en schoongemaakt, maar ik krijg hem niet meer aan de praat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-06 23:45
Leipo schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:47:
misschien dat iemand in dit topic weet hoe ik mijn Baratza Sette 270w kan fixen:
vandaag ineens weigert hij te malen. hij piept een paar keer zoals normaal (kalibratie), weegschaal springt op 0.0 en in plaats van te gaan malen blijft het stil en gaat de 0.0 in het scherm knipperen. Meer niet...

iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? heb hem nu helemaal schoon gemaakt, alle contacten bekeken en schoongemaakt, maar ik krijg hem niet meer aan de praat....
Herkenbaar. Voor 90% zeker dat je motor vervangen dient te worden. Dit kost ongeveer €50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Cafecito schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:43:
[...]

Herkenbaar. Voor 90% zeker dat je motor vervangen dient te worden. Dit kost ongeveer €50.
Het kan ook zijn dat de microswitch waar de hopper op drukt niet voldoende wordt ingedrukt. In mijn geval, met een vario, was het palletje van de hopper gebarsten. Dit kun je testen door de hopper eraf te halen en de switch zelf ingedrukt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-06 23:45
Raegin schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:08:
[...]

Het kan ook zijn dat de microswitch waar de hopper op drukt niet voldoende wordt ingedrukt. In mijn geval, met een vario, was het palletje van de hopper gebarsten. Dit kun je testen door de hopper eraf te halen en de switch zelf ingedrukt te houden.
Goede suggestie inderdaad. Ik bedacht het ook, alleen bij de Sette270Wi gaat de 00,00 (weight) niet knipperen. Indien de hopper er niet op zit, of dat palletje defect is, blijft de 00,00 value gewoon staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Inmiddels de reiniging met de tablet gedaan (shame on me, dit is de eerste keer in een heeele lange tijd) wat een zooi die eruit kwam. Was eigenlijk van overtuigd dat alleen ontkalken en het fysiek reinigen van de zetgroep voldoende was maar met die drap die eruit kwam... +1 voor deze thread _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 18:47
Wat is eigenlijk verstandig qua onderhoudsbeurt-cycli? Heb een Bezzera Guilia, 2dehands sinds maart 2020.
De verkoper vertelde mij dat deze in 2018 is geserviced, maar geen idee of dat daadwerkelijk is gedaan.

Tot op heden zelf de rubberen ring in de kop vervangen en doe een 2-wekelijke backflush met Urnex Cafiza.

Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:11

Ravhin

no <root>...

-Muncky- schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:50:
Wat is eigenlijk verstandig qua onderhoudsbeurt-cycli? Heb een Bezzera Guilia, 2dehands sinds maart 2020.
De verkoper vertelde mij dat deze in 2018 is geserviced, maar geen idee of dat daadwerkelijk is gedaan.

Tot op heden zelf de rubberen ring in de kop vervangen en doe een 2-wekelijke backflush met Urnex Cafiza.

Tips?
Dat hang van veel factoren af: hoeveel gebruik je hem? heb je onthard water of niet? hoe lang staat-ie aan per dag? Elk apparaat heeft onderhoud nodig, en een espressomachine dus ook. De pakkingen drogen uit, kalk bouwt op en de zetgroep moet van tijd tot tijd ook compleet uit elkaar om opgebouwde koffieprut die naar binnen is geslagen te reinigen. Ik zou twee jaar aanhouden voor een goede machine, en één jaar voor middenmoters omdat daar vaak kwalitatief mindere componenten in gebruikt worden.
Andere optie is om de unit in break-down te bedrijven. Dit scheelt kosten tijdens gebruik maar maakt dat de kosten vaak hoger zijn als je unit wel met de pootjes omhoog gaat liggen (tot over het punt van economisch total-loss). Veel kan je prima zelf doen en daar heb je weinig gek gereedschap voor nodig. wholattelove heeft een aantal video's waarin ze duidelijk laten zien hoe je verschillende machines moet onderhouden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 15-12-2020 07:45 . Reden: extra info toegevoegd ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:35
Hallo koffiekenners,

Ik volg dit topic al enige tijd met belangstelling en wil nu op korte termijn de overstap maken van volautomaat (Siemens EQ9 s300) naar een halfautomaat.

Situatie
• Merendeel van de koffie die wordt gezet is cappuccino / latte afgewisseld met een espresso van tijd tot tijd.
• +- 4 dranken per dag doordeweeks. In het weekend normaliter 4 – 8 per dag.
• Maximale cappuccino afgifte op rij is de laatste tijd 3 à 4 geweest

Wat een keuze…
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, blijkt al snel. Ik kijk vooral uit naar een stuk kwaliteitverbetering (trial and error aspect is helder :) ) en het maken van een drank op de wijze van een halfautomaat. Op dit moment heb ik de volgende machines op het oog:
  • Crem One (1 & 2) – ik neig naar de 2 vanwege overall uitstraling met display. Dual boiler zorgt wellicht voor iets meer onderhoud?
  • VBM Domobar Jr Digital (nieuw model volgens mij?) – uiterlijk spreekt me aan en volgens mij is de Domobar een begrip in koffieland.
  • Bellezza Inzio Push&Go R - iets aan de bovenkant qua prijs, maar wel rotatiepomp. Merk bestaat sinds 2017, dus minder lange historie.
Is het verschil tussen een vibratiepomp en rotatiepomp echt groot qua kwaliteit? Geluidstechnisch geloof ik het verschil en gezien we nu ook een vibratiepomp hebben en dat niet bijzonder storend vinden qua geluid is dat nog wel te overzien.

Gezien de vele ervaring die hier is, de vraag of er een no-go tussen zit of dat er bijzonderheden zijn waar ik rekening mee moet houden bij mijn keuze.

De maler zal hoogstwaarschijnlijk een Eureka Mignon Specialita worden.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
m4yall schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:41:
[knip]
  • Crem One (1 & 2) – ik neig naar de 2 vanwege overall uitstraling met display. Dual boiler zorgt wellicht voor iets meer onderhoud?
  • VBM Domobar Jr Digital (nieuw model volgens mij?) – uiterlijk spreekt me aan en volgens mij is de Domobar een begrip in koffieland.
  • Bellezza Inzio Push&Go R - iets aan de bovenkant qua prijs, maar wel rotatiepomp. Merk bestaat sinds 2017, dus minder lange historie.
Is het verschil tussen een vibratiepomp en rotatiepomp echt groot qua kwaliteit? Geluidstechnisch geloof ik het verschil en gezien we nu ook een vibratiepomp hebben en dat niet bijzonder storend vinden qua geluid is dat nog wel te overzien.

Gezien de vele ervaring die hier is, de vraag of er een no-go tussen zit of dat er bijzonderheden zijn waar ik rekening mee moet houden bij mijn keuze.

De maler lijkt me prima, zijn veel goede dingen gezegd over de Specialita :).

Qua machine wil je sowieso een HX of Dubbel Boiler ivm de hoeveelheid melk dranken, maar dat zijn die 3 dus daar zit je ook goed. Ik moet zeggen dat ik nu een HX heb maar kijk naar een DB ivm temperatuur management. Voor elk shot wil je het kokende water uit de HX eruit hebben, dus dat flush je dan in 5 a 10s er uit. Veel mensen zijn heel positief over een HX, maar als je het budget hebt zou ik DB aanraden.

Meer budget vriendelijk heb je ook nog de Lelit MaraX, schijnt ook fijn te zijn qua temp management (geen cooling flush nodig) voor een HX'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik heb al een poos een Hario hand grinder https://www.hario.co.uk/c...us-ceramic-coffee-grinder
Geweldig ding dat goed en precies maalt..

Maar voor dagelijks gebruik is het wel veel werk..

En vriendin van ons wist dat ik zelf de bonen maalde en vond een Vintage Braun KSM-2 Aromatic Coffee Grinder en vroeg of ik die wou hebben :)
Nou graag.
Maalt niet zo precies als de keramische Hario, maar is wel een stuk makkelijker in gebruik :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ToolkiT schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:11:
Ik heb al een poos een Hario hand grinder https://www.hario.co.uk/c...us-ceramic-coffee-grinder
Geweldig ding dat goed en precies maalt..

Maar voor dagelijks gebruik is het wel veel werk..

En vriendin van ons wist dat ik zelf de bonen maalde en vond een Vintage Braun KSM-2 Aromatic Coffee Grinder en vroeg of ik die wou hebben :)
Nou graag.
Maalt niet zo precies als de keramische Hario, maar is wel een stuk makkelijker in gebruik :)
Dit soort malers zijn niet zo precies als een Hario - veel grote brokken en ragfijn poeder (lees: grote deeltjesgrootteverdeling). Je kan er wel wat aan doen waardoor je alsnog lekkere koffie krijgt.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
Hercul3s schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:54:
[...]

De maler lijkt me prima, zijn veel goede dingen gezegd over de Specialita :).

Qua machine wil je sowieso een HX of Dubbel Boiler ivm de hoeveelheid melk dranken, maar dat zijn die 3 dus daar zit je ook goed. Ik moet zeggen dat ik nu een HX heb maar kijk naar een DB ivm temperatuur management. Voor elk shot wil je het kokende water uit de HX eruit hebben, dus dat flush je dan in 5 a 10s er uit. Veel mensen zijn heel positief over een HX, maar als je het budget hebt zou ik DB aanraden.

