Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:38
Ik heb nu een maand of 3 dezelfde Sage Barista Express, van alles geprobeerd om aan de juiste gram/doorlooptijd/druk te komen, niet gelukt. Doorlooptijd blijft te snel .

Ik ben er mee gestopt om aan alle theoretische voorwaarden te voldoen , ik kijk nu alleen nog naar de juiste hoeveelheid gemalen koffie en de druk en dat bevalt prima , koffie smaakt mij goed , nog wel aan het kijken welke boon ik uiteindelijk wil blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:53
ramrodwillem schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:51:
Ik heb nu een maand of 3 dezelfde Sage Barista Express, van alles geprobeerd om aan de juiste gram/doorlooptijd/druk te komen, niet gelukt. Doorlooptijd blijft te snel .

Ik ben er mee gestopt om aan alle theoretische voorwaarden te voldoen , ik kijk nu alleen nog naar de juiste hoeveelheid gemalen koffie en de druk en dat bevalt prima , koffie smaakt mij goed , nog wel aan het kijken welke boon ik uiteindelijk wil blijven gebruiken.
In de molen zelf zit ook een instelling, deze ook fijner gezet. Op de fijnste setting op het draaiwiel haal ik nu in iedergeval een druk hoger dan de aangeven range. Echter is de brew time nog steeds te kort met ca. 18s. Met de setting op 3 haal ik een goede druk maar is de brew time 12s. Dat is toch echt te kort naar mijn mening. Ik ga eens kijken of er support is bij Sage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Kraz

Saving the world

HEY_DUDE schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:35:
[...]

In de molen zelf zit ook een instelling, deze ook fijner gezet. Op de fijnste setting op het draaiwiel haal ik nu in iedergeval een druk hoger dan de aangeven range. Echter is de brew time nog steeds te kort met ca. 18s. Met de setting op 3 haal ik een goede druk maar is de brew time 12s. Dat is toch echt te kort naar mijn mening. Ik ga eens kijken of er support is bij Sage.
Moet je niet de 'officiele' getallen een beetje uit het raam gooien en alleen maar op smaak af gaan?
Als jij je bakkie prima vindt smaken, dan is het toch OK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:11

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
het druk metertje zou ik ook met een flinke korrel zout nemen.
Af gaan op smaak is een goede tip. En extractietijden zijn uiteraard ook maar richtlijnen, maar als mijn bakje in minder dan 25 seconden er uit komt, dan ben ik nog nooit positief verrast met toch een goede smaak.
Die richtlijn van 25 tot 35 seconden is echt zo gek nog niet. Langer dan 35 experimenteer ik wel eens mee, maar ik heb een fancy machine met pressure profiling waardoor ik ook een espresso kan zetten met bijv. slechts 6 bar en teruglopend profiel naar 2 bar in verloop van 30 seconden...(lever profiel met lage start)...dat is hier allemaal niet van toepassing.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Kraz schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:43:
[...]

Moet je niet de 'officiele' getallen een beetje uit het raam gooien en alleen maar op smaak af gaan?
Als jij je bakkie prima vindt smaken, dan is het toch OK?
Smaak heb ik ook nog niet goed helaas. Officiele getallen het raam uitgooien vind ik wat lastig als beginner, een beetje houvast is wel prettig. Ik probeer eerst of het apparaat functioneert zoals in de handleiding staat. Dat lijkt niet het geval, reden genoeg voor een support ticket.

Voorj aanschaf heb ik eindeloos YouTube filmpjes gekeken over het daling in. Als mijn apparaat zich compleet anders gedraagt dan dat wat ik op internet zie, dan heb ik er niet zo'n best gevoel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zawaponga schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:53:
Even een vraag aan iedereen die espresso maken met een half automaat. Hoe lang doen jullie er ongeveer over? Dus vanaf bonen malen t/m dat de laatste druppel uit de portafilter komt?
Voor de grap ook eens getimed. 2min 15sec voor het volgende:
- Weegschaal met klein glaasje erop aanzetten
- Zakje koffiebonen openen
- Exact 20.0gr koffie in het glaasje afwegen
- De afgewogen koffiebonen in de maler gooien
- Portafilter verwijderen van apparaat en droogvegen met handdoek
- Funnel plaatsen op portafilter, en portafilter plaatsen op maler
- Malen (~18sec tot ik hoor dat de laatste boon erdoor is)
- Maler doorblazen met een balg (doe ik om near-zero retentie te behalen)
- Nog even 1sec malen om er zeker van te zijn dat het laatste restje eruit is
- Paar keer met portafilter tegen keukenblad aantikken om het hoopje alvast wat plat te krijgen
- Funnel verwijderen, en nogmaals portafilter paar keer tegen het werkblad aantikken om de koffie verder te verspreiden in de rand
- Distribution tool gebruiken (vervangt voor mij ook de tamper)
- Portafilter in machine plaatsen
- Kopje plaatsen
- 30sec laten lopen
- Kopje verwijderen
- Portafilter verwijderen en uitkloppen
- Portafilter onder kraan afspoelen
- Machine paar sec laten lopen om de ergste koffieresten van de showerscreen af te halen
- Portafilter terugplaatsen

Ik schat ongeveer 1:15min prep, 30sec looptijd en 30sec cleanup.
Ik single-dose dus, waardoor de voorbereiding wat langer zal zijn dan iemand die direct uit de hopper maalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:50

oscarwashere

"Very nice"

Ravhin schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:47:
[...]

Er is een hoop leuks wat je kan vragen:maar ik weet niet wat jij leuk vindt... ;)
Bedankt nog voor de tips ;)

Ik heb een groter melkkannetje (50cl) van hetzelfde merk gevraagd, want met mijn huidige (35cl) is 2 cappuccino of latte net wat aan de krappe kant. En daarnaast een kleine weegschaal, zodat ik sneller de juiste hoeveelheid koffie kan malen (in plaats van trial and error). Ik bestel namelijk vrijwel elke keer een ander soort, want is leuk en heb nog geen topfavoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:38
> En extractietijden zijn uiteraard ook maar richtlijnen, maar als mijn bakje in minder dan 25 seconden er uit > komt, dan ben ik nog nooit positief verrast met toch een goede smaak.

Doorlooptijd bij mij krijg ik echt niet hoger dan 16 seconden , als ik het malen dan nog iets fijner zit loopt hij bijna niet meer door.

[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 30-11-2020 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dan kan het zijn dat je maler niet nauwkeurig genoeg is af te stellen.

Als ik bij mij kijk is het echt millimeterwerk om de juiste afstelling te krijgen. Mijn maler is traploos verstelbaar, maar echt de meest minimale beweging is genoeg om van bijv. 35ml 40ml te maken in exact dezelfde doorlooptijd.
En een volledige streepje verder (als ik de streepjesaanduiding zou gebruiken) is genoeg om van een espresso een lungo te maken (of de doorlooptijd te halveren), of andersom een espresso naar zo fijn gemalen dat er misschien net een paar druppels uit komen. Dat laatste lijkt dus bij jou ook aan de hand.

Misschien kan de tip van @HEY_DUDE helpen als er nog een extra instelling op de molen zelf zit, gezien jullie hetzelfde apparaat hebben. Dat je daarmee net wel de juiste stand kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Inmiddels een ticket aangemaakt by Sage in de UK. Moest wel een adres in de UK opgeven ben benieuwd of zij reageren.

Omdat ik mijn barista express bij Amazon gekocht had wilde ik daar ook een ticket aanmaken. Support verliep via live chat. Probleem uitgelegd en er werd het e.e.a. opgezocht in de handleiding. Paar zinnen later gaf ze aan dat ik hem op moest sturen en een nieuwe zou krijgen. Omdat ik nu een beetje mijn twijfels had over de kwaliteit überhaupt, gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen. Nou was geen probleem. Zelden zo soepel dat aanbod gehad. Anyway daarmee liggen mijn opties weer open.

Antwoord van sage afwachten en nog wat prutsen met andere bonen.
Alternatieven zijn misschien de Gaggia Classic combo die hierboven genoemd wordt of toch de Quickmill 3035, iets groter investering. Voel een beetje pressure om morgen de knoop door te hakken gezien de aanbiedingen nog t/m maandag lopen waarschijnlijk.

Iemand gedachten over de verschillen tussen de Gaggia Classic + Eureka Mignon of de Quickmill 3035?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Geen idee van de quickmill, maar mijn advies van die ene combo is gebaseerd op het eerder genoemde budget (eigenlijk max 600). Maar m.i. is die setup het minimum om goede espresso te kunnen zetten, en zou ik voor minder geld moeite hebben iets te kunnen adviseren.

Overweeg als eventuele alternatieven/upgrades ook:
- Rancillio silvia ipv. de gaggia
- Eureka mignon specialita ipv. de manuale (grotere maalschijven, stiller en als je niet doet single dosen erg handig: een timer). Of evt. de baratza sette 270.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:25
De Quickmill is ūber betrouwbaar maar stoomt matig. Aanrader als je eigenlijk nooit melk schuimt. De molen van de Quick is ook best goed al laat de dosering te wensen over.
De Gaggia is iets minder in bouw kwaliteit maar stoomt tenminste ok. Als je eens in de week melk opschuimt werkt die best aardig.
De genoemde Rancilio maakt en wat betere koffie en stoomt beter dus als jouw budget het redt is dat een aanrader.
Bij beide kan die Eureka molen prima ernaast.
Wat je ook kiest, ten opzichte van de Sage ga je er op vooruit op één of meerdere punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32
Even een vraag aan iedereen die espresso maken met een half automaat. Hoe lang doen jullie er ongeveer over? Dus vanaf bonen malen t/m dat de laatste druppel uit de portafilter komt?
Ik denk dat je in het begin in zo’n 5 minuten klaar bent, het resultaat is het echter wel waard :). Bedenk ook dat je de machine een kwartiertje van te voren aanzet ivm opwarmtijd.
HEY_DUDE schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:03:
Vanmorgen stond Amazon.de op de stoep met de Sage Barista Express. Natuurlijk gelijk gaan uitproberen maar ik kom er nog niet helemaal uit met het dialing in. Ik gebruik een dubbele espresso portie, 18 gram bonen afgewogen en de non pressurized filter. Ik ben volgens een YouTube instructie begonnen met een instelling 8 voor de maling. Timer erbij en dan mikken op 25-30s extractie. Uurtje later en 250 gram koffie verder, zit ik op de fijnste stand en is de extractie tussen de 10 en 15s.

Ik heb nog geen tamping tool (is onderweg) maar zelfs als ik mijn hele gewicht gebruik om te tampen blijft de extractie op 10 -15s op de fijnste maling.