Meer budget vriendelijk heb je ook nog de Lelit MaraX, schijnt ook fijn te zijn qua temp management (geen cooling flush nodig) voor een HX'er.
Bedankt voor je reactie! Maler check :) Fijn om bovenstaande te weten en ga de Lelit even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ravhin schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:15:
[...]
Dit soort malers zijn niet zo precies als een Hario - veel grote brokken en ragfijn poeder (lees: grote deeltjesgrootteverdeling). Je kan er wel wat aan doen waardoor je alsnog lekkere koffie krijgt.
Klopt ja, dat viel me vandaag ook op..
Gister had ik automatisch al een beetje geschud (toen ik keek hoe fijn het al was) en toen was het beter..

De schud techniek ga ik zeker gebruiken.. die andere dingen skip ik wel, want dat is weer extra werk en kan ik net zo goed met de hand malen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Hallo koffiekenners,

Ik volg dit topic al enige tijd met belangstelling en wil nu op korte termijn de overstap maken van volautomaat (Siemens EQ9 s300) naar een halfautomaat.

Situatie
• Merendeel van de koffie die wordt gezet is cappuccino / latte afgewisseld met een espresso van tijd tot tijd.
• +- 4 dranken per dag doordeweeks. In het weekend normaliter 4 – 8 per dag.
• Maximale cappuccino afgifte op rij is de laatste tijd 3 à 4 geweest

Wat een keuze…
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, blijkt al snel. Ik kijk vooral uit naar een stuk kwaliteitverbetering (trial and error aspect is helder :) ) en het maken van een drank op de wijze van een halfautomaat. Op dit moment heb ik de volgende machines op het oog:

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Profitec Pro 500 (HE, vibration pump) of Pro 600 (Dual Boiler, vibration pump) of Pro 700 (Dual Boiler, rotary pump). Heb zelf al een aantal jaren het kleine broertje, de Pro 300, en ben er erg tevreden mee.

Eventueel uit te breiden met een Flow Control Device (kan @cedrix5 je meer over vertellen :) ). Die past helaas niet op mijn Pro 300 :-(

De maler, hier zou je eventueel nog kunnen kijken of je ook verliefd wordt op de Niche Zero. Staat hoog op mijn lijstje (maar heb mezelf nog niet kunnen overtuigen dat mijn huidige molen echt aan vervanging toe is). Kan zo snel niet vinden waar deze nu te koop is of hoe duur, maar volgens mij wel een stukje duurder als de Eureka Mignon Specialita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
bebopper schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:53:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Profitec Pro 500 (HE, vibration pump) of Pro 600 (Dual Boiler, vibration pump) of Pro 700 (Dual Boiler, rotary pump). Heb zelf al een aantal jaren het kleine broertje, de Pro 300, en ben er erg tevreden mee.

Eventueel uit te breiden met een Flow Control Device (kan @cedrix5 je meer over vertellen :) ). Die past helaas niet op mijn Pro 300 :-(

De maler, hier zou je eventueel nog kunnen kijken of je ook verliefd wordt op de Niche Zero. Staat hoog op mijn lijstje (maar heb mezelf nog niet kunnen overtuigen dat mijn huidige molen echt aan vervanging toe is). Kan zo snel niet vinden waar deze nu te koop is of hoe duur, maar volgens mij wel een stukje duurder als de Eureka Mignon Specialita.
Dank voor de info. De niche heb ik over gelezen in dit topic. Heb me er een klein beetje in verdiept, maar denk dat ik op dit moment blijer wordt van de Eureka qua gemak. De prijs (kleine 700 Euro uit mijn hoofd) is me ook net iets té in de combinatie. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Heb nog wat nieuw speelgoed erbij, op Aliexpress besteld en valt zeker niet tegen.

De naked portafilter had van mij alleen wat zwaarder mogen zijn (balans tussen de handle en de portafilter is teveel naar de handle toe).

De dosing cup is fantastisch, past precies onder mijn maler en lekker makkelijk om te draaien in de portafilter, had ik eerder moeten kopen :)

Oh ja, en wat een plezier om van onder naar zo'n naked portafilter te kijken, vloeibare stromende chocola :9~ (met als gevolg dat ik vandaag al 3x zoveel koffie gedronken heb als normaal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJq4VLLPX-34BB5Fezpd9SmsbIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvtuskc2ilutzL3QAL5Eavof.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-ff0CxjItP1mM8v68BHmXFiM10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1P5C1u4mgS5AxmLajs2aiDD0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door bebopper op 15-12-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
bebopper schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:47:
Heb nog wat nieuw speelgoed erbij, op Aliexpress besteld en valt zeker niet tegen.

De naked portafilter had van mij alleen wat zwaarder mogen zijn (balans tussen de handle en de portafilter is teveel naar de handle toe).

De dosing cup is fantastisch, past precies onder mijn maler en lekker makkelijk om te draaien in de portafilter, had ik eerder moeten kopen :)

Oh ja, en wat een plezier om van onder naar zo'n naked portafilter te kijken, vloeibare stromende chocola :9~ (met als gevolg dat ik vandaag al 3x zoveel koffie gedronken heb als normaal)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Naked Portafilter ftw! Ik hang er ook altijd onder om de extractie te zien, nog even zo'n spiegeltje regelen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:51

YellowCube

Wait...what?

wat kun je met zo'n cup?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 20:56
Makkelijker je shot wegen en....je portafilter over de cup positioneren, portafilter omdraaien en tadaaa, koffie zit in je portafilter en niet overal op de grond :)
De cup is namelijk de afmetingen van de portafilter opening (normaliter)

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had jij geen last van iets wat ik alleen nog maar omschrijf als “de grote koffie verfbeurt”? Het spoot alle kanten op. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 20:56
assasinbats schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:55:
[...]

Had jij geen last van iets wat ik alleen nog maar omschrijf als “de grote koffie verfbeurt”? Het spoot alle kanten op. oOo
Betekent je last hebt van channeling, met andere worden je tampt niet goed en/of de koffie is niet gelijkmatig verdeeld.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

assasinbats schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:55:
[...]

Om eerlijk te zijn had ik dat de eerste keer wel verwacht, gelezen dat het inderdaad een zooitje kan worden.

Maar schijnbaar deed ik toch al van alles goed want het ging vanaf de eerste keer eigenlijk perfect, mooie samenkomende straal in het midden. Was gelijk helemaal trots op mijn maal/verdeel/tamp capaciteiten :P
Hercul3s schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:13:
[...]

Naked Portafilter ftw! Ik hang er ook altijd onder om de extractie te zien, nog even zo'n spiegeltje regelen :D.
Dat dus, hang nu ook elke keer eronder om te kijken :+ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:21

Wat een keuze…
Ik ben erg benieuwd wat je keuze uiteindelijk word. Ik ben ook aan het kijken voor een upgrade. Mijn oog was ook op de Creme One gevallen. Het grote nadeel vind ik dat ik geen online community kon vinden waarbij het over flow profiling gaat icm de Crem One. Bijvoorbeeld bij de DE is er een hele community die tips en tricks en hun profielen delen.

Je hebt ook nog de Profitec machines. Maar daar vind ik de PID niet mooi in verwerkt, en dat voor zoveel geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
vinpower schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:20:
[...]

Ik ben erg benieuwd wat je keuze uiteindelijk word. Ik ben ook aan het kijken voor een upgrade. Mijn oog was ook op de Creme One gevallen. Het grote nadeel vind ik dat ik geen online community kon vinden waarbij het over flow profiling gaat icm de Crem One. Bijvoorbeeld bij de DE is er een hele community die tips en tricks en hun profielen delen.

Je hebt ook nog de Profitec machines. Maar daar vind ik de PID niet mooi in verwerkt, en dat voor zoveel geld..
Ik laat het weten wat het gaat worden. De Crem One met flow profiling is de 4 (topmodel met de draaiknop)? Ik heb een topic in Australië bij coffeesnobs, maar om dat nou een community met delen van profiel te noemen gaat te ver :)

De Crem One 2 staat nog steeds op nr 1 hier. Heb naar Profitech gekeken, maar zie voor nu geen voordelen om daar voor te kiezen op positieve ervaringen na. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
m4yall schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:51:
[...]

Ik laat het weten wat het gaat worden. De Crem One met flow profiling is de 4 (topmodel met de draaiknop)? Ik heb een topic in Australië bij coffeesnobs, maar om dat nou een community met delen van profiel te noemen gaat te ver :)

De Crem One 2 staat nog steeds op nr 1 hier. Heb naar Profitech gekeken, maar zie voor nu geen voordelen om daar voor te kiezen op positieve ervaringen na. :)
De Crem One 2 is natuurlijk ook net uit, terwijl de DE al een tijd uit is en echt gericht op pressure profiling. Kan me voorstellen dat hier de komende maanden/jaren wel veel over geschreven wordt.

Edit: Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met de Lelit MaraX?

@keko12, heb jij die van jouw ondertussen binnen? Wel benieuwd naar de ervaring. Heb zelf een HX maar wil naar DB. MaraX lijkt een goed alternatief. Vooral de cooling flush begin ik wel wat klaar mee te zijn :D.

[ Voor 16% gewijzigd door Hercul3s op 16-12-2020 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:19
Hercul3s schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:01:
[...]

De Crem One 2 is natuurlijk ook net uit, terwijl de DE al een tijd uit is en echt gericht op pressure profiling. Kan me voorstellen dat hier de komende maanden/jaren wel veel over geschreven wordt.

Edit: Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met de Lelit MaraX?