Ik gebruik overigens nog Starbucks bonen (medium). Verse bonen zijn onderweg, maar ik zit nu een beetje vast met de dialing in. Wat mis ik nog of kan ik aanpassen?
Zou kunnen dat dit met verse bonen een stuk beter gaat. Wat ook kan helpen is je maler leegmaken, dan verstellen (naar bijv. de fijnste stand) en dan weer proberen. Grof > fijn vind een maler soms moeilijker als er nog bonen inzitten. Fijn > grof gaat altijd goed.

Succes!

Edit: Zag de volgende pagina nu pas .. 8)7
HEY_DUDE schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:00:

[knip]

Antwoord van sage afwachten en nog wat prutsen met andere bonen.
Alternatieven zijn misschien de Gaggia Classic combo die hierboven genoemd wordt of toch de Quickmill 3035, iets groter investering. Voel een beetje pressure om morgen de knoop door te hakken gezien de aanbiedingen nog t/m maandag lopen waarschijnlijk.

Iemand gedachten over de verschillen tussen de Gaggia Classic + Eureka Mignon of de Quickmill 3035?
Gaggia + Eureka ga je blijer mee zijn dan de Quick Combo. Niet onbelangrijk, de Gaggia heeft ook een overdrukventiel + driewegklep + 58mm portafilter en lijkt daarmee qua functionaliteit het meest op een 'echt' espresso apparaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Hercul3s op 30-11-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 18:44

Ravhin

no <root>...

Zo'n 2 minuten espresso, 2:30 voor melkproduct

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Vraagje over de Siemens EQ3

Het water-opvangbakje zit héél snel vol. Dus eens gekeken wat dat kon zijn.
Maar als ik al het water opvang van het spoelen, 1 bakje koffie zet, en weer al het spoelwater opvang... dan zit er toch weer een laagje water in het bakje.

Is dit normaal? Het lijkt me niet normaal dat er direct water in het bakje krijg toch? Of mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 14:25

Prx

Waah schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:49:
Vraagje over de Siemens EQ3

Het water-opvangbakje zit héél snel vol. Dus eens gekeken wat dat kon zijn.
Maar als ik al het water opvang van het spoelen, 1 bakje koffie zet, en weer al het spoelwater opvang... dan zit er toch weer een laagje water in het bakje.

Is dit normaal? Het lijkt me niet normaal dat er direct water in het bakje krijg toch? Of mis ik iets.
Ik heb een Siemens EQ.6 700 en heb een mok eronder staan bij het aanzetten om spoelwater op te vangen. Diezelfde mok gebruik ik ook weer om het spoelwater op te vangen bij het uitzetten en de melkreiniging, dus net als bij jou vangt mijn opvangbak alleen tijdens het zetten wat water op.

Ik heb gemerkt dat op deze wijze die bak vol zit zo rond dezelfde tijd als de bak voor de koekjes. Dus voor mij werkt het ideaal om het zo te doen en dan tegelijk schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
@Prx oke, dus het is vrij normaal dat daar toch vocht komt na een kop koffie. Top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-05 11:01
Prx schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:13:
[...]

Ik heb een Siemens EQ.6 700 en heb een mok eronder staan bij het aanzetten om spoelwater op te vangen. Diezelfde mok gebruik ik ook weer om het spoelwater op te vangen bij het uitzetten en de melkreiniging, dus net als bij jou vangt mijn opvangbak alleen tijdens het zetten wat water op.

Ik heb gemerkt dat op deze wijze die bak vol zit zo rond dezelfde tijd als de bak voor de koekjes. Dus voor mij werkt het ideaal om het zo te doen en dan tegelijk schoon te maken.
Bij mijn EQ.500 is dat ook zo.
Ik zet een leeg glas onder de uitloop om rest water op te vangen maar ondanks dat komt er ook vrij veel water in de lekbak terecht.
Het apparaat spoelt gewoon na iedere bak koffie ook water door om het systeem schoon te houden dat is mijn conclusie het gaat dus niet alleen maar om het doorspoelen bij het aanzetten of uitzetten van het apparaat.
De lekbak zit ook eerder vol dan de opvangbak voor de koffie koekjes.
Een wat grotere lekbak was prettig geweest maar een onoverkomelijk iets is het ook weer niet.
Mijn stand-by tijd staat dacht ik op twee uur.

Wat ik verder vreemd vind bij dit apparaat is dat er geen melding komt als de koffiebonen op zijn.
Dat merk en hoor je wel maar het zou wel fijn zijn als het apparaat dit tijdig meldt.
De gebruiksaanwijzing zegt dat er een melding zou moeten verschijnen.
Ik heb Siemens een paar weken geleden een bericht gestuurd maar nog steeds geen antwoord.
Weet dus niet of dit voor alle modellen geldt.
Ik mis verder een kopjes koffie teller. Mijn 10 jaar oude apparaat had dit al maar deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

HoppyF schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:46:
[...]
Ik mis verder een kopjes koffie teller. Mijn 10 jaar oude apparaat had dit al maar deze niet.
Dat is wel jammer dat je model dat mist. Hmmm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hke9q5j1Jjf3c4jTstMPd1OC-p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaTsQ2piOlWhQxHhLYXR8OKx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Prx schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:59:
[...]

Dat is wel jammer dat je model dat mist. Hmmm

[Afbeelding]
O?
Je hebt een EQ6 plus s700?
Ik heb de gebruiksaanwijzing hiervan net gelezen maar niets kunnen vinden.
In de gebruiksaanwijzing van mijn EQ.500 staat ook niets hierover.
Op de Menu knop drukken en diverse stappen doorlopen levert ook niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

HoppyF schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:09:
[...]

O?
Je hebt een EQ6 plus s700?
EQ.6 Series 700, niet de plus. Ik ga het menu in en dan staat er bij de hoofdmenu-opties een "beverage statistics" optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 30-11-2020 16:35 . Reden: Geen plus model ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13
@Waah

Net als @Prx en @HoppyF heb ik ook een grote kop onder de uitloop staan bij het inschakelen en uitschakelen van de EQ9, anders is die lekbak inderdaad meteen een zwembad :w

Viel mij trouwens op dat Siemens de zetgroep heeft aangepast, ziet er iets anders uit dan wat ik er eerst in had voor de servicebeurt. Het lijkt op een soort slim model waar minder koffieresten op kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-05 19:36
Hallo allemaal! Leuk topic. Ik ben op zoek naar een volautomaat , hebben nu nog een Nespresso ding staan.

Budget 400-600 euro
Drinken ongeveer 10 kopjes koffie thuis per week
Zwarte koffie, niet perse met melk etc.
Liefst makkelijk in onderhoud en gebruik

Wat zouden jullie kunnen aanraden. Zie zowel dure merken als Jura als bijv Philips 3000 series. Wil wel goede kwaliteit en niet dat je na 3 jaar een nieuwe kan kopen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
HEY_DUDE schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:56:
[...]

Smaak heb ik ook nog niet goed helaas. Officiele getallen het raam uitgooien vind ik wat lastig als beginner, een beetje houvast is wel prettig. Ik probeer eerst of het apparaat functioneert zoals in de handleiding staat. Dat lijkt niet het geval, reden genoeg voor een support ticket.

Voorj aanschaf heb ik eindeloos YouTube filmpjes gekeken over het daling in. Als mijn apparaat zich compleet anders gedraagt dan dat wat ik op internet zie, dan heb ik er niet zo'n best gevoel over.
Hier nu al een jaar een Express in het gebruik en ik kan je vertellen dat ik prima een tijd (druk op de knop) tot einde bakje dubbele espresso van 40+ seconden zou kunnen zetten als ik een smerige bak wil zetten. Je probeert heel veel tegelijk aan te passen denk ik.

De belangrijkste vraag: Wat proef je? Dat heb ik nog niet gelezen. Zure bak (lees zure mat, zuur) of bitter?

1. Verse bonen halen, pak een klein zakje om te experimenteren
2. Zie je een verschil tussen maalstand maximaal en stand minimaal in de doorlooptijd met een gelijke tamping?
3. Als je die verschillen niet ziet zou ik hem terug sturen. Anders gaan we door naar stap 4
4. Probeer eens een stand ergens in het midden qua maling --> test het verschil tussen overdreven hard en overdreven licht tampen. Zie je dan een verschil?
5. Hoeveel volume heb je als output?
6. Wanneer begin je met timen? Vanaf druk op knop of pas wanneer je koffie ziet lopen? Extractie begint al wanneer water de puck raakt.

Maler staat hier vaak tussen de 4-8 afhankelijk van de versheid van de bonen. Ook vind ik dat je redelijk veel koffie moet dosen met de Express wil ik 'optimale' cijfers halen. Ik time vanaf het moment dat ik op de knop duw, niet wanneer er koffie het kopje raakt(!).

Bonus: het is mij ook meermaals gelukt echt hele smerige koffie te zetten met de Express :+

[ Voor 5% gewijzigd door Mauritio op 30-11-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Luuk9 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:38:
Hallo allemaal! Leuk topic. Ik ben op zoek naar een volautomaat , hebben nu nog een Nespresso ding staan.

Budget 400-600 euro

Wat zouden jullie kunnen aanraden. Zie zowel dure merken als Jura als bijv Philips 3000 series. Wil wel goede kwaliteit en niet dat je na 3 jaar een nieuwe kan kopen.

Alvast bedankt!
Met ongeveer dezelfde vraag ben ik op een Jura D4 uitgekomen. Alleen zwarte koffie maar wel een strak apparaat, makkelijk in onderhoud en heerlijke koffie.

Net als de Siemens-ervaringen hierboven vind ik wel dat de lekbak snel vol is; ondanks dat ik het spoelwater opvang met een kopje. Bij het zetten komt er dus toch ook water in de lekbak. Na een kopje of 5/6 moet je weer legen. Bij Nespresso is dat niet, dus dat is wel echt even wennen met een volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dat is niet zoals het hoort bij een D4.
De residubak is gemaakt voor max 16 milde koffie. Normaal is de lekbak dan ook aan de volle kant. Dat jouw lekbak al bij 5 a 6 vol zit, hoort niet. Wellicht even overleggen met de verkoper.
(Ervan uitgaande dat de lade zo vol zit dat de machine aangeeft "lade legen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 15:30

PnD

like in Pinda ^_^

Mauritio schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:13:
[...]

Hier nu al een jaar een Express in het gebruik en ik kan je vertellen dat ik prima een tijd (druk op de knop) tot einde bakje dubbele espresso van 40+ seconden zou kunnen zetten als ik een smerige bak wil zetten. Je probeert heel veel tegelijk aan te passen denk ik.