@keko12, heb jij die van jouw ondertussen binnen? Wel benieuwd naar de ervaring. Heb zelf een HX maar wil naar DB. MaraX lijkt een goed alternatief. Vooral de cooling flush begin ik wel wat klaar mee te zijn :D.
In de zomer gekregen. Geen dag spijt: zie ook mijn eerdere reactie: eerdere post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
vinpower schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:20:
Ligt er aan welke; persoonlijk vind ik een E61 met een digitaal display niet kloppen, hoe mooi het ook verwerkt is.
Maar in mijn Profitec pro 500 zit het allemaal achter de driptray, uit het zicht. Dan is het prima wat mij betreft.

• m4yall
keko12 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:08:
[...]

In de zomer gekregen. Geen dag spijt: zie ook mijn eerdere reactie: eerdere post
Ik zie op meerdere plekken Lelit terugkomen waaronder de MaraX. Staat vanwege de vernuftigheid wat erin zit ook op het lijstje nu. Voor melkschuim, als je het dus qua volgorde goed doet, heb je geen last van wegvallende druk/tegenvallend resultaat? Ook niet bij melk voor meerdere koppen cappuccino?

De Bellezza is eraf, prijs met de "snelle knoppen" ligt nog maar EUR 100 van de Lelit Bianca af. Als we al zo gek gaan doen, dan die laatste stap ook.

• Hercul3s
m4yall schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:32:
[...]
Ik zie op meerdere plekken Lelit terugkomen waaronder de MaraX. Staat vanwege de vernuftigheid wat erin zit ook op het lijstje nu. Voor melkschuim, als je het dus qua volgorde goed doet, heb je geen last van wegvallende druk/tegenvallend resultaat? Ook niet bij melk voor meerdere koppen cappuccino?

De Bellezza is eraf, prijs met de "snelle knoppen" ligt nog maar EUR 100 van de Lelit Bianca af. Als we al zo gek gaan doen, dan die laatste stap ook.
@keko12 , dank!

Ik had het zelfde idee als my4all, dat zodra je koffie zet de stoomdruk weer stijgt. Dus als je koffie klaar is je ook goed kan stomen, of klopt dat niet helemaal?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06 12:15
offtopic:
Note for myself: niet steeds de merken/types googelen die hier voorbij komen. Word je hebberig van.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 21:24
Ik heb vandaag mijn eerste koffiemaler besteld, een Graeff CM702 voor mijn DeLonghi Dedica E685. Ik weet het, in verhouding met het 'echte' spul is het niks maar meer budget is er gewoon niet.

Erg benieuwd!

@AppieR
Zo, is dat wat meer in balans gebracht. Dit kan je rustig opzoeken zonder al te hebberig te worden :+ .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:19
Hercul3s schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:48:
[...]

@keko12 , dank!

Ik had het zelfde idee als my4all, dat zodra je koffie zet de stoomdruk weer stijgt. Dus als je koffie klaar is je ook goed kan stomen, of klopt dat niet helemaal?
Ik stoom melk tegelijkertijd met het koffie zetten of maak de koffie na het opschuiven, dus ik zou het moeten checken. Er is altijd voldoende druk om na het zetten/schuimen opnieuw te gaan schuimen, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
ndonkersloot schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:46:
Ik heb vandaag mijn eerste koffiemaler besteld, een Graeff CM702 voor mijn DeLonghi Dedica E685. Ik weet het, in verhouding met het 'echte' spul is het niks maar meer budget is er gewoon niet.

Erg benieuwd!

@AppieR
Zo, is dat wat meer in balans gebracht. Dit kan je rustig opzoeken zonder al te hebberig te worden :+ .
Ik ben ook begonnen met een Graeff, prima molen verder. Bij mij moest ik de onderste maalschijf nog wel verhogen met meegeleverde ringetjes om tot espresso fijnheid te komen.
keko12 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:09:
[...]

Ik stoom melk tegelijkertijd met het koffie zetten of maak de koffie na het opschuiven, dus ik zou het moeten checken. Er is altijd voldoende druk om na het zetten/schuimen opnieuw te gaan schuimen, geen probleem.
Oja, ik zet eerst 2x koffie en dan 1x opschuimen. Dus dat zou dan goed moeten komen. Thanks voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

[...]

Grappig, dat gaat dan weer niet met mijn Brewtus IV. Er zit één pomp in die beide boilers bediend. Het is mij al een keer overkomen dat bij opschuimen tijdens een shot de stoomboiler om water vroeg en mijn flow compleet wegviel. Sinds die tijd doe ik het altijd na elkaar. Scheelt gelukkig niet heel veel tijd :)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 18-12-2020 10:44 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaymone
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-10-2024
JB schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:29:
[...]

Zo stond het hier ook icm intelligente modus. Nu die modus ook uitgezet, dus hopelijk krijg ik dan ook jouw bevindingen dat het niet meer gebeurd.
Heeft inderdaad met intelligente modus te maken, heb deze setting uitgezet.
Hier ook sinds 2 weken de nieuwe E8 (EB) Dark Inox. Zet heerlijke koffie :9

Hoe zit het met de maalgraad instelling trouwens, hebben jullie het fijner gezet? Standaard uit de doos stond het op de een na grofste instelling

Het is weer bijna September 2025 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
[...]

Top, dank je! Gezien de hoeveelheid meestal niet bijzonder is, zou dit ook voor mij moeten kunnen werken. Niet dat het de keuze er direct makkelijker op maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 06:29
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een volautomaat. Ik heb veel gelezen in dit topic, het eea op andere sites en ook veel youtube filmpjes. We hebben op dit moment een nespresso; opzich prima, maar ik haal wel eens ergens een espresso en dat is soms stukken beter. Op werk hebben we een (professionele) halfautomaat waar ik voor de corona een espresso zette. Ook prima te drinken net als mijn nespresso.

Wat me generiek bijkgebleven is dat het maalwerk belangrijk is. Wat me dan verbaast is dat er niet echt ingegaan wordt op de verschillen tussen die maalwerken, maar dat het id reviews vnl gaat over melk opschuimen en tiptoetsen.

Normaal gesproken zou ik in deze fase van de wedstrijd naar wat winkels gaan om te kijken hoe het proeft en ruikt, maar agv de corona gaat dat niet. Daarom: wat zouden jullie doen? Wat ik hier generiek destilleer is dat er gekozen wordt voor de Philips 2200 of de Jura A1/D4 voor sec espresso.. ik zie alleen ook veel mensen met een Siemens die daar ook tevreden over zijn.. en laat dat nou net een apparaat zijn wat ik wel geproefd heb in de tijd dat we onze keuken kochten (ik denk de EQ9). Ter referentie: die vond ik prima. Ik heb alleen geen idee hoe die zich verhoudt tot de andere apparaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@n3ck
Als je de verschillen voelt tussen de Philips en de Jura... trek bij de Philips de watertank er maar uit. Of de lekbak. Alles beweegt en is flexibel kunststof.

Ik heb een poosje geleden een vervanger gevonden voor de Gaggia Titanium. De Philips viel meteen af door het gebruikte materiaal. Een DeLonghi Dinamica heeft 3 weken gedraaid en is retour winkel gegaan. Daar kreeg ik de gewenste constante kwaliteit niet uit, zelfs niet na tussenkomst monteur.

Nu draait er een Jura E6 en dat is een verademing. Ja, de prijzen zijn beduidend hoger, maar ik weet nu waarom.

@Jaymone
Ik heb hem stukken fijner staan. De standaard af fabriek instelling was voor mij te grof (koffie zurig, te snelle doorlooptijd, crema matig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:08
Nadat ik in 2014 (Siemens inbouw) en 2018 (Jura) al eens bijna een volautomaat had gekocht maar er steeds toch vanaf zag wil ik nu toch echt de stap gaan maken naar iets anders dan supermarkt filterkoffie en nespresso.

In 2018 heb ik dit topic ook al een paar keer meegelezen en dat gaf toen mede het gevoel dat een volautomaat misschien niet iets voor mij is.

De afgelopen weken heb ik de laatste 1000 posts gelezen en uiteraard de topic start.

Voordat ik mijn voorlopige "keuze richting" zal uiteenzetten eerst nog een beetje achtergrond op ander "keuken vlakken".
Er staan verschillende BBQ's in de tuin, van gas tot kolen tot smoker. Vind het zelf er leuk om wat complexere stukken vlees te maken of juist te expirimenteren met groentes. Daarnaast is er 1 oude BBQ omgebouwd tot pizza oven (met een pizza ring).
Sinds een jaar of 2 ben ik overgestapt van supermarkt diepvries pizza's naar zelf gemaakte, daarbij maak ik zoveel mogelijk zelf. Dat heeft de nodige tijd gekost om goed te krijgen, soorten bloem, rijs methoden, tomatensaus maken etc. Dat is nu mijn wekelijkse bezigheid in de keuken waar ik een hoop plezier uit haal omdat het leuk is, kennis vergt, maar wel met een enorm lekker resultaat.

Qua koffie zetten worden er hier thuis gemiddeld 2 capucino's en 4-5 espresso/lungo's gemaakt. Vaak vanuit een nespresso en tot maart dit jaar voor bezoek soms ook met een filterkoffie koffiezetapparaat.

Graag zou ik wat meer met koffie willen hobby'en, een écht goede espresso maken en voor de vrouw een heerlijke cappucino.

Wat ik uit de topic start en de laatste 1000 posts heb kunnen destileren voor mij persoonlijk is:

- verse bonen maken een (heel) groot verschil
- een goede maler maakt een (heel) groot verschil
- trial and error bij een semi-automaat
- vol automaat kan beter zijn dan nespresso maar is vooral gemakkelijk
- bij een semi-automaat heeft het de voorkeur om een aparte maler te kiezen
- bij een semi-automaat die ook melk moet opschuimen is voldoende druk een must, wil je niet te lang hoeven wachten tussen koffie maken en melk schuimen

Qua opties (en dat zijn wellicht uitersten) heb ik onderstaande sets bedacht:

- Gaggia Classic Coffee Pro met een Eureka maler (handmatig of electrisch)
- Profitec Pro 500 PID met een Baratza Sette 270Wi maler

Zoals ik al zei zijn dit wel sets die erg uit elkaar liggen qua prijs maar hopelijk ook qua kwaliteit en duurzaamheid. Zowel op ontwikkel vlak (hoe snel wil je upgraden) als levensduur/serviceability.
Uit het verleden weet ik dat ik bij hobby's vaak wil upgraden en dan achteraf "baal" dat ik wellicht niet meteen de betere optie genomen heb.
Maar het moet het ook niet nodeloos extra complex maken waardoor ik na 2 weken denk, doei! Ik pak wel weer een nespresso.
Waar ik dus mee wil zeggen dat ik graag extra spendeer om in de nabije toekomst de extra mogelijkheden, finetunen etc, te gebruiken, maar dat deze bij bijvoorbeeld een Profitec er niet voor zorgen dat het zoveel moeilijker is om een goede kop koffie te maken ten opzichte van bijvoorbeeld een Gaggia Classic.

Ook weet ik dat ik met 1 van deze 2 sets er niet ben, uiteraard ontbreekt het belangrijkste nog, de bonen. Maar dat is een kwestie van proberen en proberen ;)

Wat voor extra accesoirces zijn een absolute must om goed mee te starten? Distribution tool? "Speciale" kopjes? Stoom/melk kan met thermometer? Weegschaal? (al is dat bij de Baratza Sette 270Wi niet nodig?)

Heeft de dual boiler versie (Profitec Pro 600) en shot timer echt veel voordelen?

Alvast heel erg bedankt voot het meedenken, hopelijk kan ik binnenkort (nu 3 weken verlof) van start met mijn training :)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

x-RaY99 schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:46:Wat ik uit de topic start en de laatste 1000 posts heb kunnen destileren voor mij persoonlijk is:

- verse bonen maken een (heel) groot verschil
- een goede maler maakt een (heel) groot verschil
- trial and error bij een semi-automaat
- vol automaat kan beter zijn dan nespresso maar is vooral gemakkelijk
- bij een semi-automaat heeft het de voorkeur om een aparte maler te kiezen
- bij een semi-automaat die ook melk moet opschuimen is voldoende druk een must, wil je niet te lang hoeven wachten tussen koffie maken en melk schuimen
Welkom! Wat ik lees is iemand die graag punnikt aan zijn set-up en die in staat is om reproduceerbaar te werken (anders komen die stukken vlees op de BBQ nooit goed ;) ) Als je wil punniken zit dat vooral in de machine en je geeft aan dat je melkproducten maakt. Ik zou zelf dan niet voor een HX gaan maar voor een dubbelboiler opstelling. Dan valt de Gaggia al een beetje af. Ik ken je budget niet goed maar ik weet ook dat geld een schaars geloof goed is. Daarom deze, zeer persoonlijke, tips:
  • Zorg voor een goede weegschaal. Er zijn er een ton en je hebt écht niet die nodig die kan pairen met je telefoon :)
  • Kijk voor een E61 dubbelboiler die niet te duur is (Brewtus IV PID?). Dan durf je daar ook wat aan te verbouwen als je dat wilt zonder pijn in de portemonnee
  • Maler: een goede. Kan je niet veel aan tinkeren, dus ga in 1x voor goed. Voldoende voorbeelden van in dit topic.
.
Verder: begin, test, proef en pas aan. Je leert vanzelf wat je nodig hebt / wil / nuttig vindt. En wellicht eindig je tóch nog bij de Decent :D.

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 21-12-2020 13:04 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Dank @Ravhin !

Nog even ter aanvulling/verduidelijking:
- de melkproducten betreft 2 kopjes per dag, waar makkelijk 1,5-2 uur tussen zit. Voor zover dit invloed heeft op keuze HX of DB
- de Baratza Sette 270Wi heeft een ingebouwde weegschaal, is dat net als bij een half-automaat met ingebouwde maler een "mindere" optie dan los? Een klein beetje gemak vind ik ook niet erg ;)
- Is dan jouw punt 1 en 3 in 1 spreekwoordelijke klap te vangen?

Voor wat betreft het budget, zolang het kwalitatief goed is, waar ik lang genoeg mee kan punniken en niet meteen na 1 of 2 jaar denk, jeetje had ik toch maar een stapje meer gedaan... vind ik het acceptabel. Een Decent is dan misschien wel weer iets teveel van het goede ;)
Max 1500 (of als dual boiler een must is wellicht iets meer) voor het apparaat, max 500 voor de initiële rest. Dus een moler/weegschaal in 1 bijv.

De door mij aangehaald HX Profitec Pro 500 heeft een DB broertje de 600, waar de stoom boiler eventueel zelfs uit te schakelen is. Dat zie ik ook bij de Expobar Office Brewtus 4 PID.
Verschil dan (los van de prijs) is nog koperen vs RVS boilers. RVS trekt minder kalk aan?
(ik zit overigens niet vast aan Profitec, maar daar kwam ik toevallig in mijn zoektocht bij uit)

[ Voor 4% gewijzigd door x-RaY99 op 21-12-2020 13:33 ]

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
x-RaY99 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:30:
Dank @Ravhin !

Nog even ter aanvulling/verduidelijking:
- de melkproducten betreft 2 kopjes per dag, waar makkelijk 1,5-2 uur tussen zit. Voor zover dit invloed heeft op keuze HX of DB
- de Baratza Sette 270Wi heeft een ingebouwde weegschaal, is dat net als bij een half-automaat met ingebouwde maler een "mindere" optie dan los? Een klein beetje gemak vind ik ook niet erg ;)
- Is dan jouw punt 1 en 3 in 1 spreekwoordelijke klap te vangen?

Voor wat betreft het budget, zolang het kwalitatief goed is, waar ik lang genoeg mee kan punniken en niet meteen na 1 of 2 jaar denk, jeetje had ik toch maar een stapje meer gedaan... vind ik het acceptabel. Een Decent is dan misschien wel weer iets teveel van het goede ;)
Max 1500 (of als dual boiler een must is wellicht iets meer) voor het apparaat, max 500 voor de initiële rest. Dus een moler/weegschaal in 1 bijv.

De door mij aangehaald HX Profitec Pro 500 heeft een DB broertje de 600, waar de stoom boiler eventueel zelfs uit te schakelen is. Dat zie ik ook bij de Expobar Office Brewtus 4 PID.
Verschil dan (los van de prijs) is nog koperen vs RVS boilers. RVS trekt minder kalk aan?
(ik zit overigens niet vast aan Profitec, maar daar kwam ik toevallig in mijn zoektocht bij uit)
Qua maler zou ik meer richting een Eureka Specialita gaan, daar is veel goeds over gezegd. De Baratza schijnt juist wat minder in kwaliteit te zijn en eerder kapot te gaan. Iets hoger budget is de Niche Zero (disclaimer, heb ik zelf :) ), vooral als je wil Single Dosen. De Specialita is wat meer standaard en heeft ook een timer voor het gemak.

Qua apparaat kun je ook nog kijken naar een Lelit MaraX. Goede temp stabiliteit, geen cooling flush nodig zoals veel HX'ers en koffie zetten + stomen. Vooral wat vriendelijker voor je budget ;).

Edit: materiaal boiler lijkt me minder relevant, preventie van kalk in de machine is het meest belangrijk ongeacht materiaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Hercul3s op 21-12-2020 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:55:
[...]

Qua maler zou ik meer richting een Eureka Specialita gaan, daar is veel goeds over gezegd. De Baratza schijnt juist wat minder in kwaliteit te zijn en eerder kapot te gaan. Iets hoger budget is de Niche Zero (disclaimer, heb ik zelf :) ), vooral als je wil Single Dosen. De Specialita is wat meer standaard en heeft ook een timer voor het gemak.

Qua apparaat kun je ook nog kijken naar een Lelit MaraX. Goede temp stabiliteit, geen cooling flush nodig zoals veel HX'ers en koffie zetten + stomen. Vooral wat vriendelijker voor je budget ;).

Edit: materiaal boiler lijkt me minder relevant, preventie van kalk in de machine is het meest belangrijk ongeacht materiaal.
Niche ook hier :9 en zeer tevreden mee. Timer op je maler is top, maar ontslaat je niet van na-wegen (sorry, veel statistiek en procestechnologie als achtergrond)
Ik zou zelf sowieso voor een weegschaal gaan, die kan je ook mooi gebruiken om je perfecte 1:2 ratio te bereiken. All-in-one systemen (wat dan ook) gooi ik meestal onder de noemer "Jack of all trades, King of none" en dan dev/null ;)

Qua kalk: een onthardingsunit is altijd een goed idee. Ze zijn niet duur en makkelijk zelf te regenereren 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 21-12-2020 14:16 . Reden: link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@x-RaY99 nu zul je vast bij andere winkels ook wel korting kunnen regelen als je het vraagt, maar koffiewarenhuis biedt standaard €75 korting op de maler bij bepaalde apparaten (waaronder de pro 500 en 600), en je krijgt er e.e.a. aan accessoires bij (melkkannetje, thermometer, wat ander klein grut).