De belangrijkste vraag: Wat proef je? Dat heb ik nog niet gelezen. Zure bak (lees zure mat, zuur) of bitter?

2. Zie je een verschil tussen maalstand maximaal en stand minimaal in de doorlooptijd met een gelijke tamping?
3. Als je die verschillen niet ziet zou ik hem terug sturen. Anders gaan we door naar stap 4
4. Probeer eens een stand ergens in het midden qua maling --> test het verschil tussen overdreven hard en overdreven licht tampen. Zie je dan een verschil?
6. Wanneer begin je met timen? Vanaf druk op knop of pas wanneer je koffie ziet lopen? Extractie begint al wanneer water de puck raakt.

Maler staat hier vaak tussen de 4-8 afhankelijk van de versheid van de bonen. Ook vind ik dat je redelijk veel koffie moet dosen met de Express wil ik 'optimale' cijfers halen. Ik time vanaf het moment dat ik op de knop duw, niet wanneer er koffie het kopje raakt(!).

Bonus: het is mij ook meermaals gelukt echt hele smerige koffie te zetten met de Express :+
toon volledige bericht
Ik werk (nog) met supermarktbonen, 3 soorten gehad nu. Maalstand varieert tussen de 2-4 en tijden en smaak zijn prima. Zit het in die versheid van de bonen dat jij zoveel hoger zit qua maalstand?

Gaat het draaien aan de maalschijf om de stand te veranderen bij jou ook zo moeizaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:13
Luuk9 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:38:

Budget 400-600 euro

Alvast bedankt!
Weet je zeker dat je een volautomaat wil? Met 10 kopjes koffie per week lijkt mij dat niet de juiste weg.
Als eerste raad ik je aan om een goede maler te kopen. Zij het hand of automaat de keus is aan jou, in ieder geval goedkoop is duurkoop. De belangrijkste Faktoren zijn de koffie en de Maler. Als die goed zijn ga je naar de volgende stap en dat is op welke manier je jouw koffie gaat zetten.
V60, mokkapot, aeropress zo veel mogelijkheden. Nooit voor een volautomaat gaan, omdat het mooie tech is.
Volautomaat heb je voor het gemak, niet voor de smaak. (disclaimer dat is mijn mening, geen feit.)
Als je graag espresso drink, dan zou ik met een flair beginnen, daar leer je het beste hoe een espresso in elkaar steekt.
Een flair is niet zo duur en je kunt er heerlijke koffie mee zetten.
Als je dat onder de knie hebt kun je voor een fatsoenlijke half automaat gaan.
Bij vragen, vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Teus.espresso schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:50:
Dat is niet zoals het hoort bij een D4.
De residubak is gemaakt voor max 16 milde koffie. Normaal is de lekbak dan ook aan de volle kant. Dat jouw lekbak al bij 5 a 6 vol zit, hoort niet. Wellicht even overleggen met de verkoper.
(Ervan uitgaande dat de lade zo vol zit dat de machine aangeeft "lade legen".
De machine geeft inderdaad aan dat de lade geleegd moet worden. Kan het er ook nog mee te maken hebben dat ik nu een standby-tijd heb ingesteld van 30mins en dat hij dus regelmatig spoelt?

Nogmaals; al het spoelwater komt in een los bakje. Het water in de lekbak komt dus allemaal van binnen uit. Ik weet niet of de machine bij in- en uitschakelen ook iets intern spoelt?

Anders kan ik namelijk mijn standby-tijd nog gaan verlengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
PnD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:53:
[...]

Ik werk (nog) met supermarktbonen, 3 soorten gehad nu. Maalstand varieert tussen de 2-4 en tijden en smaak zijn prima. Zit het in die versheid van de bonen dat jij zoveel hoger zit qua maalstand?

Gaat het draaien aan de maalschijf om de stand te veranderen bij jou ook zo moeizaam?
Echt doe jezelf een plezier en haal verse bonen! Scheelt heel veel, ook qua smaak.
Draaien maalschijf zou ik doen terwijl hij draait, dan gaat het makkelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Mauritio schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:27:
[...]
Echt doe jezelf een plezier en haal verse bonen! Scheelt heel veel, ook qua smaak.
Draaien maalschijf zou ik doen terwijl hij draait, dan gaat het makkelijk!
+1 voor verse bonen, zowel smaak als leuker/fijner om te zetten!

Iets anders, wie gebruikt hier een Distributor tool? Merk je dat dit de channeling verminderd? Sinds mijn open portafilter valt lichte channeling op en zie ik dat dit best vaak gebeurd, ben dus op zoek naar een goede strategie om dit te voorkomen :).

Ter info: ik gebruik een Isomac HX, IMS bakje, Niche maler

[ Voor 31% gewijzigd door Hercul3s op 01-12-2020 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ojjorz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:55:
[...]

De machine geeft inderdaad aan dat de lade geleegd moet worden. Kan het er ook nog mee te maken hebben dat ik nu een standby-tijd heb ingesteld van 30mins en dat hij dus regelmatig spoelt?

Nogmaals; al het spoelwater komt in een los bakje. Het water in de lekbak komt dus allemaal van binnen uit. Ik weet niet of de machine bij in- en uitschakelen ook iets intern spoelt?

Uit mijn ervaring is het (bij mijn EQ500) zo dat de machine inderdaad water in zichzelf pompt om te reinigen, zowel bij het opstarten als het uitzetten. Je merkt dat hij nog een beetje druipt aan de binnenkant als je de lade openmaakt na het spoelen. De melding dat de lade geleegd moet worden is volgens mij gewoon een hardcoded melding na X aantal kopjes en X aantal keer aan/uit zetten. Want als je de spoelbak leegmaakt terwijl de machine uit hebt staan, zegt hij soms heel snel dat hij vol zit, terwijl je hem net hebt leeg gemaakt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Hercul3s schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:57:
[...]
Iets anders, wie gebruikt hier een Distributor tool? Merk je dat dit de channeling verminderd? Sinds mijn open portafilter valt lichte channeling op en zie ik dat dit best vaak gebeurd, ben dus op zoek naar een goede strategie om dit te voorkomen :).
Ik gebruik een distributor / coffee leveler (zie eerdere post). Bij mij is het verschil vooral het gemak van het tampen, letterlijk in een handomdraai is het mooi gelijkmatig. Mijn meegeleverde tamper was iets kleiner dan het filterbakje, dus ik had vooral moeite met de opstaande randen die ik overhield en dat ik niet altijd mooi 'waterpas' tampte maar wat scheef. Eigenlijk moest ik dus opzoek naar een grotere tamper, maar in plaats daarvan heb ik voor die distributor gekozen vanwege het gemak en trefzekerheid. Vanwege het gewicht van de tool en dat je deze ook kan aandrukken tijdens het draaien is daarna tampen niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
[...]

Ik gebruik een distribution tool van aliexpress en die vervangt ook mijn tamper.
En eigenlijk nooit last van channeling.
(Profitec pro500, IMS nanotech bakje, Eureka mignon specialita)

Moet wel zeggen dat ik mijn open portafilter later ben gaan gebruiken dan de distribution tool, dus geen idee hoe het er uit zou zien als ik weer normaal zou tampen. Denk vooral dat de distribution tool minder ruimte laat voor 'human error', en dus zorgt voor meer consistentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

oscarwashere schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:52:
[...]

Ik had deze beiden ook gekocht in maart, bleek door het lange aanhouden corona mijn beste investering van het jaar. Alles zit erop, van kopjeswarmer tot stoompijpje. Dankzij het uitlooppijpje voor overtollig water krijg je een keurige droge puck die je zo uit het filter slaat, wat redelijk uniek is in deze prijsklasse. Bijna geen schoonmaak werk nodig, alleen natuurlijk semi automatisch dus koffie zetten zelf duurt iets langer, maar dat is juist ook wel weer het leuke en maakt het wat meer een kleine hobby.

De maler had ik wel tweedehands, dus ik heb een oudere versie van dit model, maar nog steeds erg blij mee.

[Afbeelding]
Van dat apparaat kun je zeker 5-10 jaar veel plezier hebben. Als het een v2 is, waar wat zwakkere onderdelen in zouden kunnen zijn vervallen (dat weet je echter zonder spec sheet nooit) misschien eerder 10 jaar.

Ik heb die van mij na 7 jaar vervangen, de veiligheidsthermostaat moest vervangen worden, maar de boiler zag er ook niet al te fris meer uit. Daarvoor in de plaats een Quickmill 3000 'dosamatic' aangeschaft die vanzelf uitslaat na de juiste hoeveelheid water.

Ik mis het 'terugvloei'-reinigen wel een beetje, maar dit apparaat heeft echt bijzonder weinig onderhoud nodig. Ontkalken, beetje borstelen, portafilter reinigen en dat is het eigenlijk wel.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
oscarwashere schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:31:
[...]

Ik gebruik een distributor / coffee leveler (zie eerdere post). Bij mij is het verschil vooral het gemak van het tampen, letterlijk in een handomdraai is het mooi gelijkmatig. Mijn meegeleverde tamper was iets kleiner dan het filterbakje, dus ik had vooral moeite met de opstaande randen die ik overhield en dat ik niet altijd mooi 'waterpas' tampte maar wat scheef. Eigenlijk moest ik dus opzoek naar een grotere tamper, maar in plaats daarvan heb ik voor die distributor gekozen vanwege het gemak en trefzekerheid. Vanwege het gewicht van de tool en dat je deze ook kan aandrukken tijdens het draaien is daarna tampen niet meer nodig.
Heb ook een te kleine tamper idd, zal ook eens op zoek gaan naar een 58.5mm
defusion schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:37:
[...]

Ik gebruik een distribution tool van aliexpress en die vervangt ook mijn tamper.
En eigenlijk nooit last van channeling.
(Profitec pro500, IMS nanotech bakje, Eureka mignon specialita)

Moet wel zeggen dat ik mijn open portafilter later ben gaan gebruiken dan de distribution tool, dus geen idee hoe het er uit zou zien als ik weer normaal zou tampen. Denk vooral dat de distribution tool minder ruimte laat voor 'human error', en dus zorgt voor meer consistentie.
Ok, wel interessant om te proberen dus. Ik merk het vooral als niet gelijke extractie, dus sommige plekken in mijn open portafilter beginnen eerder te lopen dan anderen. Ga ook eens WDT proberen, kijken of dat iets oplost :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Hercul3s schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:06:
[...]
dus sommige plekken in mijn open portafilter beginnen eerder te lopen dan anderen.
Ik begrijp wat je bedoelt en wil oplossen, maar houd er ook rekening mee dat de stroming toch ergens moet beginnen. Misschien een beetje een open deur om dit te zeggen hoor. Uiteindelijk zullen ze zich samenvoegen tot 1 straal, maar hoe je het ook doet zal het water proberen de weg van de minste weerstand te vinden. Dat zal je nooit ècht gelijk krijgen, maar beter kan natuurlijk altijd en daarvoor lijkt mij de tool zeer geschikt.

[ Voor 4% gewijzigd door oscarwashere op 01-12-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
oscarwashere schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:52:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt en wil oplossen, maar houd er ook rekening mee dat de stroming toch ergens moet beginnen. Misschien een beetje een open deur om dit te zeggen hoor. Uiteindelijk zullen ze zich samenvoegen tot 1 straal, maar hoe je het ook doet zal het water proberen de weg van de minste weerstand te vinden. Dat zal je nooit ècht gelijk krijgen, maar beter kan natuurlijk altijd en daarvoor lijkt mij de tool zeer geschikt.
Zeker, alleen is het soms wel echt zichtbaar, dan begint een bepaald deel eerder te 'blonden' dan de rest en proef je dat de extractie minder in balans is. Het gebeurd ook niet altijd maar wel te vaak en dat vind ik dan jammer van de koffie :).

Ik ga beginnen met WDT en ondertussen kijken naar een Distributor + nieuwe Tamper :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:13
@Hercul3s wdt heeft bij mij in ieder geval de eerste keer al voor duidelijke verbetering gezorgd. Had vaker dan niet last van channeling en geen distribution tool ter beschikking.
Sinds ik de het koffie maalsel goed doormix heb ik geen last van channeling meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:59

YellowCube

Wait...what?

[...]

+1 voor verse bonen, zowel smaak als leuker/fijner om te zetten!

ik heb ook een distributor. Om eerlijk te zijn vind ik het ideaal.
Verdelen en aandrukken tegelijk. Wat ik zie is dat de puck er veel netter uitziet en dat je nagenoeg nooit rare putjes op scheuren ziet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 22:03
Ojjorz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:55:
[...]

Dat is inderdaad de vermoedelijke reden. Als de machine vaak in en uitschakelt/spoelt haal je de 16 kopjes bij lange na niet. En: Bak legen als de machine aan staat. Anders wordt het tellertje niet gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Zawaponga schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:10:
@Hercul3s wdt heeft bij mij in ieder geval de eerste keer al voor duidelijke verbetering gezorgd. Had vaker dan niet last van channeling en geen distribution tool ter beschikking.
Sinds ik de het koffie maalsel goed doormix heb ik geen last van channeling meer.
Zal het vanaf morgen gaan proberen. Wilde het eigenlijk vermijden (want nog een actie in de puck prep :D ) maar lijkt nu onvermijdelijk te worden. Ook wel weer een nadeeltje van naked pf en IMS bakje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Ojjorz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:43:
[...]

Met ongeveer dezelfde vraag ben ik op een Jura D4 uitgekomen. Alleen zwarte koffie maar wel een strak apparaat, makkelijk in onderhoud en heerlijke koffie.

Net als de Siemens-ervaringen hierboven vind ik wel dat de lekbak snel vol is; ondanks dat ik het spoelwater opvang met een kopje. Bij het zetten komt er dus toch ook water in de lekbak. Na een kopje of 5/6 moet je weer legen. Bij Nespresso is dat niet, dus dat is wel echt even wennen met een volautomaat.
Bedankt! Had ik ook gezien idd. Helaas is dat model bijna nergens meer verkrijgbaar tegenwoordig!
Is de Jura A1 ook een goeie? Zie daar wel een mooie van op marktplaats staan, van 2 jaar oud voor 350 euro. Thanks voor de info!

Groeten, Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Prx schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:34:
[...]

EQ.6 Series 700, niet de plus. Ik ga het menu in en dan staat er bij de hoofdmenu-opties een "beverage statistics" optie.
Ik heb nog even goed gekeken in de menu’s van mijn EQ.500 maar geen teller aangetroffen.
Wel bekende zaken als reinigingsprogramma’s, water temperatuur, waterfilter, hardheid, stand-by tijd.
Nou ja, heel erg is het niet als de rest maar goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Luuk9 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:22:
[...]

Bedankt! Had ik ook gezien idd. Helaas is dat model bijna nergens meer verkrijgbaar tegenwoordig!
Is de Jura A1 ook een goeie? Zie daar wel een mooie van op marktplaats staan, van 2 jaar oud voor 350 euro. Thanks voor de info!

Groeten, Luuk
Hij is op dit moment slecht leverbaar maar ze komen weer langzaam binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
bszz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:19:
[...]

Hij is op dit moment slecht leverbaar maar ze komen weer langzaam binnen.
Ik lees ook opties:
Baratza Encore met DE mocca master. Kan je dan ook makkelijk 1 kopje zetten? En hoe werkt dat precies qua maling met filter? Doe je dan zoveel gram per bak koffie? En nog een specifiek type filet?

Bedankt allemaal!

Groeten, Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:20
Luuk9 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:26:
[...]

Ik lees ook opties:
Baratza Encore met DE mocca master. Kan je dan ook makkelijk 1 kopje zetten? En hoe werkt dat precies qua maling met filter? Doe je dan zoveel gram per bak koffie? En nog een specifiek type filet?

Bedankt allemaal!

Groeten, Luuk
Zou de normale non DE variant nemen, meer vermogen. Dus sneller warm en slechts 10,- verschil.

Kijk ook naar de Minion filtro is concurrent van baratza en veel mooier intussen met al dat plastic van de Baratza. Ik heb nog de oude (moet nog te koop zetten) en is wel mooier dan de huidige die te koop is.
https://www.vanpommeren.nl/Eureka-Mignon-Filtro

Gewoon wegen, malen, filter nat maken en leeggooien, maasel erin, water erin en klaar.

In mijn 1 mok situatie (ruim 2 kopjes),
26 gram bonen malen.
Filter half vol water en weg doen.
Water in separate kan (gefilterd) en dit in de koffie machine doen in mijn geval net meer dan 2.5 water...
Gebruik zelf Melita filters ipv supermarkt huismerk... Verschil is behoorlijk...

En inschenken in goede dikke mok of kopje zodat goed warm blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door noodel1988 op 01-12-2020 20:40 . Reden: Filtro ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Luuk9 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:26:
[...]

Ik lees ook opties:

Bedankt allemaal!

Groeten, Luuk
Smaak is persoonlijk. Niemand hier kan je vertellen of een Moccamaster danwel een volautomaat/Jura D4 beter bij je past. Ja, Baratza Encore is een prima molen voor filterkoffie en Moccamaster heeft een machine speciaal voor één kop (300 ml) en daar kun je echt goede filterkoffie mee zetten

of je daar meer plezier van hebt dan van een volautomaat? Dat is echt heel persoonlijk. Er zijn nog duizend andere methodes om koffie te zetten, elk met hun eigen specifieke invloed op de smaak, sommigen heel weinig werk, anderen wat meer. Ik zo eerst eens proberen te bedenken wat je eigenlijk zoekt in een kop koffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Helemaal eens met @bszz. Er zijn een aantal vragen die je eerst voor jezelf moet beantwoorden voor een goed advies:

1. Wat voor soort koffie vind je lekker? Een espresso, filterkoffie of een latte macchiato smaken allemaal uiteraard compleet verschillend en hebben ook andere benodigheden.
2. Hoeveel tijd/moeite wil je doen voor een bakkie koffie? Is een handmaler een optie? Moet het allemaal vanzelf gaan?
3. Wat mag het allemaal kosten? Hou daar mee ook rekening met de kosten van goede kwaliteit koffiebonen. Er is best wat moois te krijgen voor een goede prijs, maar het kan snel oplopen als je veel koffie drinkt. Als 1000+ euro uitgeeft aan een mooie maler en halfautomaat, is het wat mij betreft zonde om daar goedkope supermarktbonen in te gooien. Maar niets zo persoonlijk als smaak natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een 'onderhoudsvraagje'. Ik heb al 4 jaar een DeLonghi Ecam 22.110.B volautomaat. Prima apparaat en bevalt goed. Ik maak netjes elke dag de zetgroep schoon, ontkalk hem als het lampje brandt en vervang regelmatig het waterfilter. Ik vroeg mij alleen af, bij veel andere apparaten moet je ook af en toe de bewegende delen in de zetgroep smeren. In de onderhoudsinstructies van DeLonghi lees ik daar niks over. Alleen dat ze adviseren om elke 2 jaar een monteur langs te laten komen voor een onderhoudsbeurt a 80 euro. Dat vind ik eigenlijk wat overdreven, omdat het apparaat nog prima werkt en ook niet extreem duur was.

Mijn vraag is dus of ik ook zelf die zetgroep kan smeren? Of is dat niet nodig bij DeLonghi?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
Nog even een update, vandaag met een naald WDT gedaan en resultaat is veel betere extractie. Heel uniform. Dus aanrader mocht je niet helemaal gelijke extractie hebben :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Hercul3s schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:10:
Nog even een update, vandaag met een naald WDT gedaan en resultaat is veel betere extractie. Heel uniform. Dus aanrader mocht je niet helemaal gelijke extractie hebben :).
Ik was niet bekend met WDT (Weiss Distribution Technique), maar dit artikel legt het aardig uit. Het komt er dus op neer dat je na het malen even in het maalsel 'roert' met een naaldje, meer niet? Met gebruik van een yoghurt bakje in dit geval om te voorkomen dat je alles over het randje heen gooit tijdens het roeren.

[ Voor 18% gewijzigd door oscarwashere op 02-12-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

oscarwashere schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:56:
[...]

Ik was niet bekend met WDT (Weiss Distribution Technique), maar dit artikel legt het aardig uit. Het komt er dus op neer dat je na het malen even in het maalsel 'roert' met een naaldje, meer niet? Met gebruik van een yoghurt bakje in dit geval om te voorkomen dat je alles over het randje heen gooit tijdens het roeren.
Had het ook al even gegoogled..op zich kleine moeite natuurlijk. Heb al zo'n metalen opzetring om te voorkomen dat ik knoei :)

Verder nog even afwachten op mijn naked pf en distribution tool :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:30:
Een 'onderhoudsvraagje'. Ik heb al 4 jaar een DeLonghi Ecam 22.110.B volautomaat. Prima apparaat en bevalt goed. Ik maak netjes elke dag de zetgroep schoon, ontkalk hem als het lampje brandt en vervang regelmatig het waterfilter. Ik vroeg mij alleen af, bij veel andere apparaten moet je ook af en toe de bewegende delen in de zetgroep smeren. In de onderhoudsinstructies van DeLonghi lees ik daar niks over. Alleen dat ze adviseren om elke 2 jaar een monteur langs te laten komen voor een onderhoudsbeurt a 80 euro. Dat vind ik eigenlijk wat overdreven, omdat het apparaat nog prima werkt en ook niet extreem duur was.