Verder geen relatie, maar daar heb ik mijn pro 500 + eureka mignon specialita vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
Dank voor de reacties!

(Hoogstwaarschijnlijk) door mijn eigen toedoen zijn we nu al de Gaggia Classic vergeten.
Wat niet per se erg hoeft te zijn, het lijkt erop dat voor mij persoonlijk het punniken langer "leuk" kan/zal zijn met een apparaat uit het iets hogere prijs segment.

Wat ik de afgelopen 2 weken wel gelezen had (die 1000 posts) maar vergeten was en wat ontzettend goed is dat jullie dat nog even aanhalen, het wegen van je eindproduct.
Daar had ik bij het zien van de maler met ingebouwde weegschaal niet (meer) bij stil gestaan.

Naast een goede maler zal er dus ook een weegschaal op het lijstje moeten.

Door alle posts heen heb ik af en toe de producten gegoogeld en daar kwam ik in NL de shops Van Pommeren en Koffiewarenhuis veelvuldig in de zoekresultaten tegen. Mijn eerste selectie aan apparaten kwam dan ook daar vandaan. Mochten er nog andere (betere?) zaken zijn die ook servicebeurten kunnen aanbieden vind ik dat interessant om te weten! Woon zelf in regio Dordrecht.

De maler Niche Zero kom ik daar niet tegen en zoals ik het nu zie lijkt deze niet echt leverbaar te zijn op dit moment, in tegenstelling tot een Eureka Mignon Specialita.

Na jullie reacties ben ik nog verder gedoken in de verschillen tussen de HX en DB modellen. Wat ik er zo (als leek nog op dit moment) van lees, is dat ze beide zonder echte wachttijd melk/koffie kunnen prepareren. Als een DB veel meer flexibiliteit biedt op het gebied van melk producten dan is dat misschien toch de way to go. Ook als ik daarbij de boiler voor stoom kan uitschakelen scheelt dat wellicht ook nog (aanzienlijk) in stroomverbruik.

Mijn lijstje ziet er dan zo uit:
- Espressomachine (500/600 van Profitec HX/DB, of 1 van de andere genoemde)
- Maler Eureka Mignon Specialita of Niche Zero
- Weegschaal bijv die van Tiamo
- Melkkan/thermometer
- Distribution tool?
- Waterontharder (op zich heb ik nu een Brita kan, maar het zelf regeneren klinkt goed!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik weet niet in welk waterwingebied je zit en ik kan dus ook niet inschatten hoe belangrijk een waterontharder voor jou is. Brita kan kan prima maar let op dat je je patroon regelmatig vervangt. Ik heb toendertijd een combisetje voor een vijver bij het tuincentrum gekocht (Aqua Test Set pH-GH-KH) om te zien hoe lang een patroon mee zou kunnen gaan. De Niche is alleen via IndieGoGo te krijgen en heeft inderdaad lange levertijden :) Ook heel raar, je ziet ze nooit op marktplaats of zo... >:)
Zelf zou ik zorgen voor een goede tamper van 58,5mm en daar eerst maar eens aan de bak gaan. Dan leer je goed tampen voordat je naar de makkelijke tools overstapt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

x-RaY99 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:39:
- Espressomachine (500/600 van Profitec HX/DB, of 1 van de andere genoemde)
- Maler Eureka Mignon Specialita of Niche Zero
- Weegschaal bijv die van Tiamo
- Melkkan/thermometer
- Distribution tool?
- Waterontharder (op zich heb ik nu een Brita kan, maar het zelf regeneren klinkt goed!)
Melkkannetje - ga voor een goeie, heb ooit een dunne goedkope gehad en dat werkte (voor mij dan toch) niet. Kijk ook even goed hoeveel melk je normaal opschuimt, een te groot kannetje is niet fijn (en te klein natuurlijk ook niet :P). Heb zelf 2 maten (voor 1 en voor 2 cappucinos en eigenlijk ook nog een heel kleintje voor de latte macchiato om de espresso op te schenken).

Thermometer - heb ik wel, gebruik ik nooit, kannetje van onderen vasthouden tijdens het melk opschuimen en zodra je je vingers begint te branden is de melk goed op temperatuur

Nog een leuke voor op je lijstje: een naked portafilter, als je wilt proberen etc. kun je hier goed aan zien hoe goed je het doet qua tampen :*)

En een tampstation (of hoe noem je zo'n ding, je legt je portafilter erin als je gaat tampen) kan ook erg handig zijn. Of misschien zelfs wel onontbeerlijk? Ik heb er vanaf het begin 1 gehad, zou eigenlijk niet zo snel weten hoe ik het zonder zou moeten doen.

Wees vooral niet bang dat je niet genoeg handige en leuke extra's aangeraden gaat krijgen hier :+

[ Voor 9% gewijzigd door bebopper op 21-12-2020 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
bebopper schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:15:
[...]

Melkkannetje - ga voor een goeie, heb ooit een dunne goedkope gehad en dat werkte (voor mij dan toch) niet. Kijk ook even goed hoeveel melk je normaal opschuimt, een te groot kannetje is niet fijn (en te klein natuurlijk ook niet :P). Heb zelf 2 maten (voor 1 en voor 2 cappucinos en eigenlijk ook nog een heel kleintje voor de latte macchiato om de espresso op te schenken).

Thermometer - heb ik wel, gebruik ik nooit, kannetje van onderen vasthouden tijdens het melk opschuimen en zodra je je vingers begint te branden is de melk goed op temperatuur

Nog een leuke voor op je lijstje: een naked portafilter, als je wilt proberen etc. kun je hier goed aan zien hoe goed je het doet qua tampen :*)

En een tampstation (of hoe noem je zo'n ding, je legt je portafilter erin als je gaat tampen) kan ook erg handig zijn. Of misschien zelfs wel onontbeerlijk? Ik heb er vanaf het begin 1 gehad, zou eigenlijk niet zo snel weten hoe ik het zonder zou moeten doen.

Wees vooral niet bang dat je niet genoeg handige en leuke extra's aangeraden gaat krijgen hier :+
En vergeet ook niet, vooral beginnen. Als je de basis hebt, machine + maler + weegschaal + tamper kun je gaan zetten. De rest kun je natuurlijk later nog kopen. Kan me voorstellen dat je eerst een 'gewone' espresso wil kunnen zetten en cappuccino. Kun je daarna verder met de extra tools :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymone
PFvH schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:48:
@n3ck
Als je de verschillen voelt tussen de Philips en de Jura... trek bij de Philips de watertank er maar uit. Of de lekbak. Alles beweegt en is flexibel kunststof.

Ik heb een poosje geleden een vervanger gevonden voor de Gaggia Titanium. De Philips viel meteen af door het gebruikte materiaal. Een DeLonghi Dinamica heeft 3 weken gedraaid en is retour winkel gegaan. Daar kreeg ik de gewenste constante kwaliteit niet uit, zelfs niet na tussenkomst monteur.

Nu draait er een Jura E6 en dat is een verademing. Ja, de prijzen zijn beduidend hoger, maar ik weet nu waarom.

@Jaymone
Ik heb hem stukken fijner staan. De standaard af fabriek instelling was voor mij te grof (koffie zurig, te snelle doorlooptijd, crema matig).
Waar heb je het op staan als ik vragen mag en icm hoeveel volume? Ik heb het nu afgesteld op stand 3 van de maalgraad (vanaf grof gerekend) en kan tot 6 standen gaan. Volume is afgesteld op 120 en hoeveelheid bonen standaard waar het op stond, nl 2,5

[ Voor 3% gewijzigd door Jaymone op 21-12-2020 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 06:29
@PFvH Dank! Het is soms een open deur, maar bouwkwaliteit van het apparaat was een beetje een blinde vlek in alle informatie. Ik ga denk ik even wachten tot we de winkels weer in kunnen om een beetje een gevoel te krijgen.. of toch ook gewoon die E6 of D4 scoren :) Bij die E serie staat me het wel aan dat ie zichzelf even schoonzuigt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaymone
n3ck schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:39:
@PFvH Dank! Het is soms een open deur, maar bouwkwaliteit van het apparaat was een beetje een blinde vlek in alle informatie. Ik ga denk ik even wachten tot we de winkels weer in kunnen om een beetje een gevoel te krijgen.. of toch ook gewoon die E6 of D4 scoren :) Bij die E serie staat me het wel aan dat ie zichzelf even schoonzuigt..
De E6 heeft daarnaast ook een professioneel maler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:23
Vandaag had ik een E6 en een D4 naast elkaar staan op mijn werkbank. Als het mijn keuze was, wist ik het wel.
Waar je de E6 fluitend bedient, heb ik bij de D4 uiteindelijk de bluetooth dongel erin gestopt om het ding te laten doen wat ik wil. Om jullie een idee te geven. De reinigen toets zit vlak boven de espresso toets. Bij iets scheef aanraken, maakt de machine koffie ipv starten programma. Dan het moment dat je de reiniging pil moet inwerpen wordt aangegeven met de lampjes voor de sterkte van de koffie. Al met al ongemakkelijk en onhandig.
Mijn tip; neem een E6. (Of een ander model maar geen D4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:54
Teus.espresso schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:34:
Vandaag had ik een E6 en een D4 naast elkaar staan op mijn werkbank. Als het mijn keuze was, wist ik het wel.
Waar je de E6 fluitend bedient, heb ik bij de D4 uiteindelijk de bluetooth dongel erin gestopt om het ding te laten doen wat ik wil. Om jullie een idee te geven. De reinigen toets zit vlak boven de espresso toets. Bij iets scheef aanraken, maakt de machine koffie ipv starten programma. Dan het moment dat je de reiniging pil moet inwerpen wordt aangegeven met de lampjes voor de sterkte van de koffie. Al met al ongemakkelijk en onhandig.
Mijn tip; neem een E6. (Of een ander model maar geen D4).
De D4 zou je met de A1 moeten vergelijken, en dan wint de D4 met vlag en wimpel. De E6 heeft een veel mooiere molen, voorverwarmde zetgroep en een mooiere interface (en uiteraard meer recepten incl. semi- one touch melkproducten). maar mist de mogelijkheid van een schepje gemalen (decaf) koffie. Is €250 duurder maar daar krijg je dan ook wat voor terug.