Mijn vraag is dus of ik ook zelf die zetgroep kan smeren? Of is dat niet nodig bij DeLonghi?
Ik heb tot volle tevredenheid precies dezelfde machine, inmiddels een jaar of 5 (schat ik).

Zelf smeren kan, de zetgroep is eenvoudig uit elkaar te halen. Eigenlijk zou je dan ook de rubbers moeten vervangen; en als je daar bent kun je misschien beter een compleet nieuwe zetgroep bestellen: die is helemaal niet zo duur. Bijvoorbeeld hier.

Een tip overigens die ik nergens kon terug vinden: de 'schoonmaaktabletten' die voor volautomaten verkocht worden kun je gewoon voor deze DeLonghi gebruiken. Er staat nergens in de handleiding hoe dat moet 8)7 en DeLonghi doet alsof het niet nodig is - waarschijnlijk om hun servicebeurten te verkopen.

Maar het kan wel degelijk, als volgt: machine aan, op laten warmen tot hij klaar is om koffie te zetten. Gooi een schoonmaaktablet in het losse-koffie-vakje bovenin (onder dat rooster/klepje). Druk op de spoelknop (onder de grote draaiknop). Dan zet je, terwijl de machine aan het spoelen is, de machine uit met de hoofdknop achterop de machine. Tien minuten laten inwerken, dan de knop weer om en de machine een aantal spoelbeurten uit laten voeren. Het zal je verbazen hoeveel meuk er uit komt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
TMDC schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:49:
[...]

Ik heb tot volle tevredenheid precies dezelfde machine, inmiddels een jaar of 5 (schat ik).

Zelf smeren kan, de zetgroep is eenvoudig uit elkaar te halen. Eigenlijk zou je dan ook de rubbers moeten vervangen; en als je daar bent kun je misschien beter een compleet nieuwe zetgroep bestellen: die is helemaal niet zo duur. Bijvoorbeeld hier.

Een tip overigens die ik nergens kon terug vinden: de 'schoonmaaktabletten' die voor volautomaten verkocht worden kun je gewoon voor deze DeLonghi gebruiken. Er staat nergens in de handleiding hoe dat moet 8)7 en DeLonghi doet alsof het niet nodig is - waarschijnlijk om hun servicebeurten te verkopen.

Maar het kan wel degelijk, als volgt: machine aan, op laten warmen tot hij klaar is om koffie te zetten. Gooi een schoonmaaktablet in het losse-koffie-vakje bovenin (onder dat rooster/klepje). Druk op de spoelknop (onder de grote draaiknop). Dan zet je, terwijl de machine aan het spoelen is, de machine uit met de hoofdknop achterop de machine. Tien minuten laten inwerken, dan de knop weer om en de machine een aantal spoelbeurten uit laten voeren. Het zal je verbazen hoeveel meuk er uit komt :X
toon volledige bericht
Ok thanks, als ik hem uit elkaar moet halen om te smeren dan laat ik het wel zitten. Niet dat ik onhandig ben, maar ik ben ook wel van het if it ain't broke, don't fix it.... En idd, misschien is een nieuwe zetgroep dan veel beter voor die paar tientjes.

Ook bedankt voor de tip over de schoonmaaktablet. Dat ken ik idd ook van andere machines, terwijl dat bij deze ook niet nodig lijkt te zijn. Op zich wel goed idee, want ik had het apparaat gisteren zelf van binnen schoongemaakt (opvangbak, waterbakl en zetgroep eruit) en dan zie je nog best veel troep zitten in de openingen waar je niet echt bij kan zonder het apparaat helemaal open te maken. Het enige is dat die tabletten volgens mij wel schadelijk voor je zijn, dus moet dan wel zeker weten dat alle restjes goed doorgespoeld zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Palomar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:06:Het enige is dat die tabletten volgens mij wel schadelijk voor je zijn, dus moet dan wel zeker weten dat alle restjes goed doorgespoeld zijn ;)
Ik gebruik ook dat spul en ja, spoelen na reinigen is belangrijk. Geloof mij, je proeft écht wanneer je niet goed gespoeld hebt ;) Wat ik meestal doe is 1x 'opofferingskoffie' zetten na reinigen en doorspoelen om zeker te zijn dat alle hoekjes en gaatjes bij normaal gebruik ook doorgespoeld zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 02-12-2020 16:21 . Reden: tpyo's ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:06:
[...]

Ok thanks, als ik hem uit elkaar moet halen om te smeren dan laat ik het wel zitten. Niet dat ik onhandig ben, maar ik ben ook wel van het if it ain't broke, don't fix it.... En idd, misschien is een nieuwe zetgroep dan veel beter voor die paar tientjes.
Ik heb het wel eens gedaan, maar het is best wel een ge-emmer om het weer netjes in elkaar te krijgen. Het is niet echt duurzaam, maar ja, voor die paar tientjes koop ik dan wel een nieuwe zetgroep, en nu heb ik een extra op voorraad als deze opeens kapot gaat.
Palomar schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:06:
Ook bedankt voor de tip over de schoonmaaktablet. Dat ken ik idd ook van andere machines, terwijl dat bij deze ook niet nodig lijkt te zijn. Het enige is dat die tabletten volgens mij wel schadelijk voor je zijn, dus moet dan wel zeker weten dat alle restjes goed doorgespoeld zijn ;)
Gebaseerd op de prut die er uit kwam toen ik voor het eerste zo'n tablet gebruikte... Is het zeker wel nodig. Ik zou ook niet weten waarom het bij andere volautomaten wel nodig is, en bij deze opeens niet. Die goedkopere volautomaten werken van binnen vrijwel allemaal hetzelfde vermoed ik. En zoals @Ravhin hierboven ook aangeeft, het komt de smaak echt wel ten goede.

En inderdaad, wel even een flink aantal keer cycli doorspoelen. Ik doe het altijd in een helder glas, zodat ik kan zien of het genoeg gespoeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

PnD schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:31: Heb al zo'n metalen opzetring om te voorkomen dat ik knoei :)
Ah die zoek ik ook nog, ik gebruik nu een papiertje die ik in die vorm heb gevouwen. Heb je toevallig nog een linkje naar de jouwe? Ik kom ze eigenlijk alleen tegen op Amazon, maar bestel daar liever niet voor 1 klein ding.

Of is er nog iemand anders die meeleest en een 3D printer heeft? 8)

[ Voor 8% gewijzigd door oscarwashere op 02-12-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Inderdaad op amazon voor een euro of 8. Is gratis als je bij een pick-up point aflevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Volgens mijn aliexpress bestelgeschiedenis heb ik deze: https://nl.aliexpress.com/item/4000945655507.html
(de zilverkleurige 58mm zonder magneet om specifiek te zijn). Nu 4,50...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
oscarwashere schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:13:
[...]

Ah die zoek ik ook nog, ik gebruik nu een papiertje die ik in die vorm heb gevouwen. Heb je toevallig nog een linkje naar de jouwe? Ik kom ze eigenlijk alleen tegen op Amazon, maar bestel daar liever niet voor 1 klein ding.

Of is er nog iemand anders die meeleest en een 3D printer heeft? 8)
Ik heb de discussie een beetje gemist, maar ik heb zeker een 3D printer beschikbaar, als je iets geprint wil hebben :Y

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
TMDC schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:21:
[...]

Gebaseerd op de prut die er uit kwam toen ik voor het eerste zo'n tablet gebruikte... Is het zeker wel nodig. Ik zou ook niet weten waarom het bij andere volautomaten wel nodig is, en bij deze opeens niet. Die goedkopere volautomaten werken van binnen vrijwel allemaal hetzelfde vermoed ik. En zoals @Ravhin hierboven ook aangeeft, het komt de smaak echt wel ten goede.

En inderdaad, wel even een flink aantal keer cycli doorspoelen. Ik doe het altijd in een helder glas, zodat ik kan zien of het genoeg gespoeld heeft.
Ik heb hem zojuist ook even gespoeld met een reinigingstablet :) Kwam idd behoorlijk wat troep uit. En daarna idd best vaak naspoelen totdat het water niet meer bruiste of zwarte stukjes bevatte. Ook direct maar een kopje koffie genomen, om te kijken of de smaak nog goed was ;)

Heb overigens ook nog met een lampje in dat klepje voor de poederkoffie gekeken (ik heb nog nooit poederkoffie gebruikt overigens). Dan kijk je rechtstreeks in de zetgroep. Dan zie je ook best veel troep en koffieaanslag zitten. Met een schroevendraaiertje dat een beetje eraf geprobeerd te bikken, maar dat kan misschien beter met een klein borsteltje ofzo. Aan de andere kant, het zal ook niet heel veel kwaad kunnen lijkt me, anders zouden ze dat niet zo gemaakt hebben of hier schoonmaakinstructies voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Palomar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:18:
[...]