[ Voor 4% gewijzigd door bszz op 21-12-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:54

PnD

like in Pinda ^_^

Na 3 pakken huismerk bonen van de supermarkt (was toen een aanbieding 3 voor x euro, dus dacht neem 3 verschillende soorten mee 8)7) nu de volgende bonen in gebruik: Segafredo Selezione Espresso

Wow, ongelooflijk hoe veel verschil dit maakt. Met de huismerk bonen zat ik uiteindelijk qua maalstand op bijna de fijnste stand.

1. Koffie liep er al door tijdens infusie
2. Druk bouwde meestal geleidelijk op
3. Regelmatig last van spray

Met de Segafredo bonen het tegenovergestelde. Ik ben echt verbaasd hoeveel verschil dit maakt. Het loopt er zo mooi geleidelijk vanaf 1 punt mooi geleidelijk doorheen.

Ik dacht dat mijn distributor tool die onderweg is het verschil ging maken. Blijkt het gewoon (grotendeels)
aan de bonen te liggen.

Binnenkort eens echt vers gebrande bonen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Segafredo, Lavazza, Ill, Izzo et al. maken prima blends. In de Italiaanse zaak waar ik op zaterdag werkte hadden we de kiloverpakkingen van Segafredo to koop: Rood, Blauw en Groen. Met name de Rood was met vers gemalen bonen prima espresso mee te zetten die stevig in de bitters was, maar wel een mooie ronde smaak had. Die boontjes moeten een beetje vettig zijn om goed tegendruk te kunnen geven; dat hebben de huismerken meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 11:44
Na al een beetje op Marktplaats te hebben gezocht naar een 2e hands Rancilio Silvia, heb ik gister een ‘retour’ model gekocht. De prijs hiervoor was meer dan prima en het gaat om een V6 (2020 model). Nu bestaat er natuurlijk de kans dat de vorige eigenaar de machine enigszins heeft mishandeld, en ik ben voornamelijk een beetje huiverig of de boiler niet droog aan is gezet. Is dit op een manier te achterhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
timmie78 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:56:
Na al een beetje op Marktplaats te hebben gezocht naar een 2e hands Rancilio Silvia, heb ik gister een ‘retour’ model gekocht. De prijs hiervoor was meer dan prima en het gaat om een V6 (2020 model). Nu bestaat er natuurlijk de kans dat de vorige eigenaar de machine enigszins heeft mishandeld, en ik ben voornamelijk een beetje huiverig of de boiler niet droog aan is gezet. Is dit op een manier te achterhalen?
In principe zit er bescherming tegen oververhitting in, dus bij droogkoken zou hij uit moeten gaan. Ik zou denken dat als de boiler niet lekt en hij opwarmt je vrij goed zit. Mijn eerste apparaat was een Gaggia Classic uit 2008, die heb ik in 2018 gekocht en werkte prima. Geen lekkage aan de boiler en werd goed warm.

Misschien zijn er nog Rancilio experts die meer info hebben :).

Ter info: ik heb een Gaggia Classic, een E61 Single Boiler en een E61 HX 2e hands gekocht en eigenlijk geen echt grote dingen tegengekomen. Volgens mij zijn die apparaten wel redelijk robuust ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:48
Sinds kort eigenaar van een Nivona 779. De koffie smaakt goed en in tegenstelling tot de Siemens die ik hiervoor had, verandert het aanpassen van instellingen zoals maalgraad wél iets aan de smaak.

Wat me echter tegenvalt is de melk temperatuur van Macchiato en cappucino. De drank die je krijgt is gewoon lauw.

Wat zijn jullie ervaringen met Nivona hiervan? Qua instellingen kan ik, behalve "temperatuur" die al op maximaal staat, verder niks vinden...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:54
bramv82 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:17:
Sinds kort eigenaar van een Nivona 779. De koffie smaakt goed en in tegenstelling tot de Siemens die ik hiervoor had, verandert het aanpassen van instellingen zoals maalgraad wél iets aan de smaak.

Wat me echter tegenvalt is de melk temperatuur van Macchiato en cappucino. De drank die je krijgt is gewoon lauw.

Wat zijn jullie ervaringen met Nivona hiervan? Qua instellingen kan ik, behalve "temperatuur" die al op maximaal staat, verder niks vinden...
Kopjes voorverwarmen en in verhouding iets meer koffie nemen. De koffie uit een volautomaat is namelijk kouder dan uit een halfautomaat omdat de koffie via een koude zetgroep (De nieuwe Jura's uitgezonderd) en koude uitloopjes de machine verlaat. Melkschuim zal max een graad of 60 zijn. Te heet en je eiwitten denatureren --> Geen schuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:49

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik wilde de DeLonghi Dedica 685 kopen, maar ik zie dat de prijzen oplopen en steeds minder winkels nog voorraad hebben. Het lijkt er dus op dat deze EOL is.
Ik ben totaal niet bekend in de wereld van koffie en espresso, dus mijn vraag aan iemand die dat wel is;
Betekent dit (waarschijnlijk) dat DeLonghi binnenkort met een nieuwere versie komt? Zijn er productieproblemen en is deze wellicht binnenkort weer volop beschikbaar of kan ik ervan uitgaan dat ik naar iets anders op zoek moet?
Ik verwacht niet dat iemand precies weet hoe het zit, maar wellicht is er wel een trend waar ik niet mee bekend ben en iemand anders wel.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:48
bszz schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:44:
[...]

Kopjes voorverwarmen en in verhouding iets meer koffie nemen. De koffie uit een volautomaat is namelijk kouder dan uit een halfautomaat omdat de koffie via een koude zetgroep (De nieuwe Jura's uitgezonderd) en koude uitloopjes de machine verlaat. Melkschuim zal max een graad of 60 zijn. Te heet en je eiwitten denatureren --> Geen schuim.
Iets meer koffie nemen is wel een goede tip. Daar had ik niet eens aan gedacht. Ga ik eens proberen

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x-RaY99
Bestelling is geplaatst!
Hopelijk morgen wat te laten zien en als het echt meezit mijn eerste (mislukte) bakje espresso ;)

Thanks voor jullie adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

x-RaY99 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:36:
Bestelling is geplaatst!
Hopelijk morgen wat te laten zien en als het echt meezit mijn eerste (mislukte) bakje espresso ;)

Wat is het geworden? Niet nieuwsgierig ofzo hoor... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

x-RaY99 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:36:
Bestelling is geplaatst!

Ravhin schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:52:
[...]
Wat is het geworden? Niet nieuwsgierig ofzo hoor... ;)
Ook helemaal niet nieuwsgierig hier ;)

Of wil je ons eigenlijk morgen verrassen met een foto van de hele nieuwe setup :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
* defusion gokt op pro 600 en eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x-RaY99
@defusion heeft inside info van een winkel?

Maar inderdaad, een Profitec Pro 600 met Eureka Mignon Specialita.
Heel erg benieuwd hoe stijl mijn leercurve gaat zijn ;)

Heb er zin in!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_yen
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-05 15:08
Jaymone schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:23:
[...]

Heeft inderdaad met intelligente modus te maken, heb deze setting uitgezet.
Hier ook sinds 2 weken de nieuwe E8 (EB) Dark Inox. Zet heerlijke koffie :9

Hoe zit het met de maalgraad instelling trouwens, hebben jullie het fijner gezet? Standaard uit de doos stond het op de een na grofste instelling
Ik heb op advies van Brute Bonen de maalgraad naar allerfijnst gezet. I.c.m. hun bonen werkt dat uitstekend. Eerder met de maalgraad halverwege en Blanchedael bonen ook een prima resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
x-RaY99 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:01:
@defusion heeft inside info van een winkel?

Maar inderdaad, een Profitec Pro 600 met Eureka Mignon Specialita.
Heel erg benieuwd hoe stijl mijn leercurve gaat zijn ;)

Heb er zin in!!
Op basis van je eigen lijstje en opmerking over niet achteraf nog willen upgraden.

Veel plezier ermee! En niet vergeten verse bonen te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
defusion schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:04:
[...]

Op basis van je eigen lijstje en opmerking over niet achteraf nog willen upgraden.

Veel plezier ermee! En niet vergeten verse bonen te regelen.
Leuke set inderdaad, veel plezier! Wilde even een +1 doen voor de verse bonen. Niks zo jammer als 2k+ aan apparatuur en dan supermarkt bonen (al te vaak tegengekomen helaas..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x-RaY99
Dank! Verse bonen staan zeker op het lijstje!

Met de bestelling mee komen deze bonen: http://misceladoro.com/en/espresso-gran-crema/
Espresso Gran Crema van Miscela d’Oro.

Het zijn geen verse, maar daar wil ik de komende dagen mij wat meer op gaan inlezen.
Hopelijk "goed genoeg" om met kerst wat te kunnen spelen.

De verwachte bezorging is alweer een dagje opgeschoven, logisch, met alle pakket/koeriersdiensten in topdrukte... hopelijk dan toch morgen binnen :)

[ Voor 19% gewijzigd door x-RaY99 op 23-12-2020 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PFvH
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Jaymone schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:39:
[...]
Waar heb je het op staan als ik vragen mag en icm hoeveel volume? Ik heb het nu afgesteld op stand 3 van de maalgraad (vanaf grof gerekend) en kan tot 6 standen gaan. Volume is afgesteld op 120 en hoeveelheid bonen standaard waar het op stond, nl 2,5
Maalgraad: op 1 na fijnste.
Sterkte 6 vd 8 boontjes (eerste generatie E6, maler 1,5 jaar geleden voorzien van nieuwe maalschijven)
Volume 100 ml.
Bonen: gran maestro - lungo intenso

Dan heb je een stevige lungo met nauwelijks zuur, laag in bitters, vol in smaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXWRHSr3_AmpIX1c9T9UTUWZ76g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUM29WylMB6PWHvqNbuPOxIg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1Dt4-UFHLp7KaUSFCGbnlyEGTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeiDG7baQGapVYTjObZ3f3LC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKjZETLcHxgZYRZ3nVEx8beYdHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehdC4tfCfB3IXFs02mfLLtQP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWz2vIxE_jE38dPkU2t7vipZfqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2lhtLXNLqE6CRcz7rLIiPiR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
x-RaY99 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:26:
Dank! Verse bonen staan zeker op het lijstje!

Met de bestelling mee komen deze bonen: http://misceladoro.com/en/espresso-gran-crema/
Espresso Gran Crema van Miscela d’Oro.

Het zijn geen verse, maar daar wil ik de komende dagen mij wat meer op gaan inlezen.
Hopelijk "goed genoeg" om met kerst wat te kunnen spelen.

De verwachte bezorging is alweer een dagje opgeschoven, logisch, met alle pakket/koeriersdiensten in topdrukte... hopelijk dan toch morgen binnen :)
Tip: bestel alvast wat koffie van 1 v/d shops die in de OP staan, dan is dat vast onderweg. Vaak hebben ze ook proefpakketten om verschillende smaken te proberen. De bonen die je erbij krijgt vs vers gebrand is vaak een wereld van verschil :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-06 07:46

headout

Oi oi!

timmie78 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:56:
Nu bestaat er natuurlijk de kans dat de vorige eigenaar de machine enigszins heeft mishandeld, en ik ben voornamelijk een beetje huiverig of de boiler niet droog aan is gezet. Is dit op een manier te achterhalen?
Zolang je boiler niet lekt, en Miss Silvia opwarmt, zou ik me er niet al teveel zorgen over maken. Het is mij tweemaal overkomen in al die jaren (ik heb een V3). 1 maal het apparaat naar Kafko gebracht, gelukkig niets kapot gegaan. De 2e keer via Google gezocht, er zit inderdaad een beveiliging tegen overkoken op. Instructie hier om de boiler weer aan te zetten. Ik zou dit niet wekelijks doen ;) want heel goed is het niet voor de boiler.

Kafko: Peter van de Weerd, Hoogersmilde, expert in de Rancilio Silvia's. De andere Rancilio Silvia expert is Peter de Goede, Tilburg. https://www.ranciliosilvia.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
headout schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:24:
[...]

Zolang je boiler niet lekt
[...]
Nou, hier ging het helaas al fout... :| bij het aanzetten volgens de instructies kwam al het water van onder uit de machine. De slangetjes zaten er allemaal zeker goed in dus ik vermoed een lekkage ergens. Zal denk ik ook de reden zijn geweest waarom de machine in eerste instantie retour is gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:52

Moofnor

King of my castle

Ook ik meng mij maar eens in het koffieleven. Na een paar jaar geëxperimenteerd te hebben met goedkope opties, lees moka pot en french press + een handmaler, wil ik mijn eerste stappen in de wereld van echte espressos gaan zetten.

Qua machine ben ik er denk ik uit, dat wordt een 2e hands Gaggia Classic van voor 2015. Daar lees ik voor een beginner goede verhalen over. Aangezien ik de enige koffiedrinker in huis ben, en erg sporadisch cappuccino drink, denk ik dat het een prima optie is.

Qua maler ben ik nog aan het twijfelen. Tweedehands lijkt de markt voor goede goedkope malers niet erg groot (rond de 150e). Daarom ben ik ook nieuw gaan zoeken, en zo terecht gekomen bij de Eureka Mignon series. Als ik de reviews mag geloven zijn die in prijs kwaliteit verhouding zeer goed, dus zou ik de meerprijs misschien iets goed kunnen praten.

Daarbij bleef ik met twee vragen zitten:
- Ga ik spijt krijgen als ik de manuale bestel ipv de duurdere silenzio wat betreft de timer? Het geluid van de maler is voor mij geen bezwaar, dus zover ik kon zien is het puur die timer. Zover ik kon vinden kan de manuale ook single dose gebruikt worden, waardoor een timer toch niet per se nodig is?

- Is het mogelijk om grof te malen met een espressomaler? Elke maler adverteerd met de instelmogelijkheden en het aantal standen, maar de range waarin deze instelmogelijkheden zich bevinden is vrijwel onmogelijk te vinden. Ik snap dat het een gepriegel is om elke keer de juiste maalgraad weer in te stellen, maar dit zou vooral van pas komen als ik weer eens filterkoffie wil zetten (mochten er weer meer dan 2 mensen op visite mogen komen) en stiekem af en toe een moka pot.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Als je gaat single dosen heb je geen timer nodig. Ik gebruik de mijne ook niet. (heb de specialita)

Ik maal ook wel eens grof (french press), vooral als ik wat restjes bonen heb en ik er geen espresso meer van kan maken. Dat kan prima qua bereik. Ik neem aan dat de manuale niet veel anders is (voornaamste verschil zijn 55mm maalschijven vs 50mm)

Echter zijn er malers die er beter voor zijn (bijv. de eureka mignon filtro, om bij dezelfde serie te blijven). Komt er in principe op neer dat je de korrelgrootte consistent wilt hebben, en dat je met een espressomaler die op grof staat ingesteld meer fijne korrels mee krijgt, en dat zorgt voor een hogere extractie, en daarmee bitterdere koffie. Een maler waarvan de maalschijven zijn ontworpen voor grovere koffie zal binnen dat bereik meer consistentie bieden.

m.i. is het voor 'meestal espresso, soms iets anders' prima. Het is vermoed ik nog altijd beter dan een goedkope handmaler erbij voor filterkoffie of french press. Maar een goede/net zo dure maler die specifiek bedoeld is voor grovere malingen zal beter zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 23-12-2020 23:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Zondag was ik op de lokale farmers market en mijn vaste koffie leverancier stond er ook.
Nu had ik net online wat besteld omdat het plan was dat we dit weekend weg zounden gaan.. dus ik had niet echt veel nodig maar aangezien ze een nieuwe smaak hadden een zakje gekocht..
Dan krijg je ook een gratis 'coffee drink' dus capuchinotje werd gemaakt en we ouwehoeren even.. toen de koffie klaar was, ging ik weer verder met mijn shoppen.
Thuisgekomen merkte ik dat ik de koffiebonen vergeten had mee te nemen.. nou ja balen, maar eigen schuld..
Wat schets mijn verbazing? vanochtend riepen mijn dochters: je coffee gems koffie is aangekomen pap!
Huh, die order had ik dinsdag toch al binnen?? Wat bleek hadden ze het zakje dat ik zondag gekocht had alsnog even op de post gedaan :)
Top service!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaymone
PFvH schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:30:
[...]

Maalgraad: op 1 na fijnste.
Sterkte 6 vd 8 boontjes (eerste generatie E6, maler 1,5 jaar geleden voorzien van nieuwe maalschijven)
Volume 100 ml.
Bonen: gran maestro - lungo intenso

Dan heb je een stevige lungo met nauwelijks zuur, laag in bitters, vol in smaak.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank, koffie ziet er goed uit!

Ga ermee aan de slag, weliswaar een E8 (EB) met iets andere standen maar verhoudingsgewijs moet het hiermee kunnen d:)b

• Hercul3s
timmie78 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:07:
[...]

Nou, hier ging het helaas al fout... :| bij het aanzetten volgens de instructies kwam al het water van onder uit de machine. De slangetjes zaten er allemaal zeker goed in dus ik vermoed een lekkage ergens. Zal denk ik ook de reden zijn geweest waarom de machine in eerste instantie retour is gegaan
Wauw, dat is wel heel toevallig. Ga je hem nog openmaken of is dit meteen retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie78
Hercul3s schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:42:
[...]

Wauw, dat is wel heel toevallig. Ga je hem nog openmaken of is dit meteen retour?
Ik twijfelde al of ik hem wilde houden nog voordat ik hem aanzette, de kras die er op zou zitten bleek een serieuze deuk te zijn. Geen idee hoe iemand dat voor elkaar heeft gekregen, maar het zat op het voorpaneel achter het stoompijpje. Leek alsof iemand er met een schroevendraaier een flinke tik op had gegeven. Toen hij ook nog begon te lekken was m’n vertrouwen helemaal weg, hij gaat dus retour (uiteraard verkoper wel van het defect op de hoogte gesteld)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• x-RaY99
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTQ7ERDI8YozYuK-4aYdJuDQ0rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lWnqpU2oGyBVII2yULbIanE.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren de boel neergezet. Na alle handleidingen en de nodige spoelingen gedaan te hebben mijn eerste bonen maling gemaakt. 16 gram met een veel te grove setting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3wQpdXzSGCdbDcarbFUE4vc-Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwP2IH1NOyyH6DXNlnir2LP1.jpg?f=fotoalbum_large

Opzich was er met het veel te makkelijke doorlopen en dus veel meer product dan de bedoeling was nog een best te drinken bakkie koffie uit gekomen. Soort Lungo denk ik.