Ik heb hem zojuist ook even gespoeld met een reinigingstablet :) Kwam idd behoorlijk wat troep uit. En daarna idd best vaak naspoelen totdat het water niet meer bruiste of zwarte stukjes bevatte. Ook direct maar een kopje koffie genomen, om te kijken of de smaak nog goed was ;)

Heb overigens ook nog met een lampje in dat klepje voor de poederkoffie gekeken (ik heb nog nooit poederkoffie gebruikt overigens). Dan kijk je rechtstreeks in de zetgroep. Dan zie je ook best veel troep en koffieaanslag zitten. Met een schroevendraaiertje dat een beetje eraf geprobeerd te bikken, maar dat kan misschien beter met een klein borsteltje ofzo. Aan de andere kant, het zal ook niet heel veel kwaad kunnen lijkt me, anders zouden ze dat niet zo gemaakt hebben of hier schoonmaakinstructies voor geven.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dubieuze zwarte stukjes bij het schoonmaken ;)

Zelf gebruik ik een zachte tandenborstel om dat zwarte gat schoon te maken. Dan valt alles naar onder en kun je het daar opruimen. Maar meer dan kleine restjes droge, gemalen koffie heb ik er nooit gezien, en die kon ik er zo af vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 13:20
Brr, als ik terug denk aan het fungusfest wat ik aantrof in mijn Siemens zetgroep lijkt het me een must om deze er uit te kunnen halen om een goede schoonmaak beurt te kunnen geven.
Met een tandenborstel door de poederlade lijkt me nou niet echt optimaal schoonmaken.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:52
Ik lees sinds net mee, maar een hoop nuttige tips! Ik ga zeker die reinigstabletten gebruiken op onze Delonghi Magnifica S. Vond ook nuttige youtube video's over hoe de zetgroep te onderhouden ed! :)

Afbeeldingslocatie: https://www.youtube.com/watch?v=405X81cr6AM

[ Voor 9% gewijzigd door Rolfjes op 03-12-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bramv82 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:11:
Brr, als ik terug denk aan het fungusfest wat ik aantrof in mijn Siemens zetgroep lijkt het me een must om deze er uit te kunnen halen om een goede schoonmaak beurt te kunnen geven.
Met een tandenborstel door de poederlade lijkt me nou niet echt optimaal schoonmaken.
Bij mijn Siemens EQ.500 haal je de poederlade met klepje in één keer naar boven zonder iets te hoeven losschroeven o.i.d.
Heel simpel dus en makkelijk schoon te maken.
Ik gebruik deze nu niet dus er zit niets in maar ik heb het wel even losgemaakt om te kijken hoe het zit.
De zetgroep zelf hoeft alleen met warm water onder de kraan afgespoeld worden.
Eventueel met een borsteltje wat koffieresten weg vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wij hebben een JURA S8 en wij drinken voornamelijk dubbele espresso. Deze machine is van 2018 en ik wil na het proeven van koffie bij de buurman met een siemens volautomaat toch is gaan tweaken omdat de smaak verschillen groot zijn. Ook met dezelfde bonen (Espresso Emporio van Fascino max 3 dagen oud).

Paar vragen en ik hoop dat er wat Jura volautomaat specialisten hier rondlopen ;).

- Maalgraad groot boontje is grof (links) en fijn is boontje klein (rechts). Klopt dit? Ik heb deze nu van de neutrale stand in het midden 2 tikjes naar rechts gedaan (fijn). Overigens gaat het verstellen erg moeizaam en bijna met kracht(ook al doe ik dit tijdens het malen verstellen)

- In de jura koffie instellingen (digitaal in het menu) kan ik nog de koffie sterkte bepalen. Deze staat op maximaal. Hoe hebben jullie dit t.o.v. de maalgraad?

- Een espresso zou volgens het internet(enkel) 25 a 38 ml : 25 a 28 seconden moeten zijn. Ik hanteer voor een dubbele in het optie menu dus 50ml, koffie sterkte maximaal en temp hoog. Ik kom uit op +- 35 sec. Lijkt me veel te lang. Klopt de maalgraad dan wel? Nog verder naar rechts? Overigens zijn deze 35 sec niet vanaf het moment van drukken op de dubbele espresso knop maar vanaf het moment dat de koffie loopt..

- Er zit aardig wat schuim/cremelaag op.. is dit goed?

- Ik had de dubbele espresso eerder op 35ml staan. De smaak was toen een stuk sterker/beter. Met 50ml is het voor mij wat waterig en slap. Zit ik te hoog met het aantal ml?

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/12/04/20201204_090355328_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/12/04/20201204_085437597_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/12/04/20201204_090320000_iOS.th.png Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/12/04/20201204_090328539_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/12/04/20201204_090333448_iOS.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2020/12/04/20201204_090347822_iOS.th.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 04-12-2020 10:13 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
De maalgraad van de Jura kan je aflezen bij de stipjes. Een groter stipje is ook een grovere korrel en andersom.
Het nadeel van een Jura voor een dubbele espresso is dat er maar ongeveer 10 gram gemalen koffie in de zetgroep past. Voor de enkele espresso wordt er ongeveer 6 tot 8 gram gemalen. Dat is ook de reden dat jouw dubbele koffie slapper en de doorloop tijd anders is dan je verwacht.
Een aantal nieuwe Jura's malen twee keer als je een dubbele koffie neemt. Dan is het meer in lijn met half automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Teus.espresso schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:22:
De maalgraad van de Jura kan je aflezen bij de stipjes. Een groter stipje is ook een grovere korrel en andersom.
Het nadeel van een Jura voor een dubbele espresso is dat er maar ongeveer 10 gram gemalen koffie in de zetgroep past. Voor de enkele espresso wordt er ongeveer 6 tot 8 gram gemalen. Dat is ook de reden dat jouw dubbele koffie slapper en de doorloop tijd anders is dan je verwacht.
Een aantal nieuwe Jura's malen twee keer als je een dubbele koffie neemt. Dan is het meer in lijn met half automaten.
Dank voor de feedback. Ik zou dus twee keer de espresso knop (enkel) kunnen gebruiken als alternatieve benadering? Anders moet ik de machine inruilen...(stel ik overweeg het.. welk type nummer moet ik dan aan denken? dit is de S8 van 2018 )

Verder nog de vraag of het zou helpen om het aantal ml weer terug te schroeven? Dan heb ik weer een sterker bakje?

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 04-12-2020 10:37 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:19
Workaholic schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:34:
[...]

Dank voor de feedback. Ik zou dus twee keer de espresso knop (enkel) kunnen gebruiken als alternatieve benadering? Anders moet ik de machine inruilen...(stel ik overweeg het.. welk type nummer moet ik dan aan denken? dit is de S8 van 2018 )
Gewoon twee keer een enkele zetten inderdaad ;)

Ik liep met mijn Siemens EQ9 ook tegen het probleem aan van een slappe dubbele espresso. Bleek inderdaad dat het apparaat niet twee keer maalt, maar gewoon de koffie langer door laat lopen. Nu heeft de Siemens een instelling voor een 'double shot', dus daarmee is het probleem opgelost. Overigens zou je inderdaad verwachten dat dat standaard al aan zou staan bij een dubbele espresso.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Of gewoon het aantal ml zo laag mogelijk instellen en een dubbele zetten?
En weeg vervolgens het resultaat.

10gr gemalen koffie zou voor espresso ca. 20gr vloeistof moeten opleveren, maar door de crema is het vaak ~30-40ml.

En verder: lekker boeiend, gewoon op smaak afgaan. Als de 35ml je wel smaakt, pak je dat toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
De E8 doet dat vanaf 2018.
Dus de generatie 2 machine wel, de E8 touch weer niet. En de nieuwste E8 weer wel in twee keer.
Staat nergens gemakkelijk vindbaar zover ik weet. Ik moest er de technische documentatie voor induiken.
De E6 heeft het niet, de Z8 ook niet en zover ben ik tot nu toe gekomen met lezen.

De S8 maalt altijd de maximum tijd bij dubbel product. Dat is 5 of 5,2 seconde afhankelijk van de uitvoering van de machine. In dit geval helpt terug stellen van aantal ml.

[ Voor 22% gewijzigd door Teus.espresso op 04-12-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank voor de feedback! Ik heb op internet gelezen dan de espresso doppio ook een optie zou moeten zijn (die doet 2x "malen). Maar helaas is deze niet beschikbaar op mijn S8.

Wel zuur als je 1500 euro betaald voor een apparaat dat er geen software updates of aanpassingen zoals dit mogelijk zijn. Vrees dat ik voortaan maar 2x moet drukken of inderdaad wat minder ML moet doen.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Workaholic schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:11:
Wij hebben een JURA S8 en wij drinken voornamelijk dubbele espresso. Deze machine is van 2018 en ik wil na het proeven van koffie bij de buurman met een siemens volautomaat toch is gaan tweaken omdat de smaak verschillen groot zijn. Ook met dezelfde bonen (Espresso Emporio van Fascino max 3 dagen oud).

Paar vragen en ik hoop dat er wat Jura volautomaat specialisten hier rondlopen ;).

- Maalgraad groot boontje is grof (links) en fijn is boontje klein (rechts). Klopt dit? Ik heb deze nu van de neutrale stand in het midden 2 tikjes naar rechts gedaan (fijn). Overigens gaat het verstellen erg moeizaam en bijna met kracht(ook al doe ik dit tijdens het malen verstellen)

- In de jura koffie instellingen (digitaal in het menu) kan ik nog de koffie sterkte bepalen. Deze staat op maximaal. Hoe hebben jullie dit t.o.v. de maalgraad?

- Een espresso zou volgens het internet(enkel) 25 a 38 ml : 25 a 28 seconden moeten zijn. Ik hanteer voor een dubbele in het optie menu dus 50ml, koffie sterkte maximaal en temp hoog. Ik kom uit op +- 35 sec. Lijkt me veel te lang. Klopt de maalgraad dan wel? Nog verder naar rechts? Overigens zijn deze 35 sec niet vanaf het moment van drukken op de dubbele espresso knop maar vanaf het moment dat de koffie loopt..

- Er zit aardig wat schuim/cremelaag op.. is dit goed?

- Ik had de dubbele espresso eerder op 35ml staan. De smaak was toen een stuk sterker/beter. Met 50ml is het voor mij wat waterig en slap. Zit ik te hoog met het aantal ml?

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
toon volledige bericht
Wel toevallig, ik heb deze Emporio ook besteld, gebrand op de 26ste, eerder in het proefpakket getest en vond deze wel lekker.
Over de Jura instellingen weet ik niks maar ik heb wel een Siemens.
Daarmee zet ik Emporio als café crema (lungo) en is deze sterk genoeg naar mijn idee.
Stand “normaal” en fijnste maling instelling.
Was de smaak bij je buurman beter dan van je Jura?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
Een mislukte poging voor een reddit foto trend in r/espresso ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TltfDs3WiJe6_rS9wwqvmCdB2vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QJw9567vtgkTaNfBjgiVCie.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
Wij hebben hier op dit moment een Quickmill 3004 staan in combinatie met een Specialita. We hebben niet echt een vaste boon, het varieert van Hema tot bonen van de Brandzaak. Nu vind ik het nog altijd lastig om de ideale doorlooptijd te krijgen, ondanks dat vinden we de koffie (lees cappuccino) wel lekker. Vaak is de doorlooptijd te snel. Het valt me op dat de druk wel vrij hoog is, meestal is zit dit tussen de 11 en 13 bar. Nu lees ik regelmatig over een OPV voor een Quickmill en ik vroeg me af of dit een upgrade is die ik goed ga merken of proeven. Hiermee zou ik dan de druk kunnen beperken tot 9 bar waardoor de doorlooptijd korter zou worden en ik iets vrijer ben in de maling.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 13:50

JB

Cédric roelt!

Hebben meer Jura E8 (EB) bezitters het fenomeen dat de producten op het display van 4 naar 2 springen op bepaalde momenten? Ik krijg er nog niet helemaal grip op hoe ik het trigger maar het lijkt bijvoorbeeld te gebeuren als het waterreservoir gevuld moet worden en de machine al aan staat, ik deze eruit trek mijn display terug springt naar 2 producten ipv 4. Zet ik het terug naar 4 moet ik ook telkens alles weer sorteren zoals wij het graag hebben staan. Vrij irritant.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:31
beste mede koffie-fanaten! vorig jaar heb ik in verband met de liefde voor koffie (en vooral espresso) een De'Longhi EC685.BK Dedica gekocht. Uiteraard is dit geen ''pro'' machine maar voor thuisgebruik wel echt heerlijk. Ik maal de bonen op de gok in een De'Longhi EC685.BK Dedica en daar gaat het wat mij betreft mis. Het is onhandig, de maalgraad is altijd anders en behoeft altijd schoonmaak na gebruik. Daarbij is het ook een lelijk los ding in de keuken.
Nu sta ik op het punt een maler te gaan halen, namelijk de: SAGE The Dose Control Pro. Ik wil deze ''investering'' doen zodat het malen en afwegen van koffie alvast klaar is voor de toekomst waarin ik een luxere pistonmachine wil aanschaffen. Heeft iemand ervaring met deze machine? raad je hem aan of af?

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Mauritio schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:13:
[...]

toon volledige bericht
Dank voor alle tips. Smaak was niet best erg zurig. Een belangrijke boosdoener bleek mijn Chinese precision scale van 4 Euro. Die was dus niet zo precise, bleek soms meer dan een gram af te wijken. Nu een espresso weegschaaltje met timer :) Inmiddels wel wat vorderingen gemaakt.

1. Bij de brandzaak een kilo Costa Rica besteld. Heb ik genoeg om te experimenteren :)
2. Maalinstellingen hebben een duidelijk groter effect op deze bonen. Bij de supermarkt bonen zag ik weinig tot geen verschil. Na het bijstellen van de maker intern ging het wat beter.
4. Tampen maakt met de verse bonen een groot verschil. Inmiddels ook een distribution tool aangeschaft voor consistentie. Heb de diepte daarvan precies afgesteld zoals de razor tool van het apparaat zelf.
5. Ik mik op 36 ml voor 18 ge maling.
6. Timen als de koffie begint te komen / pressure gauge omhoog schiet. Zo wordt het ook in de meeste instructie filmpjes uitgelegd. De pre-infusion fase time ik dus niet mee.

Inmiddels lukt het me op met verse bonen een extractie tussen de 25-30s te verkrijgen. Heb wel nog wat vragen aan de experts hier.

1. Extractie gaat niet gelijkmatig. Koffie druppelt eerst en begint na 10-15s duidelijk sneller door te lopen. Is dat normaal?
2. Smaak wordt zo langzamerhand best redelijk. Maar ik proef ook een duidelijk verschil tussen boven in de espresso (lekker) en de laatste slokjes (zurig). Dit zou natuurlijk kunnen kloppen omdat de zurige smaken als eerste vrijkomen. Maar roeren jullie de espresso nog om een uniforme smaak te krijgen?
3. Apparaat blijft soms raar doen. Als ik fijner maal kan de extractietijd ineens halveren zoals vanmorgen :? . Ik gebruik een distribution tool met vaste instelling. Snap niet hoe dit ineens kan gebeuren.
4. Wat is de invloed van hoeveelheid maling op extractietijd/druk? Ik had op een gegeven moment een wat te lange extractie naar mijn mening (erg vlakke smaak). Had bedacht dat als ik een 1/2 gram minder maal en dan de distribution tool gebruik met zelfde instelling. Dan zou dat gelijk moeten zijn aan een minder harde tamping. Immers iets minder koffie in hetzelfde volume. Echter in plaats van een iets kortere extractie tijd, choked het apparaat. Dat was ook niet wat ik zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Jura E8 heeft een zelf lerende volgorde.
Als je dat niet uitkomt, kan je dat uitzetten in het menu. Het heet iets van favorieten of zo. Kijk in handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:10:
[...]
1. Extractie gaat niet gelijkmatig. Koffie druppelt eerst en begint na 10-15s duidelijk sneller door te lopen. Is dat normaal?
2. Smaak wordt zo langzamerhand best redelijk. Maar ik proef ook een duidelijk verschil tussen boven in de espresso (lekker) en de laatste slokjes (zurig). Dit zou natuurlijk kunnen kloppen omdat de zurige smaken als eerste vrijkomen. Maar roeren jullie de espresso nog om een uniforme smaak te krijgen?
3. Apparaat blijft soms raar doen. Als ik fijner maal kan de extractietijd ineens halveren zoals vanmorgen :? . Ik gebruik een distribution tool met vaste instelling. Snap niet hoe dit ineens kan gebeuren.
4. Wat is de invloed van hoeveelheid maling op extractietijd/druk? Ik had op een gegeven moment een wat te lange extractie naar mijn mening (erg vlakke smaak). Had bedacht dat als ik een 1/2 gram minder maal en dan de distribution tool gebruik met zelfde instelling. Dan zou dat gelijk moeten zijn aan een minder harde tamping. Immers iets minder koffie in hetzelfde volume. Echter in plaats van een iets kortere extractie tijd, choked het apparaat. Dat was ook niet wat ik zou verwachten.
1) Ja
2) Ja, YouTube: Stop Swirling Your Espresso
3) Kan van alles zijn, soms kan 1 dag verschil qua koffie oxidatie al veel verschil maken. Kan ook zijn dat doordat je fijner maalt, de koffie minder volume inneemt, en je dus met dezelfde zetdiepte minder platgedrukt hebt. Misschien moet je dan juist wat dieper gaan, of zodra je fijner maalt, ook meer koffie erin doen.
4) Geen idee, denk dat je logica wel klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Teus.espresso schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:40:
De Jura E8 heeft een zelf lerende volgorde.
Als je dat niet uitkomt, kan je dat uitzetten in het menu. Het heet iets van favorieten of zo. Kijk in handleiding.
Is dit gericht aan mij? Ik weet van die intelligente modus maar gaat ie dan ook producten van 4 naar 2 zetten?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
bakkie1985 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:05:
beste mede koffie-fanaten! vorig jaar heb ik in verband met de liefde voor koffie (en vooral espresso) een De'Longhi EC685.BK Dedica gekocht. Uiteraard is dit geen ''pro'' machine maar voor thuisgebruik wel echt heerlijk. Ik maal de bonen op de gok in een De'Longhi EC685.BK Dedica en daar gaat het wat mij betreft mis. Het is onhandig, de maalgraad is altijd anders en behoeft altijd schoonmaak na gebruik. Daarbij is het ook een lelijk los ding in de keuken.
Nu sta ik op het punt een maler te gaan halen, namelijk de: SAGE The Dose Control Pro. Ik wil deze ''investering'' doen zodat het malen en afwegen van koffie alvast klaar is voor de toekomst waarin ik een luxere pistonmachine wil aanschaffen. Heeft iemand ervaring met deze machine? raad je hem aan of af?

Alvast dank!
De EC685 is een pistonmachine, geen maler. Waarschijnlijk bedoel je de KG89

Daarvan is de concistentie inderdaad "niet het beste".

Zelf heb ik beide machines en uiteraard rustig aan het kijken naar een andere maler en later machine.

Op de fijnste stand krijg ik echter best goed te drinken koffie.
Melk opschuimen heb ik nu ook onder de knie, maar dat is vooral ervaring ervaring ervaring.
Ik zelf gebruik verse melk, eerst uit de koelkast voor 20-40 min. Dan het gekozen kannetje tot de tuit (begin) schenken en eerst het schuifje omhoog (warm milk), als het kannetje echt heet wordt pas omschakelen naar foam. Nu gewoon oefenen tot je het gewenste resultaat krijgt.

Dat zal wel even duren, maar dat is niet erg. Met alles in het leven is dat zo.

Zelf heb ik nu Ethopië* bonen voor mijn cappuccino.
Espresso heb ik nu alleen ervaring met Hema bonen,
Certezza van Louffee in diemen (ik werk ernaast 1 dag in de week),
Brazillië* bonen en
Ethopië* bonen.
Ethopië bonen van Back 2 Black (niet van dat drankorgel,. maar een koffiezaak in amsterdam).

Mijn ervaringen voor espresso zijn tot nog toe erg goed met de Back 2 Black bonen (~50gr geruild met een collega)

Indien je toch in amsterdam bent, ga dan even langs Rum Baba op de Elandsgracht.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
HEY_DUDE schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:10:
[...]
3. Kan zijn dat er door het fijner malen channeling optreed, dus je puck ‘breekt’ en het water vind zich er een snellere weg doorheen. Je kan kijken of een 2e keer hetzelfde het wel goed gaat. Naked PF gaat ook helpen met het zien hiervan.
4. Had je de maalgraad net aangepast? Na verandering kan het 1 a 2 shots duren voordat dit ‘doorkomt’ in de maler.
bakkie1985 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:05:
[knip]

Alvast dank!
Prima upgrade van wat je nu hebt. Kun je ook goed gebruiken voor espresso. Vraag is wel wat voor machine je hierna naar kijkt, is dat bijv. Gaggia dan is het prima, is het een E61 dan zou ik voor een iets hoger segment maler gaan zodat je niet meteen weer hoeft te upgraden als je een nieuwe machine koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_yen
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-04 12:24
JB schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:58:
Hebben meer Jura E8 (EB) bezitters het fenomeen dat de producten op het display van 4 naar 2 springen op bepaalde momenten? Ik krijg er nog niet helemaal grip op hoe ik het trigger maar het lijkt bijvoorbeeld te gebeuren als het waterreservoir gevuld moet worden en de machine al aan staat, ik deze eruit trek mijn display terug springt naar 2 producten ipv 4. Zet ik het terug naar 4 moet ik ook telkens alles weer sorteren zoals wij het graag hebben staan. Vrij irritant.
Ik heb sinds een paar weken ook een Jura E8 EB. Heb het beschreven fenomeen niet gehad. Heb de intelligente product volgorde uitgezet, zelf een volgorde bepaald en de teksten ingeschakeld. Wellicht dat dit ook bij jou ervoor zorgt dat het probleem niet meer speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

R_yen schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:21:
[...]

Ik heb sinds een paar weken ook een Jura E8 EB. Heb het beschreven fenomeen niet gehad. Heb de intelligente product volgorde uitgezet, zelf een volgorde bepaald en de teksten ingeschakeld. Wellicht dat dit ook bij jou ervoor zorgt dat het probleem niet meer speelt?
Zo stond het hier ook icm intelligente modus. Nu die modus ook uitgezet, dus hopelijk krijg ik dan ook jouw bevindingen dat het niet meer gebeurd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkovic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 14:03
*knip* verkeerde topic!