Vanochtend poging 2 met de maler een flink stuk fijner en 18 gram. Uiteraard té fijn, dus het kleine beetje wat eruit kwam was interresant maar had weinig met koffie te maken ;)

Poging 3 en 4 waren heel aardig, met de maler dus 1 standje grover. De eerste met 18 gram was wat zurig, dus daarna heb ik ipv de 18, 20 gram gebruikt. Deze 4e was qua smaak goed (voor mij) en zag er ook prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPK2_hyfNBtFM2NRhYsRp6FSE3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcSfVc0OuOpKjmgSHOOdsvX9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJJU03akfX-nv9t39CNGrA57zk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNtALSHxvuOfGnQsil49FWmv.jpg?f=fotoalbum_large

Straks of morgen verder experimenteren.

De Profitec heeft in de waterbak geen slangetje, dus ik weet even niet hoe en waar ik een intern filtertje moet plaatsen. Ik heb er zo’n kogelvormig doorzichtig filtertje met beetje goudkleurige vulling bij gekocht. Gewoon een slangetje tussen plaatsen?
Zo ziet de binnenkant van het waterreservoir eruit. Nu dus maar even de Brita gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ezxcx-LZNJCNC-nlVu7sW9K5g4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAZhXlhCqVRjWFfxO5FoushF.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik ook merk is dat mijn weegschaal niet echt praktisch is. Degene die ik wilde was niet op voorraad, dus een “voordelige” mee besteld om toch wat bonen te kunnen wegen.
Het filter past er niet op, dus in een apart bakje weeg ik nu de bonen en dan single dose ik het in de Eureka.
Dat worden 2 nieuwe schaaltjes, 1 voor onder het kopje en 1 waar het filter op past.

Hoe houden jullie je bonen zo “vers” mogelijk? De zak dubbel vouwen met een knijper erop zal niet de beste methode zijn ;)

Het opschuimen van melk heeft nog niet het gewenste resultaat gegeven, maar dat kan ook aan de melk liggen. Houdbare, lactose vrije, volle melk. 3,5 gram eiwit en 3,5gram vet per 100ml.

Tot nu toe, leuk!!

[edit] ik zie op de product pagina van de profitec dat er wel een silicone slang meegeleverd word... even de doos verder doorzoeken..
[edit2] niets in de doos achtergebleven helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:37
BWT Bestsave heb ik in mijn pro 700, werkt heel goed. Om de 2 maanden vervangen.
Koffie vers houden is makkelijkste als je kleine porties bestelt. Ik doe niks gek, gewoon 250/500gr verpakkingen en zien dat ze na 2-tal weken op zijn. Als ik verwacht minder te drinken en toch een kilo heb stop ik een deel in de vriezer.

Jersey melk is het lekkerste, gewoon normaal halfvol schuimt het beste. Het is wel wat oefenen om het goed te krijgen, niet teveel lucht en goed mengen tijdens het stomen

[ Voor 21% gewijzigd door cedrix5 op 25-12-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:21
Je kan ook het filter bakje uit je filter halen, malen, wegen en terug in de filterhouder plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-06 05:59

Mach

[END]Avengers

Hmmm. Mijn Siemens eq6 plus lijkt een kort leven beschoren te zijn geweest.

Vanmiddag nog gewoon koffie mee gezet.

Wilde vanavond een espresso maken. Komt er ijskoude koffie uit. Ook de heet water optie leidt uitsluitend tot koud water. En als ik zeg koud bedoel ik ook koud. Niet lauw.

Ik vermoed dat het thermoblock de geest heeft gegeven. Malen en doorvoer lijkt namelijk prima te zijn. Verder geen foutmeldingen op het scherm

Gelukkig nog ruim in de garantie (slechts 30 dagen oud) en ik neem maandag zeker ff contact op met bol.com.

Maar iemand een vergelijkbare ervaring gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door Mach op 25-12-2020 22:53 ]

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 13:38
Interessant topic. Ik wil ook voor een volautomaat gaan om de welbekende Nespresso machine te vervangen.

In een gemiddelde week gaan er hier denk ik zo'n 30-40 bakken koffie door heen. Zelf denk ik 3-4 per dag en dan soms wat visite. Goede koffie is het belangrijkste en melk een leuke meevaller maar geen must.
Als merk heb ik wel een voorkeur voor Jura. Die ken ik o.a. van mijn werk waar we al jaren Jura hebben en die machines zijn prima.

Melk is niet een keiharde eis. Echter kom je dan al snel uit op een Jura A1 of D4 en daar lees je toch veel kleine minpuntjes van. Variërend van minder goede maler, irritante lekbakjes, klein water reservoir etc. Vandaar dat ik zelf de Jura E6 2020 op het oog heb. Hebben jullie nog andere inzichten of tips?

Ook boeiend. Alle prijzen lijken afgelopen week toch 100-150euro gestegen te zijn. Niet alleen van koffieapparaten, maar ook computer apparatuur. Vermoedelijk vanwege sinterklaas, kerst, black friday en omdat mensen in de kerstvakantie gemiddeld meer geld uitgeven. In Nederland kom ik de Jura E6 EB niet goedkoper tegen dan 929 euro. In Duitsland bij Saturn bieden ze een JURA E6 Piano Black (EB) aan voor 648 euro. Mijn gevoel zegt dat dit toch andere apparaten zijn, want 300 euro verschil is wel heel bizar. Maar door de EB in de titel doet mij vermoeden dat dit gewoon een goede deal is. Wat denken jullie?

Ik wil ook maximaal rond de 700 euro uitgeven.Dus als dit wel dezelfde apparaten zijn dan is dat een mooie deal. In Nederland moet ik om binnen budget te blijven een Jura serie omlaag gaan.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
@GAEvakYD , ik heb kortgeleden ook gekeken naar jura apparaten in Duitsland. Deze zijn inderdaad goedkoper dan in NL. Het ging hier echter vaak om oudere modellen van voorgaande jaren. Dit verklaart dus een deel van het prijs verschil. Goed op letten dus. Daarnaast ook kijken hoe het zit met de garantie.

Overigens moet je hier in Nederland ook mee oppassen. Zodra jura een nieuw model uit brengt, zal een Mediamarkt ook eerst zijn oude modellen verkopen, zonder dat uitdrukkelijk te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 13:38
jb84 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:29:
@GAEvakYD , ik heb kortgeleden ook gekeken naar jura apparaten in Duitsland. Deze zijn inderdaad goedkoper dan in NL. Het ging hier echter vaak om oudere modellen van voorgaande jaren. Dit verklaart dus een deel van het prijs verschil. Goed op letten dus. Daarnaast ook kijken hoe het zit met de garantie.

Overigens moet je hier in Nederland ook mee oppassen. Zodra jura een nieuw model uit brengt, zal een Mediamarkt ook eerst zijn oude modellen verkopen, zonder dat uitdrukkelijk te vermelden.
Gaat om deze actie:
https://www.saturn.de/de/...ano-black-eb-2648518.html

Volgens mij ziet het er uit als het nieuwste model. Ik kwam er net alleen ook achter dat ik nog een uitdaging heb omdat Saturn niet naar NL verzend en de winkels dicht zijn. :X

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb84
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
GAEvakYD schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:36:
[...]

Gaat om deze actie:

Volgens mij ziet het er uit als het nieuwste model. Ik kwam er net alleen ook achter dat ik nog een uitdaging heb omdat Saturn niet naar NL verzend en de winkels dicht zijn. :X
Ik heb me niet verdiept in de E6 van jura, maar op basis van een foto kan ik niet zien of ze bijvoorbeeld een update hebben gegeven aan het maalwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 07:37
[...]

Gaat om deze actie:

Gaat volgens de link van Saturn om dit artikelnummer, dan kom je bij Jura uit op:

https://nl.jura.com/nl/vo...hines/E6-Platin-EB-15376/

Geen idee of dit het meest recente model is. Zou er zelf ook wel intresse in hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:08
[...]

Gaat om deze actie:

Als je in Duitsland wilt kopen kan dit ook online.
Ben je misschien iets meer kwijt dan de Saturn prijs maar je hoeft dan ook niet heen en weer naar
Duitsland te rijden nog los van het feit of de winkels daar wel open zijn ivm Corona.
Bv bij Cyberport:
https://www.cyberport.de/...eb-kaffeevollautomat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamdring
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:31
Ik kwam dit topic tegen en wil een vraag stellen.

Wij zijn sinds 1,5 jaar in het bezit van een Siemens EQ6 Plus S700 volautomaat. Hier in Zevenaar hebben wij volgens mij redelijk zacht water. Wij gebruiken de automaat met instelling waterhardheid 1 en een Brita waterfilter. Nu drinken wij circa 150 koppen koffie per week.

Nu moeten wij na ongeveer 300 koppen ontkalken. Het valt mij op dat de teller voor het ontkalken soms met grote sprongen afloopt(hij begint op 1400).

Mijn moeder heeft hetzelfde apparaat, met dezelfde instellingen en behaald hetzelfde resultaat qua ontkalken. Is dit normaal om zo vaak te moeten ontkalken?
Pagina: 1 ... 64 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1