[ Voor 94% gewijzigd door Frenkovic op 07-12-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 07:49
Zijn er hier nog mensen met halfautomaat die ook pressure/flow profiling heeft?
Ik ben altijd op zoek naar creatieve manieren om het te gebruiken, maar de enige echte succesvolle optie is een lever profiel namaken.
Heb nu een licht gebrande washed kenya, geeft heel lekkere espresso als je heel rustig puck laat vollopen en opbouwt naar 9bar in 20 seconden, dan aan einde lichtjes afbouwen voor totale shot tijd van 50sec.
Body is dun, maar goeie fruit smaken en niks bitterheid.

Soms varieer ik wel eens met preinfusie tijd (donkere brandingen moeten veel korter gezet worden, dus sneller richting 9 bar). Alleen echt gekke profielen heb ik nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

cedrix5 schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:41:
Ik ben altijd op zoek naar creatieve manieren om het te gebruiken, maar de enige echte succesvolle optie is een lever profiel namaken.
Heb nu een licht gebrande washed kenya, geeft heel lekkere espresso als je heel rustig puck laat vollopen en opbouwt naar 9bar in 20 seconden, dan aan einde lichtjes afbouwen voor totale shot tijd van 50sec.

Soms varieer ik wel eens met preinfusie tijd (donkere brandingen moeten veel korter gezet worden, dus sneller richting 9 bar). Alleen echt gekke profielen heb ik nog niet gebruikt.
Nee helaas; ik heb zitten watertanden bij dergelijke machines (o.a. de Decent) maar ik kan mij er niet toe zetten het bedrag er aan uit te geven. Ik krijg al erg lekkere espresso uit mijn Brewtus IV PID dus er is niet echt een incentive. Wellicht als ik de loterij win >:)

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 08-12-2020 09:01 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Ravhin schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:00:
[...]
Nee helaas; ik heb zitten watertanden bij dergelijke machines (o.a. de Decent) maar ik kan mij er niet toe zetten het bedrag er aan uit te geven. Ik krijg al erg lekkere espresso uit mijn Brewtus IV PID dus er is niet echt een incentive. Wellicht als ik de loterij win >:)
Ik heb ook gewoon een e61 met needle valve (profitec flow control). Als die past op een brewtus iv zou het best mee kunnen vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 22:55
Goede middag allemaal, ik ben nieuw in dit topic en heb wat beginnersvragen waar ik niet direct het antwoord op kan vinden :)
Ik heb 10 jaar lang een nespresso apparaat gebruikt (altijd met blauwe lungo cups (vivalto)). Nu het het vele thuiswerken is dit met 4 bakken per dag wel een hele dure hobby geworden, dus heb ik een volautomaat aangeschaft.
Ik ben begonnen met yellow bourbon boontjes van Levelt, maar ik weet niet of dit geschikte bonen zijn om lungo mee te maken voor mij. Na een bak of 7 vind ik de lungo wat aan de slappe kant (maalgraad staat op stand 3 van de 12). Ik zou graag een soortgelijke smaakervaring willen als ik had bij de Nespresso cups.
Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Nachtapotheker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:43:
Goede middag allemaal, ik ben nieuw in dit topic en heb wat beginnersvragen waar ik niet direct het antwoord op kan vinden :)
Ik heb 10 jaar lang een nespresso apparaat gebruikt (altijd met blauwe lungo cups (vivalto)). Nu het het vele thuiswerken is dit met 4 bakken per dag wel een hele dure hobby geworden, dus heb ik een volautomaat aangeschaft.
Ik ben begonnen met yellow bourbon boontjes van Levelt, maar ik weet niet of dit geschikte bonen zijn om lungo mee te maken voor mij. Na een bak of 7 vind ik de lungo wat aan de slappe kant (maalgraad staat op stand 3 van de 12). Ik zou graag een soortgelijke smaakervaring willen als ik had bij de Nespresso cups.
Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag.
Ik weet niet hoe de maalgraad loopt (12 = fijnst, 1 = grofst, of andersom?), maar je kan beginnen om te proberen fijner te malen. Het water zal er langer over doen om door de koffie te lopen en daardoor zal de extractie sterker zijn. Uiteraard is het een kwestie van proberen om de balans te vinden tussen niet de slap en niet te bitter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
cedrix5 schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:41:

Ik heb het, heb een Lelit Bianca :). Wanneer ik er mee speel is het inderdaad om de druk op 8 bar te laten beginnen (ipv 10 waar mijn rotatiepomp op staat)...en dan max 38 seconden extractie waarbij ik van 8 bar langzaam naar 3 bar ga....zoals een lever inderdaad :P. Heb thuis ook een (natural) Kenya momenteel, die ik vooral heb voor filterkoffie, maar ik kan er morgen eens mee spelen voor espresso. Heel langzaam opbouwen qua druk heb ik de winst nog niet van geproefd...wel geprobeerd, maar een E61 groep bouwt al relatief rustig de druk op, plus ik heb een saturatie pauze van 5 seconden in gesteld dat hij 3 sec pomp aan, dan 5 sec pomp uit, daarna pas pomp geheel aan...dat doe ik met alle koffie's...voorkomt ook behoorlijk goed channeling e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
oscarwashere schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:10:
[...]

Ik weet niet hoe de maalgraad loopt (12 = fijnst, 1 = grofst, of andersom?), maar je kan beginnen om te proberen fijner te malen. Het water zal er langer over doen om door de koffie te lopen en daardoor zal de extractie sterker zijn. Uiteraard is het een kwestie van proberen om de balans te vinden tussen niet de slap en niet te bitter.
Ja precies, het is hoe lager het getal hoe fijner, dus ik kan nog 2 stapjes fijner :)
Ben alleen bang dat het niet sterk genoeg gaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Nachtapotheker op 12-12-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
...minder water bij dezelfde hoeveelheid bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Josk79 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:57:
...minder water bij dezelfde hoeveelheid bonen.
Ja uiteraard kan het effect zo wel bereikt worden :D maar in een nespresso cup zit 7 gram koffie. Is hetzelfde effect niet te bereiken met een dergelijke hoeveelheid koffie in een volautomaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Nachtapotheker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:30:
[...]

Ja uiteraard kan het effect zo wel bereikt worden :D maar in een nespresso cup zit 7 gram koffie. Is hetzelfde effect niet te bereiken met een dergelijke hoeveelheid koffie in een volautomaat?
Nespresso weet uit weinig koffie toch nog wat drinkbaars te halen.
Mijn (Siemens) volautomaat gebruikt ook meer koffie in grammen dan de Nespresso cups.
Bij mij ongeveer 10-12 gram per lungo. Sterkte: normaal.
Hoeveelheid water 100ml.
Fijnste maalinstelling.
Zegt niet alles want de soort koffie maakt ook verschil.
Echter, bij verschillende soorten koffiebonen te testen blijft de instelling normaal hier toch goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Nomad schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:11:
[...]

Ik heb het, heb een Lelit Bianca :). Wanneer ik er mee speel is het inderdaad om de druk op 8 bar te laten beginnen (ipv 10 waar mijn rotatiepomp op staat)...en dan max 38 seconden extractie waarbij ik van 8 bar langzaam naar 3 bar ga....zoals een lever inderdaad :P. Heb thuis ook een (natural) Kenya momenteel, die ik vooral heb voor filterkoffie, maar ik kan er morgen eens mee spelen voor espresso. Heel langzaam opbouwen qua druk heb ik de winst nog niet van geproefd...wel geprobeerd, maar een E61 groep bouwt al relatief rustig de druk op, plus ik heb een saturatie pauze van 5 seconden in gesteld dat hij 3 sec pomp aan, dan 5 sec pomp uit, daarna pas pomp geheel aan...dat doe ik met alle koffie's...voorkomt ook behoorlijk goed channeling e.d.
Ik heb een omgebouwde profitec pro 700. Als je daar de flow control inbouwt vervang je gelijk ook de veer die E61 preinfusion regelt. De nieuwe is zwaarder waardoor die kamer eigenlijk niet meer gebruikt wordt denk ik. De Bianca zal stock al op die manier zijn uitgerust. Het grootste voordeel van rustig opbouwen is dan dat je veel fijner kan malen. Je ziet het verschil duidelijk als je de preinfusie mist (teveel water te snel), dan blokkeert de hele shot. Als je rustig de druk opbouwt dan kan je met heel fijn maalsel toch een goeie flow halen en zo zijn light roasts minder zuur.
Het schijnt dat je hetzelfde kan doen door een rotary machine aan vastwater te koppelen. Dan kan je de leidingdruk (3 bar) gebruiken als preinfusie en dit ook uitrekken. Niet zoveel als bij een needle valve (zoals Bianca), maar toch vergelijkbaar effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
cedrix5 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:16:
[...]

Ik heb een omgebouwde profitec pro 700. Als je daar de flow control inbouwt vervang je gelijk ook de veer die E61 preinfusion regelt. De nieuwe is zwaarder waardoor die kamer eigenlijk niet meer gebruikt wordt denk ik. De Bianca zal stock al op die manier zijn uitgerust. Het grootste voordeel van rustig opbouwen is dan dat je veel fijner kan malen. Je ziet het verschil duidelijk als je de preinfusie mist (teveel water te snel), dan blokkeert de hele shot. Als je rustig de druk opbouwt dan kan je met heel fijn maalsel toch een goeie flow halen en zo zijn light roasts minder zuur.
Het schijnt dat je hetzelfde kan doen door een rotary machine aan vastwater te koppelen. Dan kan je de leidingdruk (3 bar) gebruiken als preinfusie en dit ook uitrekken. Niet zoveel als bij een needle valve (zoals Bianca), maar toch vergelijkbaar effect.
Ja ik heb ook een drukmeter op zowel de pomp als ook op de E61, dus het is goed te sturen en te meten. En ik kan dus de pomp aan/uit zetten los van de flow aanpassen of de E61 hendel. Dat maakt het leuk spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
HoppyF schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:00:
[...]

Nespresso weet uit weinig koffie toch nog wat drinkbaars te halen.
Mijn (Siemens) volautomaat gebruikt ook meer koffie in grammen dan de Nespresso cups.
Bij mij ongeveer 10-12 gram per lungo. Sterkte: normaal.
Hoeveelheid water 100ml.
Fijnste maalinstelling.
Zegt niet alles want de soort koffie maakt ook verschil.
Echter, bij verschillende soorten koffiebonen te testen blijft de instelling normaal hier toch goed.
Dan gaan we maar eens richting de fijnste maalinstelling :) thanks!
Pagina: 1 ... 63 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1